“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Voor Makita kan ik dat bevestigen. Die selecteren apparaten op basis van adviesprijs. Ik heb meerdere producten van ca. € 70,- a 80,- zien staan waar je een gratis accu bij krijgt. Of een gratis machine bij een accu, zo je wilt.Fraggert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:21:
[...]
Dan moet je Toolnation bellen hoe zij dat denken te regelen, want er staat knettergroot een sticker op die website rechtsboven in de hoek bij dit product![]()
en volgens mij werken Bosch en Makita met hun ex BTW advies prijzen.
bij makita zag ik namelijk ook items die onder de vermeldde prijs uit de voorwaarde werden verkocht waar de dealers gewoon de actie-stickers bij op hun productpagina's vermeldde.n
Alleen ToolSTation (niet Nation) heeft een eigen actie waar je in mei accu én lader krijgt. Daarnaast heeft Bosch via aangesloten verkooppunten een ProCore accu actie, waarbij je een accu krijgt.Fraggert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:05:
[...]
HIer wel gelukkig:
edit: je krijgt toch een accu? en niet acccu's en een lader![]()
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
Zelfs net op de Bosch site kom ik onmogelijk achter die accu-acties, wat een drama soms die sites, werkelijk waar.
@Twijfels
Hier is de Bosch Pro promosite..zie jij die accu actie?![]()
https://www.bosch-profess...l/promotion/overview.html
Verder eens met je wat betreft de duidelijkheid over die acties.

Reden is eigenlijk dat ik een zachtere/mallet hamer zoek voor bijvoorbeeld op beitels slaan, of het wat fijnere hout op hout werk. Toen zag ik dus deze. Lijkt me handig om een hamer te hebben die dus enerzijds het zachtere werk kan, en anderzijds het hardere werk van een standaard metalen hamer bijv voor spijkers slaan. Kunnen dit type hamers met kunststof kop dat ook? Of zal je dan echt bij metaal moeten blijven? Beschrijvingen op de Wiha site zijn dusdanig globaal dat ik er zelf weinig mee kan. Iemand ervaring mee?
ah juist, kijk, Ethiron heeft 'm scherp, thanksEthiron schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:41:
[...]
Alleen ToolSTation (niet Nation) heeft een eigen actie waar je in mei accu én lader krijgt. Daarnaast heeft Bosch via aangesloten verkooppunten een ProCore accu actie, waarbij je een accu krijgt.
Verder eens met je wat betreft de duidelijkheid over die acties.
dat was knap verwarrend zeg, maar dat is wel aantrekkelijk zeg, dan kun je 2 acties tegelijk pakken
Klopt! Dit is het hét moment (maand mei) om bij Toolstation een losse Bosch body te kopen, ook als starter. Dat resulteert direct in twee accu's en een lader.Fraggert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:45:
[...]
ah juist, kijk, Ethiron heeft 'm scherp, thanks![]()
dat was knap verwarrend zeg, maar dat is wel aantrekkelijk zeg, dan kun je 2 acties tegelijk pakken
Zie het onderschrift in de gele banner. Actie vanuit Toolstation en daarnaast nog een procore actie via Bosch zelfSlux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:17:
[...]
Daar val je net weer buiten de 165 Euro grens om in aanmerking te komen voor de gratis actie van Bosch
Is wel het geval. Bij toevoegen zit ie in het winkelmandje incl. korting. Heb 'm gister ook gewoon meegekregen.Slux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:59:
[...]
Daar staat weer niet bij dat je er extra accus plus lader bij krijgt ?
Voor beitels gebruik ik een houten hamer (zoiets: https://www.baptist.nl/ho...ten-hamer-vierkant-138-mm). Als ik meubels in elkaar zet is dat met een hamer zoals de bovenstaande en soms nog een stuk hout er tussen.Strat808 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:42:
Ik zit te kijken naar een hamer met twee verschillende koppen, zoals deze Wiha:
[Afbeelding]
Reden is eigenlijk dat ik een zachtere/mallet hamer zoek voor bijvoorbeeld op beitels slaan, of het wat fijnere hout op hout werk. Toen zag ik dus deze. Lijkt me handig om een hamer te hebben die dus enerzijds het zachtere werk kan, en anderzijds het hardere werk van een standaard metalen hamer bijv voor spijkers slaan. Kunnen dit type hamers met kunststof kop dat ook? Of zal je dan echt bij metaal moeten blijven? Beschrijvingen op de Wiha site zijn dusdanig globaal dat ik er zelf weinig mee kan. Iemand ervaring mee?
Met een kunststof hamer wil je niet op spijkers slaan, dat maakt het oppervlak van het kunststof erg ruw/lelijk, en die afdrukken laat je weer achter op het geen waar je op slaat. Spijkers doe ik toch altijd met een stalen hamer.
|>
Zou spijkers absoluut niet met kunststof doen zoals hier boven gezegd. Heb je interesse in dit soort hamers, kijk dan ook even naar de hamers van Halder, bijvoorbeeld: https://www.gereedschappr...g-en-subtiel-formaat.htmlStrat808 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:42:
[Afbeelding]
Veel verschillende koppen en formaten verkrijgbaar
Zal wel aan mij liggen maar ik zie daar geen gele banner en als ik hem in mijn winkelmadje plaats zie ik ook geen korting verschijnenTwijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:51:
[...]
Zie het onderschrift in de gele banner. Actie vanuit Toolstation en daarnaast nog een procore actie via Bosch zelf
Als ik dat met de Bosch GOP 18V doe zie ik wel een gele banner en direct de extra accu als ik in mijn winkel mandje kijk.
Wat probeer je te kopen? De actie van Toolstation geldt alleen bij losse Bosch body's, die zonder actie verkocht worden exclusief accu en lader.Slux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:06:
[...]
Zal wel aan mij liggen maar ik zie daar geen gele banner en als ik hem in mijn winkelmadje plaats zie ik ook geen korting verschijnen![]()
Als ik dat met de Bosch GOP 18V doe zie ik wel een gele banner en direct de extra accu als ik in mijn winkel mandje kijk.
Alleen met deze producten kom je bij Toolstation in aanmerking voor de accu starterset én de ProCore accu.Slux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:06:
[...]
Zal wel aan mij liggen maar ik zie daar geen gele banner en als ik hem in mijn winkelmadje plaats zie ik ook geen korting verschijnen![]()
Slux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:06:
[...]
Wel apart, allemaal dezelfde prijs met €199,70. Waarom het er bij de GBH niet bij staat is mij dan een raadsel, ook de Bosch actie zelf staat er niet terwijl hij aan de voorwaarden van Bosch voldoet. Mocht je het wel willen met beiden acties zou je kunnen mailen of Toolstation zelf fout zit hier
@Alsjemenou de GBH 18V zoals hij aangeeft dus toch niet...
Edit, als ik hem in het winkelmandje klik krijg ik de accu + lader er wel bij. Aanmelden bij Bosch om die extra procore te krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door Twijfels op 15-05-2020 13:11 ]
Gaat om deze.Ethiron schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:08:
[...]
Wat probeer je te kopen? De actie van Toolstation geldt alleen bij losse Bosch body's, die zonder actie verkocht worden exclusief accu en lader.
https://www.toolstation.n...cu-combihamer-body/p11826
Vaag bij mij dus niet ... wel met andere producten maar niet met dieTwijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:10:
[...]
je hebt inderdaad gelijk.
Wel apart, allemaal dezelfde prijs met €199,70. Waarom het er bij de GBH niet bij staat is mij dan een raadsel, ook de Bosch actie zelf staat er niet terwijl hij aan de voorwaarden van Bosch voldoet. Mocht je het wel willen met beiden acties zou je kunnen mailen of Toolstation zelf fout zit hier
@Alsjemenou de GBH 18V zoals hij aangeeft dus toch niet...
Edit, als ik hem in het winkelmandje klik krijg ik de accu + lader er wel bij. Aanmelden bij Bosch om die extra procore te krijgen.
:strip_exif()/f/image/M4IWd9EIV6QeEpo6eU5hZQnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Slux op 15-05-2020 13:26 ]
De accu + lader heeft code artikelnummer 11817, kun je die eens handmatig toevoegen aan je mandje?
Zat al verlekkerd te kijken, maar ze hebben de 18 volt recipro niet.Ethiron schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:48:
[...]
Klopt! Dit is het hét moment (maand mei) om bij Toolstation een losse Bosch body te kopen, ook als starter. Dat resulteert direct in twee accu's en een lader.

Een van de weinige stukken gereedschap dat ik echt soms nog mis.
Waar gebruik je zo'n ding nou voor? Enige gebruik dat ik er zo zelf voor zou zien is bij sloopwerkzaamheden, maar hoe vaak doe je dat nou.. Daarnaast zou het in de tuin eventueel van pas komen om takken etc af te zagen. Benieuwd of er meer dingen zijn waardoor meer gereedschap goed te praten isFraggert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:57:
[...]
Zat al verlekkerd te kijken, maar ze hebben de 18 volt recipro niet.![]()
Ik weet niet naar welke je refereert maar deze is er wel die mee doet met de actie:Fraggert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:57:
[...]
Zat al verlekkerd te kijken, maar ze hebben de 18 volt recipro niet.![]()
https://www.toolstation.n...ozaag-machine-body/p43513
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
https://www.toolstation.n.../reciprozaagmachines/c313
Maar ze hebben wel met de zoekterm bosch recipro
Wtf
Ik heb mijn halve brandweertruck ermee geslooptTwijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:00:
[...]
Waar gebruik je zo'n ding nou voor? Enige gebruik dat ik er zo zelf voor zou zien is bij sloopwerkzaamheden, maar hoe vaak doe je dat nou.. Daarnaast zou het in de tuin eventueel van pas komen om takken etc af te zagen. Benieuwd of er meer dingen zijn waardoor meer gereedschap goed te praten is
:strip_exif()/f/image/xryEYAAxddM4PQC1NSQyOezI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mVkyKhakb6uAnQaW2A68zt3w.jpg?f=fotoalbum_large)
En er ligt een woonboerijtje in 't verschiet, dat wordt op dus droog brood en pallet-meubels
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Haha, dus als ik het goed begrijpen is nu de juiste volgorde voor mij:Fraggert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:11:
@Phyt_ In het filter vind ik hem niet
https://www.toolstation.n.../reciprozaagmachines/c313
Maar ze hebben wel met de zoekterm bosch recipro
Wtf
[...]
Ik heb mijn halve brandweertruck ermee gesloopt![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En er ligt een woonboerijtje in 't verschiet, dat wordt op dus droog brood en pallet-meubels
- Koop een recipro want die ga ik nog nodig hebben als ik een brandweertruck ga verbouwen
- Koop een brandweertruck?
Maar fair enough, met zulke projectjes kan ik begrijpen dat het een meerwaarde is!
Niet helemaal, een woonboerderij behoort ook tot de optiesTwijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:31:
[...]
Haha, dus als ik het goed begrijpen is nu de juiste volgorde voor mij:
- Koop een recipro want die ga ik nog nodig hebben als ik een brandweertruck ga verbouwen
- Koop een brandweertruck?![]()
Maar fair enough, met zulke projectjes kan ik begrijpen dat het een meerwaarde is!
Ja wel handig die eerst te kopen zodat er ruimte is om de genoemde brandweertruck te stallen natuurlijk!Ethiron schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:35:
[...]
Niet helemaal, een woonboerderij behoort ook tot de opties
De laatste keer dat ik meedeed met een actie van Bosch moest ik een kopie factuur uploaden. Of dat nu ook zo is weet ik niet, maar kan het me voorstellen.Bobmeister schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:37:
Hoe controleert Bosch de aankoopprijs van het apparaat dan? Als je de lader al hebt, kun je de GBH 18V-20 toch beter hier op amazon halen voor €96 in een kartonverpakking? Of doet die actie dan niet mee met de gratis procore?
Edit: even gecheckt op www.boschproacties.nl, je moet inderdaad een kopie factuur uploaden.
[ Voor 7% gewijzigd door Ethiron op 15-05-2020 14:42 ]
Met een kunststof hamer kan je géén spijkers slaan, je slaat de kop direct aan gort.Strat808 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:42:
[Afbeelding]
Wat je zoekt is deze variant:

linkje
Die heeft een stalendop en 3 rubber/kunststof doppen in verschillende hardheden.
Of een luxere uitvoering:

linkje
met een RVS, gewoon stalen, koperen, nylon en PU dop.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Je moet een factuur uploaden waar staat dat je minstens 165 euro exclusief BTW uitgegeven hebt, en dan krijg je een gratis accu. Als je dus besteld op Amazon krijg je geen gratis accu, omdat je de 165 euro niet aantikt. Dus de aanbieding op Amazon is enkel interessant als je al een lader en accu hebt.Bobmeister schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:37:
Hoe controleert Bosch de aankoopprijs van het apparaat dan? Als je de lader al hebt, kun je de GBH 18V-20 toch beter hier op amazon halen voor €96 in een kartonverpakking? Of doet die actie dan niet mee met de gratis procore?
Let op: als je bij Amazon besteld krijg je ook geen L-Boxx
[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 15-05-2020 14:52 ]
Als je liever 104 euro uitspaard en dan geen L boxx, geen lader, geen 4 Ah normale accu en geen 4 Ah ProCore accu hoeft; ja.Bobmeister schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:37:
Vraag me af of ze in NL je een accu gaan geven voor een apparaat wat je bij een DE winkel koopt.Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:51:
[...]
Je moet een factuur uploaden waar staat dat je minstens 165 euro exclusief BTW uitgegeven hebt, en dan krijg je een gratis accu. Als je dus besteld op Amazon krijg je geen gratis accu, omdat je de 165 euro niet aantikt. Dus de aanbieding op Amazon is enkel interessant als je al een lader en accu hebt.
Let op: als je bij Amazon besteld krijg je ook geen L-Boxx
Qua bedrag; volgens mij kun je dat ook gewoon bereiken door andere Bosch Blauw dingen erbij te kopen. Maar Bosch heeft de actie goed weggestopt en de voorwaarden ook..

[ Voor 40% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-05-2020 15:05 ]
Het is ook handig om een vrouw te hebben die geen zin heeft in een daktent op een Defender of een vouwwagenTwijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:31:
[...]
Haha, dus als ik het goed begrijpen is nu de juiste volgorde voor mij:
- Koop een brandweertruck?![]()
:strip_exif()/f/image/82gTTQ0UGyhm7TDuw1QpEMw4.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben de achteropbouw gesloopt en een truckrestaurateur heeft de cabine ingekort. Achterop komt een grote 4,5 meter lange geisoleerde woonunit/camperbak.
Uiteindelijk willen we Japan eens gaan verkennen, via de rest van de tussenliggende landen
Valt wel mee, voorwaarden zijn zo op de officiële website te vinden: https://www.bosch-profess..._gratis_accu_wt_v2_lr.pdfkabeltjekabel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:04:
[...]
Als je liever 104 euro uitspaard en dan geen L boxx, geen lader, geen 4 Ah normale accu en geen 4 Ah ProCore accu hoeft; ja.
[...]
Vraag me af of ze in NL je een accu gaan geven voor een apparaat wat je bij een DE winkel koopt.
Qua bedrag; volgens mij kun je dat ook gewoon bereiken door andere Bosch Blauw dingen erbij te kopen. Maar Bosch heeft de actie goed weggestopt en de voorwaarden ook..
Tldr: aankoop binnen benelux, minimaal €165 excl btw aan 18V apparaten, max 2 accu’s per persoon
Dat laatste snapte ik niet helemaalTwijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:11:
[...]
Valt wel mee, voorwaarden zijn zo op de officiële website te vinden: https://www.bosch-profess..._gratis_accu_wt_v2_lr.pdf
Tldr: aankoop binnen benelux, minimaal €165 excl btw aan 18V apparaten, max 2 accu’s per persoon
Je mag maar 1 keer deelnemen en max 2 accu's krijgen. Hoe krijg je er twee dan? Als je twee bodies koopt?Per adres kan 1 keer deelgenomen worden aan de actie.
Er worden maximaal 2 gratis accu’s per deelnemer verstrekt
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik heb deze hamer en vind die echt superfijn:Strat808 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:42:
[Afbeelding]
https://www.klium.nl/gedo...30lwYAEAQYDCABEgJHOvD_BwE

Maar wil eigelijk naar 1 systeem over. Zit te kijken naar makita lxt systeem. Is dit aan te raden? Of toch apart te houden? Wil nog een grastrimmer / heggeschaar / multitool erbij
Van het kastje naar de muur lopen...
Inderdaad wel erg bijzonder. Zeker gezien de actie ook t/m augustus loopt. Kan je dus geen eens nu een body kopen en over 2 maanden een anderefsfikke schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:14:
[...]
Dat laatste snapte ik niet helemaal
[...]
Je mag maar 1 keer deelnemen en max 2 accu's krijgen. Hoe krijg je er twee dan? Als je twee bodies koopt?

Of simpelweg even op naam van familie/vrienden, dat is alleen een mindere optie als je eigen bedrijf hebt.
Op naam van vrienden/familie moet je de registratie van het apparaat ook op een ander account doen, anders merken ze het alsnog op. Heeft Makita het toch echt beter voor elkaar met hun acties.
[ Voor 14% gewijzigd door Twijfels op 15-05-2020 15:19 ]
Ik heb in het verleden met verschillende merken gewerkt, en zelf ondertussen in het bezit van een vrij uitgebreide Makita collectie nl. Accuboormachine, Slagschroevendraaier, Slagmoersleutel, invalzaag, Multitool, reciprozaag, decoupeerzaag, klopboormachine, slijper, bandschroefmachine, stofzuiger, afkortzaag en sinds kort een grasmaaier en trimmer.DancePlaza schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:16:
Heb nu een worx accu grasmaaier en wat bosch blauw accu schroef machine 14.4v
Maar wil eigelijk naar 1 systeem over. Zit te kijken naar makita lxt systeem. Is dit aan te raden? Of toch apart te houden? Wil nog een grastrimmer / heggeschaar / multitool erbij
Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit en de kwartaalacties zijn ook mooi meegenomen, zo heb ik voornamelijk machines gekocht in M-box en de accu’s gratis aangevraagd waardoor ik er nooit 1 te kort kom.
Ik heb vrienden die zweren bij Festool en Hilti, maar die tijdens de verbouwing van mijn nieuwe woning afgelopen winter, versteld stonden van de kracht van de machines.
Even met Bosch gebeld >Twijfels schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:17:
[...]
Inderdaad wel erg bijzonder. Zeker gezien de actie ook t/m augustus loopt. Kan je dus geen eens nu een body kopen en over 2 maanden een andereDenk dat je gelijk hebt en inderdaad dus twee bodies moet kopen.
Of simpelweg even op naam van familie/vrienden, dat is alleen een mindere optie als je eigen bedrijf hebt.
Op naam van vrienden/familie moet je de registratie van het apparaat ook op een ander account doen, anders merken ze het alsnog op. Heeft Makita het toch echt beter voor elkaar met hun acties.
- 2 accu's krijg je als je minsten €330 ex BTW aan 18V accugereedschap besteed
- Alles moet op 1 factuur (want het is 'geen spaaractie'), maar uit coulance zijn ze wel bereid twee facturen van dezelfde dag van dezelfde winkel met verschillende tijd te accepteren
- Via de buurman is geen enkel probleem

> Facturen sparen mag niet, adressen sparen wel
Hilti is natuurlijk gewoon merknaam aan het melken en Festool is nooit van het lompe werk geweest. Dat is ook waarom de slagschroevendraaier natuurlijk niet in hun programma zat. Rond 2011 is die er een tijdje geweest en toen weer jaren niet (want het was niet bepaald een succesverhaal), en pas sinds een paar weken hebben ze hun eerste 18V slagschroevendraaier.Nicklazzz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:28:
[...]
Ik heb vrienden die zweren bij Festool en Hilti, maar die tijdens de verbouwing van mijn nieuwe woning afgelopen winter, versteld stonden van de kracht van de machines.
De gipsplatenschroefautomaat van Festool is dan weer wel erg fijn.
[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 21:54 ]
Ik ben zelf op zoek naar zaagtafel die net wat beter is dan die van Parkside, maar mijn budget is ook weer niet zo hoog als dat ik voor een Bosch/DeWalt kan gaan.
[ Voor 16% gewijzigd door g0ulash op 15-05-2020 15:46 ]
Euh, nee, nooit.twain4me schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:47:
[...]
je gaat een keer zonder spouwmes zagen en dan kan je maar beter gewend zijn om er niet achter te staan.
Figuren die dat wel doen zullen dat wel doen uit gemaktzucht bij tafels waar ze het spouwmes moeten vervangen als ze alleen inzagen en niet doorzagen. Bij Festool is het spouwmes gewoon verschuifbaar. Maar zagen zonder spouwmes; never ever.
Ik ken trouwens iemand die zich met een Festool Dominofrees in de vingers gefreesd heeft omdat hij vergeten was de diepteinstelling goed te zetten
Sinds deze week ben ik van het kamp Bosch Blauw. Op een of andere manier trekt Makita mij meer, maar de aanbiedingen deze maand hebben mij uiteindelijk overgehaald. Misschien over een paar jaar maar herzien. Of niet, eerst maar kijken hoe Blauw me gaat bevallen.Nicklazzz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:28:
[...]
Ik heb in het verleden met verschillende merken gewerkt, en zelf ondertussen in het bezit van een vrij uitgebreide Makita collectie nl. Accuboormachine, Slagschroevendraaier, Slagmoersleutel, invalzaag, Multitool, reciprozaag, decoupeerzaag, klopboormachine, slijper, bandschroefmachine, stofzuiger, afkortzaag en sinds kort een grasmaaier en trimmer.
Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit en de kwartaalacties zijn ook mooi meegenomen, zo heb ik voornamelijk machines gekocht in M-box en de accu’s gratis aangevraagd waardoor ik er nooit 1 te kort kom.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Afgelopen maand ben ik van bosch blauw 18v naar makita overgestapt omdat ik ook tuinmachines met de zelfde accus wilde gebruiken. Mijn gsr18v vervangen door de ddf482, en er meteen 2 van aangeschaft. Ik merk eigenlijk geen verschil wat echt noemenswaardig is. Ik had het gevoel dat de bosch iets minder lawaai maakt, de makita laat het lampje langer na branden. Niets bijzonders dus. Wat wel bijzonder is in mijn ogen is dat een losse body bij makita veeel goedkoper is en er veel vaker een gratis accu te verdienen is. Ook zijn er veel meer machines, met name tuin, op makita 18v dan op bosch 18v. Zo heb ik ook een 2x18v grasmaaier... Ik ben in ieder geval heel blij dat ik de overstap heb gemaakt qua accusysteem. Mijn 12v bosch gsr blijft wel gewoon.DancePlaza schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:16:
Heb nu een worx accu grasmaaier en wat bosch blauw accu schroef machine 14.4v
jichem schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:57:
[...]
Afgelopen maand ben ik van bosch blauw 18v naar makita overgestapt omdat ik ook tuinmachines met de zelfde accus wilde gebruiken. Mijn gsr18v vervangen door de ddf482, en er meteen 2 van aangeschaft. Ik merk eigenlijk geen verschil wat echt noemenswaardig is. Ik had het gevoel dat de bosch iets minder lawaai maakt, de makita laat het lampje langer na branden. Niets bijzonders dus. Wat wel bijzonder is in mijn ogen is dat een losse body bij makita veeel goedkoper is en er veel vaker een gratis accu te verdienen is. Ook zijn er veel meer machines, met name tuin, op makita 18v dan op bosch 18v. Zo heb ik ook een 2x18v grasmaaier... Ik ben in ieder geval heel blij dat ik de overstap heb gemaakt qua accusysteem. Mijn 12v bosch gsr blijft wel gewoon.
Dat snap ik wel. Dewalt is vaak lomp, groot en grof gebouwd en heeft naar mijn mening een beetje een Duplo uitstraling. Ik heb er ook niets mee.Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:58:
Zijn er hier ook DeWalt of Milwaukee fans? Ik heb bijvoorbeeld echt een totale afkeer richting DeWalt, maar ik kan het totaal niet onderbouwen en het slaat nergens. Maar toch heb ik het gevoel dat het een over-the-top Amerikaans product is. Terwijl Milwaukee dat volgens die redenatie ook zou moeten zijn, maar dat voelt weer oké aan. Zucht brein..
Anders in de markt gezet, wat lomper en bruter (qua looks), wat meer over de top. Past helemaal bij de marketing daar. Het is de (Marketing)stijl waar ze van houden.Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:58:
Zijn er hier ook DeWalt of Milwaukee fans? Ik heb bijvoorbeeld echt een totale afkeer richting DeWalt, maar ik kan het totaal niet onderbouwen en het slaat nergens. Maar toch heb ik het gevoel dat het een over-the-top Amerikaans product is. Terwijl Milwaukee dat volgens die redenatie ook zou moeten zijn, maar dat voelt weer oké aan. Zucht brein..
Het spreekt mij ook minder aan.
Ik heb zelf ook niks met DeWalt, ik dacht altijd dat het in de US een versie van Black en Dekker was beetje B merk, en dat Milwaukee meer bij te top merken zat.Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:58:
Volgens mij is Ryobi de Black & Dekker van de USSlux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:16:
[...]
Ik heb zelf ook niks met DeWalt, ik dacht altijd dat het in de US een versie van Black en Dekker was beetje B merk, en dat Milwaukee meer bij te top merken zat.
Ondanks dat de uitstraling me niet echt aanspreekt heb ik inmiddels toch een aardige collectie dewalt toolsAlsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:58:
Flexvolt slijptol
accu Bandschroefmachine
accu decoupeerzaag
3x 360 graden kruislijn laser met ontvanger en statief.
Ik heb verder ook vrij veel Hitachi tools, waaronder 2 accu schroevendraaiers, bouwradio, boorhamer en een multitool. Ik ben initieel overgestapt op Dewalt door het flexvolt systeem, waarbij ik die 54/18V accu ook gebruik voor de bandschroefmachine en de decoupeerzaag. Ik vond de losse body's goed geprijsd, en ook de 360 graden laser was goed geprijst. ik ben verder erg tevreden over het merk, en de kisten zijn ook van prima kwaliteit.
Ik zit nu wel te kijken naar de Bosch slagschroevendraaier/slagmoeraanzetter omdat ik eigenlijk beide wel handig vind en ik nu voor de prijs van een losse body bij Hitachi/Hikoki /dewalt 2 accu's met lader erbij krijg
Mijn 12V systeem is van milwaukee. Nog steeds, al 5 jaar, heel erg tevreden mee. (3 verschillende soorten accu(klop)boormachines, slagschroevedraaier, kit pistool)Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:58:
18v is van bosch blauw, ook heel erg tevreden. (Accuklopboormachine slagschroevedraaier, recipro, stofzuiger, lamp) (oh, en heb nog wat 36V van bosch tuin)
Heb wel een beetje het idee dat ik ook blij was geweest met bosch 12v of makita 18v.. Ik ben er op deze manier een beetje ingerold... Zo vind ik 't jammer dat bosch geen 18v kantenfrees heeft.. Ook mijn tacker is verplicht op lucht, waar een accu meer portable was geweest... Makita en dewalt hebben dat wel, bosch niet..
[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 15-05-2020 20:29 ]
Eens. Ik zie op YouTube ook veel mensen met grote Hikoki tackers, die er ook goed uit zien. Ik denk dat dit ook vaak komt door sponsoring, maar als Bosch met een mooie 18v tacker komt die ook spijkers doet van formaat ben ik om!prein2 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:27:
[...]
Ook mijn tacker is verplicht op lucht, waar een accu meer portable was geweest... Makita en dewalt hebben dat wel, bosch niet..
Uiteindelijk zal het elkaar allemaal niet zoveel ontlopen qua kwaliteit. Denk dat het voor velen afhangt van de eerste aanschaf, daarmee commit je jezelf aan een bepaald accuplatform. Dat zullen ze bij Makita ook doorhebben en vandaar de accu-actie. Ik denk ook dat ze er met het weggeven van die accu's niet zoveel op verdienen, maar dat het doel is om op verdere aankopen van de consument een mogelijke smalle of negatieve marge weer goed te maken.prein2 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:27:
[...]
Mijn 12V systeem is van milwaukee. Nog steeds, al 5 jaar, heel erg tevreden mee. (3 verschillende soorten accu(klop)boormachines, slagschroevedraaier, kit pistool)
18v is van bosch blauw, ook heel erg tevreden. (Accuklopboormachine slagschroevedraaier, recipro, stofzuiger, lamp) (oh, en heb nog wat 36V van bosch tuin)
Heb wel een beetje het idee dat ik ook blij was geweest met bosch 12v of makita 18v.. Ik ben er op deze manier een beetje ingerold... Zo vind ik 't jammer dat bosch geen 18v kantenfrees heeft.. Ook mijn tacker is verplicht op lucht, waar een accu meer portable was geweest... Makita en dewalt hebben dat wel, bosch niet..
Heb je toen per ongeluk ook iets gehoord over deelnemende verkopers of tellen jongens als Gamma, of zelfs Bol.com en Amazon.nl ook? De actiepagina zegt er niks over en maar een paar webshops noemen het zelf.kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:35:
[...]
Even met Bosch gebeld >
- 2 accu's krijg je als je >€330 ex BTW aan 18V accugereedschap besteed
- Alles moet op 1 factuur (want het is 'geen spaaractie'), maar uit coulance zijn ze wel bereid twee facturen van dezelfde dag van dezelfde winkel met verschillende tijd te accepteren
- Via de buurman is geen enkel probleem
> Facturen sparen mag niet, adressen sparen wel![]()
[...]
Ik wil eigenlijk de 18v flexiclick, die verkoopt toolstation helaas niet 😑 Maar 300 euro bij een pro webshop voor ding dat Bol voor 220, - verkoopt schiet z'n doel ook beetje voorbij, dan kan ik die extra accu ook zelf kopen.
Grappig hoe meningen kunnen verschillen.. Haha. Heel eerlijk was ik wel een beetje klaar met bosch. Zowel mijn 10.8v slagschroevendraaier en multitool gingen binnen 3 jaar kapot. Bosch hanteert hier voor de prof serie een jaar garantie...(viel paar dagen buiten wettelijke termijn, dus geen ophef over gemaakt) Reparatie van de slagschroevendraaier zou me 90 euro kosten, een nieuwe body 75...Slux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:49:
[...]
ik ben juist een paar jaar terug van makita overgestapt naar bosch omdat ik de levensduur van makita wat tegen vond vallen, ook de accus gaan minder lang mee bij mij, en ik heb het idee dat bosch toch net wat krachtiger is, maar dat is niet helemaal eerlijk vergelijken want ik ben ook over gestapt op EC motors.
Overigens zelfde ervaring met bosch rondom een droger, hier wel heel groot probleem gemaakt en na ze om de oren te hebben geslagen met wetsartikelen uiteindelijk gekregen waar ik recht op had.
Nou zal dit bij meer bedrijven zo zijn hoor.. Maarja daar heb ik nog geen ervaring mee.
In dat geval is die reclame van onderwater wel toepasselijkFraggert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:09:
[...]
[
Uiteindelijk willen Japan eens gaan verkennen, via de rest van de tussenliggende landen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDg2xnMqjDsEb5FEypgFtm8M.jpg?f=user_large)
https://www.amazon.nl/BOS...05-AL1230CV/dp/B0749FV3JB
Komt normaal volgende week aan, fingers crossed
Zie de hierboven gelinkte PDF; daar staat "Deze actie is alleen geldig voor aankopen gedaan in de Benelux"Twam schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:05:
[...]
Heb je toen per ongeluk ook iets gehoord over deelnemende verkopers of tellen jongens als Gamma, of zelfs Bol.com en Amazon.nl ook? De actiepagina zegt er niks over en maar een paar webshops noemen het zelf.
Ik wil eigenlijk de 18v flexiclick, die verkoopt toolstation helaas niet 😑 Maar 300 euro bij een pro webshop voor ding dat Bol voor 220, - verkoopt schiet z'n doel ook beetje voorbij, dan kan ik die extra accu ook zelf kopen.
Stond er een tijd terug ook op. Als je de verkoper erbij pakt staat er dan: graag eerst per mail contact opnemen voor te bestellen. Die vraagt je dan per mail om te betalen, en je geld is weg.Potlood84 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:43:
Een handelaar op Amazon, heb het er toch maar op gewaagd.
Komt normaal volgende week aan, fingers crossed
Vooral gebaseerd op de kleur.Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:58:
Maar zag ze als kind altijd bij de karwei of welke bouwmarkt dat hier vroeger ook was.
Blijf het altijd een beetje als karwei huismerk zien.
Maar werkt 2 kanten op, karwei heeft wel een dijk van een huismerk dan
Toch zou ik ze nooit kopen, ze zijn geel en dat past niet bij Makita blauw (of is het groen?) Nouja om er vanaf te zijn Makita turquoise
FRANQ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:54:
[...]
Toch zou ik ze nooit kopen, ze zijn geel en dat past niet bij Makita blauw (of is het groen?) Nouja om er vanaf te zijn Makita turquoise
Makita is een Japans bedrijf. De specifieke blauwe kleur die wij voor onze machines gebruiken is de kleur van de zee in Japan die ze 's morgens bij het opkomen van de zon zien. De Japanse naam voor deze typische blauwe kleur is 'Asagi'. Er is geen letterlijke vertaling voor deze kleur in het Nederlands, maar een kleur die sterk overeenkomt is 'Turqoise'. Deze kleur wordt ook wel eens gebruikt om de kleur van de middellandse zee te benoemen.
[ Voor 15% gewijzigd door MJV op 15-05-2020 22:00 ]
De vraag is of Amazon.nl als Nederlandse shop geldt.kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:46:
[...]
Zie de hierboven gelinkte PDF; daar staat "Deze actie is alleen geldig voor aankopen gedaan in de Benelux"
Vragen en opmerkingen aangaande deze actie kunt u melden via onderstaand telefoonnummerfsfikke schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:05:
[...]
De vraag is of Amazon.nl als Nederlandse shop geldt.
of e-mailadres:
- Tel Nederland: +31 85 086 19 33
Werd verrassend snel opgenomen.
Fan is een groot woord, maar ik heb wel wat machines, accesoires en koffers. Ooit dezelfde boormachine gehaald als die van een kennis/timmerman waar ik even mee gewerkt had bij een klus. Die voelde in zoveel opzichten zoveel beter aan als mijn B&D van destijds. Vervolgens en langzaam uitgebreid. Zit verder geen uitgebreide analyse achter. Voor accugereedschap is het vanwege de lock-in "DeWalt tenzij..." - zoals de meesten hier in een bepaald ecosysteem zitten.Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:58:
Ik meen dat dit een foute gedachte is.Slux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:16:
[...]
Ik heb zelf ook niks met DeWalt, ik dacht altijd dat het in de US een versie van Black en Dekker was beetje B merk, en dat Milwaukee meer bij te top merken zat.
Grappig hoe persoonlijke voorkeur voor kleur kennelijk meespelen en associaties oproepen. Ik heb hetzelfde, maar dan voor de turquoise kleur - past voor mij niet bij elektrisch gereedschap. Rationeel slaat het natuurlijk nergens op
[ Voor 34% gewijzigd door wheel op 15-05-2020 22:30 ]
Elke keer als mijn vriendin iets blauw vind en ik groen, ga ik het voortaan asagi noemenMJV schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:59:
[...]
offtopic:
Makita is een Japans bedrijf. De specifieke blauwe kleur die wij voor onze machines gebruiken is de kleur van de zee in Japan die ze 's morgens bij het opkomen van de zon zien. De Japanse naam voor deze typische blauwe kleur is 'Asagi'. Er is geen letterlijke vertaling voor deze kleur in het Nederlands, maar een kleur die sterk overeenkomt is 'Turqoise'. Deze kleur wordt ook wel eens gebruikt om de kleur van de middellandse zee te benoemen.
Turquoise kom ik niet meer mee weg.
Thanks, weer wat geleerd
Ja, had ik gelezen, maar het ging me meer om deze zin:kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:46:
[...]
Zie de hierboven gelinkte PDF; daar staat "Deze actie is alleen geldig voor aankopen gedaan in de Benelux"
Het deel online snap ik, het concept vakhandel vind ik wat meer aan interpretatie onderhevig. Sommige gevallen, helder, maar bijvoorbeeld Megekko verkoopt ook gereedschap maar doet meer IT. Bol/Amazon doen quasi alles, maar hebben ook veel specialistische dingen. Misschien dat ik te analytisch lees hoor, zou niet de eerste keer zijn.Deze actie is uitsluitend geldig op aankopen bij de (online) vakhandel.
Magoed, misschien zelf even mailtje sturen dan. Dealerlijst zou handig zijn, als er wel beperkingen op zitten.
Verhaaltje ; if it is too good to be true, enz....Potlood84 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:16:
Op Amazon.nl de volgende kit kunnen kopen voor 383Euro, wat mij wel een hele goeie deal leek.
[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/BOS...05-AL1230CV/dp/B0749FV3JB
Het zou een leuke deal zijn moest het toekomen volgende week
Ben je niet bang dat je het geld kwijt bent?Potlood84 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:20:
You never know 😁
Het zou een leuke deal zijn moest het toekomen volgende week
Makita accu's staan bekend om de kwaliteit. Raken niet snel overbelast en hebben een lange levensduur. Bij o.a. de BAM gebruiken ze vrijwel alleen maar Makita accugereedschap. En in de nieuwbouw wordt er nog best gesmeten met gereedschap.Slux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:49:
[...]
ik ben juist een paar jaar terug van makita overgestapt naar bosch omdat ik de levensduur van makita wat tegen vond vallen, ook de accus gaan minder lang mee bij mij, en ik heb het idee dat bosch toch net wat krachtiger is, maar dat is niet helemaal eerlijk vergelijken want ik ben ook over gestapt op EC motors.
Maar uiteindelijk draait het allemaal om persoonlijke ervaring. Die was bij mij met Bosch wisselend en met Makita weer goed.
Milwaukee is qua marketing wel het toppunt van Amerikaans. Ze noemen hun Li-ion accu's REDLITHIUM en brushless heet FUEL. En dat is dan 20/30/40% harder/better/faster/stronger. En dan hun motto 'Nothing but heavy duty'. Dat werkt bij mij averechts en bij Amerikanen heel goed. Lekker in je pickup vol Milwaukee rondrijden met Ted Nugent op volume 90. Toch jammer, want ook zonder dat schreeuwerige gedoe is het gereedschap volgen mij prima.Luuk84 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:10:
[...]
Anders in de markt gezet, wat lomper en bruter (qua looks), wat meer over de top. Past helemaal bij de marketing daar. Het is de (Marketing)stijl waar ze van houden.
Het spreekt mij ook minder aan.
DeWalt heeft onder een deel van de oudere timmermannen juist een hele goede naam. Ze hebben ooit het bedrijf Elu overgenomen en dat was allemaal Zwitsers gemaakt gereedschap. Zaagtafels, bovenfrezen, etc. Onverwoestbaar en gewoon kwalitatief goed. Die goede naam bleef nog een tijdje aan DeWalt kleven.Slux schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:16:
[...]
Ik heb een Hitachi afwerktacker en daar ben ik zeer over te spreken. Het is misschien geen spijkerpistool a la een Paslode, maar kan t/m 65mm tacken. Echt een topding.Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:39:
[...]
Eens. Ik zie op YouTube ook veel mensen met grote Hikoki tackers, die er ook goed uit zien. Ik denk dat dit ook vaak komt door sponsoring, maar als Bosch met een mooie 18v tacker komt die ook spijkers doet van formaat ben ik om!
Amazon is veilig, zelf al een paar keer gehad dat er een deal was die to good to be true was en kreeg gewoon mijn geld terug, maar ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat het echt geleverd werdPotlood84 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:25:
Betaald met mastercard & amazon kan je toch geld terug vragen als je na enkele dagen het niet hebt gekregen?
ik heb van de week een GTS 10 XC besteld voor 349 euro
Klopt, ik heb het juist weer anders om met die accusFramoes schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:30:
[...]
Makita accu's staan bekend om de kwaliteit. Raken niet snel overbelast en hebben een lange levensduur. Bij o.a. de BAM gebruiken ze vrijwel alleen maar Makita accugereedschap. En in de nieuwbouw wordt er nog best gesmeten met gereedschap.
Maar uiteindelijk draait het allemaal om persoonlijke ervaring. Die was bij mij met Bosch wisselend en met Makita weer goed.
De Bosch 10v/12v lijn vind ik zelf erg fijn voor de kleine klusjes en elektra dingen omdat ze lekker compact zijn.
Mensen om mij heen die echt in de bouw werken gebruiken allemaal Festool en deWalt, Makita en Bosch is een no go en is voor de prutsers hoor ik dan
Iemand? :-)g0ulash schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:45:
Heeft iemand ervaring met de zaagtafels van HBM? Deze lijkt heel veel op de Scheppach HS105, maar is iets goedkoper (iets minder krachtig ook, maar ik denk dat dat geen probleem is voor mij). Ik zie hierbij ook dat de geleider ook aan de achterzijde klemt, wat me een stuk fijner lijkt dan wanneer dat niet zo is.
Ik ben zelf op zoek naar zaagtafel die net wat beter is dan die van Parkside, maar mijn budget is ook weer niet zo hoog als dat ik voor een Bosch/DeWalt kan gaan.
Je hebt 100% gelijk,en zo had ik het ook moeten zeggen.
Ik doelde meer op wat er vaak uiteindelijk toch gaat gebeuren.
mensen doen youtube figuren na met zagen die ongeschikt zijn voor een standaard spouwmes. of hebben een tafel zonder spouwmes voor als je een sponning wil inzagen omdat het ding eigenlijk alleen maar kan doorzagen.

Geen ervaring mee. Op basis van wat je aangeeft (dubbele bevestiging langsgeleider) en mijn algemene indruk van HBM spullen is het denk ik best een prima machine. De prijs (t.o.v. Parkside, Ferm, etc) loopt echter ook weer aardig op, en komt dan weer in de buurt van een Bosch (DeWalt mindere mate) tweedehands machine op Marktplaats. Ik heb een tweedehands GTS 10J gekocht voor 275 euro ooit (wellicht vind je ze iets scherper geprijsd); goed gebruikt dus esthetisch minder? Zeker. Goede bouwkwaliteit, duurzaamheid? Absoluut.
Then again blijft een tweedehands machine ook weer een gok, zeker zomaar via Marktplaats. Je wil ook geen totaal versleten zaag ergens van een bouwplaats kopen waarvan de motor op het einde van zijn latijn is.
Geen ervaring, wel is het zo dat 1600watt aan de lage kant is voor 255mm mijn eerste makita had 1500 of 1600 watt, en daar zit je toch wel heel erg snel aan het maximum van de zaag. 2000watt is toch wel het minimum alles ver daar onder is door de motor maar beperkt bruikbaar.
Maar ligt dat ook niet aan de efficiency van de motor? Die GTS10J zit op 1800 watt en daar heb ik probleemloos 5x7 Douglas balken mee geschulpt.twain4me schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:54:
[...]
Geen ervaring, wel is het zo dat 1600watt aan de lage kant is voor 255mm mijn eerste makita had 1500 of 1600 watt, en daar zit je toch wel heel erg snel aan het maximum van de zaag. 2000watt is toch wel het minimum alles ver daar onder is door de motor maar beperkt bruikbaar.
Natuurlijk aan het opgenomen vermogen kan je niet alles afleiden, helaas heb je vaak niet meer in de spec's het hangt ook van het zaagblad af en 1800 is ook al een stuk meer dan 1500/1600MJV schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:03:
[...]
Maar ligt dat ook niet aan de efficiency van de motor? Die GTS10J zit op 1800 watt en daar heb ik probleemloos 5x7 Douglas balken mee geschulpt.
Ik heb het toen besproken met een vertegenwoordiger van makita op een beurs, die vond het dikke onzin dat die motor in die zaag is gezet, (het blad formaat doet vermoeden dat je een een stuk meer kan zagen) ze hebben namelijk gewoon zwaardere motoren en vertelde mij toen: "koop een zaag van 2000 watt daar ga je never nooit spijt van krijgen." dus bij deze
Ts heeft de keuze voor 50 euro, ik zou het dan wel weten.
Helaas hebben we wat tegenslagen gehad. De vloer beneden moest er uit omdat de constructie rot was en daarmee ook de keuken. Je snapt dat daarmee ook het electa gelijk maar aangepast wordt (van 3 naar 7 groepen), de indeling van het huis is aangepast want we hebben een garderobe gemaakt en de halfsteens bijkeuken is geïsoleerd. Dan kan vervolgens de afwering beginnen. Een verhaal van 1,5 jaar (waarvan 4 maanden fulltime klussen) kort: mijn accu klopboormachine 14,4 Li2 van bosch ratelt inmiddels en heeft het allemaal niet helemaal overleefd.
Er zijn nog steeds klussen in en aan het huis te doen en ik heb heel veel geleerd de afgelopen tijd. Ik pak dan ook andere klussen aan dan dat ik hiervoor deed.
Daarom wil ik een stap verder gaan dan de accu schroefklopboormachine die ik nu had.
Ik ben uitgekomen op HiKoKi. 136Nm koppel, lichtje, klop functie en twee accu’s. Is dit wat overdone en kan ik ook prima goedkoper uit of is een ander merk beter?
https://www.gereedschapce...-hsc-koolborstelloos.html
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Wanneeer je al een klopboor versleten hebt is het dan niet tijd voor een hamerboor?stevens20 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:24:
Nieuw in dit topic maar niet nieuw in het klussen. Een kleine twee jaar terug heb ik met mijn vriendin een huis gekocht, leuke jaren50 arbeiderswoning met een uitbouw aan de achterkant waardoor het beneden lekker groot is.
Helaas hebben we wat tegenslagen gehad. De vloer beneden moest er uit omdat de constructie rot was en daarmee ook de keuken. Je snapt dat daarmee ook het electa gelijk maar aangepast wordt (van 3 naar 7 groepen), de indeling van het huis is aangepast want we hebben een garderobe gemaakt en de halfsteens bijkeuken is geïsoleerd. Dan kan vervolgens de afwering beginnen. Een verhaal van 1,5 jaar (waarvan 4 maanden fulltime klussen) kort: mijn accu klopboormachine 14,4 Li2 van bosch ratelt inmiddels en heeft het allemaal niet helemaal overleefd.
Er zijn nog steeds klussen in en aan het huis te doen en ik heb heel veel geleerd de afgelopen tijd. Ik pak dan ook andere klussen aan dan dat ik hiervoor deed.
Daarom wil ik een stap verder gaan dan de accu schroefklopboormachine die ik nu had.
Ik ben uitgekomen op HiKoKi. 136Nm koppel, lichtje, klop functie en twee accu’s. Is dit wat overdone en kan ik ook prima goedkoper uit of is een ander merk beter?
Ik heb wel boren die kunnen kloppen maar ik gebruik de functie echt zelde. Ik pak of de hamerboor of een normale boormachine met een goed boortje.
Bosch DIY serie (groen) denk ik dan? Bosch Blauw is een heel stuk betere kwaliteit.stevens20 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:24:
Een verhaal van 1,5 jaar (waarvan 4 maanden fulltime klussen) kort: mijn accu klopboormachine 14,4 Li2 van bosch ratelt inmiddels en heeft het allemaal niet helemaal overleefd.
[...]
De geopperde boorhamer is mooi werk, maar in een jaren 50 huis denk ik dat je niet echt met beton te maken hebt, afgezien van wellicht de vloer(en)?
Je gelinkte klopboor is een lomp ding en ik vind het nogal een bedrag, zou het er zelf nooit aan uitgeven.
Voor dat geld zou ik dan eerder deze combinatie kopen, heb je véél meer aan:
Bosch GSB 18V-85 klopboor voor €199,70, krijg je een lader en 2x 4.0 Ah accu bij + GSR 12V-35 FC. Die is meestal voor rond de €230 te koop. Dan heb je twee prachtige machines waar je echt veel meer aan hebt voor het geld door die 12V erbij. Zo'n lompe klopboor is soms wel fijn, maar in 95% (ja echt, ik pak de klopboor misschien 5% van de tijd, maar word er dan wel weer gelukkig van) van de gevallen word je veel gelukkiger van een 12V machine.
Ik gok zo dat die 12V machine trouwens bijna net zoveel koppel heeft als je 14.4, en daar heb je je ook lange tijd mee gered
Ben zelf Bosch fan, en op 12V gebied vind ik eigenlijk alleen Milwaukee een geschikt alternatief. Voor de 18V serie zijn Makita, Dewalt etc ook prima. Zeker Makita heeft ook een mooi uitgebreid assortiment. Deze actie met de klopboor is echter wel weer érg goed. Daarbij vind ik het zelf prettig alles van hetzelfde merk te hebben vanwege de boxxen etc.
[ Voor 8% gewijzigd door Twijfels op 16-05-2020 09:47 ]
Ik ben naar aanleiding van jullie tips wat filmpjes op YT aan het kijken. Nu valt mij op dat (vooral Amerikanen?) een speed square gebruiken i.c.m. een handcirkelzaag. Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Zelf heb ik er een fijner gevoel bij om het hout vast te zetten en het lijntje aan te houden.
De tweede vraag gaat over het zaagblad van mijn GKS 190. Is het verstandig om één met meer tanden te kopen? Het huidige zaagblad telt 16 tanden. Ik ben van plan om de dakliggers aan het einde schuin af te zagen. De zaagsnede zal dus in het zicht zijn.
(Even een foto van Google geplukt)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4nwWwuamI5JQ4TaCpBUwfZvo.jpg?f=user_large)
Er heeft hier ooit een mooie post gestaan over hoeveel tanden per zaagblad voor welk werk/houtsoort geschikt is. Ik kan hem alleen niet meer terug vinden. Mocht iemand hem vinden, misschien is toevoegen aan de startpost een idee.Beun schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:50:
Gister ToolNation gecontacteerd, de Bosch die ik in bestelling heb staan is niet op voorraad en moet vanuit de leverancier komen. Als het een beetje meezit zal deze volgende week donderdag mijn kant op komen
Ik ben naar aanleiding van jullie tips wat filmpjes op YT aan het kijken. Nu valt mij op dat (vooral Amerikanen?) een speed square gebruiken i.c.m. een handcirkelzaag. Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Zelf heb ik er een fijner gevoel bij om het hout vast te zetten en het lijntje aan te houden.
De tweede vraag gaat over het zaagblad van mijn GKS 190. Is het verstandig om één met meer tanden te kopen? Het huidige zaagblad telt 16 tanden. Ik ben van plan om de dakliggers aan het einde schuin af te zagen. De zaagsnede zal dus in het zicht zijn.
[Afbeelding]
Ligt het trouwens aan mij of is het een stuk drukker in de diy topics laatste tijd?
Heb t ook vaker voorbij zien komen maar zou zelf voorzichtiger zijn, je hebt een klein vlak waar je tegenaan zaagt, ook niet heel hoog. Bij cirkelzagen zou ik t zeker voor 't onzekere nemen. Al snap ik dat als je de hele dag in de bouw werkt of klust je hier en daar een snellere optie als de speedsquare methode gebruikt. Just my 2 cents.Beun schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:50:
Gister ToolNation gecontacteerd, de Bosch die ik in bestelling heb staan is niet op voorraad en moet vanuit de leverancier komen. Als het een beetje meezit zal deze volgende week donderdag mijn kant op komen
[Afbeelding]
75% van de apparatuur is niet op voorraad...Alsjemenou schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:08:
[...]
Alleen met deze producten kom je bij Toolstation in aanmerking voor de accu starterset én de ProCore accu.
De klopboor die je voorstelt heb ik inderdaad ook al bekeken. Waarom ik die af heb laten vallen weet ik niet meer. Volgens mij vanwege het koppel.Twijfels schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:45:
[...]
Bosch DIY serie (groen) denk ik dan? Bosch Blauw is een heel stuk betere kwaliteit.
De geopperde boorhamer is mooi werk, maar in een jaren 50 huis denk ik dat je niet echt met beton te maken hebt, afgezien van wellicht de vloer(en)?
Je gelinkte klopboor is een lomp ding en ik vind het nogal een bedrag, zou het er zelf nooit aan uitgeven.
Voor dat geld zou ik dan eerder deze combinatie kopen, heb je véél meer aan:
Bosch GSB 18V-85 klopboor voor €199,70, krijg je een lader en 2x 4.0 Ah accu bij + GSR 12V-35 FC. Die is meestal voor rond de €230 te koop. Dan heb je twee prachtige machines waar je echt veel meer aan hebt voor het geld door die 12V erbij. Zo'n lompe klopboor is soms wel fijn, maar in 95% (ja echt, ik pak de klopboor misschien 5% van de tijd, maar word er dan wel weer gelukkig van) van de gevallen word je veel gelukkiger van een 12V machine.
Ik gok zo dat die 12V machine trouwens bijna net zoveel koppel heeft als je 14.4, en daar heb je je ook lange tijd mee gered
Ben zelf Bosch fan, en op 12V gebied vind ik eigenlijk alleen Milwaukee een geschikt alternatief. Voor de 18V serie zijn Makita, Dewalt etc ook prima. Zeker Makita heeft ook een mooi uitgebreid assortiment. Deze actie met de klopboor is echter wel weer érg goed. Daarbij vind ik het zelf prettig alles van hetzelfde merk te hebben vanwege de boxxen etc.
De 14,4 die ik nu had is wel sterker dan de accuschroevendraaier (35Nm) tegen 54Nm van de 14,4V.
Tot nu toe heb ik het handig gevonden om een “alles in een” apparaat te hebben. Bitje/boortje veranderen, een andere stand kiezen en doorgaan. Bekijk je het even goed dan kan je een hoop gewissel voorkomen.
Ik kwam er met name bij het vervangen van het volledige platte dak achter dat de 14,4 het niet trok. Daar zal ik hem ook wel de vernieling in gedraaid hebben.
Beton kom ik hier niet tegen. Alleen de bijkeuken heeft een betonnen vloer. Voor de rest zijn de muren erg poreus (kledingkast zit door de muur vast met een draadeind waar we schapdragers aan gemaakt hebben)
Waarom zou je voor jou combinatie gaan en niet alleen voor de klopboor? Die kan ook je schroeven indraaien.
Ik heb het zelfde model boormachine (wel nog van HItachi ipv Hikoki) en met 6Ah batterijen. Het is een erg krachtige boor schroefmachine, met een goede ''klop'' functie, heb ik al erg veel gebruikt. ook een klein gaatje in beton gaat nog wel. Vind wel dat hij erg zwaar is om een hele dag te gebruiken.heb hem 2 jaar lang zeer intensief gebruikt en letterlijk 1000den schroeven geschroeft, en zelfs met een klokboor in kalkzandsteen stopcontact gaten gemaakt.stevens20 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:24:
Nieuw in dit topic maar niet nieuw in het klussen. Een kleine twee jaar terug heb ik met mijn vriendin een huis gekocht, leuke jaren50 arbeiderswoning met een uitbouw aan de achterkant waardoor het beneden lekker groot is.
Ik zou ook zeker een kleine schroefmachine nemen voor erbij .
Klopboor = zwaar, lomp, overkill, slechter doseerbaar door het hoge koppelstevens20 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:53:
Waarom zou je voor jou combinatie gaan en niet alleen voor de klopboor? Die kan ook je schroeven indraaien.
Wisselen van bitjes / boortjes gaat sneller als je twee machines hebt, één met bitje, één met boortje. Dan wanneer je constant moet wisselen. Met klussen hier, ook de simpele klusjes, liggen er vaak drie of zelfs vier boormachines om niet te moeten wisselen met boortjes etc. Maar voornaamste reden voor mij om lekker de 12V te pakken is simpelweg het gewichtsverschil en het meer dan krachtig genoeg is. Zijn ook veel kleiner dus je komt makkelijker in hoeken etc.
Even nagewogen. Mijn GSR 12V-35 weegt met 3.0 Ah accu 915 gram. De GSB 18V-85 met 4.0 Ah Procore accu weegt 2141 gram. Waarom dan de hele dag met zo'n lomp geval rondslepen als je af kan met nog niet eens de helft van het gewicht.
De 18V is echt een fijne machine hoor, en gebruik hem ook wel op momenten, vooral om in muren te boren of bij grotere diameters (forstnerboren, lange spiraalboren, gatzagen etc), maar als ik slechts één machine mocht kiezen zou ik nooit de 18V-85 kiezen, dan eerder de 18V-60 omdat die lichter en kleiner is.
[ Voor 13% gewijzigd door Twijfels op 16-05-2020 11:29 ]
Dit vind ik nog eens goede informatie! Ik heb dus de GSB 18V-110 gekocht. Deze wil ik gaan gebruiken voor het boren en schroeven. Zou je ook in dit geval een slagschroevendraaier aanraden? Zo ja, welke? Het liefst van Bosch aangezien ik de accu's dus al heb. En als het even kan moet het ook geen vermogen kostenTwijfels schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:27:
[...]
Klopboor = zwaar, lomp, overkill, slechter doseerbaar door het hoge koppel
Wisselen van bitjes / boortjes gaat sneller als je twee machines hebt, één met bitje, één met boortje. Dan wanneer je constant moet wisselen. Met klussen hier, ook de simpele klusjes, liggen er vaak drie of zelfs vier boormachines om niet te moeten wisselen met boortjes etc. Maar voornaamste reden voor mij om lekker de 12V te pakken is simpelweg het gewichtsverschil en het meer dan krachtig genoeg is. Zijn ook veel kleiner dus je komt makkelijker in hoeken etc.
Even nagewogen. Mijn GSR 12V-35 weegt met 3.0 Ah accu 915 gram. De GSB 18V-85 met 4.0 Ah Procore accu weegt 2141 gram. Waarom dan de hele dag met zo'n lomp geval rondslepen als je af kan met nog niet eens de helft van het gewicht.
De 18V is echt een fijne machine hoor, en gebruik hem ook wel op momenten, vooral om in muren te boren of bij grotere diameters (forstnerboren, lange spiraalboren, gatzagen etc), maar als ik slechts één machine mocht kiezen zou ik nooit de 18V-85 kiezen, dan eerder de 18V-60 omdat die lichter en kleiner is.
Edit:Beun schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:32:
[...]
Dit vind ik nog eens goede informatie! Ik heb dus de GSB 18V-110 gekocht. Deze wil ik gaan gebruiken voor het boren en schroeven. Zou je ook in dit geval een slagschroevendraaier aanraden? Zo ja, welke? Het liefst van Bosch aangezien ik de accu's dus al heb. En als het even kan moet het ook geen vermogen kosten
Deze gevonden, is het wat?
Bosch GDR 18V-160 Accuslagschroevendraaier 18V
O nee, niet de slagschroevendraaier discussieBeun schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:32:
[...]
Dit vind ik nog eens goede informatie! Ik heb dus de GSB 18V-110 gekocht. Deze wil ik gaan gebruiken voor het boren en schroeven. Zou je ook in dit geval een slagschroevendraaier aanraden? Zo ja, welke? Het liefst van Bosch aangezien ik de accu's dus al heb. En als het even kan moet het ook geen vermogen kosten
Haat-liefde verhouding met dat apparaat hier op het forum. Heb zelf de GDR 12V-110 en gebruik hem minder dan van te voren verwacht, met als hoofdreden dat ik allergisch ben voor herrie als het niet nodig is
Hoewel je het van te voren niet denkt, ben ik van mening dat je met een slagschroevendraaier erg goed kan doseren en het voor schroeven ook wel erg fijn is. Geen aanslag op de polsen etc, dus het ding heeft zeker zijn positieve punten.
Als je al 12V accu's hebt zou ik de GDR 12V-110 pakken, kleine meerwaarde t.o.v. de 105, krijg je wel een brushless motor + 2 standen voor terug.
*ziet tussendoor de edit* op 18V zou ik de GDX 18V-180 of GDX 18V-200 pakken, daar kan je zowel bits als doppen op zetten. Kan je het normale schroefwerk doen, maar ook met een keer banden wisselen of houtdraadbouten ergens in knallen gewoon goede doppen gebruiken.
GDX 18V-200 heeft die aanbieding met extra accu's nog bij Toolstation, niet op voorraad, maar daar zou je op kunnen wachten. Wel opletten met registratie etc omdat je blijkbaar maar één keer op een adres mag aanvragen, als je met de GSB al op hetzelfde adres accu's hebt aangevraagd heb je een probleem. Zou dan dus op naam en adres van familielid bestellen + registreren.
Helaas geen 12v accu's beschikbaar. Ik vind voor nu de prijs van de GDX 18-V200 een beetje aan de hoge kant. Deze maand al €700,- aan tools uitgegeven en dan moet ik nog wat handgereedschap.Twijfels schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:37:
[...]
O nee, niet de slagschroevendraaier discussie![]()
Haat-liefde verhouding met dat apparaat hier op het forum. Heb zelf de GDR 12V-110 en gebruik hem minder dan van te voren verwacht, met als hoofdreden dat ik allergisch ben voor herrie als het niet nodig is![]()
Hoewel je het van te voren niet denkt, ben ik van mening dat je met een slagschroevendraaier erg goed kan doseren en het voor schroeven ook wel erg fijn is. Geen aanslag op de polsen etc, dus het ding heeft zeker zijn positieve punten.
Als je al 12V accu's hebt zou ik de GDR 12V-110 pakken, kleine meerwaarde t.o.v. de 105, krijg je wel een brushless motor + 2 standen voor terug.
*ziet tussendoor de edit* op 18V zou ik de GDX 18V-180 of GDX 18V-200 pakken, daar kan je zowel bits als doppen op zetten. Kan je het normale schroefwerk doen, maar ook met een keer banden wisselen of houtdraadbouten ergens in knallen gewoon goede doppen gebruiken.
GDX 18V-200 heeft die aanbieding met extra accu's nog bij Toolstation, niet op voorraad, maar daar zou je op kunnen wachten. Wel opletten met registratie etc omdat je blijkbaar maar één keer op een adres mag aanvragen, als je met de GSB al op hetzelfde adres accu's hebt aangevraagd heb je een probleem. Zou dan dus op naam en adres van familielid bestellen + registreren.
Wel heel erg bedankt voor de suggestie!
Het valt mee als je de accu's etc mee gaat rekenen bij Toolstation (mits voorraadig...), die kan je natuurlijk prima op marktplaats verkopen (wil wel één nieuwe procore van je overnemenBeun schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:40:
[...]
Helaas geen 12v accu's beschikbaar. Ik vind voor nu de prijs van de GDX 18-V200 een beetje aan de hoge kant. Deze maand al €700,- aan tools uitgegeven en dan moet ik nog wat handgereedschap.
Wel heel erg bedankt voor de suggestie!
Viel mij ook al op. Komt denk ik door corona. Automatisch gevolg van iedereen die thuis zit en gaat klussen, net zoals de drukte in de bouwmarkten. Veel eendagsvliegen in het topic die een snelle, specifieke vraag hebben over hun klus.DoeEensGek schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:11:
Ligt het trouwens aan mij of is het een stuk drukker in de diy topics laatste tijd?
(Wat natuurlijk prima is). Maar mij viel het idd ook op.
Mij heb je. Nu mijn vriendin nog. Die klust rustig mee als hulpje. Vorige week was ze helemaal trots dat ze de decoupeerzaag voor het eerst gebruikt had en dat de hardhouten plafondplaten voor onder de overkapping goed gelukt waren. Nu haar van deze noodzaak overtuigen.Twijfels schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:27:
[...]
Klopboor = zwaar, lomp, overkill, slechter doseerbaar door het hoge koppel
Dat komt op: klopboor + schroefmachine + wera bitjes (vind die wel duur, de bosch proffesional waren ook goed)
Wat bij mij helpt: haar ook goed gereedschap geven (lees roborock s50, een of andere fancy raamwisser en nog wat meer van dat soort spul)stevens20 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:50:
[...]
Mij heb je. Nu mijn vriendin nog. Die klust rustig mee als hulpje. Vorige week was ze helemaal trots dat ze de decoupeerzaag voor het eerst gebruikt had en dat de hardhouten plafondplaten voor onder de overkapping goed gelukt waren. Nu haar van deze noodzaak overtuigen.
Dat komt op: klopboor + schroefmachine + wera bitjes (vind die wel duur, de bosch proffesional waren ook goed)
Dit topic is gesloten.
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic