Delerium schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:34:
Geef asjeblieft niet de milieuclubs hiervan de schuld, die zijn juist ontstaan door de behoefte aan milieu door alle vervuiling. Het probleem zijn die vieze vervuilers die het land in gijzeling houden, tegen de wensen van rechtbanken in. En ze maken het land dood.
Uiteraard niet. Even heel cru gezegd: als mensen hun gelijk gaan halen bij de Raad van State is dat vrijwel per definitie omdat Den Haag beleidsmatig broddelwerk heeft geleverd.
En mensen gaan nooit naar de rechter omdat zij 'de grote groep' zijn. Het is altijd de kleinere partij die het tegen een grote jongen op moet nemen, en dan de gang naar de rechter gaat maken. Denkt u maar aan:
- Taxichauffeurs vs Uber.
- Boeren vs John Deere.
- LTO & MOB vs Meta.
Als men daar aan wil gaan sleutelen, zet men eigenlijk de zaag in de fundamenten van onze rechtstaat. Dan hollen we heel snel naar een plek waar we niet willen zijn:
"All rules for the oxen, none for the lions."Ik gooi het maar even op tafel, maar we weten uit onderzoek dat er zijn hele groepen kiezers die niet zo resultaatgericht zijn als u en ik. Dat zijn kiezers die het vooral belangrijk vinden dat 'hun kampioen' op de juiste plek zit, en af en toe dingen roept waar ze zich goed bij voelen. De makkelijk consumptieve prikkels zogezegd.
Die kiezers zijn prima tevreden te stellen met uitspraken als "..maar het ligt aan onze voorgangers" of "..het is de schuld van links".
En draaien we dat nu even om: er zijn politieke partijen die weten dat zulke kiezers bestaan, en deze groepen kiezers specifiek targetten. Dat zijn partijen die zich vooral focussen op marketing en niet op behartiging. Behartiging is er wellicht slechts voor de kapitaalkrachtige stakeholders die belangen hebben die misschien zelfs contrair de belangen van dezelfde kiezers zijn.
Très curieux. Dat de mensen die nu aan de knoppen zitten, boos zijn op de mensen die nu aan de knoppen zitten.
Het klinkt makkelijk: even 10 miljoen aftikken. Maar de gevolgen zijn veel groter dan dat. Bestaande vergunningen kunnen op de tocht komen te staan. De PAS-melders moeten 28 februari een oplossing hebben, anders kunnen die het helemaal vergeten.
En dat klinkt weliswaar als een vaag "..kans op" en "..wellicht, mits". Maar ik kan u verzekeren dat er op de kantoren van verschillende banken op dit moment druk wordt gerekend op kansen en mitsen&maren, en men de excel-sheets die al lang geleden zijn samengesteld er nog maar even bij pakt.
Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor nieuwe en lopende kredieten.
Vijf jaar geleden schreef ik hier al eens over deze luchtbel:
"Afbouw van buitensporige blootstelling aan financiële derivaten met een fluctuerende waardering en een hoog risicoprofiel"
En inmiddels weten we dat de banken er alles aan zullen doen om niet af te schrijven / kwijt te schelden.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!