Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 22:43
Gedore red is prima spul.

Mocht je een hornbach in de buurt hebben: dat huismerk van hun bevalt mij ook prima.

WGB Ringsteeksleutel set in roltas 8-delig https://www.hornbach.nl/m...etail/articleCode/5637329

Hoewel ik zo online niet goed snap waarom die 3x zoveel moet kosten als deze set:

WGB Ringsteeksleutel-set 8-delig https://www.hornbach.nl/m...etail/articleCode/8416036

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-07 17:45
Xavier schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:20:
Topic zojuist doorgespit over steeksleutels. Maar de sets die ik voorbij zie komen zitten ver boven mijn budget...
Ik als DIYer die af een toe een zadel moet verzetten of de trucks van een skateboard moet aanpassen zoek ik een setje. Niet iets wat ik dagelijks gebruik eerder eens in de maand, maar als ik dan wat koop wel een slag beter dan het standaard Gamma spul..
Nu heb ik een incomplete set liggen, oftewel je mist altijd net die ene sleutel..

Ik zal dus te kijken naar: https://www.toolnation.nl...sch-17-delig-3300994.html

Volgens mij zou dit wel voldoende zijn. Enige nadeel vind ik is dat ze in een houder zitten. Liever heb ik een rol of een koffer zodat ik het netjes kan opbergen. Maar een rol kan ik niet vinden bij toolnation... Dat kan ik wel navragen.
Maar is Gedore Red een beetje aardig? Tuurlijk het is geen Stahlwille.
Nou, als iemand die hier alleen maar Gedore Red en Stahlwille sleutels in de gereedschapskar heeft liggen durf ik te antwoorden :9

Voor wat af en toe gepruts en huis-tuin-keuken gebruik voldoen de Gedore Red sets opzich prima. Voelt allemaal wel degelijk aan. Heb me er zelf zo'n twee jaar mee gered hier in huis / met de motor sleutelen et cetera. Pasvorm is niet 100% en ik heb nou eenmaal een gereedschap fetish dus ben nu alles aan het vervangen voor Stahlwille :o Pasvorm zit wel echt een duidelijk verschil in, zo lukte het met de Gedore Red sleutels om van een moer af te schieten als je de sleutel niet helemaal recht op de dop hield, lukte met de Stahlwille niet.

Denk dat je dat overigens met alle sleutels in die prijsklasse hebt, als je de sleutel gewoon goed ergens op doet zal je niet echt problemen ervaren. Het is vooral in de lastige hoekjes waar de Gedore Red dan wat makkelijker van een moer afschiet of een flink verroeste moer die je net iets sneller doldraait omdat de toleranties hoger(lager?) zijn. Klinkt nu wel lekker overdreven, ben van mening dat het voor de af-en-toe klusser echt volstaat hoor :)

@Raymond WGB ;w Heb hier één 32mm dop ervan toevallig, die meet 32,4mm. Vergelijking met een Stahlwille steeksleutel (geen dop beschikbaar..), die meet 32,15mm. Ik zou m'n handen niet verder aan WGB branden.

En om dan de vergelijking tussen Gedore Red / Stahlwille te maken. Een 19mm steeksleutel. Gedore Red: 19,15mm. Stahlwille 19,10mm. Verschil valt dus wel mee :)

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 06-07-2020 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-07 09:15
Prima setje sleutels, ik heb vier weken geleden het zelfde setje gekocht en bevalt uitstekend.

€37 trouwens op Amazon.de

[ Voor 42% gewijzigd door lyncyst op 06-07-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
Ethirty schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:18:
Ok, enorme gereedschapsnoob hier. Heb een groene Bosch schroef/boor NiCd machine (uit de vorige eeuw nog, gok ik). Altijd een kreng gevonden. Accu's leeg als je hem nodig hebt, na 2u laden kan je er 4 schroeven mee doen etc. Verkeerde keuze, je bent nog jong enzo.

Maar met redelijk wat binnen-schilderwerk in het vooruitzicht eens aan het kijken naar schuurmachines. Kozijnen op onhandige plekken etc, dus dan lijkt draadloos wel handig.

Van het een komt het ander en ik zit nu te denken om te beginnen met een flink betere basis set.
Mooiste zou natuurlijk zijn om zoveel mogelijk op hetzelfde accusysteem te krijgen, dan kom ik een beetje op de Bosch blauw 18v (achtige) producten.

Bijv:
- GSR18 schroef/boor
- GSS18 schuur

L-Boxx lijkt me wel handig om eea netjes opgeborgen te houden.

Met een verwachte verhuizing later dit jaar is goed gereedschap waarschijnlijk ook al het halve werk, dus beter gelijk goed dan half werk - en je blijft toch ook Tweaker :+

Van zoiets weet ik al dat dit 9 vd 10x genoeg is. Misschien zelfs wel handiger met alle opzetstukken, maar wel weer andere accu's.

Zag in ieder geval dat ik met de juiste keuze minimaal 1 tot wel 3 extra gratis accu's kan scoren met de huidige actie(s). Graag feedback op mijn keuze. Of is Makita veelzijdiger? Zag dat die accu's ook op hun grasmaaier passen bijv. :)
Makita heeft een net iets veelzijdiger assortiment en Bosch heeft wat gratis spul erbij op dit moment. Qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet.

Ik heb zelf veel Makita gereedschap, maar ook een trimmer en grasmaaier. Wel handig dat dat allemaal dezelfde accu's pakt.

Uiteindelijk is het een kwestie van smaak en use case.
Teijgetje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:10:
[...]

Dat heten viersnijders........
Zou voor het Hilti setje gaan.
Hoewel er helemaal niets mis is met Alpen, is Hilti een stuk beter. ;)
En nog goedkoper dan bij Hilti zelf ook. Of ik moet meer bij ze kopen zodat ik ook die korting krijg :+
Ethirty schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:22:
Makita of Bosch is mij om het even. Bij Bosch kan ik op de kleur afgaan, bij Makita weet ik niet het verschil te herkennen tussen het gewone en pro spul :P

Geen idee wat de Makita equivalent is van de GSR 18V 60 C?

Op zich een goed punt over schuren op een accu, al is het probleem eerder het afzuigen. Heb ik toch ook iets nodig van een goede stofzuiger met lange flexibele slang als ik bovenop een trap sta. En de deuren ga ik denk ik toch buiten de poort doen.
Alles wat de Gamma van Makita heeft gewoon links laten liggen. Schroefmachines in de 48X serie zijn pro.

En gewoon niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ;) Als je dat wel doet weet je namelijk dat je budgetspul van een A-merk koopt.
kabeltjekabel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Geen, want het Makita alternatief heeft geen kickback control :P
Kickbackcontrol schmickbackcontrol (ja die is expres zo slecht). Nooit nodig gehad bij een midrange accutol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 31-07 14:07

Ethirty

Who...me?

Framoes schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Makita heeft een net iets veelzijdiger assortiment en Bosch heeft wat gratis spul erbij op dit moment. Qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet.

Ik heb zelf veel Makita gereedschap, maar ook een trimmer en grasmaaier. Wel handig dat dat allemaal dezelfde accu's pakt.

Uiteindelijk is het een kwestie van smaak en use case.

Alles wat de Gamma van Makita heeft gewoon links laten liggen. Schroefmachines in de 48X serie zijn pro.

En gewoon niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ;) Als je dat wel doet weet je namelijk dat je budgetspul van een A-merk koopt.
Ik koop liever te goed spul voor mijn kunnen, dus dat zit wel goed.

Ik neig nu richting Makita ivm de combinatie met tuingereedschap op accu. Het begint met een schuurmachine, maar ik denk al een een schuur vol machines. :')

Bosch lijkt wel wat duidelijker in zijn typenummers.

Maar als ik concreet (en realistisch) naar mijn oorspronkelijke plan kijk kom ik een beetje op het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1StofzuigersMakita VC2512L€ 139,98€ 139,98
1AccuboormachinesBosch GSR 12V-15 FC (met 2 2,0Ah accu's + L-Boxx)€ 194,90€ 194,90
1SchuurmachinesBosch GSS 160 Multi€ 153,80€ 153,80
1SchuurmachinesMakita 230 V Vlakschuurmachine (BO4565K)€ 88,96€ 88,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,64

Niet op 1 accu én niet "merktrouw" :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
Ethirty schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:18:
[...]

Ik neig nu richting Makita ivm de combinatie met tuingereedschap op accu. Het begint met een schuurmachine, maar ik denk al een een schuur vol machines. :')

Maar als ik concreet (en realistisch) naar mijn oorspronkelijke plan kijk kom ik een beetje op het volgende:
1AccuboormachinesBosch GSR 12V-15 FC (met 2 2,0Ah accu's + L-Boxx)€ 194,90€ 194,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,64

Je weet dat die Bosch schuurmachine een verwisselbare zool heeft, totaal 3 stuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

wheel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:41:
[...]

Je weet dat die Bosch schuurmachine een verwisselbare zool heeft, totaal 3 stuks?
Yep. Lijkt me de handigere keuze tov de Makita, als de stofzuiger zonder te veel adapters past. :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Ethirty voor een tientje meer heb je de 12v-35fc op amazon.de. Da's wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Ethirty schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:48:
[...]

Yep. Lijkt me de handigere keuze tov de Makita, als de stofzuiger zonder te veel adapters past. :)
Ah was in de veronderstelling dat je er twee op je boodschappenlijstje had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:39
[...]

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,64

De GSS 160 multi is overigens regelmatig in de aanbieding voor €110 of zo op Amazon, i.p.v. de €150 nu in de PW, dus hoe dat even in de gaten als je hem niet meteen nodig hebt. En ik neem aan dat het niet de bedoeling was om zowel de GSS 160 als de BO4565K op de bestellijst te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,64

Met snoer moet je sowieso kiezen voor de beste prijs/kwaliteit. Op accu heb ik vrijwel alleen maar Makita, maar met snoer heb ik een multitool van Fein, een stofzuiger van Bosch en een zaagtafel van DeWalt.

Volgens mij zijn de machines die je hier hebt staan allemaal prima keuzes. Genoeg mensen hier die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:01
Is er bij Metabo ook een makkelijke manier om te herkennen welke machines zogenaamd wat meer Pro zijn dan anderen?

Bij de schroevers en sommige andere productgroepen heb je de L, LT en LTX range, waarbij de kwaliteit en functionaliteit oploopt. De LTX range lijkt me overkill voor thuis gebruik en de L juist voor echt heel sporadisch een schroefje vastzetten, maar de LT range lijkt me bang on voor een verbouwing thuis.
Maar die toevoeging aan de benaming is er niet voor alle productgroepen.

Keuze voor Metabo is hier een familie aangelegenheid. Schoonvader heeft al het een en ander, dus het is makkelijk lenen als ik ook Metabo neem voor de machines die ik nog nodig heb. Heel fijn spul vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:38

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ethirty schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:18:
Ok, enorme gereedschapsnoob hier. Heb een groene Bosch schroef/boor NiCd machine (uit de vorige eeuw nog, gok ik). Altijd een kreng gevonden. Accu's leeg als je hem nodig hebt, na 2u laden kan je er 4 schroeven mee doen etc. Verkeerde keuze, je bent nog jong enzo.
Als ik nu de keuze zou hebben, met de wetenschap die ik nu heb, zou ik zwaar overwegen om in te stappen op het 18V LXT programma van Makita.

Een reden voor Makita is het leveringsprogramma en het feit dat ik de Makita systainer een heel stuk handiger vind dan de L-boxxen van Bosch (die grendels aan de zijkant zijn gewoonweg kut, je kan zo'n L-boxx niet eerst links vergrendelen en daarna rechts in de grendel laten zaken, ook 2handig lossen is niet echt handig), maar een klein dingetje dat toch meespeelt. Bij Bosch Pro vind ik de Robust serie dan wel echt met kop en schouders boven de rest uitsteken (heb met 2 accuhamerboren mogen vechten), de rest van light en dynamic range vind ik gewoon vergelijkbaar met merken als makita en de rest van de topspelers.

Ook een reden dat ik een beetje terughoudend ben om nu een gesnoerde recipro te halen waar ik op zich zonder kan (ik leen die van mijn pa) maar toch vaak genoeg gemist heb in en om huis, zelfde gaat op voor een nieuwe decoupeerzaag ter vervanging van mijn Bosch groen stuiterzaag..

Ik heb daar nu een te divers assortiment aan gereedschap voor, om te vervangen.

Het enige moment dat ik nu zou gaan instappen is als mijn 14.4V Panasonic accutol het zou begeven, dan komt daar een Mak voor in de plaats terug denk ik. :)

eensch met @Twijfels en @Framoes

Of je nu Bosch Pro, DeWalt, Metabo of Milwaukee pakt, het is allemaal gewoon goed. Per item kun je onderlinge verschillen zien, de 1 is wel ff brushless te verkrijgen of heeft een softstart, de ander heeft weer een hoger koppel of wat dan ook.

Hou ook even rekening mee dat gereedschap waar je een stofzuiger (lees: gereedschapsafzuiger) opzet zoals een bovenfrees of (inval)zaagmachine, het voordeel van een accu al snel komt te vervallen. En ja, die machines kunnen ook zonder afzuiging gebruikt worden natuurlijk maar persoonlijk doe ik dat slechts zelden. In elk geval te weinig om serieus dat soort tools op accu te overwegen.
De keuze voor machines wordt dan wat groter en kun je wat voordeel pakken dat je budgettechnisch weer aan je accu-platform kunt besteden voor de machines die je dus echt snoerloos wilt.

[ Voor 46% gewijzigd door Fraggert op 07-07-2020 08:35 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 00:06
RobNemoo schreef op Tuesday 7 July 2020 @ 07:49:
Schoonvader heeft al het een en ander, dus het is makkelijk lenen als ik ook Metabo neem
Met lenen maakt het toch niet uit wat voor merk machine het is? :?
Als het maar werkt en je het mag lenen. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Metabo heeft niet echt verschillende lijnen voor thuisgebruik en pro. Ik heb hier ooit een heel duidelijk overzicht gezien waar de verschillende types schroefmachines in stonden vermeld maar kan het niet meer terugvinden.

Misschien dat iemand hier een link naar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:21
Ik ben aan het kijken naar een multitool van Makita, maar heeft de Makita met snelspanner inmiddels ook imitatie bladen zoals die van Ecotools?
Die originele zaagbladen zijn schofterig duur namelijk:

https://www.toolmax.nl/ma...-s-en-lader-in-m-box.html

Laatste weken ook bezig geweest voor ander 'leuk' houtbewerkingsspul, hopelijk kan ik daar binnenkort een klap op geven, zit namelijk ook 20 weken levertijd op >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobNemoo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:49:
Is er bij Metabo ook een makkelijke manier om te herkennen welke machines zogenaamd wat meer Pro zijn dan anderen?
Geen idee, ik meen dat @The Eagle het een en ander van Metabo weet, if i am not mistaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
Kuusj schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:49:
Welk merk SDS+ boren raden jullie aan? Ik lees goede dingen over Bosch Plus-7X boren, maar zijn er ook andere merken waar ik zeker even naar moet kijken?
Verwijderd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Bekende merken zijn prima. Boortjes, bitjes zijn allemaal verbruiksartikelen. Slijten doet het toch wel.
In theorie zijn boortjes verbruiksartikelen, en in de praktijk op de bouwplaats ook. Maar voor een particuliere af-en-toe klusser? Not so much, grote kans dat 99% van de SDS boortjes die je ooit aankoopt jou overleven. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in fijne boortjes, en dan zou ik inderdaad voor 4snijders gaan. Of als je niet zo'n krachtige hamerboor hebt kun je voor grotere diameters evt 3 snijders overwegen. Merken waar ik naar tevredenheid SDS boortjes van heb: Bosch 7x series, Heller, Diager (van diager heb ik 3snijders uit de booster plus series). Hilti is sowieso goed, maar wel prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
@RobNemoo

LT is idd middenklasse pro. Vooral qua power dan. Zal kwalitatief hetzelfde zijn als LTX.

BS = bohrschrauber
SB = schlagbohrer
SSD = schlag- schrauber/schraubendreher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Fraggert schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:04:

Als ik nu de keuze zou hebben, met de wetenschap die ik nu heb, zou ik zwaar overwegen om in te stappen op het 18V LXT programma van Makita.
Interessant punt hier, dat LXT systeem bestaat inmiddels ook alweer 15 jaar en is daarmee wellicht al redelijk aan het eind van z'n PLC. Makita heeft onlangs z'n 40V XGT lijn aangekondigd. Waarom nu niet direct in the latest and greatest investeren als je toch ergens moet beginnen? Ja, de body's en accu's zijn nog redelijk duur, maar als dit platform het ook 15 jaar vol houd kan je de afschrijving over 15 jaar uitsmeren (bij wijze van).

Het lijkt me ook de trend dat Makita volledig zal inzetten op de ontwikkeling van XGT body's en LXT wat meer naar de achtergrond zal verschuiven. Zie daar ook de trend van dubbele 18V accu's om zwaardere machines van 36 volt te voorzien. De 40V XGT lijn is daarmee ook een logische opvolger. Zouden de inmiddels al best wel lang lopende 18V gratis accu-acties er ook wat mee te maken hebben? Who knows. :+

Op dit moment zit er nog wat compatibilty in LXT voor XGT wat betreft laders enzo, maar dat zullen ze vooral gedaan hebben om die miljoenen LXT gebruikers langzaam te kunnen laten wennen aan de nieuwe businesscase. :)

TLDR: Kijk ook eens naar Makita 40V XGT als je toch nog moet beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 07-07-2020 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

B-lex schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Interessant punt hier, dat LXT systeem bestaat inmiddels ook alweer 15 jaar en is daarmee wellicht al redelijk aan het eind van z'n PLC. Makita heeft onlangs z'n 40V XGT lijn aangekondigd. Waarom nu niet direct in the latest and greatest investeren als je toch ergens moet beginnen? Ja, de body's en accu's zijn nog redelijk duur, maar als dit platform het ook 15 jaar vol houd kan je de afschrijving over 15 jaar uitsmeren (bij wijze van).

Het lijkt me ook de trend dat Makita volledig zal inzetten op de ontwikkeling van XGT body's en LXT wat meer naar de achtergrond zal verschuiven. Zie daar ook de trend van dubbele 18V accu's om zwaardere machines van 36 volt te voorzien. De 40V XGT lijn is daarmee ook een logische opvolger. Zouden de inmiddels al best wel lang lopende 18V gratis accu-acties er ook wat mee te maken hebben? Who knows. :+

Op dit moment zit er nog wat compatibilty in LXT voor XGT wat betreft laders enzo, maar dat zullen ze vooral gedaan hebben om die miljoenen LXT gebruikers langzaam te kunnen laten wennen aan de nieuwe businesscase. :)

TLDR: Kijk ook eens naar Makita 40V XGT als je toch nog moet beginnen.
Goed punt.

eerlijk antwoord.......omdat ik het bestaan van de XGT lijn niet kende :+

ten tweede........40 volt is de moderne nomenclatuur voor 36 volt, waarbij eerder gebruik gemaakt werdt van 2x18 volt accu's. 18 volt heet tegenwoordig bij veel merken dan ook 20volt.

je reinste marketing nonsense om ineens het max voltage van cellen te pakken ipv het gemiddelde voltage.

anyhow, ik zie wel dat in de 40 volt je machines ziet waarbij ik een gesnoerde versie ook zou overwegen.

Maar het is wel goed om even te kijken wat die hele 18 LXT gaan doen gezien de ouderdom en even bezien hoe backwardscompatible het spul allemaal is.

Mijn 10,8 volt Bosch Pro spul is namelijk gewoon 100% uitwisselbaar met de nieuwe 12volt lijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
B-lex schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Interessant punt hier, dat LXT systeem bestaat inmiddels ook alweer 15 jaar en is daarmee wellicht al redelijk aan het eind van z'n PLC. Makita heeft onlangs z'n 40V XGT lijn aangekondigd.
Kweenie. Er zijn meerdere aanbieders met accu's met hoge voltages (dewalt met z'n flexvolt bijvoorbeeld), die al wat langer bezig zijn. En die laten dat ook naast het bestaande 18V platform bestaan.
Blijkbaar is er toch een kostencomponent die ervoor zorgt dat ze niet volledig overgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56
FabianGTI schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:45:
Ik ben aan het kijken naar een multitool van Makita, maar heeft de Makita met snelspanner inmiddels ook imitatie bladen zoals die van Ecotools?
Die originele zaagbladen zijn schofterig duur namelijk:

https://www.toolmax.nl/ma...-s-en-lader-in-m-box.html

Laatste weken ook bezig geweest voor ander 'leuk' houtbewerkingsspul, hopelijk kan ik daar binnenkort een klap op geven, zit namelijk ook 20 weken levertijd op >:)
Als ik bij EcoTools kijk bij een willekeurig zaagbladje dan staan de compatible machines genoemd: https://www.ecotools.nl/u...aagblad-hcs-type-nu011-c/

Voor Makita zijn dat de volgende:
TM3010CX2J, TM3010CX5J, TM3010CX15, TM3010CJ, DTM51Z, DTM51ZJX3
Het verschil tussen de DTM51ZJ uit jouw link en de DTM51ZJX3 die zij noemen is dat die laatste meer accesoires heeft meegeleverd zo te zien. Ik denk dus dat het wel gaat passen.

Volgens mij heb je maar twee systemen voor die zaagjes, die universele uit mijn link en het Starlock systeem. Starlock imitatie mag niet meer verkocht worden door EcoTools. Ik meen dat ze een claim ofzo aan hun broek hebben gehad daarover, maar kan er geen bron meer van vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2020 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
Plus, een 40V accu is in de regel wat zwaarder, dus vooral geschikt voor de zwaardere machines, die in de regel beter tot hun recht komen op een bouwplaats dan bij de thuisklusser.

Ergonomie en comfort boeten in bij zwaardere machines. 40V is echt overkill om eens af en toe een gaatje in de muur te boren of een paar planken vast te scrhoeven.

Daarbij, de 18V technologie staat ook niet stil, bij Bosch hebben ze onder de noemer BiTurbo de motor en de accu erg goed op elkaar afgestemd, waarmee goede prestaties worden behaald. Ik vermoed ook zomaar dat over die 15jaar uit @B-lex post een 18V machine net zo veel kan, of zelfs meer, dan de huidige 40V machines.

Ik heb zelf een aantal 18V machines, maar ik overweeg zelfs juist om wat 12V bij te kopen omdat in 80% van de gevallen de 18V zelfs overkill is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28
ThinkPadd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:49:

[...]

Ik weet het verschil niet tussen de DTM51ZJ uit jouw link en de DTM51ZJX3 die zij noemen, maar ik vermoed dat het wel gaat passen.
Zoals je inmiddels zelf ook ontdekt hebt zegt bij Makita alles na de getallen alleen iets over de accessoires, de machine zelf is een DTM51.
Voor de volledigheid onderstaande lijst zoals ook vermeldt in de startpost:
Uncle Mel in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Model: 122333456

1 D = 4Ah en groter accu compatibel
1 B = Max 3Ah accu compatibel
1 niets =10,8V/12V OF met snoer

4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader

5 Y = met 2x 1.5ah accu's
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
5 = niets in geval van 4=Z

6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot

22: Machines:

LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HR Combihamer (hamerboor)
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
TL Haakse slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp

Verschillende series machines:
• CXT lijn: 10,8V/12V-max series, in sommige gevallen compatibel met apparaten uit LXT serie (meestal radio's en lampen)
• LXT lijn: De 'prof' lijn machines die onderling compatibel zijn (in hetzelfde voltage, 14,4V en 18V zijn nog verschillende lxt lijnen).
• G lijn: duidelijk te herkennen aan de wit/grijze rand boven aan de accu's.
Dit is de bouwmarkt serie van Makita, en is niet zo uitgebreid, tevens nergens mee compatibel uit de CXT of LXT lijn.
• MT lijn: geen hele actieve lijn meer, maar nog te herkennen aan de oranje kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Fraggert schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:04:
[...]

... de L-boxxen van Bosch (die grendels aan de zijkant zijn gewoonweg kut, je kan zo'n L-boxx niet eerst links vergrendelen en daarna rechts in de grendel laten zaken, ook 2handig lossen is niet echt handig), ...
Heb je dan alleen het oude type L-Boxxen? Die nieuwe generatie kan je gewoon eerst de ene kant, daarna de andere kant er in duwen. Werkt perfect. De oude L-Boxxen vind ik qua klikken echt mega irritant, maar de nieuwe vind ik hartstikke prima. Heb gelukkig ook geen enkel oud type staan hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 21:59
Zie dat de accu actie bij Makita verlengd is tot augustus. Na mijn debacle met Metabo en Toolstation (ratten) overweeg ik nu toch sterk om daarin te gaan investeren. Vooral het feit dat ze ook tuingereedschap hebben waartussen je accu's kan delen maakt dat toch wel interessant. Gisteren voor de zoveelste keer bijna met mijn heggeschaar de kabel doorgeknipt :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-07 09:15
DasNieNix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:06:
Metabo heeft niet echt verschillende lijnen voor thuisgebruik en pro. Ik heb hier ooit een heel duidelijk overzicht gezien waar de verschillende types schroefmachines in stonden vermeld maar kan het niet meer terugvinden.

Misschien dat iemand hier een link naar heeft.
Er staan wat overzichten in de Metabo catalogus https://www.metabo.com/t3...etabo_Katalog_2018_DE.pdf

Dit is grofweg het overzicht voor het 18v boormachine platform
Bs18 - max 48 nm - 10 mm kop - 2 versnellingen
BS18L - max 50 nm - 13 mm kop - 2 versnellingen
BS18LT - max 60 nm - 13 mm kop - 2 versnellingen
BS18LT - max 120 nm - 13 mm kop - 2 versnellingen
BS18LTX-3 - max 120 nm - 13 mm kop - 3 versnellingen

Eventueel met de volgende toevoegingen
Quick - snelwisselkop om te wisselen tussen bithouder en snelspankop
BL - brushless motor
I - impuls functie om te starten met boren op een rond oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Teijgetje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:04:
[...]

Met lenen maakt het toch niet uit wat voor merk machine het is? :?
Als het maar werkt en je het mag lenen. ;)
True maar met meerdere tools tegelijk klussen is het wel fijn om uitwisselbare accu's te hebben. Hij heeft niet alles wat ik wil aankopen, en andersom.
Framoes schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:11:
@RobNemoo

LT is idd middenklasse pro. Vooral qua power dan. Zal kwalitatief hetzelfde zijn als LTX.

BS = bohrschrauber
SB = schlagbohrer
SSD = schlag- schrauber/schraubendreher.
Top, thanks. LTX is me al snel veel te duur, de LT serie komt wel binnen budget met wat aanbiedingen en accu acties.
lyncyst schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Er staan wat overzichten in de Metabo catalogus https://www.metabo.com/t3...etabo_Katalog_2018_DE.pdf

Dit is grofweg het overzicht voor het 18v boormachine platform
Bs18 - max 48 nm - 10 mm kop - 2 versnellingen
BS18L - max 50 nm - 13 mm kop - 2 versnellingen
BS18LT - max 60 nm - 13 mm kop - 2 versnellingen
BS18LT - max 120 nm - 13 mm kop - 2 versnellingen
BS18LTX-3 - max 120 nm - 13 mm kop - 3 versnellingen

Eventueel met de volgende toevoegingen
Quick - snelwisselkop om te wisselen tussen bithouder en snelspankop
BL - brushless motor
I - impuls functie om te starten met boren op een rnd oppervlak.
Thanks, dit helpt. Mooi overzicht.

[ Voor 34% gewijzigd door RobNemoo op 07-07-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
rbaidjoe schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:54:

Ergonomie en comfort boeten in bij zwaardere machines. 40V is echt overkill om eens af en toe een gaatje in de muur te boren of een paar planken vast te scrhoeven.
Ergonomie en comfort maken natuurlijk niks uit als je af en toe een gaatje boort of een plank vast schroeft. Dat wordt pas belangrijk als je dat ding de hele dag in je handen hebt.

Aan de andere kant wordt vaak voor 'af en toe hobbyisten' werk gewoon een 230V snoermachine geadviseerd. Dan is 40V toch geen overkill? :P

Anyhow, just a thought. De tijd zal het leren wat we in de toekomst allemaal gebruiken. Ik zie in elk geval aan alles wat Makita op dit moment doet dat men het 40V systeem belangrijk vind (lees de vacatures maar eens voor de gein) en naast de bouw volop inzet op Tuin/Park en de schoonmaakbranche.

Disclaimer Zelf heb ik voornamelijk bedraad Makita spul. Het enige wat een 18V accu heeft is m'n schroefboormachine. Het 230V platform gaat al heel wat jaartjes mee en zal nog wel even blijven bestaan... :+ Ik klus/hobby dan ook louter in en rondom het huis waar ik altijd wel 230V in de buurt heb.

Edit 2: Op de zaak is alles LXT in Mboxen overigens. Prachtig ecosysteem hoor. Super als je vooral waarde hecht aan mobiliteit in een professionele omgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door B-lex op 07-07-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 00:06
RobNemoo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:16:
True maar met meerdere tools tegelijk klussen is het wel fijn om uitwisselbare accu's te hebben.
Dat snap ik.
Maar als je een machine leent dan krijg je daar toch een netsnoer of oplader en accu`s bij? ;)
Tenzij je zes handen hebt ben ik nog nooit zonder stroom/volle accu komen te zitten als pro-klusser. (3 makita`s, 3 accu`s, 1 oplader)
Als hobbyist ligt het tempo iets lager denk ik en heb je tijd zat om op te laden.
Het staat natuurlijk wel mooier als je drie dezelfde opladers hebt staan met 8 accu`s........ :)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Raymond schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:31:
[...]

Kweenie. Er zijn meerdere aanbieders met accu's met hoge voltages (dewalt met z'n flexvolt bijvoorbeeld), die al wat langer bezig zijn. En die laten dat ook naast het bestaande 18V platform bestaan.
Blijkbaar is er toch een kostencomponent die ervoor zorgt dat ze niet volledig overgaan.
Het zal toch ook meespelen dat het door je klant niet gewaardeerd gaat worden dat je ze eerst meer dan 200 verschillende 18 v machines verkoopt om vervolgens met 18 v te stoppen.

Dat is nu toch wel anders dan 10 jaar geleden toen het gros van de mensen alleen een schroef machine op accu had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Twijfels schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Heb je dan alleen het oude type L-Boxxen? Die nieuwe generatie kan je gewoon eerst de ene kant, daarna de andere kant er in duwen. Werkt perfect. De oude L-Boxxen vind ik qua klikken echt mega irritant, maar de nieuwe vind ik hartstikke prima. Heb gelukkig ook geen enkel oud type staan hier :)
De nieuwe zijn m.i. mega-irritant omdat de bovenkant niet vlak is. Heb je last van als je ze niet stapelt maar (op de onderkant, gezien vanuit het handvat aan de kleinste kant) op de plank zet. Van de plank halen is lastig als ze dan (te) dicht) tegen elkaar aan staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobNemoo
Teijgetje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:25:
[...]

Dat snap ik.
Maar als je een machine leent dan krijg je daar toch een netsnoer of oplader en accu`s bij? ;)
Tenzij je zes handen hebt ben ik nog nooit zonder stroom/volle accu komen te zitten als pro-klusser. (3 makita`s, 3 accu`s, 1 oplader)
Als hobbyist ligt het tempo iets lager denk ik en heb je tijd zat om op te laden.
Het staat natuurlijk wel mooier als je drie dezelfde opladers hebt staan met 8 accu`s........ :)
Laat mij nou een excuus hebben om nieuwe machines te kopen, ik dacht dat dit toch een N+1 thread was. >:)

Goed, er is geen noodzaak om dezelfde merken als mijn schoonvader te kopen, maar ik vind het Metabo spul wat hij heeft ook gewoon erg prettig werken. Zoals eerder genoemd, zijn eigenlijk alle topmerken prima en is het vooral persoonlijke voorkeur of kleine verschillen welke je kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twijfels schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Kijk, en daarom vind ik dit dus zo'n leuk en leerzaam topic he d:)b

Ik heb het oude type inderdaad.

Zowel mijn Festool en Fein systainers zijn makkelijker in gebruik, ook de 2 Metabo Metaloc (zonder gereedschap maar met mijn freesbenodigdheden) kisten werken gewoon prettig.
wheel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:44:
[...]

De nieuwe zijn m.i. mega-irritant omdat de bovenkant niet vlak is. Heb je last van als je ze niet stapelt maar (op de onderkant, gezien vanuit het handvat aan de kleinste kant) op de plank zet. Van de plank halen is lastig als ze dan (te) dicht) tegen elkaar aan staan.
Dit vind ik een pluspunt van alle "systainers" muv die Lboxxen. Die van Bosch moet je vastklikken zodra ze op elkaar staan. Mijn festoolkisten en de Metalocs kunnen op elkaar staan zonder verbonden te hoeven worden.

[ Voor 49% gewijzigd door Fraggert op 07-07-2020 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Die oren die aan die lboxxen zitten zijn gewoon irritant en een keiharde faal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Haha, nou zal mij benieuwen die L-Boxx. Zojuist mijn eerste Bosch blauw besteld:
pricewatch: Bosch GSR 12V-35 FC Professional (met 2x3,0Ah accu's en L-Boxx)

Amazon had een scherpe prijs (maar 15 meer dan de 12V-15FC set), maar tijdens bestellen ging deze al omhoog. Nu tegen lage prijs besteld, maar onbekende levertermijn.

Dat vind ik wel de grootste ergernis van Amazon overigens. Prijzen veranderen door de BTW en gewoon door hoe Amazon werkt soms wel 2 of 3x tijdens bestellen.

De GSS 160 moet nog heel even wachten, als er zo vaak aanbiedingen zijn ga ik niet de volle mep betalen.

Dat 18V spul komt wel als ik het nodig heb en dan bekijk ik wel waar/welk merk ik uitkom. 12V is waarschijnlijk zat voor wat ik nu van plan ben.

#team_UTC+1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

thijsco19 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:50:
Hoogstwaarschijnlijk te duur maar..
https://www.werkzeugkoffe...l-safe-moulded-tool-case/

Past meer dan genoeg in, makkelijk verrijdbaar, stevig en zeer degelijk, gaat makkelijk jaren mee.

Dit heb ik liever dan 2 losse kisten.
@Framoes @wheel @breagor Nou de keuze is gemaakt en het pakket is binnen.
Gezien ik niet altijd de behoefte heb om alle grote dingen mee te nemen heb ik goed naar jullie opties gekeken (dank daarvoor) maar uiteindelijk wel mijn eigen plan doorgezet. Charmante is dat ik de grote/weinig gebruikte dingen in de bak gooi, en die aan de bovenkant klik. Of niet.

Setupje met het handgereedschap wat ik veel gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax-kQNY4dsQdBwDktlu5xl_N79c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ID0DUOfxmtuDdUlw5dejozDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRv9C8uH9kBR5JD_rs0yU1A_1t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wz0e3nJiqUKqQsBH4933zJ16.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cV8hM9n3l-PClrC-RxRu00E1Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjgErgixqp3aUlt7F18syNoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6PyIACabVbp9ZtA6VafqY2dfjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZV7EMsVRjeAEouyN3cZeTKG.jpg?f=fotoalbum_large

Die waterpas is wel een beetje onhandig groot voor die systainer. Verder prima oplossing. denk ook niet dat hij lekker in een subtiele tas had gepast.
Niet slecht voor my first toolbox, voel me nu bijna een echte bouwvakkert.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 07-07-2020 12:04 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Boudewijn schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:03:
[...]

Gezien ik niet altijd de behoefte heb om alle grote dingen mee te nemen heb ik goed naar jullie opties gekeken (dank daarvoor) maar uiteindelijk wel mijn eigen plan doorgezet. Charmante is dat ik de grote/weinig gebruikte dingen in de bak gooi, en die aan de bovenkant klik. Of niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die waterpas is wel een beetje onhandig groot voor die systainer. Verder prima oplossing. denk ook niet dat hij lekker in een subtiele tas had gepast.
Voor het echte bouwvakker gevoel moet je even alles uitklappen en open zetten en er dan een schep zand ingooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-07 10:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

rbaidjoe schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:52:
[...]

[...]

In theorie zijn boortjes verbruiksartikelen, en in de praktijk op de bouwplaats ook. Maar voor een particuliere af-en-toe klusser? Not so much, grote kans dat 99% van de SDS boortjes die je ooit aankoopt jou overleven. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in fijne boortjes, en dan zou ik inderdaad voor 4snijders gaan. Of als je niet zo'n krachtige hamerboor hebt kun je voor grotere diameters evt 3 snijders overwegen. Merken waar ik naar tevredenheid SDS boortjes van heb: Bosch 7x series, Heller, Diager (van diager heb ik 3snijders uit de booster plus series). Hilti is sowieso goed, maar wel prijzig.
Ik heb er een paar gekocht van Hilti, die kregen ook goede reviews. 4 snijders dus dat zit ook wel goed dan. Qua kracht denk ik dat het wel goed moet komen, 2.4J en max 22mm volgens de doos. En anders bestel ik alsnog Bosch :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

s138 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:12:
[...]

Voor het echte bouwvakker gevoel moet je even alles uitklappen en open zetten en er dan een schep zand ingooien.
Het was een beetje cynisch :D . Denk niet dat veel mensen die me kennen me in die branche inschatten.

Geloof daarnaast niet dat buitenbouwvakkers grijs met groen spul kopen. Dat is meer groen, zeeblauw of zwart-geel... En soms rode boormachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:14
Boudewijn schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hehe, dit is bijna exact de setup die ik had voor mijn Stanley tas, alleen dan van Makita en zat in de onderste Mbox mijn schroef en boormachine..
Werkte opzich ook prima, dus veel plezier ermee!
Wel een tip: sluit de deksels van die cantilever nadat je er wat uitgepakt hebt want die deksels zijn breekbaar als je er toevallig tegen aan loopt als ze open staan (zo is die van mij gesneuveld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Ethirty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:56:
Haha, nou zal mij benieuwen die L-Boxx. Zojuist mijn eerste Bosch blauw besteld:
pricewatch: Bosch GSR 12V-35 FC Professional (met 2x3,0Ah accu's en L-Boxx)

Amazon had een scherpe prijs (maar 15 meer dan de 12V-15FC set), maar tijdens bestellen ging deze al omhoog. Nu tegen lage prijs besteld, maar onbekende levertermijn.

Dat vind ik wel de grootste ergernis van Amazon overigens. Prijzen veranderen door de BTW en gewoon door hoe Amazon werkt soms wel 2 of 3x tijdens bestellen.
Mooie set, die FlexiClick opzetstukken zijn soms erg handig! :)

Prijzen veranderen bij mij nooit tijdens het bestellen, tenzij ik iets dagen lang in het winkelmandje heb zitten, dan uiteraard wel sporadisch. Maar als je bij .de besteld betaal je uiteindelijk nou eenmaal 5% extra btw bovenop de geadverteerde prijs. Als je de juiste prijs direct wilt zien moet je bij amazon.nl gaan shoppen ;) Duitsland heeft per 1 juli de BTW van 19% naar 16% verlaagd waardoor het nu telkens nog meer tegen valt bij afrekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Twijfels schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Nou, als iemand die hier alleen maar Gedore Red en Stahlwille sleutels in de gereedschapskar heeft liggen durf ik te antwoorden :9

Voor wat af en toe gepruts en huis-tuin-keuken gebruik voldoen de Gedore Red sets opzich prima. Voelt allemaal wel degelijk aan. Heb me er zelf zo'n twee jaar mee gered hier in huis / met de motor sleutelen et cetera. Pasvorm is niet 100% en ik heb nou eenmaal een gereedschap fetish dus ben nu alles aan het vervangen voor Stahlwille :o Pasvorm zit wel echt een duidelijk verschil in, zo lukte het met de Gedore Red sleutels om van een moer af te schieten als je de sleutel niet helemaal recht op de dop hield, lukte met de Stahlwille niet.

Denk dat je dat overigens met alle sleutels in die prijsklasse hebt, als je de sleutel gewoon goed ergens op doet zal je niet echt problemen ervaren. Het is vooral in de lastige hoekjes waar de Gedore Red dan wat makkelijker van een moer afschiet of een flink verroeste moer die je net iets sneller doldraait omdat de toleranties hoger(lager?) zijn. Klinkt nu wel lekker overdreven, ben van mening dat het voor de af-en-toe klusser echt volstaat hoor :)

@Raymond WGB ;w Heb hier één 32mm dop ervan toevallig, die meet 32,4mm. Vergelijking met een Stahlwille steeksleutel (geen dop beschikbaar..), die meet 32,15mm. Ik zou m'n handen niet verder aan WGB branden.

En om dan de vergelijking tussen Gedore Red / Stahlwille te maken. Een 19mm steeksleutel. Gedore Red: 19,15mm. Stahlwille 19,10mm. Verschil valt dus wel mee :)
Bedankt voor het advies!
En dan toch ga ik naar Stahlwille kijken...
Volgens mij is deze set al voldoende: https://www.stahlspeciali...hlwille-108-96400305.html
Inclusief foedraal. Maar ik mis dan de ringsleutels, maarja die heb ik nooit gehad en wat je niet hebt kan je niet missen :D
Of voor 2x zoveel geld: https://www.stahlspeciali...lwille-1012-96400306.html
Met 4 extra sleutels die ik waarschijnlijk 1x in de 5 jaar nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
Xavier schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Bedankt voor het advies!
Volgens mij is deze set al voldoende: https://www.stahlspeciali...hlwille-108-96400305.html
Inclusief foedraal. Maar ik mis dan de ringsleutels, maarja die heb ik nooit gehad en wat je niet hebt kan je niet missen :D
psst... Ringratel:
https://www.stahlspeciali...lwille-1712-96411712.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Twijfels schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Mooie set, die FlexiClick opzetstukken zijn soms erg handig! :)

Prijzen veranderen bij mij nooit tijdens het bestellen, tenzij ik iets dagen lang in het winkelmandje heb zitten, dan uiteraard wel sporadisch. Maar als je bij .de besteld betaal je uiteindelijk nou eenmaal 5% extra btw bovenop de geadverteerde prijs. Als je de juiste prijs direct wilt zien moet je bij amazon.nl gaan shoppen ;) Duitsland heeft per 1 juli de BTW van 19% naar 16% verlaagd waardoor het nu telkens nog meer tegen valt bij afrekenen..
Nee, als ik nu kijk is hij 30 euro duurder dan wat ik betaald heb. Dit zag ik tijdens het winkelen gebeuren toen het product al in het mandje zat. De duurdere is op voorraad en mijne word ik nog geïnformeerd over de leverdatum. In beide gevallen Amazon zelf als leverancier.

Maar voor dik €70 onder de pricewatch prijs wil ik best even wachten hoor >:)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Van 40,- naar 180,-
Denk dat ik dan liever voor die 140,- een bouwstofzuiger koop en een adapter voor mijn schuurmachine :D

Moet bij Stahlwille altijd aan deze denken: YouTube: Stahlwille Socket Set Restoration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
[...]

Bedankt voor het advies!
Het is erg fijn spul en je koopt het letterlijk maar ééns in je leven, als je zo gaat rekenen valt de prijs weer te overzien hé :+ . Maar tip: koop het niet bij stahlspecialist of stahlshop, die zijn met bijna alles 1,5 tot 2 keer zo duur als Duitsland... Die je linkt is nog ex btw ook hé
Heb zelf tot nu toe al mijn Stahlwille spullen bij SVH24 gekocht, zijn een stuk schappelijker qua prijs, levertijden zijn daar de laatste tijd wel wat lang soms, maar altijd alles keurig geleverd gekregen :) Amazon heeft soms ook redelijk scherpe prijzen, maar veelal met SVH als reseller.

Heb zelf o.a. de 10/10 set, gaat ook tot 32mm en alle gangbare maten zitten er in. Jaartje terug €46 voor betaald bij SVH24.

@ ringratel die gelinkt werd, staat ook nog op mijn lijstje, heb daar nu de Carolus (gedore red) variant nog van, maar wil ook graag omschakelbaar. Maar zo duur :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb de Wera Jokers. Ietsje duurder maar wel echt fijne dingen. Met name doordat het ringsleutel en ratelsleutel tegelijk is.

Wellicht ook nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:21
[...]

Bedankt voor het advies!
Ik zou zeker voor de steek/ringsleutel combinatie gaan. Negen van de tien keer kom je er prima bij met de ring. Daarnaast kun je meer kracht zetten, slipt de sleutel minder snel, en kun je een grotere slag maken in verhouding met een steeksleutel. Die ringratels heb ik zelf nooit zo begrepen, want ze zijn flink duurder en ook groter, en als een ringratel past, dan past een normale ratel met dop vaak ook wel.

Maar zoals je leest, heeft iedereen een andere voorkeur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Twijfels schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:52:
[...]

Het is erg fijn spul en je koopt het letterlijk maar ééns in je leven, als je zo gaat rekenen valt de prijs weer te overzien hé :+ . Maar tip: koop het niet bij stahlspecialist of stahlshop, die zijn met bijna alles 1,5 tot 2 keer zo duur als Duitsland... Die je linkt is nog ex btw ook hé
Heb zelf tot nu toe al mijn Stahlwille spullen bij SVH24 gekocht, zijn een stuk schappelijker qua prijs, levertijden zijn daar de laatste tijd wel wat lang soms, maar altijd alles keurig geleverd gekregen :) Amazon heeft soms ook redelijk scherpe prijzen, maar veelal met SVH als reseller.

Heb zelf o.a. de 10/10 set, gaat ook tot 32mm en alle gangbare maten zitten er in. Jaartje terug €46 voor betaald bij SVH24.

@ ringratel die gelinkt werd, staat ook nog op mijn lijstje, heb daar nu de Carolus (gedore red) variant nog van, maar wil ook graag omschakelbaar. Maar zo duur :( :(
Euhmmm Die duurdere set a 80,- ex btw is bij SVH gewoon ruim de helft...
https://www.svh24.de/stah...n-31-151877?fs=1041327131

Bedankt voor de link!

Sorry niet goed gelezen op de site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Xavier schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Euhmmm Die duurdere set a 80,- ex btw is bij SVH gewoon ruim de helft...
https://www.svh24.de/stah...n-31-151877?fs=1041327131

Bedankt voor de link!

Sorry niet goed gelezen op de site...
als ik zo kijk kost de 12-delige daar ook 77 euro...scheelt wel paar euro, maar niet de helft...helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Fraggert schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Goed punt.

eerlijk antwoord.......omdat ik het bestaan van de XGT lijn niet kende :+

ten tweede........40 volt is de moderne nomenclatuur voor 36 volt, waarbij eerder gebruik gemaakt werdt van 2x18 volt accu's. 18 volt heet tegenwoordig bij veel merken dan ook 20volt.

je reinste marketing nonsense om ineens het max voltage van cellen te pakken ipv het gemiddelde voltage.

anyhow, ik zie wel dat in de 40 volt je machines ziet waarbij ik een gesnoerde versie ook zou overwegen.

Maar het is wel goed om even te kijken wat die hele 18 LXT gaan doen gezien de ouderdom en even bezien hoe backwardscompatible het spul allemaal is.

Mijn 10,8 volt Bosch Pro spul is namelijk gewoon 100% uitwisselbaar met de nieuwe 12volt lijn ;)
18V accu's opladen op een 40V lader dmv een adapter is alle compatibiliteit die ze aanbieden. Ze willen beide lijnen naast elkaar laten bestaan als eigen systeem. Voor LXT worden er de komende tijd (en volgens Makita zelf komende jaren) nog genoeg machines op 18V en 2x18V ontwikkeld. Je ziet overigens wel dat ze XGT aanbieden als compacter en meer ergonomische optie tov 2x18V. Maar nu investeren in LXT is net zo risicovol als welk ander 18V systeem dan ook. Makita zou zichzelf gigantisch in hun eigen voet schieten als ze dat uitfaseren.

De 40V is in de eerste instantie gericht op de professionele markt en om de zwaardere industrie meer te bieden. Waarschijnlijk ook om beter te concurreren met bijvoorbeeld Stihl en Ego op het gebied van tuinmachines.

Ze zetten het ook in de markt als alternatief voor machines met snoeren en op brandstof.
s138 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:12:
[...]

@Boudewijn

En even wat kit en pur er op smeren en daar een beetje zaagsel in strooien.
Boudewijn schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Het was een beetje cynisch :D . Denk niet dat veel mensen die me kennen me in die branche inschatten.

Geloof daarnaast niet dat buitenbouwvakkers grijs met groen spul kopen. Dat is meer groen, zeeblauw of zwart-geel... En soms rode boormachines.
Grijs met groen zie je veel bij meubelmakers en interieurbouwers. Hoewel de invalzaag wel overal en nergens in de bouw te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:07:

Grijs met groen zie je veel bij meubelmakers en interieurbouwers. Hoewel de invalzaag wel overal en nergens in de bouw te vinden is.
Yup. Die heb ik alleen niet in gedachten als ik bouwvakkers roep. De ene meubelmaker die ik kende zou denk ik ook niet blij met je zijn geweest als je hem een bouwvakker noemt.

Heb ondertussen ook maar een goede rolmaat (hultafors talmeter... ziet er idd wel degelijk uit) en een winkelhaak (swanson speedsquare) besteld. Moest gisteren wat meer bestellen dan alleen een BBQ thermometer, omdat die in de aanbieding bij amazon was.

Niet geschikt om een huis mee te bouwen, maar was ik toch al niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
[...]

De 40V is in de eerste instantie gericht op de professionele markt en om de zwaardere industrie meer te bieden. Waarschijnlijk ook om beter te concurreren met bijvoorbeeld Stihl en Ego op het gebied van tuinmachines.

Ze zetten het ook in de markt als alternatief voor machines met snoeren en op brandstof.
lijkt me inderdaad aannemelijk dat het als aanvulling op de 18V lijn dient, niet zozeer als toekomstige vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-07 10:07
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:04:
Zie dat de accu actie bij Makita verlengd is tot augustus. Na mijn debacle met Metabo en Toolstation (ratten) overweeg ik nu toch sterk om daarin te gaan investeren. Vooral het feit dat ze ook tuingereedschap hebben waartussen je accu's kan delen maakt dat toch wel interessant. Gisteren voor de zoveelste keer bijna met mijn heggeschaar de kabel doorgeknipt :P
Naast een schroef/boormachine is een heggenschaar het enige echte gereedschap waar ik echt NOOIT meer een bedrade versie van wil. Sowieso zit je met een heggenschaar al te kloten met verlengsnoeren omdat er geen stopcontact dichtbij genoeg zit (onze tuin is vrij groot) en de kans dat je er een doorknipt is ook gewoon groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 14:36
@Martin Sturm Inderdaad, wat een verademing is een accuheggenschaar tov een 230V*: Gewicht is om en nabij hetzelfde maar de accu-versie is op alle mogelijke manieren veel flexibeler en ergonomischer en in de praktijk heel veel sneller.

* In mijn geval een dertig jaar oude Black & Decker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:37
Ethirty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:45:
[...]

Nee, als ik nu kijk is hij 30 euro duurder dan wat ik betaald heb. Dit zag ik tijdens het winkelen gebeuren toen het product al in het mandje zat. De duurdere is op voorraad en mijne word ik nog geïnformeerd over de leverdatum. In beide gevallen Amazon zelf als leverancier.

Maar voor dik €70 onder de pricewatch prijs wil ik best even wachten hoor >:)
Nou ik wacht al 2 maanden en als het goed is komt die eind van de week aan (via Amazon). Was erg slecht leverbaar schijnt.

Stofzuigerzakken vraag:

Ik ben op zoek naar goede stofzuigerzakken qua filtering. Het gaat om een simpele nat/droogzuiger zonder M/L certificering maar die papieren zakken die daarbij zitten vind ik onhandig. En er zijn redelijk wat vlieszakken te verkrijgen en de prijzen lopen ver uiteen.

Ik vind het niet erg om duurdere zakken te kopen als verschil maakt. Qua stof zal het gaan om zagen en schuren en ik wil gewoon zoveel mogelijk afvangen in zak. Iemand die hier wat ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:15:
Heb ondertussen ook maar een goede rolmaat (hultafors talmeter... ziet er idd wel degelijk uit)
De Talmeter is wel een specifieke rolmaat. Ik heb hem ook, maar gebruik hem niet zo vaak. Ik vind het irritant dat je knop altijd moet indrukken om de band in en uit te schuiven.
Ik heb er dus nog een collectie rolmaten naast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin Sturm schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Naast een schroef/boormachine is een heggenschaar het enige echte gereedschap waar ik echt NOOIT meer een bedrade versie van wil. Sowieso zit je met een heggenschaar al te kloten met verlengsnoeren omdat er geen stopcontact dichtbij genoeg zit (onze tuin is vrij groot) en de kans dat je er een doorknipt is ook gewoon groot.
125mm haakse slijper. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

6killer schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:06:
[...]

Nou ik wacht al 2 maanden en als het goed is komt die eind van de week aan (via Amazon). Was erg slecht leverbaar schijnt.
Oh echt!? En gewoon lekker "op voorraad" laten staan. 8)7.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
Vers van de pers postbode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tRpOa061FSOt-nv2i9K6z3YJGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHwMac56HPakB3Rq6hBtGslm.jpg?f=fotoalbum_large

Makita HR2300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
dragonhaertt schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:06:
[...]

Voor 270 euro heb je een DTD153ZJ + DHP484ZJ. Daarbij krijg je 2 x Mbox en 2 x 5Ah accu (door de actie)
Dan hoef je alleen nog een lader te halen. Is ietsjes duurder, maar de meerprijs zeker waard, zeker aangezien je dan brushless motoren krijgt, en grotere accu's.

Wel even bij een officiele online dealer halen. Bij Toolmax bijvoorbeeld 273 euro, heb de anderen niet vergeleken.
Beetje oude post maar ik ben naar een dergelijke combi aan het zoeken, kan echter niet in de buurt komen van deze prijs. Ik begrijp dat de actie eraf is maar dan nog.

Zit er trouwens veel verschil tussen de DTD153 en 155?

Ik begrijp trouwens ook van de verschillende posts dat je met de DDF484 ook redelijk eenvoudig door baksteen gaat dus ik vraag me af dat geen betere keuze is. Voor beton heb ik al een boorhamer liggen dus daarvoor is het niet nodig, een klopboor is dan misschien overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:23

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Verschil tussen DTD153 en DTD155 is dat de 155 een A-Stand heeft, welke de machine oplage snelheid laat starten en de snelheid opvoert zodra de weerstand toeneemt.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:54:
[...]

De Talmeter is wel een specifieke rolmaat. Ik heb hem ook, maar gebruik hem niet zo vaak. Ik vind het irritant dat je knop altijd moet indrukken om de band in en uit te schuiven.
Ik heb er dus nog een collectie rolmaten naast :)
Ik vind met name die aftekenmesjes handig denk ik. Dat ik de knop in moet drukken vind ik minder erg verwacht ik.
Als het tegenvalt koop ik er gewoon nog een :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:37
Ethirty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:56:
[...]

Oh echt!? En gewoon lekker "op voorraad" laten staan. 8)7.
Nee, er was wel aangegeven dat die niet op voorraad was maar zou snel weer op voorraad zijn. Dat was kennelijk gister pas weer (en zo te horen goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Fanatic_FS schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:17:
Verschil tussen DTD153 en DTD155 is dat de 155 een A-Stand heeft, welke de machine oplage snelheid laat starten en de snelheid opvoert zodra de weerstand toeneemt.
Het wordt de 155 ja.

Ik kom rond de 350 euro uit bij Hornbach met de DDF484, lader en 2x 3,0A accu's. Ik ga ook nog de DUH523Z heggeschaar halen daar waar nog een gratis 5,0A accu bij zit.

Misschien slimmer om i.p.v. 2x 3,0A een 2,0A en een 5,0A accu te kopen? Ik begrijp dat die 3,0A accu's even groot en zwaar zijn als de 5,0A accu's, dus misschien is een kleiner accuutje erbij dan wel handig?

Edit: zie dat de 2,0A accu’s duurder zijn dan de 3. Apart.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-07-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Ikea kastjes in elkaar zetten enzo. Dus niet al te veeleisend :)

Zo'n zesdelig setje met 1 of 2 extra schroevendraaiers is ook nog een optie.

Of ik doe deze, met een losse ph1 erbij:
https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_D.naFbTN7FA13

Dan is ze helemaal compleet :)
Vandaag binnengekomen. En ik weet niet hoe ik het heb gepresteerd, maar ik heb de verkeerde set besteld 8)7
Ik heb de XXL1 besteld ipv de XXL2 :$

Snel nog ff de goeie bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:35
Raymond schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Vandaag binnengekomen. En ik weet niet hoe ik het heb gepresteerd, maar ik heb de verkeerde set besteld 8)7
Ik heb de XXL1 besteld ipv de XXL2 :$

Snel nog ff de goeie bestellen
"perongeluk" :+ .
En terugsturen is zoveel werk pff. Beter beide dan maar houden >:)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
alaintje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:48:
[...]

"perongeluk" :+ .
En terugsturen is zoveel werk pff. Beter beide dan maar houden >:)
Deze keer kan het voorgefrankeerd terug, dus ze gaan gewoon terug. Deze schroevendraaiers voegen aan mijn collectie niets zinnigs toe.
Het zijn prima schroevendraaiers, maar ik heb die allemaal al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

6killer schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:37:
[...]

Nee, er was wel aangegeven dat die niet op voorraad was maar zou snel weer op voorraad zijn. Dat was kennelijk gister pas weer (en zo te horen goedkoper).
Ik bedoelde dat nú op de site staat op voorraad, maar dat ik in de bestel bevestiging heb staan dat ze me laten weten wanneer er geleverd kan worden.

We gaan het meemaken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 07-07-2020 21:51 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ethirty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:50:
[...]

Ik bedoelde dat nú op de site staat op voorraad, maar dat ik in de bestel bevestiging heb staan dat ze me laten weten wanneer er geleverd kan worden.

We gaan het meemaken :)
Maar staat het ook op voorraad bij de leverancier waar je hebt besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Boudewijn schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Yup. Die heb ik alleen niet in gedachten als ik bouwvakkers roep. De ene meubelmaker die ik kende zou denk ik ook niet blij met je zijn geweest als je hem een bouwvakker noemt.

Heb ondertussen ook maar een goede rolmaat (hultafors talmeter... ziet er idd wel degelijk uit) en een winkelhaak (swanson speedsquare) besteld. Moest gisteren wat meer bestellen dan alleen een BBQ thermometer, omdat die in de aanbieding bij amazon was.

Niet geschikt om een huis mee te bouwen, maar was ik toch al niet van plan.
Talmeter vind ik persoonlijk te weinig bieden voor de prijs. De extra dingen zijn handig, maar ik heb fijnere rolmaten die goedkoper waren.

Een speedsquare is echt handig. Een winkelhaak met meer functionaliteit. Ik heb een Swanson en een die een maat kleiner is.
rbaidjoe schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:15:
[...]

lijkt me inderdaad aannemelijk dat het als aanvulling op de 18V lijn dient, niet zozeer als toekomstige vervanger.
Er waren genoeg mensen die bang waren dat ze hun hele 18V collectie bij het grofvuil konden zetten :+
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:37:
[...]

Het wordt de 155 ja.

Ik kom rond de 350 euro uit bij Hornbach met de DDF484, lader en 2x 3,0A accu's. Ik ga ook nog de DUH523Z heggeschaar halen daar waar nog een gratis 5,0A accu bij zit.

Misschien slimmer om i.p.v. 2x 3,0A een 2,0A en een 5,0A accu te kopen? Ik begrijp dat die 3,0A accu's even groot en zwaar zijn als de 5,0A accu's, dus misschien is een kleiner accuutje erbij dan wel handig?

Edit: zie dat de 2,0A accu’s duurder zijn dan de 3. Apart.
De 155 is volgens mij naast meerdere standen ook compacter en lichter dan de 153.

5Ah's zijn denk ik het best qua prijs/inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Raymond schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:06:
[...]

Maar staat het ook op voorraad bij de leverancier waar je hebt besteld?
Ethirty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:45:
De duurdere is op voorraad en mijne word ik nog geïnformeerd over de leverdatum. In beide gevallen Amazon zelf als leverancier.
;)

https://www.amazon.nl/Bos...sr+12v%2Caps%2C176&sr=8-1

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
@Teijgetje

We hadden het toch over bochten zagen met een cirkelzaag? Volgens ibood kan je met de DHS900 "af en toe een rondje zagen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JV6bnMiqBCeDTbxuXi1pBTBN6g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7ibdEnzb4dw5udGZsdP1bZ8.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:11:

@Teijgetje

We hadden het toch over bochten zagen met een cirkelzaag? Volgens ibood kan je met de DHS900 "af en toe een rondje zagen".

[Afbeelding]
hahahahahaha, goed gevonden _O- _/-\o_

@Teijgetje

In eerste instantie werdt er hier melding gemaakt van een flexibele geleiderail, en ja, die bestaat :)

Maar nee, bochten zagen gaat daar niet mee lukken :+

Hooguit een kromming in de lengterichting van de lineaal ;) maar die kromming moet al een fikse radius kennen wil je niet met je zaag van je lineaal gaan. Of klem komen te zitten als je in het dal/binnenzijde van de kromming komt met je zaag.

https://www.gereedschappr...liniaal-fx-140-fx140.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSEZlSeAYAar546QTy2p1pQceV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P1HoOJzPaIf3rT8rWas1hswA.jpg?f=user_large

Het doel van de flexrail is dat deze in je systainer past d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 08-07-2020 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

18V accu's opladen op een 40V lader dmv een adapter is alle compatibiliteit die ze aanbieden. Ze willen beide lijnen naast elkaar laten bestaan als eigen systeem. Voor LXT worden er de komende tijd (en volgens Makita zelf komende jaren) nog genoeg machines op 18V en 2x18V ontwikkeld. Je ziet overigens wel dat ze XGT aanbieden als compacter en meer ergonomische optie tov 2x18V. Maar nu investeren in LXT is net zo risicovol als welk ander 18V systeem dan ook. Makita zou zichzelf gigantisch in hun eigen voet schieten als ze dat uitfaseren.

Thanks kerel, fijne uitleg en geruststelling d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Fraggert schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:36:
[...]

@Teijgetje

In eerste instantie werdt er hier melding gemaakt van een flexibele geleiderail, en ja, die bestaat :)

Hooguit een kromming in de lengterichting van de lineaal ;) maar die kormming moet al een fikse radius kennen wil je niet met je zaag van je lineaal gaan. Of klem komen te zitten als je in het dal/binnenzijde van de kromming komt met je zaag.

[Afbeelding]

Diresta is het niet met je eens: YouTube: DiResta: Round Table

(uiteraard uit context getrokken, maar ik vond het wel een leuke om te delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:42:
[...]

Diresta is het niet met je eens: YouTube: DiResta: Round Table

(uiteraard uit context getrokken, maar ik vond het wel een leuke om te delen)
whahahaha _O- _O- _O-

Leuke tip overigens, ff screenshotje gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMbbS7hs74pbEP1TNNAGvCtTVf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiDgELjcrAXrWXWtnc3jr46t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:33
Framoes schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Talmeter vind ik persoonlijk te weinig bieden voor de prijs. De extra dingen zijn handig, maar ik heb fijnere rolmaten die goedkoper waren.
Welke dan als ik vragen mag? Zit ook te denken op een talmeter te kopen vanwege de aftekenmesjes en schaalverdeling voor interne ruimtes meten. Voor grof werk buiten heb ik nog een Stanley Fatmax 8M rolmaat. Maar voor precies aftekenen lijkt die talmeter perfect.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:45:
[...]

whahahaha _O- _O- _O-

Leuke tip overigens, ff screenshotje gemaakt :)

[Afbeelding]
Het filmpje illustreert overigens ook heel goed waarom een machine op accu zoveel handiger is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BounceMeister schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Het filmpje illustreert overigens ook heel goed waarom een machine op accu zoveel handiger is.
"Het filmpje illustreert overigens ook heel goed waarom een machine op accu zoveel handiger iskan zijn".

het valt wel op dat de snoerloze propaganda-boys soms wat teruggrijpen op bijzondere omstandigheden ;)

als ik zoiets moet doen (laatst een eiken deksel gemaakt voor een ronde zinken emmer) dan pak ik toch echt mijn bovenfrees. En omdat ik dat op zolder doe, zit mijn CTL26 al met een slang aan de bovenfrees. Die extra stroomkabel boeit dan ook niet :P

don't get me wrong, ik snap absoluut het bestaansrecht van snoerloze apparatuur (ook de cirkelzaag) en accu-platformen. Dit gaat al helemaal op als je de hele dag in de afbouw rondrent voor je boterham.

leeswijzer:
ik wil niet zeikerig overkomen hoewel ik begrijp dat deze post zo geïnterpreteerd kan worden :)

Blijft dat ik het een superslimme oplossing vind, het is eigenlijk de cirkelzaag-variant van de zaagtafeltruc met een circle-jig

_/-\o_ d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-07 16:34
Fraggert schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:48:
[...]

Blijft dat ik het een superslimme oplossing vind, het is eigenlijk de cirkelzaag-variant van de zaagtafeltruc met een circle-jig

[YouTube: How to Cut Circles on a Table Saw]

_/-\o_ d:)b
Als die zaagtafel nou een accu had... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-07 16:55
CappieL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:53:
[...]

mag je flinke accu's kopen met een 3kW+ zaagtafel :9

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CappieL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Een Dewalt Flexvolt 7485, stationiar in een workshop, mét afzuiging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

s0ulmaster schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:02:
[...]

mag je flinke accu's kopen met een 3kW+ zaagtafel :9
Heeft Tesla niks in het assortiment? :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kijk, dit zijn een beetje de gekste fratsen die ik uithaal met mijn invalzaag.

Om het mezelf makkelijk te maken zie je al dat ik geen stofzuiger heb gebruikt, domweg omdat het gewicht van de slang het me onnodig moeilijk maakt om de zaag op de rail te houden.

Dit gaat al helemaal op als ik op deze manier een deur- of raamkozijn horizontaal moet gaan zagen, dan kantelt de zaag al wel heel makkelijk van de rail.

Ook wil je hier gewoon rustig en gecontroleerd te werk gaan, want een invalzaag kent net zo goed het gevaar van kickback als het zagen van een stuk hout op een zaagtafel.
Ik moet me hier al in een bochtje wringen om met mijn hand de vergrendeling te bedienen en daarbij de zaag te laten invallen.

Maar op geen enkel moment heb ik hier nou gedacht "potverdikkie, wat had ik nu graag een accu-zaag gehad".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6pXsFP27KpWIDWgc1zztZihcBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fvrFRG3kvYZBTBCacvujlx7t.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 08-07-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Fraggert schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:36:
[...]

@Teijgetje

Hooguit een kromming in de lengterichting van de lineaal ;) maar die kromming moet al een fikse radius kennen wil je niet met je zaag van je lineaal gaan. Of klem komen te zitten als je in het dal/binnenzijde van de kromming komt met je zaag.

[Afbeelding]

Ik had er met hem over, maar weet niet meer of ik deze nou had gepost. Waarschijnlijk vergeten.
Davidshadow13 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Welke dan als ik vragen mag? Zit ook te denken op een talmeter te kopen vanwege de aftekenmesjes en schaalverdeling voor interne ruimtes meten. Voor grof werk buiten heb ik nog een Stanley Fatmax 8M rolmaat. Maar voor precies aftekenen lijkt die talmeter perfect.
Dat mesje is handig om gipsplaten mee te snijden, maar dat kan met wat oefenen ook met een duimstok/rolmaat en stanleymes erbij. En die binnenmaten meten is praktisch, maar ook wel een beetje klooien omdat dat ijzertje dat uitklapt dun is en buigt. Je kan ook een duimstok in het verlengde van een 'omgevouwen' rolmaat houden als je heel precies de binnenmaat wil.

Die van 6m kostte me €45 en de knop ging binnen een maand al vrij stroef door stof dat er in kwam. Voor de prijs vond ik het dus niet genoeg bieden.

Ik gebruik zelf een 10m Stanley. Ik heb ook nog een BMImeter rolmaat van 3m. Dat is een soort duimstok op rol, waarbij het uiteinde niet zo'n haak heeft. Tekent makkelijk af tegen het uiteinde aan.

Die van Stanley was rond de €30, maar je hebt al een simpele 8m voor een tientje. De BMI was een tientje.

[ Voor 8% gewijzigd door Framoes op 08-07-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:41:
[...]

Ik had er met hem over, maar weet niet meer of ik deze nou had gepost. Waarschijnlijk vergeten.
Samen komen we 'r wel :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
Iemand nog suggestie(s) voor een écht haakse winkelhaak? Ben op zoek naar zo'n kleinere, voornamelijk als referentiekader voor het afstellen van andere winkel- en combinatiehaken en (machinaal)gereedschap. Bedrag dat ik voor ogen heb is pakweg €15, of is het een illusie dat je het voor dat bedrag kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Strat808 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:29:
Iemand nog suggestie(s) voor een écht haakse winkelhaak? Ben op zoek naar zo'n kleinere, voornamelijk als referentiekader voor het afstellen van andere winkel- en combinatiehaken en (machinaal)gereedschap. Bedrag dat ik voor ogen heb is pakweg €15, of is het een illusie dat je het voor dat bedrag kan vinden?
Dan moet je even kijken naar de eigenschappen van zo'n ding, daar zijn normen voor om de haaksheid te bepalen. Het staat alleen niet overal genoemd helaas. Soort van DIN-norm zoals de afmetingen van een velletje A4-papier.

Een Starret van 129 euro krijgt zelfs een certificaatje mee :P

edit: de DIN875 is de norm, onderverdeeld in klasse 00 tot 3 geloof ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 08-07-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 08:05
Deze heb ik zelf, en in de mate dat ik ze kan nameten is hij wel spot-on :)
https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

Zou DIN875-0 moeten zijn volgens de verkoper

[ Voor 7% gewijzigd door nvermen op 08-07-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
ik gebruik zelf deze:
https://www.amazon.de/Hel...fRID=Y2RG9P8XTNP7HJAR7SCV

maar helios-preisser heeft ze in verschillende DIN normen volgens mij.
Voor mij werkt deze super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:44
Het afstellen van een combinatiehaak kan je toch veel beter doen door gewoon twee lijntjes op een stukje MDF oid te tekenen?

https://www.familyhandyma...k-if-a-square-is-square/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheJVH schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:21:
[...]

Het afstellen van een combinatiehaak kan je toch veel beter doen door gewoon twee lijntjes op een stukje MDF oid te tekenen?

https://www.familyhandyma...k-if-a-square-is-square/#
Nou, er is weinig af te stellen aan die winkelhaak en ten tweede kun je dit alleen doen ná aankoop :P

Je kunt zo wel zien hoe haaks dat ding is.

@Strat808 wil graag een beetje van te voren weten wat een knappe winkelhaak is en waar hij op kan letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:44
Fraggert schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:33:
[...]

Nou, er is weinig af te stellen aan die winkelhaak en ten tweede kun je dit alleen doen ná aankoop :P

Je kunt zo wel zien hoe haaks dat ding is.

@Strat808 wil graag een beetje van te voren weten wat een knappe winkelhaak is en waar hij op kan letten ;)
Nee, je leest z'n bericht niet:
[...] voornamelijk als referentiekader voor het afstellen van andere winkel- en combinatiehaken en (machinaal)gereedschap.[...]
Een combinatiehaak kan je afstellen door middel van twee 'bergjes': YouTube: Truing Up a Combination Square with Ben Strano

Dit soort trucjes kan je bij vrijwel al het afstelbare gereedschap uithalen. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk een afkortzaag instellen:

YouTube: Miter Saw Tune Up and Maintenance

Neemt niet weg dat een klein winkelhaakje erg handig is voor dit soort dingen, hoewel er een hoop methodes zijn die over het algemeen accurater zijn (bijvoorbeeld de 4-cut method voor tafelzagen en cross-cut sleds).

EDIT: Overigens kan je een normale winkelhaak prima afstellen met een schuurpapier op een stuk floatglas, vergt alleen het nodige elbow grease ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door TheJVH op 08-07-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ThinkPadd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:36:
Makita VC2512L stofzuiger, kan ook wel op de bingokaart van dit topic :P Heb hem zelf ook, bevalt uitstekend :)
Heel stomme vraag, maar hoe weet ik dat deze past op een Bosch GSS-160? Ik kan weinig nuttigs vinden over aansluit diameters. :$

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheJVH schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Nee, je leest z'n bericht niet:

[...]

Een combinatiehaak kan je afstellen door middel van twee 'bergjes': YouTube: Truing Up a Combination Square with Ben Strano

Dit soort trucjes kan je bij vrijwel al het afstelbare gereedschap uithalen. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk een afkortzaag instellen:

YouTube: Miter Saw Tune Up and Maintenance

Neemt niet weg dat een klein winkelhaakje erg handig is voor dit soort dingen, hoewel er een hoop methodes zijn die over het algemeen accurater zijn (bijvoorbeeld de 4-cut method voor tafelzagen en cross-cut sleds).

EDIT: Overigens kan je een normale winkelhaak prima afstellen met een schuurpapier op een stuk floatglas, vergt alleen het nodige elbow grease ;) .
oewh, i stand corrected, je hebt gelijk :)

Probleem is dat ik, en velen met mij, gewoon een vaste winkelhaak hebben waar je niks aan kunt bijstellen.

Ik check mijn afkortzaag trouwens ook zo, maar dan 90 graden in het horizontale vlak en niet zozeer verticaal omdat ik meer planken (dus horizontale haaksheid tov mijn aanslag nodig heb) zaag dan balken. Mijn winkelhaak past ook overigens niet verticaal, ik heb niet zo'n klein blokhaakje.

wel leuk idee trouwens voor een verjaardag/sok/schoen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheJVH schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:40:
5-cut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ethirty schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:00:
[...]

Heel stomme vraag, maar hoe weet ik dat deze past op een Bosch GSS-160? Ik kan weinig nuttigs vinden over aansluit diameters. :$
ook niet in de manuals?

Pagina: 1 ... 99 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic