Volgens mij verschilt het per velgtype én per type auto. Onze BMW E61 is het aanhaalmoment 120 Nm voor lichtmetalen velgen.hansvk schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:32:
Het verschilt per velgtype, niet per auto. Ik zet mijn lichtmetale velgen vast met 90 Nm en de stalen velgen met 110 Nm.
hansvk schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:32:
[...]
[...]
Het verschilt per velgtype, niet per auto. Ik zet mijn lichtmetale velgen vast met 90 Nm en de stalen velgen met 110 Nm.
offtopic:
Ok dit is niet het juiste topic, maar ik kan er niet tegen als mensen foute "waarheden" plaatsen met termen als "officieel" en dat het niet "per auto" maar per "velgtype" verschilt. Er zijn ook auto's waarbij het aanhaalmoment gelijk is bij stalen velgen en lichtmetaal.
Vertrouw nooit op standaard waarden en kijk in het boekje van je auto!
[quote]hansvk schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:55:
Dus als ik die velg op een andere auto leg dan zou het een ander aanhaalmoment kunnen zijn? De velg blijft hetzelfde dus het aanhaalmoment ook. Dat fabrikanten onderling wat afwijken kan, het hoeft ook niet op de Nm nauwkeurig Dus 110 of 120 Nm zal op zich niet veel uitmaken, maar in principe is het afhankelijk van de velg.
Ontopic: heel handig is dus om een momentsleutel te hebben om het goed te doen.
[/quote]
Maar de auto veranderd, en daarbij het gewicht / PK / ..... Waarbij je dus te maken hebt met andere krachten. Waarop het aandraaimoment wordt aangepast.
Inderdaad, een momentsleutel is onmisbaar, je moet alleen wel weten op welke waarde je 'm moet instellen.
Ok dit is niet het juiste topic, maar ik kan er niet tegen als mensen foute "waarheden" plaatsen met termen als "officieel" en dat het niet "per auto" maar per "velgtype" verschilt. Er zijn ook auto's waarbij het aanhaalmoment gelijk is bij stalen velgen en lichtmetaal.
Vertrouw nooit op standaard waarden en kijk in het boekje van je auto!
[quote]hansvk schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:55:
Dus als ik die velg op een andere auto leg dan zou het een ander aanhaalmoment kunnen zijn? De velg blijft hetzelfde dus het aanhaalmoment ook. Dat fabrikanten onderling wat afwijken kan, het hoeft ook niet op de Nm nauwkeurig Dus 110 of 120 Nm zal op zich niet veel uitmaken, maar in principe is het afhankelijk van de velg.
[/quote]
Maar de auto veranderd, en daarbij het gewicht / PK / ..... Waarbij je dus te maken hebt met andere krachten. Waarop het aandraaimoment wordt aangepast.
Inderdaad, een momentsleutel is onmisbaar, je moet alleen wel weten op welke waarde je 'm moet instellen.
[ Voor 35% gewijzigd door ST10©DE op 20-04-2020 11:01 ]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
[ Voor 11% gewijzigd door hansvk op 20-04-2020 10:56 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Het probleem is dat er gesteld werd dat velgen op 110nm worden aangehaald, wat klinklare onzin is. Het verschilt teveel per velg om dat te stellen.hansvk schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:55:
Om een simpel voorbeeld te geven, wat gaat er gebeuren als je de velgen van een Porsche GT3 RS op 110nm aanhaalt in plaats van de geadviseerde 500nm, en daarna lekker het circuit over gaat knallen? Mij niet gezien.
Dan kom je bij Makita op iets als dit neem ik aan?Twijfels schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:36:
[...]
Die Bosch die je linkt zal wel voldoen als ik het zo hoor. De Makita en DeWalt zou ik niet kiezen vanwege het gebrek aan een hamerstand (dus alleen hameren, zonder draaien). Hoewel je nu misschien denkt dat je dat niet nodig hebt, zou ik hem wel op de machine willen hebben voor het geval dat. Mocht je ooit ergens tegels willen slopen of wat in een muur willen breken komt het toch erg fijn van pas.
https://www.gereedschapce...-in-koffer-800w-2-4j.html
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Bij mijn VW is het weer 130 Nm bij lmv. En bij een vrachtwagen is het waarschijnlijk weer veel hoger.loeberce schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:47:
[...]
Volgens mij verschilt het per velgtype én per type auto. Onze BMW E61 is het aanhaalmoment 120 Nm voor lichtmetalen velgen.
Mijn opmerking was meer bedoeld als voorbeeld dat een slagschroefmachine dit wel haalt. Ik had nog ca. er bij gezet ik was me bewust dat er verschillen zijn had niet verwacht dat hier een hele discussie over zou ontstaan.
Ja officieel dus slagschroefmachine alleen voor losdraaien gebruiken en altijd vastzetten met momentsleutel volgens opgave fabrikant.
Maar hoe vaak ik wel niet zie dat garage bedrijven geen momentsleutel gebruiken en op gevoel met de luchtsleutel het vastzetten. Pech langs de weg heb je ook geen momentsleutel bij je. Maar officieel moet het wel natuurlijk.
Zoals er voor ieder boutje een moment staat voorgeschreven in het werkplaatshandboek zelfs voor plastic dashboard schroeven. Geen monteur die daar de momentsleutel voor pakt natuurlijk.
Ja die lijkt zo uit de handleiding te lezen inderdaad drie standen (boren, boor/hameren, hameren) te hebben. Heeft ook wat meer slagkracht dan die groene Bosch.Bor schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:00:
[...]
Dan kom je bij Makita op iets als dit neem ik aan?
https://www.gereedschapce...-in-koffer-800w-2-4j.html
Rond de €150 zou ik als enig goed alternatief zo snel de Bosch GBH 2-26 zien. Maar dat is ook maar net welk merk je voorkeur heeft denk ik, als je meer Makita hebt dan lekker voor deze gaan. Als doe-het-zelver met weinig gebruik ga je er geen nadelen aan ondervinden
Ik heb een Makita HR2470 en die is prima. Goed genoeg voor boren in beton en het kleinere hak- en breekwerk. Tegels en een beetje beton is geen probleem. Alles rond de 2J slagkracht is prima voor thuisgebruik.Bor schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:54:
Binnenkort moet ik een aantal gaten maken in muren en plafonds in een nieuwbouwwoning. Nu heb ik dit eens eerder geprobeerd met een klopboor wat absoluut geen succes was; veel werk en amper een halve cm de muur in). Tijd voor wat beter gereedschap for the job.
Op zoek naar een boorhamer welke niet heel erg veel gebruikt zal worden. Prijs is belangrijk maar het moet ook een goed apparaat zijn. Dat blijkt voor iemand die hier niet vaak mee werkt nog een aardige zoektocht; wat is goed genoeg? De voorkeur gaat niet uit naar een accu versie gezien deze vrijwel altijd duurder zijn en de accu's vermoedelijk leeg zijn wanneer ik hem wil gebruiken.
Is er veel kwaliteitsverschil? De voorkeur gaat uit naar een degelijk merk ipv een "Lidl" apparaat. Enigsinds prettig handelbaar is ook belangrijk.
Is bijvoorbeeld zo iets geschikt: Bosch PBH 2500 SRE of de Makita-hr2230x4, DeWalt d25033k-combihamer of is toch iets anders aan te raden?
Ik krijg als 'kleine' ZZP'er ook niet zo'n service. Het geld dat ik in een jaar aan gereedschap uitgeef gaat er bij bijvoorbeeld de BAM in een halve dag doorheen. Dan krijg je de korting en de service.Fraggert schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:41:
[...]
Het gros is hier gewoon particulier hoor, al zou ik bij Metain mijn spullen halen, dan komen ze echt niet bij mij op de dam om een defecte accuboor te halen.
Jullie zijn gewoon een goede klant waar ze toch al moeten zijn en die service kost ze dus geen drol.
edit : sterker nog, jouw "service" betaal je gwoon zelf omdat deze in de meerprijs van óf het gereedschap zit, of in de marge van de bevestigingsmiddelen.
Ik wil, puur gevoelsmatig, een Makita. Voor mijn gebruik zal Bosch, zeker de blauwe, prima voldoen, maar ik wil eens een keer een Makita.hansvk schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:32:
[...]
Misschien is een Bosch 12V of 18V flexiclick (of iets dergelijks van een ander merk) een idee als je toch wat nieuws zoekt?
Ik zie dat ze ook koolborstelloze accuschroefboor machines hebben. Nu kan ik mij niet herinneren dat ik ooit problemen heb gehad met de koolborstels van mijn accuschroeftol. Is dit nu gewoon een marketingkreet of voegt dit echt wat toe?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
i rest my caseFramoes schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:10:
Ik krijg als 'kleine' ZZP'er ook niet zo'n service. Het geld dat ik in een jaar aan gereedschap uitgeef gaat er bij bijvoorbeeld de BAM in een halve dag doorheen. Dan krijg je de korting en de service.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Mensen, aanhaalmomenten van autovelgen zijn offtopic.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het slijt niet / minder en het vonkt niet als je vlug aan/uit, linksom / rechtsom doen. Op de lange termijn heb ik er zelf geen ervaring mee.PaT schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:11:
Ik zie dat ze ook koolborstelloze accuschroefboor machines hebben. Nu kan ik mij niet herinneren dat ik ooit problemen heb gehad met de koolborstels van mijn accuschroeftol. Is dit nu gewoon een marketingkreet of voegt dit echt wat toe?
In ieder geval heb ik vorig jaar pricewatch: Makita DDF482 (met 2x 3.0Ah accu's en lader) gehaald en daar ben ik echt enorm blij mee. Afgelopen 3 maanden vol op gebruikt en is echt top! Destijds vanwege het prijsverschil voor een model gegaan met borstels.
[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 20-04-2020 11:24 ]
Koolborstelloze motors zijn efficiënter, dus je kan langer boren op een accu. Dat is het grootste voordeel. Daarnaast hebben de meeste koolborstelloze motors een e-brake, waardoor ze vrijwel instantaan stilstaan als je de trekker loslaat, en ze hebben natuurlijk geen borstels die kunnen slijten.PaT schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:11:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door BrtH op 20-04-2020 11:19 ]
Ons bedrijf bestaat uit 2 man en toch de service, misschien hebben wij wel gewoon mazzel met de vertegenwoordiger...
Joh, dat zeg ik toch, die gozer is al in je pand en je koopt al bij hem.MLLL schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:16:
[...]
Ons bedrijf bestaat uit 2 man en toch de service, misschien hebben wij wel gewoon mazzel met de vertegenwoordiger...
De 482 heeft borstels, dus ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat hij ondanks borstels ook top is?rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:15:
In ieder geval heb ik vorig jaar pricewatch: Makita DDF482 (met 2x 3.0Ah accu's en lader) gehaald en daar ben ik echt enorm blij mee. Afgelopen 3 maanden vol op gebruikt en is echt top!
'Ondanks' de borstels is het een meer dan capabel apparaat.BrtH schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:19:
[...]
De 482 heeft borstels, dus ik snap je niet helemaal. Bedoel je dat hij ondanks borstels ook top is?
@rens-br Ja, zeker een capabel apparaat. Ik dacht even dat je het als voorbeeld van een prettige borstelloze had bedoeld, dus vandaar de verwarring.
@Bor ik heb ook de 2-28 bosch Pro, de set met verwisselbare boorkoppen, dat is erg handig als je een keer met een dikke slangenboor ofzo door een zware balk heen moet, of je wilt 30 liter latex mengen of een zwikje beton moet mixen.
edit: ik zie dat die makit aook een extra boorkop heeft, top!
edit: ik zie dat die makit aook een extra boorkop heeft, top!
brushless heeft soms AFAIK iets minder vermogen, maar dat zal marginaal wezen.BrtH schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:27:
@rens-br Ja, zeker een capabel apparaat. Ik dacht even dat je het als voorbeeld van een prettige borstelloze had bedoeld, dus vandaar de verwarring.
[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 20-04-2020 11:32 ]
Brushless heeft niet minder vermogen. potentieel zelfs meer, maar dat ligt dan puur aan het opgenomen vermogen.Fraggert schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:31:
[...]
brushless heeft soms AFAIK iets minder vermogen, maar dat zal marginaal wezen.
Grote voordeel van brushless is dat het vermogen altijd beschikbaar is, dus ook bij zeer langzaam lopen en ongeacht de positie van de rotor/stator. bovendien is het efficienter.
Enige nadeel is dat het duurder is. Meer electronica aanwezig, mocht je dat een nadeel vinden.
Al even gezocht in het topic, maar ik zoek eigenlijk een bladzuiger, we hebben een 20m heg (beuk) en ik heb mijn tuin hoger liggen, en de buurman heeft aan zijn kant een gaaswerk voor de hond, daar blijft dus ontzettend veel blad liggen opruimen met het handje wil niet echt, (60cm breed ong) en dan moet je tussen takken door e.d.
Liefst een makita (op accu, want nu loopt de accu actie nog) maar nu vond ik deze:
https://www.gereedschapce...blazer-body-283-km-h.html
Maar waar laat deze het blad na het zuigen? ik zoek eigenlijk wel iets met een opvangzak. iemand tips?
Liefst een makita (op accu, want nu loopt de accu actie nog) maar nu vond ik deze:
Maar waar laat deze het blad na het zuigen? ik zoek eigenlijk wel iets met een opvangzak. iemand tips?
Revive the guild!
Daar waar nu je blaastuit zit, dus uiteindelijk all over the place. Dat is vooral een bladblazer.Jelte,89 schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:28:
Al even gezocht in het topic, maar ik zoek eigenlijk een bladzuiger, we hebben een 20m heg (beuk) en ik heb mijn tuin hoger liggen, en de buurman heeft aan zijn kant een gaaswerk voor de hond, daar blijft dus ontzettend veel blad liggen opruimen met het handje wil niet echt, (60cm breed ong) en dan moet je tussen takken door e.d.
Bij accutollen e.d. merk je het wel een beetje, maar het is allemaal niet wereldschokkend. Vooral bij intens gebruik merk je dat je accu langer meegaat. Je merkt het bij zwaardere machines wel echt. Ik heb een BL cirkelzaag op accu en die is zoveel beter dan zijn voorganger. Die heb ik ooit gebruikt en toen verlangde ik naar een handzaagprein2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:15:
[...]
Brushless heeft niet minder vermogen. potentieel zelfs meer, maar dat ligt dan puur aan het opgenomen vermogen.
Grote voordeel van brushless is dat het vermogen altijd beschikbaar is, dus ook bij zeer langzaam lopen en ongeacht de positie van de rotor/stator. bovendien is het efficienter.
Enige nadeel is dat het duurder is. Meer electronica aanwezig, mocht je dat een nadeel vinden.
Ik heb dat ding en hoewel je de 'stang' op de zuigkant kan bevestigen, vraag ik me ook af hoe dat precies werkt. Beetje vreemd, eerlijk gezegd.Jelte,89 schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:28:
Als je hier kijkt onder de tab 'Accessoires / past op' zie je wel een stofzak staan.
Zie nu wel dat ik dus wat te gemakzuchtig heb gezocht,
Website van Makita bied de optie, er is maar 1 machine die een zuigfunctie heeft op accu, dat is de DUB363
Maar dat is me wat te gortig qua prijs, alternatief op snoer is rond de 120 euro.
Website van Makita bied de optie, er is maar 1 machine die een zuigfunctie heeft op accu, dat is de DUB363
Maar dat is me wat te gortig qua prijs, alternatief op snoer is rond de 120 euro.
Maar die machine heeft geen zuigfunctie... en das meer voor stof als voor bladFramoes schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:44:
[...]
Ik heb dat ding en hoewel je de 'stang' op de zuigkant kan bevestigen, vraag ik me ook af hoe dat precies werkt. Beetje vreemd, eerlijk gezegd.
Als je hier kijkt onder de tab 'Accessoires / past op' zie je wel een stofzak staan.
[ Voor 36% gewijzigd door Jelte,89 op 20-04-2020 12:48 ]
Revive the guild!
Dat heeft deze wel. Je kan de pijp op de zijkant zetten en als je de dan een opvangzak aan de andere kant bevestigt, zuig je het daarin. Ik heb hem er even bijgepakt om te kijken hoe het precies zit.Jelte,89 schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:45:
Zie nu wel dat ik dus wat te gemakzuchtig heb gezocht,
[...]
Maar die machine heeft geen zuigfunctie... en das meer voor stof als voor blad
Het is wel de meest basic machine die er is.
@Vliegvlug Zojuist werd een Bosch invalzaag lineaal afgeleverd - woensdag besteld @ Hornbach.
Niks bijzonders, lang, recht stuk duur alu. Maar toch, fijn om te hebben!
En gelukkig loopt de zijdeur van de garage sinds deze week ietsjes over de grond. Dus er moet een MM af.. nou, wat een toeval!
En gelukkig loopt de zijdeur van de garage sinds deze week ietsjes over de grond. Dus er moet een MM af.. nou, wat een toeval!
Volgens mij kan dat bij alle modellen, ik heb iig de dub183z. Deze heeft een haaks mondje aan het einde en ook een inlaat aan de zijkant, naast dat je dan al het blad door de motor heen zuigt wat me niet geweldig lijkt, het is een vrij lullige zuigkracht in verhouding tot het blazen.Framoes schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:53:
[...]
Dat heeft deze wel. Je kan de pijp op de zijkant zetten en als je de dan een opvangzak aan de andere kant bevestigt, zuig je het daarin. Ik heb hem er even bijgepakt om te kijken hoe het precies zit.
Het is wel de meest basic machine die er is.
Raar, de DUB182 en de 183 lijken me ook dezelfde machines te zijn, waar zit de fysieke schakelaar dan voor blazen/zuigen?Framoes schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:53:
[...]
Dat heeft deze wel. Je kan de pijp op de zijkant zetten en als je de dan een opvangzak aan de andere kant bevestigt, zuig je het daarin. Ik heb hem er even bijgepakt om te kijken hoe het precies zit.
opvang zak is nog wel een keer te fabriceren,
Das ook wat ik zoek, want is maar een klein stukjeHet is wel de meest basic machine die er is.
Revive the guild!
De motor is schijnbaar afgedekt. De rotor die voor blazen/zuigen zorgt zit er in z'n geheel voor. En de kracht is oke. Net even wat zaagsel opgezogen en dat ging prima. Behalve dan dat het zonder zak overal heen vliegt.jichem schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:17:
[...]
Volgens mij kan dat bij alle modellen, ik heb iig de dub183z. Deze heeft een haaks mondje aan het einde en ook een inlaat aan de zijkant, naast dat je dan al het blad door de motor heen zuigt wat me niet geweldig lijkt, het is een vrij lullige zuigkracht in verhouding tot het blazen.
Voor zover ik kan zien is het alleen de pijp. De 182 is een 'blaasapparaat' zonder specifieke plek en de 183 is een bladblazer en dus een tuinmachine.Jelte,89 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:19:
[...]
Raar, de DUB182 en de 183 lijken me ook dezelfde machines te zijn, waar zit de fysieke schakelaar dan voor blazen/zuigen?
opvang zak is nog wel een keer te fabriceren,
[...]
Das ook wat ik zoek, want is maar een klein stukje
Blazen en zuigen is dmv dezelfde knop. De uitlaat blaast en de inlaat zuigt.
Volgens mij gaat het langs de motor, en daar zit wel een filter voor, aangezien hij ook geschikt is voor stof, zal blad ook wel goed gaan toch?jichem schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:17:
[...]
Volgens mij kan dat bij alle modellen, ik heb iig de dub183z. Deze heeft een haaks mondje aan het einde en ook een inlaat aan de zijkant, naast dat je dan al het blad door de motor heen zuigt wat me niet geweldig lijkt, het is een vrij lullige zuigkracht in verhouding tot het blazen.
Zuigen hoeft ook niet heel hard, ik kan overal wel bij met de zuigmond.
Revive the guild!
Nu we het toch over bladblazers hebben.
Ik ben uiterst tevreden over de blaaskracht van mijn makita DUB362Z.
Ik krijg alleen soms elektrische schokken via de knop om de snelheid in te stellen. Het houd je natuurlijk wel wakker maar denk niet dat dat de bedoeling is.
Iemand toevallig ooit hetzelfde gehad?
Ik krijg alleen soms elektrische schokken via de knop om de snelheid in te stellen. Het houd je natuurlijk wel wakker maar denk niet dat dat de bedoeling is.
Statische elektriciteit misschien? Of is het echt een schok van de machine? Dan zou ik hem namelijk laten omruilen voor eentje die dat niet doet.MTBreak schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:30:
Om gaten te boren/frezen voor 30mm klepscharnieren zoek ik een boor/frees. Ik raak echter de weg kwijt in de benaming en dus de juiste zoekopdracht. De scharnieren komen 12mm diep in een mdf-plaat van 18mm dikte. Ik heb dus liever een boor zonder centerpunt of met zo'n kleine mogelijke punt. Ik will namelijk niet dat de punt aan de zichtkant door de plaat heen komt. Heeft iemand een tip voor het type frees of boor wat ik nodig heb?
Ik kom zelf aan forstnerboren of cilinderkopboor. Zoeken is op sommige sites niet te doen. Ik wil 30mm diameter als filter, maar daar kan je vaak niet op filteren. Schaftdiameter wordt vaak niet genoemd, maar aangezien in de frees 6 of 8mm past is dat wel handig om te weten. En om >€100 uit te geven voor 2 gaten is ook wat overdreven.....
Ik kom zelf aan forstnerboren of cilinderkopboor. Zoeken is op sommige sites niet te doen. Ik wil 30mm diameter als filter, maar daar kan je vaak niet op filteren. Schaftdiameter wordt vaak niet genoemd, maar aangezien in de frees 6 of 8mm past is dat wel handig om te weten. En om >€100 uit te geven voor 2 gaten is ook wat overdreven.....
De Wolfcraft 3301000 heeft maar een klein centerpuntje.loeberce schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:34:
Zorg voor een goede dieptestop, zodat je niet door je kastje heen gaat.
Al mijn gereedschap- / accessoire-aankopen zijn voortgekomen uit 'slechts dat ene projectje'.. Ben toch blij met een setje forstnerbits, accuschroefmachines, invalzaag, afkortzaag etc.
Wat ik wil zeggen is, je gaat (veel) aankopen nogmaals gebruiken..
[ Voor 15% gewijzigd door CappieL op 20-04-2020 14:43 ]
Oh dat scheelt dan al een hoop als het niet door de motor gaat. Weet overigens niet hoe het met de 182 zit... Maar bij 183 gaat er geen blad door passen, zit een soort roostertje voor.Framoes schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:27:
[...]
De motor is schijnbaar afgedekt. De rotor die voor blazen/zuigen zorgt zit er in z'n geheel voor. En de kracht is oke. Net even wat zaagsel opgezogen en dat ging prima. Behalve dan dat het zonder zak overal heen vliegt.
[...]
Voor zover ik kan zien is het alleen de pijp. De 182 is een 'blaasapparaat' zonder specifieke plek en de 183 is een bladblazer en dus een tuinmachine.
Blazen en zuigen is dmv dezelfde knop. De uitlaat blaast en de inlaat zuigt.
Weet je zeker dat je niet gewoon een 35mm scharnierboor zoekt?loeberce schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:34:
Om gaten te boren/frezen voor 30mm klepscharnieren zoek ik een boor/frees. Ik raak echter de weg kwijt in de benaming en dus de juiste zoekopdracht. De scharnieren komen 12mm diep in een mdf-plaat van 18mm dikte. Ik heb dus liever een boor zonder centerpunt of met zo'n kleine mogelijke punt. Ik will namelijk niet dat de punt aan de zichtkant door de plaat heen komt. Heeft iemand een tip voor het type frees of boor wat ik nodig heb?
https://www.ecotools.nl/hm-scharnierboor-35-mm/
Blijkt overigens ook in 30mm te bestaan:
https://www.hubo.nl/scharnierboor-30-mm
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Rustig maar hoor chef.Fraggert schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:18:
[...]
Joh, dat zeg ik toch, die gozer is al in je pand en je koopt al bij hem.
@Jelte,89 Bijzonder dat die DUB182/3Z zou kunnen zuigen. Ik heb dat al eerder gezien op de site van Gereedschapcentrum maar bij navraag kwam toch duidelijk terug dat deze alleen geschikt zijn als bladblazer. Ik zoek ook een draadloze bladblazer met zuigfunctie maar in hun ecosysteem wordt het me te gortig voor die paar keer per jaar

[ Voor 26% gewijzigd door JB op 20-04-2020 16:19 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb dezelfde machine, gebruik 'm niet heel vaak, maar nog geen schok van gehad.MTBreak schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:30:
Voor dit type scharnier heb ik toch echt 30mm nodig, terwijl 35mm idd de gangbare maat is voor veel scharnieren.Illusion schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:08:
[...]
Weet je zeker dat je niet gewoon een 35mm scharnierboor zoekt?
https://www.ecotools.nl/hm-scharnierboor-35-mm/
Blijkt overigens ook in 30mm te bestaan:
https://www.hubo.nl/scharnierboor-30-mm
Hoe doe je dat precies? Want dat boortje wat je laat zien is geen SDS boor, dus hoe gebruik je die in die boorhamer?harryvos schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:37:
Ik dacht koop eens wat goede spullen, heb een bosch professional boorhamer 2-28f gekocht met een borenset van bosch, kwam ik toch net niet eens een baksteen door, sds boor Van de Lidl erop en als boter er doorheen. Boortje was helemaal zwart.
[Afbeelding]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb laatst ook een setje steenboren aangeschaft. Natuurlijk kwam ik ook die van Bosch tegen maar ik las op Amazon dat er veel namaak in omloop van zou zijn. Ik heb toen gekozen voor Heller boortjes. Niks mis mee tot nu toe.harryvos schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:37:
Ik dacht koop eens wat goede spullen, heb een bosch professional boorhamer 2-28f gekocht met een borenset van bosch, kwam ik toch net niet eens een baksteen door, sds boor Van de Lidl erop en als boter er doorheen. Boortje was helemaal zwart.
[Afbeelding]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Anoniem: 93986
Dat zijn dan ook geen sds boortjes. Typisch geval van niet weten welk materiaal je moet gebruiken.harryvos schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:37:
[Afbeelding]
Zitten 2 boorkoppen bij de machine.Orion84 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:42:
[...]
Hoe doe je dat precies? Want dat boortje wat je laat zien is geen SDS boor, dus hoe gebruik je die in die boorhamer?
Die dingen zijn misschien leuk om wat zaagsel of zo van je werkbank te zuigen, voor bladeren totaal ongeschikt, raakt binnen no time compleet verstopt als ik zo de plaatjes bekijk.jichem schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:45:
[...]
Oh dat scheelt dan al een hoop als het niet door de motor gaat. Weet overigens niet hoe het met de 182 zit... Maar bij 183 gaat er geen blad door passen, zit een soort roostertje voor.
De enige accu-bladblazer/zuiger is de DUB363.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Neemt niet weg dat je in beton de hamerstand beter kan gebruiken, en deze boren (en de snelspankop eveneens denk ik) niet geschikt zijn voor de hamerstand. Vind het logisch dat die boren verbranden op normale stand. Zijn prima boren, maar dan voor in baksteen etc.
^^^ Dat idd. Snelspankop en hamerstand horen niet bij elkaar. Gewoon gevalletje PEBKAC.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maar je was toch baksteen aan het boren met die boor, geen beton?
Zou gewoon moeten kunnen dan met die boren en de snelspanboorkop.harryvos schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:37:
Ik dacht koop eens wat goede spullen, heb een bosch professional boorhamer 2-28f gekocht met een borenset van bosch, kwam ik toch net niet eens een baksteen door, sds boor Van de Lidl erop en als boter er doorheen. Boortje was helemaal zwart
[ Voor 57% gewijzigd door Vliegvlug op 20-04-2020 18:26 ]
Zo’n rails is wel onmisbaar bij een inval zaag ja.Blomminator schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:14:
@Vliegvlug Zojuist werd een Bosch invalzaag lineaal afgeleverd - woensdag besteld @ Hornbach.
Bij mij stond GLS eindelijk ook voor de deur, heeft wel even geduurde want 10 april besteld bij Hornbach.nl maar zat wel Pasen tussen en de boorhamer moest uit Duitsland komen dus dat zal het wel zijn geweest.
Gelukkig had ik ‘m niet direct nodig.
Is deze Metabo UHEV 2860-2 Quick:

Deze heb ik ook. Perfect apparaatje voor mijn formaat tuin, al had ik er liever ook een bladzuigfunctie op gezien. Trekt wel lekker snel je accus leeg op de hoogste stand. De traploos verstelbare blaaskracht is ook top, voor het wat subtielere werk tussen de gewasjes door.decipherer schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:17:
[...]
Ik heb dezelfde machine, gebruik 'm niet heel vaak, maar nog geen schok van gehad.
Hier ook geen ervaring met schokken.. terug met dat ding!
Gebruiken jullie een riem bij trouwens? Hij is niet echt zwaar je moet wel contra druk uitoefenen voor de blaaskracht
Bedankt heren, Ik wacht wel op een instap apparaat van Makita
Revive the guild!
Iemand hier ervaring met PARKSIDE PERFORMANCE Accu- schroefboormachine 20V met koolborstelloze motor accu's leverbaar in 2ah en 4ah?
Van wat ik op YouTube heb gezien is dit wel een hele goede accu-boormachine prijs/kwaliteit. Alleen jammer dat er geen klopboorfunctie op zit.
De voorganger van deze scheen zelfs een stukje krachtiger te zijn en nog beter te zijn dan Bosch Blauw wat betreft power en snelheid die kwam met een 5ah accu.
Van wat ik op YouTube heb gezien is dit wel een hele goede accu-boormachine prijs/kwaliteit. Alleen jammer dat er geen klopboorfunctie op zit.
De voorganger van deze scheen zelfs een stukje krachtiger te zijn en nog beter te zijn dan Bosch Blauw wat betreft power en snelheid die kwam met een 5ah accu.
Dat is de 183. Het lijkt me sterk dat ze hem zo maken dat je de stang aan beide kanten kan aansluiten en dat je er dan niks mee mag opzuigen.Jelte,89 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:06:
Bedankt heren, Ik wacht wel op een instap apparaat van Makita
Je kan er alleen wat zaagsel etc mee zuigen in je werkplaats. Dat ding vreet geen bladeren en dat is gewoon balen bij Makita, want een accu bladvreter kost duur.Framoes schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:20:
[...]
Dat is de 183. Het lijkt me sterk dat ze hem zo maken dat je de stang aan beide kanten kan aansluiten en dat je er dan niks mee mag opzuigen.
Mijn boefje is liev!
No worries, goed dat je het hier opbiecht ff komt checken toch
Beetje leergeld voor de volgende keer, ik sloopte mijn kneiterdure mafell zaagblad door te denken dat ik met het standaard blad ook wel ff een paar planken kneiterhard laminaat kon afkorten

Dat was heel gauw einde oefening
Ik gebruik geen riem, maar gebruik ‘m ook nooit echt lang achter elkaar. Beetje de bladeren aan de kant en dan vind ik het wel primacheckdiz schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:55:
[...]
Deze heb ik ook. Perfect apparaatje voor mijn formaat tuin, al had ik er liever ook een bladzuigfunctie op gezien. Trekt wel lekker snel je accus leeg op de hoogste stand. De traploos verstelbare blaaskracht is ook top, voor het wat subtielere werk tussen de gewasjes door.
Hier ook geen ervaring met schokken.. terug met dat ding!
Gebruiken jullie een riem bij trouwens? Hij is niet echt zwaar je moet wel contra druk uitoefenen voor de blaaskracht
De 250 euro voor die dub363 vind ik dan toch wel weer veel geld dus dat wordt ‘m ook niet..
Voor zaagsel heb ik al een stofzuiger. Waarom dat ding dan als bladblazer wordt verkocht en ook kan zuigen is me een raadsel.JB schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:50:
[...]
Je kan er alleen wat zaagsel etc mee zuigen in je werkplaats. Dat ding vreet geen bladeren en dat is gewoon balen bij Makita, want een accu bladvreter kost duur.
Overigens heb ik hem gekocht om werkplekken en gereedschap schoon te blazen. In bijvoorbeeld een afkortzaag gaat overal zaagsel zitten. En aangezien m'n gereedschap in huis staat, nam ik dat allemaal mee naar binnen.
Heel eerlijk toegegeven heb ik de bladblazer voor de accu gekocht, 57 euro.. Dan komt ie vast wel een keer van pas...
Inmiddels heeft hij al flink wat blad terug de vrije natuur in geblazen
Inmiddels heeft hij al flink wat blad terug de vrije natuur in geblazen
Heb er laatst eentje gekocht om te kijken of het wat was. Gebruik hem als 2e erbij, vooralsnog alleen beetje schroeven. Dat gaat allemaal prima. Wel een stuk zwaarder dan m'n andere accu boormachines (Bosch en Hitachi). Vooralsnog prima aankoop, niks bijzonders maar wel nuttig om erbij te hebben.locmorto schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:12:
Iemand hier ervaring met PARKSIDE PERFORMANCE Accu- schroefboormachine 20V met koolborstelloze motor accu's leverbaar in 2ah en 4ah?
Ik heb er ook 1 besteld ik zat nog even te twijfelen over een Dewalt maar qua specs ontlopen ze elkaar niet heel veel.Koolborstelloze motor met 60Nm voor deze prijs, ik ben heel benieuwd. Ook maar meteen een accu van 4ah bijgekocht voor €35hippiepaci schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:32:
[...]
Heb er laatst eentje gekocht om te kijken of het wat was. Gebruik hem als 2e erbij, vooralsnog alleen beetje schroeven. Dat gaat allemaal prima. Wel een stuk zwaarder dan m'n andere accu boormachines (Bosch en Hitachi). Vooralsnog prima aankoop, niks bijzonders maar wel nuttig om erbij te hebben.
Jammer dat van deze lijn alleen de accu-boormachine en de boorhamer in het assortiment zitten in de Nederlandse Lidl webshop. Er zou ook nog een mulitool, haakse slijper en reciprozaag van deze lijn moeten zijn allemaal 20V met koolborstelloze motor.
[ Voor 5% gewijzigd door locmorto op 20-04-2020 23:01 ]
Die slijptol verkochten ze in het begin nog wel in Nederland.locmorto schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:55:
[...]
Ik heb er ook 1 besteld ik zat nog even te twijfelen over een Dewalt maar qua specs ontlopen ze elkaar niet heel veel.Koolborstelloze motor met 60Nm voor deze prijs, ik ben heel benieuwd. Ook maar meteen een accu van 4ah bijgekocht voor €35
Jammer dat van deze lijn alleen de accu-boormachine en de boorhamer in het assortiment zitten in de Nederlandse Lidl webshop. Er zou ook nog een mulitool, haakse slijper en reciprozaag van deze lijn moeten zijn allemaal 20V met koolborstelloze motor.
@JB en @Framoes
Ik wacht wel, voor nu maar even behelpen met de bladhark, blazen is echt geen optie, aan de andere kant van de heg zit een gaas (hokjes 5x10cm) oid dus daar gaat het niet doorheen, (ongeacht het feit dat je de buurman er dan mee opzadelt) en de andere kant op blazen (mijn erf) gaat ook niet werken want daar zit een opsluitband van 10-15cm
Overigens word het tijd dat ie doorkomt (de beuk) want met de wind van vandaag lag weer de overkapping vol... overigens wel raar, want we hadden NO wind, betekend in geval van de overkapping schuin van achter richting het woonhuis.
Ik wacht wel, voor nu maar even behelpen met de bladhark, blazen is echt geen optie, aan de andere kant van de heg zit een gaas (hokjes 5x10cm) oid dus daar gaat het niet doorheen, (ongeacht het feit dat je de buurman er dan mee opzadelt) en de andere kant op blazen (mijn erf) gaat ook niet werken want daar zit een opsluitband van 10-15cm
Overigens word het tijd dat ie doorkomt (de beuk) want met de wind van vandaag lag weer de overkapping vol... overigens wel raar, want we hadden NO wind, betekend in geval van de overkapping schuin van achter richting het woonhuis.
Revive the guild!
In de Lidl webshop is het altijd een verrassing wat ze wel en niet hebben op voorraad. Ik heb ook het idee dat hun verraad maar heel beperkt is. Aan de klantenservice heb je ook niks als je ze op de belt over de beschikbaarheid en assortiment wat u in de webshop ziet zien wij ookFramoes schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:10:
[...]
Die slijptol verkochten ze in het begin nog wel in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door locmorto op 20-04-2020 23:26 ]
Voor de mensen die hier Auer getipt hebben, nog bedankt. Erg mooi spul, beetje aan de prijs maar je ziet wel waar de meerwaarde in zit.
Vandaag (hopelijk) het eerste deel binnen, de helft ontbreekt en de T&T code laat weinig duidelijkheid zien (gewicht mismatch (te laag) e.d.) dus maar even een mailtje aan gewaagd. Hopelijk komt de andere helft ook aan.
Vandaag (hopelijk) het eerste deel binnen, de helft ontbreekt en de T&T code laat weinig duidelijkheid zien (gewicht mismatch (te laag) e.d.) dus maar even een mailtje aan gewaagd. Hopelijk komt de andere helft ook aan.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Wat heb je gehaald van ze? Toolboxen? Die vakjesdozen? Eurokratten?rockhopper schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:01:
Voor de mensen die hier Auer getipt hebben, nog bedankt. Erg mooi spul, beetje aan de prijs maar je ziet wel waar de meerwaarde in zit.
Dat wordt mijn volgende go-to denk ik...euronorm bakken en kratten.kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 01:00:
[...]
Wat heb je gehaald van ze? Toolboxen? Die vakjesdozen? Eurokratten?
Dat spul kost amper wat en is erg handig. Ik wil nog eens mijn workshop eens goed inrichten en een hoop spul makkelijker toegankelijk hebben.
Kort bij mij om de hoek zag ik dat https://www.palletplaza.nl/ dat spul ook verkoopt tegen schappelijke prijzen. Groot assortiment aan maten en deksels et cetera. Mooi spul
Ik vind Auer juist totaal niet aan de prijs, voor de kwaliteit die ze leveren zijn ze erg goedkooprockhopper schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:01:
Heb zelf ook al een x een (relatief kleine) bestelling in vier keer geleverd gekregen, enkele producten misschien niet op voorraad? Volgens mij de normale handelswijze daar. Zou zelf liever zien dat ze de verzendkosten omlaag doen en alles in 1x verzenden, dat is wat mij tegenhoudt om vaker een bestelling te plaatsen daar..
Kijk eens bij Kruizinga. Die verkoopt euronorm bakken ook 2e hands. Zelf destijds ook een berg vandaan gehaald. Zijn soms wat smerig en met een krasje maar verder prima spul.Fraggert schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:55:
[...]
Dat wordt mijn volgende go-to denk ik...euronorm bakken en kratten.
Dat spul kost amper wat en is erg handig. Ik wil nog eens mijn workshop eens goed inrichten en een hoop spul makkelijker toegankelijk hebben.
Kort bij mij om de hoek zag ik dat https://www.palletplaza.nl/ dat spul ook verkoopt tegen schappelijke prijzen. Groot assortiment aan maten en deksels et cetera. Mooi spul
https://www.kruizinga.nl/...ebruikt&kleur%5B%5D=grijs
Tip van de weekAnoniem: 93986 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:05:
[...]
Kijk eens bij Kruizinga. Die verkoopt euronorm bakken ook 2e hands. Zelf destijds ook een berg vandaan gehaald. Zijn soms wat smerig en met een krasje maar verder prima spul.
Ik ben op zoek naar een zo groot mogelijke zwaluwstaartfrees met een schacht van 8mm. Ik weet dat festool bijvoorbeeld de HW S8 D20/26/10° heeft maar die vind ik nogal aan de prijs voor waarschijnlijk een paar verbindingen in een eenmalig project.
Iemand die dingen ooit al eens ergens goedkoper gezien? Ik heb geen tijd om iets uit china oid te laten komen
Iemand die dingen ooit al eens ergens goedkoper gezien? Ik heb geen tijd om iets uit china oid te laten komen
Silverline heeft wel een aardig assortiment van zwaluwstaartfrezen voor een gunstige prijs, weet alleen niet hoe groot de grootste is.Kaasplank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:30:
Ik ben op zoek naar een zo groot mogelijke zwaluwstaartfrees met een schacht van 8mm. Ik weet dat festool bijvoorbeeld de HW S8 D20/26/10° heeft maar die vind ik nogal aan de prijs voor waarschijnlijk een paar verbindingen in een eenmalig project.
Dictum heeft ook aardig wat. Zomaar een voorbeeldje: https://www.dictum.com/en...8-mm-140-oe-143-mm-717791Kaasplank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:30:
Normaal is ecotools leuk voor goedkope freesjes, maar die heeft geen bredere zwaluwstaartfrees.Kaasplank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:30:
GereedschapPro heeft er wel één van CMT voor €32. 19mm D / L. Weet niet of dat hoog genoeg is voor je project?
In Duitsland zoeken op "Gratfräser" kan je misschien nog wel een goedkoper resultaat opleveren, zit je alleen snel weer met hogere verzendkosten
die heeft een schacht van 12mm en dat past volgens mij niet in mijn bosch 1400 ACETwijfels schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:51:
[...]
Normaal is ecotools leuk voor goedkope freesjes, maar die heeft geen bredere zwaluwstaartfrees.
GereedschapPro heeft er wel één van CMT voor €32. 19mm D / L. Weet niet of dat hoog genoeg is voor je project?
In Duitsland zoeken op "Gratfräser" kan je misschien nog wel een goedkoper resultaat opleveren, zit je alleen snel weer met hogere verzendkosten
Denk dat ik dan toch maar voor de festool ga.
https://webshop.ijzerhuis...ES-HW-S8-D20-26-10gr..awp
daar valt de prijs ook wel mee.
[ Voor 7% gewijzigd door Kaasplank op 21-04-2020 09:15 ]
Stom, helemaal niet gezienKaasplank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:11:
[...]
die heeft een schacht van 12mm en dat past volgens mij niet in mijn bosch 1400 ACE
Denk dat ik dan toch maar voor de festool ga.
ENT heeft ook bredere zwaluwstaartfrezen, maar zijn hooguit een tientje goedkoper en in NL wat slechter verkrijgbaar.
edit: https://shop.jvl-europe.com/Zwaluwstaartfrees-19mm-7 stuk goedkoper!
[ Voor 8% gewijzigd door Twijfels op 21-04-2020 09:15 ]
Ik zoek een nieuwe, kleine rolmaat (2-3m).
Ik heb een hultafors talmeter, een BMI rolstok, een 8m noname rolmaat en een hema 5m rolmaat van 2 euro uit de ramsjbak.
En die laatste is mijn favo rolmaat
En dat komt door hoe hij werkt: Je kan de band altijd uittrekken en door de knop in te drukken, rolt hij weer op. De 8m noname werkt hetzelfde.
De BMI is grappig, maar wel heel specifiek in gebruik. De Talmeter is leuk bedacht, maar de bediening is gewoon ruk. Je moet altijd die knop ingedrukt hebben, om de band in/uit te kunnen trekken.
Dus ik zoek een rolmaat met de afmetingen van m'n 2m talmeter, maar met de bediening van m'n hema rolmaat. Mag best geld kosten voor een goeie, maar ik zal eerlijk zijn: Als de hema een 2m model had gehad, had ik die gekocht en was ik klaar geweest
Maar hoe ik ook zoek online, ik zie met name rolmaten die werken met een vergrendelknop: Knopje vast, band vast. En knopje los: band los.
Ik zie wel rolmaten met een "automatische" rem, maar daarvan snap ik niet hoe dat precies werkt. Dat staat er dus ook niet bij
Hebben jullie tips voor een fijne compacte rolmaat?
Ik heb een hultafors talmeter, een BMI rolstok, een 8m noname rolmaat en een hema 5m rolmaat van 2 euro uit de ramsjbak.
En die laatste is mijn favo rolmaat
De BMI is grappig, maar wel heel specifiek in gebruik. De Talmeter is leuk bedacht, maar de bediening is gewoon ruk. Je moet altijd die knop ingedrukt hebben, om de band in/uit te kunnen trekken.
Dus ik zoek een rolmaat met de afmetingen van m'n 2m talmeter, maar met de bediening van m'n hema rolmaat. Mag best geld kosten voor een goeie, maar ik zal eerlijk zijn: Als de hema een 2m model had gehad, had ik die gekocht en was ik klaar geweest
Maar hoe ik ook zoek online, ik zie met name rolmaten die werken met een vergrendelknop: Knopje vast, band vast. En knopje los: band los.
Ik zie wel rolmaten met een "automatische" rem, maar daarvan snap ik niet hoe dat precies werkt. Dat staat er dus ook niet bij
https://www.karwei.nl/ass...ley-rolmaat-5-m/p/B236614Raymond schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:36:
En die laatste is mijn favo rolmaatEn dat komt door hoe hij werkt: Je kan de band altijd uittrekken en door de knop in te drukken, rolt hij weer op. De 8m noname werkt hetzelfde.
Deze doet dat met de knop ingedrukt kun je hem alsnog uitrollen, maar wel wat zwaarder.
Knop naar boven en hij rolt weer op en loopt helemaal vrij.
Hebben ze in meerdere lengtes. Gewoon even vastpakken en proberen in de bouwmarkt
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Het is toch goedkoper dan de meeste systainers? Maar voelt wel steviger aan. Je kan er nog eens op gaan staan zonder deksels te breken.rockhopper schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:01:
Verzenden in deelleveringen is volgens mij beleid. Check even op de pakbon wat er als geleverd en niet geleverd staat.
Magazijnkratten heten ze geloof ik. Had iets nodig dat groot en stevig is, maar waarvan ik wel meteen kan zien wat erin zit. De dozen zelf zijn inderdaad niet duur maar met voorzetstuk, deksel en kamschotten loopt het toch wel op. Overigens vanochtend meteen reactie van het bedrijf dat er nog een tweede zending komt. Adequate reactie, maar waarom vertellen ze dat dan niet meteen...kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 01:00:
[...]
Wat heb je gehaald van ze? Toolboxen? Die vakjesdozen? Eurokratten?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Er staat toch gewoon op de bijgeleverde pakbon wat geleverd wordt (/ later geleverd wordt)? Ook krijg je in de mail je verzendbevestiging van items die geleverd worden, rest komt dan vanzelfsprekend op een ander moment. Er staat op het ontvangstbewijs / pakbon boven en onderaan zelfs (in mijn geval:) 3. Pakbon deellevering: 867xxx.rockhopper schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:59:
[...]
Magazijnkratten heten ze geloof ik. Had iets nodig dat groot en stevig is, maar waarvan ik wel meteen kan zien wat erin zit. De dozen zelf zijn inderdaad niet duur maar met voorzetstuk, deksel en kamschotten loopt het toch wel op. Overigens vanochtend meteen reactie van het bedrijf dat er nog een tweede zending komt. Adequate reactie, maar waarom vertellen ze dat dan niet meteen...
Anyhow, het is mooi en degelijk spul. En als voordeel dat je voor normale prijzen ook alles per stuk kan kopen
[ Voor 6% gewijzigd door Twijfels op 21-04-2020 11:14 ]
Ik heb een Promat rolbandmaat 3m. Erg fijne rolmaat met automatische vergrendeling. Door de ontgrendelknop in te drukken rolt deze dan weer op.Raymond schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:36:
En die laatste is mijn favo rolmaatEn dat komt door hoe hij werkt: Je kan de band altijd uittrekken en door de knop in te drukken, rolt hij weer op. De 8m noname werkt hetzelfde.
[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 21-04-2020 11:21 . Reden: verbetering ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Volgens mij kun/hoef je accus niet te registreren.
Dit is van Makitas website: "Wanneer je jouw machines binnen 4 weken na aanschaf registreert, krijg je twee jaar extra garantie bovenop de fabrieksgarantie van één jaar. Voor lithium ion accu's en laders hoeft dit niet. Deze krijgen standaard 2 jaar fabrieksgarantie. Bewaar je aankoopnota bij het certificaat dat je online kunt verkrijgen. Bij een probleem waarvoor je aanspraak wil maken op garantie, kunnen we je probleem dan sneller verhelpen."
Volgens mij kijken ze naar de registratie/aanschaf van je machine als leidraad voor de 2 jaar garantie die je er op hebt. Daarna vallen ze terug op de productiedatum van de accu, die mag niet ouder dan 3 jaar zijn.
Volgens mij is dat precies niet wat ik zoekalaintje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:45:
[...]
https://www.karwei.nl/ass...ley-rolmaat-5-m/p/B236614
Deze doet dat met de knop ingedrukt kun je hem alsnog uitrollen, maar wel wat zwaarder.
Knop naar boven en hij rolt weer op en loopt helemaal vrij.
Hebben ze in meerdere lengtes. Gewoon even vastpakken en proberen in de bouwmarkt.
Dankjehansvk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:13:
[...]
Ik heb een Promat rolbandmaat 3m. Erg fijne rolmaat met automatische vergrendeling. Door de ontgrendelknop in te drukken rolt deze dan weer op.
Verkrijgbaar bij de wildkamp zie ik, die zit hier vlak in de buurt. Ik zal er binnenkort eens kijken
Het is geen V&A hier, *snip* heel goed...
[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2020 17:04 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ja hier ervaring.locmorto schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:12:
Alhoewel ik een parkside fan ben, en dan ook veel van de 20v lijn in huis heb, heb ik gemengde gevoelens bij de accu schroefboor machine.
Wederom is de prijs kwaliteit verhouding perfect, ook dat er een 13mm kop opzit vind ik een pluspunt. Hij functioneert ook goed en sterk genoeg.
Maar hij is te groot en zwaar tov andere merken.
Als hoofdmachine volstaat hij prima als de prijs belangrijk is. Anders opzoek naar een lichter model.
Ik ben persoonlijk altijd nog erg enthousiast van de 18v metabo. Die zijn erg klein/smal en sterk
Edit:
Metabo BS 18 LT 18V 60 Nm 1600 /min
€88,- op ebay (zonder accu)
€129,- op Amazon incl 2x 2.0Ah accus
[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 21-04-2020 15:11 ]
Productiedatum van de accu zal of vrijwel gelijk zijn aan dat van een machine (als deze met accu geleverd is) of redelijk gelijk aan het moment van aanschaf bij losse aankoop of accu-actie.checkdiz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:23:
[...]
Volgens mij kun/hoef je accus niet te registreren.
Dit is van Makitas website: "Wanneer je jouw machines binnen 4 weken na aanschaf registreert, krijg je twee jaar extra garantie bovenop de fabrieksgarantie van één jaar. Voor lithium ion accu's en laders hoeft dit niet. Deze krijgen standaard 2 jaar fabrieksgarantie. Bewaar je aankoopnota bij het certificaat dat je online kunt verkrijgen. Bij een probleem waarvoor je aanspraak wil maken op garantie, kunnen we je probleem dan sneller verhelpen."
Volgens mij kijken ze naar de registratie/aanschaf van je machine als leidraad voor de 2 jaar garantie die je er op hebt. Daarna vallen ze terug op de productiedatum van de accu, die mag niet ouder dan 3 jaar zijn.
Uit m'n hoofd (ik heb nu even geen zin om naar de garage te lopen
Maar de kans dat een accu binnen 2 jaar defect raakt is volgens mij niet zo groot. In ieder geval niet als je er een beetje normaal mee omgaat.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
eergisteren begaf de cantilever van Makita het toen ik er tijdens het klussen bruut tegen aan kwam....deksel stond open en brak af.
Dus maar op zoek naar een andere, ditmaal eentje die wat minder breek gevoelig zou zijn, al mijn hand gereedschap kon houden en ook nog eens makkelijker te tillen dan de Makita ivm het gewicht, bijv. met een schouderband.
Hierbij uitgekomen bij de Stanley fatmax quick access. Leek me handig ivm de vele vakken, het grote open vak en de omvang.
Vandaag ontvangen en meteen checken of het allemaal aan de verwachtingen voldeed:
Dit moet erin:

en zo waar, geen centje pijn, zelfs nog een heel leeg rits compartiment over en een aantal lege insteek vakjes en nog genoeg ruimte op de bodem plaat voor nog tig meer:

Tevreden met mijn keuze dus!
Dus maar op zoek naar een andere, ditmaal eentje die wat minder breek gevoelig zou zijn, al mijn hand gereedschap kon houden en ook nog eens makkelijker te tillen dan de Makita ivm het gewicht, bijv. met een schouderband.
Hierbij uitgekomen bij de Stanley fatmax quick access. Leek me handig ivm de vele vakken, het grote open vak en de omvang.
Vandaag ontvangen en meteen checken of het allemaal aan de verwachtingen voldeed:
Dit moet erin:

en zo waar, geen centje pijn, zelfs nog een heel leeg rits compartiment over en een aantal lege insteek vakjes en nog genoeg ruimte op de bodem plaat voor nog tig meer:

Tevreden met mijn keuze dus!
Oooh, nice. Maar de filteropties zijn weer eens om te huilen. Zodra ik aanklik "Wanden: Gesloten" zijn er geen 400x300 kratten meer. Als ik dan dat filter weer weg haal en 400x300 aanklik staan er wel weer een hoop 400x300 met 'gesloten wanden'.Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:05:
[...]
Kijk eens bij Kruizinga. Die verkoopt euronorm bakken ook 2e hands. Zelf destijds ook een berg vandaan gehaald. Zijn soms wat smerig en met een krasje maar verder prima spul.
https://www.kruizinga.nl/...en&eurono%5B%5D=400-x-300kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:24:
[...]
Oooh, nice. Maar de filteropties zijn weer eens om te huilen. Zodra ik aanklik "Wanden: Gesloten" zijn er geen 400x300 kratten meer. Als ik dan dat filter weer weg haal en 400x300 aanklik staan er wel weer een hoop 400x300 met 'gesloten wanden'.
ik overweeg een Fein MultiMaster QuickStart FMM350QSL met net snoer aan te schaffen
Heeft iemand hier ervaring mee of is dit apparaat overkill voor een DIY gebruiker?
Heeft iemand hier ervaring mee of is dit apparaat overkill voor een DIY gebruiker?
[ Voor 3% gewijzigd door locmorto op 21-04-2020 20:01 ]
Gewoon kopen, het is een stuk gereedschap wat zijn waarde pas laat zien als de rest van je gereedschap er fysiek niet bij kan. Ik zou hem draadloos willen hebben omdat je er niet heel lang achter elkaar mee werkt maar wel op de meest onmogelijke plaatsen.locmorto schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:00:
ik overweeg een Fein MultiMaster QuickStart FMM350QSL met net snoer aan te schaffen
Ik heb het model van pak m beet 5 jaar terug en dat is al een prima machine.locmorto schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:00:
Veel beter dan de concurrentie.
Idem hier, geen greintje spijt van. Gewoon doen!Framoes schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:01:
[...]
Ik heb het model van pak m beet 5 jaar terug en dat is al een prima machine.
Veel beter dan de concurrentie.
Heb er laatst 1 gekocht Omdat mijn parkside multitool kapot ging, echt een geweldig apparaat, totaal niet te vergelijken met elkaar.locmorto schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:00:
De zaagjes zijn wel vrij duur om aan te schaffen.
Zéker overkill voor incidenteel DIY-gebruik, maar prachtige machinelocmorto schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:00:
Ik moet weer eens iets lassen, en voorheen deed ik dat gewoon op de zaak maar bij mijn nieuwe werk lassen we niet.
Dus moet ik weer eens ergens een apparaat lenen.
Dat ben ik zat, dus zoek een eigen lasapparaat.
Nu kan ik enigszins mig lassen (draad met schermgas) en electrode lassen, ik heb wtb opleiding en maanden gelast bij stages. Tig liet ik m'n collega vaak doen.
Ik hoef geen apparaat waar ik grote dingen mee kan lassen, het is meer voor kleine lasjes. (Lange hechtlassen)
Zat nu te kijken naar een parkside lasapparaat met gevulde draad.
https://www.lidl-shop.nl/...ad-lasapparaat/p100274863
Of een van hbm die wel ietsje duurder is.
https://www.hbm-machines....mVaOmEoSmAXEaAvQQEALw_wcB
Iemand ervaring met de lidl machine?
Reviews op de site zien er wel goed uit.
De hbm zal wel kwalitatief beter in elkaar zitten denk ik. Maar is het de meerprijs waard voor die 2x per jaar dat ik het gebruik?
Dus moet ik weer eens ergens een apparaat lenen.
Dat ben ik zat, dus zoek een eigen lasapparaat.
Nu kan ik enigszins mig lassen (draad met schermgas) en electrode lassen, ik heb wtb opleiding en maanden gelast bij stages. Tig liet ik m'n collega vaak doen.
Ik hoef geen apparaat waar ik grote dingen mee kan lassen, het is meer voor kleine lasjes. (Lange hechtlassen)
Zat nu te kijken naar een parkside lasapparaat met gevulde draad.
https://www.lidl-shop.nl/...ad-lasapparaat/p100274863
Of een van hbm die wel ietsje duurder is.
https://www.hbm-machines....mVaOmEoSmAXEaAvQQEALw_wcB
Iemand ervaring met de lidl machine?
Reviews op de site zien er wel goed uit.
De hbm zal wel kwalitatief beter in elkaar zitten denk ik. Maar is het de meerprijs waard voor die 2x per jaar dat ik het gebruik?
[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 21-04-2020 23:19 ]
Ik keek bij nieuw. Maar het ziet er nu al weer anders uit dan net.
Bijvoorbeeld;
https://www.kruizinga.nl/...en&eurono%5B%5D=400-x-300
Nieuw, Gesloten & Dichte handgrepen, 400x300. Dan krijg ik alleen van die conische nestkratten en twee palletaanbiedingen.
En zoiets;
https://www.kruizinga.nl/...38-ng/nieuw/38-ng43-22-s/
Valt perfect onder het filter, maar staat er dan niet bij.
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-04-2020 23:54 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic