Het is het m-magazine. Op de site staat nog de versie van dit kwartaal, zie ik. Zal vast niet lang duren voor de nieuwe versie erop staat. En dan zal de site ook wel aangepast zijn aan de lopende actie.Codeoranje schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:57:
@Raymond die folder voor Januari is zeker nog nergens te bekijken? Ik zit zelf te broeden op een aanschaf van 1 of meerdere machines maar twijfel nog waarmee te beginnen en of het wellicht nog rendabel is om dit jaar nog wat aan te schaffen in de 36 volt actie met gratis accu .
Ziet er meer uit als een dopsleutel ;-)Fraggert schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:53:
[...]
Welkom aan bord![]()
En ja, Beta is gewoon goed![]()
Ik heb deze:
[Afbeelding]
Zal ff een linkje opsnorren voor je
De 2 Ah bedoelde ik dan (die en de 1,5 Ah zijn kleiner en lichter). Uit m'n hoofd dacht ik dat 3 Ah de grens was.Raymond schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:53:
[...]
Het is de 5Ah accu en die is net zo zwaar als de 3Ah.
Alleen de 1,5Ah accu is lichter.
Beta is een prima kwaliteit gereedschap, ze leveren heel veel automotive gereedschap. Het is een Italiaans merk en uitgaande dat het geen budget-lijn van ze is, doet het eigenlijk niet onder voor Gedore of Facom.JustM3 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:33:
Ik werd via een ander forum naar dit forum door gestuurd. En ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik sta op het punt een steeksleutel set van Beta te kopen maar dit merk zegt mij niks. Is dit een beetje degelijke kwaliteit?
Ik moet me er nog even verder in verdiepen in wat nou precies de verschillen zijn, Makita heeft (voor zover ik na kan gaan) 3 lijnen met impuls/impact schroef-boormachines met 6,3mm 6kant aansluiting en ik kom er nog niet helemaal uit wat nog precies de verschillen zijn.Annuk schreef op donderdag 26 december 2019 @ 03:22:
@deepbass909 heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan, dtd154 of de ddf083.
Ben blij dat ik voor de dtd154 ben gegaan, in stand 1 is het een super schroefmachientje als al ddf083 en stand 2 en 3 kan je de rest van het zwaardere werk mee doen.
Dus ik zou echt als je het geld ervoor over hebt de dtd154 kopen
Hij moet in ieder geval geschikt zijn voor spaanplaatschroeven en de vele boutjes en schroeven in een auto die ik aan het restaureren ben.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Heb zelf een gereedschapskar van Beta en ben er erg tevreden erover, solide wagen, verder geen gereedschap van Beta. Dat ze één grote sponsor binnen de MotoGP zijn (en ik neem aan dat de teams dus ook daadwerkelijk met Beta spul werken) laat wel blijken dat het niet het gemiddelde budget merk is. Denk persoonlijk wel dat Facom, Gedore, Stahlwille, Hazet net een klein stapje hoger zitten qua kwaliteit. Maar voor de hobbybob is Beta meer dan primaJustM3 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:33:
Ik werd via een ander forum naar dit forum door gestuurd. En ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik sta op het punt een steeksleutel set van Beta te kopen maar dit merk zegt mij niks. Is dit een beetje degelijke kwaliteit?
Ik stopte met lezen toen ik het woord "Beta" zag staan
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Mijn zwager heeft zijn eerste huis gekocht en heeft helemaal geen gereedschap. Wat is een logische eerste stap? Ik dacht aan een accu klopboormachine, bijvoorbeeld vergelijkbaar met de DHP482 van Makita. Maar is dat een juiste keuze? Hij heeft geen ander gereedschap dus iets met meer value for money (Bosch blauw, Metabo?) is wellicht een betere optie? De scherpe aanbieding bij Toolstation zie ik niet meer.
Of toch maar wat goed handgereedschap?
Of toch maar wat goed handgereedschap?
[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 26-12-2019 20:10 ]
Hangt van de klus en het huis af, anders is dit je meest flexibele eerste machine:

https://www.bosch-profess.../gsr-12v-35-fc-06019H3003

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Goede tip, maar die heeft geen mogelijkheid tot klopboren toch?CurlyMo schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:15:
Hangt van de klus en het huis af, anders is dit je meest flexibele eerste machine:
[Afbeelding]
Ik kwam ook de Metabo BS18 tegen inclusief accessoires, iemand enig idee of die accesoires nog enigszins fatsoenlijk zijn?
https://www.amazon.de/dp/..._r_wa_apa_i_OCqbEbQ1WPCW9
Zoek hier maar eens naar de mening over klopborenMJV schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:29:
[...]
Goede tip, maar die heeft geen mogelijkheid tot klopboren toch?
Dit is een klopboor:MJV schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:29:
[...]
https://www.amazon.de/dp/...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==
Ik ken de verschillen
. Dat is overigens een combihamer dan wel boorhamer? Ik ben juist wel blij met mijn Makita accu klopboor/schroefmachine, in een huis van baksteen kan ik er (behalve de plafonds, daarvoor maar een accu combihamer gekocht) alles ermee doen.
[ Voor 14% gewijzigd door MJV op 26-12-2019 21:11 ]
Heb je geboord met:MJV schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:43:
Ik ken de verschillen. Dat is overigens een combihamer dan wel boorhamer toch? Ik ben juist wel blij met mijn Makita accu klopboor/schroefmachine, in een huis van baksteen kan ik er (behalve de plafonds, daarvoor maar een accu combihamer gekocht) alles ermee doen.

?
€ 27,50 bij https://www.gereedschapsk...sette-unidre-boor-7-delig
Dan is baksteen geen enkel probleem meer met de 12v Bosch Flexiclick
Ja combihamer als je het zo wil noemen. De klopstand op een accuschroeftol is echt meer voor de sier dat kan je eigenlijk niet zo noemen.MJV schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:43:
Ik ken de verschillen. Dat is overigens een combihamer dan wel boorhamer? Ik ben juist wel blij met mijn Makita accu klopboor/schroefmachine, in een huis van baksteen kan ik er (behalve de plafonds, daarvoor maar een accu combihamer gekocht) alles ermee doen.
Dat is een boorhamerJampot007 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:41:
[...]
Dit is een klopboor:
https://www.amazon.de/dp/...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==
@MJV vanwaar dat je een klopboor zou willen? Gaatjes in metselwerk gaat misschien iets sneller, maar ook te doen met een normale boormachine met goede boortjes, en in beton is een klopboor ook niks waard. Dan moet je een boorhamer zoals hierboven gelinkt hebben.
Maar zoals al gevraagd, wat voor dingen wil je zwager nou precies gaan doen in zijn nieuwe huis, en is het eenmalig voor wat klusjes nu (is het een klushuis?) of is het iemand die ook meer gaat klussen? Als ik mijn zwager een mooie Bosch Blauw flexiclick boormachine koop dan is dat allemaal heel leuk, maar weet hij nog steeds niet hoe hij überhaupt een schilderijtje goed op moet hangen
Als ik zo hoor "hij heeft geen gereedschap" dan gok ik zo dat alles lekker gaat liggen verstoffen na de eerste paar schilderijtjes en dan ben je beter af met een paar goedkope Parkside machines ofzo.
@Twijfels het is geen klushuis, en het risico op verstoffen is zeker aanwezig. Of althans zeer incidenteel gebruik. Klopboor meer vanwege het feit om alles in één te hebben, maar ik wist niet dat je met goede boortjes ook met een reguliere machine uit de voeten kon. Blijft lastig inschatten wat voor klussen er gedaan moeten worden, maar ik denk bijvoorbeeld aan meubels (de)monteren, lampen hangen, een schilderij her en der.
Parkside had ik ook al in overweging genomen, zeker gezien de positieve ervaringen die eerder in dit topic voorbij kwamen. Je kunt zeker voor incidenteel gebruik niets vinden dat meer value for money oplevert
.
Parkside had ik ook al in overweging genomen, zeker gezien de positieve ervaringen die eerder in dit topic voorbij kwamen. Je kunt zeker voor incidenteel gebruik niets vinden dat meer value for money oplevert
Ik heb de zelfde set maar dan met de BS14.4 en die accessoires zijn meer dan prima van kwaliteit. Ik draai er eerder een schroef mee stuk dan een bitje. En is gewoon heel handig om alles bij elkaar te hebbenMJV schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:29:
[...]
Ik kwam ook de Metabo BS18 tegen inclusief accessoires, iemand enig idee of die accesoires nog enigszins fatsoenlijk zijn?
https://www.amazon.de/dp/..._r_wa_apa_i_OCqbEbQ1WPCW9
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hoewel ik zelf fan ben van gewoon in één keer degelijk spul kopen zou ik hier dan toch eerder adviseren om een Parkside machine te pakken, mocht dat door het vele klussen uiteindelijk toch niet toereikend zijn, of hij geeft de geest kan je dan alsnog upgraden naar een mooie Bosch/Makita of wat dan ook.MJV schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:49:
@Twijfels het is geen klushuis, en het risico op verstoffen is zeker aanwezig. Of althans zeer incidenteel gebruik. Klopboor meer vanwege het feit om alles in één te hebben, maar ik wist niet dat je met goede boortjes ook met een reguliere machine uit de voeten kon. Blijft lastig inschatten wat voor klussen er gedaan moeten worden, maar ik denk bijvoorbeeld aan meubels (de)monteren, lampen hangen, een schilderij her en der.
Parkside had ik ook al in overweging genomen, zeker gezien de positieve ervaringen die eerder in dit topic voorbij kwamen. Je kunt zeker voor incidenteel gebruik niets vinden dat meer value for money oplevert.
Nog een andere optie voor zulk simpeler huis-tuin-keuken, en dan heb je dus wel een professionelere machine: https://www.amazon.de/dp/...fRID=BTX9G5AP8KVEDDPAQJ9S moet je alleen nog steenboortjes kopen. De accessoires zijn zeker niet de beste, maar voldoen opzich prima
Wat handgereedschap kan je eigenlijk ook niet missen met meubels en schilderijtjes etc imo. Maar dan volstaat een goedkope combitang, snijtang en een bitschroevendraaier al snel.
Wat betreft met goede boortjes uit de voeten kunnen, heb zelf een GSB 18V-85 (was een goede deal, anders had ik de GSR, non-klopboor dus, gekocht), en daar gebruik ik de klopstand nooit van aangezien ik het maar een takkeherrie vind maken en het niet duidelijk sneller gaat. Als je met de 12V varianten gaat kijken zal het verschil wellicht wel aanwezig zijn en kom je met de GSR misschien wat te kort als je gaten van bijv 10mm wil gaan boren. Met de gemiddelde 18V machine vind ik echter de klopstand wel een beetje zinloos
edit: 12v vergelijk tussen klopboor en normale accuboor: YouTube: Braucht man einen 12V Akkuschrauber mit Schlag oder ohne? GSR oder G... vanaf 11:30. Verschil is nog wel aardig, maar met een normale accuboor gaat het dus ook redelijk probleemloos eigenlijk. Het duurt alleen ietsjes langer, maar goed, wat maakt dat uit als je niet 100 gaten achter elkaar gaat boren. Klopboor heeft als grote nadeel dat er vaker wat meer speling op de kop zit door het klop mechanisme + zoals in die youtube video te zien is hij 19cm ipv 17cm, kan soms net het verschil maken.
[ Voor 26% gewijzigd door Twijfels op 26-12-2019 22:15 ]
Ben ik niet met je eens. Ja, een boorhamer werkt fijner/sneller maar afhankelijk van de betonsamenstelling kom je met een goede klopboor ook echt een heel eind. Maar je moet niet met een klopboor in beton met veel kiezen of cobalt (blauw/grijs beton) willen boren, of gaten groter dan 6mm. En in baksteen is het met rood baksteen toch wel fijn om een klopstand te kunnen gebruiken, niet per sé nodig, maar wel fijner.Twijfels schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:34:
[...]
Dat is een boorhamer
@MJV vanwaar dat je een klopboor zou willen? Gaatjes in metselwerk gaat misschien iets sneller, maar ook te doen met een normale boormachine met goede boortjes, en in beton is een klopboor ook niks waard. Dan moet je een boorhamer zoals hierboven gelinkt hebben.
[...]
Laatst puur als experiment met m'n Makita DHP481 een 5mm gaatje in beton geboord om een lijstje op te hangen. Ja, met de boorhamer zou het boren zelf sneller zijn gegaan, maar als ik de tijd voor het gereedschap en verlengsnoer pakken en opruimen meereken, was ik met de accu-klopboor toch aanzienlijk sneller klaar.
Maar als ik 8 of 10 mm in beton moet boren, dan gaat er niks boven m'n Makita HR2300 boorhamer.
@Jampot007 Heb je al eens met een machine zoals mijn 18V Makita geboord? Dat ding is sterker dan de 680W 230V AEG SB2E-680 klopboor (antieker inmiddels van ruim 30 jaar, maar werkt nog steeds).
Maar als ik een universele machine zou moeten kiezen, dan zou ik of die Bosch met verwisselbare koppen pakken of een goede klopboor, eventueel op 230v, want door gaans krachtiger voor minder geld.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Hier ook oneens met de stelling dat een klopboor geen meerwaarde heeft ten opzichte van een boorhamer. Recent nog gaten moeten boren in de tegels van de badkamer, en met het gebrek van een klopboor dit moeten doen met de boorhamer. Ik zat met geknepen billen en heb meermaals een kruisje geslagen in de hoop dat mijn tegels niet zouden breken, met alle gevolgen van dien. Gelukkig is het goed gegaan maar dit voelde niet fijn.
Voor in ieder geval bovenstaande gelegenheid voor mij niet anders dan een klopboor. Plus het gemak dat deze geïntegreerd is in een 18v machine geeft een hoop gebruiksgemak.
Voor in ieder geval bovenstaande gelegenheid voor mij niet anders dan een klopboor. Plus het gemak dat deze geïntegreerd is in een 18v machine geeft een hoop gebruiksgemak.
Zeker, in hele unieke situaties kan het voordelen opleveren maar vaak kan je dan zonder klopstand ook wel uit de voeten. Als je wat klust zou ik altijd een combihamer halen voor het grotere boorwerk en kleine hakklusjes ook altijd handig.deepbass909 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 01:16:
[...]
Ben ik niet met je eens. Ja, een boorhamer werkt fijner/sneller maar afhankelijk van de betonsamenstelling kom je met een goede klopboor ook echt een heel eind. Maar je moet niet met een klopboor in beton met veel kiezen of cobalt (blauw/grijs beton) willen boren, of gaten groter dan 6mm. En in baksteen is het met rood baksteen toch wel fijn om een klopstand te kunnen gebruiken, niet per sé nodig, maar wel fijner.
Laatst puur als experiment met m'n Makita DHP481 een 5mm gaatje in beton geboord om een lijstje op te hangen. Ja, met de boorhamer zou het boren zelf sneller zijn gegaan, maar als ik de tijd voor het gereedschap en verlengsnoer pakken en opruimen meereken, was ik met de accu-klopboor toch aanzienlijk sneller klaar.
Maar als ik 8 of 10 mm in beton moet boren, dan gaat er niks boven m'n Makita HR2300 boorhamer.
@Jampot007 Heb je al eens met een machine zoals mijn 18V Makita geboord? Dat ding is sterker dan de 680W 230V AEG SB2E-680 klopboor (antieker inmiddels van ruim 30 jaar, maar werkt nog steeds).
Maar als ik een universele machine zou moeten kiezen, dan zou ik of die Bosch met verwisselbare koppen pakken of een goede klopboor, eventueel op 230v, want door gaans krachtiger voor minder geld.
@Anniedrew Boren in tegels doe je met een tegelboor. Niet met een klopboor of boorhamer.
Ik heb nog nooit een klopboor gemist, ondanks dat ik al 2 oudere huizen volledig verbouwd heb. Ik gebruik goede steenboortjes of een combihamer voor boren in steen.
Ik heb nog nooit een klopboor gemist, ondanks dat ik al 2 oudere huizen volledig verbouwd heb. Ik gebruik goede steenboortjes of een combihamer voor boren in steen.
Ok, dan gooi ik een "hele unieke" situatie in de mix, een portiekflat uit jaren 60/70 waarvan het in de grote steden stikt. Daar wil je niet eens een boorhamer gebruiken, want die flats zijn volledig gebouwd met baksteen en gipsbeton. Met een boorhamer verpulver je het steen, maar vaak net te hard om zonder klopstand te boren.Jampot007 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:53:
[...]
Zeker, in hele unieke situaties kan het voordelen opleveren maar vaak kan je dan zonder klopstand ook wel uit de voeten. Als je wat klust zou ik altijd een combihamer halen voor het grotere boorwerk en kleine hakklusjes ook altijd handig.
Maar ook als ik een gaatje in baksteen moet boren, ben ik doorgaans toch wel erg blij met de klopboorstand. En ja, ik heb het ook zonder geprobeerd, en net als dat je met een klopboor uiteindelijk ook in beton komt, duurt het gewoon zoveel langer. Voor een enkel gaatje niet erg, maar na 10 gaatjes gaat het toch echt wel vervelen.
In nieuwbouwhuizen kan je eigenlijk niet zonder boorhamer, maar in woningen van midden jaren 70 en ouder (die nog niet met prefab beton zijn gebouwd) is een boorhamer echt zwaar overkill, maar wil je toch echt wel een klopboor hebben voor gaatjes groter dan 6mm.
En daarnaast, naast een boorhamer moet je altijd nog een andere machine hebben, bij een klopboor kom je in veel gevallen nog weg met één machine.
@deepbass909 12mm in baksteen gaat hier prima met mijn 12v Bosch en Rotec boren.
Ik ben op zoek naar eigen gereedschap.
Ik ben geen professionele klusser, maar moet zo nu en dan wel wat maken, vermaken of repareren aan/in het huis bv.
Nu heb ik een hele tijd geleden een koffertje van mijn vader gekregen met wat sleutels, tangen en hamer. En zelf heb ik nog uit mijn auto-sleutel-tijdperk een doppenset/ratel koffer.
Het is allemaal een beetje bij elkaar geraapt zooitje en overal ligt wel wat. Nu wil ik gewoon wat zaken die aardig werken en netjes opgeborgen kunnen worden.
Heb zelf al een accuboor gekocht (DeWalt DCD777S2T-QW), en nu op zoek naar wat sleutelgereedschap.
Gewoon basic stuff zoals schroevendraaiers, tangen en hamer (eventueel die doppenset vervangen).
Budget rond de €100.
Ik ben mij er van bewust (of iig zo lijkt het bij een beetje zoeken) dat ik voor dat bedrag geen kwaliteit mag verwachten.
Weten jullie een aardig setje of alternatief?
Ik ben geen professionele klusser, maar moet zo nu en dan wel wat maken, vermaken of repareren aan/in het huis bv.
Nu heb ik een hele tijd geleden een koffertje van mijn vader gekregen met wat sleutels, tangen en hamer. En zelf heb ik nog uit mijn auto-sleutel-tijdperk een doppenset/ratel koffer.
Het is allemaal een beetje bij elkaar geraapt zooitje en overal ligt wel wat. Nu wil ik gewoon wat zaken die aardig werken en netjes opgeborgen kunnen worden.
Heb zelf al een accuboor gekocht (DeWalt DCD777S2T-QW), en nu op zoek naar wat sleutelgereedschap.
Gewoon basic stuff zoals schroevendraaiers, tangen en hamer (eventueel die doppenset vervangen).
Budget rond de €100.
Ik ben mij er van bewust (of iig zo lijkt het bij een beetje zoeken) dat ik voor dat bedrag geen kwaliteit mag verwachten.
Zit op mobiel dus ff geen linkjes.NeutraleTeun schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:50:
Budget rond de €100.
Voor tangen etc wellicht Mannesmann een overweging, budget merk maar wel met groot assortiment volgens mij en wordt o.a. door velen op het motor forum naar tevredenheid gebruikt.
Vanwege je budget zou ik voor de schroevendraaiers dan gewoon een bitschroevendraaier met alle bitjes kopen om kosten te drukken. Eventueel los een setje ph + pz + sleuf schroevendraaiers, maar met bitschroevendraaier krijg je alles net zo goed voor elkaar. Als het lukt binnen busget zou ik voor schroevendraaier met bitjes dan een Wera setje zoeken. Hamer hoeft geen merk te zijn maar kan je wel een goedkope pakken.
Daar dacht ik ook over na. Om setjes los te kopen (en dan iets meer kwaliteit). Maar dan moet ik iets vinden om alles netjes/overzichtelijk bij elkaar te houden.
Ja dat is de overweging. Elk merk heeft zo zijn sterktes en zwaktes dus geef ik de voorkeur aan los kopen. Een echt fijne set met net alles wat je wilt, en dan ook enige kwaliteit wordt lastig voor €100 denk ik. Kan je het beter los kopen en een handige tas of trolley oid kopen, dat hoeft ook niet heel duur te zijn.NeutraleTeun schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:23:
Daar dacht ik ook over na. Om setjes los te kopen (en dan iets meer kwaliteit). Maar dan moet ik iets vinden om alles netjes/overzichtelijk bij elkaar te houden.
Van de week een showroom model kapschuur "op de kop getikt". Helaas niet alle schroeven er netjes uit gekregen, dus een aantal zijn of dol, of afgebroken.
Tips? Uitdraai setje, de online ervaringen wisselen. Uitboren? Of anders boor ik er gewoon een gat naast, ook geen probleem!
Tips? Uitdraai setje, de online ervaringen wisselen. Uitboren? Of anders boor ik er gewoon een gat naast, ook geen probleem!
Met zo'n budget en deze wensen zou ik het faseren en sparen i.p.v. ineens allemaal B-keus halen.NeutraleTeun schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:50:
Budget rond de €100.
Nog geen bitset? Dan die van DeWalt links laten liggen en een Wera-setje kopen. Bijvoorbeeld Bit-Check 30 BiTorsion 1 en dan een Wera 810/1 of 816R erbij. De bitjes kun je ook met je machine gebruiken. Zit je wel al rond de helft van je budget.
Metaalboortje + linkse tapaergrimm374 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:21:
Van de week een showroom model kapschuur "op de kop getikt". Helaas niet alle schroeven er netjes uit gekregen, dus een aantal zijn of dol, of afgebroken.
Het kost even wat werk, maar tot nu toe heb ik nagenoeg elke schroef of bout er uit gekregen waar dat nodig was
edit: @NeutraleTeun nu via de pc. Je gaf aan tangen, hamer en schroevendraaiers plus evt, vervanging voor de ratels. Als we dan naar kwaliteit kijken wordt het ietsjes boven budget, €117,56 op dit moment, maar dan zou ik dit kopen:
Knipex combitang + snijtang + waterpomptang
Mannessmann klauwhamer
Mannessmann bankhamer want soms/vaak is een klauwhamer gewoon te lomp
Prachtig wera bitsetje met ratel, doppen en schroevendraaier
Zo ben je eigenlijk al wel vrij compleet voor heel veel huis-tuin-keuken klusjes. Wat ik zelf alleen nog vaak pak is een punttang. Toch dan maar de knipex gekozen omdat die gewoon superieur zijn
[ Voor 48% gewijzigd door Twijfels op 27-12-2019 18:38 ]
Op bol.com staan twee gereedschapskoffers voor +- €100 euro van Kreator als dat is wat je zoekt. Prima spul voor simpele huis tuin en keukenklusjes. Je hebt geen Knipex Wera XXXL SuperSpecial schroevendraaiertang nodig om een keukenkastje te repareren.NeutraleTeun schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:50:
Budget rond de €100.
Amazon doet het voor €80. Bij zo'n setje waar je €0,31 per stuk gereedschap betaalt krijg ik het idee dat je risico loopt dat de dop 10mm zomaar groter kan zijn dan de 13mm dopBobmeister schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:24:
[...]
Op bol.com staan twee gereedschapskoffers voor +- €100 euro van Kreator als dat is wat je zoekt. Prima spul voor simpele huis tuin en keukenklusjes. Je hebt geen Knipex Wera XXXL SuperSpecial schroevendraaiertang nodig om een keukenkastje te repareren.

edit: 31 cent is niet helemaal eerlijk, aangezien ze zo slim(?) zijn om bij de 253 delen ook 130 spijkers etc mee te tellen
[ Voor 8% gewijzigd door Twijfels op 27-12-2019 19:35 ]
Sleuf in slijpen en groot sleufbit gebruiken.aergrimm374 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:21:
Of een torxbit er in slaan. Hangt een beetje af van soort schroef.
De afgebroken exemplaren.. tja, als je gewoin er naast kunt schroeven; doen.
Nee, maar goed passende schroevendraaiers werken wel een stuk fijner. Vandaar de Wera bitsets, wat goed past, en meteen ook bruikbaar is op de schroeftol.Bobmeister schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:24:
Op bol.com staan twee gereedschapskoffers voor +- €100 euro van Kreator als dat is wat je zoekt. Prima spul voor simpele huis tuin en keukenklusjes. Je hebt geen Knipex Wera XXXL SuperSpecial schroevendraaiertang nodig om een keukenkastje te repareren.
En als je een Knipex zijsnijtang hebt gebruikt, ben je blij dat je nooit meer hoeft te wrikken om dat laatste stukje metaaldraad door te krijgen, omdat die goedkopere zijsnijtangen toch net wat meer speling hebben en daardoor net niet zo fijn knippen.
Met goedkoper spul kom je er ook, maar het werkt fijn om goed spul te hebben. En handgereedschap kan goed een leven lang meegaan, dus over de jaren heen valt die investering best mee. Als je er nu niet het budget voor hebt, kun je beter eerst nagaan wat je echt nodig hebt, en dat dan aanschaffen, de rest komt dan later wel.
Er zijn toch altijd dingen die je later nog nodig blijkt te hebben, dus je bent toch nooit in één keer helemaal klaar.
Of dat je een waterleiding op de meest onmogelijke plek probeert af te takken, maar je niet de juiste baco hebt om de knelkoppeling dicht te draaien in precies die ruimte. Dan ben je blij dat de lokale groothandel precies de baco heeft die je nodig hebt, zodat je de rest van het weekend niet zonder water zit
@wheel was wel van plan om een DeWalt setje te kopen. Nu maar even met wachten dan.
@Bobmeister die had ik inderdaad al gezien, en daar ontstond ook de twijfel (plus er zitten wat zaken in die beetje nutteloos zijn).
@Twijfels de hamers zojuist besteld. De rest even morgen voor gaan zitten/kijken.
Zit er veel verschil (behalve extra doppen) tussen deze bitset en die van @wheel erboven?
@Bobmeister die had ik inderdaad al gezien, en daar ontstond ook de twijfel (plus er zitten wat zaken in die beetje nutteloos zijn).
@Twijfels de hamers zojuist besteld. De rest even morgen voor gaan zitten/kijken.
Zit er veel verschil (behalve extra doppen) tussen deze bitset en die van @wheel erboven?
Ik neem aan dat deze dan wordt bedoeld door @wheel . Daar zit geen schroevendraaier, geen ratel en geen doppen bij. Die ratel vind ik echt geniaal en ga je uiteindelijk best vaak erbij pakken, lekker makkelijk voor op de kleine plekjes en om hoekjes etcNeutraleTeun schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:29:
@wheel was wel van plan om een DeWalt setje te kopen. Nu maar even met wachten dan.
Zo'n bitrateltje is inderdaad superhandig. Dan hoef je ook niet direct naar een L-sleutel set voor inbus en torx te zoeken, want die heb je dan in feite al (alhoewel voor sommige plekken een L-sleutel toch nog wel nodig kan zijn, net als dat je met een bithouder ook niet in alle situaties een schroevendraaier kan vervangen).
Wel even als opmerking bij die eerste gelinkte Wera set, die bithouder (schroevendraaier) is wel erg klein, dus als je wat meer kracht wilt zetten, zul je een wat normaler formaat bithouder nodig hebben.
Wel even als opmerking bij die eerste gelinkte Wera set, die bithouder (schroevendraaier) is wel erg klein, dus als je wat meer kracht wilt zetten, zul je een wat normaler formaat bithouder nodig hebben.
Een baco is een Bacardi-Cola. Bahco is een merk gereedschap dat ook verstelbare moersleutels maakt, voor als je niet de juiste maat steeksleutel bij de hand hebt. Het is een merknaam die soortnaam geworden is (zoals Luxaflex), maar eigenlijk is het k*tgereedschap. Of zoals James May al zei: "A tool for charlatans".CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:23:
Of dat je een waterleiding op de meest onmogelijke plek probeert af te takken, maar je niet de juiste baco hebt om de knelkoppeling dicht te draaien in precies die ruimte. Dan ben je blij dat de lokale groothandel precies de baco heeft die je nodig hebt, zodat je de rest van het weekend niet zonder water zit
Er is geen 'juiste bahco'. De enige 'juiste bahco' is de bacho die je net bij het oud ijzer hebt gegooid. Je gebruikt zo'n ding alleen maar omdat je niet het juiste gereedschap hebt
Lees: er is altijd een excuus om een 27mm, 32mm of whatever mm steek- of ringsleutel aan te schaffen...
[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 27-12-2019 23:01 ]
Punctuality is the politeness of kings
Weet ikdreamscape schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:59:
[...]
Het is een merknaam die soortnaam geworden is (zoals Luxaflex), maar eigenlijk is het k*tgereedschap.
Behalve als de steeksleutel niet past en de verstelbare sleutel welEr is geen 'juiste bahco'. De enige 'juiste bahco' is de bacho die je net bij het oud ijzer hebt gegooid. Je gebruikt zo'n ding alleen maar omdat je niet het juiste gereedschap hebt
Lees: er is altijd een excuus om een 27mm, 32mm of whatever mm steek- of ringsleutel aan te schaffen...
Dan heb je ofwel:CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:10:
Behalve als de steeksleutel niet past en de verstelbare sleutel wel
- een volkomen versleten moer en dan mag je een waterpomptang (die je werkstuk wellicht nog meer beschadigt, maar meer grip heeft) gebruiken;
- gewoon de verkeerde maat steeksleutel.
Overigens snap ik dat er situaties zijn met niet-beschadigde moeren met rare Engelse maten waarvoor zelfs de ervaren klusser geen steeksleutel heeft. Een goed excuus om iets beters aan te schaffen.
Maar een waterleiding, daarvoor gebruik je iets van 19 tot 24mm, toch? In die maten heeft een bovengemiddelde klusser (lezers van dit topic hebben iets beter gereedschap dan een standaard klusser, lijkt me) toch wel een steeksleutel in huis?
Zo nee, kom ik terug op mijn eerdere uitspraak: er is altijd een excuus om beter gereedschap te kopen.
Geloof me nu maar, er was geen ruimte voor welke andere tool dan ook. Anders had ik ook niet zulke zweethandjes gehad toen ik het met al het gangbare gereedschap niet lukte.dreamscape schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:29:
[...]
Zo nee, kom ik terug op mijn eerdere uitspraak: er is altijd een excuus om beter gereedschap te kopen.

Het betreft de T-stukken tussen de twee buizen in
Dit is nieuw voor mij, ik ga mij eens inlezen! De reden dat ik hier op het forum zit uiteraard!Nivado schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:03:
@Anniedrew Boren in tegels doe je met een tegelboor. Niet met een klopboor of boorhamer.
Dat is toch een bestaande maat moer? Daar past toch de juiste maat steeksleutel op? Juist op dit soort krappe plekken lijkt een steeksleutel me veel handiger dan een onnodig grote Bahco.CurlyMo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:40:
[...]
Geloof me nu maar, er was geen ruimte voor welke andere tool dan ook. Anders had ik ook niet zulke zweethandjes gehad toen ik het met al het gangbare gereedschap niet lukte.
[Afbeelding]
Het betreft de T-stukken tussen de twee buizen in
Sleuteltang >> Verstelbare moersleutel. Vooral als je de hoeken mooi wilt houden.
En dat alleen wanneer je geen goed passend gereedschap hebtkabeltjekabel schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:04:
Sleuteltang >> Verstelbare moersleutel. Vooral als je de hoeken mooi wilt houden.
24mm qua steeksleutel zit niet in de standaard 8-delige sets.
Bij die sleutelsets moet je dan ook direct de grootste kopen. Bijvoorbeeld 12-delige set. Dan zit daar min of meer alles van 6 tm 32 in. Set-voordeel is meestal wel de moeite. Zo is 6-delig + 1 losse vaak net zo duur als 8-delige set. En uiteindelijk kom je dan weer een of andere stom ding met 21 of 23 tegen in een auto
De zeskant maten zijn ooit ook allemaal iets opgerekt waardoor van oud spul de maten net wat kleiner zijn. Erg handig allemaal.
Naja, passende ringsleutel heeft de voorkeur. Maar voor zo'n leiding die al dicht zit werkt dat niet. Daar zijn dan wel weer open ringsleutels voor... maar goed; dan kun je bezig blijven. Om dat dan weer op koppel aan te draaien moet je natuurlijk ook de opzetsteeksleutels ("crowfoot wrench") hebben en zo gaat dat maar door. Ringratelsleutels; ook makkelijk. Uiteraard zowel met knik als vlak
Bij die sleutelsets moet je dan ook direct de grootste kopen. Bijvoorbeeld 12-delige set. Dan zit daar min of meer alles van 6 tm 32 in. Set-voordeel is meestal wel de moeite. Zo is 6-delig + 1 losse vaak net zo duur als 8-delige set. En uiteindelijk kom je dan weer een of andere stom ding met 21 of 23 tegen in een auto

De zeskant maten zijn ooit ook allemaal iets opgerekt waardoor van oud spul de maten net wat kleiner zijn. Erg handig allemaal.
Sleuteltang past altijd goeddreamscape schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:07:
[...]
En dat alleen wanneer je geen goed passend gereedschap hebt
Naja, passende ringsleutel heeft de voorkeur. Maar voor zo'n leiding die al dicht zit werkt dat niet. Daar zijn dan wel weer open ringsleutels voor... maar goed; dan kun je bezig blijven. Om dat dan weer op koppel aan te draaien moet je natuurlijk ook de opzetsteeksleutels ("crowfoot wrench") hebben en zo gaat dat maar door. Ringratelsleutels; ook makkelijk. Uiteraard zowel met knik als vlak
Nee, een sleuteltang past altijd net niet goed.
Ik heb bij de kringloopwinkel een licht roestige 24 Gedore steek/ringsleutel gekocht voor €2,50, Ik vermoed dat er genoeg mogelijkheden zijn tussen die deal en het aanschaffen van een complete set met grote maten.
Een snelle zoektocht levert op dat je een 24/27mm steeksleutel voor 11 euro kunt kopen bij Toolstation. Wel van het merk Bahco, overigens
Ik heb bij de kringloopwinkel een licht roestige 24 Gedore steek/ringsleutel gekocht voor €2,50, Ik vermoed dat er genoeg mogelijkheden zijn tussen die deal en het aanschaffen van een complete set met grote maten.
Een snelle zoektocht levert op dat je een 24/27mm steeksleutel voor 11 euro kunt kopen bij Toolstation. Wel van het merk Bahco, overigens
Nee, een sleuteltang past zelfs nog beter dan een steeksleutel.dreamscape schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:25:
Nee, een sleuteltang past altijd net niet goed.
Nog altijd minder dan een ringsleutel ja, maar dat is dus sowieso vaak geen optie.
[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-12-2019 00:56 ]
Dag Tweakers en Tweakerettes,
Zeker niet merkgebonden hierin.
Natuurlijk wel passie, Makita Dewalt n Milwaukee.
Verder ben ik van mening dat de machine voor je moet werken en niet andersom.
Hierom ook geen gebreken gewenst en Bosch blauw ipv groen,
Iemand een mening? Vroeger veel Dewalt gebruikt en ken t als stevige machines.
Sinds kort Makita n niks te klagen. Enige bekenden defecten?
Zeker niet merkgebonden hierin.
Natuurlijk wel passie, Makita Dewalt n Milwaukee.
Verder ben ik van mening dat de machine voor je moet werken en niet andersom.
Hierom ook geen gebreken gewenst en Bosch blauw ipv groen,
Iemand een mening? Vroeger veel Dewalt gebruikt en ken t als stevige machines.
Sinds kort Makita n niks te klagen. Enige bekenden defecten?
Mits je de tang de goede kant op zet, (net als bij een waterpomptang), zet hij zich op beide vlakken geheel vast zonder te beschadigen (en zonder dat je daar hard voor hoeft te knijpen).kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:56:
[...]
Nee, een sleuteltang past zelfs nog beter dan een steeksleutel.
Nog altijd minder dan een ringsleutel ja, maar dat is dus sowieso vaak geen optie.
Bij een ringsleutel hou je altijd iets speling anders krijg je hem er niet over/omheen..
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ringsleutel kan in het midden pakken, sleuteltang niet. De kracht komt bij sleuteltang en steeksleutels altijd op de hoekjes.
Idem met dopsleutels. Die van mij hebben zeg maar bolle vlakken waardoor ze de zeskant in net naast het midden van de zijdens aangrijpen. Je hebt ook doppen die gewoon vlakke zijden hebben; dan pak je de zeskant op de hoeken en heb je al snel dat je de boel rond draait. Verschil is dan wel dat met zo'n dop je hem op 6 hoeken pakt, met een steeksleutel maar op 2 hoeken.
Met de Wera Joker steeksleutels kun je ze dan nog op 4 hoeken pakken, mits je ruimte hebt om van de zijkant te komen.
Idem met dopsleutels. Die van mij hebben zeg maar bolle vlakken waardoor ze de zeskant in net naast het midden van de zijdens aangrijpen. Je hebt ook doppen die gewoon vlakke zijden hebben; dan pak je de zeskant op de hoeken en heb je al snel dat je de boel rond draait. Verschil is dan wel dat met zo'n dop je hem op 6 hoeken pakt, met een steeksleutel maar op 2 hoeken.
Met de Wera Joker steeksleutels kun je ze dan nog op 4 hoeken pakken, mits je ruimte hebt om van de zijkant te komen.
[ Voor 66% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-12-2019 04:36 ]
Ik heb nog nooit doppen gezien met rechte kanten aan de binnenkant, eerlijk gezegd. Ik geloof wel dat ze bestaan, want ik heb ook ringsleutels gezien die een echte karteltand hadden (op plekken waar het netjes afgewerkt was, in ieder geval).
Maar goed, @CurlyMo had het over een waterleiding aandraaien, daar heb je geen maximale grip en kracht voor nodig.
Maar goed, @CurlyMo had het over een waterleiding aandraaien, daar heb je geen maximale grip en kracht voor nodig.
@dreamscape @Teijgetje wat @kabeltjekabel bedoelt met sleuteltang is zo’n geweldige van knipex denk ik, en ja die passen altijd beter dan een steeksleutel zoals hij terecht zegt
https://www.klium.nl/knip...5xQKwEAQYAyABEgKzcfD_BwE#
[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 28-12-2019 08:25 ]
@dreamscape Nope, steeksleutel paste niet.
Ik heb bij makita altijd meer of mindere ergonomieproblemen.Lcanrinus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 01:01:
Sinds kort Makita n niks te klagen.
Laatst een nieuwe multi-tool gekocht. Zo een zonder quick-release.
Wie bij Makita op het idee gekomen is om er onderaan - bij de vijs om de tools vast te zetten- een rondel met opstaande randen te zetten heeft deze machine niet vaak gebruikt.
Zou me bij messing fittingwerk niet zo snel druk maken over de juiste tang / sleutel, en er gewoon opzetten wat je voorhanden hebt, en waarmee je erbij kunt. Dat zal meestal een bahco / waterpomptang zijn.
Als je aan machines gaat werken wordt het een ander verhaal, en al helemaal als er aandraaimomemten spelen
Als je aan machines gaat werken wordt het een ander verhaal, en al helemaal als er aandraaimomemten spelen
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met Airmec? Zit te kijken naar een nieuwe compressor binnenkort, en de Airmec variant heeft dezelfde prestaties als een Airpress Pro voor ietsjes minder geld, maar met als belangrijkste punt dat hij ook een stuk stiller is.
Airpress zelf lees je ook redelijk wat negatieve verhalen over, echter gaat het dan altijd om de normale variant, niet de Pro versies.
Kan bijzonder weinig vinden over Airmec verder, vrijwel nergens een review of wat dan ook..
Airpress zelf lees je ook redelijk wat negatieve verhalen over, echter gaat het dan altijd om de normale variant, niet de Pro versies.
Kan bijzonder weinig vinden over Airmec verder, vrijwel nergens een review of wat dan ook..
Hallo, ben op zoek naar bitjes die geschikt zijn voor slagschroevendraaiers. Nu wil ik ook iets langere bits hebben, zeg 50mm.
Nu heeft Wera een setje met 6 bitjes voor €26,95 met 6 langere bits.
https://www.weragereedsch...e-bits-4013288158635.html
Er is ook een Boschsetje voor €44,71.
https://www.toolnation.nl...et-36-delig.html?sqr=bit&
Maakt het iets uit qua kwaliteit?
Verwijderd
Die setjes zijn qua assortiment nu niet echt met elkaar te vergelijken?
Met beide zal je geen verkeerde keus maken. Afhankelijk wat je ermee gaat doen, zoals vaker gezegd, is dat setje van Bosch prima. Persoonlijk ga ik voor Wera maar dat is een bewuste keuze geweest.
En beide setjes zijn op Amazon.de een stuk goedkoper.
https://www.amazon.de/dp/...fRID=BGSN6JBZAPKMCZ2K7FMV
https://www.amazon.de/dp/...+mm&qid=1577531593&sr=8-6
Met beide zal je geen verkeerde keus maken. Afhankelijk wat je ermee gaat doen, zoals vaker gezegd, is dat setje van Bosch prima. Persoonlijk ga ik voor Wera maar dat is een bewuste keuze geweest.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2019 12:13 ]
Bitjes van Bosch zijn meestal gewoon made in China, qua kwaliteit zullen de Wera bits beter zijn. Je kan mazzel hebben met die Bosch sets, maar je kan ook pech hebben met die kwaliteit.
Zelf laatst deze set gekocht: Milwaukee erg tevreden mee. De Wera en Bosch setjes krijgen nog best veel negatieve reviews vond ik. Milwaukee is ook gewoon een top merkNorinco schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:00:
Hallo, ben op zoek naar bitjes die geschikt zijn voor slagschroevendraaiers. Nu wil ik ook iets langere bits hebben, zeg 50mm.
Verwijderd
@Twijfels Die Milwaukee bitjes/setjes 1x geprobeerd voor mijn zwager die werkt in de bouw. Na 3 maanden was alles verroest. Ook de bitjes die niet werden gebruikt.
Bijzonder slechte ervaring mee.
Bijzonder slechte ervaring mee.
Volgens mij heeft Wera geen combiset met lange en korte bits. Maar er zal zeker prijs verschil zijn. Klussen zijn schuur in elkaar schroeven en een kapschuur.Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:10:
Die setjes zijn qua assortiment nu niet echt met elkaar te vergelijken?
Verwijderd
Je geeft aan dat je 50mm bitjes zoekt. Niet dat je een combinatie van korte en lange bitjes zoekt. Je geeft als voorbeeld 2 compleet verschillende setjes van verschillende kwaliteit.Norinco schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:22:
[...]
Volgens mij heeft Wera geen combiset met lange en korte bits. Maar er zal zeker prijs verschil zijn. Klussen zijn schuur in elkaar schroeven en een kapschuur.
Waar ben je nu precies naar op zoek?
Milwaukee bits zijn net als Bosch bits gewoon made in China. Je kan er geluk mee hebben, maar ze kunnen ook slecht zijn.Twijfels schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:19:
Zelf laatst deze set gekocht: Milwaukee erg tevreden mee. De Wera en Bosch setjes krijgen nog best veel negatieve reviews vond ik. Milwaukee is ook gewoon een top merk
Die bitjes van milwaukee zijn 2 euro per duo in de btw bij bouwmaat, daar kun je er heel wat mee verslijten.
Ben je 6 euro kwijt voor pz2,ph2,tx20.
Ben je 6 euro kwijt voor pz2,ph2,tx20.
K to the KillaZ
Even afgezien van de kwaliteit, ik heb een setje met langere bithouders gekocht, bereik je daarmee niet hetzelfde doel als met de 50mm bits?Norinco schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:00:
Het hangt er een beetje vanaf wat je doet. Ik gebruik mijn 18v boor met de slipkoppeling soms als ik veel schroeven uit een apparaat moet halen. Dan past je bithouder vaak niet als een schroef een beetje verzonken zit.MJV schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:48:
[...]
Even afgezien van de kwaliteit, ik heb een setje met langere bithouders gekocht, bereik je daarmee niet hetzelfde doel als met de 50mm bits?
Zelf heb ik op proef een setje van Sabrecut van Amazon gehaald. Tot nu toe doen ze het prima.
Verzonken schroeven zijn ook de hele reden dat ik uiteindelijk Torx schroevendraaiers gekocht hebt ipv losse bits op zo'n bithouder met handvat te blijven gebruiken.
Goed punt, maar schroeven haal je dan weer niet uit een apparaat met een slagschroevendraaier neem ik aanPyramiden schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:08:
[...]
Het hangt er een beetje vanaf wat je doet. Ik gebruik mijn 18v boor met de slipkoppeling soms als ik veel schroeven uit een apparaat moet halen. Dan past je bithouder vaak niet als een schroef een beetje verzonken zit.
Zelf heb ik op proef een setje van Sabrecut van Amazon gehaald. Tot nu toe doen ze het prima.
Klopt, inderdaad. Loshalen heb ik nog wel eens gedaan, maar met vastzetten loop je het risico alles tot pulp te draaienMJV schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:25:
[...]
Goed punt, maar schroeven haal je dan weer niet uit een apparaat met een slagschroevendraaier neem ik aan.
Als je dan toch lange koopt zou ik zelf gewoon losse scoren. Echt duur zijn ze ook niet, en dan kan je ze zowel in de boor, als in de slagschroevendraaier gebruiken.
Ik heb gewerkt bij een installatiebedrijf en ook daar gebruiken ze gewoon een Bahco of een Knipex sleuteltang hoor, als je voor alles een steeksleutel moet gaan meenemen word je gereedschapskist 50 kilo.dreamscape schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:29:
[...]
Maar een waterleiding, daarvoor gebruik je iets van 19 tot 24mm, toch? In die maten heeft een bovengemiddelde klusser (lezers van dit topic hebben iets beter gereedschap dan een standaard klusser, lijkt me) toch wel een steeksleutel in huis?
Als het professioneel zonder steeksleutel kan moet dat voor die ene koppeling ook zeker kunnen
Bovendien zit er op een steeksleutel ook altijd een tolerantie, anders krijg je m er niet makkelijk op. Bij een verstelbare moersleutel met weinig speling zal je niet veel sneller beschadigen.
[ Voor 11% gewijzigd door Jampot007 op 28-12-2019 16:49 ]
Ik ben opzoek naar langere bits. Maar kwam eigenlijk alleen setjes tegen van Bosch met lang en kort. Maar na wat zoeken op de Bosch site en via de alwetende Google, heb ik ook een dergelijk setje gevonden van Bosch als de Wera.Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:24:
[...]
Je geeft aan dat je 50mm bitjes zoekt. Niet dat je een combinatie van korte en lange bitjes zoekt. Je geeft als voorbeeld 2 compleet verschillende setjes van verschillende kwaliteit.
Waar ben je nu precies naar op zoek?
https://www.gereedschapce...ouLGTzSdE7sMaAhItEALw_wcB
Alleen als ik dan het commentaar lees, ga ik weer twijfelen. Zucht keuzes, keuzes, keuzes.
Verwijderd
Bitjes koop je niet voor het leven. Het zijn gewoon verbruiksmaterialen net als schroeven. Niet te moeilijk over doen. Bouw je 1 keer een schuurtje? Neem dat setje van Bosch en klaar.
Je kunt hier eens kijken:Norinco schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:06:
[...]
Ik ben opzoek naar langere bits. Maar kwam eigenlijk alleen setjes tegen van Bosch met lang en kort. Maar na wat zoeken op de Bosch site en via de alwetende Google, heb ik ook een dergelijk setje gevonden van Bosch als de Wera.
https://www.gereedschapce...ouLGTzSdE7sMaAhItEALw_wcB
Alleen als ik dan het commentaar lees, ga ik weer twijfelen. Zucht keuzes, keuzes, keuzes.
https://www.hbm-machines..../bits-en-bitsets/pagina-1
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Beste medetweakers,
Voor mijn verbouwing vanaf komende april ben ik opzoek naar een aantal elektrische gereedschappen ik heb er een aantal geselecteerd hebben jullie nog tips?
Breekhamer:
Afbeitelen van vloer en badkamer tegels (onbekend of dit in cement of met lijm is geplaatst) heb de volgende apparaten gevonden. Mijn voorkeur gaat uit naar de 871 ivm prijs scheelt 300 euro, echter indien cement tegels onmogelijk af te beitelen zijn dan hoor ik dat graag.
Makita HM0871C Breekhamer (8,1 joule en 1110Watt)
Makita HM1111C Breekhamer (11,2 joule en 1300watt)
Makita HM1213C Breekhamer (18,6 joule en 1500Watt)
Sleuvenzaag (sleuvenslijper):
Verwerken electra pijpen/ waterleiding/ verwarmingsleiding in de betonnen/ Ytong wanden.
Makita SG1251J Sleufzaagmachine
Afkortzaag:
Makita LS1018LN Afkortzaagmachine
Metabo KGS 254 M Afkortzaagmachine
Graag jullie advies.
Voor mijn verbouwing vanaf komende april ben ik opzoek naar een aantal elektrische gereedschappen ik heb er een aantal geselecteerd hebben jullie nog tips?
Breekhamer:
Afbeitelen van vloer en badkamer tegels (onbekend of dit in cement of met lijm is geplaatst) heb de volgende apparaten gevonden. Mijn voorkeur gaat uit naar de 871 ivm prijs scheelt 300 euro, echter indien cement tegels onmogelijk af te beitelen zijn dan hoor ik dat graag.
Makita HM0871C Breekhamer (8,1 joule en 1110Watt)
Makita HM1111C Breekhamer (11,2 joule en 1300watt)
Makita HM1213C Breekhamer (18,6 joule en 1500Watt)
Sleuvenzaag (sleuvenslijper):
Verwerken electra pijpen/ waterleiding/ verwarmingsleiding in de betonnen/ Ytong wanden.
Makita SG1251J Sleufzaagmachine
Afkortzaag:
Makita LS1018LN Afkortzaagmachine
Metabo KGS 254 M Afkortzaagmachine
Graag jullie advies.
Breekhamer laten voor wat ie is en een een combihamer kopen. Mocht je echt een breekhamer nodig hebben, huur hem voor een dagje. Voor muurtegels is een breekhamer sowieso veel te zwaar, dan hou je letterlijk geen muur over. Met combihmer met beitel gaat muurtegels prima.
Vloer huur je er een voor als dat echt nodig is. Maar dan moeten ze onderhand in de beton liggen, nders krijg je ze zo wel los met een combihamer op beitelstand.
Vloer huur je er een voor als dat echt nodig is. Maar dan moeten ze onderhand in de beton liggen, nders krijg je ze zo wel los met een combihamer op beitelstand.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@michelv5 Hierbij mijn mening.
Breekhamer: Voor het verwijderen van tegels zwaar overkill. Je sloopt je muur en de dekvloer. Met mijn 2.2J combihamer ging dit prima. Breekhamers zijn voor het slopen van muren en vloeren. Daarnaast zou ik niet snel voor een Makita gaan. Metabo en Bosch pro bieden veel meer waar voor hun geld. Een Bosch 2-28 bijvoorbeeld zou een mooie machine zijn voor de genoemde klussen.
Sleuvenfrees: Ik adviseer die van de Lidl (met goede schijven voor het beton deel), of een te huren. Tenzij je loodgieter of elektricien van beroep bent heb je dat ding zo weinig nodig dat het kopen van een Makita o.i.d. hiervoor gewoon zonde is.
Afkortzaag: Die twee zijn totaal niet te vergelijken. De Metabo heeft wat meer speling eventueel en nog wat afstel werk achteraf, maar meer zaag bereik. Ik zou eerder de KGS216M vergelijken met de Makita. Echt de instap klasse. De Makita is kleiner (blad), maar echt een paar klasses hoger en daarmee een stuk duurder. Daar tussen zitten nog een paar Dewalts en Bosch Pro machines. Ik zou eerder een Dewalt aanraden. Daar lees ik veel goede ervaringen over in dit topic.
Ik ben zelf behoorlijk Makita minded. Voor veel machines zijn ze in mijn ogen de betere keuze (18V accu en inval zagen bijvoorbeeld), maar voor sommige type machines zijn ze gewoon niet de beste keus.
Breekhamer: Voor het verwijderen van tegels zwaar overkill. Je sloopt je muur en de dekvloer. Met mijn 2.2J combihamer ging dit prima. Breekhamers zijn voor het slopen van muren en vloeren. Daarnaast zou ik niet snel voor een Makita gaan. Metabo en Bosch pro bieden veel meer waar voor hun geld. Een Bosch 2-28 bijvoorbeeld zou een mooie machine zijn voor de genoemde klussen.
Sleuvenfrees: Ik adviseer die van de Lidl (met goede schijven voor het beton deel), of een te huren. Tenzij je loodgieter of elektricien van beroep bent heb je dat ding zo weinig nodig dat het kopen van een Makita o.i.d. hiervoor gewoon zonde is.
Afkortzaag: Die twee zijn totaal niet te vergelijken. De Metabo heeft wat meer speling eventueel en nog wat afstel werk achteraf, maar meer zaag bereik. Ik zou eerder de KGS216M vergelijken met de Makita. Echt de instap klasse. De Makita is kleiner (blad), maar echt een paar klasses hoger en daarmee een stuk duurder. Daar tussen zitten nog een paar Dewalts en Bosch Pro machines. Ik zou eerder een Dewalt aanraden. Daar lees ik veel goede ervaringen over in dit topic.
Ik ben zelf behoorlijk Makita minded. Voor veel machines zijn ze in mijn ogen de betere keuze (18V accu en inval zagen bijvoorbeeld), maar voor sommige type machines zijn ze gewoon niet de beste keus.
@Nivado Hartelijk dank voor je advies.
Er worden ook een aantal muren gesloopt dus vandaar dat ik naar een breekhamer kijk. Zal eens verder kijken naar een goede combihamer, de 3-28 is te koop bij de betreffende winkel waar ik wil bestellen. Ook een betere keuze dan?
Sleuvenfrees, nee ben geen elektricien maar er worden zeer veel leiding verlegd/nieuw aangelegd vandaar dat ik voor een degelijke machine wil en niet de lidl versie.
Voor de afkortzaag kwam ik met de makita vanwege het zaagbereik. De winkelwaar we vanuit het werk bestellen hebben ze van Bosch alleen de GCM 12 SDE deze is echt een stuk duurder.
Er worden ook een aantal muren gesloopt dus vandaar dat ik naar een breekhamer kijk. Zal eens verder kijken naar een goede combihamer, de 3-28 is te koop bij de betreffende winkel waar ik wil bestellen. Ook een betere keuze dan?
Sleuvenfrees, nee ben geen elektricien maar er worden zeer veel leiding verlegd/nieuw aangelegd vandaar dat ik voor een degelijke machine wil en niet de lidl versie.
Voor de afkortzaag kwam ik met de makita vanwege het zaagbereik. De winkelwaar we vanuit het werk bestellen hebben ze van Bosch alleen de GCM 12 SDE deze is echt een stuk duurder.
Ten eerste: waarom zo krampachtig kijken naar één winkel? Duitsland is veelal een stuk goedkoper met elektrisch gereedschap dan hier in Nederland. (edit: zie vanuit werk, controleer alsnog even of dat wel echt goedkoper is)michelv5 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:14:
De 3-28 is ook prima geschikt, evenveel vermogen als de 2-28.
Wat betreft sleuvenfrees, andere optie is wellicht een degelijke haakse slijper met stofkap halen, moet je wel voor elke sleuf twee keer er langs, maar daar heb je later in ieder geval nog wat aan. Maar mocht je van mening zijn dat je echt een degelijke sleuvenfrees wil hebben dan prima. De Metabo MFE 40 werd hier laatst genoemd, lijkt me een erg mooie machine. Voordeel is dat je gelijk het deel er tussen niet meer weg hoeft te bikken. Als je dan toch een degelijke wil zou ik die kopen
@michelv5 De 3-28 zou ik niet zo snel doen. De 2-28 is lichter (3.1 kg vs 3.6) en sterker 3.2J vs 3.1 en 880W vs 800W. Als ik kijk naar de voordelen van ieder, is bij de 3-28 alleen de compactheid wat de 2-28 niet heeft. Daar in tegen heeft de 2-28 bijvoorbeeld KickBack Control, Als ik de functie vergelijk heeft de 2-28 veel meer, maar mist niets.
Zoals Twijfels ook meldt: kijk ook eens in Duitsland. Daar liggen de prijzen voor met name Metabo en Bosch pro vaak veel lager, en in iets mindere mate Makita ook. Bij Amazon bijvoorbeeld zijn regelmatig Bosch pro aanbiedingen, ook voor de 2-28.
Zoals Twijfels ook meldt: kijk ook eens in Duitsland. Daar liggen de prijzen voor met name Metabo en Bosch pro vaak veel lager, en in iets mindere mate Makita ook. Bij Amazon bijvoorbeeld zijn regelmatig Bosch pro aanbiedingen, ook voor de 2-28.
Ik zou vooral ook op de bekende 2de hands sites blijven kijken. Er komen af en toe wel eens wat interessante dingen voorbij. Jaar of 3 geleden een Bosch 4-32 uit een oude winkelinventaris gekocht, eigenlijk nieuw maar met een paar krassen erop. Zat een doosje boren en beitels bij. L-boxx erbij gezocht en tot op heden een super fijne machine zonder problemen voor een hele goeie prijs.
MFE 40 is redelijk nieuw. Denk niet dat er veel aanbod van is. Die brede schijf zit trouwens niet standaard bij alle uitvoeringen van de MFE40, maar is ook los te koop.Twijfels schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:20:
[...]
De Metabo MFE 40 werd hier laatst genoemd, lijkt me een erg mooie machine. Voordeel is dat je gelijk het deel er tussen niet meer weg hoeft te bikken. Als je dan toch een degelijke wil zou ik die kopenEventueel via marktplaats?
Ben aan het twijfelen over een reciprozaag van Makita (Zit al op het accu platform van Makita vandaar de keuze) gaat het tussen de DJR187 en de DJR188. De DJR188 heeft een compactere vorm factor wat mij opzich wel handig lijkt maar hij heeft wel wat minder uitslag.
Apparaat gaat gebruikt worden voor wat verbouw (lees sloop) werkzaamheden en later ook in de tuin voor het zwaardere snoei werk (Heb al een Makita heggeschaar op accu)
Iemand ervaring met één van de apparaten?
Apparaat gaat gebruikt worden voor wat verbouw (lees sloop) werkzaamheden en later ook in de tuin voor het zwaardere snoei werk (Heb al een Makita heggeschaar op accu)
Iemand ervaring met één van de apparaten?
Kun je overigens meerdere accu’s claimen in de gratis accu actie bij Makita?
Dus als je meerdere bodys besteld die binnen de actie vallen. Of is het slechts 1 per klant per kwartaal?
Dus als je meerdere bodys besteld die binnen de actie vallen. Of is het slechts 1 per klant per kwartaal?
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Zo, ik heb mijn lijst voor de Makita actie al klaar!
Makita DJV182ZJ (decoupeerzaag)
Makita DTD154ZJ (slagschroevendraaier)
Makita DDF484ZJ (schroef-/boormachine) of Makita DHP484ZJ (klopboor-/schroefmachine)
Makita DTM51Z (multitool)
Nu hopen dat deze allemaal onder de actie vallen, en dat de portomonnee gedurende de aankomende drie maanden groot genoeg is voor deze aanschaffen..
Iemand die toevallig weet of bij vorige acties de RC18RD ook onder de actie viel? Of geldt hij alleen voor machines? Gezien dit mijn eerste Makita machines worden is het hebben van een lader ook wel zo handig, haha
Makita DJV182ZJ (decoupeerzaag)
Makita DTD154ZJ (slagschroevendraaier)
Makita DDF484ZJ (schroef-/boormachine) of Makita DHP484ZJ (klopboor-/schroefmachine)
Makita DTM51Z (multitool)
Nu hopen dat deze allemaal onder de actie vallen, en dat de portomonnee gedurende de aankomende drie maanden groot genoeg is voor deze aanschaffen..
Iemand die toevallig weet of bij vorige acties de RC18RD ook onder de actie viel? Of geldt hij alleen voor machines? Gezien dit mijn eerste Makita machines worden is het hebben van een lader ook wel zo handig, haha
[ Voor 3% gewijzigd door RevellNL op 29-12-2019 18:27 ]
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
@RevellNL aan de multitool ga je veel plezier beleven! Heb hem zelf ook, echt een topding
@MisterH75 Ik heb de 187. Ik ben er heel tevreden mee. Veel uitslag is o.a. heel fijn in de tuin bij dikke stammen, zodat ook daar het zaagsel makkelijk weg kan.
@RevellNL Grote kans dat deze machines onder de actie vallen. Goede keuzes allemaal. Ik zou alleen voor de DDF482 gaan i.p.v. de DDF/DHP484. Deze is net wat sterker en een stuk goedkoper. Begin dit jaar gekocht voor 90,- dus voor de prijs van de koffer en de accu samen een gratis machine
@RevellNL Grote kans dat deze machines onder de actie vallen. Goede keuzes allemaal. Ik zou alleen voor de DDF482 gaan i.p.v. de DDF/DHP484. Deze is net wat sterker en een stuk goedkoper. Begin dit jaar gekocht voor 90,- dus voor de prijs van de koffer en de accu samen een gratis machine
Nu bij ibood in de aanbieding: de Bosch GCM 12 GDL Kap- en Verstekzaag.
570 exclusief verzenden.
https://next.ibood.com/nl/nl/diy/
Ik heb ze wel eens voorbij zien komen voor 700+ maar nog nooit onder de 600.
570 exclusief verzenden.
https://next.ibood.com/nl/nl/diy/
Ik heb ze wel eens voorbij zien komen voor 700+ maar nog nooit onder de 600.
[ Voor 21% gewijzigd door MaxDamage op 30-12-2019 00:16 ]
Ik ben aan het zien voor een verstekzaag, heb nu een oudere Aldi die niet meer haaks te krijgen is.. en met het vooruitzicht op schuttingen te zetten en nog wat ander houtwerk aan het kijken voor een nieuwe.
In dit topic komt vaak de metabo naar voren dus was ik aan het zien naar de
https://www.toolmax.nl/me...el-ksu-251-onderstel.html
Onderstel leek me makkelijker werken.
Of is een bosch blauw toch een betere optie?
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B00NGTLYQQ
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Ik heb vorige week met de hulp van dit forum zowat alles afgezocht naar redelijke goede en betaalbare sleuvenfrezen...michelv5 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:14:
Ten eerste is die van Lidl op dit moment niet verkrijgbaar.
Andere goedkope frezen hebben heel vaak slechte reviews.
Voor mijn eigen nieuwbouw woning heb ik er één nodig en huren voor een weekend is voor mij de beste oplossing, voor afwijkende maten sleuven gebruik ik wel een haakse slijper met diamand schijf.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Dankje voor je reactie. Ik denk toch dat ik de makita ga halen omdat het huren a 48.40 euro per dag of 121 per week niet opwegen tegen de kosten van aanschaf. Omdat ik hem langere tijd nodig heb en niet direct in 1 weekend het allemaal gedaan ga krijgen.frisianstar schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:53:
[...]
Ik heb vorige week met de hulp van dit forum zowat alles afgezocht naar redelijke goede en betaalbare sleuvenfrezen...
Ten eerste is die van Lidl op dit moment niet verkrijgbaar.
Andere goedkope frezen hebben heel vaak slechte reviews.
Voor mijn eigen nieuwbouw woning heb ik er één nodig en huren voor een weekend is voor mij de beste oplossing, voor afwijkende maten sleuven gebruik ik wel een haakse slijper met diamand schijf.
Verwijderd
Sleuvenfrees is niet iets wat je als simpele consument maandelijks gebruikt. Dus of huur zo'n ding en zorg dat je in het voren al je sleuven hebt uitgetekend, of koop een goedkope met goede stofzuigmogelijkheid en verwacht daar niet teveel van.
Een beetje frees met geschikte stofzuiger voor kwartsstof loopt al snel tegen de 1000 euro aan. En dat is nog goedkoop.
Een beetje frees met geschikte stofzuiger voor kwartsstof loopt al snel tegen de 1000 euro aan. En dat is nog goedkoop.
Dan dus gewoon wat meer tijd nemen met een haakse slijperVerwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:57:
Verwijderd
En een goede stofkap met stofzuiger.CurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:37:
[...]
Dan dus gewoon wat meer tijd nemen met een haakse slijper
Ik heb die Bosch en ben er erg blij mee. Ik zet hem meestal gewoon op de grond om te zagen. Is goed draagbaar dus verplaatsen nis geen probleem.Icekiller2k6 schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:51:
Ik ben aan het zien voor een verstekzaag, heb nu een oudere Aldi die niet meer haaks te krijgen is.. en met het vooruitzicht op schuttingen te zetten en nog wat ander houtwerk aan het kijken voor een nieuwe.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic