Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Vitamine schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Bijna waar. Die van de Hornbach bleek toch een andere EAN te hebben en het feestje ging bij mij niet door.
Apart, aangezien 'ie op EAN vindbaar is én het EAN op de productpagina genoemd wordt - is het niet?

[ Voor 12% gewijzigd door wheel op 10-06-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vitamine schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Bijna waar. Die van de Hornbach bleek toch een andere EAN te hebben en het feestje ging bij mij niet door.
Zojuist naar de Hornbach geweest. Ik kreeg te horen dat ze geen prijs matchen met zowel Amazon.nl als Amazon.de.
Toen dezelfde machine bij Max-ICT gevonden voor €101 (bij Hornbach €120). Dat kon wel. Toen bleek dat de EAN niet overeenkwam, maar heb hem toen toch meegekregen voor de prijs van MaxICT-10% :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
miicker schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:37:
[...]

Zojuist naar de Hornbach geweest. Ik kreeg te horen dat ze geen prijs matchen met zowel Amazon.nl als Amazon.de.
Toen dezelfde machine bij Max-ICT gevonden voor €101 (bij Hornbach €120). Dat kon wel. Toen bleek dat de EAN niet overeenkwam, maar heb hem toen toch meegekregen voor de prijs van MaxICT-10% :)
Toch apart dat ze dat maar blijven doen/proberen 8)7 . Beide hebben gewoon een Nederlands adres en Nederlands BTW-nummer op de facturen staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
wheel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Toch apart dat ze dat maar blijven doen/proberen 8)7 . Beide hebben gewoon een Nederlands adres en Nederlands BTW-nummer op de facturen staan.
Ja hij gaf aan dat het hoofdkantoor in Nederland moet zitten en dat zit volgens hem in Finland.

Meteen maar even showen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdBAhXOpAlWvR371M0CgbS0hJBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6f0RGLtLEcxTcF1YZTW3I701.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
miicker schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Ja hij gaf aan dat het hoofdkantoor in Nederland moet zitten en dat zit volgens hem in Finland.

Meteen maar even showen:

[Afbeelding]
En zolang mensen zich met deze onzin weg laten sturen, blijft het in stand (no effence). De voorwaarden (voor zover relevant) zijn vrij helder:
De laagste prijsgarantie geldt bij prijzen van internetaanbieders.
Natuurlijk. Maar ook op het internet geldt dit alleen voor concurrenten die hun winkel in ons land, op basis van de hier geldende wetten en belastingen runnen en ook voor garantie en service bereikbaar zijn.
Er staat niets over een hoofdkantoor. Amazon.nl richt zich specifiek op Nederland ('winkel runnen'), heeft zich aan de Nederlandse wetgeving te houden en heeft een Nederlands BTW-nummer en is bereikbaar voor service. Dat lijkt me meer dan voldoende om hieraan te voldoen. En het is anderen in dit topic ook succesvol gelukt (zij het na wat tegenstribbelen/afpoeierpogingen door Hornbach).

Hier ga je een stuk lekkerder mee werken dan met je eerdere beoogde FERM-machine :*)

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 10-06-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
wheel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:49:
[...]

En zolang mensen zich met deze onzin weg laten sturen, blijft het in stand (no effence). De voorwaarden (voor zover relevant) zijn vrij helder:

[...]

Er staat niets over een hoofdkantoor. Amazon.nl richt zich specifiek op Nederland ('winkel runnen'), heeft zich aan de Nederlandse wetgeving te houden en heeft een Nederlands BTW-nummer en is bereikbaar voor service. Dat lijkt me meer dan voldoende om hieraan te voldoen. En het is anderen in dit topic ook succesvol gelukt (zij het na wat tegenstribbelen/afpoeierpogingen door Hornbach).
Zo goed had ik het (helaas) niet doorgenomen voor ik er heen ging. Anders had ik me niet laten afschepen nee. Gelukkig scheelde het nog geen 5 euro met de prijs van Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:24
Ik had gehoopt dat Hornbach een interne memo had rond gestuurd mbt Amazon.nl

Tijdje terug 3 keer op één dag met ze aan de telefoon gezeten met Hornbach betreffende pricematching met Amazon.nl, en uiteindelijk had het hoofdkantoor besloten dat Amazon.nl wèl aan de voorwaarde voldeed (Ging voornamelijk om BTW nummer, en die is Nederlands)
Dus raar dat het nu ineens om de locatie van het hoofdkantoor gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 15:58
FirePuma142 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:51:
[...]

Ik zal nog een zoekpoging wagen, op de term 'combinatiezaag' kwamen maar enkele posts voorbij.
Flipover zaag worden ze op internet ook wel genoemd. ;)
Ik heb er één keer mee gewerkt bij het maken van een plantenbak van steigerhout en ik vond het uiteindelijk net niet handig genoeg. Te weinig diepte als kapzaag en te kleine tafel om echt goed te kunnen gebruiken bij het afkorten / schulpen. Van de andere kant, als je vaak elders gaat klussen en er een beetje rekening mee houdt dan is er wel een usecase voor.

Edit: Iemand was al sneller met de reactie.

[ Voor 42% gewijzigd door Fuel_80 op 10-06-2020 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:42
Helaas had ik minder geluk :/
miicker schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Meteen maar even showen:

[Afbeelding]
Congrats!

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53
Iemand nog een goede aanbieding voor Bosch Professional decoupeerzaag voorbij zien komen? Amazon heeft de GST 90 E maar is deze zijn geld waard t.o.v. de PST 700 E?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Boinkie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:22:
Iemand nog een goede aanbieding voor Bosch Professional decoupeerzaag voorbij zien komen? Amazon heeft de GST 90 E maar is deze zijn geld waard t.o.v. de PST 700 E?
(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Boinkie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:22:
GST 90 is een sterkere machine. Ik verwacht ook, maar dat weet ik niet zeker, dat hij een betere zaagblad geleider heeft en minder trillingen doorgeeft.

Twee pluspunten van de GST zijn verder de T-greep ipv D-greep (persoonlijke voorkeur, maar ik vind het een stuk prettiger) en aansluiting van stofzuiger lijkt beter te zijn. Die PST 700 heeft een gladde stofzuigeraansluiting waar je stofzuigerslang wat makkelijker van af glijd, de GST heeft zo'n geribbelde aansluiting waar je daardoor minder last hebt.

Of het t extra geld waard is: tja, dat is je eigen afweging en ook afhankelijk van het gebruiksdoel. Ik blijf helemaal van Bosch Groen af omdat het over het algemeen echt duidelijk mindere kwaliteit is.
Andere optie, als je toch al in t 12V systeem zit of dat nog wilt, de GST 12V-70. Zal iets minder sterk zijn dan de GST 90, wel vergelijkbaar met de PST 700 (getuige de zaagdiepte). Vind ik zelf wel fijn werken met accu's.

edit: en de PST 700 lijkt geen eens splinterbescherming en extra kapje voor de stofafzuiging te hebben. Dan zuig je alsnog de helft niet af en als je eens netter wilt zagen heb je niet het gemak van de splinterbescherming.

[ Voor 8% gewijzigd door Twijfels op 10-06-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Framoes schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Dat is (was?) een uitzondering bij Torx. Spax zijn mij persoonlijk te duur. Daar kan ik bijna drie dozen schroeven van ecotools voor kopen. En mijn ervaring is dat het elkaar qua kwaliteit niet ontloopt.

Dynaplus binnenschroeven vielen me tegen. Had er laatst een paar dozen van, maar die laat ik in het vervolg liggen. Slijten veel sneller als je bitje een keer doorschiet. Hun buitenschroeven zijn overigens wel weer goed.
https://www.ecotools.nl/s...-80-mm-torx-20-deeldraad/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08
Ik heb die (vooruit, de 5x50 oid). Verrassend goede en fijne schroeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Hahaha, zo te zien hebben de meeste bedrijven ondertussen het licht gezien. Moet ik weer switchen...

Ik probeerde trouwens net ook te kijken wat hun 5x schroeven voor Torxmaat hadden, maar toen lag de site plat ivm die nieuwe vormgeving :+
Raymond schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Ja, Ecotools zijn echt prima schroeven. Heb het volgens mij al een aantal keer hier verteld, maar ik ken meerdere aannemers die er mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:26
Ben ik nou gek?
BOsch GSR 12V zonder bithouder: 124,-
Bosch GSR 12V met bithoudern 219,-

is dat €110,- voor alleen de bithouder? Of is de versie zonder een hele goede deal?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

stevens20 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:15:
Ben ik nou gek?

is dat €110,- voor alleen de bithouder? Of is de versie zonder een hele goede deal?
L-boxx tegen een koffer en ik vermoed een extra accu. Maar de omschrijving is wel erg onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Ben ik nou gek?

Ik heb die van €124 (ook daar) gehaald en die komt zoals op de foto: dus zonder bithouder, met 1 accu en in een "gewone" koffer. Leek een goede aanbieding. De bithouder is niet perse noodzakelijk (en kost los zo'n €25).

Als die andere ook komt zoals op de foto, dan is het verschil zoals @Anoniem: 93986 aangeeft (maar de omschrijving zegt inderdaad niets over het aantal accu's).

[ Voor 208% gewijzigd door wheel op 10-06-2020 16:25 . Reden: verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Ben ik nou gek?

De tweede is gewoon een hele slechte deal. Die set kost nu €168 bij Amazon, laatst in de aanbieding voor €147.

Dan heb je voor twee á vier tientjes extra een tweede accu (de eerste komt met 1 accu, zoek maar op dat 0601xxxx nummer), L-boxx en bithouder. Dan is de prijs normaal te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Iemand met een Festool DSC-AGC 18-125 (of de besnoerde variant) die mij kan vertellen of het apparaat zich ook prima leent voor het maken van muursleuven voor wat elektriciteitswerk?
Zou in theorie gewoon moeten kunnen met de juiste schijf, maar een kostbaar gokje vermijd ik liever als het kan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Raymond schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Ik heb een hele voorraad Ecotools torx schroeven in bijna alle maten. Maar ik vind ze eerlijk gezegd helemaal niet fijn. De torx kop vind ik te ondiep. Ik vind DRESSELHAUS JD+ van Hornbach heel veel fijner. Nu langzaam daar alles mee aan het vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Zaphara schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:27:
Iemand met een Festool DSC-AGC 18-125 (of de besnoerde variant) die mij kan vertellen of het apparaat zich ook prima leent voor het maken van muursleuven voor wat elektriciteitswerk?
Zou in theorie gewoon moeten kunnen met de juiste schijf, maar een kostbaar gokje vermijd ik liever als het kan :)
Bij je link laten ze productfoto's zien met dat ding in een betonvloer, waarom dan de twijfel nog of muursleuven mogelijk is?

Gebruik: "Uitsnijdingen in wand en vloer maken ..."

Twee seconden langer lezen had hier wel geholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik ben altijd wel gecharmeerd van Woodies torx. Geen idee of het kwaliteit is.. Maar t schroeft lekker weg.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:42
Kom ik thuis van de vroege shift en staat het volgende in de garage op me te wachten 🤗Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdBul2exMmwdqAjV8tc4IztWfDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4qlzPxUyqgBpx18MJWfE2QI.jpg?f=fotoalbum_large

Direct maar in elkaar gestoken (na het lezen van de nodige pagina's handleiding). Wel mooi dat alle benodigde sleutels worden meegeleverd en hoe handig die zijn opgeborgen in het toestel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC0M0hXZH5ug1ufHggntVgfYbCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkZcpTywPMMaExD5dROl3h5B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:19
Korte vraag: ik wil een haakse slijper kopen de makita DGA513Z of 517z
De zj variant wordt geleverd in een mbox 3, maar ik heb nog een lege mbox 2 liggen. Weet iemand toevallig of hij daar in gaat passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-03 14:54
Raegin schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:53:
Om nog wat olie op het slagschroevendraaiervuur te gooien.. :+ maar eens iets te showen. Dit is zojuist afgeleverd.

[Afbeelding]

Het enige accu-platform dat ik had was 18v bouwmarkt Makita. Nu dus de keuze voor het reguliere 18v Makita platform gemaakt. Ik heb mijn keuze laten leiden door het assortiment tuingereedschap.
Ik blijf het maar zeggen.... YouTube: When to Use Impact Bits

Impact bitjes zijn eigenlijk alleen nodig voor zelftappers in metaal. Voor hout (zeker als je ook nog voorboort, maar over het algemeen ook) zijn die niét impact bitjes zelfs beter.

Ik heb precies dezelfde bitset icm met de DTD171, en nog geen enkel bitje kapot, beschadigd of gebroken. (Sowieso zijn het hele fijne bitjes, super goede grip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Nu ik toch geld aan het uitgeven ben aan gereedschap kom ik hier ook maar even tips vragen voor een grasmaaier. Wij hebben een nieuwe tuin aan laten leggen en daar zit een (zeer) klein stukje gras is van ongeveer 3 bij 3 meter. Ik zoek een grasmaaier die niet te duur is (liefst niet meer dan €100) en hij moet compact zijn omdat ik niet veel ruimte heb ik de schuur.

Ik ben zelf wat bouwmarkten en tuincentra afgegaan en kwam daar o.a. deze tegen: https://www.gardena.com/n...imesmaaier-330/967093401/

Dit lijkt me ideaal, zonder kabel, gewoon vooruit duwen en gaan. Nu vraag ik me af of jullie met een dergelijke maaier ervaringen hebben en wat jullie me adviseren?

Ik las ook ergens dat het niet echt goed is om het gemaaide gras te laten liggen. Klopt dat? Of maakt dat voor zo'n klein stukje niet veel uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
@miicker
Ik heb een gardena 400 en maai er 200m2 gras mee. En ik ben sneller klaar dan met een elektrische maaier en met mooier resultaat.
Gras laten liggen zou wel goed moeten zijn, als soort bemesting. Maar het geeft wel troep. Ik heb daarom deze week een opvangbak voor het ding besteld. Dan maar een keertje extra bemesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:18
miicker schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:43:
Nu ik toch geld aan het uitgeven ben aan gereedschap kom ik hier ook maar even tips vragen voor een grasmaaier. Wij hebben een nieuwe tuin aan laten leggen en daar zit een (zeer) klein stukje gras is van ongeveer 3 bij 3 meter. Ik zoek een grasmaaier die niet te duur is (liefst niet meer dan €100) en hij moet compact zijn omdat ik niet veel ruimte heb ik de schuur.

Ik ben zelf wat bouwmarkten en tuincentra afgegaan en kwam daar o.a. deze tegen: https://www.gardena.com/n...imesmaaier-330/967093401/

Dit lijkt me ideaal, zonder kabel, gewoon vooruit duwen en gaan. Nu vraag ik me af of jullie met een dergelijke maaier ervaringen hebben en wat jullie me adviseren?

Ik las ook ergens dat het niet echt goed is om het gemaaide gras te laten liggen. Klopt dat? Of maakt dat voor zo'n klein stukje niet veel uit?
Deze heb ik gehad voor ik een makita accumaaier kocht. Het maaien an sich gaat prima, het levert alleen wel een enorme zooi op na elke maaibeurt. Ik was zelf klaar met harken in ieder geval :P .

Het gras laten liggen is slecht voor de grasmat, dat verstikt. Of je moet het elke ochtend en avond willen maaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Raymond schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:47:
@miicker
Ik heb een gardena 400 en maai er 200m2 gras mee. En ik ben sneller klaar dan met een elektrische maaier en met mooier resultaat.
Gras laten liggen zou wel goed moeten zijn, als soort bemesting. Maar het geeft wel troep. Ik heb daarom deze week een opvangbak voor het ding besteld. Dan maar een keertje extra bemesten :)
Grappig, hier geeft mijn accu maaier juist een mooier maaibeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door jichem op 10-06-2020 19:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:41
Nou de kogel is door de kerk. Heb de Makita DLX2283TJ besteld met daar in de DTD153Z en de DHP485Z.

Keuze is dus toch Makita geworden, mede door de grote tuingereedschap keuze en het snellere laden van de accu’s.

Voor een thuis klusser lijkt me dit een goede start set om mee te beginnen en verder uit te gaan breiden.

Bedankt voor het meedenken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik zat met precies hetzelfde ; klein formaat ivm beperkte ruimte schuur en kleine grasmat (16m2). Heb precies dezelfde en het maaien is zo klaar. Fijn ding. Wel even bladhark erbij kopen maar dat is ook echt zo gedaan met zo’n oppervlakte. En anders kan je die er altijd nog bij kopen. Wij hebben ook een grasschaar erbij voor de randen, daar ben ik langer mee bezig dan met maaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Raymond @jichem @Waypoint bedankt! Dan ga ik die denk ik inderdaad halen met een hark :)

Nog een vraagje, misschien een beetje off topic maar ik heb dus sinds zaterdag voor het eerst in m'n leven een stukje gras. Het zijn graszoden. Tot nu toe geef ik het bijna iedere dag flink wat water. Hoe vaak moet ik nu water geven? Wanneer moet ik beginnen met maaien? En is het nodig om (nu al) het gras te bemesten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
miicker schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:58:
@Raymond @jichem @Waypoint bedankt! Dan ga ik die denk ik inderdaad halen met een hark :)

Nog een vraagje, misschien een beetje off topic maar ik heb dus sinds zaterdag voor het eerst in m'n leven een stukje gras. Het zijn graszoden. Tot nu toe geef ik het bijna iedere dag flink wat water. Hoe vaak moet ik nu water geven? Wanneer moet ik beginnen met maaien? En is het nodig om (nu al) het gras te bemesten?
De leverancier van onze graszoden gaf het volgende aan:
eerste 2 weken elke dag water geven en vanaf dan 2 weken lang om de dag (behalve als het droog is, dan alles x2).
Maaien na 8 dagen op 40mm of hoger en niet overheen lopen. De graszoden hebben zeker genoeg mest voor het eerste half jaar. Ik zou vanaf september gewoon de normale cycles starten.

Belopen/bespelen kan pas na een week of 3 a 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-04 22:11
@miicker Zie: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Dit topic is geen chatbox voor random vragen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Gister weer een aanbieding gezien en uit recalcitrantie gewoon besteld :P

Wel eerst ff gechecked of het niet de door mij retour gestuurde machine was, maar die is nog niet afgeleverd, dus dat valt mee.

Ben benieuwd wat ik ga krijgen :P
Vandaag binnen. En gewoon keurig het juiste machientje.

Eerste wat opvalt is dat de reviews kloppen: hij maakt idd meer herrie dan de versie met koolborstels.

Afgezien daarvan: ideaal apparaatje. Compact, lekker toerental en sterk zat voor 90% van mijn klusjes.

* Raymond happy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-04 16:37

MLLL

Palm Treo 650

Framoes schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Zodra die schroevenmakers inzien dat je gewoon T20 voor de meeste schroeven tot 6mm dik kan gebruiken. Ik werd uiteindelijk gestoord van het wisselen tussen T20 en T25 als ik 4x40 en 5x80 nodig had.

Ben uiteindelijk weer terug naar PZ gegaan.

[...]
Inderdaad, je wordt gek van die torx-bitjes, dat er ook nog een T27 tussen zit is ook zo'n giller. Zijn er al zoveel verschillende maten is er ook nog eentje tussen de T25 en T30, de logica daar achter ontgaat mij volledig.

[ Voor 3% gewijzigd door MLLL op 10-06-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Ik moet dit jaar gaan schilderen.
We hebben veel hout waarvan een groot deel (rabat zijkant huis) in slechte staat waardoor er veel geschuurd moet worden. De kozijnen en deuren vallen mee.

Nu zit ik dus al dagen marktplaats in de gaten te houden en zie dat er als een gek geboden wordt op de festool machines, (DTS, RTS, Rotex) en dat er de laatste tijd ook erg veel malafide Festool advertenties zijn gezien de berichten die ik van marktplaats krijg en waarna advertenties en gebruikers verwijdert worden.

Een Festool Rotex 125mm leek mij een fijne machine hiervoor, niet te groot waardoor veelzijdig en toch veel afname. Nieuw te duur maar 2e hands te doen. Tegenhanger is de Bosch GET 55-125 Professional welke een heel stuk goedkoper is, net geen 300,- nieuw en kan eventueel na de schilderbeurt weer op MP.

Punt is wellicht het gewicht van deze machines.
De Bosch is met 2,4 kilo een halve kilo zwaarder dan de Festool van 1,9 kilo. Het schuurwerk is allemaal verticaal.

Ik heb gezien dat Bosch ook een excenter heeft van 125mm/150mm combi maar die is net zo zwaar.
Makita heeft de tegenhanger hiervan, de Makita BO5041 125mm excenter, en die een stuk lichter met 1,4 kilo.
Voor de hoeken ligt er hier nog een vlakschuurmachine, de BO3711 Makita

Iemand ervaring met veel verticaal schuurwerk met die Rotex of halve kilo zwaardere Bosch?
Of zouden jullie toch voor de lichtere excentrische machine gaan van Makita?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Al bij Rupes gekeken? Staat ook vaak op MP en er is een reden dan veel schilders die machines gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:23
Rupes is inderdaad een bekende naam in de schuur en polijstwereld. Zeker het bekijken waard.

* s0ulmaster heeft in een opwelling een 2ehands incra freestafel gekocht met triton frees

Was al een tijdje op zo'n ding aan het geilen, maar heb er ff geen 1200 euro voor over, maar nu voor de helft gekocht en hopelijk snel in mijn bezit :D

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Sethro schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:44:
Al bij Rupes gekeken? Staat ook vaak op MP en er is een reden dan veel schilders die machines gebruiken.
Nu net gekeken.
En ik zie dat planetaire versie van Rupes maarliefst 3,59 kilo is 8)7
Dat is echt veel zwaarder dan de Festool en Bosch.

De 'gewone' excentrische staan erg beperkt op marktplaats en ik zie dat die ook een stuk zwaarder zijn weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een rotex125mm
Dat is niet bepaald de machine die ik zou pakken voor schuurwerk aan het huis.

Daarvoor heb je vlakschuurmachientjes.
De dts van festool, of mafell/rupes tegenhangers ervan. Mirka als je helemaal los wilt gaan. Of gewoon een bosch blauwtje van 125-150 euro. Ik heb de gss160 multi en een festool rts400. De festool is beter, maar die Bosch is ook prima.

Een rotex125 vind ik een machine om vlakken mee te schuren, niet voor boeidelen of kozijnen. Dan zoek je iig de rotex90, ivm verkrijgbare deltazool.

Maar je hebt de afname van een rotex echt niet nodig. En op excenterstand, is een rotex gewoon een lomp zware uit-balans excenterschuurmachine, waar voor hetzelfde veel beter geschiktere machines voor te krijgen zijn.

Maar nogmaals: ik zou sowieso geen excenter pakken, maar een vlakschuurmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

MLLL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:22:
[...]

Inderdaad, je wordt gek van die torx-bitjes, dat er ook nog een T27 tussen zit is ook zo'n giller. Zijn er al zoveel verschillende maten is er ook nog eentje tussen de T25 en T30, de logica daar achter ontgaat mij volledig.
De de wikipedia-pagina zegt:
Initially, they were sometimes used in applications requiring tamper resistance, since the drive systems and screwdrivers were not widely available.
Wilde gok van mijn kant dat, toen iedereen eenmaal de standaard torx-maten in de gereedschapskist had liggen, ze toen maar T27 hebben verzonnen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
@JvdW hier ook ervaring met een Rotex 125, zat er al eens op te azen en moest van een hele kamer de wanden opschuren waardoor ik hem toen maar heb gehaald. Inmiddels met allerlei andere klussen ook goed gebruikt voor een hobbyist :)

Het is er opzich prima mee te doen, ik vind het een fijne machine. Maar zeker op de geforceerde (rotex) stand is hij zoals gezegd best lastig in bedwang houden, op horizontaal vlak al, op verticaal vlak wordt het nog lastiger.

De ETS 125 moet beter in bedwang te houden zijn, mis je wel de Rotex stand, maar de vraag is in hoeverre je die ook nodig hebt. Gooi er korrel 40 op en het gaat zonder Rotex stand echt snel zat. Die is eveneens goedkoper en de gewichtsverdeling is beter. Met 1,2kg ipv 1,9kg van de Rotex ook een stuk lichter :)

Vasthouden is voor verticale vlakken dan wel weer handiger met de Rotex denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Raymond schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:04:
Ik heb een rotex125mm

De dts van festool, of mafell/rupes tegenhangers ervan. Mirka als je helemaal los wilt gaan. Of gewoon een bosch blauwtje van 125-150 euro. Ik heb de gss160 multi en een festool rts400. De festool is beter, maar die Bosch is ook prima.

Een rotex125 vind ik een machine om vlakken mee te schuren, niet voor boeidelen of kozijnen. Dan zoek je iig de rotex90, ivm verkrijgbare deltazool.

Maar je hebt de afname van een rotex echt niet nodig. En op excenterstand, is een rotex gewoon een lomp zware uit-balans excenterschuurmachine, waar voor hetzelfde veel beter geschiktere machines voor te krijgen zijn.

Maar nogmaals: ik zou sowieso geen excenter pakken, maar een vlakschuurmachine.
Hmm.
Oke nu ga ik dus twijfelen. Ik dacht de rotex gezien het dan lekker snel kaal is.
De zijkant van mijn huis bestaat voor ± 22m2 uit rabatdelen, dus een heel groot oppervlakte van hout waarvan de verflagen in erg slechte staat zijn en er dus af moeten. En met de filmpjes die ik zag van een rotex gaat dat lekker snel :+

Misschien eerst maar eens een stukje met de vlakschuurmachine kijken hoe het gaat :P
Twijfels schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:10:
@JvdW hier ook ervaring met een Rotex 125, zat er al eens op te azen en moest van een hele kamer de wanden opschuren waardoor ik hem toen maar heb gehaald. Inmiddels met allerlei andere klussen ook goed gebruikt voor een hobbyist :)

Het is er opzich prima mee te doen, ik vind het een fijne machine. Maar zeker op de geforceerde (rotex) stand is hij zoals gezegd best lastig in bedwang houden, op horizontaal vlak al, op verticaal vlak wordt het nog lastiger.

De ETS 125 moet beter in bedwang te houden zijn, mis je wel de Rotex stand, maar de vraag is in hoeverre je die ook nodig hebt. Gooi er korrel 40 op en het gaat zonder Rotex stand echt snel zat. Die is eveneens goedkoper en de gewichtsverdeling is beter. Met 1,2kg ipv 1,9kg van de Rotex ook een stuk lichter :)

Vasthouden is voor verticale vlakken dan wel weer handiger met de Rotex denk ik...
Oke, twijfel is weg :D
Geen Rotex voor grote verticale vlakken. Zeker gezien het gewicht, net 2 pakken melk vastgepakt en dat wordt in die houding wel irritant en zwaar bij langdurig gebruik.

Ik ga kijken voor een 2e hands DTS of ETS bij m'n oude Makita BO3711 machine en goed schuurpapier/gaas

[ Voor 32% gewijzigd door JvdW op 10-06-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
of met brander en krabber.
Of afbijt.

Rabbatdelen hebben allemaal hoekjes en randjes. Niet het sterkste punt van een rotex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik was vandaag ff bij dunnik in zwolle.
Die doen nu ook in hultafors en hadden toevallig de zaag die ik op het oog had, op voorraad :D

Dus ik heb nu een hultafors hbx 7tpi handzaag
Ff uitgeprobeerd op een vuren balkje en man-o-man wat een verschil met mn bahco en stanley zagen. De 7tpi is flink agressief, hij zaagt zo'n balkje echt snel door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
@JvdW het Granat schuurpapier van Festool vind ik echt een aanrader. Vergeleken met bijv Bosch best for wood & paint slipt de Festool veel minder snel dicht.

Prijs is wat duurder maar imo het dus wel waard :) met zo’n grote klus een grootverpakking van 50 stuks kopen, dan valt de stukprijs enigszins mee.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 08:14
Even lekker bezig geweest tussendoor.

Beugeltje gemaakt voor de compressor.
Wieltjes, handgrepen en rubbersteunen uit China, defecte minicompressor met beugel gekocht om daarvan de beugel te verbreden en aan te passen naar mijn wens.
Twee drukregelaars met ontvochtiger geplaatst, waarvan een met olievernevelaar, en een ongeregelde aansluiting. Leidingen ook maar blauw gespoten want de 2k spuitbus had maar 8 uur potlife.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u78vEaSN2iew8qDpQ7Oqm3lXn_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANqJeVasdyKY6oC5lY6Bb3RL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8msWj4UfQ_mYrEipFSkghPS5Lg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In1pFVcnXVgJVoGaokrnPftF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfMJ2f8uWV0zRkz_2e1KNcFgfOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UU88eoMHdMALlOsYQ9p0ECvN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY6Pkm9k7Y58zkz9MttwlliHkG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWqgPWsNBN2xHWBhhn224Ddb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BSp8qeRGY71p-RNu7eC4bJaCPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uYUwrEClXAlrvPtUM7CBLHk.jpg?f=fotoalbum_tile

Gelijk een compressor met beugel kopen was natuurlijk handiger geweest maar hij is nu eindelijk goed te verplaatsen.

Ook de afkortzagen een plekje gegeven.
De metaalbandzaag valt nu gelijk met het werkblad en de afkortzaag op een slede past dan ook.
Erg makkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOtPWKMFsgusALpG4oESnme1ka0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCuOx5KLmo8vrU98tpQbVXzq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyJlJnHNXdcQ-dIKR25ayslEGhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypZYl7ssMAmWrMSZFYzpVbec.jpg?f=fotoalbum_tile

En een stellinkje voor de kratjes in elkaar gespijkerd, van het op en af stapelen werd ik langzamerhand een beetje simpel, het is altijd de onderste bak die je nodig hebt.
Dit werkt wel makkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSuL--e5Uxr8rePPHSidxBFR1iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBjZ586WMLpDXFVRNOWiJOmX.jpg?f=fotoalbum_large

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
JvdW schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:40:
Ik moet dit jaar gaan schilderen.
We hebben veel hout waarvan een groot deel (rabat zijkant huis) in slechte staat waardoor er veel geschuurd moet worden. De kozijnen en deuren vallen mee.
Waarom gebruik je geen verfafbijt om de verf zonder al te veel moeite te verwijderen? Het schuren daarna is veel makkelijker.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jichem schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Grappig, hier geeft mijn accu maaier juist een mooier maaibeeld
+1

@miicker wij hebben voor 4x5 meter gras de allergoedkoopste electrische Wolf-garten met opvang bak na meerdere handmaaiers te hebben versleten.

in de aanbieding een keer, was iets van 90 euro, exacte type weet ik even niet maar dit werk:

https://www.coolblue.nl/g...e-aandrijving/wolf-garten

en de beste tuinaanschaf die we hebben gedaan, ik koop nooit meer zo'n duwding.

Supernetjes qua maaien, zeer snel klaar zonder enige moeite en gras in de opvangbak.

Wat dat betreft, ik begreep dat de regel is dat je niet altijd je gras moet laten liggen, slechts 1 x keer na een aantal keren maaien kun je het laten liggen.
Het ligt er ook aan of je vaak maait, maai je vaak dan heb je kort en klein maaisel, dat verteert sneller, laat je het gras vaak gaan en maai je eigenlijk te weinig dan moet je het verwijderen omdat er dan te veel op ligt.

Enige nadeel, neemt wel iets meer plek in :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
[...]

En in het geval van PZ gebruik je PZ1, PZ2 en PZ3. Kleiner zit praktisch alleen in van die horlogemakerssets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Woolfy681 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:51:
Nou de kogel is door de kerk. Heb de Makita DLX2283TJ besteld met daar in de DTD153Z en de DHP485Z.

Keuze is dus toch Makita geworden, mede door de grote tuingereedschap keuze en het snellere laden van de accu’s.

Voor een thuis klusser lijkt me dit een goede start set om mee te beginnen en verder uit te gaan breiden.

Daar ga je in elk geval geen spijt van krijgen, ik zie die slagtol wel op marktplaats verschijnen ben vooral ook benieuwd wat je van de slagschroevedraaier gaat vinden.

Zou je dat willen terugkoppelen hier? :)

Succes en veel klusplezier in je huisje d:)b
Raymond schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Vandaag binnen. En gewoon keurig het juiste machientje.

Eerste wat opvalt is dat de reviews kloppen: hij maakt idd meer herrie dan de versie met koolborstels.

Afgezien daarvan: ideaal apparaatje. Compact, lekker toerental en sterk zat voor 90% van mijn klusjes.

* Raymond happy
wat was het ook alweer Ray? :P #picsoritdidnothappen :+
JvdW schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:40:

Nu zit ik dus al dagen marktplaats in de gaten te houden en zie dat er als een gek geboden wordt op de festool machines, (DTS, RTS, Rotex) en dat er de laatste tijd ook erg veel malafide Festool advertenties zijn gezien de berichten die ik van marktplaats krijg en waarna advertenties en gebruikers verwijdert worden.
Mocht je toch voor 2dehands Festool gaan, pas op met Festool op Marktplaats.

Daar wordt ontzettend veel fraude mee gepleegd.

zie ook:

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Framoes schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:56:
[...]

En in het geval van PZ gebruik je PZ1, PZ2 en PZ3. Kleiner zit praktisch alleen in van die horlogemakerssets.
Of je koopt gewoon het goede merk schroeven? Spax gebruikt T25 geloof ik voor zowel 4x40 en groter. Woodies gebruikt T20 voor 4x40 en groter.

De voordelen van torx ten opzichte van PZ zijn onmiskenbaar. Niet voor niks zie je steeds meer en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:05:
De de wikipedia-pagina zegt:

[...]

Wilde gok van mijn kant dat, toen iedereen eenmaal de standaard torx-maten in de gereedschapskist had liggen, ze toen maar T27 hebben verzonnen...
Ik dacht dat die T27 iets was van een amerikaanse autobouwer, die dan net een eigen maat voor bepaalde dingen wilde hebben. Een afwijkende maat is misschien ook een manier om te zorgen dat mensen niet zomaar alles openschroeven, en sterker voor de bit / schroevendraaier dan als die zo'n gat erin moet hebben (en makkelijker te maken voor de schroef/bout, gok ik).

T27 zal je normaalgesproken niet zomaar in het wild tegen komen, alleen T25 en T30.

Maar Torx is dan nog redelijk straightforward. Veel mensen weten niet eens het verschil tussen PH en PZ, en dan maar hopen dat je niet een Japanse auto hebt, want die hebben weer JIS schroeven, wat er veel op lijkt maar toch net anders is. En als je een verkeerde schroevendraaier daarop gebruikt, ben je de schroef aan het mollen.

[ Voor 17% gewijzigd door henkie196 op 11-06-2020 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Teijgetje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:38:

En een stellinkje voor de kratjes in elkaar gespijkerd, van het op en af stapelen werd ik langzamerhand een beetje simpel, het is altijd de onderste bak die je nodig hebt.
Dit werkt wel makkelijk.
[Afbeelding]
d:)b

@B-lex beetje inspiratie voor je opslagbakken-verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

henkie196 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:13:
[...]

Ik dacht dat die T27 iets was van een amerikaanse autobouwer, die dan net een eigen maat voor bepaalde dingen wilde hebben. Een afwijkende maat is misschien ook een manier om te zorgen dat mensen niet zomaar alles openschroeven, en sterker voor de bit / schroevendraaier dan als die zo'n gat erin moet hebben (en makkelijker te maken voor de schroef/bout, gok ik).

T27 zal je normaalgesproken niet zomaar in het wild tegen komen, alleen T25 en T30.

Maar Torx is dan nog redelijk straightforward. Veel mensen weten niet eens het verschil tussen PH en PZ, en dan maar hopen dat je niet een Japanse auto hebt, want die hebben weer JIS schroeven, wat er veel op lijkt maar toch net anders is. En als je een verkeerde schroevendraaier daarop gebruikt, ben je de schroef aan het mollen.
Het is ook maar een wilde gok van mij, maar ik weet dat ten tijde van de introductie van Torx het veel werd toegepast om te voorkomen dat consumenten zelf van alles open gingen schroeven; torx-bitjes en -sleutels waren immers niet verkrijgbaar in de particuliere handel. Ik kan me zomaar voorstellen dat, toen jaren later die bitjes en sleutels wel verkrijgbaar waren, een fabrikant heeft bedacht om T27 te gaan gebruiken om wederom proberen te voorkomen dat consumenten zelf aan het product gaan schroeven...

Maar nogmaals dat is een wilde gok van mij :)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Harrie_ schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Het is ook maar een wilde gok van mij, maar ik weet dat ten tijde van de introductie van Torx het veel werd toegepast om te voorkomen dat consumenten zelf van alles open gingen schroeven; torx-bitjes en -sleutels waren immers niet verkrijgbaar in de particuliere handel. Ik kan me zomaar voorstellen dat, toen jaren later die bitjes en sleutels wel verkrijgbaar waren, een fabrikant heeft bedacht om T27 te gaan gebruiken om wederom proberen te voorkomen dat consumenten zelf aan het product gaan schroeven...

Maar nogmaals dat is een wilde gok van mij :)
En toen iedereen zo'n Torx-set in huis had, kwam er Torx TR. Het zijn allemaal maar tijdelijke oplossingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
[...]

Klopt inderdaad. Ik ben wel fan van Torx omdat je ze nauwelijks dol kan draaien maar ik heb mezelf er ook wel eens op betrapt dat ik torx met een T20 kop met een T15 bitje ging schroeven omdat ik tegelijk ook met T15 kops schroeven bezig was, in simpel hout gaat dat prima :P

Het kan nog gekker, ik was bezig een bar te bouwen en had een doosje 40mm gehaald met T20 kop van Spax. Zelfs de machine/persoon die ze afgevuld had was blijkbaar in de war want een kwart van de schroeven in het doosje hadden een T15 kop :+ gelukkig om kunnen ruilen :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Laatst online: 08:41
Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:57:
[...]

Daar ga je in elk geval geen spijt van krijgen, ik zie die slagtol wel op marktplaats verschijnen ben vooral ook benieuwd wat je van de slagschroevedraaier gaat vinden.

Zou je dat willen terugkoppelen hier? :)

Succes en veel klusplezier in je huisje d:)b

[...]
Zal zeker melden wat ik er van vind. Zoals ik al zei is het zeer zeker een upgrade voor wat ik nu heb en zal me ook benieuwen wat ik er van ga vinden.
Mocht ik de slagschroevendraaier weg doen dan zal ik het melden zodat je hem over kan nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:06:
Klopt inderdaad. Ik ben wel fan van Torx omdat je ze nauwelijks dol kan draaien maar ik heb mezelf er ook wel eens op betrapt dat ik torx met een T20 kop met een T15 bitje ging schroeven omdat ik tegelijk ook met T15 kops schroeven bezig was, in simpel hout gaat dat prima :P

Het kan nog gekker, ik was bezig een bar te bouwen en had een doosje 40mm gehaald met T20 kop van Spax. Zelfs de machine/persoon die ze afgevuld had was blijkbaar in de war want een kwart van de schroeven in het doosje hadden een T15 kop :+ gelukkig om kunnen ruilen :)
Dat is wel vreemd, ja.

Spax heeft meestal inderdaad T20 voor een 4x40 schroef, maar Heco heeft dan daar weer een T15 kop voor. Het wisselt allemaal een beetje, afhankelijk van de fabrikant.

Maar als ik de keuze heb, dan neem ik gewoon een torx kop boven een PZ of PH. Een torx is ook in krappe hoeken nog met een rateltje aan te draaien, probeer dat maar eens met een kruiskop-achtige schroef.
wheel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:54:
En toen iedereen zo'n Torx-set in huis had, kwam er Torx TR. Het zijn allemaal maar tijdelijke oplossingen :)
Sommige wat minder tijdelijk dan andere. Een spanner of triwing bitje zullen niet veel mensen hebben, bijvoorbeeld. Tegenwoordig zie ik ook best veel triangle schroeven in apparaten zitten, en ik ben nog geen grote fabrikant tegen gekomen die daar bitjes of schroevendraaiers voor heeft (alleen maar el-cheapo spul, wat op zich ook wel prima werkt, aangezien je het niet vaak nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
JvdW schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Hmm.
Oke nu ga ik dus twijfelen. Ik dacht de rotex gezien het dan lekker snel kaal is.
De zijkant van mijn huis bestaat voor ± 22m2 uit rabatdelen, dus een heel groot oppervlakte van hout waarvan de verflagen in erg slechte staat zijn en er dus af moeten. En met de filmpjes die ik zag van een rotex gaat dat lekker snel :+

Misschien eerst maar eens een stukje met de vlakschuurmachine kijken hoe het gaat :P

[...]

Oke, twijfel is weg :D
Geen Rotex voor grote verticale vlakken. Zeker gezien het gewicht, net 2 pakken melk vastgepakt en dat wordt in die houding wel irritant en zwaar bij langdurig gebruik.

Ik ga kijken voor een 2e hands DTS of ETS bij m'n oude Makita BO3711 machine en goed schuurpapier/gaas
Om het representatief te laten zijn moet je natuurlijk wel de pakken melk tegen een muur aan duwen ;) :+
(even zonder gekheid, dit maakt een enorm verschil in gewichtsbeleving. Je leunt het apparaat tegen de muur aan en daarmee is de helft van het gewicht al bijna weg door de wrijving)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wheel
henkie196 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:20:
Sommige wat minder tijdelijk dan andere. Een spanner of triwing bitje zullen niet veel mensen hebben, bijvoorbeeld. Tegenwoordig zie ik ook best veel triangle schroeven in apparaten zitten, en ik ben nog geen grote fabrikant tegen gekomen die daar bitjes of schroevendraaiers voor heeft (alleen maar el-cheapo spul, wat op zich ook wel prima werkt, aangezien je het niet vaak nodig hebt).
Sure, zeker waar. Maar zodra het meer wordt toegepast, zal er meer vraag komen naar het specifieke gereedschap en dat betekent vaak ook meer aanbod :) En zo wordt het "voordeel" steeds opgeheven; al duurt het even.

Heb zelf een setje van Wiha van AliExpress en die bevat o.a. de door jou genoemde spanner bit, tri wing bit en triangle bit (in 1 maat):
  • 1 x Y shape: Y1
  • 1 x Triangle: 2.3
  • 1 x Spanner: U2.6
  • 3 x Torx: T2/T3/T4
  • 2 x Pentagon: P2/P5
  • 2 x Hexagon: H 1.5/H 2.0
  • 5 x Phillips: PH000/PH00/PH0/PH1/PH2
  • 4 x Flathead: SL 1.5/SL 2.0/SL 3.0/SL 4.0
  • 5 x Security Torx: T5H/T6H/T8H/T10H/T15H
Ideaal setje voor in de keukenlade voor kleine reparaties in huis (openen batterijvakjes van speelgoed, elektronica, brillenpootjes). En mooi:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/256009/files/322403582/xiaomi-xiaomi-wiha-schroevendraaierset.jpg

Wera heeft ze (deels) ook als bit en in Kraftform Kompact-serie in verschillende maten :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

wheel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:39:
[...]

Sure, zeker waar. Maar zodra het meer wordt toegepast, zal er meer vraag komen naar het specifieke gereedschap en dat betekent vaak ook meer aanbod :) En zo wordt het "voordeel" steeds opgeheven; al duurt het even.

Heb zelf een setje van Wiha van AliExpress en die bevat o.a. de door jou genoemde spanner bit, tri wing bit en triangle bit (in 1 maat):
Ideaal setje voor in de keukenlade voor kleine reparaties in huis (openen batterijvakjes van speelgoed, elektronica, brillenpootjes). En mooi:

[Afbeelding]

Wera heeft ze (deels) ook als bit en in Kraftform Kompact-serie.
Ook een van de weinige degelijke sets waar een PH000 in zit. Erg goede set voor de prijs!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
[...]

[Afbeelding]

Wera heeft ze (deels) ook als bit en in Kraftform Kompact-serie.
Ik heb zoiets: https://www.toolstation.n...19NgN1EAQYAiABEgLoAPD_BwE

Ooit eens voor 5,- bij de Brezan gehaald en doen het nog steeds :) dus vervangen is niet nodig maar dat setje is wel mooi idd.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 22:01
[...]

[Afbeelding]

Wera heeft ze (deels) ook als bit en in Kraftform Kompact-serie in verschillende maten :Y
Thx! Ook besteld voor in de keukenla. Hoef ik niet steeds naar de garage te lopen voor de dingen die jij omschrijft. Daarnaast zitten er ook nog een paar bitjes in die ik nog niet heb oa de triangle en y-shape etc. d:)b

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:08

A13X

Dude

Raymond schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:47:
@miicker
Gras kun je alleen laten liggen als je het mulched, oftewel versnipperd met een maaier met mulch functie en dan met een beperkte hoeveelheid van het gras wat je afmaaid. Daar moet je maaier dus wel geschikt voor zijn en als je een maaier met bak hebt zul je in plaats daarvan een mulchplug moeten plaatsen. Je kunt geen laag gras op je grasmat laten liggen.
Mulchen
Een mooier gazon dankzij recycling van het gemaaide gras
Letterlijk betekent Mulchen 'de grond toedekken'. Wanneer tuingrond aan de zon en wind wordt blootgesteld droogt het snel uit. Met een mulchmaaier bedekt u de grond met versnipperd gras. Het versnipperde gras wordt in het gazon gedrukt door de luchtstroom die door het mes wordt gegenereerd. De mulchlaag voorkomt het verdampen van water en in een bemest gazon groeit er minder snel mos. Een mulchmaaier maait het gras, om het vervolgens te versnipperen tot fijne deeltjes. Deze kleine deeltjes worden teruggeblazen naar de grasmat en gelijkmatig verdeelt tussen het gras. De deeltjes composteren geleidelijk en bemesten het gazon.

Nog even de vele voordelen van Mulchen op een rijtje:

Mulchen is ecologische
het maaisel is rijk aan voedingsstoffen en organische materiaal,
dit dient als natuurlijk mest voor uw gazon (wat minder meststoffen betekent).
geen grashopen of afvalzakken met gras meer
voorkomt mosgroei en remt de groei van onkruid af
het gazon droogt minder uit en u hoeft minder te sproeien
de wortels van het gazon worden koeler gehouden en het vocht wordt
beter behouden in de bodem
bij nat, regenachtig weer wordt de bodem minder slijkerig door de mulchinglaag
Het enige nadeel aan mulchen is, is dat het gras regelmatig gemaaid moet worden. Bij groeiweer en normale temperatuur zult u om de ong. 5 dagen het gras moeten maaien en bij droger weer om de ongeveer 7 dagen. Het gras mag niet te hoog gegroeid zijn. Er mag maximaal 40% van de grashoogte gemaaid worden. Dat is ongeveer 2,5 tot 4 cm. Dit is zodat het versnipperde gras fijn genoeg is om snel te composteren.
Mulchen

En een scherpe goed afgestelde kooimaaier (wat die Gardena is) zal altijd een mooier resultaat opleveren dan een "gewone"maaier met roterend mes. Een kooimaaier snijd het gras daadwerkelijk terwijl een roterend mes het meer hakt. Een scherp roterend mes kan natuurlijk wel mooier maaien dan een botte of slecht afgestelde kooi. Een kooimaaier zal ook veel slechter om kunnen gaan met dingen als takken (die moet hij doorsnijden) en daardoor bot raken. Het grote voordeel van het roterende mes is dat je het veel makkelijker kan slijpen, een schroevendraaier voor het balanceren en een slijptol met flappenschijf is voldoende. Een kooi slijpen doe je echter op een speciaal slijpapparaat dat de kooi draait terwijl de slijpschijf lang het mesoppervlak glijd. Tevens moet elk mes gelijk worden aangezien alle messen op de kooi op hetzelfde vaste mes afgesteld worden. 1 mes iets "langer" dan de anderen en de spelling tussen de kooi en het vaste mes is op de andere messen te groot.

[ Voor 15% gewijzigd door A13X op 11-06-2020 10:40 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:15
Raymond schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:04:
Ik heb een rotex125mm

Ik zit al een kleine twee weken ontzettend te twijfelen of ik nu voor de Bosch of de festool zal gaan. Wat gebruik betreft denk ik dat de Bosch voor mij prima zal zijn, echter zou de stofafvoer van festool vele malen beter zijn dan van de Bosch. Dit zou mij dan over de streep moeten halen, maar is het zo significant beter dat het een verdubbeling in prijs waard is?
Aangezien jij beiden hebt hoop ik dat jij me het verlossende advies kunt geven..

Overigens is het niet zo dat ik er een super-de-luxe festool stofzuiger bij zal hebben, wordt gewoon de Kärcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ArwinV schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Ik zit al een kleine twee weken ontzettend te twijfelen of ik nu voor de Bosch of de festool zal gaan. Wat gebruik betreft denk ik dat de Bosch voor mij prima zal zijn, echter zou de stofafvoer van festool vele malen beter zijn dan van de Bosch. Dit zou mij dan over de streep moeten halen, maar is het zo significant beter dat het een verdubbeling in prijs waard is?
Aangezien jij beiden hebt hoop ik dat jij me het verlossende advies kunt geven..

Overigens is het niet zo dat ik er een super-de-luxe festool stofzuiger bij zal hebben, wordt gewoon de Kärcher.
Twijfelen tussen de rts400 en de GSS160 bedoel je?
Qua stofafvoer durf ik niet te zeggen, ik heb er zowel een kärcher WD6 als een festool CTL-midi aangehangen. En bij beide wordt het stof wel afgevoerd.
De Festool is gewoon een fijner machientje om mee te werken. Maar kost idd beduidend meer. Zelfde geldt btw voor de andere "betere schuurmerken": kost meer, maar je krijgt ook meer.

Neemt niet weg dat die Bosch wel gewoon een prima apparaat is, een duidelijke stap boven de sub-€100 machientjes die je overal kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Raymond schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Twijfelen tussen de rts400 en de GSS160 bedoel je?
Qua stofafvoer durf ik niet te zeggen, ik heb er zowel een kärcher WD6 als een festool CTL-midi aangehangen. En bij beide wordt het stof wel afgevoerd.
De Festool is gewoon een fijner machientje om mee te werken. Maar kost idd beduidend meer. Zelfde geldt btw voor de andere "betere schuurmerken": kost meer, maar je krijgt ook meer.

Neemt niet weg dat die Bosch wel gewoon een prima apparaat is, een duidelijke stap boven de sub-€100 machientjes die je overal kan vinden.
Wat voor schuurwerkzaamheden praat je dan over?

Ik heb de GSS 160 & Rotex 125, met het schuren van bijvoorbeeld pleisterwerk op een wand afgelopen week merkte ik dat de GSS echt niet alle stof af wilt zuigen, waar de Rotex dit eigenlijk perfect doet (GAS 35 M stofzuiger eraan). Zeer goed merkbaar wanneer je er met een hand overheen gaat. Bij de GSS wordt je hand wit als je de wand aait, de Rotex liet vrijwel niks achter. Merkte het ook aan het schuurpapier, GSS papier is na 10cm schuren dichtgeslipt, Rotex met Granat schuurpapier nergens last van. Dat kan natuurlijk deel van de oorzaak zijn.

Hierdoor heb ik zelf steeds meer de twijfel om bij de volgende grotere schuurklus een RTS te kopen als vervanging voor de GSS. Als ik jou zo hoor dan is de RTS echter niet perse beter qua stofafzuiging. Dan wordt het voordeel voornamelijk de mogelijkheid om Granat schuurpapier te kunnen gebruiken (oké, en meer vermogen en een grotere schuuruitslag)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:15
Exact, tussen die twee gaat het!

Bedankt voor je snelle antwoord. Denk dat ik binnenkort dan eerst maar eens ga zien of ik ze beiden even vast kan houden om er een gevoel bij te krijgen. Aan de ene kant ben ik geneigd om toch maar voor de festool (of Rupes) te gaan. Zal denk ik de laatste vlakschuurmachine worden die ik koop (wat klinkt ik nu toch weer als een ouwe vent 😂) dus dan maar gelijk voor de beste gaan.
Aan de andere kant blijft het een flink verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-04 15:10
Twijfels schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Wat voor schuurwerkzaamheden praat je dan over?

Ik heb de GSS 160 & Rotex 125, met het schuren van bijvoorbeeld pleisterwerk op een wand afgelopen week merkte ik dat de GSS echt niet alle stof af wilt zuigen, waar de Rotex dit eigenlijk perfect doet (GAS 35 M stofzuiger eraan). Zeer goed merkbaar wanneer je er met een hand overheen gaat. Bij de GSS wordt je hand wit als je de wand aait, de Rotex liet vrijwel niks achter. Merkte het ook aan het schuurpapier, GSS papier is na 10cm schuren dichtgeslipt, Rotex met Granat schuurpapier nergens last van. Dat kan natuurlijk deel van de oorzaak zijn.

Hierdoor heb ik zelf steeds meer de twijfel om bij de volgende grotere schuurklus een RTS te kopen als vervanging voor de GSS. Als ik jou zo hoor dan is de RTS echter niet perse beter qua stofafzuiging. Dan wordt het voordeel voornamelijk de mogelijkheid om Granat schuurpapier te kunnen gebruiken (oké, en meer vermogen en een grotere schuuruitslag)..
Ik heb daarvoor schuurgaas besteld bij Ecotools, alleen nog niet gebruikt... Las dat dat de afzuiging en vollopen van het papier voorkomt tov normaal schuurpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Woolfy681 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:51:

Prima set lijkt me. Die 485 is volgens mij ook in de markt gezet als profi instapmodel.
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:03:
[...]

Of je koopt gewoon het goede merk schroeven? Spax gebruikt T25 geloof ik voor zowel 4x40 en groter. Woodies gebruikt T20 voor 4x40 en groter.

De voordelen van torx ten opzichte van PZ zijn onmiskenbaar. Niet voor niks zie je steeds meer en meer.
Goed om te zien dat het inmiddels beter is geregeld. Als ze nou ook 3,5mm nog meenemen in de T20, ben ik tevreden. Maar ben het er sowieso mee eens dat Torx beter is dan PZ. Het was voor mij met name het praktisch nut van de bitmaat om weer naar PZ te switchen. Ook het verwijderen van oude schroeven en zo ongeveer alles wat elektriciens schroeven (die gebruiken nog heel veel PZ) maakte PZ praktischer.

Ecotools gebruikt T10 voor alles t/m 3,5 en dan dus T20. Spax en Woodies koop ik niet omdat het dure schroeven zijn die naar mijn idee niet beter zijn dan Ecotools. Scheelt respectievelijk €3,50 en €2,50 per doos 200st. 4x40 torx. Een doos 200st. 5x80 van Spax is al €10 duurder dan Ecotools.

Daarnaast ben ik ook niet kapot van het t-star bitjes-systeem. Met gewone torx werkt het toch minder goed.

Maar aangezien Ecotools ook redelijk uniform is gegaan met de torx-maten, moet ik met dit voortschrijdend inzicht toch eens overwegen of ik weer moet omschakelen naar torx, haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
hammy87 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb daarvoor schuurgaas besteld bij Ecotools, alleen nog niet gebruikt... Las dat dat de afzuiging en vollopen van het papier voorkomt tov normaal schuurpapier.
Ik gebruik dat schuurgaas sindskort ook. Op het gaat zit een soort grit en dat slijt er wel vrij snel af, vond ik. Ik weet niet of het gaas zelf dan ook nog goed schuurt.

De stofafzuiging is wel erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
@dragonhaertt, @hk12nl Er is nog een ander Wiha-setje, type 7000SK65ESD (EAN 4010995399719). Ook 60 micro-bitjes (met 4 mm-schacht) waaronder ook PH000, PH00 en PH0 (en PH1). Zitten weer andere niet-veelvoorkomende in, waaronder Pentalobe 1 t/m 6 voor o.a. Apple-devices. Ook een prachtig setje, maar wel heel andere prijsklasse :+

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1347082_BB_00_FB/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-04 15:35
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de kwaliteit van de Makita B-52059 / B-53877 17 delige SDS-plus boor / beitel set in Mbox/?

Ik heb voor de badkamer en keukenvloer een losse tegelbeitel aangeschaft om alle tegels, de cementdekvloer en een deel van de muur voor leidingen er uit te slopen. Die is nu wel goed versleten (iets te veel mishandeld denk ik) en aangezien ik nu op de zolder wat leidingen in kalkzandsteen moet kappen en boren dus ik ben op zoek naar een wat uitgebreidere set. Het voordeel van deze set is dat ik er gelijk mijn losse houtboortjes in kan doen, die nu altijd maar ergens in de algemene koffer rondzwerven. En de mbox kun je natuurlijk netjes stapelen op de rest van de verzameling. Ik heb alleen geen idee of dit qua kwaliteit van bijvoorbeeld de boren goed zit. Wellicht heeft iemand hier deze set of een idee van de algemene kwaliteit van dit soort sets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@Framoes, @Flapperbol Dank nog voor het advies, het is de DeWALT DWE7485RS geworden, net onder de €600 inclusief verrijdbaar semi-vast onderstel. Met een beetje geluk dit weekend uitproberen!

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Voor m'n vlakbank ben ik op zoek naar wat ze in amerika "push blocks" noemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEj4V5Pjf4QAJ4HGTb6oC1Bn6y8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JVIVJxgQLkmnx4eZEiSx8svV.jpg?f=user_large

Weten jullie in NL/DLD een goed adres om zoiets te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-04 15:34
Raymond schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:32:

[Afbeelding]

Hier hebben ze een paar opties: https://www.gereedschappro.nl/zoeken.html?s=push

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
Raymond schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:32:

[Afbeelding]

Je kan ze ook zelf maken met een stukje hout en van die rubber matjes
Maar voor de wat uitgebreidere kan ik de Grr-ripper aanraden. Wel wat prijzig, maar ik vind het z'n geld waard

[ Voor 9% gewijzigd door Flapperbol op 11-06-2020 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

Of nog meer onder een andere naam

Je kan ze ook zelf maken. :9

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-04 12:44

ik heb deze en werkt prima. Inderdaad gewoon duwen en er zitten diverse standen qua hoogte van het gras op.

Hou er rekening mee dat randen met een kanopsluiting wel wat lastiger is; inmiddels dan ook een schaar gekocht om de randen te knippen. En ook de opvangbak want dat losse gras is dan welliswaar goed voor de bemesting, maar vliegt overal naartoe en gaat tussen je stenen zitten waar dan gras gaat groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:36
Teijgetje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:38:
Dit werkt wel makkelijk.
Wat is het formaat van deze bakken? Ziet er goed uit! Ik moest ook maar eens een uniforme set tweedehansjes bij kruizinga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:09
Flapperbol schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:43:
[...]

Je kan ze ook zelf maken met een stukje hout en van die rubber matjes
Maar voor de wat uitgebreidere kan ik de Grr-ripper aanraden. Wel wat prijzig, maar ik vind het z'n geld waard
Iemand die zelf een push block, Grr-ripper o.i.d. heeft gemaakt nog een aanbeveling voor een rubber matje? Ik had er op Amazon een setje besteld, maar de grip valt tegen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hansvk schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Iemand die zelf een push block, Grr-ripper o.i.d. heeft gemaakt nog een aanbeveling voor een rubber matje? Ik had er op Amazon een setje besteld, maar de grip valt tegen.
Action heeft die. Ik gebruik die om planken op te leggen waar ik freeswerk aan doe. Blijft prima liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Raymond schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:50:
[...]

Action heeft die. Ik gebruik die om planken op te leggen waar ik freeswerk aan doe. Blijft prima liggen.
Ben ook benieuwd. Op welke afdeling vinden we die rubber matjes? Is het https://www.action.com/nl-nl/p/antislipmat-/ of iets anders?

[ Voor 10% gewijzigd door wheel op 11-06-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:09
Raymond schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:50:
[...]

Ok, bedankt. Ga ik daar een keer kijken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Zojuist een makita dtd155 besteld. Nog even gekeken naar de 171 maar kan voor me zelf het verschil niet verantwoorden. Hopen dat hij er zaterdag is, ik moet 200x5 in de nok balk jagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 01:27
jichem schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:11:
Zojuist een makita dtd155 besteld. Nog even gekeken naar de 171 maar kan voor me zelf het verschil niet verantwoorden. Hopen dat hij er zaterdag is, ik moet 200x5 in de nok balk jagen.
Daartussen heb je nog de DTD154. Die zit met maximaal 175NM vlak onder de DTD171 en met 3 standen en kwa prijs er midden tussen. Het grootste voordeel van de 154 t.o.v. de 154 is de middenstand, waar de DTD155 alleen hoog of laag heeft. Juist de middenstand gebruik ik het meest. Dat scheelt een hoop herrie en schroeft veel fijner dan mijn DDF's. Pas bij grotere schroeven/harder hout gebruik ik de hoge stand.
De 175NM van de 154 t.o.v. de 140 van de 155 scheelt in de praktijk erg weinig.
De DTD171 heeft dan nog een "extra hoge" stand van 180NM (t.o.v. 170NM van de "normale hoge" stand), waar ik de meerwaarde niet zo van snap.

Ik ben gisteren voor het eerst bij Kruis langs gegaan om de bestelde tandwielen van mijn slijptol op te halen. Helaas niet lang binnen geweest, maar ik ben wel super netjes en klantvriendelijk geholpen. Ik had namelijk een aantal stops op mijn route, en toen ik bij de voorlaatste wegreed gaf mijn navigatie aan dat ik 3 minuten na sluiting zou aankomen. Ik heb toen gelijk even gebeld en ze wilde voor mij wel 5 minuten langer open blijven. Top service noem ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 09:58
Nu de tackers bij Ecotools in de aanbieding zijn en vaderdag er aankomt, is het misschien een mooi moment om ze aan te schaffen voor de compressor. Want het is denk zoiets als met een multitool... als je hem niet hebt, weet je niet dat je hem mist. Als je hem hebt... gebruik je hem toch vaker.

Daarmee wil ik één of twee tackers kopen die een breed gebied aan klussen afdekken. Alleen... welke? Meeste werk dat ik doe is toch constructief en afwerk planken & latten werk (weinig schilderijtjes, sierlatjes etc). Keer plintjes en architraven, etc. De meeste (video)suggesties voor houtbewerking komen met een 18Ga als eerste aanschaf.

Zelf dacht ik aan sowieso de DA bradtacker, ook op basis van de vele positieve reactie dit forum. Maar is het dan handig om een 18Ga er naast te nemen? Of de pinnailer? Alle 3 is natuurlijk ideaal, maar misschien weer beetje teveel van het goede, maar rond de €35 ex voor 18Ga en pin valt het ook weer mee... maar dan komt de vraag of je misschien beter een niettacker er naast kan hebben? Aaaahhh.. keuzestress.

Tips & suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:34
weet iemand van jullie hoe onderstaande noemt aan de hand van mijn beschrijving?

Ik zoek een soort rubber pads die je onder je werkstuk kunt plaatsen. Hierdoor heb je ruimte tussen je werkstuk en je werkbank waardoor je dus makkelijk met je decoupeerzaag het werkstuk kan bewerken.

Ik heb ze nog zien staan op amazon in het oranje. Echter vind ik het nergens terug mede omdat ik de benaming niet meer weet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-04 14:22
Rubberen schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:28:
weet iemand van jullie hoe onderstaande noemt aan de hand van mijn beschrijving?

Ik zoek een soort rubber pads die je onder je werkstuk kunt plaatsen. Hierdoor heb je ruimte tussen je werkstuk en je werkbank waardoor je dus makkelijk met je decoupeerzaag het werkstuk kan bewerken.

Ik heb ze nog zien staan op amazon in het oranje. Echter vind ik het nergens terug mede omdat ik de benaming niet meer weet..
bench cookies ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rubberen schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:28:

Bench Cookies, werkbank koekjes, Loc-Blocks, werkstückauflage..

Ook leverbaar in blauw, ook te koop in sets met van die pootjes waardoor je ze hoger kunt zetten (op tafel met gatenpatroon). Een enkele cookie is denk meestal niet toereikend om met de decoupeerzaag uit te kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:34
Held! Wat een naam ook, dit had ik nooit meer geweten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

In de markt voor een nieuwe slijptol, ik werk vaak op locatie, heb het een en ander aan Makita's en accus (18V) daarvoor.
Heb nu een besnoerde 125mm, dit formaat is voor mij prima.
Ik twijfel of ik nu een versie op accu moet kopen, vooral vanwege de sterkte.
Na googlen kwam ik uit op DEZE selectie, dan neig ik naar de 513.
De nieuwe 519 met X-LOCK vind ik niet zo boeiend, lijkt vooral of alleen die eigen X-LOCK schijven erin kunnen, prijs is ook wat hoog nog.
Ik wil sowieso instelbaar toerental, en die rem, tja. Klinkt wel leuk.

Iemand ervaring en dan vooral met de kracht ervan?
Ik moet sporadisch een stukje steen doorslijpen, het een en ander aan metaal, flappenschijf erop om metaal schoon te maken etc.
Voor het grove werk gaat er nog een grote op snoer komen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RZor schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:18:
De nieuwe 519 met X-LOCK vind ik niet zo boeiend, lijkt vooral of alleen die eigen X-LOCK schijven erin kunnen, prijs is ook wat hoog nog.
X-Lock is een standaard die als ik me niet vergis is ontwikkeld door Bosch en onder licentie is vrijgegeven. Het is dus geen Makita eigen systeem, je zit dus ook niet vast aan Makita schijfjes. Alleen is dat hele concept wel nog vrij nieuw, dus aanbod aan schijfjes zal mogelijk nu nog wel wat beperkt zijn. En op dit moment dus alleen de DGA519, met paddle switch. Als je liever een vastzetschakelaar hebt (zoals de DGA513 die je noemt), dan is dat dus ook niet de beste optie.

Ik heb zelf eerder dit jaar een DGA513 gekocht. Bevalt prima, nog geen kracht te kort gekomen. Maar verder weinig ervaring met haakse slijpers, dus kan zo niet zeggen of het onderdoet voor een 230V model of zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2020 18:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Even wat anders. Pocketholes. Al vaak besproken, maar ik heb een specifieke vraag over de volgende set: https://pockethole-shop.n...1Etg_XEAYYAyABEgKY8fD_BwE
Zien jullie hier meerwaarde in tov een bouwmarkt pockethole hulp van ~15 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-03 14:54
checkdiz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:27:
Even wat anders. Pocketholes. Al vaak besproken, maar ik heb een specifieke vraag over de volgende set: https://pockethole-shop.n...1Etg_XEAYYAyABEgKY8fD_BwE
Zien jullie hier meerwaarde in tov een bouwmarkt pockethole hulp van ~15 euro ?
Deze zal ongetwijfeld van iets betere kwaliteit zijn dan die van de bouwmarkten. Maar, het blijft toch een beetje onhandig als je vele gaten moet maken, en is wat dat betreft lang niet zo gebruiksvriendelijk als de grotere broer van Kreg (de echte jig met klem, die je op een werkbank kan zetten).

Ik heb zelf trouwens een setje van de lidlshop, en die doet het perfect. Alleen even andere schroeven bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Nivado schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Daartussen heb je nog de DTD154. Die zit met maximaal 175NM vlak onder de DTD171 en met 3 standen en kwa prijs er midden tussen. Het grootste voordeel van de 154 t.o.v. de 154 is de middenstand, waar de DTD155 alleen hoog of laag heeft. Juist de middenstand gebruik ik het meest. Dat scheelt een hoop herrie en schroeft veel fijner dan mijn DDF's. Pas bij grotere schroeven/harder hout gebruik ik de hoge stand.
De 175NM van de 154 t.o.v. de 140 van de 155 scheelt in de praktijk erg weinig.
De DTD171 heeft dan nog een "extra hoge" stand van 180NM (t.o.v. 170NM van de "normale hoge" stand), waar ik de meerwaarde niet zo van snap.

Ik ben gisteren voor het eerst bij Kruis langs gegaan om de bestelde tandwielen van mijn slijptol op te halen. Helaas niet lang binnen geweest, maar ik ben wel super netjes en klantvriendelijk geholpen. Ik had namelijk een aantal stops op mijn route, en toen ik bij de voorlaatste wegreed gaf mijn navigatie aan dat ik 3 minuten na sluiting zou aankomen. Ik heb toen gelijk even gebeld en ze wilde voor mij wel 5 minuten langer open blijven. Top service noem ik dat.
Ja die zag ik ook nog staan, maar die mist de A-stand dan weer. Die stand lijkt me bijzonder prettig. Overigens zal ik denk ik met alle slagschroevendraaiers wel uit de voeten kunnen. Mij ddf481 vond de laatste keer de 150/5 schroeven niet lollig en brande de koolborstels half op.
Pagina: 1 ... 87 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic