Vae Victus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:49:
Even een schaamteloze herhaling van mijn eerdere vraag:
Voor klussen in en om het huis ben ik op zoek naar een accu gereedschap lijn om met de tijd meerdere machines van te kopen. Nu ben ik bekend met de "bekendere" goede merken zoals DeWalt, Makita, Bosch, Milwaukee, Festool, Metabo, Hilti.
Zelf heb ik een Hitachi(Hikoki tegenwoordig) klop/schroef/boor machine die me bevalt alleen uitbreidingen op dat platform zijn lastig te krijgen en weinig in de aanbieding.
Daarnaast heb ik een decoupeerzaag/haakse slijper/reciprozaag/circelzaag/schuurmachine van o.a. Parkside en Vonroc. Echter ben ik niet tevreden over de kwaliteit en accuduur.
Qua eisen zit ik tussen professioneel gebruik en DIY/thuis in.
We hebben een redelijk oud huis waarbij ik nagenoeg alles zelf doe, (behalve stucen). Dus complete kamers strippen en weer opbouwen.
Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar een rechte zaagsnede is toch wel fijn

Ik hoor veel wisselende verhalen over Ryobi, heeft iemand daar ervaring mee? Zijn er nog andere merken die net onder het topsegment vallen qua prijs/prestatie verhouding? Of is jullie advies om toch een van de genoemde "top"merken uit te kiezen en daarbij te blijven?
Rechte zaagsnede, Makita sp6000j
Geen spijt van gehad, schijnt nagenoeg net zo goed als de festool te zijn.
En durf erom te wedden dat hij beter is dan de steppach parkside en andere budget zagen.
Dewalt zou een goed alternatief kunnen zijn.
Maar voor het eerst in mijn leven zichtwerk gedaan met eiken gefineerd plaatmateriaal a 350 euro.
Gaf wel vertrouwen deze zaag, super strak resultaat.
Hiervoor pakte ik altijd een "rechte" lat en de cirkelzaag, wat altijd scheef golvend resultaat had.
Verder zit ik qua accu spul in het Makita 18v LXT ecosysteem. Ook handig als je later een grasmaaier of heggenschaar wil, die hebben ze ook op die accu's.
Vind dat Makita spul redelijk goed betaalbaar is voor de particuliere klusser. Je koopt dan toch wel spul waar een pro het ook mee doet.
Ik kijk veel scott brown carpentery op YouTube, staan ook veel Makita en ander merk ervaringen op.
Hij was een van de YouTubers die me erop attendeerde dat de sp6000j een schuifje heeft die in de rail grijpt zodat je zaag niet kan kantelen bij 45 graden zagen. Dat heeft de festool niet.
[
Voor 5% gewijzigd door
FRANQ op 16-04-2020 19:19
]