Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Berkeley schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:07:
Ik ben in dubio.. Ben bezig met het maken van een zoldervloer(50m2) waar het nodige aan balken en plaatmateriaal vastgeschroefd moet worden..

Ik heb een Bosch GSR-18-2-Li en wil sowieso een tweede machine om niet steeds te hoeven wisselen tussen bitjes/boortjes etc.

Daarnaast is het best een lompe machine om veel te moeten schroeven.

Nu twijfel ik eigenlijk tussen de Bosch GSR 12V-15 FC of een bosch 18v slagschroevendraaier.

Ik heb alleen 18v machines en doe vooral veel schroeven, weinig boren. Vrijwel nooit grotere schroeven dan 80mm.

Ik vraag me dan vooral af of die 12v machine wel sterk genoeg is om bijvoorbeeld 80mm schroeven erin te draaien en of de slagschroevendraaiers niet net zo ‘lomp’ zijn als de machine die ik al heb.

Jullie tips? :-)
Ik heb deze als tweede, een heerlijke machine: https://www.toolstation.n...moeraanzetter-body/p71384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Vliegvlug schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Had jij hem ook 30 april besteld of later pas?

Mijn GSS 160 bestelling van de 30ste staat helaas nog steeds op “Verzending wordt voorbereid” en dat al vanaf het begin. :/

De ironie wil wel dat ik al sinds precies 30 april een Bosch GSS 160 nieuw in doos heb staan.
Ik krijg steeds meer de neiging die open te trekken. :+Is een bestelling van amazon.nl nog tegen de hoge prijs van €121 waarop ik toen die aanbieding van de dertigste bij amazon.de heb besteld.

Er lijkt een beetje een vloek te liggen op schuurmachines bij mij. De vervangende schuurzool van mijn oude Bosch die ik bij Kruis had besteld is na ruim 2 weken wachten in de post bij DPD verdwenen, Kruis heeft wel een nieuwe beloofd op te sturen maar daarvan kreeg ik bericht dat deze niet voorradig is bij de levancier en ze nog niet weten wanneer wel.

Heb nu alleen mijn excenter nog maar dat is niet ideaal voor een trap, die zal dus even moeten wachten.
Gelukkig nog genoeg andere klussen te doen in mijn nieuwe huis

[...]

Ook al aan het wachten sinds de 30ste april zeker?
Ik heb hem pas 15 mei besteld voor € 91, de 16e werd ie al verzonden en vandaag ontvangen.

Het lijkt echt mis te gaan bij de batch van 30 april. Hoop voor je dat ‘ie snel komt!

Het is echt een degelijke machine en al helemaal voor deze prijs, dus hij is het wachten waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 16:32
hansvk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Wil je je Black&Decker overspuiten? :+

De kleurcodes:
CMYK: 76 - 5 - 29 - 0
RGB: 0 - 177 - 186
Hex: #00b1ba
Lol (en late reactie). Nee ik heb een oude schaaf overgenomen en het metalen kistje waar 'ie in zit heeft wel eens betere tijden gehad. Dus ik dacht: even opschuren, likje nieuwe verf en dan ziet alles er weer top uit. Kleurcodes had ik ook gevonden op de site, maar een op kleur gemengde spuitbus online is niet al te goedkoop. Bij de Praxis mengen ze niet voor spuitbussen, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 20:28
Raymond schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:04:
Zijn er meer woodworking.nl leden hier?

Ik krijg nu een melding dat het forum gesloten is.

Heeft die beheerder dat uit chagrijnigheid gedaan, omdat er zoveel geklaagd werd over de hoeveelheid ads in de nieuwe forumsoftware?
Hij wilde geen donatie geld aannemen, maar meerderen stonden met een pinpas te wapperen. Ik zie nu wel een donatieknop, volgens mij heeft hij voor de grap of om een punt te maken de boel tijdelijk op slot? Ik vind het maar vaag..

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Alsjemenou schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Niet doen. Gewoon echt niet doen.
Ethiron schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:00:
@KifArU Ben het eens met @Alsjemenou, dit moet je niet willen.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:05:
[...]

Eerste een tientje wegpissen en dan alsnog de Bosch accu kopen is duurder dan gewoon direct de Bosch accu kopen.
Dat is duidelijk! :+

Bedankt voor de adviezen. Keepa here I come.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:35
bakbakbak schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:14:
[...]

Hij wilde geen donatie geld aannemen, maar meerderen stonden met een pinpas te wapperen. Ik zie nu wel een donatieknop, volgens mij heeft hij voor de grap of om een punt te maken de boel tijdelijk op slot? Ik vind het maar vaag..
Inmiddels weer open.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Zo ik bezit al een tijdje de parkside invalzaag en gebruik hem veel. Enigste wat ik nog miste waren een paar klemmen. Dus kwam de vrouw thuis met 2 action klemmen. Stukje staal van 12x6mm aangelast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7sSb8kPFHk9xiOutPMMdgwSDdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bm9Ik0ZtpthuPfgA9EAPxmgO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwdpqM9_2m0ojg1upsRusg07gfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45VnwwtLsDHG8juqsSgADgPR.jpg?f=fotoalbum_tile

Simpele oplossing, werkt perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:10

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:16:
Ik reageer even op de juiste plek... ;)

[...]

Duidelijk.

Als ik mij beperk tot Bosch kom op de volgende opties uit:
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_dp_U_-DtXEbTT9TMRQ Top Precision Best for Wood €33, 48 tanden 165 mm, Zaagbreedte (b1) mm / bladdikte (b2) mm: 1,8/1,3
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_dp_U_PGtXEbDWB591X Optiline Wood €19, 48 tanden 160 mm, Zaagbreedte (b1) mm / bladdikte (b2) mm: 2,6/1,6

Zelf zou ik nu voor de Optiline gaan, dat is vast goed genoeg. De randen ga ik daarna toch nog afschuren en afwerken, maar ik wil geen/zo min mogelijk splinters krijgen.

Voor de GCM8SJL heb ik nu een

eventueel zou ik hier de volgende nog bij kunnen nemen:
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_dp_U_GKtXEbQ3EB0EE Optiline Wood, €43, 60 tanden 216 mm, Zaagbreedte (b1) mm / bladdikte (b2) mm: 2,0/1,4

Ik weet niet of het verschil ga merken.
Iemand die hier nog opmerkingen over heeft, anders ga ik voor de twee Optiline bladen, met het 48 tands blad heb ik nauwelijks splinters, hoop met het 60 tands blad echt hele nette sneden te kunnen maken.
[...]

Vanavond ga ik in de buurt wat gratis hout op halen, dus morgen kan ik mijn eerste ervaringen delen. De machine is verder hetzelfde als de GCE (ik heb de GKS 55+ C), maar heeft bijvoorbeeld geen variabel toerental of Constant Speed en is dus een stukje goedkoper. :P

Verder kan je de diepte aanpassen (ongeveer, niet zo precies als een invalzaag). Er zit een parallelgeleider bij om langs een rand te zagen, verstek gaat tot 45 graden.
@Sluw
Inmiddels het een en ander kunnen testen, de geleiderail heb ik nog niet.

Verstek lukt prima, maar je moet het afstellen met een meetgereedschap ernaast, je kan de markeringen niet afstellen, dus die zijn slechts een indicatie. 90/0 graden is trouwens wel gewoon recht (±0.4 graden gemeten, uit mijn hoofd). Dus niet ontevreden voor mijn doel, in denk dat je met een juist hoek(gereedschap) een perfect 90 graden kan krijgen.

Parallelgeleider werkt, maar zo heel geweldig voor exact werk is dat natuurlijk niet.

Al met al dus een prima zaag, zeker voor het geld en stevig gebouwd.

De hendel voor de diepte in stelling kan je naar buiten trekken om zo de schroef goed vast te krijgen. (Naar buiten is die in zijn vrij, draaien, induwen, vast of los draaien).

Hoe hij het doet in 30 mm berken multiplex weet ik nog niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jsiegmund schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:05:
[...]

Lol (en late reactie). Nee ik heb een oude schaaf overgenomen en het metalen kistje waar 'ie in zit heeft wel eens betere tijden gehad. Dus ik dacht: even opschuren, likje nieuwe verf en dan ziet alles er weer top uit. Kleurcodes had ik ook gevonden op de site, maar een op kleur gemengde spuitbus online is niet al te goedkoop. Bij de Praxis mengen ze niet voor spuitbussen, denk ik?
Check ff bij een automaterialenboer, hier in de buurt zit een Automat, die mengt lakken en volgens mij ook spuitbussen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19
Er zijn vast hier mensen met een 3M 7502 halfgelaatsmasker.

Nu zag ik dat alleen het masker in NL ongeveer 30 euro is zonder filters.

Nu heeft aliexpress(jaja :+), ze voor 28 euro inclusief filters te koop. Ik twijfel een beetje of ik het moet vertrouwen maar de reviews zijn goed..

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Iemand ervaring hiermee?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Ja, alles op Ali is nep.

Da's iig mijn vuistregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19
Raymond schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:42:
Ja, alles op Ali is nep.

Da's iig mijn vuistregel.
Ellende is dat ze in NL dus nergens te koop zijn. Ik vraag mij af waarom :+ Iedereen zeker zijn huis aan het decoreren. ;)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

LED-Maniak schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:00:
[...]

Ellende is dat ze in NL dus nergens te koop zijn. Ik vraag mij af waarom :+ Iedereen zeker zijn huis aan het decoreren. ;)
https://www.amazon.de/s?k...95%C3%91&ref=nb_sb_noss_2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:48
DoeEensGek schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:00:
Zo ik bezit al een tijdje de parkside invalzaag en gebruik hem veel. Enigste wat ik nog miste waren een paar klemmen. Dus kwam de vrouw thuis met 2 action klemmen. Stukje staal van 12x6mm aangelast.

[Afbeelding][Afbeelding]

Simpele oplossing, werkt perfect!
Bedankt voor de tip, zoiets heb ik ook nodig. Nu heb ik ook een excuus om een lasapparaat te kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:00:
Geen ervaring met die Ali versie, zou alleen niet bezuinigen op de filters. Het masker is een eenmalige aankoop, de filters zijn je verbruiksgoederen, en die moeten je beschermen.

Maar inderdaad, die filters en de maskers zijn lastig te krijgen op het moment. Ben al een tijdje op zoek naar een volgelaatsmasker, en wat P3 filters (buiten degene die ik al heb, want die zijn ook voor anorganische stoffen, beetje onzinnig om die erop te schroeven als ik alleen stof bescherming zoek), maar kan die al bijna twee maanden nergens krijgen. Zou bijna denken dat 3M nu alles op gewone mondkapjes toe spitst, ofzo.

Hopelijk is het gedurende de zomer weer wat beter beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Bobmeister schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 07:47:
[...]

Bedankt voor de tip, zoiets heb ik ook nodig. Nu heb ik ook een excuus om een lasapparaat te kopen. :P
Ik had nog strip 12*60 liggen. Hier +/-6mm vanaf gezaagd. Die 6mm mag ook 5 zijn, zolang die 12 maar wel klopt. Teminste voor mijn rail was dat de maatvoering. Lengte van 60 was ook prima, je zet de klem ook maar zachtjes vast en het doet al zijn werk. Ik heb ditmaal tig gelast, omdat je dan alleen hoeft te vloeien en dan niet te breed wordt rond de las.

MAAK WEL RONDOM HET UITEINDE VAN DE KLEM HET MATERIAAL GOED SCHOON!! Anders heb je kans op barstende koppijn. Goed kaal schuren en ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
rbaidjoe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:52:
[...]

Mafell heeft die wel (Bosch invalzaag is een afgeleide van de Mafell). Maarja, als je aan de Mafell zagen gaat mag budget geen beperkende factor meer zijn :)
Bovendien zit je dan weer in een accu ecosysteem die overeenkomt met Metabo volgens mij.
Klopt. Metabo heeft CAS opgericht, waarbij verschillende fabrikanten de accu's van Metabo gebruiken. Hoeven fabrikanten geen eigen accu te ontwikkelen en kan Metabo licentiegeld vragen.

Onder andere Starmix, Collomix en Mafell zitten daar bij (en Edding, van de stiften). Verder nog 10-15 andere fabrikanten die vaak gericht zijn op een specifiek vakgebied/niche.
mutsje schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:18:
Stofzuiger erop scheelt wel hoop opruimen moet ik zeggen.
Met een stofzak vang je al veel op.
larsbeumer.apd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:05:
Zo, vanochtend om 7 uur stond ik voor de hornbach om de drukte een beetje voor te zijn. Dat is maar deels gelukt, wat wel gelukt is, is de GCM 8 SJL mee te nemen 😉

Morgen gelijk proberen, maar het voelt en lijkt erg goede kwaliteit.
Was het serieus om 7 uur al druk? Gewone klanten of bestelbusjes?
henkie196 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:14:
[...]

Geen ervaring met die Ali versie, zou alleen niet bezuinigen op de filters. Het masker is een eenmalige aankoop, de filters zijn je verbruiksgoederen, en die moeten je beschermen.

Maar inderdaad, die filters en de maskers zijn lastig te krijgen op het moment. Ben al een tijdje op zoek naar een volgelaatsmasker, en wat P3 filters (buiten degene die ik al heb, want die zijn ook voor anorganische stoffen, beetje onzinnig om die erop te schroeven als ik alleen stof bescherming zoek), maar kan die al bijna twee maanden nergens krijgen. Zou bijna denken dat 3M nu alles op gewone mondkapjes toe spitst, ofzo.

Hopelijk is het gedurende de zomer weer wat beter beschikbaar.
Ook @LED-Maniak

Kijk anders ook even naar Sundström. Minder bekend dan 3M, dus soms wel leverbaar. Ik vind ze persoonlijk ook beter. Minder problemen met beslagen veiligheidsbrillen. De halfgelaatsmaskers zijn iets duurder. Volgelaats weet ik de prijs niet van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
sheane schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:10:
Gws 7-125 en GBH 2-28F besteld. Kon het toch niet langer laten. Samen nog geen 200e. Dank Amazon.

Lboxx 136 volgens mij voor de GWS nodig? Iemand die zijn of haar in een LBoxx heeft opgeslagen? Dan nog op zoek naar de wat schijven voor kleine tuintegels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6C-MZ_rBOu42NwateBW0LTK0Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGlRLI79Y3qUNA9uoR7OFmcR.jpg?f=fotoalbum_largeinmiddels de eerste binnen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05:28
Heb deze besteld. Nog niet eerder een slagschroevendraaier gehad, dus erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:52
Hoi!

Ik heb onderstaande haakse slijper uit 1990. Voordat jullie zeggen: Oud, gooi weg, haal nieuw. Hij heeft weinig kilometers gemaakt en belangrijker nog, hij was van mn vader die helaas 4 jaar geleden kwam te overlijden.

Nu doet/deed hij het altijd goed maar hij heeft geen knopje om de as te locken dus heb ik een steeksleutel nodig die op de as onder de schijf past (zat er ooit bij, is kwijt) en liefst ook een nieuwe sleutel om de slotmoer los te draaien. Enig idee waar ik die kan vinden? :)

Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcWOl2NuxhG2mZCXJJjZWkL3jOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyT0S8GAXBasiZuPK9PAL9kj.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probeer kruis.nl eens. Maar bolgens mij is dat spul nog redelijk standaard. Lokale bouwmarkt of ijzerhandel al eens geprobeerd? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 10:20
1nsane schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:03:
Hoi!

Ik heb onderstaande haakse slijper uit 1990. Voordat jullie zeggen: Oud, gooi weg, haal nieuw. Hij heeft weinig kilometers gemaakt en belangrijker nog, hij was van mn vader die helaas 4 jaar geleden kwam te overlijden.

Nu doet/deed hij het altijd goed maar hij heeft geen knopje om de as te locken dus heb ik een steeksleutel nodig die op de as onder de schijf past (zat er ooit bij, is kwijt) en liefst ook een nieuwe sleutel om de slotmoer los te draaien. Enig idee waar ik die kan vinden? :)

Thanks!

[Afbeelding]
Eén van de twee is leverbaar via https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/pws5-115/v1 - en de ander (daar) kennelijk niet meer; mogelijk dat je met het onderdeelnummer elders kunt slagen.

@1nsane Zou het https://deheul.com/Home/P...nne-steeksleutel-17-Bosch zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 24-05-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoi!

Thanks!

[Afbeelding]
Wat is de maat van die sleutel / de as waar ie op moet passen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Orion84 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:24:
[...]
Wat is de maat van die sleutel / de as waar ie op moet passen?
Ik gok 13mm ofzoiets, maar ik kan het lastig opmeten momenteel want mn schuifmaat heb ik uitgeleend en zoals gezegd, de platte steeksleutel die erbij hoort is foetsie :-(

Ik heb nog wel een soort standaard sleutel om de slotmoer los te draaien maar die is wat getordeerd geraakt volgens mij op een model met grotere slotmoer (waar die niet voor bedoeld was, heb een minder handig broertje laten we het daar maar op houden) dus die wil ik liever vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 16:21
Dit is een duur topic zeg :) Ook hier is de Bosch GBH 2-28F besteld vorige week.

Volgende klus heeft een afwerktacker nodig wil ik graag. Ik ga wat bloembakken maken en later ook een ladekastje. Nu verbaas ik me over het prijsverschil in die tackers.
Ik snap dat je voor dakwerk en grote zaken een flinke jongen nodig hebt, maar ook in het lichtere segment heb je er van 30 (bij HBM) tot 130 (DeWalt).

Waar zit het verschil? Ik verwacht dat ik echt niet langer dan 40mm spijkertjes ga schieten en misschien ooit de nietjes.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@1nsane Ik heb geen antwoord voor je, maar wilde wel even antwoorden op je bericht. Ik herken het sentiment. Mijn vader is een aantal jaar geleden overleden en ik heb nog grotendeels zijn gereedschap, waaronder een (niet supergoede) 14,4V schroefmachine en een combihamer, beide denk ik uit begin 2000 of zelfs eind jaren '90.

De schroeftol is er een tijdje geleden mee opgehouden, dus die kon ik redelijk 'makkelijk' (emotioneel) vervangen, maar de combihamer doet het nog steeds, al is hij niet de nieuwste en sterkste, zit er geen mooie L-boxx omheen en is hij uit het B-segment.

Toch heb ik recent een topmodel van Bosch gekocht (GBH 2-28F), puur vanwege de nieuwere technologie (sterker, verwisselbare kop, L-boxx). Maar ik voel me nog steeds 'schuldig' naar die oude combihamer die me al jaren zo loyaal dient. Ik heb hem dan ook nog steeds. Gek, hoe dat werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ethiron op 23-05-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:36
Die 2-28f is wel in trek hier zeg :).

Zelf vorige week de 2-25 f gekocht :D Sinds vorige week hele huis leeggehaald voor grote verbouwing en aanbouw en nog geen seconde in de steek gelaten. Gaat door beton alsof het boter is. Ook het boren van electra dozen doet ie zonder problemen.

Gaat ook prima voor lostikken van tegeltjes. Voor het zwaardere werk heb ik een breekhamer van Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:37

MLLL

Palm Treo 650

Hoi!

Thanks!

[Afbeelding]
Zou voor dit gaan.
https://www.amazon.nl/Bos...id=pla-421592002970&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ethiron schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:51:
@1nsane Ik heb geen antwoord voor je, maar wilde wel even antwoorden op je bericht. Ik herken het sentiment. Mijn vader is een aantal jaar geleden overleden en ik heb nog grotendeels zijn gereedschap, waaronder een (niet supergoede) 14,4V schroefmachine en een combihamer, beide denk ik uit begin 2000 of zelfs eind jaren '90.

De schroeftol is er een tijdje geleden mee opgehouden, dus die kon ik redelijk 'makkelijk' (emotioneel) vervangen, maar de combihamer doet het nog steeds, al is hij niet de nieuwste en sterkste, zit er geen mooie L-boxx omheen en is hij uit het B-segment.

Toch heb ik recent een topmodel van Bosch gekocht (GBH 2-28F), puur vanwege de nieuwere technologie (sterker, verwisselbare kop, L-boxx). Maar ik voel me nog steeds 'schuldig' naar die oude combihamer die me al jaren zo loyaal dient. Ik heb hem dan ook nog steeds. Gek, hoe dat werkt.
Herkenbaar. Ik heb hier een Skil boormachine uit ik gok jaren 50. Originele koffer plus wat accesoires. Is van mijn opa geweest. Laatste keer gebruikt in 1998, toen klonk ie als een koffiemolen maar werkte nog wel. Gaat nooit weg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-03 14:54
Vandaag begonnen aan (licht) verhoogde plantenbakken van hout, met stalen hoekprofielen als poten. Ik kom er alleen niet doorhene met de boor. Ik heb scherpe HSS boortjes, maar het duurt echt eeuwen. Is 3 mm dik staal. Iemand tips? Las wat over boorolie, maar gaat dat zoveel helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Dzine schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:50:
Dit is een duur topic zeg :) Ook hier is de Bosch GBH 2-28F besteld vorige week.

Volgende klus heeft een afwerktacker nodig wil ik graag. Ik ga wat bloembakken maken en later ook een ladekastje. Nu verbaas ik me over het prijsverschil in die tackers.
Ik snap dat je voor dakwerk en grote zaken een flinke jongen nodig hebt, maar ook in het lichtere segment heb je er van 30 (bij HBM) tot 130 (DeWalt).

Waar zit het verschil? Ik verwacht dat ik echt niet langer dan 40mm spijkertjes ga schieten en misschien ooit de nietjes.
Er blijkt best veel verschil in de zitten. Niet alleen de manier van "aandrijven" verschilt (accu, lucht, gas), maar ook de manier van schieten zit best wel wat verschil. Wie ik altijd wel een interessante goze vind: YouTube: Scott Brown Carpentry

Ook goed kijkvoer:
YouTube: Skill Builder

Volgens mij komt Hikoki als accutacker goed naar voren. Volgens mij is het een beetje biased, omdat beide channels gericht zijn op op locatie/buiten te werken, dus dan is gas/accu al snel interessanter. Als je alles vanuit je werkplaats kan doen is perslucht weer veel interessanter.

[ Voor 8% gewijzigd door Alsjemenou op 23-05-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 05:21
larsbeumer.apd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:36:
Vandaag begonnen aan (licht) verhoogde plantenbakken van hout, met stalen hoekprofielen als poten. Ik kom er alleen niet doorhene met de boor. Ik heb scherpe HSS boortjes, maar het duurt echt eeuwen. Is 3 mm dik staal. Iemand tips? Las wat over boorolie, maar gaat dat zoveel helpen?
Hoeveel mm? Tot ene mm of 4 kan in 1x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 20:59
Draai je wel de goede kant op? ;) Nee zonder gein, normaliter ben je er namelijk met een klein boortje binnen een paar tellen doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:59
Boorolie helpt alleen tegen warmteontwikkeling. Het zorgt ervoor dat op de lange termijn je boortjes langer scherp blijven. Ik gebruik het nagenoeg altijd.

Voor de rest op mijn kolomboor boor ik alles tot 10mm (boor diameter) prima in 1x op de accu boor tot een mm of 6.

Dus ergens is of je boor niet scherp, heb je goedkope prut boortjes of je probeert met de verkeerde snelheid te boren (of wellicht is het rvs?)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@larsbeumer.apd met wat voor machine probeer je het? En op welke stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
@tafkaw @marc.r @s0ulmaster @Anoniem: 191429 ik boor met mijn DHP484, op stand 1, de gewone boorstand, niet kloppen. Dit geeft maximaal 500 omw/min geloof ik. Heb meerdere boortjes geprobeerd, met eentje is het uiteindelijk redelijk gelukt. Dan duurde het alsnog een goede vijf (!) minuten alvorens ik er doorheen was. Het gaat om gaatjes van 5 mm. En helaas heb ik geen kolomboor, dus daar kan ik het niet mee doen.

Maar, als ik jullie zo begrijp, zou dit dus makkelijker moeten kunnen en ligt het waarschijnlijk aan mijn boortjes?

(en oja, de boor draait rechtsom 😉)

[ Voor 3% gewijzigd door larsbeumer.apd op 23-05-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wellicht eerst met een kleinere diameter voorboren? Dan heeft het grotere boortje wellicht ook meer “grip” om er doorheen te komen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
bartvl schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:48:
Wellicht eerst met een kleinere diameter voorboren? Dan heeft het grotere boortje wellicht ook meer “grip” om er doorheen te komen.
Thanks! Ga ik zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
The Eagle schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:16:
[...]

Herkenbaar. Ik heb hier een Skil boormachine uit ik gok jaren 50. Originele koffer plus wat accesoires. Is van mijn opa geweest. Laatste keer gebruikt in 1998, toen klonk ie als een koffiemolen maar werkte nog wel. Gaat nooit weg :)
Het meeste gereedschap wat ik geërfd heb van mn pa, doet het nog, veel degelijk handgereedschap maar ook een oude Makita klopboor enz. die ik altijd pak als er pluggen de muur in moeten :-) toch mooi dat juist dat oude spul vaak niet kapot te knuppelen is (of alleen een paar nieuwe koolborstels ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01

Vliegvlug

Flight Simple

larsbeumer.apd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:31:
@tafkaw @marc.r @s0ulmaster @Anoniem: 191429 ik boor met mijn DHP484, op stand 1, de gewone boorstand, niet kloppen. Dit geeft maximaal 500 omw/min geloof ik. Heb meerdere boortjes geprobeerd, met eentje is het uiteindelijk redelijk gelukt. Dan duurde het alsnog een goede vijf (!) minuten alvorens ik er doorheen was. Het gaat om gaatjes van 5 mm. En helaas heb ik geen kolomboor, dus daar kan ik het niet mee doen.

Maar, als ik jullie zo begrijp, zou dit dus makkelijker moeten kunnen en ligt het waarschijnlijk aan mijn boortjes?

Geef je wel genoeg druk op de boor?
Krijg je mooie krullen tijdens het boren?
Zo niet harder duwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Werkt dat ook als je dus een slijper hebt zonder zo’n knopje om de as te blokkeren? Ik lees dat je deze met de hand kan locken en unlocken, dus minder geknoei met zo’n sleutel met 2 tanden maar weet niet of ik dan alsnog een platte steeksleutel moet hebben om de as vast te houden onder de schijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
Vliegvlug schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:09:
[...]

Geef je wel genoeg druk op de boor?
Krijg je mooie krullen tijdens het boren?
Zo niet harder duwen ;)
Meh, krullen kan je het niet noemen. Het is meer een soort fijn metaalzaagsel. (is dat een ding? Haha)

Dat is trouwens onder een flinke druk.

[ Voor 6% gewijzigd door larsbeumer.apd op 24-05-2020 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:25
@1nsane op de onderdelentekening die Wheel linkte staat "SW 17", oftewel sleutelwijdte 17. Platte steeksleutels kan je i.i.g. wel bij een fietsenzaak halen; fietsen hebben vaak platte moertjes op de wielassen zitten, vandaar. Geen heel bijzonder (lastig te vinden) stuk gereedschap dus :)

Voor die snelspanmoer moet je inderdaad nog steeds de as blokkeren, dus die sleutel heb je sowieso nodig.kan je, zoals verderop gezegd, met de hand de schijf vasthouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Hobbez86 op 24-05-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
larsbeumer.apd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:12:
[...]

Meh, krullen kan je het niet noemen. Het is meer een soort fijn metaalzaagsel. (is dat een ding? Haha)
van een boor komt geen ZAAGsel nee :P

Maar dan heb je een verrassende legering of een bot boortje. (of een bot boortje door een verrassende legering :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1nsane schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:10:
[...]

Werkt dat ook als je dus een slijper hebt zonder zo’n knopje om de as te blokkeren? Ik lees dat je deze met de hand kan locken en unlocken, dus minder geknoei met zo’n sleutel met 2 tanden maar weet niet of ik dan alsnog een platte steeksleutel moet hebben om de as vast te houden onder de schijf. :)
Kan je niet voor zoiets gaan: geen oplossing voor je probleem, Maar dan heeft de slijptol van je vader een leuke bestemming zonder dat het vervelend wordt om hem te gebruiken.. Ik moet niet aan een slijptol zonder asblokering denken namelijk, mijn drycutt zaag heeft ook geen asblokering maar omdat de sleutels aan de machine vast zitten geeft het geen ergenis. en zo kan je een derglijke standaard ook gebruiken.

https://www.amazon.nl/TOO...id=pla-347713151460&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

1nsane schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:10:
[...]

Je kunt de slijpschijf vasthouden en dan de snelspanner losdraaien.
Dat vergt niet veel kracht namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 20:44
Ik wil graag een koof timmeren van mdf.
Deze wil ik verstek zagen (stukken van 240cm) en verlijmen.

Het lijkt me dat de cirkelzaag hier niet precies genoeg voor is.
Daarom heb Ik de parkside invalzaag op het oog.
Zou deze precies genoeg zijn voor dit soort zaagsnedes?
Heeft iemand hier goede (of slechte) ervaring met deze zaag?

https://www.lidl-shop.nl/...et-geleiderail/p100291591

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 16:16
rainier15 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:50:

Ik heb deze zaag en ben er wel blij mee. Gebruik hem vooral voor het kleiner zagen van plaatmateriaal.
Hij heeft een beetje speling in de rail, maar deze kun je met 2 draaiknoppen verminderen. Helaas loopt ie dan een stuk stroever over de rail en moet je soms meer kracht zetten om hem vooruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
@rainier15 Ja dat kan daarmee. Ik heb die Parkside ook. M’n vader heeft hem onlangs geleend om er een TV-meubel mee te maken, met de randen van het multiplex in verstek. Is erg mooi geworden.

Belangrijke aantekening is wel dat hij een ander zaagblad heeft gebruikt. Het standaard meegeleverde 24 tands blad is veel te grof. Ik heb deze erbij gekocht voor het nette zaagwerk: EcoTools.nl: HM-zaagblad PROF 165 x 20 mm T=60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 16:16
ThinkPadd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:55:

Belangrijke aantekening is wel dat hij een ander zaagblad heeft gebruikt. Het standaard meegeleverde 24 tands blad is veel te grof. Ik heb deze erbij gekocht voor het nette zaagwerk: EcoTools.nl: HM-zaagblad PROF 165 x 20 mm T=60
Ik heb dit blad ook gekocht, maar nog niet in gebruik genomen. Ga hem binnenkort wel uitwisselen want het standaard 24T-blad is wel erg grof en zeker bij multiplex vliegt het bovenste fineer er anders snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Smeren helpt zeker. Als je geen snij-olie bij de hand hebt werkt WD40 ook.

Verder: rustig draaien, hard drukken, evt met een kleiner boortje beginnen en met een centerpons een putje slaan helpt ook.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
CappieL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:00:
[...]

Ik heb dit blad ook gekocht, maar nog niet in gebruik genomen. Ga hem binnenkort wel uitwisselen want het standaard 24T-blad is wel erg grof en zeker bij multiplex vliegt het bovenste fineer er anders snel af.
Dat 60T zaagblad is dan echt een verademing. Schuren van de zaagsnedes is nauwelijks nog nodig omdat het amper splintert. Voor het geld (EcoTools _o_ ) echt een aanrader.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:28
Den_S85 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:57:
[...]

Heb gisteren net een Bosch blauw kruislaser binnengekregen via Ali. Groene laser en slechts €53, werkt prima.

Deze is het, nu iets duurder zie ik
https://m.nl.aliexpress.c...b882d37af2ccab7162&is_c=Y
Is dit nou een ‘echte’? Bevalt hij tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 12:18
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Ik hoop de komende periode o.a. een vlonder, pergola en veranda te maken.

Ik zoek een betrouwbare zaag. Ik zal hem niet dagelijks gebruiken, het hoeft niet super nauwkeurig (verwacht er geen meubels mee te maken), maar bij voorkeur natuurlijk wel zo nauwkeurig mogelijk met eventueel wat bijstelling. Ik zoek dus niet perse een topmodel, prijs is belangrijk, maar ik ben ook niet direct geneigd om een zaag van Parkside of Einhell aan te schaffen, omdat ik bang ben dat ik dan over een paar jaar alsnog een betere zaag wil. Ik heb geen ervaring met die merken, dus misschien is die zorg onterecht.

Ik heb dit topic doorgenomen en mede daardoor kom ik nu tot dit lijstje:

Ryobi EMS254L
Makita LS1018LN
DeWalt DWS774
Bosch GCM 8 SJL
Metabo KGS 254 M

Ik zou hier het liefst ook balken van 15 X 15 cm mee af te kunnen korten (voor de pergola en veranda). Dat zal niet in 1 keer lukken, dus dat zal van 2 kanten moeten. Daarom neig ik nu naar de zagen met de grootste zaagdiepte.

Voorkeur gaat nu uit naar de Ryobi. De Makita vind ik eigenlijk te duur (maar als deze over 30 jaar nog steeds goed werkt...), over de Metabo lees ik nogal wisselende verhalen en over de Ryobi lijkt het merendeel wel tevreden, de prijs/kwaliteit lijkt goed en de stammen zitten aan de voorzijde.

Wat ik me nu echter afvraag, past er eigenlijk wel een balk van 15 X 15 cm onder om deze in 2 keer door te zagen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Op basis van mijn wensen, is de Ryobi dan een goede keuze? Andere suggesties zijn zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 20:44
Dank voor de reacties.
De Parkside gaat hem worden, weer een mooi excuus voor een nieuw stuk gereedschap ;-)

Ik ben tevens op zoek naar langere geleiderails, weet iemand welke op de parkside past?
Via google kom ik op pattfield geleiderails via de Hornbach, echter is deze uit het assortiment.
Zou deze van Scheppach ook passen?

https://www.1ekeus.nl/sch...0mm.html?sqr=geleiderail&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Rubert schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:00:
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Ik hoop de komende periode o.a. een vlonder, pergola en veranda te maken.

Ik zoek een betrouwbare zaag. Ik zal hem niet dagelijks gebruiken, het hoeft niet super nauwkeurig (verwacht er geen meubels mee te maken), maar bij voorkeur natuurlijk wel zo nauwkeurig mogelijk met eventueel wat bijstelling. Ik zoek dus niet perse een topmodel, prijs is belangrijk, maar ik ben ook niet direct geneigd om een zaag van Parkside of Einhell aan te schaffen, omdat ik bang ben dat ik dan over een paar jaar alsnog een betere zaag wil. Ik heb geen ervaring met die merken, dus misschien is die zorg onterecht.

Ik heb dit topic doorgenomen en mede daardoor kom ik nu tot dit lijstje:

Ryobi EMS254L
Makita LS1018LN
DeWalt DWS774
Bosch GCM 8 SJL
Metabo KGS 254 M

Ik zou hier het liefst ook balken van 15 X 15 cm mee af te kunnen korten (voor de pergola en veranda). Dat zal niet in 1 keer lukken, dus dat zal van 2 kanten moeten. Daarom neig ik nu naar de zagen met de grootste zaagdiepte.

Voorkeur gaat nu uit naar de Ryobi. De Makita vind ik eigenlijk te duur (maar als deze over 30 jaar nog steeds goed werkt...), over de Metabo lees ik nogal wisselende verhalen en over de Ryobi lijkt het merendeel wel tevreden, de prijs/kwaliteit lijkt goed en de stammen zitten aan de voorzijde.

Wat ik me nu echter afvraag, past er eigenlijk wel een balk van 15 X 15 cm onder om deze in 2 keer door te zagen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Op basis van mijn wensen, is de Ryobi dan een goede keuze? Andere suggesties zijn zeer welkom.
Persoonlijk zou ik nooit voor de Ryobi gaan, dat is echt een B-merk. Ik denk dat je nooit dezelfde precisie gaat krijgen met zo'n machine als met een van de andere genoemde merken. Afgaand op de lijst zou ik voor de Makita of Bosch gaan. Makita heeft het grootste diameter zaagblad, Bosch heeft iets meer power. DeWalt zou voor mij afvallen omdat het minder goed het werk ondersteund aan de zijkanten van de machine als de Makita of Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
@Rubert er is al zoveel over geschreven hier dat je met de zoekfunctie wel een keuze moet kunnen maken.
Specificaties zijn per afkortzaag te vinden, maar de 8”/216mm modellen kunnen eigenlijk altijd maar tussen de 65 en 70mm diep zagen. Zit je dus met nog een cm in het midden over bij 15cm balken. Als je niet met de hand er doorheen wilt moet je dus sowieso naar een 254mm+ zaag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Zijn er meer mensen die bij ToolStation een bestelling hebben lopen? Mijn bestelling staat nog steeds op de status 'In de wacht'. Een verkoper van het lokale filiaal gaf aan dat het slim is om over een dag of twee maar de klantenservice te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 15:30

MJV

Beun schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:25:
Zijn er meer mensen die bij ToolStation een bestelling hebben lopen? Mijn bestelling staat nog steeds op de status 'In de wacht'. Een verkoper van het lokale filiaal gaf aan dat het slim is om over een dag of twee maar de klantenservice te bellen.
Paar weken terug heb ik daar een bestelling geplaatst. Bleef vijf dagen op in behandeling staan. Toen maar opnieuw gedaan met Afhalen in de vestiging, dat ging wel snel. Daar gaf men aan dat men het online niet bij kan benen door toegenomen bestellingen en hoog ziekteverzuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:40
vorige week donderdag daar een stofmasker en filters besteld, gisteren zonder problemen geleverd…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Had het er toevallig met mn zwager over. Die bestelt er nogal wat en zei dat het sinds een tijdje ineens veel langer duurt daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:59

500 toeren klinkt mij erg laag...ik heb zo even de getallen niet bij de hand, maar ik heb mijn kolomboor standaard op iets van 1500 rpm staan. Alleen 10mm doe ik zo. langzaam

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
1nsane schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Had het er toevallig met mn zwager over. Die bestelt er nogal wat en zei dat het sinds een tijdje ineens veel langer duurt daar.
Het vreemde is dat mijn bestelling zonder reden nog in de wacht staat. De artikelen zijn wel op voorraad.

[ Voor 3% gewijzigd door Beun op 24-05-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
Orion84 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:00:
[...]

Verder: rustig draaien, hard drukken, evt met een kleiner boortje beginnen en met een centerpons een putje slaan helpt ook.
Thanks!! WD-40 did it again. En eerst even met een 2 mm boortje voorboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
rainier15 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:50:

Wat bedoel je met 'de cirkelzaag'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Veel te weinig toeren. Voor gewoon staal en HSS boor kun je zo 4x hoger gaan zitten. Maargoed, al gaat het 4x zo snel zou dat nog belachelijk lang zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-05-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 16:21
Alsjemenou schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:40:
[...]

Er blijkt best veel verschil in de zitten. Niet alleen de manier van "aandrijven" verschilt (accu, lucht, gas), maar ook de manier van schieten zit best wel wat verschil. Wie ik altijd wel een interessante goze vind: YouTube: Scott Brown Carpentry

Ook goed kijkvoer:
YouTube: Skill Builder

Volgens mij komt Hikoki als accutacker goed naar voren. Volgens mij is het een beetje biased, omdat beide channels gericht zijn op op locatie/buiten te werken, dus dan is gas/accu al snel interessanter. Als je alles vanuit je werkplaats kan doen is perslucht weer veel interessanter.
Thanks, ik zal ze bekijken.
Perslucht is the way to go v me. Goedkoper in totaal (met een compressor erbij) en ik kan bandjes oppompen en werkstukken afblazen.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
kabeltjekabel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Veel te weinig toeren. Voor gewoon staal en HSS boor kun je zo 4x hoger gaan zitten. Maargoed, al gaat het 4x zo snel zou dat nog belachelijk lang zijn.
Voor metaal heb je geen hoog toerental nodig, laag is soms zelfs beter ivm verhitting. Een metaalboor snijdt gewoon krullen metaal weg. Gisteren nog met een goed boortje op ‘n makita 14,4v schroeftol een 5mm gat in 1 cm staal geboord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:41
Gisteren is mijn Worx WX156 overleden bij het 1-na-laatste schroefje van een IKEA kast. Althans, overleden, hij werkt nog wel, maar hij gaat roken/gloeien als je hem langer dan 2 seconden laat draaien. Waarschijnlijk door het vele korte gebruik (veel achter elkaar de trigger indrukken, om bijv. een schroefje niet té vast te draaien) waardoor je ook veel vonken krijgt is er misschien iets met de koolborstels of loopt hij ergens anders door aan.

Wil/kan dat ding nu niet meer gebruiken en ben dus op zoek naar wat anders. Heb hem gekregen van een bouwvakker die 'm even wilde proberen omdat hij veel Makita's er doorheen jaagt ik heb daarna nog 5 jaar gedaan met dit ding, veelal voor IKEA meubels, en in-en-om het huis kleine dingetjes (maximaal 5x60 schroeven). Voor grote dingen (grote balken, betonnen muren) leen ik altijd even een echte machine van vrienden.

Dankzij dit topic is mijn keus gevallen op een Bosch GSR 12v FC. Eerst dacht ik: 12V, kan niet veel wezen, maar het koppel is gelijk aan mijn huidige 14.4V machine (30nM), En de hulpstukken zijn ideaal voor het doel waar ik hem voor gebruik (kastjes, plintjes, keukens).

Enige waar ik vanwege het akkefietje gisteren over twijfel is koolborstel (GSR 12v-15) of koolborstelloos (GSR 12V-35). Ik gebruik 'm praktisch nooit (1x in de maand misschien?) maar als ik hem dan eens gebruik moet ie wel tegen wat 'geweld' kunnen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat met koolborstel op zich niks mis is, alleen niet als het een Worx is.

Heb er ook geen haast mee dus ik kan wachten op een mooie prijs. Toolstation heeft nu de GSR 12V-15 FC set voor 124, dat is 50 euro goedkoper dan bij Amazon. Is dat een goede aanbieding of kan ik beter wachten? Ik zie soms stuntprijzen voorbij komen in de laatste 250 reacties maar heb het idee dat 124 op zich wel goed is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 21:08

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb eigenlijk gewoon een stukje ervaring voor mensen die een Tacker overwegen... en hier gaan zoeken omdat ze er eentje met een Accu willen.

Niet doen.

Ik heb nu in een aantal maanden al die dingen een beetje vastgehouden en vergeleken met een pneumatisch model, en die accu tackers zijn veel te lomp.

Het advies is om zelf eens een accu tacker ergens in de hand te gaan houden en jezelf voor te stellen hoe je dat in de wat krappere ruimtes gaat gebruiken. Die dingen zijn lomp groot en veel te zwaar. Op foto online valt dat niet zo op, maar eenmaal in je handen is het echt een gedrocht.

Ik zou dan adviseren om toch voor een compressor (silent) te gaan met een lucht tacker. Dit is bij elkaar net zo duur als een Makita tacker bijvoorbeeld. En dan heb ik het over een Ultra stille professionele compressor die je in een flat kunt gebruiken kwa geluid. Ook kan die 24/7 werken zonder overhit te raken. Pro dus.

Het nadeel is dat je de compressor mee moet nemen naar lastige locaties. Dit is met een accu tacker makkelijk, maar aangezien de pneumatische tackers veel kleiner zijn.. werkt het uiteindelijk toch fijner.

Ik ben sinds deze week overstag, en wil hem nooit meer kwijt.

- Senco S200BN
-- Omdat hij brads van 15 tot 50mm schiet,
-- Omdat hij geen enkel schade achterlaat aan je houtwerk. Naast of rondom je brad zit dus geen deukje in het hout. (kost wat, heb je wat)

- Senco AC8305
-- Ultra stil (60db), ideaal voor in appartementen.
-- Geen Aldi model die niet 24/7 kan draaien
-- Omdat ik een grotere wilde, maar ik in een appartement woon. Na vele compromisse is dit voor mij prima. Je kunt er niet echt mee spuiten maar met 60db aan geluid is hij wel Mega Ultra Multi stil. De schakelaar maakt meer herrie dan de pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARAgfO9bUQFT2GbGK23XFH4SSqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uK660ouhAzsV14gADXCR6CAy.jpg?f=fotoalbum_large

/gewoon een ervaring na wat onderzoek.

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 27-07-2020 16:54 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sluw schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Voor metaal heb je geen hoog toerental nodig, laag is soms zelfs beter ivm verhitting. Een metaalboor snijdt gewoon krullen metaal weg. Gisteren nog met een goed boortje op ‘n makita 14,4v schroeftol een 5mm gat in 1 cm staal geboord.
Oververhitting bij het boren door iets van een paar mm dik en 5mm rond... geloof je het zelf? Snijsnelheden tabel geeft overduidelijk een veel en veel hoger toerental dan 500 rpm. Als je excessief hard gaat drukken krijg je ook meer hitte...

En als je tijd te veel hebt kun je altijd nog met de hand gaan boren... weet je zeker dat het enige wat warm wordt je eigen lijf is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Orion84 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:00:
[...]

En vergeet niet je veiligheidsbril. Vandaag ook wat gaten in staal staan boren, na 2 gaten vloog er een 3mm boor om mn oren en ik was blij dat ik hem ophad en ja ik gebruikte cutting fluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Niet alleen voor vliegende boortjes, ook voor splinters/krullen van het materiaal dat je aan het boren bent :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
kabeltjekabel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:29:
[...]

Oververhitting bij het boren door iets van een paar mm dik en 5mm rond... geloof je het zelf? Snijsnelheden tabel geeft overduidelijk een veel en veel hoger toerental dan 500 rpm. Als je excessief hard gaat drukken krijg je ook meer hitte...

En als je tijd te veel hebt kun je altijd nog met de hand gaan boren... weet je zeker dat het enige wat warm wordt je eigen lijf is. :+
Het verschilt per materiaal. Hoger dan 500 kan inderdaad wel.
Een veelgemaakte fout bij het boren is boren met een te hoge boorsnelheid. Hoe harder het te boren materiaal is, hoe lager je de boorsnelheid moet instellen. Met een metaalboor van 8mm boor je in messing bijvoorbeeld met 2500 toeren. In roestvast staal, wat veel harder is, is de juiste boorsnelheid 800 toeren. Boor je met de goede snelheid, dan krijg je een mooie lange spaan of krul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

World Citizen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:20:
-- Omdat hij geen enkel schade achterlaat aan je houtwerk. Naast of rondom je brad zit dus geen deukje in het hout. (kost wat, heb je wat)
Dat is inderdaad wel een belangrijke. Veel courant verkrijgbare 18g tackers zijn combi brad/niet tackers waardoor ze een grote hamer'wonde' achterlaten bij gebruik van brads. Ik heb zo'n Stanley APC-2in1 Combi ding waar je echt een grote deuk in het hout bij krijgt, en waardoor ik hem ook veel minder gebruik.

Maar los daarvan: hoe vaak gebruik je zo'n tacker nou echt in krappe ruimtes?
Ik zie de voordelen wel van de elektrische variant :)

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 24-05-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Orion84 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:48:
Niet alleen voor vliegende boortjes, ook voor splinters/krullen van het materiaal dat je aan het boren bent :Y
Yup maar juist als je denkt, “doe ik ff snel” gaat het fout maar ook als je langer bezig bent en goed voorbereid, kan het zomaar mis gaan.

Ik zie nog regelmatig mensen klussen zonder want “wat kan er mis gaan als je een klein gaatje gaat boren”?

Nu boor ik staal sowieso wel op lage toeren want dat is veiliger en werkt beter maar toch. Ik had titanium boortjes maar omdat het kleine diameter was, brak die in 4 stukken toen hij lockte. En dan gebruikte ik een vrij simpele accuboor. Veiligheid voor alles :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
kabeltjekabel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:29:
[...]

Oververhitting komt niet door de dikte van het materiaal, oververhitting komt door wrijving van de boor op het materiaal en hierbij is snelheid een belangrijk element. Te langzaam geeft kans op afbreken. Te snel en je wekt veel hitte op waardoor je boortje bot wordt en je helemaal niet meer kan boren. Daarbij is het heel belangrijk dat je genoeg druk zet en nooit zonder druk boort.

Maar kijk naar de spanen, die zeggen alles. Komt er geen spaan vanaf stop gelijk. Blauwe spaan, zachter boren. Grijze spanen, top. 2 lange grijze spanen, perfect! Komt de boor er blauw uit, te warm.

Koelings middel gebruik ik nooit bij boren. Dat gebruik ik alleen bij zagen. (gatenzaag, lintzaag. Etc. )

Met een mijn makita accu tol boor ik gerust tot 30mm met een stappen boor zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 21:33
Luuk84 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:18:
[...]

Is dit nou een ‘echte’? Bevalt hij tot nu toe?
Voor zover ik kan nagaan is het een echte blauwe Bosch, maar goed... in hoeverre weet je dat ooit zeker.

Dat typenummer verkopen ze in Australie, er zijn meer Bosch blauw producten op Aliexpress specifiek voor de Australische / Aziatische markt.

Hij bevalt in ieder geval prima, al veel plezier van gehad. Dat is voor mij het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb eigenlijk gewoon een stukje ervaring voor mensen die een Tacker overwegen... en hier gaan zoeken omdat ze er eentje met een Accu willen.

Niet doen.

Ik heb nu in een aantal maanden al die dingen een beetje vastgehouden en vergeleken met een pneumatisch model, en die accu tackers zijn veel te lomp.

Het advies is om zelf eens een accu tacker ergens in de hand te gaan houden en jezelf voor te stellen hoe je dat in de wat krappere ruimtes gaat gebruiken. Die dingen zijn lomp groot en veel te zwaar. Op foto online valt dat niet zo op, maar eenmaal in je handen is het echt een gedrocht.

Ik zou dan adviseren om toch voor een compressor (silent) te gaan met een lucht tacker. Dit is bij elkaar net zo duur als een Makita tacker bijvoorbeeld. En dan heb ik het over een Ultra stille professionele compressor die je in een flat kunt gebruiken kwa geluid. Ook kan die 24/7 werken zonder overhit te raken. Pro dus.
(Dit is een schroefcompressor die dus niet zo een herrie makende zuiger heeft)

Het nadeel is dat je de compressor mee moet nemen naar lastige locaties. Dit is met een accu tacker makkelijk, maar aangezien de pneumatische tackers veel kleiner zijn.. werkt het uiteindelijk toch fijner.

Ik ben sinds deze week overstag, en wil hem nooit meer kwijt.

- Senco S200BN
-- Omdat hij brads van 15 tot 50mm schiet,

- Senco AC3805
-- Ultra stil (60db), ideaal voor in appartementen.
-- Geen Aldi model die niet 24/7 kan draaien
-- Omdat ik een grotere wilde, maar ik in een appartement woon. Na vele compromisse is dit voor mij prima. Je kunt er niet echt mee spuiten maar met 60db aan geluid is hij wel Mega Ultra Multi stil. De schakelaar maakt meer herrie dan de pomp.

[Afbeelding]

/gewoon een ervaring na wat onderzoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3FxJXcPTUb7KaxlbqK7Ev9F7j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8gSmEvua6LXjCnolontZ5i5.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb deze nu een jaar of 5.
Voor geen goud dat ik weer terug ga na een tacker op lucht, de Fusion pak je 10keer sneller dan gezeul met een compressor en gevecht met een slang die altijd te kort lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Slonzo schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Dat is inderdaad wel een belangrijke. Veel courant verkrijgbare 18g tackers zijn combi brad/niet tackers waardoor ze een grote hamer'wonde' achterlaten bij gebruik van brads. Ik heb zo'n Stanley APC-2in1 Combi ding waar je echt een grote deuk in het hout bij krijgt, en waardoor ik hem ook veel minder gebruik.

Maar los daarvan: hoe vaak gebruik je zo'n tacker nou echt in krappe ruimtes?
Ik zie de voordelen wel van de elektrische variant :)
Snap ik, en ik had hem ook bijna gekocht. Maar als het om brads gaat van bv 55mm lang, dan is dit de vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91NI7jcG1DyTtz7PlGYLfCrLs5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O3xbuBv5e8f3BFFLdiQHsK09.png?f=fotoalbum_large

Je hand zit bij die Makita veel te ver weg waardoor je heel veel gewicht -voor- je hand draagt. Dat word zwaar en je zet niet snel een aantal tacks achter elkaar in een lijn. Eigenlijk wil je hem dan al met 2 handen vast pakken. 1 hand op de grip, en 1 hand bij de body of onder de accu.

Je zit met je hand te ver weg van het project voor nauwkeurigheid. Daarnaast inclusief een accu echt zwaar.

Maar ik snap je eventuele twijfel hoor :D, die heb ik maanden aan een stuk gehad.

@MLLL Die zijn inderdaad wel tof ja.
Ik vind ze dan wel duur en je hebt weer een extra accu platform in huis. Extra laders en accu's, waar ik dan liever die van Makita in mijn geval zou hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 24-05-2020 16:56 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

World Citizen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Snap ik, en ik had hem ook bijna gekocht. Maar als het om brads gaat van bv 55mm lang, dan is dit de vergelijking.

[Afbeelding]

Je hand zit bij die Makita veel te ver weg waardoor je heel veel gewicht -voor- je hand draagt. Dat word zwaar en je zet niet snel een aantal tacks achter elkaar in een lijn. Eigenlijk wil je hem dan al met 2 handen vast pakken. 1 hand op de grip, en 1 hand bij de body of onder de accu.

Je zit met je hand te ver weg van het project voor nauwkeurigheid. Daarnaast inclusief een accu echt zwaar.

Maar ik snap je eventuele twijfel hoor :D, die heb ik maanden aan een stuk gehad.

@MLLL Die zijn inderdaad wel tof ja.
Ik vind ze dan wel duur en je hebt weer een extra accu platform in huis. Extra laders en accu's, waar ik dan liever die van Makita in mijn geval zou hebben.
Ik heb alles van Milwaukee en dus ook een tacker op accu maar ik pak 1000 keer liever de Senco.
Senco is gespecialiseerd in dit soort apparaten, deze loopt echt nooit vast , stopt met schieten als het magazijn leeg is , gewoon een perfect apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

MLLL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:59:
[...]

Ik heb alles van Milwaukee en dus ook een tacker op accu maar ik pak 1000 keer liever de Senco.
Senco is gespecialiseerd in dit soort apparaten, deze loopt echt nooit vast , stopt met schieten als het magazijn leeg is , gewoon een perfect apparaat.
Juist! :).

Overigens valt me dan wel weer de maat op van een Senco accu tacker.

Accu - 330 x 76 x 348mm - 2,8 Kg
Lucht - 251 x 68 x 232mm -1,43 Kg

Dat scheelt veel vind ik voor een werktuig wat ik rondom mijn object beweeg in allerlei hoeken. Ik wil 100% van de tijd met 1 hand kunnen werken. Ik ben zelf niet zo gespierd dus vind lichte apparaten altijd wel fijn.

Dus ja ik wil ook liever een accu tacker, maar mijn god wat zijn die dingen groot en zwaar.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zojuist een S&R momentsleutel besteld. Buurman waar ik hem altijd van leende is recent verhuisd, dus dan maar zelf eentje gekocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

The Eagle schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:07:
Zojuist een S&R momentsleutel besteld. Buurman waar ik hem altijd van leende is recent verhuisd, dus dan maar zelf eentje gekocht :)
Lol... zo kwijl ik altijd naar die vrijstaande boerderijen met dubbele garage en werkplaats voor 1.5 ton in Zeeland. Wat een geweldig hobby hok zou dat zijn!.

Maar dat kan niet, want papa heeft al het gereedschap wat ik niet heb zoals een zetbank, draaibank, engels wiel... etc. Veel te ver rijden elke keer :).

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ach, wat niet is kan nog komen. Ik hoop iig voor je dat je je vader nog heel lang hebt. En op een gegeven moment moet je afscheid nemen en zit je met die tools plus een erfenis. Mooi moment om te verkassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 11:44

NoFearCreations

3DPrint the world!

Afgelopen weekend ook een handig stuk gereedschap opgehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtj1EfEZyLMv6q79cCh44jAiwBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYRkOrt8Uae3n0x708kkLYVX.jpg?f=fotoalbum_large

Tis een niet al te grote "General" kolomboormachine. Uit 1995, dus was een opknappertje. Deed het wel, maar je moest hem handmatig een slinger geven om te starten met draaien. Ook was de riem gewoon op. Een nieuwe startcondensator en riem, en hij doet het weer als een nieuwe. Nu alleen nog ergens voor weinig een boorklem vinden, meeste die ik vind kosten meer dan ik voor het hele aparaat betaald heb.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 12:18
Twijfels schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:14:
@Rubert er is al zoveel over geschreven hier dat je met de zoekfunctie wel een keuze moet kunnen maken.
Specificaties zijn per afkortzaag te vinden, maar de 8”/216mm modellen kunnen eigenlijk altijd maar tussen de 65 en 70mm diep zagen. Zit je dus met nog een cm in het midden over bij 15cm balken. Als je niet met de hand er doorheen wilt moet je dus sowieso naar een 254mm+ zaag kijken.
@Twijfels De zaagdiepte kan ik zelf vinden inderdaad. Het ging mij nu vooral om de beschikbare ruimte die je onder de zaag kwijt kunt, daar heb ik nog niks over kunnen vinden.

Als ik bijvoorbeeld bij die Ryobi kijk, lijkt er niet heel veel ruimte tussen de geleiders en de tafel te zitten. Ik kan niet zo goed inschatten hoe dik de balk kan zijn om nog onder de zaag te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:42

Gaatje 5 boren in standaard staal zou met 2228 toeren ideaal zijn. Met kleine boortjes dus gewoon op de snelste stand werken, anders schiet het inderdaad voor geen meter op. Ideale snijsnelheid voor kleine boortjes ga je bij lange na niet redden met een accutol. Lage toerentallen zijn van toepassing bij grotere boordiameters of bij het boren in rvs.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Rubert schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:25:
[...]

@Twijfels De zaagdiepte kan ik zelf vinden inderdaad. Het ging mij nu vooral om de beschikbare ruimte die je onder de zaag kwijt kunt, daar heb ik nog niks over kunnen vinden.

Als ik bijvoorbeeld bij die Ryobi kijk, lijkt er niet heel veel ruimte tussen de geleiders en de tafel te zitten. Ik kan niet zo goed inschatten hoe dik de balk kan zijn om nog onder de zaag te passen.
Ah op die manier, dat was me niet duidelijk.
Even nagekeken bij mijn GCM 8 SJL: onder de geleider is er circa 12cm ruimte. Ik kan de zaag een klein stukje naar voren halen voor de geleider ook daadwerkelijk voor de fence uit komt (diepste deel van het zaagblad zit dan op circa 11cm vanaf de fence - hoe noem je dat toch in het NL :+ ). Uiteindelijk zou je 15x15 wel voor het grootste deel in kunnen zagen, alleen zou je dan eigenlijk vier keer moeten draaien om alle zijden in te zagen + middelste cm met de hand.

Als het om bijvoorbeeld slechts 10 balken gaat van 15x15 en daarna nooit weer zou ik het overwegen. Mocht je het vaker van plan zijn dan absoluut voor een grotere variant gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
World Citizen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:04:
[...]

Juist! :).

Overigens valt me dan wel weer de maat op van een Senco accu tacker.

Accu - 330 x 76 x 348mm - 2,8 Kg
Lucht - 251 x 68 x 232mm -1,43 Kg

Dat scheelt veel vind ik voor een werktuig wat ik rondom mijn object beweeg in allerlei hoeken. Ik wil 100% van de tijd met 1 hand kunnen werken. Ik ben zelf niet zo gespierd dus vind lichte apparaten altijd wel fijn.

Dus ja ik wil ook liever een accu tacker, maar mijn god wat zijn die dingen groot en zwaar.
Ik heb een Hitachi 1865 16ga accutacker en die is volgens mij compacter (298*315), maar wel weer zwaarder dan de Senco. Ik heb ook met luchttackers gewerkt en dat geleur met zo'n slang en compressor is ook niet praktisch. Ook met luchtslang op een haspel is het naar mijn idee niet veel praktischer.
MLLL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:59:
[...]

Die eerste Milwaukee accutacker staat er volgens mij ook bekend om dat het geen beste machine is. Ze hebben een nieuwe die dik een half jaar later dan gepland op de markt is gekomen, omdat ze wilden voorkomen weer een matig product uit te brengen. Schijnt ook echt beter te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jsiegmund schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:05:
[...]

Hier 15€, evt ook in 2k:
https://www.nonpaints.com...ere-kleur-op-maat-gemaakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NoFearCreations schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:28:
Afgelopen weekend ook een handig stuk gereedschap opgehaald:

[Afbeelding]

Tis een niet al te grote "General" kolomboormachine. Uit 1995, dus was een opknappertje. Deed het wel, maar je moest hem handmatig een slinger geven om te starten met draaien. Ook was de riem gewoon op. Een nieuwe startcondensator en riem, en hij doet het weer als een nieuwe. Nu alleen nog ergens voor weinig een boorklem vinden, meeste die ik vind kosten meer dan ik voor het hele aparaat betaald heb.
Geweldige aanwinst d:)b

Echt een stuk gereedschap dat je ineens veel mogelijkheden gaat bieden.

Ik heb zo'n goedkoop Fermpje, gebruikt om bevestigingsgaten voor de montage van mijn luidsprekers netjes te maken. Luisterde nogal bauw, dus maar even met kunst- en vliegwerk met de kolomboor gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGmomGoWw9r-UTrRLihDGFXP_HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jslzrl7QHmhO5zBTKdLslXZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfDsSzhU7mmPowMSZeHS33LsNcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvCoc79FXblTQxgbpMmsVxPE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQpUali882HT5nvracK9Rt8_fX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po3XpSJPNUuPQ6oMLEPYm7G6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Fraggert schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:09:
[...]

Geweldige aanwinst d:)b

Echt een stuk gereedschap dat je ineens veel mogelijkheden gaat bieden.

Ik heb zo'n goedkoop Fermpje, gebruikt om bevestigingsgaten voor de montage van mijn luidsprekers netjes te maken. Luisterde nogal bauw, dus maar even met kunst- en vliegwerk met de kolomboor gedaan :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb iets dergelijks ooit van mijn vader gekregen. Zit alleen na zo goed mogelijk afstellen nog wat speling op de boorkop. En omdat ik steeds vaker met goede precisie wil boren, wordt deze volgende week vervangen door een Bosch PBD 40.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 22:04
Zo, van het weekend maar aan het opruimen geslagen in de garage waar nog wat achtergebleven spullen van mijn vader stonden. Om de spijkers, schroeven enz op te kunnen slaan maar een paar extra opbergboxen (kupper, hornbach) gekocht.... Er bleek toch meer te liggen dan ik dacht. :+
En net maar besloten om mezelf een Wera toolcheck plus cadeau te doen (gewoon omdat het kan) 8). Nu maar weer wachten op woensdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hansvk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:23:
[...]

Ik heb iets dergelijks ooit van mijn vader gekregen. Zit alleen na zo goed mogelijk afstellen nog wat speling op de boorkop. En omdat ik steeds vaker met goede precisie wil boren, wordt deze volgende week vervangen door een Bosch PBD 40.
Klopt hoor, je moet er niet de hersenchirurg mee moeten uithangen maar voor het meeste werk is die al prima gebleken :)

Veel plezier met de Bosch, veel gekochte machine, ik zie hem overal en nergens wel langskomen op de diverse fora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Klopt, heb er al veel plezier aan beleefd. Hopelijk met de Bosch nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Niet doen.

(Dit is een schroefcompressor die dus niet zo een herrie makende zuiger heeft)
Ik begon met een nietmachine op 230v. Die was na een paar keer gebruiken kapot getrild. Toen een of ander kinzo ding gekocht en aangesloten op mijn (al aanwezige) compressor. Heerlijk! Toen bouwde ik nog veel speakers / installs in auto's en dan is zo'n ding echt goud. En come to think of it, ik heb hem nog steeds. Hij is met pensioen, maar ik heb hem van de week nog gebruikt voor het bekleden van een stoelzitting.

Overigens: die senco is geen schroefcompressor, maar gewoon een zuigercompressor. Ik heb mijn olievrije 100db compressor ook de deur uit geschopt en een stille gekocht. Had ik jaren eerder moeten doen.
Iets minder druk, iets minder opbrengst, maar oh zo stil... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Kan er standaard in de Bosch GDX 200 een (speciaal daarvoor bestemde) schroefbit? Of dien ik zoiets als hieronder aan te schaffen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdTWBRRs2lh6dr9Pos6wf7zybTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iD2GRSACVbxjx38uiQkogAAC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Beun schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:18:
Kan er standaard in de Bosch GDX 200 een (speciaal daarvoor bestemde) schroefbit? Of dien ik zoiets als hieronder aan te schaffen?

[Afbeelding]
Standaard 1/4" bithouder ;) Geen adapter nodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Twijfels schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:24:
[...]

Standaard 1/4" bithouder ;) Geen adapter nodig dus.
Dankjewel! Heb een setje Milwaukee Shockwave gehaald dus dat moet wel goed komen :)
Pagina: 1 ... 75 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic