Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ossi schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:43:
Ik ben ook in de markt voor een kapzaag, maar de verwachting is niet dat ik het wekelijks zal gaan gebruiken. Ik neig dus ook sterk naar die van de Lidl. Echter vraag ik me af hoe je zo'n zaag bewaart. Het is een gevaarte van jewelste die ik niet altijd in de weg wil hebben staan. Is zo'n apparaat nog een beetje opvouwbaar?
Ik heb een DeWalt DWS774-QS en ik schrok eerst ook van de grootte toen ik de doos binnenkreeg. Uiteindelijk is de afkortzaag altijd veel minder groot dan de doos zelf natuurlijk :P. Maar toch, het blijft eenmaal opgebouwd een groot gevaarte welke niet opvouwbaar is. Het enige wat ik met deze afkortzaag kan doen, is het zaagblad naar beneden duwen en vastzetten en de handvatten er af halen. Dat laatste doe ik echter niet omdat ik het irritant vond om steeds weer opnieuw de handvatten er op moest doen (zit nu in een "klus" periode). Waarschijnlijk zal ik hem straks wel opbergen zonder handvatten en dan is het een "redelijk" compact apparaat (voor een afkortzaag). En zo te zien ook ietsjes compacter dan goedkopere modellen van Parkside en Bosch groen. Alhoewel je die volgens mij ook wel kleiner kan maken en ze ook niet weer al te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dat staat er inderdaad, maar ze laten de vermeende compatibiliteit tussen een Bosch L-CASE (die blauwe zonder klemmen in het filmpje dus, en niet de witte W-BOXX met klemmen) en L-BOXX niet zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO3re7bjmip_vqw5K_PESgHkO0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyfEf4ozviGls6GGX13RPGBH.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou er bovenop de blauwe koffer nog een L-BOXX of W-BOXX gekoppeld moeten worden?
ydr schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:42:
Maar heb de L-boxx variant nu al besteld, dus niet meer belangrijk nu :*)
Voor jou mogelijk niet, maar er lezen anderen mee.

[ Voor 32% gewijzigd door 8088 op 20-05-2020 11:48 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 15:20
@Ossi Ik heb mijn afkortzaag op een kast staan in de berging als ik hem niet gebruik. Het blijft wat betreft vorm/formaat een lastig apparaat om op te bergen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 21:38

ydr

Ethiron schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Bedoel je de L-boxx die bij de 2-28F geleverd wordt? Dat is namelijk gewoon een L-boxx (en dus ook compatible met L-boxx).
Ging me om deze set: https://www.amazon.nl/dp/...437601_TE_item?th=1&psc=1, is hier vrij duidelijk een andere koffer. Maar heb de L-boxx variant nu al besteld, dus niet meer belangrijk nu :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
larsbeumer.apd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:42:
[...]
Is er iemand die een ervaring kan delen over die GCM 8?
Ik heb hem hier en vind het een fijne machine. Makkelijk haaks te stellen etc, laser is ook door het aandraaien van een boutje te stellen zodat je zaagsnede strak op de laserlijn of strak ernaast is bijvoorbeeld. Relatief compact op te bergen door 1 draaiknopje vast te draaien en een palletje in te drukken met de zaag naar beneden.
Opgeborgen staat hij er dan zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://static.fnac-static.com/multimedia/Images/FR/MC/6d/09/aa/27920749/1540-1/tsp20160426141424/Bosch-Scie-Radiale-a-Coupe-D-Onglets-Gcm-8-Sjl-Bosch-1-Lame-48-Dents-Offertes.jpg

Stofafzuiging vind ik ook erg goed, had verwacht dat er veel meer langs zou gaan. Er zal, bij elke zaag, overigens wel wat langs blijven gaan helaas.

Nadelen: 216mm blad is soms wellicht een beperking maar dat is met alle overige zagen ook. In deze prijsklasse zit je ook met de geleiders die zover naar achteren uitsteken. Wil je die problemen niet zit je helaas naar een heel andere prijsklasse te kijken.

Vaak is hij ook ruim over de €300, voor €292 heb je er een mooie afkortzaag aan. Ervaring/vergelijking met andere modellen heb ik helaas niet persoonlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 20-05-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:02
larsbeumer.apd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Zit in hetzelfde schuitje. Heb voor mezelf toch besloten om liever iets meer uit te geven. Aangezien ik wel een radiaalzaag wil, blijven er eigenlijk twee voor mij over, Metabo KGS 216 M en de Bosch GCM 8 SJL. De 800SJ van Bosch mist enkele features die mij wel handig lijken, zoals een laser, en uitschuifbare zijtafeltjes. Maar, met die GCM 8 zit je toch op 292 euro, best fors.. Ik ga nog maar eens verder twijfelen.

Is er iemand die een ervaring kan delen over die GCM 8?
De lidl afkortzaag is opzichzelf niet eens een heel onaardig ding als je niet mega precisie werk gaat doen.
Gewoon een stuk afkorten, redelijk haaks en een goed bereik voor het geld.
Onhandig in de afstelling en als het echt haaks moet, wel haaks te krijgen, maar kost wat tijd en proefzagen. De laser wijkt bij degene die ik heb gebruikt echt enkele mm af.
Afzuiging is bagger trouwens, maar dat is bij veel andere zagen niet beter.

Wil je echt een slag beter, dan zit je met 200e ook krap en kom je al snel op zagen zoals de gcm 8 die je benoemd of de makita ls1018 .

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-03 14:54
Twijfels schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Ik heb hem hier en vind het een fijne machine. Makkelijk haaks te stellen etc, laser is ook door het aandraaien van een boutje te stellen zodat je zaagsnede strak op de laserlijn of strak ernaast is bijvoorbeeld. Relatief compact op te bergen door 1 draaiknopje vast te draaien en een palletje in te drukken met de zaag naar beneden.

Stofafzuiging vind ik ook erg goed, had verwacht dat er veel meer langs zou gaan. Er zal, bij elke zaag, overigens wel wat langs blijven gaan helaas.

Nadelen: 216mm blad is soms wellicht een beperking maar dat is met alle overige zagen ook. In deze prijsklasse zit je ook met de geleiders die zover naar achteren uitsteken. Wil je die problemen niet zit je helaas naar een heel andere prijsklasse te kijken.

Vaak is hij ook ruim over de €300, voor €292 heb je er een mooie afkortzaag aan. Ervaring/vergelijking met andere modellen heb ik helaas niet persoonlijk.
Dank voor je reactie! Uitstekende geleiders en formaat zaagblad zijn voor mij niet zo'n probleem. Heb je nog veel moeten afstellen toen hij uit de doos kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

8088 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:41:
[...]

Dat staat er inderdaad, maar ze laten de vermeende compatibiliteit tussen een Bosch L-CASE (die blauwe zonder klemmen in het filmpje dus, en niet de witte W-BOXX met klemmen) en L-BOXX niet zien.

[Afbeelding]

Hoe zou er bovenop de blauwe koffer nog een L-BOXX of W-BOXX gekoppeld moeten worden?
je plaatje is D.O.A :+

wat is nou weer een L-CASE :? ik ken alleen die L-BOXX, "heb hem zelf ook" :+

en die W-boxxen klikt hij in het filmpje vast in zo'n stapeltje W-boxxen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
larsbeumer.apd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Dank voor je reactie! Uitstekende geleiders en formaat zaagblad zijn voor mij niet zo'n probleem. Heb je nog veel moeten afstellen toen hij uit de doos kwam?
Nee was al netjes haaks bij mij, heb alleen de laser afgesteld hoe ik het fijn vond werken, maar dat was ook maar een minuut werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:02
larsbeumer.apd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Nagenoeg elke afkortzaag heeft wat afstelling nodig ook een kapex van 1200 euro :P. Bij de Bosch schijnt het wel vlot en goed te zijn.
Als je het geld hebt is die zaag moementeel wel beste prijs/kwaliteit verhouding als je genoeg hebt aan 216 blad anders de ls1018 voor een 260 blad.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Gefikst.
wat is nou weer een L-CASE :? ik ken alleen die L-BOXX, "heb hem zelf ook" :+
Een L-CASE is een Sortimo W-BOXX in het blauw van Bosch zonder klemmen. Daar begon het mee: ydr in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWItsdlHjuzIBunTH8psQ3vb5ic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rlWi1ONR8epudAA4nUDbNG44.png?f=user_large
en die W-boxxen klikt hij in het filmpje vast in zo'n stapeltje W-boxxen.
Ja, maar dus niet op een L-CASE. Ik zou dat dus ook niet (volledig) compatible noemen. En van compatibiliteit tussen L-CASE en L-BOXX is totaal geen sprake (en dat was de oorspronkelijke vraag).

[ Voor 6% gewijzigd door 8088 op 20-05-2020 11:54 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

8088 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Gefikst.

[...]

Een L-CASE is een Sortimo W-BOXX in het blauw van Bosch zonder klemmen. Daar begon het mee: ydr in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

[Afbeelding]

[...]

Ja, maar dus niet op een L-CASE. Ik zou dat dus ook niet (volledig) compatible noemen.
d:)b

ow sorrie, dan haalde ik even wat door elkaar.

Welk heel vreemd dat ze die L-CASE dan niet ff vorozien van 2 van die klemmen aan de zijkant zeg |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
s0ulmaster schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:49:
[...]

Nagenoeg elke afkortzaag heeft wat afstelling nodig ook een kapex van 1200 euro :P. Bij de Bosch schijnt het wel vlot en goed te zijn.
Als je het geld hebt is die zaag moementeel wel beste prijs/kwaliteit verhouding als je genoeg hebt aan 216 blad anders de ls1018 voor een 260 blad.
En hoe is die prijs kwaliteit verhouding ten opzichte van de KGS 216 M van metabo? In alle filmpjes die ik zie lijkt het gewoon allemaal wat minder solide, maar ik kan m'n vinger er niet op leggen waardoor dat zo lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
larsbeumer.apd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:57:
[...]

En hoe is die prijs kwaliteit verhouding ten opzichte van de KGS 216 M van metabo? In alle filmpjes die ik zie lijkt het gewoon allemaal wat minder solide, maar ik kan m'n vinger er niet op leggen waardoor dat zo lijkt.
Leg de reviews naast elkaar op Amazon. Metabo krijgt van 8% van de reviews 1 ster, de Bosch maar bij 1% van de reviews. Metabo krijgt 70% 5 sterren, de Bosch 87%.
De Bosch is kwalitatief absoluut een betere zaag, wat niet wil zeggen dat de Metabo voor niemand geschikt is. Afhankelijk van je wensen en eisen kan de Metabo prima voldoen en daar betaal je dus ook minder voor. Of de Bosch het extra geld waar is zou je zelf moeten beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10
Volgens mij kun je de KGS 254 M beter vergelijken met de LS1018 ivm zaagblad diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ydr schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Ging me om deze set: https://www.amazon.nl/dp/...437601_TE_item?th=1&psc=1, is hier vrij duidelijk een andere koffer. Maar heb de L-boxx variant nu al besteld, dus niet meer belangrijk nu :*)
Ik heb deze (foutje van vroeger tijden)..
Case past qua formfactor bovenop een lboxx. Andersom niet

Klikt dus ook niet vast

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
larsbeumer.apd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:57:
[...]

De geleiderrails torderen ten opzichte van elkaar ( het is maar een klein beetje) en je kan er prima mee omgaan ik heb hem zelf en zaag al jaren kaars recht, daar moet je wel wat voor doen en je moet een beetje geluk hebben met hoe hij de fabriek heeft verlaten. maar de bosch is de betere zaag.
Qua prijs kwaliteit kan je dus zeggen dat het het zelfde is... minder kwaliteit voor minder geld ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
Dank allen! Ik denk dat het dan toch de GCM 8 gaat worden, zag in Keepa dat ie net vorige week in de aanbieding was geweest, maar dat neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55

Vliegvlug

Flight Simple

hansvk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Dit keer geen GSS 160 multi in de aanbieding. Ben benieuwd of de mijne volgende week wordt geleverd. Besteld in de aanbieding op 30 april 8)7
Hier hetzelfde verhaal, 30 april de GSS 160 besteld en heeft nog steeds de status “Verzending wordt voorbereid” ;(

Twee e-mails naar de amazon.de support heeft ook niets geholpen helaas.
Ze hebben niet eens een verwachte leverdatum afgegeven alleen tot 2x toe gezegd geduld te hebben.
Dat raakt inmiddels wel aardig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Vliegvlug schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:37:
[...]

Hier hetzelfde verhaal, 30 april de GSS 160 besteld en heeft nog steeds de status “Verzending wordt voorbereid” ;(

Ze hebben niet eens een verwachte leverdatum afgegeven alleen tot 2x toe gezegd geduld te hebben.
Heel gek, ik heb namelijk op 15 mei (2 weken later dan jullie) een GSS 160 Muli besteld en die is op 16 mei verzonden, DHL zegt dat 'ie 23 mei bezorgd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:37:
[...]

Hier ook hetzelfde, alleen besteld bij amazon.nl. Contact gehad met de chat maar daar schiet je ook niets mee op. En ondertussen staat de GSS160 al weer 2 weken op de site als "op voorraad". Amazon is door die waardeloze klantenservice ondertussen flink gekelderd op m'n lijstje van shops waar ik iets wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:15
Ik had mijn bestelling van 30 april geannuleerd toen de Multi op 15 mei weer in de aanbieding was. Hij komt zaterdag binnen als het goed is (nu ergens in frankrijk blijkbaar) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fraggert schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:57:
[...]

d:)b

ow sorrie, dan haalde ik even wat door elkaar.

Welk heel vreemd dat ze die L-CASE dan niet ff vorozien van 2 van die klemmen aan de zijkant zeg |:( 8)7
Helemaal niet vreemd. Enige bestaansrecht van de L-Case tov de L-Boxx is de kostenreductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 10:11
larsbeumer.apd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:48:
Dank allen! Ik denk dat het dan toch de GCM 8 gaat worden, zag in Keepa dat ie net vorige week in de aanbieding was geweest, maar dat neem ik voor lief.
Die "aanbieding" heb ik waarschijnlijk besteld (was 300,- incl. onderstel) maar die shop is fake 8)7

Beste prijs momenteel is de hornbach voor 292,80 en het onderstel 89,-

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik ga verbouwen; eerst deze zomer buiten en komende winter binnen, kozijnen verplaatsen, panlatten enz.
Wat ik nu bezit is een allegaartje van goedkoop gamma, karwei spullen met een eigen accu soorten.
Dit gaat naar de kringloop en zoek nu op Makita 18volt lijn.
Verlangens zijn:
18 volt, onderling verwisselbaar
Hoeft niet perse profie, maar ook zeker geen hobby spul.
Ik wil beginnen in een boormachine
daarnaast een schroefmachine die stevige schroeven kan wegzetten.
2 accu's met een lader en het zou mooi zijn in koffers.

Door het al een hele poos lezen kom ik er echt niet uit hier en heb hulp nodig voor een goede start en
later met andere machines (losse body's uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:55
Sa.Tan schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:30:
Ik ga verbouwen; eerst deze zomer buiten en komende winter binnen, kozijnen verplaatsen, panlatten enz.
Wat ik nu bezit is een allegaartje van goedkoop gamma, karwei spullen met een eigen accu soorten.
Verlangens zijn:

Door het al een hele poos lezen kom ik er echt niet uit hier en heb hulp nodig voor een goede start en
Ik denk dat je met b.v. deze set daarmee een mooi begin maakt. Makita heeft nu ook de actie dat wanneer je b.v. deze set aanschaft je een gratis 5.0Ah accu krijgt.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Verlangens zijn:

Wat is je budget? Je hebt bijvoorbeeld sets als deze (https://www.toolstation.nl/makita-dlx3090t-combopack/p75752) en deze (https://www.toolstation.nl/bosch-18v-6-toolkit/p11432) Meerdere tools ben je gelijk klaar? Dat is in feite van elk merk (Bosch Professional, Makita, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Over anderhalve maand jarig en denk zelf op ongeveer €500 als start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
sheane schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Wat is je budget? Je hebt bijvoorbeeld sets als deze (https://www.toolstation.nl/makita-dlx3090t-combopack/p75752) en deze (https://www.toolstation.nl/bosch-18v-6-toolkit/p11432) Meerdere tools ben je gelijk klaar? Dat is in feite van elk merk (Bosch Professional, Makita, etc.)
Ja zo'n set he, zit daar nou in wat je precies nodig hebt.
Ik denk juist aan; schroefmachine, boormachine, delta schuurmachine en dan voorderest gewoon kopen wat je nodig hebt. In die sets zit wel redelijk wat specifiek materiaal.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Verlangens zijn:

Zonder het hele riedeltje weer opnieuw af te spelen, wil ik je even wijzen op de Bosch accu actie die Toolstation op dit moment heeft.

In de maand mei krijg je bij elke losse 18V body namelijk twee gratis accu's en een gratis lader. Geleverd in een L-boxx, uitwisselbare accu's, voldoet aan al je eisen.

Die body's kosten allemaal (in ieder geval de schroefmachines) € 199,70. Ruim binnen budget en dan heb je nog € 300 over voor losse body's.

Let wel op dat je dan alvast in mei je eerste body koopt, want na mei krijg je nog maar één accu en geen gratis oplader meer.

Ik zou dan om te starten de Bosch GSR 18V-60 C adviseren, een krachtige schroefmachine (nieuw model, gaat nog lang mee), koolborstelloze motor, daar heb je nog lang plezier van.

https://www.toolstation.nl/bosch-gsr-18v-60-c-accu-schroefboormachine-body/p83759

Als je met dezelfde tool ook in baksteen wilt boren, adviseer ik de GSB 18V-85 C. Het verschil is dat de GSR een schroefmachine is en de GSB een schroefmachine met boorfunctionaliteit.

https://www.toolstation.n...opboormachine-body/p11823

Deze kan echter alsnog niet in beton boren, dus mocht je huis vooral uit beton bestaan zou ik de GSB-variant links laten liggen en voor de GSR gaan, want dan mis je die boorfunctie niet. Dan zou ik een goede bedrade boormachine kopen met hamerboor functionaliteit, zodat je in beton kunt boren.

[ Voor 24% gewijzigd door Ethiron op 20-05-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
SavageBrother schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Ja zo'n set he, zit daar nou in wat je precies nodig hebt.
Ik denk juist aan; schroefmachine, boormachine, delta schuurmachine en dan voorderest gewoon kopen wat je nodig hebt. In die sets zit wel redelijk wat specifiek materiaal.
Eerlijk antwoord: Nee.

Waarom zeg ik dat? Ik ben zelf nog steeds duidelijk op hobby niveau aan het klussen. Heb destijds wat oud gereedschap gekregen (bandschuurmachine, klopboor, accuboor, decoupeerzaag,tacker). Sinds de oude accuboor er mee op is gehouden ben ik pas echt gaan klussen in feite. Je merkt dat afhankelijk van waar je interesses liggen je vanzelf spul bij gaat kopen. Voor mijzelf hout en wat simpele elektronica montage (stekkers, leidingen, etc.). Daarnaast heb ik bijvoorbeeld 1x een reciprozaag gebruikt, maar ja, ik had dat ook met een ijzerzaagje kunnen doen. Wel had ik behoefte aan rechte lange stukken zagen, dus kwam je al gauw bij de invalzaag en geleiderail.

Was ik echter meer loodgieter of metaalbewerking gaan doen had ik weer andere keuzes gemaakt, idem voor bijv. aan een auto of motor sleutelen.

Ongeveer volgorde:
- Nieuwe accuboor (wilde in een eco systeem stappen, en bosch blauw is het geworden met een 18v GSR)
- VDE tangen/knippers/etc.(Knipex)
- Goede schroevendraaiers (Wera)
- Invalzaag en geleidenrail (weer bosch blauw).
Inmiddels vele honderden/duizenden euro's verder....

Advies is dus eigenlijk een basis te hebben: een goede accuboor (hoofdtaak schroeven en gaten), voor in je huis kom je afhankelijk van de bouw vaak ook aan een zwaardere klopboor voor in beton/baksteen (idem gaten maken). Iedereen hangt wel eens wat op. Maar ga je bijna nooit een stuk laminaat of hout zagen, en alleen maar tegels is het dus nog maar de vraag of je een invalzaag of decoupeerzaag nodig hebt. Je kan dat het immers ook met een handzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
sheane schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Eerlijk antwoord: Nee.

Waarom zeg ik dat? Ik ben zelf nog steeds duidelijk op hobby niveau aan het klussen. Heb destijds wat oud gereedschap gekregen (bandschuurmachine, klopboor, accuboor, decoupeerzaag,tacker). Sinds de oude accuboor er mee op is gehouden ben ik pas echt gaan klussen in feite. Je merkt dat afhankelijk van waar je interesses liggen je vanzelf spul bij gaat kopen. Voor mijzelf hout en wat simpele elektronica montage (stekkers, leidingen, etc.). Daarnaast heb ik bijvoorbeeld 1x een reciprozaag gebruikt, maar ja, ik had dat ook met een ijzerzaagje kunnen doen. Wel had ik behoefte aan rechte lange stukken zagen, dus kwam je al gauw bij de invalzaag en geleiderail.

Was ik echter meer loodgieter of metaalbewerking gaan doen had ik weer andere keuzes gemaakt, idem voor bijv. aan een auto of motor sleutelen.

Ongeveer volgorde:
- Nieuwe accuboor (wilde in een eco systeem stappen, en bosch blauw is het geworden met een 18v GSR)
- VDE tangen/knippers/etc.(Knipex)
- Goede schroevendraaiers (Wera)
- Invalzaag en geleidenrail (weer bosch blauw).
Inmiddels vele honderden/duizenden euro's verder....

Advies is dus eigenlijk een basis te hebben: een goede accuboor (hoofdtaak schroeven en gaten), voor in je huis kom je afhankelijk van de bouw vaak ook aan een zwaardere klopboor voor in beton/baksteen (idem gaten maken). Iedereen hangt wel eens wat op. Maar ga je bijna nooit een stuk laminaat of hout zagen, en alleen maar tegels is het dus nog maar de vraag of je een invalzaag of decoupeerzaag nodig hebt. Je kan dat het immers ook met een handzaag.
Ik vergat een vraagteken ;). Ik denk ook dat hij aan boormachines en een schuurmachine (kozijnen etc) meer heeft dan zo'n set.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
SavageBrother schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Ik vergat een vraagteken ;). Ik denk ook dat hij aan boormachines en een schuurmachine (kozijnen etc) meer heeft dan zo'n set.
Ach dan kan iemand anders misschien z'n vraagtekens wegnemen met m'n verhaal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Ethiron
Ik ben in het bezit van een B&D boorhamer met lang snoer en voldoet in mijn huis met alleen beton vloeren prima. Staat onderaan op de lijst voor vervanging.
Bedankt voor die accu tip.
Wat betreft Bosch; heb nog een blauwe boormachine, helaas met snoer. Is nog steeds een kei. Maar ik wil graag eerst Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:21

MJV

sheane schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Ik zou niet zo snel voor een set gaan. Als je de prijs van alle machines bij elkaar op telt als je ze los koopt ben je niet vaak meer kwijt (eerder minder als je goed zoekt naar scherpe prijze). Komt bij dat er dan sowieso machines bij zitten die je misschien wel nooit nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Sa.Tan schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:18:
@Ethiron
Ik ben in het bezit van een B&D boorhamer met lang snoer en voldoet in mijn huis met alleen beton vloeren prima. Staat onderaan op de lijst voor vervanging.
Bedankt voor die accu tip.
Wat betreft Bosch; heb nog een blauwe boormachine, helaas met snoer. Is nog steeds een kei. Maar ik wil graag eerst Makita.
Ah, oke. Dan zou ik dus ongeacht het merk de klopboorvariant van de accu-schroefmachines achterwege laten. Ik weet niet precies welk type dat bij Makita is, maar ik weet wel dat dat type een tijd last heeft gehad van speling op de boorkop.

Verder wel jammer dat bij Makita die accu-actie net afgelopen is, dat maakt het minder aantrekkelijk. Maar ook bij Makita is er genoeg aanbod met jouw budget. Alleen ben ik niet zo thuis in Makita. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb recent de DHP481Z klopboor/schroefmachine gekocht, is een mooi apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Het krijgt nu een beetje vorm ; ik ben nog niet onthand.
Ga eerst op zoek naar een Makita klop boormachine met accu's, welke goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

pirke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:26:
Ik heb recent de DHP481Z klopboor/schroefmachine gekocht, is een mooi apparaatje.
Laat dat 'je' maar weg en voor iemand die expliciet aangeeft op zoek te zijn naar iets tussen profi en hobby spul in, is het misschien ook niet heel zinvol om het topmodel aan te raden :)

@Sa.Tan zoek a.u.b. even door dit topic. Dit soort vragen zijn al talloze keren langsgekomen. Een beetje eigen inzet in je zoektocht wordt ernstig op prijs gesteld :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 15:20
@Sa.Tan Voor het vele schroefwerk wat er vast gaat komen zou ik een 12V accuschroefboormachine overwegen, naast de 18V machines die je wilt aanschaffen. Een 12V machine is (ruim) sterk genoeg voor het normale schroef (en voorboor) werk en lekker licht en compact. Werkt erg prettig.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Orion84
Ik lees mij suf! Het beroerde zoeken is tussen prof en hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sa.Tan schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:33:
@Orion84
Ik lees mij suf! Het beroerde zoeken is tussen prof en hobby.
Je weet al dat je Makita 18V LXT wilt en waarschijnlijk niet het topmodel wilt (want duur en zwaar en dus overkill voor thuis klussen). Als je dan even de knoop doorhakt of je wel of geen klopfunctie nodig hebt, blijven er misschien een stuk of 3 machines over. Op die machines zoeken in dit topic moet aardig wat informatie opleveren, als ik me niet vergis zijn er ook wel wat vergelijkingen geplaatst in eerdere discussies over dezelfde zoektocht.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Sa.Tan

Het geeft ook geen zin om te zoeken tussen hobby en profi want daar is geen categorie voor. Wat je dan moet doen (en dat is niet lullig bedoeld) is naar de Gamma gaan en de duurste uitvoering kopen van Bosch Groen of de Makita's die je bij de bouwmarkt ziet liggen (dat is namelijk een andere lijn dan die wij hier bespreken).

Maar als je ziet dat Bosch groen soms 2 tientjes scheelt met Bosch blauw, dan is de keuze makkelijk gemaakt. Dan kun je je wel suf staren op dat het twee uitersten zijn en er niet iets tussen zit, maar dat is dan toch ook niet relevant?

Bovendien heb je niet echt een hobby budget (met €500 kun je serieus professionele spullen kopen), dus staar je daar niet te blind op zou ik zeggen. Voor dat geld heb je namelijk rustig 3 (misschien 4 als er acties zijn) apparaten uit de profi lijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ethiron op 20-05-2020 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 21:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik reageer even op de juiste plek... ;)
Twijfels schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Ik ben zelf wel tevreden over de Bosch zaagbladen. Bij mijn invalzaag heb ik een 24 en 48-tands blad, prima combinatie :) 24-tands voor het meeste gebruik, 48-tands wanneer de zaagsnede zo net mogelijk moet zijn. Precisie is hoe dan ook geen probleem, hooguit enkele rafeltjes extra met een 24-tands blad. In dat budget hoor je ook vaak dat CMT goede bladen maakt. Bij een cirkelzaag is 160/165mm wat minder van belang, op de invalzaag wil ik wel 165mm vanwege de dieptestelling zodat je er geen extra rekening mee hoeft te houden.
Duidelijk.

Als ik mij beperk tot Bosch kom op de volgende opties uit:
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_dp_U_-DtXEbTT9TMRQ Top Precision Best for Wood €33, 48 tanden 165 mm, Zaagbreedte (b1) mm / bladdikte (b2) mm: 1,8/1,3
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_dp_U_PGtXEbDWB591X Optiline Wood €19, 48 tanden 160 mm, Zaagbreedte (b1) mm / bladdikte (b2) mm: 2,6/1,6

Zelf zou ik nu voor de Optiline gaan, dat is vast goed genoeg. De randen ga ik daarna toch nog afschuren en afwerken, maar ik wil geen/zo min mogelijk splinters krijgen.

Voor de GCM8SJL heb ik nu een

eventueel zou ik hier de volgende nog bij kunnen nemen:
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_dp_U_GKtXEbQ3EB0EE Optiline Wood, €43, 60 tanden 216 mm, Zaagbreedte (b1) mm / bladdikte (b2) mm: 2,0/1,4

Ik weet niet of het verschil ga merken.
Wat wel een punt is, is de dikte van het zaagblad wanneer je met geleiderail werkt. Als je die rubberstrip de eerste keer netjes 'op maat zaagt' zodat je de rail strak langs een lijn kan leggen, en vervolgens een dikker blad pakt, haal je nog een stuk extra van de strip af. Iets waarom ik zelf specifiek zoek naar bladen van 1,8mm dik.

Wat betreft de rails, Bosch gereedschap kan niet altijd op andere rails. Sommige Bosch gereedschappen wel (de invalzaag kan ik bijvoorbeeld wel op Festool rails gooien), maar dat moet je even checken. Het verbindingselement van Bosch om rails te koppelen is superieur, de prijs is mijn inziens ook prima. Als je verder niet van plan bent echt naar andere merken uit te breiden zou ik gewoon de Bosch rails kopen.
Er zit ook een bredere sleuf met groene markering op, in neem aan voor Festool rails. Maar voorlopig staat er geen nieuw gereedschap op de planning voor een geleiderail (en anders beperk ik mij wel tot Bosch), dus ik denk dat ik gewoon voor de Bosch rails ga.
Sluw schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:44:
[...]

Je kunt inderdaad kijken naar een zaagblad met meer tanden, meer tanden is een fijnere snede. Je kunt ook een zaagblad met wisseltand nemen waardoor je minder splinters krijgt.

Ik ben ook geïnteresseerd in die zaagmachine, bevalt ie zo ver? Er zit toch ook een geleiderail bij? Kun je niet de zelfde nemen... Laatste vraag, kun je hem in diepte verstellen? Kan dat zo snel n iet vinden in de manual.
Vanavond ga ik in de buurt wat gratis hout op halen, dus morgen kan ik mijn eerste ervaringen delen. De machine is verder hetzelfde als de GCE (ik heb de GKS 55+ C), maar heeft bijvoorbeeld geen variabel toerental of Constant Speed en is dus een stukje goedkoper. :P

Verder kan je de diepte aanpassen (ongeveer, niet zo precies als een invalzaag). Er zit een parallelgeleider bij om langs een rand te zagen, verstek gaat tot 45 graden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Orion84 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Laat dat 'je' maar weg en voor iemand die expliciet aangeeft op zoek te zijn naar iets tussen profi en hobby spul in, is het misschien ook niet heel zinvol om het topmodel aan te raden :)
Hij is compacter dan mijn oude budget gamma klopboor... dus 'je' mag er best achter :) Hij is wel zwaarder ja.

Tja, ik ben ook een thuis klusser, maar ik hou ook van spul dat duurzaam is en lang meegaat. En mocht je een keer wat zwaarder werk hebben, dan heb je ook meteen de tools in huis. Zo vaak koop ik geen nieuwe boormachine, dus als ik tegenwoordig iets koop, wil ik er 20 jaar mee vooruit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:38
@Sa.Tan Ik lees dat je graag Makita wilt. Wat is daar de goede reden voor? Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook voornamelijk Makita en het is goed spul. Maar wat @Ethiron ook vermeldt, Toolstation heeft op dit moment gewoon heel erg goede Bosch Pro deals. En of je dan een 18V-60 C koopt of een DDF482 maakt geen bal uit. De enige 2 redenen die ik kan verzinnen om perse Makita te kiezen i.p.v. Bosch zijn A. het feit dat je al Makita 18V spul hebt, en dus geen lader etc hebt, en je kisten mooi stapelen. En B. Je hebt een grote tuin en wilt een hele zwik aan Makita 18/36V tuingereedschap. Onderaan de streep is het allemaal goed spul, en hebben ze op verschillende punten hun voor- en nadelen.

Volgend jaar 1e kwartaal zal ik je weer Makita aanraden, als zij de accu actie weer hebben. Vandaag is het Bosch Pro wat ik adviseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

pirke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Hij is compacter dan mijn oude budget gamma klopboor... dus 'je' mag er best achter :) Hij is wel zwaarder ja.

Tja, ik ben ook een thuis klusser, maar ik hou ook van spul dat duurzaam is en lang meegaat. En mocht je een keer wat zwaarder werk hebben, dan heb je ook meteen de tools in huis. Zo vaak koop ik geen nieuwe boormachine, dus als ik tegenwoordig iets koop, wil ik er 20 jaar mee vooruit kunnen.
Oh, dat snap ik helemaal hoor. Ik bezuinig zelf ook niet op gereedschap over het algemeen.

Ik vond het alleen specifiek gezien de vraag die gesteld werd niet zo'n passend advies. Then again: ik zie nu wel dat er een budget van 500 euro wordt genoemd...

@Sa.Tan is dat budget voor alleen de accuboormachine + schroefmachine + lader + 2 accu's? Of moet van die 500 euro ook nog de rest van de aankopen gedaan worden die je nu nog niet specifiek benoemd hebt?

En wat voor schroefmachine zoek je in aanvulling op de accuboormachine (waar je ook al prima mee kan schroeven)? Iets specifiek voor zwaar schroefwerk (een slagschroevendraaier?) of juist een lichte/compacte machine voor eenvoudig schroefwerk?
Nivado schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:22:
@Sa.Tan Ik lees dat je graag Makita wilt. Wat is daar de goede reden voor? Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook voornamelijk Makita en het is goed spul. Maar wat @Ethiron ook vermeldt, Toolstation heeft op dit moment gewoon heel erg goede Bosch Pro deals. En of je dan een 18V-60 C koopt of een DDF482 maakt geen bal uit. De enige 2 redenen die ik kan verzinnen om perse Makita te kiezen i.p.v. Bosch zijn A. het feit dat je al Makita 18V spul hebt, en dus geen lader etc hebt, en je kisten mooi stapelen. En B. Je hebt een grote tuin en wilt een hele zwik aan Makita 18/36V tuingereedschap. Onderaan de streep is het allemaal goed spul, en hebben ze op verschillende punten hun voor- en nadelen.
C: je kent mensen met Makita 18V spullen waardoor je makkelijker apparaten kan lenen waarvoor je de accu's dan zelf al hebt; D: je houdt gewoon van turquoise :+

Maar inderdaad goed punt: als je vers instapt in een platform zijn er weinig redenen om specifiek voor Makita te kiezen. Bosch Blauw, metabo, dewalt, milwaukee, bieden zeker voor populaire dingen als schroefboormachines ook gewoon prima spullen voor een vergelijkbare prijs als Makita en dan kan het inderdaad slim zijn om voor het platform te kiezen waar je nu de beste deal krijgt.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 20-05-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Zal ik doen - wel via dit topic.

Net nog even wat gekeken op haaksheids - wat mij echter opvalt is dat de geleiderail, daar hij aan aan 1 kant een maatindicatie heeft, de andere kant 'op de gok komt te zitten. Het einde zwabbert dus een beetje. na het indrukken van de klem zit deze uiteraard wel muurvast Hierdoor kan er toch een een paar mm speling ontstaan is de rail over de totaal lengte niet haaks.

Dit betekend dat je alsnog het uiteinde dient op te meten of deze haaks staat. Wellicht dat het in de praktijk mee gaat vallen als je hem neerlegt en gewoon klemt. Ik ga dit nog even testen komende dagen.

Verder kan je alle losse tools mooi vast klemmen en opbergen in het apparaat. Raak je ze ook niet kwijt.

vanavond maar eens wat proefjes doen. en zsm een stofzuiger fixen ;)

Update
net een aantal plankjes (mdf en vuren) gezaagd; eerst keer liep de geleiderail zoals ik al dacht toch wat scheef weg. over een stuk 60cm ongeveer (plankje) een kleine millimeter.

wil je echt secuur en/dus 100% haaks moet je toch even van te voren je rail ook op het eind afmeten.

Een optie is een vlakke meetlint op de geleider te monteren waar het eind van de rail overheen schuift.

Daar ik hem voornamelijk zal gaan gebruiken voor kleinere planken, balkjes etc is een cross-cute sled. Dan is het probleem in principe ook weg.

[Afbeelding]
ik wil toch een update posten!

ik ben er achtergekomen dat als je geleider goed beet pakt en 'naar je toe' trekt terwijl je schuijft; dan blijft ie strak parallel / haaks. Je forceert namelijk dat de geleider straks langs de rail blijft, zowel links als rechts. Dus trek je hem glad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfjvOQZHrY393569J85E7osBgY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vomlr1lPKVrKzWIbdfwFqvxn.png?f=user_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
De reden dat ik voor Makita kies is debet aan dit topic. Het is hier veel Makita heren.
Tuurlijk ook Bosch blauw en andere merken.
Mijn oude spullen waren echt goedkope huismerk snoerloze, verschillende types accu's, die echt minder worden. Ik blijf laden.
Straks jarig met een start budget van€500.
Wil beginnen met 18volt Makita (k!op)boormachine en eventueel een slagschroevenndraaier van hetzelfde merk.
Je moet qua merk toch ergens beginnen.

@Orion84
Het bedrag wil ik besteden aan een klopboormachine, plus 2 accu's en lader. Liefst in koffer. De body van een slagschroevendraaier komt aan de orde in augustus (later eventueel uit te breiden met...........) Kan ik dan invullen, maar wel gelijk dezelfde accu's.
We gaan met twee man het dak op (dakkapel, kozijnen en panlatten herstellen) en ik las hie dat bij aliexpress
ook slagschroevendraaiers kunt kopen voor een prikkie. Mooi vergelijken tussen dat onbekende chinese merk en die Makita. Mijn medebouwer had wel belang bij deze chinese en krijgt die dan na afloop van mij.

[ Voor 39% gewijzigd door Sa.Tan op 20-05-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48
Ik heb vandaag een massief grenen vloer gehaald. Deze wil ik gaan leggen met gebruik van mijn afkortzaag. Iemand een suggestie voor een goed zaagblad? Ik heb het originele Metabo blad er nog op zitten of zal dat voldoen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@jobr

Hier issie dan.....die überdikke blauwe Bosch Pro GSB13RE van wel 6 hele tientjes :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p53pKr4utpocikpr5ulQUA8fKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JwRnI3xaIbB9rI8aMPZ3syX.jpg?f=fotoalbum_large

Even de haspel ophangen op een andere plek :)

Spuuggoedkoop boortje van de Gamma erin, klopstand erop en gaat als een malle :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
Fraggert schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:13:
@jobr

Hier issie dan.....die überdikke blauwe Bosch Pro GSB13RE van wel 6 hele tientjes :+

[Afbeelding]

Even de haspel ophangen op een andere plek :)

Spuuggoedkoop boortje van de Gamma erin, klopstand erop en gaat als een malle :+
haha, heb die andere al besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jobr schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:14:
[...]

haha, heb die andere al besteld :)
Spijt ga je daar in elk geval niet van hebben, veel plezier ermee, laat gerust even weten wat je er van vond. In dit topic komt het regelmatig voor dat er vraag voorbijkomt en we weten toevallig net hier wie zo'n ding heeft d:)b

Edit: die Bosch dus?

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 20-05-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
CurlyMo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:09:
Ik heb vandaag een massief grenen vloer gehaald. Deze wil ik gaan leggen met gebruik van mijn afkortzaag. Iemand een suggestie voor een goed zaagblad? Ik heb het originele Metabo blad er nog op zitten of zal dat voldoen?
Gewoon proberen lijkt mij.
Er is altijd wel een plank waar toch iets vanaf moet.

Mijn 35 jaar oude cirkelzaag bijvoorbeeld zaagt aan de ene kant mooi maar aan de andere kant zijn overal splinters.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sa.Tan schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:06:
@Orion84
Het bedrag wil ik besteden aan een klopboormachine, plus 2 accu's en lader. Liefst in koffer. De body van een slagschroevendraaier komt aan de orde in augustus (later eventueel uit te breiden met...........) Kan ik dan invullen, maar wel gelijk dezelfde accu's.
Als je een budget van 500 euro hebt voor alleen de klopboormachine + accu's + lader, dan zit je bij Makita op hun DHP481RTJ topmodel: https://www.klium.nl/maki...oefmachine-lxt-18v-327659

Maar een DHP484RTJ of DHP483RTJ lijkt me met jouw eisenpakket ook ruim voldoende en dan steek je 100 euro in je zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:40
Duurder en sterker is niet automatisch beter. Ik heb heel bewust voor de 484 gekozen. Handzamer en veel lichter. Die 481 moet je alleen kopen als je die kracht ook nodig hebt. Anders ben je hem na een ochtend schroefjes draaien echt wel beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
CurlyMo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:09:
Metabo blad is prima. Desnoods laat je hem ff slijpen, als hij niet scherp meer is.
Randen gaan toch onder plint. En anders ff schuurpapiertje eroverheen, dan is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:22
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Knipex heeft verschillende sets. Die zonder insert zijn direct kaduuk (verbogen op de spits) als je ze 1x laat kletteren. Je moet die met geharde inserts hebben, die gaan wel langer mee.

Persoonlijk vind ik dat Gedore het goed gedaan heeft met de kleurcodering binnen / buiten borgveertang. Dat mist Knipex.
Goed punt over de punten. De Wiha tangen die ik had gezien bij de Hornbach waren goedkoper maar hebben normaal gereedschap staal punten, net als de goedkope meuk tangen en vielen meteen af. De Wiha Classic heeft wel speciale ingezette punten, maar die kon ik niet vinden bij een winkel waar ik er meteen zou kunnen oppikken, dan wel een dag later laten bezorgen.
Ik heb een Knipex 4811J1 gehaald, welke ingezette punten heeft van verenstaal. Vanwege het handvat materiaal ligt de tang sowieso fijner in de hand dan de Gedore. Tijd moet uitwijzen of ik de tang ook beter is en ik de set ga complementeren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 13:55
RevellNL schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:04:
Ik krijg vandaag eindelijk mijn DTD171 binnen en nu ben ik op zoek naar een goede bitset hiervoor. Momenteel heb ik een 43-delige Bosch bitset maar die gaat het werken met de slagschroevendraaier niet overleven vrees ik.

Nu ben ik bekend met de Wera Impaktor sets en dat deze meestal aangeraden worden, maar het lijkt me fijn om wat langere bits in een set te hebben, weet iemand hier een mooie set voor?
Ik bump deze even, hij werd volledig ondergesneeuwd door de discussie over afkortzagen :P

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:52
RevellNL schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:00:
[...]

Ik bump deze even, hij werd volledig ondergesneeuwd door de discussie over afkortzagen :P
Welke schroeven gebruik je het meest?

Ik heb een bosch setje die ik heel erg fijn vind, maar heb met mijn DTD heel lang "gewoon" meerdere Milwaukee bitjes van de bouwmaat gehad.

2~3 euro per verpakking. Gaan redelijk lang mee en te verkrijgen in 30, 50 en 90 mm. Aangezien ik alleen torx schroef was het voor mij de ideale oplossing.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

[...]

Als je toch al een Bosch setje hebt, waarom dan niet de impact variant daarvan:

https://www.amazon.de/Scr...&sprefix=bosch+imp&sr=8-3

Edit: hij is nu weer 37 euro zie ik, vanmiddag was hij rond de 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
[...]

Ik heb op advies van hier pb Swiss bitjes besteld, al moet ik zeggen dat ik ze nog steeds niet binnen heb en de site er nu uit ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Als je gewoon een relatief goedkoop goed setje impact bitjes wilt, kan ik deze aanraden: https://www.amazon.de/dp/B07FKMVH8S

De Bosch bitset is een goed alternatief als je wat langere bitjes wilt en meer diversiteit. Ik ging voor bovengenoemde omdat ik iets compact en simpels zocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michel8704
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:48
Ethiron schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:41:
[...]

Als je toch al een Bosch setje hebt, waarom dan niet de impact variant daarvan:

https://www.amazon.de/Scr...&sprefix=bosch+imp&sr=8-3

Edit: hij is nu weer 37 euro zie ik, vanmiddag was hij rond de 25 euro.
Psst: https://www.amazon.nl/Bos...id=pla-680109774639&psc=1 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Alsjemenou schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:04:
Als je gewoon een relatief goedkoop goed setje impact bitjes wilt, kan ik deze aanraden: https://www.amazon.de/dp/B07FKMVH8S

De Bosch bitset is een goed alternatief als je wat langere bitjes wilt en meer diversiteit. Ik ging voor bovengenoemde omdat ik iets compact en simpels zocht.
Die heb ik inderdaad ook, zijn prima! Die van Bosch gaf ik aan omdat hij inderdaad wat langere zocht. Thanks @Michel8704 voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:19
[...]

Een tijd geleden heb ik via amazon zowel een ck blue setje besteld als een wera impact en een setje wera impact van 50mm. Die laatste ben ik eigenlijk als enige echt tevreden over. De bithouders van beide impact setjes zijn echt k(walitatief) u(itermate) t(eleurstellend), ook die van wera. De magnetische ring die de schroeven vast houd springt constant heen en weer. Overigens heb ik 15 euro betaald voor de 50mm set, dat is wel een enorm verschil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
Hoe luid is een verstekzaag eigenlijk? Is dat nog een beetje te doen in een appartement, of heb je dan direct ruzie met je buren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Strat808 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:40:
Hoe luid is een verstekzaag eigenlijk? Is dat nog een beetje te doen in een appartement, of heb je dan direct ruzie met je buren?
Is een appartment nog een beetje te doen qua geluidsisolatie? Of hoor je elke scheet van de buren?

:X

Je kunt toch zelf ook wel inzien dat voor zowel appartementen als "verstekzagen" (?) er een wereld van verschil is tussen de ene en andere?

Hier, heel stille verstekzaag;
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/34542Xyjg7Q/550x550.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-05-2020 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Zit er een verschil tussen de Bosch GSB 18v-110c en de GSB 18v-85c?

Als ik via diverse sites de specificaties check lijkt het alsof de 110c een opvolger is met dezelfde specs? Mocht dit zo zijn dan kan ik misschien mijn bestelling beter terugsturen en nog snel gebruik maken van de actie bij ToolStation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:35:

Als ik via diverse sites de specificaties check lijkt het alsof de 110c een opvolger is met dezelfde specs? Mocht dit zo zijn dan kan ik misschien mijn bestelling beter terugsturen en nog snel gebruik maken van de actie bij ToolStation.
Volgens mij heeft de 110c 110Nm koppel en de 85c 85Nm aan koppel. Ik heb zelf gewoon de 85c besteld omdat je met beide toch niet door beton heen gaat, en als ik meer koppel nodig heb voor schroeven mijn slagschroevendraaier wel gebruik. En uiteraard voor de gratis accu en snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Alsjemenou schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:41:
[...]

Volgens mij heeft de 110c 110Nm koppel en de 85c 85Nm aan koppel. Ik heb zelf gewoon de 85c besteld omdat je met beide toch niet door beton heen gaat, en als ik meer koppel nodig heb voor schroeven mijn slagschroevendraaier wel gebruik. En uiteraard voor de gratis accu en snellader.
Dat betreft het koppel dacht ik dus ook. Maar ik lees op diverse sites dat de 85c 110Nm koppel heeft. Wellicht is het een tikfout op de site.
Is het met de GSB ook niet mogelijk om met een boortje 8 of 6 in een betonnen muur te boren?

Edit:
Het staat zelfs op de site van ToolStation:

https://www.toolstation.n...opboormachine-body/p11823

[ Voor 17% gewijzigd door Beun op 21-05-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:35:

Neen, het zijn dezelfde machines. Waarom ze het opeens hebben aangepast weet ik niet, maar de 85C kan net zo goed maximaal 110Nm leveren.

Wel is het wat onduidelijk of die 110Nm met elke accu mogelijk is, of alleen met de ProCore 7, 8 en 12Ah. Staat me iets van bij dat met die grote accu's er meer vermogen te leveren is. Kan het nergens duidelijk vinden en Bosch is helaas ook niet helder erin. Dat zou dan wel de reden kunnen zijn waarom de naam is gewijzigd.

Zie ook hier bijvoorbeeld m.b.t. meer vermogen bij gebruik van grote ProCore accu's: https://www.bosch-profess...ung-haben/14426301-t#main

[ Voor 11% gewijzigd door Twijfels op 21-05-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Twijfels schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Neen, het zijn dezelfde machines. Waarom ze het opeens hebben aangepast weet ik niet, maar de 85C kan net zo goed maximaal 110Nm leveren.

Wel is het wat onduidelijk of die 110Nm met elke accu mogelijk is, of alleen met de ProCore 7, 8 en 12Ah. Staat me iets van bij dat met die grote accu's er meer vermogen te leveren is. Kan het nergens duidelijk vinden en Bosch is helaas ook niet helder erin. Dat zou dan wel de reden kunnen zijn waarom de naam is gewijzigd.
Ik heb voor de 110C €400,- betaald. In totaal heb ik dan 5 accu's (inclusief de actie van Bosch).

Nu kan ik deze terugsturen en voor hetzelfde geld de 85C en de GDX 200 bestellen. Dit lijkt mij het meest logische? Ondanks dat ik een accu minder heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:01:
[...]

Ik heb voor de 110C €400,- betaald. In totaal heb ik dan 5 accu's (inclusief de actie van Bosch).

Nu kan ik deze terugsturen en voor hetzelfde geld de 85C en de GDX 200 bestellen. Dit lijkt mij het meest logische? Ondanks dat ik een accu minder heb.
Als je voor hetzelfde geld twee machines krijgt en slechts 1 accu minder (waarde circa €50) dan is het een no-brainer toch ;) Apparaat nog ongebruikt neem ik dan aan? Wel even checken hoe dat zit met die accu acties dat je straks niks misloopt door het retourneren etc. Zou het voor de zekerheid eventueel op naam en adres van iemand anders bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Twijfels schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:03:
[...]

Als je voor hetzelfde geld twee machines krijgt en slechts 1 accu minder (waarde circa €50) dan is het een no-brainer toch ;) Apparaat nog ongebruikt neem ik dan aan? Wel even checken hoe dat zit met die accu acties dat je straks niks misloopt door het retourneren etc. Zou het voor de zekerheid eventueel op naam en adres van iemand anders bestellen.
Jups, de 110c komt morgen pas binnen. Goede tip betreft de accu's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:01:
[...]

Absoluut, terugsturen! Ik heb de 85c en GDX 200 ook, en ik vind het echt een gouden combinatie. Je gaat die accu minder echt niet merken. Dan heb je waarschijnlijk een snellader erbij gratis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
@Alsjemenou en @Beun de term snellader is wel een beetje kansloos van Toolstation/Bosch, hij heeft namelijk maar een 4Ah laadstroom die 18V-40. De GAL 1880 heeft een 8Ah laadstroom en de GAL 18V-160 zelfs 16Ah, dat is met recht een snellader te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Twijfels schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:07:
@Alsjemenou en @Beun de term snellader is wel een beetje kansloos van Toolstation/Bosch, hij heeft namelijk maar een 4Ah laadstroom die 18V-40. De GAL 1880 heeft een 8Ah laadstroom en de GAL 18V-160 zelfs 16Ah, dat is met recht een snellader te noemen :)
Eens, dat ding is niet erg snel. Maar aangezien ik er toch drie heb kan ik aan wat load balancing doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Thanks allemaal! Ik heb het zojuist besteld. Hoe hebben jullie bij de actie van Bosch de gegevens van ToolStation geregistreerd? Kan ik een lokaal filiaal invullen? Ik zie nergens een adres van de online shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:29:
Thanks allemaal! Ik heb het zojuist besteld. Hoe hebben jullie bij de actie van Bosch de gegevens van ToolStation geregistreerd? Kan ik een lokaal filiaal invullen? Ik zie nergens een adres van de online shop.
Gebruik de adresgegevens op de bestelbevestiging (PDF) die je van ze hebt gekregen. Die moet je immers ook uploaden naar Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Alsjemenou schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Gebruik de adresgegevens op de bestelbevestiging (PDF) die je van ze hebt gekregen. Die moet je immers ook uploaden naar Bosch.
Het adres is helaas amper leesbaar. Hetzelfde geldt voor de productgegevens. Een tabel betreft het BTW tarief en aankoopbedrag neemt bijna alle ruimte in. Wellicht ToolStation benaderen voor een nieuwe factuur?

[ Voor 23% gewijzigd door Beun op 21-05-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Het adres is helaas amper leesbaar. Hetzelfde geldt voor de productgegevens. Een tabel betreft het BTW tarief en aankoopbedrag neemt bijna alle ruimte in. Wellicht ToolStation benaderen voor een nieuwe factuur?
Apart, hier prima leesbaar. Openen met andere PDF viewer? Inzoomen werkt ook niet? Zie PB voor adresgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Alsjemenou schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Apart, hier prima leesbaar. Openen met andere PDF viewer? Inzoomen werkt ook niet? Zie PB voor adresgegevens.
Thanks, je hebt een pb terug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Beun let wel even op, ik heb ook bij Toolstation een bestelling geplaatst.

Zodra je de bestelling hebt geplaatst krijg je een mail met pdf, maar die pdf is níet de factuur.

Dat dacht ik wel, maar toen ik 4 dagen later per mail een verzendbevestiging kreeg zat daar pas de daadwerkelijke factuur bij (document zag er ook anders uit).

Ik had toen al de eerste pdf ge-upload bij Bosch, hopelijk accepteren ze die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik zou er trouwens inderdaad niet op rekenen dat je met die GSB door beton gaat @Beun.

Heb je die GDX 200C via Amazon gekocht voor € 116, die ik je tipte? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 01:37:
[...]

Is een appartment nog een beetje te doen qua geluidsisolatie? Of hoor je elke scheet van de buren?

:X

Je kunt toch zelf ook wel inzien dat voor zowel appartementen als "verstekzagen" (?) er een wereld van verschil is tussen de ene en andere?

Hier, heel stille verstekzaag;
[Afbeelding]
Afkortzaag*, 't was laat. Alhoewel je dat zelf ongetwijfeld wel kon bedenken.

Niet zo'n moeilijke vraag toch om een enigszins zinnig antwoord op te geven toch? Ik vraag je niet om een kansberekening te maken of mijn buren er wel of niet last van gaan hebben, op basis van hun geschatte hoorvermogen n.a.v. hun leeftijd en opleidingsniveau, de dikte van het behang en de kans of de waxinelichthouders wel of niet mee gaan trillen en extra geluid genereren.

Vraag was simpelweg, hoe luid is een dergelijke machine, bijvoorbeeld in relatie tot ander veelvoorkomend elektrisch gereedschap. Kan 't uberhaupt in een gemiddeld appartement of is 't altijd een onbegonnen zaak, en heeft er verder naar kijken geen zin. Ik verwachtte namelijk dat het helaas het laatste zou zijn.

Wellicht ligt 't aan mij, ik heb geen 4000 forumreacties, maar waar je reactie op slaat ontgaat me echt 8)7. Zoals ik aangeef, een enigszins nuttig antwoord geven moet toch echt wel lukken, of als de vraag je niet boeit, ook prima, en laat 'm gewoon gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
Ethiron schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:01:
@Beun let wel even op, ik heb ook bij Toolstation een bestelling geplaatst.

Zodra je de bestelling hebt geplaatst krijg je een mail met pdf, maar die pdf is níet de factuur.

Dat dacht ik wel, maar toen ik 4 dagen later per mail een verzendbevestiging kreeg zat daar pas de daadwerkelijke factuur bij (document zag er ook anders uit).

Ik had toen al de eerste pdf ge-upload bij Bosch, hopelijk accepteren ze die.
Ik heb beide apparaten bij ToolStation gehaald. Dit in verband met de extra accu's. Nog bedankt voor de tip met betrekking tot de factuur. Mijn pdf zag er heel vreemd uit. Toen kwam ik erachter dat je op de site van ToolStation een officiële factuur kan downloaden.

Hopelijk is alles op tijd binnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Strat808 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Niet zo'n moeilijke vraag toch om een enigszins zinnig antwoord op te geven toch? Ik vraag je niet om een kansberekening te maken of mijn buren er wel of niet last van gaan hebben, op basis van hun geschatte hoorvermogen n.a.v. hun leeftijd en opleidingsniveau, de dikte van het behang en de kans of de waxinelichthouders wel of niet mee gaan trillen en extra geluid genereren.

Vraag was simpelweg, hoe luid is een dergelijke machine, bijvoorbeeld in relatie tot ander veelvoorkomend elektrisch gereedschap. Kan 't uberhaupt in een gemiddeld appartement of is 't altijd een onbegonnen zaak, en heeft er verder naar kijken geen zin. Ik verwachtte namelijk dat het helaas het laatste zou zijn.

Wellicht ligt 't aan mij, ik heb geen 4000 forumreacties, maar waar je reactie op slaat ontgaat me echt 8)7. Zoals ik aangeef, een enigszins nuttig antwoord geven moet toch echt wel lukken, of als de vraag je niet boeit, ook prima, en laat 'm gewoon gaan.
Niemand heeft een gemiddeld appartement. Sommige mensen wonen in een pand uit 1900 met steens woningscheidende muur en houten vloeren. Daar hoor je alle buren lopen. Sommige mensen wonen in een appartement met ankerloze spouwmuren met 2x12cm kalkzandsteen en 30 cm breedplaatvloeren. Daar hoor je gans niks en kun je gewoon basketballen in je appartement.

Net zoals er geen gemiddelde afkortzaag is; de ene maakt nu eenmaal veel meer herrie dan de andere.

Het verbaast mij altijd als mensen zulke generieke vragen stellen zonder enig relevant detail te verschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-05-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:58:
[...]

[...]
Volgens mij omdat Makita bij de DDF481 ook met het maximum koppel adverteerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
[...]
Geluidservaring is wat lastig uit te drukken via een forum. Daarbij vindt de ene persoon hoge tonen veel hinderlijker dan lagere tonen, ondanks dat het zogenaamd evenveel dB produceert.

Makkelijkste vergelijking om zelf te kunnen maken met ander gereedschap is om de aangegeven dB(A) tussen je beoogde afkortzaag en ander gereedschap wat je hebt te vergelijken. Elke normale fabrikant heeft die gegevens wel ergens staan ;)

Overigens, tuurlijk kan het in een appartement, zolang je je appartement niet als werkplaats gebruikt en complete werkweken met herrie maakt. Ook in appartementen wordt wel eens geklust en van ingehuurd personeel kan men ook verwachten dat die bijvoorbeeld de afkortzaag binnen erbij pakken om sneller en netter te werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Twijfels op 21-05-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
[...]

Het is een zaagmachine, zaagmachines maken lawaai. Ik heb niet het idee dat de geluidsproductie van de gemiddelde afkortzaag veel verschilt van de gemiddelde cirkelzaag, invalzaag of zaagtafel. Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn maar die zijn er net zo goed tussen verschillende modellen afkortzagen.

Een gemiddeld appartement lijkt me ongeschikt om een houtwerkplaats met dergelijke machines in te richten, hetzelfde kun je zeggen van menig rijtjeshuis. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in een appartement geen afkortzaag kunt gebruiken, soms zul je moeten klussen / verbouwen en dat brengt nou eenmaal overlast met zich mee, dat hoort erbij. Meldt bij de buren dat je gaat verbouwen, hou je sowieso aan rusttijden genoemd in de APV en probeer rekening te houden met specifieke wensen van de buren (nachtdiensten, bedtijd kinderen) en dan moeten wat klusgeluiden af en toe gewoon kunnen.

Je buren zullen hier meer van merken dan wanneer je een kastje in elkaar schroeft, maar minder dan wanneer je de dekvloer van de badkamer uitbreekt met een breekhamer. Is dat de relatie tot ander veelvoorkomend elektrisch gereedschap die je zoekt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
[...]

Ouwe reus, ik snap dat die reactie niet heel prettig is, maar hij heeft wel een punt. Ik heb in een nieuw appartement gewoond, daar hoorde je niks van de buren, en nu hoor ik ze al als ze wat harder praten. Dus in het ene appartement had niemand wat gehoord van een dergelijke zaag, maar in m'n huidige appartement denk ik dat ze er behoorlijk van kunnen meegenieten.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 14:19
Heeft iemand ervaring met de Makita LF1000 die regelmatig op iBood voorbij komt?

Eigenlijk zoek ik dat maar dan liever van Bosch.
600 euries zijn behoorlijk wat centen (955 adviesprijs volgens iBood) maar is het ook goed?
Als het qua zaagtafel minder dan een GTS 635-216 is doe ik het niet.
Anders wil ik het wel overwegen... (ondanks dat het Makita is...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:10:
Gws 7-125 en GBH 2-28F besteld. Kon het toch niet langer laten. Samen nog geen 200e. Dank Amazon.

Lboxx 136 volgens mij voor de GWS nodig? Iemand die zijn of haar in een LBoxx heeft opgeslagen? Dan nog op zoek naar de wat schijven voor kleine tuintegels.
Zoals beloofd, de GWS 7-125 in een L-boxx

De 102 past niet, dan kan de boxx niet dicht namelijk :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMZBrqE5g-OYdsogWVNWTTruKJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BIzLcGhsu1Cf13QkqH0SQ8ea.jpg?f=user_large

In de 136 past het wel *O* sterker nog.......daar passen 2 stuks 125 tollen in en met wat proppen nog wel een zwikje schijven ook d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_pXSeJBeQuEJPirb3FkkDd2qvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlrjxWe208Xp1jr10kalThup.jpg?f=user_large

Dikke diskleemert : dit betreft de oude modellen L-boxx ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Met beeldmateriaal _/-\o_ _/-\o_
Fraggert schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:13:
[...]

Zoals beloofd, de GWS 7-125 in een L-boxx

De 102 past niet, dan kan de boxx niet dicht namelijk :P

[Afbeelding]

In de 136 past het wel *O* sterker nog.......daar passen 2 stuks 125 tollen in en met wat proppen nog wel een zwikje schijven ook d:)b

[Afbeelding]

Dikke diskleemert : dit betreft de oude modellen L-boxx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor minder doen we dat hier niet hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dr Pro schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:04:
Heeft iemand ervaring met de Makita LF1000 die regelmatig op iBood voorbij komt?

Eigenlijk zoek ik dat maar dan liever van Bosch.
600 euries zijn behoorlijk wat centen (955 adviesprijs volgens iBood) maar is het ook goed?
Als het qua zaagtafel minder dan een GTS 635-216 is doe ik het niet.
Anders wil ik het wel overwegen... (ondanks dat het Makita is...)
Wat wil je maken? Verbouwen? Meubelmakerij?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Nu we toch bezig zijn...

Iemand nog een suggestie voor een boorhamer? Het liefst van Bosch blauw, mag met een snoer. Ik denk dat de versies zonder snoer minder krachtig zullen zijn?

Ik heb zelf deze gevonden:

https://www.toolstation.n...combihamer-machine/p37171

[ Voor 21% gewijzigd door Beun op 21-05-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
[...]

Afkortzaagmachines maken een flinke bak herrie. En in een apartement lijkt me zo'n machine nauwelijks bruikbaar als gereedschap , of het moet tijdens een eenmalige verbouwing oid zijn.

Wat voor klussen ga je doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:53:
Nu we toch bezig zijn...

Iemand nog een suggestie voor een boorhamer? Het liefst van Bosch blauw, mag met een snoer. Ik denk dat de versies zonder snoer minder krachtig zullen zijn?
Ben je serieus?
De laatste 5 pagina's gaan continu over boorhamers. En ook over de amazon aanbieding die je nu bent misgelopen.

Lees die eerst ff en kom dan met een gerichte vraag terug.
Pagina: 1 ... 73 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic