Alsjemenou schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:46:
Iemand ervaring met de Festool CS 70 EBG Precisio? De combinatie tussen een zaagtafel en een trek- en afkortzaag spreekt me aan.
En, als jullie de keuze moesten maken tussen de Festool zaagtafel of een invalzaag?
Ja, ik beschik al ruim 5 jaar over de voorganger de CS 70 EB set en gebruik al veel langer een invalzaag en afkortzaag van mijn vader. De CS 70 was toen die tijd een rib uit mijn lijf maar nog steeds één van mijn beste gereedschap aankopen. Ik vind de vergelijking met invalzaag een beetje mank. Beide hebben sterkte en zwakte punten. Sterkte punt van een invalzaag is niet herhaaldelijk zagen van diverse (plaat)materialen. Inkorten van een deur, op maat zagen van een underlayment plaat voor het dakbeschot etc. Aftekenen, liniaal tegen de streep leggen (wel aan de juiste zijde

) en zagen maar. Ik heb de CS 70 gekocht omdat ik tegen de beperkingen aan liep van een invalzaag.
Het sterkte punt van de CS 70 van het op maat zagen van vooraf (cad) uitgetekende producten en natuurlijk parallelzagen. Of “vrij” zagen van bijv. schegstukken is de zaag ideaal. Wanneer je de CS 70 met roltafel hebt, gebruik je die vaker dan de trekfunctie. Voor kleine stukken die je bijvoorbeeld onder een bepaalde hoek wilt zagen is de trekfunctie makkelijker. Vooral omdat je het werkstuk kunt klemmen op de tafel. Al kun je het ook klemmen op de roltafel.
Afkorten met trekstand of roltafel, wel afhankelijk van de dikte van het materiaal, gaat eigenlijk net zo goed op de CS 70 als met een afkortzaag. Maar vooral bij afkorten standaard bouwhout is een afkortzaag met een laser of schaduwlijn gewoon net iets handiger door de bouwwijze.
CS 70 is ontwikkeld als mobiele formaatzaag voor de montage. Al vind ik de zaag met alle aanbouwen minder geschikt om dagelijks te verslepen. Het goed en precies afstellen van de verlenging gaat veel tijd inzitten. Wil je de zaag op een vaste locatie gaan gebruiken en heb je de ruimte. Dan zou ik zonder twijfel gaan voor een kleine, goedkope fomaatzaag. Die koop je voor nagenoeg hetzelfde geld als een compleet uitgeruste CS 70. Voor grotere projecten, zoals het maken van een keuken, maakte ik gebruik van de Altendorf formaatzaag bij mijn oom in de werkplaats maar dat is 120km verderop. Daar kan geen handgereedschap tegen op.
[
Voor 3% gewijzigd door
Autonoesis op 14-01-2020 13:44
]