Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:26
ciris schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:55:
[...]

Tenzij je er een paar honderd per dag met je slagschroevendraaier en een 3ah accu is dat ding niet snel leeg. Met gewoon simpel houtwerk en 6x80 schroeven en dergelijke heb ik aan 1 5ah accu per dag voldoende.
ik had het over een combihamer op de hakken stand :P
rens-br schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:31:
[...]

Welke Makita heb je en wat is 'best snel' als ik vragen mag?
Makita DHR202Z

ik had 2x 3ah en 1x 5ah accu nodig om 3,5m2 voeg uit te hakken qua tijd durf ik het niet helemaal meer te zeggen maar het was ruim binnen een uur normaal gebruik ik de hk0500 of een luchtbeitel voor dat soort dingen.
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:15:
[...]

Vraag ik me ook af of je de sleuvenfrees, om dat probleem van te weinig stopcontacten op te lossen, ook op accu wilt en of je dan per halve meter sleuven op de lader gaat wacten :+

Qua werken in kruipruimtes trekken particulieren zich natuurlijk niks aan van de regeltjes die professionele gebruikers daar erbij krijgen. In een kruipruimte zou ik me trouwens ook ergeren aan het extra gewicht.
Wat een geluk dat ik geen sleuven hoef te maken dan. :+

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Nivado schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:46:
@ciris De vraag van @rens-br ging over een accu boorhamer.
Ah, vond het al bijzonder. :)

• KappuhH
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
MJV schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:29:
[...]

Hier precies hetzelfde, vandaag de zaag gekregen maar geen rails. Hoe lang duurde het bij jou voordat de rails was nageleverd?
Nog niks van gehoord. Aan de telefoon werd ik netjes geholpen en werd aangegeven dat ze 'm snel zouden opsturen. Hadden het ook over een optie om het om te ruilen. Maar heb de zaag zelf inmiddels al gebruikt.

YEAH for it!

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 27-01 22:09
Als we het toch over invalzagen hebben... wat is de Bosch GKT 55 GCE ineens duur geworden zeg, was overal +- 400 / 480 (in l-boxx met 1 of 2 rails erbij), nu is de versie met 2 rails ineens 540 euro.
Ook over de grens lijkt het niet veel gunstiger te zijn, weet niet wat er gebeurd is :-(

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15:38

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

stefijn schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:58:
[...]

Ik heb nog een lomp pistool (zonder diepteinstelling), daarmee schiet ik zonder problemen 2,8x65 geringde nagels diep in het hout met die 6L Stanley en mijn 20m cheapass slang, geen problemen met de drukverloop, alleen niet te snel schieten anders raakt de stanleyoververhit.
Moet dan wel de druk op minimaal 7,5 bar zetten op de compressor, anders blijft de slagpin af en toe hangen, maar het gaat prima verder

Ik schiet nu met een nieuw pistool (met diepteinstelling) 2,1x45 geringde RVS nagels in het gevelhout (redcedar met verduurzaamd vuren achterlatten, allemaal zacht hout dus) en nu komt het wel heel nauw, die druk.
Misschien komt het door de diepteinstelling of zo, of omdat ik soms het pistool lastig in de juiste positie kan houden en te weinig druk geef tijdens het schot (al probeer ik het pistool met twee handen zo goed mogelijk te richten/houden)
Ook denk ik dat omdat de achterlatten dubbel zijn (verticaal gevelplanken) de latten soms misschien niet iets teveel meeveren met de klap

In een testopstelling ging het met 6 bar werkdruk prima dus dan zou ik zonder problemen moeten kunnen doorschieten.
De praktijk...

Anyway, morgen komt mijn nieuwe compressor, even zien hoe dat gaat. Korte slang kan ik ook nog proberen.
Binnendiameter van de slang is van hele grote invloed, zeker bij wat langere slangen (en 20 meter is al best lang). Bij HBM haal je voor €30 20 meter slang met 10mm binnendiameter, wat groot genoeg is voor vrijwel al het gereedschap (luchtsleutels zijn nog veel gevoeliger voor te hoge weerstand in de slang, en die doen het prima op 10mm).

Verder is het natuurlijk de afweging, wil je een grote compressor op de grond met lange slang, of kleine compressor (6 liter is tiny) die je mee neemt de steiger op met een korte slang.
twain4me schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:21:
[...]

Op accu is super handig. Zeker wanneer je een raar groot huis hebt met erg weinig stopcontacten , zoals wij hier hebben. Of vaak bezig bent op verschillende plekken. In kruipruimtes of op hoogte werkt. We hebben het dan dus over (semi) profesioneel gebruik
Voor normale klusjes in een bewoonbaar huis wil je er toch een stofzuiger bij hebben dus 230 moet je dan toch regelen. (of koop je die ook op accu?) Daarnaast gaat een accu op hamerstand best snel leeg (ik heb een makita accu versie) een versie met snoer koop je waarschijnlijk voor +30 jaar, op accu zal dat waarschijnlijk korter zijn en ookal doen mijn +10 jaar oude accu's het nog best wel goed zie ik ze geen 20 jaar meer mee gaan.

Al met al echt super handig en ik zou bij mijn verbouwing echt niet zonder willen, maar voor normaal gebruik weinig meerwaarde.
In het geval van weinig stopcontacten, zou ik vooral investeren in een paar goede verlengsnoeren (eventueel met waterdichte aansluitingen) en dan nog steeds een bedraadde machine gebruiken. Beetje afhankelijk van de klus wil je niet afhankelijk zijn van een accu die leeg raakt.

Ik heb weleens met een gatenzaag minuten lang een poging gedaan een inbouwgat te maken in beton. Dan is het toch wel fijn dat de machine niet beperkt wordt door accu's die leeg gaan, maar dat eerder je eigen conditie je in de steek laat (dat is namelijk nog best zwaar om te doen :X )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• twain4me
deepbass909 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:30:
[...]

Binnendiameter van de slang is van hele grote invloed, zeker bij wat langere slangen (en 20 meter is al best lang). Bij HBM haal je voor €30 20 meter slang met 10mm binnendiameter, wat groot genoeg is voor vrijwel al het gereedschap (luchtsleutels zijn nog veel gevoeliger voor te hoge weerstand in de slang, en die doen het prima op 10mm).

Verder is het natuurlijk de afweging, wil je een grote compressor op de grond met lange slang, of kleine compressor (6 liter is tiny) die je mee neemt de steiger op met een korte slang.

[...]

In het geval van weinig stopcontacten, zou ik vooral investeren in een paar goede verlengsnoeren (eventueel met waterdichte aansluitingen) en dan nog steeds een bedraadde machine gebruiken. Beetje afhankelijk van de klus wil je niet afhankelijk zijn van een accu die leeg raakt.

Ik heb weleens met een gatenzaag minuten lang een poging gedaan een inbouwgat te maken in beton. Dan is het toch wel fijn dat de machine niet beperkt wordt door accu's die leeg gaan, maar dat eerder je eigen conditie je in de steek laat (dat is namelijk nog best zwaar om te doen :X )
tsja ieder zijn ding ik wil niet voor elk wissewasje 40meter verlengsnoer uitrollen.
En dat is exact waar ik het over had en waarom ik dat ding heb. even een steiger verankeren of een beveiligingscamera ophangen. paal van de schutting vastboren aan de stroom loze schuur ik heb het nooit gehad over sleuven frezen of gaten boren voor inbouwdozen.
Je denkt toch zeker niet dat ik ga prutsen met een 18v accu en een droogboor dozenboor, natboren met een kern boor is veel te leuk :+
Kortom, het is gewoon handig om te hebben in sommige situaties, niets meer en niets minder. zoals ik al eerder zei: "veder weinig toegevoegde waarde." en er komt wel een raar nieuw "probleem" om de hoek kijken.. en dat is dat je dat ding soms kwijt ben en dan helpt het snoertje volgen niet ;)

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:13

Nhz

Deventer

twain4me schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:11:
[...]

tsja ieder zijn ding ik wil niet voor elk wissewasje 40meter verlengsnoer uitrollen.
En dat is exact waar ik het over had en waarom ik dat ding heb. even een steiger verankeren of een beveiligingscamera ophangen. paal van de schutting vastboren aan de stroom loze schuur ik heb het nooit gehad over sleuven frezen of gaten boren voor inbouwdozen.
Je denkt toch zeker niet dat ik ga prutsen met een 18v accu en een droogboor dozenboor, natboren met een kern boor is veel te leuk :+
Kortom, het is gewoon handig om te hebben in sommige situaties, niets meer en niets minder. zoals ik al eerder zei: "veder weinig toegevoegde waarde." en er komt een raar nieuw "probleem" om de hoek kijken.. en dat is dat je dat ding soms kwijt ben en dan helpt het snoertje volgen niet ;)
Eens. Ik heb zowel de 18v Makita als de bekende Bosch 2-28, maar de Makita wordt echt veel vaker gebruikt. Laatst nog 15m2 vloertegels verwijderd, gaat prima. Nee dat lukt niet met 1 accu, echt geen ramp. Ik heb meer dan genoeg accu's.

Groetjes Bas

• twain4me
Nhz schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:05:
[...]

Ik heb zowel de 18v Makita als de bekende Bosch 2-28, maar de Makita wordt echt veel vaker gebruikt.
Ik denk dat dit de lading wel dekt: Als enige machine niet het meest handige om te hebben. Heb je hem als 2e machine gebruik je hem veel vaker dan de 1e :*)
Misschien moet iedereen vanaf nu een elcheapo snoer versie kopen en een body van makita dan zit je op ongeveer het zelfde geld van de 2-28 :+

• Cavalera125
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 27-01 20:38
Heeft iemand ervaring met de Metabo combi set 2.7.1?

https://www.metabo.com/nl...u-machines-in-de-set.html

Ga binnenkort een houten overkapping bouwen, dus veel boor en schroefwerk in (douglas) hout. Tevens zoek ik een vervanger voor m'n bosch PSR 10,8V. Met deze set heb ik dan naast de accuboormachine meteen een slagschroefmachine om de wat zwaardere houtschroeven e.d. te schroeven.

Is deze set geschikt voor genoemde werkzaamheden?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 12:56
twain4me schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:06:
[...]

Ik denk dat dit de lading wel dekt: Als enige machine niet het meest handige om te hebben. Heb je hem als 2e machine gebruik je hem veel vaker dan de 1e :*)
Misschien moet iedereen vanaf nu een elcheapo snoer versie kopen en een body van makita dan zit je op ongeveer het zelfde geld van de 2-28 :+
€153? :P

• twain4me
Is dat de prijs van die 2-28? ik dacht dat ik dat ding steeds voor net geen 200 voorbij zie komen hier..
Ik heb voor mijn body 137 betaald, maar na een snelle google actie lijkt dat ook niet meer te lukken voor dat geld.

• kabeltjekabel
twain4me schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:31:
[...]

Is dat de prijs van die 2-28? ik dacht dat ik dat ding steeds voor net geen 200 voorbij zie komen hier..
Ik heb voor mijn body 137 betaald, maar na een snelle google actie lijkt dat ook niet meer te lukken voor dat geld.
Naja, volgens mij wordt hier toch geschermd met de Makita's uit de actieperiode? Dus ik dacht; dan pak ik even de blackfriday prijs van de 2-28 in L-box van Amazon. >:)

EDIT:
kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:18:
[...]

Oeh nice. GBH 2-28 in L-box voor €153 :)
Wel laf dat er standaard geen vet bij de 2-28 zit. Wel bij de 5-40 :P

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 10-01-2020 21:26 (20%)

• twain4me
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:37:
[...]

Naja, volgens wordt hier toch geschermd met de Makita's uit de actieperiode? Dus ik dacht; dan pak ik even de blackfriday prijs van de 2-28 in L-box van Amazon. >:)

EDIT:

[...]

Wel laf dat er standaard geen vet bij de 2-28 zit. Wel bij de 5-40 :P
neu.. die van mij is al een paar jaar oud en gekocht in een niet actie periode. .. |:(
buiten de accu actie periode zijn de machines soms wel goedkoper :+

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cavalera125 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:24:

Ga binnenkort een houten overkapping bouwen, dus veel boor en schroefwerk in (douglas) hout. Tevens zoek ik een vervanger voor m'n bosch PSR 10,8V. Met deze set heb ik dan naast de accuboormachine meteen een slagschroefmachine om de wat zwaardere houtschroeven e.d. te schroeven.

Ik vewacht van wel. Heb die set zelf en daarnaast nog een BS 14,4 LI en die is qua kracht vergelijkbaar met zijn 12v broertje. Boren doet ie prima, ook in hardhout en ik draai eerder een bitje stuk dan een schroef. De slagschroevedraaier heeft nog veel meer kracht. Aangezien je niet zonder voorboren dat hout in wilt heb je aan deze machines een ideale combi.
Overigens is er nog steeds de aanbieding van 159 euro: https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fuel_80
  • Laatst online: 12:33

Ik heb de voorgangers en ben er eigenlijk super tevreden over. Licht van gewicht en voldoende sterk voor 90% van alle werkzaamheden die ik in en om het huis tegen kom.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Vandaag heb ik de DTD155 ontvangen en wat een schattig klein machientje is het vergeleken met een DHP481. En omdat ik wel nieuwsgierig was naar hoe sterk het machientje is, heb ik vanavond een testje gedaan tegen de DTW285 slagmoersleutel:

(let niet op m'n schoenen, dit zijn m'n "ik moet even snel naar de garage"-schoenen :+

De wielbout is iedere keer vers aangetrokken op 100Nm.

De DTW285 is sneller en sterker, maar de kracht van de DTD155 viel me zeker niet tegen. En met schroeven is het helemaal een super machine. De A-stand werkt dan echt super. Een houtschroef loopt rustig het hout in tot de weerstand toeneemt en dan begint hij steeds harder te slaan. Met lange schroeven is dat op het moment dat de schroef al stevig in het hout zit en kleine schoefjes gaan op lage kracht er al helemaal in.

Accu ook gelijk aangevraagd en het lijkt erop dat als je het als particulier aanvraagt, het inderdaad naar een servicepunt in de buurt gaat. Maar even afwachten tot ik bevestiging heb.

Mijn huidige Makita 18V LXT-familie:

En uiteraard nog een DC18RD-lader.

Qua schroef-boormachines ben ik nu wel klaar.

Nu alleen nog even bedenken wat ik met de inmiddels 3 M-boxen ga doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _Brake_
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:25
Je kan de DHP en DTD samenvoegen met een nieuwe inlay, mits je een mbox3 hebt. Anders kan je voor een plukschuim inlay gaan en gebruik je 1 mbox voor accu’s + lader.

BTO X•BOOK 15CL872 / Intel i7-8750H / NVIDIA GTX1050Ti 4GB / 2x 8GB Crucial DDR4 2666MHz / Samsung 970 Evo 500GB / 2x iiyama XUB2492HSU-B1
LG OLED55C8PLA / Pioneer VSX-922-K / Jamo S608 HCS3 + S606 / SVS PB-1000 / Apple TV 4K

• BrZ
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:53
Net mijn DJV182 ontvangen, en toch even geprobeerd de soft no-load uit te zetten volgens deze methode:
Skidmarks schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:50:
Ik zie dat in sommige handleidingen van Makita dit wel beschreven staat (zoals in https://www.makita.com.au...anuals/JV103DZ_manual.pdf deze australische versie) maar in andere weer niet.

[Afbeelding]

Vraag me af of dit een hidden feature is? Ik heb zelf geen Makita decoupeerzaag dus kan het niet testen.
En tot mijn grote verbazing werkte het :p

Zal dus alleen bij nieuwere exemplaren werken? (productiedatum van de mijne is 2019.9)

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:22
Mijn Makita DDF456 accuboor stinkt bij gebruik (mengeling tussen elektronica en gesmolten plastic?) en ik heb zelfs de indruk dat er af en toe een beetje rook uit komt er komt rook uit. Toch presteert hij nog steeds prima lijkt het.

Ik heb de machine al heel wat jaren, maar gebruik hem niet heel intensief.

Moet ik op zoek naar een nieuwe, of is hier nog iets aan te doen?

freakstar wijzigde deze reactie 11-01-2020 15:50 (4%)

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15:45
BrZ schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:06:
Net mijn DJV182 ontvangen, en toch even geprobeerd de soft no-load uit te zetten volgens deze methode:

[...]

En tot mijn grote verbazing werkte het :p

Zal dus alleen bij nieuwere exemplaren werken? (productiedatum van de mijne is 2019.9)
Weet je zeker dat je 'm niet per ongeluk dan ook op 1 hebt staan als je 'm weer opnieuw aanzet? Ik dacht ook dat het werkte... eventjes dan.

@freakstar rook kan komen door stof/vervuiling in de machine. Weet niet waar je 'm bewaart?

MJV wijzigde deze reactie 11-01-2020 16:22 (8%)

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 15:36
https://www.mastertools.n...50-c-lijnlaser-0601066g03

Vandaag ook mijn nieuwe speeltje binnen gekregen, al poosje naar aan het kijken. Wou eerst de simpelste, maar toch maar voor de iets "minder" simpele gekozen. Komt aankomende tijd wel van pas. Zat klusjes waar ik hem nog bij kan gebruiken. En meteen met accu, goede reden om in toekomst nog uit te breiden met bosch :+

PSN - M4uSzi // -

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

_Brake_ schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:39:
Je kan de DHP en DTD samenvoegen met een nieuwe inlay, mits je een mbox3 hebt. Anders kan je voor een plukschuim inlay gaan en gebruik je 1 mbox voor accu’s + lader.
Ik heb alleen Mbox2-kisten, namelijk de 3 kisten die bij de 3 machines zaten. Net te groot voor bijv. de inlay's met bakjes, maar te klein voor 2 machines. In één box zit nu de lader, losse accu's heb ik (nog) niet.

En aangezien ik ze vooral rond het huis gebruik, vind ik opbergen in de Mbox eigenlijk maar lastig, ik heb de machines liever voor het grijpen staan op de werkbank of hangend in een houder. Maar de kisten zijn te mooi om zomaar in een hoekje te laten staan.

• freakstar
  • Laatst online: 15:22
MJV schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Weet je zeker dat je 'm niet per ongeluk dan ook op 1 hebt staan als je 'm weer opnieuw aanzet? Ik dacht ook dat het werkte... eventjes dan.

@freakstar rook kan komen door stof/vervuiling in de machine. Weet niet waar je 'm bewaart?
Hij hangt meestal in m'n hok, daar is het schoon maar wel enigszins vochtig. Misschien is het oxidatie?

• MJV
deepbass909 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:38:
[...]

Ik heb alleen Mbox2-kisten, namelijk de 3 kisten die bij de 3 machines zaten. Net te groot voor bijv. de inlay's met bakjes, maar te klein voor 2 machines. In één box zit nu de lader, losse accu's heb ik (nog) niet.

En aangezien ik ze vooral rond het huis gebruik, vind ik opbergen in de Mbox eigenlijk maar lastig, ik heb de machines liever voor het grijpen staan op de werkbank of hangend in een houder. Maar de kisten zijn te mooi om zomaar in een hoekje te laten staan.
Ik had tot voor kort ook alles in mboxen. Voordeel vond ik dat je alle accesoires (zaagbladen, bitjes, langsgeleider, etc) mooi bij de machine kunt houden. Maar ze nemen stiekem veel ruimte in en allees in de auto laden wordt ook een hele klus als je er wat meer hebt. Toen heb ik tweedehands zo'n makita gereedschapstas gekocht, daar zitten alle machines in. De accesoires zitten in de vele vakjes van die tas mooi bij elkaar. Ook vakken voor acculader en accu's is gedacht.

• BrZ
  • Laatst online: 14:53
MJV schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Jups, hij knipperde bij het instellen, en nu ook bij het aanzetten:

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 10:31
Vandaag een "nieuwe" stofzuiger gekocht voor in de werkplaats.

Een starmix ipulse L1635 op de kunnen tikken voor een leuke prijs, die ik morgen op ga halen.

Zou nog geen jaar oud moeten zijn en ziet er op de foto's nog als nieuw uit.

Had deze liever dan de festool ctl26 (of 36) want die zou tijdens het uitkloppen van het filter zijn vacuum verliezen.

Zal volgende week wel mijn bevindingen posten.

Without magic smoke, it ain't broken!

• _Brake_
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:25
BrZ schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:03:
[...]

Jups, hij knipperde bij het instellen, en nu ook bij het aanzetten:

[YouTube: DJV182 soft no load disable]
Lekker hoor, mijn machine doet het helaas ook niet :(

Heb Makita een DM gestuurd of de firmware te upgraden is.

_Brake_ wijzigde deze reactie 11-01-2020 18:32 (9%)

BTO X•BOOK 15CL872 / Intel i7-8750H / NVIDIA GTX1050Ti 4GB / 2x 8GB Crucial DDR4 2666MHz / Samsung 970 Evo 500GB / 2x iiyama XUB2492HSU-B1
LG OLED55C8PLA / Pioneer VSX-922-K / Jamo S608 HCS3 + S606 / SVS PB-1000 / Apple TV 4K

• mistercage
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-01 22:25
Ik zou deze set wua koppel wat licht vinden..

Mijn Bosch slagschroever heeft 160nm dacht ik

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:49
freakstar schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:46:
Mijn Makita DDF456 accuboor stinkt bij gebruik (mengeling tussen elektronica en gesmolten plastic?) en ik heb zelfs de indruk dat er af en toe een beetje rook uit komt er komt rook uit. Toch presteert hij nog steeds prima lijkt het.

Ik heb de machine al heel wat jaren, maar gebruik hem niet heel intensief.

Moet ik op zoek naar een nieuwe, of is hier nog iets aan te doen?
Mijn kleine Bosch Pro 12v schroefmachine begon recent ook te roken. In mijn geval gedurende drie jaar heel zwaar en intensief gebruikt. Gelul met Toolnation (koopt daar niets!) over garantie en uiteindelijk bij Kruis voor 15 euro een nieuw motortje gescoord.

Die lijken voor jouw machine ook een en ander te hebben:
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/ddf456

Voor een beetje Tweaker in een DIY topic is het niet zo lastig om even de juiste onderdelen te vervangen.

Punctuality is the politeness of kings

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15:41
dreamscape schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:28:
[...]

Mijn kleine Bosch Pro 12v schroefmachine begon recent ook te roken. In mijn geval gedurende drie jaar heel zwaar en intensief gebruikt. Gelul met Toolnation (koopt daar niets!) over garantie en uiteindelijk bij Kruis voor 15 euro een nieuw motortje gescoord.
Dus, zoals ik het begrijp, gebruik je een schroefmachientje gedurende drie jaar heel zwaar en intensief, waarna het motortje "op" is, en vindt het gelul van Toolnation dat ze daar dan geen garantie meer op geven na drie jaar?
En raadt daarom Toolnation af?

8)7 :X

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@dreamscape beetje rare conclusie... Die machine zal max 2 jaar garantie gehad hebben, dus met 3 jaar zwaar en intensief gebruik zat je buiten garantie. Zo gek is het niet dat Toolnation dan niks meer qua garantie wil/kan doen.

@freakstar Klinkt een beetje als koolborstels die op zijn of aan het verbranden. Tenzij er stof in zit, is waarschijnlijk je enige optie een nieuwe motor.

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Geeft Toolnation niet gewoon 5 jaar garantie? Maar ik heb al vaker gehoord dat Toolnation heel moeilijk doet over die 5 jaar garantie (terwijl ze daar volop mee adverteren...).

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:49
silmaril8 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:09:
Geeft Toolnation niet gewoon 5 jaar garantie? Maar ik heb al vaker gehoord dat Toolnation heel moeilijk doet over die 5 jaar garantie (terwijl ze daar volop mee adverteren...).
Dat inderdaad. Er werd geadverteerd met vele jaren dealergarantie, maar men deed moeilijk omdat Bosch niet akkoord zou gaan. Bij 'dealergarantie' denk ik niet aan issues met een fabrikant.

En die verhalen hoor je dus vaker. De prijs was destijds erg oké en voor een prikkie had ik een nieuwe motor, dus ik heb het maar zelf opgelost. Als ik de machine elders had gekocht, had ik de prijs voor die nieuwe motor alvast erbij betaald.

Hopende dat dit meteen een antwoord is voor @Teijgetje en @deepbass909 ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Raymond
  • Laatst online: 13:46
Raymond schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:06:
Ik overweeg een elektrische kettingzaag voor erbij. Lijkt me wat stiller rondom het huis, ipv m'n benzinezagen.

Mijn oog is gevallen op een Makita (eigenlijk omdat ik niet zoveel zin had om een heel vergelijkend warenonderzoek te doen :+ )

En wel deze:
https://www.makita.nl/artikel/uc3551a.html

Op 230V, want voor in "het veld" heb ik al benzinezagen en het scheelt ook heel veel geld met accumachines.

Als de Hornbach de laagste prijs garantie inderdaad hanteert, dan zou ik hem daar voor 135 euro moeten kunnen krijgen (aangezien gereedschappelijk hem voor 150 euro op de site heeft staan :+ )

Mij leek het wel een prima machine voor dat geld. Hebben jullie nog andere suggesties?
even hier op terugkomen: Daarnet nog ff beetje rondgesurfd en erachter gekomen dat ik niet goed genoeg heb gekeken. Prijs is ex btw. Dus eigenlijk is de Hornbach met zn 169 gewoon het goedkoopst. Hoewel Amazon nu een warehouse deal heeft voor 127 euro. Daar krijg ik natuurlijk geen lamp bij, dus moet ff nadenken wat ik wil :)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

dreamscape schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Dat inderdaad. Er werd geadverteerd met vele jaren dealergarantie, maar men deed moeilijk omdat Bosch niet akkoord zou gaan. Bij 'dealergarantie' denk ik niet aan issues met een fabrikant.

En die verhalen hoor je dus vaker. De prijs was destijds erg oké en voor een prikkie had ik een nieuwe motor, dus ik heb het maar zelf opgelost. Als ik de machine elders had gekocht, had ik de prijs voor die nieuwe motor alvast erbij betaald.

Hopende dat dit meteen een antwoord is voor @Teijgetje en @deepbass909 ;)
Misschien was het inderdaad handig geweest dat er even bij te zeggen ;)

• twain4me
dreamscape schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:28:
[...]

Die lijken voor jouw machine ook een en ander te hebben:
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/ddf456

Voor een beetje Tweaker in een DIY topic is het niet zo lastig om even de juiste onderdelen te vervangen.
Volgende keer dus het machientje ook gewoon bij kruis kopen ;) Ik kan die tent niet alleen overeind houden... al was mijn laatste aankoop ook bij hornbach, het verschil was wel heel erg groot. :(

twain4me wijzigde deze reactie 11-01-2020 23:28 (9%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:31

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Ik wil binnenkort de badkamer gaan verbouwen. Het verwijderen van de vloer & wandtegels gaat wel lukken met mijn Metabo UHE 2660-2, daar heb ik al eerder tegels mee verwijderd en ging als een speer.

De dekvloer in de badkamer moet er echter ook uit, omdat we vloerverwarming willen leggen. Mijn Metabo is alleen te zwak (2,8 joule) om het cement eruit te bikken en ik wil hem ook niet compleet af jakkeren met de verbouwing, daar is hij mij net even te duur voor.

Nu heb je voor 6-7 tientjes ook (combi) breekhamers met ~4 joule, zou dat voldoende zijn? Bijvoorbeeld deze van HBM, of de 'Powerplus POWX1195' (6J) bij bol.com Lidl heeft ook een 'Parkside X1300 Hammer' machine, volgens de specs heeft die maarliefst 15J !? Lijkt mij beetje overdreven specificaties, klopt dat wel gezien hij qua formaat/gewicht even groot is als die 4J machines?

Wat zouden jullie doen?

Huren vind ik niet interessant, ik koop er liever zelf eentje en dan na de klus op Marktplaats zetten. Is met deze bedragen voordeliger.

ThinkPad wijzigde deze reactie 11-01-2020 23:48 (23%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Skidmarks
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:45
Dat ligt er heel erg aan hoe hard en vast de dekvloer zit.

In mijn badkamer ging de dekvloer er met zo’n goedkope breekhamer er zo uit. Maar de dekvloer van de woonkamer was heel hard en zat heel goed vast. Daar heb ik uiteindelijk een 41 joule / 18 kg grote breekhamer gehuurd voor 1 dag en was de klus geklaard ( https://www.boels.nl/hure...ken/breekhamer-41-j-18-kg ).

Skidmarks wijzigde deze reactie 12-01-2020 08:30 (10%)

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:39
Raymond schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:26:
[...]

even hier op terugkomen: Daarnet nog ff beetje rondgesurfd en erachter gekomen dat ik niet goed genoeg heb gekeken. Prijs is ex btw. Dus eigenlijk is de Hornbach met zn 169 gewoon het goedkoopst. Hoewel Amazon nu een warehouse deal heeft voor 127 euro. Daar krijg ik natuurlijk geen lamp bij, dus moet ff nadenken wat ik wil :)
Die lamp kan je voor €40 vinden. Op de uiteindelijke prijs zal het dan weinig schelen. Hoe gaat Hornbach om met medewerkers en belasting betalen? ;) Kan je de winkel bepalen op ethische waarden.

Een ander voordeel van Hornbach is dat je de machine vaak even kan zien.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

@ThinkPad Even met je Metabo proberen hoe hard/dik je dekvloer is. Vervolgens kan je beslissen of je 4, 6, of 15 joule nodig hebt.

Als het met die Metabo makkelijk los laat dan weet je voldoende.

• ThinkPad

ThinkPad

Ik ben nog niet begonnen met slopen, ga ik over twee weken doen. Heb een voorraadnotificatie ingesteld op de breekhamer van de Lidl (is nu niet op voorraad). Punt is dat ik een week vrij heb en in die week wil gaan slopen. Zou zonde zijn als ik er dan met de Metabo niet door kom en twee volle werkdagen weggooi omdat ik niet verder kan vanwege het wachten op internetbestelling.

Als ik er met de Metabo wel door kom dan kan ik de breekhamer ongebruikt weer terugsturen :)

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-01-2020 10:00 (25%)

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Dan doe je nu of een week voor je vrij hebt toch gewoon alvast een stukje proberen?

• Fuel_80
  • Laatst online: 12:33
mistercage schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:22:
Ik zou deze set wua koppel wat licht vinden..

Mijn Bosch slagschroever heeft 160nm dacht ik

[...]
Ik vermoed dat jouw Bosch een 18volt systeem is? Dit zijn 12volt machines.

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:11
ThinkPad schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:31:
Ik wil binnenkort de badkamer gaan verbouwen. Het verwijderen van de vloer & wandtegels gaat wel lukken met mijn Metabo UHE 2660-2, daar heb ik al eerder tegels mee verwijderd en ging als een speer.

De dekvloer in de badkamer moet er echter ook uit, omdat we vloerverwarming willen leggen. Mijn Metabo is alleen te zwak (2,8 joule) om het cement eruit te bikken en ik wil hem ook niet compleet af jakkeren met de verbouwing, daar is hij mij net even te duur voor.

Nu heb je voor 6-7 tientjes ook (combi) breekhamers met ~4 joule, zou dat voldoende zijn? Bijvoorbeeld deze van HBM, of de 'Powerplus POWX1195' (6J) bij bol.com Lidl heeft ook een 'Parkside X1300 Hammer' machine, volgens de specs heeft die maarliefst 15J !? Lijkt mij beetje overdreven specificaties, klopt dat wel gezien hij qua formaat/gewicht even groot is als die 4J machines?

Wat zouden jullie doen?

Huren vind ik niet interessant, ik koop er liever zelf eentje en dan na de klus op Marktplaats zetten. Is met deze bedragen voordeliger.
Zo te zien moet je de parkside regelmatig van vet voorzien (mechanische boorhamer, er zit op de machine een dop)
Dit zou voor mij een reden zijn om deze machine niet te kiezen, bij de ander kan ik het net niet goed zien.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

@akatar Dat lijkt mij niet waar wat je zegt. Waar maak je dat uit op?

Die dingen hebben allemaal een gesloten systeem. Als er vet "verdwijnt" dan is ie gewoon lek. Het enige wat je eventueel zou moeten invetten dat is de kop. En dat doe je door boor- en beitelvet te gebruiken.

https://www.makita.nl/artikel/198993-4.html

• akatar
  • Registratie: september 2002
@ciris
Dat denk ik omdat er boven op de machine een grote ronde dop zit, hieronder zit vaak het mechanische deel dat vet nodig heeft. en omdat er ook een potje vet word meegeleverd met de machine.

zie linkje (geldt wel voor een andere machine, maar gaat om het idee)
https://www.klusidee.nl/Forum/vet-in-boorhamer-t75968.html

• ThinkPad

ThinkPad

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Bijzonder. Zou voor mij een reden zijn om hem links te laten liggen.

• ThinkPad

ThinkPad

Voor die 8 tientjes is er niemand die zich druk gaat maken over vet bijvullen natuurlijk (lees je ook wel in die Klusidee link). Voordat het nodig is om vet toe te voegen is dat ding vermoedelijk al een aantal eigenaars (en vele klussen) verder denk ik.

Denk dat ik binnenkort inderdaad maar gewoon een stukje ga proberen met de Metabo, wellicht is een zwaardere machine niet eens nodig.

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-01-2020 11:21 (39%)

• silmaril8
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:19:
Voor die 8 tientjes is er niemand die zich druk gaat maken over vet bijvullen natuurlijk (lees je ook wel in die Klusidee link). Voordat het nodig is om vet toe te voegen is dat ding vermoedelijk al een aantal eigenaars (en vele klussen) verder denk ik.
Als je dit soort apparaten (apparaten die je 1x zal gebruiken) wilt kopen ipv huren, is het inderdaad beter om ze meteen door te verkopen.

Ik heb voor het maken van elektra sleuven een sleuvenfrees van de Parkside gekocht. Prijs was 60 euro. Na de klus voor 30 euro doorverkocht (zat nog meer dan 2 jaar garantie op - goed verkooppunt). Kostte me dus uiteindelijk 30 euro.

Hetzelfde met dit soort sloopwerkzaamheden: zo'n Parkside sloophamer (nieuwprijs = 80 euro) kost je uiteindelijk effectief 30 of 40 euro als je hem daarna meteen weer doorverkoopt. Mooie bijkomstigheid ten opzichte van huren is dat je dan niet al je sloopwerkzaamheden binnen 1 dag of 1 week hoeft te doen.
Die Parkside is trouwens out of stock. En dan kan het nog wel tijdje duren voordat ie weer op voorraad is bij Lidl.
ThinkPad schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:19:
Denk dat ik binnenkort inderdaad maar gewoon een stukje ga proberen met de Metabo, wellicht is een zwaardere machine niet eens nodig.
Een goede 3-4 joule boorhamer zou inderdaad in principe ook voldoende sloopwerkzaamheden moeten kunnen doen.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@ThinkPad mijn zwager heeft ook zo'n elcheapo ding. De grijze met dat blauwe etiket, de meeste zullen hem wel kennen vermoed ik. Moest hem na een uurtje werken iedere keer een half uur wegleggen om af te koelen, beveiliging schoot er in. Erg fijn bij een badkamerverbouwing....
Anyways, goedkoop is duurkoop. Je wilt bij een verbouwing gewoon door en op je gereedschap kunnen vertrouwen. Voor mij bij uitstek een reden om wel zo'n ding te huren. Speelt bij mij aanvullend mee dat ik niet zomaar plaats heb voor een flinke koffer van dat ding qua opslag.

Vergeet trouwens je gehoorbeschermers niet. Voor goed spul ben je ook zo 50 euro per stuk kwijt en bij huur krijg je die er zo bij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Teijgetje
  • Laatst online: 15:41
The Eagle schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:07:
@ThinkPad Moest hem na een uurtje werken iedere keer een half uur wegleggen om af te koelen, beveiliging schoot er in. Erg fijn bij een badkamerverbouwing....
Het meeste (normale) gereedschap is niet gemaakt om continu gebruikt te worden, uren achter elkaar.
Dat geldt ook voor Bosch e.a. , zelfs Hilti.
Dan verval je meer in duur luchtgereedschap dat geforceerde koeling heeft van de perslucht, maar ook de meeste compressoren hebben dan weer maar een gebruikstijd van 15-25 min/uur. Of je moet weer heel duur gaan.

Ipv alles achter elkaar slopen kun je ook steeds tussendoor opruimen om de machine af te laten koelen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• kabeltjekabel
The Eagle schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:07:
Vergeet trouwens je gehoorbeschermers niet. Voor goed spul ben je ook zo 50 euro per stuk kwijt en bij huur krijg je die er zo bij.
50 euro??? Wat? Een 3M Peltor Optime III is <€25 euro en dat is zo'n beetje de gehoorkap met de meeste bescherming.

Sowieso; andermans gehoorbescherming gebruiken; jakkes.

• twain4me
@Teijgetje

Bij las apparatuur staat er op hoelang je het ding zonder problemen per uur kan gebruiken.. dat zou op o.a. hakhammers wellicht ook niet misstaan. Mensen veranderen tijdens slopen in een soort malloten... En alles moet het maar aan kunnen, niet dat ik denk dat ze het zouden lezen, maar dan kan je in iedergeval iemand met de handleiding meppen als ze weer eens met een kappot ding aankomen.

• kabeltjekabel
twain4me schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:06:
@Teijgetje

Bij las apparatuur staat er op hoelang je het ding zonder problemen per uur kan gebruiken.. dat zou op o.a. hakhammers wellicht ook niet misstaan. Mensen veranderen tijdens slopen in een soort malloten... En alles moet het maar aan kunnen, niet dat ik denk dat ze het zouden lezen, maar dan kan je in iedergeval iemand met de handleiding meppen als ze weer eens met een kappot ding aankomen.
De betere exemplaren hebben gewoon een thermische beveiliging. Aan een stuk door hakken met zo'n goedkoop ding ga je sowieso bezuren... gezien de mens maar geschikt is voor een uurtje per dag met zo'n apparaat. Bij meer heb je nog drie dagen dode handen...

Indien er fatsoenlijke vibratiereductie op zit wordt dat wel veel meer.

Wel of niet aan een stuk door kunnen gaan qua machine hangt ook er vanaf of hij maximaal gebruikt wordt. Bij tegeltjes bikken is dat toch niet snel het geval.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:15 (9%)

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:29

blitzkrieg

appetjo he!!

Ik krijg begin februari de sleutel van onze nieuwe woning en ik ben klaar met gereedschap lenen. :+

Ik moet een kamer op de garagezolder maken. Houten wand met achterhout en gips. Droogbouw vloerverwarming met daarover Fermacell plaat.
Later zal ik ook nog een tuinhuis en overkapping gaan bouwen.

Accuboormachine heb ik al (Makita 18V).
Boormachine met klopstand heb ik ook, geen goede, maar nieuwe woning is houtskelet, dus ik denk niet dat ik die nog heel veel nodig ben. :+

Wat ik denk nodig te hebben:
  • Bouwstofzuiger
  • Cirkelzaag/invalzaag
  • Decoupeerzaag
Alles op 230V
Ik ben een schrale calvinist en ga altijd voor fit for purpose. :P

Bouwstofzuiger
Ik wil er 1 met autostart. Topic doorzocht op bouwstofzuiger.
Makita VC2512L komt vaak naar voren. Lijkt mij voor mijn gebruik goed genoeg.

Circelzaag/invalzaag
Lineaal erbij lijkt mij wel handig, maar is het echt nodig? Invalzaag lijkt me ook niet perse nodig.
Zit nu naar een DeWalt DWE576K met geleiderail te kijken.

Decoupeerzaag
Zit nu naar een Makita 4329K te kijken. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Iemand nog tips?

Afkortzaag is ook wel handig, maar die heeft mijn zwager wel, en die komt helpen, dus dan is het geen lenen. ;)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Naja, laat ik het zo stellen dan: met twee gehuurde machines hakten we er in een dag een betonvloer van 35m2 en een schouw weg. Hadden we ieder half uur de machines af moeten laten koelen, hadden we dat bij lange na niet gered. Goed gereedschap is het halve werk en bij een flinke klus werkt profi spul gewoon fijner en betrouwbaarder.

• erdejee
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:11:
[...]

Wel of niet aan een stuk door kunnen gaan qua machine hangt ook er vanaf of hij maximaal gebruikt wordt. Bij tegeltjes bikken is dat toch niet snel het geval.
Afgelopen week alle tegeltjes van de badkamerwanden afgetikt met een Makita HR2651TJ (mooie Ibood-deal) icm een Heller tegelbeitel, ging zonder problemen. Uiteraard tussendoor even de tijd nemen om de boel in puinzakken te doen, dan kan de boor ook ff op adem komen. Maar hij gaf geen krimp, beitelde vrolijk verder. Ook qua vibraties nergens last van, geen tintelende handen na afloop. Nu ben ik niet zo'n enorme klusser die maandelijks ergens tegels staat te hakken, maar ik ben toch wel erg blij dat ik deze machine gekocht heb, hoor. Investering voor de toekomst, denk ik dan maar (en vergeet ook niet om te investeren in goede beitels en boren)

• Twijfels
  • Laatst online: 14:23
blitzkrieg schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:40:

Circelzaag/invalzaag
Lineaal erbij lijkt mij wel handig, maar is het echt nodig? Invalzaag lijkt me ook niet perse nodig.
Als het maar één machine mag zijn zou ik altijd voor de invalzaag kiezen. Kan je gewoon meer mee, is makkelijker om nauwkeurig mee te werken imo en heeft een veel betere stofafzuiging. Grootste voordeel zit er nog in dat je halverwege een plaat bij wijze van kan beginnen, handig met het maken van openingen/uitsparingen in plaatmateriaal. Laatst hier de kookplaat en gootsteen uit een werkblad moeten halen, dat is haast op de mm precies toch wel erg makkelijk met invalzaag.

In dezelfde prijsklasse is dit ook een redelijk apparaat volgens mij, komt regelmatig voorbij hier: Scheppach invalzaag

Mocht het je voornamelijk om ruw werk gaan uit de losse pols is de cirkelzaag beter geschikt, maar dat is eigenlijk ook het enige moment dat ik persoonlijk een cirkelzaag zou pakken.

En wat betreft decoupeerzaag, ben niet echt thuis in Makita assortiment, maar je hebt al een 18V machine, dan zou ik ook sterk een 18v decoupeerzaag overwegen :)
Bovendien liever een t-greep dan de d-greep die je linkt.

Twijfels wijzigde deze reactie 12-01-2020 14:03 (6%)

• blitzkrieg

blitzkrieg

appetjo he!!

Die Scheppach heb ik ook gezien, staat ook op de shortlist. Hoewel je wel wat wisselende verhalen leest over de kwaliteit. Maar vaak wordt hij ook vergeleken met machines die 2 of 3x zoveel kosten, dan is het logisch dat die beter zijn.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

blitzkrieg schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:40:
Ik krijg begin februari de sleutel van onze nieuwe woning en ik ben klaar met gereedschap lenen. :+

Ik moet een kamer op de garagezolder maken. Houten wand met achterhout en gips. Droogbouw vloerverwarming met daarover Fermacell plaat.
Later zal ik ook nog een tuinhuis en overkapping gaan bouwen.

Accuboormachine heb ik al (Makita 18V).
Boormachine met klopstand heb ik ook, geen goede, maar nieuwe woning is houtskelet, dus ik denk niet dat ik die nog heel veel nodig ben. :+

Wat ik denk nodig te hebben:
  • Bouwstofzuiger
  • Cirkelzaag/invalzaag
  • Decoupeerzaag
Alles op 230V
Ik ben een schrale calvinist en ga altijd voor fit for purpose. :P

Bouwstofzuiger
Ik wil er 1 met autostart. Topic doorzocht op bouwstofzuiger.
Makita VC2512L komt vaak naar voren. Lijkt mij voor mijn gebruik goed genoeg.

Circelzaag/invalzaag

Decoupeerzaag
Zit nu naar een Makita 4329K te kijken. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Iemand nog tips?

Afkortzaag is ook wel handig, maar die heeft mijn zwager wel, en die komt helpen, dus dan is het geen lenen. ;)
over die stofzuiger:
de 230V werkt alleen als je de stofzuiger ook daadwerkelijk inschakelt (op autostart functie).
dus als verlengsnoer gebruiken gaat niet lukken.
Dan krijg je dus van die taferelen dat iemand het stopcontact even gebruikt om koffie te zetten en dat tijdens het pruttelen de stofzuiger moet blijven lopen.
andere (van vergelijkbare prijs en kwaliteit) hebben dit gewoon. Mijn oude karcher wd6p had het ook en was voor de prijs een prima apparaat!

PVoutput

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

prein2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:11:
[...]

over die stofzuiger:
de 230V werkt alleen als je de stofzuiger ook daadwerkelijk inschakelt (op autostart functie).
Dan krijg je dus van die taferelen dat iemand het stopcontact even gebruikt om koffie te zetten en dat tijdens het pruttelen de stofzuiger moet blijven lopen.
andere (van vergelijkbare prijs en kwaliteit) hebben dit gewoon. Mijn oude karcher wd6p had het ook en was voor de prijs een prima apparaat!
Waarom wil je in vredesnaam je stofzuiger als verlengsnoer gebruiken? 8)7 Daar is heel autostart toch niet voor bedoeld?

• mistercage
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-01 22:25
Klopt.

Maar een veranda bouwen vergt wel de juiste tools.
Ik zelf heb er vorig jaar zelf eentje van 4x4mtr in elkaar gezet van douglashout met staanders van 20x20cm en 2 dichte wanden.

T zou zonde zijn van de investering om te gaan voor 12 volt en dan gedurende een klus erachter komen dat t allemaal net niks is.
Veel schroeven draaien met een matig apparaat resulteert in danwel halverwege vastlopen v schroeven danwel naar de winkel rennen en als og een ander apparaat kopen die wel beter t werk aankan.
Just my 2 cents...
Fuel_80 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Ik vermoed dat jouw Bosch een 18volt systeem is? Dit zijn 12volt machines.

mistercage wijzigde deze reactie 12-01-2020 14:21 (3%)

• silmaril8
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:45:
50 euro??? Wat? Een 3M Peltor Optime III is <€25 euro en dat is zo'n beetje de gehoorkap met de meeste bescherming.

Sowieso; andermans gehoorbescherming gebruiken; jakkes.
Ik heb deze ook en echt de beste oorbescherming die je kan hebben voor dat geld ja. En zit ook erg comfortabel. Aanrader voor iedereen die goede en comfortable oorbescherming tijdens het klussen zoekt!

• kabeltjekabel
prein2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:11:
[...]

over die stofzuiger:
De Festools, bijvoorbeeld de CTL 26, kun je voorzien van een extra stopcontact. Zijn ook te koop met permanent prik, zonder inschakelautomaat;
https://www.festool.nl/ac...6142---modul-sd-ct-263648
ciris schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:13:
[...]

Waarom wil je in vredesnaam je stofzuiger als verlengsnoer gebruiken? 8)7 Daar is heel autostart toch niet voor bedoeld?
Waarom niet? Waarom zou ik parallel een 2e snoer moeten afrollen voor bouwlamp, radio, etc.?

Ik heb zelf de aanschaf van zo'n extra stopcontact voor mijn CT 26 ook overwogen, maar het Festool-merk artikel is prijstechnisch iets te duur voor mij dat ik die enkele keer dat verlengsnoer wel weer uitrol :+ (ha ja, of dus de stofzuiger laat draaien he, is tenslotte ook een vorm van verwarming). In de winter is het ook altijd goed klussen met de Halogeen bouwlampen :+
silmaril8 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:33:
[...]

Ik heb deze ook en echt de beste oorbescherming die je kan hebben voor dat geld ja. En zit ook erg comfortabel. Aanrader voor iedereen die goede en comfortable oorbescherming tijdens het klussen zoekt!
Ja, ik heb ze ook al jaren. Bij mij zijn ondertussen de kussentjes een beetje gaar. Maar daar is een servicesetje voor te koop :) (7318640033801)

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 12-01-2020 14:51 (27%)

• MJV
kabeltjekabel schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:48:
[...]

De Festools, bijvoorbeeld de CTL 26, kun je voorzien van een extra stopcontact. Zijn ook te koop met permanent prik, zonder inschakelautomaat;
https://www.festool.nl/ac...6142---modul-sd-ct-263648

[...]

Waarom niet? Waarom zou ik parallel een 2e snoer moeten afrollen voor bouwlamp, radio, etc.?

Ik heb zelf de aanschaf van zo'n extra stopcontact voor mijn CT 26 ook overwogen, maar het Festool-merk artikel is prijstechnisch iets te duur voor mij dat ik die enkele keer dat verlengsnoer wel weer uitrol :+ (ha ja, of dus de stofzuiger laat draaien he, is tenslotte ook een vorm van verwarming). In de winter is het ook altijd goed klussen met de Halogeen bouwlampen :+

[...]
@blitzkrieg Opzich helemaal geen gek idee wat je wil. Je kunt de kabel van de bouwstofzuiger net voor de zuiger afknippen, en die lange kabel aan een verlengsnoer maken. En dan het ministekkertje van de zuiger weer in die verlengsnoer. Dan kun je gewoon je lamp etc gebruiken zonder het toch best harde en op den duur irritante geluid van de stofzuiger.

• kabeltjekabel
MJV schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:58:
[...]

@blitzkrieg Opzich helemaal geen gek idee wat je wil. Je kunt de kabel van de bouwstofzuiger net voor de zuiger afknippen, en die lange kabel aan een verlengsnoer maken. En dan het ministekkertje van de zuiger weer in die verlengsnoer. Dan kun je gewoon je lamp etc gebruiken zonder het toch best harde en op den duur irritante geluid van de stofzuiger.
Haha, ja. Dat kan. Exit fatsoenlijk het snoer van de stofzuiger kunnen opbergen en welkom extra ongewenste overgangsweerstanden...

• MJV
Ik zeg ook niet dat er geen (substantiële) nadelen aan deze oplossing kleven ;).

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Ik lees alleen maar oplossingen voor problemen die je eerste instantie niet eens zou moeten hebben.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ciris schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:13:
[...]

't komt vaker voor dan je denkt.
Wat als je een tool gebruikt waarbij je geen stofafzuiging nodig hebt. Die stofzuiger staat naast je, een ander stopcontact moet je weer zoeken....

PVoutput

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Als ik geen stofafzuiging nodig heb staat er dus ook geen stofzuiger naast me.

• kabeltjekabel
ciris schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:24:
Als ik geen stofafzuiging nodig heb staat er dus ook geen stofzuiger naast me.
Afwisselend gebruik van verschillende gereedschappen...

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Ja, jullie hebben gelijk.

• blitzkrieg

blitzkrieg

appetjo he!!

Ik rol wel een kabelhaspel uit voor dit eerste wereld probleem jongens. :+

Iemand nog een tip voor een 25mm 2,5mm2 kabelhaspel?

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

blitzkrieg schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:24:

Dat dus.

2,5mm kabelhaspels van rubber of neopreen zijn schreeuwend duur. Ik koop zelf altijd kabel en maak een eigen verlengsnoer. Scheelt per meter een berg geld. Dan maar geen haspel.

Vervolgens knoop ik zoiets,
https://www.amazon.de/dp/...fRID=0GS5TB7PK4SGMKA1HCNS

eraan en klaar.

• twain4me

over first world problems gesproken.. Een haspel van 25 mm :+

• Norinco
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:33
The Eagle schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:41:
Naja, laat ik het zo stellen dan: met twee gehuurde machines hakten we er in een dag een betonvloer van 35m2 en een schouw weg. Hadden we ieder half uur de machines af moeten laten koelen, hadden we dat bij lange na niet gered. Goed gereedschap is het halve werk en bij een flinke klus werkt profi spul gewoon fijner en betrouwbaarder.
Je hebt daar wel gelijk in. Zowel ik als een vriend van mij hebben ooit een Kinzo gekocht, waarmee je zowel mee kan boren als hakken.
De mijne leeft nog, ik alleen lichtere muren mee gesloopt. Hij heeft zijn hele begane grond eruit meegehaald. Heeft hem 2 machines gekost, beide waarschijnlijk doorgebrand. Alleen beide onder garantie vervangen. Hij eindigde dus met een nieuw exemplaar.
Dus het kan best alleen je moet wel je verwachtingen wellicht bijstellen.

• Norinco
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:33

Wel een verlengsnoer van 20 meter voor € 34,95

https://de.trotec.com/pro...ngerungskabel-230-v-16-a/

wellicht dat de NL shop deze ook heeft.

• einz
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11:44
Als ik in dit topic kijk zie ik de Metabo KGS216M afkortzaag regelmatig terugkomen, maar echt praktische ervaringen niet. Kan iemand hier iets over zeggen?

• MJV
ciris schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:31:
[...]

Dat dus.

2,5mm kabelhaspels van rubber of neopreen zijn schreeuwend duur. Ik koop zelf altijd kabel en maak een eigen verlengsnoer. Scheelt per meter een berg geld. Dan maar geen haspel.

eraan en klaar.
Waarom moet zo'n haspel 2,5mm zijn?

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:39

Brennenstuhl maakt goeie haspels. Goedkoop zijn ze niet, maar wel goed. En net als bij ander gereedschap geldt hier ook dat duurder merkspul vaak echt beter is.
MJV schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:48:
[...]

Ik denk de dikte van de draad. Bij minder zal je er waarschijnlijk minder op aan kunnen sluiten voor hij er uit klapt (of smelt).

Framoes wijzigde deze reactie 12-01-2020 18:49 (26%)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

einz schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:43:
Als ik in dit topic kijk zie ik de Metabo KGS216M afkortzaag regelmatig terugkomen, maar echt praktische ervaringen niet. Kan iemand hier iets over zeggen?
Best bang for the buck for ruwbouw, maar niet voor geschikt voor afbouw zoals meubels.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

[...]

Dat moet je aan @blitzkrieg vragen? :?

Waarschijnlijk omdat hij hem nodig heeft met iets wat veel vermogen vraagt. Maar maakt dat wat uit verder?

• MJV
Framoes schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:48:
[...]

Brennenstuhl maakt goeie haspels. Goedkoop zijn ze niet, maar wel goed. En net als bij ander gereedschap geldt hier ook dat duurder merkspul vaak echt beter is.

[...]

Ik denk de dikte van de draad. Bij minder zal je er waarschijnlijk minder op aan kunnen sluiten voor hij er uit klapt (of smelt).
Dat klopt, maar een 1.5mm variant kan 3200w verwerken. De max op een 16A stop is 3600w toch?

MJV wijzigde deze reactie 12-01-2020 18:59 (14%)

• blitzkrieg

blitzkrieg

appetjo he!!

ciris schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:31:
[...]

Dat dus.

eraan en klaar.
Dat is ook nog een optie. Ik zal morgen eens even bij Soer binnenlopen, kijken wat die hebben liggen.

Mmmm, €48 bij Amazon. Daar kan ik niet voor sukkelen. Losse kabel kost ook €1,75/m.

1,5mm2 zou bij 25m ook nog wel kunnen, maar dan moet je hem wel volledig uitrollen wanneer je hem redelijk belast. Dat is bij 2,5mm2 een minder snel een probleem.
En ik ken mijzelf. ;)

blitzkrieg wijzigde deze reactie 12-01-2020 19:14 (10%)

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
[...]

2,5mm2 wordt aangeraden als je op grote lengte langdurig hoog vermogen trekt, Anders wordt de kabel toch al snel behoorlijk warm.

Brennenstuhl maakt inderdaad prima spul. Je kunt ze bekijken bij de Hornbach.
Mocht je toch zelf wat willen fabriceren, bij de Hornbach verkopen ze ook de lege haspel van Brennenstuhl.

https://www.hornbach.nl/s...ml?searchTerm=kabelhaspel

Gebruik zelf een 3x2,5mm2 verlengsnoer voor als ik op locatie zonder laadpaal mijn auto wil opladen, snoer ligt dan buiten en trekt 12+ uur lang 13A. Gaat dat dan niet met 1,5mm2? Jawel hoor, maar die wordt echt goed warm.

Navi wijzigde deze reactie 12-01-2020 19:30 (25%)

• MJV
Wat betreft de Makita vc2512l bouwstofzuiger, die kan ik alleen maar aanbevelen. Zojuist een crisissituatie bij mijn schoonouders weten op te lossen waar de keukenafvoer niet meer doorliep. Ontstoppingsveer van 4m bood geen enkel soelaas. Toen maar de bouwstofzuiger erop. Hele sloot water inclusief een berg vetresten van maanden/jaren eruit, afvoer loopt weer door :).

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

MJV schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:12:
Toen maar de bouwstofzuiger erop. Hele sloot water inclusief een berg vetresten van maanden/jaren eruit, afvoer loopt weer door :).
Dit zou ik inderdaad met mijn Numatic Henry niet durven :p

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• thespeed
  • Registratie: april 2005
Wat betreft de Makita vc2512l bouwstofzuiger, die kan ik alleen maar aanbevelen. Zojuist een crisissituatie bij mijn schoonouders weten op te lossen waar de keukenafvoer niet meer doorliep. Ontstoppingsveer van 4m bood geen enkel soelaas. Toen maar de bouwstofzuiger erop. Hele sloot water inclusief een berg vetresten van maanden/jaren eruit, afvoer loopt weer door :).
Inderdaad ideaal.
Dat heeft mij ook al een keer flink geholpen.
Ik heb dan wel een oude Kärcher NT35 tact. :P

• twain4me
einz schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:43:
Het is een zaag met een eigen humeur. op het ene moment zaagt hij rechter dan op het andere moment. Daar moet je tegen kunnen, je moet dus de stand van het blad controleren proef snedes maken etc er is ook prima mee om te gaan. Je moet alleen niet verwachten dat je altijd vanzelf dezelfde zaagsnede krijgt. een groot deel van de oorzaak zit hem volgens mij in de geleidestangen en de manier hoe het handvat voor het verplaatsen vast zit. die stangen lijken te torderen o.i.d. bij het optillen en zetten de zaag scheef. Sinds ik hem weinig verplaats en hem er nooit meer aan oppak blijft het allemaal een stuk rechter en voorspelbaarder. (Ik heb hem op een bepaald moment ook gewoon terug gebogen,)
Hier is er werkelijk alles mee gezaagd van trespa en laminaat (trespa blad) tot balken panlatten vensterbanken, gevel bekleding, delen van kozijn verbindingen, plinten, delen van meubels, trap tredes etc. zou ik hem vandaag weer kopen? Het is best veel zaag voor dat geld, maar het is ook best veel geld voor een zaag met een eigen wil. ;) Ik denk dat ik nu mijn budget zou verhogen, ookal heb ik nooit 1 dag spijt gehad van de aankoop van toen (ik meen 4 jaar geleden)

Ik weet niet of je in de buurt van duitsland woond, maar ik was gisteren toevallig in een bauhaus
en daar stond hij voor een volgens mij nette prijs.
https://www.bauhaus.info/...aege-kgs-216-m/p/23099971

edit: hier lees ik wel eens over het scheef zagen uit de doos, daar had ik beslist geen last van. bij mij is het meer ontstaan.

twain4me wijzigde deze reactie 13-01-2020 00:57 (3%)

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Navi schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:22:
[...]

2,5mm2 wordt aangeraden als je op grote lengte langdurig hoog vermogen trekt, Anders wordt de kabel toch al snel behoorlijk warm.

Brennenstuhl maakt inderdaad prima spul. Je kunt ze bekijken bij de Hornbach.
Mocht je toch zelf wat willen fabriceren, bij de Hornbach verkopen ze ook de lege haspel van Brennenstuhl.

https://www.hornbach.nl/s...ml?searchTerm=kabelhaspel

Gebruik zelf een 3x2,5mm2 verlengsnoer voor als ik op locatie zonder laadpaal mijn auto wil opladen, snoer ligt dan buiten en trekt 12+ uur lang 13A. Gaat dat dan niet met 1,5mm2? Jawel hoor, maar die wordt echt goed warm.
Wordt goed warm en waarschijnlijk heb je gewoon verlies. Leuk om een keer te meten!

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:34
twain4me schreef op maandag 13 januari 2020 @ 00:52:
[...]

Het is een zaag met een eigen humeur. op het ene moment zaagt hij rechter dan op het andere moment. Daar moet je tegen kunnen, je moet dus de stand van het blad controleren proef snedes maken etc er is ook prima mee om te gaan. Je moet alleen niet verwachten dat je altijd vanzelf dezelfde zaagsnede krijgt. een groot deel van de oorzaak zit hem volgens mij in de geleidestangen en de manier hoe het handvat voor het verplaatsen vast zit. die stangen lijken te torderen o.i.d. bij het optillen en zetten de zaag scheef. Sinds ik hem weinig verplaats en hem er nooit meer aan oppak blijft het allemaal een stuk rechter en voorspelbaarder. (Ik heb hem op een bepaald moment ook gewoon terug gebogen,)
Hier is er werkelijk alles mee gezaagd van trespa en laminaat (trespa blad) tot balken panlatten vensterbanken, gevel bekleding, delen van kozijn verbindingen, plinten, delen van meubels, trap tredes etc. zou ik hem vandaag weer kopen? Het is best veel zaag voor dat geld, maar het is ook best veel geld voor een zaag met een eigen wil. ;) Ik denk dat ik nu mijn budget zou verhogen, ookal heb ik nooit 1 dag spijt gehad van de aankoop van toen (ik meen 4 jaar geleden)

Ik weet niet of je in de buurt van duitsland woond, maar ik was gisteren toevallig in een bauhaus
en daar stond hij voor een volgens mij nette prijs.
https://www.bauhaus.info/...aege-kgs-216-m/p/23099971

edit: hier lees ik wel eens over het scheef zagen uit de doos, daar had ik beslist geen last van. bij mij is het meer ontstaan.
Ik kan dit wel beamen, de haaksheid kun je gelukkig vrij gemakkelijk aanpassen. De bodemplaat moet je wat geluk mee hebben. Overigens valt het torderen mee als je alles goed fixeert voor het verplaatsen. :)

K to the KillaZ

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 15:36
Toch nog maar eens de vraag over een compressor. Voor de zekerheid. Ben al tijdje opzoek naar compressor, ik ben zelf bij deze uitgekomen https://www.gereedschapce...r-olievrij-8-bar-24l.html

Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor brads/constructieracker, naar reactie hier terug gelezen te hebben hier op forum. lijkt me deze daar wel geschikt voor, maar wil het zeker weten. Hehe. Niet dat ik hem straks bestel en er niks aan heb.

PSN - M4uSzi // -

• checkdiz
  • Registratie: maart 2011
  • Niet online
M4uSzi schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:45:
Toch nog maar eens de vraag over een compressor. Voor de zekerheid. Ben al tijdje opzoek naar compressor, ik ben zelf bij deze uitgekomen https://www.gereedschapce...r-olievrij-8-bar-24l.html

Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor brads/constructieracker, naar reactie hier terug gelezen te hebben hier op forum. lijkt me deze daar wel geschikt voor, maar wil het zeker weten. Hehe. Niet dat ik hem straks bestel en er niks aan heb.
Zou er niet mee gaan zandstralen maar lijkt me prima voor te tackeren. Zal af en toe aanslaan om weer op werkdruk terug te komen.

• phYzar
Zoiets ook een keer met mijn Kärcher stofzuiger gedaan. De afvoer liep weer perfect maar van de ribbelslang van de stofzuiger kwam nog tijdenlang een putlucht doordat de gore natte zooi in de ribbels bleef hangen :p

• Skidmarks
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:45
KillaZ schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:28:
[...]

Ik kan dit wel beamen, de haaksheid kun je gelukkig vrij gemakkelijk aanpassen. De bodemplaat moet je wat geluk mee hebben. Overigens valt het torderen mee als je alles goed fixeert voor het verplaatsen. :)
Hoe pas je die haaksheid dan aan? Kan hier niks over vinden in de handleiding.

• checkdiz
  • Registratie: maart 2011
  • Niet online
Ik kwam erachter door te googlen op "afkortzaag afstellen". Ik weet het niet voor de Metabo maar bij de meeste afkortzagen kan de aanslag losgeschroeft worden. Mbv een blokhaak kan je de boel (weer) haaks zetten en vastschroeven. Je kan daarna ook nog even de laser afstellen indien nodig.

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Skidmarks schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Hoe pas je die haaksheid dan aan? Kan hier niks over vinden in de handleiding.
Ik ben ook wel benieuwd. Volgens mij is er niks bij te stellen. Kan de zaag daarom ook zeker niet aanraden.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 27-01 21:55
Nou, nieuw huis gekocht en dus druk aan het verbouwen. Kan ik natuurlijk nergens meer mijn zaagbladen en/of andere accessoires van mijn dewalt (DCS355) multitool vinden. Ik had de originele erbij, maar volgens mij zijn die bladen allemaal universeel toch? Tenminste, ik moet de open variant hebben zie ik.

Kan iemand dat bevestigen voordat ik een setje aanschaf?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 14:43
CasGas schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:06:
Nou, nieuw huis gekocht en dus druk aan het verbouwen. Kan ik natuurlijk nergens meer mijn zaagbladen en/of andere accessoires van mijn dewalt (DCS355) multitool vinden. Ik had de originele erbij, maar volgens mij zijn die bladen allemaal universeel toch? Tenminste, ik moet de open variant hebben zie ik.

Kan iemand dat bevestigen voordat ik een setje aanschaf?
Kijk hier is: https://www.ecotools.nl/m...essoires-universeel-open/
Pagina: 1 ... 32 ... 35 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True