Nhz schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:45:
[...]
Heb je zo'n parkside wel eens naast een bijv makita machine gebruikt? En dan bedoel ik niet 1x een wc rol houdertje ophangen, of een keer een plintje decoupeerzagen, maar serieus gebruikt. Pas dan kan je praten over goede betrouwbaarheid en kwaliteit. Als het spul 360 dagen van het jaar stil ligt dan kan je in mijn ogen daar niet echt over oordelen.
Goed genoeg voor de hobbybob die een keer een schroefje draait? Vast wel. Goed genoeg voor iemand die het wekelijks stevig gebruikt? Ik durf het te betwijfelen voor dat geld.
Let wel, ik heb geen parkside spul, dus ik kan er ook niet over oordelen. Ik betwijfel echter of het echt betrouwbaar is (blijft) bij wat fanatieker klussen. Ik denk dat het vaker ook een kwestie van budget is, dan van 'beste prijs kwaliteit'.
Ik heb inderdaad deze Parkside machines gebruikt, en niet zo'n klein beetje ook. Complete keuken, tuin, terrasoverkapping, 3 verdiepingen laminaatvloeren, 3 kasten en nog veel meer dingen. Het is gewoon echt goed spul en al helemaal als je de prijs meeneemt.
Ik heb een DeWalt afkortzaag, DeWalt Bovenfrees en DeWalt tafelzaag. Heb daarnaast nog een Bosch Blauw haakse slijper (125mm). En daarnaast allemaal Parkside spul: multitool, slagschroevendraaier, accuboorhamer, schroefboormachine, klopboormachine, decoupeerzaag, 3joule boorhamer, haakse slijper (230mm), slijpbandmachine, schuurmachine, invalzaag. En volgens mij ben ik er nog wel een paar vergeten.
Als ik dan kijk naar de "A-merk" spullen:
De DeWalt tafelzaag (600 euro - DW745) ben ik echt dik tevreden over, top ding. Ik denk niet dat een Parkside tafelzaag dit kan evenaren.
De Dewalt Afkortzaag (774 - 275 euro) vind ik qua kwaliteit tegenvallen (heeft wat speling), en al helemaal voor die prijs. Een maat van me heeft de Parkside afkortzaag gekocht toen ie in de aanbieding was voor 60 euro. En die afkortzaag heeft bv minder speling dan die van DeWalt. Voor deze prijs zie ik dan ook echt de meerwaarde niet.
De DeWalt bovenfrees (D26204K - 300 euro) was ook zonde van m'n geld uiteindelijk. Uiteindelijk doet ie wat ie moet doen, maar 300 euro is wmb teveel. Deze DeWalt werd mij aangeraden door een vriend van me en ik was ook uitermate tevreden over de tafelzaag. Maar het is dat ik er snel eentje nodig had en ik geen tijd had om te wachten, want anders had ik er gewoon 1 van Parkside gekocht voor 35 euro (
klik).
De meeste spullen heb ik (meer dan) een jaar lang intensief gebruikt, zowel die van DeWalt en Bosch als Parkside. En wat mij betreft niks dan lof voor Parkside. Die haakse slijper van 230mm bijvoorbeeld (50 euro). Heb er 100+ betontegels mee geslepen. Dat ding zit onder de stof, maar werkt nog steeds perfect.
Bij Parkside heb je vast wel een aantal slechte producten tussen zitten. Maar je moet vooral ook reviews bekijken (op de duitse Lidl bv of op Youtube) om te kijken of het wat is.
En niet te vergeten: je hebt gewoon 3 jaar garantie op Parkside spullen. Sommige Performance spullen zelfs 5 jaar. Mijn DeWalt spullen hebben maar 1 jaar garantie... En alhoewel je vastwel 2 jaar garantie zal kunnen claimen, is dat nog steeds minder dan bij Parkside.
Daarentegen: ik denk ook echt wel dat een DeWalt en Bosch Blauw over het algemeen betere en meer degelijke machines zijn dan die van Parkside. Ik verwacht dat de levensuur ook wel net iets langer zal zijn en ze voelen ook echt degelijker en professioneler aan. En als ik timmerman/bouwvakker was en ik moest elke dag met dit soort machines werken, dan zou ik inderdaad ook geen Parkside kopen.
Maar ik ben gewoon een intensieve doe-het-zelver en naar mijn mening én ervaring is Parkside echt niet slecht. Integendeel.
En daarnaast scheelt het gewoon heel veel in de portomonnee, wat ook erg belangrijk is
[
Voor 8% gewijzigd door
silmaril8 op 14-12-2019 20:43
]