Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Framoes ja, die voorritsfunctie ken ik niet, en ik denk niet echt nodig voor mij. Maarja, dat is altijd vooraf gedacht. Het overhangen is wel echt mooi bedacht en verbaasd mij dat het niet in de Bosch zit.

Ik heb enkel met de Festool gewerkt en dat ging uitstekend. Maar ja, die is weer een flink slag duurder.

Het is de Bosch geworden. Waarom?
- Prima ervaring mee
- Heb meer L-boxxen en vind dat prettig stapelen

Besteld bij Hornbach, en niet via de constructie van @Twijfels omdat ik eigenlijk niet zo'n race-to-the-bottom man ben. "Elders goedkoper, dan passen wij.." Jajoh, ik wil gewoon mn spullen en verder geen gedoe. En Ja, dat is grotendeels luiheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:42
even een domme vraag , ik heb zojuist de Makita vc2512L stofzuiger binnen gekregen. Hierbij zitten een stoffen en een plastic zak.....welke zak gebruik ik nu waarvoor?
In de handleiding staat hierover niets....volgens mij moet ik bij water zuigen geen zak gebruiken, maar welke zak (plastic of stof) ik nu voor welk doel moet gebruiken bij droog zuigen is me dus niet duidelijk....of maakt dat niet uit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:30
jichem schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:53:
[...]

Ik zie helaas de 431 nergens zo goedkoop staan, dus denk dat ik dan toch de 380 ga bestellen.
Overigens heb ik de maaibreedte echt niet nodig voor mijn 25m2 gras (uiteraard voor zelfde geld of minder zou ik er wel voor kiezen)
Toch gevonden bij gereedschapcentrum voor 147...maarja, moet bij hornbach opgehaald worden en laat die nou net 70km verderop zitten. Weg voordeel. Dus als iemand anders er naar opzoek is, doe er je voordeel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:16
@jichem Volgens mij kan je ook de prijs garantie claimen bij online bestellen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Die indruk kreeg ik in ieder geval bij het vluchtig doornemen van de regels van de hornbach, op zoek naar waar in de winkel ik die moest claimen.

Bestel je maaier in ieder geval niet bij Gereedschapscentrum, aangezien die geen officiële dealer is en je dus geen gratis accu oplevert.

[ Voor 21% gewijzigd door Nivado op 16-04-2020 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Nivado schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:58:
@jichem Volgens mij kan je ook de prijs garantie claimen bij online bestellen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Die indruk kreeg ik in ieder geval bij het vluchtig doornemen van de regels van de hornbach, op zoek naar waar in de winkel ik die moest claimen.

Bestel je maaier in ieder geval niet bij Gereedschapscentrum, aangezien die geen officiële dealer is en je dus geen gratis accu oplevert.
Klopt inderdaad, maar de machine is niet online te bestellen. Helaas.
Ik bestel denk ik de 380 bij toolmax, dat ben ik uitermate tevreden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:45
jichem schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:05:
Is er iemand hier die toevallig de makita DLM380Z grasmaaier in bezit heeft? Ik twijfel er over om deze machine aan te schaffen (hoewel het voor het grasoppervlak niet noodzakelijk is) omdat de kooimaaier mij te veel tijd kost. We gaan binnen afzienbare tijd onze tuin aanpakken en ook het gras uitbreiden (leuk voor de dochter, nog minder leuk met maaien) en wil graag nu profiteren van de accu actie.
Waar ik alleen niet uitkom op internet is de afmeting van de maaier als de beugel is weggevouwen en de opvangbak er af is. Kan iemand dit heel misschien voor mij nameten?
Ik kreeg een notificatie omdat @Fraggert me noemde :) Ik heb een DLM380 en heb 'm voor je opgemeten. De lengte zonder beugel is ca. 66cm, de hoogte is ca. 40cm. Met beugel ingeklapt is de lengte ca. 84cm, de hoogte ca. 63cm.

Overigens doe ik er zo'n 200m2 mee, en dat gaat prima. Voor 25m2 zou ik me niet druk maken om de 431.

[ Voor 8% gewijzigd door decipherer op 16-04-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
breagor schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:22:
even een domme vraag , ik heb zojuist de Makita vc2512L stofzuiger binnen gekregen. Hierbij zitten een stoffen en een plastic zak.....welke zak gebruik ik nu waarvoor?
In de handleiding staat hierover niets....volgens mij moet ik bij water zuigen geen zak gebruiken, maar welke zak (plastic of stof) ik nu voor welk doel moet gebruiken bij droog zuigen is me dus niet duidelijk....of maakt dat niet uit??
Die plastic zakken zijn er om je stoffen zakken in op te bergen :)

Bij gebruik van de plastic zakken gaat je filter veel sneller verstapt, daar is dan dat "Push en Clean" filterreinigings trucje dan weer voor. Of je voorkomt die ellende en gebruikt de stoffen zak.

Zie ook;
kabeltjekabel in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
(Zelfs gepind zie ik :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Even een schaamteloze herhaling van mijn eerdere vraag:
Voor klussen in en om het huis ben ik op zoek naar een accu gereedschap lijn om met de tijd meerdere machines van te kopen. Nu ben ik bekend met de "bekendere" goede merken zoals DeWalt, Makita, Bosch, Milwaukee, Festool, Metabo, Hilti.
Zelf heb ik een Hitachi(Hikoki tegenwoordig) klop/schroef/boor machine die me bevalt alleen uitbreidingen op dat platform zijn lastig te krijgen en weinig in de aanbieding.
Daarnaast heb ik een decoupeerzaag/haakse slijper/reciprozaag/circelzaag/schuurmachine van o.a. Parkside en Vonroc. Echter ben ik niet tevreden over de kwaliteit en accuduur.
Qua eisen zit ik tussen professioneel gebruik en DIY/thuis in.
We hebben een redelijk oud huis waarbij ik nagenoeg alles zelf doe, (behalve stucen). Dus complete kamers strippen en weer opbouwen.
Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar een rechte zaagsnede is toch wel fijn ;)
Ik hoor veel wisselende verhalen over Ryobi, heeft iemand daar ervaring mee? Zijn er nog andere merken die net onder het topsegment vallen qua prijs/prestatie verhouding? Of is jullie advies om toch een van de genoemde "top"merken uit te kiezen en daarbij te blijven?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:45
Vae Victus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:49:
Voor klussen in en om het huis ben ik op zoek naar een accu gereedschap lijn om met de tijd meerdere machines van te kopen. Nu ben ik bekend met de "bekendere" goede merken zoals DeWalt, Makita, Bosch, Milwaukee, Festool, Metabo, Hilti.
Zelf heb ik een Hitachi(Hikoki tegenwoordig) klop/schroef/boor machine die me bevalt alleen uitbreidingen op dat platform zijn lastig te krijgen en weinig in de aanbieding.
Daarnaast heb ik een decoupeerzaag/haakse slijper/reciprozaag/circelzaag/schuurmachine van o.a. Parkside en Vonroc. Echter ben ik niet tevreden over de kwaliteit en accuduur.
We hebben een redelijk oud huis waarbij ik nagenoeg alles zelf doe, (behalve stucen). Dus complete kamers strippen en weer opbouwen.
Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar een rechte zaagsnede is toch wel fijn ;)
Ik hoor veel wisselende verhalen over Ryobi, heeft iemand daar ervaring mee? Zijn er nog andere merken die net onder het topsegment vallen qua prijs/prestatie verhouding? Of is jullie advies om toch een van de genoemde "top"merken uit te kiezen en daarbij te blijven?
Rechte zaagsnede, Makita sp6000j
Geen spijt van gehad, schijnt nagenoeg net zo goed als de festool te zijn.
En durf erom te wedden dat hij beter is dan de steppach parkside en andere budget zagen.

Dewalt zou een goed alternatief kunnen zijn.

Maar voor het eerst in mijn leven zichtwerk gedaan met eiken gefineerd plaatmateriaal a 350 euro.
Gaf wel vertrouwen deze zaag, super strak resultaat.
Hiervoor pakte ik altijd een "rechte" lat en de cirkelzaag, wat altijd scheef golvend resultaat had.

Verder zit ik qua accu spul in het Makita 18v LXT ecosysteem. Ook handig als je later een grasmaaier of heggenschaar wil, die hebben ze ook op die accu's.

Vind dat Makita spul redelijk goed betaalbaar is voor de particuliere klusser. Je koopt dan toch wel spul waar een pro het ook mee doet.

Ik kijk veel scott brown carpentery op YouTube, staan ook veel Makita en ander merk ervaringen op.
Hij was een van de YouTubers die me erop attendeerde dat de sp6000j een schuifje heeft die in de rail grijpt zodat je zaag niet kan kantelen bij 45 graden zagen. Dat heeft de festool niet. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 16-04-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@Vae Victus Er is al zo ontzettend veel hier over gesproken dat je met een simpele zoekopdracht al een berg info kan vinden.

Jouw vraag komt eens per 1 a 2 weken voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jichem schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:05:
Is er iemand hier die toevallig de makita DLM380Z grasmaaier in bezit heeft? Ik twijfel er over om deze machine aan te schaffen (hoewel het voor het grasoppervlak niet noodzakelijk is) omdat de kooimaaier mij te veel tijd kost. We gaan binnen afzienbare tijd onze tuin aanpakken en ook het gras uitbreiden (leuk voor de dochter, nog minder leuk met maaien) en wil graag nu profiteren van de accu actie.
Waar ik alleen niet uitkom op internet is de afmeting van de maaier als de beugel is weggevouwen en de opvangbak er af is. Kan iemand dit heel misschien voor mij nameten?
Fraggert schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:37:
@Slonzo heeft deze machine en @decipherer heeft een 460 en maait er nu een jaar zijn gras mee, die kan je vast nog wat gebruikerservaringen geven ondanks dat het een iets ander type is.

Handig, zo'n zoekfunctie :P
Ik heb de 460 ;)

Gewicht ben ik ondertussen helemaal gewend geraakt, de hendel is toch wat minder stroef/hard geworden, en die ontbrekende knop voor continue full power stand, dat zal jammer genoeg nooit opgelost geraken :+

Maar verder nog steeds erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:15:
[...]

Hij was een van de YouTubers die me erop attendeerde dat de sp6000j een schuifje heeft die in de rail grijpt zodat je zaag niet kan kantelen bij 45 graden zagen. Dat heeft de festool niet. ;)
En dat werkt dan alleen op de Makita rails. Makita rails hebben een extra randje, wat ze weer ongeschikt maakt voor bepaalde Festool apparaten. Er zijn wel Festool gebruikers die dat randje er af frezen. De Makita rails zijn namelijk een stukje goedkoper. Er is wel een hele discussie over een verschil materiaal en met name oppervlaktebehandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 08:06
Bij Mtools de Makita DJR183ZJ 18 V Reciprozaag besteld. Voor 87,50 met gratis accu bijna voor nop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:07

BrZ

Nivado schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:05:
@jichem ik heb de 431, heb mijn ervaringen er over al een keer eerder hier gedeeld. Ik las ook laatst dat iemand de DLM431Z met de LPG bij de Hornbach heeft gekocht voor tussen de 120 en 130. Dan is er geen reden meer over om een 380 te kopen in mijn ogen.
Dat was ik, toen stond hij bij gereedschapcentrum voor ik dacht 134 euro. Daar is hij inmiddels 178 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

vanDaal schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:50:
[...]

Heb jij je DMP180Z al binnen? Mijn bestelling van 19 maart bij Mastertools is nog niet bezorgd. Ik ben een beetje bang dat ie dadelijk april niet gaat halen (ivm Makita actie).

Of iemand anders die hem ergens besteld heeft en al binnen heeft (met een prijs van +/- 90 euro)?
Ik heb hem naar aanleiding van een voorraadalert die ik had ingesteld bij Mastertools gisteren besteld, en hij is verzonden. Die van jou neem ik aan ook?
abbeyrules schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:41:
Bij Mtools de Makita DJR183ZJ 18 V Reciprozaag besteld. Voor 87,50 met gratis accu bijna voor nop :)
Ik zit er ook nog over te dubben om een reciprozaag te kopen, is de 183 niet ‘te licht’ t.o.v. De DJR186?

[ Voor 22% gewijzigd door MJV op 16-04-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Vae Victus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:49:
Sinds kort heb ik een Scheppach invalzaag met lineaal, wel op 220v maar dat maakt voor mij niet uit: je hebt toch een vaste opstelling nodig waar je op zaagt. Ding is niet duur en voldoet voor een hobbyist. Voor 140 euro heb je de zaag en 2x 70cm lineaal https://www.toolnation.nl...al-700-mm-koppelstuk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 10:58

vanDaal

-ismeereentje

MJV schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:52:
[...]

Ik heb hem naar aanleiding van een voorraadalert die ik had ingesteld bij Mastertools gisteren besteld, en hij is verzonden. Die van jou neem ik aan ook?
Yup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:36

Vliegvlug

Flight Simple

Blomminator schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:43:
...
Het is de Bosch geworden. Waarom?
- Prima ervaring mee
- Heb meer L-boxxen en vind dat prettig stapelen

Besteld bij Hornbach, en niet via de constructie van @Twijfels omdat ik eigenlijk niet zo'n race-to-the-bottom man ben. "Elders goedkoper, dan passen wij.." Jajoh, ik wil gewoon mn spullen en verder geen gedoe. En Ja, dat is grotendeels luiheid.
Ik las eerder dat je dit weekend nog wilde klussen, dan hoop ik dat ik de uitzondering ben bij Hornbach want anders wordt het als je veel geluk hebt op zijn vroegst volgend weekend. :|

10 April een boorhamer bij Hornbach besteld die tussen 14-16 april bezorgd zou worden, wat ik al lang vond, maar je raadt het al, gisteren niets binnen. :'(

Status is nu "in bewerking" :?

Mensen hier ervaring bij laten thuisbezorgen door Hornbach en of dat altijd zo lang duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Vliegvlug
Zal wel beetje drukker zijn nu denk ik.
Onze postnl bezorger rijdt nu tot ver in de avond en ook de weekenden omdat hij de pakketten anders niet weggereden krijgt.

Bij Hornbach kan je ook bestellen en afhalen, ze hebben een apart afhaal punt buiten de winkel (althans in Sloterdijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 17-04-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Vliegvlug Ja, dit weekend gaat er helemaal niks gebeuren. En naar mijn idee heeft dit geen fluit met corona te maken, want de postbezorger heeft het druk, maar een machine die op voorraad is.... kan dezelfde dag nog de deur uit.
En nu staat de bestelbestatus nog op 'betaling ontvangen'. Met andere woorden, Hornbach zelf loopt achter. Maar eerlijk is eerlijk, er stond 3 werkdagen levertijd, en vandaag is 1. Dus dinsdag zal het er ongeveer moeten zijn. Achja, komt vanzelf!

[CORRECTIE!]
Het pakket stond zojuist voor de deur (tijdens tikken van dit berichtje) maar zonder de geleiderail.

[edit]
De lineaal zou er ook hebben moeten zijn; maar de vervoerder heeft dit pakket niet op de stoep gezet. Zag het net op de pakbon. Misschien toch nog zagen dit weekend...

Andere vraag; in deze video;
YouTube: Makita SP6000K1X Invalzaag 428.230.1021

Zegt de man dat hij de twee houtblokjes onder een hoek van 1 graad heeft gezaagd zodat de zaagsnede niet goed zichtbaar is. Weet iemand hier misschien een betere/langere tutorial voor? Ben nieuwsgierig.

[ Voor 9% gewijzigd door Blomminator op 17-04-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 08:06
MJV schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:52:
[...]

Ik zit er ook nog over te dubben om een reciprozaag te kopen, is de 183 niet ‘te licht’ t.o.v. De DJR186?
Ik heb een bedraad 230v molochbakbeestzaag voor als het echt een keer niet met de 183 zal lukken. Maar vooral voor de snelle klusjes is accu wel echt een uitvinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:27
Vliegvlug schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:27:
[...]

Ik las eerder dat je dit weekend nog wilde klussen, dan hoop ik dat ik de uitzondering ben bij Hornbach want anders wordt het als je veel geluk hebt op zijn vroegst volgend weekend. :|

10 April een boorhamer bij Hornbach besteld die tussen 14-16 april bezorgd zou worden, wat ik al lang vond, maar je raadt het al, gisteren niets binnen. :'(

Status is nu "in bewerking" :?

Mensen hier ervaring bij laten thuisbezorgen door Hornbach en of dat altijd zo lang duurt?
Bij mij ging het juist supersnel:
maandagavond 23 mrt besteld. Levertijd: 4-5 werkdagen
woensdagmiddag: Pakket lag in de tuin onder een afdakje. Geen bezorger gezien de hele dag.

Was volgens mij wel een eigen distributeur, niet PostNL. Pakket was redelijk groot, 22kg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Blomminator schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:53:
@Vliegvlug

Zegt de man dat hij de twee houtblokjes onder een hoek van 1 graad heeft gezaagd zodat de zaagsnede niet goed zichtbaar is. Weet iemand hier misschien een betere/langere tutorial voor? Ben nieuwsgierig.
Er zit een plastic schuifje wat je wegdrukt zodat de aanslag van 90 graden rechtop -1 graad wordt.

Zie foto bij mn wijsvinger en pink.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jBEoq0r2CGOSuSkZP1hwL8VzyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jB0fdqNxtS9iIEDvkULe01l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:38
exponential schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:57:
[...]

Bij mij ging het juist supersnel:
maandagavond 23 mrt besteld. Levertijd: 4-5 werkdagen
woensdagmiddag: Pakket lag in de tuin onder een afdakje. Geen bezorger gezien de hele dag.

Was volgens mij wel een eigen distributeur, niet PostNL. Pakket was redelijk groot, 22kg
Is gewoon met een vervoerder, van Spreuwel ;-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Blomminator schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:53:
@Vliegvlug Ja, dit weekend gaat er helemaal niks gebeuren. En naar mijn idee heeft dit geen fluit met corona te maken, want de postbezorger heeft het druk, maar een machine die op voorraad is.... kan dezelfde dag nog de deur uit.
En nu staat de bestelbestatus nog op 'betaling ontvangen'. Met andere woorden, Hornbach zelf loopt achter. Maar eerlijk is eerlijk, er stond 3 werkdagen levertijd, en vandaag is 1. Dus dinsdag zal het er ongeveer moeten zijn. Achja, komt vanzelf!

[CORRECTIE!]
Het pakket stond zojuist voor de deur (tijdens tikken van dit berichtje) maar zonder de geleiderail.

Andere vraag; in deze video;
YouTube: Makita SP6000K1X Invalzaag 428.230.1021

Wat @FRANQ aangeeft. Je kan daarmee op -1 en 1 graad zagen en de stukken zo strakker aan elkaar bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@FRANQ en @Framoes
Ik ken deze techniek niet - nuttig. Zal het eens proberen.
Dat is nog wel een ding. Een zaag kopen is zo gepiept, maar hoe je er (veilig) mee werkt... En wat je er (niet) mee kunt.
Daar wil ik meer in leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:57:
Deze man is een ontzettende Milwaukee fan, maar vanaf 8:30 heeft hij toch een punt. 8)
[YouTube: New MAKITA IMPACT XPS Driver Bits DO THE IMPOSSIBLE! (best ever made)]
Dat de Makita bits sterke magneet hebben. Leuk, maar wat ik in dit topic vooral lees over bits is dat:
1) Bits zijn verbruiksartikelen
2) Verschil in slechte en goede bit(sets) zit vooral in hoe sterk de bits zelf zijn; of ze snel slijten.

Dat zegt dus aan de ene kant dat je er niet teveel aan moet uitgeven (1) en aan de andere kant juist wat meer zodat je goed spul hebt (2). :P
Framoes schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:24:
Wera impaktors zijn leuk, maar ook idioot duur. Ik heb zo'n Milwaukee set en vind het prima werken. Wel al een paar bitjes weten te slopen met slagschroevendraaier, maar dat is bij dagelijks gebruik. Verder weinig op aan te merken en goedkoop. Als je één enkele soort bit (PZ2 of T20) wil, kan je ook naar Saxton bits kijken. Die zijn goedkoper, maar lijken precies op Milwaukee of DeWalt slagbitjes zonder logo. Denk dat het dezelfde fabriek is. Alleen die hebben geen sets met van alles wat.

Een andere optie is Bosch impact bits. Zijn kwalitatief gelijkwaardig of net iets beter dan Milwaukee en ongeveer even duur.
Het liefst wel gewoon een set en geen losse bits.
De Bosch ook naar gekeken; inderdaad ongeveer gelijke prijs.
De Wera Impaktor zijn niet wereldschokkend duurder, de bekende set is pak 'm beet een 10 euro duurder dan de Milwaukee/Bosch sets, maar procentueel natuurlijk wel 25% duurder.
En dan betwijfel ik inderdaad of het waard is, want ook over de Wera lees ik genoeg negatieve reviews.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 17-04-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:59
@Piet91 Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb nu wel een mooie DTD155 maar nog geen geschikte bitset. Hopelijk komt één deze dagen m'n accu en dan ga ik het eerste project (loungebank buiten) maar proberen met een standaard bitset die ik al heb, kijken hoelang die het volhouden. Ik ben benieuwd naar jou keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:44
Piet91 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:35:
Dat zegt dus aan de ene kant dat je er niet teveel aan moet uitgeven (1) en aan de andere kant juist wat meer zodat je goed spul hebt (2). :P
Zo is het toch met alles? Koop ik een Parkside boor en potentieel volgend jaar weer een nieuwe, of een duurdere die hopelijk langer mee gaat? Pleur ik een schuurtje neer dat over 5 jaar weer vervangen kan worden, of een gefundeerd, degelijk stenen bouwwerk dat een leven mee kan?

Dit is altijd een persoonlijke afweging. Kan ik de investering betalen of niet? Steun ik liever een lokale, Europese of Chinese economie/fabrikant? Geef ik om de afvalberg die de wegwerpcultuur produceert? Ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:17
Blomminator schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:17:
@FRANQ en @Framoes
Ik ken deze techniek niet - nuttig. Zal het eens proberen.
Dat is nog wel een ding. Een zaag kopen is zo gepiept, maar hoe je er (veilig) mee werkt... En wat je er (niet) mee kunt.
Daar wil ik meer in leren.
De filmpjes van Timmerman Koos zijn meestal wel interessant om te kijken. Hij legt dat soort dingen ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
microcuts schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:04:
Zo is het toch met alles? Koop ik een Parkside boor en potentieel volgend jaar weer een nieuwe, of een duurdere die hopelijk langer mee gaat? Pleur ik een schuurtje neer dat over 5 jaar weer vervangen kan worden, of een gefundeerd, degelijk stenen bouwwerk dat een leven mee kan?

Dit is altijd een persoonlijke afweging. Kan ik de investering betalen of niet? Steun ik liever een lokale, Europese of Chinese economie/fabrikant? Geef ik om de afvalberg die de wegwerpcultuur produceert? Ga zo maar door.
Nee, zo bedoel ik dat niet.
Bits worden hier gezien als verbruiksartikelen én als artikelen die je van goede kwaliteit moet nemen.
Dus bits moet je én regelmatig vervangen én duurder kopen zodat je kwaliteit beter is.

Dus juist niet het voordeel wat jij schetst van óf goedkoper en dan maar wat minder duurzaam óf duurder en duurzamer (immers ook de duurdere bits zijn verbruiksartikelen die je relatief snel vervangt)

Daarnaast is het ook een van de weinig hier besproken artikelen waarbij iedereen wel weer haar eigen mening/ervaring heeft en wat je schijnbaar weinig objectief kunt vergelijken.

Komt bij dat ik zulk soort dingen ook veel te moeilijk over doe en ik ook gewoon wat minder over na zou kunnen denken en gewoon wat bestellen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Piet91 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:10:
[...]

Bits worden hier gezien als verbruiksartikelen én als artikelen die je van goede kwaliteit moet nemen.
Dus bits moet je én regelmatig vervangen én duurder kopen zodat je kwaliteit beter is.

Dus juist niet het voordeel wat jij schetst van óf goedkoper en dan maar wat minder duurzaam óf duurder en duurzamer (immers ook de duurdere bits zijn verbruiksartikelen die je relatief snel vervangt)

Daarnaast is het ook een van de weinig hier besproken artikelen waarbij iedereen wel weer haar eigen mening/ervaring heeft en wat je schijnbaar weinig objectief kunt vergelijken.

Komt bij dat ik zulk soort dingen ook veel te moeilijk over doe en ik ook gewoon wat minder over na zou kunnen denken en gewoon wat bestellen. :+
Mijn huidige (wera) bits gaan alweer 5+ jaar mee en hebben een volledige verbouwing achter de rug. Voornamelijk torx 15, 20 en 25 dan.
Ik ben 1x een bitje verloren en dat is dan ook de enige die ik vervangen heb. Eerst door goedkope zooi die ik had liggen, en toen daar er 4 van doorheen gingen in een maand heb ik weer dezelfde wera gekocht.

Wat mij betreft dus niet echt een gebruiksartikel.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:44

Dus juist niet het voordeel wat jij schetst van óf goedkoper en dan maar wat minder duurzaam óf duurder en duurzamer (immers ook de duurdere bits zijn verbruiksartikelen die je relatief snel vervangt
Ik begrijp je én én verhaal gewoon niet denk ik. Je koopt toch juist betere kwaliteit zodat het minder regelmatig vervangen moet worden?

We zijn het er allemaal over eens dat een Wera bit fijner in gebruik is dan een Aldi bit, langer mee gaat, in Duitsland is gemaakt ipv China. Vervolgens is het een persoonlijke afweging of je daar extra geld voor over hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door microcuts op 17-04-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-03 14:54
Ik heb zelf de wera diamond bits. Deze set om precies te zijn: https://www.weragereedsch...-delig-4013288179814.html.

Ik gebruik deze ook met mijn DTD171, volgens mij is het voor hout en andere "normale" gebruiksomstandigheden helemaal niet nodig en misschien zelfs slechter om impact bits te kopen, en voldoen "niet-impact" bits ook.

Erg tevreden over deze set, door de diamondcoat hou je echt veel grip in de schroefkop. Verder kan ik deze site ook aanraden, nette prijzen en snelle service.

Edit: Zie ook dit filmpje voor meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=zMRL0l5Kl-c

[ Voor 8% gewijzigd door larsbeumer.apd op 17-04-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-05 22:09
larsbeumer.apd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:35:
Ik heb zelf de wera diamond bits. Deze set om precies te zijn: https://www.weragereedsch...-delig-4013288179814.html.

Ik gebruik deze ook met mijn DTD171, volgens mij is het voor hout en andere "normale" gebruiksomstandigheden helemaal niet nodig en misschien zelfs slechter om impact bits te kopen, en voldoen "niet-impact" bits ook.

Erg tevreden over deze set, door de diamondcoat hou je echt veel grip in de schroefkop. Verder kan ik deze site ook aanraden, nette prijzen en snelle service.

Edit: Zie ook dit filmpje voor meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=zMRL0l5Kl-c
Heb dezelfde en ben ook erg te spreken over deze, pasvorm is fantastisch en ze gaan lang mee. Echter zou ik ze voor een impact denk ik niet opnieuw kopen. Misschien komt het omdat ik ze met een adapter in mijn slagmoeraanzetter doe, maar die coating ram je er meteen vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
[...]

Hoe beter de producten, hoe minder vaak er vervangen hoeft te worden en/of hoe fijner ze werken. Ja, bits slijten. En ja, kwalitatief goede bits werken fijner en gaan zeer waarschijnlijk langer mee en/of kunnen zwaardere klussen aan. Dat ze slijten betekent niet per definitie dat je ze dan naar zo goedkoop mogelijk moet halen.

[ Voor 3% gewijzigd door wheel op 17-04-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
Zit een beetje vast in het lijmklemmen doolhof.. Ben opzoek naar 2 of 3 snelspan lijmklemmen, het liefst 300mm. Evt is 1 a 2 F stijl klemmen ook een optie, maar dan enkel met 80-120mm+ in diepte.

Heb een aantal van de Action van €2, doen t prima. Helaas op bij de Action, en één keer Action is voor mij wel weer genoeg in deze tijd. Dus opzoek naar een alternatief en twijfel tussen budget of een goed merk.

Denk dat budget toch mijn voorkeur heeft. Dan denk ik aan pakweg 2/3/4 euro per klem. Uiteraard zal de kwaliteit dan niet top zijn, maar dat is niet erg. Heb echter online nog niet echt wat kunnen vinden. Iemand daarvoor nog een tip?

Iets duurder voor een goed merk mag ook, maar 15 euro voor een klem vind ik wat te veel, zeker gezien je al snel aardig wat klemmen nodig hebt kan dat aardig oplopen. Voor dat bedrag koop je 7 action klemmen, en zelf als er af en toe één breekt is dat wel een erg groot verschil.

Deze Irwin Micro 100mm klemmen zijn ook voor €10 te vinden (2 stuks). €5 per stuk voor klemmen van een naar ik begrijp erg goed merk (?) lijkt me ook wel een leuke optie, ondanks dat ze zo klein zijn (kan ook weer een voordeel zijn). Is echter wel weer hun instap lijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Ik heb zelf de snelspanners van ecotools, deze bevallen mij erg goed en klemmen veel beter dan de action variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:22
[...]

Dat de Makita bits sterke magneet hebben. Leuk, maar wat ik in dit topic vooral lees over bits is dat:
2) Verschil in slechte en goede bit(sets) zit vooral in hoe sterk de bits zelf zijn; of ze snel slijten.

[...]

De Wera Impaktor zijn niet wereldschokkend duurder, de bekende set is pak 'm beet een 10 euro duurder dan de Milwaukee/Bosch sets, maar procentueel natuurlijk wel 25% duurder.
En dan betwijfel ik inderdaad of het waard is, want ook over de Wera lees ik genoeg negatieve reviews.
Ik heb het nog een beetje anders gedaan.
Heb een redelijk setje Metabo bits voor mijn accuboor en heb voor mijn slagschroevendraaier een paar specifieke Bits van Witte (te koop bij hornbach) en dopjes (ook Witte dacht ik) gekocht.
Ik gebruik mijn slagschroevendraaier eigenlijk maar alleen voor de grotere maten torx of schroeven met een zeskant aansluiting.
Kruisschroeven koop ik niet meer nieuw en gebruik ik echt alleen nog maar als het echt niet anders kan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Waar precies is "hier" volgens jou?
Prima dat jij het als verbruiksobject ziet, maar ik zie het niet zo. Ik tyf mijn schroevendraaiers toch ook niet weg als ik ze 100x gebruikt heb? Het is geen doos tissues 8)7

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Bij sommige merken krijg je bij een doos schroeven het bijbehorende bitje er bij. Zeker als het je werk is zijn bitjes net zo duurzaam als plastic bekers, ondanks dat je echt je best doet om ze te bewaren raak je ze elke keer weer kwijt.
Daarnaast ragt menig slagschroevendraaier de standaard bitjes aan gort bij het bouwen van een tuinhuisje, dan wordt het vanzelf een gebruiksvoorwerp.

[ Voor 24% gewijzigd door jadjong op 17-04-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
jadjong schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:23:
Daarnaast ragt menig slagschroevendraaier de standaard bitjes aan gort bij het bouwen van een tuinhuisje, dan wordt het vanzelf een gebruiksvoorwerp.
Dan gebruik je toch echt de verkeerde bitjes.
Die korte zijn voor een schroef machine
Voor slagschroefmachines heb je speciale bits met een torsie stuk erin.

Ik heb zo'n set en die gaat al meerdere verbouwingen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Die bit zit niet in een bithouder, dus het is geen magnetisme. Hij wil aantonen dat de bitjes zo strak zijn gemaakt dat schroeven er goed op blijven zitten (en andersom). Mijn persoonlijke ervaring is dat het per combinatie van merk bitje en schroef verschilt.

Ecotools schroeven werken bijvoorbeeld goed met de Wiha bitjes die Ecotools (toevallig of bewust) ook verkoopt. Maar Dynaplus schroeven vallen daar constant af. Daarbij werken Saxton bitjes weer beter. Die zijn wat scherper bij de punt.

Dan heb je ook nog Spax en Würth die aan vendor lock-in doen dmv speciale bitjes voor bij hun schroeven.
[...]

Ik heb die Milwaukee bitset voor iets meer dan €20 gekocht, dus dat was wel een gunstige prijs toen. Maar misschien was het een aanbieding.

En @ de bit-discussie:

Bitjes zijn net als zaagjes, zaagbladen, etc verbruiksartikelen. Ze slijten en kunnen breken bij regelmatig gebruik. Gewone bitjes breken vrij snel bij gebruik met een slagschroevendraaier, maar ook slagbitjes kunnen breken. Ze zijn harder, maar niet van diamant.

In theorie kan je ook tig jaar doen met een cirkelzaagblad, als je hem weinig gebruikt en alleen zacht hout zaag.

[ Voor 9% gewijzigd door Framoes op 17-04-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
FRANQ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:28:
[...]

Dat snap ik, daarom zit er in elk doosje schroeven een nieuwe. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bits zijn enkel verbruiksartikelen als je ze niet genoeg in de slagschroevendraaier gebruikt; in tegenstelling tot een schroefmachine rost die alles erin zonder uit de kop van de schroef te slippen.

/runs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@microcuts en @wheel Mijn punt komt geloof ik niet helemaal over nee. :P
Ik bedoel niet de 2 uitersten.
Dat zou betekenen de goedkoopste bitjes nemen en zeer regelmatig vervangen/nieuwe kopen of dure bitjes nemen en 'nooit' vervangen.

Ik bedoel meer waar je op het punt waarbij meer uitgeven aan bitjes niet loont in betere levensduur/fijner in gebruik. Die Milwaukee set lijkt prima, is het dan bijvoorbeeld toch slim om meer uit te geven aan Wera omdat deze mogelijk wat langer uithouden?
Dat ze tijdens gebruik waarschijnlijk fijner werken lijkt men in dit topic wel aardig over eens te zijn.
(Terwijl je overigens elders op internet iedereen wel weer een andere mening de verscheidene merken heeft; de een vind Milwaukee/Bosch/Wera fantastisch, de ander vind het weer troep)
The Eagle schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:57:
Waar precies is "hier" volgens jou?
Prima dat jij het als verbruiksobject ziet, maar ik zie het niet zo. Ik tyf mijn schroevendraaiers toch ook niet weg als ik ze 100x gebruikt heb? Het is geen doos tissues 8)7
Zoek op het woord 'verbruiksartikel' in deze topicreeks en je komt deze mening geregeld tegen.

Maar goed; ik denk waarschijnlijk veel te moeilijk en moet waarschijnlijk maar gewoon die Milwaukee set nemen. Genoeg verschillende soorten bitjes en als het niet goed mocht blijken moeten we mijn Milwaukee fanboy broer maar boos aankijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
FRANQ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:28:
[...]

Impact bitjes heb je ook gewoon kort. Zie bijvoorbeeld de sets van Wera/Milwaukee/Bosch/Makita. Daar zitten zowel korte als lange bitjes met zo'n torsiestuk in. De korte bitjes zijn ook geschikt voor slagschroevendraaiers.

Ik heb zowel gewone als slagbitjes T20 en die gewone bitjes worden na een dag werken wokkels. Slagbitjes in een te grote schroefkop trouwens ook.
Slonzo schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:46:
Bits zijn enkel verbruiksartikelen als je ze niet genoeg in de slagschroevendraaier gebruikt; in tegenstelling tot een schroefmachine rost die alles erin zonder uit de kop van de schroef te slippen.

/runs :+
Met doorslippen sloop je vooral je schroeven. Maar ook in een slagschroevendraaier slijt (en breekt) een bitje. Als ze voor eeuwig mee gaan verkopen fabrikanten uiteindelijk vrijwel niks meer :P

Ik heb iig al genoeg bitjes gebroken met m'n slagschroevendraaier.

@Piet91 Ik heb helemaal niks met Milwaukee, maar die bitjes zijn prima. Hoor je ook het van iemand die geen fan is.

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 17-04-2020 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Framoes schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:10:
[...]

Impact bitjes heb je ook gewoon kort.
Vaak zit er bij die impact setjes ook gewoon een bithouder met torsie deel.

* Orion84 gebruikt al een tijd de XTT bits van makita.
Afbeeldingslocatie: https://www.mtools.nl/media/catalog/product/cache/3/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/-/b-30754.jpg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Orion84 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:10:
[...]

Vaak zit er bij die impact setjes ook gewoon een bithouder met torsie deel.

* Orion84 gebruikt al een tijd de XTT bits van makita.
[Afbeelding]
Die Makita XTT bitjes (topbitjes trouwens) hebben idd zo'n bithouder met zo'n smal torsiedeel. Die van Milwaukee is een gewone bithouder in een andere kleur.

Ik gebruik zelf korte bithouders van Wera. Wel een goeie magneet, maar niet te veel extra lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:34
Ik heb deze set: https://www.gereedschapce...2BNwjtEAQYASABEgIJJ_D_BwE

En die bevalt me prima op de slagschroevendraaier. Het is me alleen nooit duidelijk geworden waarom er een dop 19 en 21 in deze set zit? Ik dacht dat is nu een mooi moment om te vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:39
vegboy schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 07:24:
Ik heb deze set: https://www.gereedschapce...2BNwjtEAQYASABEgIJJ_D_BwE

En die bevalt me prima op de slagschroevendraaier. Het is me alleen nooit duidelijk geworden waarom er een dop 19 en 21 in deze set zit? Ik dacht dat is nu een mooi moment om te vragen :)
Om je velgen te wisselen? Wielmoeren zijn vaak 17 of 19, wellicht dat een pick-up truck 19 of 21 heeft, want Amerikaans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:34
Den_S85 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 07:39:
[...]

Om je velgen te wisselen? Wielmoeren zijn vaak 17 of 19, wellicht dat een pick-up truck 19 of 21 heeft, want Amerikaans?
Maar die twee doppen hebben een 1/2" aansluiting en de rest is 1/4" hex. Ik heb wel adapters, maar die zijn wellicht niet sterk genoeg om de slagen van de slagschroevendraaier aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 17:30
vegboy schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 07:41:
[...]

Maar die twee doppen hebben een 1/2" aansluiting en de rest is 1/4" hex. Ik heb wel adapters, maar die zijn wellicht niet sterk genoeg om de slagen van de slagschroevendraaier aan te kunnen.
Denk inderdaad voor wielmoeren, 21 gebruikt o.a. toyota. Wielmoeren van auto’s moet je officieel met ca. 110 Nm vastzetten dus de meeste slagschroefmachines redden dat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

vegboy schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 07:41:
[...]

Simpel adaptertje trekt het wel hoor. Het is niet dat je dat dagelijks meerdere keren doet ofzo. Sure, zal op enig moment een keer stuk gaan, maar met max 40 bouten per jaar ( 4 wielen x 5 bouten x 2 wielwissels) duurt dat wel ff ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik heb dus net een Bosch GKT55 gekocht en wil daar mee gaan zagen. Ik heb echter geen stofzuiger - en hier ook echt geen plek voor het op het moment. Al het gereedschap staat bij pa in de schuur. Hij schiet me neer denk ik als ik een stofzuiger kom brengen.. :X

Nu kan alles qua houtsplinters wel de vrije natuur in (dan werk ik op de oprit) maar goed, dan sta ik na afloop weer als Jan Hen nog 2 uur langs met een stoffer de rozenstruik te poetsen.
Dus zag ik dit: https://www.amazon.de/dp/B007GJDPT6?ref_=ast_sto_dp
Heeft zoiets enige nut op een GKT of zit dat met 3 seconden helemaal vol.
Het is niet erg om dan wat vaker te ledigen/uit te kloppen.

Wellicht dat ik ook binnen een deur een 3mm korter moet maken, dan zou het bijv handig zijn.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
@Blomminator Als je die zaag serieus gebruikt, ontkom je niet aan een stofzuiger. Zo'n stofzak vangt een deel van het stof wel af, echter zorgt die er ook voor dat een deel van het stof niet meer zo gemakkelijk weg kan. Als je een stofzuiger gebruikt, heb je zelf bij het zaken ook veel minder last van het stof.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

JB

Cédric roelt!

Wie heeft zijn Makita accu's inmiddels (op een normale manier) ontvangen :? Man man man, ik snap dat in tijden van corona, zaken vertragen etc maar 0 communicatie icm 6+ weken wachten op je accu's gaat nu vervelen :/ Aanvragen zijn al lang goed gekeurd.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 18-04-2020 12:08 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:46
@JB ach, bij DeWalt gaat het niet anders. Nu twee accu's via de DeWalt actie, 1 in december en 1 onlangs, en beide deden er lang over en kwamen binnen zonder aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Ja het duurt wel achterlijk lang, 12 maart bevestiging, 2 april goedkeuring en zit nog steeds te wachten op de eerste accu voor m'n DDF484. Later ook nog de DTD155 gekocht en deze 1 april ingeschreven, hiervan wacht ik nog op goedkeuring.

De gratis zaklamp bij de SP6000 had ik daarentegen wel binnen 3/4 weken binnen, terwijl ik daar niet echt op zat te wachten.

Ik heb afgelopen week m'n hout binnen gekregen en wil m'n nieuwe tools gebruiken }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

JB

Cédric roelt!

Vinze schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:56:

...en wil m'n nieuwe tools gebruiken }:|
Dit inderdaad! :( :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Toen ik m'n nieuwste speeltje gisteren voor het eerst vastnam, was ik een beetje verrast door het gewicht...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nywrGoKm.jpg

Toen bleek dat dat volkomen onterecht was, schrok ik eigenlijk nog meer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f2pljEhm.jpg

De Bosch is ~150 gram lichter dan de Makita (beide '12V' met 2.0Ah accu, en ja, beide volgeladen :+), terwijl de Makita eigenlijk veel lichter aan lijkt te voelen... :o Ik vermoed doordat de balans helemaal anders is? Niet verwacht dat dat bij deze lage gewichten al zo'n groot verschil in perceptie zou geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Slonzo schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:52:
Toen ik m'n nieuwste speeltje gisteren voor het eerst vastnam, was ik een beetje verrast door het gewicht...

[Afbeelding]

Toen bleek dat dat volkomen onterecht was, schrok ik eigenlijk nog meer:

[Afbeelding]

De Bosch is ~150 gram lichter dan de Makita (beide '12V' met 2.0Ah accu, en ja, beide volgeladen :+), terwijl de Makita eigenlijk veel lichter aan lijkt te voelen... :o Ik vermoed doordat de balans helemaal anders is? Niet verwacht dat dat bij deze lage gewichten al zo'n groot verschil in perceptie zou geven :)
Rotatiemassatraagheid van de Makita is natuurlijk een stuk groter omdat er meer gewicht verder naar van het center af zit. Kan zijn dat de balans ook net wat fijner uitpakt voor je. Vergelijk het een beetje met lopen met 1 zware koffer en met 2 zware koffers; het extra gewicht boeit niet zo veel; het loopt alsnog fijner. Idem met een zware grip onder een DSLR; het zwaartepunt komt meer richting je hand en het vastpakken is fijner.

De -35 FC is weer ietsje lichter trouwens >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Bedankt voor de reacties jongens, zojuist de Milwaukee set besteld.
Dus @Vinze Keuze is dus Milwaukee geworden. :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vinze schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:56:
Ja het duurt wel achterlijk lang, [...]

Ik heb afgelopen week m'n hout binnen gekregen en wil m'n nieuwe tools gebruiken }:|
Heel vervelend allemaal, maar met klagen in dit topic gaat die accu er niet sneller komen. Als je wilt weten waar ie blijft: bel Makita. Laten we in dit topic a.u.b. een beetje on-topic blijven en het geklaag over vertraagde accu's achterwege laten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Gisteravond de knoop doorgehakt en de Scheppach invalzaag besteld. Mochten er meer mensen dat ding overwegen, ik heb voor 138 euro inclusief bezorging de zaag, rails, klemmen, kiepbeveiliging en tweede zaagblad (24 & 48 tanden). Beter dan de sets die ik steeds tegenkwam bij de usual suspects.

Was bij Lefeld.de, verzending met UPS en accepteren creditcard en PayPal. Zag wel goeie reviews over die lui op Woodworking en klusforum van Fok, dus durfde het icm verzekering via creditcard wel aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Waar komt toch die fascinatie vandaan om gereedschap zo goedkoop mogelijk te kopen?

Ik betaal liever 2 tientjes meer aan een bedrijf dat een goed stukje service verleend en een nederlands bedrijf is.

Mijn gereedschap wordt opgehaald als het defect is en komt gerepareerd terug voor niets.

Ik zal wel geen echte nederlander zijn.

En die posts over die Makita accu's mogen inderdaad achterwege blijven, het is gratis dus wat geduld hebben mag best , zeker in deze rare tijd.

Fijn weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Blomminator schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:30:
Ik heb dus net een Bosch GKT55 gekocht en wil daar mee gaan zagen. Ik heb echter geen stofzuiger - en hier ook echt geen plek voor het op het moment. Al het gereedschap staat bij pa in de schuur. Hij schiet me neer denk ik als ik een stofzuiger kom brengen.. :X

Nu kan alles qua houtsplinters wel de vrije natuur in (dan werk ik op de oprit) maar goed, dan sta ik na afloop weer als Jan Hen nog 2 uur langs met een stoffer de rozenstruik te poetsen.
Dus zag ik dit: https://www.amazon.de/dp/B007GJDPT6?ref_=ast_sto_dp
Heeft zoiets enige nut op een GKT of zit dat met 3 seconden helemaal vol.
Het is niet erg om dan wat vaker te ledigen/uit te kloppen.

Wellicht dat ik ook binnen een deur een 3mm korter moet maken, dan zou het bijv handig zijn.

Iemand ervaring mee?
Zo'n stofzak is praktisch voor precies wat jij beschrijft: buiten zagen zonder daarna te moeten vegen. Als je niet direct een stofzuiger wil aanschaffen, maar wel al graag wil beginnen met zagen, is dit wel een prima tijdelijke oplossing.

Ik heb deze Bosch een tijd gebruikt en sindskort een Festool stofzak. Vangen ongeveer hetzelfde op tijdens het zagen, maar de Festool is groter. De Bosch is vrij snel vol. Een paar lange zaagsnedes en je moet hem echt legen. Anders gaat de uitlaat op de zaag ook vollopen en valt het zaagsel er uiteindelijk aan alle kanten uit.

De Festool paste niet direct op m'n Makita invalzaag, dus daar moet je wel even over nadenken. Weet niet hoe de aansluiting op de zaag is bij de Bosch invalzaag, maar als ik zie hoe een Bosch stofzuiger past, lijkt dat volgens mij redelijk op die van Makita. Ik heb het met een verloopstuk van Starmix dat ik had liggen kunnen fixen, maar dat is natuurlijk niet per se ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
Wat is jullie ervaring met de garantie / reparatie van Makita?

Daarnet is er een freesbitje van 8mm afgebroken en die belande in het motorhuis van m'n Makita RT0700. Na nadere inspectie bleek dat alleen de ventilator is gesneuveld (alle bladen liggen eraf), maar verder lijkt de motor / spoelen onbeschadigd. Misschien 'by-design', een nieuwe ventilator kost via Kruis nog geen anderhalve euro, maar ik denk eraan om hem gewoon via de Hornbach op te sturen. Ik heb hem in maart vorig jaar gekocht, helaas niet de extra garantie afgesloten, maar ik vraag mij af of dit ook valt onder garantie of 'user error' (maarja, kan gebeuren dat een bitje afbreekt, dat zou niet een machine moeten slopen).

Ik heb hem echter wel even uit elkaar gehaald om te kijken wat de schade was en de rommel eruit te halen. Geen gekke dingen, maar de sticker met het typenummer is natuurlijk wel kapot nu. Iemand ervaringen met de reparaties? Ik las op de website dat ze in max 48 proberen te repareren, maar hoe coulant zijn ze met het verlenen van garantie, en de eventuele kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

@TheJVH ik zou even mail met Makita alvorens hem naar Hornbach te brengen. Zij kunnen je vast wel vertellen of dit wel/geen garantie is, of het moeilijk zelf te doen is en/of wat het zou kosten. Geen ervaringen met reparaties, maar qua kleine onderdelen al een keer (kosteloos) hulp gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
MLLL schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:31:
Waar komt toch die fascinatie vandaan om gereedschap zo goedkoop mogelijk te kopen?

Ik betaal liever 2 tientjes meer aan een bedrijf dat een goed stukje service verleend en een nederlands bedrijf is.

Mijn gereedschap wordt opgehaald als het defect is en komt gerepareerd terug voor niets.

En die posts over die Makita accu's mogen inderdaad achterwege blijven, het is gratis dus wat geduld hebben mag best , zeker in deze rare tijd.

Fijn weekend.
Na inmiddels slechte ervaringen met de service van Toolnation, Toolmax en de Gamma met daar tegenover alleen een positieve ervaring bij het Gereedschapcentrum staat Nederland er met de service in mijn ogen nog niet best voor.

Amazon en SVH24 daarentegen zijn meermaals echt geweldig gebleken met hun service en zijn daarbij ook nog eens een stuk goedkoper over het algemeen. Ik blijf het dus wel lekker allemaal voor de laagste prijs in Duitsland bestellen omdat zowel de portemonnee als ikzelf bij service kwesties er gelukkiger van wordt.

De lokale handel hier is wel netjes qua service, maar daar betaal je voor het gemiddelde Bosch gereedschap vrolijk 50% meer. Festool producten koop ik wel daar omdat het verschil inderdaad toch maar 2 tientjes is op zeg €500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
MJV schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:10:
@TheJVH ik zou even mail met Makita alvorens hem naar Hornbach te brengen. Zij kunnen je vast wel vertellen of dit wel/geen garantie is, of het moeilijk zelf te doen is en/of wat het zou kosten. Geen ervaringen met reparaties, maar qua kleine onderdelen al een keer (kosteloos) hulp gehad.
Hm, hij zou toch binnen garantie moeten zijn (31-8 gekocht). Heb even met Makita gemailed met de vraag of dit binnen garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

TheJVH schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:34:
[...]

Hm, hij zou toch binnen garantie moeten zijn (31-8 gekocht). Heb even met Makita gemailed met de vraag of dit binnen garantie valt.
Ja qua tijdsduur zondermeer, maar wat betreft het user error of normaal gebruik gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
MJV schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:36:
[...]

Ja qua tijdsduur zondermeer, maar wat betreft het user error of normaal gebruik gedeelte.
Moet eerlijk zeggen dat ik best verbaast ben dat er zomaar iets in kan vallen, blijkbaar zijn die gaten daar groot genoeg voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
MLLL schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:31:

Fijn weekend.
Ik ken eerlijk gezegd geen bedrijven die nog gereedschap op komen halen, op Hilti na. Zelfs de lokale bouwhandels doen dat niet. En die vragen veel meer dan Nederlandse webshops. Veel van die webshops zijn trouwens gewoon gereedschapszaken die een webshop erbij uitbaten.

Als webshops met hun winkel dichterbij zitten, haal ik gereedschap liever op. Helaas zitten de winkels waar ik vaak bestel in Eindhoven en Groningen en dat is allebei ongeveer 1,5 uur rijden.

Overigens probeer ik zo min mogelijk bij Amazon te kopen. Vooral vanwege hun belastingontwijking en hoe ze te werk gaan om concurrentie uit te roeien en een monopolie te creëren.
TheJVH schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:43:
Wat is jullie ervaring met de garantie / reparatie van Makita?

Daarnet is er een freesbitje van 8mm afgebroken en die belande in het motorhuis van m'n Makita RT0700. Na nadere inspectie bleek dat alleen de ventilator is gesneuveld (alle bladen liggen eraf), maar verder lijkt de motor / spoelen onbeschadigd. Misschien 'by-design', een nieuwe ventilator kost via Kruis nog geen anderhalve euro, maar ik denk eraan om hem gewoon via de Hornbach op te sturen. Ik heb hem in maart vorig jaar gekocht, helaas niet de extra garantie afgesloten, maar ik vraag mij af of dit ook valt onder garantie of 'user error' (maarja, kan gebeuren dat een bitje afbreekt, dat zou niet een machine moeten slopen).

Ik heb hem echter wel even uit elkaar gehaald om te kijken wat de schade was en de rommel eruit te halen. Geen gekke dingen, maar de sticker met het typenummer is natuurlijk wel kapot nu. Iemand ervaringen met de reparaties? Ik las op de website dat ze in max 48 proberen te repareren, maar hoe coulant zijn ze met het verlenen van garantie, en de eventuele kosten?
Je hebt in principe twee of drie jaar garantie, maar omdat je hem open hebt gemaakt kan het zijn dat je garantie is vervallen. Misschien als je het uitlegt, dat ze er dan begrip voor hebben. Helemaal omdat het natuurlijk niet heel handig is dat er zomaar iets in kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Framoes schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:56:
[...]

Ik ken eerlijk gezegd geen bedrijven die nog gereedschap op komen halen, op Hilti na. .
Ik bestel mijn gereedschap waar we ook onze bevestigingsmiddelen kopen. Vertegenwoordiger vult zelf het magazijn bij ons bij en neemt dan eventueel defect gereedschap mee om het op te sturen.
Bedrijf heet Metain uit Nieuw Vennep.

Heb voor de grap eens gekeken wat accugereedschap kost bij Hilti,dan springen de tranen in je ogen wat is dat duur. Dat is gewoon factor 2 zo duur dan Makita of Milwaukee ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MLLL schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:17:
[...]

Ik bestel mijn gereedschap waar we ook onze bevestigingsmiddelen kopen. Vertegenwoordiger vult zelf het magazijn bij ons bij en neemt dan eventueel defect gereedschap mee om het op te sturen.

Heb voor de grap eens gekeken wat accugereedschap kost bij Hilti,dan springen de tranen in je ogen wat is dat duur. Dat is gewoon factor 2 zo duur dan Makita of Milwaukee ed.
Ah, op die manier. Ik heb geen magazijn, dus dan zou het bij me thuis of op een klus moeten worden opgehaald. Vandaar dat ze dat dan niet doen.

Hilti doet dat overigens wel. Die halen het op en vaak is het een dag later gerepareerd. Je krijgt een eigen vertegenwoordiger die nieuw gekocht gereedschap ook langs kan brengen op een klus. Er is de mogelijkheid machines te testen op locatie. En het is kwalitatief goed gereedschap.

De garantie is volgens mij gewoon twee jaar, maar volgens mij zijn ze coulant. Ik dacht dat ze vroeger 10 of 15 jaar garantie gaven. Doen ze in de VS/Canada nog steeds en daar zijn de prijzen ook nog eens gelijk aan die van Makita. Maar je krijgt daar nog net geen gratis gereedschap bij een pak wasmiddel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 25-04 23:49
[...]

Framoes schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:59:
[...]

Ah, op die manier. Ik heb geen magazijn, dus dan zou het bij me thuis of op een klus moeten worden opgehaald. Vandaar dat ze dat dan niet doen.

Hilti doet dat overigens wel. Die halen het op en vaak is het een dag later gerepareerd. Je krijgt een eigen vertegenwoordiger die nieuw gekocht gereedschap ook langs kan brengen op een klus. Er is de mogelijkheid machines te testen op locatie. En het is kwalitatief goed gereedschap.

[...]
En dat is dus beetje het verschil, met sommige anderen hier. Ik gebruik het spul sporadisch, zeker niet zakelijk en ben er nooit van afhankelijk. M'n computerspul is kwaliteit, lokaal en goed gedekt, want daar ben ik van afhankelijk. Gereedschap, minder cruciaal voor mij. In mijn ervaring is afhandeling garantie tussen Duitsland of gemiddelde bouwmarkt hier niet zo verschillend, zoals iemand hierboven al opmerkte, en als ik het paar weken kwijt ben is dat prima.

Daar staat tegenover dat ik maandelijks 1700 binnenkrijg, dus beetje kritisch naar m'n uitgaven kijk. Ik wil met liefde de lokale specialist steunen, en soms doe ik dat ook wel, maar soms is het verschil gewoon te groot om budgettair te verantwoorden. In het geval dat je eerdere post triggerde, Mill, scheelde dit totaal zo'n 60 euro op bestelling van 138, dat vind ik dus zo'n geval. Als het 1 of 2 tientjes scheelt, prima, eens, maar 60 met de goedkoopste grootgrutter hier, met zaagblad en klemmen? Tsja, daar kan ik weer andere dingen mee.

No hard feelings, en ik snap het punt echt wel, maar referentiekader maakt uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
TheJVH schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:42:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik best verbaast ben dat er zomaar iets in kan vallen, blijkbaar zijn die gaten daar groot genoeg voor...
Ik zou eerder verbaasd zijn als je garantie krijgt op iets dat je zelf sloopt, verzonnen fouten in het ontwerp doen hier niks aan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Klopt, maar als je Hilti stuk gaat bel je op en komen ze hem onsite maken. Zie je in de bouw vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malinwa001
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-10-2024
Goedemiddag,

Nu iedereen zoveel extra tijd heeft en wil klussen kan ik niet achter blijven.
Vooral de vrouw wil beweging in de verbouwplannen.

We zijn dan ook op zoek naar een boormachine die niet te veel weegt en waar er een gaatje mee kan geboord worden. Ook wat schroeven in en uitdraaien in een must.

Zie door het ruime aanbod de bomen in het bos niet meer daarom jullie advies nodig.

Ben voorstander van Makita 18V (wss omdat men pa altijd dat merk gebruikte) om toch ergens de range in te korten.
Zie daar een paar setjes staan waar zowel een slagschroevendraaien en boormachine in zitten en die hebben me ook overtuigd.

Zoals : https://www.amazon.de/dp/...=aa_pcomp_prc1_prdg2_eoh1

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Maar door al die verschillen die me niet echt duidelijk zijn weet ik niet hoe ik aan een keuze moet beginnen.
Zou denken als ik die laatste set bekijk een DTD153 is goed voor wat vijzen in te draaien. en de DDF484 is goed voor gaatjes te boren.
Maar als ik dan de youtube vids bekijk (YouTube: Van kleine tot grote en lange schroeven moeiteloos bevestigen met ac...) van de DTD153 zie ik dat deze meer geschikt is voor lange schroeven en niet geschikt voor korte.

Dan maar weer verder kijken en uitkomen op de DLX2181DJ die nu nergens uit voorraad leverbaar is...
  • Zijn er andere sets die jullie aanraden.
  • DTD154 een must voor mijn toepassingen of is dit meer promo die in men hoofd is blijven hangen?
  • max 500€ (18V, 5Ah)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malinwa001
The Eagle schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:06:
[...]

Klopt, maar als je Hilti stuk gaat bel je op en komen ze hem onsite maken. Zie je in de bouw vaak genoeg.
Voor die prijs heb je dan een reserve klaar liggen voor wanneer hij stuk gaat. Moet je zelfs niet wachten tot er iemand komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:54
[...]

Zo werk ik hier ook. Vertegenwoordiger staat onder de sneltoets en als er iets stuk is dan komt ie het ophalen. Voordeel is ook dat ze zelf ook Makita mogen repareren.

Maar dat neemt niet weg dat ik zelf ook op internet rondkijk wat het spul kost. Als het verschil te groot is dan krijgt ie het echt wel te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitamine
  • Laatst online: 13:58
malinwa001 schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:30:
Goedemiddag,

We zijn dan ook op zoek naar een boormachine die niet te veel weegt en waar er een gaatje mee kan geboord worden. Ook wat schroeven in en uitdraaien in een must.

Zie door het ruime aanbod de bomen in het bos niet meer daarom jullie advies nodig.

Ben voorstander van Makita 18V (wss omdat men pa altijd dat merk gebruikte) om toch ergens de range in te korten.
Zie daar een paar setjes staan waar zowel een slagschroevendraaien en boormachine in zitten en die hebben me ook overtuigd.

Zoals : https://www.amazon.de/dp/...=aa_pcomp_prc1_prdg2_eoh1

Maar door al die verschillen die me niet echt duidelijk zijn weet ik niet hoe ik aan een keuze moet beginnen.
Zou denken als ik die laatste set bekijk een DTD153 is goed voor wat vijzen in te draaien. en de DDF484 is goed voor gaatjes te boren.
Maar als ik dan de youtube vids bekijk (YouTube: Van kleine tot grote en lange schroeven moeiteloos bevestigen met ac...) van de DTD153 zie ik dat deze meer geschikt is voor lange schroeven en niet geschikt voor korte.

Dan maar weer verder kijken en uitkomen op de DLX2181DJ die nu nergens uit voorraad leverbaar is...
  • Zijn er andere sets die jullie aanraden.
  • DTD154 een must voor mijn toepassingen of is dit meer promo die in men hoofd is blijven hangen?
  • max 500€ (18V, 5Ah)
Misschien flauw, maar heb je de search al gebruikt?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malinwa001
Vitamine schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:14:
[...]

Misschien flauw, maar heb je de search al gebruikt?
Heb nergens echt een "test" gevonden tss de verschillende sets.

Deze is ook een mogelijkheid.
Wat ik nergens op enige site vind is welke modellen de voorlopers en opvolgers zijn met een zelfde range.
Ben totaal leek, valt het op :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Enige tip die ik nu voor je heb, koop geen set. Koop 1 complete boor of slagschroefmachine en koop er een losse body bij en profiteer van de accu actie als je gaat voor Makita.

Daarnaast wat @Vitamine zegt. Er is al zo ongelofelijk veel over jouw vraag hier geschreven dat met simpel zoeken je een heel eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
Een van mijn Makita 18v accu's geeft bij mij een storing, om en om 2 ledjes aan en uit. Op de oplader geeft hij ook om-en-om groen en rood. Ik lees overal dat dit een 'storing' is, maar nergens een oplossing. Is dit gewoon RIP accu?

En hoe houden jullie de garantie van jullie accu's bij? Ik heb er inmiddels 4 van 18v, maar god mag weten wat mijn oudste was en welke ik als laatste heb gekregen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

TheJVH schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:11:
Een van mijn Makita 18v accu's geeft bij mij een storing, om en om 2 ledjes aan en uit. Op de oplader geeft hij ook om-en-om groen en rood. Ik lees overal dat dit een 'storing' is, maar nergens een oplossing. Is dit gewoon RIP accu?

En hoe houden jullie de garantie van jullie accu's bij? Ik heb er inmiddels 4 van 18v, maar god mag weten wat mijn oudste was en welke ik als laatste heb gekregen...
Serienummer? Registreren bij Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben al even bezig geweest dit topic door te pluizen, maar ik kom er nu niet uit.
Ik heb nu een Bosch Uneo accuklopboorschroevendraaier en dat is een fijn ding voor rond het huis, behalve voor normaal schroefwerk. Daarvoor is hij soms wat lomp en doordat je niet in kan stellen qua moment sloopt ie regelmatig een schroef.

Ik wil dus een goede accu schroeftol. Maar nu kwam ik in dit topic ook de slagschroevendraaier tegen en ik vraag mij af wat voor mijn situatie nu handiger is. Ik ben echt een huis tuin en keuken klusser. Mijn grootste projecten waren het bouwen van een vliering en het in elkaar zetten van een flink speelhuis. Daar komt dit najaar nog wel een nieuwe berging in de tuin bij.
Wat is voor dat soort werk nu handiger. Een normale accuschroeftol of zo'n slagschroefmachine?

Wat zijn nu de motivaties om voor het ene of het andere apparaat te kiezen (los van dat de slagschroef in principe niet boort)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 07-05 15:39
PaT schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:30:
Ik ben al even bezig geweest dit topic door te pluizen, maar ik kom er nu niet uit.

[...]

Wat is voor dat soort werk nu handiger. Een normale accuschroeftol of zo'n slagschroefmachine?

Wat zijn nu de motivaties om voor het ene of het andere apparaat te kiezen (los van dat de slagschroef in principe niet boort)
Doorgeplozen, ja? Deze afweging en bijbehorende discussie komt met veel te grote enige regelmaat voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik heb nu een Bosch Uneo accuklopboorschroevendraaier en dat is een fijn ding voor rond het huis, behalve voor normaal schroefwerk. Daarvoor is hij soms wat lomp en doordat je niet in kan stellen qua moment sloopt ie regelmatig een schroef.

Ik wil dus een goede accu schroeftol. Maar nu kwam ik in dit topic ook de slagschroevendraaier tegen en ik vraag mij af wat voor mijn situatie nu handiger is. Ik ben echt een huis tuin en keuken klusser. Mijn grootste projecten waren het bouwen van een vliering en het in elkaar zetten van een flink speelhuis. Daar komt dit najaar nog wel een nieuwe berging in de tuin bij.

Normale 'accuschroefboormachine' dus. De slagschroevendraaier is voor het indraaien van grote schroeven (hoog moment) zonder het probleem van het moeten opvangen van het koppel in de polsen. Ze maken dan wel weer een takkeherrie.

Maargoed; iedereen gaat hier los op de Makita actie, en als je anders maar 1 accu hebt kun je ze ook beiden bestellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TheJVH schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:11:

Daar staat toch wel een productiedatum op ofzo? Anders gewoon er in graveren wanneer je hem gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Binnenkort moet ik een aantal gaten maken in muren en plafonds in een nieuwbouwwoning. Nu heb ik dit eens eerder geprobeerd met een klopboor wat absoluut geen succes was; veel werk en amper een halve cm de muur in). Tijd voor wat beter gereedschap for the job.

Op zoek naar een boorhamer welke niet heel erg veel gebruikt zal worden. Prijs is belangrijk maar het moet ook een goed apparaat zijn. Dat blijkt voor iemand die hier niet vaak mee werkt nog een aardige zoektocht; wat is goed genoeg? De voorkeur gaat niet uit naar een accu versie gezien deze vrijwel altijd duurder zijn en de accu's vermoedelijk leeg zijn wanneer ik hem wil gebruiken.

Is er veel kwaliteitsverschil? De voorkeur gaat uit naar een degelijk merk ipv een "Lidl" apparaat. Enigsinds prettig handelbaar is ook belangrijk.

Is bijvoorbeeld zo iets geschikt: Bosch PBH 2500 SRE of de Makita-hr2230x4, DeWalt d25033k-combihamer of is toch iets anders aan te raden?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Een Bosch GBH 2-28 DFV uit Duitsland? Hoogte slagenergie in de 2 kg klasse en veiligheidskoppeling.

Met black friday was 'ie voor 150,- te scoren bij Amazon, compleet met de 2 boorkoppen en L boxx. Normaliter richting de 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Bor schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:54:
Binnenkort moet ik een aantal gaten maken in muren en plafonds in een nieuwbouwwoning. Nu heb ik dit eens eerder geprobeerd met een klopboor wat absoluut geen succes was; veel werk en amper een halve cm de muur in). Tijd voor wat beter gereedschap for the job.

Op zoek naar een boorhamer welke niet heel erg veel gebruikt zal worden. Prijs is belangrijk maar het moet ook een goed apparaat zijn. Dat blijkt voor iemand die hier niet vaak mee werkt nog een aardige zoektocht; wat is goed genoeg? De voorkeur gaat niet uit naar een accu versie gezien deze vrijwel altijd duurder zijn en de accu's vermoedelijk leeg zijn wanneer ik hem wil gebruiken.

Is er veel kwaliteitsverschil? De voorkeur gaat uit naar een degelijk merk ipv een "Lidl" apparaat. Enigsinds prettig handelbaar is ook belangrijk.

Is bijvoorbeeld zo iets geschikt: Bosch PBH 2500 SRE of de Makita-hr2230x4, DeWalt d25033k-combihamer of is toch iets anders aan te raden?
Toevallig heeft m'n pa die PBH 2500 en heb ik hem in het verleden wel een aantal keer gebruikt om wat gaten in de muren en plafonds te maken. Prima apparaat welke doet wat hij moet doen. Nou moesten er laatst wat gaten geboord worden in 20cm beton naar de kruipruimte en daar had de groene Bosch wel veel moeite mee.

Zelf een tijdje geleden de (blauwe) Bosch GBH 2-28 F gekocht via iBood voor 160 euro. Deze is wat groter, zwaarder en toch wel een stuk krachtiger. Ik ben voor deze gegaan omdat ik binnenkort ook wat licht sloopwerk moet gaan doen, en ik denk dat een blauwe Bosch, Makita of DeWalt wel echt betere kwaliteit en prestaties bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32

Ik heb zelf onlangs de Makita HR2230 aangeschaft. (Eventueel met laagste prijs garantie €108 bij HORNBACH). Erg fijn apparaat en gaat overal soepel doorheen. Ik heb er een set boren bij gekocht die voor de prijs erg goed zijn: https://www.hornbach.nl/s...elig/4049537/artikel.html

De andere typen heb ik geen ervaring mee maar deze is voor de prijs erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]
Het gros is hier gewoon particulier hoor, al zou ik bij Metain mijn spullen halen, dan komen ze echt niet bij mij op de dam om een defecte accuboor te halen.

Jullie zijn gewoon een goede klant waar ze toch al moeten zijn en die service kost ze dus geen drol.

edit : sterker nog, jouw "service" betaal je gwoon zelf omdat deze in de meerprijs van óf het gereedschap zit, of in de marge van de bevestigingsmiddelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 20-04-2020 09:47 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:01

ST10©DE

Dus.............

Skidmarks schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:16:
[...]

Wielmoeren van auto’s moet je officieel met ca. 110 Nm vastzetten
Waar komt deze informatie vandaan?

Lijkt me complete onzin, het aandraaimoment voor wiel- moeren / bouten verschilt per type auto. Maar als ik het fout heb hoor ik het graag.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ST10©DE schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:39:
[...]

Lijkt me complete onzin, het aandraaimoment voor wiel- moeren / bouten verschilt per type auto. Maar als ik het fout heb hoor ik het graag.
Het smakelijke beleg van het broodje aap :)

110nm wordt gehanteerd als gemiddelde en dus krijg je al snel de urban myth dat 110nm goed is.

Het is echter afhankelijk van het type auto en zelfs velg, aluminium velgen en stalen velgen verschillen ook in aanhaalmoment.

Het wordt gewoon gebruikt omdat het in X% van de gevallen ongeveer goed is.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
malinwa001 schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:30:
Goedemiddag,

Ik zou voor een 12V Accu klopboormachine gaan als het niet teveel mag wegen. Voor de meeste klussen ruim toereikend.

Misschien is een Bosch 12V of 18V flexiclick (of iets dergelijks van een ander merk) een idee als je toch wat nieuws zoekt?
ST10©DE schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:39:
[...]

Het verschilt per velgtype, niet per auto. Ik zet mijn lichtmetale velgen vast met 90 Nm en de stalen velgen met 110 Nm.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11

De aangehaalde Bosch GBH is een mooi apparaat, maar wel weer aan de dure kant voor af en toe een enkel gaatje. Wel een machine voor het leven, gebruik hem zelf ook met veel plezier. In een aanbieding zeker de paar tientjes extra waard ten opzichte van zijn groene broertje die je zelf linkt.

Die Bosch die je linkt zal wel voldoen als ik het zo hoor. De Makita en DeWalt zou ik niet kiezen vanwege het gebrek aan een hamerstand (dus alleen hameren, zonder draaien). Hoewel je nu misschien denkt dat je dat niet nodig hebt, zou ik hem wel op de machine willen hebben voor het geval dat. Mocht je ooit ergens tegels willen slopen of wat in een muur willen breken komt het toch erg fijn van pas. M'n pa had eerder die Makita, weinig mis met die machine, maar nu ik zelf de Bosch GBH heb is die Makita verkocht en komt de hamerstand toch ook vaker van pas dan ooit gedacht :)

Daarbij zou ik ook Toolnation waar je met die Makita naar linkt vermijden, levertijden van 1-4 dagen blijken in de praktijk regelmatig 1-4 maanden te zijn en de klantenservice word je vervolgens bepaald niet vrolijk van :'(

edit: voor twee tientjes meer dan een groene Bosch kan je ook voor de Bosch GBH 2-26 F gaan. De Bosch GBH 2-28 is weer vier tientjes duurder dan dat. Wel een L-Boxx erbij voor zover je daar waarde aan hecht en het voordeel van een snelspankop. Sinds de bijna twee jaar dat ik hem zelf heb, heb ik die snelspankop nog nooit gebruikt dus zie het als weinig meerwaarde :o

[ Voor 18% gewijzigd door Twijfels op 20-04-2020 10:40 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic