De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 25 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:28
Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:28:
Jij wel, maar dat is omdat het je dan niet in de weg zit neem ik aan? Ik vind het juist weer uitermate prettig dat er overal wel wat natuur te vinden is. Het zou namelijk best bijzonder zijn als ik structureel de auto zou moeten pakken om een beetje een leuk stukje natuur tegen te kunnen komen, dat is toch van de zotte?
Hier stip je een punt aan dat m.i. nogal onderbelicht is tot nu toe. Veel mensen denken bij natuurbescherming aan natuurbeleving. Nou zijn die 2 niet geheel ongerelateerd natuurlijk, maar het is maar de vraag of jij de specifieke natuur waardoor een gebied de N2K status gekregen heeft ook daadwerkelijk ervaart.

Natuurbescherming en de landbouw lijken wat dat betreft wel op elkaar. Beide kunnen op sympathie van veel burgers rekenen, maar tegelijkertijd weten veel burgers niet wat er in deze sectoren speelt en zijn het vooral BZV en rondje wandelen associaties die die sympathie opwekken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:21
alexbl69 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:31:
Hé ja leuk... permanente overheidscontrole over wie zich waar bevindt oOo
Kan je er gelijk rekeningrijden met jaarlijkse 'indexatie' aan koppelen en de BPM + wegenbelastingverlaging 'vergeten', goh wat een verrassing... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Kojoottii schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:08:
[...]

Niets doen zou juist betekenen geen stikstof uitstoten in de natuur, anders heb je natuurlijk nog steeds nep natuur die door de mens wordt beïnvloed.
Dus wat we ook doen, het is onderdeel van de natuur. De onhebbelijke eigenschap van de mensheid zich boven het dierenrijk ontstegen te voelen en als een soort God-figuur deze aarde te moeten sturen als ware wij niet gewoon onderdeel van diezelfde natuur.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

MrMonkE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:50:
[...]
Dus wat we ook doen, het is onderdeel van de natuur. De onhebbelijke eigenschap van de mensheid zich boven het dierenrijk ontstegen te voelen en als een soort God-figuur deze aarde te moeten sturen als ware wij niet gewoon onderdeel van diezelfde natuur.
Het is duidelijk tijd voor een wereldwijde epidemie/oorlog nodig om alles weer een beetje te resetten. Praten helpt niet want iedereen schuift alles steeds voor zich uit tot al die problemen uiteindelijk tot één ultieme gebeurtenis convergeren. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
klaaas schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:38:
Hier stip je een punt aan dat m.i. nogal onderbelicht is tot nu toe. Veel mensen denken bij natuurbescherming aan natuurbeleving. Nou zijn die 2 niet geheel ongerelateerd natuurlijk, maar het is maar de vraag of jij de specifieke natuur waardoor een gebied de N2K status gekregen heeft ook daadwerkelijk ervaart.

Natuurbescherming en de landbouw lijken wat dat betreft wel op elkaar. Beide kunnen op sympathie van veel burgers rekenen, maar tegelijkertijd weten veel burgers niet wat er in deze sectoren speelt en zijn het vooral BZV en rondje wandelen associaties die die sympathie opwekken.
Dat is zeker de vraag, maar ik denk dat ik dat persoonlijk nog wel ervaar. Voor een gemiddeld recreant ligt dat wellicht anders, dat kan ik niet beoordelen.

Het punt is echter niet of die specifieke natuur nog N2K status behoudt, want als men die status weg haalt dan zal er amper meer beheer zijn en verdwijnt de natuur zoals je die kende gewoon. Dan komen de beheerkosten snel om de hoek kijken en dat is nooit goed voor een natuurlijk gebied. ;)
Señor Sjon schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:34:
Moet natuur N2K zijn of mag het ook zonder dat label? ;)
Dat label vind ik eigenlijk niet interessant, mits het stuk natuur en de kwaliteit daarvan gewaarborgd wordt. Laat je dat vrij dan leert de ervaring helaas dat men daar zeer weinig aan doet en je achteraf weer moet herstellen.
In die zien kan je je afvragen of het label een oorzaak of een gevolg is. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Shabbaman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:35:
[...]

De vierdaagse werkweek schijnt echt goed te zijn voor de productiviteit.
Heb ik al een jaar geleden een verzoek voor ingediend, maar ondertussen lijkt een nieuwe baan zoeken me makkelijker.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
Nou de automobilist mag het weer oplossen, rij zelf sinds een paar maanden elektrisch en stoot dus amper meer stikstof uit in tegenstelling tot de busjes uit de bouw met hun diesels of tractoren.

Gaan de automobilisten nu ook staken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
Shabbaman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:35:
[...]
De vierdaagse werkweek schijnt echt goed te zijn voor de productiviteit.
Vermoed dat veel (de meeste?) werkzame Nederlanders nu al niet aan die 5 dagen komen.

De discussie over de werktijden hebben we al vaker gehad. Het is nu eenmaal een feit dat de meeste mensen een 8 tot 5 baan nog steeds het prettigst vinden. Dit is het best te combineren met gezinsleven en vrijetijdsbesteding.

Elke dag een andere gezinssamenstelling bij het avondeten is ook niet ideaal. Net als dat de 'vaste' tennisavond met een pool van 8 personen georganiseerd moet worden omdat er telkens een onbekend aantal moet werken.

Wat ik de laatste tijd in zowel mijn werkzame als privé omgeving merk is dat men steeds meer ageert tegen nachtdiensten. Ben werkzaam in de bouw, waar (nog ;)) personeelstekort heerst, maar heb recent 2 nieuwe werknemers aan kunnen nemen enkel en alleen omdat ze van de nachtdiensten af wilden. Dit zijn dertigers.

Schuiven met werktijden om de spits te ontlasten betekent per definitie een verdere opschuiving naar een 24-uurs economie. Heb de indruk dat hier eerder meer dan minder weerstand tegen komt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Brent schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:26:
[...]

Als wetenschapper stoort me het dat de Randsteling niet weet dat OV erbuiten zuigt omdat ze er nooit komen en Nederland een autoland is, en dat de plattelandeling niet begrijpt dat Vmax =/= Vgem en een beter OV best mogelijk is als we eens niet op de partijen zouden stemmen waar ze altijd maar op stemmen.

Alle Nederlanders storen mij dus 8)
He. :( ;)

Maar ben ik nu werkelijk de enige die de verdere implicaties van de 100km/h ziet?
Als ze bij de VVD tot deze maatregel over moeten gaan met relatief weinig impact en enorme imagoschade, wat komt er dan straks voor de boeren of wat gaat er gebeuren met de bouwsector? Ik geloof namelijk voor geen seconde dat de 100km/h "toevallig" een dag eerder uitlekte zodat iedereen het hier nu over heeft. Dat is het topje van de ijsberg en ik zie alweer, iedereen er maar blind intrappen. Dit zou onderhand bekend moeten zijn mensen. Stop met de focus op de 100km/h. Er zit nog veel meer aan te komen wat veel grotere impact heeft dan een paar minuten langere reistijd.

Ondertussen is LTO uitgenodigd op het Catshuis voor een persoonlijke inlichting over wat de agrarische sector te wachten staat. Gaat een gezellig gesprek worden denk ik zo. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:56:
[...]

Dat is zeker de vraag, maar ik denk dat ik dat persoonlijk nog wel ervaar. Voor een gemiddeld recreant ligt dat wellicht anders, dat kan ik niet beoordelen.

Het punt is echter niet of die specifieke natuur nog N2K status behoudt, want als men die status weg haalt dan zal er amper meer beheer zijn en verdwijnt de natuur zoals je die kende gewoon. Dan komen de beheerkosten snel om de hoek kijken en dat is nooit goed voor een natuurlijk gebied. ;)
Ik ben wel benieuwd hoe je dat verschil ervaart dan. Als een natuurgebied N2K status gekregen heeft op basis van het voorkomen van de kraanvogel dan kan ik me voorstellen dat dat waarneembaar is. Maar hoe zit dat met b.v. de Noordse Woelmuis? Ik geloof niet dat ik er ooit 1 gezien heb. Hooguit onbewust. De vraag is dan ook of je/men er iets van gaat merken als de bescherming van die muis wegvalt. Nou hoor je mij niet zeggen dat we zo'n beestje dan maar uit moeten laten sterven, maar wat ik bedoel is dat voor de natuurbeleving m.i. die stringente N2K status niet doorslaggevend is. Er is ook natuurbescherming / -beheer mogelijk zonder die status.

Als ik dan lees hoe de N2K toewijzing tot stand is gekomen en hoe zich dat ontwikkelt, dan mag daar van mij best een kritisch naar gekeken worden. We moeten ons dan niet laten leiden door het verkeerde idee dat we straks nergens meer een natuurwandeling kunnen maken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

japie06 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:02:
[...]

Die 'nepnatuur' heeft ook gewoon vogels, insecten en planten die gewoon vaker doodgaan door te veel stikstof die wij uitstoten. Juridische trucs zijn niet mogelijk, dat heeft het kabinet wel geprobeerd. De N2K gebieden hebben nu eenmaal een beschermde status en daardoor kan je ze niet zomaar verwaarlozen.

We hebben het trouwens als land wel enorm voor elkaar als een snelheidsverlaging nu ons grootste probleem is.
Komen er toch gewoon echte vogels die in die habitat die dan ontstaat gaan wonen. ¯\_(ツ)_/¯

Hopelijk vanzelf en niet weer door betweterige natuurmanipulators die vinden dat vogel X nu wel past in de ontstane habitat. Hier heb ik groene papegaaiachtigen in de bomen. Die zijn denk ik ooit ontsnapt en nu zijn er honderden zo niet duizenden in de regio. Die groene rakkers doen het prima. En snel dat ze gaan, als een raket schieten ze over mijn sloot. Zijn deze papegaaien en de Amerikaanse rivierkreeft en eekhoorn die Europa veroveren natuur? Ik vind van wel. Volgens mij is er ook nog een of andere Chinese krab die het hier welig tiert. De exoten doen het soms beter dan de inheemse soorten.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:09:
[...]

Vermoed dat veel (de meeste?) werkzame Nederlanders nu al niet aan die 5 dagen komen.

De discussie over de werktijden hebben we al vaker gehad. Het is nu eenmaal een feit dat de meeste mensen een 8 tot 5 baan nog steeds het prettigst vinden. Dit is het best te combineren met gezinsleven en vrijetijdsbesteding.

Elke dag een andere gezinssamenstelling bij het avondeten is ook niet ideaal. Net als dat de 'vaste' tennisavond met een pool van 8 personen georganiseerd moet worden omdat er telkens een onbekend aantal moet werken.

Wat ik de laatste tijd in zowel mijn werkzame als privé omgeving merk is dat men steeds meer ageert tegen nachtdiensten. Ben werkzaam in de bouw, waar (nog ;)) personeelstekort heerst, maar heb recent 2 nieuwe werknemers aan kunnen nemen enkel en alleen omdat ze van de nachtdiensten af wilden. Dit zijn dertigers.

Schuiven met werktijden om de spits te ontlasten betekent per definitie een verdere opschuiving naar een 24-uurs economie. Heb de indruk dat hier eerder meer dan minder weerstand tegen komt.
Wanneer je vanuit je bubbel kijkt, kan je zien dat er een legio aan andere banen en werkzaamheden zijn, waar je niet fysiek aanwezig hoeft te zijn. Op communicatie na kunnen zoveel werkzaamheden verspreid worden over een dag en op een locatie naar keuze.

En je hebt het over prive planningen die lastig in te vullen zijn. Draai het eens om pas je werkplanning aan je prive situatie, in plaats van spitsuur in de ochtend bij het opstaan en wegbrengen van de kinderen(wanneer van toepassing) en het omgekeerde in de avond. Zou je ook kunnen zeggen neem lekker de tijd tijdens die momenten en vul de werkzaamheden in wanneer het beter uitkomt (bijv in de avond). Ik zou er geen probleem mee hebben om het werk wat meer te verdelen in blokken. Vanaf 9-10 tot een uurtje of 16 en dan in de avond wanneer alles weer tot rust is de rest.

Het weekend is wat mij betreft ook geen heilig huisje. Waarom strikt vasthouden aan vaste vrije dagen. Wanneer het iemand beter uitkomt om een dag door de week te ruilen met het weekend zou niets uit hoeven te maken. Maar het levert wel veel op qua flexibiliteit. En dat biedt ruimte voor de bouwvakkers die door de week op de weg zitten naar hun werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Laatst online: 19:00
MrMonkE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:50:
[...]

Nee de mens is nu een plaag die de rest van de natuur aan het verstikken is met zijn aanwezigheid en activiteiten. Je kan dat negeren en dan gaat het vanzelf een keer zo slecht met de rest van de natuur dat het ook slecht zal gaan met de mens en we zo uiteindelijk tot een balans komen (lees: groot deel van de mensen op aarde gaat dood, door enorme voedsel tekorten bijvoorbeeld) Of je kan als mens actie ondernemen om op een iets plezierigere manier tot een balans te komen. De keus lijkt me vrij makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:09:
[...]
Maar ben ik nu werkelijk de enige die de verdere implicaties van de 100km/h ziet?
Als ze bij de VVD tot deze maatregel over moeten gaan met relatief weinig impact en enorme imagoschade, wat komt er dan straks voor de boeren of wat gaat er gebeuren met de bouwsector? Ik geloof namelijk voor geen seconde dat de 100km/h "toevallig" een dag eerder uitlekte zodat iedereen het hier nu over heeft. Dat is het topje van de ijsberg en ik zie alweer, iedereen er maar blind intrappen.
Het eerste wat ik dacht toen dit nieuws naarbuiten kwam was: 3x raden op welke partij de boze autorijder de volgende verkiezingen gewoon weer stemt ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Brent schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:21:
[...]

Het eerste wat ik dacht toen dit nieuws naarbuiten kwam was: 3x raden op welke partij de boze autorijder de volgende verkiezingen gewoon weer stemt ;)
Uiteraard. De vraag is denk ik meer op welke partij de boze boeren moeten gaan stemmen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
Kojoottii schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:21:
[...]

Nee de mens is nu een plaag die de rest van de natuur aan het verstikken is met zijn aanwezigheid en activiteiten. Je kan dat negeren en dan gaat het vanzelf een keer zo slecht met de rest van de natuur dat het ook slecht zal gaan met de mens en we zo uiteindelijk tot een balans komen (lees: groot deel van de mensen op aarde gaat dood, door enorme voedsel tekorten bijvoorbeeld) Of je kan als mens actie ondernemen om op een iets plezierigere manier tot een balans te komen. De keus lijkt me vrij makkelijk.
Dan lijkt me geboorte/migratiebeperking de keus, niet? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Probeer dat aan de Randstedeling uit te leggen en het gaat helemaal fout. Meeste van mijn vrienden en kennissen zijn afgestudeerd/gepromoveerd, en kunnen zich dientengevolge meestal wel huizen en/of werk rondom CS'en veroorloven, en het lukt mij niet duidelijk te maken dat ook in de Randstad het OV voor een vergelijkbaar gebied als bijv. Berlijn/Londen/Parijs echt vele niveaus ondermaats is. Levert steevast een gejamaar op.

Neem bijv. de reiskostenvergoeding. NS abbo's kun je vergoed krijgen, busabbo's bijna nooit. Dat is voorselectie op mensen die niet bij een station wonen, maw 'armen'.

[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 13-11-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
hexta schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:23:
[...]

Dan lijkt me geboorte/migratiebeperking de keus, niet? :*)
Dat is zeker een optie, en / of je gaat zorgen dat de mensen die er zijn de rest van de natuur zoveel mogelijk ontzien, door bijvoorbeeld stikstof en co2 uitstoot op een verantwoord niveau terug te brengen etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
Kojoottii schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:26:
[...]

Dat is zeker een optie, en / of je gaat zorgen dat de mensen die er zijn de rest van de natuur zoveel mogelijk ontzien, door bijvoorbeeld stikstof en co2 uitstoot op een verantwoord niveau terug te brengen etc. etc.
Why not both?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
MrMonkE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:17:
[...]

De exoten doen het soms beter dan de inheemse soorten.
Ja schadelijke exoten gewoon hun gang laten gaan, puik plan. :F

Wel eens iets gelezen over konijnen in Australië en hoe goed dat uitpakte voor de rest van de natuur daar?

Die papagaaien die je bedoelt zijn trouwens halsbandparkieten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
hence the "en / of " ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Brent schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:24:
[...]

Probeer dat aan de Randstedeling uit te leggen en het gaat helemaal fout. Meeste van mijn vrienden en kennissen zijn afgestudeerd/gepromoveerd, en kunnen zich dientengevolge meestal wel huizen en/of werk rondom CS'en veroorloven, en het lukt mij niet duidelijk te maken dat ook in de Randstad het OV voor een vergelijkbaar gebied als bijv. Berlijn/Londen/Parijs echt vele niveaus ondermaats is. Levert steevast een gejamaar op.

Neem bijv. de reiskostenvergoeding. NS abbo's kun je vergoed krijgen, busabbo's bijna nooit. Dat is voorselectie op mensen die niet bij een station wonen, maw 'armen'.
Hier wordt je al boos aangestaard als je de NS noemt. Baggerbedrijf. Ook in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

klaaas schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:17:
Ik ben wel benieuwd hoe je dat verschil ervaart dan. Als een natuurgebied N2K status gekregen heeft op basis van het voorkomen van de kraanvogel dan kan ik me voorstellen dat dat waarneembaar is. Maar hoe zit dat met b.v. de Noordse Woelmuis? Ik geloof niet dat ik er ooit 1 gezien heb. Hooguit onbewust. De vraag is dan ook of je/men er iets van gaat merken als de bescherming van die muis wegvalt. Nou hoor je mij niet zeggen dat we zo'n beestje dan maar uit moeten laten sterven, maar wat ik bedoel is dat voor de natuurbeleving m.i. die stringente N2K status niet doorslaggevend is. Er is ook natuurbescherming / -beheer mogelijk zonder die status.
Dat is natuurlijk leuk om extreme voorbeelden te gebruiken, maar meestal is het veel simpeler. Het type landschap is zeer herkenbaar en zal ook zeker opvallen als dat niet meer is. Daarnaast zijn er inderdaad best wat vogelsoorten die je alleen nog tegen komt in dergelijke gebieden, als alles teruggebracht is tot meeuw en eend dan doet dat echt wel iets voor de ervaring.

Zou de bescherming ook zonder de N2K status van afdoende niveau zijn om het daadwerkelijk hoogwaardig te beschermen en beheren dan zou ik het helemaal met je eens zijn. Maar waar komt dan die status vandaan? Omdat het niet nodig was?

Bij mijn weten is het mede ingevoerd om te voorkomen dat gebieden 'zomaar' verdwijnen of aangetast raken ten behoeve van het gewin van derden. Want achteraf kan je wel een onderzoek en rechtszaak gaan doen, maar daar komt het gebied niet meer mee terug.
Als ik dan lees hoe de N2K toewijzing tot stand is gekomen en hoe zich dat ontwikkelt, dan mag daar van mij best een kritisch naar gekeken worden. We moeten ons dan niet laten leiden door het verkeerde idee dat we straks nergens meer een natuurwandeling kunnen maken.
Dat er kritisch naar gekeken mag worden ben ik zeker met je eens, al is het maar om te toetsen of de gebieden vanwege de juiste belangen bestaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:32

Amphiebietje

In de blubber

Lagere topsnelheid, meer rijstroken

Okee, het betreft projecten die stil lagen, maar aan de andere kant lijkt dit mij contraproductief, omdat meer auto's verwerken => meer uitlaatgassen => meer stikstof... |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ik woon letterlijk middenin de randstad...

Verwar een 'randstedeling' alsjeblieft niet met een 'Amsterdammer' of een 'Rotterdammer' die zn centrum niet uit kan/wil/mag :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Amphiebietje schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:02:
Okee, het betreft projecten die stil lagen, maar aan de andere kant lijkt dit mij contraproductief, omdat meer auto's verwerken => meer uitlaatgassen => meer stikstof... |:( 8)7
Doorrijden met 100 is half zoveel stikstof als in de file staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:58

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

RodeStabilo schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:54:
[...]

Welke vrijheid bedoel je precies? Er is nu ook al een bepaalde beperking van jouw vrijheid. Toch?

Als je hard wil racen op je motor moet je nu ook al naar het circuit; toch?

(ik doe even wat aannames omdat je niet echt heel duidelijk bent in wat je precies als jouw vrijheid beschouwt)
1: Beperking van fiscale advies snelheid, welke onnodig laag is imho. Gevoel alsof je stilstaat :+

2: Correct

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Amphiebietje schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:02:
Lagere topsnelheid, meer rijstroken

Een zevental projecten hadden al compensatie100 op andere stukken snelweg. Die zijn niet meegeteld in de reductie om dubbeltelling te voorkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MikeyMan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:03:
[...]

Ik woon letterlijk middenin de randstad...

Verwar een 'randstedeling' alsjeblieft niet met een 'Amsterdammer' of een 'Rotterdammer' die zn centrum niet uit kan/wil/mag :P
Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 18:04

backupdevice

No Risk , Full Push

Yohost! schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:43:
Als de overheid een beetje ballen heeft gaan ze geen boetes uitdelen onder de 130kmh.
Op deze manier is het stikstof probleem op papier geregeld(daar gaat het om) maar kan iedereen mooi 130 door blijven rijden.
Ik denk dat er nu een paar ambtenaren aan het rekenen zijn hoeveel belasting op brandstof ze gaan mislopen en hoe een flits strategie deze misgelopen inkomsten kan inhalen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het mooie van Europa is natuurlijk dat er ook gewoon een digitale kaart van de N2K gebieden beschikbaar is.
https://natura2000.eea.europa.eu/#

Een eerste blik op Nederland (en met name Noord-Holland en Groningen, want daar ben ik bekend) zijn het niet eens hele vreemde gebieden die aangewezen zijn.

Wat mij wel opvalt is dat er gebieden in andere landen zijn, waarvan ik had verwacht dat zij als N2K aangewezen zouden worden. Met name de Alpen/Dolomieten zijn erg schaars. En ook Finland is wel bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

backupdevice schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:11:
[...]

Ik denk dat er nu een paar ambtenaren aan het rekenen zijn hoeveel belasting op brandstof ze gaan mislopen en hoe een flits strategie deze misgelopen inkomsten kan inhalen
Misschien dat dan dit dan eindelijk het gebrek aan fatsoenlijke handhaving op de snelwegen aan kan pakken.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:12
backupdevice schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:11:
[...]

Ik denk dat er nu een paar ambtenaren aan het rekenen zijn hoeveel belasting op brandstof ze gaan mislopen
Dat kunnen we dus als accijns ter compensatie gaan verwachten volgend jaar.

Anderzijds, als we massaal minder hard gaan rijden, slijten wegen dan ook minder hard en kan dan de wegenbelasting ook omlaag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51
Skyaero schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:12:
Het mooie van Europa is natuurlijk dat er ook gewoon een digitale kaart van de N2K gebieden beschikbaar is.
https://natura2000.eea.europa.eu/#

Een eerste blik op Nederland (en met name Noord-Holland en Groningen, want daar ben ik bekend) zijn het niet eens hele vreemde gebieden die aangewezen zijn.

Wat mij wel opvalt is dat er gebieden in andere landen zijn, waarvan ik had verwacht dat zij als N2K aangewezen zouden worden. Met name de Alpen/Dolomieten zijn erg schaars. En ook Finland is wel bijzonder.
Nog nooit van deze site gehoord. Maar wtf, de hele Utrechtse Heuvelrug is geen Natura2000 gebied. Mind = Blown. Ik weet niet of ik dit lachwekkend moet vinden of om te huilen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
De landbouw is ook in de provincie niet onomstreden:
Polarisatie op het platteland: hoe stinkende varkens gemeenschappen verscheuren

Olga Meulenhoek (38), intelligence specialist bij een zorgverzekeraar, heeft aan twee kanten een varkens­bedrijf als buurman. ‘Er wordt weleens gezegd dat mensen kunnen wennen aan geuren, maar dat is dus niet zo’, stelt ze aan de keukentafel bij buurtgenoot Cuppen. ‘De boeren ­wonen er zelf niet eens, die wonen ergens anders, en wij zitten met de stank.’

En nu wil één van die varkensboeren ook nog eens flink uitbreiden, naar 17 duizend varkens. Samen met andere buurtbewoners strijden Cuppen en Meulenhoek tegen de geplande uitbreiding, maar tot dusver tevergeefs. De Raad van State gaf eind vorig jaar definitief groen licht aan de varkensboer, die zelf in Heeswijk-Dinther woont, ruim 20 kilometer verderop – de bouw is echter nog steeds niet begonnen.

Vroeger ­waren er boerderijen die weleens ‘landelijk’ konden ruiken, zegt Geert Verstegen uit Sint-Hubert, gepensioneerd medewerker van de Brabantse Milieufederatie. Maar de laatste decennia hebben kleine stallen plaatsgemaakt voor ‘grote industriële veebedrijven’, die volgens hem ook nog eens ‘harder mogen stinken’ dan gewone industrieën.

Die stank – boeren en overheid spreken liever van ‘geurhinder’ – leidt tot grote verdeeldheid en spanningen op het platteland; tussen burgers en boeren, maar ook tussen burgers en burgers die de kant van de boeren kiezen. ‘We zijn wel een tijdje persona non grata geweest’, zegt Cuppen, een van de drijvende krachten achter de actiegroep Groen Graspeel. ‘Op buurtfeestje waren we opeens niet meer welkom. We zouden anti-boer zijn. Maar de laatste tijd gaat het beter. Er zijn ook boeren die erkennen dat er te veel dieren zijn.’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kaap schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:31:
[...]

Dat kunnen we dus als accijns ter compensatie gaan verwachten volgend jaar.

Anderzijds, als we massaal minder hard gaan rijden, slijten wegen dan ook minder hard en kan dan de wegenbelasting ook omlaag :?
Slijtage komt voornamelijk door gewicht, niet door snelheid.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:35:

[...]
Bizar artikel. Ergste is nog dat die boeren nogal egoistisch zijn; ze wonen niet bij hun stallen maar 20KM verderop, hun buren in de stank achterlatend :/

In deze hele discussie natuurlijk vreemd dat er nog steeds megastallen bijkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 13-11-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28

[...]
Ik ben opgegroeid tussen de varkenstallen etc (platteland veluwe). Maar ik reed / liep laatst langs een megastal. Ok, ik snap nu het geklaag behoorlijk goed. Wat een ranzige geur komt daarvan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Kojoottii schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:40:
[...]

Ja schadelijke exoten gewoon hun gang laten gaan, puik plan. :F

Wel eens iets gelezen over konijnen in Australië en hoe goed dat uitpakte voor de rest van de natuur daar?

Die papagaaien die je bedoelt zijn trouwens halsbandparkieten...
Wel grote parkieten, niet van die mensen in kleine kooitjes hebben.
Het zijn wel mooie beesten alleen zingen ze niet zo mooi..

Het pakt niet mooi uit, zie ook de decimatie van de rode eekhoorn.

"Myxomatosis in Australian Rabbits Introduction: In 1859, twelve pairs of the European rabbit were released on a ranch in Australia. By 1900, the several hundred million rabbits distributed throughout most of the continent were competing efficiently with sheep, on which the Australian economy was based."

Wel een successverhaal, vanuit de konijnen gezien.
Van 24 naar 'several hundred million rabbits'.
Maar het komt altijd weer in evenwicht. Zie mixomatose.
500 miljoen konijnen dood binnen 2 jaar.
De natuur wint altijd.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02

[...]
Jep, één van de redenen waarom het "randstedelingen versus boeren" verhaal zo stupide is. Er wonen in de meeste plattelandsdorpen meer niet- dan wel- boeren... en als je dan kijkt hoeveel daar dan een mega stal hebben neemt het aantal heeeel rap af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:59:
[...]

Dat is natuurlijk leuk om extreme voorbeelden te gebruiken, maar meestal is het veel simpeler. Het type landschap is zeer herkenbaar en zal ook zeker opvallen als dat niet meer is. Daarnaast zijn er inderdaad best wat vogelsoorten die je alleen nog tegen komt in dergelijke gebieden, als alles teruggebracht is tot meeuw en eend dan doet dat echt wel iets voor de ervaring.
Een gebied kan aangemerkt worden als N2K vanwege een specifiek habitat, maar ook vanwege specifieke plant- of diersoorten. In bepaalde gevallen zou dat om 1 enkele soort gaan. Je kunt het een extreem voorbeeld noemen, maar blijkbaar is dat wel waar het (mede) om gaat.
Zou de bescherming ook zonder de N2K status van afdoende niveau zijn om het daadwerkelijk hoogwaardig te beschermen en beheren dan zou ik het helemaal met je eens zijn. Maar waar komt dan die status vandaan? Omdat het niet nodig was?
Nou ja, bij dat laatste zijn blijkbaar nogal wat vragen te stellen als je het artikel van Nico Gerrits leest. Niet nodig, bij voorbaat onhaalbaar, niet-transparant, bijgeplust...

Wat ik t.a.v. N2K zie gebeuren is dat er vooral vanuit uitersten gediscussieerd wordt. Voor de een is zo ongeveer elke biologische verschijningsvorm beschermwaardige natuur en zegt de ander dat alle natuur in NL toch maar is aangelegd. Het zou goed zijn als we beter zouden weten wat we allemaal aan het doen zijn. Dan kunnen we specifieker benoemen wat we (willen) beschermen, wat haalbaar is en wat dat voor consequenties heeft. Ik zie dat dat ook t.a.v. de landbouw effect heeft. Veel mensen die op zich sympathiek staan t.o.v. de boeren stellen nu toch ook vraagtekens bij het feit dat we vooral voor de export produceren.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02
@klaaas
Dan komen we weer uit op eerlijke verhalen vertellen tegen de burger in plaats van leugens op hangen dat onder Partij XYZ de burger niets gaat merken van milieu maatregelen.

Zoals ik al een paar keer zei, dit is echt pas het begin, er komt veel meer onze kant op. Zolang je daar over jokkebrokt gaan mensen terecht boos en teleurgesteld zijn. Aan de andere kant zouden zeker de posters hier zich wel achter hun oren mogen krabben waarom ze zo goedgelovig zijn geweest.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:09:

Als ze bij de VVD tot deze maatregel over moeten gaan met relatief weinig impact en enorme imagoschade, wat komt er dan straks voor de boeren of wat gaat er gebeuren met de bouwsector?
Nee, je bent niet de enige... natuurlijk is dit het topje van de ijsberg.

Terecht dat je opmerkt dat als de VVD al zo wordt gedwongen om door de knieën te gaan er echt wat fout gaat, er is duidelijk nog een bak slechte cijfers die aangeven dat we op alle kanten door het ijs gaan. Al blijf ik erbij dat men alvast ook maar voor sorteert op de CO2 zaak waar ze worden opgeknoopt.

Wat dat betreft zouden mensen zich wel moeten realiseren hoe erg is het in werkelijkheid als zelfs de VVD zo ver gaat?

[ Voor 50% gewijzigd door roffeltjes op 13-11-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
klaaas schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:05:
[...]

Een gebied kan aangemerkt worden als N2K vanwege een specifiek habitat, maar ook vanwege specifieke plant- of diersoorten. In bepaalde gevallen zou dat om 1 enkele soort gaan. Je kunt het een extreem voorbeeld noemen, maar blijkbaar is dat wel waar het (mede) om gaat.

[...]

Nou ja, bij dat laatste zijn blijkbaar nogal wat vragen te stellen als je het artikel van Nico Gerrits leest. Niet nodig, bij voorbaat onhaalbaar, niet-transparant, bijgeplust...

Wat ik t.a.v. N2K zie gebeuren is dat er vooral vanuit uitersten gediscussieerd wordt. Voor de een is zo ongeveer elke biologische verschijningsvorm beschermwaardige natuur en zegt de ander dat alle natuur in NL toch maar is aangelegd. Het zou goed zijn als we beter zouden weten wat we allemaal aan het doen zijn. Dan kunnen we specifieker benoemen wat we (willen) beschermen, wat haalbaar is en wat dat voor consequenties heeft. Ik zie dat dat ook t.a.v. de landbouw effect heeft. Veel mensen die op zich sympathiek staan t.o.v. de boeren stellen nu toch ook vraagtekens bij het feit dat we vooral voor de export produceren.
Het is gewoon allemaal na te lezen waarom een gebied de natura 2000 status heeft en welk doel het heeft:

https://www.synbiosys.alt...ase.aspx?subj=n2k&groep=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:15
Blonde Tux schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:25:
Misschien dat dan dit dan eindelijk het gebrek aan fatsoenlijke handhaving op de snelwegen aan kan pakken.
En dan gaat men hier, en op andere online fora, weer klagen over de "flitsmaffia" en dat de politie boeven moet gaan vangen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TheBrut3 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:20:
[...]

En dan gaat men hier, en op andere online fora, weer klagen over de "flitsmaffia" en dat de politie boeven moet gaan vangen? :?
Ach, mensen die met dat soort kinderlijke termen gooien moet je gewoon negeren en niet serieus nemen. Dat is niet meer dan het ventileren van de onderbuik. Niet meer, niet minder.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

klaaas schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:05:
Je kunt online gewoon lezen welke eigenschappen van een gebied van belang zijn en wat ze in stand willen houden. Dat heb ik dan ook gedaan voor gebieden die ik ken.

Die voorbeelden die jij noemt kom ik niet tegen. Ze zullen er vast zijn, maar niet de standaard. Toch zal dat uiteraard wel zijn waar nieuwsberichten de nadruk op leggen.

Dat natuur aangelegd is, is natuurlijk een non-argument. Het blijft een stukje natuur, sommigen nog niet zo oud, anderen juist wel.
De discussie polariseert inderdaad snel, maar het probleem is wel dat als je natuur niet beschermt men er gewoon weinig tot geen rekening mee houdt. Zoals met alle meer ideologische onderwerpen vindt iedereen het altijd belangrijk, tot het de winst/comfort/groei/whatever in de weg zit. Dan valt het ineens wel mee.
Natuur beschermen moet opgelegd worden, dat is de enige manier om het te behouden.
YakuzA schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:39:
Slijtage komt voornamelijk door gewicht, niet door snelheid.
Oh oh, geen EV's meer? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Volledig offtopic, maar mijn werkgever koopt via een of ander bedrijf NS-abonnementen in waar een OV-bundel bij zit waar je dan mee in de tram/bus/metro kan. Misschien n=1 omdat mijn werk ook niet naast het treinstation zit, maar de mogelijkheid om het anders te doen bestaat dus. Het is gewoon een keuze van je werkgever. Ik krijg dus mijn tram+trein+metro volledig vergoed. Wil ik het eerste stuk met de fiets (wat ik in de praktijk ook doe), dan kan ik dat niet vergoed krijgen "want systeem".

[ Voor 12% gewijzigd door Shabbaman op 13-11-2019 15:29 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Shabbaman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:28:
[...]

Volledig offtopic, maar mijn werkgever koopt via een of ander bedrijf NS-abonnementen in waar een OV-bundel bij zit waar je dan mee in de tram/bus/metro kan. Misschien n=1 omdat mijn werk ook niet naast het treinstation zit, maar de mogelijkheid om het anders te doen bestaat dus. Het is gewoon een keuze van je werkgever. Ik krijg dus mijn tram+trein+metro volledig vergoed. Wil ik het eerste stuk met de fiets (wat ik in de praktijk ook doe), dan kan ik dat niet vergoed krijgen "want systeem".
Ik en mijn partner zijn de flexibiliteit nog niet tegengekomen. NS traject abbo of km-vergoeding, kiest u maar. Doordat we niet in de buurt van een station wonen (zou een klein uurtje fietsen beide kanten samen worden) werd de keuze dus voor ons gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:15
Bij ons is het volledige OV vergoeding of kilometervergoeding. Het wordt pas te ingewikkeld voor HR wanneer iemand eerst een stuk met de auto/fiets gaat en de rest met de trein. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

WhySoSerious schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:10:
[...]

Vind je? De weerstand die overal te lezen is (al valt het hier mee, op Fok! kun je beter niet eens gaan kijken...) zorgen ervoor dat ik m'n hart vast hou voor de weerstand wanneer er straks voor klimaatdoelstellingen écht flinke maatregelen genomen dienen te worden...
de vraag (bij dit soort coalities, rechts-geörienteerd) is hoelang het nog duurt alvorens de coalitie(s) zaken als natuur- en klimaatbeleid niet meer op het bordje van de burgers kunnen leggen om het bedrijfsleven maar te ontzien. want daar is alles tot nu toe op gericht. alles voor de (economische) groei.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:58

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Robkazoe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:33:
[...]

Nog nooit van deze site gehoord. Maar wtf, de hele Utrechtse Heuvelrug is geen Natura2000 gebied. Mind = Blown. Ik weet niet of ik dit lachwekkend moet vinden of om te huilen...
Ik denk dat je daar heel blij mee moet zijn, anders had je te maken gehad met extreme ristricties. Iets met gekooide mensen, vrije vogels.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
TheBrut3 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:39:
Bij ons is het volledige OV vergoeding of kilometervergoeding. Het wordt pas te ingewikkeld voor HR wanneer iemand eerst een stuk met de auto/fiets gaat en de rest met de trein. :+
En dat is ook gek: ik zou makkelijk naar een bereikbare P+R kunnen rijden en verder met de trein, maar dan kan ik ook niet geheel vergoed krijgen.

Filedruk neemt af met lagere Vlimiet: https://www.trouw.nl/binn...-100-km-per-uur~b2be4925/

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 13-11-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Logisch, want bij lagere snelheid is de wegcapaciteit hoger en doorstroming beter. Gevolg dus minder files.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Meer wegenbelasting voor EV's want die slopen onze straten ;)
(maar dat komt al automatisch in 2026 oid)
wildhagen schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:16:
[...]
Logisch, want bij lagere snelheid is de wegcapaciteit hoger en doorstroming beter. Gevolg dus minder files.
Ik blijf het onlogisch vinden, als iedereen met 130 bumperkleeft zou de wegcapaciteit hoger zijn?
Als je sec de wegcapaciteit berekent als iedereen 2 seconden afstand houd snap ik wel dat dat afwijkt van de realiteit en wegcapaciteit omhoog gaat bij snelheid omlaag.
Brent schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:06:
[...]

En dat is ook gek: ik zou makkelijk naar een bereikbare P+R kunnen rijden en verder met de trein, maar dan kan ik ook niet geheel vergoed krijgen.
Met km vergoeding kun je ook ov-kilometers voor 19ct declareren normaal gesproken?

[ Voor 67% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2019 16:27 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
Ghostrider schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:00:
[...]

Ik denk dat je daar heel blij mee moet zijn, anders had je te maken gehad met extreme ristricties. Iets met gekooide mensen, vrije vogels.
Wat voor extreme restricties dan? Woon zelf hemelsbreed <1km van een natura 2000 gebied, maar nog nooit iets gemerkt van restricties. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-10 12:22
YakuzA schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:21:
[...]

Meer wegenbelasting voor EV's want die slopen onze straten ;)
(maar dat komt al automatisch in 2026 oid)

[...]

Ik blijf het onlogisch vinden, als iedereen met 130 bumperkleeft zou de wegcapaciteit hoger zijn?
Als je sec de wegcapaciteit berekent als iedereen 2 seconden afstand houd snap ik wel dat dat afwijkt van de realiteit en wegcapaciteit omhoog gaat bij snelheid omlaag.
Klopt. Net als snelheid verhogen de stad uit ook blijkbaar niet kan, terwijl je zo sneller de stad leeg kan krijgen. Overigens sta je meestal niet op de 130-stukken in de file...
Kojoottii schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:25:
[...]

Wat voor extreme restricties dan? Woon zelf hemelsbreed <1km van een natura 2000 gebied, maar nog nooit iets gemerkt van restricties. :?
Omdat je niet met een vergunning oid te maken hebt gehad vermoed ik, dan merk je er weinig van.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Met km vergoeding kun je ook ov-kilometers voor 19ct declareren normaal gesproken?
Maar een NS abbo kost geen ~19ct/km ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:31:
[...]

Maar een NS abbo kost geen ~19ct/km ;)
NS zegt dat het kan iig op hun zakelijke reclame site:
https://www.ns.nl/zakelij...vies/kosten-besparen.html
* Kosten voor reizen in de 2e klas in de spits € 0,19 per km. Reizen in de daluren € 0,11 per km.
zonder abbo zou je dus gewoon voor 19ct/km in de trein kunnen gaan zitten :)
(zullen vast wel wat uitzonderingen in zijn ;) )
(had het ook eens met mijn normale woon/werk uitgerekend, daarbij kwam ik ook rond de 19ct/km uit als ik maar heen of terug in de daluren kon reizen)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2019 16:38 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zitten in de spits in de 2e klas? Ik moest zelfs nog staan met een 1e klas kaartje in de spits tussen Utrecht en Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
YakuzA schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:37:
[...]

NS zegt dat het kan iig op hun zakelijke reclame site:
https://www.ns.nl/zakelij...vies/kosten-besparen.html

[...]

zonder abbo zou je dus gewoon voor 19ct/km in de trein kunnen gaan zitten :)
(zullen vast wel wat uitzonderingen in zijn ;) )
(had het ook eens met mijn normale woon/werk uitgerekend, daarbij kwam ik ook rond de 19ct/km uit als ik maar heen of terug in de daluren kon reizen)
Hmm, als ik voor een traject abbo terugreken naar ct/km, kom ik niet in de buurt van de 19 uit. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Brent schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:06:
[...]

Filedruk neemt af met lagere Vlimiet: https://www.trouw.nl/binn...-100-km-per-uur~b2be4925/
Ook dit is een papieren exercitie...
Ja, de wegcapaciteit neemt in theorie toe (met 1 á 2 %), maar als het aanbod hoger is dan de capaciteit, heb je nog steeds een file. Neemt de filedruk dan af? Tsjah, aan het begin en het einde van de spits wellicht.

Uit hetzelfde artikel:
Voor dat soort stelligheid hoef je niet aan te kloppen bij Victor Knoop, die op diezelfde TU Delft de verkeersdynamiek onderzoekt. “Als je de maximumsnelheid verlaagt van 130 naar 100 kilometer per uur, verhoog je de wegcapaciteit met 1 à 2 procent. Een file ontstaat als er meer auto’s per uur over een weg willen rijden dan deze weg aankan. Is dat 20 procent meer, dan heeft snelheidsverlaging geen effect. Dan is er nog steeds een file. Maar als het 1 procent meer is dan heft de snelheidsverlaging de file op." Knoop denkt dat het aantal auto’s dat tegelijkertijd op een weg wil rijden, meestal dicht bij de capaciteit van de weg ligt. Dan is 1 procent volgens hem dus een relevant verschil. “Maar zeker weten doe ik dat niet.
Je kunt misschien twisten over de definitie van 'file', en natuurlijk ook afhankelijk van het aanbod op een specifieke plek.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 13-11-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:41:
[...]

Hmm, als ik voor een traject abbo terugreken naar ct/km, kom ik niet in de buurt van de 19 uit. Wat zie ik over het hoofd?
Zal misschien van je traject afhangen, van mijn standaard woon/werk is een trajectkaart bijv 371,-
met de auto is het 67 km => tussen 20*2*67*0,19 en 22*2*67*0,19 per maand is 500 tot 560 netto reiskosten vergoeding ;)
(voor part-time of wisselende locatie zal dit idd niet voordeliger uitkomen)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2019 16:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
YakuzA schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:46:
[...]

Zal misschien van je traject afhangen, van mijn standaard woon/werk is een trajectkaart bijv 371,-
met de auto is het 67 km => tussen 20*2*67*0,19 en 22*2*67*0,19 per maand is 500 tot 560 netto reiskosten vergoeding ;)
(voor part-time of wisselende locatie zal dit idd niet voordeliger uitkomen)
Heb het even opgezocht, mijn km vergoeding is 8, niet 19 cent/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Kojoottii schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:16:
[...]
Het is gewoon allemaal na te lezen waarom een gebied de natura 2000 status heeft en welk doel het heeft:

https://www.synbiosys.alt...ase.aspx?subj=n2k&groep=0
Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:22:
[...]

Je kunt online gewoon lezen welke eigenschappen van een gebied van belang zijn en wat ze in stand willen houden. Dat heb ik dan ook gedaan voor gebieden die ik ken.
Daar is inderdaad veel over te vinden, maar wat ik niet kan beoordelen is b.v. in hoeverre de oorspronkelijke toewijzing terecht is of hoe realistisch de doelstellingen zijn. Daarvoor is niet alleen meer kennis van zaken nodig maar kennelijk ook de WOB. Als ik lees wat er dan naar boven komt dan lijkt het allemaal toch niet zo koek en ei als men ons wil doen geloven.
De discussie polariseert inderdaad snel, maar het probleem is wel dat als je natuur niet beschermt men er gewoon weinig tot geen rekening mee houdt. Zoals met alle meer ideologische onderwerpen vindt iedereen het altijd belangrijk, tot het de winst/comfort/groei/whatever in de weg zit. Dan valt het ineens wel mee.
Natuur beschermen moet opgelegd worden, dat is de enige manier om het te behouden.
Mij hoor je ook absoluut niet zeggen dat dat niet het geval is. Natuur moet beschermd worden. Punt is echter dat N2K niet de enige manier is om dat te doen (iemand merkte hier al op dat de Utrechtse Heuvelrug geen N2K status heeft; een Nationaal Park nota bene). En met alles wat er in NL speelt is het m.i. ook de vraag of het wel de meest geëigende manier is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
MikeyMan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:42:
[...]
Ja, de wegcapaciteit neemt in theorie toe (met 1 á 2 %), maar als het aanbod hoger is dan de capaciteit, heb je nog steeds een file. Neemt de filedruk dan af? Tsjah, aan het begin en het einde van de spits wellicht.
Ik moet nog zien dat de wegcapaciteit toeneemt. Als je van 130 naar 100 gaat doe je 23% langer over je reis. Het aantal minuten dat auto's op de weg zitten neemt dus toe met 23%. Dus de wegcapaciteit neemt dus juist af. Ik verwacht dat met name op wegen die tegen hun maximum capaciteit aan zitten dit effect wel eens tot meer file's kan leiden.

Voorbeeld: Ik begin 's-ochtends om 7 uur en doe ongeveer een uur over de reis. Als ik met 100 km/h rijdt kom ik ongeveer een kwartier later aan. Dat is net het kwartier dat het druk begint te worden op de weg. Mijn aanwezigheid op dat tijdstip kan net de druppel zijn waardoor er vroeger files ontstaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Poecillia op 13-11-2019 17:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28
Poecillia schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:59:
[...]

Ik moet nog zien dat de wegcapaciteit toeneemt. Als je van 130 naar 100 gaat doe je 23% langer over je reis. Het aantal minuten dat auto's op de weg zitten neemt dus toe met 23%. Dus de wegcapaciteit neemt dus juist af. Ik verwacht dat met name op wegen die tegen hun maximum capaciteit aan zitten dit effect wel eens tot meer file's kan leiden.
je neemt niet alle factoren mee. Met een lagere snelheid is de 2 seconden afstand ook minder meters. Je hebt ook minder harmonica-effecten etc etc.

Op een lege snelweg sure, maar eentje die vol aan de belasting zit.. Daar gaat het vooruit. Daar is al genoeg over uitgerekend. Ik heb hier uit m'n hoofd geen model van liggen. Maar google is je friend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 15:43
Poecillia schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:59:
[...]

Niet helemaal, afstand tussen auto's word kleiner dus er kunnen meer auto's op de weg en kleinere snelheid verschillen waardoor overdadig remmen minde gebeurt een van de grootste bronnen van files.

Het zou me niet eens schokken als het aantal files zakt door de snelheid aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43

unclero

MB EQA ftw \o/

[...]
Dan hebben ze ook nog even het goorste deel van Noord-Brabant genomen. :/
Als ik de weg langs Odiliapeel/Mill op rijd, en dan langs die mestvergister rijd en de wind staat een beetje slecht, dan moet ik echt even mijn adem in houden en een extra dot gas geven, want dat is écht niet te harden.

Ik hoopte persoonlijk een beetje op een toelichting van de polarisatie onder de boeren zelf. Maar dit artikel gaat meer over boeren versus andere plattelandsbewoners (die meerderheid, zegmaar). Maar ja, haat, nijd en afgunst bij boeren onder elkaar is ook niet echt nieuws.

offtopic:
Afgelopen weekend zou ik met een bevriende aardappelteler wat ganzen gaan bekijken (met het jachtgeweer, bedoel ik dan ;) ). Samen met zijn tuinder buren stonden we te wachten op nog drie vrienden die ook zouden komen. Die zouden ietsje later zijn, want die moesten hun koeien nog richting de melkrobot schoppen ofzoiets. Staan we buiten te wachten, zien we een Dodge Ram, een VW Tiguan en zo'n glimmende Isuzu pickup aan komen rijden. Beginnen de andere aanwezigen ineens: "Och, die arme veehoudertjes toch" "Ooohh wat hebben die het toch zwaar" "Ja, echt sappelen hoor". _O-

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dus aan de ene kant wordt er geroepen: maak je niet druk, zoveel tijd verlies je niet door die lagere vmax. Veel mensen rijden toch maar 100 en 130 haal je door drukte sowieso vaak niet.
Aan de andere kant wordt er wel verwacht hiermee een significantie reductie te realiseren?

Klinkt nogal tegenstrijdig. Is die verwachte reductie gebaseerd op het theoretische verschil tussen uitstoot bij 130 vs 100, of op een daadwerkelijk realistisch model van verkeersgedrag bij die twee verschillende limieten?

En is dit een landelijke maatregel, of, zoals op een eerder gepubliceerd kaartje alleen op trajecten in de buurt van Natura2000?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Orion84 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:33:

En is dit een landelijke maatregel, of, zoals op een eerder gepubliceerd kaartje alleen op trajecten in de buurt van Natura2000?
Landelijk, zoals ik het begrijp.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Het is inderdaad landelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:30

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Orion84 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:33:
Dus aan de ene kant wordt er geroepen: maak je niet druk, zoveel tijd verlies je niet door die lagere vmax. Veel mensen rijden toch maar 100 en 130 haal je door drukte sowieso vaak niet.
Aan de andere kant wordt er wel verwacht hiermee een significantie reductie te realiseren?

Klinkt nogal tegenstrijdig. Is die verwachte reductie gebaseerd op het theoretische verschil tussen uitstoot bij 130 vs 100, of op een daadwerkelijk realistisch model van verkeersgedrag bij die twee verschillende limieten?

De snelheid wordt niet aangepast op snelwegen met een maximum snelheid van 100km/u of lager (zoals 80 km/u op sommige snelwegen.)

Voor de rest is dit landelijk ja, maar op de A2 Utrecht Amsterdam hadden ze deze oplossing jaren geleden al bedacht toen het 5-baans werd.

De reductie bereik je ook door samen een constantere snelheid te rijden, minder files en minder snelheidsverschil (vrachtwagens vs autos bijv), want dat zorgt voor vaker remmen. Er is wel berekend wat het verschil gaat zijn en daar is deze informatie wel in meegenomen, maar het voorspellen van files is al erg lastig, dus een accurate besparing berekenen met de maatregel blijft lastig.

Feit blijft dat de uitstoot meer dan lineair toeneemt bij een hogere snelheid en daarmee een hogere uitstoot levert, afhankelijk van de auto. maar kan zomaar 25% schelen tussen 130 en 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
https://www.omroepzeeland...7-procent-minder-stikstof

Nou, wij als Zeeuwen dragen ook ons steentje bij! Met wel liefst 0,0027%!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

carpebios schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:52:
https://www.omroepzeeland...7-procent-minder-stikstof

Nou, wij als Zeeuwen dragen ook ons steentje bij! Met wel liefst 0,0027%!
Mooie stemmingmakerij dat artikel, dat is het iig wel. Ze hebben daar maar één snelweg, dus nogal logisch dat de impact dan erg klein is.

Verder wonen er net 3 halve paardekoppen in de provincie. Ook nogal logisch dat dat wat minder impact heeft.

Reken het nu nog eens uit, maar nu op een eerlijke wijze, voor bijvoorbeeld Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Holland, Noord-Brabant etc?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Huh, wat doe je denigrerend over Zeeland? En ik zeg, wij als Zeeuwen, ik heb het niet over de andere. Ik snap je bericht niet zo.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

carpebios schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:57:
Huh, wat doe je denigrerend over Zeeland?
Niet over Zeeland, maar over dat artikel. Is pure stemmingmakerij van wat 'journalisten' die niet verder kijken dan hun eigen navel.

Ze hebben daar pak hem beet 50-55 kilometer aan snelweg. Hoe groot denken ze dat de impact van 50-55 km is tov provincies die 300+ km aan snelweg hebben? Nog even los van het feit dat de snelweg relatief licht gebruikt wordt qua verkeer (en dus uitstoot), tov andere snelwegen.

Dan komen ze met een 'helder licht'-berekening, dat ze maar 1.02 procent van het totaal qua uitstoot voor hun rekening nemen. Dat, in combinatie met het licht whine-toontje van het artikel, vind ik nogal stemmingmakend. Het is namelijk nogal logisch. Open deur, here we come!!!

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 13-11-2019 18:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
wildhagen schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:54:
[...]

.....
Verder wonen er net 3 halve paardekoppen in de provincie. Ook nogal logisch dat dat wat minder impact heeft.
.....
Tjah, denigrerend blijf ik het vinden.
Maar goed, niet de discussie verder hier.

[ Voor 6% gewijzigd door carpebios op 13-11-2019 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

carpebios schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:03:
[...]

Tjah, denigrerend blijf ik het vinden.
Dat mag, net zoals dat ik vind dat je selectief leest en quote, en de zaak uit zijn context haalt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
Denk maar niet dat er serieus is nagedacht over die 100km maatregel. Dat is gewoon PAS 2. Zie ook al de reactie van Milieuorganisatie MOB.
Met het invoeren daarvan is de nodige tijd gemoeid en met een beetje geluk halen ze daarmee de volgende verkiezingen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
wildhagen schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:04:
[...]

Dat mag, net zoals dat ik vind dat je selectief leest en quote, en de zaak uit zijn context haalt.
Ik lees selectief, dude waar hangen de iristrackers en camera's? Als jouw manier is om mensen aan te vallen, prima! Zegt mij genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door carpebios op 13-11-2019 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Ongefundeerd en het maakt me niet uit. Ik vind t gewoon echt fkk fkk belachelijk :(

Ik ben iemand die 'tijdswinst' niet uitmaakt, maar graag gewoon hard rijdt. Sorry kan ik niets aan doen, ik vind dat gewoon heerlijk.

Dan maar 145 ipv 165 of 175.. altijd onder de +50 blijven :>

-

Saillant detail: Nu plots alles 100 is, blijken er "plots" aan miljarden voor bouwcontracten qua aanleg van wegen en andere infrastructuur wél door te mogen gaan, die eerder stil lagen/verboden waren.. Dat zal vast er helemáál niets mee te maken hebben :F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Flitsmeister aan en gaan! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

poor Leno schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:08:

Saillant detail: Nu plots alles 100 is, blijken er "plots" aan miljarden voor bouwcontracten qua aanleg van wegen en andere infrastructuur wél door te mogen gaan, die eerder stil lagen/verboden waren.. Dat zal vast er helemáál niets mee te maken hebben :F
Ehh... Dat was precies de bedoeling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ArgantosNL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:03:
[...]

Niet helemaal, afstand tussen auto's word kleiner dus er kunnen meer auto's op de weg en kleinere snelheid verschillen waardoor overdadig remmen minde gebeurt een van de grootste bronnen van files.

Het zou me niet eens schokken als het aantal files zakt door de snelheid aanpassing.
Gezien de afstand die mensen vaak op de 130 weg houden, lijkt het me sterk dat ze nog dichter dan 2 meter achter de voorganger aan gaan rijden als het 100 wordt? ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MikeyMan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:11:
[...]

Ehh... Dat was precies de bedoeling toch?
Inderdaad. Dáárom zijn juist die maatregelen genomen, om de bouw (en dan vooral de woningbouw) weer ruimte te geven.

Anders had men volgend jaar niet de benodigde 75.000 woningen kunnen bouwen, maar 'slechts' 48.000 woningen (of was het 46.000?).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
wildhagen schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:13:
[...]

Inderdaad. Dáárom zijn juist die maatregelen genomen, om de bouw (en dan vooral de woningbouw) weer ruimte te geven.

Anders had men volgend jaar niet de benodigde 75.000 woningen kunnen bouwen, maar 'slechts' 48.000 woningen (of was het 46.000?).
ja dat is toch te zot voor woorden? |:(

En dan bedoel ik niet de 'nobele' daad om de bouw te 'redden' etc, maar gewoon een debiel regeltje dat je zacht moet rijden om je land te redden.. kom op zeg. Zo ken ik er ook nog wel een paar. Alsof er geen 835353 andere dingen zijn om dat voor elkaar te krijgen :N

[ Voor 24% gewijzigd door poor Leno op 13-11-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Spotmatic schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:53:
[...]

Het is duidelijk tijd voor een wereldwijde epidemie/oorlog nodig om alles weer een beetje te resetten. Praten helpt niet want iedereen schuift alles steeds voor zich uit tot al die problemen uiteindelijk tot één ultieme gebeurtenis convergeren. ;)
Zoals de pest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

poor Leno schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:16:
[...]

ja dat is toch te zot voor woorden? |:(
Tsja, daarvoor moet je toch echt bij de politiek zijn, die in het verleden maatregelen voor zich uit bleef schuiven. Want ja, er was toch "niks aan de hand!!!"? Terwijl men ook toen al wist dat dit eraan zat te komen....

Pas toen de Raad van State aan de bel trok, toen begon men te zweten....

Hadden we jaren terug reeds met maatregelen begonnen, hadden we nu niet zulke heftige maatregelen hoeven te nemen, maar had het veel geleidelijker en soepeler gekund. Maarja, dat kwam toen politiek niet zo goed uit, men schoof het liever voor zich uit... daar plukken we nu de vruchten van.

Als je daarover wil klagen moet je bij de eindverantwoordelijke voor dat debacle van destijds zijn. Mark Rutte heet hij.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
wildhagen schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:19:
[...]

Tsja, daarvoor moet je toch echt bij de politiek zijn, die in het verleden maatregelen voor zich uit bleef schuiven. Want ja, er was toch "niks aan de hand!!!"? Terwijl men ook toen al wist dat dit eraan zat te komen....

Pas toen de Raad van State aan de bel trok, toen begon men te zweten....

Hadden we jaren terug reeds met maatregelen begonnen, hadden we nu niet zulke heftige maatregelen hoeven te nemen, maar had het veel geleidelijker en soepeler gekund. Maarja, dat kwam toen politiek niet zo goed uit, men schoof het liever voor zich uit... daar plukken we nu de vruchten van.

Als je daarover wil klagen moet je bij de eindverantwoordelijke voor dat debacle van destijds zijn. Mark Rutte heet hij.
Heb nog nooit op hem gestemd en toch zit ie er al veel te lang.. En dit is het zoveelste ding waar die fkk idioot mij (en velen anderen) mee naait.
Ik kan niet begrijpen dat ie er nog zit :N

Maar laten we vooral de havens en Schiphol etc etc etc blijven uitbreiden he d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:12
Vergeet de F1 in Zandvoort niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:06

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ligt er volgens mij aan hoe je het bekijkt, als je 1 lijn op het wegdek pakt, passeert daar dus elke 2 + (voertuiglengte / snelheid in m/s) een auto, dus bij een hogere snelheid passeren er alsnog meer autos, ook al wordt de tussenafstand in meters hoger. Denk aan RAM, 3200 mhz op Cas 16 is nog altijd sneller dan 3000 mhz op cas 15, hoewel het aantal klokticks cas latency toeneemt.

Either way, dat is allemaal droog getheoretiseer, ik denk dat weggedrag, snelheidsverschil met vrachtverkeer etc.. veel meer uit gaat maken voor hoe dit uitpakt. Persoonlijk kan ik er niet echt mee zitten, bij ~100 is mijn auto zuiniger, en ik hoef niet over de snelweg naar mn werk (en ook dan zou ik verwachten dat het tijdsverschil minimaal is)

Enige wat ik me afvraag is of men de concentratie wel er bij kan houden, ik merk dat ik op lagere snelheden op een brede weg toch wat "onderprikkeld" ben en niet persee gefocussed op de weg.

Voor de lange prive-ritten in het weekend is 100 op de CC juist wel relaxed denk ik, en zuiniger, dus fijn voor de portemonee.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
vectormatic schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:26:
Voor de lange prive-ritten in het weekend is 100 op de CC juist wel relaxed denk ik, en zuiniger, dus fijn voor de portemonee.
110 op de CC kan bij de meeste auto's gewoon zonder boete, zolang je onder de 108 op de GPS blijft tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Brent schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:26:
[...]

Als wetenschapper stoort me het dat de Randsteling niet weet dat OV erbuiten zuigt omdat ze er nooit komen en Nederland een autoland is, en dat de plattelandeling niet begrijpt dat Vmax =/= Vgem en een beter OV best mogelijk is als we eens niet op de partijen zouden stemmen waar ze altijd maar op stemmen.

Alle Nederlanders storen mij dus 8)
Ook binnen de Randstad zuigt het OV hoor. Als ik van Den Haag naar Amsterdam wil kost mij dat anderhalf uur, van deur tot deur. Met de auto slechts drie kwartier, aangezien ik buiten de spits kan rijden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

XWB schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:32:
[...]

Ook binnen de Randstad zuigt het OV hoor. Als ik van Den Haag naar Amsterdam wil kost mij dat anderhalf uur, van deur tot deur. Met de auto slechts drie kwartier, aangezien ik buiten de spits kan rijden.
Maar is dat omdat de verbinding Den Haag-Leiden quasi-altijd problemen heeft en omdat het brandalarm in de Schipholtunnel ADHD heeft, of omdat het gewoon sloom is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:06

vectormatic

Warlock of the doorlock

hoevenpe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:29:
[...]

110 op de CC kan bij de meeste auto's gewoon zonder boete, zolang je onder de 108 op de GPS blijft tenminste.
Weet ik, in de praktijk zal het ook wel ~105-108 op de teller op de CC worden, maar maakt me eigenlijk weinig uit, bij dat soort snelheden kies ik liever iets wat lekker aansluit bij de rest van het verkeer dan dat ik er met 1-3 km extra voorbij kruip

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:36
wildhagen schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:13:
[...]

Dat gaan ze allemaal niet redden, er zijn simpelweg niet genoeg mensen in de bouw beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

offtopic:
Zijn jullie al bekend met de stichting De Groene Rekenkamer?

Dit is een door ingenieur-wetenschappers en journalisten opgerichte stichting met als missie: Cijfermatige controle van economische en/of wetenschappelijke aannames, berekeningen alsmede de daar aan gekoppelde conclusie.
https://groene-rekenkamer...vies-aan-de-tweede-kamer/

Hun advies is ook erg duidelijk:
De stellingen en aanbevelingen van de Groene Rekenkamer luiden nu:

-Heroverweeg de huidige strenge normen voor de stikstofdepositie.
-Doe dat heroverwegen in samenhang met het opzetten van een kosten-baten analyse: hoeveel kost natuur van type A als het dreigt op natuurlijke wijze te worden overwoekerd door natuur van type B. En daarna de vraag beantwoorden hoeveel dat mag kosten.
-Bevorder het ontwikkelen van experimentele methoden om droge depositie betrouwbaar te meten. Eis dat activiteit beperkende wetgeving primair toetsbaar is aan waarnemingen, aangevuld met gevalideerde modellen.

Dit zijn geen alu hoedjes mensen.

Meer achtergrond lees je hier:
https://groene-rekenkamer...lijk-die-stikstofkwestie/
Met daarin ook een interresant citaat:
Prof. dr.ir. Oene Oenema (van de Universiteit Wageningen, red.) schrijft het volgende

“Zonder fosfaat geen voedsel. Onze huidige voedselproductie is in sterke mate afhankelijk van kunstmestfosfaat, gemaakt van ruwfosfaat. Berekeningen laten zien dat ruwfosfaat schaars wordt binnen enkele generaties. Het ‘fosfaatprobleem’ is groter dan het energieprobleem, want voor fosfaat is geen alternatief,’ zegt Oene Oenema. Fosfaat is essentieel voor plant, mens en dier. Voedselproductie kan niet zonder fosfaat en dat betekent dat we moeten overschakelen op hergebruik en het drastisch beperken van verliezen. Dat vergt een forse omschakeling. Oenema wil wegen verkennen voor efficiënt hergebruik van fosfaat in de voedsel productie-consumptieketen. De verdeling van (ruw)fosfaat en bodemfosfaat is zeer ongelijk in de wereld. De mestoverschotten in Nederland maken dat veel landbouwgronden nu rijk zijn aan fosfaat en dat fosfaat nog vaak als afval wordt gezien in plaats van waardevolle grondstof. In Afrika zijn de bodems daarentegen zeer arm aan fosfaat, waardoor de voedselproductie wordt beperkt. In Afrika schreeuwt de bodem om fosfaat; voor verhoging van de voedselproductie is daar meer fosfaat nodig.”

https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Mest-1.htm

We zijn dus van alles aan het meten maar dit is in de natuur bij lange na nog niet weten.
Neemt niet weg dat alles waar ''te'''voor staat niet goed is. Teveel Vee is er dat is een feit en dat kan veel beter. Ik ben voorstander van: turn je landbouw model om naar voorbeeld van Joel Salatin en houd op te denken in onmogelijkheden en de portemonnee het woord te laten voeren. Dat de landbouw milieubelastend is op deze manier is duidelijk maar hoe er word gemeten

Onder verwijzing naar de <mbr> van mijn collega:

De Groene Rekenkamer is hier nu meermaals besproken als alles behalve objectief of wetenschappelijk onderbouwd. De wetenschappelijke consensus is ook dusdanig overweldigend dat de klimaatdiscussie ook niet meer gevoerd hoeft te worden. Als je dan ook nog eens zonder goede aanleiding gaat beginnen over migratie, dan is het wel klaar.

Dit is een serieus forum en een serieus topic. We gaan hier niet lopen ranten en er al helemaal niet voor het minste of geringste, er maar migratie erbij halen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 14-11-2019 19:25 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
Pepperana schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:48:
Zijn jullie al bekend met de stichting De Groene Rekenkamer?

Dit zijn geen alu hoedjes mensen.
Nee, het zijn slechts klimaatontkenners die de wetenschappelijke consensus naast zich neer leggen en Baudet vriendjes.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m00
  • Laatst online: 07-10 20:01

m00

klaaas schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:03:
[...]

Nee, het zijn slechts klimaatontkenners die de wetenschappelijke consensus naast zich neer leggen en Baudet vriendjes.
Ontkennen ze het bestaan van een klimaat? Kan ik daar niet uit halen hoor.
En die consensus, is dat net zoiets als die over heksen en een platte aarde in de Middeleeuwen?
Vriendjes van Baudet zou zomaar kunnen, uiterst aimabele kerel tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

klaaas schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:03:
[...]

Waaruit blijkt dat ze klimaatontkenners zijn?

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Pagina: 1 ... 25 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden