Introductie woonsituatie
Sinds een aantal jaren kriebelt het al om zelf een traditionele/klassieke (douglas) schuur te realiseren omdat ik liefhebber ben van oude ambachten (timber frame) en de aanverwante stijl. Het woonhuis (2 onder 1 kap) dateert uit 1921 en was van oorsprong een boerderij.
(tekening van een verbouwing van het huis in '54)

Achter het huis zit een tuin van +- 6 breed en 30 meter diep.
In '68 is bij deze woning een simpele garage/schuur gerealiseerd, ruwweg 6 diep en 3.5 breed en staat 5 meter achter het huis, achter deze schuur heb ik dus nog ongeveer 20 meter over en omdat het een vrij smal perceel is blokkeert het veel zicht op het gras erachter. daarom moest deze het veld ruimen en kon ik mijn droom realiseren,
Het plan
Een plek om hobbymatig te kunnen klussen, (houtbewerking) en een plek om 's zomers te zitten maar dan wel fraai om te zien, Ik wilde graag de volledige breedte gebruiken van het perceel maar wel met de mogelijkheid om rondom te lopen, dus gekozen voor 5 meter breed, en aanvankelijk 6 meter diep. (2x3 meter dus). dit vond ik toch wat te smal en is 2x4 geworden, dus uiteindelijk is het totaal 5x8m geworden, Uiteraard liep ik al wat jaren met dit idee dus de schetsjes en het ontwerp was niet echt moeilijk meer.

En het uiteindelijke ontwerp in sketchup

Voorbereiding
Voordat er gestart (voorjaar 17' was de planning) kon worden moest er nog een lelijke coniferen haag uit. dit is begin '17 gedaan.

Crappy pic, maar hier kun je goed zien hoe smal het tussen de erfafscheiding en de schuur was. hierachter was nog een lapje gras voor de kids, maar die kon je dus nooit in de gaten houden, nog een reden dat ie weggaat.

Nadat deze eruit, en afgevoerd was hebben we gezamelijk een kokosschutting geplaatst en daar kregen we al een hele bak licht en ruimte van!

Deeltje 2 van de voorbereiding was het verwijderen van een klein zitje (4x4 oid), was lelijk, laag en in de zomer bloedheet, was overigens ook nog eens binnenste buiten gebouwd...

Maar goed, die was in een paar avonden weg.

Building the timber frame
Door allerlei randzaken, wat later begonnen, maar in juni ('17) kwam dan eindelijk het hout!

Alles weggepakt buiten onder folie, en in de schuur om de lange weg van voorbereiden in te gaan, aan de hand van lijstjes met afmetingen, 1x meten, 1x controleren en 1x zagen hopen dat alles goed gaat
Alles maar eens eerst naar de schuur, met hulp van de oudste

Alles is gewoon gekocht op volle lengtes, dus begonnen met het maken van de staanders, ingekort en voorzien van de pen
Allereerst ruw af tekenen, en met een grote hamer en vermoorbeitels aan de gang

Soms met meerdere beitels om uitbreken te voorkomen

Na de pennen waren de gaten aan de beurt waar de korbelen invallen

Hierna waren de korbelen zelf aan de beurt, was wat mooier werk vond ik persoonlijk, Eerst voorzien van de pennen en daarna de ronding erin.

Korbelen zijn gemaakt uit 15x15 en de ronding is stapsgewijs ingezaagd en naar het midden toe steeds iets dieper, daarna met de vouw van de beitel eruit getikt en glad gemaakt met de toog- en een spookschaafje

Halverwege

En glad maken

en stap voor stap

Na 6 korbelen was ook dit klaar, en was het tijd om alles eens te passen in de staanders. Na het passen direct de korbelen en de staanders gemarkeerd want vanwege het handwerk is niet hetzelfde, ook gelijk met deze gegevens de maatvoering overgenomen op de liggers.
Fits like a glove

Uiteraard mag je niet te laag uitkomen, want dan bereikt hij de ligger niet.

En maar eens meegenomen naar buiten om een beeld te krijgen hoe of wat

Zeker dit moment had ik echt wel een wauw momentje, alles ging voorspoedig, geen fouten en het paste allemaal en zag ik het zoals ik het hebben wilde
Na alles weer in de schuur gefrommeld te hebben was het de beurt aan de (dwars)liggers, was wat minder grappig om in je eentje in de schuur te krijgen, maar ook dat wil wel met wat nadenken,
In deze liggers moest 4x een halfhout verbinding komen én een sparing voor de pen voor de staanders, Aan de andere kant van de balk een sparing voor de sporen voor het dak, maar dit komt later... De halfhout verbinding is nodig om ook ruimte te bieden naar de balklaag die naar achteren gaat, Uiteraard had ook de voorste dwarsbalk sparing nodig voor de korbelen, maar dat zijn natuurlijk 'dezelfde' foto's en die laat ik daarom achterwege

Met wat hulp van senior wat het echt wel kon waarderen dat de nieuwe generatie dit nog wil/doet

Tv'tje opgehangen om toch nog een beetje bij te blijven bij de champions leaque
Ook in de voorste ligger was het belangrijk om te kijken of de korbelen mooi pasten

Ook maar eens even kijken of dan de staander er nog tussen past, en dat kan

Tussen de werkzaamheden door, (waarom weet ik eigenlijk niet) heb ik ook vast de toognagels gemaakt die de korbelen op de plek houden, Deze zijn gemaakt uit eiken en gewoon uit gekloofd brandhout. Toognagels draai je niet maar doe je gewoon met de bijl en maak je dan wat ronder/vriendelijker met een haalmes oid.
Op de achtergrond zie je wel wat gekloofd hout liggen

De gaten hiervoor zijn geboord met een slangenboor 20mm, Deze gaten heb ik geboord in de staander met de korbeel erin, en geboord tot ik met de boor bij de pen van de korbeel van, met de punt de boor de pen aangestipt, hierna de korbeel verwijderd en verder doorgeboord door de andere kant van de staander.
2mm naast het stipje op de korbeel heb ik het gat geboord, zodat de korbeel zich na het inslaan van de toognagel zich nog vaster grijpt in de staander/ligger.
Hierna kwamen de liggers naar achteren aan bod, in principe hetzelfde verhaal maar dit is 8 meter en moest dus voorzien worden van een verbinding aangezien 5 meter de maximale lengte was bij mijn leverancier. voor deze verbinding heb ik gekozen voor een haakse liplas voorzien van 2 spieën,
Inzagen van de liplas, wat overigens ontzettend zwaar en moeizaam werk is, omdat je én door 20cm hout moet, en de vertanding van de zaag niet voor langszagen is.

Maar na veel zwoegen krijg je uiteindelijk dit

En de spieen vast gemaakt

Gereed product gaat op de stapel buiten onder de folie om plek in de schuur te besparen.

Na dit alles was het de beurt aan de sporen, deze heb ik voorzien van een pen waarmee ze in de ligger vallen en voorzien van een fraaie ronding in overeenstemming met de korbelen.

En toen was het zo'n beetje eind februari '18 en was het prefab gebeuren klaar en konden we (eindelijk) naar buiten, het heeft overigens even op een lager pitje gestaan vanwege de geboorte van onze dochter in januari '18, en heb ik een beetje vals gespeeld, want het hutje heb ik in maart van dit jaar gesloopt waarvan jullie de foto's al gezien hebben, dus in maart/april ook begonnen met het uitgraven van de bekisting
De fundering
En dit was dus zo'n beetje de situatie in Maart dit jaar

(Zeker ik kan beamen dat we óók een ontzettend mooi voorjaar hebben gehad)
En gelukkig gaat slopen/graven een stuk sneller en waren we begin April al een mooi eind op weg!
Heb geen foto's van het verwijderen van het gras, en o.a. een sering maar dat geloven jullie vast wel, de bult zand en afval komt nog vaak genoeg voor op de foto's
Boel eruit en ruwweg op maat, (grote broer op de foto)

Eerst maar eens opvullen met geel zand onder toeziend oog van de opzichter... de werknemer en eveneens de ts doet het uitvoerende werk

Raam uitgezet
(e.e.a. in overleg met de grote kleine baas

Buis ingegraven voor elektra, UTP en Tyleen voor water

Begonnen met de vorstrand

en uitgevuld met geel zand

Netje eroverheen

en dan is zoiets al klaar en kan het hard gaan,
Volgende ochtend uurtje of 8 is dit het volgende beeld:

En weer een paar uur later dit:

En weer een paar uur later en een paar keer vlinderen dit

En dan heb je een mooie plaat in je tuin!

Raising the timber frame
En dan eindelijk het moment dat alles naar buiten mag!
Het geheel staat op draadeind M16 welke is ingegoten in het beton, op deze draadeinden zit een bout met een plaatje waarop de constructie rust (12st)
Na goedkeuring kan het hout eindelijk op zijn oorspronkelijk rustplaats

Eerst maar eens kijken of het geheel in elkaar kan, dit was wel even een momentje, omdat ik de staanders nog nooit had gepast, en de schoren pasten wel in de staanders, en in de liggers maar nog nooit gecombineerd met elkaar. dus dit eerst maar eens gedaan. en dat was echt wel een gaaf moment om het bij elkaar te zien!

De eerste sectie in elkaar

En de boel gelijk maar een keer in de olie

Gaten geboord in de staanders, ze zitten niet allemaal exact in het midden, e.e.a is wat opgeschoven tijdens het beton storten.

En dan kan de boel rechtop!

En dan de eerste ligger erboven op, was wel even zweten met drie man om em dan op 4 exacte plekken te laten zakken..

En door naar achteren

En met een grote voorhamer op de plek, Ook dit is weer tricky, het past natuurlijk allemaal net, maar omdat de hoek tijdens montage wat anders is, wringt ie iets bij de verbinding, dus veel meten, constateren dat het theoretisch moet passen en dan pas rammen, immers, als het gat te klein is kun je slaan wat je wilt maar gaat het nooit passen, en haal dan halverwege de balk maar weer eens los.

En toen stond het frame ruwweg

(hier halverwege)

Close up van de haakse liplas,

En wat overzicht foto's

Onder toeziend oog van de uitvoerder

e.e.a. mede mogelijk gemaakt door, was onder andere 2/3 van de begroting

Metselwerk
Hierna kwam het metselweg aan bod, gekozen voor de volgende steen omdat ik deze het mooiste vond,
Ik had bedacht om eerst te metselen, en dan pas te stellen, maar dat kan dus niet, dus nu eerst alles op hoogte gesteld en de moeren vastgezet, en dan alles weer omhoog te draaien met stempels om zo eronder door te kunnen metselen,

Raising the roof
Ook het dak heb ik prefab gemaakt, en paste dus kon het best snel gemaakt worden,
Hier gebruik van gemaakt van 15x15 en een ligger van 7x15.

Was niet heel veel werk en dus kon de sporen erop (die natuurlijk ook prefab waren)

En dan kan het dak ook dicht, aan de achterzijde, en de bovenste helft van de voorzijde heb ik gebruik gemaakt van underlayment, het onderste deel waar je tegen aan kijkt is van douglas, veer/groef met een velling.

Ik heb een vals dakje erin gemaakt zodat de veranda wat huiselijker oogt, dus gewoon halvewege de sporen dezelfde graden aangehouden en sporen naar de 1e muur gemaakt.

Daarna spinvlies erop, tengels en panlatten en natuurlijk de pannen

Goot eraan gemaakt,

Nu het dak goed en wel in elkaar zat, konden de wandjes geplaatst worden, en dat was echt meters maken, wat 5x7's om de 60 en gaan met de banaan,
En omdat ik de schuur isoleer, heb ik aan 2 kanten bekleding, rabat aan de buitenkant, en de binnenkant werk ik af met gips oid.

en dan door, om de binnenkant van de veranda te bekleden.
Dit is ook douglas, maar hieraan heb ik een dubbele lip gefreesd en voorzien van zwarte beits, ik vind zwart wat netter af gewerkt, maar dit behoud mooi de tekening van het hout. (Drywood woodstain black)

Samen met buitengevels ook de boei bovenop gemaakt,

To be continued!
[ Voor 34% gewijzigd door Jelte,89 op 23-12-2018 20:03 ]
Revive the guild!