Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:25
FRANQ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:18:
Ik moet weer eens iets lassen, en voorheen deed ik dat gewoon op de zaak maar bij mijn nieuwe werk lassen we niet.

Dus moet ik weer eens ergens een apparaat lenen.
Dat ben ik zat, dus zoek een eigen lasapparaat.

Nu kan ik enigszins mig lassen (draad met schermgas) en electrode lassen, ik heb wtb opleiding en maanden gelast bij stages. Tig liet ik m'n collega vaak doen.
Ik hoef geen apparaat waar ik grote dingen mee kan lassen, het is meer voor kleine lasjes. (Lange hechtlassen)

Zat nu te kijken naar een parkside lasapparaat met gevulde draad.
https://www.lidl-shop.nl/...ad-lasapparaat/p100274863

Of een van hbm die wel ietsje duurder is.
https://www.hbm-machines....mVaOmEoSmAXEaAvQQEALw_wcB

Iemand ervaring met de lidl machine?
Reviews op de site zien er wel goed uit.

De hbm zal wel kwalitatief beter in elkaar zitten denk ik. Maar is het de meerprijs waard voor die 2x per jaar dat ik het gebruik?
Ik had gelezen dat die van HBM wel van goede kwaliteit zijn, ik weet echter niet meer waar, al denk ik dat het hier op Tweakers was.

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De filters werken inderdaad lang niet goed. Ik ben ook aan het kijken naar 400x300mm bakken. Mijn stellingen in de garage heeft namelijk planken van 1000x400mm en daarmee passen er tussen de staanders exact 3 kratten van 400x300 (vrije ruimte is 960mm).

Je moet we opletten dat de transportkosten relatief hoog zijn. Dus voor een enkele krat zijn ze veel te duur. Maar gelukkig hebben ze ook een bestelhulpje waarin je kan zien hoeveel de prijs per krat incl. transport is (wat dus lager wordt naarmate je meer besteld).

In heel korte tijd is mijn Makita DTD155 echt mijn favoriete stuk gereedschap geworden. Ik ben de afgelopen weken gestart met het strippen van mijn cabrio, in voorbereiding op opnieuw spuiten. Dat betekent heel veel schroeven en 10mm boutjes en moertjes. En de DTD is echt mijn meest gebruikte stuk gereedschap nu.

En de levensduur van een 2Ah accu is meer dan prima. Inmiddels 3 weken terug voor het laatst opgeladen, bij m'n zwager de nodige klussen ermee gedaan, in m'n eigen huis een keukenkast gebouwd en heel veel met de auto gebruikt en gisteren was hij pas voor het eerst leeg. _/-\o_

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:22:
[...]

De filters werken inderdaad lang niet goed. Ik ben ook aan het kijken naar 400x300mm bakken. Mijn stellingen in de garage heeft namelijk planken van 1000x400mm en daarmee passen er tussen de staanders exact 3 kratten van 400x300 (vrije ruimte is 960mm).

Je moet we opletten dat de transportkosten relatief hoog zijn. Dus voor een enkele krat zijn ze veel te duur. Maar gelukkig hebben ze ook een bestelhulpje waarin je kan zien hoeveel de prijs per krat incl. transport is (wat dus lager wordt naarmate je meer besteld).
Ene filter werkt beter als het andere inderdaad.

Tja, opsturen. Tis een hoop lucht natuurlijk dus voor een particulier niet interessant. Ik ga ze altijd halen. Ze zitten redelijk centraal. En als je er 3 nodig hebt dan maakt het prijsverschil ten opzichte van een concurrent nu ook niet zoveel meer uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuwe accu boor/schroefmachine. Mijn keuze was gevallen op de Makita DDF484 (ZJ, omdat de losse/gratis accu's en lader goedkoper zijn dan een RTJ set).

Nu kwam ik echter ook de DDF485RFJ tegen. Deze wordt met 2x 3Ah accu's en een duo-lader geleverd voor €229 (scherpste prijs die ik zo snel tegen kwam).

Daar tegenover krijg je bij de 484ZJ nu een gratis 5Ah accu (maar nog geen lader) voor ca. €120.

In feite koop je dus voor €110 een duo lader en 2x 3ah accu tegenover 1x 5ah accu

Belangrijkste verschillen:
- Max rpm (484 gaat tot 2000, 485 gaat tot 1900)
- Mag koppel (484 is 30/54 tegenover 27/50)
- Gewicht (485 is ca.200 gram lichter)

Volgens mij ligt het dicht bij elkaar, maar wellicht dat iemand ervaring heeft met beide machines en er iets is wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:29
PRoeske schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:28:
[...]
Vergelijk DDF484 met DDF485 [...]
Makita NL heeft op de site staan dat de 485 alleen leverbaar is bij Hornbach en Coolblue. Het lijkt een methode om om de diverse 'laagste prijsgarantie' modellen heen te komen van grote partijen.

Puur naar de specs kijkend is de 485 vergelijkbaar met de 484, maar 'net niet'. Ik vraag me af waar het verschil in zit, maar dat is speculeren.

Ik zou voor de 484 gaan. Dat is een bewezen, veelgebruikte machine. Een duo lader is niet echt nodig tenzij je enorm veel accu's en apparaten hebt, en die ook tegelijkertijd zwaar gebruikt. Eén extra accu en een standaard lader is genoeg. Die zou je voor €110 denk ik wel moeten kunnen kopen, met een beetje zoeken.

Heb geen ervaring met de 485 trouwens. Ben wel in het bezit van de 484, dat is een fijne machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

PRoeske schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:28:
Ik ben nog steeds op zoek naar een nieuwe accu boor/schroefmachine. Mijn keuze was gevallen op de Makita DDF484 (ZJ, omdat de losse/gratis accu's en lader goedkoper zijn dan een RTJ set).

Nu kwam ik echter ook de DDF485RFJ tegen. Deze wordt met 2x 3Ah accu's en een duo-lader geleverd voor €229 (scherpste prijs die ik zo snel tegen kwam).

Daar tegenover krijg je bij de 484ZJ nu een gratis 5Ah accu (maar nog geen lader) voor ca. €120.

In feite koop je dus voor €110 een duo lader en 2x 3ah accu tegenover 1x 5ah accu

Belangrijkste verschillen:
- Max rpm (484 gaat tot 2000, 485 gaat tot 1900)
- Mag koppel (484 is 30/54 tegenover 27/50)
- Gewicht (485 is ca.200 gram lichter)

Volgens mij ligt het dicht bij elkaar, maar wellicht dat iemand ervaring heeft met beide machines en er iets is wat ik over het hoofd zie?
Qua specs zijn ze eigenlijk gelijk (de verschillen in toerental en koppel zijn echt verwaarloosbaar). Er één groot verschil, en het gewicht is daar een hint naar. De 484 heeft een aluminium tandwielhuis en is daardoor minder slijtagevoelig/fysiek sterker.
Of je dat de bijna €120 prijsverschil op de adviesprijs waard is, is een persoonlijke overweging. 200 gram lichter is ook een best groot verschil.

Je kan het ook zien doordat de 485 het metalen (zilveren) tussenstuk niet heeft tussen de stelring en het motorhuis:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DDF484RTJ_A1C0.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 22-04-2020 09:47 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 12:38
@PRoeske Ik heb een tijdje geleden de DHP484 gekocht, en toen ook getwijfeld tussen de 484 en 485. Eén verschil dat je nog niet hebt genoemd is dat de 484 een metalen tandwielhuis heeft. [Ik zie dat het ondertussen al genoemd was.]
Om op te letten met de accu's overigens, de 3 Ah is even groot en zwaar als de 5 Ah.

Ik heb uiteindelijk de DHP484ZJ met 1 losse 5 Ah accu en 1 lader voor €256 gekocht, de DDF zou zo'n €20 goedkoper moeten zijn denk ik. Daar komt nog 1 gratis 5 Ah accu van Makita bij, dus dan heb je voor ongeveer dezelfde prijs als de DDF485RFJ set 2x5 Ah ipv 2x3 Ah accu's en een iets krachtigere machine.

[ Voor 4% gewijzigd door BrtH op 22-04-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

BrtH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:50:
@PRoeske Ik heb een tijdje geleden de DHP484 gekocht, en toen ook getwijfeld tussen de 484 en 485. Eén verschil dat je nog niet hebt genoemd is dat de 484 een metalen tandwielhuis heeft. [Ik zie dat het ondertussen al genoemd was.]
Om op te letten met de accu's overigens, de 3 Ah is even groot en zwaar als de 5 Ah.

Ik heb uiteindelijk de DHP484ZJ met 1 losse 5 Ah accu en 1 lader voor €256 gekocht, de DDF zou zo'n €20 goedkoper moeten zijn denk ik. Daar komt nog 1 gratis 5 Ah accu van Makita bij, dus dan heb je voor ongeveer dezelfde prijs als de DDF485RFJ set 2x5 Ah ipv 2x3 Ah accu's en een iets krachtigere machine.
Die accu's is inderdaad ook nog een dingetje. 3Ah accu's zijn goedkoper, maar even zwaar en groot als 5Ah accu's. Je hebt dus wel de lasten, niet de lusten van een 5Ah. Als je een kleinere accu wil, dan is de 2Ah de accu om voor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BrtH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:50:
En een compactere en lichtere lader en daardoor ook kleinere mbox waarschijnlijk. Zo'n duolader is tof, als je hem nodig hebt, of als je je spullen alleen thuis gebruikt en dat ding gewoon een vast plekje kan geven, maar als je je spullen regelmatig mee moet nemen is het best een lomp bakbeest en zit je waarschijnlijk met een mbox 3 of 4 opgescheept, ipv de compactere mbox 2 die je bij de losse DHP484ZJ krijgt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Ok, bedankt allen voor de snelle reacties en de goede tips.

Ik ga dan toch voor de 484ZJ met losse lader/accu. Weet iemand of de ZJ m-box met een inlay komt waar ook de lader (en extra accu) in past? en zo nee, zijn deze inlays lost te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
@Orion84 Klopt, het kwam in een mbox 2 en daar is nog meer dan genoeg lege ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Gisteren dan toch de knoop doorgehakt en de Makita DRT50ZJX9 besteld! Helaas wel ong. 8 dagen levertijd dus het project waar ik 'm op wil gebruiken zal even moeten wachten tot hij binnen is.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PRoeske schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:26:

Ik ga dan toch voor de 484ZJ met losse lader/accu. Weet iemand of de ZJ m-box met een inlay komt waar ook de lader (en extra accu) in past? en zo nee, zijn deze inlays lost te koop?
Wat ik me herinner van mijn DHP470ZJ een paar jaar geleden wel. Maar dat kan @BrtH vast exact beantwoorden, wat voor inlay er bij de DDF484ZJ zat :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:13
Orion84 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:30:
[...]

Wat ik me herinner van mijn DHP470ZJ een paar jaar geleden wel. Maar dat kan @BrtH vast exact beantwoorden, wat voor inlay er bij de DDF484ZJ zat :)
@PRoeske Zowel mijn DDF470ZJ (in 2015) als mijn DDF482ZJ (2019) kwamen met de inlay (en koffer) van de RTJ. Ook mijn decoupeerzaag (ook ZJ 2016 of 2017) kwam in een koffer met volledige inlay.
De meeste dealers kopen RTJ sets in en halen dan de laders en accu's er uit om los te verkopen. Wellicht dat Makita dat zelf al doet. Ik heb in ieder geval nog nooit vandaag voor het eerst een ZJ label op een M-box gezien of gehoord van iemand die een ZJ label had.

@BrtH Bedankt! Ik heb het aangepast ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nivado op 22-04-2020 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 14:44
Snobbieh schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:59:
[...]

Ik had gelezen dat die van HBM wel van goede kwaliteit zijn, ik weet echter niet meer waar, al denk ik dat het hier op Tweakers was.
Ja dat was ik! Ik heb de grote broer van de 155, de 230. Ik heb dus geen ervaring met de Parkside apparaten.

Het grootste verschil is dat de HBM je nog wel de optie hebt om ooit 'echt' MIG te gaan lassen, waar dat bij de Parkside niet het geval is.

Ik ben zeer te spreken over mijn machine, maar verwacht dat de kwaliteit min of meer het zelfde zal zijn. HBM heeft wel weer een goede klantenservice, en naar mijn idee ook iets meer controle over de kwaliteit.

Bij beide machines mis ik de mogelijkheid om ooit je toorts te kunnen vervangen, maar die stap is best al weer heel wat qua budget.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
PRoeske schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:26:

Ik heb de DDF484ZJ ook, en ja er zit een inlay in de m-box waar in ieder geval plek is voor je boormachine en een (DC18RC) lader. De accu weet ik niet, ik wacht nog op m'n gratis accu :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
@PRoeske, @Orion84 Klopt, komt inderdaad met volledig inlay, er is plaats voor boormachine met accu erin, dan nog 2 losse accu's, en een lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuBM3J7U4rza7rwiiZ1y87Xc0OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzrPjqKQ9H9B1qwvh5PvNOGx.jpg?f=fotoalbum_large

@Nivado Het staat er toch echt op hoor :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VA9-lTbhImQkViZg-FpB7iKEKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0a47NavNjsVKayxMXXjxGX1t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Heeft iemand hier een beetje verstand van natuurkunde en hoe het werkt met de hoeveelheid Nm van schroefmachines?

Ik heb een Makita DDF483 die officieel 40Nm als max heeft.
Ik heb een Metabo BS12 BL Q die officieel 45Nm als max heeft.

En toch is de Makita op alle fronten sterker. De Metabo stopt sneller bij grotere schroeven en de veiligheid klapt er sneller in. Volgens de specs zou het andersom moeten zijn. De Makita heeft overigens wel een hogere max RPM, maar dat lijkt me toch geen groot verschil maken.

Het is natuurlijk 18V vs 12V en dus de te verwachten uitkomst, maar waarom is de Metabo op papier dan toch sterker?

Ik dacht: weer eens wat anders dan advies over gereedschap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daar kan je pas een antwoord op geven als beide op dezelfde manier gemeten zijn. Misschien heeft de ene wel max koppel bij volle accu en levert de andere het ook als er nog drie elektronen in de batterij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Framoes Ik denk dat er 2 aspecten spelen. Ten eerste geeft Makita de specificaties conservatief op. Een voorbeeld is de DTW285 die vaak ruim boven de 400Nm uit komt (280Nm volgens spec).
Ten tweede speelt de spanningsval onder belasting. Door de spanningsval neemt het benodigde amperage toe, een 12V10.8V accu zal dan eerder tegen de max aanlopen dan een 18V accu, omdat het amperage bij 18V al 40% lager is dan bij 12V10.8V bij het zelfde vermogen.

Appels met appels vergelijken, het is 12V en 20V piekspanning, of 10.8V en 18V nominaal spanning

@Bacchus Dat klopt voor het losdraaimoment. Ik refereerde aan aandraaimoment.

[ Voor 18% gewijzigd door Nivado op 22-04-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:02
Voor de mensen die hun Spax schroeven bij Amazon bestellen: Ik zie nu dat de T-Star schroeven, welke ik zelf ook altijd in Dld. bestelde, goedkoper bij Toolstation te vinden zijn.

https://www.amazon.de/-/n...B%2Caps%2C150&sr=8-7&th=1

vs.

https://www.toolstation.n...-star-plus-platkop/p62268

Zelfde kop, zelfde 4cut punt alleen andere kleur.

Misschien dat de RVS schroeven duurder zijn, maar ik dacht dat de prijzen altijd verder uit elkaar lagen in het voordeel van Amazon.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 13:22
@Nivado Een DTW285 kan volgens specificatie 80, 175, 280 of 500 Nm draaimoment, euh.. "doen".
Edit: Ah, check, uit de handleiding: "When rotating clockwise in reverse rotation auto stop mode, the impact force and speed are the same as Hard impact mode."

@Framoes met "veiligheid" bedoel je niet de slipkoppeling, toch?

[ Voor 33% gewijzigd door Bacchus op 22-04-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
KillaZ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:44:
maar ik dacht dat de prijzen altijd verder uit elkaar lagen in het voordeel van Amazon.
Het valt me op dat sinds "corona" Amazon naar verhouding steeds hogere prijzen hanteert. Ze staan nu ook niet meer in prijsvergelijkers en camelcamelcamel doet het ook niet meer. Dus prijzen vergelijken en terugkijken, is er ook niet meer bij.

Ik heb een paar verlanglijstjes op Amazon (waaronder uiteraard ook gereedschap) en ik zie de prijzen steeds hoger worden. En in vergelijking met andere shops zijn ze steeds minder vaak de goedkoopste.

Beetje jammer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
BrtH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:36:
@PRoeske, @Orion84 Klopt, komt inderdaad met volledig inlay, er is plaats voor boormachine met accu erin, dan nog 2 losse accu's, en een lader:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
@BrtH , bedankt voor het delen van de foto's. Vanmiddag maar gelijk bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Raymond schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:10:
[...]

Het valt me op dat sinds "corona" Amazon naar verhouding steeds hogere prijzen hanteert. Ze staan nu ook niet meer in prijsvergelijkers en camelcamelcamel doet het ook niet meer. Dus prijzen vergelijken en terugkijken, is er ook niet meer bij.

Ik heb een paar verlanglijstjes op Amazon (waaronder uiteraard ook gereedschap) en ik zie de prijzen steeds hoger worden. En in vergelijking met andere shops zijn ze steeds minder vaak de goedkoopste.

Beetje jammer zo.
Keepa werkt gewoon nog prima ;), vind ik ook een stuk fijner dan CCC.
Maar het klopt wel dat de prijzen omhoog gaan en/of spullen slecht leverbaar zijn, ik mis de deals van de dag :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BrtH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En ook hier weer dat netsnoer van de lader wat maar ergens er in gepropt moet worden en tevens van het meest stugge snoer is. Bij mijn antieke Festool ook het geval met gevolg dat de isolatie al wel eens geknipt is door de Systainer.
Framoes schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:22:
Heeft iemand hier een beetje verstand van natuurkunde en hoe het werkt met de hoeveelheid Nm van schroefmachines?

Ik heb een Makita DDF483 die officieel 40Nm als max heeft.
Ik heb een Metabo BS12 BL Q die officieel 45Nm als max heeft.

En toch is de Makita op alle fronten sterker. De Metabo stopt sneller bij grotere schroeven en de veiligheid klapt er sneller in. Volgens de specs zou het andersom moeten zijn. De Makita heeft overigens wel een hogere max RPM, maar dat lijkt me toch geen groot verschil maken.

Het is natuurlijk 18V vs 12V en dus de te verwachten uitkomst, maar waarom is de Metabo op papier dan toch sterker?

Ik dacht: weer eens wat anders dan advies over gereedschap ;)
Maximum koppel zakt als een baksteen bij lege accu. Idem bij verouderde accu's. En er zal allicht ook een verschil zijn hoe opgeklopt het opgegeven koppel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Om even een Makita c-c-c-combobreak te doen:

Een diepte investering van €6,41 bij onze Chinese vrienden gedaan voor 10cm lange security-torx bits. Had laatst een apparaat wat ik open wilde maken maar er niet bij kon omdat de schroeven een stuk verzonken lagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVJFh47IdPFQoljxJV3ASGrHfi4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LIxsNBdSJmOZ3Lh1Im7omDru.jpg?f=user_large

Ze zijn nog magnetisch ook :*)
https://nl.aliexpress.com/item/1000003328682.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Nivado schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:28:
@Framoes Ik denk dat er 2 aspecten spelen. Ten eerste geeft Makita de specificaties conservatief op. Een voorbeeld is de DTW285 die vaak ruim boven de 400Nm uit komt (280Nm volgens spec).
Ten tweede speelt de spanningsval onder belasting. Door de spanningsval neemt het benodigde amperage toe, een 12V10.8V accu zal dan eerder tegen de max aanlopen dan een 18V accu, omdat het amperage bij 18V al 40% lager is dan bij 12V10.8V bij het zelfde vermogen.

Appels met appels vergelijken, het is 12V en 20V piekspanning, of 10.8V en 18V nominaal spanning

@Bacchus Dat klopt voor het losdraaimoment. Ik refereerde aan aandraaimoment.
Thanks, dat klinkt logisch.
Bacchus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:44:
@Nivado Een DTW285 kan volgens specificatie 80, 175, 280 of 500 Nm draaimoment, euh.. "doen".
Edit: Ah, check, uit de handleiding: "When rotating clockwise in reverse rotation auto stop mode, the impact force and speed are the same as Hard impact mode."

@Framoes met "veiligheid" bedoel je niet de slipkoppeling, toch?
Nee, die gebruik ik alleen bij Ikea kastjes.

De Metabo stopt, lampje gaat uit en je kan hem pas na paar seconden weer gebruiken bij te grote schroeven.
kabeltjekabel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:26:
[...]

En ook hier weer dat netsnoer van de lader wat maar ergens er in gepropt moet worden en tevens van het meest stugge snoer is. Bij mijn antieke Festool ook het geval met gevolg dat de isolatie al wel eens geknipt is door de Systainer.

[...]

Maximum koppel zakt als een baksteen bij lege accu. Idem bij verouderde accu's. En er zal allicht ook een verschil zijn hoe opgeklopt het opgegeven koppel is.
Allebei volle accu's. Metabo nieuwe 12V, 4Ah LiHD en Makita 18V, 3Ah van minimaal 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Raymond schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:10:
[...]

Beetje jammer zo.
Opzich is dat in lijn met wat je mag verwachten van hun businessmodel. maar los daarvan heb ik een paar spullen in idealo op de watch list staan en echt bijna alles is duurder, het meeste tussen de 5 en 10%

van 600 naar 675

https://www.idealo.de/pre...652_-dtr180zj-makita.html

Mijn warmtepomp was dan wel weer 10% goedkoper. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
Ik ben op zoek naar een setje goede houtboren. Echter kunnen mijn steen- en metaalboren ook wel een upgrade gebruiken, al is daar in principe geen haast mee. Een grote set met alles in 1 koop is dus ook een optie.

Nu zag ik deze Bosch pro 7 delige houtborenset. Zijn pakweg een tientje, wat ongeveer ook mijn budget is (evt max 15) voor een los setje houtboren. Iemand ervaring met dit setje? Nog betere opties?

Ook een mogelijkheid is een set met alles/allerlei boren. Je zou denken dat dat goedkoper is dan alles los, en ze komen soms/vaak met mooie opbergdozen. Zie echter, ook bij bijv Makita en Bosch, opvallend vaak erg matige reviews (hoe kan dit?). Vind de samenstelling ook vaak onhandig, bijv met maar 4/5 houtboren oid. Nijg dus eigenlijk meer naar een los setje.

Hoe kijken jullie hier naar, grote sets met alles vs. losse setjes? En welke borensets, klein of groot, zijn de beste opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Strat808 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:40:
Ik ben op zoek naar een setje goede houtboren. Echter kunnen mijn steen- en metaalboren ook wel een upgrade gebruiken, al is daar in principe geen haast mee. Een grote set met alles in 1 koop is dus ook een optie.

Nu zag ik deze Bosch pro 7 delige houtborenset. Zijn pakweg een tientje, wat ongeveer ook mijn budget is (evt max 15) voor een los setje houtboren. Iemand ervaring met dit setje? Nog betere opties?

Ook een mogelijkheid is een set met alles/allerlei boren. Je zou denken dat dat goedkoper is dan alles los, en ze komen soms/vaak met mooie opbergdozen. Zie echter, ook bij bijv Makita en Bosch, opvallend vaak erg matige reviews (hoe kan dit?). Vind de samenstelling ook vaak onhandig, bijv met maar 4/5 houtboren oid. Nijg dus eigenlijk meer naar een los setje.

Hoe kijken jullie hier naar, grote sets met alles vs. losse setjes? En welke borensets, klein of groot, zijn de beste opties?
Ik heb deze set al best wel een tijd, en daarvan valt de kwaliteit mij helemaal niet tegen. Zelfs de 6mm steenboor (80% van de gaten in steen boor ik op 6mm denk ik) gaat al aardig lang mee.

Heeft ook goede Google-reviews zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels

Ervaring mee, laatst een duur setje Alpen CV (zijn alleen gelijk €30 voor een setje) als vervanging gekocht omdat die Bosch echt prut boren zijn :'( Ze zijn wel scherp, maar van de 7 boren slingerden er 2. Daarnaast rafelt het boorgat ook redelijk erg met die boren. Je moet net geluk hebben met die setjes want de kwaliteitscontrole is er niet echt met die lage prijs. Ben erg fan van Bosch wat betreft machines, maar qua verbruiksmaterialen koop ik er tegenwoordig niks meer van eigenlijk.

Ben geen fan van setjes, want zoals de reviews al laten blijken, is dat meestal gewoon goedkope meuk, ook bij Bosch en Makita etc.

Mijn voorkeur wat betreft hout/metaalboren is Alpen of Heller. Steenboren heb ik wel zo'n setje van Bosch die op zich oké zijn, maar vervang ik liever ook door Heller in de toekomst.
Bitjes liefst van PB Swiss maar die zijn duuuuur, dus als goed alternatief Wera voor de bitjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Voor hout een tevreden Heller-gebruiker. Voor €15 kun je op Amazon.de een 10-delig setje (3-12 mm) in cassette vinden. Soortgelijke sets (met cassette) hebben ze ook voor steen- en metaalboren.

[ Voor 40% gewijzigd door wheel op 22-04-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
wheel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:29:
[...]

Voor hout een tevreden Heller-gebruiker. Voor €15 kun je op Amazon.de een 10-delig setje (3-12 mm) in cassette vinden. Soortgelijke sets (met cassette) hebben ze ook voor steen- en metaalboren.
De Amazon recensies van die zijn nou niet bepaald positief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Flapperbol schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:34:
[...]

De Amazon recensies van die zijn nou niet bepaald positief...
Dát heb ik dan ook niet beweerd (en ook niet gecheckt). Ik benoem (als tweede) dat Heller een optie kan zijn - en doe dat vanuit m'n eigen ervaring met een specifieke set.

[ Voor 3% gewijzigd door wheel op 22-04-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
@Twijfels Bedoel je zo'n soort Alpen setje?

Wat zijn eigenlijk überhaupt de 'beste' merken op het gebied van boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Strat808 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:06:
@Twijfels Bedoel je zo'n soort Alpen setje?

Wat zijn eigenlijk überhaupt de 'beste' merken op het gebied van boren?
Nee ik heb deze: van Amazon kan ze ook nergens in Nederland vinden merk ik.

Wat boren betreft staan Alpen en Heller als beste bekend in het nog betaalbare segment. Andere top merken die je zo tegenkomt zijn meestal weer een stuk duurder. Maar aan de reviews te lezen maken ook Alpen en Heller niet altijd de beste kwaliteit, verschilt weer per 'lijn'. Ent zie je heel veel in Duitsland langskomen, heb ik geen ervaring mee maar zijn zo te zien ook echt goed :)

Voor metaalboren is bijvoorbeeld Dormer zo'n beetje de top, zie je in de industrie veel, maar nog een slag duurder. Ook Facom heeft wel leuke metaalboorsetjes voor een prachtige prijs :+ die tot de besten zullen behoren. Steenboren (SDS) zal Hilti één van de toppers zijn, wederom €€, hoewel nog enigszins betaalbaar. Er zijn ongetwijfeld andere top merken die ik niet ken.

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 22-04-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Bosch maakt goede sds boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
Dormer en Phantom (en giss, maja niet consument) zijn natuurlijk ook goede merken. Met phantom geen ervaring eigenlijk, maar in dat segment verwacht ik geen prut.
Wel voornamelijk voor metaal zijn deze boren dan. Groot gedeelte bij metaalboren is de hoek waaronder ze geslepen zijn en hoe 'goed' ze geslepen zijn.

Voor steen en beton was ik ook even aan het zoeken en ben maar voor bosch gegaan, misschien heller de volgende keer dan.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
EJonk schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:48:
[...]

Ja dat was ik! Ik heb de grote broer van de 155, de 230. Ik heb dus geen ervaring met de Parkside apparaten.

Het grootste verschil is dat de HBM je nog wel de optie hebt om ooit 'echt' MIG te gaan lassen, waar dat bij de Parkside niet het geval is.

Ik ben zeer te spreken over mijn machine, maar verwacht dat de kwaliteit min of meer het zelfde zal zijn. HBM heeft wel weer een goede klantenservice, en naar mijn idee ook iets meer controle over de kwaliteit.

Bij beide machines mis ik de mogelijkheid om ooit je toorts te kunnen vervangen, maar die stap is best al weer heel wat qua budget.
Thanks voor je feedback.
De lidl machine had ik al een beetje afgeschreven ondertussen.
Als ik de hbm machine koop met automatische laskap drukregelaar wegwepfles en een spoel draad kom ik op ruim 300 euro.

Op zich geen gek bedrag, maar wacht nog wel een maandje.
Denk wel dat dat hem wordt, met gas.
Fluxcore lijkt me niet fijn lassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• locmorto
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-01-2022
locmorto schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:00:
ik overweeg een Fein MultiMaster QuickStart FMM350QSL met net snoer aan te schaffen

Heeft iemand hier ervaring mee of is dit apparaat overkill voor een DIY gebruiker?
Na alle positieve reacties over dit apparaat heb ik het vandaag bestelt.

Uiteindelijk toch gekozen voor de versie met snoer, want ik wil me zelf niet ophangen aan 1 bepaald ecosysteem. Ik wil gewoon het beste apparaat voor specifieke taken of klussen en daarom ook niet gebonden zijn aan een bepaald merk. Daarom heb ik ook maar meteen een nieuwe reciprozaag met snoer bestelt, die losse accu's zijn bij elk merk absurd duur en ik klus voornamelijk binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Laatst online: 12-09 21:55

Als ervaren klusser kan ik zeggen dat alles afhangt van je gebruik. Voor 10 euro kun je eigenlijk niks verwachten. Maar als je voornamelijk vuren verwerkt, niet op een tiende mm meer of minder kijkt, je een beetje begrijpt hoe je boren niet moet mishandelen, kun je er plenty gaten mee boren.
Boren onder de 4mm gaan relatief snel stuk onder belasting, dus die beschouw ik als slijtage delen. Boren van 5 en groter zijn bij mij nog nooit afgebroken, maar alleen versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Laatst online: 12-09 21:55
Deze week heb ik een Triton TPT125 vandiktebankje gekocht om ruw hout te kunnen vlakken. Deze kwam het beste uit de test als budgetmerk in een toolbuzz test

Zijn er toevallig mensen die hier al ervaring mee hebben in gebruik en afstelling?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nivado
@Strat808 Ik ben ook fan van Heller boortjes. Ik heb de volgende sets:
-Houtboren
-Speedboren (ik kreeg ze in een handig etui, weet niet of ze nog steeds zo geleverd worden)
-Staalboren
-Steenboren
-SDS betonboren
-Tegelboren
Ik heb de meeste sets nu ruim 4 jaar en ik ben zeer tevreden over deze boren, en raad ze van harte aan. Zijn scherper, sterker en gaan langer mee dan alle andere sets/boren die ik tot nu toe heb gebruikt. Als je zoekt op heller in dit topic en de vorige delen, zul je zien dat meer mensen deze boren gebruiken en aanraden.

[ Voor 14% gewijzigd door Nivado op 23-04-2020 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Laatst online: 11-09 14:44
FRANQ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:29:
[...]

Thanks voor je feedback.
De lidl machine had ik al een beetje afgeschreven ondertussen.
Als ik de hbm machine koop met automatische laskap drukregelaar wegwepfles en een spoel draad kom ik op ruim 300 euro.

Op zich geen gek bedrag, maar wacht nog wel een maandje.
Denk wel dat dat hem wordt, met gas.
Fluxcore lijkt me niet fijn lassen.
Fluxcore leek mijn inderdaad ook geen groot succes. Voordeel van de HBM is ook dat je gewoon elektrode kan lassen. Naar wat ik hoor is fluxcore qua spetter gelijk danwel iets erger dan elektrode lassen.

Ik kan je ook aanraden om toch even naar de lokale gasboer te gaan. Ik overwoog ook met wegwerp flesjes te gaan werken, maar toch even nagevraagd, en wat bleek, ze hadden een 2L flesje staan die ik voor 2 tientjes mee mocht nemen! Dit is natuurlijk wel iets van geluk, maar het kan zomaar!

In ieder geval succes!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonderdraad
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-08 07:33
Ik heb inmiddels (naaar tevredenheid) ook wat Parkside machines in huis gehaald, waaronder deze schuurmachine.

Ik was ten einde raad omdat ik een betonnen trap moest ontdoen van oude contactlijmresten welk er minstens 20 jaar op had gezeten. Nadat ik van alles had geprobeerd (oplosmiddel, verbrander, water, cola, nagellak removeren een klein schuurmachientje) kwam dit beest als een geschenk uit de hemel. Ik heb gelijk een berg schuurschijven erbij gekocht omdat die dingen om de haverklap vol met lijmresten gaan zitten. Inmiddels zit het werk er op en zal ik waarschijnlijk deze machine nooit meer gebruiken. Voor die 5 tientjes heb ik een hoop ergernis bespaard.
Ik heb een vergelijkbare machine van BOSCH gezien met stofzuiger, deze kost ongeveer €300,- Deze had ik misschien aangeschaft als die LIDL machine er niet was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
zonderdraad schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:20:
Ik heb inmiddels (naaar tevredenheid) ook wat Parkside machines in huis gehaald, waaronder deze schuurmachine.

Ik was ten einde raad omdat ik een betonnen trap moest ontdoen van oude contactlijmresten welk er minstens 20 jaar op had gezeten. Nadat ik van alles had geprobeerd (oplosmiddel, verbrander, water, cola, nagellak removeren een klein schuurmachientje) kwam dit beest als een geschenk uit de hemel. Ik heb gelijk een berg schuurschijven erbij gekocht omdat die dingen om de haverklap vol met lijmresten gaan zitten. Inmiddels zit het werk er op en zal ik waarschijnlijk deze machine nooit meer gebruiken. Voor die 5 tientjes heb ik een hoop ergernis bespaard.
Ik heb een vergelijkbare machine van BOSCH gezien met stofzuiger, deze kost ongeveer €300,- Deze had ik misschien aangeschaft als die LIDL machine er niet was geweest.
Een andere optie is een afzuigkap voor een haakse slijper icm een komschijf. Bosch en Metabo hebben er sowieso ook een. Die Lidl machine lijkt een soort 'dedicated' versie van dit systeem.

Ook handig voor tegellijm verwijderen of grof beton vlakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Dat ging goed? Hoe ziet het beton er nu uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Nieuw hier in het topic. Ben niet echt een klusser maar ben het ondertussen wel zat om de gare accuboor van pa te lenen voor de twee klusjes per jaar waar waar de boorhamer te grof voor is en een schroevendraaier met ratel niet voldoet. Binnenkort een klus waar ik aardig wat voor moet schroeven en wat gaten moet voorboren (hardhout) dus een schroefboor zou toch wel handig zijn.

Gezien mijn klusfrequentie en ervaring met een accuboormachine zou ik eigenlijk liever gewoon eentje met een snoer willen. Stroom heb ik altijd wel in de buurt en het stopcontact is nooit leeg. Als ik zoek op schroefboormachines vind ik bijvoorbeeld de schroefboormachine van Parkside (lidl), is dat prul wat ik moet vermijden of prima bruikbaar? Een makita DF0300 is ruim tweemaal zo duur, krijg ik daar nog iets voor terug wat ik bij de Parkside moet missen? Of ben ik nu gek en zijn er in dezelfde prijsklasse prima accuboormachines waar de accu bij weinig gebruik niet dramatisch snel waardeloos word?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

WouterB

3680 Wp

Tassadar32 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:15:
Of ben ik nu gek en zijn er in dezelfde prijsklasse prima accuboormachines waar de accu bij weinig gebruik niet dramatisch snel waardeloos word?
de 10.8 (12)v lijnen van bosch (blauw), metabo, makita (en alle andere goede merken) zijn allemaal goed, betrouwbaar en voor de instappers, betaalbaar. Accu's gaan lang mee.

Ik heb zelf 2 keer de GSR (boor/schroefmachine) en 1 keer de slagschroevendraaier; de oudste GSR is nu 4 jaar, en de accu's zijn allemaal nog prima! En geloof me, als je moet voorboren en daarna schroeven, dan wil je er eigenlijk 2...

Eigenlijk wil ik nog een flexiclic erbij voor de gekke hoekjes, maar ik kan de kosten voor een 4e schroefmachine voor mezelf niet echt verantwoorden, voor iets wat ik maar heel af en toe nodig heb (maar dan wel echt heel erg fijn is, ipv gevloek en gepruts in krappe plekken)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderdraad
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-08 07:33
stefijn schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:49:
Dat ging goed? Hoe ziet het beton er nu uit?
Beton was na het schuren voldoende geffend/glad om mijn kurktegels op de treden te plakken.
De lijmresten dus niet volledig verwijderd. Ik huldig hierbij de stelling: het beste is de vijand van het goede...
Ik had anders nog 5 dagen en 100 schuurschijven verder geweest.
Betom is overigens voldoende hard om niet door de schijven weg te worden geschuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Tassadar32 er is een boel veranderd in accu land de afgelopen jaren. Ik weet niet precies wat voor machine je pa heeft, waar je zo'n slechte ervaringen mee hebt, maar met name sinds de introductie van moderne Li-ion accu's zijn een boel problemen van eerdere generaties accu machines wel opgelost.

Accu's houden hun lading lang vast, geen geheugeneffect meer waardoor de capaciteit bij beperkt gebruik vlot achteruitloopt etc.

Uiteraard zijn ook Li-ion accu's niet heilig, maar zeker voor een apparaat als een schroefboormachine zie je eigenlijk zelden nog dat iemand die met een snoertje gebruikt.

@WouterB 10.8/12V spul is inderdaad ook steeds capabeler. Of het echt de meest geschikte optie is voor iemand die aangeeft veel schroefwerk (oa. in hardhout) te moeten doen vraag ik me wel een beetje af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 18:02

BrZ

Tassadar32 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:15:
Een makita DF0300 is ruim tweemaal zo duur, krijg ik daar nog iets voor terug wat ik bij de Parkside moet missen?
Een snoer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

WouterB

3680 Wp

Orion84 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:48:

@WouterB 10.8/12V spul is inderdaad ook steeds capabeler. Of het echt de meest geschikte optie is voor iemand die aangeeft veel schroefwerk (oa. in hardhout) te moeten doen vraag ik me wel een beetje af.
Met voorboren ging het vastschroeven van de douglas vlonderplanken op de azobe liggers prima!
(Neem wel metaal-boren voor boren in hardhout, dat boort een stuk soepeler dan houtboortjes)

Met mijn gebruik heb ik de kracht van 18v eigenlijk nog niet gemist, en het 10.8/12v spul is wel een stuk betaalbaarder.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 18:02

BrZ

Ik lees keihard over de rest van je post heen, mijn excuses :)

Maar voor een boor/schroefmachine zou ik zelf echt nooit meer voor een variant met snoer gaan. Het snoer zit altijd in de weg, de huidige machines doen lang met hun acculading, zijn net zo krachtig, en accu's slijten niet zo hard als vroeger.

[ Voor 23% gewijzigd door BrZ op 23-04-2020 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
WouterB schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:00:
[...]

Met voorboren ging het vastschroeven van de douglas vlonderplanken op de azobe liggers prima!
(Neem wel metaal-boren voor boren in hardhout, dat boort een stuk soepeler dan houtboortjes)

Met mijn gebruik heb ik de kracht van 18v eigenlijk nog niet gemist, en het 10.8/12v spul is wel een stuk betaalbaarder.
Care to explain? Ervan uitgaande dat iemand de beschikking heeft over zowel goede metaal als houtboren, waarom zou je dan de metaalboren kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Houtboren met voorsnijders zijn naar mijn mening vooral bedoeld om nette gaten in hout mee te maken.
Maar ik vind ze wel kwetsbaarder en minder handig.

Dus als het puur om voorboren gaat, grijp ik ook naar metaalboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Iemand ervaring met de Bosch handcirkelzaag GKS 12V-26 of de Bosch Bosch GST 12V decoupeerzaag?
Destijds na alle adviezen hier de Bosch GSR 12V-15 FC FlexiClick met twee accu's gekocht.

Na ben ik opzoek naar een zaag om hout (recht) mee af te zagen voor mijn houtbewerkingshobby. Eerst deed ik alles met de hand maar vanwege de snelheid ook maar eens aan het kijken naar een machine.
Vanwege de twee accu's denk ik bij het ecosysteem van Bosch te blijven.

Wat is handiger voor dagelijks gebruik een handcirkelzaag of een decoupeerzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
JayRune schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:58:
Iemand ervaring met de Bosch handcirkelzaag GKS 12V-26 of de Bosch Bosch GST 12V decoupeerzaag?
Destijds na alle adviezen hier de Bosch GSR 12V-15 FC FlexiClick met twee accu's gekocht.

Na ben ik opzoek naar een zaag om hout (recht) mee af te zagen voor mijn houtbewerkingshobby. Eerst deed ik alles met de hand maar vanwege de snelheid ook maar eens aan het kijken naar een machine.

De twee machines zijn echt gemaakt voor verschillende doeleinden. Ik vind bijvoorbeeld een decoupeerzaag totaal niet handig voor langere stukken omdat het blad vaak gaat uitlopen bij dikkere platen. Het is echter super voor hoekjes en rondingen.

In plaats van een handcirkelzaag zou ik serieus overwegen om een invalzaag/liniaalzaag te kopen. Kost meer, maar je kan veel vlotter en accurater werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:52:
Houtboren met voorsnijders zijn naar mijn mening vooral bedoeld om nette gaten in hout mee te maken.
Maar ik vind ze wel kwetsbaarder en minder handig.

Dus als het puur om voorboren gaat, grijp ik ook naar metaalboren.
@Twijfels ook ik boor veelvuldig voor met metaalboren, dat werkt veel secuurder, zeker als het echt netjes moet.

Ondanks de beperkte spaanafvoer in hout van metaalboren, wat eigenlijk geen probleem oplevert (behalve als je met 30mm boren door een 40cm dikke balk moet, als je uberhaupt zo'n metaalboor al vind), vind ik het erg fijn voorboren, blijft veel beter op je centerpunt staan en loopt niet weg tijdens de eerste paar omwentelingen.

Ik boor hout, maar ook MDF, bijna altijd voor met metaalboren behalve als ik met douglas balken en planken in de tuin aan het bouwen ben natuurlijk.

Maar bijvoorbeeld wel de gaten voor de drivers in luidsprekers, dat moet wil ik echt gewoon 200% nauwkeurig.

Mijn ervaring is ook dat metaalboren sterker zijn, en door de vorm ondervinden ze minder wrijving, vnl in hardhout van belang. Vaak zet ik er ook een bakje water of water met zeep naast.
Gewone grote houtboren (bijv. slangenboren0, doop ik in een emmer water.
Je kunt ook met kleinere boormaten boorkopvet, kogellagervet of zelfs schoensmeer pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 24-04-2020 09:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Makita heeft nu een accu actie, als je dan toch naar nieuwe machines kijkt en je wilt een zaag kopen dan wordt dat lastig op 12 volt?

Koop je 1 set met accu's en een lader, en een losse machine waar je nog een accu bij krijgt, loopt deze maand af overigens.

https://www.makita.nl/alle-aanbiedingen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@JayRune In sept 2019 deze gekocht ;
https://www.amazon.de/-/e...tle_o04_s01?ie=UTF8&psc=1
En daar nog niet heel veel mee gezaagd. Maar het werkt fijn. Met 2de accu voor minder risico op uitvallen.
Puur om dezelfde redenen die jij hebt, ik heb een schroefmachientje van Bosch en wat ander klein spul. Dus wilde eentje met dezelfde accu. Ik zaag weinig maar hobby en rommel wel graag.

Enige nadeel is... de startknop is niet met je triggerfinger maar aan de zijkant een aan/uit knop. Dat was/is even wennen en elke keer weer even gek. Maar verder zaagt t soepel!

https://www.amazon.de/gp/...i&ref_=pe_50291_340659811
Deze had ik mijzelf erbij gedaan als cadeau, en dat is dan ook echt een aanrader. Die gebruik ik wél echt vaak. Iets laten vallen onder de kast? Waar is de Bosch?! Even in het schemer oliepeil checken? WAAR ide Bosch!?

Echter, nu ik meer aan gereedschap verzamel zie je ook veel op de grotere Bosch-accu's. Misschien zou ik NU wel voor deze accu's kiezen en accepteren dat enkel je flexiclick op de 12v accu's werkt. Want alle zwaardere machines hebben toch t andere systeem. Ik wil nog graag een slagschroevendraaier, maar de meeste hebben toch dikkere accu's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Met een levertijd van ong. 8 dagen voor sommige van de Makita producten bij b.v. Mastertools gaat het nog kantjeboord worden wanneer de producten geleverd worden of ze binnen de accu-actie vallen?

Edit: Ah, de factuurdatum dient in April te liggen, dan moet dat geen probleem zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door RevellNL op 24-04-2020 13:07 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels

Recht zagen = cirkelzaag, of zoals genoemd nog liever een invalzaag. Decoupeerzaag is fijn voor aparte vormen en snel/ruw werken.
Die 12v gaat overigens maar toch 26mm diep dus het is de vraag of dat wel voldoet.

Heb er al vaker wat over gezegd in dit topic, fijne machines maar wel ieder met een ander doel. Gebruik de zoekfunctie in t topic even ;) Heb eigenlijk nog niks uit t Bosch 12v assortiment wat me tegenvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als je er inderdaad dagelijks mee werkt: Gewoon beide nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 14:51

ST10©DE

Dus.............

Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:09:
[...]

Ik boor hout, maar ook MDF, bijna altijd voor met metaalboren behalve als ik met douglas balken en planken in de tuin aan het bouwen ben natuurlijk.
En waarom juist niet bij Douglas? Gebruik je dan wel een houtboor?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ST10©DE schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:58:
[...]

En waarom juist niet bij Douglas? Gebruik je dan wel een houtboor?
Dat ligt meer aan het feit dat ik het hier over houten ruwbouw heb en niet over zeer fijne meubelmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Ik heb de 8-delige variant daarvan gekocht laatst;
https://www.conrad.nl/p/h...nderschacht-1-sets-493139
Ik heb al een identieke set van jaren geleden, maar was goedkoop en fijn voor de reserve. De nieuwe lijken echter wat meer bling bling gehalte te hebben. Verder nog niet gebruikt.

Ik mis wel altijd de ,5 maten. Naar aanleiding van jouw post toch weer eens gekeken, en die bestaan natuurlijk wel gewoon;
https://www.idealo.de/pre...-duradrill-09225-ent.html
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Twijfels schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:53:
[...]

Recht zagen = cirkelzaag, of zoals genoemd nog liever een invalzaag. Decoupeerzaag is fijn voor aparte vormen en snel/ruw werken.
Die 12v gaat overigens maar toch 26mm diep dus het is de vraag of dat wel voldoet.

Heb er al vaker wat over gezegd in dit topic, fijne machines maar wel ieder met een ander doel. Gebruik de zoekfunctie in t topic even ;) Heb eigenlijk nog niks uit t Bosch 12v assortiment wat me tegenvalt
Scott Brown legt het hier ook nog een keer alleraadigst uit: YouTube: 8 Must-Have Tools For DIY Projects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Van m'n 18V black&decker schroefmachine had ik al het vermoeden dat ie niet zo lekker was (soms wat vreemde geurtjes en vonkjes uit het motorhuis)...
Zojuist even ermee bezig geweest en eindelijk het laatste beetje rook en vonkjes eruit gekregen. Hij rammelt nu en er vallen wat koolborstel stukjes uit geloof ik :+
Verder geen beweging meer in te krijgen, het lampje doet het nog wel :P

Gelukkig voelde ik hem al aankomen en heb ik inmiddels een nieuwe makita, maar wel bizar dat het zo 'snel' stukgaat... Heb de machine al zo'n 5 of 6 jaar, maar eigenlijk amper gebruikt. (misschien 2 a 3x per jaar voor wat kleine klusjes)
Iemand die op het 18V platform van B&D zit? de 1.5Ah(?) accu is namelijk nog prima in orde en ga ik niet meer gebruiken...

[ Voor 5% gewijzigd door GeleFles op 24-04-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Ik moet binnenkort een trap gaan schuren.

Heb nu 2 schuurmachines; een excenter metabo sxe 3125 en een muisachtige Bosch PSM 160a.

Beide niet echt geschikt voor een trap lijkt me.

Wil daarom een Bosch GSS 160 Multi aanschaffen:

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/1/112006-06012a2300-korrigiert.jpg

Is dat aan te raden of kan ik beter een losse vlakschuurmachine en losse delta kopen, ook met het oog op toekomstige klussen?

Moet ook nog wel een beetje betaalbaar blijven anders had ik wel een
Festool RS 300 EQ-Set aangeschaft :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Laatst werd o.a. Kruizinga genoemd voor kratten. Ik was al een tijdje bij ze aan het kijken en eergisteren eindelijk maar eens een order voor 15 kratten geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fri8zHTB4R6i8_88SHfp_63QO54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1r3i2FkP52GYsWhdp6Ixb4U.jpg?f=fotoalbum_large
Duidelijk gebruikt (best wel wat kratten missen een hoek of stukje rand), maar daar is de prijs ook naar.

Ik heb ze nu eerst even goed afgespoeld (er zat best wel wat stof e.d. op) en morgen beginnen inruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Heb zelf deze laatst aangeschaft:
https://www.bosch-profess...cts/gss-18v-10-06019D0200

Erg tevreden mee qua hoe efficiënt de accu lading meegaat (normale 4.0ah). Verschillende onderkanten zijn snel en efficiënt te wisselen. Ook de mogelijkheid om je oude rollen zelf op maat erop te zetten naast de klittenband varianten.

Weliswaar niet gebruikt voor een trap maar misschien zit je al in het Bosch ecosysteem.

Daarnaast is een multitool ook ideaal voor de echt onmogelijk hoekjes. Nja of de met de hand ;-)
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:52:

Heb nu 2 schuurmachines; een excenter metabo sxe 3125 en een muisachtige Bosch PSM 160a.

[Afbeelding]

Is dat aan te raden of kan ik beter een losse vlakschuurmachine en losse delta kopen, ook met het oog op toekomstige klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Ik zit niet in het Bosch 18V ecosysteem dus dat valt af, heb 18V van Makita en 12V wel van Bosch maar wil denk ik ook geen accu schuurder.

Makita heeft met de BO4565 iets wat een combo van recht en puntig is maar zover ik kan zien kan die punt er niet af dus dat lijkt me onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:23

[Afbeelding]

Ik heb deze ook en ben tevreden met de machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
Hier ook een gss 160 multi en bijzonder tevreden. Ik gebruik vrijwel altijd de deltazool, daar heb ik ook het meeste schuurpapier voor. Maar de andere opzetjes komen bij specifieke situaties toch goed van pas. Ook leuk dat je zelf papier van de rol kan peforeren met het hulpstuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18

[Afbeelding]

Ik heb hem ook, en ben toevallig zelf bezig met een trap opknappen :)
Het is een fijne machine, maar afhankelijk van het model trap (2 kwart draai in mijn geval) kan het goed zijn dat je in bepaalde hoeken gewoon onmogelijk met de machine uit de voeten komt, een multitool (Fein / vergelijkbaar) is het enige wat daarbij zou kunnen komen denk ik).
Daarnaast is het even de vraag hoeveel je wil gaan schuren...als ie helemaal kaal moet, en er een onbekende hoeveelheid verf op zit, zou ik niet meer hetzelfde beginnen als ik heb gedaan... schuren :P bleek iets meer verf op te zitten dan verwacht, en er kwam geen einde aan, zou toch beginnen met een verfstripper en krabber volgende keer.

Ik vind het verder wel een fijne machine, maar zou, als ik hem in de toekomst vervang, zoeken naar een machine die minder trilt in de hand, en bij voorkeur een lagere body heeft, in combinatie met de langste zool kom je dan nog wel wat makkelijker in lastige hoekjes misschien.

Stofafzuiging werkt best goed (ik gebruik hem eigenlijk niet zonder stofzuiger, maakt wel een rotherrie dan, maar daar heb je gehoorbescherming voor).
Kan hem wel aanraden!

Wel iets om op te letten, in de schuurzooltjes zit een heel klein rood cilindervormig stukje rubber oid, volgens mij heeft dat iets met trillingsdemping te maken ofzo... die raak je heel makkelijk kwijt, even opletten met wisselen van de voetjes.

Extra tipje... schuurgaas / schuurnetten, bekend voorbeeld is Abranet van Mirka, werkt goed maar is duur.
Ecotools heeft ook schuurnetten, zover ik heb kunnen testen werken deze ook best goed, kosten VEEEEL minder, en gingen nog steeds langer mee dan schuurpapier, en stofafzuiging is beter (loopt niet zo snel vol ook).
In beide gevallen wel een beschermpad meebestellen, anders is het hechtlaagje van je schuurzool zo aan gort volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door nick_haak op 24-04-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

nick_haak schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:27:
Daarnaast is het even de vraag hoeveel je wil gaan schuren...als ie helemaal kaal moet, en er een onbekende hoeveelheid verf op zit, zou ik niet meer hetzelfde beginnen als ik heb gedaan... schuren :P bleek iets meer verf op te zitten dan verwacht, en er kwam geen einde aan, zou toch beginnen met een verfstripper en krabber volgende keer.
Voor die gevalletjes heb je de lakfrees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Of gewoon de Rotex met korrel 40. Die komt op veel meer plekken van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Slonzo schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:24:
[...]

Voor die gevalletjes heb je de lakfrees :)
Jep, achteraf zou dat vast sneller gaan, bij mij ging het met name om de trapbomen - de treden worden netjes gemaakt met overzettreden, idem dito voor de stootborden.
Daar zou ik behoorlijk wat hoeken hebben waar ik met een lakfrees ook niets zou kunnen ben ik bang.
Maar ach, verf is eraf, nu het omliggende gebeuren netjes maken, boel nog een keertje fijn schuren, alles in de olie, en dan kan het nieuwe materiaal erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Iemand hier ervaring met de tstak IV, de ladekoffer van stanley? Ik zit er aan te denken om in het tstak systeem te investeren voor het opbergen en vervoeren van gereedschap. Zijn de lades diep en groot genoeg om tangen en schroevendraaiers in op te bergen? Ik hou er namelijk van om alles georganiseerd te hebben en neem als ik ergens anders klus liever te veel dan te weinig gereedschap mee.
Ik wil dan diverse tstak koffers gaan stapelen op de FMST1-75753.
Op dit moment bezit ik de click en connect, maar deze is veel te klein waardoor ik alsnog een curverbak meeneem. Deze bak wil ik dan vervangen door de (FMST1-75753).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
jichem schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:56:
Iemand hier ervaring met de tstak IV, de ladekoffer van stanley? Ik zit er aan te denken om in het tstak systeem te investeren voor het opbergen en vervoeren van gereedschap. Zijn de lades diep en groot genoeg om tangen en schroevendraaiers in op te bergen? Ik hou er namelijk van om alles georganiseerd te hebben en neem als ik ergens anders klus liever te veel dan te weinig gereedschap mee.
Ik wil dan diverse tstak koffers gaan stapelen op de FMST1-75753.
Op dit moment bezit ik de click en connect, maar deze is veel te klein waardoor ik alsnog een curverbak meeneem. Deze bak wil ik dan vervangen door de (FMST1-75753).
Ik zit in met zo'n 10 koffers aardig in dat systeem (maar dan van DeWalt, Stanley had ze voor zover ik weet nog niet toen ik begon, het is volledig compatible met elkaar).

Voor schroevendraaiers gebruik ik (inderdaad) de IV. Ik heb per lade 3 lange vakken met gesorteerde schroevendraaiers en in een andere lade bithouders, bitjes, bitsets en toebehoren.

Voor tangen heb ik diverse TSTAK III-koffers. Die is even hoog als de IV, maar dan met 1 diepe lade. In mijn geval eentje voor de meest courante tangen, eentje voor de overige. Ik vond de ondiepe te onhandig; beperkt aantal tangen per lade, dus veel lades open om een combinatie van tangen te bereiken. Nadeel van de diepe lade is wel dat hij al gauw zwaar wordt (er gaat meer in 1 diepe dan in 2 ondiepe). De lade loopt dan wat aan.

Ik heb geen ervaring met de FMST1-75753 of de losse trolley, maar kan je wel zeggen: het wordt al snel een behoorlijk gewicht (ik til ze dus, vaak meerdere teglijk, gekoppeld). Zodra ik er ruimte voor heb, komt er een trolley :Y

Er zit soms wat prijsverschil tussen dezelfde koffers van de 2 merken (en Stanley is niet altijd goedkoper dan DeWalt) - dus als je geen voorkeur hebt en geen problemen heb met 2 merken door elkaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
wheel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:25:
[...]

Ik zit in met zo'n 10 koffers aardig in dat systeem (maar dan van DeWalt, Stanley had ze voor zover ik weet nog niet toen ik begon, het is volledig compatible met elkaar).

Voor schroevendraaiers gebruik ik (inderdaad) de IV. Ik heb per lade 3 lange vakken met gesorteerde schroevendraaiers en in een andere lade bithouders, bitjes, bitsets en toebehoren.

Voor tangen heb ik diverse TSTAK III-koffers. Die is even hoog als de IV, maar dan met 1 diepe lade. In mijn geval eentje voor de meest courante tangen, eentje voor de overige. Ik vond de ondiepe te onhandig; beperkt aantal tangen per lade, dus veel lades open om een combinatie van tangen te bereiken. Nadeel van de diepe lade is wel dat hij al gauw zwaar wordt (er gaat meer in 1 diepe dan in 2 ondiepe). De lade loopt dan wat aan.

Ik heb geen ervaring met de FMST1-75753 of de losse trolley, maar kan je wel zeggen: het wordt al snel een behoorlijk gewicht (ik til ze dus, vaak meerdere teglijk, gekoppeld). Zodra ik er ruimte voor heb, komt er een trolley :Y

Er zit soms wat prijsverschil tussen dezelfde koffers van de 2 merken (en Stanley is niet altijd goedkoper dan DeWalt) - dus als je geen voorkeur hebt en geen problemen heb met 2 merken door elkaar...
Super bedankt voor je reactie. Dan is het inderdaad misschien handiger een III koffer voor tangen te gebruiken en dan 1 IV voor schroevendraaiers. Kan altijd eerst een IV kopen en kijken hoe de tangen passen. Het maakt mij totaal niet uit welk merk er op staat.
Momenteel heb ik een andere stanley waar bijna niks inpast, deze is al niet fijn te tillen... Dus een trolley is echt een must :p, overigens die losse dingen zijn echt absurd duur zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: kun je glas snijden met elektrode (tungsten) voor een TIG of moet je daar een glas snijder voor hebben?
Ik wil nl een spiegel wat kleiner maken en daar een glas snijder voor aankopen is nogal debiel als je dat met een tig elektrode ook kunt doen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:05
De Makita actie op bouwmachines (gratis 5Ah accu) is bijna ten einde maar ik heb de knoop nog niet door kunnen hakken voor een slagschroevendraaier en boormachine combinatie.

De situatie is als volgt. Op dit moment werk ik enkel met een 10 jaar oude 12v accuboor/schroefmachine van Makita (6271DWPE). Op zich functioneert hij nog goed maar de set accu's zijn wel op. Zeker als het werk wat intensiever wordt. Het werk is vooral hobbymatig en op de planning staat nog een TV-meubel, speelhoek voor de dochter, isoleren van de garage, carport en overkapping/verranda. Naast de accuboor heb ik nog een 230V boorhammer van Makita (HR2330) met SDS snelspanboorkop voor het zwaardere werk.

Voor de slagschroevendraaier zijn de DTD155ZJ (€168,-) en de DTD156ZJ(€144,-) de gegadigden.
Ondanks dat de 155 een hogere adviesprijs heeft en iets minder krachtig is (140Nm vs 155Nm), heeft deze toch mijn voorkeur. Dit in verband met de brushless motor, 2 standen en het lagere gewicht (1,4kg vs 1,6kg).

Voor de boormachine twijfel ik tussen de DDF481ZJ (€216,-) en de DDF484ZJ (€151,-). Het prijsverschil hier is behoorlijk groot maar dat is ook zichtbaar in het maximale aandraaimoment (115Nm vs 54Nm). Dit resulteert vooral dat men tot 76mm kan boren hout met een gatenzaag terwijl bij de DDF484ZJ dit de helft is. Naast de hogere prijs vraag is het ook het gewicht (2,6kg vs 1,8kg) wat mij aan twijfelen brengt. Toch neig ik hier naar de duurdere mede i.v.m. de zijpangreep en dat bij het bouwen een carport/verranda/overkapping deze ook goed van pas gaat komen.

Totaal zal de schade dan ongeveer (€300,-) als ik bij Klium bestel.

Ben benieuwd naar jullie reactie/advies en of mijn denkwijze enige steek houdt. Alvast bedankt.

Onderstaand nog even de link naar de productpagina;s.
DTD155ZJ
DTD156ZJ
DDF481ZJ
DDF484ZJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@1107972 voor de slag zou ik voor de BL versie gaan want:
1. 2 standen wat leuk is als je wat dunnere vijsjes wilt in draaien
2. lichter van gewicht, is leuker op de pols

Ja je verliest 15Nm aan koppel maar ik denk niet dat je dat gaat nodig hebben of je wilt veel en grote lange vijzen in dikke houten balken indraaien.

Wat betreft de gewone boormachine:
Ga je echt grote gaten maken met een accu boormachine? Daar kun je ook een decoupeerzaag (wip zaag) voor nemen of zien dat je de gatenboor in slag schroevendraaier kunt steken, gaat ook goed :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

deepbass909 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:59:
Laatst werd o.a. Kruizinga genoemd voor kratten. Ik was al een tijdje bij ze aan het kijken en eergisteren eindelijk maar eens een order voor 15 kratten geplaatst:
[Afbeelding]
Duidelijk gebruikt (best wel wat kratten missen een hoek of stukje rand), maar daar is de prijs ook naar.

Ik heb ze nu eerst even goed afgespoeld (er zat best wel wat stof e.d. op) en morgen beginnen inruimen.
En ze staan in de stelling:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49818569712_9508258157_b.jpg

Nu alleen opgeruimd zien te houden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@deepbass909 ;Netjes. Zijn dat de 400x300x220 kratten? Hebben deze iets conische wanden en een vlakke bodem?

Heb je nou een PC in je berging staan :P ?

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-04-2020 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
1107972 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:28:
Voor de boormachine twijfel ik tussen de DDF481ZJ (€216,-) en de DDF484ZJ (€151,-). Het prijsverschil hier is behoorlijk groot maar dat is ook zichtbaar in het maximale aandraaimoment (115Nm vs 54Nm). Dit resulteert vooral dat men tot 76mm kan boren hout met een gatenzaag terwijl bij de DDF484ZJ dit de helft is. Naast de hogere prijs vraag is het ook het gewicht (2,6kg vs 1,8kg) wat mij aan twijfelen brengt. Toch neig ik hier naar de duurdere mede i.v.m. de zijpangreep en dat bij het bouwen een carport/verranda/overkapping deze ook goed van pas gaat komen.
Allebei absurde koppels die eerder je gatenzaag en pols gaan slopen dan je gat boren. Willekeurig welke accuboormachine met zeg 40 Nm kun je een 76mm gatzaag mee gebruiken. Je moet alleen wat meer geduld hebben. Maar als zo'n ding vastslaat heb ik weinig behoefte aan het opvangen van 100+ Nm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

kabeltjekabel schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:04:
@deepbass909 ;Netjes. Zijn dat de 400x300x220 kratten? Hebben deze iets conische wanden en een vlakke bodem?

Heb je nou een PC in je berging staan :P ?
Klopt, zijn 400x300x220 kratten, zijn niet nestbaar, dus volkomen rechte wanden (ik heb een hekel aan conisch, zeker met flessen e.d. erin). Ik heb op een plank zo'n 6 cm speelruimte, dus daar passen mooi kleine vakkenbakken.
Naast deze kratten, ben ik ook zeker blij een jaar of 2 terug wat meer uitgegeven te hebben aan de stellingen.

En ja, er staat een pc (eigenlijk een laptop), maar dit is geen berging, maar klusgarage ;) Die pc is voor mij essentieel als ik met de auto bezig ben. Er staat diagnose-software op en ongeveer ieder stukje naslagwerk dat ik maar over mijn auto kon vinden. Daarnaast hou ik daarop bij welke onderdelen vervangen moeten worden.
Sterker nog, er lopen 2 cat6 buitenkabels (voor Gb-netwerk) naar de garage en er hangt een Wifi accesspoint in de garage zodat ik goed internet heb daar (de garage staat achter in de tuin). B)
kabeltjekabel schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:05:
[...]

Allebei absurde koppels die eerder je gatenzaag en pols gaan slopen dan je gat boren. Willekeurig welke accuboormachine met zeg 40 Nm kun je een 76mm gatzaag mee gebruiken. Je moet alleen wat meer geduld hebben. Maar als zo'n ding vastslaat heb ik weinig behoefte aan het opvangen van 100+ Nm.
Daarom krijg je bij die machines ook een handgreep van een halve meter lang. Voor normaal gebruik heb je die niet nodig, maar wel als je de gatenzaag gaat gebruiken. En met die arm kan je de kracht makkelijk opvangen.

[ Voor 22% gewijzigd door deepbass909 op 26-04-2020 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
deepbass909 schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:58:
[...]

Klopt, zijn 400x300x220 kratten, zijn niet nestbaar, dus volkomen rechte wanden (ik heb een hekel aan conisch, zeker met flessen e.d. erin). Ik heb op een plank zo'n 6 cm speelruimte, dus daar passen mooi kleine vakkenbakken.
Naast deze kratten, ben ik ook zeker blij een jaar of 2 terug wat meer uitgegeven te hebben aan de stellingen.
Met volledig rechte wanden en bodem zijn ze niet stapelbaar omdat de bovenste 'in' de onderste moet vallen. Dus ofwel moet de bodem iets hoger in de krat liggen (zoals de hogere kratten van Hulkenberg), of er moet een verspringing in de wand net boven de bodem zitten (zoals bij Auer) of er moet een verspringen net onder de bovenkant zitten. Heel iets conisch kan ook, dat je net ~3mm pakt met elke wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 11:25
Voor de slagschroevendraaier zijn de DTD155ZJ (€168,-) en de DTD156ZJ(€144,-) de gegadigden.
Ondanks dat de 155 een hogere adviesprijs heeft en iets minder krachtig is (140Nm vs 155Nm), heeft deze toch mijn voorkeur. Dit in verband met de brushless motor, 2 standen en het lagere gewicht (1,4kg vs 1,6kg).

Ik heb de DHP484 en DTD155 aangeschaft, een maand of twee geleden. Ik ben nog niets tegengekomen wat ze niet aankunnen. Vooral de DTD155 is een krachtpatser. Ik kan echt niet meer zonder, een 'gewone' elektrische schroevendraaier gebruik ik niet meer. Wat de DHP484 betreft (ik ga er even van uit dat het dezelfde als de DDF is, maar dan met klop functie), idem. Nooit verwacht dat er zoveel kracht in een accu machine zou kunnen zitten. Hardhout, steen, metaal is allemaal een fluitje van een cent. Ik weet niet of je het zwaardere model nodig hebt, maar ik kan ze beide alleen maar aanraden.
Let je wel op dat Klium daadwerkelijk mee doet met de actie? Veel online webshops zijn geen 'echte' Makita dealer, en doen vaak grijze import. Zo had ik mijn boormachine eerst besteld bij Gereedschapscentrum, zonder goed te kijken. Vervolgens bleek dat het een machine uit de UK betreft (op zich geen probleem), maar daardoor kon ik geen officiele Makita garantie krijgen, en nog erger: geen gratis accu! Die is dus mooi retour gegaan.

Ik weet ook niet wat voor lader je hebt of wil gaan kopen, maar de snellader die je bij een RTJ krijgt is aan te raden. Het laden is volgens mij in een half uur of uur gepiept, en de accu's gaan ontzettend lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
De Makita actie op bouwmachines (gratis 5Ah accu) is bijna ten einde maar ik heb de knoop nog niet door kunnen hakken voor een slagschroevendraaier en boormachine combinatie.

De situatie is als volgt. Op dit moment werk ik enkel met een 10 jaar oude 12v accuboor/schroefmachine van Makita (6271DWPE). Op zich functioneert hij nog goed maar de set accu's zijn wel op. Zeker als het werk wat intensiever wordt. Het werk is vooral hobbymatig en op de planning staat nog een TV-meubel, speelhoek voor de dochter, isoleren van de garage, carport en overkapping/verranda. Naast de accuboor heb ik nog een 230V boorhammer van Makita (HR2330) met SDS snelspanboorkop voor het zwaardere werk.

Ben benieuwd naar jullie reactie/advies en of mijn denkwijze enige steek houdt. Alvast bedankt.

DTD155ZJ
DTD156ZJ
DDF481ZJ
DDF484ZJ
Ik heb toevallig vorige week de combi dtd155/ddf484 (beide zj) aangeschaft. Heb er wat mee gespeeld de laatste dagen en ben zeer onder de indruk van de performance van beide apparaten!

Voor wat betreft prijzen:
- goedkoper dan bij CombiTools heb ik ze normaal gesproken niet kunnen vinden (is officieel Makita dealer, dus doet mee met acties.
- de ‘Laagste Prijs Garantie’ bij Hornbach werkt ook tegenover online winkels en zij verkopen deze Makita apparaten ook. Het is een centenspel, maar op donderdag stond de ddf484 en de bl1820b accu een paar cent goedkoper op bovengenoemde winkel — bij Hornbach levert dat instant een prijscorrectie + 10% korting op. Zij zijn overigens ook officieel Makita dealer.
- gereedschapcentrum (en best een paar andere webshops zijn inderdaad geen Makita dealer. Op de makita website staat een Excel-file met alle erkende dealers in NL.

Uiteindelijk was ik €380 kwijt voor:
- ddf484zj (10% korting)
- dtd155zj
- 2x BL1820B (10% korting)
- 1x DC18RC snellader

De 155 was op dat moment 1 cent goedkoper dan bij CombiTools, maar ik ben niet te beroerd om hun website regelmatig te checken of de prijs zakt. Tot 30 dagen na aankoop kan je alsnog aanspraak maken op hun prijsgarantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39

DTD155ZJ
DTD156ZJ
DDF481ZJ
DDF484ZJ
Ik heb de ddf481 en die gaat lachend met een 125mm gatenzaag door mn dakbeschot heen. Zelfs op de plekken waar een stuk balk aan de binnenzijde zit.
Top machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Vorige week een Bosch GKS 55 via marktplaats gehaald. Wat een mooi en krachtig apparaat is zo'n cirkelzaag. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven.

Mijn volgende aanschaf gaat een DeWalt DWE6423 excentrische schuurmachine machine worden. Ik blijf het liefst bij de Bosch blauw lijn, maar ik denk dat deze schuurmachine net iets beter zal bevallen dan de GEX 125-1 AE.

Ook ben ik nog opzoek naar een haakse slijper. De goedkope (+/- 55 euro) Bosch GWS 7-125 (720W) gaat het denk ik worden.
Maar nu zie ik ook de Bosch GWS 880. Voor 80 euro krijg je een machine van 880W met een opbergdoos en 2 diamantschijven.
Nu kan ik de GWS 880 nergens vinden op de site van Bosch.

Weten jullie wat voor een lijn dat is? En wat is het verschil met de 7-125? Behalve dan het aantal Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Damic schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:08:
Vraagje: kun je glas snijden met elektrode (tungsten) voor een TIG of moet je daar een glas snijder voor hebben?
Ik wil nl een spiegel wat kleiner maken en daar een glas snijder voor aankopen is nogal debiel als je dat met een tig elektrode ook kunt doen :)
Ik snap je vraag niet? Glassnijden met een lasapparaat?

Waarom niet gewoon:
https://www.hornbach.nl/s...jder/8221708/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:55
Hoi allemaal, ik ben op zoek naar een stabiele ladder, 3x12 treden. Nu vind ik de prijs niet super belangrijk, zoiets koop je in principe for life dus dan koop ik liever gewoon een goede en stabiele . Altrex is dan het eerste waar ik aan denk en dan heb ik de keus tussen een allround en Atlantis (of het wordt de echt profi lijn, maar voor die drie keer per jaar dat ik er op klim is dat niet heul interessant) nu probeer ik de verschillen tussen de Atlantis en de allround boven tafel te krijgen maar krijg dat niet voor elkaar. Heeft iemand ervaring met een van beiden? Of zijn er nog andere merken of types die ik over het hoofd zie en toch ook het onderzoeken waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Raymond TIG elektrode is tungsten wrs hetzelfde materiaal als waar de glas snijder is mee gemaakt. Glassnijder moet ik bestellen of in de week aanschuiven om er 1 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 11:06
Sammy_tukker schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:10:
Hoi allemaal, ik ben op zoek naar een stabiele ladder, 3x12 treden. Nu vind ik de prijs niet super belangrijk, zoiets koop je in principe for life dus dan koop ik liever gewoon een goede en stabiele . Altrex is dan het eerste waar ik aan denk en dan heb ik de keus tussen een allround en Atlantis (of het wordt de echt profi lijn, maar voor die drie keer per jaar dat ik er op klim is dat niet heul interessant) nu probeer ik de verschillen tussen de Atlantis en de allround boven tafel te krijgen maar krijg dat niet voor elkaar. Heeft iemand ervaring met een van beiden? Of zijn er nog andere merken of types die ik over het hoofd zie en toch ook het onderzoeken waard zijn?
Ik heb vorig jaar de 'duurste' multifunctionele ladder van de Lidl gekocht.

Moet zeggen dat ik er echt tevreden over ben. Ben verder niet iemand die heel erg veel in de Lidl koop, omdat ik liever 1maal wat meer uitgeef. Maar in geval van de ladder geen spijt gehad
Pagina: 1 ... 56 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic