Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Wow dat zijn een hoop antwoorden zo snel, bedankt! Het is voor een keer een voorzetwandje plaatsen, een schilderijtje ophangen etc. Geen exorbitant grote klussen. Zou dit dan een goede alternatief zijn?
https://www.mtools.nl/mak...-18-v-boor-schroefmachine

Wat betreft tijd, ik heb de luxe te wachten op de accu's. 6+ weken.

[ Voor 11% gewijzigd door Caros op 24-01-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Die DDF083 heb ik ook gekocht. Handzaam schroefmachientje maar toch ook power. Met 40nm kun je meer dan alleen een schilderijtje ophangen, als dat nodig is. Ik weet alleen nog niet hoe makkelijk boortjes met zeskant opname beschikbaar zijn (iemand?).
Ik heb de DDF481 erbij voor het zwaardere werk.

[ Voor 40% gewijzigd door checkdiz op 24-01-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:07
s0ulmaster schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:25:
eens met hierboven wat betreft slagschroevendraaiers.
Zelfs op de laagste stand kan mijn milwaukee de fijne schoefklussen niet echt aan (te lomp).
Dan pak ik soms toch liever de boor/scroefmachine.

Gelukkig heb ik ze allebei, want de gebruik de slagschroevendraaier ook zeker erg vaak voor schroefklussen, maar dus zeker niet altijd.

Wat betreft bitjes ben ik (en meerderen met mij) erg tevreden over de impact bitjes van wera.
Komt in een handig bewaardoorje mar een compact adaptertje
Ik heb net de Milwaukee M12 slagschroevendraaier besteld. Heb ook nog een M12CPD(klopboor) en een schroever. Die laatste 2 is al een gouden combi, ben benieuwd wat de slagschroef gaat bijdragen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Beste medeleden,

Mijn oude dewaltje zijn accus zijn overleden en ben nu aan het kijken voor een vervanger.
Ben een beetje in dubio of ik nu voor een Festool 564510 TXS Li 2,6 Set Accu-boorschroefmachine
ga of toch voor de Makita DDF484RTJ Accuboormachine 18V 5,0 AH Li-ion.
kwa prijs is het eender bijde rond de 275.
alleen de makita heeft nu een 3de accus gratis actie

Wat mij richting de festool stuurt is toch een beetje het merk de "lambo" onder de machines.
Maar de 10V 2.6aH vs de 18v 5ah is toch de vraag waar doe je beter aan.

Ik gebruik het hoofdzakelijk voor gewoon huis tuin en keuken klussen,
Heb een hilti klopboor met snoer in huis.

Wat zouden jullie doen?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 07:45
Over het verschil tussen 10v en 18v kan ik weinig zeggen door gebrek aan ervaring. Maar het is vooral afhankelijk wat je van plan bent (licht of zwaar werk). Een derde accu is naar mijn mening pas een meerwaarde als je meerdere machines hebt waar je deze op kan gebruiken. Bij één machine volstaan 2 accu's. Persoonlijk zo ik altijd even adviseren om een winkel op te zoeken waarbij je ze beiden even vast kan houden om te kijken hoe ze in de hand liggen ( gewicht/zwaartepunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
de festool ligt het lekkerste in de hand weegt niks.
En kwa werkzaamheden is het hoofdzakelijk voor het lichtere werk.

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 07:58

BrZ

Even los van wat de anderen al gezegd hebben, de DTD152 is een oud model, en doet niet mee aan de accu actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
BrZ schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:31:
[...]

Even los van wat de anderen al gezegd hebben, de DTD152 is een oud model, en doet niet mee aan de accu actie.
Dat was mij achteraf ook opgevallen inderdaad, maar denk ook dat ik van het idee slagschroevendraaier afstap, gezien het relatief eenvoudige gebruik aan mijn kant.

Ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met steenstrips zagen met een multitool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 21:43
Dat zou ik niet doen . Hoewel De steenstrips niet zo heel hard zijn zal het toch relatief een tijdje duren voor je er doorheen bent met een multitool. Een slijptol met steenschijf zal als een warm mes door boter gaan.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Codeoranje schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:42:
Dat zou ik niet doen . Hoewel De steenstrips niet zo heel hard zijn zal het toch relatief een tijdje duren voor je er doorheen bent met een multitool. Een slijptol met steenschijf zal als een warm mes door boter gaan.
Als het wel mogelijk is, heeft mijn voorkeur de multitool aangezien ik voor de haakse slijper anders alleen hiervoor ga aanschaffen. Terwijl ik voor de multitool nog veel meer klusjes kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44
Hangt er vanaf hoeveel je er wilt doen. Een randje van drie hoog eenmalig afzagen is wel te doen met wat geduld, van vloer tot plafond heeft niemand het geduld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Dan heb ik mij daar misschien in vergist. Het zijn vrij dunne steenstrips <1cm en had gehoopt dat een diamant segment zaagblad hier niet zoveel moeite mee zou hebben. Maar kan online weinig praktijk casussen vinden hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het daarna versleten zaagblad van een a merk multitool kost bijna het zelfde als een slijptol ;)

In het geval van meer dan een paar stukjes.

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 24-01-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:43:
Het daarna versleten zaagblad van een a merk multitool kost bijna het zelfde als een slijptol ;)

In het geval van meer dan een paar stukjes.
En als ik nou zoiets als deze koop? https://www.multitoolworld.com/q40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
@Caros, koop een slijptol van een paar tientjes. Makita, Bosch, DeWalt, Metabo, etc hebben allemaal een instapmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Caros
We zeggen niet dat het niet kan, ik heb er ook wel eens mee in steen gezaagd, maar een slijptol gaat echt veel beter. een paar ok.. maar echt geen hele muur..

YouTube: Diamond disc segment as a multitool blade

Volgens mij heeft hij het blad zelf gemaakt, maar veder is het vergelijkbaar. een hoop ellende trillingen, scheve lijnen etc.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 24-01-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Ik snap het volledig hoor. Mijn uitgangspunt zou vroeger ook zijn, koop gewoon die haakse slijper. Echter ik vind wel dat we tegenwoordig teveel een consumptiemaatschappij zijn geworden, daarom probeer ik dit soort dingen te combineren indien mogelijk en voelt het onzinnig een heel apparaat te kopen voor mogelijk eenmalig gebruik. Andere optie zou natuurlijk nog lenen of huren zijn.

In elk geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 21:35
Caros schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:31:
een heel apparaat te kopen voor mogelijk eenmalig gebruik. Andere optie zou natuurlijk nog lenen of huren zijn.

Eenmalig klusje?
Huren!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Ik snap het volledig hoor. Mijn uitgangspunt zou vroeger ook zijn, koop gewoon die haakse slijper. Echter ik vind wel dat we tegenwoordig teveel een consumptiemaatschappij zijn geworden, daarom probeer ik dit soort dingen te combineren indien mogelijk en voelt het onzinnig een heel apparaat te kopen voor mogelijk eenmalig gebruik. Andere optie zou natuurlijk nog lenen of huren zijn.

Ik snap je redenering, maar huren ben je 14 a 15 per dag kwijt, en een simpel slijptolletje kost je het rond de 28 euro.

https://www.bol.com/nl/p/...11DAWgEAQYDyABEgI9i_D_BwE

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:32

MJV

Hoewel de business case voor kopen natuurlijk heel duidelijk is, neemt dat niet weg dat @Caros een punt heeft wat betreft onze consumptiemaatschappij.

Maar lenen is wellicht nog de beste optie, van een bekende of een onbekende. Ik heb ook zo ooit een soldeerstaton (eenmalig gebruik) geleend via Peerby. Geen idee hoe goed die app nu loopt, toentertijd stonden er ook wel weer wat consumenten op die juist gereedschap aan het ‘verhuren’ waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:34
Caros schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:48:
[...]

Als het wel mogelijk is, heeft mijn voorkeur de multitool aangezien ik voor de haakse slijper anders alleen hiervoor ga aanschaffen. Terwijl ik voor de multitool nog veel meer klusjes kan bedenken.
Ik snap dit juist niet. Ik heb behoorlijk wat gereedschap, maar geen multitool, en eerlijk gezegd ook nooit behoefte aan gehad. Slijptollen heb ik er dan 3 van, en worden allemaal regelmatig gebruikt. Ligt misschien aan het soort werkzaamheden hoor, maar om nou geen slijptol aan te schaffen omdat daar geen klusjes voor zouden zijn.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:39

Voor mij is een multitool echt een last resort. Ik gebruik hem alleen als ik er echt niet bij kan met een ander stuk gereedschap. Bijvoorbeeld een leiding tussen 2 andere leidingen in, of een moeilijk hoekje. Door de manier van zagen (3,6 graden oscilleren) raak je veel minder snel iets wat je niet wilt zagen en kan je in moeilijke hoeken komen. Het duurt daardoor echter ook tergend lang, zeker in steen. Laat staan in tegels.
Als je geen slijper van 4 tot 6 tientjes wilt kopen, leen of huur er dan een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

decipherer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:21:
[...]

Ik snap dit juist niet. Ik heb behoorlijk wat gereedschap, maar geen multitool, en eerlijk gezegd ook nooit behoefte aan gehad. Slijptollen heb ik er dan 3 van, en worden allemaal regelmatig gebruikt. Ligt misschien aan het soort werkzaamheden hoor, maar om nou geen slijptol aan te schaffen omdat daar geen klusjes voor zouden zijn.. :?
In het afgelopen jaar mijn haakse slijper denk een paar keer gebruikt, om roest te verwijderen en wat betonijzer door te slijpen. Multitool komt stiekem dan vaker van pas om ‘even’ wat door te slijpen; vastgeroeste bout, aluprofiel of hout op een moeilijk bereikbare plek. Hoewel ik het wel met je eens ben dat het handig is om een haakse slijper te hebben liggen, just in case.

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 25-01-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Geld is de allerlaatste motivator in dit verhaal.

Het heeft mij veel verschillende inzichten geleverd, waarvoor allen dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
michelv5 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:32:
[...]

Dankje voor je feedback, wacht nog de feedback van over 2 weken af en dan bestel ik een cycloonset!
Hkuit schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:41:
[...]

Ik heb een Ali cycloon op een tonnetje, en ik twijfel over dat laatste. Een cycloon werkt op basis van de zwaartekracht, het zaagsel, slijpsel, schroefjes valt/vallen naar beneden. Beton is zwaar, maar betonstof is ook heel fijn en misschien daarom toch te licht.
Ben benieuwd naar de test van ThinkPad!
Inmiddels al flink aan het breken geweest in de badkamer en kan niets anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben over de cycloon van AliExpress _/-\o_ Het tonnetje zit al voor de helft vol met stof, gruis, stukjes tegels/cement e.d. terwijl de stofzak in de stofzuiger nog erg licht aanvoelde. Er zal vast nog (fijn)stof door de cycloon heen in de stofzuiger terechtkomen, maar ik denk dat minstens 85-90% (gokje) toch wel in de cycloon beland. Dit scheelt een hoop stofzakken zo. En voordeel is dat de zuigkracht beter behouden blijft.

Normaal ben ik wel wat voorzichtig met dit steenstof/gruis meuk opzuigen, voor je het weet is de hele binnenkant/filters van je stofzuiger verstopt door al het stof (met MDF-stof ook al eens gehad, ondanks dat de Makita VC2512L een bouwstofzuiger is), maar met de cycloon ertussen zuig ik gewoon alle crap op. Ik zeg: bouwen dus.

Soms heb je wel steentjes ofzo die vrij lang de zwaartekracht kunnen overwinnen en dan blijven rondtollen in de cycloon, maar dat is even kwestie van je hand op de zuigmond zodat de luchtdruk weg is en dan vallen ze in de ton.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:39

MLLL

Palm Treo 650

ThinkPadd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:26:

Normaal ben ik wel wat voorzichtig met dit steenstof/gruis meuk opzuigen, voor je het weet is de hele binnenkant/filters van je stofzuiger verstopt door al het stof (met MDF-stof ook al eens gehad
Ik gebruik juist mijn stofzuiger voor dat soort dingen, heb wel een Starmix met automatisch uitkloppende filters.

Niet zo'n opgevoerde huis tuin en keukenstofzuiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

[...]

Inmiddels al flink aan het breken geweest in de badkamer en kan niets anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben over de cycloon van AliExpress _/-\o_ Het tonnetje zit al voor de helft vol met stof, gruis, stukjes tegels/cement e.d. terwijl de stofzak in de stofzuiger nog erg licht aanvoelde. Er zal vast nog (fijn)stof door de cycloon heen in de stofzuiger terechtkomen, maar ik denk dat minstens 85-90% (gokje) toch wel in de cycloon beland. Dit scheelt een hoop stofzakken zo. En voordeel is dat de zuigkracht beter behouden blijft.

Normaal ben ik wel wat voorzichtig met dit steenstof/gruis meuk opzuigen, voor je het weet is de hele binnenkant/filters van je stofzuiger verstopt door al het stof (met MDF-stof ook al eens gehad, ondanks dat de Makita VC2512L een bouwstofzuiger is), maar met de cycloon ertussen zuig ik gewoon alle crap op. Ik zeg: bouwen dus.

Soms heb je wel steentjes ofzo die vrij lang de zwaartekracht kunnen overwinnen en dan blijven rondtollen in de cycloon, maar dat is even kwestie van je hand op de zuigmond zodat de luchtdruk weg is en dan vallen ze in de ton.
Met dat soort stof komt je zak niet vol... hij slipt dicht. Dat je dan een deel in de ton van Ali hebt is leuk, maar dat gaat je dan geen zakken besparen.

Hoe bedoel je dat voorzichtig bent met dat soort stof te zuigen? Jij bent er zo'n eentje die het gaat opvegen (=verspreiden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:52
MLLL schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Ik gebruik juist mijn stofzuiger voor dat soort dingen, heb wel een Starmix met automatisch uitkloppende filters.

Heb ook een starmix, maar ik gebruik helemala geen stofzakken :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:39

MLLL

Palm Treo 650

s0ulmaster schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:31:
[...]

Heb ook een starmix, maar ik gebruik helemala geen stofzakken :X
Ik ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NhH6h0oNEmCOwvSXYJnnRJ0Q/full.jpg
Afgelopen 2 weken nog wat extra speelgoed ontvangen.
Milwaukee M12 kitpistool
Milwaukee M12 soldeerbout
Milwaukee M12 slagschroever
Milwaukee M12 4AH accu

De rest had ik al, betrapte mij nog wel op een stukje kleuren autisme, de Mafell KSS 400 afkortzaag matcht wel mooi bij de Milwaukee

Op mijn verlanglijstje staat nog:
Combihamer
Bouwstofzuiger
Mss nog een invalzaag (verkoop ik de Mafell afkort)
Afstandmeter
Kruislijnlaser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Appie Heijn schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:50:
[Afbeelding]
Afgelopen 2 weken nog wat extra speelgoed ontvangen.
Milwaukee M12 kitpistool
Milwaukee M12 soldeerbout
Milwaukee M12 slagschroever
Milwaukee M12 4AH accu

De rest had ik al, betrapte mij nog wel op een stukje kleuren autisme, de Mafell KSS 400 afkortzaag matcht wel mooi bij de Milwaukee

Op mijn verlanglijstje staat nog:
Combihamer
Bouwstofzuiger
Mss nog een invalzaag (verkoop ik de Mafell afkort)
Afstandmeter
Kruislijnlaser
leuk speelgoed. En dat verlanglijstje das kom je nooit vanaf. Hier is dat tenminste wel het geval, iedere keer wordt de lijst weer aangevuld :+

Zo'n solderboutje lijkt me wel lollig. Kan soms wel eens van pas komen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
M4uSzi schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:01:
[...]
leuk speelgoed. En dat verlanglijstje das kom je nooit vanaf. Hier is dat tenminste wel het geval, iedere keer wordt de lijst weer aangevuld :+

Zo'n solderboutje lijkt me wel lollig. Kan soms wel eens van pas komen.
Ja kreeg er "helaas" een foldertje bij met het hele assortiment... Veel nice to have, maar ook een hoop spul wat ik toch nooit gebruik. Meeste wat je op de foto ziet wordt maandelijks wel gebruikt, op de bout en het kitpistool na.

Voor de verbouwing gaat het kitpistool wel van pas komen. En de soldeerbout scheelt mij weer naar de buurman lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Laatst online: 16-07-2024
[...]

[...]

Thanks, gaan we m volgende week eens bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@deepbass909 Vraagje over die makita dtw285, de 3 standen zijn linksom en rechtsom beschikbaar? Ik heb er nu 1 op lucht in de categorie heel lomp en deze zou dat perfect aanvullen. En wat makkelijker mee te nemen 😄

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

[...]

[...]

Wat voor tonnetje heb je eronder zitten? Ik heb geen goede emmer kunnen vinden tot nu toe. Veel emmers klappen in door de zuigkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:04:
[...]

Ja kreeg er "helaas" een foldertje bij met het hele assortiment... Veel nice to have, maar ook een hoop spul wat ik toch nooit gebruik. Meeste wat je op de foto ziet wordt maandelijks wel gebruikt, op de bout en het kitpistool na.

Voor de verbouwing gaat het kitpistool wel van pas komen. En de soldeerbout scheelt mij weer naar de buurman lopen.
Waarom een kitpistool? Ik kit weinig - maar nadat mn zusje de frisse kit in mama's badkamer zag.. Was ik zo gelukkig deze week ook haar badkamer te mogen doen. Maar ik gebruik al sinds ik kan kitten een oranje dingetje van mn pa uit de jaren... vooroorlogs. Enige wat irritant is, is dat de druk er handmatig af moet. Verder .. is er toch niet veel aan? Of heeft een moderne A-merken kitspuit meer wat ik niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Eind februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 2010). Nu komen er ook wat klusjes aan wat weer een goed excuus is voor nieuw gereedschap. Echter zit ik ook op budget aangezien ik niet verwacht daarna het gereedschap nog veel de gebruiken. Dus helaas geen Makita of Festool wat mijn persoonlijke favorieten zijn.

Voor het schuren van het plafond en de wanden heb ik mijn zinnen gezet op een langnek schuurmachine van Einhell. Voornamelijk vanwege de prijs, de delta kop en de opbergkoffer is ook een plus. Een bouwstofzuiger (CTL midi) heb ik tot mijn beschikking.

https://www.mytoolstore.n...vPsi5-MCsC7xoCu6gQAvD_BwE

Daarnaast gaan we ook de badkamer vernieuwen wat betekent dat ook het tegelwerk eraf moet. Daarnaast wil ik ook wat extra sleuven beitelen voor de elektra. Maar dat is niet noemenswaardig. Op dit moment heb ik twee opties gevonden.

Einhell TH-RH 1600
1600watt, 4Joules, 5,6kg
https://www.coolblue.nl/p.../einhell-th-rh-1600.html#

Powerplus POWX1195
1500watt, 6 joules, 8,5kg
https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-share

Persoonlijk neig ik naar de Einhell. Welke wat minder krachtig is dan de Powerplus maar ook wel een stuk lichter. En voor het slopen van tegels zou deze toch voldoende sterk moeten zijn.

Ter info, voor het boren heb ik al een Makita boorhamer (HR-2460, 780watt, 2,4Joules, 2,8kg). Echter is deze niet geschikt om te beitelen.

Het gaat mij dus echt om het beitelen. En om nou een zware 30+ joules sloophamer te nemen lijkt mij ook meer kapot te maken dan je wilt.

De vraag, wat zouden jullie in mijn situatie doen met een soortgelijk budget. En vooral ook waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:45
1107972 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:34:
Eind februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 2010). Nu komen er ook wat klusjes aan wat weer een goed excuus is voor nieuw gereedschap. Echter zit ik ook op budget aangezien ik niet verwacht daarna het gereedschap nog veel de gebruiken. Dus helaas geen Makita of Festool wat mijn persoonlijke favorieten zijn.

Voor het schuren van het plafond en de wanden heb ik mijn zinnen gezet op een langnek schuurmachine van Einhell. Voornamelijk vanwege de prijs, de delta kop en de opbergkoffer is ook een plus. Een bouwstofzuiger (CTL midi) heb ik tot mijn beschikking.

Daarnaast gaan we ook de badkamer vernieuwen wat betekent dat ook het tegelwerk eraf moet. Daarnaast wil ik ook wat extra sleuven beitelen voor de elektra. Maar dat is niet noemenswaardig. Op dit moment heb ik twee opties gevonden.

Einhell TH-RH 1600
1600watt, 4Joules, 5,6kg

Powerplus POWX1195

Persoonlijk neig ik naar de Einhell. Welke wat minder krachtig is dan de Powerplus maar ook wel een stuk lichter. En voor het slopen van tegels zou deze toch voldoende sterk moeten zijn.

Ter info, voor het boren heb ik al een Makita boorhamer (HR-2460, 780watt, 2,4Joules, 2,8kg). Echter is deze niet geschikt om te beitelen.

Het gaat mij dus echt om het beitelen. En om nou een zware 30+ joules sloophamer te nemen lijkt mij ook meer kapot te maken dan je wilt.

De vraag, wat zouden jullie in mijn situatie doen met een soortgelijk budget. En vooral ook waarom.
Precies dat. En als het kapot gaat inruilen voor een nieuwe binnen de garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Oogje schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:13:
@deepbass909 Vraagje over die makita dtw285, de 3 standen zijn linksom en rechtsom beschikbaar? Ik heb er nu 1 op lucht in de categorie heel lomp en deze zou dat perfect aanvullen. En wat makkelijker mee te nemen 😄
Alleen rechtsom, linksom (los) gaat hij altijd op vol vermogen behalve als hij in de "automatisch stoppen" stand staat, dan stopt hij zodra een bout of moer los is gekomen.

Vergeleken met lucht is hij wel een heel stuk handzamer. Qua afmeting is hij niet eens echt groter (alleen de accu is extra), maar wel minder krachtig. Een beetje luchtsleutel op een goede compressor haalt zonder problemen 1000Nm, de DTW285 komt met onafhankelijke testen tot zo'n 350Nm. Maar dat is meer dan genoeg om bouten en moeren te slopen als je niet uitkijkt ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 16:21
Blomminator schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Waarom een kitpistool? Ik kit weinig - maar nadat mn zusje de frisse kit in mama's badkamer zag.. Was ik zo gelukkig deze week ook haar badkamer te mogen doen. Maar ik gebruik al sinds ik kan kitten een oranje dingetje van mn pa uit de jaren... vooroorlogs. Enige wat irritant is, is dat de druk er handmatig af moet. Verder .. is er toch niet veel aan? Of heeft een moderne A-merken kitspuit meer wat ik niet weet?
Die heeft een batterij. Dus hoef je niet zelf te knijpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

Ik gebruik zelf met tevredenheid de boorhamer 5J van de Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...00BH/6569725/artikel.html

Die anderen zien er ook prima uit, maar geen persoonlijke ervaring mee. Die Powerplus ziet er goed uit qua specs en prijs. Je zou ook een sloophamer kunnen aanschaffen, maar een boorhamer is iets veelzijdiger.

Persoonlijk zou ik de sleuven voor elektra niet gaan uitbeitelen, maar eerder uitslijpen met een haakse slijptol. Dan breek je niet meer weg dan nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Einhell TH-RH 1600
1600watt, 4Joules, 5,6kg

Powerplus POWX1195

Wow hamers van 5 tot 8 kilo om wat tegels eraf te tikken? Hoop dat je spierballen hebt want dat boven je hoofd houden is niet kinderachtig.

Heb in het hele huis alle tegels van muren en vloeren gehaald met een 1.7J Bosch blauw GBH 18 V-EC, weegt 2,6kg. Geen enkel probleem en werkt lekker.

Als je er 1 met draad neemt kun je vast nog lichter zonder de accu en met iets meer kracht.

Mooie platte beitel erin en je houd het veel langer vol. (En je maakt minder snel gaten in de muur)

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 26-01-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Einhell TH-RH 1600
1600watt, 4Joules, 5,6kg

Powerplus POWX1195
https://www.coolblue.nl/share-product/817583

...

Zoals hierboven ook al aangehaald, heb je zo'n zware machines (zowel qua kracht, als je die mag geloven, als qua gewicht) toch helemaal niet nodig om wat tegels af te bikken? Een betaalbaarder alternatief voor de blauwe Bosch is iets als deze groene Bosch. Lekker handzaam en lijkt me kwalitatief ook nog beter dan Einkrell of Powerprut.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Altijd voor blauw gaan, zijn er al vanaf een tientje meer t.o.v een groene.

Lijstje:
categorie: Boormachines

Bijvoorbeeld een prima keus: (2.7J en 2.7kg)
pricewatch: Bosch GBH 2-26

[ Voor 18% gewijzigd door Navi op 26-01-2020 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo’n lomp zware unit zou ik inderdaad alleen overwegen als je ook vloertegels moet doen en/of de cementdekvloer moet slopen. Voor wandtegeltjes is een lichter apparaat ruim voldoende. Je huidige boorhamer heeft geen beitelstand begrijp ik?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Voor tegeltjes bikken is zo'n 2 kg klasse combihamer prima. Daar wil je echt niet zo'n lomp groot ding voor gebruiken, want dan beschadig je alleen de muur extra en zeul je je kapot. Sneller gaat het niet.

In boorhamers zonder draaistop kun je wel mee beitelen... met een ronde puntbeitel... (ja, mij ook niet gezien).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

kabeltjekabel schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:42:
Voor tegeltjes bikken is zo'n 2 kg klasse combihamer prima. Daar wil je echt niet zo'n lomp groot ding voor gebruiken, want dan beschadig je alleen de muur extra en zeul je je kapot. Sneller gaat het niet.

In boorhamers zonder draaistop kun je wel mee beitelen... met een ronde puntbeitel... (ja, mij ook niet gezien).
Tenzij hij vloertegels in cement eruit wil hakken, dan is wat extra energie wel prettig. Maar op de muur wil je eerder minder dan meer vermogen hebben... Muurtegels komen er met weinig kracht ook wel vanaf en bij gips-muurtjes wil je ook helemaal niet veel vermogen hebben. Zo'n beitel gaat daar zo doorheen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heck, zo groot is een badkamer niet. En als de tegels niet heel vast zitten tik je ze er met een gewone hamer en beitel ook zo af.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik heb tegels eraf gebikt met een 2,8 joule boorhamer, dat gaat prima. Heb wel een brede tegelbeitel gekocht, met de standaard platte beitel ga je al snel in de muur 'graven'. Deze brede beitel heeft ook een hoek/knik erin zitten wat het makkelijker maakt om tegels los te wrikken.

MLLL schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Daar moet de Makita ook wel tegen kunnen, maar ik merkte toch dat het filter helemaal volliep. In principe is een filter daarvoor bedoeld en doet hij zijn werk goed, maar kostte mij vrij veel tijd om daarna weer schoon te maken. Helemaal als je zonder stofzak gaat zuigen :X

Nu met de cycloon ertussen blijft de stofzak veel leger en blijft het filter ook zo goed als schoon. Na de klus kieper ik de ton van het cycloonfilter leeg, stofzak gooi ik evt. ook weg als hij te ver dichtgeslibd is.
MJV schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:54:
[...]

Wat voor tonnetje heb je eronder zitten? Ik heb geen goede emmer kunnen vinden tot nu toe. Veel emmers klappen in door de zuigkracht.
De opvangton is deze. De bodem klapt wel ietsje in als hij vacuüm wordt getrokken, maar is maar heel minimaal. De zijkanten klappen iig niet in. Vrij stevige ton wel hoor. Formaat is vergelijkbaar met emmer muurverf, iets hoger.

Zie ook ThinkPadd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" voor wat meer info over de cycloon + foto van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:54
Onlangs ook een slagschroevendraaier aangekocht. Schroeft inderdaad 10x lichter en 10x sterker. Maar ik vind ze maar herrie maken. Zeker als je in 'holle' producten schroeft of iets in de vorm van (klank)kasten.
Savonds thuiis klussen met slapende kinderen is dat niet prettig werken met zo'n ratelendetakkerende machine.
Dus weer terug naar de ouderwetse schroefmachine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@barry86 Kinderen moeten er wat voor over hebben voor een mooi huis met toffe zelfgemaakte zaken? ;)

Maar ben het wel met je eens. Die slagen maken, net als de kloppen van de klopboormachine, best wel een doordringend lawaai. Zeker in een huis met houten vloeren. Maar in de kruipruimte is het zo fijn, dat de schroeven in het hout vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:52
barry86 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:46:
Onlangs ook een slagschroevendraaier aangekocht. Schroeft inderdaad 10x lichter en 10x sterker. Maar ik vind ze maar herrie maken. Zeker als je in 'holle' producten schroeft of iets in de vorm van (klank)kasten.
Savonds thuiis klussen met slapende kinderen is dat niet prettig werken met zo'n ratelendetakkerende machine.
Stil zijn ze inderdaad niet als je 's avonds in en rondom het huis werk.
In dat opzicht ben ik wel blij met mijn werkplaats waar zelfs niemand klaagt als ik om 22u nog de tafelzaag aanzet met afzuiging. Dat maakt ook flink wat lawaai :9

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

barry86 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:46:
Is een tijdje terug ook al eens in dit topic besproken :). Slagschroevendraaier maakt zelfs teveel herrie om zonder gehoorbescherming te gebruiken...

@ThinkPad dank, ik zal ook eens zo'n vat bestellen. Op Woodworking.nl waren ook mensen die er een 'binnenwerk' in hadden gemaakt van wat 5x7/4x4 balkjes om inklappen tegen te gaan herinner ik me.

[ Voor 13% gewijzigd door MJV op 27-01-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 21:27
Vandaag m’n accu ook opgehaald bij een lokaal GLS punt, kreeg uit het niets een afhaalmail. Zal wel fors schelen in de verzendkosten en beter voor het milieu enzo, maar dit van te voren communiceren was wel netjes geweest. Nu kan ie eindelijk op marktplaats :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Loop ik met m'n date door de Hornbach en kijk even naar de Bosch gcm 800 sj . Ze is hartstikke lief maar klussen... nee dat zit er niet in.

"Wat is dit voor zaag?"
"Een afkortzaag"
"Huh.. alle zagen zijn toch om af te korten?"

Ach Ja.. ze heeft wel gelijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tell us more :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een date in de hornbach....you're doing it wrong :P
Bij ieder klusje moet je gewoon zeggen "geen probleem, fix ik voor je". Levert je veel meer kudos op. Dwz, als je twee rechtse handen zo goed zijn als je zelf denkt, anders krijg je commentaar voor je kiezen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@kabeltjekabel lang, tenger, blond.

Ja.. Ik was aan t klussen in haar huisje. Plankje maken naast t aanrecht voor de koffiemolen. Maar t was gezellig hoor ;)
En t plankje hangt er ook echt. Keurig recht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
@Brutalsranan @Alsjemenou @Navi @Slonzo @Orion84 @kabeltjekabel @deepbass909 @The Eagle @ThinkPad

Allen dank voor jullie input en het meedenken. Heb het allemaal nog eens rustig overwogen. En waar ik vooral bang voor was dat een combihamer van 4 joule hamer te licht zou zijn is dus ongegrond.

Om bij het maken van de sleuven eerst met een haakse slijper te contouren te maken zal ik zeker doen.

Wat betreft om een 2,4 joule combihamer van Bosch, groen of blauw, aan te schaffen is een goede optie. Alleen zou ik dan kiezen voor Makita en dan eventueel een draadloze. Iets zwaarder maar wel meer bewegingsvrijheid. Echter aangezien ik al een goede boorhamer heb van 2,4 joule heb voelt het niet goed om een praktisch identiek stuk gereedschap aan te schaffen puur voor de beitelfunctie.

Daarom toch besloten om voor de Einhell te gaan ondanks dat deze zwaarder en misschien ook te zwaar is voor het werk. Anderzijds moet ook naast de wandtegels de vloertegels verwijderd worden. Tevens hoop ik de Einhell combihamer vooral te gebruiken voor de beginnetjes om vervolgen met een tegelschraper de tegels handmatig eraf te halen. Geeft hopelijk ook een stuk minder stof.

https://www.praxis.nl/v1/hazardous/product/5521685/nl

Nogmaals alle dank voor de input.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blomminator schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:02:
@kabeltjekabel lang, tenger, blond.

Ja.. Ik was aan t klussen in haar huisje. Plankje maken naast t aanrecht voor de koffiemolen. Maar t was gezellig hoor ;)
En t plankje hangt er ook echt. Keurig recht
Tinder meets werkspot? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
1107972 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:44:
@Brutalsranan @Alsjemenou @Navi @Slonzo @Orion84 @kabeltjekabel @deepbass909 @The Eagle @ThinkPad

Allen dank voor jullie input en het meedenken. Heb het allemaal nog eens rustig overwogen. En waar ik vooral bang voor was dat een combihamer van 4 joule hamer te licht zou zijn is dus ongegrond.

Om bij het maken van de sleuven eerst met een haakse slijper te contouren te maken zal ik zeker doen.

Wat betreft om een 2,4 joule combihamer van Bosch, groen of blauw, aan te schaffen is een goede optie. Alleen zou ik dan kiezen voor Makita en dan eventueel een draadloze. Iets zwaarder maar wel meer bewegingsvrijheid. Echter aangezien ik al een goede boorhamer heb van 2,4 joule heb voelt het niet goed om een praktisch identiek stuk gereedschap aan te schaffen puur voor de beitelfunctie.

Daarom toch besloten om voor de Einhell te gaan ondanks dat deze zwaarder en misschien ook te zwaar is voor het werk. Anderzijds moet ook naast de wandtegels de vloertegels verwijderd worden. Tevens hoop ik de Einhell combihamer vooral te gebruiken voor de beginnetjes om vervolgen met een tegelschraper de tegels handmatig eraf te halen. Geeft hopelijk ook een stuk minder stof.

Met de haakse slijper is echt smerig man.

Of je moet er zo'n kap op hebben + stofzuiger

Tegels afbikken is echt 0,1 op een schaal waar bij 10 sleuvenslijpen zonder afzuiging zit, dus zie niet helemaal waarom je dat dan met de hand wilt gaan doen.

Als je sleuven wilt beitelen (zonder slijpen); koop zo'n gevleugelde gutsbeitel. Bijv. Bosch 2608690007

Met 4 Joule zit je wel aan de bovengrens van SDS-Plus. Maar SDS-Plus toebehoren zijn iig goedkoper dan SDS-Max. Tov SDS-Max ziet het er wel als speelgoed uit trouwens :+

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-01-2020 02:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
_Brake_ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:12:
Vandaag m’n accu ook opgehaald bij een lokaal GLS punt, kreeg uit het niets een afhaalmail. Zal wel fors schelen in de verzendkosten en beter voor het milieu enzo, maar dit van te voren communiceren was wel netjes geweest. Nu kan ie eindelijk op marktplaats :)
Ik kreeg al wel een mail dat m'n aanvraag akkoord is. Moet zeggen dat het relatief traag gaat. Terwijl het lijkt alsof ze het via een extern bedrijf regelen. Dan zou je zeggen dat het sneller gaat, omdat zo'n bedrijf dit als core business heeft. Volgens mij deed dat bedrijf ook zo'n actie voor Philips.

Volgende machine ga ik de accu zakelijk aanmelden (zag ik er niet bij staan bij eerste aanmelding) en kijken of ze het dan anders doen.
1107972 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:44:

Als je in een wand gaat slijpen kan je beter een sleuvenfrees gebruiken. Of zoals @kabeltjekabel zegt, zo'n speciale kap voor op je slijptol. Die zijn waarschijnlijk goedkoper dan een goedkope sleuvenfrees. Zonder zit je echt in een gigantische stofwolk.

Als je 'stofkap slijptol' zoekt, vindt je er genoeg. Je moet zo'n rechtopstaande hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 19:49
Framoes schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Als je in een wand gaat slijpen kan je beter een sleuvenfrees gebruiken. Of zoals @kabeltjekabel zegt, zo'n speciale kap voor op je slijptol. Die zijn waarschijnlijk goedkoper dan een goedkope sleuvenfrees. Zonder zit je echt in een gigantische stofwolk.
Doe het niet zonder afzuiging en zeker niet met een haakse slijper. Ik dacht ook even snel een sleuf te maken en had een provisorische stoftent gemaakt. Binnen 5 seconden zag ik niks meer door m'n stofbril en was ik compleet wit geschminkt. Ergens een klein stukje vergeten af te tapen, heb nog maanden overal stof terug gevonden. Het is bizar waar en hoe dat doorheen gaat.

Later nog een 2e sleuf gemaakt met een sleuvenfrees en mezelf voor m'n kop geslagen dat ik dat eerder ook niet gebruikt had.

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:24:
Doe het niet zonder afzuiging en zeker niet met een haakse slijper. Ik dacht ook even snel een sleuf te maken en had een provisorische stoftent gemaakt. Binnen 5 seconden zag ik niks meer door m'n stofbril en was ik compleet wit geschminkt. Ergens een klein stukje vergeten af te tapen, heb nog maanden overal stof terug gevonden. Het is bizar waar en hoe dat doorheen gaat.
Zo heb ik ook ooit eens - nadat de gehuurde sleuvenfrees al retour was - even een metertje gedaan met de gewone haakse slijper. Alleen was het in mijn geval rode baksteen. Je kunt je een voorstelling maken hoe dat eruit gezien heeft :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 06-05 08:55
hahah hetzelfde gehad met een diamantfrees bij het verwijderen van tegellijm. steeds slijpsessies van 2 minuten, alles doorluchten en als de stofwolk weg was opnieuw proberen. de auto's op de dichtsbijzijnde parkeerplaatsen waren voorzien van een laagje stof en in de meterkast ligt is de stof nog steeds terug te vinden :P
eens, maar nooit meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
MJV schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Is een tijdje terug ook al eens in dit topic besproken :). Slagschroevendraaier maakt zelfs teveel herrie om zonder gehoorbescherming te gebruiken...

@ThinkPad dank, ik zal ook eens zo'n vat bestellen. Op Woodworking.nl waren ook mensen die er een 'binnenwerk' in hadden gemaakt van wat 5x7/4x4 balkjes om inklappen tegen te gaan herinner ik me.
Jullie maken het jezelf nodeloos moeilijk met die plastic vaten (met risico op inklappen en extra werk om er dan weer een binnenwerk in te maken).

Ik heb zelf voor mijn Cycloon dit vat. Staat stevig, klapt niet in. Goedkoop. Ideaal.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@MJV @Glenfiddich Wat doen jullie met de inhoud van die vaten. Hoe voer je dat stof af? In een bouwstofzuiger kun je de zak eruit halen, nieuwe zak erin en je kunt verder. Met zo'n vat wordt dat wat lastiger.

[ Voor 5% gewijzigd door Jelte op 28-01-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MJV schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:33:
[...]

[...]
Mwah, dat valt in mijn ogen ook wel weer mee. Mijn slagmoersleutel maakt aanzienlijk meer lawaai. Alleen als je in iets schroeft dat als klankkast kan optreden wordt het wel luid.
Misschien dat mijn referentie wel iets anders is, ik gebruik het vooral bij de auto.

En als ik mijn Makita DTD155 rustig laat draaien (bijv. in de A-stand), duurt het vrij lang voor hij overgaat tot slaan.
Framoes schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Ik kreeg al wel een mail dat m'n aanvraag akkoord is. Moet zeggen dat het relatief traag gaat. Terwijl het lijkt alsof ze het via een extern bedrijf regelen. Dan zou je zeggen dat het sneller gaat, omdat zo'n bedrijf dit als core business heeft. Volgens mij deed dat bedrijf ook zo'n actie voor Philips.

Volgende machine ga ik de accu zakelijk aanmelden (zag ik er niet bij staan bij eerste aanmelding) en kijken of ze het dan anders doen.
[...]
Hier duurt het ook lang. Vorige week (2 weken ná registratie) eindelijk bericht gekregen van goedkeuring, ik ben nu in afwachting van het afhaalbericht. Gelukkig heb ik al 2 5.0A accu's liggen en kan ik de machine dus gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Jelte schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:54:
@MJV @Glenfiddich Wat doen jullie met de inhoud van die vaten. Hoe voer je dat stof af? In een bouwstofzuiger kun je de zak eruit halen, nieuwe zak erin en je kunt verder. Met zo'n vat wordt dat wat lastiger.
Gewoon? In de container of in een vuilniszak? Het is maar 20ltr. 2x zo groot als een emmer. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Glenfiddich schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:29:
[...]

Jullie maken het jezelf nodeloos moeilijk met die plastic vaten (met risico op inklappen en extra werk om er dan weer een binnenwerk in te maken).

Ik heb zelf voor mijn Cycloon dit vat. Staat stevig, klapt niet in. Goedkoop. Ideaal.
Dankje, goede tip! Je gebruikt dit vat dus bij een krachtige bouwstofzuiger?

Ik heb in het verleden geprobeerd met een ijzeren verfemmer, maar die werd door het vacuum evengoed opgevouwen.

@Jelte gewoon, omkiepen in de kliko inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
MJV schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Ik heb in het verleden geprobeerd met een ijzeren verfemmer, maar die werd door het vacuum evengoed opgevouwen.

Nee, heb een gewone stofzuiger op de cycloon aangesloten. Maar deze vaten zijn zo stevig dat ik er niet aan twijfel dat hij bij een krachtiger stofzuiger ook niet zal inklappen hoor!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Doe het niet zonder afzuiging en zeker niet met een haakse slijper.
ach dat valt wel mee, als je het maar goed aanpakt: wij hebben het een paar maanden geleden gedaan => 2 meter (dus 4 meter slijpen) in beton.
Haakse slijper met diamantblad zo vasthouden dat al het stof naar beneden gaat (diamantblad draait dus van bovenaf de sleuf in en aan de onderkant er uit), onderaan beginnen met slijpen en langzaam naar boven bewegen en dan een 2e persoon er met de stofzuiger direct onder.
Bij horizonzaal slijpen dit hele beeld natuurlijk 90 graden draaien :+

bijna geen stof in de rest van de ruimte d:)b

(natuurlijk wel stofmasker en oogbescherming gebruiken, maar dat zou voor zich moeten spreken)

[ Voor 3% gewijzigd door Leipo op 28-01-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
MJV schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Ik heb geen kliko, maar moet alles in vuilniszakken afvoeren die natuurlijk scheuren met al dat stof.
Dus dan alsnog in een puinzak. Kan zo'n zak niet direct in zo'n vat? Of moet dat vat vacuum zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Jelte schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:03:
[...]
Ik heb geen kliko, maar moet alles in vuilniszakken afvoeren die natuurlijk scheuren met al dat stof.
Dus dan alsnog in een puinzak. Kan zo'n zak niet direct in zo'n vat? Of moet dat vat vacuum zijn?
Wat ik zelf altijd doe is ik zet het vat buiten, haal het deksel er af, doe dan snel een boodschappenzak over de bovenkant heen en keer het vat om. Dan voorzichtig boodschappenzak dichtbinden met lange sluitstrip en dan wegkieperen (in jouw geval in de ondergrondse container of waar die zakken ook maar in moeten).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Glenfiddich Ze worden opgehaald. Ik moet het in een specifieke groene vuilniszak doen.
Ik ga wel eens nadenken wat handig voor mijzelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Jelte schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:04:
@Glenfiddich Ze worden opgehaald. Ik moet het in een specifieke groene vuilniszak doen.
Ik ga wel eens nadenken wat handig voor mijzelf is.
Naar de stort brengen is toch niet onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Ossi Zeker niet, maar dat kost geld :) Dus moet even bekijken wat handig voor mij is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Gewoon opvangen in een tonnetje, stevige zak nemen waar je de rommel ingooit, en dan in die groene zak doen? Lijkt mij het makkelijkste, @Jelte

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
SniperGuy schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:00:
hahah hetzelfde gehad met een diamantfrees bij het verwijderen van tegellijm. steeds slijpsessies van 2 minuten, alles doorluchten en als de stofwolk weg was opnieuw proberen. de auto's op de dichtsbijzijnde parkeerplaatsen waren voorzien van een laagje stof en in de meterkast ligt is de stof nog steeds terug te vinden :P
eens, maar nooit meer!
Ik heb zo'n kap (shroud) voor op m'n slijptol voor gebruik met een komschijf. Stofzuiger zit altijd binnen no time vol, dus daar komt idd echt een lading stof vrij.
Ossi schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:22:
[...]

Naar de stort brengen is toch niet onmogelijk?
Ik betaal tegenwoordig €1,90 per 10Kg. Vorig jaar was het €13,50 per 100Kg.

En toen ik nog in Utrecht woonde was het gratis :|

[ Voor 19% gewijzigd door Framoes op 28-01-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Framoes schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:02:
[...]

Ik heb zo'n kap (shroud) voor op m'n slijptol voor gebruik met een komschijf. Stofzuiger zit altijd binnen no time vol, dus daar komt idd echt een lading stof vrij.

[...]

Ik betaal tegenwoordig €1,90 per 10Kg. Vorig jaar was het €13,50 per 100Kg.

En toen ik nog in Utrecht woonde was het gratis :|
Dus als je een zak fijnstof dumpt ben je €1,90 kwijt? Geen geld voor zulk naar spul.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Net de Spit D90 besteld, ik had een goedkope ferm sleuvenfrees(sleuvenzaag). Maar aangezien ik als zzpér steeds meer meters ga maken. En nu in een half jaar project zit waar veel in beton gefreesd(elektra buis) moet worden, toch maar de keuze gemaakt om een degelijke machine aan te schaffen.

spit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
Jelte schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:43:
@Ossi Zeker niet, maar dat kost geld :) Dus moet even bekijken wat handig voor mij is :)
Is nogal afhankelijk van wat voor stof het is. Als het zaagsel en houtstof is, dan kan dat in een emmertje met nog wat restjes hout vast wel in de container voor hout. Hier in Nijmegen (je schreef iets over groene zakken...) is dat in ieder geval gratis.

Als je de bouwzuiger gebruikt bij sleuven frezen, dan wordt het een ander verhaal. Dat is 'betaald' afval. Al mag je hier in de stad tot 250 kg per jaar dumpen. Dat kun je nog wat opplussen door een pasje van de milieustraat te lenen van je bejaarde overbuurvrouw of kennissen met twee linkerhanden die daar nooit komen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Aapie schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:05:
Net de Spit D90 besteld, ik had een goedkope ferm sleuvenfrees. Maar aangezien ik als zzpér steeds meer meters ga maken. En nu in een half jaar project zit waar veel in beton gefreesd(elektra buis) moet worden, toch maar de keuze gemaakt om een degelijke machine aan te schaffen.

[Afbeelding: spit]
als de machine maar genoeg vermogen heeft, het belangrijkste is volgens mij de gebruikte slijpschijven: die doen immers het echt zware werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

SniperGuy schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:35:
[...]

als de machine maar genoeg vermogen heeft, het belangrijkste is volgens mij de gebruikte slijpschijven: die doen immers het echt zware werk.
Met een Spit maak ik mij daar geen zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Net de Spit D90 besteld, ik had een goedkope ferm sleuvenfrees. Maar aangezien ik als zzpér steeds meer meters ga maken. En nu in een half jaar project zit waar veel in beton gefreesd(elektra buis) moet worden, toch maar de keuze gemaakt om een degelijke machine aan te schaffen.

lukt dat met een frees dan tegenwoordig in beton?
ik heb daar altijd sleuvenzagen voor gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Leipo schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:02:
[...]

lukt dat met een frees dan tegenwoordig in beton?
ik heb daar altijd sleuvenzagen voor gebruikt
Die ferm had idd ook slijpschijven. Maar te weinig vermogen om soepel door beton te komen, een klein stukje ging nog wel. Ik heb vaker met deze Spit gewerkt en dat werkt gewoon velen malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Net de Spit D90 besteld, ik had een goedkope ferm sleuvenfrees(sleuvenzaag). Maar aangezien ik als zzpér steeds meer meters ga maken. En nu in een half jaar project zit waar veel in beton gefreesd(elektra buis) moet worden, toch maar de keuze gemaakt om een degelijke machine aan te schaffen.

Mooi ding! Goed apparatuur maakt het werk veel makkelijker; hiermee gaat dat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Van een huis de benedenverdieping voorzien van nieuwe sleuven met dit ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EwUxmqMy6NuspjWLVPC0b8Hp/thumb.jpg
Een handcirkelzaag van Worxx met instelbare diepte.
Gebruikte hem al niet meer, maar vond er een zaagblad voor steen bij, in de doos. Dacht is goedkoper dan sleuvenfrees huren. Adapter voor een bouwstofzuiger zat er ook bij. Lijntjes getrokken, sleuven gezaagd en uitgebikt met een beiteltje. Ok, het werkte wel maar het was superzwaar. En de zaag is er ook aan overleden |:(

[ Voor 5% gewijzigd door checkdiz op 29-01-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Aapie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:07:
[...]

Die ferm had idd ook slijpschijven. Maar te weinig vermogen om soepel door beton te komen, een klein stukje ging nog wel. Ik heb vaker met deze Spit gewerkt en dat werkt gewoon velen malen beter.
net even gegoogled en die spit D90 is ook een sleuvenzaag en dus geen frees, vandaar dat het daarmee dus ook wel lukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Leipo schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:01:
[...]

net even gegoogled en die spit D90 is ook een sleuvenzaag en dus geen frees, vandaar dat het daarmee dus ook wel lukt ;)
Volgens mij zijn voor sleuven in steen/beton die termen onderling uitwisselbaar

[ Voor 3% gewijzigd door checkdiz op 29-01-2020 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
in de volksmond misschien wel, maar als je als leek een echte sleuvenfrees huurt/koopt met het idee een sleuf in beton te maken dan kom je van een koude kermis thuis :+

aangezien niet iedereen die dit topic leest een professional is wilde ik dat even extra duidelijk maken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:39
@Leipo Wellicht is het dan ook handig om het verschil aan te geven tussen een sleuvenfrees en een sleuvenzaag. ik vind namelijk grotendeels exact de zelfde apparaten als ik beide termen google.
Ik verwacht dat een sleuvenzaag een apparaat met meerdere slijpschijven die smalle (parallelle) sleuven in gesteente slijpt waar je vervolgens zelf het stuk er tussen uit breekt, bijvoorbeeld met een gutsen beitel.
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/2/8/2/7/9200000101087282.jpg

Een sleuvenfrees daar in tegen freest in een keer de volledig sleuf weg, wat veel zwaarder is, en daardoor lastig/onmogelijk/inefficiënt in harder gesteente zoals beton.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-cOITFY8rRP8-4QjWYeQLc04EBIDb4_YCeE2iSEnm2y3svMB2Cg&s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
@Nivado helemaal toppie :P

dat is inderdaad het verschil

een sleuvenfrees is prima voor zachtere materialen zoals gips(blokken), maar voor hardere materialen zoals baksteen en beton heb je de sleuvenzaag nodig met de 2 (of meerdere) diamant zaagbladen

frees:
Afbeeldingslocatie: https://www.feramotools.nl/contents/media/t_freeswiel-muurfrees.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Leipo op 29-01-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mooie aan sleuvenfrees vind ik dat je stof beter kan afzuigen en je sleufje is in 1x klaar.
Ik vind het wel zwaarder werken en langzamer gaan dan met de zaag en uitbikken. Werkt eigenlijk alleen lekker in gips.
In kalkzandsteen vind ik het al flink pittig werken met zo'n ding. Beton is volgens mij gewoon niet te doen (niet geprobeerd, want geen betonnen muren :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:27
Aangezien ik op het punt kom een bouwstofzuiger nodig te hebben overweeg ik de Makita vc2512l. Zal deze niet extreem gaan gebruiken maar in ieder geval voor een aantal toepassingen; opzuigen bouwgruis, kruipruimte, zagen, schuurmachines, etc. Goede keus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
rockerpoet schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:18:
Aangezien ik op het punt kom een bouwstofzuiger nodig te hebben overweeg ik de Makita vc2512l. Zal deze niet extreem gaan gebruiken maar in ieder geval voor een aantal toepassingen; opzuigen bouwgruis, kruipruimte, zagen, schuurmachines, etc. Goede keus?
Ja en als je hem uiterlijk zaterdag bestelt, krijg je er nog een lamp bij ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Raymond schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:17:
Mooie aan sleuvenfrees vind ik dat je stof beter kan afzuigen en je sleufje is in 1x klaar.
Ik vind het wel zwaarder werken en langzamer gaan dan met de zaag en uitbikken. Werkt eigenlijk alleen lekker in gips.
In kalkzandsteen vind ik het al flink pittig werken met zo'n ding. Beton is volgens mij gewoon niet te doen (niet geprobeerd, want geen betonnen muren :P )
De betonnen muur bij ons thuis, daar had de sleuvenzaag al moeite mee... en de diamant gatenboor boorkroon :X :X :X
Dik, hard en kiezels. bijna ondoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
rockerpoet schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:18:
Ik heb hem gekocht voor mijn verbouwing.
Heel veel gebruikt voor gewoon (bouw)stof zuigen tussen de werkzaamheden door.
Maar vooral aan de cirkelzaag, is echt helemaal geweldig.
Je weet dan pas hoeveel stof er vanaf komt.
(2 volle zakken zaagstof na parketvloer leggen)

Met MDF zagen is het gewoon een must.

Ik heb alles gewoon binnen in de woonkamer staan zagen.
Had enkel een doek over de tv en bank, (verbouwing was boven)

Zeker een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Ossi schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:23:
[...]

Dus als je een zak fijnstof dumpt ben je €1,90 kwijt? Geen geld voor zulk naar spul.
€1,90/Kg voor al het vuil dat je wegbrengt, op papier en plastic na. Dat is gratis. €1,50/zak in de ondergrondse container in de wijk. Plastic en karton kan je gratis in een container doen. Ze doen dus genoeg om afval scheiden en minder afval produceren aan te moedigen.

Voorheen woonde ik in Utrecht en daar betaal je vaste kosten voor vuil- en rioolheffing en kan je vervolgens min of meer dumpen wat je wil bij het afvalscheidingsstation. Zag er ook vaak genoeg bestelbusjes van bedrijven. Plastic werd trouwens ook niet gescheiden opgehaald in mijn wijk. Daar doen ze dus weinig aan afvalscheiding.

En al die silicastof die ik uit m'n stofzuiger haal gaat meestal de bouwcontainer in. Voor werk is het leuk, maar thuis hoef ik niet zo nodig de boel te renoveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SniperGuy schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:22:
[...]

De betonnen muur bij ons thuis, daar had de sleuvenzaag al moeite mee... en de diamant gatenboor boorkroon :X :X :X
Dik, hard en kiezels. bijna ondoenlijk.
Puntbeitel in de combihamer :P
Nivado schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:03:
@Leipo Wellicht is het dan ook handig om het verschil aan te geven tussen een sleuvenfrees en een sleuvenzaag. ik vind namelijk grotendeels exact de zelfde apparaten als ik beide termen google.
Ik verwacht dat een sleuvenzaag een apparaat met meerdere slijpschijven die smalle (parallelle) sleuven in gesteente slijpt waar je vervolgens zelf het stuk er tussen uit breekt, bijvoorbeeld met een gutsen beitel.
[Afbeelding]

Een sleuvenfrees daar in tegen freest in een keer de volledig sleuf weg, wat veel zwaarder is, en daardoor lastig/onmogelijk/inefficiënt in harder gesteente zoals beton.
[Afbeelding]
Metabo heeft (voor de MFE 40) ook bladen waar het achteraf uithakken niet meer nodig is.
Bijvoorbeeld;
https://www.metabo.com/nl...universeel-628298000.html
Framoes schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:06:
[...]

€1,90/Kg voor al het vuil dat je wegbrengt, op papier en plastic na. Dat is gratis. €1,50/zak in de ondergrondse container in de wijk. Plastic en karton kan je gratis in een container doen. Ze doen dus genoeg om afval scheiden en minder afval produceren aan te moedigen.

Voorheen woonde ik in Utrecht en daar betaal je vaste kosten voor vuil- en rioolheffing en kan je vervolgens min of meer dumpen wat je wil bij het afvalscheidingsstation. Zag er ook vaak genoeg bestelbusjes van bedrijven. Plastic werd trouwens ook niet gescheiden opgehaald in mijn wijk. Daar doen ze dus weinig aan afvalscheiding.

En al die silicastof die ik uit m'n stofzuiger haal gaat meestal de bouwcontainer in. Voor werk is het leuk, maar thuis hoef ik niet zo nodig de boel te renoveren.
Het is gewoon een stukje pesterij. Je betaald alsnog een basistarief van 200 euro per jaar ofzo, en vervolgens ook nog per zak. Afval scheiden wordt er helemaal niet mee beloond, wat je beloond is restafval bij het verpakkingsafval stoppen.

De zogenaamde besparing gaat op aan extra handhaving tegen dumping en omdat de recyclingbedrijven de vergoeding voor het verpakkingsafval verlagen omdat er teveel restafval in zit. Echt een draak van een beleid. De ganse publieke ruimte wordt ook vervuild, want die zakken gaat natuurlijk om de haverklap kapot bij de ondergrondse containers, of worden er naast gezet omdat de container weer eens kapot / vol is.

En voor 1,20 euro kun je ook de inhoud van die stofzak met een kuub water door het riool spoelen. Dat is het gedrag wat gewoon beloond wordt met dat gezeur van per zak betalen.

Ik woon in een plaats waar ze dat betalen per zak restafval hebben ingevoerd en sindsdien ligt er overal en nergens restafval. Elke paar dagen ligt er wel weer ergens een vuilniszak langs de weg / in de sloot, en dat alleen al op dat kleine stukje waar ik langs kom.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2020 21:02 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic