Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
SavageBrother schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:15:
Ik heb even lopen zoeken, maar kan niet direct een antwoord vinden. Stel je koopt (bosch) gereedschap op amazon, maakt de doos open en besluit dat je toch wat anders wilt bestellen (beter/ander merk, dunno). Kun je dit dan retourneren, of zit je dan met die gebroken seals?
Dat kan. In principe mag je het zelfs testen, hoewel ik dat persoonlijk niet snel zou doen. Ik houd aan dat ik thuis hetzelfde zou doen als in de winkel: Alles goed bekijken en vasthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
bazzzzzz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:12:
bestaat er een koppeling om een verwarmingsleutel:
[Afbeelding]
https://www.warmteservice...tiel)-sleutel-/p/76556805

weer te koppelen aan een normale 1/2" ratel? Nu heb ik een bahco gebruikt maar een nette koppeling is wel fijner.
Zoiets:
https://www.techniekwebsh...2-dpan0808-1-2-x-1-2.html

Missschien dat je op basis daarvan wat kan googlen en een goede kan vinden (qua prijs/verkrijgbaarheid)?

of je scoort zoiets:
https://www.warmteservice...-radiatorratel/p/76556905

Of je koopt de variant die ik heb:
https://www.gamma.nl/asso...radiatorsleutel/p/B426171

Ik zie trouwens bij googlen op radiatorsleutel, dat er versies zijn waar die adapter wordt bijgeleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond op 02-06-2020 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
[Afbeelding]

weer te koppelen aan een normale 1/2" ratel? Nu heb ik een bahco gebruikt maar een nette koppeling is wel fijner.
Ze bestaan wel in de USA in ieder geval. Kan ze verder amper vinden.
Maar aangezien 1/2" 12,5mm is, heb je toevallig een 12-kant dop 13, zit wat speling in dan, maar misschien lukt dat? Niet de meest nette oplossing helaas.

@Raymond is beter in zoeken :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Met al die cirkelzagen ook mijn ervaring eens posten. Ik heb eind vorig jaar een Bosch GCM8SJ gekocht in een aanbieding samen met een Bosch GTA 2600 onderstel, voor 278 euro bij Toolstation. Dat onderstel zat er gratis bij en dat vond ik best een goede deal. Let wel, ik heb de SJ, niet de SJL. De SJL heeft ook een laser, een handvat aan de bovenkant, diepteverstelling en een andere afzuigslang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNiUNj3MS9K181oUd4592xYfCsk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vOr2JTOHFPC2ckRjDRgSrhl2.jpg?f=user_large
Als eerste maar eens die zaag bespreken. Het is een makkelijk ding om mee te werken. De stofafzuiging werkt opzich redelijk. Ik heb er een gewone stofzuiger op aangesloten en die pakt wel het meeste stof, maar niet alles. De zaag heeft meer dan genoeg vermogen, ook voor balken die eigenlijk te groot zijn. Ik heb er bijvoorbeeld douglas 12x12 dik mee gezaagd en hoewel dat niet in één keer kan, heeft de zaag het vermogen om er vrij vlot doorheen te gaan. Wat ik minder handig vind is de bijgeleverde klem. Die kan je alleen links van de zaag gebruiken omdat je aan de rechterkant al snel tegen het motorblok aan zit. Ook wil de klem niet altijd even lekker aangrijpen of schiet ie los. Soms gebruik ik dus liever een losse lijmklem.

De zaag heeft standaard geen diepteverstelling, maar op de SJL zit die wel. Echter is de SJ er wel op voorbereid. Door een metalen plaatje te maken dat op het onderstel past, en een lange M5 schroef in het zaagdeel te schroeven, kan je zelf die diepteverstelling maken voor nog geen euro. Dus als je dat zoekt hoef je niet de duurdere SJL te kopen. Voor de rest glijdt de zaag erg soepel, vind het een fijn ding om mee te werken. Voor 278 euro met onderstel echt een koopje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ4c4BChZY55fYZ2GvUvoAhmwno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UPtOvo7Pk0U6v8naDqbmzv6b.jpg?f=user_large
Dan het Bosch GTA 2600 onderstel. Het ding draagt makkelijk, en als je bent aangekomen bij de plek waar ie moet komen, kan je op vier metalen bolletjes klikken om de poten te ontgrendelen. Die vallen naar beneden en vergrendelen meteen zodra ze uitgeklapt zijn. Werkt erg makkelijk! De zaag zet je er bovenop en die draai je vast met twee schroeven die de boel goed vastklemmen. Je hebt links en rechts twee uitschuifbare armen. Je kunt die zowel gebruiken als ondersteuning van de plank die je zaagt als lengte instelling. Als je bijvoorbeeld 100 planken van 120cm moet hebben, stel je die lengte één keer in en kan je 120x de plank afzagen door hem tegen de arm aan te duwen. De armen zakken wel enigszins door onder het gewicht wat je er op legt, dus soms moet je wel even kijken of de balk/plank goed recht komt te liggen op de zaagtafel. Ik gebruik het onderstel ook wel eens om balken op te leggen als ik ze wil schaven bijvoorbeeld, dat kan prima. Het is een stevig onderstel en het klust heerlijk wanneer je met dit weer buiten kan zagen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
@Widow Een belangrijke vraag van een invalzaag beantwoord je jammer genoeg niet: Is hij een beetje precies?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07
Zit al een tijdje te azen op een Haakse slijper, de GWS 7-125 op Amazon.

Zie nu echter de GWS 880 voorbij komen als Lightning deal voor EUR 46... is dat een aanrader t.o.v bovenstaante 7-125?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Daarnet deze set conussleutels geleverd gekregen;
https://www.bikester.nl/p...tsgereedschap-375632.html
:9
Conussleutels in de la waren allemaal van de zachte soort... allemaal uitgelubberd en voila; ik krijg m'n achterwiel niet meer uit elkaar. :+ . Als het weer leefbaar is in de schuur eens proberen..
[Afbeelding]

Het exemplaar van Skandia (..) wordt verkocht met adapter 1/2" female - 1/2" female

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-06-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:32
KillaZ schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:51:
[...]
Hoe vaak ga je 8 bij 8 zagen? Ik had voor bijna 300 euro minder een DWS777 met onderstel. 1 van de betere aankopen van de zolderverbouwing geweest. Kwam ook compleet haaks en vlak uit de doos, had ik ook niet verwacht. :)
Die 8x8 zou bij 1 gepland project voorkomen, en dit dan 6 keer.
Ik heb die Dewalt even bekeken. Als ik de goedkoopste online-verkoper hier neem, en er ook een onderstel bijpak, ben €150 goedkoper uit. Maar ik mis de 60°, kan maar naar 1 kant kantelen (waarvoor je dan ook weer achteraan de zaag moet wezen) dus dien je het werk te draaien. Ik kan ook niet direct vinden of er een diepte-instelling op zit. Geen softstart en elektrische rem. Elk op zich zou het geen breekpunt wezen maar alles bij elkaar? Mij lijkt het dat het een zaag is, die een klasse lager zit. En ga je een klasse hoger, zit je toch op een hogere prijs dan die aanbieding die ik zag.

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 02-06-2020 17:14 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
BasvanS schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:05:
Zit al een tijdje te azen op een Haakse slijper, de GWS 7-125 op Amazon.

Zie nu echter de GWS 880 voorbij komen als Lightning deal voor EUR 46... is dat een aanrader t.o.v bovenstaante 7-125?
Beiden prima machines, beiden hebben wel als nadeel imo dat ze geen regelbaar toerental hebben. Wil je dat wel, dan moet je kijken naar de 9-125 of zwaarder. Die was laatst voor €64 in de aanbieding en zit normaal rond de €90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
CurlyMo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:59:
@Widow Een belangrijke vraag van een invalzaag beantwoord je jammer genoeg niet: Is hij een beetje precies?
Ik vind de zaag precies genoeg. Ik heb bijvoorbeeld douglas balken van 12x12 er mee gezaagd, maar die moet je dus omdraaien omdat deze zaag niet zo diep gaat. De eerste paar keer was het even tricky, maar toen ik door had hoe je de zaag makkelijk uit kan lijnen op een bestaande zaagsnede werden de snedes zo precies dat je alleen met je nagel een randje kon voelen van de overgang, je zag het niet.

Belangrijk is wel dat je de plank/balk goed recht op de tafel legt, en die bijgeleverde klem helpt daar niet bij. Als je grote balken gaat zagen en gebruik maakt van het GTA2600 onderstel, moet je goed kijken of de balk echt vlak op de zaagtafel ligt. Dat kan je doen door te kijken of er een spleet zit tussen de balk en de zaagtafel. Als die er is, kan je dat corrigeren door de arm van het onderstel wat hoger of lager in te stellen. Daarnaast moet je ook even met een blokhaak checken of het zaagblad goed haaks op de balk staat. Ik gebruik bij grote balken het liefst twee lijmklemmen om de balk goed tegen de tafel te klemmen. Als je dat allemaal doet, kan het haast niet misgaan.

Voor plankjes en klein spul gaat het allemaal wat makkelijker en dan is die meegeleverde klem opzich wel OK. De zaag zelf zit heel weinig speling in.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Nivado schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:10:
Dit weekend bleef het slijpblad van mijn Makita 9558 haakse slijper (ca. 10 jaar oud) ineens in mijn betontegel stil staan, terwijl de motor door draaide. Ik hoorde al langer een rammeltje in een lager o.i.d. dus ik was niet verbaasd dat het ineens over was. Nadere inspectie leerde dat 50% van de tanden was afgebroken in het tandwielhuis, en de rest beschadigd. Waarschijnlijk heb ik bij de laatste keer dat ik de kop verdraaide een tand kapot gedrukt, wat bovenstaande desastreuze gevolgen had.
Nu wil ik de tandwielen gaan vervangen. Het vinden van de onderdelen is geen enkel probleem. Echter maak ik me zorgen om het verwijderen/monteren van de onderdelen. Het tandwiel aan de ingaande as zit geperst en geborgd met een moer. Hoe blokkeer ik deze as? Of is dat niet nodig met een slagmoeraanzetter?
Het tandwiel aan de uitgaande as zit met een spie, een veer en een borgclip, dat is geen probleem, echter lijk het bovenlager weer geperst op de as. Hoe krijg ik die er het makkelijkste af?
Welke onderdelen (anders dan de tandwielen) zouden jullie nog meer mee bestellen, voor de zekerheid? Ik zit te denken aan het bovenlager van de uitgaande as, en eventueel de spie.
En als laatste, wat voor vet (en waar te koop) zouden jullie gebruiken om de de boel te smeren? het oude vet zat vol met stukjes tand en metaal slijpsel (ook stukjes tand, maar dan heel klein).

Ik heb inmiddels ook een nieuwe slijptol want ik moest door met de klus. Ik wil mijn oude echter graag repareren, zodat ik niet meer steeds van schijf hoef te wisselen bij slijp en afbraam werkzaamheden.
Ik heb een keer een tandwiel vervangen van (volgens mij) dezelfde slijptol. Werd achtergelaten door de keukenboer die bij een vriend aan het werk was en ik vond het wel leuk om het te fixen. Heb hem intussen alweer 5 jaar in gebruik. Ik had er ook een kunnen kopen voor een paar tientjes, maar dit was leuker.

Het is eigenlijk vrij makkelijk omdat slijptollen vrij basic in elkaar zitten. Je hebt wel zo'n tang nodig voor een veerring en het is geloof ik wat wrikken om de lager los te krijgen. Schroef de kop er af, dan zie je wat er allemaal in zit. Alleen de asblokkering heeft een veertje waar je volgens mij op moet letten.

Heb uiteindelijk het vet niet vervangen omdat ik hem maar sporadisch gebruik, maar er is wel specifiek vet voor. Sommige soorten kan je niet gebruiken. Google is je vriend wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1p
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-09 06:15

j1p

Nivado schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:10:
Dit weekend bleef het slijpblad van mijn Makita 9558 haakse slijper (ca. 10 jaar oud) ineens in mijn betontegel stil staan, terwijl de motor door draaide. Ik hoorde al langer een rammeltje in een lager o.i.d. dus ik was niet verbaasd dat het ineens over was. Nadere inspectie leerde dat 50% van de tanden was afgebroken in het tandwielhuis, en de rest beschadigd. Waarschijnlijk heb ik bij de laatste keer dat ik de kop verdraaide een tand kapot gedrukt, wat bovenstaande desastreuze gevolgen had.
Nu wil ik de tandwielen gaan vervangen. Het vinden van de onderdelen is geen enkel probleem. Echter maak ik me zorgen om het verwijderen/monteren van de onderdelen. Het tandwiel aan de ingaande as zit geperst en geborgd met een moer. Hoe blokkeer ik deze as? Of is dat niet nodig met een slagmoeraanzetter?
Het tandwiel aan de uitgaande as zit met een spie, een veer en een borgclip, dat is geen probleem, echter lijk het bovenlager weer geperst op de as. Hoe krijg ik die er het makkelijkste af?
Welke onderdelen (anders dan de tandwielen) zouden jullie nog meer mee bestellen, voor de zekerheid? Ik zit te denken aan het bovenlager van de uitgaande as, en eventueel de spie.
En als laatste, wat voor vet (en waar te koop) zouden jullie gebruiken om de de boel te smeren? het oude vet zat vol met stukjes tand en metaal slijpsel (ook stukjes tand, maar dan heel klein).

Ik heb inmiddels ook een nieuwe slijptol want ik moest door met de klus. Ik wil mijn oude echter graag repareren, zodat ik niet meer steeds van schijf hoef te wisselen bij slijp en afbraam werkzaamheden.
Lagers, tandwielen etc. kan je ook met een poelietrekker van de as af krijgen. Let er wel op dat je het lager dan vervangt, door het lager aan de buitenring van de as te trekken vervorm je de kogels en loopt hij niet meer mooi. Een lompe manier om het nieuwe lager weer op de as te krijgen is met een passende bus (doppen kunnen ook werken) en een hamer, voorzichtig het lager er weer op tikken. Deze bus moet dus op de binnenring van het lager passen. Als je dit netjes wil doen doe je dat met een pers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

Vliegvlug

Flight Simple

kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:06:
Daarnet deze set conussleutels geleverd gekregen;
https://www.bikester.nl/p...tsgereedschap-375632.html
:9
Conussleutels in de la waren allemaal van de zachte soort... allemaal uitgelubberd en voila; ik krijg m'n achterwiel niet meer uit elkaar. :+ . Als het weer leefbaar is in de schuur eens proberen..

[...]
Erg fijn setje van Parktool inderdaad!
Heb ‘m zelf ook: ;)
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 20:21
Weet iemand wat voor soort boortje hier gebruikt wordt? Zie filmpje op ongeveer 4 minuten. YouTube: One day of work expanded into two. But the doors are looking good! |...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:23
larsbeumer.apd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 00:41:
Weet iemand wat voor soort boortje hier gebruikt wordt? Zie filmpje op ongeveer 4 minuten. YouTube: One day of work expanded into two. But the doors are looking good! |...
Scharnier boor. Te koop op Amazon of Chinese sites.

Heb zelf Chinese, maar alleen testje mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ze worden ook wel ‘center punch’ en ‘center drill bits’ genoemd:

https://www.amazon.com/Ce...Woodworking/dp/B07PM3RQPT

Zijn inderdaad handig, maar in NL niet heel gangbaar heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Nivado schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:09:
[...]

Wat een grappig toeval. Dit is leuker inderdaad. Hij ligt al helemaal open, en het vet moet wel echt vervangen worden, aangezien het helemaal vol zat met gruis en stukken tand. Ik heb uiteindelijk universeel vet voor tandwielkasten en lagers besteld, wat goed hitte bestendig is. Bedankt voor de tips!

[...]

Bedankt voor de tips. Ik heb een nieuw lager en een poelie trekker mee besteld.

Het enige waar ik me nog zorgen over maak is de moer op de ingaande (motor) as. Deze los krijgen zal geen probleem zijn. Het tandwiel is toch al beschadigd, dus een griptang doet wonderen. Echter voor het vast draaien heb ik geen idee hoe de as tegen te houden, zonder alles te beschadigen.
Je hebt wellicht een (nog) ouder model dan https://www.makita.nl/artikel/9558hn.html, maar zit er geen asblokkering op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:34
wheel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Je hebt wellicht een (nog) ouder model dan https://www.makita.nl/artikel/9558hn.html, maar zit er geen asblokkering op?
Ja er zit asblokkering op, maar dat is de uitgaande as, die het bovendien alleen doet als het apparaat gemonteerd is.
ik wil juist de ingaande as blokkeren, op het moment dat de het tandwielhuis er niet op zit. Anders kan ik de moer niet aandraaien namelijk. Het gaat om tandwiel 11 en moer 12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upnihD5uZYdZThGbHnXYJ2Cj3Do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E8Gc6pxBNAkQRvK1dPdHW1QM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ha grappig. Ik heb ook naar die set van facom gekeken, wilde eigenlijk ook wat kleinere maten, maar die is inderdaad absurd duur... dus toen is dit het maar geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:22
@kabeltjekabel
Hoe ervaar je de passing van die sleutels? Zitten ze echt netjes strak om de zeskant? Ik heb nu zelf een setje goedkope conussleutels, waar toch wel redelijk wat speling op zit. Met een beetje rommelen lukt het toch prima om de lagers af te stellen, maar echt fijn is anders. Heb wel eens zitten kijken of zo'n Irega bahco voor conussen wat is, maar heb nog niet besloten te upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pyramiden schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:28:
@kabeltjekabel
Hoe ervaar je de passing van die sleutels? Zitten ze echt netjes strak om de zeskant? Ik heb nu zelf een setje goedkope conussleutels, waar toch wel redelijk wat speling op zit. Met een beetje rommelen lukt het toch prima om de lagers af te stellen, maar echt fijn is anders. Heb wel eens zitten kijken of zo'n Irega bahco voor conussen wat is, maar heb nog niet besloten te upgraden.
Die conus waar ik ze voor gekocht is een vierkant met ronde hoeken (van een Shimano SG-8R25). Passing hetzelfde als mijn steeksleutel 14, maar met het verschil dat ik de conussleutel er ook op krijg als de naastliggende moer er nog op zit :+

Ik ben in het algemeen geen fan van steeksleutels. Als het kan doe ik alles met dopsleutel of ringsleutel. Sleuteltang zit ook altijd perfect strak, maar is ook niet altijd even handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 13:46
Ben op zoek naar een degelijke excentrische schuurmachine voor "zo nu en dan hobbymatig" gebruik (tuinbankje hier, salontafeltje daar). Is een budget van ongeveer 100 euro dan realistisch? Of juist overkill? Ik lees bijvoorbeeld goeie dingen over de DeWalt DWE6423 (à 92 euro momenteel), maar vraag me eigenlijk af of een budgetmerk a la Ferm of Powerplus ook goed zat is. Iemand hier ervaring mee?

Ik ben me bewust van het gezegde "je krijgt wat je ervoor betaalt", maar ik wil mijn hobby wel graag aan de goedkope kant houden.

Mijn criteria behalve de zachte prijs: Er moet een stekkertje aan zitten, de trillingen moeten minimaal zijn, en het apparaat moet niet te veel wegen.

Tips zijn welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

JWolk92 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:56:
Ben op zoek naar een degelijke excentrische schuurmachine voor "zo nu en dan hobbymatig" gebruik (tuinbankje hier, salontafeltje daar). Is een budget van ongeveer 100 euro dan realistisch? Of juist overkill? Ik lees bijvoorbeeld goeie dingen over de DeWalt DWE6423 (à 92 euro momenteel), maar vraag me eigenlijk af of een budgetmerk a la Ferm of Powerplus ook goed zat is. Iemand hier ervaring mee?

Ik ben me bewust van het gezegde "je krijgt wat je ervoor betaalt", maar ik wil mijn hobby wel graag aan de goedkope kant houden.

Mijn criteria behalve de zachte prijs: Er moet een stekkertje aan zitten, de trillingen moeten minimaal zijn, en het apparaat moet niet te veel wegen.

Goedkope machines leggen het over het algemeen af qua bouwkwaliteit en trilling demping. Dus vooral je eis qua trillingen zorgt ervoor dat je naar de betere merken moet kijken. Voor 100€ is genoeg te vinden. Ben zelf vooral thuis in bosch, begrijp de naamgeving van makita en dewalt niet.. Maar bij bosch hebben ze het pas bij deze: https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_ZT71Eb7GVPS67
Over trilling reductie. De versie eronder van 90€ wordt niet speciaal aanbevolen als trilling arm..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 20:30

Budha

Online ergo sum

Toevallig verwacht ik ieder moment mijn nieuwe Makita BO5041 excenter. Vanzelfsprekend nog geen ervaring mee, maar hij ligt in die zelfde prijsklasse en de reviews die ik gelezen heb zijn positief. Wellicht ook voor jou het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25

Ik heb die DeWalt, hele fijne machine. Heb ook een Bosch PSM 200, die trilt aanzienlijk meer dan de DeWalt.

Enige nadeel van de DeWalt is dat er geen fatsoenlijke stofzuigeradapter bij zit, dus ik tape de slang er altijd maar aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 14-09 19:34

Ik heb exact die machine en ben er zeer content mee voor eveneens hobbymatig/incidenteel gebruik. Trilling is alleszins acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12

World Citizen

FreeReef.nl

Budha schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Toevallig verwacht ik ieder moment mijn nieuwe Makita BO5041 excenter. Vanzelfsprekend nog geen ervaring mee, maar hij ligt in die zelfde prijsklasse en de reviews die ik gelezen heb zijn positief. Wellicht ook voor jou het overwegen waard.
Gezien ik al dagen aan het twijfelen ben over de accu of de stekker variant, ben ik benieuwd of je nog andere redenen hebt dan "accuduur" om niet voor een accu te gaan.

Ik kom wel vooruit met de accu's dat is het probleem niet. Maar heb je nog andere redenen om niet voor accu te gaan bij een excentrische?

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

World Citizen schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:15:
[...]

Gezien ik al dagen aan het twijfelen ben over de accu of de stekker variant, ben ik benieuwd of je nog andere redenen hebt dan "accuduur" om niet voor een accu te gaan.

Ik kom wel vooruit met de accu's dat is het probleem niet. Maar heb je nog andere redenen om niet voor accu te gaan bij een excentrische?
Ja, afzuiging. Mijn stofzuiger gaat automatisch aan als ik het apparaat start en slaat weer af als ik stop met schuren. Dat werkt niet met een accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 23:32
Budha schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Ja, afzuiging. Mijn stofzuiger gaat automatisch aan als ik het apparaat start en slaat weer af als ik stop met schuren. Dat werkt niet met een accu.
Daar zijn ondertussen al oplossingen voor. Ik weet dat Makita een draadloos systeem heeft dat doorgeeft wanneer de stofzuiger moet aanspringen. Ben de naam van systeem even kwijt.

Edit, en @World Citizen was me voor met de naam :P

[ Voor 5% gewijzigd door Arator op 03-06-2020 19:29 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Budha schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Makita begint nu met het "wireless auto start" systeem. Dus als ik even wacht dan word die Accu machine vanzelf Bleutooth, wat ik verder een prima oplossing vind.

Het is inderdaad niet zo bedrijfszeker als met kabel, maar voor mijn doeleinde is het gemak van draadloos belangrijker.

https://www.makita.nl/ken...tart-wireless-system.html

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Arator schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Daar zijn ondertussen al oplossingen voor. Ik weet dat Makita een draadloos systeem heeft dat doorgeeft wanneer de stofzuiger moet aanspringen. Ben de naam van systeem even kwijt.

Edit, en @World Citizen was me voor met de naam :P
World Citizen schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:21:
[...]

Makita begint nu met het "wireless auto start" systeem. Dus als ik even wacht dan word die Accu machine vanzelf Bleutooth, wat ik verder een prima oplossing vind.

Het is inderdaad niet zo bedrijfszeker als met kabel, maar voor mijn doeleinde is het gemak van draadloos belangrijker.

Misschien had ik moeten zeggen dat het met mijn stofzuiger niet kan. :)

Zover ik weet ondersteunt de VC2512L geen AWS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Budha schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:33:
[...]

[...]

Daar heeft Makita tegenwoordig een adapter voor. Die hang je in het stopcontact op je zuiger waar je normaal je gereedschap in hangt en daar zit dan de AWS receiver in. Die zal dus na AWS signaal iets van een belasting nabootsen zodat de stofzuiger denkt dat er een ingeschakeld apparaat aanhangt.

En die krijg je tot eind juli gratis bij een AWS machine: https://www.makita.nl/claim-hier-je-aws-adapter.html

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 03-06-2020 19:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

EDIT: Wat @Orion84 zegt wist ik niet eens.
Budha schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:33:
[...]

[...]

Daar heb je wel een punt, maar dat kwam voor mij toevallig gunstig uit. Ik wil mijn huidige shopvac in een centraal afzuigsysteem gaan bouwen, en had die van Makita al op het oog ter vervanging voor los in huis.

Eigenlijk gebruik ik enkel Karcher shopvacs in huis, maar vooruit... die van Makita zal niet slecht zijn.

Dus voor mij maakte dat niet zoveel uit, maar als je een degelijke bekabelde stofzuiger hebt... dan zou ik ook 2x achter de oren krabben.

Dat zou inderdaad een goede reden zijn om niet voor accu te gaan dan. Puur omdat je anders een nieuwe stofzuiger moet aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 03-06-2020 19:41 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Iemand nog tips voor / ervaring met een degelijke combinatiehaak van 300mm? Bij voorkeur tot €40.
Liefst koop ik een Starrett 11MH-300, dan weet ik dat ik wel goed zit, maar die is €80 8)7

Bahco doet het voor €15, dat is ook nog wel een degelijk merk. Prijsverschil is aanzienlijk met de Starrett waardoor ik wat mindere kwaliteit verwacht. Andere tips?

Wil niet dat ik over 3 jaar weer een nieuwe moet kopen omdat het allemaal net niks is. Perfect 90 graden zou fijn zijn, maar 89,9 graden doe ik het ook nog voor. Belangrijker is dat het liniaal ook daadwerkelijk stevig op zijn plek blijft zitten met die schroeven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
Orion84 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:38:
Daar heeft Makita tegenwoordig een adapter voor. Die hang je in het stopcontact op je zuiger waar je normaal je gereedschap in hangt en daar zit dan de AWS receiver in. Die zal dus na AWS signaal iets van een belasting nabootsen zodat de stofzuiger denkt dat er een ingeschakeld apparaat aanhangt.

En die krijg je tot eind juli gratis bij een AWS machine: https://www.makita.nl/claim-hier-je-aws-adapter.html
Ben ik nou de enige die denkt dat je dan wel heel veel kunstgrepen uithaalt om draadloos te kunnen werken met een machine met een slang eraan? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dreamscape schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:08:
[...]

Ben ik nou de enige die denkt dat je dan wel heel veel kunstgrepen uithaalt om draadloos te kunnen werken met een machine met een slang eraan? ;)
Nee, denk niet dat je daar de enige in bent. Zal ook vooral bedoeld zijn voor bedrijven / professionals om voor hen de transitie naar accu iets makkelijker / aantrekkelijker te maken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:42
Twijfels schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:06:
Iemand nog tips voor / ervaring met een degelijke combinatiehaak van 300mm? Bij voorkeur tot €40.
Liefst koop ik een Starrett 11MH-300, dan weet ik dat ik wel goed zit, maar die is €80 8)7

Bahco doet het voor €15, dat is ook nog wel een degelijk merk. Prijsverschil is aanzienlijk met de Starrett waardoor ik wat mindere kwaliteit verwacht. Andere tips?

Wil niet dat ik over 3 jaar weer een nieuwe moet kopen omdat het allemaal net niks is. Perfect 90 graden zou fijn zijn, maar 89,9 graden doe ik het ook nog voor. Belangrijker is dat het liniaal ook daadwerkelijk stevig op zijn plek blijft zitten met die schroeven.
Is dat gewoon een verstelbare winkelhaak? Ik heb er een van Swanson, in mijn ervaring zijn die wat bekendere merken zoals Bahco, Swanson, Hultafors etc. gewoon prima. Degelijker dan de Chinese massaproductie. Je betaalt bij die Starrett ook voor de naam denk ik... all American, since 1880, verder natuurlijk wel een heel goed ding en ook leuk om een "echt goeie" te hebben.

Edit: zoek anders op Baptist op verstelbare winkelhaak, die hebben altijd wel goed spul.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 13:28
Modbreak:Zo even grote opruiming gehouden. Dit topic is NIET voor:
  • Simpele vraagjes
  • Bestelstatussen
  • Acties van fabrikanten
  • Ervaringen met winkels
  • Ervaringen met bezorgdiensten
  • Vragen die niks met gereedschap te maken hebben. Plastic boxen? Ladders? Mensen, open gewoon een eigen topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 03-06-2020 22:22 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Deze week ervaring opgedaan met enkele nieuwe producten van Einhell:

- kettingzaag (goedkoop design, maar wel sterk en doet wat het moet doen)
- hakselaar (sterk, maar ook hier weer kutkwaliteit plastic, gelukkig op plaatsen waar het niet uitmaakt, en je moet hem constant bijstellen na zwaardere takken omdat het mes/wiel dan wijkt)
- slijp/schuurmachine (werkt prima voorzover ik kan beoordelen, staat wel erg wiebelig zonder montage)

De verstekzaag heb ik nog proberen bijstellen om de scheefheid eruit te krijgen. Dat is re-de-lijk gelukt, maar bij de laatste afstelling brak de plastic hendel af waarmee je de lean angle afstelt. Gelukkig is de bout waar hij op zat wel van metaal en zit daar nog een afvlakking op waardoor je met een steeksleutel alsnog kunt los/vastdraaien.

Het is echt een merk voor het grove werk. De machines (de motoren dan, voornamelijk) zijn erg sterk voor het geld (2000w hakselaar, 2000w kettingzaag en 1600w verstekzaag) en doen hun werk zonder twijfel wat me doet vermoeden dat ze dat gewoon bij een reputabele fabrikant inkopen (misschien B-keus oid), maar hun eigen afwerking is ondermaats :). Jammer, want dat felle rooie kleurtje bevalt me wel :P.

Ik hou de machines voor het simpele werk maar de verstekzaag word op termijn vervangen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

MJV

Ik heb die Bahco in 300mm variant, nog niet heel veel gebruikt maar het is een degelijk ding. Liniaal blijft goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herman1990
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
Hallo Tweakers,
Nu de stucadoors bijna klaar zijn, zit ik met drie mogelijk opties voor het verven
- Zelf verven
- Laten spuiten
- zelf spuiten, door middel van een wagner systeem. Zelf zat ik te denken aan een: Wagner HEA Control PRO 250R.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
herman1990 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:36:
Hallo Tweakers,
Nu de stucadoors bijna klaar zijn, zit ik met drie mogelijk opties voor het verven
- Zelf verven
- Laten spuiten
- zelf spuiten, door middel van een wagner systeem. Zelf zat ik te denken aan een: Wagner HEA Control PRO 250R.

Onbewoond huis en (vrijwel) alles in dezelfde kleur? Dan kan je spuiten overwegen, anders zou ik vanwege de nevel die overal komt en gigantische afplakwerk gewoon de roller pakken.
Verder geen ervaring mee, kan me voorstellen dat een prof met beter materiaal en ervaring een netter resultaat krijgt, denk aan druipers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo Tweakers,
- Zelf verven
- Laten spuiten

Ligt eraan of als je het zelf kan tevreden bent met het resultaat. Uiteindelijk is een schilder een beroep en heeft hij/zij veel meer ervaring dan jij. Dat zul je zien in de afwerking.

Zo heb ik de beneden verdieping laten doen door een schilder en de rest allemaal zelf. De schilder heeft overigens gewoon een roller gebruikt ;-). Ik ook, gaat net zo snel hoor. Je moet alleen wel bij de DIY bouwmarkten weg blijven met spul+verf en gewoon goede verf plus kwasten/rollers kopen. Ik had in 2 dagen alles geschilderd. 1e dag primer, 2e dag schilderen. Wel enorme spierpijn dag 3 en 4 :’)

Edit: Sigma verf en meesterhand kwasten/rollers gekocht destijds

[ Voor 3% gewijzigd door mierenfokker op 04-06-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@herman1990 als je vraag met name gaat over welke aanpak te kiezen, dan is dat meer iets voor [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 of een eigen topic. Als het je specifiek te doen is om informatie over spuitsystemen dan past dat wel hier, maar gebruik dan a.u.b. even de zoekfunctie in plaats van alleen een vraag naar ervaringen te dumpen, want hier is al vaker over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Die Bahco heb ik ook.
Opzich prima ding, maar wel inch aan de ene kant en cm aan de andere. Ik had liever een oplopende en aflopende cm schaal gehad.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Dat is een centreerboor. Ook handig voor de gaten voor scharnieren (waar de zwarte 'pluggen' in gaan).

Ik heb al een paar jaar de BO5041 die @Budha noemt. Prima machine die net iets boven instapmodellen zit voor een prima prijs. Ik heb er volgens mij meer voor betaald.

Die DeWalt zal overigens ook prima zijn. Je moet zelf bepalen of je extra wil betalen voor de handgreep.
World Citizen schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:21:
[...]

AWS bestaat al een tijd, maar omdat de concurrentie niet stil zit, zijn ze het nu meer aan het promoten. Dat denk ik iig.

Veel nieuwe accumachines hebben het ingebouwd, maar eerder maakten ze vaak twee varianten van machines.

Ik heb bijvoorbeeld een DSP600 invalzaag. Maar er is ook de versie met AWS, de DSP601.
Orion84 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:23:
[...]

Nee, denk niet dat je daar de enige in bent. Zal ook vooral bedoeld zijn voor bedrijven / professionals om voor hen de transitie naar accu iets makkelijker / aantrekkelijker te maken.
Dat en accustofzuigers zijn duur, gaan te snel leeg en hebben gewoon minder zuigkracht.

Ik heb het liefst zoveel mogelijk draadloos gereedschap, maar een stofzuiger moet eerst nog beter en efficiënter worden.

Uiteindelijk is een snoer minder hoe dan ook een pluspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoi,

Met een dergelijk budget zul je helaas je verwachtingen vwb zeer lage trillingen moeten bijstellen.

Duur gereedschap presteert in de regel een stuk beter op de ARBO-vlakken zoals geluid en trillingen.

Wat nog een optie is, is om te werken met (klus)handschoenen, dat neemt al aardig wat trillingen weg.

Er bestaan zelfs anti-vibratie handschoenen maar die zijn niet echt goedkoop in verhouding met je budget.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 22:27
Orion84 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:23:
[...]

Ik zou eerder verwachten dat iemand die de hele dag schuurt een zo licht en krachtig mogelijke schuurmachine wil.
Die accu is handig voor even snel op de trap, maar is extra gewicht dat onnodig is.
En ik vraag me af of accumachines doorschuren als je er je volle gewicht op zet, 220 machines doen dat wel zonder dat je de motor verbrandt.

Al moet ik daarbij wel vermelden dat de 5 meter slang die naar mijn stofzuiger gaat een veelvoud van het gewicht van een accu is. En de machine zich haast vastzuigt op het oppervlak.
Daarvoor krijg je wel een vrijwel schoon oppervlak en geen stof in de lucht terug. Dat doet zo`n stofzakje aan een machine dan weer niet.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Er is een forse doelgroep die niet per se bij elke klus stroom voorhanden heeft en nu bijvoorbeeld met generatoren werkt en dergelijke. Die groep is de transitie aan het maken naar accu-machines en ik kan me voorstellen dat zo'n adapter die transitie vergemakkelijkt, omdat je wel al accu (AWS) machines kan kopen, maar je afzuiging nog op netstroom hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 13:46
Framoes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:40:
Ik heb al een paar jaar de BO5041 die @Budha noemt. Prima machine die net iets boven instapmodellen zit voor een prima prijs. Ik heb er volgens mij meer voor betaald.

Die DeWalt zal overigens ook prima zijn. Je moet zelf bepalen of je extra wil betalen voor de handgreep.
Hoe belangrijk is die handgreep? Kan me zo voorstellen dat met één de schuurmachine vasthouden prima gaat, en zelfs voordelen biedt omdat je dan een hand vrij hebt om je werkstuk vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

Iemand bekend met Connex Lijmklemmen?

https://www.ibood.com/diy...10727/connex-lijmklemmen/

De moeite waard of gaan voor een Bessey?

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 12:24
dragonhaertt schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Die Bahco heb ik ook.
Opzich prima ding, maar wel inch aan de ene kant en cm aan de andere. Ik had liever een oplopende en aflopende cm schaal gehad.
Ik heb hem ook, erg blij mee. Erg handig dat je de haak door kan steken zodat ie kleiner wordt en dus net wel past of omdraaien zodat je de CM goed kan lezen. Inderdaad eens dat het beter was om geen Inch te hebben, maar daar heb ik naar gezocht (zat niet vast aan Bahco) maar is er niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
FOUTJE

[ Voor 99% gewijzigd door michelv5 op 04-06-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Laatst online: 13-06 13:45

je kan die goedkopere ook mooi haaks krijgen hoor. Je moet die referentiepuntjes licht bijvijlen met een nagelvijltje: YouTube: Tuning a Combination Square of YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:04
Ik ben een beetje mijn elektrisch gereedschap-verzameling aan het opbouwen. Een aantal dingen heb ik al, zoals een accuboor (Makita), een hamerboor (Bosch), een decoupeerzaag (Bosch), een schoormachine (Black&Decker).

Zijn er nog bepaalde apparaten waar jullie van zeggen, die moet je echt in je assortiment hebben? Ik kan 1,2,3 niets meer bedenken, maar misschien hebben jullie nog ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Hallo Tweakers,
- Zelf verven
- Laten spuiten

Ik heb zelf bij oplevering van onze nieuwbouwwoning exact dit apparaat gekocht. Nadat de stukadoor klaar was en ik zelf voorstrijk had gesmeerd over 3 verdiepingen was ik wel klaar met rollen en heb ik de Wagner destijds met Laagste prijs garantie bij de Bauhaus gekocht voor ik dacht 350 euro. Daarna was ik relatief veel tijd kwijt aan het afplakken van de ramen (vloeren hoefden nog niet, was nog kaal beton), maar het spuiten ging erg goed en gaat ook zeker sneller dan in geval van rollen. Verfgebruik ligt wel iets hoger, maar hier een superstrak resultaat (zoals ik dat met de roller overigens ook zou bereiken).

Vergeet niet het meegeleverde filter te plaatsen. Ik dacht in eerste instantie dat dit voor lakverf e.d. was en niet zozeer voor latex. Nadat ik toch redelijk vaak last had van een verstopte spuitmond nog eens gelezen en het filter er tussen gezet; daarmee waren alle problemen opgelost.

Voor alleen een losse muur of een slaapkamer pak ik nu gewoon een kwast en roller, maar 2 maanden terug ook bij mijn ouders nog het hele huis gespoten. Voor grote oppervlakten wat mij betreft zeker een aanrader.

Minpuntje; het schoonmaken van het apparaat kost je wel een kwartier/20 minuten, maar is voor het behoud van je machine wel belangrijk. Al met al heel blij dat ik destijds deze keuze heb gemaakt!
In mijn nieuwbouwwijk valt het op dat er steeds meer schildersbedrijven ook gebruik maken van verfspuiten. Gaat dan uiteraard wel om nog zwaardere/duurdere/betere machines als Titan.

Vergeet er trouwens niet een verfspuitmasker bij te nemen: er komt wel wat nevel bij vrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matthis
demo31051987 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:27:
Ik ben een beetje mijn elektrisch gereedschap-verzameling aan het opbouwen. Een aantal dingen heb ik al, zoals een accuboor (Makita), een hamerboor (Bosch), een decoupeerzaag (Bosch), een schoormachine (Black&Decker).

Zijn er nog bepaalde apparaten waar jullie van zeggen, die moet je echt in je assortiment hebben? Ik kan 1,2,3 niets meer bedenken, maar misschien hebben jullie nog ideeën.
Multitool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:11
:F

complete waste of money zo'n multitool. Heb hem zelf nog nooit nodig gehad en de verbruiksdelen zijn reteduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar valt echt niets over te zeggen zonder te weten waar je het voor wilt gebruiken.

Maar goed, persoonlijk zeg ik een invalzaag met gelei en een goede stofzuiger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
Den_S85 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:41:
[...]

complete waste of money zo'n multitool. Heb hem zelf nog nooit nodig gehad en de verbruiksdelen zijn reteduur.
Dan sloop je te weinig :P

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
[...]

Voor jou misschien wel. Ik vind het ook een mooie vervanging bij sommige klussen waar ik voorheen een beitel nodig had, maar niet kon werken omdat ik mijn hamer er niet achter kon krijgen door ruimtegebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou

Niet allemaal elektrisch, maar:

- goede compacte acculamp
- japanse trekzaag
- handschaaf
- slagschroefmachine
- set goede schragen
- goede kniebeschermers (zit toch vaker op mijn knieën dan ik denk)
- gereedschapsgordel/broek

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond

Kan je echt niks meer bedenken wat je wilt aan machines en zoek je hulp om je geld uit te geven?

Mijn advies: Gewoon lekker gaan klussen, dan kom je vanzelf een situatie tegen waar je een machine bij kan gebruiken. Dan kan je op dat moment wel de afweging maken wat je nodig hebt.

En anders: koop een bouwstofzuiger, altijd nuttig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26

Tjark

DON'T PANIC

lampie1979 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:44:

De draaiers zijn idd niet duur. De snelspanners 80-90cm zijn bij Eco tools goedkoper.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 11:31
lampie1979 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:44:

Ik heb dezelfde, ooit ook via iBood aangeschaft. Ik heb 4 van die snelspanners (als dat de juiste term is) en 8 normale in 2 lengtematen. Ik ben er blij mee, had dezelfde aanbieding zien staan en nog even overwogen om extra bij te kopen maar eigenlijk kom ik meestal wel toe met wat ik heb. Ik heb verder geen ervaring met Bessey of andere pro merken, dus weet niet wat je ten opzichte daarvan eventueel nog mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb zelf ook een vraagje: Ik zoek een "straightedge" ofwel, een stevige liniaal van 100-120cm. Die wil ik gaan gebruiken voor het afstellen van m'n vlakbank.

Hebben jullie suggesties waar ik die geschikt kan kopen? Zo'n dunne RVS liniaal van een meter heb ik al, maar die is volgens mij hier niet voor geschikt.

Ikzelf heb een beetje gegoogled en zag dat gereedschapcentrum een redelijke keuze heeft, maar de prijsverschillen zijn enorm:
https://www.gereedschapce...ist_order=Titel+%28a-z%29

Zodra er een din-keur op zit, vervijfvoudigt de prijs.

Welke suggesties hebben jullie hiervoor?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
[...]

Ik gebruik mijn multitool af en toe, maar dan ook vooral voor dingen waar ik eigenlijk niet echt iets anders voor had kunnen gebruiken. Laatst nog; ik moest een oude lege koperen waterleiding uit m'n meterkast weghalen, en dus tegen de muur afzagen. Met de handzaag kon ik er niet bij, maar met de multitool was het geen enkel probleem (y) . Het is gereedschap wat je maar af en toe gebruikt, maar als je hem nodig hebt is het wel verrekte handig _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 07:37
TheJVH schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Ik gebruik mijn multitool af en toe, maar dan ook vooral voor dingen waar ik eigenlijk niet echt iets anders voor had kunnen gebruiken. Laatst nog; ik moest een oude lege koperen waterleiding uit m'n meterkast weghalen, en dus tegen de muur afzagen. Met de handzaag kon ik er niet bij, maar met de multitool was het geen enkel probleem (y) . Het is gereedschap wat je maar af en toe gebruikt, maar als je hem nodig hebt is het wel verrekte handig _/-\o_ .
Dat is ook precies mijn ervaring met een multitool. Heb deze gekocht zonder te weten waarvoor ik het zou gebruiken. Nu gebruik ik de multitool voor van alles waar ik geen ander goed gereedschap voor heb.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 23:17
Fein stukje gereedschap inderdaad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59

Wat zijn je klusplannen de komende jaren? En wat heb je de afgelopen tijd gedaan? En eventueel: Hoe woon je nu (oud, nieuw, stad, buitenaf, flat, landhuis), gaat dat op (welke) termijn veranderen en hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
TheJVH schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Dit dus. Het zijn gewoon fijne dingen die bepaalde werkjes in een wip mogelijk maken. Tuurlijk, het merendeel ervan zou je ook wel met een ander stuk gereedschap kunnen, maar qua veelzijdigheid en gebruiksgemak wint een multitool toch wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Welkom aan boord Demo d:)b

Wat je nodig kan hebben valt of staat natuurlijk met de klussen die je op het oog hebt.

Als eerste denk ik aan een invalzaag of instelbare cirkelzaag met een geleiderail.
Ten tweede ga je een hoop plezier beleven van een afkortzaag hoewel ruwbouw ook lukt met een goede handzaag.

Last but not least, een kleine haakse 125mm slijptol.

In een andere hoek zou ik ook nog even een goede multimeter willen aanraden, handig voor zowel thuis als het wagenpark.

Edit:

Even lekker de knuppel in 't hoenderhoek.....ik raad eerder een multitool (heb ik zelf ook) aan dan zo'n herriebak van een slagschroevedraaier. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 04-06-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:20
Alsjemenou schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:53:
[...]

Niet allemaal elektrisch, maar:

- goede compacte acculamp
- japanse trekzaag
- handschaaf
- slagschroefmachine
- set goede schragen
- goede kniebeschermers (zit toch vaker op mijn knieën dan ik denk)
- gereedschapsgordel/broek
Goede eenhandige lijmklemmen. Kniebeschermers doe ik niet aan, goed om je core te trainen ;)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Fraggert schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:23:
[...]

Even lekker de knuppel in 't hoenderhoek.....ik raad eerder een multitool (heb ik zelf ook) aan dan zo'n herriebak van een slagschroevedraaier. :P
Hmwoah, hier kan ik best inkomen. Zo'n multi kan dingen die met geen ander stuk gereedschap lukt. Over het algemeen kun je met een fatsoenlijke accuboormachine ook prima schroeven het hout inwerken, met een accu slagschroevendraaier gaat het alleen een stuk 'polsvriendelijker'. Al zijn er ook situaties te verzinnen waarin dit niet opgaat, ik lever liever de slagschroevendraaier in dan de multitool.

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
[...]
ik raad eerder een multitool (heb ik zelf ook) aan dan zo'n herriebak van een slagschroevedraaier. :P
Want multitools zijn wel heerlijk stil :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
[...]

Welkom aan boord Demo d:)b

Wat je nodig kan hebben valt of staat natuurlijk met de klussen die je op het oog hebt.

Als eerste denk ik aan een invalzaag of instelbare cirkelzaag met een geleiderail.
Ten tweede ga je een hoop plezier beleven van een afkortzaag hoewel ruwbouw ook lukt met een goede handzaag.

Last but not least, een kleine haakse 125mm slijptol.

In een andere hoek zou ik ook nog even een goede multimeter willen aanraden, handig voor zowel thuis als het wagenpark.

Edit:

Pffft :+

Ik heb nu een multitool, recipro, bandschroevendraaier en slagschroevendraaier die ik bijna dagelijks voor de dakopbouw gebruik. Echt een walhalla voor jou :o :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 11:49
Hoort het bitje in een Makita slagschroevendraaier een beetje los te zitten? Als ik hem erin steek en ik houd het bitje naar beneden, dan valt ie er vanzelf uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CappieL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:44:
Hoort het bitje in een Makita slagschroevendraaier een beetje los te zitten? Als ik hem erin steek en ik houd het bitje naar beneden, dan valt ie er vanzelf uit.
Daarom klik je hem er ook in. Lees anders eens de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
CappieL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:44:
Nee, je moet een geschikt bitje (dus niet eentje met helemaal rechte schacht) er goed indoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 11:49
Raymond schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:52:
[...]

Nee, je moet een geschikt bitje (dus niet eentje met helemaal rechte schacht) er goed indoen.
Ligt het dus daar aan, gelukkig komt straks mijn setje Makita impact bitjes binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik heb een Makita SP6000J invalzaag met geleiderail gekocht. Nu zie ik dat het zaagblad het rubber gaat raken als ik m naar beneden druk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSdGkuaMz-imF2Lsi-qIzJ9g0Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nR8x7nyVm8GonwbmDdw0rEq.jpg?f=fotoalbum_large

Hoort dat zo? Of zie iets over het hoofd?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

Vliegvlug

Flight Simple

dat hoort, wordt afgezaagd bij eerste gebruik zodat het precies aansluit.
Als je daarna een dunner zaagblad monteert past het niet goed meer dus wel iets om rekening mee te houden bij kopen van ander zaagblad.

[ Voor 51% gewijzigd door Vliegvlug op 04-06-2020 20:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
TerraGuy schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:14:

Ja, twee dingen:
De handleiding
En 3x dezelfde vraag in dit topic.

Antwoord: ja, dat hoort zo. Op die manier maak je de strip op maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ik heb een Makita SP6000J invalzaag met geleiderail gekocht. Nu zie ik dat het zaagblad het rubber gaat raken als ik m naar beneden druk:

[Afbeelding]

De eerste keer dat je een invalzaag koopt, moet je eerst het rubber inzagen. Deze rubberen rand zorgt er voor dat er weinig speling zit tussen je blad en liniaal zodat je mooie zaagsnedes krijgt.

How-to: YouTube: Tracksaw Workshop P2 [video #278]

(kijk de hele serie van Peter Millard over invalzagen, deze helpt je alles in te stellen)

[ Voor 5% gewijzigd door Alsjemenou op 04-06-2020 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Thanks! Ik had het topic doorgespit maar kwam het zo niet tegen. En ja, handleiding lezen, blijft een dingetje he O-)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
CappieL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:06:
[...]

Ligt het dus daar aan, gelukkig komt straks mijn setje Makita impact bitjes binnen.
Nee, daar ligt het niet aan. Elk 6-kant ding past er in. Wat Ciris dus adviseert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nhz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:20:
[...]

Hmwoah, hier kan ik best inkomen. Zo'n multi kan dingen die met geen ander stuk gereedschap lukt. Over het algemeen kun je met een fatsoenlijke accuboormachine ook prima schroeven het hout inwerken, met een accu slagschroevendraaier gaat het alleen een stuk 'polsvriendelijker'. Al zijn er ook situaties te verzinnen waarin dit niet opgaat, ik lever liever de slagschroevendraaier in dan de multitool.
Zeker als je al een klopboor of zelfs een hamerboor hebt die ook gewoon kan boren, dan zul je inderdaad eerder klussen tegrnkomen waar een multitool je uit de brand helpt dan dat je misgrijpt omdat een slagtol in je arsenaal ontbreekt.

Ik ben gek op gereedschap en zie me nu nog eerder een recipro naast mijn multitool kopen dan een slagschroevedraaier naast mijn boorhamer, klopboor en 2 accutollen.
Raymond schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:22:
[...]

Want multitools zijn wel heerlijk stil :+
_O- :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

MJV

[Afbeelding]

Zoals eerder vermeld hoort dat zo. Maar voor je de strip inzaagt wel zorgen dat je zaag spelingsvrij op de rails staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:25:
[...]

Pffft :+

Ik heb nu een multitool, recipro, bandschroevendraaier en slagschroevendraaier die ik bijna dagelijks voor de dakopbouw gebruik. Echt een walhalla voor jou :o :+
Whehehe, ik vroeg me al af waar je bleef :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Toch voor de DBO180 accu schuurmachine gegaan. De losse body met wat schuurpapier erbij is online voor 108 euro te vinden, en ik kon hem dan ook nog eens ophalen. Meteen aan de slag gegaan.

Het valt me niet tegen. Ik was bang dat hij zwaar zou worden door de accu, maar je kunt hem met 1 vinger manoeuvreren als het waren.

Eerst paar centimeters zitten erop :D, beetje jammer dat nieuwe schuurmachines er na 1 minuut al niet meer nieuw uitzien... maja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cnGV04vvzcAI9HcBT70CNcAkW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gmR2TMZfAwNKnBycrVLOE925.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

Acuut terug sturen dat ding, zeker weer een makita :P

Jokes aside, ja dat hoort, zo kalibreer je jouw zaagblag op je lineaal en hoef je dus na het aftekenen van je zaaglijn alleen nog maar je lineaal op die lijn te zetten ennje zaagt precies op de lijn.

Wel zoalls @MJV goed opmerkt je zaag afstellen dat hij nog wel redelijk eenvoudig over je lineaal glijdt maar zonder speling, hoe dat moet staat in de fucking manual die je moet readen :+

Zet je zaag een mm of 5 diepte en dan kun je de lineaal doorzagen. Ik deed dat voor het eerst op zo'n vlakke witte meubelplank met zo'n melamine toplaag, lekker glad en vlak. Die legde ik op de grond zodat je niet gehinderd bent door hangende stofzuigerslangen of snoeren. Ik zaag nagenoeg al mijn werkstukken op de grond met dasronder een grote vlakke mdf plaat. Dst zorgt ook aan de onderzijde voor een hele strakke zaagsnede en een hele goede stoffrije werking indien je het spul dus afzuigt.

Het is verstandig om even een plaat mdf of vlak stuk resthout te pakken en wat zaagsnedes te oefenen. Dan krijg je even gevoel bij je zaag, hoe hard je moet duwen om hem vooruit te krijgen en hoe hard je moet drukken om hem te laten invallen door je werkstuk, dat is allemaal afhankelijk van het materiaal waar je in zaagt.

Anyway, mooi zaag d:)b ga je veel plezier van hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
jadjong schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:24:
[...]

Nee, daar ligt het niet aan. Elk 6-kant ding past er in. Wat Ciris dus adviseert...
Zeker ligt het daar ook aan. Zo'n bit met een volledig rechte schacht klikt niet goed vast en gaat er dus makkelijker uit. Ikzelf gebruik die ook niet meer, om die reden.

Idd is het wel zo dat ze wel blijven zitten als je de machine naar beneden richt. Maar mijn ervaring is wel dat ze vaster in een schroef zitten dan in de bithouder :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

World Citizen schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:31:
Toch voor de DBO180 accu schuurmachine gegaan. De losse body met wat schuurpapier erbij is online voor 108 euro te vinden, en ik kon hem dan ook nog eens ophalen. Meteen aan de slag gegaan.

Het valt me niet tegen. Ik was bang dat hij zwaar zou worden door de accu, maar je kunt hem met 1 vinger manoeuvreren als het waren.

Eerst paar centimeters zitten erop :D, beetje jammer dat nieuwe schuurmachines er na 1 minuut al niet meer nieuw uitzien... maja.

[Afbeelding]
Mooi ding d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
Ik ga binnenkort op 2 verdiepingen gipswandjes (100 m2) & gipsplafonds plaatsen (houten rachelwerk, osb platen en gipswandjes) in een jaren 30 huis (dus houten balken, houten vloer, stenen muren). Ik heb een mooie Metabo BS18 boor/schroefmachine met 2 2.0AH accu's.

Ik realiseer me echter dat dit een flinke klus is die ik voor me heb.. Welke machine zou deze klus een stuk efficiënter maken, maar is toch de investering waard aangezien het een eenmalige klus is?

Ik begrijp dat jullie moeilijk kunnen inschatten of iets de investering voor mij waard is ;) Maar als een aankoop van ~200 euro me 1 á 2 dagen werk scheelt dan vind ik dat al snel een goed idee.

Een automatische schroefmachine is enorm sexy, scheelt dat enorm? Is alleen te gebruiken voor die OSB/gipsplaten toch?

Of zou een slagschroevendraaier (12V of 18V) het werk een stuk lichter maken (die zou later voor andere klussen ook nog te gebruiken zijn). Ik kan me voorstellen dat dat zowel voor het rachelwerk als de platen helpt. Of scheelt dat niks met m'n 18V Metabo Accu/Schroefmachine?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Solomon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:23:
Ik ga binnenkort op 2 verdiepingen gipswandjes (100 m2) & gipsplafonds plaatsen (houten rachelwerk, osb platen en gipswandjes) in een jaren 30 huis (dus houten balken, houten vloer, stenen muren). Ik heb een mooie Metabo BS18 boor/schroefmachine met 2 2.0AH accu's.

Ik realiseer me echter dat dit een flinke klus is die ik voor me heb.. Welke machine zou deze klus een stuk efficiënter maken, maar is toch de investering waard aangezien het een eenmalige klus is?

Ik begrijp dat jullie moeilijk kunnen inschatten of iets de investering voor mij waard is ;) Maar als een aankoop van ~200 euro me 1 á 2 dagen werk scheelt dan vind ik dat al snel een goed idee.

Een automatische schroefmachine is enorm sexy, scheelt dat enorm? Is alleen te gebruiken voor die OSB/gipsplaten toch?

Of zou een slagschroevendraaier (12V of 18V) het werk een stuk lichter maken (die zou later voor andere klussen ook nog te gebruiken zijn). Ik kan me voorstellen dat dat zowel voor het rachelwerk als de platen helpt. Of scheelt dat niks met m'n 18V Metabo Accu/Schroefmachine?
Het gaat je sowieso geen dagen schelen, maar een accubandschroefautomaat gaat wel zo fucking snel, daar ben je de prijs meteen weer vergeten. Of je haalt m op marktplaats en knalt m daarna er weer op. Beste paar tientjes die je uit kunt geven.

Ik ben pro-slagschroevendraaier, maar dat gaat je hier niet veel opleveren, dit is wel heel licht schroefwerk. En bij plafonds afschroeven zou ik iig oorkappen opdoen met dat herrieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 23:17
Het scheelt je sowieso een hand waarmee je die gipsplaten op zijn plek kan houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Koop een (gips)platenlift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
bbbrumbrum schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:28:
[...]

Het gaat je sowieso geen dagen schelen, maar een accubandschroefautomaat gaat wel zo fucking snel, daar ben je de prijs meteen weer vergeten. Of je haalt m op marktplaats en knalt m daarna er weer op. Beste paar tientjes die je uit kunt geven.

Ik ben pro-slagschroevendraaier, maar dat gaat je hier niet veel opleveren, dit is wel heel licht schroefwerk. En bij plafonds afschroeven zou ik iig oorkappen opdoen met dat herrieding.
Superwaardevolle input! Bedankt! Ik dacht inderdaad al dat een slagschroevendraaier vooral bij zwaarde schroefwerk waarde zou creëren. Het schroefwerk bij het rachelwerk lijkt me ook niet het meest arbeidsintensief (het vlak/horizontaal maken wel).

Ik ga op zoek naar een tweedehands accubandschroefmachine! Die slagschroevendraaier rechtvaardig ik wel een keer als ik de vlonderplanken buiten onder handen ga nemen ;)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:09

Buiten de snelheid, vind ik het grote voordeel van een automatische schroefmachine dat deze gemakkelijk met een hand te gebruiken is. Hierdoor heb je nog een hand vrij om bijvoorbeeld de plaat vast te houden.

Een slagschroevendraaier gaat denk ik niet goed werken in combinatie met gipsplaten. Deze zal de schroef snel door de plaat draaien. Bovendien zijn gipsplaatschroeven vaak erg hard/stijf, hierdoor zullen ze icm met een slagschroevendraaier snel knappen.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels

Waarom in godsnaam OSB aan je plafond, dat heb ik echt nog nooit gehoord. Wanden met OSB + gips snap ik. Maar bij plafonds wordt standaard al 9,5mm ipv 12,5mm gips gehanteerd omdat het lichter is en toch niet zo stootvast hoeft te zijn. (edit: volgens mij beschreef je het een beetje krom met de haakjes en is het niet je bedoeling OSB aan je plafond te schroeven :+ )

Automatische schroefmachine is leuk, kopen en evt daarna 2e hands verkopen is daarbij een optie. Hebben verder weinig usecase inderdaad, afhankelijk van type is OSB al geen eens een optie. Wat het leven daarnaast een stuk aangenamer zou maken is een platenlift kopen, zijn voor €160 zo'n beetje al te vinden en ook prima via marktplaats weer te verkopen (en eventueel ook te kopen).

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 04-06-2020 21:35 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic