Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:16
Twijfels schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:06:
[..

Zou Toolnation sowieso altijd vermijden.
Ik heb even gezocht op het forum maar ik kan niet vinden waarom?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:23:
[...]

Omdat de levertijd soms langer is dan een verloren pakket van Aliexpress.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Vliegvlug

Flight Simple

Toolnation, Ik koop er niet meer toen bleek dat ik alleen garantie kreeg als Makita het onder garantie zou repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
Snowhite0901 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:23:
[...]

Kijk de Google reviews anders eens, ik heb nog nooit bij zo’n kansloze onderneming besteld ;)

Hoe ze zo groot zijn geworden / blijven is mij oprecht een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

deepbass909 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Er is een type dat nog veel simpeler is qua uiterlijk, maar qua krachtoverbrenging vrijwel onovertroffen is, en dat is de Robertson, maar om de één of andere reden (ik dacht door licenties en patenten) wordt die alleen in Canada gebruikt.
Je kunt wel iets vergelijkbaars krijgen , de square drive, maar die van Robertson is ingenieuzer.

https://www.metain.nl/ass...oeven-bolkop-square-drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Grappig ik koop diverse losse spullen bij toolstation zoals kit ed van den brave. Goedkoop en snel te verkrijgen. Moet wel zeggen dat ik nooit online bij ze koop en geen elektrische apparatuur. Dus met service heb ik nooit met ze van doen gehad. Gelukkig maar zo te lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Waypoint schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:49:
Grappig ik koop diverse losse spullen bij toolstation zoals kit ed van den brave. Goedkoop en snel te verkrijgen. Moet wel zeggen dat ik nooit online bij ze koop en geen elektrische apparatuur. Dus met service heb ik nooit met ze van doen gehad. Gelukkig maar zo te lezen :+
ToolSTation is ook wel prima ;) Gaat hier om ToolNation die twee worden wel vaker door elkaar gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Twijfels op 16-06-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Twijfels schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:51:
[...]

ToolSTation is ook wel prima ;) Gaat hier om ToolNation die twee worden wel vaker door elkaar gehaald.
Whoops foutje 😜. Toolnation koop ik af en toe wat , laatst nog een chique Fein gekocht . Gelukkig nog geen aftersales ervaring...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Onlangs de kap- en trekzaag van de Lidl gekocht. Maar afgelopen weekend pas tijd gehad om hem op te stellen. Ik had er nooit zo bij nagedacht, maar gewoon los op een tafel voelt toch wel erg instabiel en gevaarlijk. Ik heb nul ervaring met dit soort apparatuur en merk gewoon dat ik er wel een beetje huiverig van werd.
Toch maar besloten om een opstelling te kopen en dat is uiteindelijk de Bosch GTA 2600 geworden.

Zie de derde foto voor de hele opstelling.

Vandaag de zaagopstelling in elkaar gezet en mijn eerste zaagsnedes gemaakt.

Ik ben begonnen met het 24-tands zaagblad dat standaard op de Parkside zat, maar had al een 48-tands blad gekocht bij eco-tools van hun professional lijn. In de verwachting dat het 24-tands blad veel te grof zou zijn en zoals je kan zien is dat ook echt zo. 24-tands zou ik echt alleen gebruiken voor ruwbouw. De zaagsnede van het 48-tands blad voelt als de rest van het geschaafde hout. Na de eerste paar proefjes met het 24-tands blad, die direct vervangen.

De laser van de afkortzaag ook nog even getest. Strak op het potloodstreepje gezet en gewoon direct begonnen. Zoals je op de foto kan zien is die wel goed uitgelijnd! Alleen is de zichtbaarheid van de laser erg matig. Op een vol zonnige dag waarschijnlijk onzichtbaar.

Het zaagselopvangzakje vangt misschien 25% van het zaagsel op, die is behoorlijk kansloos dus. Maar ik heb de ruimte, dus kan prima buiten zagen :)

Al met al een goede ervaring rijker. Nieuw ontwikkeld ontzag voor dit soort powertools en tot dusverre erg tevreden mee :)

Afkortzaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLYPwbhYeC-SQmY56dIQr2O5y_c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2KVoh2fAA0YWPybgWcvWhL1.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sw8JFAjw7vQlEJxLTKqu_FeE9ss=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkjgQdE8TxZpCrWyQOukEEKP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3G13YOC3lpmhpNs-pcHh2pBBQU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKv0F2ntK3ChDpwFtCche1le.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:22
Mijn vader die wil al het houtwerk op zijn woning vervangen voor trespa, een mooie klus en direct een mooi moment om mijn cheap ass lidl invalzaag en iets minder goedkope dewalt afkortzaag te gebruiken. Nu moet ik alleen wel op zoek naar een nieuw 250mm en een nieuw 216mm blad volgens mij. Hebben jullie tips voor bladen die goed geschikt zijn voor trespa en hopelijk niet de wereld kosten?

@Ossi, mooi ziet er goed uit! Zit er ook een soort eindstop op dat frame waardoor je echt goed balkjes van dezelfde maat kan zagen? En zo ja, hoe bevalt die?

[ Voor 17% gewijzigd door einz op 16-06-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
einz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:02:
Mijn vader die wil al het houtwerk op zijn woning vervangen voor trespa, een mooie klus en direct een mooi moment om mijn cheap ass lidl invalzaag en iets minder goedkope dewalt afkortzaag te gebruiken. Nu moet ik alleen wel op zoek naar een nieuw 250mm en een nieuw 216mm blad volgens mij. Hebben jullie tips voor bladen die goed geschikt zijn voor trespa en hopelijk niet de wereld kosten?
Voor Trespa wordt vaak ook wel een zaagblad geschikt voor aluminium gebruikt (dat is makkelijker te vinden met de benaming :9 ). Een zaagblad met trapezium vlaktand wordt in ieder geval aangeraden.

Geen idee wat je budget is en hoeveel zaagsnedes je moet doen. Ecotools heeft een 210mm blad voor €17,59. Wel even letten op grootte asgat, die geef je hier niet.
Bosch heeft ze ook voor circa €60 (30mm asgat). Stukje duurder, waarschijnlijk wel slijtvaster etc. Maar als het slechts om een paar zaagsnedes gaat zou ik gewoon één van ecotools pakken. Zowel Bosch, Ecotools als zat andere merken hebben natuurlijk in andere maten ook genoeg te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 16-06-2020 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
@Ossi Dank voor de review!
Is de bovenste balk echt gezaagd met dat 24 tands blad?
Zo ja dan is dat echt niet best en op het gevaarlijke af ;)
(ik zou dat zaagblad geeneens meer gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:17
Rob Z schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:13:
Precies mijn gedachte, die trekt de vezels uit elkaar ipv ze door te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem

@Ossi, mooi ziet er goed uit! Zit er ook een soort eindstop op dat frame waardoor je echt goed balkjes van dezelfde maat kan zagen? En zo ja, hoe bevalt die?
Ik zou ze bij ecotools halen. Die ik gekocht heb daar zaagde perfect mij alu lineaal door en een 50m2 laminaat, daarna nog prima voor laminaat te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:22
Twijfels schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:13:
[...]

Voor Trespa wordt vaak ook wel een zaagblad geschikt voor aluminium gebruikt (dat is makkelijker te vinden met de benaming :9 ). Een zaagblad met trapezium vlaktand wordt in ieder geval aangeraden.

Geen idee wat je budget is en hoeveel zaagsnedes je moet doen. Ecotools heeft een 210mm blad voor €17,59. Wel even letten op grootte asgat, die geef je hier niet.
Bosch heeft ze ook voor circa €60 (30mm asgat). Stukje duurder, waarschijnlijk wel slijtvaster etc. Maar als het slechts om een paar zaagsnedes gaat zou ik gewoon één van ecotools pakken. Zowel Bosch, Ecotools als zat andere merken hebben natuurlijk in andere maten ook genoeg te krijgen.
Thanx, dat idee had ik ook al inderdaad. Dat bladen van aluminium hier vaak voor worden gebruikt, goed om even de bevestiging te krijgen. Het zal inderdaad om een beperkt aantal zaagsnedes gaan dus ik verwacht wel met een goedkoop blad uit de voeten te kunnen. Zal eens kijken naar de bladen van ecotools, en natuurlijk de extra maten van de asgaten er nog even bijzoeken XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Rob Z schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:13:
Ja, die is echt met het 24-tands Parkside blad gezaagd. Door enorme balken zal het vast sneller zijn, maar voor mijn gebruik en doel is een 48-tands velen malen geschikter. Geen idee of een eco-tools 24-tands blad gelijke effecten geeft. Ook ben ik nu wel geïnteresseerd in wat een 60-tands blad doet. Maar voorlopig is het geld op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ossi schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:27:
[...]

Ja, die is echt met het 24-tands Parkside blad gezaagd. Door enorme balken zal het vast sneller zijn, maar voor mijn gebruik en doel is een 48-tands velen malen geschikter. Geen idee of een eco-tools 24-tands blad gelijke effecten geeft. Ook ben ik nu wel geïnteresseerd in wat een 60-tands blad doet. Maar voorlopig is het geld op :)
De 24tands bladen van ecotools doen dat echt niet!
Overigens is 60 tanden niet altijd beter, sowieso moet je hiermee langzamer zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
deepbass909 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:25:
[...]

PZ heeft meer verschillen met PH dan alleen die extra groefjes. Ook de vorm van de kop is iets anders, waardoor hij sowieso al meer grip heeft.

Goede PZ schroeven en schroevendraaier/bit zijn al een hele verbetering ten opzichte van PH, maar Torx is superieur daaraan.

Er is een type dat nog veel simpeler is qua uiterlijk, maar qua krachtoverbrenging vrijwel onovertroffen is, en dat is de Robertson, maar om de één of andere reden (ik dacht door licenties en patenten) wordt die alleen in Canada gebruikt.
Kreg levert bitjes en schroeven met Robertson (square drive).

Ik las ergens dat Ford het alleenrecht op Robertson in de VS wilde en dat Robertson weigerde. Daarom zie je ze weinig in de VS. Schijnbaar wel steeds vaker.
prein2 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:18:
Voor de liefhebbers van slagschroevedraaier:
https://www.amazon.de/Pro...00c&qid=1592295419&sr=8-3

De accu schuurmachine van bosch staat er ook tussen voor €100€
Ik ben wel een liefhebber van slagschroevendraaiers, maar die kleur vind ik niet mooi ;)
kiddyl schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:01:
Ik kwam een keer op youtube een film tegen waarbij gebruik werd gemaakt van een adapter om zo accu's van het ene systeem te gebruiken met andere apparaten. Ik heb onlangs een adapter uit China laten komen en wil vragen of er misschien ervaring is met zwaardere apparaten.

Ik heb een verzameling machines met een snoer van voornamelijk Bosch en een tijd geleden een lamp op accu gekregen.

Ik zit met het 12V op Bosch, maar voor het 18V systeem uiteindelijk voor Makita gegaan vanwege accu acties en tuin machines. Nu had ik ook een keer mee kunnen doen met een lamp actie van Makita en na gebruik bleek dit toch een erg handige lamp te zijn. Met de adapter heb ik er dus 2:

[Afbeelding]

De adapter zelf:

[Afbeelding]

Vraag is nu of iemand ervaring heeft met zwaardere machines. Op youtube heb ik filmpjes kunnen vinden met soortgelijke adapters, dus in theorie zal het geen probleem moeten zijn.
Ik dacht altijd dat dit een dikke no go was, maar blijkbaar zijn er hier meerdere mensen die denken dat het wel meevalt.

Het lijkt mij dat dit hetzelfde risico als namaak accu's met zich meebrengt. Geen bescherming tegen overbelasting en diepontlading dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Ossi schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:01:

De laser van de afkortzaag ook nog even getest. Strak op het potloodstreepje gezet en gewoon direct begonnen. Zoals je op de foto kan zien is die wel goed uitgelijnd! Alleen is de zichtbaarheid van de laser erg matig. Op een vol zonnige dag waarschijnlijk onzichtbaar.

Al met al een goede ervaring rijker. Nieuw ontwikkeld ontzag voor dit soort powertools en tot dusverre erg tevreden mee :)

Afkortzaag
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kleine sidenote: Let erop dat je altijd tegen je potloodlijn aan zaag ipv erdoor. Anders wordt je werkstuk de helft van de zaagbladdikte te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
CappieL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:38:
[...]

Kleine sidenote: Let erop dat je altijd tegen je potloodlijn aan zaag ipv erdoor. Anders wordt je werkstuk de helft van de zaagbladdikte te kort.
Goede tip inderdaad en dit had ik mij ook al bedacht. Het zaagblad van ecotools is ook bijna een keer zo dik als die van Parkside. Vandaag alleen wat gezaagd en geoefend in "oefenhout". Deze plank was van dermate lage visuele kwaliteit dat hij lekker in mootjes is gehakt.

Daarnaast handig om kleinere plankjes te hebben voor bescherming bij het klemmen van je werkstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
@Ossi Is de laser dan nog wat waard? De laserlijn heeft ook een dikte natuurlijk en die is vast precies net anders dan je zaagblad. Of is dat gewoon een paar testsnedes maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:09
Bacchus schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:58:
@Ossi Is de laser dan nog wat waard? De laserlijn heeft ook een dikte natuurlijk en die is vast precies net anders dan je zaagblad. Of is dat gewoon een paar testsnedes maken?
Laserlijn kun je zeker niet blind volgen. Na een tijdje aanklooien heb ik in de gaten dat bij mijn Metabo KGS216M je de laserlijn ongeveer 2 mm rechts van je potloodstreep moet houden, aangezien de laser inderdaad ook het midden van het zaagblad markeert. Kun je lelijk mee de boot in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die laser is gewoon te stellen. 9.4 in de manual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 19:32
En het is natuurlijk ook een voorkeur, ik vind het zelf juist handig om de laserlijn precies in t midden van t zaagblad te hebben. Dan kan ik afhankelijk van wat ik wil de laserlijn net rechts of links van de potloodstreep houden. Als je hem afstelt dat de laserlijn gelijk met de potloodstreep kan staan heb je dus of altijd de zaagsnede aan de rechterkant of aan de linkerkant van je potloodstreep en moet je altijd je materiaal draaien als je de snede aan de andere kant wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 17-06-2020 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:16
Ossi schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:27:
[...]

24 tands bladen zijn over het algemeen ook alleen bedoeld voor schulpen, maar dan nog vind ik de zaagsnede die je toont buiten proporties.

Als ik met mijn CMT blad van 24T (250mm) snel ff afkort op de zaagtafel, als ik geen zin heb te wisselen van blad, dan krijg ik eerder een resultaat zoals het onderste balkje.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
laserlijn schmaserlijn. Zet je blad gewoon even op / net boven je werkstuk en je ziet direct waar je zaagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Kaasplank schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:00:
laserlijn schmaserlijn. Zet je blad gewoon even op / net boven je werkstuk en je ziet direct waar je zaagt
Dat is natuurlijk ook een optie maar als de laserlijn is afgesteld zie je wel beter of de lijn paralel is met je potloodstreep, een rond zaagblad vertekent een beetje. Er kan altijd per ongeluk iets niet helemaal goed afgesteld staan of er is een klein stukje resthout tussen je materiaal en de machine gekomen. Dus voor gemak en precisie vind ik t wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

eens met laser schmaser..
Mijn volgende afkortzaag krijgt een schaduwlijn-systeem. Dan zit er een lampje ergens achterin en werpt het zaagblad een schaduwlijn over de balk. Altijd precies correct.

Nog nèt niet genoeg reden om mijn KGS254M te vervangen.. Hoewel het niet veel scheelt ;)

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ossi schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:01:
Toch maar besloten om een opstelling te kopen en dat is uiteindelijk de Bosch GTA 2600 geworden.

Zie de derde foto voor de hele opstelling.

Vandaag de zaagopstelling in elkaar gezet en mijn eerste zaagsnedes gemaakt.

Ik ben begonnen met het 24-tands zaagblad dat standaard op de Parkside zat, maar had al een 48-tands blad gekocht bij eco-tools van hun professional lijn. In de verwachting dat het 24-tands blad veel te grof zou zijn en zoals je kan zien is dat ook echt zo. 24-tands zou ik echt alleen gebruiken voor ruwbouw. De zaagsnede van het 48-tands blad voelt als de rest van het geschaafde hout. Na de eerste paar proefjes met het 24-tands blad, die direct vervangen.
De GTA2600 is een fijn onderstel, ik heb em ook onder mn zaagje staan. Kan je ook goed gebruiken zonder zaag om balken op neer te leggen voor bewerking of iets dergelijks.

Maar dat standaard zaagblad :X holy shit. Denk eerder dat het te maken heeft met de kwaliteit van het blad dan met het aantal tanden. Ik heb op mn eigen zaagje een 24-tands blad zitten en daar komen zaagsnedes uit die redelijk vergelijkbaar zijn met de zaagsnede die jij maakte met het 48-tands blad. Dat blad dat standaard bij die zaag zat, trekt de balken gewoon uit elkaar.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:00:
_O-

aardig hulpmiddel, maar niets meer dan dat.

@Bacchus @Sluw

Ik zet mijn blad vooraan het hout op mijn aftekenlijn, dan beweeg ik de zaag naar achter en check of de zaagtanden ook aan het eind van mijn aftekenlijn gelijk blijven.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ben ik de enige die kraaienpootjes zet? :| ;(

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:32:
Ben ik de enige die kraaienpootjes zet? :| ;(
de wattes? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Widow schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:22:
[...]

De GTA2600 is een fijn onderstel, ik heb em ook onder mn zaagje staan. Kan je ook goed gebruiken zonder zaag om balken op neer te leggen voor bewerking of iets dergelijks.

Maar dat standaard zaagblad :X holy shit. Denk eerder dat het te maken heeft met de kwaliteit van het blad dan met het aantal tanden. Ik heb op mn eigen zaagje een 24-tands blad zitten en daar komen zaagsnedes uit die redelijk vergelijkbaar zijn met de zaagsnede die jij maakte met het 48-tands blad. Dat blad dat standaard bij die zaag zat, trekt de balken gewoon uit elkaar.
Het is inderdaad een fijne stellage om mee te werken. Erg stevig en ik heb geen moment het gevoel dat het onveilig werken is. Wat ik wel had toen ik de zaag los op tafel had staan, toen heb ik er niet eens mee durven zagen.

De armen zakken wel wat door als je ze ver uitklapt, maar dat is te verwachten en op te lossen met wat aanpassingen en een waterpas.

Het parkside zaagblad heb ik ondertussen weggegooid, consensus is dat ie bagger is :)

Zijn er nog mensen die een 60-tands zaagblad gebruiken en wat is daar de ideale toepassing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zonder nu de film te kijken, zijn "kraaiepootjes" die V-tjes die hij zet?

Dat vind ik nou niet echt nauwkeurig, ik pak meestal een vulpotlood voor aftekenen van zaagsnedes als ik met MDF bezig ben. Een gewoon potlood of pen als het wat minder nauwkeurig kan zoals douglas ruwbouw buiten (schuur/kippenhok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:44:
[...]

Dat vind ik nou niet echt nauwkeurig, ik pak meestal een vulpotlood voor aftekenen van zaagsnedes als ik met MDF bezig ben. Een gewoon potlood of pen als het wat minder nauwkeurig kan zoals douglas ruwbouw buiten (schuur/kippenhok).
Dat heeft toch niets met je potlood te maken? :+ Het gaat mij meer om dat je met een kraaienpootje altijd weet dat je meetpunt in de onderkant van het pootje zit. Dat is zeker als je met meerdere mensen werkt wel handig, iedereen snapt wat hij moet zagen.

In tegenstelling tot een zwager/vader/broertje/vriend die een streepje zet op het meetpunt, of een streepje naast het meetpunt (Ja je moet het streepje wegzagen!!!!) zet.

Ik vind het fijn werken :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Fraggert schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:26:
[...]

_O-

aardig hulpmiddel, maar niets meer dan dat.

@Bacchus @Sluw

Ik zet mijn blad vooraan het hout op mijn aftekenlijn, dan beweeg ik de zaag naar achter en check of de zaagtanden ook aan het eind van mijn aftekenlijn gelijk blijven.
Inderdaad bijna hetzelfde maar met een extra handeling, het is inderdaad niet onmisbaar maar wel handig toch.
Fraggert schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:44:
[...]

Die gast heeft veel mooie tips maar wel echt op de bouw gericht. Vind het wel leuk om een beetje door z'n filmpje te klikken. Het gaat er om dat het punt waar ze samen komen meer duidelijkheid geeft en je kunt dat punt ook nog een beetje veranderen zonder dat het onduidelijk wordt. Handig om snel op de bouw te markeren. Als je meer wilt weten, toch even dat filmpje kijken ;) Maar voor de gewone man is een dun lijntje ook meer dan prima/preciezer.

[ Voor 47% gewijzigd door Sluw op 17-06-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
ik heb hier geen geluid dus ik snap niets van het filmpje. Ik kijk die amerikaanse youtube troep ook niet omdat het gros niet relevant is hier.

een simpel v-tje aan de kant van de lijn waar je moet zagen is iig in mijn kring een vrij standaard manier van markeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Snowhite0901 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:04:
Welke heb je nu uiteindelijk gekocht en ben je tevreden? De dewalt zien er leuk uit, en passen dus blijkbaar op festool, maar passen ze dan ook echt goed op de makita? Er staat bij een invalzagentest dat dewalt eigenlijk juist een andere soort rail heeft dan makita.
https://www.amazon.de/gp/product/B00BG5CV3M/ maar lijken niet beschikaar meer te zijn...

Bevallen prima, zeker als je ze gebruikt om simpelweg de liniaal goed op zijn plek te houden. Het is geen Bessey kwaliteit, maar dat soort druk / kracht heb je niet nodig.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Gekozen voor dit type. Vorige modelnummer van Bosch. Totaalprijs is 199,70 via ToolStation.
Vergelijkbaar Makita komt toch een stukje duurder uit, ik heb namelijk via de Bosch actie een 2e accu erbij. Moet nog een bevestiging van komen maar die is dan 34,- voor 4Ah.

Als thuisklusser denk ik zo de beste deal te hebben als vervanging van m'n huidige versleten accuboor. (de lichtere Makita begon ik te misbruiken voor zwaar werk ..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pElxCf4WNCoE106FXObrnWXTMIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0dcTYf2zCzLEdraoRbIBcZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Dat heeft toch niets met je potlood te maken? :+ Het gaat mij meer om dat je met een kraaienpootje altijd weet dat je meetpunt in de onderkant van het pootje zit. Dat is zeker als je met meerdere mensen werkt wel handig, iedereen snapt wat hij moet zagen.

In tegenstelling tot een zwager/vader/broertje/vriend die een streepje zet op het meetpunt, of een streepje naast het meetpunt (Ja je moet het streepje wegzagen!!!!) zet.

Ik vind het fijn werken :+
mja, ik werk anders, ik gebruik geen "meetpunt" Ik zet gewoon een lijn.
Sluw schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Inderdaad bijna hetzelfde maar met een extra handeling, het is inderdaad niet onmisbaar maar wel handig toch.
met ruw hout kan het prima, hoef je dus geen lijn te tekenen, alleen maar @KillaZ zijn kraaiepootjes :P

De laser in mijn bosch was volkomen ruk, na het eerste setje battterijen niet de moeite meer genomen om ze te wisselen.
Kaasplank schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:53:
een simpel v-tje aan de kant van de lijn waar je moet zagen is iig in mijn kring een vrij standaard manier van markeren.
ik zet altijd een X op mijn "afvalstuk", dan weet ik waar ik (omdat ik vrijwel alles met mijn invalzaag zaag) mijn geleiderail moet leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Fraggert precies dat, groot potloodkruis op wat weg gaat. Ook handig voor als een anderhet zagen doet. "Oh, had je de lange kant nodig..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:25:
[...]

mja, ik werk anders, ik gebruik geen "meetpunt" Ik zet gewoon een lijn.

[...]

met ruw hout kan het prima, hoef je dus geen lijn te tekenen, alleen maar @KillaZ zijn kraaiepootjes :P

De laser in mijn bosch was volkomen ruk, na het eerste setje battterijen niet de moeite meer genomen om ze te wisselen.

[...]

ik zet altijd een X op mijn "afvalstuk", dan weet ik waar ik (omdat ik vrijwel alles met mijn invalzaag zaag) mijn geleiderail moet leggen.
Hey hey, het zijn niet "mijn" kraaienpootjes he :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Blomminator schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:27:
@Fraggert precies dat, groot potloodkruis op wat weg gaat. Ook handig voor als een anderhet zagen doet. "Oh, had je de lange kant nodig..."
Ja maar dat is weer een andere markering en heeft niets met het kraaienpootje (dat ik zelf ook niet gebruik) te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:56
the noise schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:24:
Gekozen voor dit type. Vorige modelnummer van Bosch. Totaalprijs is 199,70 via ToolStation.
Vergelijkbaar Makita komt toch een stukje duurder uit, ik heb namelijk via de Bosch actie een 2e accu erbij. Moet nog een bevestiging van komen maar die is dan 34,- voor 4Ah.

Als thuisklusser denk ik zo de beste deal te hebben als vervanging van m'n huidige versleten accuboor. (de lichtere Makita begon ik te misbruiken voor zwaar werk ..)

[Afbeelding]
Ik heb me gisteren ook een accu-klopboormachine aangekocht. Ik zat al in het Makita-gamma, dus mijn keuze was iets makkelijker. Aangezien de batterijen in aanbieding stonden, en ik nog wel een setje kon gebruiken, heb ik die er ook nog bijgenomen.
Die Bosch is wel krachtiger als ik het zo snel even bekijk, maar als ik meer power nodig heb, er liggen nog andere machines. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4xwBnAMrKf0a8P4DyZYn5q2qPI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0CyxtCkHGf1quBoZcVnPAKRu.jpg?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanderkaaij
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 13:30

[Afbeelding]
Via Amazon DE ben je €80 goedkoper uit, heb je voor hetzelfde geld er bijvoorbeeld ook nog een 18v bouwlamp of bladblazer bij :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
cvanderkaaij schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Via Amazon DE ben je €80 goedkoper uit, heb je voor hetzelfde geld er bijvoorbeeld ook nog een 18v bouwlamp of bladblazer bij :9~
Voor €160 koop je bij amazon de losse body in l-boxx. Bij toolstation krijg je dat voor €200 inclusief lader en 2 accu’s ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Twijfels op 17-06-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Twijfels schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Voor €160 koop je bij amazon de losse body in l-boxx. Bij toolstation krijg je dat voor €200 inclusief lader en 2 accu’s ;)
Geen twijfel aan :+
Maar de actie is wel wat onduidelijk, ik heb het moeten ervaren door de boel ik de basket te knikkeren en kiezen voor vooraf overmaken en toen naar de Bosch website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
*snip* Nee, dit gaat te ver. Straks worden hier nog aankoopadviezen voor laptops gevraagd om dit topic te kunnen bekijken.

[ Voor 102% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 17:34 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Sluw schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:41:
En het is natuurlijk ook een voorkeur, ik vind het zelf juist handig om de laserlijn precies in t midden van t zaagblad te hebben. Dan kan ik afhankelijk van wat ik wil de laserlijn net rechts of links van de potloodstreep houden. Als je hem afstelt dat de laserlijn gelijk met de potloodstreep kan staan heb je dus of altijd de zaagsnede aan de rechterkant of aan de linkerkant van je potloodstreep en moet je altijd je materiaal draaien als je de snede aan de andere kant wilt.
DeWalt afkortzagen hebben een schaduwlijn die aangeeft waar het blad uitkomt. Dat is even wennen, maar werkt eigenlijk wel heel handig.
There's a couple other things a carpenter can do with a carpenter's pencil. Ja, koffie roeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik las onderaan de Bosch site "De GSR|GSB 18V-110 C heet nu nog "GSR|GSB 18V-85 C"." Wat dus het zwaarste model is met 110Nm. Is die dan echt ongeschikt voor het kleinere werk? Of gaat dat ook prima?

ps.
Ik kreeg net een mailtje van Bosch waarin bevestigd werd dat de aanschaf van een 18V accu ook meetelt voor het totaalbedrag om mee te doen met de gratis accu actie. Daarbij moet je minimaal 165 euro ex. btw besteden in één koop. Ik had een Bosch GOP 18 V-28 multitool op het oog welke daar net onder zat.

[ Voor 12% gewijzigd door BounceMeister op 17-06-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
BounceMeister schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Ik las onderaan de Bosch site "De GSR|GSB 18V-110 C heet nu nog "GSR|GSB 18V-85 C"." Wat dus het zwaarste model is met 110Nm. Is die dan echt ongeschikt voor het kleinere werk? Of gaat dat ook prima?

ps.
Ik kreeg net een mailtje van Bosch waarin bevestigd werd dat de aanschaf van een 18V accu ook meetelt voor het totaalbedrag om mee te doen met de gratis accu actie. Daarbij moet je minimaal 165 euro ex. btw besteden in één koop. Ik had een Bosch GOP 18 V-28 multitool op het oog welke daar net onder zat.
Ik denk dat je voor standaard werk je liever een lichte machine erbij hebt.

*snip* allerhande randzaken rondom acties kan in het betreffende topic in AK.

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
[...]

ps.
Wat versta je onder kleiner werk?
Ikea meubels etc in elkaar zetten of 4x40s schroeven doe ik absoluut niet met dat lompe ding in ieder geval. Daar is de 12V lijn veel prettiger voor.

Wil je één allround machine zou ik eerder de 18V-60 C pakken. De -85/110 is een erg fijne machine hoor, maar ik vind hem simpelweg te lomp voor alledaags/allround gebruik. Dan kan je er beter een GSR 12V-35 bij kopen (twee of meer boormachines) is sowieso veel fijner werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb al een Bosch GSB 18-2-Li Plus 18V en vind dat een erg fijne machine. Boren in baksteen, metaal en hout, maar ook alle soorten schroeven. Het gaat inderdaad om een tweede machine om het eindeloos wisselen van boortjes en bitjes wat minder te maken. Voor de betonmuren heb ik een 230V hamerboor, dus de nieuwe machine is dan vooral voor kluswerk thuis in baksteen, maar vooral hout of metaal. Daarnaast zijn de twee 4Ah accu's wel interessant voor m'n schuurmachine. Ik heb nu alleen maar 2Ah accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
BounceMeister schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:15:
Ik heb al een Bosch GSB 18-2-Li Plus 18V en vind dat een erg fijne machine. Boren in baksteen, metaal en hout, maar ook alle soorten schroeven. Het gaat inderdaad om een tweede machine om het eindeloos wisselen van boortjes en bitjes wat minder te maken. Voor de betonmuren heb ik een 230V hamerboor, dus de nieuwe machine is dan vooral voor kluswerk thuis in baksteen, maar vooral hout of metaal. Daarnaast zijn de twee 4Ah accu's wel interessant voor m'n schuurmachine. Ik heb nu alleen maar 2Ah accu's.
Zou een GDX 18V-200 dan geen mooiere aanvulling zijn? Zou ik in jouw situatie eerder naar neigen eigenlijk.

Met een GSR/B 18V-85 kan je weinig meer dan je nu al kan, tenzij je het belangrijk vindt dat je 10% sneller een gat in je bakstenen hebt zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

ps.
Niet ongeschikt, maar totaal niet comfortabel. Dat ding is echt lomp. Een stuk groter en een stuk zwaarder. Maximaal koppel is natuurlijk ook lomp veel, wat niet altijd even fijn is...

Als je xxxl schroeven vast wil zetten; koop een GDX. Dan heb je daarnaast gewoon een 18v-60 gebruiken. Geen idee waar je het verschil tussen de -60 en -85 voor nodig zou hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Framoes schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:06:
[...]

DeWalt afkortzagen hebben een schaduwlijn die aangeeft waar het blad uitkomt. Dat is even wennen, maar werkt eigenlijk wel heel handig.

[...]

There's a couple other things a carpenter can do with a carpenter's pencil. Ja, koffie roeren :+
Ben je nou essential Craftsmen aan het bashen? :(

Ik had je hoog zitten..... :F

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:17

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Een van mijn twee accu's is kapot, iemand die toevallig een dergelijke heeft liggen er vanaf moet voor een schappelijk prijsje? :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rItaudvQRlIHBp0w2PhqR38HTV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fbv3I2zKXdNrEzbpP3ty6Xp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uglcOcoW61hhGV7ahiHFzY5sHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyGcSqXeuCd9lutNWszX5BTF.jpg?f=fotoalbum_tile

Betreft deze accu. Type Akku bsl 1415

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Shadow_Agent schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:59:
Een van mijn twee accu's is kapot, iemand die toevallig een dergelijke heeft liggen er vanaf moet voor een schappelijk prijsje? :P
[Afbeelding][Afbeelding]

Daar hebben we de Vraag en Aanbod voor ;)
Zie https://tweakers.net/aanbod/

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:35:
[...]

Niet ongeschikt, maar totaal niet comfortabel. Dat ding is echt lomp. Een stuk groter en een stuk zwaarder. Maximaal koppel is natuurlijk ook lomp veel, wat niet altijd even fijn is...

Als je xxxl schroeven vast wil zetten; koop een GDX. Dan heb je daarnaast gewoon een 18v-60 gebruiken. Geen idee waar je het verschil tussen de -60 en -85 voor nodig zou hebben.
Ik ben eens met het gewicht van de -85, hij is lomp zwaar. Het verschil zit hem in het gebruik van de klopboor functie. Met de -85 kom ik relatief met gemak door zware betonplaten heen, waar ik de -60 het hem niet zie doen.

Toch heb ik naast de -85 een GDX 200C omdat hij een stuk handzamer en lichter is, ook al maakt hij een klereherrie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In het kader van goed gereedschap: mijn vader, opa's en overgrootvaders hadden allemaal een kniep (knipmes). Ook wel boerenmes of zakmes voor de mensen boven de rivieren. Ik bedacht me ineens dat ik ook vader ben en zo'n ding nog niet had. Dat kon natuurlijk niet; het is niet alleen verdraaid handig maar het hoort ook nog eens bij de opvoeding van mijn jongens.
Ergo: aan Mrs Eagle gevraagd of ik voor vaderdag een Opinel no8 RVS in olfijfhout mocht. En dat mocht :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 19-09 15:42

Ik heb slechte ervaring met een prof trespa zaagblad van ecotools voor de makita invalzaag (op 220v). Moest laatst een luifel van 3,5 meter bij 60 cm met trespa bekleden. Halverwege werd de zaag al merkbaar botter en aan het einde was hij echt bot dat het eigenlijk niet meer ging. Had verwacht dat hij wat langer mee zou gaan.

Misschien dat hun industriele zaagbladen wel goed zijn. Ik ga de volgende keer voor een origineel Makita zaagblad. Voordeel is dat die ook beter aansluit op de splinterstrip van de lineaal dan andere niet originele bladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Skidmarks schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:47:
[...]

Ik heb slechte ervaring met een prof trespa zaagblad van ecotools voor de makita invalzaag (op 220v). Moest laatst een luifel van 3,5 meter bij 60 cm met trespa bekleden. Halverwege werd de zaag al merkbaar botter en aan het einde was hij echt bot dat het eigenlijk niet meer ging. Had verwacht dat hij wat langer mee zou gaan.

Misschien dat hun industriele zaagbladen wel goed zijn. Ik ga de volgende keer voor een origineel Makita zaagblad. Voordeel is dat die ook beter aansluit op de splinterstrip van de lineaal dan andere niet originele bladen.
Dat heeft gewoon te maken met de tandbreedte van het blad. Festool had voorheen verschillende diktes voor verschillende bladen. Dat pikte natuurlijk niemand, dus toen hebben ze het een keer herzien zodat alle bladen dezelfde dikte hebben. Maar er zijn ook 3rd party bladen met de zelfde tandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alsjemenou schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Ik ben eens met het gewicht van de -85, hij is lomp zwaar. Het verschil zit hem in het gebruik van de klopboor functie. Met de -85 kom ik relatief met gemak door zware betonplaten heen, waar ik de -60 het hem niet zie doen.

Toch heb ik naast de -85 een GDX 200C omdat hij een stuk handzamer en lichter is, ook al maakt hij een klereherrie.
Dan heb je dus de GSB. Er is ook een GSB 18v-60, maar die heeft Toolstation schijnbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

The Eagle schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:47:
In het kader van goed gereedschap: mijn vader, opa's en overgrootvaders hadden allemaal een kniep (knipmes). Ook wel boerenmes of zakmes voor de mensen boven de rivieren. Ik bedacht me ineens dat ik ook vader ben en zo'n ding nog niet had. Dat kon natuurlijk niet; het is niet alleen verdraaid handig maar het hoort ook nog eens bij de opvoeding van mijn jongens.
Ergo: aan Mrs Eagle gevraagd of ik voor vaderdag een Opinel no8 RVS in olfijfhout mocht. En dat mocht :)
Heerlijke messen dat. Laten zich redelijk goed mishandelen, om vervolgens weer makkelijk scherp te krijgen zijn. Gebruik hem niet als daily, maar heb hem zeker wel in de schuur.

Overigens, mocht je nog geen manier hebben om hem te slijpen, kijk naar de fallkniven stenen, de dc4 bijvoorbeeld gebruik ik voor zo'n beetje alles. Gaat jaren mee (wel echt een kleine steen, dus als je echt geen slijpervaring hebt, neem iets dat iets groter is)

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Arator schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Ik heb me gisteren ook een accu-klopboormachine aangekocht. Ik zat al in het Makita-gamma, dus mijn keuze was iets makkelijker. Aangezien de batterijen in aanbieding stonden, en ik nog wel een setje kon gebruiken, heb ik die er ook nog bijgenomen.
Die Bosch is wel krachtiger als ik het zo snel even bekijk, maar als ik meer power nodig heb, er liggen nog andere machines. :9
[Afbeelding]
Had je al zoveel Makita spul dat het niet interessanter was om bijvoorbeeld de bladblazer (65€) of heggeschaar(90€) te nemen waar een gratis accu bij zit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Denko schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Heerlijke messen dat. Laten zich redelijk goed mishandelen, om vervolgens weer makkelijk scherp te krijgen zijn. Gebruik hem niet als daily, maar heb hem zeker wel in de schuur.

Overigens, mocht je nog geen manier hebben om hem te slijpen, kijk naar de fallkniven stenen, de dc4 bijvoorbeeld gebruik ik voor zo'n beetje alles. Gaat jaren mee (wel echt een kleine steen, dus als je echt geen slijpervaring hebt, neem iets dat iets groter is)
Komt hier ook in de schuur, ter vervanging van een bot aardappelmesje waar ik nog geen plastic zak mee open kreeg :+
Hoeft niet heel scherp te zijn voor mij, ik ga er geen appels mee schillen (itt mijn opa's die er echt alles mee deden). Wel verwacht ik dat de eerste keer slijpen pas over jaren zal zijn. Ik hoop dat ik tegen die tijd je tip nog kn herinneren :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 19-09 15:42
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Dat heeft gewoon te maken met de tandbreedte van het blad. Festool had voorheen verschillende diktes voor verschillende bladen. Dat pikte natuurlijk niemand, dus toen hebben ze het een keer herzien zodat alle bladen dezelfde dikte hebben. Maar er zijn ook 3rd party bladen met de zelfde tandbreedte.
Het is niet alleen de tandbreedte maar ook de dikte van het blad zelf die de uiteindelijke offset van de zaagsnede t.o.v. de rail bepaalt. Soms kom ik goed uit met andere bladen maar niet altijd. Nou is een splinterstrip niet duur maar als je vaak wisselt van blad is het niet zo praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Dan heb je dus de GSB. Er is ook een GSB 18v-60, maar die heeft Toolstation schijnbaar niet.
Dat vond ik ook al jammer. Hoewel de GSR net weer een centimeter korter is dan een GSB.
Ik vond een mooie vergelijking van alle huidige Bosch accuschroefboormachines (Duits, maar ik vond het goed te volgen):
YouTube: YouTube
Ik ga er nog even over nadenken. Ik kwam naar aanleiding van de 12V machine die werd genoemd ook nog een voordelig Bosch 12V setje tegen, met een schroefmachine, slagschroefmachine, reciprozaag, multitool, lamp en drie accu's voor 299 euro.
https://www.toolstation.n...v-li-ion-combopack/p13682
Ik ga er nog even over nadenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
_ferry_ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:23:
[...]

Had je al zoveel Makita spul dat het niet interessanter was om bijvoorbeeld de bladblazer (65€) of heggeschaar(90€) te nemen waar een gratis accu bij zit? :)
De tuin is hier begin dit jaar volledig heraangelegd, dus de haag (heg) is toen verwijderd, en vervangen door hoge grassen. Dus geen heggeschaar van doen. Ik heb momenteel nog een bladblazer die het doet, dus de vrouw des huizes vind dat zotte kosten ;)
En ik had maar 2 grote batterijen, en een tijdje terug gemerkt dat een slijpschijf in beton er toch wel wat power doorjaagd. En om elke keer te wachten tot ze terug opgeladen waren... (en dat is een argument dat ze dan weer wel begrijpt :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Shadow_Agent schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:59:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb laatst voor mijn 10 jaar oude Panasonic een Yanec-accu gekocht. Ik twijfelde voor een compleet nieuwe boormachine maar ging toch voor de goedkope optie.

Voor hitachi is er ook een vervanger van Yanec

https://www.replacedirect...44v-opschuif.html#product

Volgens de specs zou hij de 1415 moeten kunnen vervangen

https://www.replacedirect...i-ion.html?prrel=31373283

Volgens mij is dit de 2.0Ah variant: (volgens mij niet Yanec)
https://www.accu-machine....-li-ion-rep-59662637.html

3.0Ah alternatief (volgens mij niet Yanec)

https://www.123accu.nl/Hi...accu-huismerk-i18172.html

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 18-06-2020 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:18
Voor een laptop heb ik ook eens een vervangende accu gekocht van Yanec en die doet het een aantal jaren later nog steeds. Doet naar mijn idee niet onder voor origineel. Zit voor mijn gevoel op een ander kwaliteitsniveau dan goedkope imitatie rotzooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ThinkPadd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:26:
Voor een laptop heb ik ook eens een vervangende accu gekocht van Yanec en die doet het een aantal jaren later nog steeds. Doet naar mijn idee niet onder voor origineel. Zit voor mijn gevoel op een ander kwaliteitsniveau dan goedkope imitatie rotzooi.
er zijn idd nog wel wat meer te vinden, maar die Yanec bevalt mij prima.

en idd....de reden dat ik de Yanec koos voor de accutol en niet een compleet nieuwe boor is dat onze oude Core2Duo klapjap ook al jaren draait met een Yanec vervang-accu d:)b

Ik merk ook met laden en gebruik overigens geen verschil nu ik de boormachine weer vaak in mijn handen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
_ferry_ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:23:
[...]

Mag ik vragen waar jij die heggeschaar voor die prijs ziet?

Ik heb er 1 nodig namelijk maar zie ‘m niet voor die prijs. Wellicht een goede start van een Makita verzameling hier. Mijn huidige gereedschap is voornamelijk Bosch groen.

toettoett

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:22

BrZ

Thecola schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Ik heb er 1 nodig namelijk maar zie ‘m niet voor die prijs. Wellicht een goede start van een Makita verzameling hier. Mijn huidige gereedschap is voornamelijk Bosch groen.
pricewatch: Makita DUH523Z (zonder accu)

Wel bij een officiële dealer kopen als je de gratis accu er bij wil krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:56
[...]

De DUH523Z kost bij de Hornbach € 89,95. Als je vervolgens bij de Hornbach laat zien dat hij bij gereedschapcentrum.nl €88,19 kost, krijg je hem voor €79.37 mee.
Koop hem in ieder geval niet bij Gereedschapcentrum, die zijn geen officiële Makitra dealer. Dan krijg je dus geen gratis accu.

Edit: ik zojuist dat hij bij Combitools nog iets goedkoper is dan bij Gereedschapcentrum, waardoor je hem voor € 79,08 kan meenemen bij de Hornbach.
Bedankt @_ferry_ & @Fraggert voor de tips!

[ Voor 10% gewijzigd door Nivado op 18-06-2020 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Combitools zag ik hem, even tuingereedschap selecteren en dan rangschikking prijs van laag naar hoog, dan zie je hem het snelste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_ferry_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Combitools zag ik hem, even tuingereedschap selecteren en dan rangschikking prijs van laag naar hoog, dan zie je hem het snelste.
@Thecola

deze?

https://www.combitools.nl...y-520mm.html?sqr=DUH523Z&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22

JB

Cédric roelt!

_ferry_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:
[...]

En dan nog een luchtbedpomp erbij voor 65 euro om de gratis accu. Kan die DUB183Z daarna op MP :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
KillaZ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Ben je nou essential Craftsmen aan het bashen? :(

Ik had je hoog zitten..... :F

***members only***
Ik had hem hoog zitten, maar dan mist hij de kans om een van de belangrijkste functies van een bouwpotlood te noemen ;) Met een duimstok roeren kan natuurlijk ook.

Persoonlijk vind ik koffie zwart drinken de makkelijkste manier. Hoef je gewoon niet te roeren.
The Eagle schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:47:
Ik heb toevallig sindskort een multitool (zo een zonder elektriciteit) van Gerber met daarop ook een zakmes. Gebruik je toch vaker dan je denkt. Anders pak je toch gauw een schaar of keukenmes voor veel dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Skidmarks schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 06:53:
[...]

Het is niet alleen de tandbreedte maar ook de dikte van het blad zelf die de uiteindelijke offset van de zaagsnede t.o.v. de rail bepaalt. Soms kom ik goed uit met andere bladen maar niet altijd. Nou is een splinterstrip niet duur maar als je vaak wisselt van blad is het niet zo praktisch.
Strikt genomen alleen de afstand van de zijkant van de tanden tot waar het blad tegenaan ligt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BounceMeister schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:53:
[...]

Dat vond ik ook al jammer. Hoewel de GSR net weer een centimeter korter is dan een GSB.
Ik vond een mooie vergelijking van alle huidige Bosch accuschroefboormachines (Duits, maar ik vond het goed te volgen):
YouTube: YouTube
Ik ga er nog even over nadenken. Ik kwam naar aanleiding van de 12V machine die werd genoemd ook nog een voordelig Bosch 12V setje tegen, met een schroefmachine, slagschroefmachine, reciprozaag, multitool, lamp en drie accu's voor 299 euro.
https://www.toolstation.n...v-li-ion-combopack/p13682
Ik ga er nog even over nadenken allemaal.
Ja, hele mooie video inderdaad.

Wel raar dat de -55 wel met ProCore accu's verkocht wordt en de -60 weer niet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 19-09 08:48
Arator schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:20:
[...]

De tuin is hier begin dit jaar volledig heraangelegd, dus de haag (heg) is toen verwijderd, en vervangen door hoge grassen. Dus geen heggeschaar van doen. Ik heb momenteel nog een bladblazer die het doet, dus de vrouw des huizes vind dat zotte kosten ;)
En ik had maar 2 grote batterijen, en een tijdje terug gemerkt dat een slijpschijf in beton er toch wel wat power doorjaagd. En om elke keer te wachten tot ze terug opgeladen waren... (en dat is een argument dat ze dan weer wel begrijpt :P )
Grastrimmer? Die vind ik persoonlijk wel erg fijn om te hebben icm gazon. Je kunt de kop draaien waardoor je er ook heel praktisch de graskanten mee kunt bijwerken waar je vaak met een maaier maar slecht bij kunt. En daar krijg je nu ook een 18V accu bij, dan is je toestel bijna voor niks. Ik zou het wel weten (en verkocht krijgen aan de vrouw :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
jsiegmund schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:08:
[...]
Grastrimmer? Die vind ik persoonlijk wel erg fijn om te hebben icm gazon. Je kunt de kop draaien waardoor je er ook heel praktisch de graskanten mee kunt bijwerken waar je vaak met een maaier maar slecht bij kunt. En daar krijg je nu ook een 18V accu bij, dan is je toestel bijna voor niks. Ik zou het wel weten (en verkocht krijgen aan de vrouw :+)
Maairobot, en de randjes mooi gelegd met klinkers. _O-
Ik heb de collectie dit jaar al mogen uitbreiden met een haakse slijper, een afkortzaag en dan die klopboormachine. Kmoet ook niet te veel pushen of ik en de collectie slapen buiten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:07
Arator schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Ik heb de collectie dit jaar al mogen uitbreiden met een haakse slijper, een afkortzaag en dan die klopboormachine. Kmoet ook niet te veel pushen of ik en de collectie slapen buiten :P
Gereedschap aanschaffen en dat verkocht krijgen aan je vrouw, het is misschien wel een eigen topic waard :) Ik heb nu voor een kozijnreparatie een multitool op accu besteld. Tja, een timmerman laten komen is veel duurder, en dat begrijpt ze heel goed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22

JB

Cédric roelt!

Arator schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Je businesscase is toch al lang gemaakt met 2 tools icm gratis accu ipv 130 euro plat slaan op 2 losse accu's? Al verkoop je die tools nadien, dan heb je er nog "geld bij uit"... Of je moet de accu's meteen nodig hebben want met die actie duurt even voordat je ze ontvangt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Iemand ervaring met de bahco adjust 3 set? Ik zie hem hier in de aanbieding voor 65 euro. Ziet er uit als een mooie set, ik ben wel opzoek naar kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
jichem schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:26:
Iemand ervaring met de bahco adjust 3 set? Ik zie hem hier in de aanbieding voor 65 euro. Ziet er uit als een mooie set, ik ben wel opzoek naar kwaliteit.
Ik vind moersleutels hoe dan ook rot dingen, ook de Bahco's. Koop liever een sleuteltang. Dat zijn wel echt fijne dingen, heb daar de 180 en 250 van en zou nooit meer een normale moersleutel in handen nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Twijfels schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Ik vind moersleutels hoe dan ook rot dingen, ook de Bahco's. Koop liever een sleuteltang. Dat zijn wel echt fijne dingen, heb daar de 180 en 250 van en zou nooit meer een normale moersleutel in handen nemen :)
Zien er mooi uit en samen ongeveer de zelfde prijs. Zie dat er een geheel rood handvat variant beschikbaar is en in knipex gebruikelijke kleuren, die laatste is een stukje duurder.. Is dit kwaliteitsverschil of is de laatste nieuwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Framoes schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Ik had hem hoog zitten, maar dan mist hij de kans om een van de belangrijkste functies van een bouwpotlood te noemen ;) Met een duimstok roeren kan natuurlijk ook.

Persoonlijk vind ik koffie zwart drinken de makkelijkste manier. Hoef je gewoon niet te roeren.

[...]

Ik heb toevallig sindskort een multitool (zo een zonder elektriciteit) van Gerber met daarop ook een zakmes. Gebruik je toch vaker dan je denkt. Anders pak je toch gauw een schaar of keukenmes voor veel dingen.
Klopt. Ik heb zo'n klein 5 euro noname ding van de gamma en die zijn best handig. Ik zat ook stiekem naar een Leatherman te loeren (als je het doet, doe het dan goed) maar dat werd een beetje duur voor vaderdag. En dit past mooi :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
m_rick schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:26:
Gereedschap aanschaffen en dat verkocht krijgen aan je vrouw, het is misschien wel een eigen topic waard :)
Mijn vrouw werkt onbewust mee aan dat soort zaken. Vorig jaar wilde ze in de tuin een zitkuil maken met tegels en betonnen blokken die we nog over hadden.
"Lukt dat met jouw haakse slijper?"
Me: "Het is een ding van 1200 watt, maar wel 125mm, dus dat werkt niet goed. Ik bestel bij Lidl wel een lompe 230mm slijper".

Pas geleden weer zoiets: "Eigenlijk wil ik die MDF schuifdeuren van de inbouwkasten eens mooi afmaken. Mooi afronden en dan schilderen. Misschien kunnen we die bovenfrees van Paul even lenen."
Me: "Een bovenfrees is geen kantenfrees, schat. Maar ik zie een mooie aanbieding voor een body-only Bosch 12v kantenfrees. Die bestel ik wel even."

Bij de rest gewoon de goede argumentatie gebruiken.
"Ik rijd even naar Toolstation voor een bouwzuiger!"
"Waarom is dat nou weer nodig?"
"Om jouw dure Miele heel te houden." :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Hier is het zo dat als ik zeg dat het noodzakelijk is dan is het wel prima.
Als ik dan met een klus bezig ben vraagt ze vaak als ze wat nieuws ziet: is dat nou die machine die je laatst kocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-08 00:30
jichem schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Zien er mooi uit en samen ongeveer de zelfde prijs. Zie dat er een geheel rood handvat variant beschikbaar is en in knipex gebruikelijke kleuren, die laatste is een stukje duurder.. Is dit kwaliteitsverschil of is de laatste nieuwer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk3LMMQ0UNjPz9g_zfWzvfKM18A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITQsK8CWanhD3icIHzK439Tw.jpg?f=fotoalbum_large
Hier de 250 en 125 versie in huis. Moet zeggen dat ik echt aangenaam verrast ben over die kleine versie, past zo in je broekzak en enorm veelzijdig. Qua handvat vond ik de rode een stuk fijner dan de dikkere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
jichem schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Ik dacht dat alleen materiaal van het handvat inderdaad anders is, verder volgens mij geen kwaliteitsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Oke bedankt voor jullie reacties, het ziet er net wat fijner uit dan een bahco. Dan is de rooie prima, scheelt op een set toch 25 euro. Ik was al aan hrt rondkijken naar een vergrendelbare bahco.
Ik twijfel nog of ik eerst de 125 en 180 koop, of eerst de 125 en 250.

[ Voor 12% gewijzigd door jichem op 18-06-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-09 00:49
Die Knipex sleuteltangen met die ribbels net na de handgreep zijn wel 'new & improved'. Dacht dat ze iets lichter waren en een groter bereik hadden dan de oude. Check ff de Knipex site voor details. Rood vs Knipex kleuren is inderdaad smaak handvat - die rode zijn gedipt, die andere zijn 'regulier' kunststof en tevens dikker (dus comfortabeler?).

Het zijn zeker super fijne tangen, maar de bahco's hebben óók hun nut aangezien ze beter zijn te gebruiken in nauwe ruimtes. De Knipex tangen moet je één richting op draaien waardoor je ze niet kan flippen bij kleine slagen.

Op het werk krijgen wij standaard bahco's mét omkeerbare bekken (907.P) - die kan je ook dan gebruiken als pijptang / waterpomptang. En misbruiken als hamer ;-) Met de Knipex tangen (die van mezelf zijn) zou ik dat laatste niet zo snel doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
jichem schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:31:
Oke bedankt voor jullie reacties, het ziet er net wat fijner uit dan een bahco. Dan is de rooie prima, scheelt op een set toch 25 euro. Ik was al aan hrt rondkijken naar een vergrendelbare bahco.
Ik twijfel nog of ik eerst de 125 en 180 koop, of eerst de 125 en 250.
Het dikkere handvat met blauw en rood noemen ze een 'comfort grip'. Zijn iets comfortabeler maar als je bij een krap plekje moet soms in de weg, moeilijker schoon te maken (het vuil trekt er meer in) en kunnen losraken. Tov de rode plastidip. Het is een kwestie van smaak.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Oke, dat verklaart het verschil, dan worden het de rode.
Ik heb ook nog een goedkope bahco in de koffer, die bewaar ik voor eventuele lastige plekken. Ik merk alleen dat die snel hun afmeting los laten met alle irritatie vandien.

Zijn er mensen die zowel de 125 als 180mm hebben? Zit hier heel veel verschil in qua lompheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
Waarvoor ga je de tang voorral gebruiken? 250 is de meest populaire maat.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Pagina: 1 ... 91 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic