Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:29
deepbass909 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:37:
[...]

Zoiets zoek ik inderdaad, maar dan wel iets langer dan een meter anders zit je nog steeds aan die zware greep van de stofzuiger te trekken...
Ik heb toevallig twee weken geleden een DeWalt Airlock setje gehaald (https://www.toolstation.n...zF8px7Gm7BoCBlgQAvD_BwE), en deze op m'n slang en invalzaag gezet. Ik had al een DeWalt excenter schuurmachine en afkortzaag waar hij op aansloot, en moet zeggen dat het erg prettig werkt. Slang zit direct echt goed vast en past nu zonder tape of ander geklooi op al m'n apparaten. Ook makkelijk uit te breiden met die adapters naar andere apparaten. Adapters kan je eventueel vast epoxyen :) .

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:24
Twijfels schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Vanwaar niet / linkje?
De AFC lijkt mij vooral fijn met sleuvenfrezen of beton/tegellijm vlakken met een komschijf etc :)
Dat stond in een artikel wat ik gelezen had, maar ik kan het in de handleiding ook niet terug vinden.
Er staat wel dat je geen Filter Clean (afc/sfc) moet gebruiken bij nat-zuigen en bij gebruik van een stofzak.

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:14
dragonhaertt schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:50:
[...]

Dat stond in een artikel wat ik gelezen had, maar ik kan het in de handleiding ook niet terug vinden.
Er staat wel dat je geen Filter Clean (afc/sfc) moet gebruiken bij nat-zuigen en bij gebruik van een stofzak.
Die kerel van Kruis adviseerde een stofzak bij het frezen, is dat gebruikelijk?

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:42

rens-br

Moderator Mobile & IN
Trok vandaag de oude boor uit de schuur en zag dat de boortjes toch eigenlijk allemaal wel aan vervanging toe zijn. Nu zie ik hier op het forum de volgende merken / types voorbij komen, maar dat zijn eigenlijk allemaal maar 5 tot 7 stuks voor best een hoop geld.
Bosch SDS-plus-7X
Makita P4S
Hilti 7613023579243
Festool
Heller Trijet

Is een combikoffer zoals de Makita D-19180 niet een stuk meer waard voor het geld? Of zit er ook nog kwaliteitsverschil tussen de verschillende setjes van hetzelfde merk?

Edit. Zie nu zelfs hetzelfde setje maar dan met een Mbox erbij voor 37 euro. Volgens mij is dat helemaal een mooie combinatie.

Tevens ben ik ook op zoek naar een SDS-Plus boor om dwars door de vloer richting de kruipruimte te kunnen boren. Gezien het feit de leiding 19mm zijn, ben ik op zoek naar een boor van minimaal 19mm. Maar wat is de aan te raden lengte hiervoor? Ik kan helaas nog niet in het huis, anders had ik even gekeken hoe dik de vloer is. Wat is verder verstandig betreft de dikte. 20mm of toch eentje van 22mm nemen?

[Voor 13% gewijzigd door rens-br op 06-01-2020 21:21]

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:14
Appie Heijn schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:57:
@dragonhaertt net gebeld met Kruis, leek me wel zo handig :)
Verschil tussen de echte M en de L met M filters is een waarschuwing/detectiesysteem voor verzadiging van de filters. Ik ga maar op zoek naar een L klasse met M filter denk ik. Dit is er 1 in ieder geval maar nog wel prijzig voor een L klasse.

https://www.rakuten.de/pr...e_portal&cc=10RAKUTEN1219
Deze M-klasse voor €310 bij de oosterburen blijft ook nog wel in mijn hoofd zitten.

Bosch GAS 35 L SFC+
Is ook zeker interessant, ik heb de L-Boxen als opslag systeem.
De Eibenstock is technisch gelijk aan:
Starmix ARDL-1625,
Spit AC1625,
Bosch GAS25L SFC,
Hitachi RNT1225
:)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
rens-br schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:15:

Tevens ben ik ook op zoek naar een SDS-Plus boor om dwars door de vloer richting de kruipruimte te kunnen boren. Gezien het feit de leiding 19mm zijn, ben ik op zoek naar een boor van minimaal 19mm. Maar wat is de aan te raden lengte hiervoor? Ik kan helaas nog niet in het huis, anders had ik even gekeken hoe dik de vloer is. Wat is verder verstandig betreft de dikte. 20mm of toch eentje van 22mm nemen?
Ik zou lekker die Mbox kopen en bijvullen met losse boortjes zodra ze op zijn. Tenzij je binnenkort 80 muurbeugels aan beton moet hangen.

Voor dat pijpje 22mm doen.

• michelv5
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10:01
rens-br schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:15:
Trok vandaag de oude boor uit de schuur en zag dat de boortjes toch eigenlijk allemaal wel aan vervanging toe zijn. Nu zie ik hier op het forum de volgende merken / types voorbij komen, maar dat zijn eigenlijk allemaal maar 5 tot 7 stuks voor best een hoop geld.
Bosch SDS-plus-7X
Makita P4S
Hilti 7613023579243
Festool
Heller Trijet

Is een combikoffer zoals de Makita D-19180 niet een stuk meer waard voor het geld? Of zit er ook nog kwaliteitsverschil tussen de verschillende setjes van hetzelfde merk?

Edit. Zie nu zelfs hetzelfde setje maar dan met een Mbox erbij voor 37 euro. Volgens mij is dat helemaal een mooie combinatie.

Om door de vloer te boren heb ik een bosch 20x450 gekocht. Degene die ik gekocht had 5 jaar geleden was via bol.com die is echter niet leverbaar.
Een snelle google opdracht kom ik bij toolstation uit:
https://www.toolstation.nl/sds-plus-hamerboor/p95834

20mm is voldoende wel beetje duwen maar leiding zit dan ook weer vast zodat hij niet makkelijk gaat schuiven.
Wat ik nog als tip kan mee geven lijm er met pvc lijm een sok op en zaag zo dichtmogelijk bij je vloer af. Dan zal hij niet meer er doorheen vallen en is t netjes afgewerkt.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
En nog tips voor de lengte?
michelv5 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:45:
Om door de vloer te boren heb ik een bosch 20x450 gekocht. Degene die ik gekocht had 5 jaar geleden was via bol.com die is echter niet leverbaar.
Een snelle google opdracht kom ik bij toolstation uit:
https://www.toolstation.nl/sds-plus-hamerboor/p95834
Met die lengte kom bij uit bij Amazon, als het toch Bosch moet zijn.
20mm is voldoende wel beetje duwen maar leiding zit dan ook weer vast zodat hij niet makkelijk gaat schuiven.
Zal dat met 0.5mm speling niet te krap worden?
Wat ik nog als tip kan mee geven lijm er met pvc lijm een sok op en zaag zo dichtmogelijk bij je vloer af. Dan zal hij niet meer er doorheen vallen en is t netjes afgewerkt.
Goede tip! Thanks.

[Voor 3% gewijzigd door rens-br op 06-01-2020 22:02]

• michelv5
rens-br schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:00:
[...]

[...]

[...]

[...]

Goede tip! Thanks.
Degene van amazon heb ik. Met een Hitachi boorhamer als een mes door de boter!

Heb zelf 0 problemen gehad met doorduwen heb inmiddels 10 keer gedaan en geen problemen.

[Voor 8% gewijzigd door michelv5 op 06-01-2020 22:43]

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
400mm moet lukken als er geen zwevende vloer bij zit. Het gat heb ik liever iets groter dan dat ik moet klooien met een klemmend pijpje dat vervolgens afbreekt. :X

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12:54
rens-br schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:00:
[...]

[...]

[...]

[...]

Goede tip! Thanks.
https://www.ecotools.nl/sds-hamerboor-20-0-x-450-mm/

Scheelt nog weer een paar euro. En hoevaak gebruik je nu zo'n dikke boor. Heb hier een 22 besteld en die doet het nog uitstekend.

PSN - M4uSzi // -

• Nivado
  • Registratie: november 2004
@rens-br Ik haal mijn "bijzondere" boren meestal los bij de hornbach. Zo heb ik laats een lange 18MM SDS boor gekocht om een elektra buis door een muur te voeren. De prijs van de 22mm van die Bosch die je linkt is echter de helft van de Alpen van de Hornbach in de zelfde maat, dus de Bosch lijkt me een (veel) betere keus.
Ik zou persoonlijk de 22mm nemen. Minimaal 2mm groter dan de buis zelf, zeker bij langere afstanden.

Wat betreft sets zou ik niet naar de machine merken kijken. Die kopen de accessoires meestal goedkoop in. De kwaliteit is te vergelijken met het B&D/piranha spul van de bouwmarkt. Bosch Pro is hier echter de uitzondering in, die is meestal wel goed met de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb zelf deze set Heller SDS beton boren, aangevuld met 2 platte beitels, een gutsen beitel en een tegelbeitel en diverse lange beton boren.
Bitsets heb ik dan weer van Wera.

[Voor 6% gewijzigd door Nivado op 07-01-2020 09:41]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:40

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
michelv5 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:45:
[...]
Ik maakte de buis met een verfföhn even warm en drukte er dan eventjes een stokje in (die ik na afkoelen weer eruit trok), zodat de buis een kraagje kreeg :)

Heb hier overigens een set (5 stk.) lange SDS-betonboren van de Lidl gekocht een tijdje terug.

[Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2020 09:51]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Makita stopt met t verzenden naar je huisadres van de gratis accu's? Heb net een heel nieuw registratieproces doorlopen en ze gaan het opsturen naar een servicepunt?
Nou ja, gegeven paard maar niet in de bek kijken, ik kan er voorlopig weer tegenaan met een nieuwe accuboor :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
michelv5 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:42:
Heb zelf 0 problemen gehad met doorduwen heb inmiddels 10 keer gedaan en geen problemen.
Het is uiteindelijk de Bosch Pro SDS-plus-7 20 x 450mm geworden. Vond het wel een voordeel dat de boor 4 zijdes in de kop had i.p.v. 2. Mocht 20mm toch te krap zijn, kan ik nog altijd het setje gelinkt door @ThinkPad kopen.

Tevens op aanraden van jullie ook Gutsbeitel gekocht.

Gezien de hoeveelheid gaten en sleuven ik moet boren, vond ik de meerprijs voor Bosch het wel waard.

Verder vond ik de Mbox + inhoud van Makita wel een goede deal, dus heb die ook gekocht. Laat nog even weten wat de kwaliteit van de boren zijn.
Oogje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:55:
Nou ja, gegeven paard maar niet in de bek kijken, ik kan er voorlopig weer tegenaan met een nieuwe accuboor :)
Welke is het geworden?

[Voor 15% gewijzigd door rens-br op 07-01-2020 10:16]

• Oogje
  • Niet online
DDF483 :)

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Makita stopt met t verzenden naar je huisadres van de gratis accu's? Heb net een heel nieuw registratieproces doorlopen en ze gaan het opsturen naar een servicepunt?
Nou ben benieuwd waar de ze accu dan heensturen, want ik heb nergens een servicepunt opgegeven. Of zou dat later komen?

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik wil afgelopen week een gat voorboren in een stuk hout met de 20/25 jaar oude groene Bosch (600w) klopboormachine van mijn vader, en blijkbaar was dit het moment waarop hij eindelijk besloot (na jaaaarenlang plezier en 'afzeiken') ermee op te houden. Of ja, de knop werkt niet meer naar behoren, hij is of 100% of 0% aan.

Op zoek naar wat nieuws want ik voelde me er erg rot over, en ik had toevallig afgelopen jaar een heggenschaar en bladblazer van Einhell cadeau gedaan aan mijn ouders met een 1.5Ah en een 2.0Ah accu. Werkt best prima en valt qua prijs best te doen. Daarom ook even gekeken wat ze hadden op het gebied van boormachines op hun 18V systeem en dat bleek een heel prima brushless accuboor te zijn. Die voor 75,- besteld bij Amazon en daarbij waren de 5.2Ah accu's met verhoogd max vermogen (Power X-change Plus) in de aanbieding voor 76,- dus die erbij besteld.

https://i.ibb.co/h20nkdY/Screenshot-1.png
Het is geen A-kwaliteit Makita of Dewalt of wat dan ook, maar het is voor de DHZ-ver echt heel prima spul. Boort als een tiet, dus dat is top.. Met deze accu draait de boormachine beduidend harder dan met die mindere accu's, ook de bladblazer blaast harder.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Oogje
  • Niet online
Jeltel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:18:
[...]
Nou ben benieuwd waar de ze accu dan heensturen, want ik heb nergens een servicepunt opgegeven. Of zou dat later komen?
Uw gratis accu zal worden afleverd op het dichtsbijzijnde servicepunt op basis van de door u ingegeven postcode tijdens de registratie.
En dat schijn je dan nog tzt weer te kunnen wijzigen....ik ben benieuwd :D

• RevellNL
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:01
Oogje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:38:
[...]

[...]

En dat schijn je dan nog tzt weer te kunnen wijzigen....ik ben benieuwd :D
Ik heb dat proces ook doorlopen, maar ik heb nergens gezien dat hij naar een servicepunt gestuurd gaat worden? De mails zeggen ook:
U bent bij stap 3: uw inschrijving is goedgekeurd.

Volgens onze actievoorwaarden ontvangt u binnen 5 weken uw cadeau.
Verder niets over een afwijkend adres / leverpunt o.i.d.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Kuusj schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:32:
Met deze accu draait de boormachine beduidend harder dan met die mindere accu's, ook de bladblazer blaast harder.
Dat zou niet mogelijk moeten zijn. Ah geeft de capaciteit aan? Dus 1,5ah of 5,2ah zou geen verschil moeten mogen maken qua "harder/sneller" draaien van een machine.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
ciris schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:42:
[...]

Dat zou niet mogelijk moeten zijn. Ah geeft de capaciteit aan? Dus 1,5ah of 5,2ah zou geen verschil moeten mogen maken qua "harder/sneller" draaien van een machine.
Zeker kan dat wel uitmaken. Vermogen is een kwestie van spanning en stroom. Spanning is idd bij beide 18V. Maar die grotere accu kan een grotere stroom leveren en dus ook meer vermogen.

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Raymond schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Zeker kan dat wel uitmaken. Vermogen is een kwestie van spanning en stroom. Spanning is idd bij beide 18V. Maar die grotere accu kan een grotere stroom leveren en dus ook meer vermogen.
Prima, compleet nieuw voor mij.

Ik heb met mijn Makita spul met diverse accu's die ervaring in ieder geval niet. En dat zie ik bij bekenden ook niet terug.

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:56
Raymond schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Nja de 'tankinhoud' is groter volgens mij, dus hij is langer te gebruiken.
De maximale stroom bij gebruik is (in de praktijk) gelijk, maar bij een kleiner exemplaar van kortere duur. Dat is de h factor in Ah.

[Voor 4% gewijzigd door Rob Z op 07-01-2020 13:08]

• Raymond
  • Nu online
Rob Z schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:06:
[...]

Nja de 'tankinhoud' is groter volgens mij, dus hij is langer te gebruiken.
De maximale stroom bij gebruik is (in de praktijk) gelijk, maar bij een kleiner exemplaar van kortere duur. Dat is de h factor in Ah.
ciris schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:00:
[...]

Ik heb met mijn Makita spul met diverse accu's die ervaring in ieder geval niet. En dat zie ik bij bekenden ook niet terug.
Bij makita heb je dat ook een beetje: De grens ligt daar tussen de 2Ah en de 3Ah accu;s (de kleine en grotere accu's). Niet alle machines willen werken op een 2Ah accu, volgens mij passen die zelfs fysiek niet. Idd is het wel zo dat 3Ah of groter hetzelfde werkt bij Makita.

Zie ook:
Wikipedia: Battery charger

Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe groter de ontlaadstroom kan zijn (als de rest hetzelfde is) en daarmee dus ook het vermogen dat de accu kan leveren.

Als je er een beeld bij wil hebben: 1 AA batterijtje of 10 AA batterijtjes parallel geschakeld, leveren dezelfde spanning van 1,2V volt. Maar die 10 batterijtjes kunnen een 10x hogere stroom leveren en dus kan je er ook meer vermogen uit halen. (of inderdaad hetzelfde vermogen, maar dan 10x langer :) )

[Voor 38% gewijzigd door Raymond op 07-01-2020 13:11]

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:16
ciris schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:00:
[...]

Het ligt aan de cellen die in het accupack zitten. 1.3 heeft 1300mah cellen, 5ah heeft 2500mah cellen.
De 1300mah cellen hebben van nature een lagere "C" rating, dus leveren minder vermogen.

Bij bijvoorbeeld LiPo's voor RC auto's of Drones zie je dit vaak terug op de LiPO zelf: een 2Ah 20C is minder sterk dan een 2Ah 50C. Die laatste is in staat een groter vermogen te leveren.

K to the KillaZ

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:15
Woon je in belgie?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Het verschil zit ‘m vooral ook in dat de grote accu’s twee series aan cellen parallel hebben staan. Waardoor je dus meer capaciteit hebt, maar ook parallel uit beide series stroom trekt en dus een hogere stroomsterkte kan halen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Oogje
  • Niet online
RevellNL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Ik heb dat proces ook doorlopen, maar ik heb nergens gezien dat hij naar een servicepunt gestuurd gaat worden? De mails zeggen ook:

[...]

Verder niets over een afwijkend adres / leverpunt o.i.d.
Het stond in de tekst op de website waarin alle stappen werden uitgelegd. In de bevestigingsmail verder ook niets gelezen. We gaan t meemaken wat er nu werkelijk gaat gebeuren.
Nope, makita.nl en woonachting in NL :)

[Voor 57% gewijzigd door Oogje op 07-01-2020 13:46]

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ciris schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:42:
[...]

Jawel, omdat het vermogen (W) een product is van stroom (A) * spanning (V). Als die 1.5Ah accu max 25A kan leveren bij 18V, en de 5.2Ah accu 75A bij 18V kan dat zeker een aanzienlijk verschil maken als er meer dan die 18x25= 450W wordt gevraagd.

De capaciteit wordt uitgedrukt in Ah (Ampere uur), simpel gezegd kun je bij een 2Ah 18v accu, 1 uur lang 2 A trekken op 18V voordat ie leeg is. Een 5.2Ah accu dus 5.2 A een uur lang. Of natuurlijk 5 uur lang 1 ampère.

Ten minste, zo staat het in mijn hoofd :P

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Norinco
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16:28
Heeft iemand ervaring met accu compressoren? Ik zie ze regelmatig voorbij komen, alleen geen ervaringen.
Leek me wel handig om de autobanden op peil te houden.

• Raymond
  • Nu online
Norinco schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:47:
Heeft iemand ervaring met accu compressoren? Ik zie ze regelmatig voorbij komen, alleen geen ervaringen.
Als het strikt voor je autobanden is, kan je beter een drukmetertje halen en 50ct in de compressor bij het tankstation mikken :)

• Bhudda
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 07-01 13:51
TheJVH schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:00:
[...]

Ach, dat is wel een beetje het gevaar als je een 'budget' merk koopt. Ze hebben een goede reputatie maar dit soort dingen kunnen altijd er doorheen slippen. Als je een Veritas of Lie Nielson koopt dan zal je dat probleem niet hebben, maar dan praat je wel over een factor 3 prijsverschil :P .
Maar dan heb je wel iets wat je meerdere levens lang van kan genieten ;)

• Oogje
  • Niet online
Norinco schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:47:
Dan zou ik nog eerder een 12V compressor doen.

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22:03
Tijdje geleden heb ik deze uit de aanbieding van amazon gehaald voor 20 euro.
Hij werkt prima, net zo accuraat als de versie bij het tankstation. Deze wordt door de hele familie en hele buurt gebruikt, daarmee heeft hij zichzelf al terug verdient. De kabel is alleen wel te kort om via de deur van de bestuurderskant ook de passagierskant te doen. Dus even door de auto heen naar de andere kant.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Als dat servicepunt in de buurt is en schappelijke openingstijden heeft vind ik dat eerlijk gezegd een betere optie dan die dingen (en andere actie 'cadeautjes') maar gewoon zonder notificatie en zonder track&trace code naar je adres te sturen. Je hebt geen idee wanneer je het kan verwachten en moet maar hopen dat de bezorger zijn werk netjes doet. Heb al een keer gehad dat er iets bij een buur bezorgd was, maar het 'niet thuis' briefje niet in mijn brievenbus was beland. Dat duurde dus even voor dat uiteindelijk boven water kwam.

Maar eens zien, als het goed is kan ik vanmiddag ook de registratie doorlopen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rouge Baste
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-03 15:47
ThinkPad schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Ik maakte de buis met een verfföhn even warm en drukte er dan eventjes een stokje in (die ik na afkoelen weer eruit trok), zodat de buis een kraagje kreeg :)

Heb hier overigens een set (5 stk.) lange SDS-betonboren van de Lidl gekocht een tijdje terug.
Ik heb voor mijn verbouwing de set van 3 stuks van 1 meter besteld bij de Lidl, wat een ongelofelijke troep. Alle 3 zo krom als een hoepel en er valt daardoor vrijwel niet mee te boren. Misschien heb ik pech gehad met de levering maar ik had ze eigenlijk direct weer terug moeten sturen.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:22

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb afgelopen zondag de Makita DTD155ZJ besteld:
https://www.makita.sklep.pl/images/makita/klucze/watermark/wpx_1dee111ec19a9a5ddaecd13c6fcf5b50.jpg Ik ben alleen in afwachting nog van verzending (staat in backorder).

En dan nog een goede bitset erbij halen (ik heb nu een paar sets van de Lidl, maar daarvan beginnen de kruiskoppen slecht te worden) en dan ben ik voorlopig klaar met het elektrische gereedschap.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dragonhaertt
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:58:
[Afbeelding] Ik ben alleen in afwachting nog van verzending (staat in backorder).

En dan nog een goede bitset erbij halen (ik heb nu een paar sets van de Lidl, maar daarvan beginnen de kruiskoppen slecht te worden) en dan ben ik voorlopig klaar met het elektrische gereedschap.
Bij een slagschroevendraaier heb je zeker betere bits nodig. Als je bits al beschadigd met de hand of boormachine, dan blijft er niks van over met de slagschroevendraaier.

Ik heb zelf voor de grap ook een keer een kruiskop uit mijn goedkope bitset in mijn DTD153 gedaan. Als je een beetje doorhamert om de schroef wat strakker te draaien/goed te verzinken dan draait het bitje nog wel, maar de schroef niet meer.
Alle 4 de tandjes gewoon omgezet in stof.
Nu is mijn PH bitje een PuntHoofd in plaats van een Philips.

Ik gebruik nu Wera impaktor bits voor mijn slagschroevendraaier

Vorige week een Makita DFN350 gekocht, natuurlijk even gewacht tot er een nieuwe accu-actie gestart werd.
Duur speelgoed, maar hoop dat hij toch eventjes meegaat. En het zal mijn huidige knutselproject een stuk sneller laten gaan. Niet heel erg zin om 50 houten driehoek-frames in elkaar te lijmen met tangen en klemmen.

[Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 08-01-2020 10:18]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

dragonhaertt schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Bij een slagschroevendraaier heb je zeker betere bits nodig. Als je bits al beschadigd met de hand of boormachine, dan blijft er niks van over met de slagschroevendraaier.
Niet helemaal waar. Voordeel van een slagschroevendraaier is namelijk dat hij ook in de lengterichting slaat en daarmee dus het bitje in de schroefkop slaat, waardoor je minder risico loopt dat het bitje slipt in de schroefkop. Sure, als je schroef eenmaal muurvast zit en en blijft dan doordraaien, dan ram je je bitjes wel stuk, ja :P

@deepbass909 ik gebruik zelf de XTT bits van Makita: https://www.gereedschapce...1K9giPEAQYAyABEgJ-WvD_BwE

Maar zo zijn er inderdaad allerlei opties aan bitsets specifiek voor gebruik met een slagschroevendraaier.

• michelv5
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:58:
[Afbeelding] Ik ben alleen in afwachting nog van verzending (staat in backorder).

Mag ik zo vrij zijn met vragen waar je deze besteld heb?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

[...]

Ik heb zelf voor de grap ook een keer een kruiskop uit mijn goedkope bitset in mijn DTD153 gedaan. Als je een beetje doorhamert om de schroef wat strakker te draaien/goed te verzinken dan draait het bitje nog wel, maar de schroef niet meer.

Vorige week een Makita DFN350 gekocht, natuurlijk even gewacht tot er een nieuwe accu-actie gestart werd.
Duur speelgoed, maar hoop dat hij toch eventjes meegaat. En het zal mijn huidige knutselproject een stuk sneller laten gaan. Niet heel erg zin om 50 houten driehoek-frames in elkaar te lijmen met tangen en klemmen.
De Lidl-bits zijn ook vooral gewoon versleten en dit is een goed excuus om die zooi een keer te vervangen door goede bits. En er moet een goed setje bit doppen komen (die dus een 6,3mm schacht hebben, ipv square drive aansluiting van normale doppen).

@Orion84 ziet er goed uit, maar ik zat meer richting Wera te denken, zoals deze set:
https://products.wera.de/images/products/additional-large/bit-check_30_impaktor_1.jpg
Kost alleen wel €41,65 op Amazon of bijna €50 in Nederland (auch)

@michelv5 Ik heb hem bij Mastertools besteld, daar was is hij €124 incl btw en verzending en zij zijn een erkende webshop (dus kan de gratis accu aanvragen).

[Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 08-01-2020 11:00]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12:54
[...]

Bradtackertje staat hier ook op verlanglijstje. Benieuwd hoe die jouw bevalt. :)

PSN - M4uSzi // -

• dragonhaertt
M4uSzi schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:40:
[...]
Bradtackertje staat hier ook op verlanglijstje. Benieuwd hoe die jouw bevalt. :)
Lang gezocht, even mee gespeeld, is een heel degelijk ding.
Hardhout multiplex is geen probleem om erg diep in te schieten. Bereik van verschillende brads (15-35mm) is ook goed geschikt voor mijn doeleinden.
Brads zijn betaalbaar, geluid en terugslag redelijk beperkt. Ook de vertraging van schieten is voor een elektrische accu tacker erg goed, de grotere series lijken een stuk langer (DBN500/600) op de filmpjes die ik heb gezien. Hij heeft alleen geen bump-fire mode zoals de dbn500.

Verder nog niet serieus mee gewerkt, maar als ik klaar ben met de frames zal ik even mijn ongezouten mening dumpen.

[Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 08-01-2020 11:54]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@deepbass909 ik vind die zwarte Wera bits echt heerlijk werken, dus ik zou het doen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:29:
De Lidl-bits zijn ook vooral gewoon versleten en dit is een goed excuus om die zooi een keer te vervangen door goede bits. En er moet een goed setje bit doppen komen (die dus een 6,3mm schacht hebben, ipv square drive aansluiting van normale doppen).
Dus gewone bits als vervanging van gewone bits? Of had je nog doppen met inbus / torx nodig?
@Orion84 ziet er goed uit, maar ik zat meer richting Wera te denken, zoals deze set:
[Afbeelding]
Mooi setje. Voor inbus 7 dan toch nog een los bitje, of blijf je daar de doppen voor gebruiken?

• dragonhaertt
[...]

Je kan ook een adapter kopen, in plaats van al je doppen te vervangen.
Ik heb zelf ook een 1/2" en 1/4" adapter. Dan kan je gewoon een degelijke doppenset ernaast kopen met goede ratel, die je ook op je momentsleutel kan drukken.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad dezelfde Wera impaktor set die ik ook heb. Nog geen problemen gehad icm Makita slagschroevendraaier, en de magnetische adapter werkt erg fijn met schroeven vasthouden.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

dragonhaertt schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Je kan ook een adapter kopen, in plaats van al je doppen te vervangen.
Ik heb zelf ook een 1/2" en 1/4" adapter. Dan kan je gewoon een degelijke doppenset ernaast kopen met goede ratel, die je ook op je momentsleutel kan drukken.
Inderdaad, gewoon hex->square adapters gebruiken. Zeker omdat je ook een slagmoersleutel hebt, toch @deepbass909? Beetje onzin om dan 2 sets doppen te hebben, één voor de op moersleutel en een voor op de schroevendraaier.

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

@michelv5 Ik heb hem bij Mastertools besteld, daar was is hij €124 incl btw en verzending en zij zijn een erkende webshop (dus kan de gratis accu aanvragen).
Als je doppen nog goed zijn (en geschikt voor slag), kan je ook een adapter (bijvoorbeeld van Wera) erbij halen: https://products.wera.de/...870_4_7_set_a_sb_sis.html

https://products.wera.de/images/products/additional-big/870_4_7_set_a_sb_sis.jpg

Alhoewel ik niet zeker weet of deze adapter geschikt is voor een slagschroevendraaier.

[Voor 8% gewijzigd door wheel op 08-01-2020 13:09]

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

henkie196 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Dus gewone bits als vervanging van gewone bits? Of had je nog doppen met inbus / torx nodig?
Doppen heb ik een volledige range voor 1/4" t/m 1/2" drive liggen (4mm t/m 34mm uit m'n hoofd), e-torx, diep, etc. In dit geval gaat het echt om alleen de bits met 6,3mm schacht.
[...]

Mooi setje. Voor inbus 7 dan toch nog een los bitje, of blijf je daar de doppen voor gebruiken?
Inbus 7 zit zelden in setjes en buiten de auto (remklauwen) ben ik die maat ook eigenlijk nog nooit tegengekomen. Dus ik zou een keuze voor een setje daar niet vanaf laten hangen.
Orion84 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:02:
[...]
Inderdaad, gewoon hex->square adapters gebruiken. Zeker omdat je ook een slagmoersleutel hebt, toch @deepbass909? Beetje onzin om dan 2 sets doppen te hebben, één voor de op moersleutel en een voor op de schroevendraaier.
Die adapters heb (voor 1/4", 3/8" en 1/2"), maar het nadeel van adapters is dat in de koppeling behoorlijk wat kracht verloren gaat en juist bij doppen wil je meestal de maximale krachtoverbrenging op de bout of moer hebben, zeker met impact-gereedschap waar de kracht uit de klap komt. Daarnaast wil je die adapters eigenlijk niet gebruiken bij maten groter dan 10mm, daarboven worden de krachten te groot voor 6,3mm (1/4") hex en kan hij breken. De dop-uitvoering is sterker, heeft een kortere en dikkere schacht.

Bovendien, bij mijn slagmoersleutel merk ik ook echt verschil of een dop direct op de machine zit of dat er een verlengstuk (CrM, dus echt wel de geschikte en stijve uitvoering) tussen zit. Zonder verlengstuk komen wielbouten (aangetrokken op 100Nm) makkelijk los, maar met verlengstuk kost dat aanzienlijk meer moeite. In de speling tussen verlengstuk en dop gaat zoveel kracht verloren dat het echt van merkbare invloed is.

Overigens heb ik al meerdere sets doppen liggen ;) De sets 1/4", 3/8", 1/2" en diepe doppen hebben een grote overlap (10 t/m 13 in CrV heb ik 4 keer bijv. aangezien die in alle 4 de sets zitten), daarnaast ligt er een set slagmoerdoppen (CrM, ook weer met 10, 12 en 13). En ja, ik gebruik het ook daadwerkelijk allemaal. Met een wat meer ingrijpende klus liggen er vaak 3 kisten open.
Om een simpel voorbeeld te noemen, de 10mm. Als die erg vast zit (bijv. door corrosie), dan is de 1/4" te klein/kwetsbaar om los te trekken. Maar er zijn genoeg situaties waarin een 1/2" dan weer te groot/log is. Dus dan pak ik de 3/8" (die officieel ook eigenlijk de aangewezen maat is voor 10mm).

En bovendien, je kan nooit genoeg gereedschap hebben :+

Als m'n werkhoek weer een beetje opgeruimd is (ben er hard mee bezig, maar er ligt teveel zooi op het moment) zal ik eens een foto schieten een overzicht opstellen (ook voor mezelf wel zo handig...)

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:23
Doppen voor je slagschroevendraaier kan je ook paar losse halen die je vaak gebruikt. Met 10,13 en 17 heb je al 80%. Rest met adapter

https://protofa.com/

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Sterker nog, de belangrijkste zal verreweg 10mm zijn, 17 is voor mij niet interessant, die kom je op een BMW niet tegen, dan is het of 16 of 18, maar dat wordt eigenlijk al te groot voor een DTD155 (meer domein voor de DTW285). Ergens kom je soms nog een 7 mm tegen, maar dat is op plekken die sowieso beter met de hand kan doen.

Dus wellicht dat het inderdaad gewoon alleen die wordt.
Bovendien, het is altijd de 10 die zoek raakt, dus daar kan je er nooit genoeg van hebben:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0699/6735/products/TS-M-_-BLK-CAR005__188_20399aef-789a-40a9-8ac9-71d8a609c893_x700.jpg
:+

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:27:
Doppen heb ik een volledige range voor 1/4" t/m 1/2" drive liggen (4mm t/m 34mm uit m'n hoofd), e-torx, diep, etc. In dit geval gaat het echt om alleen de bits met 6,3mm schacht.
Met adapter is waarschijnlijk wel het makkelijkst, ook al verlies je daar slagkracht mee.

Wel even in de gaten houden bij die hierboven gelinkte adapterset van Wera dat die 1/2" adapter niet naar 1/4" hex gaat, maar naar 5/16" hex, dus daar heb je niks aan.
Inbus 7 zit zelden in setjes en buiten de auto (remklauwen) ben ik die maat ook eigenlijk nog nooit tegengekomen. Dus ik zou een keuze voor een setje daar niet vanaf laten hangen.
Nee, zou ik ook niet doen, je moet echt goed zoeken om sets te vinden met die maat er in. Ik weet niet eens zeker of Wera zo'n set überhaupt wel heeft.
Die adapters heb (voor 1/4", 3/8" en 1/2"), maar het nadeel van adapters is dat in de koppeling behoorlijk wat kracht verloren gaat en juist bij doppen wil je meestal de maximale krachtoverbrenging op de bout of moer hebben, zeker met impact-gereedschap waar de kracht uit de klap komt. Daarnaast wil je die adapters eigenlijk niet gebruiken bij maten groter dan 10mm, daarboven worden de krachten te groot voor 6,3mm (1/4") hex en kan hij breken. De dop-uitvoering is sterker, heeft een kortere en dikkere schacht.

Bovendien, bij mijn slagmoersleutel merk ik ook echt verschil of een dop direct op de machine zit of dat er een verlengstuk (CrM, dus echt wel de geschikte en stijve uitvoering) tussen zit. Zonder verlengstuk komen wielbouten (aangetrokken op 100Nm) makkelijk los, maar met verlengstuk kost dat aanzienlijk meer moeite. In de speling tussen verlengstuk en dop gaat zoveel kracht verloren dat het echt van merkbare invloed is.
Fun fact: Wera geeft de aanbeveling om op slagschroevendraaiers adapters te gebruiken, dat komt de levensduur van de bits ten goede (omdat die dan minder krachten te verduren krijgen).

• Oogje
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:58:
Sterker nog, de belangrijkste zal verreweg 10mm zijn, 17 is voor mij niet interessant, die kom je op een BMW niet tegen, dan is het of 16 of 18, maar dat wordt eigenlijk al te groot voor een DTD155 (meer domein voor de DTW285). Ergens kom je soms nog een 7 mm tegen, maar dat is op plekken die sowieso beter met de hand kan doen.

Dus wellicht dat het inderdaad gewoon alleen die wordt.
Bovendien, het is altijd de 10 die zoek raakt, dus daar kan je er nooit genoeg van hebben:
[Afbeelding]
:+
Ik heb dat zo'n beetje met elk stuk gereedschap, ene moment loop ik er mee in mn vingers, het andere moment denk ik, waar is het? Dus ik zou een kledingkast vol hebben :+
Sinds ik een gereedschapskar in de garage heb is het wel stukken beter want in 80% van de gevallen is het antwoord dan: "op de kar"

• Raymond
  • Nu online
henkie196 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:19:
Fun fact: Wera geeft de aanbeveling om op slagschroevendraaiers adapters te gebruiken, dat komt de levensduur van de bits ten goede (omdat die dan minder krachten te verduren krijgen).
Ander fun fact: Ik heb die impactor adapter en dat is echt een rotding. Die klemt het bitje niet vast. Dus 3 vd 4 keer, bij het wisselen van schroef blijft het bitje in de schroef zitten, ipv in de houder.

Nutteloos.

Ik gebruik nu gewoon 50mm bits: iets meer lengte en daarmee wat gemak, maar geen adapter nodig.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:53
Je hebt ze ook met een Rapidaptor, dan kan het bitje er niet uit vallen, maar heb je geen ringmagneet. Die gouden coating ram je er wel snel af, maar de pasvorm is uitstekend en tot nu toe houden ze zich goed.
https://www.amazon.de/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1

• Raymond
  • Nu online
Ik overweeg een elektrische kettingzaag voor erbij. Lijkt me wat stiller rondom het huis, ipv m'n benzinezagen.

Mijn oog is gevallen op een Makita (eigenlijk omdat ik niet zoveel zin had om een heel vergelijkend warenonderzoek te doen :+ )

En wel deze:
https://www.makita.nl/artikel/uc3551a.html

Op 230V, want voor in "het veld" heb ik al benzinezagen en het scheelt ook heel veel geld met accumachines.

Als de Hornbach de laagste prijs garantie inderdaad hanteert, dan zou ik hem daar voor 135 euro moeten kunnen krijgen (aangezien gereedschappelijk hem voor 150 euro op de site heeft staan :+ )

Mij leek het wel een prima machine voor dat geld. Hebben jullie nog andere suggesties?

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:56

Martijn02

/* No Comment */

Raymond schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:06:
...
Als de Hornbach de laagste prijs garantie inderdaad hanteert, dan zou ik hem daar voor 135 euro moeten kunnen krijgen (aangezien gereedschappelijk hem voor 150 euro op de site heeft staan :+ )
...
Inhoudelijk kan ik over de machine niets zeggen, maar ik heb al 2 keer met plezier gebruik gemaakt van de Hornbach laagste prijs garantie. Je moet dan in het gereedschap gangpad zijn, en dan moet daar de manager van die afdeling geroepen worden. In de Hornbach in Nieuwengein trof ik steeds man, die heee....eeee.....eeee....lll langzaam typt (denk aan de sloth bij de DMV in Zootopia). Dus neem de tijd. Maar ze zijn vriendelijk, en kijken je niet boos aan dat je het apparaat een hele lage prijs meeneemt.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

henkie196 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Met adapter is waarschijnlijk wel het makkelijkst, ook al verlies je daar slagkracht mee.

Wel even in de gaten houden bij die hierboven gelinkte adapterset van Wera dat die 1/2" adapter niet naar 1/4" hex gaat, maar naar 5/16" hex, dus daar heb je niks aan.
Sneaky, maar ergens wel logisch. 1/4" hex is namelijk niet sterk genoeg voor de krachten die op 1/2" square kunnen komen te staan. Bijv. een M20 bout (ligt aan de bovenkant van het 1/2" bereik) met 30mm kop zit op 500 tot 800 Nm aanhaalmoment.
[...]

Nee, zou ik ook niet doen, je moet echt goed zoeken om sets te vinden met die maat er in. Ik weet niet eens zeker of Wera zo'n set überhaupt wel heeft.

[...]

Voor bits is het ook een ander verhaal, aanhaalmomenten van schroeven en bouten in pluggen en hout liggen ook veel lager en wil je voorkomen dat ze eruit kunnen springen.

Zeker bij het loshalen van bouten (M6 bijv. met een 10mm kop) heb je vaak een veelvoud aan kracht nodig ten opzichte van waarmee ze vast gezet zijn. En dan wil je zo efficiënt mogelijke krachtoverbrenging hebben tussen machine en dop.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:28
KappuhH schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:50:
[...]

Heb net de SP6000J1X bij Hornbach gekocht. Niet de goedkoopste (dat is mastertools met 325 euro) dus bij Hornback krijg ik het verschil + 10% extra terug. Dus met 1 geleiderail voor nog geen 300 euro.
zelfde gedaan als vervanging voor mijn prima maar zonder rails holzher O+ invalzaag en ook meteen 10% gescoord op de RT0700CX3J die is bij combitools een euro goedkoper :+ het blijft leuk shoppen zo bij de hornbach.

Ik ben benieuwd of de makita de antieke holzher kan evenaren.

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 08-01-2020 15:48]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Raymond schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:06:
Ik overweeg een elektrische kettingzaag voor erbij. Lijkt me wat stiller rondom het huis, ipv m'n benzinezagen.

Mijn oog is gevallen op een Makita (eigenlijk omdat ik niet zoveel zin had om een heel vergelijkend warenonderzoek te doen :+ )

En wel deze:
https://www.makita.nl/artikel/uc3551a.html

Op 230V, want voor in "het veld" heb ik al benzinezagen en het scheelt ook heel veel geld met accumachines.

Mij leek het wel een prima machine voor dat geld. Hebben jullie nog andere suggesties?
Als je al wat 18V 5Ah accu's hebt zou ik toch de DUC353 eens overwegen, verder met de 230V zagen van Makita geen ervaring. Ik zie wel dat deze in elk geval een lagere kettingsnelheid heeft dan mijn DUC353 die 20m/s doet. Zou wel wat duurder zijn, maar als je de gratis accu die je er bij krijgt meerekent valt dat verschil nog wel mee.

• Raymond
  • Nu online
Orion84 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:02:
[...]

Als je al wat 18V 5Ah accu's hebt zou ik toch de DUC353 eens overwegen, verder met de 230V zagen van Makita geen ervaring. Ik zie wel dat deze in elk geval een lagere kettingsnelheid heeft dan mijn DUC353 die 20m/s doet. Zou wel wat duurder zijn, maar als je de gratis accu die je er bij krijgt meerekent valt dat verschil nog wel mee.
Ik heb idd 5Ah accu's. Het prijsverschil is toch best groot: de duc353 kost de helft meer (€210 vs €135). En bij de 230V versie krijg ik een lamp, wat ik wel net zo handig vind als nóg een extra accu (ik heb er nu al vijf oid en ze slijten harder van stilliggen dan van gebruik :+ )

Ik ben op zich wel van de accumachines, dus het is wel een overweging. Maar ik denk dat de kosten toch wel even echt doorslaggevend gaan worden in dit geval :)

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

210 is zonder hornbach korting? Maar als je al de nodige accu's hebt, dan is een accu inderdaad ook niet heel veel waard en is het inderdaad wel fors duurder dan de 230V machine.

• Raymond
  • Nu online
Orion84 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:14:
210 is zonder hornbach korting? Maar als je al de nodige accu's hebt, dan is een accu inderdaad ook niet heel veel waard en is het inderdaad wel fors duurder dan de 230V machine.
210 is idd zonder hornbach korting, ik had niet er niet bij stilgestaan dat die ook bij de hornbach ligt. Dan is het idd 190 vs 135.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:15
Voor 190 best een koopje :) De accu kun je verkopen..

• KappuhH
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:43:
[...]

zelfde gedaan als vervanging voor mijn prima maar zonder rails holzher O+ invalzaag en ook meteen 10% gescoord op de RT0700CX3J die is bij combitools een euro goedkoper :+ het blijft leuk shoppen zo bij de hornbach.

Ik ben benieuwd of de makita de antieke holzher kan evenaren.
Ben benieuwd of de levering bij jou goed gaat. Ik kreeg namelijk alleen de zaag geleverd zonder geleiderail. Als het goed is gaan ze die nog opsturen.

YEAH for it!

• twain4me
KappuhH schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Ben benieuwd of de levering bij jou goed gaat. Ik kreeg namelijk alleen de zaag geleverd zonder geleiderail. Als het goed is gaan ze die nog opsturen.
Ging prima, Ook nog een lekker hamburgertje bij boerske gegeten van de "winst" ;)

Ik wil dit soort aankopen altijd even vast hebben. Is het niet in de winkel omdat de verpakking dicht zit dan wel 2 min later op de parkeerplaats. :+ Er zit afentoe enorm verschil in het afwerkingsnivo van 2 veder gelijke onderdelen. (ik denk dat ik teveel ave heb gekeken O-) )

• -DarkShadow-
  • Niet online
Iemand tips voor een voordelig zaaglint voor mijn Scheppach / Parkside lintzaagmachine? Hier passen 1400mm linten op. Ik heb het lint nodig om aluminium profielen mee te zagen.

Ik heb al wat afgezocht, maar precies 1400mm en dan geschikt voor metaal lijkt toch een lastige combi.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:58
-DarkShadow- schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:16:
Iemand tips voor een voordelig zaaglint voor mijn Scheppach / Parkside lintzaagmachine? Hier passen 1400mm linten op. Ik heb het lint nodig om aluminium profielen mee te zagen.

Ik heb al wat afgezocht, maar precies 1400mm en dan geschikt voor metaal lijkt toch een lastige combi.
Ecotools en HBM heb je wellicht al gekeken?

• twain4me

tijdje geleden een onmogelijke maat hier gevonden, of het binnen budget valt weet ik niet :)

https://thebandsawshop.co...al-cutting-bandsaw-blade/

• -DarkShadow-
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:27:
[...]

tijdje geleden een onmogelijke maat hier gevonden, of het binnen budget valt weet ik niet :)

https://thebandsawshop.co...al-cutting-bandsaw-blade/
Aj, hebben helaas niet smaller dan 13mm. Max in mijn zaag is 12mm, dus ik heb liever 8mm of smaller. Prijs is wel heel goed. Nevermind, carbon hebben ze wel in meer maten. Die wordt het dan maar, bedankt!
MJV schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:26:
[...]

Ecotools en HBM heb je wellicht al gekeken?
Helaas wel.

Ik dacht dat Tuffsaws een optie zou zijn, maar die versturen niet naar Nederland. European shipping staat wel op site, maar afrekenen kan toch niet 8)7

[Voor 4% gewijzigd door -DarkShadow- op 08-01-2020 22:08]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:39:
Sneaky, maar ergens wel logisch. 1/4" hex is namelijk niet sterk genoeg voor de krachten die op 1/2" square kunnen komen te staan. Bijv. een M20 bout (ligt aan de bovenkant van het 1/2" bereik) met 30mm kop zit op 500 tot 800 Nm aanhaalmoment.
1/4" hex en ook vierkant gaan allebei tot max zo'n 40 Nm, mag je ruwweg vanuit gaan. Dat je schroeftol of slagschroevendraaier aanzienlijk meer kan leveren, wil niet zeggen dat het goed idee is om dat te doen.
Voor bits is het ook een ander verhaal, aanhaalmomenten van schroeven en bouten in pluggen en hout liggen ook veel lager en wil je voorkomen dat ze eruit kunnen springen.

Zeker bij het loshalen van bouten (M6 bijv. met een 10mm kop) heb je vaak een veelvoud aan kracht nodig ten opzichte van waarmee ze vast gezet zijn. En dan wil je zo efficiënt mogelijke krachtoverbrenging hebben tussen machine en dop.
Als ik een M6 niet los krijg met een 1/4" rateltje, dan zit het wel behoorlijk vast gerot. En kans is ook aanwezig dat het moertje dan krak gaat zeggen.
Orion84 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:02:
Als ik die specs zo zie, is die besnoerde Makita al een 5.3 kg, en de snoerloze versie is ietsjes lichter met 5.2 kg, maar dat is gok ik zonder accu's. Als ik dat vergelijk met een soortgelijke 1.9 kW besnoerde kettingzaag van Stihl bekijk, weegt die 4.3 kg. Dan weet ik wel welke ik liever vast heb. Alhoewel die Stihl waarschijnlijk ook een stuk duurder is.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@henkie196 net mijn DUC353 even gewogen en die is ~5kg incl. accu’s en met 40cm blad en bijpassende ketting ipv het standaard 35cm blad.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

henkie196 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:06:
[...]
1/4" hex en ook vierkant gaan allebei tot max zo'n 40 Nm, mag je ruwweg vanuit gaan. Dat je schroeftol of slagschroevendraaier aanzienlijk meer kan leveren, wil niet zeggen dat het goed idee is om dat te doen.
[...]
Als ik een M6 niet los krijg met een 1/4" rateltje, dan zit het wel behoorlijk vast gerot. En kans is ook aanwezig dat het moertje dan krak gaat zeggen.
[...]
Aangezien ik aan een restauratieproject ga beginnen, is die kans zeker aanwezig, zeker aan de onderzijde van de auto. Ik denk dan vooral aan moeren van de uitlaat (lekker verrot) of bouten/moeren die door een vorige eigenaar ooit onder de tectiel zijn gezet en waarvan de schroefdraad dus helemaal vol zit... Ik ben al genoeg boutjes/moertjes tegengekomen die voor 1/4" toch echt te vast zaten...

Maar wat ik al aangaf, voor mij is bij de doppen het vooral van belang dat er zo min mogelijke koppelingen in zitten, dus ook geen verloop als dat niet nodig is.

Overigens is het wel bijzonder hoe Makita (maar ook de andere merken) dan aan die hoge koppelgetallen komt als 1/4" niet verder dan 40Nm zou kunnen, ze hebben namelijk allemaal koppels die ver boven de 100Nm liggen. Want het is niet dat je keuze hebt in welke aansluiting je gebruikt.

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:22
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:12:

Overigens is het wel bijzonder hoe Makita (maar ook de andere merken) dan aan die hoge koppelgetallen komt als 1/4" niet verder dan 40Nm zou kunnen, ze hebben namelijk allemaal koppels die ver boven de 100Nm liggen. Want het is niet dat je keuze hebt in welke aansluiting je gebruikt.
Die machine trek het wel, ze testen vast zonder koppeling.

Allicht omdat ze gewoon de hoogste Nm willen laten zien als verkoopargument, dat je dat niet redt omdat jij moet werken met een koppeling zal Makita worst zijn :P

Whiskey Tango Foxtrot

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:12:
Aangezien ik aan een restauratieproject ga beginnen, is die kans zeker aanwezig, zeker aan de onderzijde van de auto. Ik denk dan vooral aan moeren van de uitlaat (lekker verrot) of bouten/moeren die door een vorige eigenaar ooit onder de tectiel zijn gezet en waarvan de schroefdraad dus helemaal vol zit... Ik ben al genoeg boutjes/moertjes tegengekomen die voor 1/4" toch echt te vast zaten...

Maar wat ik al aangaf, voor mij is bij de doppen het vooral van belang dat er zo min mogelijke koppelingen in zitten, dus ook geen verloop als dat niet nodig is.
Kan me voorstellen dat daar de boel goed vastgerot zit, ja.

Qua aantallen koppelingen zou je misschien ook kunnen kijken naar wat kortere adapter, een lange steel zoals de meeste doppen hebben met 1/4" hex aansluiting kan ook wat torsie absorberen.
Het kan zijn dat de manier waarop een slagschroevendraaier kracht zet ook minder gauw voor problemen zorgt. Of dat de machine niet altijd alleen maar maximaal koppel levert (zou fijn zijn, soms).

Ik heb wel eens een test gezien met torx of inbus doppen en bits (weet niet meer precies welk type en welke maat) van verschillende merken, en de hoogste koppels die sommige van die bits / doppen aan konden hing ergens tussen de 30 en 40 Nm, voordat ze barsten of verdraaiden als wokkels. Stahlwille heeft een 1/4" ratel insert voor hun momentsleutels waar losse insteekkoppen op kunnen, en daarbij geven ze aan dat die max 40 Nm zou mogen hebben (je kan de insteekkop ook in een momentsleutel zetten die tot 150 Nm gaat, bv). Vandaar dat ik dat getal van zo'n 40 Nm als richt max noem voor spul op 1/4".

Maar goed, de bits en doppen barsten niet allemaal spontaan uit elkaar op zo'n slagschroevendraaier, dus er zal ergens wel iets goed gaan.

Alhoewel voor m'n gevoel met meer dan 40 Nm op een M6 boutje toch ergens iets kapot zal gaan. Heb dikkere bouten / moeren met die koppels aan gort getrokken, in ieder geval. En laatste keer dat ik wat meer kracht met een 3/8" ratel op een M6 boutje zette, kwam de kop er af.

• djjvb
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 06-04 23:01
Ik heb een compressor aangeschaft (50L, 10Bar)en ben nu op zoek naar tackers. Ik wil eigenlijk een 'constructie' tacker om bijvoorbeeld planken en latjes te monteren en een 'afwerk' tacker. Zal misschien meer voor plinten en architraven zijn. Het fijne werk zie ik mijzelf nog niet zo snel doen, maar sta open voor suggesties qua tackers (misschien gebruiken jullie hem veel om te lijmen?). En alles is hobbymatig.

Maar omdat ik er nog geen ervaring mee heb, weet ik niet zo goed met welke tacker(s) te beginnen. Sowieso zijn jullie hier positief over die van ecotools. Zelf dacht ik nu aan een T-nagel tacker voor constructiewerk en de DA bradtacker voor afwerk. Zouden jullie dit ook adviseren?

En welke soorten/maten brads/nagels zouden jullie adviseren voor meestvoorkomende klussen?

• Raymond
  • Nu online
Mijn advies: vandaag besteld/morgen in huis. Je krijgt vanzelf een klus waar je zo'n ding voor nodig hebt. En dan weet je ook exact welke machine je zoekt. Dus koop er die tegen die tijd eentje.

[Voor 3% gewijzigd door Raymond op 09-01-2020 10:34]

• dragonhaertt

@s0ulmaster weet misschien nog wel een goede plek.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:22

Er zijn genoeg bedrijven die linten op maat maken, dus dat hoeft geen issue te zijn.
Houtdeler maakt bijvoorbeeld wel goede zagen, moet je wel ff kijken welke geschikt zijn voor metaal, want vel zijn op hout gericht, maar sommigen zijn ook wel geschikt voor metalen.

Without magic smoke, it ain't broken!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
djjvb schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:27:
. Het fijne werk zie ik mijzelf nog niet zo snel doen, maar sta open voor suggesties qua tackers (misschien gebruiken jullie hem veel om te lijmen?).
Voor lijmen heb ik een lijmpistool.......nog geen cartridges gevonden die in mijn tacker passen zonder de boel te jammen.

Begin met een combitacker, voor nieten en brads. Vaak max 5 cm lang maar daar kom je al een eind mee.
De lengte hangt af van de klus, beetje nadenken wat je wil doen en een paar lengtes op voorraad nemen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:28

stefijn

DBlogic

Ik heb een compressor aangeschaft (50L, 10Bar)en ben nu op zoek naar tackers. Ik wil eigenlijk een 'constructie' tacker om bijvoorbeeld planken en latjes te monteren en een 'afwerk' tacker. Zal misschien meer voor plinten en architraven zijn. Het fijne werk zie ik mijzelf nog niet zo snel doen, maar sta open voor suggesties qua tackers (misschien gebruiken jullie hem veel om te lijmen?). En alles is hobbymatig.

Maar omdat ik er nog geen ervaring mee heb, weet ik niet zo goed met welke tacker(s) te beginnen. Sowieso zijn jullie hier positief over die van ecotools. Zelf dacht ik nu aan een T-nagel tacker voor constructiewerk en de DA bradtacker voor afwerk. Zouden jullie dit ook adviseren?

En welke soorten/maten brads/nagels zouden jullie adviseren voor meestvoorkomende klussen?
Heb toevallig ook gisteren een 50L compressor aangeschaft voor mijn Max tacker. Ben momenteel bezig met gevelbekleding van onze nieuwe woning met 2,1x45mm RVS spijkers en ik had last dat spijkers regelmatig niet goed (krom) in het hout gingen. Mijn 6L compressortje zakte in 5 spijkers van 8 naar 6 bar en sprong dan aan.
De eerste paar spijkers gaan vrij goed (netjes de kop tegen het hout, al dan niet met een extra tik met de hamer), daarna gaat het een paar keer mis (krom geslagen spijkers die niet volledig in het hout zitten) en dan slaat de compressor aan.
Mijn conclusie was dat de luchtdruk te laag werd en de 6L compressor te laat aanslaat (pas wanneer de meter tegen de 6 bar aankomt).

Klinkt dat logisch?

Dus ik hoop dat opgelost te hebben met een 50L compressor, dan blijft de tank langer op de juiste druk. Hopelijk springt die compressor ook eerder aan, maar ik krijg hem pas morgen binnen.

NB ik verwerk met de gevelplanken 1 spijker per minuut, als je volop door wil knallen met 60 spijkers per minuut (constructiewerk) heb je natuurlijk een heel andere compressor nodig.

[Voor 6% gewijzigd door stefijn op 09-01-2020 12:42]

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• twain4me
stefijn schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:32:
[...]

Heb toevallig ook gisteren een 50L compressor aangeschaft voor mijn Max tacker. Ben momenteel bezig met gevelbekleding van onze nieuwe woning met 2,1x45mm RVS spijkers en ik had last dat spijkers regelmatig niet goed (krom) in het hout gingen. Mijn 6L compressortje zakte in 5 spijkers van 8 naar 6 bar en sprong dan aan.
De eerste paar spijkers gaan vrij goed (netjes de kop tegen het hout, al dan niet met een extra tik met de hamer), daarna gaat het een paar keer mis (krom geslagen spijkers die niet volledig in het hout zitten) en dan slaat de compressor aan.
Mijn conclusie was dat de luchtdruk te laag werd en de 6L compressor te laat aanslaat (pas wanneer de meter tegen de 6 bar aankomt).

Klinkt dat logisch?

Dus ik hoop dat opgelost te hebben met een 50L compressor, dan blijft de tank langer op de juiste druk. Hopelijk springt die compressor ook eerder aan, maar ik krijg hem pas morgen binnen.

NB ik verwerk met de gevelplanken 1 spijker per minuut, als je volop door wil knallen met 60 spijkers per minuut (constructiewerk) heb je natuurlijk een heel andere compressor nodig.
De aanslagdruk kan je meestal gewoon instellen. en zou in jouw geval misschien net genoeg zijn.
Een dikkere slang gaat ook helpen. (minder weerstand en dus minder druk nodig)
en anders de lowtech optie. een T stuk en een blaas pistool en na 3 spijkers handmatig de tank genoeg legen om aan te slaan ;)

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ja, ik had eerder getest (op hetzelfde materiaal als de gevel) met 6 bar (ingesteld op de compressor), dat ging prima. Op de gevel lijkt het echter niet genoeg te zijn en moet ik hem echt wel op 8 bar zetten om de spijkers er netjes in te krijgen (met diepteinstelling aan de minimale kant zodat ze er niet te ver in gaan en ik misschien nog even moet nahameren).
Alleen zakt dat compressortje (6L van Stanley) dus binnen een paar spijkers van 8 naar 6 bar. En de vraag is hoe nauwkeurig de drukinstelling van dat ding uberhaupt werkt.

Lowtechoptie kan, ik kan ook de ontluchter even opendraaien (dat was mijn gedachte).

Maar goed, als het goed is morgen een 50L compressor, dan gaat het hopelijk beter.

• KillaZ

Ik heb vrij recent een Hitachi NR90ADS1 binnen vanuit de US. Waarom?

- HBM tacker vond ik vrij zwaar
- Hitachi is een stap hoger en zeer goed aanbevolen in de US
- Alle "stap hoger" constructie tackers in NL beginnen bij 349 euro voor een 50-90 mm tacker.

Ik was 190 euro kwijt inclusief verzenden en importrechten.

Mijn compressortje, een 10l met 120l/m aanzuigkracht, heeft wat moeite met de bumpfire mode, maar voor normaal gebruik (lees: balk vastzetten met 2 a 3 spijkers en door naar de volgende) is het prima bruikbaar. Compressor staat toch in de schuur te janken.

Daarbij heb ik een Dewalt 2 in 1 tacker voor 18g en nieten, prima ding. Gebruikt om onder andere de plinten vast te zetten en mijn boeidelen vast te zetten met RVS nagels.

K to the KillaZ

• twain4me
stefijn schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:11:
Ja, ik had eerder getest (op hetzelfde materiaal als de gevel) met 6 bar (ingesteld op de compressor), dat ging prima. Op de gevel lijkt het echter niet genoeg te zijn en moet ik hem echt wel op 8 bar zetten om de spijkers er netjes in te krijgen (met diepteinstelling aan de minimale kant zodat ze er niet te ver in gaan en ik misschien nog even moet nahameren).
Alleen zakt dat compressortje (6L van Stanley) dus binnen een paar spijkers van 8 naar 6 bar. En de vraag is hoe nauwkeurig de drukinstelling van dat ding uberhaupt werkt.

Lowtechoptie kan, ik kan ook de ontluchter even opendraaien (dat was mijn gedachte).

Maar goed, als het goed is morgen een 50L compressor, dan gaat het hopelijk beter.
Ik bedoel dit:

https://www.klusidee.nl/F...ssor-behouden-t85832.html
Ooit op mijn andere compressor gedaan die sloeg pas aan onder de 6 bar nu op 6,5
geen idee hoe dat bij de stanley zit, ik heb dat ding nog nooit open gehad.
Grappig trouwens ik heb die 6l stanley ook (y) en schiet er mits ik een korte of dikke slang heb er zonder probelemen D nagels mee. met een lange dunne slang gaat het mis bij nagel 5 ofzo :+

• vegboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:49
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe combihamer om te boren in beton en om een paar binnenmuren af te breken. Voor de rest heb ik alleen maar Milwaukee M18 accu gereedschap, maar ik overweeg om een boorhamer met kabel aan te schaffen. Maar welke.

Milwaukee PH30 (nu in de aanbieding bij iBood)
https://www.gereedschapce...030w-3-6j-4933396420.html

Bosch GBH 2-28 F
https://www.gereedschapce...880w-3-2j-0611267600.html

Dewalt D25134KP
https://www.gereedschapce...00w-2-8j-d25134kp-qs.html

Volgens mij lijken deze 3 vrij veel op elkaar. De Bosch heeft een beveiliging tegen vastslaan en doordraaien, ik zie niet of de andere 2 dat ook hebben. Ze komen alle 3 met koffer en alle 3 met SDS en snelspanboorkop.

Als het toch een accu machine zou worden dan zou het deze worden, de Milwaukee M18 CHX
https://www.gereedschapce...rstelloos-4933451430.html

Heeft iemand enig advies?

• Nivado
@vegboy Ik zou de Bosch 2-28 bij Amazon.de kopen. Die is momenteel met coupon ca. € 190,- Heel veel mensen hebben deze hier in dit forum.

• vegboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:49
Nivado schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:37:
@vegboy Ik zou de Bosch 2-28 bij Amazon.de kopen. Die is momenteel met coupon ca. € 190,- Heel veel mensen hebben deze hier in dit forum.
Bedankt, ik had de aanbieding gezien. Dat zou hem wel eens kunnen worden, als er zoveel van verkocht zijn dan zal het wel een goede machine zijn. Twijfel alleen nog om toch voor de M18 te gaan..

• twain4me
vegboy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:58:
[...]

Bedankt, ik had de aanbieding gezien. Dat zou hem wel eens kunnen worden, als er zoveel van verkocht zijn dan zal het wel een goede machine zijn. Twijfel alleen nog om toch voor de M18 te gaan..
Op accu is super handig. Zeker wanneer je een raar groot huis hebt met erg weinig stopcontacten , zoals wij hier hebben. Of vaak bezig bent op verschillende plekken. In kruipruimtes of op hoogte werkt. We hebben het dan dus over (semi) profesioneel gebruik
Voor normale klusjes in een bewoonbaar huis wil je er toch een stofzuiger bij hebben dus 230 moet je dan toch regelen. (of koop je die ook op accu?) Daarnaast gaat een accu op hamerstand best snel leeg (ik heb een makita accu versie) een versie met snoer koop je waarschijnlijk voor +30 jaar, op accu zal dat waarschijnlijk korter zijn en ookal doen mijn +10 jaar oude accu's het nog best wel goed zie ik ze geen 20 jaar meer mee gaan.

Al met al echt super handig en ik zou bij mijn verbouwing echt niet zonder willen, maar voor normaal gebruik weinig meerwaarde.

• Nivado
@vegboy Ik snap de twijfel, ik zou ook graag een draadloze combihamer erbij willen hebben. Echter is een draadloze over het algemeen veel zwaarder, terwijl ze (veel) minder slagkracht hebben. Daarnaast heb ik mijn stofzuiger 9 van de 10 keer toch bij de hand als ik met mijn boorhamer aan de slag ga, dus dan zit het snoer ook nauwelijks in de weg.

Deze vraag komt regelmatig voorbij, en de consensus is dat: tenzij je hem echt vaak nodig hebt op plaatsen waar je geen stopcontact beschikbaar hebt, de bedraadde variant de betere keuze is.

Zeker met de slopen van muren ga je de extra kracht van de 2-28 waarderen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:40

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@vegboy Je kunt ook nog kijken naar de Metabo UHE 2660-2
Heeft ook twee boorkoppen (SDS + snelspankop) erbij plus een setje boortjes en twee beitels.

Heb deze zelf ook, al een aantal keer een tegelvloer mee gesloopt, gaten door betonnen vloeren mee geboord e.d.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

vegboy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:58:
[...]

Ik heb een M12 met de hammer vac, omdat ik meer M12 spul heb. Bij de set heb ik 2x 6Ah gekocht, want ze gaan best snel leeg zoals hier boven al genoemd wordt. Alleen beitelen lukt daar niet mee. Als je toch al accu's hebt en het beitelen niet nodig hebt of met een aparte machine wil doen, is dit een uitstekende machine.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:25
twain4me schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:21:
[...]

Op accu is super handig. Zeker wanneer je een raar groot huis hebt met erg weinig stopcontacten , zoals wij hier hebben. Of vaak bezig bent op verschillende plekken. In kruipruimtes of op hoogte werkt. We hebben het dan dus over (semi) profesioneel gebruik
Voor normale klusjes in een bewoonbaar huis wil je er toch een stofzuiger bij hebben dus 230 moet je dan toch regelen. (of koop je die ook op accu?) Daarnaast gaat een accu op hamerstand best snel leeg (ik heb een makita accu versie) een versie met snoer koop je waarschijnlijk voor +30 jaar, op accu zal dat waarschijnlijk korter zijn en ookal doen mijn +10 jaar oude accu's het nog best wel goed zie ik ze geen 20 jaar meer mee gaan.

Al met al echt super handig en ik zou bij mijn verbouwing echt niet zonder willen, maar voor normaal gebruik weinig meerwaarde.
Vraag ik me ook af of je de sleuvenfrees, om dat probleem van te weinig stopcontacten op te lossen, ook op accu wilt en of je dan per halve meter sleuven op de lader gaat wacten :+

Qua werken in kruipruimtes trekken particulieren zich natuurlijk niks aan van de regeltjes die professionele gebruikers daar erbij krijgen. In een kruipruimte zou ik me trouwens ook ergeren aan het extra gewicht.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:58
KappuhH schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Hier precies hetzelfde, vandaag de zaag gekregen maar geen rails. Hoe lang duurde het bij jou voordat de rails was nageleverd?

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
twain4me schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:21:
Daarnaast gaat een accu op hamerstand best snel leeg (ik heb een makita accu versie)
Welke Makita heb je en wat is 'best snel' als ik vragen mag?

[Voor 5% gewijzigd door rens-br op 09-01-2020 18:01]

• stefijn

stefijn

DBlogic

twain4me schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Ik bedoel dit:

https://www.klusidee.nl/F...ssor-behouden-t85832.html
Ooit op mijn andere compressor gedaan die sloeg pas aan onder de 6 bar nu op 6,5
geen idee hoe dat bij de stanley zit, ik heb dat ding nog nooit open gehad.
Grappig trouwens ik heb die 6l stanley ook (y) en schiet er mits ik een korte of dikke slang heb er zonder probelemen D nagels mee. met een lange dunne slang gaat het mis bij nagel 5 ofzo :+
Ik heb nog een lomp pistool (zonder diepteinstelling), daarmee schiet ik zonder problemen 2,8x65 geringde nagels diep in het hout met die 6L Stanley en mijn 20m cheapass slang, geen problemen met de drukverloop, alleen niet te snel schieten anders raakt de stanleyoververhit.
Moet dan wel de druk op minimaal 7,5 bar zetten op de compressor, anders blijft de slagpin af en toe hangen, maar het gaat prima verder

Ik schiet nu met een nieuw pistool (met diepteinstelling) 2,1x45 geringde RVS nagels in het gevelhout (redcedar met verduurzaamd vuren achterlatten, allemaal zacht hout dus) en nu komt het wel heel nauw, die druk.
Misschien komt het door de diepteinstelling of zo, of omdat ik soms het pistool lastig in de juiste positie kan houden en te weinig druk geef tijdens het schot (al probeer ik het pistool met twee handen zo goed mogelijk te richten/houden)
Ook denk ik dat omdat de achterlatten dubbel zijn (verticaal gevelplanken) de latten soms misschien niet iets teveel meeveren met de klap

In een testopstelling ging het met 6 bar werkdruk prima dus dan zou ik zonder problemen moeten kunnen doorschieten.
De praktijk...

Anyway, morgen komt mijn nieuwe compressor, even zien hoe dat gaat. Korte slang kan ik ook nog proberen.

[Voor 7% gewijzigd door stefijn op 09-01-2020 18:00]

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

rens-br schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:31:
[...]

Tenzij je er een paar honderd per dag met je slagschroevendraaier en een 3ah accu is dat ding niet snel leeg. Met gewoon simpel houtwerk en 6x80 schroeven en dergelijke heb ik aan 1 5ah accu per dag voldoende.

• Nivado
@ciris De vraag van @rens-br ging over een accu boorhamer.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:25
rens-br schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:31:
[...]

Veel van de bedrade boorhamers hebben een opgegeven opgenomen vermogen van ~800W. Stel dat je die 800W uit zo'n accu wilt halen...

18V x 5 Ah = 90 Wh.

90Wh/800Wh x 60 = 6,75 minuten

Die 800W haal je natuurlijk niet continue en zo'n accuapparaat met koolborstelloze motor heeft een wat hoger rendement, maar goed..

Met tegeltjes beitelen zit je nooit aan dat maximale vermogen met de bedrade versie. En als je echt muren gaat slopen ben je trouwens sowieso langer bezig met zo'n accuvariant omdat de slagenergie lager is.

[Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-01-2020 19:59]

Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True