Voornamelijk leidingwerk etc. Mijn huidige 24mm bahco is voor 3/4 etc niet toereikend, dat wil ik wel kunnen doen er mee.
Ik heb nog even snel een heggenschaar besteld want nog gratis accu. Een DUH523 maar het lijkt erop dat er een rare speling op het blad zit, met snoeien flapt het mes heen en weer, op de foto's zie je de twee uiterste standen. Gevoelsmatig verwacht ik dat het blad stijf is tov het handvat en niet op en neer kan. Is er iemand die hetzelfde apparaat heeft en dit herkend of is deze gewoon stuk?
:strip_exif()/f/image/2DG3A4dLqsKwAHDH1bl7c9kS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2DG3A4dLqsKwAHDH1bl7c9kS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OU2pmR2coho4HOU6Kod0N6dl.jpg?f=fotoalbum_large)
Sowieso lijkt het zwarte deel onderop de machine (op de foto dan) al wat butsen te hebben?
Dan zou ik beginnen met de Knipex 250. De 180 kan wel ver genoeg openen maar de extra hefboom is toch wel fijn.jichem schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:51:
Voornamelijk leidingwerk etc. Mijn huidige 24mm bahco is voor 3/4 etc niet toereikend, dat wil ik wel kunnen doen er mee.
[ Voor 12% gewijzigd door Jampot007 op 18-06-2020 19:31 ]
Die is niet goed. Dat hoort erin te zitten zodat het blokje in de midden aan de zijkant vrij kan bewegen zodat je minder resonantie/vibratie hebt.deWit schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:14:
Ik heb nog even snel een heggenschaar besteld want nog gratis accu. Een DUH523 maar het lijkt erop dat er een rare speling op het blad zit, met snoeien flapt het mes heen en weer, op de foto's zie je de twee uiterste standen. Gevoelsmatig verwacht ik dat het blad stijf is tov het handvat en niet op en neer kan. Is er iemand die hetzelfde apparaat heeft en dit herkend of is deze gewoon stuk?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
@jichem ik zou dan juist eerder de 180mm pakkenJampot007 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:30:
[...]
Dan zou ik beginnen met de Knipex 250. De 180 kan wel ver genoeg openen maar de extra hefboom is toch wel fijn.
En hoe bevalt ie? Ben aan het twijfelen om er ook maar en te bestellen icm de accu actie.jichem schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:25:
@deWit Ik heb niet die specifieke, maar een lichtere
variant...maare die lijkt mij stuk.
Edit:ik heb wel die specifieke en dus:die is stuk!
Knelkoppelingen moet je wel aardig wat kracht zetten. Maar beide zijn valide opties.Twijfels schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:39:
[...]
@jichem ik zou dan juist eerder de 180mm pakken24mm moeren zijn zo groot nog niet en de 250 is echt wel een stuk lomper.
Die rode grip zit losser dan die roodblauwe hoor. Loopt ook veel sneller snijschade op. Voor zover te koop heb ik alles met rood/blauw, muv die sleuteltang dus. (En een minisetje voor in de fiets.)Jampot007 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:40:
[...]
Het dikkere handvat met blauw en rood noemen ze een 'comfort grip'. Zijn iets comfortabeler maar als je bij een krap plekje moet soms in de weg, moeilijker schoon te maken (het vuil trekt er meer in) en kunnen losraken. Tov de rode plastidip. Het is een kwestie van smaak.
Mijn ervaring zegt anders haha. Lijkt me ook logischer aangezien de rode plastidip echt aan het metaal hecht. Maar 1 ervaring zegt natuurlijk niet alles. Snijschade is wel waar, de comfort grips zijn wat harder. Maar als je bv weer met smeer of olie werkt dan trekt dat in de comfort grips waar je het bij de rode plastidip er zo af kan vegen.kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:59:
[...]
Die rode grip zit losser dan die roodblauwe hoor. Loopt ook veel sneller snijschade op. Voor zover te koop heb ik alles met rood/blauw, muv die sleuteltang dus. (En een minisetje voor in de fiets.)
Mijn ervaring zegt wat ik schreefJampot007 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:03:
[...]
Mijn ervaring zegt anders haha. Lijkt me ook logischer aangezien de rode plastidip echt aan het metaal hecht. Maar 1 ervaring zegt natuurlijk niet alles. Snijschade is wel waar, de comfort grips zijn wat harder. Maar als je bv weer met smeer of olie werkt dan trekt dat in de comfort grips waar je het bij de rode plastidip er zo af kan vegen.
Vind de smalle rode grip ook niet lekker als je er hard in knijpt; dan liever de bredere roodblauwe. Schoonmaken is met die gladde rode inderdaad wel makkelijker. Maar de rood/blauwe maak ik ook gewoon met dezelfde doek met wasbenzine schoon en daarna zijn ze ook weer prima bruikbaar zonder handschoenen.
De Knipex precisie borgringtangen die ik vorige heb gekocht hebben overigens ook een rood handvat.. maar dat is weer een ander soort. Dat is ruwer dan van die sleuteltangen met alleen rood.
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-06-2020 20:20 ]
Nou, de heggenschaar na 1 meter heg maar weer ingepakt en retour. Thanks voor de bevestiging.
Die haakse slijper bij een shop in Nederland besteld, en daar doet Makita België niet aan mee. En die klopboormachine staat in België niet op de lijstJB schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:46:
[...]
Je businesscase is toch al lang gemaakt met 2 tools icm gratis accu ipv 130 euro plat slaan op 2 losse accu's? Al verkoop je die tools nadien, dan heb je er nog "geld bij uit"... Of je moet de accu's meteen nodig hebben want met die actie duurt even voordat je ze ontvangt.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik vind het een bijzonder fijn en licht apparaat. Snijd moeiteloos door glansmispel, rododendron, beukenhaag en klimop heen. Zeker voor de prijs zijn er denk ik niet veel betere alternatieven.Laank schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:40:
[...]
En hoe bevalt ie? Ben aan het twijfelen om er ook maar en te bestellen icm de accu actie.
Dankjewel, nou moet ik, gezien de andere reactie, nog maar even goed nadenken over wat ik wil. Haha.Jampot007 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:30:
[...]
Dan zou ik beginnen met de Knipex 250. De 180 kan wel ver genoeg openen maar de extra hefboom is toch wel fijn.
Het wordt sowieso de rode, ik werk er niet dagelijks mee.
Zijn er onder jullie al mensen die ervaring hebben met het Parkside onderstel voor afkortzagen? Op de Nederlandse webshop een no-brainer voor €29,99, maar in de Belgische webshop natuurlijk duurder aan €45. Heb een KGS 254M en twijfel dus tussen deze, of de KSU 251 voor pakweg €140.
Gaat dus om deze:
https://www.lidl-shop.be/...ch-gereedschap/p100258820
Als ik ze zo even vergelijk, is het voordeel van de Metabo de bredere ondersteuning (250vs165cm), werkhoogte (10cm hoger dan Parkside wat me iets meer ergonomisch lijkt) en het feit dat ie wielen heeft (maar geen idee of ik dat zoveel ga gebruiken). Nadeel is dan weer bijna 2x zoveel gewicht (23vs13,3kg) voor bijna dezelfde draagcapaciteit (250vs200kg), maar dat kan natuurlijk ook iets betekenen voor de algemene stevigheid en kwaliteitsgevoel van de Parkside...
Goedkoop is duurkoop zegt men dan, maar langs de andere kant zou het stom zijn om 3x zoveel geld uit te geven aan een onderstel van Metabo terwijl dat van Parkside ook had volstaan...
Had 'ie in België ook 30 gekost dan had ik 'm sowieso gekocht, maar €50 met verzending is alweer net wat meer om de gok te wagen.
Gaat dus om deze:
Als ik ze zo even vergelijk, is het voordeel van de Metabo de bredere ondersteuning (250vs165cm), werkhoogte (10cm hoger dan Parkside wat me iets meer ergonomisch lijkt) en het feit dat ie wielen heeft (maar geen idee of ik dat zoveel ga gebruiken). Nadeel is dan weer bijna 2x zoveel gewicht (23vs13,3kg) voor bijna dezelfde draagcapaciteit (250vs200kg), maar dat kan natuurlijk ook iets betekenen voor de algemene stevigheid en kwaliteitsgevoel van de Parkside...
Goedkoop is duurkoop zegt men dan, maar langs de andere kant zou het stom zijn om 3x zoveel geld uit te geven aan een onderstel van Metabo terwijl dat van Parkside ook had volstaan...

Ik heb hem eergisteren besteld en zal proberen een berichtje achter te laten wanneer in gebruik. Meeste wat ik lees is positief, maar ben skeptisch. Almost sounds to good to be true for this price.
They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!
Groot voordeel van de rode tov de roodblauwe is wel dat je in dezelfde kist meer tangen kwijt kuntjichem schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:15:
[...]
Dankjewel, nou moet ik, gezien de andere reactie, nog maar even goed nadenken over wat ik wil. Haha.
Het wordt sowieso de rode, ik werk er niet dagelijks mee.
Hij doet wat hij moet doen. Wieltjes mis ik nooit, ik zet hem op en breek na gebruik weer af. Mijn ervaring is dat wielen de stabiliteit negatief beïnvloeden. De extra werkbreedte kan handig zijn, je kunt als je het mist altijd een losse rollerbok kopen. Dit zal stabieler zijn dan zo'n arm.Fontainemelon schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:16:
Zijn er onder jullie al mensen die ervaring hebben met het Parkside onderstel voor afkortzagen? Op de Nederlandse webshop een no-brainer voor €29,99, maar in de Belgische webshop natuurlijk duurder aan €45. Heb een KGS 254M en twijfel dus tussen deze, of de KSU 251 voor pakweg €140.
Gaat dus om deze:
Goedkoop is duurkoop zegt men dan, maar langs de andere kant zou het stom zijn om 3x zoveel geld uit te geven aan een onderstel van Metabo terwijl dat van Parkside ook had volstaan...Had 'ie in België ook 30 gekost dan had ik 'm sowieso gekocht, maar €50 met verzending is alweer net wat meer om de gok te wagen.
Dat is eigenlijk wel een heel groot voordeel. Ik heb het namelijk in een tstak lade zitten, die ruimte is niet eindelooskabeltjekabel schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 00:24:
[...]
Groot voordeel van de rode tov de roodblauwe is wel dat je in dezelfde kist meer tangen kwijt kunt
Inmiddels de makita dbo180z en de multitool binnen. Wat een verademing om mee te werken. Ze zijn wel wat zwaar met accu, maar net te doen vind ik. Bij de hornbach schuurpapier gehaald. Ook een aanrader, goed spul voor niet echt een hele dure prijs.
Iemand ervaring met de accu grasmaaiers van makita? Heb nu een Gardena 330 hand grasmaaier maar denk erover na om een accu maaier te kopen..
Iemand ervaring met de accu grasmaaiers van makita? Heb nu een Gardena 330 hand grasmaaier maar denk erover na om een accu maaier te kopen..
Hier is kort geleden door een aantal antwoord op gegeven, als het jouw gardena in het zoekveld typt zou je dat terug moeten kunnen vinden.mierenfokker schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:16:
Inmiddels de makita dbo180z en de multitool binnen. Wat een verademing om mee te werken. Ze zijn wel wat zwaar met accu, maar net te doen vind ik. Bij de hornbach schuurpapier gehaald. Ook een aanrader, goed spul voor niet echt een hele dure prijs.
Bevalt goed hier. Helaas een paar maanden geleden gekocht toen de actie nog niet gold, maar ook voor €50,- een zeer leuke toevoeging. Het werkt allemaal verrassend goed, is eenvoudig los te halen (het deel met de rode handels haal je los van het onderstel, maar blijft wel aan de afkortzaag zitten) en hij is makkelijk op te klappen om op te bergen.Fontainemelon schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:16:
Gaat dus om deze:
Goedkoop is duurkoop zegt men dan, maar langs de andere kant zou het stom zijn om 3x zoveel geld uit te geven aan een onderstel van Metabo terwijl dat van Parkside ook had volstaan...Had 'ie in België ook 30 gekost dan had ik 'm sowieso gekocht, maar €50 met verzending is alweer net wat meer om de gok te wagen.
Één nadeel bij het monteren is dat de bijgeleverde slotbouten niet passen op de Metabo, maar dat is met vier nieuwe boutjes zo opgelost. Verder is het monteren wel een beetje priegelwek, dus zou niet snel machines wisselen.
Mocht je nog wat foto's/info willen moet je het maar laten weten.
:strip_exif()/f/image/tztsSBeaQs6b8e7oGck9Jio4.jpg?f=fotoalbum_large)
Die ziet er prima uit. Een soort verbeterde versie van de hbm die ik heb.
Ik wist niet dat die dingen bestaan, maar ik heb gelijk twee maten besteld. Dat geklooi met een bahco's/schroefsleutels is zo frustrerend. Altijd net te smal of breed.Twijfels schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:28:
[...]
Ik vind moersleutels hoe dan ook rot dingen, ook de Bahco's. Koop liever een sleuteltang. Dat zijn wel echt fijne dingen, heb daar de 180 en 250 van en zou nooit meer een normale moersleutel in handen nemen
Ik heb 'm voor m'n verjaardag gekregen. Volgens m'n vriendin is het moeilijk een verjaardagscadeau voor me te bedenken, dus komt ze altijd met geweldige cadeausThe Eagle schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:09:
[...]
Klopt. Ik heb zo'n klein 5 euro noname ding van de gamma en die zijn best handig. Ik zat ook stiekem naar een Leatherman te loeren (als je het doet, doe het dan goed) maar dat werd een beetje duur voor vaderdag. En dit past mooi
Voegt die klem die op je zaag monteert veel gewicht toe? En kan je hem ook makkelijk los van de standaard ergens op plaatsen of staat het dan instabiel?MochiGohan schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:21:
[...]
Bevalt goed hier. Helaas een paar maanden geleden gekocht toen de actie nog niet gold, maar ook voor €50,- een zeer leuke toevoeging. Het werkt allemaal verrassend goed, is eenvoudig los te halen (het deel met de rode handels haal je los van het onderstel, maar blijft wel aan de afkortzaag zitten) en hij is makkelijk op te klappen om op te bergen.
Één nadeel bij het monteren is dat de bijgeleverde slotbouten niet passen op de Metabo, maar dat is met vier nieuwe boutjes zo opgelost. Verder is het monteren wel een beetje priegelwek, dus zou niet snel machines wisselen.
Mocht je nog wat foto's/info willen moet je het maar laten weten.
[Afbeelding]
Ik heb namelijk niet altijd zin om dat hele onderstel mee te slepen, maar als alleen dat klemgedeelte ook prima mee te nemen is, hoef je dat niet vaak los of vast te maken.
Het onderstel is vanaf vandaag weer te bestellen bij de LIDL. Gisteren nog niet, toevallig daarnet gekeken en direct besteld. De korting van 40% geldt nog, dus 29,99 is een no-brainer.
Het er op en er af is super simpel met 2 klemmen. Je kunt hem eventueel zonder het onderstel gebruiken, maar het wordt er zeker niet stabieler op. De klemmen monteren en demonteren ben je heel snel klaar mee(in negatieve zin dan) . Het gewicht valt reuze mee, ik denk max een kg extra.Framoes schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:02:
[...]
Ik wist niet dat die dingen bestaan, maar ik heb gelijk twee maten besteld. Dat geklooi met een bahco's/schroefsleutels is zo frustrerend. Altijd net te smal of breed.
[...]
Ik heb 'm voor m'n verjaardag gekregen. Volgens m'n vriendin is het moeilijk een verjaardagscadeau voor me te bedenken, dus komt ze altijd met geweldige cadeaus![]()
[...]
Voegt die klem die op je zaag monteert veel gewicht toe? En kan je hem ook makkelijk los van de standaard ergens op plaatsen of staat het dan instabiel?
Ik heb namelijk niet altijd zin om dat hele onderstel mee te slepen, maar als alleen dat klemgedeelte ook prima mee te nemen is, hoef je dat niet vaak los of vast te maken.
@Fontainemelon Ik heb de KSU251 (met KGS 254) Ik vind de wielen juist ideaal. Ik laat mijn KGS gemonteerd op het onderstel en zet ze opgeklapt in de hoek van de schuur. Als ik ga zagen, rijd ik de set mijn schuur uit, klap de poten uit en kan zagen. Helemaal geen klachten over de stabiliteit. Een van de poten kan je stellen, zodat hij ook op niet vlakke ondergronden stabiel staat.jichem schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 06:22:
[...]
Hij doet wat hij moet doen. Wieltjes mis ik nooit, ik zet hem op en breek na gebruik weer af. Mijn ervaring is dat wielen de stabiliteit negatief beïnvloeden. De extra werkbreedte kan handig zijn, je kunt als je het mist altijd een losse rollerbok kopen. Dit zal stabieler zijn dan zo'n arm.
Ik was al een tijdje aan het kijken voor een onderstel. Destijds was de goedkope HBM niet leverbaar, en de dure scheen minder stabiel te zijn. Uiteindelijk de KSU gekocht. Niet veel later kwam de Lidl met deze. Als die te koop was geweest toen ik hem nodig had had ik hem zeker gekocht. Ik heb echter absoluut geen spijt van de KSU, ook al is die ruim 4x zou duur.
De klem voegt niet veel gewicht toe, maar de zaag los gebruiken met de klemmen eronder is eigenlijk niet te doen. Daarvoor staat hij dan veel te onstabiel.Framoes schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:02:
[...]
Voegt die klem die op je zaag monteert veel gewicht toe? En kan je hem ook makkelijk los van de standaard ergens op plaatsen of staat het dan instabiel?
Wat betreft een zakmes, is toch wel mijn meest gebruikte stuk gereedschap (naast een zaklamp)The Eagle schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:09:
[...]
Klopt. Ik heb zo'n klein 5 euro noname ding van de gamma en die zijn best handig. Ik zat ook stiekem naar een Leatherman te loeren (als je het doet, doe het dan goed) maar dat werd een beetje duur voor vaderdag. En dit past mooi
Ik heb zelf als jaren een one-hand victorinox op zak. De victorinox trailmaster (of 'trekker' in sommige andere landen) met duim-oog om hem met één hand te openen.
Er bestaat ook een versie zonder gekarteld lemmet, maar die is hier wat moeilijker te vinden. Ik heb hem destijds uit amerika laten komen.
Het is geen leatherman, maar voor een zakmes met een degelijk formaat mes voor niet al te veel geld is dat ding bijna onverslaanbaar. Ik draag hem al 8 jaar elke dag bij me.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Vandaag wat Bosch spulletjes in de deal van de dag op Amazon.de
https://www.amazon.de/deal/0b2ddaaa
Het is dat ik deze al heb, anders had ik hem nu gekocht, goede deal imho:
https://www.amazon.de/Bos...a_126&smid=A3JWKAKR8XB7XF
[ Voor 49% gewijzigd door decipherer op 19-06-2020 11:50 ]
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Het lijkt erop dat een deel van de aanbiedingen ook geldt op Amazon.nl. Daardoor heb ik voor de Bosch GCM 8 SJL afkortzaag die ik een paar weken geleden bij de Hornbach heb gekocht alsnog per saldo EUR 246,159 betaald (door toepassing van de laagste prijsgarantie van de Hornbach, deze afkortzaag is normaal bij Hornbach EUR 292,80).decipherer schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:47:
Nu voor die zaag nog het hier eerder genoemde Parkside onderstel aanschaffen. Ik ben benieuwd of dit veel fijner werkt dan de afkortzaag op een workmate zetten en de af te korten werkstukken ondersteunen door losse schragen.
Bij langere werkstukken lijkt me een extra rolbok sowieso ook wel handig. Ik overweeg nu een rolbok met lagers aan te schaffen (dus zoiets: https://www.hornbach.nl/s...neel/5149781/artikel.html) om werkstukken makkelijk te positioneren. Heeft hier iemand ervaring met een dergelijke rolbok? Zou een rolbok met lagers daadwerkelijk een (groot) voordeel zijn ten opzichte van een rolbok met alleen een rol (zoals https://www.hbm-machines....bare-rolbok-685-1080-mm-1) om werkstukken te positioneren?
correct me if I'm wrong, maar ik geloof dat een dergelijk rolblok vooral waarde wanneer je het werkstuk meerdere kanten op wilt bewegen (i.p.v. alleen een links-rechts beweging). Bijvoorbeeld bij gebruik van een lintzaag._knakker_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:45:
[...]
Heeft hier iemand ervaring met een dergelijke rolbok? Zou een rolbok met lagers daadwerkelijk een (groot) voordeel zijn ten opzichte van een rolbok met alleen een rol (zoals https://www.hbm-machines....bare-rolbok-685-1080-mm-1) om werkstukken te positioneren?
Wanneer je dit niet van plan bent zou ik voor een "gewone" roller gaan. Ik geloof dat die in het algemeen zwaarder belast kunnen worden en minder snel stuk gaan.
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
Zakmes is wel essentieel inderdaad. Ik heb een paar jaar geleden mijn Huntsman gearchiveerd en vervangen door een dunnere, eenvoudigere, maar met groter mes, Pioneer Alox, voor dagelijks gebruik een heerlijke upgrade.dragonhaertt schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:47:
[...]
Wat betreft een zakmes, is toch wel mijn meest gebruikte stuk gereedschap (naast een zaklamp)
Ik heb zelf als jaren een one-hand victorinox op zak. De victorinox trailmaster (of 'trekker' in sommige andere landen) met duim-oog om hem met één hand te openen.
Ik ben voor nu compleet. Nog een Bosch Professional Decoupeerzaag kunnen scoren met L-Boxx en gelijk op ecotools maar berg aan zaagjes besteld. Laat het klussen maar komen!
@Bacchus Ik heb een Vic zakmes ergens liggen, maar pak vrijwel altijd de Leatherman Wingman. Die ligt voor t oprapen en steek ik vaak in mn zak. Afgelopen weekend verhuizing van mn zusje. Hup, aan de broekband! En inderdaad. Kroonsteentje losmaken, draadje doorknippen, iets lostrekken met de tang. Ideaal!
Vraag mij af of een Leatherman en een Vic zakmes een wezenlijk andere toepassing hebben. Nadeel is dat de Wingman zwaar is. Dus misschien met trektochten/kamperen etc?
Vraag mij af of een Leatherman en een Vic zakmes een wezenlijk andere toepassing hebben. Nadeel is dat de Wingman zwaar is. Dus misschien met trektochten/kamperen etc?
Dat gelooft natuurlijk niemand hier. Ik dacht ook dat ik compleet was toen ik 10% van het gereedschap had van wat ik nu hebBoinkie schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:02:
Ik ben voor nu compleet. Nog een Bosch Professional Decoupeerzaag kunnen scoren met L-Boxx en gelijk op ecotools maar berg aan zaagjes besteld. Laat het klussen maar komen!
Met klussen hou ik mijn LM Wave in de buurt, dagelijks heb ik mijn Victorinox Pioneer X bij mij in m'n broekzak. Pakketjes openen, even iets afknippen, iets even snel aandraaien. Vind het handiger dan ik een jaar geleden had gedacht, vriendinlief ook die vraag om de haverklap mag ik even je mes.Blomminator schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:15:
@Bacchus Ik heb een Vic zakmes ergens liggen, maar pak vrijwel altijd de Leatherman Wingman. Die ligt voor t oprapen en steek ik vaak in mn zak. Afgelopen weekend verhuizing van mn zusje. Hup, aan de broekband! En inderdaad. Kroonsteentje losmaken, draadje doorknippen, iets lostrekken met de tang. Ideaal!
Awesome
Als ik voor elke keer dat ik dat zei een euro kreeg zou ik er inmiddels verdomd dichtbij zijnTwijfels schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:34:
[...]
Dat gelooft natuurlijk niemand hier. Ik dacht ook dat ik compleet was toen ik 10% van het gereedschap had van wat ik nu hebInmiddels weet ik beter, er blijven altijd genoeg wensen over.
Voor alle eigenaren van de Makita DMP180Z compressor die er regelmatig fietsbanden met Frans ventiel mee (willen) oppompen: ik heb deze pompnippel met stuk slang gekocht, die past weer precies op de aansluiting vanuit de Makita (=AV). En met dat stukje slang en die pompkop pomp je een Frans ventielband probleemloos tot de 7 bar. Zonder dat je dat bij de pomp geleverde nippeltje er telkens op en en af hoeft te draaien
.
[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 19-06-2020 13:54 ]
Zojuist de 125 en 180 sleuteltang besteld, mocht die laatste nog niet groot genoeg zijn koop ik alsnog de 250
Dank aan iedereen voor aankoopadvies rondom afkortzagen! Het is uiteindelijk de Makita LS1018LN geworden, deze voor €330 bij Hornbach kunnen meenemen. Kwam op mij iets robuuster over dan de Bosch GCM 8 SJL, en kan net wat dieper. Beide lijken me prima zagen overigens, maar je moet wat kiezen.
Nu nog wachten op mijn parkside onderstel
.
Nu nog wachten op mijn parkside onderstel
Ik baal er nog steeds van dat ik de DMR110 had gekocht een aantal maanden voor de DMR112 uitkwam. Eindelijk een model met zowel BT als DAB, maar deze 115 ziet er helemaal fancy uit en ook eindelijk eens die antenne geïntegreerd in het handvatJB schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:15:
De DMR110 maar eens van een upgrade voorzien met de DMR115. Subje is toch wel een mooie aanvulling
[Afbeelding]
Misschien ook maar eens de 110 op marktplaats mikken of zo en wat niets scoren.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Was 'm zo kwijt...Orion84 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:21:
[...]
Ik baal er nog steeds van dat ik de DMR110 had gekocht een aantal maanden voor de DMR112 uitkwam. Eindelijk een model met zowel BT als DAB, maar deze 115 ziet er helemaal fancy uit en ook eindelijk eens die antenne geïntegreerd in het handvat
Misschien ook maar eens de 110 op marktplaats mikken of zo en wat niets scoren.
Ding haalt ook alles automatisch op, tijd, datum en zenders
:strip_exif()/f/image/LlxI5NODYlVboAIOKNXOXAUX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door JB op 19-06-2020 16:29 ]
Mijn boefje is liev!
Bij mijn Bosch GCM 8 SJL zat geen stofzak. Ik dacht dat deze erbij hoorde, maar dat zal wel niet zo zijn. Aangezien ik vooral buiten klus, en een stofzuiger daar dus nog niet noodzakelijk is, wil ik toch graag zo'n stofzak hebben. Als ik op internet kijk, zie ik ze echter allemaal met een opening en een soort touwtje, waarmee je het afsluit. Is dat hoe het altijd gaat? Ik had verwacht dat er een adapter op zou zitten die je netjes in de stofuitlaatpoort kan klikken.
Voor alle mensen met zaagmachines, bij Toolstation is nu een Bosch 48-tands blad van 216mm in de aanbieding voor 17,97
geen geld. Past oa op de GCM 8SJ.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Zijn die enorm veel beter dan de bladen van ecotools?Widow schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:35:
Voor alle mensen met zaagmachines, bij Toolstation is nu een Bosch 48-tands blad van 216mm in de aanbieding voor 17,97geen geld. Past oa op de GCM 8SJ.
Thanks voor de tip, heb een GCL 2-215 laser bestelddecipherer schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:47:
Puur voor gebruik in huis om plankjes en dergelijke op te hangen, en wellicht een keer om een toiletje te tegelen of dat soort klusjes.
[ Voor 12% gewijzigd door Ethiron op 19-06-2020 17:47 ]
Misschien een vreend vraagje;
soms heb ik net iets te korte armpjes met monteren en heb ik wel eens de neiging een M-L-box onder mijn voeten te schuiven.
Echter nog niet aan gedurft, Laten of gewoon doen?
soms heb ik net iets te korte armpjes met monteren en heb ik wel eens de neiging een M-L-box onder mijn voeten te schuiven.
Verwijderd
Op de hoeken staan gaat prima. Midden op het deksel is een no-no.Sa.Tan schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:29:
Ik zou het met een l-boxx sowieso niet aandurven. Toen ik het een keer deed kraakte hij alsof het de laatste keer was. Met de m-box nog niet geprobeerd, ik heb sinds mijn l-boxx avontuur een opklap krukje van de action.Sa.Tan schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:29:
@Sa.Tan Can confirm. Ik heb een koffer M-Box met een scheur in de deksel. Mijn tip: zaag een plank op de juiste maat en leg die er op. Als je er ook nog stukjes uit zaagt voor de clips, blijft hij ook nog netjes op zijn plek liggen.Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:52:
[...]
Op de hoeken staan gaat prima. Midden op het deksel is een no-no.
Edit: sorry verkeerd gelezen, ik dacht dat het over M-boxen (systainers) ging.
[ Voor 10% gewijzigd door Nivado op 19-06-2020 22:10 ]
Los plank er boven op is weer een recept voor uitglijden.
Ik heb wel bovenop systainers gestaan. Maar ik heb een laag gewicht en grote voeten. Inderdaad niet in het midden gaan staan. Trapje kopen; nog beter.
Ik heb overigens zo'n MFT systainer; die hebben heel stevige deksels
Ik heb wel bovenop systainers gestaan. Maar ik heb een laag gewicht en grote voeten. Inderdaad niet in het midden gaan staan. Trapje kopen; nog beter.
Ik heb overigens zo'n MFT systainer; die hebben heel stevige deksels
Bedankt voor je reactie. Meerdere kanten op bewegen is niet nodig, alleen kleine correcties als een werkstuk niet helemaal parallel aan de geleider van de afkortzaag ligt. Ik ga naar een normale rolbok kijken.Bergdwerg schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:58:
[...]
correct me if I'm wrong, maar ik geloof dat een dergelijk rolblok vooral waarde wanneer je het werkstuk meerdere kanten op wilt bewegen (i.p.v. alleen een links-rechts beweging). Bijvoorbeeld bij gebruik van een lintzaag.
Wanneer je dit niet van plan bent zou ik voor een "gewone" roller gaan. Ik geloof dat die in het algemeen zwaarder belast kunnen worden en minder snel stuk gaan.
Moet binnenkort de tuin wat aanpakken en oa wat borders maken. Nu wilde ik al een tijdje een simpele haakse slijper en twijfel ik om de 7-125 aan te schaffen. Echter zullen de stenen wel 12cm zijn. Iemand ervaring of dit nog te doen is met een 125mm blad? (2 kanten inslijpen). Zou een mooi excuus zijn om 7-125 aan te schaffen in de actie vandaag
.
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Heren, ik weet genoeg, heb er eentje gevonden met een draaggewicht van 150Kg. Handig mee te nemen en goedkoper dan door zo'n M- L-box te zakken.
https://www.blokker.nl/p/...2-cm-opstapkrukje/1948181
Dewalt Toughbox kan je wel gewoon op gaan staan

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Met een 125mm schijf kom je max 4 a 4,5 cm diep.Flapmo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:37:
Moet binnenkort de tuin wat aanpakken en oa wat borders maken. Nu wilde ik al een tijdje een simpele haakse slijper en twijfel ik om de 7-125 aan te schaffen. Echter zullen de stenen wel 12cm zijn. Iemand ervaring of dit nog te doen is met een 125mm blad? (2 kanten inslijpen). Zou een mooi excuus zijn om 7-125 aan te schaffen in de actie vandaag.
Als je nog geen 125mm hebt zou ik hem zeker kopen, maar hiervoor ga je een 230mm machine nodig hebben.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Bedankt. Was ik al bang voor. Weet zo snel niet waar ik voor mijn klussen een 125mm nodig heb en hij is vaak zat in de aanbieding volgens mij. Toch nog maar even laten liggen dan..Illusion schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:53:
[...]
Met een 125mm schijf kom je max 4 a 4,5 cm diep.
Als je nog geen 125mm hebt zou ik hem zeker kopen, maar hiervoor ga je een 230mm machine nodig hebben.
Bedankt voor de ervaringen met het Parkside onderstel allemaal, ziet er voor 30 euro zeker geen slechte koop uit dan. Wel jammer dat ie bij ons 1/3e duurder is natuurlijk
heb maar even een berichtje gestuurd naar Lidl om te horen of die korting ook onze kant opwaait of niet.
Feit dat 'ie met het klemsysteem gemonteerd maar zonder onderstel niet stabiel te gebruiken is op een plat oppervlak vind ik wel wat jammer. @Nivado , is dat met de klemmen van de KSU 251 wel het geval? Dus machine losklikken en even ergens anders heen dragen om daar wat plankjes te zagen zonder het onderstel erbij te halen? Had verwacht dat die bevestigingslatjes gewoon gingen functioneren als iets hogere pootjes en de stabiliteit niet in het gedrang zouden brengen...
Feit dat 'ie met het klemsysteem gemonteerd maar zonder onderstel niet stabiel te gebruiken is op een plat oppervlak vind ik wel wat jammer. @Nivado , is dat met de klemmen van de KSU 251 wel het geval? Dus machine losklikken en even ergens anders heen dragen om daar wat plankjes te zagen zonder het onderstel erbij te halen? Had verwacht dat die bevestigingslatjes gewoon gingen functioneren als iets hogere pootjes en de stabiliteit niet in het gedrang zouden brengen...
Ik heb van de week betonbanden van 12x25 moeten inkorten en dat ook gedaan met een 125 mm haakse slijper. Rondom ingeslepen zover als dat ging en 1 klap met een finke hamer waarna ze keurig afbraken.Flapmo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:55:
[...]
Bedankt. Was ik al bang voor. Weet zo snel niet waar ik voor mijn klussen een 125mm nodig heb en hij is vaak zat in de aanbieding volgens mij. Toch nog maar even laten liggen dan..
Hier hoef je niet speciaal een 230 mm slijptol voor aan te schaffen.
AI, nu geef je weer een reden om hem toch aan te schaffenDasNieNix schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:30:
[...]
Ik heb van de week betonbanden van 12x25 moeten inkorten en dat ook gedaan met een 125 mm haakse slijper. Rondom ingeslepen zover als dat ging en 1 klap met een finke hamer waarna ze keurig afbraken.
Zojuist de Accuboorhamer met SDS plus GBH 18V-20, met 2 x 4 .0 Ah Li-ion accu, L-BOXX besteld als aanvulling op mijn assortiment.
Ik zit al in het Bosch 18V systeem, dus de extra accus zijn wel fijn.
Ik zit al in het Bosch 18V systeem, dus de extra accus zijn wel fijn.
De Makita VC2512L is erg populair maar ik lees een grote waarschuwing op de makita website:
"Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf, bovenfrees, breekhamer en langnek schuurmachine."
"Nat zuigen alleen voor incidenteel gebruik en kleine hoeveelheden."
Hoe moet in dit interpreteren? Ik heb voor nu een invalzaag en excenter schuurmachine.
Nat zuigen leek mij wel handig voor als je radiatoren gaat vervangen en dergelijke.
De Metabo is wellicht meer geschikt en bedoeld voor écht water opzuigen:
https://www.gereedschapce...l#review-container-anchor
"Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf, bovenfrees, breekhamer en langnek schuurmachine."
Hoe moet in dit interpreteren? Ik heb voor nu een invalzaag en excenter schuurmachine.
Nat zuigen leek mij wel handig voor als je radiatoren gaat vervangen en dergelijke.
[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 19-06-2020 23:34 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik kan niet ontdekken dat deze Metabo een antistatische slang heeft. En deze gaat qua prijs ook weer een sprongetje omhoog, terwijl ik nergens (Makita) in reviews iets nadeligs over verstopte slang lees of minime wateropname.
In de handleiding van de Makita(en zijn broertje van Bosch) staat dat ze bedoeld zijn voor droog en nat stof. Maar niet voor water. Dat brengt mij aan het twijfelen. De Metabo is inderdaad duurder maar specifiek geschikt voor water opzuigen(we hebben deze op werk ook, laatst een aantal emmers water weggezogen).Sa.Tan schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:54:
Ik kan niet ontdekken dat deze Metabo een antistatische slang heeft. En deze gaat qua prijs ook weer een sprongetje omhoog, terwijl ik nergens (Makita) in reviews iets nadeligs over verstopte slang lees of minime wateropname.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb deze gehad icm een ls1018 afkortzaag. Het stof werd niet goed opgezogen. Ook niet met een decoupeerzaag. Heb nu een uit de h reeks, nog niet getest met machines.LED-Maniak schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:02:
De Makita VC2512L is erg populair maar ik lees een grote waarschuwing op de makita website:
Van het voorjaar ook enkele betonplaatjes doorgeslepen, en van zodra je door de wapening bent, breekt dit inderdaad gemakkelijk. Maar die zijn ook maar een paar centimeter dik. Ik heb ook betonklinkers aan het slijpen geweest en die breken niet zo maar door. Dus dat wordt of een grotere schijf of langs 2 kanten slijpen.DasNieNix schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:30:
[...]
Ik heb van de week betonbanden van 12x25 moeten inkorten en dat ook gedaan met een 125 mm haakse slijper. Rondom ingeslepen zover als dat ging en 1 klap met een finke hamer waarna ze keurig afbraken.
Ik kan ook zeggen dat het wel degelijk uitmaakt wel type schijf je gebruikt. Met de bijgeleverde schijf waren na 1 klinker de accu's leeg (kheb er eentje op 2x 18V 5Ah). Andere schijf en die bleef maar geven
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Het ligt er aan of je vaker wat diks te slijpen hebt.Flapmo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:43:
[...]
AI, nu geef je weer een reden om hem toch aan te schaffen. Was niet van plan een 230mm te kopen, zou dan iets lenen bij vrienden of huren.
Voor af en toe, erbij, naast een 125 mm Hilti, heb ik deze 230mm Einhell.
Supersterk, retehandig en voor bandjes en stenen een stuk makkelijker dan een kleintje, en al vanaf 93 euro te koop.
Aanrader met 3 jaar garantie.
[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 20-06-2020 01:53 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Net de metabo comboset schroefboor en slagboormachine besteld:
https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393
Ook maar meteen een bit-boorset erbij gedaan:
https://www.toolstation.nl/bosch-boor-bitset/p50037
De huidige makita van schoonpa lag al 1.5 jaar hier, en was de opmerkingen voortaan zat :-p
Lees overal goeie reviews over deze metabo en vind zelf slagschroeven wel fijn. Ik ben benieuwd naar ervaring van een toch wat kleiner instapmodeletje :-)
De huidige makita van schoonpa lag al 1.5 jaar hier, en was de opmerkingen voortaan zat :-p
Lees overal goeie reviews over deze metabo en vind zelf slagschroeven wel fijn. Ik ben benieuwd naar ervaring van een toch wat kleiner instapmodeletje :-)
[ Voor 8% gewijzigd door skai21 op 20-06-2020 07:04 ]
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
De Makita VC2512L is een prima stofzuiger voor wat je ermee wil gaan doen. Ik heb nu een aantal jaren en het is een van mijn beste gereedschapsaankopen. Veel van de machines in die klasse zijn niet antistatisch en dat is in de regel ook geen probleem, zo lang je dus maar met vonken uit de buurt van houtstof blijft, dacht ik althans.LED-Maniak schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:06:
[...]
In de handleiding van de Makita(en zijn broertje van Bosch) staat dat ze bedoeld zijn voor droog en nat stof. Maar niet voor water. Dat brengt mij aan het twijfelen. De Metabo is inderdaad duurder maar specifiek geschikt voor water opzuigen(we hebben deze op werk ook, laatst een aantal emmers water weggezogen).
Water zuigen gaat er prima mee. Heb er hier de vaatwasser mee leeg gezogen en tot tweemaal toe de verstopte afvoer bij bekenden. Ding er vacuum op en een hele bak vies water en rotzooi zo de emmer is.
Als je het dagelijks doet is de motor denk ik te snel versleten, vandaar de waarschuwing.
@Dimitrip Hoe goed dat je stof afkunt zagen bij verschillende machines is m.i. meer afhankelijk van de machine dan van de zuiger. Stofafzuiging bij mijn LS1018 is dramatisch, maar dat heeft ermee te maken dat de helft van het stof er 'onderlangs' uitvliegt. Op YT zijn filmpjes te vinden van mensen die daar nog een extra flap hebben gemaakt omdat het een bekend probleem is.
Bij mijn invalzaag daarentegen kan ik bijna volledig stofvrij zagen, het blad zit volledig in de (afgezogen) behuizing...
Ik heb destijds een hitachi/Hikoki setje gekocht. 115 en 230mm voor 120 euro. Werkte goedFlapmo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:43:
[...]
AI, nu geef je weer een reden om hem toch aan te schaffen. Was niet van plan een 230mm te kopen, zou dan iets lenen bij vrienden of huren.
Deze dus: G23STBOX
[ Voor 3% gewijzigd door mierenfokker op 20-06-2020 07:22 ]
2 jaar geleden deze koffer in de aanbieding gekocht voor 110 euro. De 230 behoorlijk vaak gebruikt omdat hij er toch is. Anders had ik aan gehannest met een 125mm denk ik.
Maar hoe blijf je dan met vonken uit de buurt? Ik heb laatst met de invalzaag een vensterbank en hardhout smaller gemaakt en bij het gebruik van een gewone stofzuiger kwamen er elke paar seconde flinke vonken van af.MJV schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:16:
[...]
De Makita VC2512L is een prima stofzuiger voor wat je ermee wil gaan doen. Ik heb nu een aantal jaren en het is een van mijn beste gereedschapsaankopen. Veel van de machines in die klasse zijn niet antistatisch en dat is in de regel ook geen probleem, zo lang je dus maar met vonken uit de buurt van houtstof blijft, dacht ik althans.
Toch goed om te horen dat water ook prima gaat.
Er is meer nodig voor een (stof)explosie dan alleen stof en vonken. De zuurstofmix moet ook tussen de lower en upper explosion level zijn.LED-Maniak schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:00:
[...]
Maar hoe blijf je dan met vonken uit de buurt? Ik heb laatst met de invalzaag een vensterbank en hardhout smaller gemaakt en bij het gebruik van een gewone stofzuiger kwamen er elke paar seconde flinke vonken van af.
Toch goed om te horen dat water ook prima gaat.
In de praktijk valt het risico behoorlijk mee, fabrikanten moeten alleen alles uitsluiten om claims te voorkomen
Deze set heb ik ook aangeschaft. Ik wilde een tweede schroefboor om niet steeds te hoeven wisselen tussen boren en bitjes. Het prijsverschil tussen alleen een schroefboor en deze set was zo weinig dat ik deze niet kon laten liggen.skai21 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:01:
Mijn andere Metabo 12 volt machine is denk ik al een jaar of 10 oud, doet het nog prima maar is in vergelijking met deze behoorlijk groot. Behoefte aan meer kracht heb ik nooit gehad.
Onlangs een tuinhuis met overkapping gebouwd en daar alle machines intensief gebruikt. De nieuwe set zijn heerlijke kleine machientjes en de slagschroevendraaier heeft geen enkel probleem met 6x120 schroeven in douglas hout. Ik boor wel voor om te voorkomen dat het hout splijt. Accuduur van een 2 Ah is verbazend goed en lunch/koffie was er eerder dan dat de accu leeg was.
Een set waar je geen spijt van gaat krijgen.
Heb zelf ook een VC2512L en het klopt dat de slang niet antistatisch is. Het trekt fijnstof aan waardoor de boel best wel vies wordt. Maarja dan koppel je de slang af en spoel je hem buiten even af met een tuinslang en is hij weer schoon. Je merkt dat vooral met frezen in MDF of slijpen in beton ofzo.LED-Maniak schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:02:
Oja en met mijn zelfgebouwde cycloon eraan krijg je af en toe een flinke tik qua statische elektriciteit, maar dat komt meer door de cycloon, door de luchtwervelingen daarin. Zonder de cycloon heb ik daar geen last van.
Ik gebruik hem nauwelijks om nat te zuigen. Heb wel eens flink water opgezogen om de slang van binnenuit even schoon te maken nadat ik veel fijnstof had opgezogen ivm slijpen in gips/beton."Nat zuigen alleen voor incidenteel gebruik en kleine hoeveelheden."
Dat ging prima, heb zoveel water opgezogen dat de opvangemmer van de VC2512L bijna vol zat. Ik heb geen idee waarom ze die waarschuwing geven.
Prima bouwstofzuiger, laat je niet gekmaken.
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2020 09:52 ]
Gisteren na bijna 7 weken wachten de Makita DML801 acculamp die ik gratis bij mijn VC2512L kreeg ontvangen:
:strip_exif()/f/image/BcQyHeXcHTKXfdlOUsiFEa28.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu staat op de voorkant van de handleiding ook een plaatje van de DML801X
Het enige verschil wat ik kan vinden is dat deze er een diffusor kap op heeft.
Dat lijkt me op zich wel handig om erbij te hebben als het niet te duur is maar ik kan nergens zo’n losse kap vinden.
In de handleiding wordt er met geen woord over de X versie of een kap gesproken en ook op de makita website bij de onderdelentekening staat hij niet.
Op internet alleen plaatjes kunnen vinden van X versies die compleet verkocht worden maar geen losse kap.
Iemand enig idee of zo’n kap los te krijgen is?
:strip_exif()/f/image/BcQyHeXcHTKXfdlOUsiFEa28.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu staat op de voorkant van de handleiding ook een plaatje van de DML801X
Het enige verschil wat ik kan vinden is dat deze er een diffusor kap op heeft.
Dat lijkt me op zich wel handig om erbij te hebben als het niet te duur is maar ik kan nergens zo’n losse kap vinden.
In de handleiding wordt er met geen woord over de X versie of een kap gesproken en ook op de makita website bij de onderdelentekening staat hij niet.
Op internet alleen plaatjes kunnen vinden van X versies die compleet verkocht worden maar geen losse kap.
Iemand enig idee of zo’n kap los te krijgen is?
Ik had over dat stuk over niet antistatisch zijn ook wel mijn twijfels toen ik naar een bouwstofzuiger ging kijken maar aangezien een machine met anti-statische slang meteen stukken duurder werd heb ik toch voor de VC2512L gekozen.LED-Maniak schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:02:
De afgelopen periode meer dan 40 elecktradozen geboord en vele meters met de sleuvenzaag uit gips en kalkzandsteen muren gehaald en dat ging zonder problemen met deze Makita bouwzuiger.
De slang wordt wel vies ja maar verder werkt het prima.
Had er wel een cycloon tussen maar daar ook geen problemen met statische elektriciteit ondervonden, of heb het niet gemerkt omdat ik handschoenen aan had
Ik heb er nog geen water mee opgezogen dus daar geen ervaring mee, was voor mij ook niet iets waar ik hem veel voor zal gebruiken verwacht ik.
vandaag is de afkortzaag binnengekomen en de laatste dingetjes opgehangen in de werkplaats bij mijn nieuwe woning.
Hiervoor in een appartement gewoond, en bij de woning daarvoor hadden we ook geen garage, maar nu dus wel en eindelijk ruimte voor een knutselplek!
Alleen nog wachten tot mijn invalzaag binnen komt en dan is het voorlopig wel compleet....:-)
Hiervoor in een appartement gewoond, en bij de woning daarvoor hadden we ook geen garage, maar nu dus wel en eindelijk ruimte voor een knutselplek!
Alleen nog wachten tot mijn invalzaag binnen komt en dan is het voorlopig wel compleet....:-)

Prima bitset. Ik heb die ook en na en jaar klussen in huis zijn ze er nogsteeds. Of ze een slagschroevendraaier aan kunnen weet ik niet. Mijn accu boor (54Nm) kunnen ze prima hebben. Met name dat verlengstukje met uitschuifbaar buisje gebruik ik erg veelskai21 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:01:
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Tsja, we gaan er achterkomen of het hard genoeg is. Ik gebruik wel vooral torx en dan van spax. Daar krijg je bij iedere doos een nieuw bitje bij.stevens20 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:37:
[...]
Prima bitset. Ik heb die ook en na en jaar klussen in huis zijn ze er nogsteeds. Of ze een slagschroevendraaier aan kunnen weet ik niet. Mijn accu boor (54Nm) kunnen ze prima hebben. Met name dat verlengstukje met uitschuifbaar buisje gebruik ik erg veel
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Ik kom nog even terug op het krukje (of een M- L box.
Hier even bij de lokale Blokker gestapt, hij hing er en zowaar voor € 5,--!! Dus meegenomen en blij, niet zozeer het krukje, maar door mijn vrouw!
Ik gaf het krukje haar, ze groeide gelijk lichamelijk 30Cm. en geestelijk ook, zeer dankbaar voor het poetswerk in huis.
Ik kan nu weer een potje breken met mijn gereedschap vervangen.
Hier even bij de lokale Blokker gestapt, hij hing er en zowaar voor € 5,--!! Dus meegenomen en blij, niet zozeer het krukje, maar door mijn vrouw!
Ik gaf het krukje haar, ze groeide gelijk lichamelijk 30Cm. en geestelijk ook, zeer dankbaar voor het poetswerk in huis.
Ik kan nu weer een potje breken met mijn gereedschap vervangen.
Heb jij deze toevallig nog aangeschaft?Ossi schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:46:
Iemand ervaringen met dit soort schragen?
https://www.hbm-machines....essionele-zaagbok-schraag
De specificaties klinken zeer goed en stevig, maar wordt dat ook zo ervaren?
zit hier zelf ook naar te kijken, of iemand anders toevallig ervaring mee?
Ik heb een Gerber center drive. Volgens Gerber is die gemaakt voor werklui (ook qua tools: spijkertrekker, priem, vijl, bithouder, etc). Omdat het best vaak voorkomt dat je met één hand iets vast moet houden en je dan pas bedenkt dat je een schroevendraaier of mes nodig hebt, kan je in principe alle tools uitklappen met één hand. Was voor mij ook de reden om voor een Gerber te gaan. De tang schuift uit ipv dat de handvatten om moeten worden gevouwen en dat werkt wel erg fijn.Blomminator schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:15:
Een multitool is een beetje voor in zo'n leren hoesje voor aan je broekriem (zat er bij mij ook bij). In een gewone broekzak is het net onpraktisch. In een werkbroek met extra zakken of een gereedschapsriem kan het weer wel.
:strip_exif()/f/image/Yf2mDtgq48bi75C9wttmVGOg.jpg?f=fotoalbum_medium)
De normale prijs is toch rond de €367? Welke winkel gebruikte je voor de laagste prijs?floriz87 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:51:
Dank aan iedereen voor aankoopadvies rondom afkortzagen! Het is uiteindelijk de Makita LS1018LN geworden, deze voor €330 bij Hornbach kunnen meenemen. Kwam op mij iets robuuster over dan de Bosch GCM 8 SJL, en kan net wat dieper. Beide lijken me prima zagen overigens, maar je moet wat kiezen.
Nu nog wachten op mijn parkside onderstel.
https://www.zaagbladenspe...radiaal-afkortzaag-260-mmFramoes schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:04:
[...]
De normale prijs is toch rond de €367? Welke winkel gebruikte je voor de laagste prijs?
Top, dankje!
Nog één vraag: ik lees dat de stofafzuiging matig is (omdat er geen 'kraag' achter het zaagblad zit die de stof opvangt). Heb jij dat al kunnen testen?
De doos is nog ongeopendFramoes schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:13:
[...]
Top, dankje!
Nog één vraag: ik lees dat de stofafzuiging matig is (omdat er geen 'kraag' achter het zaagblad zit die de stof opvangt). Heb jij dat al kunnen testen?
@Pixeltje heb jij dit al uitgeprobeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door floriz87 op 20-06-2020 19:25 ]
Nee, helaas nog niet. Geld is opJBplap schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:28:
[...]
Heb jij deze toevallig nog aangeschaft?
zit hier zelf ook naar te kijken, of iemand anders toevallig ervaring mee?
Maar vertel me vooral hoe het bevalt
Ok, bedankt. Goed om te weten. Ik ben benieuwd wat de ls1018 gaat doen met de andere stofzuiger dan.MJV schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:16:
[...]
De Makita VC2512L is een prima stofzuiger voor wat je ermee wil gaan doen. Ik heb nu een aantal jaren en het is een van mijn beste gereedschapsaankopen. Veel van de machines in die klasse zijn niet antistatisch en dat is in de regel ook geen probleem, zo lang je dus maar met vonken uit de buurt van houtstof blijft, dacht ik althans.
Water zuigen gaat er prima mee. Heb er hier de vaatwasser mee leeg gezogen en tot tweemaal toe de verstopte afvoer bij bekenden. Ding er vacuum op en een hele bak vies water en rotzooi zo de emmer is.
Als je het dagelijks doet is de motor denk ik te snel versleten, vandaar de waarschuwing.
@Dimitrip Hoe goed dat je stof afkunt zagen bij verschillende machines is m.i. meer afhankelijk van de machine dan van de zuiger. Stofafzuiging bij mijn LS1018 is dramatisch, maar dat heeft ermee te maken dat de helft van het stof er 'onderlangs' uitvliegt. Op YT zijn filmpjes te vinden van mensen die daar nog een extra flap hebben gemaakt omdat het een bekend probleem is.
Bij mijn invalzaag daarentegen kan ik bijna volledig stofvrij zagen, het blad zit volledig in de (afgezogen) behuizing...
Nou ik ga binnenkort merken hoe de garantie afhandeling van bosch blauw is 😞
Mijn lamp (gli 18v-2200c) is er zomaar mee opgehouden. En dat terwijl hij gewoon netjes in een hoekje stond..
Gekocht via Amazon, eerste ervaring tot nu toe: prima. Kon de bestelling via de app terugvinden, reparatie aanvragen en kreeg een verzend label om te printen. So far so good.. (Lamp is pas 11 maanden oud)
Mijn lamp (gli 18v-2200c) is er zomaar mee opgehouden. En dat terwijl hij gewoon netjes in een hoekje stond..
Gekocht via Amazon, eerste ervaring tot nu toe: prima. Kon de bestelling via de app terugvinden, reparatie aanvragen en kreeg een verzend label om te printen. So far so good.. (Lamp is pas 11 maanden oud)
[ Voor 29% gewijzigd door prein2 op 21-06-2020 07:10 ]
Ongeveer anderhalve maand geleden een Metabo afkortzaag gekocht (KGS216M). Prima apparaat en zaagt behoorlijk netjes - had misschien liever een zaag met slow-start gehad, maar dat mag je denk ik niet verwachten in deze prijsklasse.
Alleen sinds een dag of 2 geeft de materiaal-/werkstukklem kuren. Aandraaien gaat prima, maar zodra er druk op komt (met name starten van de zaag), ‘springt’ het schroefdraad 1-2 slagen terug en ligt het werkstuk weer los.
Maar een mailtje richtingHornbach gedaan en eens zien hoe ze het kunnen oplossen (onder garantie). Hopelijk gaan ze niet de hele zaag terugnemen als ‘geheel product’ en ter reparatie naar Metabo sturen. Heb nog wel wat balkjes te zagen....
To be continued.
Alleen sinds een dag of 2 geeft de materiaal-/werkstukklem kuren. Aandraaien gaat prima, maar zodra er druk op komt (met name starten van de zaag), ‘springt’ het schroefdraad 1-2 slagen terug en ligt het werkstuk weer los.
Maar een mailtje richtingHornbach gedaan en eens zien hoe ze het kunnen oplossen (onder garantie). Hopelijk gaan ze niet de hele zaag terugnemen als ‘geheel product’ en ter reparatie naar Metabo sturen. Heb nog wel wat balkjes te zagen....
To be continued.
Waar is dat ding eigenlijk voor?stevens20 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:37:
[...]
Met name dat verlengstukje met uitschuifbaar buisje gebruik ik erg veel
Ik kan me geen scenario bedenken waar je een niet-vastzittend uitschuifbaar buisje bij nodig hebt...
Verwijderd
Om je schroef recht te houden als je met hand je werkstuk moet vasthouden en met je andere hand de schroefmachine. Buisje schuif je over je schroef heen,Dr Pro schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:58:
[...]
Waar is dat ding eigenlijk voor?
Ik kan me geen scenario bedenken waar je een niet-vastzittend uitschuifbaar buisje bij nodig hebt...
Daar zijn ondertussen makkelijkere oplossingen voor.
Mooie ruimte en ook mooi gereedschap.breagor schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:19:
vandaag is de afkortzaag binnengekomen en de laatste dingetjes opgehangen in de werkplaats bij mijn nieuwe woning.
Ik weet niet of je de afkortzaag op die plek gaat gebruiken maar de bakjes aan de wand worden een enorme verzamelplaats voor zaagsel, stof etc. Ik ben ervan afgestapt en heb alles in lades liggen.
Ook geen garantie voor stofvrij trouwens.
Softstart kan je zelf makkelijk achteraf inbouwen - je hebt hiervoor dedicated electro modules die je tussen de aan/uit schakelaar en de motor plaatst. Ik heb dit laatst bij mijn Dewalt DW745 zaagtafel gedaan en hiervoor één gebruikt welke schijnbaar in bepaalde Makita's zit. Link naar (Franse) webshop. Was 22 euro kwijt incl. verzenden. Heb gebruikt gemaakt van simpele amp kabelschoentjes om hem aan te sluiten in de schakeldoos van de zaag. Op youtube staan wel videos hoe zo'n ding precies aangesloten moet worden.PRoeske schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:05:
Ongeveer anderhalve maand geleden een Metabo afkortzaag gekocht (KGS216M). Prima apparaat en zaagt behoorlijk netjes - had misschien liever een zaag met slow-start gehad, maar dat mag je denk ik niet verwachten in deze prijsklasse.
Mocht je niet comfortabel zijn met dit soort werkzaamheden kan je ook simpelweg een softstart'stekker' gebruiken. Had ik eerst ook, want makkelijk en flexibel, alleen ging dat ding bij mij snel defect... Dus toen toch maar wat meer moeite gedaan en zo'n module erin gezet. Resultaat: aanloopstroom ging van 45 A naar 15 A
Valt mij heel erg mee. Er blijft wat zaagsel afkomen maar dat ga je toch niet voorkomen, extra afzuiging of niet. Ik heb er een bouwstofzuiger aan zitten en het resultaat is dat er na een uurtje zagen wel wat op te ruimen is maar het valt me mee.Framoes schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:13:
[...]
Top, dankje!
Afstellen van haaksheid daarentegen is wel wat gepruts.. als het eenmaal gelukt is heb je wel een hele fijne machine staan.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic