Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:55
Iv00w schreef op zondag 26 april 2020 @ 07:55:
[...]

Ik heb de DHP484 en DTD155 aangeschaft, een maand of twee geleden. Ik ben nog niets tegengekomen wat ze niet aankunnen. Vooral de DTD155 is een krachtpatser. Ik kan echt niet meer zonder, een 'gewone' elektrische schroevendraaier gebruik ik niet meer. Wat de DHP484 betreft (ik ga er even van uit dat het dezelfde als de DDF is, maar dan met klop functie), idem. Nooit verwacht dat er zoveel kracht in een accu machine zou kunnen zitten. Hardhout, steen, metaal is allemaal een fluitje van een cent. Ik weet niet of je het zwaardere model nodig hebt, maar ik kan ze beide alleen maar aanraden.

[...]

Let je wel op dat Klium daadwerkelijk mee doet met de actie? Veel online webshops zijn geen 'echte' Makita dealer, en doen vaak grijze import. Zo had ik mijn boormachine eerst besteld bij Gereedschapscentrum, zonder goed te kijken. Vervolgens bleek dat het een machine uit de UK betreft (op zich geen probleem), maar daardoor kon ik geen officiele Makita garantie krijgen, en nog erger: geen gratis accu! Die is dus mooi retour gegaan.

Ik weet ook niet wat voor lader je hebt of wil gaan kopen, maar de snellader die je bij een RTJ krijgt is aan te raden. Het laden is volgens mij in een half uur of uur gepiept, en de accu's gaan ontzettend lang mee.
Ik heb iets gevonden waar hij heel veel moeite mee had; 8x 240mm tellerkop schroeven :+

Verder eens, ik weet niet waar je hem vandaan hebt, maar voor 95 euro is het echt een nobrainer.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:04
Daar hebben we de DTW1000 voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-07 17:45
Toekan schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:56:
Vorige week een Bosch GKS 55 via marktplaats gehaald. Wat een mooi en krachtig apparaat is zo'n cirkelzaag. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven.

Mijn volgende aanschaf gaat een DeWalt DWE6423 excentrische schuurmachine machine worden. Ik blijf het liefst bij de Bosch blauw lijn, maar ik denk dat deze schuurmachine net iets beter zal bevallen dan de GEX 125-1 AE.

Ook ben ik nog opzoek naar een haakse slijper. De goedkope (+/- 55 euro) Bosch GWS 7-125 (720W) gaat het denk ik worden.
Maar nu zie ik ook de Bosch GWS 880. Voor 80 euro krijg je een machine van 880W met een opbergdoos en 2 diamantschijven.
Nu kan ik de GWS 880 nergens vinden op de site van Bosch.

Weten jullie wat voor een lijn dat is? En wat is het verschil met de 7-125? Behalve dan het aantal Watt.
Precieze verschil weet ik niet, heb de 7-125 niet zelf (wel de 13-125). De 7-125 is schijnbaar een redelijk kleine body dus makkelijk in 1 hand vast te houden, kan best zijn dat de 880 wat dikker/lomper is. Tegenwoordig heten ze allemaal xx-125 volgens mij dus de 880 is misschien een ouder model, zal de reden ook zijn dat ie niet te vinden is.

Ook handig om ff te controleren als je die 880 haalt of de recente opzetstukken (GDE 125 etc) wel daarop passen.

Als je er geen haast mee hebt zou ik een aanbieding bij Amazon afwachten voor de 7-125, komt minstens 1x per jaar voor circa €35 in de aanbieding daar.

Edit; of nog paar centen meer uitgeven voor een 9-125 of zwaarder, die hebben ook een regelbaar toerental

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 26-04-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kabeltjekabel schreef op zondag 26 april 2020 @ 03:07:
[...]

Met volledig rechte wanden en bodem zijn ze niet stapelbaar omdat de bovenste 'in' de onderste moet vallen. Dus ofwel moet de bodem iets hoger in de krat liggen (zoals de hogere kratten van Hulkenberg), of er moet een verspringing in de wand net boven de bodem zitten (zoals bij Auer) of er moet een verspringen net onder de bovenkant zitten. Heel iets conisch kan ook, dat je net ~3mm pakt met elke wand.
In de krat zijn ze van binnen recht, aan de buitenkant zitten ribben en randen waar de krat op rust bij het stapelen.
Maar stapelen was voor mij geen eis, rechte wanden in de krat wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-07 13:29
Twijfels schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:44:
[...]

Precieze verschil weet ik niet, heb de 7-125 niet zelf (wel de 13-125). De 7-125 is schijnbaar een redelijk kleine body dus makkelijk in 1 hand vast te houden, kan best zijn dat de 880 wat dikker/lomper is. Tegenwoordig heten ze allemaal xx-125 volgens mij dus de 880 is misschien een ouder model, zal de reden ook zijn dat ie niet te vinden is.

Ook handig om ff te controleren als je die 880 haalt of de recente opzetstukken (GDE 125 etc) wel daarop passen.

Als je er geen haast mee hebt zou ik een aanbieding bij Amazon afwachten voor de 7-125, komt minstens 1x per jaar voor circa €35 in de aanbieding daar.
Voorlopig heb ik nog geen haast. Ik wil wel binnenkort de badkamer verbouwen, maar zodra ik daaraan ga beginnen zal ik hem bestellen. Op de site van Bosch staat deze GDE 125. Hier past naast de 7-125 ook de 880 op.

Edit: De 9-125 is ook nog een mooi apparaatje. Zeker met de variabele toerentallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Toekan op 26-04-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Toekan schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:50:
[...]

Voorlopig heb ik nog geen haast. Ik wil wel binnenkort de badkamer verbouwen, maar zodra ik daaraan ga beginnen zal ik hem bestellen. Op de site van Bosch staat deze GDE 125. Hier past naast de 7-125 ook de 880 op.

Edit: De 9-125 is ook nog een mooi apparaatje. Zeker met de variabele toerentallen.
Even aanbiedingen in de gaten houden dus, alleen jammer dat met corona er weinig aanbiedingen zijn :-(

Die GDE 125 werken echt verbazingwekkend goed vind ik, had verwacht dat er nog aardig wat stof langs zou gaan maar gaat eigenlijk niks echt langs bij sleuvenfrezen in de muur bijvoorbeeld :)

Wel opletten dat als je toch die 9-125 (of zwaarder) pakt dat ie de EA-T moet hebben. Bij die 880 of 7-125 de EA-S. Zal wel te maken hebben met dat ze dus een kleiner formaat zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een Bosch blauw haaks slijpertje (GWS 7-125) en nog weinig mee gedaan. Paar stukken staal gesneden en wat tegeltjes op maat met een keramische schijf.
Nu ben ik mijn motor (Honda Transalp) aan het opknappen en het frame voor de koffer is slecht. Roestig, verf eraf, etc. Dit kan vast gestraald worden, maar zou ik bijvoorbeeld zoiets - LINK - in de slijper kunnen doen en het dan ook netjes kunnen krijgen?

De motor is al wat ouder, en staan genoeg andere kosten bij dus het hoeft allemaal niet te duur te worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Blomminator schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:38:
Ik heb een Bosch blauw haaks slijpertje (GWS 7-125) en nog weinig mee gedaan. Paar stukken staal gesneden en wat tegeltjes op maat met een keramische schijf.
Nu ben ik mijn motor (Honda Transalp) aan het opknappen en het frame voor de koffer is slecht. Roestig, verf eraf, etc. Dit kan vast gestraald worden, maar zou ik bijvoorbeeld zoiets - LINK - in de slijper kunnen doen en het dan ook netjes kunnen krijgen?

De motor is al wat ouder, en staan genoeg andere kosten bij dus het hoeft allemaal niet te duur te worden....
Dat kan maar let op het max toerental. Je kan onderstaand nog overwegen.
https://www.hbm-machines....s-voor-op-de-slijpmachine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-07 18:29
Dank voor alle input omtrent de diverse makita machines. Uiteindlijk toch besloten om voor de DDF484 en de DTD155 te gaan. Grotendeel van de tijd heb ik de extra kracht van de DDF481 niet nodig en dan heb ik altijd nog een boorhamer achter de hand met een snelspankop. Het lager gewicht en jullie ervaringen gaven voor mij de doorslag.

Wat betreft gereedschapcentrum was ik er al achter gekomen dat hun geen officiële dealer zijn. Klium is een officiele dealer en hebben de actie zelfs ook op hun website vermeldt. Wel vreemd is dat hun hebben staan dat de actie loopt tot 30 september 2020. Maar zal toch nog eens verder gaan zoeken of ik ergens nog betere prijzen kan vinden.

Edit, een lader heb ik trouwens al. Of het een snellader is durf ik niet te zeggen. Deze eerder al gekocht bij ibood ic.m. met een 3Ah accu en laatst ook via de actie al een heggeschaar gekocht met gratis 5Ah accu. Misschien volgende maand nog een bladblazer.

[ Voor 16% gewijzigd door 1107972 op 26-04-2020 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:44:
[...]

Dat kan maar let op het max toerental. Je kan onderstaand nog overwegen.
https://www.hbm-machines....s-voor-op-de-slijpmachine
@Blomminator bij Action ligt ook een setje voor op de boormachine, €2,48. Ik weet niet hoe roestig het is, maar op haakse slijper gaat veel te hard denk ik.

Doe s.v.p. wel een veiligheidsbril op! Ik heb al meerdere keren van die draadjes uit m’n haar geplukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Blomminator schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:38:
maar zou ik bijvoorbeeld zoiets - LINK - in de slijper kunnen doen en het dan ook netjes kunnen krijgen?

Op die manier heb ik al aardig wat verfwerk gedaan, ook moeilijke hoekjes.
De komborstel haalt de verf meestal niet helemaal weg (of je moet veel geduld hebben).
Jouw haakse slijper is rond 700 Watt, dus ik zou niet een te grote komborstel gebruiken, dan gaat het prima.
Wel een brilletje op, want die draadjes van de borstel vliegen rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:21
Ben op zoek naar een mobiele werkbank. Met name voor houtbewerking, inklemmen voor frezen, cirkelzaag, decoupeerzaag, etc. Kwam deze twee tegen in mijn zoektocht:

STANLEY Fatmax FMST175672:
https://www.bol.com/nl/p/...-450-kg/9200000075592398/

Worx WX051
https://www.praxis.nl/ger...-in-een-werktafel/5619271

Heeft iemand ervaring met een van deze of verdere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:17
Cavalera125 schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:19:
Ben op zoek naar een mobiele werkbank. Met name voor houtbewerking, inklemmen voor frezen, cirkelzaag, decoupeerzaag, etc. Kwam deze twee tegen in mijn zoektocht:

Worx WX051

Ik weet niet of zelfbouw ook een optie is, maar ik heb zelf de BMW (Basic Mobile Workbench) gebouwd van "Woodworking for Mere Mortals"
Plannen zijn gratis

Is helaas niet opklapbaar, maar wel een stuk groter werkoppervlak. (ook goedkoper èn steviger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
deepbass909 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:44:
[...]

In de krat zijn ze van binnen recht, aan de buitenkant zitten ribben en randen waar de krat op rust bij het stapelen.
Maar stapelen was voor mij geen eis, rechte wanden in de krat wel.
Als de wanden volledig recht zijn moet hij dus een verhoogde bodem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Flapperbol schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:31:
[...]

Ik weet niet of zelfbouw ook een optie is, maar ik heb zelf de BMW (Basic Mobile Workbench) gebouwd van "Woodworking for Mere Mortals"
Plannen zijn gratis

Is helaas niet opklapbaar, maar wel een stuk groter werkoppervlak. (ook goedkoper èn steviger)
Goede tip, die BMW heb ik ook gebouwd, is heel makkelijk te bouwen en staat als een huis. Wielen eronder en hij is verrijdbaar. Hij is wel zwaar, zeker als je er opslagruimte inbouwt en die ook benut, dus of hij 'mobiel' is, dat valt te bezien.

Een zelfbouwalternatief zou wel een mini-versie van de Ron Paulk workbench kunnen zijn. Dan heb je een MFT-stijl werkblad, en de ruimte onder het werkblad is echt ideaal om je werkblad leeg te houden.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/uyntk2i4c9o31.jpg
Deze heb ik even uit Google gehaald en is zo te zien van 18mm, ik heb zelf een versie van 14mm multiplex gemaakt dat is sterk genoeg en iets lichter. Voor de schragen (i.t.t. bovenstaande) heeft Ron Paulk een versie van (wel 18mm) multiplex, die nemen opgevouwen een stuk minder ruimte in.

[ Voor 12% gewijzigd door MJV op 27-04-2020 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:23

Worx WX051

Geen ervaring met deze twee, maar wel goede ervaringen met een black en Decker workmate. Volgens mij zijn daar ook versies van met een groter blad dan de standaard workmate(de heeft een kleiner blad dan de opties die jij geeft). En ik vind ze ideaal voor klemmen van spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
Die BMW ziet er ook goed uit, heb alleen (nog) geen plek voor een vaste tafel helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:03

Worx WX051

Mij Workmate loopt wat op zijn einde, midden in verbouwing. Laatst met nog eens 25% korting die Word aangeschaft. Superding, best groot oppervlakte, licht, makkelijk opklapbaar, fijne hoogte en zelfs te koppelen.

Geen seconde spijt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Toekan schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:50:
[...]

De GWS 7-125 is toevallig nu in de aanbieding voor € 46,40 bij Amazon! :)

https://www.amazon.de/Bos...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
Sammy_tukker schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:10:
Hoi allemaal, ik ben op zoek naar een stabiele ladder, 3x12 treden. Nu vind ik de prijs niet super belangrijk, zoiets koop je in principe for life dus dan koop ik liever gewoon een goede en stabiele . Altrex is dan het eerste waar ik aan denk en dan heb ik de keus tussen een allround en Atlantis (of het wordt de echt profi lijn, maar voor die drie keer per jaar dat ik er op klim is dat niet heul interessant) nu probeer ik de verschillen tussen de Atlantis en de allround boven tafel te krijgen maar krijg dat niet voor elkaar. Heeft iemand ervaring met een van beiden? Of zijn er nog andere merken of types die ik over het hoofd zie en toch ook het onderzoeken waard zijn?
Zelf zou ik voor een Dirks gaan, maar dan moet gewicht je niet veel kunnen schelen. Die ladders zijn toch nog een heel stukje sterker en stabieler dan een Altrex. De keuze van glazenwassers en die gebruiken ze de hele dag, elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ok hopelijk mag ik hier een noob vraagje droppen. Twee linkerhanden, maar vind dat ik eindelijk eens moet 'leren' klussen :). Gereedschap koop je niet vaak, dus moet wel goed zijn. Onderstaande keuze op basis van de OP van dit topic.

Volgens mij zoek ik twee dingen. 1. machine om bijvoorbeeld IKEA kasten in elkaar te zetten en licht boorwerk te doen. Nu de Bosch GSB 18 V-21 gekocht. Twijfelde over zo'n kleiner model, maar dacht dit is net ff iets krachtiger. Wellicht iets zwaarder, maar ik klus niet veel en dit lijk mij wat flexibeler inzetbaar. Overigens met een vergelijkbaar oud ding van m'n Pa ook een kast in elkaar gezet en dat werkte prima. Dit moet voldoen toch?

2. Een boorhammer met SDS plus, om bijvoorbeeld een TV op te hangen, in beton borren etc. Hier loop ik echter vast op wat ik aan vermogen nodig heb. Zoals gezegd, ik klus niet veel. Maar ben ook het type dat graag met goed spul werkt. Dit zijn vaak investeringen waar je 10+ jaar meer doet. Ik twijfel tussen de Bosch GBH 2-20 D en Bosch GBH 2-26. Het moet uiteraard voldoende zijn om de klus te klaren, maar ik werk ook niet in de bouw, dus zoek ook geen overkill. Bij zaken als Nominaal opgenomen vermogen en slagenergie haak ik af. Dus wellicht dat julllie een tip hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:55
@Ronwiel Heb je in dit topic al eens een search gedaan op boorhamer? ;)

Voor "normale" muren, kom je met je GSB ook een heel eind, heb je betonnen muren is een boorhamer wel een verstandige keuze, ook voor je buren. Als jij 2 keer per jaar een gaatje boort, kun je in mijn ogen voor het prijsverschil van de 2-20 en 2-26 beter een setje goede Rotec boren halen. Dan kom je met die 2-20 heel ver, ook in beton.

Die extra 1J ga je incidenteel echt niet nodig hebben.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
Ronwiel schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:48:
Ok hopelijk mag ik hier een noob vraagje droppen. Twee linkerhanden, maar vind dat ik eindelijk eens moet 'leren' klussen :). Gereedschap koop je niet vaak, dus moet wel goed zijn. Onderstaande keuze op basis van de OP van dit topic.

Volgens mij zoek ik twee dingen. 1. machine om bijvoorbeeld IKEA kasten in elkaar te zetten en licht boorwerk te doen. Nu de Bosch GSB 18 V-21 gekocht. Twijfelde over zo'n kleiner model, maar dacht dit is net ff iets krachtiger. Wellicht iets zwaarder, maar ik klus niet veel en dit lijk mij wat flexibeler inzetbaar. Overigens met een vergelijkbaar oud ding van m'n Pa ook een kast in elkaar gezet en dat werkte prima. Dit moet voldoen toch?

2. Een boorhammer met SDS plus, om bijvoorbeeld een TV op te hangen, in beton borren etc. Hier loop ik echter vast op wat ik aan vermogen nodig heb. Zoals gezegd, ik klus niet veel. Maar ben ook het type dat graag met goed spul werkt. Dit zijn vaak investeringen waar je 10+ jaar meer doet. Ik twijfel tussen de Bosch GBH 2-20 D en Bosch GBH 2-26. Het moet uiteraard voldoende zijn om de klus te klaren, maar ik werk ook niet in de bouw, dus zoek ook geen overkill. Bij zaken als Nominaal opgenomen vermogen en slagenergie haak ik af. Dus wellicht dat julllie een tip hebben?
Als je een boorhamer koopt zou ik daarnaast kiezen voor de GSB 12V ipv 18V. Die 12v machientjes zijn erg fijn en in vrijwel alle gevallen ook sterk genoeg rondom het huis. Voor kasten in elkaar zetten etc vind ik persoonlijk een 18V machine al snel wat zwaar/lomp, ik grijp hier thuis tegenwoordig in 95% van de gevallen voor de 12V evt in combinatie met de boorhamer.

Qua boorhamer, de slagkracht in Joule kan je het beste aan afzien hoe sterk ze zijn. Teveel is niet altijd goed want dan wordt een klein gat boren opeens een heel groot gat :9 ik zou tot een goeie 3J aanraden voor in huis, daarboven wordt het meer sloop en breek terrein.
Heb zelf de GBH 2-28 en dat is een geweldige machine. Meestal wat overkill, tot ik gisteren wat 82mm gaten met een dozenboor in het beton moest maken, dan krijg je er meer moeite mee. Gaat het je puur om gaten boren dan zou de 2-20 wel volstaan. Wil je af en toe wat breken of bijvoorbeeld dozenboren gebruiken zou ik voor de 2-26 of evt nog de 2-28 kiezen ;) via de zoekfunctie overigens ook zat te vinden hierover zoals hierboven al wordt gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kabeltjekabel schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:49:
[...]

Als de wanden volledig recht zijn moet hij dus een verhoogde bodem hebben.
Het zijn deze kisten met vlakke bodem:
Afbeeldingslocatie: https://www.kruizinga.nl/productsV2/1024/44000/98-3191GB_a.jpg
Als je goed kijkt naar de ribben, zie je dat ze iets schuin lopen van bodem naar top, maar formeel zijn dit rechte kisten. Een nestbare, conische kist heeft een groter verloop van bodem naar top.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
deepbass909 schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:54:
[...]

Het zijn deze kisten met vlakke bodem:
[Afbeelding]
Als je goed kijkt naar de ribben, zie je dat ze iets schuin lopen van bodem naar top, maar formeel zijn dit rechte kisten. Een nestbare, conische kist heeft een groter verloop van bodem naar top.
Dus wel conische wanden; binnenhoek bodem-zijwand is >90 graden. Maar om ze nestbaar te maken zou dat inderdaad nog veel meer moeten. De nestbare kratten stapelen ook niet op elkaar, maar hooguit op het deksel van de overliggende krat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Twijfels en @KillaZ bedankt voor de tips. Op basis van jullie reacties verder het topic ingedoken en voor m'n gevoel een betere keus kunnen maken. Het wordt:

1. Bosch GSR 12V-35 FC (handzamer, met opzetstukken flexibeler, maar wel duurder :/)
2. Bosch GBH 2-26 (stapje hoger dan wat ik eerst wil, maar voor m'n gevoel wat meer pit, 2.7J, om makkelijker te klus te klaren)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Ronwiel

Dat zijn 2 perfecte keuzes! Ga je absoluut geen spijt van krijgen. Vooral die opzetstukken zijn handig, juist bij het monteren van kasten en dergelijke.

En voor Ikea meubels, mdf en andere bouwpakketten is 12v echt méér dan zat.

Ook goed dat je de 35 variant van de FC hebt genomen, die is brushless (wil zeggen: heeft geen koolstofborstels, dus duurzamer). Ikzelf en vele anderen in dit topic hebben de 15 variant mét koolstofborstels.

Als de brushless versie destijds al had bestaan had ik zeker die gekocht.

[ Voor 18% gewijzigd door Ethiron op 27-04-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Ik overigens nu dat amazon.de de GBH 2-26 F verkoopt. Wisselbaar opzetstuk. Dat is toch eigenlijk alleen maar prima voor de veelzijdigheid? Nieuws minder veilig toch? Ondanks de enorme krachten bij deze boor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Ronwiel schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:06:
Ik overigens nu dat amazon.de de GBH 2-26 F verkoopt. Wisselbaar opzetstuk. Dat is toch eigenlijk alleen maar prima voor de veelzijdigheid? Nieuws minder veilig toch? Ondanks de enorme krachten bij deze boor?
Heb nog nooit gelezen dat dat mechanisme faalt, zou me er geen zorgen om maken. Als het twijfelachtige was qua sterkte zou het niet zo veelvuldig verkocht worden.
Inderdaad voor de veelzijdigheid prima, zou je nog eens een garde erop kunnen zetten in de snelspankop om een mengsel te mixen bijvoorbeeld :)

[ Voor 6% gewijzigd door Twijfels op 27-04-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-07 21:42
Ronwiel schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:06:
De F versie heeft een verwisselbare kop, zodat je ook “gewone” boren kunt gebruiken en niet alleen SDS. Dus ja, prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:08
Ik ben opzoek naar een accuboormachine en het liefst een set met accesoires.

Nu heb ik er drie gevonden:
- https://www.coolblue.nl/p...etabo-sb-18-l-mobile.html
- https://www.coolblue.nl/p...-1800-li-2-systembox.html
- https://www.amazon.de/-/n..._2077435031_t1_B07FWTKXJM

Mijn hoofd neigt naar de Makita maar heb er eigenlijk niet echt een goede reden voor.

Het is mijn eerste set en ben eigenlijk echt opzoek naar een allrounder. Met als beginnende klus om een gat te maken in een baksteen in de schuur. Welke zouden jullie hierin adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Na al dat gepraat over boormachines heb ik zojuist zelf ook maar de GBH 2-28F besteld.

Op Amazon in de aanbieding voor €172 en ik had nog een coupon van €14, al met al dus een goede prijs.

Daarnaast ook meteen een Stabila pocket pro besteld:

https://www.stabila.com/e...t-level-pro-magnetic.html

@mits112

De Metabo is een goede keuze. De groene Bosch zou ik links laten liggen; over het algemeen is deze doe-het-zelf lijn van Bosch niet significant goedkoper dan de blauwe professionele lijn, maar wel van mindere kwaliteit.

De Makita die je linkt is van de ‘verkeerde’ serie. Dit is de bouwmarkt lijn, met niet-onderling uitwisselbare accu’s. Daarover is al veel geschreven in dit topic. Makita is opzich een goede keuze, mits je je (eigenlijk net als bij Bosch) richt op de professionele lijn ipv de hobby-bob lijn. Wederom scheelt het niet heel veel geld. In de specifieke Makita modellen ben ik niet zo thuis want ik ben heb een voorkeur voor Bosch, maar het halve topic hier heeft Makita aandelen dus iemand anders helpt je vast op weg!

[ Voor 52% gewijzigd door Ethiron op 27-04-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Om pvc te vervormen zoek ik een heteluchtpistool. Dat is ook de enige en eenmalige klus die ik voor zo'n apparaat heb.
Wat voor heteluchtpistool heb ik nodig om dat te kunnen doen?
Moet het apparaat regelbaar zijn? Of is een standaard uitvoering genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 08:05
Raymond schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:08:
Om pvc te vervormen zoek ik een heteluchtpistool. Dat is ook de enige en eenmalige klus die ik voor zo'n apparaat heb.
Wat voor heteluchtpistool heb ik nodig om dat te kunnen doen?
Moet het apparaat regelbaar zijn? Of is een standaard uitvoering genoeg?
Afhankelijk hoe consistent en proper je resultaat moet zijn.
Zou een regelbare alleszins aanraden, want te warm brand je je pvc op.
Vaak komen setjes ook met een assortiment opzet kopen waarmee je de luchtuitstroom beter kan regelen.

Ook in de keuken te gebruiken voor crême brulé te maken o.a. :D

Prijsverschillen tussen A-merken en een Ali-express model zijn wel significant.
Ik heb zelf een budget-vriendelijkere Ryobi EHG2020LCD (~€65)
Robuust en degelijk ding, wel nog niet uitermate op de proef gesteld met lange gebruiksduur.

[ Voor 11% gewijzigd door nvermen op 27-04-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:53
Twijfels schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:12:
[...]

Dat is zo lijkt het dezelfde geleider als ik zelf nu al heb ;)

Maar goed, ik moet toch even kijken wat ik ga doen, aangezien de Gamma heel leuk op de site had staan dat er hier in de buurt nog 1 GOF 1250 CE voor €220 op voorraad lag. Maar er bleek alleen een demo model te liggen, en volgens de regeltjes mochten ze die niet zo meegeven maar moest het verzonden worden ofzo, lekker vaag verhaal. Nogal rare praktijk ook, aangezien geen enkele Gamma in Nederland hem meer heeft liggen en ze hem volgens mij volledig uit hun assortiment halen. Oftewel ik heb alsnog geen nieuwe bovenfrees, dus denk dat ik toch nog een poging ga doen om in meerdere halen met de oude frees aan de slag te gaan.

Bijna elke site is ook alleen maar duurder geworden de laatste dagen met gereedschap :(

Enige voordeel aan het werken met een oude frees: je gaat nieuw en goed gereedschap alleen maar meer waarderen :+

In other news, wel (bij de gamma die ik dus eigenlijk het geld niet gun) een laserafstandsmeter gekocht, de Bosch GLM 50 C voor maar €87 :) Even mee zitten spelen en hij werkt inderdaad op de mm nauwkeurig, ga ik genoeg plezier van hebben.
Mag ik vragen hoe je hem voor maar €87 hebt kunnen kopen? Ik ben ook op zoek naar de GLM50C, maar komt niet verder dan €119 - 10% bij de Hornbach.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Vliegvlug

Flight Simple

Na de positieve reacties op de Bosch GSS 160 Multi schuurmachine heb ik die zojuist besteld. :)

Bij Amazon slechts €120 waar ik bij andere webshops rond de €160 kwijt zou zijn, dus amazon is blijkbaar op sommig gereedschap nog een positieve uitzondering qua prijs.
Wel pas 7 mei geleverd maar voor die €30 euro voordeel en het feit dat ik voor die tijd toch niet aan de trap hoef te beginnen is dat wel prima.
cverkooyen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:40:
[...]

Ik heb deze ook en ben tevreden met de machine
jichem schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:57:
Hier ook een gss 160 multi en bijzonder tevreden. Ik gebruik vrijwel altijd de deltazool, daar heb ik ook het meeste schuurpapier voor. Maar de andere opzetjes komen bij specifieke situaties toch goed van pas. Ook leuk dat je zelf papier van de rol kan peforeren met het hulpstuk
nick_haak schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:27:
[...]

Ik heb hem ook, en ben toevallig zelf bezig met een trap opknappen :)
Het is een fijne machine, maar afhankelijk van het model trap (2 kwart draai in mijn geval) kan het goed zijn dat je in bepaalde hoeken gewoon onmogelijk met de machine uit de voeten komt, een multitool (Fein / vergelijkbaar) is het enige wat daarbij zou kunnen komen denk ik).
Daarnaast is het even de vraag hoeveel je wil gaan schuren...als ie helemaal kaal moet, en er een onbekende hoeveelheid verf op zit, zou ik niet meer hetzelfde beginnen als ik heb gedaan... schuren :P bleek iets meer verf op te zitten dan verwacht, en er kwam geen einde aan, zou toch beginnen met een verfstripper en krabber volgende keer.

Ik vind het verder wel een fijne machine, maar zou, als ik hem in de toekomst vervang, zoeken naar een machine die minder trilt in de hand, en bij voorkeur een lagere body heeft, in combinatie met de langste zool kom je dan nog wel wat makkelijker in lastige hoekjes misschien.

Stofafzuiging werkt best goed (ik gebruik hem eigenlijk niet zonder stofzuiger, maakt wel een rotherrie dan, maar daar heb je gehoorbescherming voor).
Kan hem wel aanraden!

Wel iets om op te letten, in de schuurzooltjes zit een heel klein rood cilindervormig stukje rubber oid, volgens mij heeft dat iets met trillingsdemping te maken ofzo... die raak je heel makkelijk kwijt, even opletten met wisselen van de voetjes.

Extra tipje... schuurgaas / schuurnetten, bekend voorbeeld is Abranet van Mirka, werkt goed maar is duur.
Ecotools heeft ook schuurnetten, zover ik heb kunnen testen werken deze ook best goed, kosten VEEEEL minder, en gingen nog steeds langer mee dan schuurpapier, en stofafzuiging is beter (loopt niet zo snel vol ook).
In beide gevallen wel een beschermpad meebestellen, anders is het hechtlaagje van je schuurzool zo aan gort volgens mij.
Schuurgaas / schuurnetten kende ik helemaal niet, dank voor de tip!
Klinkt wel interessant, zal het eens bestellen bij ecotools om te zien of het lekker werkt en ook echt veel langer mee gaat, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-07 13:29
Vliegvlug schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 00:37:
Na de positieve reacties op de Bosch GSS 160 Multi schuurmachine heb ik die zojuist besteld. :)

Bij Amazon slechts €120 waar ik bij andere webshops rond de €160 kwijt zou zijn, dus amazon is blijkbaar op sommig gereedschap nog een positieve uitzondering qua prijs.
Wel pas 7 mei geleverd maar voor die €30 euro voordeel en het feit dat ik voor die tijd toch niet aan de trap hoef te beginnen is dat wel prima.

[...]

[...]

[...]

Schuurgaas / schuurnetten kende ik helemaal niet, dank voor de tip!
Klinkt wel interessant, zal het eens bestellen bij ecotools om te zien of het lekker werkt en ook echt veel langer mee gaat, ben benieuwd.
Heb hem nu ook besteld. Twijfel nog lichtjes of ik de order laat staan. Een excenter heeft ook nog veel voordelen tegenover deze multi.

Voor mijn projecten mis ik nog een schuurmachine. Het gaat voornamelijk om wat kleinschalige werkstukken, maar ook staan de binnendeuren schuren op de planning. Voor mijn wasmachine wil ik nog een ombouw maken. Het zal een afwisseling zijn tussen wat kleinere en grotere vlakken die ik wil gaan schuren. Ik ben wel een beginner wat betreft schuren. Daarom lijkt een excenter makkelijker te hanteren. Maar deze is multi is weer wat veelzijdiger.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_Brake_ schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:35:
[...]

Mag ik vragen hoe je hem voor maar €87 hebt kunnen kopen? Ik ben ook op zoek naar de GLM50C, maar komt niet verder dan €119 - 10% bij de Hornbach.
Hij was heel lang €87,50 in de Bosch Blauw opruiming bij de Gamma. Dat is een paar dagen geleden afgelopen.

Amazon had hem ook voor <90 euro eind januari in een aanbieding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:37
Toekan schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:04:
[...]

Heb hem nu ook besteld. Twijfel nog lichtjes of ik de order laat staan. Een excenter heeft ook nog veel voordelen tegenover deze multi.

Voor mijn projecten mis ik nog een schuurmachine. Het gaat voornamelijk om wat kleinschalige werkstukken, maar ook staan de binnendeuren schuren op de planning. Voor mijn wasmachine wil ik nog een ombouw maken. Het zal een afwisseling zijn tussen wat kleinere en grotere vlakken die ik wil gaan schuren. Ik ben wel een beginner wat betreft schuren. Daarom lijkt een excenter makkelijker te hanteren. Maar deze is multi is weer wat veelzijdiger.

Wat raden jullie aan?
Ik heb zelf de gss160 multi en de gex125-150. Die laatste neemt is ideaal voor vlakken kaal schuren, maar een deur opschuren ofzo gaat prima met de 160. Als het je enige machine wordt is raad ik je die sowieso aan boven een excenter omdat je dan overal bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
maartend schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:28:
[...]

Mij Workmate loopt wat op zijn einde, midden in verbouwing. Laatst met nog eens 25% korting die Word aangeschaft. Superding, best groot oppervlakte, licht, makkelijk opklapbaar, fijne hoogte en zelfs te koppelen.

Geen seconde spijt
Bedankt, heb gisteren de WX051 aangeschaft, met name omdat deze meer accesoires meegeleverd krijgt dan de Fatmax. Meteen gebruikt, prima ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:14

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twijfels schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:34:
[...]

Heb zelf de GBH 2-28 en dat is een geweldige machine. Meestal wat overkill, tot ik gisteren wat 82mm gaten met een dozenboor in het beton moest maken, dan krijg je er meer moeite mee. Gaat het je puur om gaten boren dan zou de 2-20 wel volstaan. Wil je af en toe wat breken of bijvoorbeeld dozenboren gebruiken zou ik voor de 2-26 of evt nog de 2-28 kiezen ;) via de zoekfunctie overigens ook zat te vinden hierover zoals hierboven al wordt gezegd.
@Ronwiel

ook hier een Bosch 2-28 eigenaar tot volle tevredenheid :) Ik heb de versie met de verwisselbare boorkop.

En ga niet bezuinigen op je boortjes, daar valt of staat je project mee. Dat soort verbruiks/slijtage-artikelen zijn vaak de sluitpost en daar wordt vaak (teveel) op bezuinigd, niet doen.

Goede betonboren kosten gewoon geld. Rotec is al even genoemd hier. Daar heb ik een dikke set staalboren van en ook mijn gatzagen heb ik van ze. Gewoon goede kwaliteit voor normaal geld.

Mijn betonboren-setje is van Festool, daar heb ik gewoon lang op gewacht tot ze in de aanbieding waren :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 21:47
Dit setje betonboren van Hilti ben ik tot nu toe ook wel over te spreken:

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01N4KV6LE/

[ Voor 36% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2020 12:18 . Reden: URL aangepast naar het relevant deel. Voorkomt ook dat ie niet goed werkt (al was dat al opgelost met url tags). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:29
Ethiron schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:18:
[...]

De GWS 7-125 is toevallig nu in de aanbieding voor € 46,40 bij Amazon! :)

https://www.amazon.de/Bos...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=
Net 54, nu 52, morgen 35? :+

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
alaintje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:22:
[...]

Net 54, nu 52, morgen 35? :+
Het is al vaker benoemd, maar download Keepa om het prijsverloop te zien van de afgelopen jaren. Weet je zeker dat je niet (veel) teveel betaald. Die haakse slijper is standaard €48 á €50 euro. In november is hij in de aanbieding geweest voor €36. Maar hij komt vrijwel nooit onder de €48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Die 46 euro die hij gisteren kostte was dus een buitenkansje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Ethiron schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:31:
Die 46 euro die hij gisteren kostte was dus een buitenkansje. :)
Absoluut een goede deal, de vraag is alleen of je hem moeten laten liggen nu hij weer 6 hele euro's duurder is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:29
Twijfels schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:30:
[...]

Het is al vaker benoemd, maar download Keepa om het prijsverloop te zien van de afgelopen jaren. Weet je zeker dat je niet (veel) teveel betaald. Die haakse slijper is standaard €48 á €50 euro. In november is hij in de aanbieding geweest voor €36. Maar hij komt vrijwel nooit onder de €48.
Nee Keepa had ik eigenlijk nog niet gezien, en ik volg dit topic toch heel nauw (alleen nog niet heel lang).
Maar dat is wel een drastische manier om het verloop te volgen.
Kan op dit moment genoeg gws-7's lenen, mijn zwager heeft er 5 :+ , die mist die ene even niet.

Ik vind naast de tafelzaag de haakse slijper toch wel de 'engste' apparaten voor klussen, het momentum achter deze apparaten is altijd zo groot.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Same here, ik vind het ook geen fijn apparaat om mee te werken. Komt denk ik ook omdat je toch relatief dicht met je handen bij de slijpschijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle trapt even een open deur in:
Ik hd nog een setje bitjes liggen van Baukner (oid) dat ik ooit bij een 5 euro schroefmachientje had gekregen. Een van die bitjes heb ik van het weekend even in de Metabo slagschroevendraaier gebruikt. Vier schroeven aangedraaid. Vond dat nitje niet zo tof geloof ik :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
steven2992 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:36:
Dit setje betonboren van Hilti ben ik tot nu toe ook wel over te spreken:

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01N4KV6LE/
Bizar dat je bij Hilti zelf meer betaalt dan bij Amazon. Proberen ze op deze manier ook Hilti zelf kapot te concurreren met hun eigen producten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:21:
[...]

Bizar dat je bij Hilti zelf meer betaalt dan bij Amazon. Proberen ze op deze manier ook Hilti zelf kapot te concurreren met hun eigen producten ;)
Zo ongeveer iedere producent is duurder met zijn producten als zijn resellers? Die rekenen allemaal met adviesprijzen.
Zo vreemd is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vraag:

Hebben jullie ook problemen met de website van Toolnation? of ligt het probleem bij mij?
ik probeer de 1300 watt (dozen) boormachine (BEV 1300-2) te vinden maar niks werkt eigenlijk, afgelopen 3 dagen ook al niet.
zoeken naar Bosch blauw werkt ook voor geen meter zie ik nu.
Ik wil graag wat prijzen vergelijken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
frisianstar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:40:
Vraag:

Hebben jullie ook problemen met de website van Toolnation? of ligt het probleem bij mij?
ik probeer de 1300 watt (dozen) boormachine (BEV 1300-2) te vinden maar niks werkt eigenlijk, afgelopen 3 dagen ook al niet.
zoeken naar Bosch blauw werkt ook voor geen meter zie ik nu.
Ik wil graag wat prijzen vergelijken.
Volgens heeft toolnation de BEV 1300 helemaal niet in het assortiment. Site en zoekfunctie daar werkt gewoon voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:34:
[...]

Als je een boorhamer koopt zou ik daarnaast kiezen voor de GSB 12V ipv 18V. Die 12v machientjes zijn erg fijn en in vrijwel alle gevallen ook sterk genoeg rondom het huis. Voor kasten in elkaar zetten etc vind ik persoonlijk een 18V machine al snel wat zwaar/lomp, ik grijp hier thuis tegenwoordig in 95% van de gevallen voor de 12V evt in combinatie met de boorhamer.

Qua boorhamer, de slagkracht in Joule kan je het beste aan afzien hoe sterk ze zijn. Teveel is niet altijd goed want dan wordt een klein gat boren opeens een heel groot gat :9 ik zou tot een goeie 3J aanraden voor in huis, daarboven wordt het meer sloop en breek terrein.
Diamantdozenboor of kroonboor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:58:
[...]

Zo ongeveer iedere producent is duurder met zijn producten als zijn resellers? Die rekenen allemaal met adviesprijzen.
Zo vreemd is dat toch niet?
Behalve dat Hilti direct B2B aan klanten verkoopt. Voor zover ik weet doen ze niet aan verkoop voor doorverkoop.

Dus in theorie zou Amazon ook gewoon de normale prijs moeten betalen. Die kan lager zijn voor grotere klanten, maar dan nog zal de marge echt miniscuul zijn voor Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:44:
[...]

Volgens heeft toolnation de BEV 1300 helemaal niet in het assortiment. Site en zoekfunctie daar werkt gewoon voor mij.
Als ik zoek via Google verkoopt Toolnation de Metabo BEV 1300 wel (voor Euro 253.=)

De site is extra beveiligd (groen balk) dan werkt bepaalde webpagina's bij wel vaker niet goed.
maar in het verleden (paar weken geleden) werkte alles wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door frisianstar op 28-04-2020 17:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@frisianstar @kabeltjekabel als ik BEV1300 intyp in de zoekbalk van toolnation komt ie gewoon tevoorschijn hoor: https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Ah, je hebt het over "groene balk", je browst nog met de klassieke internet explorer? Daar werkt die pagina niet bijster geweldig nee. Maar dat ligt meer aan IE vrees ik. Gebruik gewoon een moderne browser (Edge / Chrome / Firefox) en dan werkt het prima.

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2020 17:04 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
frisianstar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:57:
[...]

Als ik zoek via Google verkoopt Toolnation de Metabo BEV 1300 wel (voor Euro 253.=)

De site is extra beveiligd (groen balk) dan werkt bepaalde webpagina's bij wel vaker niet goed.
Hmm ja. Hij staat veel lager in de zoekresultaten. Staat allemaal junk voor waar gans geen "BEV 1300" in voor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:02:
[...]

Hmm ja. Hij staat veel lager in de zoekresultaten. Staat allemaal junk voor waar gans geen "BEV 1300" in voor komt.
Die zoekfunctie is wat funky. Als je BEV1300 aan elkaar typt komt ie wel alleen met de metabo. Anders zoekt ie op die twee losse termen en dan komen er allerlei andere apparaten naar boven met de lettercombinatie bev en het getal 1300 ergens in de beschrijving. Met "bev 1300" (dus tussen aanhalingstekens) werkt het ook goed.

Beetje suf dat ze een match op de naam van een product niet een hogere prioriteit geven dan een match op termen in de beschrijving van artikelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2020 17:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:45:
[...]

Diamantdozenboor of kroonboor?
Kroonboor. Maar ik zie dat ik gelogen heb, het was kalkzandsteen waar ik in ging. En als ik zo snel zoek op internet kan je daar beter met iets als een multi purpose gatenzaag in? Vond het vrij moeizaam gaan met zo'n kroonboor, maar ik heb ook geen referentiekader van hoelang zoiets zou moeten duren :o Duurde denk ik ruim een minuutje per doos van 82mm - 50mm diep. De kroonboor leeft nog en voor nu klaar met dozen boren. Maar voor de volgende keer wellicht beter wat anders aanschaffen dus in geval van kalkzandsteen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:18:
[...]

Kroonboor. Maar ik zie dat ik gelogen heb, het was kalkzandsteen waar ik in ging. En als ik zo snel zoek op internet kan je daar beter met iets als een multi purpose gatenzaag in? Vond het vrij moeizaam gaan met zo'n kroonboor, maar ik heb ook geen referentiekader van hoelang zoiets zou moeten duren :o Duurde denk ik ruim een minuutje per doos van 82mm - 50mm diep. De kroonboor leeft nog en voor nu klaar met dozen boren. Maar voor de volgende keer wellicht beter wat anders aanschaffen dus in geval van kalkzandsteen?
Kalkzandsteen moet je ook wel met de diamantdozenboor kunnen doen. Ik heb de Bosch 2608550571;
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31Lq0thnK6L._AC_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:20:
[...]

Kalkzandsteen moet je ook wel met de diamantdozenboor kunnen doen. Ik heb de Bosch 2608550571;
[Afbeelding]
Top, gaat dat op het lijstje voor een eventuele volgende keer :) Achteraf gezien dus een beetje jammer om zo'n kroonboor te kopen maar goed.. Wie weet moet ik ooit nog wel echt in beton boren en ben ik er nog blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je je boor gewoon 1 minuut op zijn plek gehouden tot ie diep genoeg was? Af en toe een keer terugtrekken (en evt. de stofzuiger op het 'gat') zal wel helpen denk ik, om te voorkomen dat de boel dichtslibt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Orion84 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:29:
Heb je je boor gewoon 1 minuut op zijn plek gehouden tot ie diep genoeg was? Af en toe een keer terugtrekken (en evt. de stofzuiger op het 'gat') zal wel helpen denk ik, om te voorkomen dat de boel dichtslibt.
Nee uiteraard wel teruggetrokken om gruis weg te zuigen en stukken uit de boor te laten vallen telkens. Het is ook niet dat het geen doorkomen aan was hoor, uiteindelijk prima gelukt, maar zo te lezen zijn er nog betere (lees: snellere) opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
frisianstar schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:57:
[...]

Via Google Chrome ipv de verouderde Windows werkt de website wel goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:31:
[...]

Nee uiteraard wel teruggetrokken om gruis weg te zuigen en stukken uit de boor te laten vallen telkens. Het is ook niet dat het geen doorkomen aan was hoor, uiteindelijk prima gelukt, maar zo te lezen zijn er nog betere (lees: snellere) opties :)
In de reclame hebben ze volgens mij altijd van die heel poreuze kalkzandsteen, daar rossen ze die diamandboor met hoog toerental in notime er in. Dan dan daarna bij het uittikken van de kern gaat die er natuurlijk ook altijd perfect uit.

Ene kalkzandsteen is de andere echter niet.

Die Multi Purpose gatzaag die je eerder linkte wordt denk ook niet zo blij van dichte kalkzandsteen. Daar staat wel bij "zachte baksteen"; daar bedoelen ze dan van die bakstenen mee die zeg maar uit 5% steen en 95% lucht bestaan.

Mooiste is natuurlijk met diamant en nat, maarja; systeemkosten zijn wat te hoog voor thuisgebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Daarnet een 12V bosch accu besteld, van amazon warehouse. Normaal heb ik als vuistregel om alleen "sehr gut" of "wie neu" te kopen. Nu een "akzeptabel". Ben benieuwd hoe verpoert dat ding is :P Maar goed, het scheelde genoeg geld om het eens te proberen :+ Een accu ziet er bij mij na een paar keer gebruik ook "akzeptabel" uit, dus wat dat betreft maakt het me niet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 21:09
TheJVH schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:43:
Wat is jullie ervaring met de garantie / reparatie van Makita?

Daarnet is er een freesbitje van 8mm afgebroken en die belande in het motorhuis van m'n Makita RT0700. Na nadere inspectie bleek dat alleen de ventilator is gesneuveld (alle bladen liggen eraf), maar verder lijkt de motor / spoelen onbeschadigd. Misschien 'by-design', een nieuwe ventilator kost via Kruis nog geen anderhalve euro, maar ik denk eraan om hem gewoon via de Hornbach op te sturen. Ik heb hem in maart vorig jaar gekocht, helaas niet de extra garantie afgesloten, maar ik vraag mij af of dit ook valt onder garantie of 'user error' (maarja, kan gebeuren dat een bitje afbreekt, dat zou niet een machine moeten slopen).

Ik heb hem echter wel even uit elkaar gehaald om te kijken wat de schade was en de rommel eruit te halen. Geen gekke dingen, maar de sticker met het typenummer is natuurlijk wel kapot nu. Iemand ervaringen met de reparaties? Ik las op de website dat ze in max 48 proberen te repareren, maar hoe coulant zijn ze met het verlenen van garantie, en de eventuele kosten?
Om hier even op terug te komen, ik heb een belletje gehad en de kosten voor reparatie komen uit op 74 euro :/ . Niet echt heel fijn, dat het niet onder garantie zou vallen had ik wel verwacht maar voor het vervangen van een onderdeel van 1,23 voelt dit wel een beetje als de hoofdprijs. Ik snap dat arbeidsloon duur is maar dit komt niet echt over naar mij als goede service en geeft een nare bijsmaak, doet ook het merk Makita niet echt ten goede voor mij. Ik kan bijna een nieuwe bovenfrees kopen van dat geld....

Protip voor andere mensen die hier mee te maken krijgen: Lekker zelf repararen en jezelf 70 euro uitsparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Ik vind het wel meevallen. Er zitten verzendkosten bij in en uurtarieven voor reparatie liggen tegenwoordig ook op 60-100 euro. Dus ze rekenen iets van 3 kwartier werk oid. Dat zal het ook wel zijn, denk ik. Ze moeten er ook garantie op geven en iets op verdienen.

Al met al best redelijk imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:27
TheJVH schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:48:
[...]

Om hier even op terug te komen, ik heb een belletje gehad en de kosten voor reparatie komen uit op 74 euro :/ . Niet echt heel fijn, dat het niet onder garantie zou vallen had ik wel verwacht maar voor het vervangen van een onderdeel van 1,23 voelt dit wel een beetje als de hoofdprijs. Ik snap dat arbeidsloon duur is maar dit komt niet echt over naar mij als goede service en geeft een nare bijsmaak, doet ook het merk Makita niet echt ten goede voor mij. Ik kan bijna een nieuwe bovenfrees kopen van dat geld....

Protip voor andere mensen die hier mee te maken krijgen: Lekker zelf repararen en jezelf 70 euro uitsparen.
Tenzij ze hem zou vervangen voor de M3700 kan ik hem niet vinden voor 75 euro.
Heb je een linkje voor me? (wil hem voor dat geld wel hebben namelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Volgende keer dus gewoon die 70 euro bij aankoop aftikken; de Festool heeft niet van die grote openingen :+

Edit; oh, oeps... dat zou 3x70 euro zijn dan

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
TheJVH schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:48:
[...]

Je had 'm al open en wist welk onderdeel defect was. Waarom dan niet even zelf vervangen? M.i. een reële prijs voor een half uur arbeidsloon, wat verzendkosten en wat overhead.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:50:
Same here, ik vind het ook geen fijn apparaat om mee te werken. Komt denk ik ook omdat je toch relatief dicht met je handen bij de slijpschijf zit.
Een slijptol fucking sucks!

ik werk er regelmatig mee, zowel in staal als in steen, maar ik blijf het een naar apparaat vinden.

Zaagtafels, bovenfrezen, motorzagen, .......ik kan er mee lezen en schrijven. Altijd me PBM's op en aan (zeker na een bezoekje aan de huisarts voor een splinter in me oog -O- ) maar pak die machines zonder ook maar ergens een onprettig gevoel bij te hebben.

maar een slijptol........bbrrrr :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Mee eens. Zelfs bij de kleine 7-125 vind ik het geen prettig ding.

Gevoelsmatig zorgt het momentum van een slijptol er voor dat je hem met 2 handen vast wilt houden qua controle, maar dat kan 9/10 keer niet. Ik gebruik hem verder prima, maar het blijft inderdaad een naar ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ethiron schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:35:
Mee eens. Zelfs bij de kleine 7-125 vind ik het geen prettig ding.

Gevoelsmatig zorgt het momentum van een slijptol er voor dat je hem met 2 handen vast wilt houden qua controle, maar dat kan 9/10 keer niet. Ik gebruik hem verder prima, maar het blijft inderdaad een naar ding.
Ik heb dan ook alleen maar 125 tollen inderdaad, hoewel met steenwerk een grotere tol soms handig kan zijn.....ik heb met zo'n 230mm ding eens geslepen, thanks but no thanks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19
Bij Lidl hebben ze een standaard voor hun slijptol; dat lijkt me wel een handige toevoeging als je bijvoorbeeld kleine stukken door wilt slijpen. Zelf heb ik wat hardstenen plinten die ik op maat wil zagen en dan lijkt me zo'n standaard fijner dan uit de losse pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

loeberce schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:53:
Bij Lidl hebben ze een standaard voor hun slijptol; dat lijkt me wel een handige toevoeging als je bijvoorbeeld kleine stukken door wilt slijpen. Zelf heb ik wat hardstenen plinten die ik op maat wil zagen en dan lijkt me zo'n standaard fijner dan uit de losse pols.
dan wordt het een soort afkortzaag/slijptol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Slijptollen zijn zeker eng.Maar ik heb het ook een recipro.. best wat moeten zagen met de grote makita recipro en dat was toch niet lekker. Zaagtafels trouwens ook altijd wel spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 17:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik ga dit weekend tegels (60 x 60 x 0,8) leggen in de keuken en hal, samen zo'n 17m2 en ben mij nu aan het inlezen in hoe je deze moet snijden. Als ik in dit topic zoek op tegels wordt er vooral gesproken over slopen van.

Op het internet kom ik verschillende adviezen tegen. Van een tegelsnijder tot een haakse slijper met diamant schijf. Een haakse slijper (met asgat van 22.2) heb ik, maar wat voor schijf zou ik moeten hebben? Ook daar zie ik wisselende adviezen in. Een schijf met of zonder tanden bijvoorbeeld.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Blomminator schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:12:
Slijptollen zijn zeker eng.Maar ik heb het ook een recipro.. best wat moeten zagen met de grote makita recipro en dat was toch niet lekker. Zaagtafels trouwens ook altijd wel spannend...
Als je een zaagtafel niet meer spannend vindt moet je je pas echt zorgen gaan maken. Die dingen zijn levensgevaarlijk en dienen met bijbehorend ontzag (en voorzichtigheid) gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Is er iets te zeggen over de algemene kwaliteit van dat Lidl-spul (Parkside)? Beter van wegblijven of prima voor de incidentele klusser?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
rens-br schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:32:
Ik ga dit weekend tegels (60 x 60 x 0,8) leggen in de keuken en hal, samen zo'n 17m2 en ben mij nu aan het inlezen in hoe je deze moet snijden. Als ik in dit topic zoek op tegels wordt er vooral gesproken over slopen van.

Op het internet kom ik verschillende adviezen tegen. Van een tegelsnijder tot een haakse slijper met diamant schijf.
Een haakse slijper (met asgat van 22.2) heb ik, maar wat voor schijf zou ik moeten hebben? Ook daar zie ik wisselende adviezen in. Een schijf met en/of zonder tanden bijvoorbeeld.

Wat is wijsheid?
Ik ben met die tegelsnijders altijd een beetje bang dat zo'n grote (60x60) tegel toch net niet helemaal mooi breekt en er een stukje op de verkeerde plek afbreekt, maar dat is wellicht ongegronde angst.
Een tegelzaagmachine lijkt mij fijner werken, wel lastiger op locatie te krijgen, maar de prijs valt mij mee :)

Wanneer je hoekjes uit moet happen etc is een tegelsnijder al niet geschikt en moet je haast wel met een schijf aan de slag. In dat geval zou ik dit bijvoorbeeld gebruiken, daar krijg je wel een nette zaagsnede mee. Maar dat is ook afhankelijk van de ruimte, als het alleen rechte snedes zijn heb je dat niet nodig. Een perfect rechte snede uit de losse pols met een haakse slijper krijgen is lastig, zo recht dat het na afkitten netjes is moet overigens wel lukken ;)
SnoeiKoei schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:42:
Is er iets te zeggen over de algemene kwaliteit van dat Lidl-spul (Parkside)? Beter van wegblijven of prima voor de incidentele klusser?
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4
Genoeg over geschreven hier. TLDR: voor de incidentele klusser prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 29-04-2020 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Is er iets te zeggen over de algemene kwaliteit van dat Aldi-spul (Parkside)? Beter van wegblijven of prima voor de incidentele klusser?
Parkside is Lidl toch? De consensus is zo'n beetje dat het qua prijs-kwaliteit onverslaanbaar is, en dat het qua prijs-kwaliteit stukken beter uit dus bus komt dan het huismerk bouwmarkt spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

MJV schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:43:
[...]

Parkside is Lidl toch? De consensus is zo'n beetje dat het qua prijs-kwaliteit onverslaanbaar is, en dat het qua prijs-kwaliteit stukken beter uit dus bus komt dan het huismerk bouwmarkt spul.
Ja Lidl inderdaad, ik had mijn post net aangepast. Thanks, klink niet verkeerd dus. :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-07 19:07
Blomminator schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:12:
Slijptol en recipro kunnen inderdaad lastig zijn wat betreft controle. Bij een zaagtafel daarentegen heb je een goede controle (als je hem gebruikt zoals het hoort uiteraard, bijv. met duwstokje bij smalle stukjes). Het blijft natuurlijk altijd goed opletten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

Simpel even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Twijfels schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:43:
Ik ben met die tegelsnijders altijd een beetje bang dat zo'n grote (60x60) tegel toch net niet helemaal mooi breekt en er een stukje op de verkeerde plek afbreekt, maar dat is wellicht ongegronde angst.
Een tegelzaagmachine lijkt mij fijner werken, wel lastiger op locatie te krijgen, maar de prijs valt mij mee :)
Waarom ben je daar bang voor? Door het feit dat de tegel zo groot is?
Wanneer je hoekjes uit moet happen etc is een tegelsnijder al niet geschikt en moet je haast wel met een schijf aan de slag. In dat geval zou ik dit bijvoorbeeld gebruiken, daar krijg je wel een nette zaagsnede mee. Maar dat is ook afhankelijk van de ruimte, als het alleen rechte snedes zijn heb je dat niet nodig.
Ik moet hier en daar wel wat hoekjes / gaten maken voor (verwarmings)leidingen en afvoer. Kortom een goede schijf heb ik dus sowieso nodig. En dus eentje zonder 'tandjes'. Bedankt!
Een perfect rechte snede uit de losse pols met een haakse slijper krijgen is lastig, zo recht dat het na afkitten netjes is moet overigens wel lukken ;)
Daar ben ik ook een beetje bang voor, vandaar dat een tegelsnijder / zaag mij wel aanspreekt, maar een tegelzaagtafel is inderdaad ook niet super duur.

Als ik het goed begrijp krijg ik met een tegelzaagtafel sowieso het mooiste resultaat?

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 29-04-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 21:47
Fraggert schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:04:
[...]

dan wordt het een soort afkortzaag/slijptol?
De ‘echte’ machine om dit te doen is de abrasive cut off saw: https://www.makita.nl/artikel/lw1400.html
Voor zachte stalen profieltjes/buizen in te korten heeft meestal de cold cut saw de voorkeur: https://www.makita.nl/artikel/lc1230n.html. Maar gezien het prijskaartje is dit vaak pas interessant als je serieus met staal fabricage aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:04
steven2992 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:10:
[...]

De ‘echte’ machine om dit te doen is de abrasive cut off saw: https://www.makita.nl/artikel/lw1400.html
Voor zachte stalen profieltjes/buizen in te korten heeft meestal de cold cut saw de voorkeur: https://www.makita.nl/artikel/lc1230n.html. Maar gezien het prijskaartje is dit vaak pas interessant als je serieus met staal fabricage aan de slag gaat.
Liever een zelf zakkende lintzaag als je toch geld uit gaat geven. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

steven2992 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:10:
[...]

Ik heb daarvoor de kleinste Evolution zaag :)

https://www.toolmax.nl/ev...les-afkortzaag-210mm.html

Omdat ik al een grote afkortzaag voor hout heb, anders had ik een grotere gekocht. Dat werdt e nu te duur en ik zaag eigenlijk alleen klein spul.

@jadjong ja, maak het ff helemaal lekker :P die koop ik wel al sik krachtstroom heb, dan is dat spul 2dehands een stuk eenvoudiger te krijgen zonder helemaal krom te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
rens-br schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:00:
[...]

Waarom ben je daar bang voor? Door het feit dat de tegel zo groot is?
[...]

Daar ben ik ook een beetje bang voor, vandaar dat een tegelsnijder / zaag mij wel aanspreekt, maar een tegelzaagtafel is inderdaad ook niet super duur.

Als ik het goed begrijp krijg ik met een tegelzaagtafel sowieso het mooiste resultaat?
Wat ik zei: ongegronde angst. Heb nooit met een tegelsnijder gewerkt, had hier laatst alleen een gammel ding van 30 jaar oud staan bij het tegelen van een keukenachterwandje, dat heb ik dus maar uit de losse pols met slijper gedaan met prima resultaat.

Maar als ik het zo lees op internet zegt men dat een tegelsnijder sneller werkt, ook zeker recht is en zolang je maar een goede hebt dat ook prima werkt. Keyword: een goede dus :9
Nadeel van een zaagmachine is dat het lomper is, langer duurt en als je een slecht/verkeerd zaagblad er op hebt je evengoed geen perfect nette snede krijgt, in dat geval is een snijder misschien toch wel de betere optie. Heb er te weinig ervaring mee helaas, ongetwijfeld iemand anders hier die zijn (goede) ervaring met een tegelsnijder kan vertellen.

Je kan ook de verhuurtoko om hun advies vragen en hopen dat ze niet alleen naar hun omzetcijfers kijken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Twijfels op 29-04-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Twijfels schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:43:
[...]
Ik heb pas in onze uitbouw 21m2 60x60 tegels gelegd met een tegelsnijder van de Hornbach:

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6258233/artikel.html

En bij meerdere tegels gebeurde het dat hij net aan het eind van de snede niet mooi brak en 1cm+ afweek/wegdraaide. Gelukkig kon ik de tegels gebruiken op een plek waar ik ze nog verder moest inkorten, dus had ik niet veel snijverlies, maar je angst is dus niet ongegrond (en ik zou dus een betere snijder of een zaagmachine aanraden).

//edit:
Deze specifieke snijder kan wel 60cm snijden maar ondersteund maar 50cm van de tegel, waardoor de laatste 10cm niet stevig is aan te drukken en mee-veert.

[ Voor 9% gewijzigd door phYzar op 29-04-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Twijfels schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:20:
Maar als ik het zo lees op internet zegt men dat een tegelsnijder sneller werkt, ook zeker recht is en zolang je maar een goede hebt dat ook prima werkt. Keyword: een goede dus :9
Nadeel van een zaagmachine is dat het lomper is, langer duurt en als je een slecht/verkeerd zaagblad er op hebt je evengoed geen perfect nette snede krijgt,
Tja ga er vanuit als ik zo'n ding huur, dat hij in goede staat is met een goed zaagblad erop, dus dat moet wel goed zitten. Dat het langer duurt vind ik geen probleem. Het moet er vooral erg netjes en strak uitzien.
Je kan ook de verhuurtoko om hun advies vragen en hopen dat ze niet alleen naar hun omzetcijfers kijken :)
Ga dat sowieso doen, aan de andere kant is beide huren ook de kosten niet.
phYzar schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:21:
En bij meerdere tegels gebeurde het dat hij net aan het eind van de snede niet mooi brak en 1cm+ afweek/wegdraaide. Gelukkig kon ik de tegels gebruiken op een plek waar ik ze nog verder moest inkorten, dus had ik niet veel snijverlies, maar je angst is dus niet ongegrond (en ik zou dus een betere snijder of een zaagmachine aanraden).
Dat is al -2 voor de tegelsnijder.
//edit:
Deze specifieke snijder kan wel 60cm snijden maar ondersteund maar 50cm van de tegel, waardoor de laatste 10cm niet stevig is aan te drukken en mee-veert.
En dat is waarschijnlijk de reden dat de tegels afbraken, ofniet? Want dan kan ik ook gewoon een grotere huren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:43

Fontainemelon

Zuiderbuur

Kom ik met een +1 voor de tegelsnijder:

Eind vorig jaar +- 66m2 gevloerd (tegels van 60x60x1) en in den beginne ervan uitgegaan dat ik alles wel met een haakse slijper kon doen. Na twee snedes maar een tegelsnijder gaan huren, want de afwerking van de snede was allesbehalve wat het moest zijn met de slijpschijf die ik had. Een nieuwe beetje kwalitatieve slijpschijf was even duur als het huren van een tegelsnijder voor een week, en gaf een meer zuivere rand.

Het vergt even oefenen en in het begin was het ook met een bang hartje kracht zetten om de tegel te doen breken, maar dat gevoel was na een paar keer wel weg. Je moet gewoon zorgen dat het 'mesje' zeker nog voldoende krast, en dat je tegelsnijder groot genoeg is om mooi zuiver over de volledige lengte van de tegel een kras te zetten. Breekt ie niet mooi af aan het begin of eindpunt van je lijn, dan heb je daar gewoon niet goed genoeg gekrast. Na een paar keer heb je binnen de tien seconden een tegel afgetekend, uitgelijnd en zuiver gesneden met zo'n ding.

Voor het uitsnijden van hoeken alsnog gewoon de haakse slijper gebruikt, de rand zit toch steeds verstopt onder een plint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Twijfels Deze winter voor het eerst met tegels/snijder gewerkt. Vond een oude tegelsnijder in de schuur (van de vorige bewoner nog). Nieuw mesje eringezet voor 4 euro ofzo bij de Praxis. En een diamantschijf in mijn haakse slijper gekocht (door kassafout gratis mee - maar was 40 euro).

Ik vond het snijden na wat geoefen prima gaan, maar mijn tegels waren 15x30 ofzo. Dus die passen onder het mes. Het snijden met de haakse slijper ook. Beetje oefenen met recht blijven. Wel wat kleine hapjes/scherfjes uit de snijrand, maar dat zie je niet als de randen in een voeg ofzo hebt. Ging soepel en goed!

Al met al echt een strak eindresultaat. Erg blij mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 22:39
Blomminator schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:04:
.... En een diamantschijf in mijn haakse slijper gekocht (door kassafout gratis mee - maar was 40 euro).

.......
Ik neem aan dat je terug bent gegaan en netjes veertig euro hebt afgetikt -O- als het andersom was geweest had je het ook gedaan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
rens-br schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:28:
En dat is waarschijnlijk de reden dat de tegels afbraken, ofniet? Want dan kan ik ook gewoon een grotere huren.
Ik heb vaker met een tegelsnijder gewerkt en het is normaal veel cleaner en fijner dan slijpen/zagen. Deze snijder was gewoon niet goed genoeg, en uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat, maar had ik het opnieuw gedaan dan had ik een betere gezocht. Of puur langer ook beter is weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat een huurtoko wel fatsoenlijk spul verhuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:37
Sammy_tukker schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:17:
[...]

Ik neem aan dat je terug bent gegaan en netjes veertig euro hebt afgetikt -O- als het andersom was geweest had je het ook gedaan.....
Precies, fouten maken is menselijk. Eerlijk toegegeven toen ik bij de supermarkt 40 euro teveel terugkreeg en dit probeerde te melden en de meid achter de kassa nog steeds te druk aan het praten was over haar weekend met de kassa achter haar heb ik het op een gegeven moment wel opgegeven. De kngf is er wel heel blij mee vermoed ik... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-07 09:18

dr.lowtune

Deugt niet

Zijn er hier trouwens mensen die ervaring met de accu actie van Makita hebben? Wat ik me in het bijzonder afvraag: als ik 3 machines koop die meedoen, krijg ik dan ook 3 accu's?
Pagina: 1 ... 57 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic