Als je balken van 8cm in de lengte wilt zagen (dus langsop, niet afkorten), waarom koop je dan niet meteen de balken in het juiste formaat. Scheelt een boel geldHTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:55:
[...]
Iemand wiens video's ik volg die meubelbouwer is (als in: hij is daartoe opgeleid) vertelde dat hij de lintzaag niet voor lange stukken gebruikt 'because the blade tends to wander'. En ergens snap ik dat, een lintzaag kan bewegen, een gefixeerd blad niet? Lintzaag is uiteraard goedkoper, maar de balken die je koopt zijn ook allemaal op die manier gezaagd en echt nauwkeurig zijn ze niet. Mijn 15x5 balken zijn dan weer 14,9, 14,7, soms zelfs op dezelfde balk. Dat moet ik dus eerst gelijktrekken voor ik ze kan verlijmen.
Iemand hier gaf als reactie dat het op zich wel met de 'bouwzaag' kan, maar dat ik dan gewoon alle balken ineens met dezelfde 'instelling' moet verwerken zodat ze in ieder geval onderling overeenkomen. Het belangrijkste hier is dan dat de zaagsnede consistent en recht is. Maatgeving komt bij het afwerken wel.
Ik wil gewoon niet weer de frustratie van mijn verstekzaag dat 45 of 90 graden makkelijk een graad afwijkt, of dat er millimeters verschil in de maatgeving zit omdat de afstelling 'ongeveer' is.
Een dikke balk opzagen in twee dunnere is gewoon niet handig, imho: Dan kan je beter vooraf al de juiste dikte van balk kopen. Dan loop je ook niet het risico dat je met 2 kromme balken komt te zitten, vanwege spanningen in het hout.
Maargoed: Als je het idd wilt, dan moet je inderdaad naar de wat zwaardere machines kijken. Zo'n Harwi die ik je liet zien, kan het hardstikke prima en is nauwkeurig genoeg voor tuinhuisjes enzo. (en met een beetje goede wil, ook voor meubelmakerij).
Verder ben ik het met de rest eens: Als je dikke balken nauwkeurig wilt zagen, op een zaag die daadwerkelijk veilig bruikbaar is, dan moet je daar ook het juiste budget voor reserveren. En met 600 euro ga je dat niet redden. Dat soort machines kosten (ook tweedehands) gewoon meer geld dan dat.