Ardj schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:02:
Heeft er iemand hier ervaring met specifieke modellen deuvelmallen? Ik zit een beetje rond te lezen op internet, maar vind het lastig om te bepalen wanneer een slechte review door het product komt of de gebruiker ervan

Ik kan mijn ervaringen delen. Ik heb inmiddels enkele vakkenkasten met deuvels gemaakt. En het lijkt allemaal makkelijk, maar nauwkeurigheid is toch best een ding. Ik ben begonnen met de Wolfcraft, de kunstof variant, die werkt op zich prima, maar erg bewerkelijk in goed afstellen. Daarnaast, zeker als je in kops hout boort, wil de boor nog wel eens gaan schuiven als je op een nerf zit. De plastic wolfcraft kan daar maar moeilijk mee omgaan waardoor je gat afwijkt t.o.v. de deuvel.
Kolomboor gaat daarbij niet helpen gezien je vaak op de kop van een lange plank boort.
Ik was er op een moment klaar mee en keek naar iets beter. O.a. de video van Hooked-on-wood bekeken met die tool van Banggood. Nadeel daarvan is dat je eigenlijk alleen nauwkeurig op kops hout kan boren en niet halverwege een plank.
Toen was ik er wel klaar mee en heb de Jessem besteld. Ik twijfelde nog tussen de Jessem en deze:
https://www.gereedschappr...udige-deuvel-boormal.html
Ik denk dat ik daar uiteindelijk ook perfect mee uit de voeten had gekund.
Mijn ervaring met de Jessem:
- stevig, zwaar, niet kapot te krijgen, groter dan ik dacht en erg nauwkeurig. Mijn boor wijkt niet af, ook niet op een nerfje (tot nog toe in elk geval)
- boor met gemak 1 tot 5 gaten naast elkaar (ik heb de 8mm variant)
- de meegeleverde boor is prima, maar er is beter
- afstellen gaat in stapjes van 2 mm. Het midden van een 18mm plank is 9

(ik zet nu mijn liniaal van 1mm ertussen, maja...)
- erg prijzig ding, zeker als je de 6 en 10 mm gaten erbij wilt.
- geen spijt gehad tot nu, maar ik heb degene hierboven nooit kunnen proberen