Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Iemand wiens video's ik volg die meubelbouwer is (als in: hij is daartoe opgeleid) vertelde dat hij de lintzaag niet voor lange stukken gebruikt 'because the blade tends to wander'. En ergens snap ik dat, een lintzaag kan bewegen, een gefixeerd blad niet? Lintzaag is uiteraard goedkoper, maar de balken die je koopt zijn ook allemaal op die manier gezaagd en echt nauwkeurig zijn ze niet. Mijn 15x5 balken zijn dan weer 14,9, 14,7, soms zelfs op dezelfde balk. Dat moet ik dus eerst gelijktrekken voor ik ze kan verlijmen.

Iemand hier gaf als reactie dat het op zich wel met de 'bouwzaag' kan, maar dat ik dan gewoon alle balken ineens met dezelfde 'instelling' moet verwerken zodat ze in ieder geval onderling overeenkomen. Het belangrijkste hier is dan dat de zaagsnede consistent en recht is. Maatgeving komt bij het afwerken wel.

Ik wil gewoon niet weer de frustratie van mijn verstekzaag dat 45 of 90 graden makkelijk een graad afwijkt, of dat er millimeters verschil in de maatgeving zit omdat de afstelling 'ongeveer' is.
Als je balken van 8cm in de lengte wilt zagen (dus langsop, niet afkorten), waarom koop je dan niet meteen de balken in het juiste formaat. Scheelt een boel geld :) Of inderdaad gewoon 3x door de vandiktebank heen, dan heb je hem ook op de juiste dikte.
Een dikke balk opzagen in twee dunnere is gewoon niet handig, imho: Dan kan je beter vooraf al de juiste dikte van balk kopen. Dan loop je ook niet het risico dat je met 2 kromme balken komt te zitten, vanwege spanningen in het hout.

Maargoed: Als je het idd wilt, dan moet je inderdaad naar de wat zwaardere machines kijken. Zo'n Harwi die ik je liet zien, kan het hardstikke prima en is nauwkeurig genoeg voor tuinhuisjes enzo. (en met een beetje goede wil, ook voor meubelmakerij).

Verder ben ik het met de rest eens: Als je dikke balken nauwkeurig wilt zagen, op een zaag die daadwerkelijk veilig bruikbaar is, dan moet je daar ook het juiste budget voor reserveren. En met 600 euro ga je dat niet redden. Dat soort machines kosten (ook tweedehands) gewoon meer geld dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:04:
[...]

Uitdaging bij de vandiktebanken is de hoogte. Een balk van 15cm op zijn kant schaven heb je al een hele flinke vandiktebank voor nodig. De meeste 'htk' machines gaan tot een paar centimeter dik. Vandaar mijn logica om die met een zaagtafel recht te trekken.
Ik heb een makita 2712 bouwzaag, 315mm blad. Zit in ieder geval in je budget ;)

Wat de zaag kan:
- dikke planken doorzagen
- onder een hoek zagen (daar heb ik m toen voor gekocht)

Wat de zaag niet kan:
- exacte dikte houden
- nauwkeurig zagen
- 'iets' met geleiders, want er zitten geen geleiderails op

Mijn nauwkeurigste project: een teakhouten helmstok maken:
- stuk teak, 2 meter lang, 5 cm dik of zo
- in stroken van plm 20mm dik gezaagd. De stroken waren in werkelijkheid alles tussen 19,5 en 20,5 of zo
- in de van diktebank. alles netjes op dikte
- verlijmen etc.

Mijn conclusie: had ik destijds maar een andere zaag gekocht. aanpassingen begin ik niet aan, want er zit geen enkele referentie aan die ik kan aanhouden.

Ik heb verder een simpele Scheppach HM1, stokoude vandiktebank. Die gaat wel tot 20cm dik hoor. De breedte is de beperking, ook een cm of 20. En je moet een beetje rustig schaven, want hij is niet al te krachtig.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Daar heb je dus planers en vandiktebanken voor. Dat doe je niet met een zaagtafel. Wat @Twijfels dus zegt.

Mag ik je aanraden om je eens te verdiepen in de enorme hoeveelheid houtbewerkings video's op youtube te gaan bekijken en eens goed op te letten wat ze daar gebruiken?

Neem deze eens bijvoorbeeld,

YouTube: Modern Outdoor Dining Table and Pergola Build // How To - Woodworking

Komt geen tafelzaag in voor.
Nee, wel 7.5cm dikke balken en een vandiktebank/planer van heb ik jou daar :P.

En natuurlijk kom je er (uiteindelijk) wel. Deze pergola heb ik in het weekend gefabriekt met eigenlijk grotendeels alleen maar handgereedschap (Bahco trekzaag, beitel, gradenboog, blokhaak en een hoop zweet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNnkYJ82LuFTroZh5MwcbJJmRyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuxKY7kHTO6qt1dTHJ2mRzGi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-PB1r3nwGGahUukFJs1YvT956g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVvJKiABCZGBAEKT338pc7Kp.jpg?f=fotoalbum_large

Oh, en een flinke voorhamer + 3d waterpas om de ankers recht de grond in te krijgen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Raymond schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Als je balken van 8cm in de lengte wilt zagen (dus langsop, niet afkorten), waarom koop je dan niet meteen de balken in het juiste formaat. Scheelt een boel geld :) Of inderdaad gewoon 3x door de vandiktebank heen, dan heb je hem ook op de juiste dikte.
Een dikke balk opzagen in twee dunnere is gewoon niet handig, imho: Dan kan je beter vooraf al de juiste dikte van balk kopen. Dan loop je ook niet het risico dat je met 2 kromme balken komt te zitten, vanwege spanningen in het hout.

Maargoed: Als je het idd wilt, dan moet je inderdaad naar de wat zwaardere machines kijken. Zo'n Harwi die ik je liet zien, kan het hardstikke prima en is nauwkeurig genoeg voor tuinhuisjes enzo. (en met een beetje goede wil, ook voor meubelmakerij).

Verder ben ik het met de rest eens: Als je dikke balken nauwkeurig wilt zagen, op een zaag die daadwerkelijk veilig bruikbaar is, dan moet je daar ook het juiste budget voor reserveren. En met 600 euro ga je dat niet redden. Dat soort machines kosten (ook tweedehands) gewoon meer geld dan dat.
Heb je gelijk in - ik koop het hout ook gewoon op de juiste maat (wanneer beschikbaar). Heb gaat mij dan onder andere specifiek om het in de lengte recht krijgen van de te verlijmen oppervlakken. Alle vandiktebanken die ik tot nu toe (in het betaalbare) vond gingen gewoon niet dik genoeg, dus stapte ik over op zoeken naar een fatsoenlijke zaagtafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 21:47
De goedkoopste manier is om al het werk met die elektrische handschaaf te doen. Dat kost tijd en wat vaardigheid maar dat is de enige haalbare optie met dit budget. Er zijn mensen die jigs bouwen om met een elektrische schaaf of met een router zaken sneller/makkelijker te kunnen vlakken maar dan heb je het niet over delen van 3 meter. Dat moet of uit de losse pols en met vaardigheid, zoals vroeger balken met de hand op maat gemaakt werden of met fatsoenlijke vaste machines, maar daar hangt een prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

steven2992 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:18:
[...]

De goedkoopste manier is om al het werk met die elektrische handschaaf te doen. Dat kost tijd en wat vaardigheid maar dat is de enige haalbare optie met dit budget. Er zijn mensen die jigs bouwen om met een elektrische schaaf of met een router zaken sneller/makkelijker te kunnen vlakken maar dan heb je het niet over delen van 3 meter. Dat moet of uit de losse pols en met vaardigheid, zoals vroeger balken met de hand op maat gemaakt werden of met fatsoenlijke vaste machines, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Díe heb ik wel al, toevallig dit weekend gekocht :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zit nog steeds in mijn frees-afweging, de keuze voor het apparaat is reeds gemaakt:
makita rt0700cx3j - nu nog even zien wanneer ik op een rustig moment bij de Hornbach ben.

De freesjes zelf ben ik nog niet helemaal uit. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de volgende set van Bosch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bHSvXkKAdASmsLDSiInuIWpihk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N5qW11gK9jyeIE2QXjjAS1Pv.jpg?f=user_large
Is iemand bekend met deze freesset? Ik ben vooral benieuwd of de vingerfrezen ook van bovenaf het hout in'geboord' kunnen worden? Of kunnen alle vingerfrezen dit? Ze lijken nogal vlak aan de onderkant namelijk.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
bartvl schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:21:
Ik zit nog steeds in mijn frees-afweging, de keuze voor het apparaat is reeds gemaakt:
makita rt0700cx3j - nu nog even zien wanneer ik op een rustig moment bij de Hornbach ben.

De freesjes zelf ben ik nog niet helemaal uit. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de volgende set van Bosch:
[Afbeelding]
Is iemand bekend met deze freesset? Ik ben vooral benieuwd of de vingerfrezen ook van bovenaf het hout in'geboord' kunnen worden? Of kunnen alle vingerfrezen dit? Ze lijken nogal vlak aan de onderkant namelijk.
Ik heb twee kleine 6-delige sets van deze lijn, vingerfrezen en afrondfrezen etc. Ben er tevreden over, fijne scherpe frezen.

Ja het kan van bovenaf het hout in, maar zal niet aangeraden worden over het algemeen. Als je het rustig doet gaat het wel, hooguit een beetje brandplekjes. Freesje zal aan de onderkant denk ik wat sneller slijten dan. Maar anderzijds, iedereen met deze setjes 'boort' wel eens van bovenaf het hout in. Als dat is om af en toe een sleuf te beginnen zie ik niet zo'n probleem.

Heb hier laatst in 26 traptreden totaal 52 sleuven getrokken voor rubberstrips, ook door de frees te laten boren in het hout en daarna verder te frezen. Was een Bosch freesje en na 52 sleuven (circa 36 meter) is het freesje nog hartstikke mooi :)

Mocht je bijvoorbeeld een 32mm gatensysteem hebben, en constant en herhaaldelijk gaten 'boren', dan kan je beter opzoek naar spiraalfrezen, zijn alleen wel een stuk prijziger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bartvl schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:21:

[Afbeelding]
Prima setje om mee aan te klooien, zodra je er eentje sloopt vervang je die door een dure variant waardoor je langzaam een goede set freesjes opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Orion84 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Die Bosch is dan ook de vorige versie van het topmodel, inmiddels opgevolgd door de 18V-110 C. Voor dat geld zit je bij Makita dan op de DHP481ZJ. Dus het is een beetje appels en peren vergelijken wat je hier doet.

Alleen door die acties van Bosch is het natuurlijk wel een hele interessante optie. Tenzij je voor Makita al een lader en accu's hebt, dan kan je voor die €199 beter een DHP481 nemen, of als je al die krachtpatserij niet nodig hebt een van de modellen uit je vergelijking.
Ik heb nog de oude aansluiting accu. moet dus accu(s) en lader hebben. Een jaartje ouder model is geen probleem, als het maar geen grote kwaliteit stap minder is.
De DHP 481 is met accu's(2x4Ah) gelijk een smak duurder 387,-
Met de DHP482 zit je met 2x4Ah op 265,-
Maar regelmatig een betonboring; 10mm boren in hardhout (soort Meranti, voor in veestallen) is de bedoeling met deze machine. Met name het laatste is pittig voor lagers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

the noise schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb nog de oude aansluiting accu. moet dus accu(s) en lader hebben. Een jaartje ouder model is geen probleem, als het maar geen grote kwaliteit stap minder is.
Maar regelmatig een betonboring; 10mm boren in hardhout (soort Meranti, voor in veestallen) is de bedoeling met deze machine. Met name het laatste is pittig voor lagers..
Als je geen huidige apparatuur hebt in een bepaald platform, dan is het platform met op dat moment de meest interessante promotieactie geen slechte keus (tenzij je nu al weet dat je over een poosje bepaalde specifieke machines nodig hebt die op dat platform niet beschikbaar zijn).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:16
De laser is binnen via aliexpress! Hierbij een partij foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WbapYhLbJ5BCRgLUohV6xpHnu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8pfd7pJxw65nCjgONbyyAsl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOVQkgwoYocv9nhHHxBBfJwKORM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkdO3k5cPSLa7ZeJkBOMiqVs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPHByRKvjNygR-t4IicljVMYLjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suenADL5PB2a8bgHqDUgx59N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09jrNaY2JFKx8RMdJDCgEA3bLjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATf4wVgkWIgWL5jXLBd41R6d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Benieuwd of jouw ervaringen aansluiten bij eerdere ervaringen in het topic. Hij staat bij mij op het lijstje om ergens nog aan te schaffen.Laat het ons weten!
Boinkie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:49:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt het dat dat hele typenummer niet op de Bosch Pro site staat :?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:16
Fraggert schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:02:
[...]

Vond hem alleen hier:
https://www.bosch-pt.com....ducts/gll-30-g-0601063V80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zal een aziatisch model/modelnaam zijn: https://www.bosch-pt.com....ducts/gll-30-g-0601063V80

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je bent me net voor! Hier ook 10 minuten geleden bezorgd en (uiteraard) hetzelfde als jouw foto's. Doos was keurig verzegeld met een Bosch-sticker. De tracking van Ali heeft een paar dagen op inklaring gestaan, dus hield rekening met extra kosten, maar de waarde op het pakket gaf $18 aan :9 Hij is veel kleiner dfan ik verwacht had - de GLL 3-50 is misschien 1,5 tot 2x zo groot.

Heb ook de Bosch Go (v2) binnen. Ook hier stond de waarde op $18 :X Hier de v1 en v2 naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BJfWfN9l.jpg?1

Wat me (ten nadele) opvalt:
  • geen usb-lader meer (maar alleen kabel, nóg onhandiger dan v1, nu onder de "inlay")
  • geen (matige) bitset meer (maar 2 bitjes PH1 en PH2)
  • geen draaglus meer
  • geen (leeg) vakje voor wat extra bitjes
Hij is iets groter en ik denk ook zwaarder, maar hij voelt lekker aan!

Bij jou ook al binnen, @fsfikke?
Fraggert schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:02:
[...]

Niet op de Nederlandse, wel op (verschillende) Aziatische versies.
Edit: oh, was reeds gemeld :)

[ Voor 25% gewijzigd door wheel op 15-06-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
the noise schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Een set met 4Ah ligt waarschijnlijk al een tijdje op de plank, want Makita verkoopt ze tegenwoordig alleen nog met 5Ah (DHP481RTJ). Gek genoeg liggen oudere sets er vaak nog voor de volle mep. En gezien de ontwikkeling van de prijzen van gereedschap is dat duurder dan nieuwere sets.

De DHP481RTJ kan je al voor €333 vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Toch maar een multitool gehaald, MAKITA DTM51ZJX3 geworden (heb al meer 18v lxt machines) bij de HORNBACH met laagste prijs garantie. Straks maar even uitproberen :-)

Morgen komt de DBO180ZJ binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
mierenfokker schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:20:
Toch maar een multitool gehaald, MAKITA DTM51ZJX3 geworden (heb al meer 18v lxt machines) bij de HORNBACH met laagste prijs garantie. Straks maar even uitproberen :-)

Morgen komt de DBO180ZJ binnen
Ik heb er vooral spijt vandat ik hem niet tijdens de gratis-accu-actie heb gekocht 😢. Verder bevalt hij heel goed.

Aluminium profielen op maat zagen is nooit zo makkelijk geweest. Samen met mijn afkortzaag/invalzaag zie ik amper nog een reden voor mijn decoupeerzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex6-in
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 00:39
Denko schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:44:
Zo, even terugkoppelen wat ik gedaan heb met al het advies van hier (van een week ong terug)

Uiteindelijk een setje gekocht met een dcd701 (accutol) en dcf801 (slagschroevendraaier) van dewalt. Incl een lader en 2 2ah accu's. Toch besloten dat ik voorlopig nog geen 18V nodig heb dus. De 801 moet nog binnenkomen, maar de 701 heeft al aardig wat werk mogen doen. Wat een vermogen zeg voor een 12V machine, bizar.

Overigens van een collega gehoord dat de bodies van dewalt vaak voor een habbekrats liggen bij de lowe's in de vs. Dus zodra het reizen weer een beetje op gang komt geef ik hem wel een lijstje mee, want die dcf902 impact wrench ligt er idd als alleen body voor 75 dollar. Dat is echt geen geld.

Mocht er binnenkort (tussen nu en 2 jaar) een 18V set komen lijkt het redelijk done deal dat dat makita wordt. Erg mooi spul voor in de tuin vooral
Hoi

misschien een vreemde vraag maar ik heb onlangs ook een DeWalt setje gekocht exact hetzelfde als de jouwe (701 en 801) maar met 3ah accu's, namelijk deze
DeWalt XR DCK2110L2T-QW combopack 12V Li-ion

Maar viel mij op dat de beide accu's niet goed aansloten met de body en dat er speling / ruimte tussen zit wat een tikkend geluid maakt, net als het los zit..niet dat dit zo is want ze zitten wel vast maar toch..
Is dit bij jouw ook zo?
weet iemand of dit een DeWalt euvel is?

Hoor hier graag over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hoe bevalt jou deze compressor? Ik ben ook aan het kijken naar een low noise/stille compressor. Gebruik zal incidenteel zijn voor het oppompen van auto/motorbanden, uitspuiten van apparatuur en/of doorblazen van iets.
Geen doel is om er mee te gaan stralen oid. Wel een optie in de toekomst zou een tacker kunnen zijn. Ik zie ook 6liter vaten, die lijken mij dan net weer wat te klein.
24 liter ideaal? HBM heeft ook een 9 liter variant maar nu niet leverbaar zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:21
Ik wil gewoon niet weer de frustratie van mijn verstekzaag dat 45 of 90 graden makkelijk een graad afwijkt, of dat er millimeters verschil in de maatgeving zit omdat de afstelling 'ongeveer' is.
Ik ken de frustratie maar al te goed en ben zelf ooit begonnen met een Metabo formaatzaag maar kreeg het daarmee zelfs niet voor elkaar en ben dus maar aan het sparen gegaan voor een Hammer K3 met de lange schuiftafel en dado optie. Heb hem nu een jaar staan en ben de prijs al lang weer vergeten, als was het een ... vermogen, maar heb nog elke keer een glimlach als ik hem gebruik. Zo fijn als het allemaal klopt. Ook als je twaalf gelijke ladefrontjes moet maken. En inderdaad een krachtstroom machine heeft bij het schulpen van dikke balken net wat meer oempff om door te gaan. Ik zou echt kijken of je je budget nog wat op kunt rekken en de tweedehands markt in de gaten houden. Is bij dat soort machines ook helemaal geen probleem als ze al 15 jaar of meer oud zijn. Mijn Hammer is ook al ruim 10 jaar in dezelfde uitvoering verkrijgbaar. Ik ben bang dat de goedkope machines waar je nu naar kijkt uiteindelijk toch weer een teleurstelling voor je zullen zijn. Been there... maar allemaal afhankelijk van je haalbare budget natuurlijk.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 20:13
Shadow_Agent schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Hoe bevalt jou deze compressor? Ik ben ook aan het kijken naar een low noise/stille compressor. Gebruik zal incidenteel zijn voor het oppompen van auto/motorbanden, uitspuiten van apparatuur en/of doorblazen van iets.
Geen doel is om er mee te gaan stralen oid. Wel een optie in de toekomst zou een tacker kunnen zijn. Ik zie ook 6liter vaten, die lijken mij dan net weer wat te klein.
24 liter ideaal? HBM heeft ook een 9 liter variant maar nu niet leverbaar zag ik.
Ik heb de HBM 20 liter (deze: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor ).
Die gaat prima met een tacker, en banden opompen enzo is natuurlijk ook geen probleem.
En lekker stil 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:44

orf

HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Nee, wel 7.5cm dikke balken en een vandiktebank/planer van heb ik jou daar :P.

En natuurlijk kom je er (uiteindelijk) wel. Deze pergola heb ik in het weekend gefabriekt met eigenlijk grotendeels alleen maar handgereedschap (Bahco trekzaag, beitel, gradenboog, blokhaak en een hoop zweet):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oh, en een flinke voorhamer + 3d waterpas om de ankers recht de grond in te krijgen :P.
Dat snap ik niet zo goed. Een vandiktebank heeft toch over het algemeen een prima breedte en hoogte voor dit soort balken?

Triton: 31,7cm in de breedte, 15,2 cm in de hoogte
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/89493.jpg
https://www.toolstation.n...2btwUBEAYYBCABEgLKYfD_BwE

Jet: 31,8cm in de breedte, 15,3 cm in de hoogte
Afbeeldingslocatie: https://static.vdhbv.nl/images/JWP-12_orgineel.jpg
https://www.vdhbv.nl/hout...agbare-vandiktebank-230v/

Dit zijn de kleinere, draagbare vandiktebanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 13:46
Ben in de markt voor een bovenfrees, maar met een beperkt budget (liefst <100 euro). Ik heb in dit topic al aardig wat voorbij zien komen, maar vrijwel altijd voor een stuk hogere prijs (200+) op één na: De Parkside bovenfrees (~50 euro inc. verzenden).
Mijn filosofie wat betreft gereedschap is (relatief) goedkoop spul aanschaffen, en als ik het vaak genoeg gebruik kan ik altijd nog een opstapje maken. Dat wil overigens niet zeggen dat ik voor het allergoedkoopste ga, maar wel een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ben overigens vooral een beginnende doe-het-zelver / houtbewerker dus ik weet nog niet echt hoe vaak ik een frees nodig ga hebben.

Mijn vraag: Kan ik voor pakweg 100 euro een frees krijgen die kwalitatief veel beter is dan de Parkside? Of is dat een prima instapmodel die goed genoeg is om wat mee te spelen?

Ter illustratie: Ik heb een low-budget zaagtafel die nog altijd nauwkeuriger is dan mijn vaardigheid met dat apparaat. Iets soortgelijks zoek ik in een bovenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JWolk92 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:45:
Ben in de markt voor een bovenfrees, maar met een beperkt budget (liefst <100 euro). Ik heb in dit topic al aardig wat voorbij zien komen, maar vrijwel altijd voor een stuk hogere prijs (200+) op één na: De Parkside bovenfrees (~50 euro inc. verzenden).
Mijn filosofie wat betreft gereedschap is (relatief) goedkoop spul aanschaffen, en als ik het vaak genoeg gebruik kan ik altijd nog een opstapje maken. Dat wil overigens niet zeggen dat ik voor het allergoedkoopste ga, maar wel een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ben overigens vooral een beginnende doe-het-zelver / houtbewerker dus ik weet nog niet echt hoe vaak ik een frees nodig ga hebben.

Mijn vraag: Kan ik voor pakweg 100 euro een frees krijgen die kwalitatief veel beter is dan de Parkside? Of is dat een prima instapmodel die goed genoeg is om wat mee te spelen?

Ter illustratie: Ik heb een low-budget zaagtafel die nog altijd nauwkeuriger is dan mijn vaardigheid met dat apparaat. Iets soortgelijks zoek ik in een bovenfrees.
Ik heb net een B&D frees besteld voor 89 euro :) de elektrische schaaf van ze beviel me wel. Reviews waren goed... Nog te zien of ze echt waren natuurlijk, maar ik ga eerst eens kijken of ik met zoiets overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels

Wat ben je er mee van plan in eerste instantie? We kunnen hier wel een zware bovenfrees van 5kg gaan aanraden, maar als je hem vervolgens alleen maar gebruikt om kanten te frezen dan ben je beter af met een veel lichtere frees (vaak ook kantenfrees genoemd dan) ;)

Ipv Parkside zou ik voor ~€100 persoonlijk eerder naar een POF 1200 AE kijken, of eventueel de POF 1400 als je het budget lichtelijk oprekt. De 1400, in tegenstelling tot andere bovenfrezen <€100, heeft wel een fijne micro-diepteinstelling. Dat werkt een stuk fijner dan de mechanismes die je op de meeste andere, goedkopere bovenfrezen vindt.

Als het je vooral om kantenfrezen gaat, is een Makita RT0700C je beste optie, maar zie dat die de laatste tijd vaak voor €150-€160 verkocht worden, zat eerder rond de €110 dacht ik. Dat gaat dus wel erg hard over budget heen -O-

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 15-06-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:22
Wat ook mogelijk is dat je gebruik maakt van de Hornbach laagste prijsgarantie: De Bosch POF 1400 is bij hornbach 136 euro: https://www.hornbach.nl/s...-ACE/7519688/artikel.html Wanneer je het artikelnummer kopieert en op amazon.nl dit invult kom je bij hetzelfde artikel uit voor 121 euro. min 10% is 109 euro. De POF 1200 is niet beschikbaar bij Hornbach waardoor dit niet mogelijk is voor dit model.

Ik zit trouwens met hetzelfde dilemma, Ik zie dat de Parkside nu weer beschikbaar is en twijfel of ik hem ga bestellen. Zelfde is met het excentrisch schuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Er is ook een imitatie van de Makita RT0700C die veel goede reviews krijgt:

https://www.amazon.co.uk/...Katsu+%2Caps%2C168&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

g0ulash schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:35:
Er is ook een imitatie van de Makita RT0700C die veel goede reviews krijgt:

https://www.amazon.co.uk/...Katsu+%2Caps%2C168&sr=8-1
Ik heb die al een aantal jaar ongebruikt liggen. Ik had liever gewoon een degelijk merk gekocht. Let erop dat de spankop 1/4" and 3/8" is in plaats van 6mm en 8mm. (En natuurlijk de Engelse stekker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
orf schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Ik heb die al een aantal jaar ongebruikt liggen. Ik had liever gewoon een degelijk merk gekocht. Let erop dat de spankop 1/4" and 3/8" is in plaats van 6mm en 8mm. (En natuurlijk de Engelse stekker).
Bij de Duitse Amazon staat wel 6mm en 8mm (?):

https://www.amazon.de/Han...er&qid=1592229000&sr=8-16

Edit: andere link

[ Voor 19% gewijzigd door g0ulash op 15-06-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 22:56
g0ulash schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:49:
[...]

Bij de Duitse Amazon staat wel 6mm en 8mm (?):

https://www.amazon.de/Han...er&qid=1592229000&sr=8-16

Edit: andere link
Als het goedkoop moet zijn (<€ 100,-) zou ik dit toch eerder kopen dan een groene Bosch of een B&D. Eventueel nog een Parkside. Als het iets beter moet zijn zou ik gelijk kijken naar een Makita RT0700.
De Groene Bosch en de B&D zijn niet (veel) beter dan andere goedkope frezen namelijk, maar daar betaal je wel (veel) meer voor de merknamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:17
Ik heb al tijd de pof1400 in mijn bezit en die heeft wel een mindere diepte instelling, die moet je goed vast zetten en niet te hard op drukken. Verder geen slechte machine wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35

Ik hou van deze aanpak. Goedkoop beginnen bij veel gebruik (of dat jij beter bent geworden) dan pas upgraden. Heb ik gedaan bij invalzaag, schroefmachine, multi-machine & bandschuurmachine. Invalzaag & schroefmachine reeds geupgrade.

Als je echt niet B&D of Bosch Groen wil (wat echt niet verkeerd is voor incidenteel gebruik, hoor). Dan moet je op marktplaats zijn.
Edit; misschien ten overvloede, maar de reden waarom ik dit prima spul vind is omdat er simpelweg wettelijke garantie op zit. Ja het gaat wel eens stuk of kan het out-of-the-box beetje scheef zijn maar het word snel omgeruild. Het kost je mogelijk tijd, maar bespaart je geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Dzine op 15-06-2020 16:26 ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 22:56
Dzine schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:20:
[...]

Als je echt niet B&D of Bosch Groen wil (wat echt niet verkeerd is voor incidenteel gebruik, hoor). Dan moet je op marktplaats zijn.
Edit; misschien ten overvloede, maar de reden waarom ik dit prima spul vind is omdat er simpelweg wettelijke garantie op zit. Ja het gaat wel eens stuk of kan het out-of-the-box beetje scheef zijn maar het word snel omgeruild. Het kost je mogelijk tijd, maar bespaart je geld.
Dat klopt inderdaad, het is inderdaad prima voor incidenteel gebruik. Ik beweer ook nergens het tegeldeel. Wat ik wel probeer duidelijk te maken is dat het véééél te duur is voor wat je krijgt. Je kan namelijke vergelijkbare kwaliteit krijgen voor veel minder geld (bijvoorbeeld Parkside), of veel betere kwaliteit voor ongeveer het zelfde bedrag of slechts iets meer.

Parkside, Scheppach en dergelijke zijn kwalitatief vergelijkbaar met Bosch groen en B&D maar kosten een fractie. De 18V accutol lijnen van deze bouwmarkt "A-merken" kosten vaak meer dan de 10.8 en 12V machines van de betere merken, echter zijn de 12V machines sterker, lichter en kan je na tig jaar nog een nieuwe accu voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 13:46
Hartelijk dank voor alle inzichten, ik ga toch maar het gokje wagen met de Parkside denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Eind vorig jaar de DUH523 gekocht voor wat basic snoeiwerk.
Apparaat werkt als een zonnetje. Onderstaande haag (+ nog 15m de hoek om wat niet op de foto staat) en de 5ah accu had nog 3 streepjes.
Nu moet ik nog ongeveer 30m beukenhaag maar dan van 1,8m hoog snoeien.

Nadeel aan de DUH523 vond ik dat het mes niet te draaien is. Ik kreeg vrij snel last van m'n hand.
Jammer dat de heggenscharen die dat wel kunnen direct 200 euro duurder zijn. (makita 18v platform)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHu1kmSkcYLBbfFYp0TJ1jgQDtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lf85aGcUnXLnDrcAuL0UI0Tb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

Shadow_Agent

Sjoerd-b schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Ik heb de HBM 20 liter (deze: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor ).
Die gaat prima met een tacker, en banden opompen enzo is natuurlijk ook geen probleem.
En lekker stil 8)
geen enkele HBM compressor is leverbaar zie ik :'( Heb hem niet direct nodig overigens. Ja de stilte is wel heerlijk natuurlijk. Standaard compressoren maken mij persoonlijk teveel herrie dus daarom wil ik een stille aanschaffen. Naja, ik wacht denk ik nog even totdat ze weer leverbaar zijn :)
Overigens zag ik dat de 30 en 20 liter dezelfde prijs hebben. 20 liter heeft twee tanks ipv 1. Heeft dat een voor danwel nadeel?

https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Specs zijn identiek. Die met wielen lijkt mij ruimtetechnisch wat makkelijker weg te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:14
De vraag van 1 of 2 tanks had ik toen ik mijn compressor kocht ook nagevraagd bij HBM.
Zij gaven aan dat de 2 tanks opstelling alleen wat stabieler was. Dit zou handig zijn als je hem vaak verplaatst op bijvoorbeeld een bouwplaats.

Dat is niet iets wat ik vaak doe dus voor mij is het om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

JWolk92 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:57:
Hartelijk dank voor alle inzichten, ik ga toch maar het gokje wagen met de Parkside denk ik.
beter dat dan gaan voor zo'n groene bosch. Dat is ongeveer het eerste gereedschap waar ik ben overgestapt op bosch pro.. die groene bosch raad ik echt niemand aan.
Heb verder niets tegen het merk of de lijn, maar de bovenfrees is gewoon niet handig.

(heb van bosch groen genoeg (oud) gereeschap liggen waar het me de moeite niet is te vervangen omdat het gewoon prima werkt.)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

ex6-in schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Hoi

misschien een vreemde vraag maar ik heb onlangs ook een DeWalt setje gekocht exact hetzelfde als de jouwe (701 en 801) maar met 3ah accu's, namelijk deze
DeWalt XR DCK2110L2T-QW combopack 12V Li-ion

Maar viel mij op dat de beide accu's niet goed aansloten met de body en dat er speling / ruimte tussen zit wat een tikkend geluid maakt, net als het los zit..niet dat dit zo is want ze zitten wel vast maar toch..
Is dit bij jouw ook zo?
weet iemand of dit een DeWalt euvel is?

Hoor hier graag over :)
Heb het net geprobeerd voor je. Bij gebruik bewegen ze niet, als ik de accu pak kan en trek kan ik hem wel een halve cm ong kantelen naar boven/voor en beneden/achter. Maar bij gebruik zit hij 100% vast. Ook geen getik wat ik kan horen. Wellicht zijn die 3ah wat ruimer?

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook gekocht :D
Had je deze ook gezien? https://nl.pepper.com/aan...hroefdraad-14-inch-149707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 20:13
Shadow_Agent schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:12:
[...]

geen enkele HBM compressor is leverbaar zie ik :'( Heb hem niet direct nodig overigens. Ja de stilte is wel heerlijk natuurlijk. Standaard compressoren maken mij persoonlijk teveel herrie dus daarom wil ik een stille aanschaffen. Naja, ik wacht denk ik nog even totdat ze weer leverbaar zijn :)
Overigens zag ik dat de 30 en 20 liter dezelfde prijs hebben. 20 liter heeft twee tanks ipv 1. Heeft dat een voor danwel nadeel?

Specs zijn identiek. Die met wielen lijkt mij ruimtetechnisch wat makkelijker weg te zetten.
Ik heb hem op 2 plankendragers staan tegen het plafond aan, dan is deze versie met 2 tanks wel handig, maar als je hem veel verplaatst zijn de wieltjes inderdaad een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex6-in
Denko schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Heb het net geprobeerd voor je. Bij gebruik bewegen ze niet, als ik de accu pak kan en trek kan ik hem wel een halve cm ong kantelen naar boven/voor en beneden/achter. Maar bij gebruik zit hij 100% vast. Ook geen getik wat ik kan horen. Wellicht zijn die 3ah wat ruimer?
Bedankt voor testen!
Maar weet je zeker dat dit ok is?
Bedoel als jij ze ook 5mm voor/achter en boven/beneden kan bewegen dan is dit toch niet ok?
Kom nog van oude accu gereedschap af en als ik daar accu erin deed kon het geen kant op 😊
Misschien dat het wel hoort hoor maar vind dit vreemd...Heb contact gehad met klanten service en mocht hem retour sturen want dit kende ze niet..dus even wachten op reactie van hun kanten af..
Heb hem trouwens bij toolstation vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Vandaag bij de Hornbach een Bosch blauw GTA2600 afkortzaag-onderstel gekocht. Voor 89 euro een goede deal denk ik. Kan de Parkside afkortzaag mooi op staan als het goed is.

https://www.hornbach.nl/s...2600/6088671/artikel.html

[ Voor 20% gewijzigd door Ossi op 15-06-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

ex6-in schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Bedankt voor testen!
Maar weet je zeker dat dit ok is?
Bedoel als jij ze ook 5mm voor/achter en boven/beneden kan bewegen dan is dit toch niet ok?
Kom nog van oude accu gereedschap af en als ik daar accu erin deed kon het geen kant op 😊
Misschien dat het wel hoort hoor maar vind dit vreemd...Heb contact gehad met klanten service en mocht hem retour sturen want dit kende ze niet..dus even wachten op reactie van hun kanten af..
Heb hem trouwens bij toolstation vandaan
Net even een milwaukee 18v aan dezelfde test blootgesteld, beweegt ongeveer evenveel. Ik denk dat het bij alle apparaten met een schuifaccu wel een beetje kan (ook hier geen geklik of gekraal) Maar waarom niet even naar toolstation rijden ermee. Dan kan je gelijk testen of het zo hoort en zelfs vergelijken met andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Twijfels schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:28:
[...]
Mocht je bijvoorbeeld een 32mm gatensysteem hebben, en constant en herhaaldelijk gaten 'boren', dan kan je beter opzoek naar spiraalfrezen, zijn alleen wel een stuk prijziger.
Die zitten gratis bij de set :+ . Zijn nog verschillende ook voor blinde gaten of door-en-door gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
kabeltjekabel schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:42:
[...]

Die zitten gratis bij de set :+ . Zijn nog verschillende ook voor blinde gaten of door-en-door gaten.
Bij een festool set wellicht, maar bij de Bosch zit voor 1/3e van de prijs zit ie niet in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Bij een festool set wellicht, maar bij de Bosch zit voor 1/3e van de prijs zit ie niet in ieder geval ;)
Hmm, ja. Die Bosch set is inderdaad wat goedkoper. Maar ik heb de Festool al, dus voor mij te laat :P . Staat meestal helemaal onderop een stapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Orion84 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Die Bosch is dan ook de vorige versie van het topmodel, inmiddels opgevolgd door de 18V-110 C. Voor dat geld zit je bij Makita dan op de DHP481ZJ. Dus het is een beetje appels en peren vergelijken wat je hier doet.

Alleen door die acties van Bosch is het natuurlijk wel een hele interessante optie. Tenzij je voor Makita al een lader en accu's hebt, dan kan je voor die €199 beter een DHP481 nemen, of als je al die krachtpatserij niet nodig hebt een van de modellen uit je vergelijking.
GSR 18v-110 is alleen nieuw in naam, is gewoon hetzelfde apparaat als de GSR 18v-85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wortelsoft schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:22:
Voor de gereedschap liefhebbers: blauwe Bosch is in de dagaanbieding bij Amazon.nl.

https://www.amazon.nl/gp/...8316312031&ref_=nav_cs_gb
Oh nice. Dat ziet er interessanter uit dan die Gotools heisa. GLL 3-80 (niet-G, geen L-boxx) voor €224.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 09:09
Wanneer besluiten jullie om een (pozidrive) bitje te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
wouter.N schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:21:
Wanneer die doorschiet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Als 'ie te snel slipt. Dat is trouwens makkelijk te voorkomen door geen nieuwe Pz schroeven meer te kopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:05
Ik ben in de markt voor een cirkelzaag (heb al een invalzaag).
Zit in het 18V makita kamp.

Wat is het verschil tussen de DHS680Z en de DHS680ZJ

Die zonder J kan ik bij bol.com aankopen voor €179.
Die met J is overal duurder.

Volgens de site van Makita is het de 'opvolger'.
Zijn er verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

kabeltjekabel schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:44:
[...]

Als 'ie te snel slipt. Dat is trouwens makkelijk te voorkomen door geen nieuwe Pz schroeven meer te kopen. :+
Ik koop alleen maar torx nog. Sterker nog, ik ben die brakke pz en ph' s in mijn schutting 1 voor 1 aan het vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Breezz schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:58:

Zijn er verschillen?
J staat voor met Mbox. Z is zonder accu's, lader. ZJ is dus zonder accu's of lader, maar met Mbox.

Voor een volledige uitleg moet je de startpost even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

orf schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:45:
[...]

Dat snap ik niet zo goed. Een vandiktebank heeft toch over het algemeen een prima breedte en hoogte voor dit soort balken?

Triton: 31,7cm in de breedte, 15,2 cm in de hoogte
[Afbeelding]
https://www.toolstation.n...2btwUBEAYYBCABEgLKYfD_BwE

Jet: 31,8cm in de breedte, 15,3 cm in de hoogte
[Afbeelding]
https://www.vdhbv.nl/hout...agbare-vandiktebank-230v/

Dit zijn de kleinere, draagbare vandiktebanken.
Die machines dat lijkt op kinderspeelgoed, als je best formaat balk wil schaven moet je dat met 3 honderste millimeter per keer doen anders trekt de motor het niet. :)

Begin er niet aan, wordt absoluut een deceptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

MLLL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Die machines dat lijkt op kinderspeelgoed, als je best formaat balk wil schaven moet je dat met 3 honderste millimeter per keer doen anders trekt de motor het niet. :)

Die Jet doet het heel prima hoor. Mijn broer heeft ‘m en die heeft vorige week nog 16 traptreden in eiken gevlakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Denko schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:01:
[...]

Ik koop alleen maar torx nog. Sterker nog, ik ben die brakke pz en ph' s in mijn schutting 1 voor 1 aan het vervangen
Er zit trouwens wel verschil tussen bits. Die grijze Festool Pz bits kun je nieuw uit de verpakking al het beste opbergen in de kliko. De goudkleurige, die ze niet meer maken, zijn wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Per direct. :P

En dan voor torx natuurlijk. PZ zijn de nieuwe gleuf/sleuf bitjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Breezz schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:58:

Zijn er verschillen?
Directe linkjes zijn altijd prettig als je snel antwoord wilt. Dat scheelt weer een hoop zoeken en vergelijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ehm, het maakt voor zo'n machine geen bal uit of je een balk hebt van 15x15 of een plank van 2x15. De hardheid van het hout is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
[...]

Die lunchboxplaners zijn aan de andere kant van de plas heel populair. En werken prima. En het maakt die machines echt geen ruk uit of je 3mm vaneen balk van 8x8 schaaft, of 3mm dikte van een 8cm brede plank schaaft. 8cm is 8cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Raymond schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:23:
[...]

Die lunchboxplaners zijn aan de andere kant van de plas heel populair. En werken prima. En het maakt die machines echt geen ruk uit of je 3mm vaneen balk van 8x8 schaaft, of 3mm dikte van een 8cm brede plank schaaft. 8cm is 8cm.
Ik heb zo'n ding een keer in actie gezien en dat ging tergend langzaam, ik ben ook wel verwend met een 400volt combi vlak- vandiktebank, die jaagt die balken er doorheen.

Voor de rest een platenzaag , grote afkortzaag op 400v , freesmachine op 400v en een bouwcirkelzaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MLLL schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:37:
[...]

Ik heb zo'n ding een keer in actie gezien en dat ging tergend langzaam, ik ben ook wel verwend met een 400volt combi vlak- vandiktebank, die jaagt die balken er doorheen.

Voor de rest een platenzaag , grote afkortzaag op 400v , freesmachine op 400v en een bouwcirkelzaag.
Tja, voor huis tuin en keuken werk vind ik ze echt niet verkeerd. En traag? Ten opzichte van wat jij gewend bent waarschijnlijk wel.
Maar als ik onderstaand zie is de term "tergend" niet wat in mij opkomt in ieder geval.

YouTube: DeWalt DW735 planer vs. a cheap one (review)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex6-in
Denko schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:39:
[...]

Net even een milwaukee 18v aan dezelfde test blootgesteld, beweegt ongeveer evenveel. Ik denk dat het bij alle apparaten met een schuifaccu wel een beetje kan (ook hier geen geklik of gekraal) Maar waarom niet even naar toolstation rijden ermee. Dan kan je gelijk testen of het zo hoort en zelfs vergelijken met andere merken.
Nadeel dat er een winkel op een uurtje rijden van mij vandaan is 😊
Maar pakket is al klaar gaat morgen naar postkantoor en hoor het dan wel!
Kan best dat het met een schuifaccu zo hoort maar bij heen en weer bewegen moet hij geen geluid maken..althans geen rare geklikt v.d. accu..alleen als je hem erop schuift ..
Jij word hartstikke bedankt voor het testen!
en ik wacht hun oordeel wel af en ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

ex6-in schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:13:
[...]

Nadeel dat er een winkel op een uurtje rijden van mij vandaan is 😊
Maar pakket is al klaar gaat morgen naar postkantoor en hoor het dan wel!
Kan best dat het met een schuifaccu zo hoort maar bij heen en weer bewegen moet hij geen geluid maken..althans geen rare geklikt v.d. accu..alleen als je hem erop schuift ..
Jij word hartstikke bedankt voor het testen!
en ik wacht hun oordeel wel af en ben benieuwd!
Ja, geen probleem, het klinkt iig niet correct. Laat maar weten hoe het afloopt. Heb hier de luxe dat we 3 klussers in het blok hebben, dus kan altijd gereedschap lenen/testen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als de torx schroeven weer op voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Wat is er volgens jullie mis met PZ?

Ik heb sinds een tijdje een mooie set van Wera met aparte PZ schroevendraaiers en ben me sindsdien pas echt bewust van de verschillen.

Ik heb juist het idee dat door de extra ‘groefjes’ kruislings de schroevendraaier of het bitje meer grip heeft?

Niet zoveel als torx, maar ik dacht dat PZ wel de voorkeur had ten opzichte van normale kruiskop.

[ Voor 7% gewijzigd door Ethiron op 16-06-2020 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ethiron schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:55:

Ik heb sinds een tijdje een mooie set van Wera met aparte PZ schroevendraaiers en ben me sindsdien pas echt bewust van de verschillen.

Ik heb juist het idee dat door de extra ‘groefjes’ kruislings de schroevendraaier of het bitje meer grip heeft?

Niet zoveel als torx, maar ik dacht dat PZ wel de voorkeur had ten opzichte van normale kruiskop.
Is ook zo. En torx staat daar weer een trapje boven. Sinds een jaar of 10(?) is torx pas goed verkrijgbaar en die Pz al een jaar of 40-50 (?). Daarom wordt er nog steeds heel veel pz gebruikt.

't is net als met alles een evolutie, 't wordt steeds beter..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Ik ben sinds kort steeds meer Torx aan het gebruiken. Zeker op lastiger te bereiken plaatsen (waardoor je schroevendraaier/slagschroevendraaier soms niet helemaal recht op de schroef staat), is Torx echt een uitkomst.

In combinatie met een goede set bitjes gaat het echt nergens meer heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je dus altijd PZ schroeven gedraaid met een PH schroevendraaier. Ergo, je hebt de hele tijd de verkeerde spullen gebruikt. :P
Zelfs een PZ schroevendraaier van de Aldi had dan een wereld van verschil gemaakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:59:
[...]

Dan heb je dus altijd PZ schroeven gedraaid met een PH schroevendraaier. Ergo, je hebt de hele tijd de verkeerde spullen gebruikt. :P
Zelfs een PZ schroevendraaier van de Aldi had dan een wereld van verschil gemaakt. :+
Daarom dat ik blij ben dat ik een tijdje terug ren mooie verzameling bitjes heb gekocht waar de naam op staat, en dat ik tegenwoordig ook de vijzen in hun oorspronkelijk doosje laat (daar staat de nodige bit ook op vermeld) :)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 15:42
Ik wil binnenkort een paar kasten maken, met hierin planken die je erin kan schuiven. Waarschijnlijk 38mm eiken. Nu heb ik dit eerder al laten doen bij een timmerwerkplaats, maar nu wil ik het zelf gaan doen.

Waarmee kan ik het beste sleuven fresen? Een vingerfrees? Of is er een sponningfrees, waarbij ik de plank plat kan neerleggen en de freesmachine over de plank kan laten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Arator schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Daarom dat ik blij ben dat ik een tijdje terug ren mooie verzameling bitjes heb gekocht waar de naam op staat, en dat ik tegenwoordig ook de vijzen in hun oorspronkelijk doosje laat (daar staat de nodige bit ook op vermeld) :)
Je kan een PZ kop ook herkennen aan een extra 'kruisje' over de kop heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Streamz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:13:
Ik wil binnenkort een paar kasten maken, met hierin planken die je erin kan schuiven. Waarschijnlijk 38mm eiken. Nu heb ik dit eerder al laten doen bij een timmerwerkplaats, maar nu wil ik het zelf gaan doen.

Waarmee kan ik het beste sleuven fresen? Een vingerfrees? Of is er een sponningfrees, waarbij ik de plank plat kan neerleggen en de freesmachine over de plank kan laten gaan?
Nu frees ik niet heel erg veel maar met een sponningfrees kan je geen sponning in een plank maken?
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/055203/files/040044426/silverline-12-mm-sponningfrees-35-x-127-mm.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

Voor de liefhebbers van slagschroevedraaier:
https://www.amazon.de/Pro...00c&qid=1592295419&sr=8-3

De accu schuurmachine van bosch staat er ook tussen voor €100€

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

PZ heeft meer verschillen met PH dan alleen die extra groefjes. Ook de vorm van de kop is iets anders, waardoor hij sowieso al meer grip heeft.

Goede PZ schroeven en schroevendraaier/bit zijn al een hele verbetering ten opzichte van PH, maar Torx is superieur daaraan.

Er is een type dat nog veel simpeler is qua uiterlijk, maar qua krachtoverbrenging vrijwel onovertroffen is, en dat is de Robertson, maar om de één of andere reden (ik dacht door licenties en patenten) wordt die alleen in Canada gebruikt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Nu frees ik niet heel erg veel maar met een sponningfrees kan je geen sponning in een plank maken?
[Afbeelding]
Die zijn inderdaad om sponningen in de rand van een stuk hout te frezen.

@Streamz google eens op "dado joints" / "dado router bit". Dat is de techniek die je zoekt. En dat doe je dus inderdaad met rechte freesbits en iets van geleiding om een mooie rechte sleuf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:16:
[...]

[Afbeelding]
Ik dacht: plank plat neerleggen, frees langs de zijkant laten fresen. Nooit gedaan, geen idee of wet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Streamz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Ik dacht: plank plat neerleggen, frees langs de zijkant laten fresen. Nooit gedaan, geen idee of wet werkt.
Dat snap ik maar dat gaat dan alleen aan de randen van die plank werken. Hoe wil je dat doen op de helft van de plank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Streamz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Maar voor wat je wilt moet je toch juist sleuven over de platen frezen die de wanden van de kast worden? Waar de planken dan later ingeschoven kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Ik zal het wat beter proberen uit te leggen.

In mn vorige huis had ik een drietal planken/panelen in een nis in de badkamer. Ik heb aan de zijkant van de panelen een gleuf laten fresen. Tevens heeft die timmerwerkplaats kleine latjes gemaakt die precies in de gleuven passen. Latjes bevestih je op de muur (binnenzijdes nis) en dan schuif je de plank er overheen.

Nu dacht ik zelf kleine latjes te halen van zeg 20mm en de gleuven zelf te frezen. Ik heb een werkbank met dog benches, dus mijn idee was planken neer te leggen, sponningfrees oid erop en die dan een gleuf laten maken door een 20mm freesje te pakken en die wat lager te plaatsen zodat er een gleuf ontstaat.

Dus eigenlijk een kwartslag gedraaid. Ik zie nu een tong en groef frees, dat is dus wat ik bedoel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
c-nan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:43:
Ik ben op zoek naar een momentsleutel. Voor hetgeen waar ik het voor nodig heb zal ik 8 Nm en 10 Nm gebruiken. Het hoeft van mij geen superkwaliteit te zijn, ik zal 'm eenmalig gebruiken en dan jaren niks mee doen verwacht ik.

Via Google kwam ik dit tegen, is dit een beetje ok?

https://www.conrad.nl/p/t...-14-63-mm-3-15-nm-1525064
Terugkomend op mijn eigen vraag.

Uit de reacties begrijp ik dat de door mij gesuggereerde sleutel niet helemaal OK is.

Dit is een duurdere sleutel, eigenlijk te duur voor eenmalig gebruik... Is dit wel OK? https://www.toolnation.nl...l-1-4-5-25nm-l-285mm.html

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Streamz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:42:

In mn vorige huis had ik een drietal planken/panelen in een nis in de badkamer. Ik heb aan de zijkant van de panelen een gleuf laten fresen. Tevens heeft die timmerwerkplaats kleine latjes gemaakt die precies in de gleuven passen. Latjes bevestih je op de muur (binnenzijdes nis) en dan schuif je de plank er overheen.

Nu dacht ik zelf kleine latjes te halen van zeg 20mm en de gleuven zelf te frezen. Ik heb een werkbank met dog benches, dus mijn idee was planken neer te leggen, sponningfrees oid erop en die dan een gleuf laten maken door een 20mm freesje te pakken en die wat lager te plaatsen zodat er een gleuf ontstaat.

Dus eigenlijk een kwartslag gedraaid. Ik zie nu een tong en groef frees, dat is dus wat ik bedoel denk ik.
Dan maak je dus geen kast kast. Je maakt planken met een uitsparing en ja, dat kan met een sponningfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Ik ga niet alleen een nis vullen, maar ook kasten met in/uitschuifbare planken etc maken. En nog wat andere bouwwerken. Maar ik begrijp wat je bedoeld. Sponningsfrees dus. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
c-nan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Uit de reacties begrijp ik dat de door mij gesuggereerde sleutel niet helemaal OK is.

Dit is een duurdere sleutel, eigenlijk te duur voor eenmalig gebruik... Is dit wel OK? https://www.toolnation.nl...l-1-4-5-25nm-l-285mm.html
Heb deze zelf ook (zowel 1/4, 3/8 als 1/2) en zijn prima momentsleutels. Komen met ijkcertificaat, verder niks mis mee.

Zou Toolnation sowieso altijd vermijden. Bovendien heeft Amazon hem voor "maar" €95 en dan weet je tenminste zeker dat hij niet over 4 weken pas komt zoals bij TN :)

Er zijn trouwens genoeg alternatieven voor €40-€70 gegeven de vorige keer dat je het vroeg, waarom nu opeens toch een duurdere voor eenmalig gebruik?

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 16-06-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Streamz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:42:

Ah, check, ik kreeg eerder de indruk dat je een kast wilde maken met sleuven in de wand waar dan de planken invallen. Als je latjes tegen de wand zet en daar dan de plank (met groef) overheen schuift, dan kan je inderdaad met een sponningfrees aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
c-nan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:45:
[...]

We hebben je eerder deze aangeraden, even duur als diegene die je bij Conrad aandroeg. Zal qua kwaliteit niet onderdoen voor de Gedore Red, toch half geld.

https://www.amazon.de/Ten...TEN3892AGE1/dp/B0001P0V8A

edit: Dit is dezelfde maar dan met 1/4" dop opname
https://www.amazon.de/149...que-Wrench/dp/B000Y8J2CA/

[ Voor 8% gewijzigd door Rmanen op 16-06-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Streamz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:53:
Ik ga niet alleen een nis vullen, maar ook kasten met in/uitschuifbare planken etc maken. En nog wat andere bouwwerken. Maar ik begrijp wat je bedoeld. Sponningsfrees dus. Dank!
Waarom zo moeilijk? Is dat een Belgische manier van kasten bouwen ofzo? Ik ros gewoon een 32mm gatenpatroon in de wanden en dan gewoon met een op maat gezaagde plank + plankendragers. Ik kan dan planken altijd op een andere plek er in doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kwam een keer op youtube een film tegen waarbij gebruik werd gemaakt van een adapter om zo accu's van het ene systeem te gebruiken met andere apparaten. Ik heb onlangs een adapter uit China laten komen en wil vragen of er misschien ervaring is met zwaardere apparaten.

Ik heb een verzameling machines met een snoer van voornamelijk Bosch en een tijd geleden een lamp op accu gekregen.

Ik zit met het 12V op Bosch, maar voor het 18V systeem uiteindelijk voor Makita gegaan vanwege accu acties en tuin machines. Nu had ik ook een keer mee kunnen doen met een lamp actie van Makita en na gebruik bleek dit toch een erg handige lamp te zijn. Met de adapter heb ik er dus 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJXzAgSNKlNy7MDpIetmuiKQS7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncXFKdazPzzWrW9cr2qznrTM.jpg?f=fotoalbum_large

De adapter zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHyR59AB2wu4JfZ0XYNTsnhcgm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKO3EwrsqFSGK859azzIXdFF.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag is nu of iemand ervaring heeft met zwaardere machines. Op youtube heb ik filmpjes kunnen vinden met soortgelijke adapters, dus in theorie zal het geen probleem moeten zijn.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dat is handig! Is het niet vervelend dat de accu verder uitsteekt?
Dat maakt de keuze voor meer gereedschap een stuk ruimer dan alleen bosch blauw.
Ik ga eens zoeken naar een adapter voor bosch professional accu's op een makita machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die adapter zal neem ik aan alleen de plus en min koppelen? Eventuele additionele (doorgaans merk-specifieke) contacten (vaak ter beveiliging tegen overbelasting en dergelijke) zul je waarschijnlijk verliezen? Kan dus goed zijn dat het niet met alle apparaten werkt en/of je bepaalde beveiligingsfuncties mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Orion84 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:24:
Die adapter zal neem ik aan alleen de plus en min koppelen? Eventuele additionele (doorgaans merk-specifieke) contacten (vaak ter beveiliging tegen overbelasting en dergelijke) zul je waarschijnlijk verliezen? Kan dus goed zijn dat het niet met alle apparaten werkt en/of je bepaalde beveiligingsfuncties mist.
Batterij bewaking zit in de accu en niet in de machine. Dus de batterij blijft wel heel. De machine gaat niet zo snel stuk, dus ik zou 't wel aandurven.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
BounceMeister schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:19:
Dat is handig! Is het niet vervelend dat de accu verder uitsteekt?
Dat maakt de keuze voor meer gereedschap een stuk ruimer dan alleen bosch blauw.
Ik ga eens zoeken naar een adapter voor bosch professional accu's op een makita machine.
Voor de lamp maakt de extra hoogte niet uit, maar voor sommige machines denk ik wel.
Orion84 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:24:
Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van alleen de + en -. Het derde contact op de accu wordt niet gebruikt. De Makita lamp op de foto gebruikt twee pinnen, maar de Bosch lamp heeft 4 pinnen. Vandaar dus mijn vraag of er ervaring is met zwaardere machines.

Het filmpje dat ik op youtube tegenkwam was van een Amerikaan en de boor machines deden het net zo goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Igl8q5cvb3-ukEYGEecmvYqwDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gf8Z4DGQHnPIg68rhBdmKr76.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

prein2 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Batterij bewaking zit in de accu en niet in de machine. Dus de batterij blijft wel heel. De machine gaat niet zo snel stuk, dus ik zou 't wel aandurven.
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik lees bij Makita bijvoorbeeld dit:
Makita accu's met het ster-merkteken zijn, mits samen gebruikt met een machine met ditzelfde ster-merkteken, beveiligd. De machine schakelt zichzelf uit bij overbelasting, oververhitting en te diep ontladen van de accu. Als de accu of de machine geen ster-merkteken heeft, dan blijven de accu's wel gewoon onderling uitwisselbaar, maar heb je niet de voordelen van de beveiliging. Het risico van het onbedoeld oververhitten, overbelasten of te diep ontladen van de accu blijft dan aanwezig. Makita adviseert je om jezelf te behoeden van namaak en imitatie.
En je ziet ook dat de machines met ster een extra pin hebben:
https://www.makita.nl/ken...onder-jouw-machine-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
prein2 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Dat verschilt per merk. Het is niet voor niks dat je de Lithium accu's bij veel merken niet op de oudere bodies kunt gebruiken maar andersom wel.

Veelal worden extra contacten inderdaad alleen door de lader gebruikt, voor thermische bewaking bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-06-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:45
Ik heb gisteravond even gekeken, maar er zit ruimte op het gebied rond de 0.
Je kan hem zeg maar zonder dat hij begint te kantelen een klein beetje heen en weer bewegen (tussen de -1 en 0).
Met een geodriehoek is het bijna niet te zien als het een graad afwijkt dus ik ga vanavond voorzichtig proberen of met de schroeven volgens de manual de ruimte eruit verdwijnt. Dan ga ik daarna ook de 90 graden afstellen, ik heb het vermoeden dat de aflezing klopt.
Dzine schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:46:
Heeft er iemand goedkope alternatieven voor liniaal snelspanners?

[Afbeelding]

Mijn Makita sp6000 is onderweg (yeay), maar 60 euro voor 2 klemmen die alleen een liniaal op hun plek hoeven te houden is me echt te gek.
Welke heb je nu uiteindelijk gekocht en ben je tevreden? De dewalt zien er leuk uit, en passen dus blijkbaar op festool, maar passen ze dan ook echt goed op de makita? Er staat bij een invalzagentest dat dewalt eigenlijk juist een andere soort rail heeft dan makita.

[ Voor 20% gewijzigd door Snowhite0901 op 16-06-2020 16:18 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Pagina: 1 ... 90 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic