Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 18:22
Omdat tuingereedschap technisch gezien ook gereedschap is ;)

Ik heb een heggenschaar nodig. Nou zou de Makita DUH523 prima voldoen (geen heel dikke takken en tuin is niet gigantisch), ware het niet dat mijn hagen flink hoog zijn. Ik zie het niet zitten om te zeulen met een trap, en ik vind de telescopische heggenscharen van Makita erg duur. Jammer, want zou een mooie instap in het ecosysteem zijn (ik heb een Metabo accu schroef/boor maar wil prima overstappen).

Een accu heggenschaar is geen must, zo groot is de tuin niet en er is prima elektriciteit. Ik twijfel erover om een Parkside heggenschaar aan te schaffen. En dan wel:
- https://www.lidl-shop.nl/...n-takkenschaar/p100282509
óf
- een combi apparaat zoals deze Scheppach MF1200-4E omdat ik eigenlijk ook een grastrimmer nodig heb en een combiapparaat goed klinkt. Of is het een combi apparaat het slechtste van meer werelden?
- en Parkside heeft zelfs en combi-benzine apparaat https://www.lidl-shop.nl/...combi-apparaat/p100291315 maar 2-takt lijkt me voor mijn doeleinde wat veel onderhoud vergen

Mijn tuin is zo'n 80 meter haag, die rustig 5+ meter hoog is op plekken. Ik geloof in goede apparatuur wanneer die vaak gebruikt wordt, maar voor een heggenschaar kan ik honderden euro's nou niet rechtvaardigen..

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:11

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Vandaag heb ik geprobeerd de gewapende betonvloer uit m'n badkamer te halen. Er zit wapening ijzer van een cm dik in...

Plan is om met de 230mm flex met stofkap plakjes te zagen van 6cm diep. Dat is bijna door en dan haal je het beton er zo uit. Dat ging de eerste m2 heel erg goed en bijna stofvrij! Daarna is mijn flex door gebrand.. Bosch blauw 22-230 😩..
Nu dus op zoek naar een nieuwe. Zit te kijken naar de 26-230, meer powerrrr... Maar ik kan maar niet vinden of deze wel een oververhitting beveiliging heeft.

De metabo in deze categorie is 50€ goedkoper en maakt duidelijk reclame voor een oververhitting beveiliging.. Waarschijnlijk past alleen de bosch stofkap (a 150€) dan weer niet...

Heeft iemand een tip wat te kopen? Doe ik mezelf voldoende plezier met deze bosch 26-230? (Ik weet dat hij bijna dagelijks voor 200€ bij ibood is, maar heb hem nu nodig en vorige week heb ik 'm niet gekocht grrrrr)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-07 05:56
prein2 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:31:
Vandaag heb ik geprobeerd de gewapende betonvloer uit m'n badkamer te halen. Er zit wapening ijzer van een cm dik in...

Plan is om met de 230mm flex met stofkap plakjes te zagen van 6cm diep. Dat is bijna door en dan haal je het beton er zo uit. Dat ging de eerste m2 heel erg goed en bijna stofvrij! Daarna is mijn flex door gebrand.. Bosch blauw 22-230 😩..
Nu dus op zoek naar een nieuwe. Zit te kijken naar de 26-230, meer powerrrr... Maar ik kan maar niet vinden of deze wel een oververhitting beveiliging heeft.

De metabo in deze categorie is 50€ goedkoper en maakt duidelijk reclame voor een oververhitting beveiliging.. Waarschijnlijk past alleen de bosch stofkap (a 150€) dan weer niet...

Heeft iemand een tip wat te kopen? Doe ik mezelf voldoende plezier met deze bosch 26-230? (Ik weet dat hij bijna dagelijks voor 200€ bij ibood is, maar heb hem nu nodig en vorige week heb ik 'm niet gekocht grrrrr)
En eerst losbreken met de breekhamer en dan het ijzer slijpen met een kleine flex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Fuel_80 Ja ook geprobeerd, maar is veel arbeidsintensiever en zwaarder voor mezelf. Bovendien trilt het hele huis waardoor ik bang ben voor scheuren. Deze belachelijk dikke vloer ligt in een huis uit de jaren 50 met overal onder bemeten houten balken en zo.

Dat kan altijd nog en ik moet toch een nieuwe flex....

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07 21:16
Denko schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Dat klinkt als een topdeal. En dat is dan ook de 18V? Want ik kon eigenlijk alleen maar de 10.8V vinden bij de lidl voor 129. En dan is de stap klein om 20 piek bij te leggen voor de 18V versie. Overigens zullen allebei de versies goed zat zijn voor mijn gebruik. De 10.8v heeft al 25NM. Dubbel van de 12NM die ik gewend ben
Zowel Bosch als Metabo hebben heel betaalbare 10.8V/12V Max sets met schroefmachine en slagschroevendraaier. De boor/schroefmachines hebben vaak al rond de 40Nm.

Die DeWalts bij de Aldi zijn naar mijn idee een beetje bodem-modellen.
Twijfels schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:46:
[...]

Het is maar wat je gewend bent, Amazon toont de verkoper in praktisch dezelfde grootte als Bol, nog nooit moeite gehad met achterhalen wie levert etc.

Daarbij heb ik de afgelopen jaren echt bijzonder veel bij Amazon gekocht en enkel en alleen maar positieve ervaringen gehad, zowel op gebied van prijs, levering als de service. Ik vind het dan ook niet gek dat ze zo abnormaal groot zijn geworden.
Ook door belastingontwijking, personeel slecht behandelen en met die "voordelen" op zak bewust onder de marktprijzen in een land of regio gaan zitten. Net zo lang tot alles kapot is geconcurreerd.

Overigens zijn mijn ervaringen met Amazon ook positief hoor, maar hoe meer ik te weten kom over wat er binnen dat bedrijf gebeurt, hoe minder ik er koop.

[ Voor 39% gewijzigd door Framoes op 31-05-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-07 11:42

Al een oudere / erg veel gebruikte machine? Heb altijd het idee gehad dat die Bosch haakse slijpers goed staan aangeschreven en overal en nergens gebruikt worden.

Als je googled op "Überhitzungsschutz Bosch GWS" (in Duits meer hits te vinden) krijg je eigenlijk alleen resultaten dat de 18V variant het heeft. Zou er dus vanuit gaan dat al die 230mm varianten het helaas niet hebben.

Zeker dat die stofkap niet op de metabo werkt? Met haakse slijpers zou het me niet verbazen als dat wel werkt eigenlijk ;)

@Framoes Ben het me je eens wat Amazon betreft hoor. Maar een Coolblue bijvoorbeeld waarvan ik het idee heb dat ze hun werknemers wel erg goed behandelen vragen met veel gereedschap snel een extra premie van 20-40%. Dan denk ik toch liever aan de portemonnee :9 Als het geen geld scheelt bestel ik ook vaak wel netjes in Nederland. Maar heb inmiddels bij meerdere gereedschap webshops in NL ook zulke slechte ervaringen dat ik enkele hoe dan ook links laat liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Twijfels op 31-05-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Twijfels schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Al een oudere / erg veel gebruikte machine? Heb altijd het idee gehad dat die Bosch haakse slijpers goed staan aangeschreven en overal en nergens gebruikt worden.

Als je googled op "Überhitzungsschutz Bosch GWS" (in Duits meer hits te vinden) krijg je eigenlijk alleen resultaten dat de 18V variant het heeft. Zou er dus vanuit gaan dat al die 230mm varianten het helaas niet hebben.

Zeker dat die stofkap niet op de metabo werkt? Met haakse slijpers zou het me niet verbazen als dat wel werkt eigenlijk ;)

@Framoes Ben het me je eens wat Amazon betreft hoor. Maar een Coolblue bijvoorbeeld waarvan ik het idee heb dat ze hun werknemers wel erg goed behandelen vragen met veel gereedschap snel een extra premie van 20-40%. Dan denk ik toch liever aan de portemonnee :9 Als het geen geld scheelt bestel ik ook vaak wel netjes in Nederland. Maar heb inmiddels bij meerdere gereedschap webshops in NL ook zulke slechte ervaringen dat ik enkele hoe dan ook links laat liggen.
Soms is Amazon de enige webshop die iets voor een redelijke prijs snel kan leveren en dan koop ik er ook wel. Maar meestal probeer ik het ergens anders te vinden voor een vergelijkbare prijs. Een beetje de afweging maken.

En er zijn in Nederland zeker genoeg matige webshops met beroerde communicatie en langzame verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Denko deze topdeal is er ook nog steeds: https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393
Hoeveel Nm wilde je hebben? Als je al een klopboor hebt om in hardere steen te kunnen kun je hier verderr alles mee afdekken qua boren en schroeven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 16:32

Denko

|{ing Øf ßlitz

The Eagle schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:19:
@Denko deze topdeal is er ook nog steeds: https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393
Hoeveel Nm wilde je hebben? Als je al een klopboor hebt om in hardere steen te kunnen kun je hier verderr alles mee afdekken qua boren en schroeven :)
Op dit moment heb(had) ik 12NM waar ik niet echt mee uit de voeten kon, ik vermoed dat de 25NM van een dewalt 10.8v al 90% van mijn klussen zou afdekken.
Dit zit aardig in mijn straatje idd. Twijfel een beetje tussen dewalt 10.8v set en 18v alleen de accutol. Maar deze zit er netjes tussenin voor minder geld ook nog. Dinsdagochtend even naar toolstation rijden denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Denko op 31-05-2020 22:29 ]

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:19

Ik weet niet precies wat je voor stofkap je hebt natuurlijk, maar bij de GDE 230 FC-T staat de 26-230 niet vermeld als zijnde compatible. Bij de fc-s is het 2600 watt model ook niet compatible.
https://www.bosch-profess...s/gde-230-fc-t-1600A003DM

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 31-05-2020 22:34 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Framoes schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:45:
Ook door belastingontwijking, personeel slecht behandelen en met die "voordelen" op zak bewust onder de marktprijzen in een land of regio gaan zitten. Net zo lang tot alles kapot is geconcurreerd.

Overigens zijn mijn ervaringen met Amazon ook positief hoor, maar hoe meer ik te weten kom over wat er binnen dat bedrijf gebeurt, hoe minder ik er koop.
Ik kocht er een e-reader, en een week later openden ze een .nl site (ik wist oprecht niet dat dit eraan zat te komen). En warempel, een openings-deal waarbij ze de e-reader die ik net had ontvangen voor fiks minder aanboden.

Dus ik nam contact op om te kijken of ze daar nog mee wat konden doen, prijswijs.

Ja hoor, ik kreeg een retourformulier. Moest de oude kindle (gloednieuw, niks mis mee) naar Duitsland terug, en dan kreeg ik een tegoedbon. Maar die kon ik niet op de .nl site inzetten, overigens. Nog los daarvan, wat een dikke bullsh*t om twee keer een bezorger extra te laten rijden (bij wijze van spreken) om mij een prijsverschil te kunnen compenseren. Alsof het milieu al niet genoeg lijdt.

Ik heb ze verteld wat ik ervan vond en het zo gelaten. Ze zijn inderdaad een soort grote bol met nog meer assortiment maar pure commercianten, bah. Ik bestel de laatste tijd veel via bol vanwege Corona en gewoon vreselijk veel nodig na zo'n verhuizing, maar koop nu erg veel gewoon bij (eenmans)zaken in de buurt/het dorp. Veel fijner met service enzo.

Ontopic :P net nog wat houtgereedschap besteld. Gutsjes, japans zaagje enzo. Word eindelijk tijd daar eens wat mee te gaan spelen nu het huis langzaam op orde komt. Vond nog een oude blokschaaf waarvan het blad zoveel butsen heeft dat je er lijm mee kan kammen, dat krijg ik er met een vijl niet meer uit, dus een goedkoop slijpertje besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:27
Omdat de stofzuigers van festool nogal prijzig zijn, wat is een goed alternatief?

Is zoiets bijvoorbeeld te gebruiken voor je schuur + stationaire machines (lintzaag, figuurzaag), of als je toch de hele tijd op dezelfde plek bezig bent?

https://www.lidl-shop.nl/...pW7RFvp9YeVxoC-tsQAvD_BwE

Het grote voordeel van de CTL van festool is natuurlijk dat deze automatisch aan/uit gaat met je machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
decipherer schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Ik weet niet precies wat je voor stofkap je hebt natuurlijk, maar bij de GDE 230 FC-T staat de 26-230 niet vermeld als zijnde compatible. Bij de fc-s is het 2600 watt model ook niet compatible.
Zou wel moeten passen, maar blijkbaar is Bosch niet zo goed in compatible data aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Aardappel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:09:
Het grote voordeel van de CTL van festool is natuurlijk dat deze automatisch aan/uit gaat met je machine.
Correctie: dat deze voorzien is van een hogere zuigkracht, betere filters en stof classificering, betere stofzuigerzakken en eventueel een automatische filterreiniging ;)

Zijn wel meer stofzuigers voor +-€100 te vinden die automatisch met de machine aan gaan.
Maar lintzaag, figuurzaag etc, in mijn ogen duurdere machines, en er dan een stofzuiger bij kopen van 5 tientjes?... Tja, het is maar waar je om geeft. Ik geef liever wat meer uit en ben zeker van een stofvrije omgeving, vind mijn lichaam fijner :)

In de wat goedkopere klasse, de Makita VC2512L (€150 ongeveer) komt hier vaak voorbij, dat is al een heel stuk beter dan die Parkside.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Omdat de stofzuigers van festool nogal prijzig zijn, wat is een goed alternatief?

Is zoiets bijvoorbeeld te gebruiken voor je schuur + stationaire machines (lintzaag, figuurzaag), of als je toch de hele tijd op dezelfde plek bezig bent?

Er zijn genoeg andere A-merken die goedkopere stofzuigers hebben met dezelfde kwaliteit en functionaliteit. Staar je niet blind op Festool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:27
Twijfels schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:13:
[...]

Correctie: dat deze voorzien is van een hogere zuigkracht, betere filters en stof classificering, betere stofzuigerzakken en eventueel een automatische filterreiniging ;)
Uiteraard, dat is ook beter, ik doelde meer op functies die een goedkope stofzuiger niet heeft.
Zijn wel meer stofzuigers voor +-€100 te vinden die automatisch met de machine aan gaan.
Maar lintzaag, figuurzaag etc, in mijn ogen duurdere machines, en er dan een stofzuiger bij kopen van 5 tientjes?... Tja, het is maar waar je om geeft. Ik geef liever wat meer uit en ben zeker van een stofvrije omgeving, vind mijn lichaam fijner :)

In de wat goedkopere klasse, de Makita VC2512L (€150 ongeveer) komt hier vaak voorbij, dat is al een heel stuk beter dan die Parkside.
't Is een begin hè. Een dure stofzuiger hoeft natuurlijk niet 3x zo goed te zijn als een goedkope.
Ook een beetje een ijdele gedachte dat de stofzuiger alles opzuigt. Voor echt stoffige klussen draag ik een masker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stofzuigers zijn heel uitgebreid besproken. Ook het model wat jij aanhaalt. Alleen gebruiken als je continue oordoppen in hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Die slijpers hebben volgens mij een redelijk universele halsdiameter waardoor die kappen vaak ook op andere merken passen. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-07 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Voor ons nieuwe huis moeten wij een boorhamer hebben. Er moeten wat gaatjes gemaakt worden in beton. Ik ben verder helemaal niet zo'n klusser, dus waarschijnlijk is met kabel goed genoeg. Nu ben ik bij een paar modellen uitgekomen:

Makita hr2230 130euro
Makita hr2460170euro
Makita hr2470 130euro

Laatstgenoemde is een combihamer en zou 200 gram zwaarder zijn en iets groter dan zijn boorhamer broertje. Kijken naar het serie nummer en de prijs lijkt me dat de beste koop ook al heb ik de beitel functie niet nodig. Zie ik iets over het hoofd ?

Ook vraag ik me af of het een nadeel of voordeel is wanneer de boorhamer groter is.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

decipherer schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Ja en 't stomme is, op het plaatje van de doos van de gde 230 fc-t staat gewoon een 26-230..
Ik heb 'm gekocht, dank voor de adviezen en inzicht dat het wel gewoon goed spul is. Ik zal 't minder hard gaan mishandelen...

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:23

Zoals anderen al zeggen is het geluid wel echt een verschil, ook qua filtering wil het nog wel verschillen ook al hebben ze de zelfde L (low) kwalificatie. Een vriend van mij heeft de Bosch (blauw) GAS 20L en dat vind ik ook een fijn ding qua kracht, geluid en formaat. Misschien ook het overwegen waard. In aanbiedingen soms rond de 170 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 17:58
Ik heb een jaar of 7 terug deze Evolution Rage 3s gekocht en aardig wat mee weggezaagd de afgelopen jaren. Nou zat er altijd al een lichte afwijking bij sommige snedes (zat ook flinke korting op), echter zit er nu bij een plank van 200mm een afwijking van 8mm. De zaag staat recht maar de geleiding gaat schuin (misschien niet goed te zien maar de zaag staat nu niet in het midden maar aan de linkerkant, als ik 'm naar voren duw dan staat ie rechts van het midden). Ik heb alle schroefjes en dingen al geprobeerd maar ik kom er niet uit, iemand nog een tip voordat ik 'm doneer aan de grijze bak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A0LmGHG2wukoyfsJN9AQsMWYYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VA0mj369EoYnxyB1LxrL9LVm.jpg?f=fotoalbum_large

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Isniedood schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:16:
Voor ons nieuwe huis moeten wij een boorhamer hebben. Er moeten wat gaatjes gemaakt worden in beton. Ik ben verder helemaal niet zo'n klusser, dus waarschijnlijk is met kabel goed genoeg. Nu ben ik bij een paar modellen uitgekomen:

Makita hr2230 130euro
Makita hr2460170euro
Makita hr2470 130euro

Laatstgenoemde is een combihamer en zou 200 gram zwaarder zijn en iets groter dan zijn boorhamer broertje. Kijken naar het serie nummer en de prijs lijkt me dat de beste koop ook al heb ik de beitel functie niet nodig. Zie ik iets over het hoofd ?

Ook vraag ik me af of het een nadeel of voordeel is wanneer de boorhamer groter is.
Heb voorheen een HR2230 gehad en nu in het bezit van een Bosch GBH 2-28 F ( O+ ). Daar zit 500 gram verschil tussen, maar heb het nooit als vervelend ervaren.

Als je niet aan Makita vast zit dan wordt de GBH 2-28 F hier meestal aangeraden, is een erg goede machine. De HR2470 ben ik minder bekend mee, maar volgens mij verder ook wel een prima machine, zeker als hobbyist kan je er niet echt mis mee gaan heb ik het idee.

HR2230 was voor thuisgebruik an sich niet verkeerd, maar het gemis aan de beitelstand alleen was voor mij al genoeg om een andere te zoeken. Als je ooit 82mm gaten in beton / kalkzandsteen wil maken voor elektra inbouwdozen dan heb je liever ook de zwaardere machine.

Vanwege beitelstand (+ vermogen) zou ik dus gaan voor de HR2470. Met als alternatief een Bosch GBH 2-26 F of 2-28 F.

Voordeel van Bosch over Makita is dat bij de F series ook een snelspanboorkop wordt meegeleverd, kan je goed gebruiken als je eens mortel / pleistermix etc moet maken. Lijkt erop dat dat niet mogelijk is bij die Makita.

Overigens, hoe leuk gereedschap ook is, als je niet zo'n klusser bent en het een paar gaatjes zijn, waarom niet huren? Of als het daarna niet meer echt aangeraakt wordt: Parkside boorhamer bij de Lidl, red je wat gaten ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uberprutser schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:26:
Ik heb een jaar of 7 terug deze Evolution Rage 3s gekocht en aardig wat mee weggezaagd de afgelopen jaren. Nou zat er altijd al een lichte afwijking bij sommige snedes (zat ook flinke korting op), echter zit er nu bij een plank van 200mm een afwijking van 8mm. De zaag staat recht maar de geleiding gaat schuin (misschien niet goed te zien maar de zaag staat nu niet in het midden maar aan de linkerkant, als ik 'm naar voren duw dan staat ie rechts van het midden). Ik heb alle schroefjes en dingen al geprobeerd maar ik kom er niet uit, iemand nog een tip voordat ik 'm doneer aan de grijze bak?

[Afbeelding]
Welke geleiding?

Het lijkt mij dat de horizontale aanslag dan scheef is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

rens-br schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:17:
Nu we toch bezig zijn in dit topic. Ik ben ook nog opzoek naar een leidingzoeker, voor mijn kabeltrekklus. Ik zie echter dat die apparaten nogal uiteen lopen kwa prijs. Van 50 euro tot apparaten van 500 tot 1000 euro. Maar waar zit het verschil in en wat is verstandig daarin?

Apparaten die ik zelf gevonden heb:
Stanley Materiaal detector 150 - 29 euro
Stanley FatMax Materiaal Detector 300 - 46 euro
Bosch Truvo - 50 euro (Reviews zijn niet bijster goed)
Bosch GMS 100 - 75 euro
Bosch GMS 120 - 104 euro

Iemand tips/ideeën voor apparaten?
Waar ben je uiteindelijk voor gegaan?

Ik heb zelf al een tijd de Bosch Truvo, maar dat is echt een verschrikkelijk apparaat. Compleet onbetrouwbaar. Zelfs op plekken waar 'ie eerst wél een leiding vind, vind 'ie 10 seconden later weer géén leiding, 10 seconden later weer wél.

Ofwel, alleen altijd vol groen geeft een gevoel van zekerheid, maar er zijn hele muurvlakken die ik dan kan afstrepen.

De Bosch D-TECT 120 zit ook een stuk boven mijn prijsklasse én heeft weer niet zo'n mooi afkruisgat zoals de GMS-100 en 120 wel hebben. De Bosch UniversalDetect van €100 krijgt dusdanig beroerde recenties dat ik daar ook niet echt vertrouwen in heb.

Een goede leidingzoeker lijkt me wel fijn, zeker in een huis waar leidingen praktisch overal kunnen lopen. Dus wellicht dat ik mijn budget op schroef als ik zeker weet dat ik daar een 100% werkend apparaat mee in huis haal. (1x door een leiding prikken is waarschijnlijk duurder dan die €270 die de Bosch D-TECT 120 kost.) Maar wat anderen ook zeggen, het is zo'n stuk gereedschap waar je niet echt blij van word. Het voorkomt ellende. Het is niet een tool die je verder met plezier gebruikt. (In tegenstelling tot mijn Bosch accuboor, waar ik iedere keer dat ik 'm gebruik wél weer blij van word.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
unezra schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:19:
[...]
1x door een leiding prikken is waarschijnlijk duurder dan die €270 die de Bosch D-TECT 120 kost.
Versie met Alkaline is voor €189 - 10% coupon te koop bij Amazon. Ben je dus maar €170 kwijt. Kan je ook de normale 12V accu's in doen. Heb je er alleen geen L-Boxx bij.

Tenzij je graag €50+ (de versie met alkaline is al €219 in NL...) van je zuurverdiende geld extra uitgeeft omdat je graag de Nederlandse economie steunt, zou ik lekker bij Amazon kopen.

Weet niet meer waar ik het las, maar de D-TECT 120 moet wel goed werken, mits je hem netjes bij het handvat vast houdt. Als je hem anders vasthoudt kan het blijkbaar ook rare resultaten geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Twijfels op 01-06-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 10-07 21:20
Twijfels schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:03:
Overigens, hoe leuk gereedschap ook is, als je niet zo'n klusser bent en het een paar gaatjes zijn, waarom niet huren? Of als het daarna niet meer echt aangeraakt wordt: Parkside boorhamer bij de Lidl, red je wat gaten ook wel mee.
Soms is dat rationeel inderdaad verstandiger. En dat huren kan bij een commerciële verhuurder of via een platform als Peerby. Daar kun je lenen en huren van particulieren bij jou in de buurt.

En voor de bezitters die uitlenen of verhuren overwegen, dat wat je uitleent/verhuurt is gedekt middels een verzekering. Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen, zowel als lener als als verhuurder.

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 01-06-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
wheel schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Soms is dat rationeel inderdaad verstandiger. En dat huren kan bij een commerciële verhuurder of via een platform als Peerby. Daar kun je lenen en huren van particulieren bij jou in de buurt. Dat wat je uitleent/verhuurt is gedekt middels een verzekering. Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen, zowel als lener als als verhuurder.
Nog nooit van gehoord. Krijg je als verhuurder nog een beetje een eerlijke vergoeding dan? Ik koop alles liever dan dat ik huur, maar als je er een redelijk bedrag voor krijgt zijn er best gereedschappen die ik uit zou kunnen lenen, maakt het de hoge aanschafprijzen nog een beetje goed :9

@Notna Misschien ook iets om in de TS te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Twijfels schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Nog nooit van gehoord. Krijg je als verhuurder nog een beetje een eerlijke vergoeding dan? Ik koop alles liever dan dat ik huur, maar als je er een redelijk bedrag voor krijgt zijn er best gereedschappen die ik uit zou kunnen lenen, maakt het de hoge aanschafprijzen nog een beetje goed :9

@Notna Misschien ook iets om in de TS te zetten?
Voor uitlenen krijg je niets, voor verhuren wel. Voor lenen moet wel een vergoeding betaald worden aan het platform. Bij verhuur bepaal je je eigen verhuurprijs :) De frequentie van verhuur hangt natuurlijk af van de lokale vraag en prijzen die anderen vragen. En de vraag hangt samen met de bekendheid van het platform. Er wordt rustig 15/dag betaalt voor een bouwstofzuiger, hogedrukreiniger of bovenfrees. Ik zou zeggen: probeer het eens met spullen die je al hebt :9 Het is even wat werk om voor alles een vermelding/advertentie te maken, maar werkt wel het beste om vraag op aanbod te matchen. Heb zelf nagenoeg alles erop staan wat ik aan gereedschap heb. Sommige aanschaffen heb ik er al uit; relatief goedkope aanschaffen die je zelf één keer nodig had, maar ook Kärcher hogedrukreiniger en bouwstofzuiger.

[ Voor 27% gewijzigd door wheel op 01-06-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Twijfels schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:32:
[...]

Versie met Alkaline is voor €189 - 10% coupon te koop bij Amazon. Ben je dus maar €170 kwijt. Kan je ook de normale 12V accu's in doen. Heb je er alleen geen L-Boxx bij.

Tenzij je graag €50+ (de versie met alkaline is al €219 in NL...) van je zuurverdiende geld extra uitgeeft omdat je graag de Nederlandse economie steunt, zou ik lekker bij Amazon kopen.

Weet niet meer waar ik het las, maar de D-TECT 120 moet wel goed werken, mits je hem netjes bij het handvat vast houdt. Als je hem anders vasthoudt kan het blijkbaar ook rare resultaten geven.
Hmm. Goede.

Vind het nog steeds een flinke hoeveelheid geld voor iets dat je in de regel maar een paar keer per jaar nodig hebt, maar toch.

L-Boxx boeit me niet, ding gaat toch gewoon mijn grote Bosch koffer in waar ook mijn schroefboormachine in zit.

De Truvo is echt een ellendeding. Goedkoop, maar net goeg genoeg voor de kringloop als ik 'm een keer weet te vervangen door een beter exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
unezra schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Hmm. Goede.

Vind het nog steeds een flinke hoeveelheid geld voor iets dat je in de regel maar een paar keer per jaar nodig hebt, maar toch.

L-Boxx boeit me niet, ding gaat toch gewoon mijn grote Bosch koffer in waar ook mijn schroefboormachine in zit.

De Truvo is echt een ellendeding. Goedkoop, maar net goeg genoeg voor de kringloop als ik 'm een keer weet te vervangen door een beter exemplaar.
Het is inderdaad een flinke hoeveelheid geld waarvan je, bij goed gebruik, geen resultaat ziet. Maar zoals je zegt is het al snel duurder als het wel fout gaat.

Het is dat we hier in huis alle foto's hebben van hoe de leidingen in de muren lopen, als dat niet bekend was zou ik er toch niet zo erg over twijfelen eerlijk gezegd. Blijkbaar is het je in zekere zin wel het geld waard, anders had je überhaupt de discussie met jezelf niet gehad om te verantwoorden >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 01-06-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Twijfels schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:11:
[...]
Het is inderdaad een flinke hoeveelheid geld waarvan je, bij goed gebruik, geen resultaat ziet. Maar zoals je zegt is het al snel duurder als het wel fout gaat.

Het is dat we hier in huis alle foto's hebben van hoe de leidingen in de muren lopen, als dat niet bekend was zou ik er toch niet zo erg over twijfelen eerlijk gezegd. Blijkbaar is het je in zekere zin wel het geld waard, anders had je überhaupt de discussie met jezelf niet gehad om te verantwoorden >:)
We wonen in een huis uit 1958 dat in een aantal delen is uitgebouwd. De vorige eigenaren (of die daarvoor) hadden ook last van een hoog "Help! Mijn man is klusser!"-gehalte.

Zo moet er ergens een centraaldoos in het plafond van de woonkamer zitten om een lamp op te hangen. Geen idee waar. Wil 'm graag eens vinden. Ook ergens laagspanning (12v) halogeenspots in de gang, met van dat cheap-ass bouwmarkt spul dat bromt als de ziekte. (En nu gewoon kapot is. Ik moet al maanden een electriciën inhuren om dat eens definitief te fixen en te laten vervangen door LED spots.)

Dus idd, zoiets gaat zijn geld wel opbrengen.

Wat ik wel mis aan dat dure apparaat, is het "oog". En het is mij niet helemaal duidelijk of die D-TECT 120 ook houten onderconstructies kan vinden zodat je in specifieke gevallen mooi in de staanders kunt boren ipv in een plaat hout er voor. (Huis is een blinde mix van beton, baksteen en houtbouw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Welke geleiding?

Het lijkt mij dat de horizontale aanslag dan scheef is?
Net de geleidingsstangen nog eens goed bekeken en die zijn krom.
Maar eens vragen aan de laastste die deze machine geleend heeft wat ermee gebeurd is...

Een Makita LS1018LN gaat z'n opvolger worden.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-07 22:30
Heeft iemand nog een goede suggestie voor eenhandige lijmklemmen? Ik heb bij de Hornbach deze gevonden, maar weet niet of ze goed zijn.

https://www.hornbach.nl/s...tml?varCat=S9240#v7222000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
@unezra Bosch toont zelf op de productfoto's een houten balk onder een gipsplaat, dat moet dus werken. Het oog zou ik niet zo missen eigenlijk, aftekenen kan je ook naast + boven het apparaat om daarna een kruisje te maken. Je wilt met leidingen hoe dan ook niet op de mm nauwkeurig gokken ;) Ik zie dat Bosch zelf ook een nauwkeurigheid van +-10mm aangeeft, dus dat oog heb je dan al niet zoveel meer aan.

@Beun Wolfcraft is goedkope troep imo. Vind deze ook verschrikkelijk duur in verhouding tot de 'echte' merken. Bessey is the way to go wat betreft lijmklemmen. Ik vind de EZS 30-8 persoonlijk echt fijne klemmen. Slechts een fractie duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 01-06-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Beun schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:27:
Heeft iemand nog een goede suggestie voor eenhandige lijmklemmen? Ik heb bij de Hornbach deze gevonden, maar weet niet of ze goed zijn.

Heb zelf een aantal van Stanley, https://www.amazon.nl/STA...id=pla-350196201263&psc=1. Ik vind ze handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberprutser
Heeft iemand nog een goede suggestie voor eenhandige lijmklemmen?
Ik heb een hele bak met Action lijmklemmen en die doen het beter dan die van de Hornbach (ondanks een iets kleiner klemoppervlakte). Ik pak dus vaker die 2 euro dingen dan die van 20.

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/2336/2336211.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24

orf

Ik heb veel van deze klemmen. Werken heel goed en niet duur: https://www.ecotools.nl/snelspanners/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Uberprutser schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Ik heb een hele bak met Action lijmklemmen en die doen het beter dan die van de Hornbach (ondanks een iets kleiner klemoppervlakte). Ik pak dus vaker die 2 euro dingen dan die van 20.

[Afbeelding]
Morgen maar eens bij de Action snuffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04

Makita hr2230 130euro
Makita hr2460170euro
Makita hr2470 130euro

Ik ben nogal liefhebber van gereedschap (understatement) dus zou ook graag een Makita of blauwe Bosch kopen. Maar gezien je achtergrond denk ik dat je al prima uit bent met een goedkope boorhamer die het een paar gaatjes volhoudt.

Mijn aanpak is vaak om van een (voor mij) nieuw type gereedschap eerst een goedkope versie te kopen. Als ik het niet vaak nodig heb of het komt het niet zo nauw dan is dat al goed genoeg en houd ik centjes in de zak voor andere leuke hebbedingetjes. Vaak kan ik al goed vooruit met de goedkope versie. Soms komt er later een betere. Tegelzaag, boorhamer, bovenfrees, haakse slijper zijn voorbeelden waar ik jaren vooruit kon met een stuk goedkoop gereedschap. Alleen de bovenfrees heb ik versleten en daarna een betere gekocht. De SDS boorhamer die ik voor minder dan 50 euries kocht, twee huizen geleden, doet het nog steeds. Ik heb hem al meer dan 15 jaar. Ik heb er talloze gaatjes van 6 tot 8mm mee geboord in muren en plafonds. En acht of tien keer een gat van 28mm door 30cm betonvloer (omleggen van CV en waterleidingen). De laatste keer had ik er een hard hoofd in of ie het zou volhouden maar ook dat is nog gelukt. Ik zou vast geen spijt gehad hebben van een Bosch of Makita, maar de "Meistercraft" van een paar tientjes kreeg het werk ook gewoon gedaan en ligt nog steeds in de kast voor als er weer eens iets aan een betonmuur moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Moet het echt een standaard L model zijn? Als je wat vaker ook met fijnstof te maken hebt, kan ik van harte de Bosch GAS-35-M AFC aanbevelen. Vindt het een heerlijk apparaat in gebruik, qua functionaliteit hetzelfde, vooral belangrijk dat de automatische aan/uit machine functie erop zit en automatische filterreiniging: https://www.bosch-profess...s/gas-35-m-afc-06019C3100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:24

dragonhaertt

@_'.'

Zaphara schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Moet het echt een standaard L model zijn? Als je wat vaker ook met fijnstof te maken hebt, kan ik van harte de Bosch GAS-35-M AFC aanbevelen. Vindt het een heerlijk apparaat in gebruik, qua functionaliteit hetzelfde, vooral belangrijk dat de automatische aan/uit machine functie erop zit en automatische filterreiniging: https://www.bosch-profess...s/gas-35-m-afc-06019C3100
En waarom dan niet gewoon de GAS 35 L AFC?
Stukje goedkoper, en (zo uit mijn hoofd) geen verschillen behalve het geïnstalleerde filter en de antistatische slang.
Zo'n filter kan je altijd later vervangen als je toch met fijnstof gaat werken, en voor een particulier is het M keurmerk niet benodigd.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
dragonhaertt schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Stukje goedkoper, en (zo uit mijn hoofd) geen verschillen behalve het geïnstalleerde filter en de antistatische slang.
Zo'n filter kan je altijd later vervangen als je toch met fijnstof gaat werken, en voor een particulier is het M keurmerk niet benodigd.
Heb zelf een maand geleden gas 35 M AFC gekocht. Wou hem graag met AFC, dus dan de keuze nog tussen L en M. Antistatische slang is daarbij imo een groot pluspunt en vond het persoonlijk ook van meerwaarde dat de slang 5m ipv 3m is. En het probleem is dat die antistatische slang alleen al het mooie prijskaartje van €150+ heeft :+ Verschil tussen de L en M was maar €45, makkelijke keuze dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
[...]

Mwoah, de M-klasse is bestemd voor plamuur, vulmateriaal, gips, cement, beton etc. Dat zijn materialen waar de gemiddelde serieuzere klusser vaak mee te maken krijgt, dan is een simpele L-klasse niet voldoende. En de meerprijs is bovendien vrij weinig, lijkt me toch een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zaphara schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Mwoah, de M-klasse is bestemd voor plamuur, vulmateriaal, gips, cement, beton etc. Dat zijn materialen waar de gemiddelde serieuzere klusser vaak mee te maken krijgt, dan is een simpele L-klasse niet voldoende. En de meerprijs is bovendien vrij weinig, lijkt me toch een no-brainer.
Die GAS 35 is hetzelfde in M als in L, met het verschil dat de L geen flowmeter + alarm heeft. Reden om als thuisklusser de M te kopen is, zoals @Twijfels ook al zegt; de slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ik heb zelf al een tijd de Bosch Truvo, maar dat is echt een verschrikkelijk apparaat. Compleet onbetrouwbaar. Zelfs op plekken waar 'ie eerst wél een leiding vind, vind 'ie 10 seconden later weer géén leiding, 10 seconden later weer wél.

Ofwel, alleen altijd vol groen geeft een gevoel van zekerheid, maar er zijn hele muurvlakken die ik dan kan afstrepen.

De Bosch D-TECT 120 zit ook een stuk boven mijn prijsklasse én heeft weer niet zo'n mooi afkruisgat zoals de GMS-100 en 120 wel hebben. De Bosch UniversalDetect van €100 krijgt dusdanig beroerde recenties dat ik daar ook niet echt vertrouwen in heb.

Een goede leidingzoeker lijkt me wel fijn, zeker in een huis waar leidingen praktisch overal kunnen lopen. Dus wellicht dat ik mijn budget op schroef als ik zeker weet dat ik daar een 100% werkend apparaat mee in huis haal. (1x door een leiding prikken is waarschijnlijk duurder dan die €270 die de Bosch D-TECT 120 kost.) Maar wat anderen ook zeggen, het is zo'n stuk gereedschap waar je niet echt blij van word. Het voorkomt ellende. Het is niet een tool die je verder met plezier gebruikt. (In tegenstelling tot mijn Bosch accuboor, waar ik iedere keer dat ik 'm gebruik wél weer blij van word.)
Bosch D-tect 120; €162 bij de Gamma;
https://www.gamma.nl/asso...ctor-d-tect-120/p/B556701

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
[...]

Automatische start/stop en automatische filterreiniging hebben de kleinere Bosch Blauw machines ook, zelfs de GAS 20L. In mijn ervaring vangt een L zuiger van de betere merken al echt een heleboel op, voor professioneel veelvuldig gebruik voldoet het officieel niet maar voor in en om het huis is een goede L stofzuiger ook prima hoor. Het is niet zo dat gips en fijn schuursel er zo weer uit blaast. Persoonlijke mening/ervaring natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 01-06-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm.
Door die review ga ik wel meteen weer twijfelen.

Je krijgt niet meer dan een indicatie
Binnen de categorie is het vast (een van) de beste, maar wij hebben na een aantal keer proberen de conclusie getrokken dat gezond verstand meer betrouwbare indicatie gaat geven dan deze leidingzoeker. Interface werkt mooi, maar de detectie is te wisselvallig.

*autjs*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kabeltjekabel
unezra schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:26:
[...]

Hmmm.

Binnen de categorie is het vast (een van) de beste, maar wij hebben na een aantal keer proberen de conclusie getrokken dat gezond verstand meer betrouwbare indicatie gaat geven dan deze leidingzoeker. Interface werkt mooi, maar de detectie is te wisselvallig.

*autjs*
Wat nog veel zekerder is dan eventuele wisselvallige detectie is de absolute waardeloosheid van klantenreviews op de Gamma site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Ik heb die truvo al een tijdje, echt een prima ding, niks mis mee.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:09
Ik/schoonvader heb een voorloper van de D-tect 150 SV die detecteert zelfs een schroef :). Maja die gaan ook naar de 500+ range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00
Dit weekend bleef het slijpblad van mijn Makita 9558 haakse slijper (ca. 10 jaar oud) ineens in mijn betontegel stil staan, terwijl de motor door draaide. Ik hoorde al langer een rammeltje in een lager o.i.d. dus ik was niet verbaasd dat het ineens over was. Nadere inspectie leerde dat 50% van de tanden was afgebroken in het tandwielhuis, en de rest beschadigd. Waarschijnlijk heb ik bij de laatste keer dat ik de kop verdraaide een tand kapot gedrukt, wat bovenstaande desastreuze gevolgen had.
Nu wil ik de tandwielen gaan vervangen. Het vinden van de onderdelen is geen enkel probleem. Echter maak ik me zorgen om het verwijderen/monteren van de onderdelen. Het tandwiel aan de ingaande as zit geperst en geborgd met een moer. Hoe blokkeer ik deze as? Of is dat niet nodig met een slagmoeraanzetter?
Het tandwiel aan de uitgaande as zit met een spie, een veer en een borgclip, dat is geen probleem, echter lijk het bovenlager weer geperst op de as. Hoe krijg ik die er het makkelijkste af?
Welke onderdelen (anders dan de tandwielen) zouden jullie nog meer mee bestellen, voor de zekerheid? Ik zit te denken aan het bovenlager van de uitgaande as, en eventueel de spie.
En als laatste, wat voor vet (en waar te koop) zouden jullie gebruiken om de de boel te smeren? het oude vet zat vol met stukjes tand en metaal slijpsel (ook stukjes tand, maar dan heel klein).

Ik heb inmiddels ook een nieuwe slijptol want ik moest door met de klus. Ik wil mijn oude echter graag repareren, zodat ik niet meer steeds van schijf hoef te wisselen bij slijp en afbraam werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potlood84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07 20:44
Op amazon.de staat de volgende deal, lijkt toch echt een top prijs te zijn, iemand ervaring hiermee?:

https://www.amazon.de/Bos...id=1591034878&sr=8-5&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Potlood84 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:11:
Op amazon.de staat de volgende deal, lijkt toch echt een top prijs te zijn, iemand ervaring hiermee?:

https://www.amazon.de/Bos...id=1591034878&sr=8-5&th=1
Keepa extensie downloaden! Hij is standaard €105, erg slechte deal dus ;) Zonder accu's of wat dan ook, alleen L-Boxx zit er bij he.

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 01-06-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:10:
Dit weekend bleef het slijpblad van mijn Makita 9558 haakse slijper (ca. 10 jaar oud) ineens in mijn betontegel stil staan, terwijl de motor door draaide. Ik hoorde al langer een rammeltje in een lager o.i.d. dus ik was niet verbaasd dat het ineens over was. Nadere inspectie leerde dat 50% van de tanden was afgebroken in het tandwielhuis, en de rest beschadigd. Waarschijnlijk heb ik bij de laatste keer dat ik de kop verdraaide een tand kapot gedrukt, wat bovenstaande desastreuze gevolgen had.
Nu wil ik de tandwielen gaan vervangen. Het vinden van de onderdelen is geen enkel probleem. Echter maak ik me zorgen om het verwijderen/monteren van de onderdelen. Het tandwiel aan de ingaande as zit geperst en geborgd met een moer. Hoe blokkeer ik deze as? Of is dat niet nodig met een slagmoeraanzetter?
Het tandwiel aan de uitgaande as zit met een spie, een veer en een borgclip, dat is geen probleem, echter lijk het bovenlager weer geperst op de as. Hoe krijg ik die er het makkelijkste af?
Welke onderdelen (anders dan de tandwielen) zouden jullie nog meer mee bestellen, voor de zekerheid? Ik zit te denken aan het bovenlager van de uitgaande as, en eventueel de spie.
En als laatste, wat voor vet (en waar te koop) zouden jullie gebruiken om de de boel te smeren? het oude vet zat vol met stukjes tand en metaal slijpsel (ook stukjes tand, maar dan heel klein).

Ik heb inmiddels ook een nieuwe slijptol want ik moest door met de klus. Ik wil mijn oude echter graag repareren, zodat ik niet meer steeds van schijf hoef te wisselen bij slijp en afbraam werkzaamheden.
Voor 5 a 6 tientjes met een beetje zoeken heb je een nieuwe met garantie, ging ik niet voor zitten klooien ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
Of je wacht tot de pricewatch: Bosch GWS 7-125 weer in de aanbieding is bij Amazon voor +/- €36 :9

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potlood84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07 20:44
Thx voor de tip!
Twijfels schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Keepa extensie downloaden! Hij is standaard €105, erg slechte deal dus ;) Zonder accu's of wat dan ook, alleen L-Boxx zit er bij he.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00
Fraggert schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Voor 5 a 6 tientjes met een beetje zoeken heb je een nieuwe met garantie, ging ik niet voor zitten klooien ;)
ThinkPadd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:21:
Of je wacht tot de pricewatch: Bosch GWS 7-125 weer in de aanbieding is bij Amazon voor +/- €36 :9
Bedankt voor de tips. Ik heb alleen al een nieuwe, en dat is ook niet het punt. Het gaat om het plezier van iets repareren, en dat voor een paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 16:32

Denko

|{ing Øf ßlitz

@Maeslant
@The Eagle

Bedankt voor de adviezen iig. Ik moest toch op korte termijn een boor hebben. Even langs de buurman een paar huizen verder gelopen, en die had zijn setje van dewalt geleend. Voelt erg goed aan moet ik eerlijk zeggen. Dus alles gelijk voorgelegd. Hij gaat voor zijn medewerkers volgende week een comboset bestellen, en ik heb gelijk l gevraagd of hij ook een set voor mij kon meebestellen. Het is de dewalt dcd701 en dcf801, samen met 2 2Ah accu's, lader en koffer. Dus ik ben hopelijk binnenkort voorzien.

Maar in zijn woorden "voor jouw gebruik is 99% wel goed"

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
Na mijn zoektocht naar de accu klopboor (die niet nodig was want mijn huidige zat nog in garantie) ben ik nu op zoek naar een cirkelzaag.

Ik wil mijn eigen plantenbakken maken, eigen kasten met deuren voor in de schuur en in de bijkeuken. Daarbij komt er nog een kast in de garderobe en we moeten de lichtkoepel nog afwerken aan de binnenkant.

Redelijk wat klusjes waar ik de komende tijd graag tijd in steek maar dat zie ik niet zitten met mijn 50,- decoupeerzaag. Die is prima voor wat werk buiten het zicht of dun laminaat maar verder moet je geen geweldig resultaat verwachten van dat ding.

Dus een uitbreiding op mijn assortiment aan gereedschap. Als beginnende doe het zelver wil ik het liefst toch voor goed spul gaan en niet alleen naar prijs kijken. Momenteel heb ik alles van bosch groen maar ik ga een keer overstappen op blauw.

Los daarvan zijn er een hoop cirkelzagen die op230V werken. Ik ben in mijn zoektocht uitgekomen bij Makita. Die levert een mooie complete set met geleiderail en koffer. Dat heeft wel mijn voorkeur.

https://www.toolmax.nl/ma...erail-extra-zaagblad.html

Nu ben ik benieuwd of ik met deze zet een goede koop doe of dat ik beter voor iets anders kan gaan.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:30

BrZ

stevens20 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:06:
https://www.toolmax.nl/ma...erail-extra-zaagblad.html

Nu ben ik benieuwd of ik met deze zet een goede koop doe of dat ik beter voor iets anders kan gaan.
Dat is een prima zaag, ik zou 'm alleen niet daar kopen. Bij Hornbach is hij 319,45. Het extra zaagblad wat er bij toolmax bij zit kost 2 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-07 17:40
Zeker een goede zaag, ik heb hem overigens wel bij toolmax gekocht maar dan zonder het zaagblad en hij was toen (3 maand geleden) 319.95.

Edit: Valt me bij deze webshop sowieso op dat je het er regelmatig tegen een goede prijs kan kopen en het een week of 2 later gewoon bijzonder duur is. Ik kocht 2x de DDF482ZJ voor 85 euro, 2 dagen later was hij 95 en ging zelfs nog over de 100 heen. Alles wat ik er tot nu toe gekocht heb was daar het goedkoopst, nu is hij dat zeker niet.

[ Voor 55% gewijzigd door jichem op 02-06-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je kan ook Makita Outlet in de gaten houden als het geen haast heeft.
Daar wordt ie soms ook verkocht.

https://www.makitaoutlets...es/46782/zaagmachine.html

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:11
stevens20 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:06:
Ene invalzaag is de goede keuze voor je klussen en die makita is een kwalitatief goede machine.
Als je volle platen (122x244) wilt gaan verzagen, kan je overwegen er nog een extra rail bij aan de schaffen. Als je ze in bouwmarkt al gedeeltelijk op maat laat zagen (anders is het vervoer ook wel lastig, zonder aanhanger), dan is dan minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 00:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Uiteindelijk heb ik er eentje gehuurd, was een stuk goedkoper, ik geloof iets van 30~40 euro. Ik kreeg de Bosch D-TECT 120, maar die vond ik ook niet super betrouwbaar. Op een aantal plekken piepen waar toch niks bleek te zitten. (of zo goed verborgen dat ik er geen last van had) Uiteindelijk had het me op sommige plaatsen wel goed geholpen, dus het was geen nutteloos apparaat, maar zou er zelf geen 250 euro voor betalen.

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 02-06-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50

Exigence

dnkroz

Twijfels schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:30:
@Beun Wolfcraft is goedkope troep imo. Vind deze ook verschrikkelijk duur in verhouding tot de 'echte' merken. Bessey is the way to go wat betreft lijmklemmen. Ik vind de EZS 30-8 persoonlijk echt fijne klemmen. Slechts een fractie duurder.
Als alternatief voor Bessey kan ik ook Irwin wel aanraden. Qua prijs en kwalteit vergelijkbaar met Bessey. Alleen de mini-serie zijn wat zwak, maar medium en heavy duty versies en de schroeflijmklemmen zijn hele goeie klemmen _/-\o_

Qua kwaliteit een compleet andere klasse dan de Action klemmen ;) Qua prijs ook helaas :+

[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 02-06-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Exigence schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Als alternatief voor Bessey kan ik ook Irwin wel aanraden. Qua prijs en kwalteit vergelijkbaar met Bessey. Alleen de mini-serie zijn wat zwak, maar medium en heavy duty versies en de schroeflijmklemmen zijn hele goeie klemmen _/-\o_

Qua kwaliteit een compleet andere klasse dan de Action klemmen ;) Qua prijs ook helaas :+
+1

@Beun precies wat @Twijfels al zegt, woflcraft is echt rommel, net als SIlverline, Lux en andere generieke bouwmarkt-prul.

Goed genoeg voor een hele hoop mensen, maar ik blijf er van weg, die Action klemmen gaan ook snel stuk. Iets vastklemmen kunnen ze, maar volle bak klemmen voor PVAlijm : kansloos

Bessy is top, ik hebliever 2 goede klemmen, dan een emmer vol waar ik niets aan heb.

De Irwin klemmen ken ik niet, maar het merk wel, ik gebruik wel boren/speedboren van ze, komt op mij over als niet gek duur maar beter als het echte instapspul.

mijn 2 centjes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
@Fraggert, @Twijfels en @Exigence hebben gesproken. Ik sla de Action over en bestel de Bessey klemmen. Het geeft een enorm gevoel van voldoening wanneer je kan klussen zoals je wilt. Ik heb weinig ervaring maar heb het voor elkaar gekregen (mede dankzij het uitmuntende gereedschap) om een overkapping te plaatsen.

Edit:

Zojuist twee Bessey klemmen (EZS 30-8) en een speed square besteld :)

[ Voor 12% gewijzigd door Beun op 02-06-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 11:27
Voor verlijming gebruik ik meestal deze lijmtangen. Kun je lekker stevig aandraaien en zijn goedkoop t.o.v. snelspanners.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Beun schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:43:
@Fraggert, @Twijfels en @Exigence hebben gesproken. Ik sla de Action over en bestel de Bessey klemmen. Het geeft een enorm gevoel van voldoening wanneer je kan klussen zoals je wilt. Ik heb weinig ervaring maar heb het voor elkaar gekregen (mede dankzij het uitmuntende gereedschap) om een overkapping te plaatsen.
Gekke gedachte misschien maar net zoals een cursus volgen op je werk zie ik (leren) klussen als een stuk persoonlijke ontwikkeling.

Gereedschap zie ik dan ook niet slechts als hobby-uitgave maar ook deels als investering: in jezelf en kostendbesparend door iets zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Raymond schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:18:
[...]

Ene invalzaag is de goede keuze voor je klussen en die makita is een kwalitatief goede machine.
Als je volle platen (122x244) wilt gaan verzagen, kan je overwegen er nog een extra rail bij aan de schaffen. Als je ze in bouwmarkt al gedeeltelijk op maat laat zagen (anders is het vervoer ook wel lastig, zonder aanhanger), dan is dan minder nodig.
Een invalzaag is inderdaad prima voor deze klussen maar heeft hier toch 0 voordeel t.o.v. een gewone cirkelzaag? Of zie ik iets over het hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Sluw schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:00:
[...]

Een invalzaag is inderdaad prima voor deze klussen maar heeft hier toch 0 voordeel t.o.v. een gewone cirkelzaag? Of zie ik iets over het hoofd...
Je kan niet met elke cirkelzaag strak op rails werken, dus dat hij echt netjes langs het rubber zaagt.

Als dat wel kan heeft de invalzaag naar mijn mening het voordeel nog van snelle en nauwkeurige dieptestelling, zet hem snel op dikte materiaal + 1mm en je krijgt nettere zaagsnedes met minder rafels/ uitbreken. Invalzaag zet je ook makkelijker weg door de vlakke bodem.
Voordeel is dus gebruiksgemak hier, verder niks.

En daarbij, de cirkelzaag moet je volledig voor je plaatmateriaal op de rails plaatsen, invalzaag zet je met een deel al boven het plaatmateriaal, hoef je de rails minder te ondersteunen bij het eerste stuk zagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Twijfels op 02-06-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 23-07 16:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Makita hr2230 130euro
Makita hr2460170euro
Makita hr2470 130euro

Ik heb ook de HR2470, inmiddels al vier jaar geleden gekocht toen ik verhuisde naar een nieuwbouwhuis. De beitelstand is echt wel heel handig om te hebben. Ik heb deze stand in de eerste weken gebruikt om betonspetters van de vloeren te halen, puinbrokken die in de tuin lagen begraven op te breken en beton in de tuin rondom palen bij te werken omdat het net iets te ver uitstak. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de beitelstand echt wel handig is, ookal denk je hem niet nodig te hebben is het enorm fijn om hem wel te hebben. In plaats van enkel boren kan je de machine ook gebruiken voor sloop/breekwerk.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Johnny schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:09:
[...]

Ik heb ook de HR2470, inmiddels al vier jaar geleden gekocht toen ik verhuisde naar een nieuwbouwhuis. De beitelstand is echt wel heel handig om te hebben. Ik heb deze stand in de eerste weken gebruikt om betonspetters van de vloeren te halen, puinbrokken die in de tuin lagen begraven op te breken en beton in de tuin rondom palen bij te werken omdat het net iets te ver uitstak. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de beitelstand echt wel handig is, ookal denk je hem niet nodig te hebben is het enorm fijn om hem wel te hebben. In plaats van enkel boren kan je de machine ook gebruiken voor sloop/breekwerk.
Wist niet dat die nog ongewijzigd leverbaar was joh. Heb die al een jaar of tien. Aardig mishandeld dat apparaat, maar geeft geen krimp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluw
Twijfels schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Je kan niet met elke cirkelzaag strak op rails werken, dus dat hij echt netjes langs het rubber zaagt.

Als dat wel kan heeft de invalzaag naar mijn mening het voordeel nog van snelle en nauwkeurige dieptestelling, zet hem snel op dikte materiaal + 1mm en je krijgt nettere zaagsnedes met minder rafels/ uitbreken. Invalzaag zet je ook makkelijker weg door de vlakke bodem.
Voordeel is dus gebruiksgemak hier, verder niks.

En daarbij, de cirkelzaag moet je volledig voor je plaatmateriaal op de rails plaatsen, invalzaag zet je met een deel al boven het plaatmateriaal, hoef je de rails minder te ondersteunen bij het eerste stuk zagen.
Als een cirkelzaag niet netjes langs het rubber zaagt is het een slechte cirkelzaag. Je kunt preciezer de diepte instellen wat heel fijn is als je materiaal niet helemaal door wilt zagen maar om de zaag een klein stukje dieper dan het materiaal in te stellen zul je in de praktijk geen verschil merken tussen cirkel en invalzaag. Je moet inderdaad wel voor 't materiaal in plaats van een beetje erboven beginnen.

Een invalzaag is inderdaad mooier maar ook ruim twee keer zo duur als een cirkelzaag terwijl het voor de meeste klussen helemaal niet nodig is.

Deze is hier al eens voorbij gekomen maar je kunt een heleboel met een cirkelzaag :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Sluw schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Als een cirkelzaag niet netjes langs het rubber zaagt is het een slechte cirkelzaag. Je kunt preciezer de diepte instellen wat heel fijn is als je materiaal niet helemaal door wilt zagen maar om de zaag een klein stukje dieper dan het materiaal in te stellen zul je in de praktijk geen verschil merken tussen cirkel en invalzaag. Je moet inderdaad wel voor 't materiaal in plaats van een beetje erboven beginnen.

Een invalzaag is inderdaad mooier maar ook ruim twee keer zo duur als een cirkelzaag terwijl het voor de meeste klussen helemaal niet nodig is.

Deze is hier al eens voorbij gekomen maar je kunt een heleboel met een cirkelzaag :P

[YouTube: Skil Saw Pro Tips]
Van de week bezig geweest een huisje voor mijn dochter te maken, en een invalzaag is zo relax.

Mede omdat het toch vaak voorkomt dat je ergens in het midden van iets wilt zagen. (Denk een stuk uit een plank / plaat).

Toen ik mijn Festool invalzaag kocht (2de hands) dacht ik ook dat je hem niet zoveel gebruikt. Inmiddels is het een stuk gereedschap wat ik zo snel pak, en ik zou zo een nieuwe kopen als er iets mee is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 11:27
wheel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:59:
Mijn op 30 april bestelde GSS 160 Multi zou vandaag zijn verzonden en overgedragen aan de transporteur.

Jullie ook al goed nieuws, @Vliegvlug, @Waaj, @hansvk, @hammy87?
(niet van iedereen scherp of hij al onderweg of in huis was)
Vervolg: afgelopen donderdag bericht gehad van statuswijziging. Verwachte bezorgdatum 3 - 8 juni (2020 jawel). Gisteren een e-mail van Amazon dat de GSS 160 is verzonden *O*

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ik wil er sowieso graag een met geleiderail. Het lijkt me dat je daarmee makkelijker recht en precies kan zagen. Heb je die wens kom je sowieso aan een aardig prijskaartje. Dan kan je mijns inziens net zo goed iets meer uitgeven en daarmee meer opties hebben. Duur is het toch al. Ik ben overigens ook zo dat als ergens één mm verschil in zit ik me daar al aan kan ergeren (lastige eigenschap in een jaren 50 arbeiderswoning). Heb ik zelf met alle goede wil van de wereld ongelooflijk mijn best gedaan en is het zo dan heb ik er minder moeite mee maar nu ik voor de aanschaf sta heb ik invloed op het resultaat. Dus wil ik goed spul binnen mijn budget (budget is er niet precies maar er zijn grenzen, het blijf hobby).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 17:59

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:46:
[...]

ToolNation maakt mij blij met een dode mus ofzo - kreeg netjes T&T, ophalen maandag, dinsdag leveren
maar helaas - staat nog steeds voor ophalen! |:(
wel o wel! Vandaag stond er opeens een ToolNation doos voor de deur ! met een SP6000J! _/-\o_

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Crazy- schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:06:
[...]

wel o wel! Vandaag stond er opeens een ToolNation doos voor de deur ! met een SP6000J! _/-\o_
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Heb je hem met geleiderail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 17:59

Crazy-

Best life ever

stevens20 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Heb je hem met geleiderail?
ja de 1500mm, bundel actie. snel maar eens gaan proberen :9

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
stevens20 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:06:
Ik wil er sowieso graag een met geleiderail. Het lijkt me dat je daarmee makkelijker recht en precies kan zagen. Heb je die wens kom je sowieso aan een aardig prijskaartje. Dan kan je mijns inziens net zo goed iets meer uitgeven en daarmee meer opties hebben. Duur is het toch al. Ik ben overigens ook zo dat als ergens één mm verschil in zit ik me daar al aan kan ergeren (lastige eigenschap in een jaren 50 arbeiderswoning). Heb ik zelf met alle goede wil van de wereld ongelooflijk mijn best gedaan en is het zo dan heb ik er minder moeite mee maar nu ik voor de aanschaf sta heb ik invloed op het resultaat. Dus wil ik goed spul binnen mijn budget (budget is er niet precies maar er zijn grenzen, het blijf hobby).
Voor de speling of geleiderail maakt het dus niet uit maar natuurlijk heeft een invalzaag wel de voordelen die bv @Maeslant noemt. Een Blauwe Bosch GKS 55+ geleiderail heb je voor bijvoorbeeld 142 een invalzaag met geleiderail ruim het dubbele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Crazy- schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Leuk joh, mooie aanvulling op je blauwe GTS me dunkt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Als een cirkelzaag niet netjes langs het rubber zaagt is het een slechte cirkelzaag.
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Er zijn gewoon goede handcirkelzagen die simpelweg niet ontworpen zijn voor dergelijke toepassingen en dus niet (al dan niet met adapter) zo op een liniaal werken dat het strak langs de strip zaagt.
En er zijn ook handcirkelzagen die dat wel kunnen, maar alleen voor een haakse snede en niet wanneer je de zaag kantelt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Orion84 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Dat lijkt me wat kort door de bocht. Er zijn gewoon goede handcirkelzagen die simpelweg niet ontworpen zijn voor dergelijke toepassingen en dus niet (al dan niet met adapter) zo op een liniaal werken dat het strak langs de strip zaagt.
En er zijn ook handcirkelzagen die dat wel kunnen, maar alleen voor een haakse snede en niet wanneer je de zaag kantelt.
Je hebt gelijk, die zijn er ook, wel opletten dus. Maar zagen zoals mijn voorbeeld hier boven kunnen gewoon netjes langs de bijgeleverde liniaal zagen, ook gekanteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

floriz87 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:54:
Maar weer eens een vraag over afkortzagen:

Weten jullie welke merken kiezen voor een geleider die zich aan de voorzijde bevindt, of in elk geval op een manier waardoor je aan de achterkant minder ruimte nodig hebt?

Ik kom tot nu toe op dewalt (dws778 - te duur), makita (ls1019l - te duur) en ryobi (ems254l - max dikte 10 cm doordat geleider erg laag geplaatst is). Ik ben maar een amateur doe-het-zelver ;), en een afkortzaag van meer dan 500 vind ik dan echt teveel. Mijn werkbank is niet zo diep (60 cm), dus een rail aan de achterkant werkt niet. Idealiter kan ik wel balken van 15cm in 2x doorhalen, zonder handzaag te hoeven gebruiken, dus ik heb 254mm nodig schat ik.

Een andere optie is om te gaan voor een afkortzaag icm een onderstel. Zaag zal vooral projectmatig gebruikt worden, en er kan best wel een paar maanden tot een jaar tussen projecten zitten ;) ..
Als het je echt om die ruimte achter de zaag te doen is dan moet je op zoek naar een radiaalzaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1ddimmYB8Wer5fn5x2fDGimFfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5J6HF5XfK4OJt9uy5Out81m.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat is nou niet echt een zaag, zoals een afkortzaag wel, die ook bedoelt is voor DIY markt.

Ook leveren die zagen, gemiddeld genomen, weer andere uitdaging op qua ruimte zoals je ziet :+

2dehands zou een optie zijn, anders zou ik gaan voor een afkortzaag op het onderstel.

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 02-06-2020 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:52
floriz87 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:54:
Maar weer eens een vraag over afkortzagen:

Weten jullie welke merken kiezen voor een geleider die zich aan de voorzijde bevindt, of in elk geval op een manier waardoor je aan de achterkant minder ruimte nodig hebt?

Ik kom tot nu toe op dewalt (dws778 - te duur), makita (ls1019l - te duur) en ryobi (ems254l - max dikte 10 cm doordat geleider erg laag geplaatst is). Ik ben maar een amateur doe-het-zelver ;), en een afkortzaag van meer dan 500 vind ik dan echt teveel. Mijn werkbank is niet zo diep (60 cm), dus een rail aan de achterkant werkt niet. Idealiter kan ik wel balken van 15cm in 2x doorhalen, zonder handzaag te hoeven gebruiken, dus ik heb 254mm nodig schat ik.

Een andere optie is om te gaan voor een afkortzaag icm een onderstel. Zaag zal vooral projectmatig gebruikt worden, en er kan best wel een paar maanden tot een jaar tussen projecten zitten ;) ..
DeWalt DWS774. Heeft de geleiderail in de body van de zaag en steekt dus niet vanachter uit. Is ruim onder de 500 euro en een prima machine voor de DIY en makkelijk op te bergen. Heb hem zelf ook :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB5iEwN5nPRsOIMpy6VqQ8tt9Jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNrlYx4g1l6x1pnqfd56cRdi.jpg?f=user_large

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Sluw schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Voor de speling of geleiderail maakt het dus niet uit maar natuurlijk heeft een invalzaag wel de voordelen die bv @Maeslant noemt. Een Blauwe Bosch GKS 55+ geleiderail heb je voor bijvoorbeeld 142 een invalzaag met geleiderail ruim het dubbele.
De versie die jij stuurt heeft een paralelgeleider. Geen geleiderail. Ik zou toch wel de rail willen voor exact recht zagen. Dan komt er toch weer een bedrag van 120,- bij op voor de rail met adaptors enzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

[YouTube: Skil Saw Pro Tips]
Bottomline van dat filmpje is zo ongeveer dat je voor constructies (die nog afgewerkt/afgetimmerd worden) niet zo nauwkeurig hoeft te zagen omdat je het straks toch niet meer ziet :X

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Davidshadow13 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:02:
[...]

DeWalt DWS774. Heeft de geleiderail in de body van de zaag en steekt dus niet vanachter uit. Is ruim onder de 500 euro en een prima machine voor de DIY en makkelijk op te bergen. Heb hem zelf ook :)

[Afbeelding]
briljant d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:22
Nu met de lockdown ben ik toch op een hoop zaken in huis uitgekomen die beter kunnen/afgepakt dienen te worden. De garage kan een nieuwe werktafel gebruiken, het berghok wil ik anders inrichten, dus is er een nieuw rek nodig, de tuin kan een nieuwe serre gebruiken, en zo zijn er nog in huis wel plekken waar er nog een rek of werktafel moet komen. Dit zou dan allemaal houtwerk zijn, en veel balken afkorten etc.
Dus ik ben in de markt voor een afkort- en verstekzaag.
Al langer hier het topic aan het doorlezen en af en toe verschijnt er wel eens iets over dergelijke zagen (maar de slagschroevendraaiers lijken me hier toch de boventoon te voeren :P ). Ik ben nu aan de pagina 130 gekomen, zitten we midden januari 2020. Blijkbaar zijn er dus nog mensen die zijn gaan klussen, want om 200 pagina's te vullen op een paar maanden, chapeau ;)

Het nadeel van de vele verstekzagen zijn die stangen die aan de achterkant eruit komen. Dit maakt het moeilijk om dergelijke zagen op een vaste plek tegen een muur te plaatsen, en dit zou bij mij wel de bedoeling zijn.
Ik zag dat Bosch een systeem had met een scharnierende armen, maar dit is me toch net iets te duur.
Onnodig te zeggen om dezelfde reden Festool de shortlist ook niet gehaald heeft.

Aangezien dit een toestel wordt dat op een vaste plek zou komen, ben ik van mening dat een toestel op batterijen geen meerwaarde biedt, en ik dus tussen alle merken kan gaan shoppen.
Ik weet nu al dat er een job gaat bijzijn waar ik verstek van 30° en 60° nodig heb. En dat er balken gaan tussenzitten van 8 op 8.
De Makita LS1019L lijkt me alle vinkjes te geven die ik zoek. En op de pagina van de aanbiedingen vond ik terug dat Klium deze momenteel in een aanbieding heeft met een onderstel. Voor een paar jobs lijkt me dat onderstel wel handig. Daarna kan ik het nog altijd proberen te verkopen.

@Falcon Heavy Ik zag dat jij deze combo hebt. Hoe bevalt die je?
Ik sta trouwens open voor andere aanbevelingen. Hikoki leek me ook wel wat. Het toestel zelf is iets goedkoper dan de makita.
De site van Dewalt is om horens van te krijgen. Is het nu zo moeilijk om bij elke zaag al aan te geven wat de grootte is van het zaagblad? Maar ik zie dat de 774 wordt aanbevolen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

unezra schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:26:
[...]

Hmmm.

*autjs*
Ik boor altijd in de muur op basis van 'gezond verstand' en beredeneren waar wellicht een leiding zou kunnen lopen, dat is nog nooit misgegaan. Laatst had ik het er toevallig met mijn pa over (45 jaar bouwvakker, 45+ jaar hobbyen, klussen en karweien) en die gaf aan dat het in al die tijd 2 keer fout is gegaan.

Heb zo'n ding (goedkopere versie, groene Bosch) eens uitgetest bij een vriend die dat ding had aangeschaft. Dat ding echt overal op af; als ik dat apparaat moet geloven kun je in 90% van de muur niet boren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

wheel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:15:
En de GSS 160 is binnen en wilde 'm gelijk registreren. Bij registratie moet een aankoopdatum en een serienummer ingevoerd worden. Gezien de lange levertijd is de door Bosch gehanteerde periode van 4 weken voorbij. Iemand ervaring of Bosch dat fixt?
wat is je factuurdatum? Als die later is zou ik die aanhouden.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
  • Laatst online: 16-07 12:55
Harrie_ schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:16:
[...]

Ik boor altijd in de muur op basis van 'gezond verstand' en beredeneren waar wellicht een leiding zou kunnen lopen, dat is nog nooit misgegaan. Laatst had ik het er toevallig met mijn pa over (45 jaar bouwvakker, 45+ jaar hobbyen, klussen en karweien) en die gaf aan dat het in al die tijd 2 keer fout is gegaan.

Heb zo'n ding (goedkopere versie, groene Bosch) eens uitgetest bij een vriend die dat ding had aangeschaft. Dat ding echt overal op af; als ik dat apparaat moet geloven kun je in 90% van de muur niet boren...
Ik heb de GMS 120 Professional gekocht aan het begin van mijn verbouwing. Een vreselijk onbetrouwbaar ding, gaat lang niet altijd af wanneer er electra loopt. Uiteindelijk niet gebruikt en nu nog nieuw in doos in het schap liggen. Boren met gezond verstand werkt meer dan goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
prein2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:22:
[...]

wat is je factuurdatum? Als die later is zou ik die aanhouden.
Thanks, makes sense :Y De factuurdatum is (veel) later en zou ik prima kunnen gebruiken. Daarmee blijft er ook meer netto over van de 3 jaar garantieperiode. Hopelijk geeft dat t.z.t. geen problemen bij eventuele claim op garantie aangezien ze expliciet naar de aankoopdatum vragen. Bosch maar gelijk even een berichtje achteraan gestuurd dat ik aanneem, dat het zo goed komt :+

Update: uitsluitsel van Bosch; invullen van factuurdatum bij aanschafdatum is prima!

[ Voor 7% gewijzigd door wheel op 02-06-2020 16:44 . Reden: reactie Bosch toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Rouge Baste mij hoef je niet te overtuigen hoor :) @unezra was op zoek naar zo'n ding, maar dan wel een betrouwbare. Ik denk zelf dat dat laatste gewoon niet gaat; we zullen moeten wachten totdat iemand een of ander muur-röntgen-apparaat op de markt weet te brengen voor < € 200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:45
Arator schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:50:
Nu met de lockdown ben ik toch op een hoop zaken in huis uitgekomen die beter kunnen/afgepakt dienen te worden. De garage kan een nieuwe werktafel gebruiken, het berghok wil ik anders inrichten, dus is er een nieuw rek nodig, de tuin kan een nieuwe serre gebruiken, en zo zijn er nog in huis wel plekken waar er nog een rek of werktafel moet komen. Dit zou dan allemaal houtwerk zijn, en veel balken afkorten etc.
Dus ik ben in de markt voor een afkort- en verstekzaag.
Al langer hier het topic aan het doorlezen en af en toe verschijnt er wel eens iets over dergelijke zagen (maar de slagschroevendraaiers lijken me hier toch de boventoon te voeren :P ). Ik ben nu aan de pagina 130 gekomen, zitten we midden januari 2020. Blijkbaar zijn er dus nog mensen die zijn gaan klussen, want om 200 pagina's te vullen op een paar maanden, chapeau ;)

Het nadeel van de vele verstekzagen zijn die stangen die aan de achterkant eruit komen. Dit maakt het moeilijk om dergelijke zagen op een vaste plek tegen een muur te plaatsen, en dit zou bij mij wel de bedoeling zijn.
Ik zag dat Bosch een systeem had met een scharnierende armen, maar dit is me toch net iets te duur.
Onnodig te zeggen om dezelfde reden Festool de shortlist ook niet gehaald heeft.

Aangezien dit een toestel wordt dat op een vaste plek zou komen, ben ik van mening dat een toestel op batterijen geen meerwaarde biedt, en ik dus tussen alle merken kan gaan shoppen.
Ik weet nu al dat er een job gaat bijzijn waar ik verstek van 30° en 60° nodig heb. En dat er balken gaan tussenzitten van 8 op 8.
De Makita LS1019L lijkt me alle vinkjes te geven die ik zoek. En op de pagina van de aanbiedingen vond ik terug dat Klium deze momenteel in een aanbieding heeft met een onderstel. Voor een paar jobs lijkt me dat onderstel wel handig. Daarna kan ik het nog altijd proberen te verkopen.

@Falcon Heavy Ik zag dat jij deze combo hebt. Hoe bevalt die je?
Ik sta trouwens open voor andere aanbevelingen. Hikoki leek me ook wel wat. Het toestel zelf is iets goedkoper dan de makita.
De site van Dewalt is om horens van te krijgen. Is het nu zo moeilijk om bij elke zaag al aan te geven wat de grootte is van het zaagblad? Maar ik zie dat de 774 wordt aanbevolen.
Hoe vaak ga je 8 bij 8 zagen? Ik had voor bijna 300 euro minder een DWS777 met onderstel. 1 van de betere aankopen van de zolderverbouwing geweest. Kwam ook compleet haaks en vlak uit de doos, had ik ook niet verwacht. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-07 14:38
Ik ben juist geweldig tevreden over de D-tect 120. Werkt, in ieder geval voor mijn muren, erg nauwkeurig en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52
Davidshadow13 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:02:
[...]

[Afbeelding]
Da's wel een mooi ding! Superhandig ook dat je meer "reach" hebt. Ik heb beschikking over een Metabo afkortzaag met laser en een Festool lineaal zaag maar beide zijn nogal gepruts als je een lange plank over de lengte verstek wilt zagen, het kan wel met beleid, lijmklemmen en goede fixatie. Dit biedt al meer mogelijkheid al zou ik liefst een mooie kantelbare zaagtafel hebben maargoed, terugdenkend aan m'n hogeschool tijd, zo'n apparaat neemt ook een hoop ruimte in, en dan heb ik het nog niet over de kosten gehad :+

Maargoed, ik moet niet zeuren, ik heb zelf zat gereedschap en wat ik niet heb, kan ik meestal wel gebruiken van de manege van de baasvrouw waar meer ruimte is en een arsenaal aan profi tools, alleen voor zo'n zaagtafel kon ik haar helaas niet porren momenteel :P

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:03
bestaat er een koppeling om een verwarmingsleutel:
Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/root/76556805.jpg?context=bWFzdGVyfHJvb3R8NjA2MnxpbWFnZS9qcGVnfGg0Yi9oNTYvODkxMzM5NTE1NDk3NC5qcGd8MDJlMTBhMzAwMWYyMjg5MWU0NmE4NGMwOGQwZjk3NGEzYzRhODU4MDQ3ZDkzZjI1MDlhM2Y5Zjk0ZjkwOGE1OA
https://www.warmteservice...tiel)-sleutel-/p/76556805

weer te koppelen aan een normale 1/2" ratel? Nu heb ik een bahco gebruikt maar een nette koppeling is wel fijner.
Pagina: 1 ... 81 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic