Ik had deze

Voor het geld een Prima ding! (wel een beitel vreter)
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik had deze
Ook beitels heb je in verschillende kwaliteiten. Ik kan me voorstellen dat die van de Lidl, net zoals de machines zelf, toch wat minder zijn.SniperGuy schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:04:
[...]
Ik had deze [Afbeelding]
Voor het geld een Prima ding! (wel een beitel vreter)
Wat is een precisie cirkelzaag? Als ik google zie ik gewoon een cirkelzaag, alleen dan een kleinere variant. Is dat een leukere naam om meer verkopen te genereren ofzomerauder schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:21:
Na jaren aanknoeien met handzagen / decoupeerzagen overweeg ik een cirkelzaag en twijfel tussen een handcirkelzaag en een precisie cirkelzaag.
Ik wil deze vooral gaan gebruiken voor eenvoudige meubelprojecten, vensterbanken en plinten. Vooral omdat ik hobby matig meer met hout wil gaan doen.
Met een gewone cirkelzaag en een goed zaagblad kun je net zo goed en precies werken als met een over het algemeen een stuk duurdere invalzaag.Logischere twijfel is tussen een cirkelzaag (of dat nou een gewone of zogenaamde precisie is) en een invalzaag. In dat geval lang leve de invalzaag, tenzij je veel ruw uit de losse pols werkt, dan kiezen voor een cirkelzaag
Ben ik het niet mee eens. Deze discussie is al eens eerder gevoerd, maar ik heb beide geprobeerd (accu cirkelzaag van Makita met geleiderail + adapter) en Scheppach PL55, en met die Scheppach is het een stuk preciezer en vooral fijner zagen. Beide hadden een 48 tands blad, maar aan de nauwkeurigheid van een invalzaag kan een gewone cirkelzaag niet tippen imho.-Venom- schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:39:
[...]
Met een gewone cirkelzaag en een goed zaagblad kun je net zo goed en precies werken als met een over het algemeen een stuk duurdere invalzaag.
Maar dat is net wat het budget is en de wensen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat is meer onkunde van de gebruiker, ik heb zelf diverse merken cirkelzagen zoals Festool Metabo en Bosch zolang je deze met een geleiderail gebruikt maakt het qua zaagsnede totaal niets uit of het nu een invalzaag is of een cirkelzaag.TheJVH schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:42:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Deze discussie is al eens eerder gevoerd, maar ik heb beide geprobeerd (accu cirkelzaag van Makita met geleiderail + adapter) en Scheppach PL55, en met die Scheppach is het een stuk preciezer en vooral fijner zagen. Beide hadden een 48 tands blad, maar aan de nauwkeurigheid van een invalzaag kan een gewone cirkelzaag niet tippen imho.
ik heb een weller gas soldeerbout, opzich niet handig in alle situaties, maar mobiel is het welThe Eagle schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:58:
Ik zag hier laatst een Milwaukee accu soldeerbout voorbij komen. Dat leek me wel wat, maar behalve Milwaukee lijkt er niet echt een andere fabrikamt te zijn die zoiets aanbiedt? Hoeft van mij niet de wereld te kosten, maar draadloos en oplaadbaar is wel handig. Mijn ervaring is dat ik structureel een snoer te oakken heb dat te kort is namelijk, en das niet handig bij het bewegen.
Oneens, als jij een spoelbak of kookplaat op de mm precies uit moet zagen uit het midden van een werkblad wens ik je veel plezier met een gewone cirkelzaag, maar die ga je er toch nooit 100% netjes in krijgen?-Venom- schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:39:
[...]
Met een gewone cirkelzaag en een goed zaagblad kun je net zo goed en precies werken als met een over het algemeen een stuk duurdere invalzaag.
Maar dat is net wat het budget is en de wensen.
[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 29-01-2020 22:10 ]
Daarvoor hebben ze de Mafell KSS serie gemaakt-Venom- schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:58:
[...]
Dat is meer onkunde van de gebruiker, ik heb zelf diverse merken cirkelzagen zoals Festool Metabo en Bosch zolang je deze met een geleiderail gebruikt maakt het qua zaagsnede totaal niets uit of het nu een invalzaag is of een cirkelzaag.
Het wordt anders als je middenin een plaat moet beginnen dat wordt lastig met een gewone cirkelzaag (al kan het ook)
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Dit doet hetzelfde:Appie Heijn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:10:
[...]
Daarvoor hebben ze de Mafell KSS serie gemaakt![]()
Ander vraagje ik moet de komende maanden thuis best wat stopcontacten naar beneden frezen.
https://nl.milwaukeetool....stofafzuiging/agv-12-dec/
Is dit iets wat gast werken of zijn er wellicht betere+goedkopere opties. Zolang het een machine met snoer betreft ben ik niet met Milwaukee getrouwd
Dit heb je vaker geroepen en helaas heb ik ooit je advies opgevolgd en moet ik nu een andere conclusie stellen.-Venom- schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:58:
[...]
Dat is meer onkunde van de gebruiker, ik heb zelf diverse merken cirkelzagen zoals Festool Metabo en Bosch zolang je deze met een geleiderail gebruikt maakt het qua zaagsnede totaal niets uit of het nu een invalzaag is of een cirkelzaag.
Het wordt anders als je middenin een plaat moet beginnen dat wordt lastig met een gewone cirkelzaag (al kan het ook)
[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2020 23:07 ]
Da's wel een mooie vergelijking, ik denk dan ook dat er weinig verschil tussen de twee is. Een invalzaag is in mijn ogen alsnog handiger door het instellen van de diepte, en het invallen zelf, maar other than that: in deze vergelijking zal er 0 verschil in precisie zijn. Volgens mij heeft DeWalt ook zo'n ding, de DWE576K. Dat lijkt mij ook een goede optie dan. Een voordeel trouwens van de invalzaag is het feit dat de stofafzuiging een stuk beter zal zijn vanwege de gesloten kap.kabeltjekabel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:07:
Wat noem je dan een "gewone" cirkelzaag? Een pendelkap cirkelzaag? Of die nauwkeurig op de rail staat heeft niks met inval of pendelkap te maken. Dat heeft gewoon te maken met de zool. Je hebt zagen met zo'n flinterdunnen blikken zool; die zijn altijd ruk.
Precisie qua zagen tussen een Festool TS en een Festool HK ... nope.
[ Voor 9% gewijzigd door TheJVH op 29-01-2020 23:20 ]
Lool, Makita zelf heeft zowel foto's van het rechtshandige exemplaar als het linkshandige exemplaar op 1 pagina gezet. Maarja, dat ziet er inderdaad uit als een knullige constructie.TheJVH schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:17:
[...]
Da's wel een mooie vergelijking, ik denk dan ook dat er weinig verschil tussen de twee is. Een invalzaag is in mijn ogen alsnog handiger door het instellen van de diepte, en het invallen zelf, maar other than that: in deze vergelijking zal er 0 verschil in precisie zijn. Volgens mij heeft DeWalt ook zo'n ding, de DWE576K. Dat lijkt mij ook een goede optie dan. Een voordeel trouwens van de invalzaag is het feit dat de stofafzuiging een stuk beter zal zijn vanwege de gesloten kap.
Het gaat mij meer om het feit dat je een Cirkelzaag koopt als de DHS680 (https://www.makita.nl/artikel/dhs680zj.html - verder een prima zaag), die met een adapter aan een rail hangt, en dan dezelfde ervaring hebt. Ik zie ook veel Youtubers gewoon met een cirkelzaag langs een rechte balk zagen, en dat zal vast werken. Echter als je nog niet zo ervaren bent is een invalzaag + lineaal (of dat Festool voorbeeld) een stuk minder foutgevoelig.
EDIT: Met invalzaag bedoel ik dan ook meer een 'track saw', in plaats van een 'drop saw', ik weet alleen niet zo goed wat de Nederlandse vertaling daarvan is.
EDIT2: Zo te zien heeft Makita ook een gewone cirkelzaag die direct op een geleiderail past: https://www.makita.nl/artikel/dhs782zj.html Lijkt mij ook prima.
[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2020 23:23 ]
Grote voordeel is dat je met die geleiderail precies kan zien waar je gaat zagen. Bij een balkje moet je altijd de afstand van de zool naar het blad meenemen als je je geleide plaatst. Bij zo'n rail kan je op 2 plaatsen afmeten, je liniaal leggen en gaan. Dat is bij een balkje een stukje meer werk.kabeltjekabel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:23:
[...]
Lool, Makita zelf heeft zowel foto's van het rechtshandige exemplaar als het linkshandige exemplaar op 1 pagina gezet. Maarja, dat ziet er inderdaad uit als een knullige constructie.
Er zijn ook mensen die uit de losse hand zagen met een cirkelzaag. Mij niet gezien verder.
Langs een balkje zagen kan ook ja. Heb dat ook wel met de decoupeerzaag gedaan. Een geleiderail is gewoon een luxe balkje die de wat beter opsluit en ingebouwde mogelijkheden tegen splinters heeft en voor klemmen.
Ik wist trouwens niet dat die dingen in linkshandige uitvoering bestonden. Zal het eens aan m'n pa tonen, die is linkshandig en zit allicht wel eens te foeteren dat e.e.a. aan de verkeerde kant zit.
Wat voor muur heb je? Ik ben met dezelfde klus bezig en heb er eentje gekocht van Parkside voor 50 euro bij de Lidl. Werkt perfect in de stenen muren die we hier hebben. Betonnen muren heb ik geen ervaring mee.Appie Heijn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:10:
[...]
Daarvoor hebben ze de Mafell KSS serie gemaakt![]()
Ander vraagje ik moet de komende maanden thuis best wat stopcontacten naar beneden frezen.
https://nl.milwaukeetool....stofafzuiging/agv-12-dec/
Is dit iets wat gast werken of zijn er wellicht betere+goedkopere opties. Zolang het een machine met snoer betreft ben ik niet met Milwaukee getrouwd
Zeker. Ik heb een MFT en een TS55 (de oude versie), dus je hoeft het mij niet uit te leggen.TheJVH schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:27:
[...]
Grote voordeel is dat je met die geleiderail precies kan zien waar je gaat zagen. Bij een balkje moet je altijd de afstand van de zool naar het blad meenemen als je je geleide plaatst. Bij zo'n rail kan je op 2 plaatsen afmeten, je liniaal leggen en gaan. Dat is bij een balkje een stukje meer werk.
Plus het Parf Guide System (of MFT) is ook geniaal met een liniaal: YouTube: Festool MFT #182
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Ryobi heeft er eentje in het 18V assortiment:The Eagle schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:58:
Ik zag hier laatst een Milwaukee accu soldeerbout voorbij komen. Dat leek me wel wat, maar behalve Milwaukee lijkt er niet echt een andere fabrikamt te zijn die zoiets aanbiedt? Hoeft van mij niet de wereld te kosten, maar draadloos en oplaadbaar is wel handig. Mijn ervaring is dat ik structureel een snoer te oakken heb dat te kort is namelijk, en das niet handig bij het bewegen.
Volgens mii heb ik een stuk met steenstrip en een stuk waar ik het niet weet, wel is het steenachtig en behoorlijk dik gestuckt. Iig geen gips oid. Betreft een jaren 60 woning.rens-br schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:46:
[...]
Wat voor muur heb je? Ik ben met dezelfde klus bezig en heb er eentje gekocht van Parkside voor 50 euro bij de Lidl. Werkt perfect in de stenen muren die we hier hebben. Betonnen muren heb ik geen ervaring mee.
[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2020 07:21 ]
Ik heb toevallig bij mij thuis ook alle stopcontacten naar beneden gebracht en wat andere sleuven gemaakt.rens-br schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:46:
[...]
Wat voor muur heb je? Ik ben met dezelfde klus bezig en heb er eentje gekocht van Parkside voor 50 euro bij de Lidl. Werkt perfect in de stenen muren die we hier hebben. Betonnen muren heb ik geen ervaring mee.
[ Voor 10% gewijzigd door g00gle op 30-01-2020 08:05 ]
Volgens mij is het probleem met Ryobi dat het in Amerika goedkoop is en ze redelijke kwaliteit tools leveren.Ethiron schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:13:
[...]
Ik zie een aantal mensen op Youtube veel Ryobi gebruiken, schijnt niet tegen te vallen! Daar heb ik ook iemand deze soldeerbout zien gebruiken.
Ik heb goede ervaringen met deze soldeerbout: https://www.eleshop.nl/ts100.html of https://www.amazon.com/gp/product/B07DDG18B9/. De laatste productfoto bevat een handige chart om de verhouding te zien tussen voltage en opwarmtijd. Mocht je bijvoorbeeld DeWalt accu's hebben, zijn daar mooie adapters voor te vinden: https://www.amazon.com/LA...-Soldering/dp/B081T1ZLBR/The Eagle schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:58:
Is het dan niet makkelijker om voor een gassoldeerbout te gaan met piëzo ontsteking? Gas warmt doorgaans veel sneller op en is ook nog eens compacter en 100% draadloos.The Eagle schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:58:
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Die soldeerbout kun je via AliExpress ook kopen:Alsjemenou schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:22:
[...]
Ik heb goede ervaringen met deze soldeerbout: https://www.eleshop.nl/ts100.html of https://www.amazon.com/gp/product/B07DDG18B9/. De laatste productfoto bevat een handige chart om de verhouding te zien tussen voltage en opwarmtijd. Mocht je bijvoorbeeld DeWalt accu's hebben, zijn daar mooie adapters voor te vinden: https://www.amazon.com/LA...-Soldering/dp/B081T1ZLBR/
Tenzij je pakketje door de douane moet..g00gle schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:50:
[...]
Die soldeerbout kun je via AliExpress ook kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/32860309312.html
Scheel toch weer wat geld.
[ Voor 48% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-01-2020 11:06 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Stofzuiger gisteren besteld bij toolnation. Mooie actie met gratis lamp. Zijn er must-have accessoires voor de VC2512L?Raymond schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:18:
[...]
Ja en als je hem uiterlijk zaterdag bestelt, krijg je er nog een lamp bij ook
Bedankt voor de reminder, ik moest nog wat claimenRaymond schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:18:
[...]
Ja en als je hem uiterlijk zaterdag bestelt, krijg je er nog een lamp bij ook
Die Parkside sleuvenzaag is helaas niet meer te bestellen voor zover ik kan zien..rens-br schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:46:
[...]
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Toolstation heeft voor weinig een adapter en een Festool booraccessoire. Vind ik erg handig bij elke stofzuiger.rockerpoet schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:49:
[...]
Stofzuiger gisteren besteld bij toolnation. Mooie actie met gratis lamp. Zijn er must-have accessoires voor de VC2512L?
K to the KillaZ
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Laat ze volgend kwartaal maar eens zo'n lamp weggeven op accu-machines, ik kom om in de gratis accu's
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ligt het aan mij (kan hoor, het was een lange dag) dat ik hier niks van snap?Blomminator schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:02:
Verdorie... Ben je bezig de tuinverlichting voor pa en ma te maken.. is er een tijdklok die per se een nuldraad eist.
Bloedirritant. Want die is er niet.
Heb bruin. Heb zwart. Een wipschakelaar is top. Een dimmer is top. Maar ja. Ze willen een tijdklok. Enfin. Besteld. Werkt dus niet.
Een meter verderop zit een stopcontact. Even blauw doorgeknoopt en huppetee ... t Werkt.
1) goede reden een dradendetector te kopen. Tips voor een betaalbare Bosch blauw?
2) iemand een idee hoe dit te omzeilen Is?
3) de leidingen gaan allemaal naar boven... in mn kennis hoort eea omlaag te gaan.
Iemand die zijn licht (hahaha, ik ben hilarisch) hierop kan schijnen?
Want ik kan me niet voorstellen dat alles door t plafond loopt.
Catch a smile out there!
Mja, ik heb sowieso alleen Metabo, en met zo'n converter zit ik alsnog met een draad te kijken. Het is juist die draad van 50 cm die me iedere keer in het gebruik beperkt.Alsjemenou schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:22:
[...]
Ik heb goede ervaringen met deze soldeerbout: https://www.eleshop.nl/ts100.html of https://www.amazon.com/gp/product/B07DDG18B9/. De laatste productfoto bevat een handige chart om de verhouding te zien tussen voltage en opwarmtijd. Mocht je bijvoorbeeld DeWalt accu's hebben, zijn daar mooie adapters voor te vinden: https://www.amazon.com/LA...-Soldering/dp/B081T1ZLBR/
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Enkel spijtig dat wij als Belgen hier zijn uitgesloten
Er zit een aansluiting voor een stofzuiger. De gehuurde stofzuiger paste daar echter niet op, dus ik heb de slang vastgetapet. Verder loopt die afvoer vrij snel voor met steentjes, dus maximaal 2 meter in een keer frezen werkt mij bij het beste.Appie Heijn schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:20:
Volgens mii heb ik een stuk met steenstrip en een stuk waar ik het niet weet, wel is het steenachtig en behoorlijk dik gestuckt. Iig geen gips oid. Betreft een jaren 60 woning.
Zit nog een aantal maanden van de verbouwing af. Dus durf nog niet de gatenboor erin te zetten.
Heeft die parkside ook een afzuigkoker erom heen?
[ Voor 64% gewijzigd door rens-br op 30-01-2020 20:03 ]
Klopt, die kun je met een bus aanstekergas vullen. Met goedkope bussen heb ik ook altijd problemen met het bijvullen van vanalles, maar een gasbus van een fatsoenlijk merk gaat het prima heb ik gemerkt.The Eagle schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:29:
[...]
@SpongeRob gassoldeerbout overweeg ik wel, maar das volgens mij van dat aanstekergas right? Ik ben notoir slecht met dat spul, het is me serieus nog nooit gelukt om een gasaansteker bij te vullen met zo'n spuitbus....
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik heb op de 11e de bvestiging gekregen, en op de 27e de goedkeuring. Denk dat je je nog geen zorgen hoeft te makenrens-br schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:57:
Ik heb op 17 januari het formulier ingevuld voor de Makita accu, heb daarvan een bevestigings-email gehad, maar daarna heb ik niks meer gehoord. Hoelang duurt het gemiddeld voor het goedkeuren? Lees in dit topic wel dat het wat langer duurt dan in het begin, dat is niet zo erg. Maar het feit dat ik verder nog niks gehoord heb baat mij een beetje zorgen.
Heb bij een Belgische shop een 2x18v afkortzaag op het oog. Die zit bij Makita NL wel in de accu actie, maar Makita BE dus nietPotlood84 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:41:
[...]
Enkel spijtig dat wij als Belgen hier zijn uitgesloten
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Hier de 10de aangemeld en 24ste bevestiging gekregen. Het lijkt dus zo'n 2 weken te duren voor je bevestiging hebt. En dan moet je nog wachten op het bericht dat je hem kan ophalen.BrZ schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:26:
[...]
Ik heb op de 11e de bvestiging gekregen, en op de 27e de goedkeuring. Denk dat je je nog geen zorgen hoeft te maken
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik een ontwerpje van een adapter voor een Lidl 20v parkside accu van Thingiverse geplukt en zelf geprint...Icekiller2k6 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:04:
op tested toonde ze bovenstaande soldeerbout en een soort converter voor de dewalt batterijen waarmee ze deze soldeerbout gebruikte..
zie: https://www.tested.com/ar...rtable-soldering-station/
Voor de dewalt batterij gebruikte ze: https://www.amazon.com/gp...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 31-01-2020 09:25 ]
Als je binnen gaat zagen in je wanden met een 230mm moet je oppassen dat je niet te diep zaagt.Appie Heijn schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:51:
Met de informatie van o.a.@rens-br @g00gle @Twijfels ga ik denk ik toch voor een enkele schijf. Voordeel is wel dat wanneer ik voor een haakse slijper met losse afzuigkap ga dat deze ook voor andere voorkomende werkzaamheden ingezet worden.
Afgelopen voorjaar/zomer werd ik niet heel erg blij van het op maat zagen van de stapelblokken met de einhell 125mm haakse slijper zonder afzuiging.
Nou kwam ik deze tegen. Zo'n knaapje kan ik dit jaar best goed gebruiken voor in de tuin (wederom blokken zagen) vraag mij alleen af of in huis een 230mm nog een beetje hanteerbaar is.
Op zich best een leuke aanbieding, alleen die stofafzuigkap doe al een ruime 100 euro los, de haakse slijper los doet ook rond de 200 euro..
Nu heb je beide voor 200
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 31-01-2020 10:03 ]
[ Voor 26% gewijzigd door iDaniel op 31-01-2020 15:19 ]
In de meeste gevallen voldoet een 125mm prima, en vind ik persoonlijker ook veel fijner en hanteerbaarder werken. Zo'n 230mm zou ik eigenlijk alleen rondom huis pakken bij het slijpen van stenen voor in de tuin, aangezien een 125mm daar veelal te klein voor is. Maar goed, dan sta je buiten, mondkapje voor en dan zou je een paar tegels nog wel zonder zo'n grote afzuigkap er op kunnen doen. Word je alleen niet altijd geliefd van bij de burenAppie Heijn schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:51:
Met de informatie van o.a.@rens-br @g00gle @Twijfels ga ik denk ik toch voor een enkele schijf. Voordeel is wel dat wanneer ik voor een haakse slijper met losse afzuigkap ga dat deze ook voor andere voorkomende werkzaamheden ingezet worden.
Afgelopen voorjaar/zomer werd ik niet heel erg blij van het op maat zagen van de stapelblokken met de einhell 125mm haakse slijper zonder afzuiging.
Nou kwam ik deze tegen. Zo'n knaapje kan ik dit jaar best goed gebruiken voor in de tuin (wederom blokken zagen) vraag mij alleen af of in huis een 230mm nog een beetje hanteerbaar is.
Op zich best een leuke aanbieding, alleen die stofafzuigkap doe al een ruime 100 euro los, de haakse slijper los doet ook rond de 200 euro..
Nu heb je beide voor 200
Helemaal eens met bovenstaande opmerkingen: een 230mm slijper is echt lomp. Dat is alleen leuk om tegels of blokken te slijpen wanneer een 125mm te klein is. Ik zou een 230mm huren voor als je die blokken wilt slijpen en zelf een 125mm kopen.Appie Heijn schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:51:
Nu heb je beide voor 200
(makita) accu's is geen probleem mijn oudste zijn veel ouder dan 5 a 6 jaar.EMP schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:45:
Voor de aanstaande renovatie van ons nieuwe klushuis zit ik te kijken naar redelijk wat nieuw electrisch gereedschap. Ik heb nu de meeste dingen wel, maar ze zijn oud en/of gaar. Tijd voor nieuw spul!
Ik twijfel vooral tussen accu of bedraad. Ik doe het renovatiewerk naast mijn normale baan, dus ben niet dagelijks met het gereedschap bezig. Meestal in de weekends / 's avonds, en soms een tijdje niet is mijn ervaring. Ik gok dat ik minimaal 5 jaar bezig zal zijn.
Het gemak van accugereedschap is wat mij aanspreekt. Wat mij nog tegenhoud is dat ik bang ben dat over een jaar of drie alle accu's aan vervanging toe zijn, omdat ik ze relatief weinig gebruik. Durft iemand daar iets over te zeggen?
Als ik voor accu ga dan wil ik alles van 1 systeem, zodat de accu's uitwisselbaar zijn.Er 'combosets' te vinden, maar dat is vaak nèt niet de tools die ik zelf los zou kopen. Ik ben nog aan het uitzoeken of dat prijs-technisch interessant is om sowieso te doen...
Wat ik nog heb wat nog goed is is een licht schroefboormachientje van Hitachi en een dikke vette hamerboor van Metabo. De rest is allemaal zo gaar dat ik het wil vervangen.
Wat ik zeker wil hebben:
- (klop)boormachine
- Decoupeerzaag
- Slijptol 125mm
Wat ik misschien wil hebben
- Cirkelzaag (nooit gehad, lijkt mij handig)
- Recipozaag (nooit gehad, lijkt mij niet echt nodig, maar als het in een comboset zit)
- Slagschroevendraaier (nooit gehad, misschien handig voor autoklussen)
Ik heb niet echt een merkvoorkeur. Makita, Metabo, Hitachi, DeWalt, Bosch blauw, dat zijn de merken waar ik naar kijk.
Momenteel is er wel een mooie aanbieding van een Makita comboset met alles wat ik wil behalve de recipozaag en de boormachine klopt nietHier komen 3 saccu's bij plus vijf van Makita... dan heb ik 8!() accu's! Veel meer dan genoeg, maar kan ik die een paar jaar bewaren...?
Graag jullie advies!
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Mijn lijst spullen met mijn waardeoordeel:EMP schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:45:
Voor de aanstaande renovatie van ons nieuwe klushuis zit ik te kijken naar redelijk wat nieuw electrisch gereedschap. Ik heb nu de meeste dingen wel, maar ze zijn oud en/of gaar. Tijd voor nieuw spul!
Wat ik zeker wil hebben:
- (klop)boormachine
- Decoupeerzaag
- Slijptol 125mm
Wat ik misschien wil hebben
- Cirkelzaag (nooit gehad, lijkt mij handig)
- Recipozaag (nooit gehad, lijkt mij niet echt nodig, maar als het in een comboset zit)
- Slagschroevendraaier (nooit gehad, misschien handig voor autoklussen)
Graag jullie advies!
Slagschroevendraaier heerlijk. Gebruik de dtd154 heel veel. Wel een klere herrie inderdaad. Buren heb ik niet dus geen last van.Alsjemenou schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:25:
[...]
Mijn lijst spullen met mijn waardeoordeel:
- Boormachine: must have! Accu uiteraard.
- Slagschroevendraaier: leuk voor langere schroeven, maar imho een luxe. Niet gebruiken voor auto's, koop dan een slagmoersleutel. Accu imho niet nodig. Tenzij je veel aan auto's klust zou ik gewoon wat handgereedschap kopen.
- Decoupeerzaag: komt af en toe goed van pas, zeker handig in je arsenaal. Ik zou deze zeker op accu doen, omdat je juist met de decoupeerzaag vaak bochten maakt.
- Cirkelzaag: ik zou hem niet kopen, omdat ik het volgende heb:
- Invalzaag: ge-wel-dig! Altijd recht zagen, nooit moeilijk doen met stukjes hout. Ik heb een bedrade, de kabel zit nooit in de weg..
- Recipozaag: heb hem niet, nog nooit gemist.
- Afkortzaag: super handig als je regelwerken moet maken of vaak balken of maat moet zagen. Accu echt niet nodig. Spendeer wel wat extra aan een goede, want mijn goedkope Einhell heb ik vaak vervloekt omdat het vaak net niet recht is.
- Multitool: komt vaker van pas dan je denkt, super dingetje. Accu niet nodig.
- Slijptol: must have, komt vaak van pas. Accu niet nodig.
- Bovenfrees: komt ook vaak van pas, vooral als je veel in huis gaat klussen. Ik zou wel een compacte doen, zoals de RT0700CX3J. Accu mis ik niet.
twain4me schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:10:
[...]Slagschroevendraaier is leuk, erg veel power in een klein pakketje ik maak er schroefdraad mee in 9mm dik staal, draai er vreselijk lange (350mm) schroeven mee de constructie in en leg hem daarna vooral weg. die dingen maken een klere herrie waar jij en je buren echt niet blij van worden. pak voor het normale schroefwerk gewoon een normale schroeftol. Wat betreft het werken aan een auto, verwacht er geen wonderen van, wat je dan wil is een slagmoersleutel.
Bosch heeft een paar prachtige (gepatenteerde) hybrides, de GDX serie. Die hebben binnenzeskant en 1/2" vierkant, met instelbare kracht en slagfrequente. Dus voor beide doelen te gebruiken. En met 200 Nm niet zo sterk als een dikke luchtrammer, maar wel voor 98% van het werk voldoende.Alsjemenou schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:25:
[...]
- Slagschroevendraaier: leuk voor langere schroeven, maar imho een luxe. Niet gebruiken voor auto's, koop dan een slagmoersleutel. Accu imho niet nodig. Tenzij je veel aan auto's klust zou ik gewoon wat handgereedschap kopen.
Ik heb zelf ooit voor een klusje een goedkope van Stanley gekocht. Daarbij moet ik zelf de diepte instellen. En dan nog werkte het niet lekker.Henkie schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:05:
Hi klussers,
Sinds een maand of 7 ben ik trots eigenaar van een huis. Dit huis betreft houtskeletbouw op een betonnen fundering. So far so good!
Zware dingen op hangen aan muren kon een dingetje zijn, wisten we van te voren.
Nu heb ik om dit 'op te lossen' een Bosch GMS 120 aangeschaft om de houten skeletstructuur achter de (gips) platen te lokaliseren.
Nou, dat valt me even tegen. Ding gaat te pas en te onpas piepen, geeft over een gebied van 20/30cm aan dat het "center" is terwijl die balken 3/4cm breed zijn.
Doe ik hier iets verkeerd? Of moet ik een beter apparaat aanschaffen?
ps. vooral bedoeld voor wat zwaardere dingen op te kunnen hangen. Kapstokken, tv, trapleuningen etc.
€50 is geen geld voor een Bosch Pro.Twijfels schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:14:
[...]
Dit doet hetzelfde:
stofkap met haakse slijper of duurdere haakse slijper
Die 720w komt erg regelmatig voor circa €35 in de aanbieding op amazon. Heb zelf de 13-125 eens gekocht voor €90, zelf geen ervaring dus met die 720w.Slonzo schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:26:
[...]
€50 is geen geld voor een Bosch Pro.
In welke gevallen zou dat 720W model niet volstaan?
De opstap naar 1100W is meteen meer dan 't dubbele van de prijs...
(ik heb niet erg veel ervaring met haakske slijpers)
Als ervaringsdeskundige ben ik het hier niet mee eens. Het ligt er namelijk maar net aan waarvoor je hem gaat gebruiken. Voor het onderstel is een slagschroevendraaier snel te licht (al trekt een DTD155 wielbouten e.d. echt wel los), maar wil je eigenlijk de brute kracht van een slagmoersleutel. Maar in het interieur en onder de motorkap is een slagmoersleutel snel te lomp, zowel in kracht als grootte. 10mm-boutjes wil je niet loshalen met een slagmoersleutel, maar dan werkt een slagschroevendraaier juist weer super.Alsjemenou schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:25:
[...]
[...]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik heb dezelfde en ik ervaar dezelfde lastigheden, maar ik denk (hoop) dat het niet zozeer het apparaat is maar meer gewoon per definitie lastig. Onze woning (1925) zit vol met vaagheden in de muur dus hier iets vinden is lastigHenkie schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:05:
Hi klussers,
Sinds een maand of 7 ben ik trots eigenaar van een huis. Dit huis betreft houtskeletbouw op een betonnen fundering. So far so good!
Zware dingen op hangen aan muren kon een dingetje zijn, wisten we van te voren.
Nu heb ik om dit 'op te lossen' een Bosch GMS 120 aangeschaft om de houten skeletstructuur achter de (gips) platen te lokaliseren.
Nou, dat valt me even tegen. Ding gaat te pas en te onpas piepen, geeft over een gebied van 20/30cm aan dat het "center" is terwijl die balken 3/4cm breed zijn.
Doe ik hier iets verkeerd? Of moet ik een beter apparaat aanschaffen?
ps. vooral bedoeld voor wat zwaardere dingen op te kunnen hangen. Kapstokken, tv, trapleuningen etc.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Er is pas een nieuwe Bosch, 300 nm kracht en toch compact. Ga hem zelf denk ik ook aanschaffen voor de autos. Kost ongeveer 179 in de Solo versie. (Enkel body zonder accus en lader)Exigence schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:50:
[...]
[...]
Bosch heeft een paar prachtige (gepatenteerde) hybrides, de GDX serie. Die hebben binnenzeskant en 1/2" vierkant, met instelbare kracht en slagfrequente. Dus voor beide doelen te gebruiken. En met 200 Nm niet zo sterk als een dikke luchtrammer, maar wel voor 98% van het werk voldoende.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 01-02-2020 10:22 ]
Ik denk dat je in geen van beide gevallen een miskoop doet, afhankelijk of je wellicht hele zware toepassingen in gedachten hebt o.i.d. Zelf zou ik voor de zwaardere variant gaan. Het feit is wel, als je voor de accu acties gaat, het een 5 ampère uur betreft. Dit zijn al vrij zware accu's op zich zelf. Het is omdat je ze er bij krijgt, maar wat mij betreft zou ik deze niet aanschaffen als ik slechts een boormachine en/of slagschroevendraaier had. Misschien is het een idee er een lichte 1,5 ampère of 2 ampère accu bij te kopen? Vanaf 3 ampère neemt de omvang en het gewicht toe.Piet91 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:53:
Mijn vader zit al een aardig tijd tegen een nieuwe accuboormachine aan te hikken.
Zijn oude (Black & Decker CD12C) heeft er de kracht niet meer voor.
Gezien de actie van Makita momenteel, ben ik wezen rondkijken en met behulp de Makita site en de vele posts in dit topic.
(in het bijzonder deze post: deepbass909 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4")
Ik zit ik aan een een combinatie een boor-/schroefmachine en slagschroevendraaier te denken (de ZJ-modellen zonder accu en lader) en losse lader.
De slagschroevendraaier de DTD155ZJ en voor de boor-/schroefmachine óf de DDF483ZJ of DDF484ZJ.
(Dus geen klopboor-/schroefmachine omdat hij al een 230V Bosch PSB 650 RE klopboormachine heeft en ik de posts heb gelezen over de nadelen van een klop-functie in de Makita modellen).
Maar welke van de 2? Het prijsverschil is ongeveer 2 tientjes, de 484 is iets groter/zwaarder en krachtiger en heeft een aluminium tandwielhuis). Geen mega verschillen dus en er steekt ook niet een flink boven de ander uit op een of meerdere onderdelen. Ook in dit topic lees ik de verschillen; de een zegt dat de 483 prettiger in gebruik is dan de 484 omdat de 483 net even wat kleiner en lichter is, terwijl de andere de 483 het niet waard vind t.o.v. de 484 gezien het minieme prijsverschil en dat de 484 toch krachtiger is.
Dus nog even goed bedenken of hij voor de wat lichtere 483 moet gaan of de nét wat zwaardere en krachtigere 484.
Hier moet dan natuurlijk nog een lader bijgekocht worden, maar als ik het zo bekijk heeft hij met deze combinatie van producten (DTD155ZJ + DDF483ZJ of DDF484ZJ + losse lader) een mooie set die nog goedkoper uit valt dan een goede losstaande accuboormachine set die wel een accu + lader heeft meegeleverd.
Ik heb de 483 en 484. De 483 heb ik vrijwel altijd bij me als ik aan het werk ben. Gebruik hem naast een slagschroevendraaier voor o.a. boren, schroeven (bij verschillende schroeven, hoef ik geen bitje te wisselen), speedboren, gatenzagen (gipsplaat, underlayment, osb) en meer. Het is een prima accutol die meer kan dan je zou denken op basis van het formaat.Piet91 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:53:
Mijn vader zit al een aardig tijd tegen een nieuwe accuboormachine aan te hikken.
Gezien de actie van Makita momenteel, ben ik wezen rondkijken en met behulp de Makita site en de vele posts in dit topic.
(in het bijzonder deze post: deepbass909 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4")
Ik zit ik aan een een combinatie een boor-/schroefmachine en slagschroevendraaier te denken (de ZJ-modellen zonder accu en lader) en losse lader.
De slagschroevendraaier de DTD155ZJ en voor de boor-/schroefmachine óf de DDF483ZJ of DDF484ZJ.
(Dus geen klopboor-/schroefmachine omdat hij al een 230V Bosch PSB 650 RE klopboormachine heeft en ik de posts heb gelezen over de nadelen van een klop-functie in de Makita modellen).
Maar welke van de 2? Het prijsverschil is ongeveer 2 tientjes, de 484 is iets groter/zwaarder en krachtiger en heeft een aluminium tandwielhuis). Geen mega verschillen dus en er steekt ook niet een flink boven de ander uit op een of meerdere onderdelen. Ook in dit topic lees ik de verschillen; de een zegt dat de 483 prettiger in gebruik is dan de 484 omdat de 483 net even wat kleiner en lichter is, terwijl de andere de 483 het niet waard vind t.o.v. de 484 gezien het minieme prijsverschil en dat de 484 toch krachtiger is.
Dus nog even goed bedenken of hij voor de wat lichtere 483 moet gaan of de nét wat zwaardere en krachtigere 484.
Hier moet dan natuurlijk nog een lader bijgekocht worden, maar als ik het zo bekijk heeft hij met deze combinatie van producten (DTD155ZJ + DDF483ZJ of DDF484ZJ + losse lader) een mooie set die nog goedkoper uit valt dan een goede losstaande accuboormachine set die wel een accu + lader heeft meegeleverd.
Vandaag een DJV182 van 10/2019 met België sticker erop binnengekregen. Die deed het dus ook nietBrZ schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:06:
Net mijn DJV182 ontvangen, en toch even geprobeerd de soft no-load uit te zetten volgens deze methode:
[...]
En tot mijn grote verbazing werkte het
Zal dus alleen bij nieuwere exemplaren werken? (productiedatum van de mijne is 2019.9)
_Brake_ schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Vandaag een DJV182 van 10/2019 met België sticker erop binnengekregen. Die deed het dus ook nietKun je aangeven wat er nog meer op je sticker staat? Vind het heel bijzonder dat die van mij het niet kan namelijk.
Het staat nu wel in de handleiding, met de opmerking dat het afhankelijk is van het land.
Heb vervolgens ook 1 bij Toolnation besteld, even afwachten dus.
Dat Belgische adres staat op heel veel machines. Zowel machines die ik in Nederland als Duitsland heb gekocht hebben dat adres er op staan. Misschien is dat hun Europese adres of iets dergelijks._Brake_ schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Vandaag een DJV182 van 10/2019 met België sticker erop binnengekregen. Die deed het dus ook nietKun je aangeven wat er nog meer op je sticker staat? Vind het heel bijzonder dat die van mij het niet kan namelijk.
Het staat nu wel in de handleiding, met de opmerking dat het afhankelijk is van het land.
Heb vervolgens ook 1 bij Toolnation besteld, even afwachten dus.
Sterker nog, voor zover ik me kan herinneren staat op al mijn machines dat adres in Belgie.Framoes schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:19:
[...]
Dat Belgische adres staat op heel veel machines. Zowel machines die ik in Nederland als Duitsland heb gekocht hebben dat adres er op staan. Misschien is dat hun Europese adres of iets dergelijks.
[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 01-02-2020 21:29 . Reden: Verkeerd gelezen ]
Die 720 watt Bosch is bijna een no-brainer om te kopen. Heel erg fijne haakse slijper door z'n lage gewicht, maar vooral door z'n kleine greepomtrek. Met één hand kun je de body omsluiten!Slonzo schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:26:
[...]
€50 is geen geld voor een Bosch Pro.
In welke gevallen zou dat 720W model niet volstaan?
De opstap naar 1100W is meteen meer dan 't dubbele van de prijs...
(ik heb niet erg veel ervaring met haakske slijpers)
Die GWS 7-125 van 720watt is heel vaak bij Amazon voor 30-35 euro te koop (geweest). Ik heb hem voor 33 euro gekocht. En inderdaad erg fijne haakse slijper. Wel een klein nadeel. De officiele Bosch stofkappen passen (volgens specificaties Bosch) niet op deze (goedkoopste) haakse slijper. Houd daar dus rekening mee.Exigence schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:56:
[...]
Die 720 watt Bosch is bijna een no-brainer om te kopen. Heel erg fijne haakse slijper door z'n lage gewicht, maar vooral door z'n kleine greepomtrek. Met één hand kun je de body omsluiten!
Geschikt voor 95% van het werk. Waar hij in tekort schiet is met name zwaar en langdurig werk, met name met komschijven op beton, lange sleuven in beton en langdurig afbramen.
Heb ook de 1300 Watt variant, maar pak 9 van de 10 keer deze ivm. gewicht en afmetingen.
Bedankt, hier exact dezelfde sticker maar dan zelfs 2019.10... Heel bijzonder, ben benieuwd of de machine van Toolnation de functie dan wel heeft. Ik hou jullie op de hoogte!
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
fixed that for youCodeoranje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:31:
Hier ook een investering gedaan afgelopen week.
-Makita DTW190ZJ
-Makita SP6000J1X
En bovendien goed voor een gratis accu en Zaklamp.
Nog wel de nodige spullen op mijn verlanglijstje staan maar dat komt nog wel een keertje.
[ Voor 7% gewijzigd door EMP op 02-02-2020 10:55 ]
My anime addiction.
Meningen over accu klopboormachines zijn gemengd, zie ook eerder in dit topic. Om die reden ga ik zelf waarschijnlijk voor een DDF484; zelfde machine maar dan boor/schroef.
Dat "rare" design is een T-greep, de "normale" is een D-greep. Het voordeel van een T-greep is dat je met je hand dichter bij de zaag zit en dus meer controle hebt over de richting en ook je hand wat kan verplaatsen zodat je minder snel een krampachtige houding aanneemt. Je kan er ook makkelijker ondersteboven mee zagen. Het toerental is constant en in te stellen met een wieltje.EMP schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:50:
Bedankt voor alle tips!
Ik heb besloten mij er beter in te verdiepen en niet simpelweg een combiset te kopen. Mijn keuze is gevallen op het 18V systeem van Makita in MBoxen.
Wat ik nog heb (en dus niet wil kopen nu)
Accu schroefboor: Hitachi DS-10DFL: zeer licht schroeftolletje (10,8v) met 2 accu's. Heerlijk om boven je hoofd veel te schroeven in en in hout te boren.
Afkortzaag: goedkoop ding met snoer (als het echt niet volstaat kan dat altijd later nog).
Boorhamer: Metabo op 230V met SDS boren. Type weet ik niet, maar voldoet voor het zware werk wat ik doe.
Wat ik daarbij wil aanschaffen (ter vervanging van oud/gaar spul of wat ik nog niet heb):
Klopboor:
https://www.gereedschappe...machine-body-in-mbox.html (brushless)
Decoupeerzaag:
https://www.gereedschappe...l-body-in-mbox-24585.html (brushless, goede reviews maar raar design)
of:
https://www.gereedschappe...d-greep-body-in-mbox.html (normaal design maar niet brushless (tov 181), sterker dan 180)
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
[ Voor 70% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-02-2020 12:01 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Goedkoper bij Toolnation ;-)bonzz.netninja schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:20:
Het is dat ik hem al heb...maar 299 voor een festool delta dts400
https://www.schaaptools.n...us%20in%20Sys2%20T-Loc%20|%20574635
Niemand die hier mee kan helpen?Breezz schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:54:
Ik heb een Makita batterij waarvan de gele connector is afgebroken.
Heb hem ooit gekregen dus kan er niet mee naar de winkel waar ik heb gekocht heb (zou ook niet onder garantie vallen denk ik).
Ik dacht het zelf te herstellen maar ik kan geen spare parts vinden.
PCB bordje ziet er zo uit:
https://i.imgur.com/1UkasjU.jpg
https://imgur.com/z6G6Ckw
Op AliExpress vind je een hoop vervang PCB bordjes maar allemaal van een ander type... nergens eentje die op de mijne lijkt.
https://nl.aliexpress.com...252&SearchText=makita+pcb
Iemand een suggestie?
Heb je het afgebroken stuk nog? Ik heb ook wel eens gehad dat het gele stukje om de connectors was afgebroken en dat heb ik toen weer gelijmd. Zit er nu al zo'n half jaar weer op.Breezz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:29:
[...]
Niemand die hier mee kan helpen?
Zonde om de batterij weg te gooien....
Ipv een klopboor kan je ook een gewone accutol nemen. Je hebt al een boorhamer. Dat klopmechanisme houdt ook in dat er meer onderdelen zijn die kunnen gaan bewegen. Ik heb er persoonlijk geen last van, maar jij misschien wel. Er zijn hier ook mensen die het een gigantisch probleem vinden dat er wat speling op de kop zit. Ik denk dat de speling wel meevalt en dat als je zo extreem precies wil boren zonder speling, je een kolomboor moet gebruiken.EMP schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:50:
Bedankt voor alle tips!
Ik heb besloten mij er beter in te verdiepen en niet simpelweg een combiset te kopen. Mijn keuze is gevallen op het 18V systeem van Makita in MBoxen.
Wat ik nog heb (en dus niet wil kopen nu)
Accu schroefboor: Hitachi DS-10DFL: zeer licht schroeftolletje (10,8v) met 2 accu's. Heerlijk om boven je hoofd veel te schroeven in en in hout te boren.
Afkortzaag: goedkoop ding met snoer (als het echt niet volstaat kan dat altijd later nog).
Boorhamer: Metabo op 230V met SDS boren. Type weet ik niet, maar voldoet voor het zware werk wat ik doe.
Wat ik daarbij wil aanschaffen (ter vervanging van oud/gaar spul of wat ik nog niet heb):
Klopboor:
https://www.gereedschappe...machine-body-in-mbox.html (brushless)
Decoupeerzaag:
https://www.gereedschappe...l-body-in-mbox-24585.html (brushless, goede reviews maar raar design)
of:
https://www.gereedschappe...d-greep-body-in-mbox.html (normaal design maar niet brushless (tov 181), sterker dan 180)
Haakse slijper:
https://www.gereedschappe...lijper-body-in-m-box.html
Multi tool:
https://www.gereedschappe...-18-v-multitool-body.html
Invalzaag (bedraad)
https://www.gereedschappe...lzaag-165-mm-in-mbox.html
Slagschroevendraaier voorlopig nog niet. Ik heb een schroefmachine en een (klop)boor, en de focus is voorlopig huis-klussen.
Omdat het toch een kleine duizend euro is graag jullie second opinion, plus mening over de twee decoupeerzagen
Hier moet trouwens nog wel een lader bij, maar die zoek ik later wel bij (of kan ik misschien gratis krijgen van de winkel ivm grote aankoop). Ik krijg er via de actie 5 gratis accu erbij dus heb er voorlopig genoeg s denk ik.
Dat is inherent aan klopboormachines. Meer onderdelen in het mechanisme en constant intern gebeuk. Dat is natuurlijk niet gunstig voor hoe alles in elkaar steekt.twain4me schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:08:
@EMP
Klopboor niet van makita nemen. naast dat er nouwelijks toepassing voor is icm een boorhamer/ accutool met goede boortjes. ze hebben de constructie van die dingen nog steeds niet onder de knie. ze vertonen vrij snel vrij veel speling. (Ik heb hier een ouder model)
[ Voor 9% gewijzigd door Framoes op 02-02-2020 15:42 ]
[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 02-02-2020 19:14 ]
My anime addiction.
Hornbach laagste prijs claimen kan alleen op het moment dat er ergens anders een laagste prijs isEMP schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:13:
Bedankt voor de tips weer. Ik ben erg tevreden met de boorhamer, dus het wordt een DDF484 in plaats van de klopboor.
Verder ga ik qua decoupeerzaag voor de D-grip met brushless motor (DJV182).
Verder scherp gezien van de lineaal @Nivado! Hornbach is in de buurt voor mij. Ik denk dat ik de invalzaag maar even laat wachten, en het accugereedschap morgen bestel. Qua bedraad gereedschap ben ik ook niet gebonden aan 1 type accu, dus is de keuze wat ruimer.
Ik ga vragen of ik er een gratis snellader van ze bijkrijg i.v.m. de grote order. Doen ze dat niet dan is het misschien goedkoper om één van de tools mét accu & lader te kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 02-02-2020 20:00 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Alsjemenou op 03-02-2020 08:28 ]
Ze hebben mij in het verleden al eens goed geholpen met goede service (ik vroeg om reparatie want buiten garantieperiode, zij hebben het uiteindelijk gratis voor mij vervangen). Ik heb zojuist even gemailt en krijg een gratis acculader bij de order, waardoor de prijs met bijvoorbeeld Toolnation niet veel scheelt. Ik heb zojuist de bestelling geplaatsttwain4me schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:58:
[...]
Hornbach laagste prijs claimen kan alleen op het moment dat er ergens anders een laagste prijs is
Op dit moment is die er bij mastertools. Claim het dan krijg je de laagste prijs + 10% extra korting.
dus pagina ff uitprinten winkel binnen hobbelen claimen. en weer naar buiten met je zaag liniaal en tas
https://www.mastertools.n...uj_rCS8KQiRoCZdMQAvD_BwE#
Ga je die andere spullen bij gereedschappelijk kopen? hoewel een prettige winkel zijn ze eigenlijk alleen bij speciale aanbiedingen de goedkoopste.
My anime addiction.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik kreeg een mail van GLS met als afzender Servicebureau Jansen B.V._Brake_ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:12:
Vandaag m’n accu ook opgehaald bij een lokaal GLS punt, kreeg uit het niets een afhaalmail. Zal wel fors schelen in de verzendkosten en beter voor het milieu enzo, maar dit van te voren communiceren was wel netjes geweest. Nu kan ie eindelijk op marktplaats
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik heb de 083 (is hetzelfde als de 483 alleen dan met zeskant opname) en de 484; als je geen slagschroevendraaier hebt de 484; het verschil in maximum koppel kan ik echt wel merken. Het fijne van de 083 is de compactheid.Piet91 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:53:
Gezien de actie van Makita momenteel, ben ik wezen rondkijken o.a. met behulp de Makita site en de vele posts in dit topic.
Ik zit ik aan een een combinatie een boor-/schroefmachine en slagschroevendraaier te denken
(de ZJ-modellen zonder accu en lader) en losse lader.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq