Vliegvlug schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:20:
Ik ben naar een bouwzuiger aan het kijken en één met met automatische filtereininging lijkt me erg handig, ook vanwege het slijpen in beton.
Ik zie hier wel veel de ‘go to’ bouwzuigers zonder automatische filterreininging zoals de Makita VC2512L en Kärcher WD 5 & 6 modellen voorbij komen maar wat zijn de ‘go to’ stofzuigers met automatische filterreiniging?
Kwam deze na een snelle zoektocht tegen:
BOSCH GAS 35 L AFC
STARMIX ISC ARDL-1425 EWS
Zijn alleen wel erg prijzig (~€500) waardoor ik me wel afvraag in hoeverre het echt nodig is als DHZ-er.
Is zo’n handmatig reinigingssysteem als van de Makita VC2512L ook te doen met het slijpen met een muurfrees in beton of moet je dan elke 30 seconden stoppen om je filter te reiningen?
En anders is er één met automatische filtereininging huren natuurlijk ook altijd nog een optie.
[...]
Interessant om te weten.
Hoe zit dat?
Want ik zou verwachten dat een plastic zak juist slechter aanzuigt omdat die luchtdicht is en een stofzak niet.
Plastic zak is natuurlijk wel makkelijker afvoeren en goedkoper.
En ook @
Twijfels ;
Die plastic zakken zijn geen zakken; dat zijn 'liners' en die zijn open aan de bovenkant. Komt op hetzelfde neer als geen zak gebruiken behalve dan dat het leegmaken makkelijker is.
Alle shit vliegt dan direct naar je filter en die verstopt dan dus. Dan heb je die automatische filterreiniging nodig. Gebruik je wel een zak dan houdt die de 99,9% tegen en wat door de zak alsnog in het filter komt gaat filterreiniging niks aan doen want dan valt het 4 cm naar beneden en ligt het op de zak... en direct daarna weer in het filter.
Die papieren zakken zijn inderdaad rot; die gaan te snel kapot en bij het minste of geringste vocht zijn ze ook het hoekje om. Ze slippen ook eerder dicht en bij fijn stof haal je dus geen volle zakken zonder enorme afname in zuigkracht. Ik heb nu bij mijn Festool CTL 22 de laatste papieren zak (452970) in gebruik; hierna de stoffen zakken (456870). Bij de Festool CTL 26 zitten standaard stoffen zakken (496187). Standaard staat de 22 onder de zaagtafel en wordt de 26 voor de rest gebruikt.
Die zakken zijn inderdaad niet goedkoop. Denk aan 6-7 euro per zak of €4,50 wanneer je ze uit Duitsland haalt. (CTL 22 zakken zijn duurder dan de betere van de CTL 26) Je filter blijft echter mooi schoon en die krengen kosten €50. Met gebruik van alleen die liners (of geen zak) ga je dat filter veel eerder moeten vervangen.
Hier een mooie test;
https://www.toolboxbuzz.c...-extractors-head-to-head/
(*)
Als ik de resultaten mag geloven is de stofzak van Festool dus een flink stuk beter dan die van Bosch. De Bosch GAS 35 M AFC zakt 42% na het opvolgen van 20 liter stucpoeder. De Festool maar 18%. [Airwatts]
Die cycloon; let bij de DIY versies op dat je niet de anti-statische keten onderbreekt. Verder is het vooral nuttig wanneer je relatief grof stof hebt. Voor het afvangen van krullen van schaven bijvoorbeeld werkt zo'n ding perfect in en komt er een heel hoog percentage van het totaal (zeker in volume%) in de cycloon en maar weinig in de stofzuiger(zak). Bij zeer fijn schuurstof is dat percentage eerder 0 dan 50...
(*)Let wel; die test is volgens mij in Amerika; Festool is daar veel duurder. Ondertussen heeft Festool ook een nieuw type slang die veel fijner (glad) is. Standaard slang is wel maar 3,5mm en ~27mm terwijl de Bosch ~35mm 5m is. YMMV...
Persoonlijk denk ik dat die Amerikaanse test ook wat te veel geleden heeft onder hun maffe 110V systeem. Kan me voorstellen dat als je de ene test met 115V en de andere met 105V er nogal een verschil ontstaat. Ik sta open voor het idee dat andere tests op een iets ander resultaat komen.
Trainer van Bosch in de UK is ook niet te spreken over die plastic zakken trouwens;
https://youtu.be/EYbjb3lnr4s?t=729 (weg met die stomme plastic open zakken; gebruik een fleece zak)
https://youtu.be/EYbjb3lnr4s?t=505 (ik gebruik zakken, spaart mij filters)
https://youtu.be/EYbjb3lnr4s?t=930 "If you use a fleece bag [Bosch 2607432037] you don't need that"

(over dat t***fus geluid van de filterreiniging)
Qua slanglengte; 5m is meer dan een gangbaar royaal netsnoer (4m). Meer slang dan snoer is niet zo nuttig. Ik wil ook nog wel een keer een langere slang, maar vooralsnog houdt het prijskaartje mij tegen. Die antistatische slangen zijn nogal prijzig. Heb wel een los 7,5m Plug-It snoer voor mijn Festool apparaten. Bij elke zuiger zat een 27mm 3,5m AS ribbelslang; nog een 35mm 3,5m exemplaar bijgekocht, ook al jaren geleden.
Die Bosch GAS 35 M AFC heb ik ook naar zitten kijken (had 1 stofzuiger uitgeleend en miste een 2e stofzuiger). Mijn overwegingen; goedkoper dan de Festool, compleet met reinigingsset; lange dikke slang. Slang echter wel weer met ribbels en dat is toch echt een minpunt tov de nieuwe Festool slangen. Uiteindelijk heb ik mijn uitgeleende stofzuiger weer terug, dus het hele plan gaat in de ijskast

. Heb nu liever iets kleins erbij a la Festool Midi. Cycloon heb ik niet; dat past niet onder de zaagtafel en de tvt is gewoon lomp lang tenzij je heel veel meters zaagt.
[
Voor 13% gewijzigd door
kabeltjekabel op 17-04-2020 02:02
]