Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Vanwege een aanstaande verhuizing, waarbij onder meer een parketvloer gelegd gaat worden en er een en ander aan kozijnen en deuren opgeschuurd gaan worden, nu op zoek naar degelijk gereedschap dat hopelijk lang meegaat. Ik heb alleen een accuboor (Bosch PSR 1800 Li-2, helaas helaas).

Ik kom nu uit op het volgende rijtje:
Cirkelzaag: Bosch GKS 55+ G. Misschien wat overdreven, maar in de aanbieding bij Gamma voor €145. De GSK 190 is een goedkoper alternatief, maar lees her en der dat deze net uit het lood zou staan. Geleiderails moeten er ook nog komen.
Schuurmachine: Bosch GSS 160-1 A multi. De combi van vlak en delta spreekt me aan.
Decoupeerzaag: mogelijk de Bosch GST 12V-70 (accu), in dit topic wordt deze aangeraden. De Bosch GST 150 CE (stekker) is nu ook goed in de aanbieding bij de Gamma, maar deze kan niet in 45 graden zagen en dat lijkt me nou net handig voor plinten en dergelijke.
In geval van de accu-decoupeerzaag eventueel aangevuld met de GOP 12V-28 multitool.

Ik ben uitgekomen op Bosch Blauw omdat dit bij bestellen uit Duitsland en met de huidige gamma aanbiedingen net even goedkoper uitvalt dan de alternatieven. Tips en ideeën? Overkill? Toch een decoupeerzaag met stekker?

Ik kan veel lezen, maar heb nog maar weinig ervaring met elektrisch gereedschap. Ik klus ook relatief weinig, maar beter 1x goed gekocht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 23:19
__REMCO__ schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:17:
[...]

Die verwisselbare kop heeft de Metabo ook, krijg je gelijk boren en beitels (voor mijn gebruik goed genoeg) en dan heb ik 5 jaar garantie. Is deze dan zoveel beter?
Ik weet niet hoe de Metabo presteert. Als je daar goede reviews van vind dan prima. Van de Bosch weet ik dat deze prima is en op dit forum vaak wordt aangeraden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Pepper92 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:24:
Vanwege een aanstaande verhuizing, waarbij onder meer een parketvloer gelegd gaat worden en er een en ander aan kozijnen en deuren opgeschuurd gaan worden, nu op zoek naar degelijk gereedschap dat hopelijk lang meegaat. Ik heb alleen een accuboor (Bosch PSR 1800 Li-2, helaas helaas).

Ik kom nu uit op het volgende rijtje:
Cirkelzaag: Bosch GKS 55+ G. Misschien wat overdreven, maar in de aanbieding bij Gamma voor €145. De GSK 190 is een goedkoper alternatief, maar lees her en der dat deze net uit het lood zou staan. Geleiderails moeten er ook nog komen.
Schuurmachine: Bosch GSS 160-1 A multi. De combi van vlak en delta spreekt me aan.
Decoupeerzaag: mogelijk de Bosch GST 12V-70 (accu), in dit topic wordt deze aangeraden. De Bosch GST 150 CE (stekker) is nu ook goed in de aanbieding bij de Gamma, maar deze kan niet in 45 graden zagen en dat lijkt me nou net handig voor plinten en dergelijke.
In geval van de accu-decoupeerzaag eventueel aangevuld met de GOP 12V-28 multitool.

Ik ben uitgekomen op Bosch Blauw omdat dit bij bestellen uit Duitsland en met de huidige gamma aanbiedingen net even goedkoper uitvalt dan de alternatieven. Tips en ideeën? Overkill? Toch een decoupeerzaag met stekker?

Ik kan veel lezen, maar heb nog maar weinig ervaring met elektrisch gereedschap. Ik klus ook relatief weinig, maar beter 1x goed gekocht..
Voor plinten gewoon een kapzaagje en verstekbak gebruiken. Dat werkt beter dan decoupeerzaag.

decoupeerzaag op accu is handig. Je gebruikt hem vaak voor "prutsklusjes" waar je met een andere machine niet wegkomt. Dan is het best handig dat het snoerloos is.

Anderen vinden dat juist een argument om voor een bedraad model te gaan: Voor die paar keer dat je hem nodig hebt, is een snoer niet lastig en stroom komt over 20jr ook nog wel uit een stopcontact. Je accu zal dan wel stuk zijn tegen die tijd.

Ik vind dat niet opwegen tegen het gemak van een accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:35
FRANQ schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:29:
[...]

Maar 2x 700mm rail waar gebruik je nou een halve rail voor?
Mijn makita rail is 1500mm en ik vind die ideaal.
Bij kleinere dingen leg ik gewoon wat onder de uiteinden.
Maar ik hoef niet elke keer de rail te koppellen.
En 1500mm is ook nog goed op te bergen.

Ik heb ook de koppelset en een 2e rail dus heb totaal 3000mm rail.
Dan kan ik gewoon een plaat in een keer over de lengte doorzagen.

Niet dat ik zeg dat 700mm niet handig is, ik heb daar geen ervaring mee.
Maar vraag me dus juist af waarvoor het handig is.
Is er ergens bekend welke merken op welke geleiderail passen? Ik heb een Metabo cirkelzaag met lange rail, maar een tweede korter exemplaar lijkt me wel handig. En omdat ik de rail al heb, ben ik ook benieuwd naar compatibiliteit met bijvoorbeeld bovenfrezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassenoudste
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 20:51
Raymond schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:33:
[...]

Voor plinten gewoon een kapzaagje en verstekbak gebruiken. Dat werkt beter dan decoupeerzaag.
[...]
Hierop voortbordurend, met die (Bosch) circelzaag gaan plinten ook makkelijk onder verstek en haaks. Ik zou er persoonlijk ook geen decoupeerzaag voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Illusion schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:27:
[...]

Als dat hele pad weg moet is dat best een klusje.
Beton weegt ongeveer 2500kg/m^3
Ik zie met een natte vinger 20mtr lang * 0,6mtr breed * 0,2mtr dik * 2500 = 6000 kg aan beton liggen. Dat is 300 brokken van 20kg.
Ondertussen de Scheppach AB1600 binnen en de machine doet prima zijn werk. Het beton is prima in grote stukken te krijgen en de trillingen vallen mee. Blij dat ik niet de lichtere heb gekozen, want dat was te licht geweest voor deze dikte (20cm). Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:16

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ach wat word ik toch altijd hebberig door dit topic

* pocket hole adapter genoteerd *

Eerst mijn project freestafel maar eens beginnen.

[ Voor 23% gewijzigd door prein2 op 09-04-2020 15:21 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Raymond schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:33:
[...]

Ik vind dat niet opwegen tegen het gemak van een accu :)
Staat genoteerd op het lijstje!

Ach ben ook wel gecharmeerd van het hele 12v accusysteem en mooi excuus om me ‘er in’ te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:40
Heeft iemand tips voor een goedkope, portable tool waarmee ik snel grof hout kan zagen?
Ik kom er net achter dat wij om de hoek een enorme houtboer hebben zitten ( :9~ ) en ging daar net even heen om hout te halen voor het volgende project, maar had wat moeite het in m'n auto te krijgen :+

Ik was er gelukkig al op voorbereid en had een handzaag mee, maar wellicht dat iemand een goedkoop tooltje weet?

Ik heb al een degelijke cirkelzaag en decoupeerzaag, maar uiteraard bedraad. Hij hoeft ook niet precies te zijn, gewoon snel is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:40
Flapperbol schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:46:
Heeft iemand tips voor een goedkope, portable tool waarmee ik snel grof hout kan zagen?
Ik kom er net achter dat wij om de hoek een enorme houtboer hebben zitten ( :9~ ) en ging daar net even heen om hout te halen voor het volgende project, maar had wat moeite het in m'n auto te krijgen :+

Ik was er gelukkig al op voorbereid en had een handzaag mee, maar wellicht dat iemand een goedkoop tooltje weet?

Ik heb al een degelijke cirkelzaag en decoupeerzaag, maar uiteraard bedraad. Hij hoeft ook niet precies te zijn, gewoon snel is voldoende.
Ik denk dat een reciprozaag aardig in de buurt komt van wat je wilt. Zit je al in een bepaald accu-ecosysteem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
Flapperbol schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:46:

Kettingzaag *O*
(op benzine natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:40
Pyramiden schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:48:
[...]

Ik denk dat een reciprozaag aardig in de buurt komt van wat je wilt. Zit je al in een bepaald accu-ecosysteem?
Ah ja, die zaag is er natuurlijk ook. De enige draadloze tools die ik heb zijn een Metabo boor en slagschroevendraaier maar het mag wat mij betreft ook een ander merk zijn. Het is voornamelijk om het hout ophalen wat makkelijker te maken.

Een budgetmerk zoals Powerplus moet hiervoor ook wel geschikt zijn.
Kom deze tegen op Amazon.de. Daar ook tweedehands (beschadigde doos) te halen voor €50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
checkdiz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:12:
[...]

Is dat niet de DDF481 maar dan op het XGT platform? Volgens mij liggen de specs vrij dicht bijelkaar, met als (belangrijke) toevoeging de Active Feedback sensing Technology
Die nieuwe is iets compacter, maar zwaarder. Qua koppel zijn ze hetzelfde. De 40V heeft iets meer toeren (650-2600 ipv 550-2100) en een elektronische koppeling. Hoewel ze vrijwel hetzelfde zijn kan die 40V volgens de specs wel grotere boren aan.
FRANQ schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:14:
[...]

Zelf zit ik in het Makita ecosysteem, heb al een hoop:

2 accu schroefmachines 18v LXT DHP482 en DDF481
Accu combihamer 18v LXT DHR241
slagschroevendraaier 18v LXT DTD153
1/2"slagmoersleutel 18v LXT DTW450
Multitool 18v LXT DTM51
Grasmaaier 18v LXT DLM432
Heggeschaar 18v LXT DUH523
Invalzaag 220V SP6000J
Bouwzuiger 220V VC2512L

Zou dus in de tussentijd wel een accu kunnen uitlenen.
Maar een beetje machine kost al meer dan die Ryobi compleet kost.
En dan moet je nog een lader en doos bij kopen.

Maar zoals gezegd hij heeft 2 linkerhanden.
Hij klust sporadisch. Als hij weer eens iets op wil hangen moet hij altijd wachten tot mijn vader of ik tijd hebben hem te helpen.
Daarom wil hij dus zelf iets hebben waarmee hij gaten kan boren.

Denk zelf dat hij beter een klopboor met snoer kan kopen, en een goedkope b-merk accuschroefmachine.
Ryobi is (naar mijn idee) een B-merk, maar wel een van de betere. Sowieso voor DIY echt prima en voor €69,95 zit je praktisch in het prijssegment Parkside.
Flapperbol schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:13:
[...]

Ah ja, die zaag is er natuurlijk ook. De enige draadloze tools die ik heb zijn een Metabo boor en slagschroevendraaier maar het mag wat mij betreft ook een ander merk zijn. Het is voornamelijk om het hout ophalen wat makkelijker te maken.

Kom deze tegen op Amazon.de. Daar ook tweedehands (beschadigde doos) te halen voor €50.
Metabo heeft een compacte recipro die prima is voor dit soort grof zaagwerk (en tevens voor wat takken van een struik/boom zagen). De SSE18 LTX Compact. Wel prijziger dan een Chinamerk via Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Flapperbol schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:13:
[...]

Ik heb voor het betere ragwerk in de tuin de recipro van parkside gekocht. 2.5 jaar geleden gekocht voor een specifiek klusje, met het idee dat alles wat hij langer overleefd mooi meegenomen is. Inmiddels heeft hij de grofste mishandeling doorstaan.. en er zit meer zand in de machine dan in de tuin (so to speak).
Wel heb ik zaagjes van Bosch gekocht voor vers hout, dat is wel een wereld van verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
We gaan volgende week de tegels uit een zwembad slopen ongeveer 100 m2. De muren moeten verder wel intact blijven.
Nu lijkt het ons handig een paar electrische hamers voor dit werk te huren.
Dat kan hier. Maar welke van de lijst moeten we dan hebben? En wat voor beitel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Baytep schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:26:
We gaan volgende week de tegels uit een zwembad slopen ongeveer 100 m2. De muren moeten verder wel intact blijven.
Puur tegels zou ik voor de 3kg makita of vergelijkbaar gaan. Beitel zou ik daar gewoon even vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:14
Ik heb laatst deze beitel aangeschaft en ben er echt super blij mee:

https://www.rotopino.nl/beitel-plat-sds-plus-40mm-bosch,7656

In combinatie met idd een 3kg hamertje (van bosch in mijn geval) vlogen de tegels, stucwerk etc er af.

Als de tegels erg vast zitten (in cement bv) kan je ze in stroken slijpen, dan komen ze er makkelijker af omdat je steeds tegen een scherp randje kan beitelen. Een slijptol met afzuiging is dan wel aan te raden.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:53
Ik gebruik mijn invalzaag SP600J vrij regelmatig in combinatie met de Makita rails
Door schuin te zagen (verstek) heb ik nu de rubbere rand te kort afgezaagd... Waardoor die lijn niet meer helemaal overeenkomt met de zaaglijn.

Heb ik iets verkeerd gedaan of is dit gewoon zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
Voor de Makita accu actie: in de actievoorwaarden staat iets over dat op je aankoopbewijs je naam/adres moet staan. Als je het fysiek koopt en een reguliere kassabon hebt staat er in principe geen naam/adres van jezelf op. Mensen hier die weten of een foto/scan van reguliere kassabon genoeg is, of moet het echt iets zijn met je naam/adres?

Ik ga er vanuit dat een kassabon gewoon genoeg is, maar aangezien ik morgen naar de Hornbach wil gaan check ik 't nu nog maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Breezz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:13:
Ik gebruik mijn invalzaag SP600J vrij regelmatig in combinatie met de Makita rails
Door schuin te zagen (verstek) heb ik nu de rubbere rand te kort afgezaagd... Waardoor die lijn niet meer helemaal overeenkomt met de zaaglijn.

Heb ik iets verkeerd gedaan of is dit gewoon zo?
Hij kantelt als het goed is precies om het punt waar de strip je hout raakt. Als je echter de zaag iets optilt gaat je strip er aan. Althans... zo is dat bij de Festool. Die hebben bijna dezelfde rails, dus zal daar ook wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gelukkig kan je die rubber strip gewoon los kopen en zelf vervangen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 11:14
Strat808 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 01:30:
Voor de Makita accu actie: in de actievoorwaarden staat iets over dat op je aankoopbewijs je naam/adres moet staan. Als je het fysiek koopt en een reguliere kassabon hebt staat er in principe geen naam/adres van jezelf op. Mensen hier die weten of een foto/scan van reguliere kassabon genoeg is, of moet het echt iets zijn met je naam/adres?

Ik ga er vanuit dat een kassabon gewoon genoeg is, maar aangezien ik morgen naar de Hornbach wil gaan check ik 't nu nog maar even.
Heb ik laatst over gebeld met Makita en die gaven aan dat een reguliere kassabon voldoende is. Omdat als je biij hornbach koopt (zoals ik ook deed) je nu eenmaal geen bon met naam etc. krijgt.
Ik heb dus mijn aanvraag met die kassabon gedaan. Dat is twee weken geleden ongeveer.. nog niets gehoord buiten de bevestiging dat mijn aanvraag ontvangen is.

[ Voor 10% gewijzigd door decipherer op 10-04-2020 07:48 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:49

vanDaal

-ismeereentje

Vinze schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:04:
Ik heb ook maar de DMP180Z besteld :+ Vorige week al een DDF484 boormachine en snellader aangeschaft, maar wilde hier graag nog een extra accu bij. Nu zit een accu op +/- 65 euro en dit apparaat met gratis accu op 89 euro. Gaat me dus vooral om de accu maar het feit dat ik nu thuis gewoon de auto/fiets banden op kan pompen vind ik eigenlijk ook wel ideaal :)
Heb jij je DMP180Z al binnen? Mijn bestelling van 19 maart bij Mastertools is nog niet bezorgd. Ik ben een beetje bang dat ie dadelijk april niet gaat halen (ivm Makita actie).

Of iemand anders die hem ergens besteld heeft en al binnen heeft (met een prijs van +/- 90 euro)?

[ Voor 7% gewijzigd door vanDaal op 10-04-2020 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:50
vanDaal schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:50:
[...]

Heb jij je DMP180Z al binnen? Mijn bestelling van 19 maart bij Mastertools is nog niet bezorgd. Ik ben een beetje bang dat ie dadelijk april niet gaat halen (ivm Makita actie).

Of iemand anders die hem ergens besteld heeft en al binnen heeft (met een prijs van +/- 90 euro)?
Mijn inziens gaat het om de datum die op de factuur staat, niet de daadwerkelijke levering. Dit zou je terug moeten kunnen vinden in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
Anniedrew schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:10:
[...]

Mijn inziens gaat het om de datum die op de factuur staat, niet de daadwerkelijke levering. Dit zou je terug moeten kunnen vinden in de voorwaarden.
@vanDaal Ik kan bevestigen dat dit klopt. Ik heb de gewoonte om dingen de laatste dagen van acties te bestellen. Bij sommige shops moet je dan vragen om een factuur met bestel datum i.p.v. verzend datum. Is tot nu toe altijd geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 11:28
[...]

Ik heb hem uiteindelijk toch geannuleerd vanwege de lange levertijd, het was ook een beetje een impuls aankoop :+ In plaats van de pomp heb ik voor 3 tientjes meer een slagschroevendraaier besteld. En ik wacht nog steeds op de accu's van de onlangs aangekochte machines, duurt laaang...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:55
Kan iemand hier wat mee?
Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/22/90/2554045_8718964017874-111_01.png?preset=mediaSliderImageZoomed

Ze passen dus inderdaad niet op mijn Fein. Stom :)

Maar weggooien is ook zonde. Wie ze wil hebben mag me zijn adres sturen, dan komen ze gratis je kant op.

En we hebben een winnaar :p

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 10-04-2020 10:27 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

The Eagle schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:07:
Vanmorgen een TS100 soldeerboutje besteld, eens kijken of dat wat is. Hoor goede reviews :)
Was gisteren even aan de slag met mijn oude ERSA bout en hoewel dat ding onderhand 40 jaar oud moet zijn, is het een prima bout. Ding was een jaar of 15 niet gebruikt en werkte zelfs met een roestige punt als vanouds. Echter moest ik wat kleiner spul (elektronica) repararen en daar is ie niet voor geschikt, Dus maar eens aan een nieuwe :)
En vandaag is ie al binnen, dus ik kan aan de bak van het weekend :)
DIe winkel op Ali bleek ook een Pools warehouse te hebben, dus die was er in drie dagen. Es handig es :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
Weet er iemand wat goede merken voor roterende lasers zijn? Vooral groene laser dan.
Ik heb alleen ervaring met bosch en hilti. De rest van de merken die ik zo zie, zeggen mij niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
nubys schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:59:
Weet er iemand wat goede merken voor roterende lasers zijn? Vooral groene laser dan.
Ik heb alleen ervaring met bosch en hilti. De rest van de merken die ik zo zie, zeggen mij niet zoveel.
Gebruiksdoel en budget?
Bij roterende laser denk ik aan die lompe lasers voor op een bouwplaats, buiten dus, en dan is naar mijn weten een rode laser beter geschikt dan een groene laser. Of bedoel je van die lasers a la Bosch GLL 3-80?

edit: Leica is overigens een heel bekend merk als het op lasers aan komt, niet erg goedkoop.
Als ik zo google lijkt Topcon ook goed spul te maken, maar dat merk zegt mijzelf ook niks.

[ Voor 14% gewijzigd door Twijfels op 10-04-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nubys schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:59:
De rest?

Welke zijn dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
Twijfels schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:04:
[...]

Gebruiksdoel en budget?
Bij roterende laser denk ik aan die lompe lasers voor op een bouwplaats, buiten dus, en dan is naar mijn weten een rode laser beter geschikt dan een groene laser. Of bedoel je van die lasers a la Bosch GLL 3-80?
Binnen, voor ophangen van lichtlijnen en kabelgoot vooral. Groen omdat je dan ook een groot gedeelte zonder ontvanger kan doen. Alleen de verste stukken zal je dan de ontvanger moeten gebruiken.
Budget rond de 1000 euro.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:06:
[...]

De rest?

Welke zijn dat dan?
Leica, topcon, ADA rotary, spectra, laserliner en nog wat andere.
Van de bekende merken zie ik dat ook dewalt iets heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door nubys op 10-04-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
nubys schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:07:
[...]

Binnen, voor ophangen van lichtlijnen en kabelgoot vooral. Groen omdat je dan ook een groot gedeelte zonder ontvanger kan doen. Alleen de verste stukken zal je dan de ontvanger moeten gebruiken.
Budget rond de 800-1000 euro.
Oke, dus een lijnlaser die 360 graden projecteert. Aan een roterende laser heb je niet zoveel denk ik ;)

Lijkt erop dat Leica die helaas niet in het assortiment heeft. De Bosch GLL 3-80 CG is wel een prima apparaat, rond de €500.
DeWalt heeft ook voor €400-€500 groene lijnlasers als top in hun lijn. Hilti heb ik geen idee van het assortiment, ga je ook minder makkelijk reviews van vinden gezien ze zich 100% op de zakelijke markt richten, maar neem aan dat je daar niet snel verkeerd bij zit.

Wat dat betreft wel weinig keuze in het hoogste segment..
Weliswaar niet groen, maar Sola heeft ook lasers: https://www.sola.at/nl-nl/producten/plano-3d-p214421

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Zojuist de Bosch GKS 55+ G aangeschaft bij de Gamma voor een leuk prijsje.

Voor de liefhebber: de Gamma in Groningen heeft ook nog de Bosch GST 18v decoupeerzaag inclusief 2 4ah accu’s liggen voor €200 (nog 1 stuk). Stuk goedkoper dan de aanbieding op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
[...]

hier idem van 25 maart, wordt hem niet meer deze maand denk ik.
Dus verwacht hem ook te annuleren, want het ging mij meer om de accu, de pomp is een bijkomstigheid (motor, auto, aanhanger, brommer, etc).
toch weer 90 euro.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 16:15

ST10©DE

Dus.............

Een vraagje over zagen. Binnenkort, als het hout binnen is, ga ik een tuinhuisje op palen voor de kinderen bouwen van Douglas hout. Voor een paar houtverbindingen die ik op het oog heb lijkt het me handig een handzaag te hebben. Nu weet ik even niet wat de betere keus is, een kapzaag zoals Bahco ProfCut / Superior of een Japanse zaag. En indien een Japanse zaag, welk model dan?

Iemand die hier een mening over heeft waar ik goed rechte snede's mee kan maken?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ST10©DE schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:35:
Een vraagje over zagen. Binnenkort, als het hout binnen is, ga ik een tuinhuisje op palen voor de kinderen bouwen van Douglas hout. Voor een paar houtverbindingen die ik op het oog heb lijkt het me handig een handzaag te hebben. Nu weet ik even niet wat de betere keus is, een kapzaag zoals Bahco ProfCut / Superior of een Japanse zaag. En indien een Japanse zaag, welk model dan?

Iemand die hier een mening over heeft waar ik goed rechte snede's mee kan maken?
tsja ik weet niet wat jij kan, mensen die kunnen zagen maar nooit hebben gezaagd met een japanse zaag moeten normaal even inkomen. het is immers een trekzaag en dat is echt anders dan de "normale" handzaag. Mensen die nooit hebben gezaagd zagen doorgaans makkelijker met een trekzaag dan met een "normale" zaag is mijn ervaring. Het voordeel van de ryoba (type japanse zaag) is dat je eigenlijk 2 zagen krijgt 1 voor in de richting van de vezels en 1 voor dwars op de vezels.
Hoe het resultaat is hangt meer van de gebruiker af dan van de zaag. Een speelhuis voor kinderen lijkt mij overegens niet iets wat extreem netjes moet zijn qua verbindingen en kan je bijna een kettingzaag voor pakken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06
ST10©DE schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:35:
Een vraagje over zagen. Binnenkort, als het hout binnen is, ga ik een tuinhuisje op palen voor de kinderen bouwen van Douglas hout. Voor een paar houtverbindingen die ik op het oog heb lijkt het me handig een handzaag te hebben.
Anders hier even afkijken hoe het moet: Showcase aanbouw douglas schuur/veranda (pic alert)

:Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 17:30
alaintje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:33:
[...]

hier idem van 25 maart, wordt hem niet meer deze maand denk ik.
Dus verwacht hem ook te annuleren, want het ging mij meer om de accu, de pomp is een bijkomstigheid (motor, auto, aanhanger, brommer, etc).
toch weer 90 euro.
De aankoopdatum is toch juist van toepassing op de actie . Volgens mij is de periode van de registratie tot 31 mei. Die loopt dus nog een maand door.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:39
Ik heb laatst de hele badkamer (3x3m) gestript van tegels met een 5joules einhell hamer van ca. 5kg. Ging top. Vermoed echter dat de makita dat ook zeker zal voldoen en met een iets lager gewicht net iets fijner werkt. Zeker bij dergelijke oppervlaktes.

Qua beitel heb ik onderstaande tegelbeitel va ecotools gebruikt. Was relatief gezien goedkoop maar heb er dan ook twee verbruikt/gebroken. Misschien ook omdat een sds+ beitel in combinatie met een 5joules hamer niet een ideale combi en je dan beter sds max kan hebben. Maar goed, kan ook aan mijn onvermogen liggen. De verhuurder kan je hier vast beter in adviseren.

Nog een kleine tip, een punt beitel en/of platte beitel bij de hand hebben is fijn. Vooral voor het maken van een begin.

Succes alvast. Ook met al de tegels uit het zwembad sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Dat topic heb ik al meerdere keren bekeken;-) maar die verbindingen zijn me te uitgebreid. Ik zat meer aan simpele halfhout verbindingen te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

twain4me schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:18:
[...]

tsja ik weet niet wat jij kan, mensen die kunnen zagen maar nooit hebben gezaagd met een japanse zaag moeten normaal even inkomen. het is immers een trekzaag en dat is echt anders dan de "normale" handzaag. Mensen die nooit hebben gezaagd zagen doorgaans makkelijker met een trekzaag dan met een "normale" zaag is mijn ervaring. Het voordeel van de ryoba (type japanse zaag) is dat je eigenlijk 2 zagen krijgt 1 voor in de richting van de vezels en 1 voor dwars op de vezels.
Hoe het resultaat is hangt meer van de gebruiker af dan van de zaag. Een speelhuis voor kinderen lijkt mij overegens niet iets wat extreem netjes moet zijn qua verbindingen en kan je bijna een kettingzaag voor pakken ;)
Gezien ik halfhoutsverbindingen wil gebruiken en geen ervaring heb met handmatig zagen (ik heb een cirkelzaag, decoupeerzaag en trek- en afkortzaag maar geen handzaag) lijkt me die Japanse variant wel geschikt voor mij. Is er een redelijke kwaliteit voor thuisgebruiker te krijgen voor rond de 30 EUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
Codeoranje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:58:
[...]

De aankoopdatum is toch juist van toepassing op de actie . Volgens mij is de periode van de registratie tot 31 mei. Die loopt dus nog een maand door.
JE zult het serienummer in moeten geven. En als je machine fysiek niet hebt, gaat dat dus niet.
Je hebt tot 30 april om te kopen en tot 31 mei om te registreren.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ST10©DE schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:08:
[...]

Gezien ik halfhoutsverbindingen wil gebruiken en geen ervaring heb met handmatig zagen (ik heb een cirkelzaag, decoupeerzaag en trek- en afkortzaag maar geen handzaag) lijkt me die Japanse variant wel geschikt voor mij. Is er een redelijke kwaliteit voor thuisgebruiker te krijgen voor rond de 30 EUR?
ik heb zelf deze,misschien is het iets voor je (let wel op de blad lengte, ze zijn er volgens mij ook langer)

https://www.japansezagens...ba-gisuke-240-mm-10rg240/

even een disclaimer ik ben geen specialist op gebied van japanse zagen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 10-04-2020 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:51
Heb inmiddels een nieuwe DJV182ZJ binnen van Toolnation, productie 2019.12, en eindelijk de soft no load uit kunnen schakelen!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
ST10©DE schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:08:
[...]

Voor halfhout kan je ook een cirkelzaag en een winkelhaak/driehoek pakken. Zaag je om de 2cm op de juiste diepte in en dan met een hamer en beitel de restjes wegtikken en hakken.

Heb toevallig net een simpel speeltoestel (2x1x2 voor schommel en klimnet) van douglas zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 12:05
Twijfels schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:34:
[...]

Ben niet erg thuis in de Metabo selectie. De SB 18 set is volgens mij wel prima wat ik er over gelezen heb. Schuurmachine geen weet van.
(edit: ik zie dat hij wel maar 48nm max koppel heeft, voor een professionele 18v machine is dat wel erg weinig, maar zou veelal wel voldoen hoor. Maar als ik het zo zie zou ik toch eerder de Makita evt met slagschroever pakken. Met zo'n grote selectie aan accessoires bij de Metabo moet je trouwens niet teveel kwaliteit van de bitjes, boren etc verwachten)

Je hebt het wel over precieze hoeken, dan valt denk ik de KGS216M af, hier hoor je vaak over dat hij niet perfect haaks is, en daarbij valt hij ook nog eens niet af te stellen (zoek hier maar eens door de gereedschaptopics heen). Ik heb zelf een Bosch GCM 8 SJL, die is wel af te stellen en bevalt mij prima, ook 216mm blad. Is ietsjes duurder maar wellicht een goed alternatief voor je. Makita afkortzaag kom ik niet vaak tegen, hooguit een veel duurdere variant maar misschien hebben die ook nog een leuk alternatief.

Wat betreft decoupeerzaag zou ik dan eerder voor de GST (professional serie) gaan, als ik de prijzen in NL / Duitsland vergelijk is dat tientjes werk: GST 90 bij Amazon. Een t-greep vind ik persoonlijk ook fijner dan de d-greep van de PST 900.

Met de multitool zou je rekening moeten/kunnen houden met verkrijgbaarheid van accessoires, die lidl variant heeft vrij zeker geen starlock. Starlock zal, ook in Zweden, denk ik het best verkrijgbaar zijn. Zaagbladen etc op een multitool zijn nogal snel bot, dus fijner als je snel wat nieuws kan kopen. Verder is dat een eigen keuze :)

Je kiest wel voor veel verschillende merken, ik probeer zelf alles bij twee merken te houden, ook in verband met l-boxxen, systainers, m-boxen dat je ze makkelijk mee kan nemen. Misschien dat je om die reden toch wat meer op één merk zou willen toesplitsen. Wederom eigen keuze.
Ik werd een beetje gek van alles wat er wel niet te kiezen valt haha. Dus nu maar de volgende set gekocht: Dewalt DCK551P3T (DCD796, DCF887, DCS391, DCS331 en DCL050). Wetende dat je dan wellicht niet de beste prijs/kwaliteit hebt voor alle machines maar wel bijna alles waar ik naar zocht.

Nu alleen nog een afkortzaag. Mijn oog is gevallen op de Dewalt DWS774. Nu lees ik alleen dat je deze maar 1 kant op kan kantelen. De DWS777 kan wel 2 kanten op maar is 70 euro duurder. Is het maar 1 kant op kunnen kantelen iets wat je gaat missen? Of betekend het maar 1 kant op kunnen kantelen alleen dat je soms even de balk/plank van de andere kant de machine in moet steken, wat eventueel vervelend is als je een kleine werkruimte hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
ScoTtix schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:43:
[...]

Ik werd een beetje gek van alles wat er wel niet te kiezen valt haha. Dus nu maar de volgende set gekocht: Dewalt DCK551P3T (DCD796, DCF887, DCS391, DCS331 en DCL050). Wetende dat je dan wellicht niet de beste prijs/kwaliteit hebt voor alle machines maar wel bijna alles waar ik naar zocht.

Nu alleen nog een afkortzaag. Mijn oog is gevallen op de Dewalt DWS774. Nu lees ik alleen dat je deze maar 1 kant op kan kantelen. De DWS777 kan wel 2 kanten op maar is 70 euro duurder. Is het maar 1 kant op kunnen kantelen iets wat je gaat missen? Of betekend het maar 1 kant op kunnen kantelen alleen dat je soms even de balk/plank van de andere kant de machine in moet steken, wat eventueel vervelend is als je een kleine werkruimte hebt?
Inderdaad het laatste, wat vervelend af en toe en duurt daarmee dus soms ietsjes langer. Maar in de meeste gevallen kan je een balk als het ware op de kop leggen, en hoef je hem dus geen eens over de lengte te keren. Voor iemand die het af en toe thuis gebruikt dus niet zo’n groot probleem in mijn ogen en ga je niet perse missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/11808.jpg

De Bosch GSR 12V-15 FC is momenteel in de aanbieding voor €124 Bij Toolstation

Er staat geen accu afgebeeld maar op basis van de EAN 3165140937740 maak ik op dat er 1 accu bij moet zitten.

Zo goedkoop heb ik 'm nog nooit gezien en dat ding is vanwege zijn hulpstukken super handig. _/-\o_

Heb hem net nog gebruikt om een gaatje te boren op een anders onmogelijk plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 08:34

Solid Seal

3D Printer N00b

Vliegvlug schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:04:
[Afbeelding]

Er staat geen accu afgebeeld maar op basis van de EAN 3165140937740 maak ik op dat er 1 accu bij moet zitten.

Zo goedkoop heb ik 'm nog nooit gezien en dat ding is vanwege zijn hulpstukken super handig. _/-\o_

Incl accu ('s) en lader
Staat bij tech-info
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vond dat er onduidelijk staan want er staat slechts een “1” achter, kan dus ook alleen 1 lader zijn ;)

Valt me nu trouwens pas op dat deze versie 1 hulpstuk minder heeft dan de versie waar je een L-boxx bij krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/42501.jpg

Die is dan wel erg duur voor €219 vindt ik, je krijgt dan wel dat extra hulpstuk en een L-boxx maar dan nog.
Ik heb er destijds iets van 150 voor betaald.

Dat extra hulpstuk is niet perse noodzakelijk maar wel handig. Is een bitopname die de machine ook al heeft zonder hulpstukken erop maar met het hulpstuk zit het bitje ook echt vast, zonder er slechts ingeschoven.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 11-04-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Vliegvlug schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:20:
Vond dat er onduidelijk staan want er staat slechts een “1” achter, kan dus ook alleen 1 lader zijn ;)

Valt me nu trouwens pas op dat deze versie 1 hulpstuk minder heeft dan de versie waar je een L-boxx bij krijgt:

[Afbeelding]

Die is dan wel erg duur voor €219 vindt ik, je krijgt dan wel dat extra hulpstuk en een L-boxx maar dan nog.

Dat extra hulpstuk is niet perse noodzakelijk maar wel handig. Is een bitopname die de machine ook al heeft zonder hulpstukken erop maar met het hulpstuk zit het bitje ook echt vast, zonder er slechts ingeschoven.
Is die kop met hex magnetisch? Dat is die standaard bitopname namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Framoes schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:54:
[...]

Nee is niet magnetisch helaas. Wel een lock mechanisme voor je bitjes / houder, maar je schroeven blijven dus niet fijn bungelen aan je bitje, ik gok dat je het daarom vraagt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:23
Framoes schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:54:
[...]

Zonder hulpstuk is ie magnetisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28
Net bij de hornbach voor €76 een makita duh523z op de kopgetikt. Mooi voor dat geld een accu van 5ah er bij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Twijfels schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:01:
[...]

Nee is niet magnetisch helaas. Wel een lock mechanisme voor je bitjes / houder, maar je schroeven blijven dus niet fijn bungelen aan je bitje, ik gok dat je het daarom vraagt :9
Dat was idd de reden. Dan zou het nog de moeite zijn om die extra kop aan te schaffen.

Nu is het vooral extra lengte.
kipfel schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:49:
[...]

Zonder hulpstuk is ie magnetisch.
Het bitje pakt hij idd. Bij de Metabo die ik heb ook. Maar is de magneet sterk genoeg om het bitje ook magnetisch te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipfel
Framoes schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:55:
[...]

Het bitje pakt hij idd. Bij de Metabo die ik heb ook. Maar is de magneet sterk genoeg om het bitje ook magnetisch te maken?
Net even geprobeerd, maar dat inderdaad niet. De schroef blijft er niet aanhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:51
ScoTtix schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:43:
[...]

Prima set toch? Maatje van me heeft hem ook, en breidt hem langzaam maar zeker uit. Voor dat geld kan je er geen buil aan vallen. Vond alleen de schakelaar van de flex erg goedkoop aanvoelen.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kipfel schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:35:
[...]

Net even geprobeerd, maar dat inderdaad niet. De schroef blijft er niet aanhangen.
Heeft dat opzet ook niet zo'n kogel om bepaalde bitjes vast te houden?
[Afbeelding]

Opruiming voor alles naar GSR 12V-35 FC gaat?

Mooie prijs, maar maar 1 accu en geen L-boxx. Koop je die er los bij, tikt het toch weer aan.

[ Voor 59% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-04-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:53

Fontainemelon

Zuiderbuur

Ik heb die GSR 12V-15 FC in L-Boxx met twee accu's, lader en alle opzetstukken in juni vorig jaar gekocht voor 155 euro op Amazon. Staat nu voor 177 euro te koop, maar prijs durft wel nog 'ns zakken. Zelfs voor 177 euro al z'n geld waard, ik moet zeggen dat het één van de handigste tools is die ik liggen heb. Ook m'n enige tool van Bosch, al de rest is Makita. Dat wil ook wel wat zeggen :P

Als de GSR 12-35 FC body only binnenkort wat zakt in prijs, dan zou ik die er eventueel nog bijkopen. Ik ga ervan uit dat alle koppelstukken perfect uitwisselbaar zijn, en vind de riemhaak wel nog best een voordeel (plus BL motor). Daarnaast in het algemeen gewoon een heel handzaam boormachientje, dat heb je nooit teveel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:30:
[...]

Heeft dat opzet ook niet zo'n kogel om bepaalde bitjes vast te houden?

[...]
Ja, het opzet stuk zet het bitje vast. Ik gebruik hem zelf vaker zonder dan is ie nog wat korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 17:58
hallo,
Ik ben op zoek naar een afkort zaag, Omdat mijn hele elektrische gereedschapspakket uit Makita bestaat wil ik graag bij dat merk blijven.

Ik zal voor het eerst met hout gaan werken, en in 1e instantie alleen wil ik alleen wat simpele dingen doen. Ik wil een rekje voor mijn nas/router etc. maken voor in de meterkast, en wat frames voor bij mijn wtw/warmtepompt om daar de kwestbare delen te beschermen tegen slooplustige katten.
Verder zodra ik wat meer tijd heb waarschijnlijk ook nog een werkbank. En vandaar gaan we verder kijken.

Ik zit te twijfelen nu tussen de (D)LS714, de LS0815 en de LS1019 (of DLS111).
Wat me hier bij opvalt is dat de 0714 echt onevenredig duur is, heeft iemand hier een verklaring voor?
Ik zat naar deze te neigen, maar voor bijna hetzelfde geld koop ik de nieuwe 1019, met betere afzuiging, groter zaagbereik, laser etc.
Echter ik denk dat de 1019 voor een beginner wellicht iets teveel zaag is, dus zocht wat kleiners/simpelers. Maar wellicht dan toch maar beter meteen voor de grotere/nieuwere gaan? Of mis ik iets en is er een goede reden dat de (D)LS714 zo prijzig is?? (ook echt flink duurder dan de 815, terwijl deze ook groter zaagbereik, en laser etc. heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De huidige 714 heeft een eigen actieve stofafzuiging, het is een compact en mobiel apparaat voor de binnen-klusser.
Kijk eens naar de 1018, bijna de helft van een 1019 zonder dat je er iets groots voor opgeeft.
De 714 en 085 zou ik niet nemen omdat je door de beperkte hoogte nooit een 70mm paaltje kan zagen.

[ Voor 19% gewijzigd door jadjong op 12-04-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fontainemelon schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:01:
Ik heb die GSR 12V-15 FC in L-Boxx met twee accu's, lader en alle opzetstukken in juni vorig jaar gekocht voor 155 euro op Amazon. Staat nu voor 177 euro te koop, maar prijs durft wel nog 'ns zakken. Zelfs voor 177 euro al z'n geld waard, ik moet zeggen dat het één van de handigste tools is die ik liggen heb. Ook m'n enige tool van Bosch, al de rest is Makita. Dat wil ook wel wat zeggen :P

Als de GSR 12-35 FC body only binnenkort wat zakt in prijs, dan zou ik die er eventueel nog bijkopen. Ik ga ervan uit dat alle koppelstukken perfect uitwisselbaar zijn, en vind de riemhaak wel nog best een voordeel (plus BL motor). Daarnaast in het algemeen gewoon een heel handzaam boormachientje, dat heb je nooit teveel liggen.
Volgens mij 100% compatible. Beschrijvingen op Bosch site lopen wat achter. Maar typenrs van de koppen bij de -35 FC zijn hetzelfde als bij de -15 FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fontainemelon schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:01:
Daarnaast in het algemeen gewoon een heel handzaam boormachientje, dat heb je nooit teveel liggen.
Mwa. Ik heb nu 3 schroef/boormachines liggen en 2 slagschroevendraaiers.
Ik zou die GSSR 12V-15FC wel willen, maar vind het toch moeilijk te verantwoorden voor mezelf :+
(enige goeie reden zou zijn dat de kop/as van mijn DF331 een beetje krom staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan laat je die een keertje goed stuiteren en is je probleem opgelost :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://media.tuinenbouwmarkt.nl/images/coolblue/fein-accu-multitalent-afmt12qsl-usb-edition-217387.jpg

Enorme impulsaankoop :) Alleen omdat mijn huidige bosch groen met een ibus werkt om die zaagjes te wisselen en ik daar klaar mee was. Eindelijk een echte fein multitool, op accu. Met een geinige usb dinges erbij waarvan ik niet weet wat ik er mee moet maar soit

[ Voor 17% gewijzigd door bonzz.netninja op 12-04-2020 20:55 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
bonzz.netninja schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:53:
[Afbeelding]

Enorme impulsaankoop :) Alleen omdat mijn huidige bosch groen met een ibus werkt om die zaagjes te wisselen en ik daar klaar mee was. Eindelijk een echte fein multitool, op accu. Met een geinige usb dinges erbij waarvan ik niet weet wat ik er mee moet maar soit
Dat is om je telefoon mee op te laden. Die kan je op je accu schuiven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Brutalsranan schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:21:
[...]

Dat is om je telefoon mee op te laden. Die kan je op je accu schuiven.
ahja dacht al zoiets. Als een soort powerbank. Ook zo'n ding waarvan ik nog nooit echt het nut van heb gezien :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
bonzz.netninja schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:53:
[Afbeelding]

De Fein is in het gebruik zoveel beter. Je vergeet straks dat het wisselen van zaagjes de reden was om deze aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52

Q-bone

Dusss...

Zelf heb ik ook een GSR 12V-15 FC in L-Boxx, echter ik heb inmiddels alles van Makita, dus als ik iemand blij kan maken...

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q-bone schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:51:
Zelf heb ik ook een GSR 12V-15 FC in L-Boxx, echter ik heb inmiddels alles van Makita, dus als ik iemand blij kan maken...
V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

The Eagle schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:42:
Dan laat je die een keertje goed stuiteren en is je probleem opgelost :+
Advies gevolgd, de as is nu weer kaarsrecht. Bedankt! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Slonzo schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:15:
[...]

Advies gevolgd, de as is nu weer kaarsrecht. Bedankt! :+
:Y)
Nieuwe machine al besteld? "Omdat het kan" is nu een goede reden he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Framoes schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:38:
[...]

De Fein is in het gebruik zoveel beter. Je vergeet straks dat het wisselen van zaagjes de reden was om deze aan te schaffen.
Ik hoop het. Ik twijfelde (zelfs tijden een impulsaankoop) nog even tussen die bosch blauw 12v versie van een multitool (omdat ik alles bosch blauw 12v heb) of die fein. Maar uiteindelijk ga ik toch voor het juiste merk voor de juiste spullen ipv 1 systeem geloof ik. Die festool delta paste immers ook al niet in het kleurenpallet in de schuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:53

Fontainemelon

Zuiderbuur

Slonzo schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:29:
[...]

Mwa. Ik heb nu 3 schroef/boormachines liggen en 2 slagschroevendraaiers.
Ik zou die GSSR 12V-15FC wel willen, maar vind het toch moeilijk te verantwoorden voor mezelf :+
(enige goeie reden zou zijn dat de kop/as van mijn DF331 een beetje krom staat)
Dan wordt het inderdaad al wat moeilijker te verantwoorden :p Ik heb enkel een DDF482 en de GSR 12v-15FC en merk dat één extra schroevendraaier geen overbodige luxe zou zijn bij sommige klussen. Drie tools lijkt me de golden number om niet constant bits en boren uit te moeten wisselen (en die bijgevolg kwijt te raken tussen alle andere rommel die rond de kluslocatie ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 17:58
voor bij de afkortzaag (zie paar posts terug) zoek ik ook nog een bouwstofzuiger. Begrijp dat van Makita de vc2512 wel een populair betaalbaar model is.
Ik zie ook nog de vc2012, weet iemand wellicht het verschil (als ik ze vergelijk op Makita.nl dan is er maar 1 verschil: de 2512 heeft iets groter volume en die is 50 euro goedkoper......vraag me dus af waarom die 25% goedkoper is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fontainemelon schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:52:
[...]

Dan wordt het inderdaad al wat moeilijker te verantwoorden :p Ik heb enkel een DDF482 en de GSR 12v-15FC en merk dat één extra schroevendraaier geen overbodige luxe zou zijn bij sommige klussen. Drie tools lijkt me de golden number om niet constant bits en boren uit te moeten wisselen (en die bijgevolg kwijt te raken tussen alle andere rommel die rond de kluslocatie ligt).
Laat die sweetspot maar varen, de ideale hoeveelheid schroefmachines is er eentje meer dan je op het moment van de klus hebt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

The Eagle schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:51:
:Y)
Nieuwe machine al besteld? "Omdat het kan" is nu een goede reden he :P
Ja :$

Ik grijp veel sneller naar mijn 10.8V machines voor 95% van de klusjes, dus ach, 1tje extra kan geen kwaad in deze saaie Coronaklustijden. "Je moet wat" :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
Q-bone schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:51:
Ik heb je een berichtje gestuurd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39

BrZ

breagor schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:15:
voor bij de afkortzaag (zie paar posts terug) zoek ik ook nog een bouwstofzuiger. Begrijp dat van Makita de vc2512 wel een populair betaalbaar model is.
Ik zie ook nog de vc2012, weet iemand wellicht het verschil (als ik ze vergelijk op Makita.nl dan is er maar 1 verschil: de 2512 heeft iets groter volume en die is 50 euro goedkoper......vraag me dus af waarom die 25% goedkoper is
Enige verschil dat ik kan zien is dat de 2012 een RVS opvangbak heeft ipv plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Slonzo schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:32:
[...]

Ja :$

Ik grijp veel sneller naar mijn 10.8V machines voor 95% van de klusjes, dus ach, 1tje extra kan geen kwaad in deze saaie Coronaklustijden. "Je moet wat" :>
_O-

Maar idd, die lichte machientjes zijn fijn om mee te werken. Come to think of it, ik moet nog een bitset en borenset fixen voor bij mijn slagschroevendraaier in de koffer. Thx voor de reminder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Iemand ervaring met het boren van dozen in een betonnen muur met zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61GXPvXVkTL._AC_SX679_.jpg

Deze S&R holle boren set Ø 82mm heeft wel een hele berg goede reviews op Amazon.de

Ik zou verwachten dat je met zo’n ding op niet al te hoge toeren rustig moet boren en het ding zijn werk moet laten doen maar bij de tekst op Amazon Nederland staat:
Voordelen: bestand tegen hamerslagen
Bij het werken met de slagfunctie moet de centreerboor na het boren worden verwijderd!

Wat suggereert dat je, nadat je eenmaal het begin hebt gemaakt met de centreerboor en die hebt verwijderd, je dat ding met hamerstand aan in een muur kan rammen. :?

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 13-04-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Geen ervaring mee, maar aangezien het kreng een sds plus schacht heeft, zou je denken dat ie daar tegen moet kunnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:49
Vliegvlug schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:32:

[ ... ]

Wat suggereert dat je, nadat je eenmaal het begin hebt gemaakt met de centreerboor en die hebt verwijderd, je dat ding met hamerstand aan in een muur kan rammen. :?
In een bakstenen muur gaat dat bij mij altijd gewoon prima. De centreerboor laat ik er altijd gewoon inzitten (geen idee dat het een ding is dat je 'm eruit haalt?) en dat gaat altijd prima. Er zit dan nog wel een gat in het midden die een beetje dieper is, maar dat maakt voor mij niets uit. Ja, als je muur maar net een beetje dikker is dan de diepte van het gat wat je wilt hebben, dan moet je 'm eruit halen ja om te voorkomen dat je door de muur heen gaat.

Je moet 'm alleen wel af en toe weer vast draaien. Door de hamerstand wil ie nog weleens los trillen...

Gewoon lekker doorhameren dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Raling op 14-04-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 15-09 12:33

[Afbeelding]

Deze S&R holle boren set Ø 82mm heeft wel een hele berg goede reviews op Amazon.de

Ik zou verwachten dat je met zo’n ding op niet al te hoge toeren rustig moet boren en het ding zijn werk moet laten doen maar bij de tekst op Amazon Nederland staat:
Bij het werken met de slagfunctie moet de centreerboor na het boren worden verwijderd!

Yep, ik hem toevallig vorige week een 40mm gat door de gevel geboord en op de hamerstand werkt het prima, zonder hameractie duurt het vooral heel erg lang. Laatste stukje heb ik wel zonder hameren gedaan om niet door de bakstenen heen te knallen. Moet wel zeggen dat mijn Bosch PBH2800 behoorlijk heet werd na dit geintje...

Edit: Overigens heb ik die centreerboor er ook niet uit gehaald, maar bij mijn versie kon die ook vrij heen en weer bewegen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheJVH op 14-04-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 15-09 12:33
Dat is overigens ook de laatste keer voorlopig dat ik zo'n gat door de muur ga boren. Zeker als je boor niet lang genoeg is is het echt een kutklus. Heb een gat voor 16mm tyleen waterleiding gemaakt in twee muren (1x schuin naar beneden door betonvloer, dikke 50cm 8)7 ) en dus 2x 40mm als mantelbuis voor elektra / netwerk naar garage. Dat vond mijn boormachine niet leuk en dat vond ikzelf ook niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:49
TheJVH schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:09:
Dat is overigens ook de laatste keer voorlopig dat ik zo'n gat door de muur ga boren. Zeker als je boor niet lang genoeg is is het echt een kutklus. Heb een gat voor 16mm tyleen waterleiding gemaakt in twee muren (1x schuin naar beneden door betonvloer, dikke 50cm 8)7 ) en dus 2x 40mm als mantelbuis voor elektra / netwerk naar garage. Dat vond mijn boormachine niet leuk en dat vond ikzelf ook niet leuk.
Dat is met zo' n boor inderdaad een enorme kutklus. Daarvoor heb je dus een watergekoelde diamantboor.

Algemene tip: als je zakelijk bij de Bauhaus inschrijft, kun je gereedschap huren tegen enkel de slijtagekosten. Diamantboor gehuurd voor een dag voor 2 tientjes, zelfs met 2 verschillende diameters boor. Prima deal. Voor dat geld wil je echt niet met een normale hamerboor lopen hannesen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54

[Afbeelding]

Yes, heb alle dozen hier met zo'n ding geboord. Werkt prima, bij mij ook zonder hamerstand. Het gat van de centreerboor is wel makkelijk, dan kun je naderhand met een puntbeitel de restanten "splijten".

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels

Zelf twee weken terug een paar dozen in beton geboord met precies dit ding van S&R. Inderdaad even voorboren met 8mm en daarna dr in beuken op de hamerstand. Gaat erg makkelijk en snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:16

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Vliegvlug Ik heb het zelf gedaan met eenzelfde soort dozenboor van ecotools. Gaat prima.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik ben aan het rondkijken voor een (makita) boorhamer.

Deze ga ik gebruiken voor het boren van de gaten in de nieuwe woning, voor het ophangen van lampen enz. (muren en plafond van beton)

Ook moeten er een aantal dozen geboord worden omdat ik een aantal extra aansluitpunten wil maken.
Dat ga ik waarschijnlijk doen met een gehuurde diamantboor, word te kostbaar om daar een goeie boor voor te kopen (en die heb ik hopelijk max 1 dag nodig).
Voor het frezen van de leidingen heb ik al een sleuvenfrees.

Nu zag ik dat makita ook combihamers heeft, eigenlijk een boorhamer met als extra een 'losse' hamerfunctie.
Is dat iets wat ik ook prima kan gebruiken voor het openmaken van de sleuven die ik gefreesd heb? Of is een combihamer daar niet sterk genoeg voor en kan ik het alsnog beter met de hand doen... Een paar tientjes extra voor een combihamer is geen probleem, maar dan moet het wel nut hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 14-09 19:34
Vliegvlug schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:20:

[Afbeelding]

Naast die "1" achter "Incl accu ('s) en lader" onder de technische specificaties staat er ook het volgende:
Productomschrijving
• 12V - 2.0Ah Li-ion.
• Oplader.
[Afbeelding]

Leuke tip, dank! Aantrekkelijk qua prijs, lees er (hier) veel lovende reacties over en mooie aanvulling op m'n Bosch GO en DeWalt DCF680

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/530x530/o275772v54_lv-162887-12-BoschGO_openbox_01.webp

Afbeeldingslocatie: https://producten.dewalt.nl/images/productimages/492/DCF680G2.jpg

De Bosch GSR 12-15 FC zit dan mooi tussen bovenstaande 2 en m'n DCD791 en DCD796.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
GeleFles schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:56:
Ik ben aan het rondkijken voor een (makita) boorhamer.

Deze ga ik gebruiken voor het boren van de gaten in de nieuwe woning, voor het ophangen van lampen enz. (muren en plafond van beton)

Ook moeten er een aantal dozen geboord worden omdat ik een aantal extra aansluitpunten wil maken.
Dat ga ik waarschijnlijk doen met een gehuurde diamantboor, word te kostbaar om daar een goeie boor voor te kopen (en die heb ik hopelijk max 1 dag nodig).
Voor het frezen van de leidingen heb ik al een sleuvenfrees.

Nu zag ik dat makita ook combihamers heeft, eigenlijk een boorhamer met als extra een 'losse' hamerfunctie.
Is dat iets wat ik ook prima kan gebruiken voor het openmaken van de sleuven die ik gefreesd heb? Of is een combihamer daar niet sterk genoeg voor en kan ik het alsnog beter met de hand doen... Een paar tientjes extra voor een combihamer is geen probleem, maar dan moet het wel nut hebben ;)
Daar kan je hem prima voor gebruiken. Die beitelstand is handig voor bijvoorbeeld tegels losbikken en zelfs nog bruikbaar voor wat licht hakken in beton. Je moet hem niet fulltime gebruiken voor hakwerk, want het is vooral een extra functie.

Bij sleuven frezen kan je het best het stuk dat blijft zitten loswrikken met een platte steenbeitel en evt de restjes met de combihamer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13

[Afbeelding]

Ik heb er zo een maar ook van die meer gladde versies met van dat diamantspul erop. Dat werkt imho veel beter. Minder geweld en net zo snel, zo niet sneller dan met zo'n hamerding.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
GeleFles schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:56:
Ik heb geen ervaring met muren van beton, maar van (bak)steen. Maar ik heb voor mijn verbouwing pricewatch: Makita DHR243ZJW (excl. accu en lader, incl. DX07 stofzuiger) aangeschaft, in combinatie met een holle gutsbijl en dat werkt echt perfect. Ik zou de sleuven in ieder geval niet met de hand gaan wegbikken, dat kost echt teveel moeite / tijd. Tevens met dat ding ook de tegels en dekvloer in de keuken en de hal verwijderd.

Wat mij betreft echt een ideaal combinatie ding. Enige 'nadeel' is dat de accu's behoorlijk snel leeg gaan met het boren van dozen. Ik kon +/- 2 tot 3 gaten boren op één 5Ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 17:50
Door aankomende gezinsuitbreiding wordt er hier momenteel wat meer geklust in huis en zijn we zelfs al beetje aan het rondkijken naar een volgende woning. Nu stond ik de laatste dagen te hannesen met goedkope accuboor die ik ooit heb gekocht in mijn studententijd. Tijd om daar eens een investering in te doen en kwam voor mooie prijs een GSB 18V 60 (incl. 3 accus (2x procore)) tegen (wil voor nu klopschroefboor zodat ik in huis alle kanten op kan). In geval het echt nodig is kunnen we makkelijk boorhamer etc lenen van professioneel klussende schoonfamilie.

Nu wil ik gelijk ook maar deftige set boren en nieuwe bits aanschaffen. Oog viel op oa de impactcontrol set van Bosch zelf. Al lezend in dit topic kwam ik ook geregeld Wera tegen.

Qua boren zou het gaan om een set voor de uiteenlopende huis-tuin-keuken klussen. Heb nu een incomplete Piranha set van de bouwmarkt).

Benieuwd wat jullie zouden aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
Framoes schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:33:
[...]
Bij sleuven frezen kan je het best het stuk dat blijft zitten loswrikken met een platte steenbeitel en evt de restjes met de combihamer doen.
Dit doe ik altijd met een gutsenbeitel. Krijg je gelijk een mooie ronde sleuf mee. Werkt super.

@GeleFles ik zou ook naar Metabo een Bosch Pro kijken. Dat krijg je meestal een combi hamer in de zelfde range voor de prijs van een Makita boorhamer.
Voor het werkt wat jij beschrijft heb je aan 2J a 2,5J ruim voldoende. Als je ook wat zwaarder breekwerk wilt kunnen doen kan je naar b.v. een Bosch Pro 2-28 met 3,2J kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

rens-br schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:40:
[...]Ik zou de sleuven in ieder geval niet met de hand gaan wegbikken, dat kost echt teveel moeite / tijd.
Als je ze al gefreesd hebt (daar ging het over volgens mij?) kost dat echt niet veel moeite. Dat is een kwestie van een beitel in een van de twee freessporen zetten en dan richting het andere spoor drukken. Dan breekt het stuk wat tussen de sporen staat heel makkelijk af. En zonder dat je weer een stofbende veroorzaakt.

Daarna nog even met een guts er door voor evt. achtergebleven stukjes kan indien nodig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
deepbass909 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Ja, ik heb er sinds een jaar of 2 twee boven elkaar hangen:
[[Afbeelding]
De borden zijn binnen (duurde even...) maar nou wil ik ze bevestigen aan de muur. Ik dacht een paar latten op de muur en ze dan daaraan vast schroeven maar er zit niks van bevestiging bij of een haak/gat waar je dan kan schroeven zonder dat je ruimte opoffert waar je gereedschap kan hangen...

Nu wil ik dus op alle 4 de hoeken gewoon lange schroeven gebruiken rechtstreeks in een plug in de muur maar dan zit er dus iets ruimte tussen de muur en het bord (wat nodig is om de gereedschapshaakjes te bevestigen) en die wil ik dan opvullen met van die ringen/busjes. Afstandbusjes heten die dingen maar waarom kan ik daar niks van vinden bij de Hornbach/GAMMA en dat soort winkels? Heet dat daar anders? Ik kan ze wel online bestellen maar dan heb je er gelijk 100 ofzo terwijl ik er maar een paar nodig heb.
Pagina: 1 ... 52 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic