Coderen/Programmering - Beginner gezocht informatie.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 925139

Topicstarter
Hee Guyss, _/-\o_

Ik had een vraag ik zit al meer dan 2 jaar in de IT helpdesk business, maar ik zit erover na te denken om de richting de web development op te gaan. Zelf heb ik wel wat cursussen en keuzevakken gehad.
Maar dan wel over de basic's.

Ik wil meer weten over programmeertalen en ik wil ze leren toepassen etc.
Kort door de bocht, ik wil websites bouwen.

Graag hoor ik waar jullie de juiste informatie vandaan halen, hiermee bedoel ik onderandere een boek zoals programmeren voor dummies etc
Of een website, of een cursus, noem het maar op. d:)b

Mijn bedoeling is dat ik wil oefenen met het coderen maar ik wil een soort van handleiding/begeleiding bij hebben. Ook eentje die mij uitdaagt (als een opdracht) om iets te coderen etc.
Kan je dat het beste doen met een boek of cursus of een specifieke website?

En welke boek/website/cursus heeft u dan gebruikt? Of is het zo fijn dat u er nog steeds mee werkt?

Of is het bovenstaande helemaal niks en weet u iets beters? :9
Ik hoor het graag.

En wat is het beste om mee te beginnen als een beginner?

Ik lees vanalles online en ik weet niet wat te doen, dus kort gezegd ik loop momenteel tegen een muur |:(
Ik zou graag wat informatie van experts of ervaren mensen in dat gebied willen lezen/ontvangen.

Groetjes :*)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 925139 op 16-08-2019 14:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 925139 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:44:
Kort door de bocht, ik wil websites bouwen van stap 1 naar de laatste stap.
Dus ook met hosten etc.
Ik zou eerst focussen op het één, en later pas op het andere - als je daar dan nog geintresseerd in bent. Hosting is namelijk weer een heel andere tak van sport.
Graag hoor ik waar jullie het juiste/beste en meeste informatie vandaan of uit haalde/haalt, hiermee bedoel ik onderandere een boek zoals programmeren dummies.
Of een website of een cursus, noem het maar op. d:)b

Of is dat juist helemaal niks en weet je iets beters? :9
En is dat juist wel iets, welk boek/website/cursus heeft u gebruikt?
Ik zou niet 1 boek of cursus aanraden. Ik zou als ik jou was gewoon een leuk 'simpel' projectje bedenken en dat gaan maken. De vraag is dan ook meer, waar liggen je interesses, heb je zelf ideeen om iets te gaan maken?

De truc bij programmeren is om ieder probleem wat je hebt op te delen in kleinere deelproblemen, en die weer op te delen, etc. Dan heb je dus niet 1 vraag "hoe maak ik projectsoort X?", maar heb je 1000 vragen. Die 1000 vragen kan je allemaal stuk voor stuk googlen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:36

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 925139 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:44:
Hee Guyss, _/-\o_

Ik had een vraag ik zit al meer dan 2 jaar in de IT helpdesk business, maar ik zit erover na te denken om de richting de web development op te gaan. Zelf heb ik wel wat cursussen en keuzevakken gehad.
Maar dan wel over de basic's, dus HTML en CSS etc (zeer basic dus...).

Ik wil meer weten over programmeertalen en welke het beste werkt en ik wil ze leren toepassen etc.
Hier ga je imho al de mist in, maar begin al eens met een lijstje van programmeertalen om websites te bouwen. Liefst ook ingedeeld in front-end en back-end.
[b]Romyvdlaar schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:44:
Kort door de bocht, ik wil websites bouwen van stap 1 naar de laatste stap.
Dus ook met hosten etc.
Wat houdt je tegen om je eigen website te hosten?
Wat heb je daarvoor nodig, volgens jou?
[b]Romyvdlaar schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:44:
Graag hoor ik waar jullie het juiste, beste en meeste informatie uit of vandaan haalde, hiermee bedoel ik onderandere een boek zoals programmeren voor dummies etc
wees om te beginnnen maar al eens voorzichtig met alle programmeertalen op 1 hoop te gooien.
sommigen zijn namelijk geschikt om een website te maken; anderen helemaal niet.
als je dan op zoek gaat naar 'een boek om te leren programmeren' kun je daar al lelijk de bal misslaan. een cursus C helpt jou dan bijvoorbeeld niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Freeaqingme

Thanks voor je snelle reactie, goed uitgelegd ook!

Mijn probleem is dat ik wel verschillende ideeën heb, maar ik weet niet waar ik moet beginnen om die uit te voeren. Dus met welke programmeer taal en wat is het beste software om die code in te schrijven etc.
U gaf aan dat je stuk voor stuk van googlen, maar ik neem aan dat er ook websites zijn met de incorrecte informatie. Heeft u tips?

Dankje voor de tip met Hosting, die laat ik voor nu dan achterwegen.

Ik hoop dat u nog een antwoord heeft voor mijn huidige vraag.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Kheos

Bedankt voor je reactie.
Ik zou graag een "handleiding/begeleiding " willen hebben naast het oefenen van het coderen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:09
Er is niet direct 'incorrecte informatie'. Waar je wel op kan letten is of een artikel enigzins recent iets (bijv. minder dan 5 jaar oud). Het kan daarnaast wel zo zijn dat je iets probeert wat je op internet las, en dat dat niet bevalt. Dan haal je dat weer weg, en ga je op zoek naar een alternatieve oplossing.

Ook qua taal is er niet 1 de beste. Zou je hier vragen 'welke taal moet ik gebruiken' dan gaat iedereen zijn/haar favoriete taal oplepelen, daar heb je ook niets aan. Ik zou gewoon eerst bedenken wat je wil gaan maken, en dan wat vergelijkingen van programmeertalen opzoeken om te kijken wat daar wellicht bij zou passen.

offtopic:
Hier op GoT zeggen we doorgaans gewoon 'je' ipv 'u'. Anders gaan mensen zich zo snel oud voelen ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 925139 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:09:
@Kheos

Bedankt voor je reactie.
Ik zou graag een "handleiding/begeleiding " willen hebben naast het oefenen van het coderen.

Groetjes
begin eerst eens met het probleem, voor je aan mogelijke oplossingen begint te denken?

Waar loop je tegenaan? Gaat het backend coderen moeizaam omdat je te weinig van SQL kent? Heb je moeite met api-calls? Weet je niet hoe je Node.JS moet aanroepen?

Afhankelijke van de vraag, gaan we hier andere antwoorden geven.

Ohja, probeer vooral die vragen nog niet te beantwoorden, want daar loop je pas tegenaan door het effectief te doen. En je kunt het niet effectief doen, want je weet nog niet in welke taal je wil programmeren. En je weet niet in welke taal je wil programmeren omdat je geen duidelijk beeld hebt van welke talen er allemaal zijn.

Zoals ik al eerder zei:
Kheos schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:54:
...begin al eens met een lijstje van programmeertalen om websites te bouwen. Liefst ook ingedeeld in front-end en back-end.
Daarna kun je gerichte vragen stellen over tools en cursussen. Maar begin bij het begin.

[ Voor 3% gewijzigd door Kheos op 16-08-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Dit is niet de eerste keer dat iemand het vraagt... :P Ik zal maar weer in de archieven duiken voor de verzamellijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@johnkeates

Super fijn!
Ik hoor graag terug!

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffrey4413
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-06 12:38
Hoi!

Het ligt er aan wat je nou echt wil gaan doen, front end/ back end.

Misschien leuk om te beginnen met javascript en ook PHP.
Hoe ik zelf ben begonnen: Ik had een idee voor iets, toen ben ik het eerst verder uit gaan werken met wat ik wou en toen rustig aan beginnen met maken.
Een van de makkelijkere/ leukere projecten die ik ooit heb gemaakt is een boodschappen lijst maken.

Kan heel simpel maar ook zo uitgebreid als dat je maar wil..
Dan leer je een gedeelte Front end en ook gedeelte backend en Database.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Dit is dan meestal hoe zo'n bericht er uit ziet:
johnkeates schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:10:
Dit komt ZO VAAK langs, je had op z'n minst de dikke verzameltopics moeten kunnen vinden (en dat is op zichzelf ook al een intrinsieke skill die je moet hebben), copypasta uit een ander topic van vorige maand:

Twee van de kernkwaliteiten van iemand in de IT zijn:

- weten welke informatie je nodig hebt
- weten hoe je het moet vinden

Neem bijvoorbeeld je vraag die je hier stelt, je had die vraag in de zoekmachine kunnen pleuren en dan deze topics kunnen vinden:

Omscholing, vanuit zorg naar IT
Omscholen naar ICT-er.
Omscholen naar programmeur

Die topics hebben misschien niet 1-op-1 de naam van jouw topic, maar hebben wel 99% overeenkomende wensen, suggesties en richtingen die je op kan. Je kan ook complete lijstjes terugvinden, bijvoorbeeld meer richting het maken van software:

[...]

Edit: zie dit niet als een 'aanval', maar als een handreiking. Het kan heel snel lijken als 10 mensen komen posten dat je het wel even zelf had kunnen vinden, maar de meeste mensen hier bedoelen het goed en wijzen je vooral op andere opties en bestaande vragen en antwoorden om dat ze geen helpdesk willen spelen op dit forum. Klik een beetje rond, kijk wat de andere vragers als opties en antwoorden hebben en ga dan pas kijken wat er voor jou echt anders is.
En dit is dan een van de verzamellijsten van topics:
Hoewel niet alles 1-op-1 overeenkomt met jouw vraag zijn de paden die je kan bewandelen ongeveer hetzelfde (zelfstudie, cursus, school).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Kheos

Ik vraag informatie aan wat jullie het beste lijkt om als beginner te beginnen, u begon toch ook ergens? Ik wil meer weten over coderen in het algemeen...

Ik die termen leren kennen en ik probeer te achterhalen waar je dat het beste kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@jeffrey4413

Bedankt voor je bericht!
Hier kan ik iets mee!

Had u ook ergens specifiek informatie vandaan gehaald?
Of gewoon het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@johnkeates

Bedankt voor de andere onderwerpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 925139 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:33:
@Kheos

Ik vraag informatie aan wat jullie het beste lijkt om als beginner te beginnen, u begon toch ook ergens? Ik wil meer weten over coderen in het algemeen...

Ik die termen leren kennen en ik probeer te achterhalen waar je dat het beste kunt doen.
ja, en ik reik je de tools aan om dat te doen.

doe jouw research en kom dan terug met vragen en bevindingen.

ohja, en stop met te dubbel- en tripleposten!

[ Voor 4% gewijzigd door Kheos op 16-08-2019 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffrey4413
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-06 12:38
Anoniem: 925139 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:34:
@jeffrey4413

Bedankt voor je bericht!
Hier kan ik iets mee!

Had u ook ergens specifiek informatie vandaan gehaald?
Of gewoon het internet?
Voor layout had ik een bootstrap gebruikt. ( ben persoonlijk niet zo erg van het hele front end gedeelte.. )
Natuurlijk stackoverflow ( http://stackoverflow.com )
Verder is er natuurlijk w3schools die hele duidelijke tutorials heeft en kijk er zelf vaak genoeg nog steeds op.

Google en u zult vinden.. ;)

Zolang je voor je zelf duidelijk heb wat je wil bereiken/maken ben je al goed op weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@jeffrey4413

Erg bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-06 10:25
Wat een slappe antwoorden allemaal. Zoek een random back-end framework (zoals https://laravel.com/) en kijk of je dat kan hosten. Hosten kan door middel van o.a. Apache of Nginx(google doet wonderen).Als je windows draait zou ik een ubuntu applicatie downloaden via de microsoft store. Dat maakt commando's om een webserver op te zetten naar mijn idee een stuk makkelijker.

Front-end layout heb je ook zat frameworks. Zoals bootstrap of iets. Als je basic HTML/CSS hebt kan je hier ook zelf aan de slag.

Je volgende stappen zijn of je dit kan hosten. Lukt het hosten niet? Stel vragen.

Daarna kan je dingen gaan aanpassen aan je website. Maak extra pagina's aan, gebruik je frameworks. Zijn ze niet naar wens of voelt het "raar"? Probeer iets anders.

Je bent in een stadium dat je ambitie hebt om iets te doen en nog niet weet wat. Ik zou gewoon "iets" gaan doen en dan kan je bekijken of dat bevalt.

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiroj
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06-2024
Heb jij al een idee wat voor website je wilt bouwen om je grenzen op te zoeken betreft programmeren?
Meeste mensen beginnen met het bouwen van een eigen website in de vorm van een blog, wat een prima oefening is aangezien je dan met alle basics te maken krijgt (CRUD, Create, Read, Update, Delete).

Als je duidelijk hebt wat voor project je wilt uitvoeren, hoe hoog wil jij de lat leggen?
Je kan de easy-way-out kiezen en bijv. WordPress oppakken, maar je kunt ook bijv. Laravel gebruiken om de applicatie compleet zelf te maken.

Wil je dat je project online komt aangezien je over hosting begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:41
Iedereen heeft het hier over frameworks en allerlei toestanden. Dat is helemaal nog niet interessant of überhaupt relevant. Als ik het zo lees heeft hij weinig tot geen programmeer ervaring. Dan moet je iemand niet opzadelen met frameworks. Ze moeten eerst de basisvaardigheden van programmeren onder de knie krijgen. Vervolgens kunnen ze gaan kijken naar wat ze willen maken, en wat ze daar voor die toepassing voor kunnen gebruiken.

Een boekje dat ik zelf aan beginnende programmeurs aanraad is: Programmeren in Java met BlueJ. De huidige druk is wel schandalig duur, dus ik zou aanraden om een vorige druk of tweedehands exemplaar aan te schaffen; want dat is een stuk goedkoper.

Het is in Java, en ietwat verouderde technieken, maar je leert daar wel heel goed de basis van programmeren mee waar je in de meeste programmeertalen iets aan hebt. Het mooie aan dat boekje en BlueJ is dat je in het begin helemaal niet hoeft na te denken over allerlei randzaken, en gewoon kleine stukjes code kunt tikken en direct het resultaat kunt zien.
Pagina: 1