Ik heb zelf gewoon zo'n goed rolletje tesa dubbelzijdig foam tape gehaald bij de toolstation, en het hangt nu al meer dan een jaar vast onder m'n bed. Evt heb je ook van die doorzichtige klemmetjes, kosten geen drol op ali, en die tik je gewoon vast met een nageltjes.Piet91 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:07:
[...]
[...]
Het hangt nu en het is ook maar opbergplanken voor voorraad in de kelder. Zo netjes hoeft het niet; als het maar goed hangt. Zo'n plakstrip op een LED-strip doet i.i.g. niets.
In ieder geval iets om mee te nemen voor 'een volgende keer'.
Iemand ervaring met de LEICA DISTO D2 BT afstandsmeter?
In combinatie met de app lijkt me het wel gemakkelijk gebruiken om dingen te meten, je hebt het meteen inzichtelijk
In combinatie met de app lijkt me het wel gemakkelijk gebruiken om dingen te meten, je hebt het meteen inzichtelijk
Zoiets is inderdaad het alternatief mocht hot glue niet werken.larsbeumer.apd schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:09:
Ik heb zelf gewoon zo'n goed rolletje tesa dubbelzijdig foam tape gehaald bij de toolstation, en het hangt nu al meer dan een jaar vast onder m'n bed. Evt heb je ook van die doorzichtige klemmetjes, kosten geen drol op ali, en die tik je gewoon vast met een nageltjes.
Toch wel een leuk ding die invalcirkelzaag. Nadeel vind ik wel dat je klus snel klaar is waardoor je er minder lang mee kan spelen. Gisteren voor het eerst gebruikt om te kijken hoe het allemaal werkt. Ik heb van underlayment wat over was van de dakrenovatie een hondje gemaakt voor onder de kachel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SBcmcCxfKWqeXP0xjyZ3dvfi.jpg?f=user_large)
Zwenkwielen met rem, underlayment, een paar hoekjes om schuiven van de stenen te voorkomen en klaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SBcmcCxfKWqeXP0xjyZ3dvfi.jpg?f=user_large)
Zwenkwielen met rem, underlayment, een paar hoekjes om schuiven van de stenen te voorkomen en klaar.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Brushless of niet heeft op zich weinig met specs te maken, maar alles met nieuwere technieken. Prijsverschil is klein tussen een DC of brushless motor, maar daar staat tegenover dat een brushless meer kracht kan genereren op lage toerentallen, minder slijtage gevoelig is en hoger rendement heeft (en dus langer met een accu doet). Ik zou dan serieus niet weten waarom je nog voor een boor met DC-motor zou kiezen.Matthis schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:25:
[...]
Ik denk dat hier soms wat te veel op specs gefocussed wordt. Kijk wat je nodig hebt qua koppel, of je eerder een handzaam toestel wilt,... Brushless of niet, die toestellen gaan allen jaren dienst doen voor een Tweakert die ze niet elke dag mishandelt (en dan nog).
(ik heb zelf net vorige week nog een 482 gekocht als aanvulling op mijn oude trouwe 6339d die het nog steeds prima doet)
Voor mij is de keuze tussen DC of Brushless exact hetzelfde als de keuze tussen NiMH en Li-Ion.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Voor mij is dan weer brushless geen must. De accu gaat langer mee, klopt, maar ik ben een hobbyist met 7x een 5ah accu. Hij heeft meer kracht, dat zal voor de meeste hobbyisten ook rondn**ken in de marge zijn. En slijtage... Ik heb nog nooit een setje koolborstels versleten.deepbass909 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:49:
[...]
Brushless of niet heeft op zich weinig met specs te maken, maar alles met nieuwere technieken. Prijsverschil is klein tussen een DC of brushless motor, maar daar staat tegenover dat een brushless meer kracht kan genereren op lage toerentallen, minder slijtage gevoelig is en hoger rendement heeft (en dus langer met een accu doet). Ik zou dan serieus niet weten waarom je nog voor een boor met DC-motor zou kiezen.
Voor mij is de keuze tussen DC of Brushless exact hetzelfde als de keuze tussen NiMH en Li-Ion.
Ik vind het prijsverschil van 73 voor de ddf482 of 108 voor de ddf484, waarbij de 482 7nm meer heeft, ee best wel toe doen.
Verwijderd
Nee, wel met de Bosch. Werkt prima.FabianGTI schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:45:
Iemand ervaring met de LEICA DISTO D2 BT afstandsmeter?
Wie heeft er ervaringen te delen ten behoeve van een fatsoenlijke blokschaaf, niet het neusje van de zalm maar wel recht, voor max 100-150 euro?
Zowel de webshop als de fabrikant hebben het slecht afgehandeld. Denk dat de webshop verkeerd heeft doorgegeven wat het probleem was (en is, want niet gerepareerd). Maar het service center van de fabrikant heeft het afgeragd in minder dan een kwartier, m'n zaag verder kapotgemaakt en dit vervolgens niet doorgegeven. Samen hebben ze alles zo langzaam verwerkt dat ik een maand verder ben.8088 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:59:
[...]
De verkoper is asociaal. Misschien is het gele bedrijf asociaal naar de verkoper toe, maar daar staat de man buiten.
Als het uiteindelijk niet goed wordt opgelost zal ik de webshop hier ook noemen. Dan kunnen mensen dat meenemen als ze overwegen daar iets te kopen.
Ik ben van om binnenkort zelf een vaatwasser aan te sluiten. Nu dien ik ook de aanvoer te monteren. Wat is een fatsoenlijke steeksleutelset?
Voor mij persoonlijk; elke random set die je maar tegenkomt. En met het aansluiten van dat soort meuk, vaker een watertang omdat je er 9/10x toch niet normaal bij komt.Beun schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:49:
Ik ben van om binnenkort zelf een vaatwasser aan te sluiten. Nu dien ik ook de aanvoer te monteren. Wat is een fatsoenlijke steeksleutelset?
Watertang meteen even noteren. Dus een set van de Hornbach volstaat prima?Douweegbertje schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:51:
[...]
Voor mij persoonlijk; elke random set die je maar tegenkomt. En met het aansluiten van dat soort meuk, vaker een watertang omdat je er 9/10x toch niet normaal bij komt.
Dit is puur mijn persoonlijke mening, en ik ben er geen expert in, maar ja. Zeker als het gewoon een klusje is en je die dingen 1x per jaar gebruiktBeun schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:55:
[...]
Watertang meteen even noteren. Dus een set van de Hornbach volstaat prima?
Dat merk van de Hornbach is prima. Ik heb er wat dopsleutels van, niks mis mee.Beun schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:55:
[...]
Watertang meteen even noteren. Dus een set van de Hornbach volstaat prima?
Maarre: waarvoor denk je die nodig te hebben? Vaatwasser aansluiten is stekker in stopcontact, afvoerslang op afvoer en waterslang aan kraan draaien.
Als je nog een kraan moet aanleggen, dan red je het niet met alleen een sleutelsetje.
Ik heb van de week de makita sp6000j zaag binnen gekregen (nieuw). Nu valt me op dat met de handige voorkeuze hoeken 0, 45 en -1 hij er een graad naast zit op de schaalverdeling. Het rare is dat hij op 22.5 wel precies goed zit... Volgens de manual zou hij af fabriek al goed moeten zitten. Herkennen andere mensen dit?
Andere vraag, ik heb ook wat laminaat dat ik er meteen mee wil doen. Kan dat met de standaard bijgeleverde zaag of kan je beter een andere kopen? Ik zag bijvoorbeeld deze https://www.makita.nl/artikel/b-53724.html maar daar staat de zaag niet bij als geschikt? Lijkt me dat er niet veel meer is als de twee diameters toch?
Het zijn lijnen die niet onder een plint komen.
Andere vraag, ik heb ook wat laminaat dat ik er meteen mee wil doen. Kan dat met de standaard bijgeleverde zaag of kan je beter een andere kopen? Ik zag bijvoorbeeld deze https://www.makita.nl/artikel/b-53724.html maar daar staat de zaag niet bij als geschikt? Lijkt me dat er niet veel meer is als de twee diameters toch?
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Laminaat is knetterhard. Dus na je vloertje kan je je blad laten slijpen. En als je vloertje groot genoeg is, ook tussendoor 
Maar je meegeleverde blad is prima geschikt voor laminaat.
Maar je meegeleverde blad is prima geschikt voor laminaat.
Bij Dieter Schmidt https://www.fine-tools.com/hobel.html en bij Baptist https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven verkopen ze prima spullen.HTT-Thalan schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:18:
Wie heeft er ervaringen te delen ten behoeve van een fatsoenlijke blokschaaf, niet het neusje van de zalm maar wel recht, voor max 100-150 euro?
De laatste stanley schaaf die ik nieuw aangeschaft heb laat veel te wensen over qua bouwqualiteit. Nieuwe stanley schaven koop ik niet meer. Omdat ik de kosten van een lie nielsen of een veritas schaaf niet kan verantwoorden hou ik het voornamelijk bij vintage stanley schaven.
Het zou gaan om een combinatiekraan op de bestaande leiding aan te sluiten. Op deze kraan komt dan de aansluiting voor de mengkraan en de aanvoer voor de vaatwasser.Raymond schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:24:
[...]
Dat merk van de Hornbach is prima. Ik heb er wat dopsleutels van, niks mis mee.
Maarre: waarvoor denk je die nodig te hebben? Vaatwasser aansluiten is stekker in stopcontact, afvoerslang op afvoer en waterslang aan kraan draaien.
Als je nog een kraan moet aanleggen, dan red je het niet met alleen een sleutelsetje.
Je wilt dus een kraan monteren. Wellicht handig om daarmee de vraag te beginnen. Dat je op die kraan en vaatwasser aansluit, dat is niet zo interessant...Beun schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:57:
[...]
Het zou gaan om een combinatiekraan op de bestaande leiding aan te sluiten. Op deze kraan komt dan de aansluiting voor de mengkraan en de aanvoer voor de vaatwasser.
Hoe is de huidige situatie? Kraan op een muurplaat of op een knelkoppeling?
Is er überhaupt al een kraan en wil je een tweede kraan?
Tussen waterleiding en vaatwasser is echt van alles mogelijk. Dus welke sleutels je nodig hebt? Geen flauw idee.
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb exact hetzelfde. Ik heb niet niet de kans gehad dit te testen. Je zou namelijk twee keer dezelfde zaagsnede in verschillende stukken van hetzelfde materiaal kunnen maken en dan de delen die je op exact dezelfde manier gezaagd hebt tegen elkaar aan leggen. Mochten ze beide op 44graden staan dan heb je dan twee graden tekort en sluit het materiaal niet aan als je er een recht stuk van maakt.Snowhite0901 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:24:
Ik heb van de week de makita sp6000 zaag binnen gekregen (nieuw). Nu valt me op dat met de handige voorkeuze hoeken 0, 45 en -1 hij er een graad naast zit op de schaalverdeling. Het rare is dat hij op 22.5 wel precies goed zit... Volgens de manual zou hij af fabriek al goed moeten zitten. Herkennen andere mensen dit?
@Beun
Hoort eigenlijk in een ander topic.
Voor een y-stuk met loctite 55 zou je een waterpomptang kunnen gebruiken om dat in een muurplaat te draaien. Ben je sterk dan kan het zonder. Je kan ook een grote bahco gebruiken, dan beschadig je minder dan met een waterpomptang.
Een kraan met loctite 55 draai je zonder gereedschap in een muurplaat of y-stuk.
De vaatwas aanvoerslang heeft een wartel met rubber ring, die draai je goed handvast op de wasmachinekraan (en de andere kant idem op de vaatwasser). Heb je ook niets voor nodig.
De afvoerslang gaat soms in de leiding en soms aan een slangpilaar aan de sifon. Daar heb je een slangenklem en schroevendraaier voor nodig, of sleutel 7.
Koop je dus een set sleutels, ring, steek of ringsteek, let er dan op dat sleutel 7 er bij zit.
Voor een y-stuk met loctite 55 zou je een waterpomptang kunnen gebruiken om dat in een muurplaat te draaien. Ben je sterk dan kan het zonder. Je kan ook een grote bahco gebruiken, dan beschadig je minder dan met een waterpomptang.
Een kraan met loctite 55 draai je zonder gereedschap in een muurplaat of y-stuk.
De vaatwas aanvoerslang heeft een wartel met rubber ring, die draai je goed handvast op de wasmachinekraan (en de andere kant idem op de vaatwasser). Heb je ook niets voor nodig.
De afvoerslang gaat soms in de leiding en soms aan een slangpilaar aan de sifon. Daar heb je een slangenklem en schroevendraaier voor nodig, of sleutel 7.
Koop je dus een set sleutels, ring, steek of ringsteek, let er dan op dat sleutel 7 er bij zit.
[ Voor 52% gewijzigd door Teijgetje op 14-06-2020 01:01 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Verkoper Henk op MP heeft heel veel vintage spul van stanley en record te koop. Ook regelmatig een blokschaafje.HTT-Thalan schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:18:
Ik heb nog niks van hem gekocht, maar dat gaat niet lang meer duren.
Anders ff bij feine-werkzeuge.de (dieter schmidt), of dictum kijken. Die verkopen schaven in verschillende prijsklassen. Daar zit vast wel wat passends tussen.
Sleuteltang; dan beschadig je gewoon helemaal nietTeijgetje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:50:
@Beun
25% korting op een aantal dingen, zo te zien.Raymond schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:46:
Het is 12juni. Is er al bekend welke fantastische rabatten gotools.de heeft?
https://www.gotools.de/marken/bosch/boschprofitag
Veel rook, weinig vuur. Maar misschien is het later op de dag meer.
Grootste deal die ik zie is de GAS 18V-10 L voor 75 euri
[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-06-2020 03:14 ]
Bedankt voor jouw antwoord!Teijgetje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:50:
@Beun
De huidige situatie staat ook in het klussende Tweakers topic. Daar ben ik heel erg goed op weg geholpen. Ik kwam puur weer even hier voor de vraag betreft de steeksleutel
Hmm maar ik vind dat bij zo'n product dat gewoon zou moeten kloppen of ben ik dan te veeleisend?stevens20 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:49:
[...]
Ik heb exact hetzelfde. Ik heb niet niet de kans gehad dit te testen. Je zou namelijk twee keer dezelfde zaagsnede in verschillende stukken van hetzelfde materiaal kunnen maken en dan de delen die je op exact dezelfde manier gezaagd hebt tegen elkaar aan leggen. Mochten ze beide op 44graden staan dan heb je dan twee graden tekort en sluit het materiaal niet aan als je er een recht stuk van maakt.
Verwijderd
Hoe heb je dat gemeten/geconstateerd/ gecontroleerd? Waarmee?Snowhite0901 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:24:
Ik heb van de week de makita sp6000 zaag binnen gekregen (nieuw). Nu valt me op dat met de handige voorkeuze hoeken 0, 45 en -1 hij er een graad naast zit op de schaalverdeling. Het rare is dat hij op 22.5 wel precies goed zit... Volgens de manual zou hij af fabriek al goed moeten zitten. Herkennen andere mensen dit?
Ik heb niets gemeten, maar je kan met knoppen hem op vaste hoeken zetten en er is een liniaal om af te lezen op welke hoeken hij staat. Als hij rechtop staat dan staat de meter op -1. Als ik hem naar 45 graden kantel ( dat is heel makkelijk de uiterste stand als je niets indrukt) dan staat hij op 44. Zet je het palletje om en doe je hem naar de uiterste stand dan staat hij netjes op 22,5 wat ook zou moeten. Druk ik een ander palletje in dat hij op -1 zou moeten komen dan gaat hij uit de schaal naar ongeveer-2Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:09:
[...]
Hoe heb je dat gemeten/geconstateerd/ gecontroleerd? Waarmee?
De 48 heb ik niet getest...
Verwijderd
Als ik tijd heb dan zal ik hem eens tevoorschijn toveren uit de berging. Wegens verhuisplannen staat die nogal vol.Snowhite0901 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:23:
[...]
Ik heb niets gemeten, maar je kan met knoppen hem op vaste hoeken zetten en er is een liniaal om af te lezen op welke hoeken hij staat. Als hij rechtop staat dan staat de meter op -1. Als ik hem naar 45 graden kantel ( dat is heel makkelijk de uiterste stand als je niets indrukt) dan staat hij op 44. Zet je het palletje om en doe je hem naar de uiterste stand dan staat hij netjes op 22,5 wat ook zou moeten. Druk ik een ander palletje in dat hij op -1 zou moeten komen dan gaat hij uit de schaal naar ongeveer-2
De 48 heb ik niet getest...
Mij is het in ieder geval niet opgevallen.
Weinig spectaculair, ja. Ik zie 25% korting terwijl er korting op korting op korting op korting op korting enz. is aangekondigd. Dan had ik iets meer van verwacht. Tegenvaller.kabeltjekabel schreef op zondag 14 juni 2020 @ 03:10:
[...]
25% korting op een aantal dingen, zo te zien.
https://www.gotools.de/marken/bosch/boschprofitag
Veel rook, weinig vuur. Maar misschien is het later op de dag meer.
Grootste deal die ik zie is de GAS 18V-10 L voor 75 euri
[ Voor 3% gewijzigd door wheel op 14-06-2020 10:18 ]
Je kan ook met een sleuteltang dingen beschadigen als je die verkeerd gebruikt. De kans is wel kleiner.kabeltjekabel schreef op zondag 14 juni 2020 @ 01:55:
[...]
Sleuteltang; dan beschadig je gewoon helemaal niet
Je kan ook de einden van de kunststof handgrepen van elk klein tangetje in de gaten steken , heb je ook genoeg grip om te draaien zonder beschadigen.
Zoals ik het begrijp is @Beun niet de heel doorgewinterde klusser, om dan erg specifiek (lees duur, vanaf ca 40 euro) gereedschap aan te raden voor een reparatie van 25 euro (2 wasmachinekranen, y-stuk, tape) lijkt me overdreven.
Met een waterpomptang kan je net iets meer. En een van 5 euro voldoet al.
Je kan ook iets tussen de bek en het y-stuk/kraan doen, karton of doekje bv.
En dan nog vraag ik me af of een klein krasje in het y-stuk, achter in een kast, zo`n groot probleem is. Je wil niet weten wat ik van erkende loodgieters al tegen ben gekomen aan krassen.
Plus in no-time uitverkocht.. tegenvaller op tegenvaller op tegenvaller in plaats van korting op korting...wheel schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:11:
[...]
Weinig spectaculair, ja. Ik zie 25% korting terwijl er korting op korting op korting op korting op korting enz. is aangekondigd. Dan had ik iets meer van verwacht. Tegenvaller.
Was je geslaagd voor zo'n vlakliniaal?Raymond schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:46:
Hier te zien op een vers gevlakt douglas plankje, op m'n vlaktafel.
Komende dagen ben ik nog wel druk om hem helemaal 100% af te stellen
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Misschien een beetje een domme vraag. Maar als je een excenter schuurmachine hebt, moet je dan perse ronde schuurpapier met gaten erbij gebruiken?
Dat hoeft zeker niet, er moet alleen klittenband aan de achterkant zitten.
Het draait alleen wel rond dus je kunt niet bij opstaande randen in de buurt komen als het papier uitsteekt en zonder gaten wordt het stof niet afgevoerd dus verstopt het papier snel.
Het draait alleen wel rond dus je kunt niet bij opstaande randen in de buurt komen als het papier uitsteekt en zonder gaten wordt het stof niet afgevoerd dus verstopt het papier snel.
Ik moet binnenkort het oude leidingwerk weg slijpen uit mijn jaren 20 huis.
Zijn stalen (of ijzer wellicht) buizen met buitendiameters 30, 45 en 63 mm.
Zijn ook behoorlijk dikwandige dus.
Nu heb ik een aantal gws 7-125 liggen en een gws 20-230 te leen.
De kleinere maten gaat wel lukken met de gws7. De rest met de gws 20 denk ik.
Maar nu de vraag, dikkere doorslijpschijven gaan langer mee, maar het duurt ook langer om te slijpen weet ik.
Weegt het op om toch dikkere schijven te nemen dan de 1/1,5mm schijven maar bv een 3 of 4 mm dikke schijf?
Ik heb namelijk nooit gewerkt met een grote slijper, en waar ik eerst een hekel had aan de kleine voelt deze al heel snel vertrouwd.
Ik verwacht voor nu zo'n 15-25 keer te moeten slijpen. Daarnaast nog een aantal keer in 28mm dunwandig staal, maar dat stelt al niks voor met de gws-7.
Maar nu de vraag, dikkere doorslijpschijven gaan langer mee, maar het duurt ook langer om te slijpen weet ik.
Weegt het op om toch dikkere schijven te nemen dan de 1/1,5mm schijven maar bv een 3 of 4 mm dikke schijf?
Ik heb namelijk nooit gewerkt met een grote slijper, en waar ik eerst een hekel had aan de kleine voelt deze al heel snel vertrouwd.
Ik verwacht voor nu zo'n 15-25 keer te moeten slijpen. Daarnaast nog een aantal keer in 28mm dunwandig staal, maar dat stelt al niks voor met de gws-7.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik heb het met de reciprozaag gedaan. Veel makkelijker in kleine hoekjes en op onhandige plekken dan een slijptol met bijbehorende vonkenregenalaintje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:08:
Nu net weer even gekeken; zo te zien is alles wat op dit moment te koop zou zijn alweer op.wheel schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:11:
[...]
Weinig spectaculair, ja. Ik zie 25% korting terwijl er korting op korting op korting op korting op korting enz. is aangekondigd. Dan had ik iets meer van verwacht. Tegenvaller.
Meest interessante wat er nu nog aan komt is zo'n monsterlijke LED lamp;
https://www.gotools.de/ma...-werkzeugfan_121170_12168
En een accuboorhamer + zuiger (compleet met 2x 6,0 Ah accu's);
https://www.gotools.de/ma...er-set-7-tlg_121136_12134
Hmm, ja. Ze zijn wat duurder dan ik had gedacht. Heb mijn grote sleuteltang jaren geleden bij de lokale gereedschapszaak in de opruiming voor 50 gulden gekocht als ik het goed onthouden heb. De rare eend in mijn Knipex verzameling in de zin dat hij geen rood/blauwe handvaten heeft maar van die gladde rode. Er lagen er twee (al heel lang) en ik was er met mijn broer. We hebben er ieder eentje gekocht en toen verdween meteen het hele schap ook.Teijgetje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:30:
[...]
Je kan ook met een sleuteltang dingen beschadigen als je die verkeerd gebruikt. De kans is wel kleiner.
Je kan ook de einden van de kunststof handgrepen van elk klein tangetje in de gaten steken , heb je ook genoeg grip om te draaien zonder beschadigen.
Zoals ik het begrijp is @Beun niet de heel doorgewinterde klusser, om dan erg specifiek (lees duur, vanaf ca 40 euro) gereedschap aan te raden voor een reparatie van 25 euro (2 wasmachinekranen, y-stuk, tape) lijkt me overdreven.
Met een waterpomptang kan je net iets meer. En een van 5 euro voldoet al.
Je kan ook iets tussen de bek en het y-stuk/kraan doen, karton of doekje bv.
En dan nog vraag ik me af of een klein krasje in het y-stuk, achter in een kast, zo`n groot probleem is. Je wil niet weten wat ik van erkende loodgieters al tegen ben gekomen aan krassen.
Hier idem dito. Moest in de kruipruimte oude verwarmingsbuizen (dikwandig inderdaad) verwijderen. Ging uitstekend met recipro op accu.prein2 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:13:
Ik heb het met de reciprozaag gedaan. Veel makkelijker in kleine hoekjes en op onhandige plekken dan een slijptol met bijbehorende vonkenregen
Nog niet. Ben sowieso nog veel aan het prutsen/spelen om de machine wat te leren kennen qua afstellen. Dat is best lastig, zonder ervaring en zonder kennis van de machine.
Duurt nog wel even voordat ik de machine goed genoeg ken om er goede schaafresultaten mee te halen
M'n zware Makita accu boormachine is best stuk aan het gaan. Lage snelheid ratelt door en de accu's doen het nog 10 minuten.
Nu dus een zware vervanger aan het zoeken.
- Heb een lichte dus nu een zwaardere, ik kijk dan naar 18V en iets van 3 Ah
- Makita gewenning.
- Moet ook af en toe in beton kunnen; tot 8mm plugjes
En dan kom je best veel gelijkende machines tegen.
Makita DHP453RFE 18V Accu Klop-/Schroefboormachine
Makita DDF453SFE 18V Li-Ion accu boor-/schroefmachine set
Makita DHP453SFE 18 V LI-ION KLOPBOORMACHINE
(wat een puzzel..)
Nu kijk ik daar deze machine. Nog steeds handelbaar. Of zijn er slimmere/betere alternatieven die ik gemist mag hebben?
- Makita gewenning.
(wat een puzzel..)
Nu kijk ik daar deze machine. Nog steeds handelbaar. Of zijn er slimmere/betere alternatieven die ik gemist mag hebben?
:strip_exif()/f/image/ue9Yh96dP2T1tgs0Iiy46qOw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door the noise op 14-06-2020 20:08 ]
Moet het perse Makita zijn?the noise schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:05:
- Makita gewenning.
Toolstation heeft leuke aanbiedingen van Milwaukee en Bosch.
beide met 2x 4 Ah accu`s en sterker dan de Makita.
Bij de Milwaukee heb je voor 80 euro meer een slagschroevendraaier er bij.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 14-06-2020 21:31 ]
Ik heb het op m'n DSP600 (de accuvariant) bekeken. Zowel 0° als 45° klopt. Bij 45° wel bij er recht op kijken. Als je van bovenaf kijkt, lijkt hij op 44° te staan.Snowhite0901 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 07:59:
[...]
Hmm maar ik vind dat bij zo'n product dat gewoon zou moeten kloppen of ben ik dan te veeleisend?
Ze zijn in principe hetzelfde, maar het kan zijn dat het is verbeterd op de DSP600.
Ik zou persoonlijk bij die 453 wegblijven. Oud model dat nu als budget te koop is. Lomp, zwaar, weinig ergonomisch, laag toerental, weinig koppel. De lichte machines (DDF/DHP483) leveren tegenwoordig meer kracht tegen minder gewicht en een veel betere ergonomie.the noise schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:05:
M'n zware Makita accu boormachine is best stuk aan het gaan. Lage snelheid ratelt door en de accu's doen het nog 10 minuten.
- Makita gewenning.
(wat een puzzel..)
[Afbeelding]
Voor beton kan je beter een zwaardere machine kopen. Of gelijk een boorhamer aanschaffen, want die zijn daar voor gemaakt.
Thx voor het kijken. Het is net recht erop kijken. Zal morgen eens foto's posten.Framoes schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:33:
[...]
Ik heb het op m'n DSP600 (de accuvariant) bekeken. Zowel 0° als 45° klopt. Bij 45° wel bij er recht op kijken. Als je van bovenaf kijkt, lijkt hij op 44° te staan.
Ze zijn in principe hetzelfde, maar het kan zijn dat het is verbeterd op de DSP600.
Moet niet perse Makita zijn. Het werkt tot nu toe bij mij prima.
Ik zal die 2 in de vergelijking meenemen, tnx.
Framoes, ik heb gewoon een reguliere 240V klopboor (en zelfs een BoschHammer) maar ik heb nu een veldschuur met betonnen staanders waar regelwerk op moet IVM damwand. Daar is geen stroom.
Dank dat je de nummers kent. Verder kijken dus.
Framoes, ik heb gewoon een reguliere 240V klopboor (en zelfs een BoschHammer) maar ik heb nu een veldschuur met betonnen staanders waar regelwerk op moet IVM damwand. Daar is geen stroom.
Bedankt. Is een optie inderdaad, zal dat ook even proberen. Zou ook nog met een decoupeer met lange bladen kunnen dan.prein2 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:13:
[...]
Ik heb het met de reciprozaag gedaan. Veel makkelijker in kleine hoekjes en op onhandige plekken dan een slijptol met bijbehorende vonkenregen
Alhoewel zagen wel altijd meer geluid geeft aan buizen heb ik het idee.
Maar zo'n dikke buis trilt gelukkig niet veel mee.
Ik weet dat zaagtafels hier al vaker voorbij zijn gekomen (en ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, voor iemand er weer over begint
) maar ik vind de keuze moeilijk.
Gevoelsmatig wil ik hier tot 450 euro aan uitgeven. Na mijn ervaringen met het haaks en nauwkeurig krijgen van mijn Einhell verstek/afkortzaag wil ik vooral iets nauwkeurigers. Ik wil wel iets dat losstaat, dus inclusief onderstel of wat dan ook.
Ik kijk o.a. naar deze:
https://www.gereedschapce...15mm-400v-4901305902.html
en vind hele gemengde reacties. De één zegt 'geweldig' en de andere 'rubbish'. Maar als ik naar reviews van b.v. een Bosch GTS 10XC kijk zegt men ook daar dat ze de millimeterverstelling eigenlijk niet gebruiken omdat het gewoon niet tot op de millimeter nauwkeurig is. En de vele duizenden euro's kostende zaag van die de lokale bouwmarkt gebruikt is dat naar hun eigen zeggen óók niet.
Dus misschien moet ik me gewoon focussen op een fatsoenlijke motor (die zou bij dit model dan wel weer heel goed zijn) en zelf de noodzakelijke aanpassingen/hulpstukken maken om hem 'near perfect' te krijgen? Hij moet onder andere gebruikt gaan worden voor het gelijktrekken van balken zodat ik die tot (werk)bladen kan verlijmen, dus het moet wel nauwkeurig op elkaar aansluiten na het zagen.
Eerste project word sowieso een werktafel, en als die niet recht is zegt dat een hoop voor de projecten die daarop gemaakt gaan worden daarna
.
Oh, en omdat ik de Pergola vandaag écht af moest maken (vanwege andere projecten die anders te lang gaan duren) moest ik toch nog wat hout schaven. Mijn knakenschaaf heb ik nog geprobeerd recht te schuren maar het lukte echt niet de lelijke toplaag van mijn larikshout eraf te krijgen, dus ik ben de lokale bouwmarkt maar even ingerend en heb deze gehaald:
:strip_exif()/f/image/3RZTgL2OfjBt4X2mBfYt7cog.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Black+Decker Schaaf KW712. Mijn god wat een verademing
. Gewoon zonder enige moeite een mooie gladde toplaag creëren. Ondanks de lage prijs echt wel een duidelijke toevoeging aan mijn arsenaal. Ik wil echt nog wel een fatsoenlijke blokschaaf maar als je die recht wil hebben kan dat blijkbaar niet voor minder dan 200 euro en dat vind ik voor nu nog een beetje too much voor zo'n niche. Dat komt wel als ik wat ouder ben en minder projecten op stapel heb staan
.
Gevoelsmatig wil ik hier tot 450 euro aan uitgeven. Na mijn ervaringen met het haaks en nauwkeurig krijgen van mijn Einhell verstek/afkortzaag wil ik vooral iets nauwkeurigers. Ik wil wel iets dat losstaat, dus inclusief onderstel of wat dan ook.
Ik kijk o.a. naar deze:
en vind hele gemengde reacties. De één zegt 'geweldig' en de andere 'rubbish'. Maar als ik naar reviews van b.v. een Bosch GTS 10XC kijk zegt men ook daar dat ze de millimeterverstelling eigenlijk niet gebruiken omdat het gewoon niet tot op de millimeter nauwkeurig is. En de vele duizenden euro's kostende zaag van die de lokale bouwmarkt gebruikt is dat naar hun eigen zeggen óók niet.
Dus misschien moet ik me gewoon focussen op een fatsoenlijke motor (die zou bij dit model dan wel weer heel goed zijn) en zelf de noodzakelijke aanpassingen/hulpstukken maken om hem 'near perfect' te krijgen? Hij moet onder andere gebruikt gaan worden voor het gelijktrekken van balken zodat ik die tot (werk)bladen kan verlijmen, dus het moet wel nauwkeurig op elkaar aansluiten na het zagen.
Eerste project word sowieso een werktafel, en als die niet recht is zegt dat een hoop voor de projecten die daarop gemaakt gaan worden daarna
Oh, en omdat ik de Pergola vandaag écht af moest maken (vanwege andere projecten die anders te lang gaan duren) moest ik toch nog wat hout schaven. Mijn knakenschaaf heb ik nog geprobeerd recht te schuren maar het lukte echt niet de lelijke toplaag van mijn larikshout eraf te krijgen, dus ik ben de lokale bouwmarkt maar even ingerend en heb deze gehaald:
:strip_exif()/f/image/3RZTgL2OfjBt4X2mBfYt7cog.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Black+Decker Schaaf KW712. Mijn god wat een verademing
[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-06-2020 22:43 ]
Op advies van meerdere Tweakerscheb ik recent de SP6000 aangeschaft. Netjes de combi gepakt met track, tas en in M-Box.
In het begin een beetje spelen/puzzelen, maar voelt al snel ‘bekend’. Doet exact wat ik er van verwachtte en ben er dus ook heel blij mee. De combi afkortzaag/invalzaag/multitool is echt heerlijk om mee te werken.
Bedankt nogmaals voor alle goede adviezen! Geloof dat ik nu wel officieel Makita-groupie geworden ben.
In het begin een beetje spelen/puzzelen, maar voelt al snel ‘bekend’. Doet exact wat ik er van verwachtte en ben er dus ook heel blij mee. De combi afkortzaag/invalzaag/multitool is echt heerlijk om mee te werken.
Bedankt nogmaals voor alle goede adviezen! Geloof dat ik nu wel officieel Makita-groupie geworden ben.
Mooi ding hé. Zou jij ook eens naar de hoek aanduiding kunnen kijken op de vaste hoeken 0 en 45?PRoeske schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:38:
Op advies van meerdere Tweakerscheb ik recent de SP6000 aangeschaft. Netjes de combi gepakt met track, tas en in M-Box.
Als je veel gaten in beton moet boren is een boorhamer op accu het overwegen waard. Mijn ervaring is dat een sporadisch gaatje boren in beton met kloboor prima is, maar als het er meer worden de lol er snel af is.the noise schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:38:
De DeWalt DW745 en DW7485 hebben een makkelijk te stellen en precies systeem om tot op de mm nauwkeurig te zagen.HTT-Thalan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:38:
Ik weet dat zaagtafels hier al vaker voorbij zijn gekomen (en ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, voor iemand er weer over begint) maar ik vind de keuze moeilijk.
Ik kijk o.a. naar deze:
Eerste project word sowieso een werktafel, en als die niet recht is zegt dat een hoop voor de projecten die daarop gemaakt gaan worden daarna.
[Afbeelding]
Een Black+Decker Schaaf KW712. Mijn god wat een verademing. Gewoon zonder enige moeite een mooie gladde toplaag creëren. Ondanks de lage prijs echt wel een duidelijke toevoeging aan mijn arsenaal. Ik wil echt nog wel een fatsoenlijke blokschaaf maar als je die recht wil hebben kan dat blijkbaar niet voor minder dan 200 euro en dat vind ik voor nu nog een beetje too much voor zo'n niche. Dat komt wel als ik wat ouder ben en minder projecten op stapel heb staan
.
Wel gezien dat hij 400V is? Kost je de aanleg van een krachtstroom aansluiting extra als je die niet hebt. In die prijsklasse en grootte imo ook totaal onnodig om een 400V variant te kopen. Hij is "maar" 2800W, je ziet zo vaak bedraade apparaten van 2600W bijvoorbeeld gewoon op 230V. Ik zou voor een 230V variant gaan (wel de stofzuiger op een andere groep aansluiten), kan je tenminste ook makkelijk buiten de schuur zagen met een normale haspel eraan of hem een keer meenemen naar vrienden / kennissen.HTT-Thalan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:38:
Ik kijk o.a. naar deze:
Aangezien je de zoekfunctie al hebt gebruikt heb ik geen verder advies
Bij reviews moet je overigens ook kritisch zijn met lezen, het zou me niks verbazen als een PTS 10 (groene variant) gemiddeld betere reviews krijgt dan een GTS 10 XC. De GTS zal ongetwijfeld de betere versie zijn, echter is het verwachtingspatroon daarbij hoger en is de gebruiker vaker iemand die erg kritisch is op elk kleine foutje.
Waar een Scheppach (toch een budget merk) bijvoorbeeld een mm kan afwijken en een gebruiker hier niks over noemt omdat het de verwachting is, kan de GTS 0,1mm afwijken en dit tot een ontevreden gebruiker leiden
[ Voor 25% gewijzigd door Twijfels op 14-06-2020 23:25 ]
Dit, ben zelf wel Makita fan maar zou bij die 453 wegblijven inderdaad. Van Makita zelf of andere merken is er veel fijner materiaal te koop.Framoes schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:33:
[...]
Ik heb het op m'n DSP600 (de accuvariant) bekeken. Zowel 0° als 45° klopt. Bij 45° wel bij er recht op kijken. Als je van bovenaf kijkt, lijkt hij op 44° te staan.
[...]
Ik zou persoonlijk bij die 453 wegblijven. Oud model dat nu als budget te koop is. Lomp, zwaar, weinig ergonomisch, laag toerental, weinig koppel. De lichte machines (DDF/DHP483) leveren tegenwoordig meer kracht tegen minder gewicht en een veel betere ergonomie.
Voor beton kan je beter een zwaardere machine kopen. Of gelijk een boorhamer aanschaffen, want die zijn daar voor gemaakt.
Eigenlijk altijd als een Makita apparaat met 3 Ah accu's i.p.v. 5 Ah of 2 Ah accu's wordt aangeboden moet je wantrouwig zijn.GoldenSample schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:30:
[...]
Dit, ben zelf wel Makita fan maar zou bij die 453 wegblijven inderdaad. Van Makita zelf of andere merken is er veel fijner materiaal te koop.
Waarom dat? Is dat dan de B lijn?BrtH schreef op maandag 15 juni 2020 @ 00:20:
[...]
Eigenlijk altijd als een Makita apparaat met 3 Ah accu's i.p.v. 5 Ah of 2 Ah accu's wordt aangeboden moet je wantrouwig zijn.
Ik zat in ongeveer hetzelfde schuitje, niet helemaal. In mijn geval kom ik van een Makita met 2 stuks NiCd accu's, 14V en 1.4Ah. Ik heb er lang plezier van gehad. Hij zat op de tweede set accu's maar die begonnen ook achteruit te gaan. NiCad, niet meer nieuw te koop. Daarom heb ik laatst in een aanbieding een blauwe Bosch set gekocht bij toolstation, 18V accuboor met drie ProCore 4Ah accu's en lader in een koffer. Met de huidige aanbieding van Bosch krijg je daar gratis nog een accu bij. Toen had ik maar liefst vier van die dikke ProCore accu's.the noise schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:05:
- Makita gewenning.
Vier accu's van 4Ah is voor thuisgebruik natuurlijk totale overkill als je maar 1 body hebt. Je kunt van zo'n set dan een of twee van die dikke accu's via MP goed kwijt raken. Dan valt de aanschaf ineens goed mee. Zelf heb ik het anders ingestoken en er een tweede Bosch blauw body bij gekocht. De tweede met klopstand, dat had mijn oude Makita ook. Inderdaad reuze handig om overal in huis even snel een gaatje in de muur te kunnen jassen.
Op het juiste moment waren er voor beiden mooie aanbiedingen. Bij elkaar heb ik nu twee nieuwe bodies en vier dikke accu's. Ik kan voorlopig goed vooruit.
NiCd cellen zijn nog wel los te koop. Maar dan nog.... het is gewoon kostentechnisch niet interessant.
Gister bij de Hornbach in Utrecht staan twijfelen tussen de Bosch GCM 8 SJL en de Makita LS1018LN. Na wat hulp van een hele vriendelijke medewerker gekozen voor de Makita.
Kon mooi de laagste prijsgarantie in werking zien want toen ik zaterdagavond op internet zat te neuzen kon ik de bosch ophalen voor 268 euro bij de Hornbach en de Makita voor 367. het prijsverschil was in eerste instantie ook de reden om voor de Bosch te gaan. Toen ik er naast stond leek de Makita me degelijker en de grotere zaagcapaciteit is ook wel prettig. Omdat de prijs van de Bosch was gestegen met 30 euro en ik op de Makita nog 35 euro voordeel kreeg ivm laagste prijs garantie was het verschil ook ineens erg klein.
kort verhaal lang; ik heb eindelijk een afkortzaag. Mooie machine en zo te zien uit de doos redelijk haaks/recht. Vanmiddag even afstellen en netjes op de mm stellen. Pittig grote doos ook wel trouwens.
:strip_exif()/f/image/XbqW9kiXveuAPlU2WdD6cwok.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag of morgen nog even het Bosch onderstel halen, daar stond de Makita ook op in de Hornbach en nu ik het ding op mijn werkbank zie denk ik dat ik dat onderstel wel ga gebruiken..
Kon mooi de laagste prijsgarantie in werking zien want toen ik zaterdagavond op internet zat te neuzen kon ik de bosch ophalen voor 268 euro bij de Hornbach en de Makita voor 367. het prijsverschil was in eerste instantie ook de reden om voor de Bosch te gaan. Toen ik er naast stond leek de Makita me degelijker en de grotere zaagcapaciteit is ook wel prettig. Omdat de prijs van de Bosch was gestegen met 30 euro en ik op de Makita nog 35 euro voordeel kreeg ivm laagste prijs garantie was het verschil ook ineens erg klein.
kort verhaal lang; ik heb eindelijk een afkortzaag. Mooie machine en zo te zien uit de doos redelijk haaks/recht. Vanmiddag even afstellen en netjes op de mm stellen. Pittig grote doos ook wel trouwens.
:strip_exif()/f/image/XbqW9kiXveuAPlU2WdD6cwok.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag of morgen nog even het Bosch onderstel halen, daar stond de Makita ook op in de Hornbach en nu ik het ding op mijn werkbank zie denk ik dat ik dat onderstel wel ga gebruiken..
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Je maakt het jezelf niet makkelijk door eerst op maat te zagen en daarna te gaan lijmen. Het is veel makkelijker om ze eerst ruw in te korten, te verlijmen en daarna met een inval, cirkel, of handzaag de eindjes van het werkblad op maat te zagen. Eventueel nog even bijwerken met de schaaf en het is allemaal mooi strak.HTT-Thalan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:38:
Hij moet onder andere gebruikt gaan worden voor het gelijktrekken van balken zodat ik die tot (werk)bladen kan verlijmen, dus het moet wel nauwkeurig op elkaar aansluiten na het zagen.
Als je van plan bent om de balken over de lengte te zagen dan is het vooral een kwestie van de geleider 1 keer instellen en dan alle balken zagen met die instelling. Dure machines hebben (een stuk) minder speling dan de goedkopere machines, maar perfect is het nooit. Met wat handigheid kan je op zich prima om die speling heen werken. Pas in de bovenste prijsklasses worden de toleranties en passingen van de machine zo strak dat je ze meestal kan verwaarlozen.
Voor de gereedschap liefhebbers: blauwe Bosch is in de dagaanbieding bij Amazon.nl.
https://www.amazon.nl/gp/...8316312031&ref_=nav_cs_gb
@Framoes dank je.
@Twijfels klopt
de plaats in de werkplaats waar hij moet komen heeft een krachtstroom aansluiting, en als je die optie tóch hebt, kun je een iets zwaardere motor nemen. Ik kreeg elders het advies dat een snellere/krachtigere zaag minder kans geeft op 'burn' bij dikker hout (en dat gaat bij mij zeker gebeuren, dik hout zagen).
De nauwkeurigheid is voor mij zeker belangrijk, maar ik ben een beetje bang dat een GTS voor mij te krap/klein gaat zijn, dus ik zoek naar wat grotere machines (met vooral ook een grotere zaagbladdiameter).
Sowieso vind ik het lastig om nog op reviews af te gaan. Je hoort vaak dat die nu ook te koop zijn, en als ik zie dat mijn scheve Einhell helemaal de hemel in word geprezen...
@steven2992 het gaat inderdaad om te lengtes, de breedte komt na het verlijmen pas. Ik moet een rechte lijmrand hebben
. Ik ben alleszins bereid om 'naar mijn gereedschap' te werken, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dat moet doen (maw rechte spullen creëeren met kromme spullen).
@Twijfels klopt
De nauwkeurigheid is voor mij zeker belangrijk, maar ik ben een beetje bang dat een GTS voor mij te krap/klein gaat zijn, dus ik zoek naar wat grotere machines (met vooral ook een grotere zaagbladdiameter).
Sowieso vind ik het lastig om nog op reviews af te gaan. Je hoort vaak dat die nu ook te koop zijn, en als ik zie dat mijn scheve Einhell helemaal de hemel in word geprezen...
@steven2992 het gaat inderdaad om te lengtes, de breedte komt na het verlijmen pas. Ik moet een rechte lijmrand hebben
Zoals de rest ook al gemeld heeft is een recipro het meest geschikte stuk gereedschap voor deze klus. De recipro is namelijk met name geschikt voor sloop (en snoei) werk. Slijpen kan natuurlijk ook, maar dan zou ik nog steeds geen 230mm slijptol gebruiken. Veel te lomp voor zo'n klus. Probeer zoveel mogelijk rondom de buis in te slijpen, en doe het laatste stuk waar je niet bij komt met een zaag (Recipro > ijzerzaag > decoupeer in mijn ogen).alaintje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:08:
Wat betreft schijf dikte. De dunne schijven (<2mm) zijn om door te slijpen, de dikke schijven (>3mm) zijn om af te bramen. Doorslijpen met een dikkere schijf heeft geen effect op de slijtage van de schijf, omdat je met de volledige dikte in je materiaal slijpt. Je slijpt dus net zoveel meer materiaal weg als je meer schijf materiaal hebt. Wel belast je de slijptol meer, waardoor die dus wel sneller slijt
ok nog even de foto's. Ik denk dat ik zelf wel eerst eens ga proberen hem opnieuw af te stellen volgens de handleiding...maar dat zal met een normale geodriehoek moeten. Iemand die zegt stuur hem gewoon terug voor garantie?
De 22,5 klopt.

De haakse stand...

de 45 graden stand...
De 22,5 klopt.

De haakse stand...

de 45 graden stand...

Iemand ervaringen met dit soort schragen?
https://www.hbm-machines....essionele-zaagbok-schraag
De specificaties klinken zeer goed en stevig, maar wordt dat ook zo ervaren?
https://www.hbm-machines....essionele-zaagbok-schraag
De specificaties klinken zeer goed en stevig, maar wordt dat ook zo ervaren?
haha, zat iemand net een paar cent onder de prijs van Hornbach? Had 't maar even laten weten!Pixeltje schreef op maandag 15 juni 2020 @ 06:38:
Kon mooi de laagste prijsgarantie in werking zien want toen ik zaterdagavond op internet zat te neuzen kon ik de bosch ophalen voor 268 euro bij de Hornbach
*insert signature here
Hoi,the noise schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:38:
even 2 keine offtopic tips:
als je reageert, gebruik dan even de "quote"-functie, dan krijgt de persoon waar je op reageert daar een melding van.
Als je niet een hele lap tekst wilt kun je ook iemand taggen door een "@" te typen en daarachter de username van diegene die je wilt bereiken.
succes
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@Snowhite0901 Het pijltje wijst idd 44 graden aan. Heb je een stukje gezaagd en de hoek gecontroleerd? Ik verwacht dat de zaag prima is, maar dat het pijltje afwijkt.
@HTT-Thalan Die scheppach zaag is een bouwzaag. Voornamelijk gebouwd om misbruik door aannemers te overleven. Maar nauwkeurigheid is in die zaag ver te zoeken.
Houd gewoon MP een tijd je in de gaten. Krachtstroom machines kosten daar niet zoveel, omdat niet veel particulieren een krachtstroomaansluiting hebben en dus niet de prijs lopen op te drijven
Maar met 450 euro wordt het wel een uitdaging om een mooie machine te vinden. Als ik ff op MP kijk, zie ik wel een paar prima machines staan (een Harwi 130, een scheppach TS4010 is wat ik als eerste tegenkom). Maar die machines zijn wel 700-900 euro.
@HTT-Thalan Die scheppach zaag is een bouwzaag. Voornamelijk gebouwd om misbruik door aannemers te overleven. Maar nauwkeurigheid is in die zaag ver te zoeken.
Houd gewoon MP een tijd je in de gaten. Krachtstroom machines kosten daar niet zoveel, omdat niet veel particulieren een krachtstroomaansluiting hebben en dus niet de prijs lopen op te drijven
Maar met 450 euro wordt het wel een uitdaging om een mooie machine te vinden. Als ik ff op MP kijk, zie ik wel een paar prima machines staan (een Harwi 130, een scheppach TS4010 is wat ik als eerste tegenkom). Maar die machines zijn wel 700-900 euro.
[ Voor 71% gewijzigd door Raymond op 15-06-2020 09:21 ]
Bedankt voor je reactie.Raymond schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:09:
@Snowhite0901 Het pijltje wijst idd 44 graden aan. Heb je een stukje gezaagd en de hoek gecontroleerd? Ik verwacht dat de zaag prima is, maar dat het pijltje afwijkt.
Nee, ik heb nog helemaal niets gezaagd.Volgens mij zit er geen mogelijkheid alleen het pijltje te verzetten toch? Daarnaast vind ik het dan raar dat de 22,5 graden wel klopt.
Gewoon niet zo druk maken over dat pijltje. Je zaagt toch 80% op 90 graden en de overige 20% op 45 graden. Hooguit dat je een keertje gebruikt maakt van de functie om op 44 of 46 graden te zagen, zodat je hoek iets scherper wordt en aan de zichtzijde goed aansluit. Maar dat zijn allemaal standaardinstellingen op je machine.Snowhite0901 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:15:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Nee, ik heb nog helemaal niets gezaagd.Volgens mij zit er geen mogelijkheid alleen het pijltje te verzetten toch? Daarnaast vind ik het dan raar dat de 22,5 graden wel klopt.
Die keren dat je daarwerkelijk een rare hoek wilt zagen, doe je dat toch niet op basis van het aantal graden, maar neem je een bestaande hoek over. En daarvoor doe je dan eerst een paar proefzaagsnedes om de machine goed in te stellen.
Heb deze zelf niet maar heb meermaals gelezen dat deze ergens een palletje heeft om de zaag op -1 graad te zetten, heb je deze toevallig al gevonden en geprobeerd?Snowhite0901 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:15:
[...]
Bedankt voor je reactie.
jup, dan gaat hij naar ongeveer -2 (niet af te lezen)ydr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:19:
[...]
Heb deze zelf niet maar heb meermaals gelezen dat deze ergens een palletje heeft om de zaag op -1 graad te zetten, heb je deze toevallig al gevonden en geprobeerd?
Meestal is het budget en oudere machines.
Er zijn sets die overigens wel prima machines met 3Ah accu's combineren. Daarbij krijg je vaak wel de snellader, die je bij sets met de oudere modellen niet krijgt.
De DDF482 is als laatste schroefmachine met koolborstels ook met 3Ah accu's te koop. En ook de DDF483 en DTD155 zijn in set met 3Ah te koop. Met name omdat deze in de categorie extra compact/licht vallen.
Machines in de serie 3XX en 45X links laten liggen. Alles met 48X is nieuwer.
Ik heb al een beetje op MP gekeken idd. Het hoeft niet nieuw, als het maar wel krachtig en nauwkeurig is. Ik zit ook een haartje van de grens met DE, misschien dat ik daar iets goeds kan vinden?Raymond schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:09:
https://www.hornbach.de/s...400V/8162827/artikel.html
Zoiets bv?
[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-06-2020 09:41 ]
Kan je dmv dat schroefje de oranje aanwijzer niet stellen?Snowhite0901 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:15:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Ik heb trouwens ook m'n SP6000 even bekeken en daarbij zit de 0° iets richting de 1°, maar dat kan ook viezigheid in de machine zijn (hij is ongeveer 6 jaar oud). Ik kan 'm wel makkelijk naar 0° duwen. 22,5° en 45° gaan vanzelf goed.
even een vraagje: hoe zetten jullie je afkort zaag vast op je werkbank? ik zit enorm te twijfelen, dus wat is de beste keuze/wat gebruiken jullie:
- niet, gewoon los er op zetten, nadeel: minder stabiel
- erin vast schroeven, nadeel: werkblad is dan beschadigd en hij is niet verplaatsbaar
- onderstel gebruiken, nadeel: extra kosten, extra ruimte
- vastschroeven op een plaat en deze plaat dan met klemmen op je werkbank vast zetten...zie zo geen nadelen
Dus ik neig naar het laatste, of is dit niet verstandig om een of andere reden?
- erin vast schroeven, nadeel: werkblad is dan beschadigd en hij is niet verplaatsbaar
- vastschroeven op een plaat en deze plaat dan met klemmen op je werkbank vast zetten...zie zo geen nadelen
Als ik dat zo zie is dat ook een bouwzaag. Zelfde idee als die je eerder linkte.HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:37:
[...]
Ik heb al een beetje op MP gekeken idd. Het hoeft niet nieuw, als het maar wel krachtig en nauwkeurig is. Ik zit ook een haartje van de grens met DE, misschien dat ik daar iets goeds kan vinden?
https://www.hornbach.de/s...400V/8162827/artikel.html
Zoiets bv?
Hoe maak ik dan het onderscheid naar een 'nauwkeurige' zaag?Framoes schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:47:
[...]
Als ik dat zo zie is dat ook een bouwzaag. Zelfde idee als die je eerder linkte.
Verwijderd
Dat oranje palletje is de boosdoener. Ik heb net bij die van mij gekeken en daar is alles netjes 90, 45, 22,5.Snowhite0901 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:20:
[...]
jup, dan gaat hij naar ongeveer -2 (niet af te lezen)
Bij mij staat dat oranje palletje ook iets schuiner als bij jou. Bij die van jou loopt ie "parralel" het frame. Bij mij staat ie iets naar binnen gericht.
Die kan je gewoon zelf stellen vandaar ook het schroefje. Die 22,5 heeft 2 standen op de draaiknop.
Verwijderd
Door gewoon eens te luisteren naar wat er hier gezegd word en niet continue met de meest vreemde merken aan te komen zetten.HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:49:
[...]
Hoe maak ik dan het onderscheid naar een 'nauwkeurige' zaag?
Wij geven a, b, c, d als suggestie in verschillende prijsklassen en jij komt dan met g en e aanzetten. Van een duits merk waar niemand hier van heeft gehoord. Op 400 volt.

Ja, weten hier veel maar ook niet alles. Je doet me denken aan een bepaald familielid van mij. Die vraagt ook altijd of ik eens ergens in wil duiken. Dan zoek je alles tot in de puntjes uit en steek je er veel tijd in en als puntje bij paaltje komt dan komt ze toch thuis met iets wat je nooit hebt aangeraden. Ja maar, de verkoper zei.....
Bedankt. Daar kan ik wat mee.Nivado schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:34:
[...]
Zoals de rest ook al gemeld heeft is een recipro het meest geschikte stuk gereedschap voor deze klus. De recipro is namelijk met name geschikt voor sloop (en snoei) werk. Slijpen kan natuurlijk ook, maar dan zou ik nog steeds geen 230mm slijptol gebruiken. Veel te lomp voor zo'n klus. Probeer zoveel mogelijk rondom de buis in te slijpen, en doe het laatste stuk waar je niet bij komt met een zaag (Recipro > ijzerzaag > decoupeer in mijn ogen).
Wat betreft schijf dikte. De dunne schijven (<2mm) zijn om door te slijpen, de dikke schijven (>3mm) zijn om af te bramen. Doorslijpen met een dikkere schijf heeft geen effect op de slijtage van de schijf, omdat je met de volledige dikte in je materiaal slijpt. Je slijpt dus net zoveel meer materiaal weg als je meer schijf materiaal hebt. Wel belast je de slijptol meer, waardoor die dus wel sneller slijt, en het gewoonweg langer duurt.
De buizen zitten niet heel ontoegankelijk, de meeste in de kelder op mijn borsthoogte en een goed stuk van de muur. Een enkeling op 1,80 hoog. Ik kan ze bijna allemaal van 2 kanten bereiken, daarom kon het ook wel met een flex.
Maar waar ze door de vloer gaan wordt het natuurlijk wat lastiger, maar die kort ik hoger af en sla ik door de vloer er uit.
Had van te voren niet het idee dat de recipro daar zo geschikt voor zou zijn eerlijk gezegd. Omdat een zaag een beetje gaat lopen op een buis in het begin.
En wat betreft de diktes, makes sense. Zo dacht ik er zelf ook over, meer materiaal verwijderen duur alleen maar langer.
Ik heb deze zaag ook onlangs gekocht en heb dezelfde afwijking. Helaas nog geen tijd gehad om de zaag te proberen.Snowhite0901 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:38:
ok nog even de foto's. Ik denk dat ik zelf wel eerst eens ga proberen hem opnieuw af te stellen volgens de handleiding...maar dat zal met een normale geodriehoek moeten. Iemand die zegt stuur hem gewoon terug voor garantie?
De 22,5 klopt.
[Afbeelding]
De haakse stand...
[Afbeelding]
de 45 graden stand...
[Afbeelding]
Ik zet hem altijd op de grond. Werkt voor mij het makkelijkst. Vaak zijn het langere stukken die ik moet afkorten en dan is op de werkbank (binnen) sowieso geen optie (te weinig ruimte).breagor schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:44:
even een vraagje: hoe zetten jullie je afkort zaag vast op je werkbank? ik zit enorm te twijfelen, dus wat is de beste keuze/wat gebruiken jullie:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ja daar heb je een punt. Ik had het even moeten laten weten. Was mijn eerste bezoek aan de Hornbach (ik moet er een half uur voor rijden) en was eerlijk gezegd nogal overdonderd door een paar dingen, met name de vriendelijkheid, deskundigheid en initiatief van het personeel was verfrissend. Ik stelde Jan een vraag en kreeg zowaar een antwoord met inhoud in plaats van de - sorry voor de analoog - gebruikelijke gamma-reactie 'dat weet ik niet meneer' waarna ze dezelfde informatie als die ik reeds op de doos vond aan me terugkoppelen, vanaf de doos.Tjark schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:52:
[...]
haha, zat iemand net een paar cent onder de prijs van Hornbach? Had 't maar even laten weten!
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ja, en vervolgens worden er tafelzaagjes voorgesteld met een 20cm zaagbladVerwijderd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:57:
[...]
Dat oranje palletje is de boosdoener. Ik heb net bij die van mij gekeken en daar is alles netjes 90, 45, 22,5.
Bij mij staat dat oranje palletje ook iets schuiner als bij jou. Bij die van jou loopt ie "parralel" het frame. Bij mij staat ie iets naar binnen gericht.
Die kan je gewoon zelf stellen vandaar ook het schroefje. Die 22,5 heeft 2 standen op de draaiknop.
Dus geen tafelzaag, maar een zaagtafel. En als het niet nauwkeurig kan voor een beetje schappelijke prijs, moet ik zelf misschien wat geleiders gaan maken. Zolang het tafelblad recht is en de zaag niet wiebelt moet dat te doen zijn, toch?
Na nog wat puzzelen lijkt dit de vergelijking te gaan worden.
Deze actie krijg je dan een accu en lader bij. Als extra dan een 2e accu want anders zit je weer te kijken.
:strip_exif()/f/image/RBrTFxpbaRAPBiew8smLi7NG.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarmee val ik wel m'n huiskleur af ;-)
:strip_exif()/f/image/Ovu7fdznmm9cllbsigRjmnL1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral het aandraaimoment valt op. De oudere Makita kwam tot 42Nm, deze 62Nm en die Bosch zelfs 85Nm. Vanavond nog verder in verdiepen maar als je nog iets wil toevoegen welkom.
Deze actie krijg je dan een accu en lader bij. Als extra dan een 2e accu want anders zit je weer te kijken.
:strip_exif()/f/image/RBrTFxpbaRAPBiew8smLi7NG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ovu7fdznmm9cllbsigRjmnL1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral het aandraaimoment valt op. De oudere Makita kwam tot 42Nm, deze 62Nm en die Bosch zelfs 85Nm. Vanavond nog verder in verdiepen maar als je nog iets wil toevoegen welkom.
Bedanktwortelsoft schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:22:
Voor de gereedschap liefhebbers: blauwe Bosch is in de dagaanbieding bij Amazon.nl.
Nu weet ik niet goed meer wat ik moet doen.
Of de GKS 18V bij Amazon kopen of op Toolstation.
Ik heb al twee 5Ah accu's en 1 4Ah, maar nog geen ProCores.
Ook heb ik nog een oude oplader.
Dus nu de vraag of twee 4Ah accus (waarvan 1 ProCore) + een nieuwe lader mij 80 euro waard zijn...
Edit: Ohnee! Amazon heeft de 18V-57, en ik wil de 18V-57G!
Nvm dus, hier een
[ Voor 6% gewijzigd door Dr Pro op 15-06-2020 10:53 ]
Verwijderd
En dus voor een duppie op de eerste rang zitten. 8,5cm, nauwkeurig, 450 euro. Dat gaat gewoon niet. En ik doelde met mijn opmerking niet specifiek op je vraag naar een zaag maar in het algemeen.HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:31:
[...]
Ja, en vervolgens worden er tafelzaagjes voorgesteld met een 20cm zaagblad. Ik wil op hoogte (85cm) kunnen werken en werkstukken van 3m lang en minimaal een cm of 8 dik kunnen doorvoeren. Bovendien komt het me qua plaats in de garage (en ook qua vermogen) beter uit om krachtstroom te benutten (ik heb het tóch).
Dus geen tafelzaag, maar een zaagtafel. En als het niet nauwkeurig kan voor een beetje schappelijke prijs, moet ik zelf misschien wat geleiders gaan maken. Zolang het tafelblad recht is en de zaag niet wiebelt moet dat te doen zijn, toch?
Als ik de standaard vurenhouten balk neem dan is die 44x69. Er is werkelijk waar niemand die dat ding rechtopstaand gaat doorzagen.
Geef mij 1 voorbeeld waarbij jij plaatmateriaal of balkmateriaal van 8,5cm gaat doorzagen.
Dat zit wel in een iets andere prijsklasse dan wat je tot nu toe voorgesteld hebt. Als je het goed wil doen dan zou ik wat budget uittrekken en marktplaats in de gaten houden voor een degelijke maar goed gebruikte zaagtafel van een meubelmaker. Uiteindelijk moet je kiezen tussen goed of goedkoop, allebei kan niet.
@HTT-Thalan ik moet het hier toch wel met @Verwijderd eens zijn. Je zoekt naar oplossingen voor problemen die er eigenlijk niet zijn. Het lijkt wel alsof je enige doel is om alles anders te willen doen dan gebruikelijk is.. Op die manier zorg je ervoor dat je straks überhaupt geen reacties op je vragen meer krijgt, aangezien je toch te eigenwijs bent om iets met de geboden adviezen te doen 
Als je zo graag groot en nauwkeurig wil werken, moet je naar een Hammer K3 kijken bijvoorbeeld. Dat voldoet aan je eisen, maar is een totaal andere prijsklasse (lees, factor 10). Wat je wilt bestaat niet voor €450 en je wringt je in allerlei rare bochten om iets te realiseren wat je 99% zeker helemaal niet nodig hebt.
Koop gewoon lekker een GTS 10 XC of vergelijkbaar model, eventueel van marktplaats, zo goed ga je het voor het geld zelf nooit krijgen door zo'n scheppach bouwzaag aan alle kanten aan te passen.
Als je zo graag groot en nauwkeurig wil werken, moet je naar een Hammer K3 kijken bijvoorbeeld. Dat voldoet aan je eisen, maar is een totaal andere prijsklasse (lees, factor 10). Wat je wilt bestaat niet voor €450 en je wringt je in allerlei rare bochten om iets te realiseren wat je 99% zeker helemaal niet nodig hebt.
Koop gewoon lekker een GTS 10 XC of vergelijkbaar model, eventueel van marktplaats, zo goed ga je het voor het geld zelf nooit krijgen door zo'n scheppach bouwzaag aan alle kanten aan te passen.
Ik heb vanaf nu een stabiele aanvoer van vrij dikke lariks balken en planken. Wat ik nu heb staan is 5cm dik (dat word een buitentafel), maar het werkblad van de werkbank b.v. gaat minimaal 7cm dik worden. Die balken moeten in de lengte gelijkgetrokken worden voor ik ze verlijm.Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:43:
[...]
En dus voor een duppie op de eerste rang zitten. 8,5cm, nauwkeurig, 450 euro. Dat gaat gewoon niet. En ik doelde met mijn opmerking niet specifiek op je vraag naar een zaag maar in het algemeen.
Als ik de standaard vurenhouten balk neem dan is die 44x69. Er is werkelijk waar niemand die dat ding rechtopstaand gaat doorzagen.
Geef mij 1 voorbeeld waarbij jij plaatmateriaal of balkmateriaal van 8,5cm gaat doorzagen.
De bedoeling is om op regelmatige basis (maar dan maandelijks, niet wekelijks) wat grotere projecten te kunnen uitvoeren. Tafels, banken, een tuinhuisje, etc. Dan is de technische eis dat het allemaal kán op zo'n machine en de dikke pré als het ook allemaal nog met zo min mogelijk afwijking in de maatgeving kan.
Ik heb het budget al opgerekt en zit nu naar € 600+ euro machines te kijken, voornamelijk ook tweedehands. De reden dat ik probeer de kosten te drukken is o.a. omdat ik óók nog een vandiktebank wil voor datzelfde materiaal. En dat moet ook geen budgetknaller van de hornbach zijn, want het moet wat aankunnen. B.v. zoiets:
https://www.marktplaats.n...ad-4a02-92e8-61d754d3250f
Dus ja, ik ga geen zaagmachine á 2000 euro neerzetten. Het liefst heb ik natuurlijk zoiets:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
maar daar vraagt hij 1750 voor, en dat is gewoon nu te gortig. Als de nauwkeurigheid dan niet kán voor mijn streefbudget, kan ik met enkele tips die ik heb gehad ook zelf geleiders maken om een 'bouwtafel' nauwkeuriger te maken. Maar dan moet de tafel zelf wel recht zijn.
Je zoekt compleet naar de verkeerde machines. Ruwe balken en planken worden met een lintzaag en vandiktebank (edit: zie dat één van je links toch een juiste machine is) bewerkt, niet met een zaagtafel.HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:51:
[...]
Ik heb vanaf nu een stabiele aanvoer van vrij dikke lariks balken en planken. Wat ik nu heb staan is 5cm dik (dat word een buitentafel), maar het werkblad van de werkbank b.v. gaat minimaal 7cm dik worden. Die balken moeten in de lengte gelijkgetrokken worden voor ik ze verlijm.
De bedoeling is om op regelmatige basis (maar dan maandelijks, niet wekelijks) wat grotere projecten te kunnen uitvoeren. Tafels, banken, een tuinhuisje, etc. Dan is de technische eis dat het allemaal kán op zo'n machine en de dikke pré als het ook allemaal nog met zo min mogelijk afwijking in de maatgeving kan.
[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 15-06-2020 10:55 ]
Iemand wiens video's ik volg die meubelbouwer is (als in: hij is daartoe opgeleid) vertelde dat hij de lintzaag niet voor lange stukken gebruikt 'because the blade tends to wander'. En ergens snap ik dat, een lintzaag kan bewegen, een gefixeerd blad niet? Lintzaag is uiteraard goedkoper, maar de balken die je koopt zijn ook allemaal op die manier gezaagd en echt nauwkeurig zijn ze niet. Mijn 15x5 balken zijn dan weer 14,9, 14,7, soms zelfs op dezelfde balk. Dat moet ik dus eerst gelijktrekken voor ik ze kan verlijmen.Twijfels schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:52:
[...]
Je zoekt compleet naar de verkeerde machines. Ruwe balken en planken worden met een lintzaag en vandiktebank bewerkt, niet met een zaagtafel.
Iemand hier gaf als reactie dat het op zich wel met de 'bouwzaag' kan, maar dat ik dan gewoon alle balken ineens met dezelfde 'instelling' moet verwerken zodat ze in ieder geval onderling overeenkomen. Het belangrijkste hier is dan dat de zaagsnede consistent en recht is. Maatgeving komt bij het afwerken wel.
Ik wil gewoon niet weer de frustratie van mijn verstekzaag dat 45 of 90 graden makkelijk een graad afwijkt, of dat er millimeters verschil in de maatgeving zit omdat de afstelling 'ongeveer' is.
[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-06-2020 10:57 ]
Don't kill the messengerDr Pro schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:42:
[...]
Bedankt![]()
Nu weet ik niet goed meer wat ik moet doen.
Of de GKS 18V bij Amazon kopen of op Toolstation.
Ik heb al twee 5Ah accu's en 1 4Ah, maar nog geen ProCores.
Ook heb ik nog een oude oplader.
Dus nu de vraag of twee 4Ah accus (waarvan 1 ProCore) + een nieuwe lader mij 80 euro waard zijn...
Edit: Ohnee! Amazon heeft de 18V-57, en ik wil de 18V-57G!
Nvm dus, hier een
Verwijderd
Daar heb je dus planers en vandiktebanken voor. Dat doe je niet met een zaagtafel. Wat @Twijfels dus zegt.HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:55:
[...]
Iemand wiens video's ik volg die meubelbouwer is (als in: hij is daartoe opgeleid) vertelde dat hij de lintzaag niet voor lange stukken gebruikt 'because the blade tends to wander'. En ergens snap ik dat, een lintzaag kan bewegen, een gefixeerd blad niet? Lintzaag is uiteraard goedkoper, maar de balken die je koopt zijn ook allemaal op die manier gezaag en echt nauwkeurig zijn ze niet. Mijn 15x5 balken zijn dan weer 14,9, 14,7, soms zelfs op dezelfde balk.
Mag ik je aanraden om je eens te verdiepen in de enorme hoeveelheid houtbewerkings video's op youtube te gaan bekijken en eens goed op te letten wat ze daar gebruiken?
Neem deze eens bijvoorbeeld,
YouTube: Modern Outdoor Dining Table and Pergola Build // How To - Woodworking
Komt geen tafelzaag in voor.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2020 11:05 ]
Dat iemand ergens in is opgeleid zegt nog niet dat hij er ook goed in is. In elk beroep moet iemand de slechtste zijn in het uitoefenen van dat beroep (en sommigen van die mensen hebben dan nog last van het dunning-kruger effect). Je ziet op youtube zovaak van die "super fanatastische influencende meubelmakers" die stiekem nergens verstand van hebben, alles omslachtig uitvoeren en soms levensgevaarlijk werken. Maar die hebben wel een groot publiek en mensen die het klakkeloos na gaan doen.HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:55:
[...]
Iemand wiens video's ik volg die meubelbouwer is (als in: hij is daartoe opgeleid) vertelde dat hij de lintzaag niet voor lange stukken gebruikt 'because the blade tends to wander'. En ergens snap ik dat, een lintzaag kan bewegen, een gefixeerd blad niet? Lintzaag is uiteraard goedkoper, maar de balken die je koopt zijn ook allemaal op die manier gezaag en echt nauwkeurig zijn ze niet. Mijn 15x5 balken zijn dan weer 14,9, 14,7, soms zelfs op dezelfde balk.
Ook in lintzagen heb je gradaties van slecht tot goed. En ook een gefixeerd blad kan prima bewegen als deze dun genoeg is.
Zoiets is precies waar ik op doelde. Wat je wil doen gaat niet voor een dubbeltje, rond de 2k gaat maar is eigenlijk al heel krap voor de eisen waar je mee aankomt.
Ik zie dat hij ook een vlakbank verkoopt, als je die ook mee neemt dan kan je prima grote balken verwerken. Eerst twee kanten vlakken en haaks maken met de vlakbank en dan de andere twee kanten op de tafelzaag parallel zagen aan de gevlakte kanten.
[ Voor 21% gewijzigd door steven2992 op 15-06-2020 11:05 ]
Die Bosch is dan ook de vorige versie van het topmodel, inmiddels opgevolgd door de 18V-110 C. Voor dat geld zit je bij Makita dan op de DHP481ZJ. Dus het is een beetje appels en peren vergelijken wat je hier doet.the noise schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:34:
Na nog wat puzzelen lijkt dit de vergelijking te gaan worden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen door die acties van Bosch is het natuurlijk wel een hele interessante optie. Tenzij je voor Makita al een lader en accu's hebt, dan kan je voor die €199 beter een DHP481 nemen, of als je al die krachtpatserij niet nodig hebt een van de modellen uit je vergelijking.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Uitdaging bij de vandiktebanken is de hoogte. Een balk van 15cm op zijn kant schaven heb je al een hele flinke vandiktebank voor nodig. De meeste 'htk' machines gaan tot een paar centimeter dik. Vandaar mijn logica om die met een zaagtafel recht te trekken.Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:58:
[...]
Daar heb je dus planers en vandiktebanken voor. Dat doe je niet met een zaagtafel. Wat @Twijfels dus zegt.
Mag ik je aanraden om je eens te verdiepen in de enorme hoeveelheid houtbewerkings video's op youtube te gaan bekijken en eens goed op te letten wat ze daar gebruiken?
Ja, en veel van die video's (ik heb er echt honderden bekeken) hebben óf toegang tot het 'echte' spul of focussen vooral op het 'wauw kijk eens hoeveel features ik in mijn meubel maak' dan op het gewoon haaks zagen van een plankTwijfels schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:59:
Dat iemand ergens in is opgeleid zegt nog niet dat hij er ook goed in is. In elk beroep moet iemand de slechtste zijn in het uitoefenen van dat beroep (en sommigen van die mensen hebben dan nog last van het dunning-kruger effect). Je ziet op youtube zovaak van die "super fanatastische influencende meubelmakers" die stiekem nergens verstand van hebben, alles omslachtig uitvoeren en soms levensgevaarlijk werken. Maar die hebben wel een groot publiek en mensen die het klakkeloos na gaan doen.
Ook in lintzagen heb je gradaties van slecht tot goed. En ook een gefixeerd blad kan prima bewegen als deze dun genoeg is.
Verwijderd
Misschien moet je dan eens niet beginnen met 70mm balken.HTT-Thalan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:04:
[...]
Uitdaging bij de vandiktebanken is de hoogte. Een balk van 15cm op zijn kant schaven heb je al een hele flinke vandiktebank voor nodig. De meeste 'htk' machines gaan tot een paar centimeter dik. Vandaar mijn logica om die met een zaagtafel recht te trekken.
[...]
Ja, en veel van die video's (ik heb er echt honderden bekeken) hebben óf toegang tot het 'echte' spul of focussen vooral op het 'wauw kijk eens hoeveel features ik in mijn meubel maak' dan op het gewoon haaks zagen van een plank. Ik zou wel meer willen leren over hoe ik 'meer uit mijn apparatuur haal'. Zodat ook met meer betaalbare spullen mooie resultaten krijg. Ik ben parallel ook gewoon aan het werk met handzagen en dergelijke maar de frustratie is dat dit nooit echt mooi recht is. En tot ik een fatsoenlijke werkbank heb gebouwd (en dan in de ruimte, niet die aan de muur, die is goed gelukt) heb ik ook geen recht referentieoppervlak.
en verder, zie mijn edit.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic