Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twijfels schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:12:
[...]

Zo’n lekschuif wordt meestal een valse lucht opening genoemd. Een stofzuiger met teveel kracht zorgt ervoor dat een schuurmachine als het ware vastplakt op je werkstuk waardoor het niet prettig/optimaal schuurt. Door zo’n schuif dan open te zetten wordt er bij de schuif lucht afgezogen. Beste te vergelijken met je hand op de zuigmond zetten, raakt ie lekker benauwd van omdat er nergens meer vrije lucht langs kan stromen. Met zo’n opening kan de stofzuiger eveneens normaal zijn ding blijven doen.
OK, helder d:)b

zal het eens proberen, maar nooit het idee gehad dat ik mijn schuurmachine niet lekker kon gebruiken ofzo, maar je weet maar nooit of het een stuk prettiger werkt :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:41
Dat zou vooral met je vlakschuurmachine merkbaar moeten zijn. Bandschuurmachine heeft geen gaatjes in de schuurzool, dus daar speelt dat niet.

Geldt uiteraard ook bij je vlakschuurmachine, dat je dan wel gebruik moet maken van een model met geperforeerde zool en bijpassend schuurpapier.

Afbeeldingslocatie: https://www.schuurpapier.com/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/c/4c46fc33370b105d122f12527563b8f5.jpg

Hotlinkplaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:21:
Dat zou vooral met je vlakschuurmachine merkbaar moeten zijn. Bandschuurmachine heeft geen gaatjes in de schuurzool, dus daar speelt dat niet.

Geldt uiteraard ook bij je vlakschuurmachine, dat je dan wel gebruik moet maken van een model met geperforeerde zool en bijpassend schuurpapier.

[Afbeelding]

Hotlinkplaatje :)
ik heb de RTS400, met gaatjes en zal het dus eens proberen, maar zoals ik al opmerkte heb ik nooit het idee gehad dat mijn schuurmachine niet lekker over mijn werkstuk ging, heb liever echt al het stof weg :P

wat is een hotlinkplaatje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
winkelwagen schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:38:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan. Moest deurplaten verlijmen, dus 2.5m. Heb toen buizen gehaald, in de lengtes 3m, 1,5m en 0.75m. Van allemaal 5. Toen wat draad getapt. Is een mooie aanvulling op mijn collectie lijmklemmen.

BESSEY BPC-H 34
https://www.amazon.de/gp/product/B0012YNJRO

Draadsnijder
https://www.amazon.de/gp/product/B00PAK983K

Pijpklem
https://www.amazon.de/dp/B00BU1H7MM
De toolstation verkoopt getapte buizen voor een vriendelijke prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
Fraggert schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:16:
[...]

ik heb de RTS400, met gaatjes en zal het dus eens proberen, maar zoals ik al opmerkte heb ik nooit het idee gehad dat mijn schuurmachine niet lekker over mijn werkstuk ging, heb liever echt al het stof weg :P

wat is een hotlinkplaatje? :+
Ik dacht eens ff kijken, maar de RTS 400 heeft daar weer iets moois op bedacht, niet gek dat je het dus niet merkt ;) Heb er zelf met de Bosch namelijk wel echt last van als je die schuif helemaal dicht zet.

Aan de zijkant van de schuurzool zitten ook nog 4 inkepingen, hier zal hij ook lucht door heen trekken, je schuurapparaat trekt zich daarmee nooit helemaal vast op je werkstuk:
Afbeeldingslocatie: https://festoolcdn.azureedge.net/productmedia/Images/jpg_large/682447e4-f575-11e5-80d7-005056b31774_800_533.jpg

Waar als je hem vergelijkt met de Bosch GSS bijvoorbeeld de schuurzool aan de zijkant wel dicht is. Bij de Bosch wordt alles dus afgezogen via de gaten in het schuurpapier zelf waardoor hij zich vast zuigt op je werkstuk:
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/897482

Toch een mooi handigheidje van Festool, het zijn de kleine dingetjes die het afmaken he :D

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 04-12-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twijfels schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:09:

Ik dacht eens ff kijken, maar de RTS 400 heeft daar weer iets moois op bedacht, niet gek dat je het dus niet merkt ;) Heb er zelf met de Bosch namelijk wel echt last van als je die schuif helemaal dicht zet.

Aan de zijkant van de schuurzool zitten ook nog 4 inkepingen, hier zal hij ook lucht door heen trekken, je schuurapparaat trekt zich daarmee nooit helemaal vast op je werkstuk:
[Afbeelding]

Waar als je hem vergelijkt met de Bosch GSS bijvoorbeeld de schuurzool aan de zijkant wel dicht is. Bij de Bosch wordt alles dus afgezogen via de gaten in het schuurpapier zelf waardoor hij zich vast zuigt op je werkstuk:
[Afbeelding]

Toch een mooi handigheidje van Festool, het zijn de kleine dingetjes die het afmaken he :D
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb ook de rts400 en kan wel verschil merken. Maar idd: ook bij vol zuigvermogen is de schuurmachine nog gewoon bruikbaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44
Nu bij ibood in de aanbieding: http://nl-nl.forum.ibood....ssionele-tafelzaagmachine €499

Best wel een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Op dit moment opzoek naar een afkortzaag/ paneelzaag. Zelf is mijn oog gevallen op de volgende:
https://www.toolnation.nl...ml?sqr=bosch%20afkortzaa&

Iemand ervaring mee en heeft iemand een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
michelv5 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:13:
Op dit moment opzoek naar een afkortzaag/ paneelzaag. Zelf is mijn oog gevallen op de volgende:
https://www.toolnation.nl...ml?sqr=bosch%20afkortzaa&

Iemand ervaring mee en heeft iemand een beter alternatief?
Toevallig heb ik hem zelf eergister binnen gekregen en gister de halve dag mee zitten werken. Vind het een erg prettige zaag. Bij mij gelijk haaks uit de doos, maar dit is volgens mij ook af te stellen. De laserlijn kan je makkelijk stellen met een schroefje dus je kan er in ieder geval voor zorgen dat hij ook mooi haaks en op de aftekenlijn zaagt.

Stofafzuiging is ook prima, hoewel er bij een afkortzaag altijd nog redelijk wat zaagsel er naast komt te liggen. Dieptestop werkt ook uitstekend. Twee minpunten: inbouwdiepte, hij is redelijk diep, maar dat is met alle afkortzagen in deze prijsklasse helaas. Ander minpunt is de bijgeleverde klem om je werkstuk vast te zetten, had liever een snelsysteem gezien in plaats van een halve minuut moeten draaien om iets te klemmen. In praktijk gebruik ik het niet zo veel denk ik.

Wel zou ik hem hoe dan ook elders bestellen. Tip: Hornbach laagste prijs garantie geeft 10% korting op de laagste prijs die je in NL kan vinden, zou nu dus (€289,19 * 0,9 =) €260,27 zijn. Bij Toolnation staat wel 1-4 werkdagen, in mijn ervaring kan dat net zo goed 4 weken zijn en is de klantenservice één gigantisch groot drama, ik kom er in ieder geval niet meer ook al zijn ze soms de goedkoopste ;)

Beter alternatief ga je voor de prijs denk ik niet vinden, dan moet je echt een stapje hoger gaan kijken (Bosch GCM 8 SDE, GCM 12 GDL of een Festool Kapex variant)
Heb dit eigenlijk helemaal niet nodig en zou niet weten waar ik het neer moet zetten, maar voor die prijs o zo verleidelijk :o

[ Voor 13% gewijzigd door Twijfels op 04-12-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Heten die dingen al lang een paneelzaag? :?

Ik heb zelf destijds gekozen voor een DeWalt DWS774, puur vanwege de geringe inbouwdiepte en de schaduwlijn langs het blad. Hiermee heb je altijd perfect (gepositioneerde) zaagsnedes

Destijds gekocht voor € 269,- dus redelijk in je prijsklasse...

Zaagbreedte is wel wat minder dan die 31cm van de Bosch

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Twijfels schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:22:
[...]

Toevallig heb ik hem zelf eergister binnen gekregen en gister de halve dag mee zitten werken. Vind het een erg prettige zaag. Bij mij gelijk haaks uit de doos, maar dit is volgens mij ook af te stellen. De laserlijn kan je makkelijk stellen met een schroefje dus je kan er in ieder geval voor zorgen dat hij ook mooi haaks en op de aftekenlijn zaagt.

Stofafzuiging is ook prima, hoewel er bij een afkortzaag altijd nog redelijk wat zaagsel er naast komt te liggen. Dieptestop werkt ook uitstekend. Twee minpunten: inbouwdiepte, hij is redelijk diep, maar dat is met alle afkortzagen in deze prijsklasse helaas. Ander minpunt is de bijgeleverde klem om je werkstuk vast te zetten, had liever een snelsysteem gezien in plaats van een halve minuut moeten draaien om iets te klemmen. In praktijk gebruik ik het niet zo veel denk ik.

Wel zou ik hem hoe dan ook elders bestellen. Tip: Hornbach laagste prijs garantie geeft 10% korting op de laagste prijs die je in NL kan vinden, zou nu dus (€289,19 * 0,9 =) €260,27 zijn. Bij Toolnation staat wel 1-4 werkdagen, in mijn ervaring kan dat net zo goed 4 weken zijn en is de klantenservice één gigantisch groot drama, ik kom er in ieder geval niet meer ook al zijn ze soms de goedkoopste ;)

Beter alternatief ga je voor de prijs denk ik niet vinden, dan moet je echt een stapje hoger gaan kijken (Bosch GCM 8 SDE, GCM 12 GDL of een Festool Kapex variant)

[...]

Heb dit eigenlijk helemaal niet nodig en zou niet weten waar ik het neer moet zetten, maar voor die prijs o zo verleidelijk :o
Hartelijk dank voor je antwoord en hornbach tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@Twijfels , @
Fraggert schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:47:
[...]

ik heb een in toeren regelbare CTL26 voor mijn bovenfrees, zaagtafel, afkort- en invalzaag en gebruik hem ook op de vlak- en bandschuurmachine.

Ding staat altijd op vol vermogen, ik zou niet weten waarom je een stofzuiger minder toeren zou laten maken, misschien kan @kabeltjekabel het hoe en waarom daar even van laten weten? :)
Ik heb ook een RTS 400, nog de versie in Classic systainer, en als ik daar de CT 22 (of 26, ganz egal) voluit zet plakt de schuurmachine heel snel vast aan het materiaal. Met de stofzuiger op voluit kan ik hem dan ook zo aan de muur plakken en weglopen zonder dat de machine valt..

De CT sys zal allicht op zijn enige stand wat minder zuigen dan de 22 / 26, maar dan alsnog is dat te veel. Dat is mede waarom ik er geen gekocht heb.

Maar Festool heeft die 30 dagen uitprobeer garantie, dus je kunt het allicht proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:44
iscara schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:29:
[...]

De toolstation verkoopt getapte buizen voor een vriendelijke prijs.
Bij Toolstation kost 1500mm 3/4"-buis 15,37; hier kost het 17,46 voor 6000mm.

Daar heb ik bijna 30m aan gesneden buis gehaald voor 125eu (incl 24eu verzending).

Sta je wel even draad te tappen, maar met een verse bek op je draadsnijder is het echt een genot, vooral het mooie geluid wat je krijgt als je de krullen tapt.

Als je maar een pijpje nodig hebt, dan is de Toolstation wel een goede deal. Beter dan de gelaste (en gemeniede) gasbuizen van de Warmteservice; die geven binnen de kortste keren af op je werkstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:54:
@Twijfels , @

[...]

Ik heb ook een RTS 400, nog de versie in Classic systainer, en als ik daar de CT 22 (of 26, ganz egal) voluit zet plakt de schuurmachine heel snel vast aan het materiaal. Met de stofzuiger op voluit kan ik hem dan ook zo aan de muur plakken en weglopen zonder dat de machine valt..

De CT sys zal allicht op zijn enige stand wat minder zuigen dan de 22 / 26, maar dan alsnog is dat te veel. Dat is mede waarom ik er geen gekocht heb.

Maar Festool heeft die 30 dagen uitprobeer garantie, dus je kunt het allicht proberen.
Bij diverse reviews geven ze inderdaad aan dat dit een probleem is. Een oplossing die gegeven wordt is om het schuurpapier een lichte offset van de gaten in de zool te geven, maar dat lijkt mij dan weer de stofafzuiging te beïnvloeden.

Ik wil wel nog eens kijken hoe nuttig 3,5 liter capaciteit is. Binnenkort maar eens testen door de stofzuiger achter de bovenfrees te hangen, ik heb er nu geen gevoel bij. Festool heeft ook nog een voorafscheider voor meer capaciteit zag ik, maar meer dan € 300,= voor anderhalve systainer, een plastic bak en een cycloon is wel een heel optimistische prijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
winkelwagen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:09:
[...]
...vooral het mooie geluid wat je krijgt als je de krullen tapt.
Ja, één van de redenen dat ik aan de metaalbewerkingshobby ben begonnen. Metaal snijden is mooi!

... al kan het soms toch ook klinken als nagels over een schoolbord, zonder dat dat dan fout is. Als je gehard staal met CBN "schraapt" bijvoorbeeld ... metaal gewoon metaal boren kan soms ook best piepen!

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 04-12-2019 22:43 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waaj schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:53:
[...]

Bij diverse reviews geven ze inderdaad aan dat dit een probleem is. Een oplossing die gegeven wordt is om het schuurpapier een lichte offset van de gaten in de zool te geven, maar dat lijkt mij dan weer de stofafzuiging te beïnvloeden.

Ik wil wel nog eens kijken hoe nuttig 3,5 liter capaciteit is. Binnenkort maar eens testen door de stofzuiger achter de bovenfrees te hangen, ik heb er nu geen gevoel bij. Festool heeft ook nog een voorafscheider voor meer capaciteit zag ik, maar meer dan € 300,= voor anderhalve systainer, een plastic bak en een cycloon is wel een heel optimistische prijs :+
Koop dan gewoon een CTL mini of midi. Hier staat een CT22 gewoon onder MFT of zaagtafel; totaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:07:
[...]

Koop dan gewoon een CTL mini of midi. Hier staat een CT22 gewoon onder MFT of zaagtafel; totaal geen last van.
Ruimtegebrek ... Mijn schuur(tje) staat al vol en is onverwarmd, dus al mijn gereedschap staat in een hoek van de logeerkamer. Die hoek wordt trouwens wel steeds groter :+ En een grotere schuur bouwen is hier helaas geen optie. Daarnaast heeft mijn vader nog een grote stofafzuiger staan die ik zo mee kan nemen tegen de tijd dat ik wel meer ruimte heb.

Ik heb het ding ook niet meteen nodig, maar ben mij nu aan het oriënteren, en ik ben ook blij met jullie commentaar. Het hoeft ook niet perse een Festool te zijn maar de compactheid en koppelbaarheid van de CTL sys met systainers trok mijn aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Een CTL mini is niet veel groter en je kan er mooi systainers op stapelen. Meteen een excuus om je gereedschap in overpriced plastic bakken te doen en zo de boel een beetje netjes te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
winkelwagen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:09:
[...]

Bij Toolstation kost 1500mm 3/4"-buis 15,37; hier kost het 17,46 voor 6000mm.

Daar heb ik bijna 30m aan gesneden buis gehaald voor 125eu (incl 24eu verzending).

Sta je wel even draad te tappen, maar met een verse bek op je draadsnijder is het echt een genot, vooral het mooie geluid wat je krijgt als je de krullen tapt.

Als je maar een pijpje nodig hebt, dan is de Toolstation wel een goede deal. Beter dan de gelaste (en gemeniede) gasbuizen van de Warmteservice; die geven binnen de kortste keren af op je werkstuk.
maar jouw gelinkte draadsnijder en pijpklem zijn samen ook 100 euro, dat moet je dan ook meerekenen :)
Maar als je 30meter nodig hebt dan kan dat wel uit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cantillon
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-11-2024
Ben op zoek naar een goed mes, en mijn oog viel op deze: https://www.fixami.be/bahco-kbtu-01-sportmes-170-mm.html

Iemand ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waar wil je het mes voor gebruiken? Voor een mes voor het klussen zou ik zelf eerder kiezen voor zoiets, daar kun je de messen van vervangen als ze bot zijn, of zelfs een ander lemmetvorm erin zetten als je dat nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als zakmes vind ik een herdermes altijd nog wel leuk.

Als praktisch mes: idd gewoon stanleymes en afbreekmes. Zo weinig fancy mogelijk, want al die bladenwisseltoestanden werken toch niet. Of met het proberen het blad uit het mes te halen, loop je alleen maar risico om jezelf te snijden. Hier dus gewoon een heerlijk eenvoudige. Deze keer van de ecotools: https://www.ecotools.nl/uitschuifmes-ex100/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55

MJV

henkie196 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:45:
Waar wil je het mes voor gebruiken? Voor een mes voor het klussen zou ik zelf eerder kiezen voor zoiets, daar kun je de messen van vervangen als ze bot zijn, of zelfs een ander lemmetvorm erin zetten als je dat nodig hebt.
Ik heb die Bessey en ben er blij mee. hier trouwens inclusief zaklamp voor <15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MJV schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:49:
Ik heb die Bessey en ben er blij mee. hier trouwens inclusief zaklamp voor <15 euro.
Ik heb die set die ik linkte, en bevalt goed. Andere mesjes ook wel eens gebruikt om bv. een houtje te snijden, is handig dat het kan.
Raymond schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:48:
Als zakmes vind ik een herdermes altijd nog wel leuk.

Als praktisch mes: idd gewoon stanleymes en afbreekmes. Zo weinig fancy mogelijk, want al die bladenwisseltoestanden werken toch niet. Of met het proberen het blad uit het mes te halen, loop je alleen maar risico om jezelf te snijden. Hier dus gewoon een heerlijk eenvoudige. Deze keer van de ecotools: https://www.ecotools.nl/uitschuifmes-ex100/
Afbreekmes voor er bij is inderdaad wel goed om te hebben, soms is dat makkelijker om te gebruiken, en dan zo'n stanleymes als je wat meer kracht moet zetten.

Heb me bij het wisselen van de bladen nog nooit in de vingers gesneden (wel bij het snijden zelf). Het meest heb ik me met gewone vaste (keuken)messen in de vingers gesneden, dus dat lijkt me niet een heel goed beoordelingscriterium ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:06
Messen.... voor welk doel heb je ze nodig?
heb zelf vele varianten die ik allemaal regelmatig gebruik
- Mora Robust (stevig mes in houder voor als ik op pad ben)
- een wisselmes zoals die bessey hierboven genoemd (grove snijwerk)
- een afbreekmes (gebruik ik het minste)
- scalpel (voor het fijne snijwerk)
- Narex markeermes (ipv aftekenen)
- opinel klapmesje (meestal voor tijdens het fietsen)

allemaal worden ze regelmatig gebruikt, dus de vraag is natuurlijk ook waarvoor je ze wil gebruiken.
De meeste mesjes kosten gelukkig ook niet zo veel, dus een kleine verzameling is wel fijn.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:54
Grappig al die verschillen in gebruik van messen. Ik heb ergens een wisselmes, maar die gebruik ik nooit. Verder heb ik 3 afbreekmessen, op verschillende plekken en die gebruik ik vrijwel overal voor. De fijnste die ik heb is een Fiskars, die was nog geen € 5 als warehouse deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Messen zijn toch heel populair, vooral onder mannen. De Crockodile Dundee in de man komt dan naar boven oid :p
Ik ben geen grote messenfan, maar m'n huis ligt er toch vol mee. Een scherp mes kan je voor vanalles gebruiken: koken, klussen, scheren. Afhankelijk van het type kan je er zelfs metaal mee snijden, als in ik gebruik m'n stanleymes wel eens om af te bramen.
Tapijtsnijmessen zijn ook super handig voor dingen als kabel strippen of... Tapijt snijden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Er is zelfs een heus multitools en messentopic :Y

Het grote zakmessen en multitools topic! Deel 2

Afbreek- en "Stanley"messen passeren daar welsiwaar niet de revue maar voor overige mesgerelateerde zaken (multitools, zakmessen, bushcraftmessen, etc) is het een erg leuk topic d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:40
TimoDimo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:38:
[...]

@Sammy_tukker Let op: die Ecotools-zaagbladen die verkocht worden als zaagbladen voor afkortzagen zijn niet degene die je moet hebben voor laminaat. Deze hebben namelijk wisseltanden. Je moet dakvormige tanden hebben. Zie de discussie van enige tijd terug:

TimoDimo in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
TimoDimo in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Op deze berichten heeft niemand verder meer geantwoord, dus ik denk dat die twee versies op Ecotools met daktanden goed zijn voor laminaat.

Verder kun je het beste wel widia-zaagtanden / HM nemen als je geen diamant neemt en inderdaad voor afkortzagen altijd een negatieve hoek.
Overigens is er van Ecotools wel een andere versie met negatieve hoek, dus voor afkortzagen neem ik aan, maar die is alleen geschikt voor aluminium en trespa, niet voor laminaat. Het is ook een soort wisseltand namelijk, met dak en rechte tanden om en om. Voor laminaat moet je volgens mij alleen maar daktanden hebben.

Zie https://www.ecotools.nl/h...-30-mm-t-60-vlak-daktand/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Wegens enoooooorme drukte helaas (bijna) niets meer kunnen posten hier :/

Maarja, nu is 't vrijdagavond... vriendinlief de jats op, en ik met een biertje achter de PC :9
Tijd genoeg voor een update dus :P

Vandaag "vers van de pers" aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Laser_8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Laser_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Laser_7.jpg

Heerlijk platen (hout, RVS, staal, plexi, etc... etc...) van max. 130 x 90cm laseren 8) O+

Verder de afgelopen weken:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/autogeen-snijder.png

samen met:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Las-snijkist-Gloor-Lilliput.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/CARAT-droogborenset1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/CARAT-droogborenset3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/GSB162-2RE.png

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Facom-extra-lange-torx.png

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Facom-adj8ve.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klium.nl/1479401-extra/knipex-975304-zelfinstellende-krimptang-voor-adereindhulzen-gebruineerd-180-mm-klium.jpg

Kan dus weer even vooruit zal ik maar zeggen >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Dacht ik even blij te zijn met 12 grote lijmklemmen(1200mm, 800mm, 400mm), mijn Makita SP6000J en 1900mm bijbehorende geleider.. kom jij aan met een CNC lasersnijder.

Tsjonge jonge :P

Mooi hoor :9

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2019 19:56 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
Atmoz schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:46:
Wegens enoooooorme drukte helaas (bijna) niets meer kunnen posten hier :/

Maarja, nu is 't vrijdagavond... vriendinlief de jats op, en ik met een biertje achter de PC :9
Tijd genoeg voor een update dus :P

Vandaag "vers van de pers" aangeschaft:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heerlijk platen (hout, RVS, staal, plexi, etc... etc...) van max. 130 x 90cm laseren 8) O+

Verder de afgelopen weken:

[Afbeelding]

samen met:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan dus weer even vooruit zal ik maar zeggen >:)
Wat doen jullie voor werk dat jullie zoveel geld aan gereedschap kunnen uitgeven? :o

Wel mooi om te zien iedere keer! Ik zou niet weten waar ik al dat spul kwijt zou moeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dom vraagje:

De invalzaag kan ingesteld worden op -1 graden. Ik begreep dat dit handig is als je planken aan elkaar wilt lijmen zodat de naad nog minder zichtbaar is dan anders.

Maar hoe moet ik dat zien? Moeten beide planken dan op -1 gezaagd worden, of een van de twee planken en de andere op 90 graden?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Beide planken. Dat krijg je dat de zichtzijde dicht op elkaar aansluit en de naad naar binnen/achter toe iets open loopt. Daar is dan ruimte voor lijm en om een klein beetje te "sjoemelen" om zo een strakke naad te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Raymond schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:17:
Beide planken. Dat krijg je dat de zichtzijde dicht op elkaar aansluit en de naad naar binnen/achter toe iets open loopt. Daar is dan ruimte voor lijm en om een klein beetje te "sjoemelen" om zo een strakke naad te krijgen.
Maar, dan kan ik toch niet meer met houtlijm aan de slag want dan krijg je de sleuf niet meer aangedrukt?

Wat jij bedoelt is dus een soort V die ontstaat.
Zo dus: [_/\_]

Ik dacht dat dit het idee was:
[_\ \_]

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2019 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:19:
[...]

Maar, dan kan ik toch niet meer met houtlijm aan de slag want dan krijg je de sleuf niet meer aangedrukt?

Wat jij bedoelt is dus een soort V die ontstaat.
Zo dus: [_/\_]

Ik dacht dat dit het idee was:
[_\ \_]
Het is niet om planken aan elkaar te lijmen maar om plaatwerk naadloos naast elkaar te kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Teijgetje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:30:
[...]

Ik ben inmiddels wel benieuwd hoe het met de Parkside PMB 1100 bandzaag is afgelopen.
Werkt hij (nu) goed?
Even een verdere update. Ik vind het een onveilig apparaat.
Ik was aluminium rondstaf aan het zagen en de zaag kwam klem te zitten. Blijkbaar was hij direct half van de wielen gelopen, maar dat was niet goed zichtbaar.
Toen ik hem weer aanzette vreette hij zich zo door de behuizing heen.
Door is duidelijk de goedkoopste bandzaag die er te koop is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H8XKaW7bXoSgsDaj2PcO0unt/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Aangezien ik het zelf niet kan vinden, wellicht dat iemand hier het wel weet.
Ik wil een zelfbouw MFT gaan maken met aluminium extrusie profielen (https://www.motedis.nl/sh...Type-sleuf-8::999999.html deze en de 80x40 variant). Dat scheelt een hoop geld vergeleken met een Festool MFT zelf kopen + leuk om te doen :)

Nu wil ik daarbij eigenlijk ook de geleiderail erop maken die weg te klappen is zoals bij de Festool. Nu dus twee vragen:
- Is dat mechanisme in zijn geheel ergens los te koop, of moet ik alle deeltjes los kopen? https://www.kruis.nl/onderdelen/festool/mft-800/v1 onderdeel 50 als geheel, maar daar staat dat het niet bestelbaar is. Alle onderdelen los kan dan weer wel besteld worden. Andere tips van andere goede merken zijn ook welkom, als ik er maar voor kan zorgen dat het wel echt haaks is. edit: -> het is onderdeel Festool 497023
- Gaat dat zo plug en play of met lichte aanpassing passen met de Bosch/Mafell geleiderails? En is het te bevestigen op die 40x40 profielen?

Edit: @L.N. jij hebt volgens mij ook eens een zelfbouw MFT gemaakt, weet jij bovenstaande? _/-\o_
Edit2: onderdeel zelf al gevonden

[ Voor 10% gewijzigd door Twijfels op 07-12-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Festool EKAT. Elke dealer kan die delen voor je bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een hobby lasapparaat. Heb een tijdje terug in een lascursus namelijk MIG/MAG leren lassen. Wil in ieder geval plaatmateriaal tot 5mm kunnen lassen en hij moet op 230V netstroom werken. De Kemmpi MinarcMig Evo 200 lijkt te voldoen aan m'n wensen maar vind ik toch echt wat te duur. Iemand opties voor goedkopere alternatieven?

Zie veel HBM voorbij komen. Onder andere op youtube bij Harrytheferryman, maar volgens mij wordt hij gesponsord door HBM ofzo. Iemand ervaring met HBM lasapparaten?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Hoi :w
EJonk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:16:
Zo, weer eens wat anders dan handgereedschap! Mijn grote droom om met metaal te werken recent werkelijkheid gemaakt door het aanschaffen van een lasapparaat. Omdat ik een gelimiteerd budget heb en van alle soorten lassen een beetje wil proeven ben ik voorzichtig begonnen met deze HBM 230.

Ondertussen elektrode en MIG gelast, en na heel wat plaatjes volgeprut te hebben met spetters lukt het ondertussen best aardig!
[Afbeelding: Lasapparaat_Zijkant]

Omdat de machine een dikke gele vlek is, en meer mensen de humor van bekende Canadees AvE kunnen waarderen moesten er wat stickers op! Heb mezelf gelukkig nog maar 2x in de hens gezet ondertussen..

[Afbeelding: Lasapparaat_Zijkant]

Ik hoop dat ik wat mensen kan inspireren als het gaat om lassen en metaalbewerking. Met een klein budget en gelimiteerde ruimte gaat het prima! Geduld en creativiteit zijn dan wel een must...

Hoop dat ik het houten karretje/hondje binnenkort kan vervangen door een wat netter metalen karretje!
En het resultaat van mijn eerste pruttelwerk mag er zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VBqmWI8hsXUxCgm0iDX294G5/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z0U4G7W5aOU09ha7FiWhqkQw/thumb.jpg

Niet de beste foto's maar het idee is duidelijk. Stalen frame gelast, granieten plaat erop en rand van teak erom heen!

[ Voor 16% gewijzigd door EJonk op 07-12-2019 15:16 . Reden: Meer info! ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een lamellenfrees, maar zie door de bomen het bos niet goed.

De meeste verbindingen die ik wil maken is multiplex 12 en 18 mm haaks op elkaar, maar belangrijker, het verlengen van platen.

Op zich lijkt de Makita pj7000 me wel wat. Filmpje van Ike ziet er simpel uit.
Maar dat is >300 Euro. Dat is veel voor een apparaat dat ik zelden ga gebruiken.

Is er een vergelijkbaar product voor een betere prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Baytep schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:32:
Ik ben op zoek naar een lamellenfrees, maar zie door de bomen het bos niet goed.

De meeste verbindingen die ik wil maken is multiplex 12 en 18 mm haaks op elkaar, maar belangrijker, het verlengen van platen.

Maar dat is >300 Euro. Dat is veel voor een apparaat dat ik zelden ga gebruiken.

Beter product voor een lagere prijs: https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

Had er laatst ook eens naar zitten kijken, voor mezelf kan ik de prijs (ook van zo'n Makita) nu nog niet goed praten. Maar de conclusie was veelal dat je het beste kan kijken naar een Lamello zelf of Festool Domino als alternatief. Die blijven toch echt superieur. Precieze redenen kan ik je zo uit het hoofd niet geven.

Maar ik denk dat je er dan goed aan doet om eens via Marktplaats te kijken naar een jong gebruikte. Volgens mij kan je weinig kapot maken aan zo'n ding, denk dus dat je het ook redelijk veilig tweedehands kan aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:22
Baytep schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:32:

Heb voor mezelf deze gekocht:
https://www.toolstation.n...5JscKEn2-L4xoCJUYQAvD_BwE

Bevalt prima aangezien ik hem zeer weinig gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 11:28
Twijfels schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:42:
[...]

Beter product voor een lagere prijs: https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

Had er laatst ook eens naar zitten kijken, voor mezelf kan ik de prijs (ook van zo'n Makita) nu nog niet goed praten. Maar de conclusie was veelal dat je het beste kan kijken naar een Lamello zelf of Festool Domino als alternatief. Die blijven toch echt superieur. Precieze redenen kan ik je zo uit het hoofd niet geven.

Maar ik denk dat je er dan goed aan doet om eens via Marktplaats te kijken naar een jong gebruikte. Volgens mij kan je weinig kapot maken aan zo'n ding, denk dus dat je het ook redelijk veilig tweedehands kan aanschaffen.
Mocht je de accu's hebben, de 18volt body is 178 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die heb ik. Bevalt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik heb ook zo'n draadloze Makita, op het eerste gezicht een redelijk beperkt en nutteloos apparaat waar je toch steeds meer toepassing voor verzint als je hem eenmaal in huis hebt. Nu duw ik tussen bijna elke houtverbinding een koekje. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Owja, vergeten te zeggen, je mag altijd even langskomen voor een look&feel. Woon net boven Amsterdam, dus redelijk centraal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
EJonk schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet de beste foto's maar het idee is duidelijk. Stalen frame gelast, granieten plaat erop en rand van teak erom heen!
Ziet er goed uit! Heb je bewust voor de non-synergic versie gekozen? Ik twijfel tussen de 200 en 230, alhoewel die nu door de actie bij HBM even duur zijn. Of is die actie er altijd? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
KappuhH schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:29:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je bewust voor de non-synergic versie gekozen? Ik twijfel tussen de 200 en 230, alhoewel die nu door de actie bij HBM even duur zijn. Of is die actie er altijd? ;-)
Volgens mij is er altijd een actie. Ik heb destijds gekeken naar het goedkoopste model op het moment. De synergic heb ik niet eens overwogen, zelf aan de knoppen leek mij veel beter. Proberen, draaien, proberen, draaien etc.. achteraf had ik misschien voor de 200 moeten gaan, de 230 is vrij groot... Let wel, het draad gaat vrij snel! Zo'n klein spoeltje gaat er toch vrij snel doorheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:36
Twijfels schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:01:
Aangezien ik het zelf niet kan vinden, wellicht dat iemand hier het wel weet.
Ik wil een zelfbouw MFT gaan maken met aluminium extrusie profielen (https://www.motedis.nl/sh...Type-sleuf-8::999999.html deze en de 80x40 variant). Dat scheelt een hoop geld vergeleken met een Festool MFT zelf kopen + leuk om te doen :)

Nu wil ik daarbij eigenlijk ook de geleiderail erop maken die weg te klappen is zoals bij de Festool. Nu dus twee vragen:
- Is dat mechanisme in zijn geheel ergens los te koop, of moet ik alle deeltjes los kopen? https://www.kruis.nl/onderdelen/festool/mft-800/v1 onderdeel 50 als geheel, maar daar staat dat het niet bestelbaar is. Alle onderdelen los kan dan weer wel besteld worden. Andere tips van andere goede merken zijn ook welkom, als ik er maar voor kan zorgen dat het wel echt haaks is. edit: -> het is onderdeel Festool 497023
- Gaat dat zo plug en play of met lichte aanpassing passen met de Bosch/Mafell geleiderails? En is het te bevestigen op die 40x40 profielen?

Edit: @L.N. jij hebt volgens mij ook eens een zelfbouw MFT gemaakt, weet jij bovenstaande? _/-\o_
Edit2: onderdeel zelf al gevonden
Festool nummers 497022 en 497023. Zie voor meer info dit topic (en dan ook post #22).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Atmoz schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:46:
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Denk a.u.b. om afzuiging naar buiten toe, vooral plexiglas e.d. komen giftige dampen vanaf bij het snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:55
Mijn Makita RT0700 is binnen :)

Al leuk de kant van mijn werktafel mee afgerond.

Ik heb nog een slab eikenhout liggen dat krom is. Zat nu te denken om met een zelfgemaakte "jig" deze vlak te frezen met deze Makita frees.
Het is natuurlijk maar een klein freesje dus ik mag niet te veel ineens affrezen, maar zou ik hem er pijn mee doen?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/geOX9uQUjp3ptCA6GQB9f6WWVgOkPtE4wb6X7IEo3oG-cEqvTaj6n_icjHrKBLmstwtSMT9ubwTw7zIopW9BH80iucb02nf9XVmkIKVVZ9KFn0cbjg2cKTOqgXAw8z40A44lt3EjhII_YCEQY2e3SysBhOBlh1etmDQN56j81KuO5zYwpNX1nB8Rin00rArEfIXiuFvYIL6Gh5TbUj0b5Cww7HYz1FhA3jjrzNuM7rr9XPMTgG0C0F_mUPSJgMiEKDzQW4HVX1XtCk9-H-GEXA4gpobufZPHGHg7w2MBLgLv3JQtOPXKkXK4PYEtYDVmvHKZdtVM8QVdy8CERDg197GtbNC0HKZcMfRFM_OKwp9aotLXj3AfiszXzgSuvQ7hcm9a8Lx_SBo3VRGO2JCgRxRavMjAgbEcM8WK0Bakz6d1kT9rl-17cvOSqmhvDsT0XasBw62hKrcgaKIlghaq9CgJSbnX-JLDc1LykTkNlE8pXBO8zBq_Nk2enu8jEP-sLZhFOBwpBWFijywp5B5_O3ZEhE7MEd46Ka8LHzV_giTiSxnr7adGtkRK3aAWpfXEqUq3Dc2nHWp885zoCpw88c7Fg93ZrSD9oAcwwVO4kxIDx4VL9Gjwi7cLWRJJwAzkNqf3m1FfX9PCC3mb5JmO_7JLlz5ac7XxX6dvuaAkfsFL0ErK6g0UmY8=w633-h843-no

[ Voor 54% gewijzigd door Breezz op 10-12-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Breezz schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:08:
Ik heb nog een slab eikenhout liggen dat krom is. Zat nu te denken om met een zelfgemaakte "jig" deze vlak te frezen met deze Makita frees.
Het is natuurlijk maar een klein freesje dus ik mag niet te veel ineens affrezen, maar zou ik hem er pijn mee doen?
Zo lang je het met beleid doet (niet forceren, opletten dat ie netjes op toeren blijft) zal dat wel meevallen lijkt me. Alleen ben je dus mogelijk heel lang bezig (een 'slab' klinkt niet als een klein stukje hout tenminste).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

EJonk schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel gaaf, een eigen las apparaat staat hier ook nog hoog op mijn verlangslijstje :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:24
Afgelopen week het e.e.a. van PowerPlus binnen gekregen.
Ik denk dat alles maar weer retour gaat...

18 accuboormachine: Voelt opzich niet verkeerd aan, maar nagenoeg alle boortjes en zelfs de bithouder zijn zo krom als een hoepel. Voor de rest wel een fijn machientje, maar ik ben er toe verplicht om er een losse kwalitatief hoogwaardige bit en boorset bij te nemen.

Decoupeerzaag, Zaagjes lijken wat scheef de machine in te gaan. Daarnaast is de grondplaat ook krom.

Haakse slijptol: deze ziet er netjes uit, voelt kwalitatief ook eigenlijk behoorlijk hoogwaardig aan. De beschermkap is echter niet te monteren. Er zitten een aan één kant 2 bolletjes en aan de andere 1 bolletje. Deze bolletjes vallen in een gaatje waarna je de beschermkap vast zet. Indien ik de beschermkap erop plaats met de vallen de bolletjes goed op hun plek maar zit de beschermkap aan de voorkant, dus precies aan de verkeerde kant daar waar de slijpschijf het materiaal in gaat. JE handen zijn dus niet beschermt. Plaats ik hem op de manier zodat de beschermkap aan de kant van je handen zit, dan vallen de bolletjes niet op hun plek en krijg je hem dus niet vast.

Boorhamer: niet geprobeerd, voelt wel goed aan, reviews zijn goed, wellicht deze maar wel houden.

Dus ja, genoegen nemen met dit deze "mindere" kwaliteit, of toch iets meer geld uitgeven voor wat beters.

Boormachine: https://www.bol.com/nl/p/...er/9200000091242847/?s2a=
haaks slijper: https://www.bol.com/nl/p/...es/9200000091242849/?s2a=
Decoupeerzaag: https://www.bol.com/nl/p/...es/9200000091242865/?s2a=
Boorhamer: https://www.bol.com/nl/p/...ls/9200000066179731/?s2a=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Breezz schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:08:
Mijn Makita RT0700 is binnen :)

Al leuk de kant van mijn werktafel mee afgerond.

[Afbeelding]
Plaatje doet het niet.

Ik ben ook kromme eikenplanken aan het recht trekken. Ik heb dit gedaan door 2/3e van de diepte sleuven in de lengterichting te frezen op 50mm afstand van elkaar. Hij een getordeerde plank ook nog een daar in de breedterichting. De plank is nu flexibel genoeg om plat te drukken en wigjes tussen de sleuvel te lijmen zodat de plank recht blijft liggen.

Scheelt weer een hoop materiaal wegfrezen en dus dikteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

NL_Scratch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:55:
Afgelopen week het e.e.a. van PowerPlus binnen gekregen.
Ik denk dat alles maar weer retour gaat...

18 accuboormachine: Voelt opzich niet verkeerd aan, maar nagenoeg alle boortjes en zelfs de bithouder zijn zo krom als een hoepel. Voor de rest wel een fijn machientje, maar ik ben er toe verplicht om er een losse kwalitatief hoogwaardige bit en boorset bij te nemen.

Decoupeerzaag, Zaagjes lijken wat scheef de machine in te gaan. Daarnaast is de grondplaat ook krom.

Haakse slijptol: deze ziet er netjes uit, voelt kwalitatief ook eigenlijk behoorlijk hoogwaardig aan. De beschermkap is echter niet te monteren. Er zitten een aan één kant 2 bolletjes en aan de andere 1 bolletje. Deze bolletjes vallen in een gaatje waarna je de beschermkap vast zet. Indien ik de beschermkap erop plaats met de vallen de bolletjes goed op hun plek maar zit de beschermkap aan de voorkant, dus precies aan de verkeerde kant daar waar de slijpschijf het materiaal in gaat. JE handen zijn dus niet beschermt. Plaats ik hem op de manier zodat de beschermkap aan de kant van je handen zit, dan vallen de bolletjes niet op hun plek en krijg je hem dus niet vast.

Boorhamer: niet geprobeerd, voelt wel goed aan, reviews zijn goed, wellicht deze maar wel houden.

Dus ja, genoegen nemen met dit deze "mindere" kwaliteit, of toch iets meer geld uitgeven voor wat beters.

Boormachine: https://www.bol.com/nl/p/...er/9200000091242847/?s2a=
haaks slijper: https://www.bol.com/nl/p/...es/9200000091242849/?s2a=
Decoupeerzaag: https://www.bol.com/nl/p/...es/9200000091242865/?s2a=
Boorhamer: https://www.bol.com/nl/p/...ls/9200000066179731/?s2a=
Je hebt 3 reeksen van Powerplus, de grijze en ineens de goedkoopste waar je eigenlijk van moet weg blijven, de gele is goed genoeg voor de hobbyist en de groene die zou voor dagelijks gebruik moeten zijn.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@NL_Scratch Als ik het zo lees zou ik gewoon de hele boel terugsturen. En ook niet meer naar Powerplus omkijken.

Ondanks dat het bedrijf schijnbaar meerdere lijnen heeft zou ik geen spullen in huis willen hebben van een bedrijf wat überhaupt dat soort materialen durft uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:43:
@NL_Scratch Als ik het zo lees zou ik gewoon de hele boel terugsturen. En ook niet meer naar Powerplus omkijken.

Ondanks dat het bedrijf schijnbaar meerdere lijnen heeft zou ik geen spullen in huis willen hebben van een bedrijf wat überhaupt dat soort materialen durft uit te geven.
mm ja het verschil tussen de gele en grijze reeks merk je al direct als je het in de handen pakt. Maar ook al is het (spot) goedkoop voor die enkele keren per jaar (hooguit) wil je wel gewoon iets wat werkt en als je iets wilt boren / zagen moet het gewoon recht zijn.

Als ik ga kijken naar accu schroef/boormachines dan gaan ze al snel richting de 125-150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@NL_Scratch Om mijzelf maar even te quoten:
Nivado schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:48:
[...]

Waar ik men voor wil behoeden is voor ca. € 100,- een Einhell/B&D/Worx setje kopen, als ze voor het zelfde geld een (veel) betere 10.8/12V Bosch Pro of Metabo set kunnen kopen. En als het nog goedkoper moet, zijn er andere opties die niet bij de bouwmarkt te koop zijn (Lidl is geen bouwmarkt).

Wat ik bedoel te zeggen is dat de zelfde kwaliteit voor (veel) minder te koop is. Of dat er voor het zelfde geld meer kwaliteit te koop is.
Wat mij betreft zijn er 4 opties:

High end: Festool/Mafell etc.
Enthousiast: Makita/DeWalt/Bosch Pro/Metabo Etc.
Enthousiast Lite: 10.8/12V Makita/DeWalt/Bosch Pro/Metabo Etc.
Budget: Parkside/Scheppach
Dit ging over bouwmarkt gereedschap, maar het past prima in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Nivado schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:41:
@NL_Scratch Om mijzelf maar even te quoten:

[...]

Dit ging over bouwmarkt gereedschap, maar het past prima in deze context.
Dan gaan we denk ik richting de Parkside lijn.
Als ik het even snel bij elkaar klik in de webshop kom ik toch met een 200 euro een heel iend.

20v decoupeerzaag: https://www.lidl-shop.nl/...100252421?from=BasketPage
20v accu schroefboormachine, accu uitwisselbaar met decoupeerzaag. https://www.lidl-shop.nl/...100256577?from=BasketPage
Boorhamer: https://www.lidl-shop.nl/...100260989?from=BasketPage
Haakse slijper zonder accu, immers die van de decoupeerzaag en accu schroefmachine passen hier ook op.
https://www.lidl-shop.nl/...100257288?from=BasketPage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:03
Nu ben ik zelf nogal in het Makita ecosysteem verzeild geraakt.
Vriend van me is helemaal op de DeWalt tour, dus dat gebruik ik ook wel eens.

Voorheen veel parkside einheill Gamma en andere budget troep gehad. (ik was 16 en kocht vanalles bij de aldi en lidl)Kwaliteit voelt meestal wel oké, maar zeker budget. Power is nauwelijks aanwezig, je hoort het vaak ook aan het motortje. Precisie is veel minder. In de prijs zijn ze wel weer erg sterk.

Zodra je een Makita Metabo DeWalt of Bosch hebt gebruikt weet je dat die lidl aldi action en bouwmarkt merken echt budget zijn.
Langzamerhand heb ik alle budget gereedschappen verruild voor Makita.
Zelf zie ik het meer in een investering voor het leven, die machines gebruik ik niet dagelijks dus ze moeten tientallen jaren mee gaan,

Pas ook op voor de Merk budgetlijnen, want die heb je ook veel.
Daar betaal je veel teveel voor, en je zit dan met een duur betaald budget apparaat.

Ja het is een stuk duurder, maar het voelt beter werkt fijner en als iets kapot gaat is het te repareren.
Merk accu's kun je over 10 jaar nog kopen, bij budget moet je gewoon een nieuwe machine.
Het gaat gewoon langer mee.

Ik heb nog een FERM afkortzaag, die vriend van me heeft een DeWalt op zo'n uitklapstandaard.
Dat ding van hem zaagt veel mooier. Bij mij is 90 graden 91,5 of iets dergelijks en niet af te stellen.
Die van hem is gewoon haaks.

Zelfde voor goedkope schroevendraaiers vs merk
En dat gaat gewoon op voor al het gereedschap.
Tot iets simpels als een hamer aan toe, de duurdere merk hamers zijn gewoon beter in balans dus het kost minder energie om ermee te werken.

"Goedkoop is duurkoop" en "Goed gereedschap is het halve werk" zijn gewoon van toepassing hierop.

Maarja voor 200 euro begin je amper aan je lijstje :'(

Haakse slijptol 133 euro
https://www.gereedschapce...25mm-koolborstelloos.html

Decoupeerzaag 157 euro
https://www.gereedschapce...ody-d-greep-variabel.html

Schroef/klopboormachine 112 euro
https://www.gereedschapce...body-koolborstelloos.html

2x 5AH accu set 130 euro (2x 3AH is 87 euro)
https://www.gereedschapce...i-ion-accu-5-0ah-2st.html

Acculader 53 euro
https://www.gereedschapce...eve-koeling-195584-2.html

TOTAAL 585 euro
Niet vergelijkbaar met lidl natuurlijk.
(alles zonder opbergdoos overigens!!)

Als je alles nog moet kopen en een verbouwing gaat doen waardoor je de kosten kunt verantwoorden dan is het het geld wel waard.

Ook leuk setje
https://www.gereedschapce...3x-3-0ah-accu-in-tas.html

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 11-12-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@FrankBlom Als je 3 weken wacht, en het bij een geautoriseerde Makita Dealer koopt, krijg je de accu's gratis.
Daarnaast heb je bij Amazon.de voor € 175,- een accutol met 2x 3Ah lader en koffer. Dat is al dik € 120,- goedkoper. Deze heb ik pas nog gelinkt. Het is sowieso interessant om in Duitsland te shoppen voor gereedschap. Zo staan de BL varianten (T en D greep) van die decoupeerzaag voor het zelfde bedrag op Amazon.

Ook zou ik liever een Bosch Pro/Makita/DeWalt haakse slijper met snoer (€ 40-60) kopen als het budget beperkt is, dan een goedkope op accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:03
@Nivado

Gereedschapcentrum is inderdaad helaas geen geautoriseerde Makita dealer.
Dat heeft me al een hoop gratis accu's gekost :'(

ik moet eens een andere hofleverancier zoeken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

NL_Scratch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:48:
[...]

Dan gaan we denk ik richting de Parkside lijn.
Als ik het even snel bij elkaar klik in de webshop kom ik toch met een 200 euro een heel iend.

[..]

Haakse slijper zonder accu, immers die van de decoupeerzaag en accu schroefmachine passen hier ook op.
https://www.lidl-shop.nl/...100257288?from=BasketPage
Die haakse slijper is een hele slechte deal

39,99 zonder accu en zonder oplader
54,99 met een 4ah accu + oplader

Een losse 4ah accu kost je 3 tientjes, terwijl je met de haakse slijper met accu maar 15 euro meer kwijt bent.

Ik zou dan wachten tot ie met 4ah accu te bestellen is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankBlom schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:30:
@Nivado

Dezelfde toko heeft mij laatst een muurfrees met Engelse stekker bezorgd |:(
(Maar wel weer met 2 diamantbladen erbij die ik niet had verwacht.)

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-12-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
@Nivado

Mastertools.nl. Daar haal ik vaak. Prijs meestal ook goed. Maar ik blijf toch vergelijken met andere. En zoek eerst uit of het makitadealer is voor ik wat bestel. Mijn eerste setje ook bij gereedschapcentrum besteld. Niks mis mee. Maar was toch leuker geweest als het toch een makitadealer was. Maar van "fouten" leer je.
Nivado schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:26:
@FrankBlom Als je 3 weken wacht, en het bij een geautoriseerde Makita Dealer koopt, krijg je de accu's gratis.
Daarnaast heb je bij Amazon.de voor € 175,- een accutol met 2x 3Ah lader en koffer. Dat is al dik € 120,- goedkoper. Deze heb ik pas nog gelinkt. Het is sowieso interessant om in Duitsland te shoppen voor gereedschap. Zo staan de BL varianten (T en D greep) van die decoupeerzaag voor het zelfde bedrag op Amazon.

Ook zou ik liever een Bosch Pro/Makita/DeWalt haakse slijper met snoer (€ 40-60) kopen als het budget beperkt is, dan een goedkope op accu.
Ik ben hier al weer aan het wachten. Hehe. Al weer wat dingen op mijn verlanglijstje staan, die besteld gaan worden als de actie er is. :+

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

@Nivado

Een tijdje geleden deed dewalt ook gratis accu's bij body's bij geautomatiseerde dealers. Maar bij alle dealers waren de body's ongeveer de prijs van een body met batterij bij andere verkooppunten :')

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:05
JDillinger schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:03:
[...]

Heel veel dank! dit zou moeten passen. Heb je hem zelf ook? Ik ga het iig proberen; nogmaals dank!
Wellicht heeft iemand hier wat aan (in de toekomst): het stukje zit als gegoten!

• NL_Scratch
RaZ schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:39:
[...]

Die haakse slijper is een hele slechte deal

39,99 zonder accu en zonder oplader
54,99 met een 4ah accu + oplader

Een losse 4ah accu kost je 3 tientjes, terwijl je met de haakse slijper met accu maar 15 euro meer kwijt bent.

Ik zou dan wachten tot ie met 4ah accu te bestellen is.
mm ja inderdaad, als ik dat zo zie.
Eventueel is die Bosch Haakse slijper ook niet verkeerd.
https://www.lidl-shop.nl/...er-PWS-850-125/p100267019

Haakse slijper hoeft wat mij betreft ook geen accu te zijn en je hebt dan wel een Bosch. (ook al is het een instapper). Net als de boorhamer en decoupeerzaag, mag wat mij betreft gewoon een snoertje aan zitten. Belangrijkste vindt ik een goede accu schroefmachine waarbij de accu's lekker lang mee gaan en er minimaal 2 bij zitten zodat je kunt door wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52

orf

NL_Scratch schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:01:
[...]

Haakse slijper hoeft wat mij betreft ook geen accu te zijn en je hebt dan wel een Bosch. (ook al is het een instapper). Net als de boorhamer en decoupeerzaag, mag wat mij betreft gewoon een snoertje aan zitten. Belangrijkste vindt ik een goede accu schroefmachine waarbij de accu's lekker lang mee gaan en er minimaal 2 bij zitten zodat je kunt door wisselen.
Voor €48 heb je een Bosch blauw. Tijdens Black Friday kocht ik ‘m zelfs als 2e haakse slijptol voor €35. Dat is een superfijn apparaat.

edit: linkje aangepast. Gekke link vanuit m’n eigen besteloverzicht van Amazon

[ Voor 17% gewijzigd door orf op 12-12-2019 09:12 ]

• Nivado
NL_Scratch schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:01:
[...]

Jawel, die is wel verkeerd!!!
Waarom zou je voor € 65,- een groene bosch kopen, als je voor € 48,- een Bosch pro hebt?

@orf Hahaha, gewoon de zelfde linken 8) vergeet alleen niet je referral te verwijderen

[ Voor 10% gewijzigd door Nivado op 12-12-2019 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Speciaal ingelogd om @NL_Scratch erop te wijzen dat die Bosch haakse slijper wél een hele slechte deal is, omdat je voor tussen de € 35 en € 50 euro de bekende Bosch Blauw haakse slijper hebt (regelmatig in de aanbieding), maar Orf en Nivado waren sneller :D

• NL_Scratch
Ethiron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:12:
Speciaal ingelogd om @NL_Scratch erop te wijzen dat die Bosch haakse slijper wél een hele slechte deal is, omdat je voor tussen de € 35 en € 50 euro de bekende Bosch Blauw haakse slijper hebt (regelmatig in de aanbieding), maar Orf en Nivado waren sneller :D
Kijk, dat zijn de betere aanbiedingen. Zelfs bij bol.com is hij al behoorlijk scherp te verkrijgen.

kopen jullie vaker via Amazon het gereedschap? en bij garantie rechtstreeks met Bosch?

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
NL_Scratch schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:46:
[...]

Kijk, dat zijn de betere aanbiedingen. Zelfs bij bol.com is hij al behoorlijk scherp te verkrijgen.

kopen jullie vaker via Amazon het gereedschap? en bij garantie rechtstreeks met Bosch?
Zie startpost en [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Makita verkoopt rode en witte schuurschijven. Naar zeggen is de witte beter geschikt voor gelakt hout. Heeft iemand ervaring of de witte daadwerkelijk minder snel vollopen of is dit meer een verkoopargument om meer verschillende schuurschijven te verkopen?

Quod licet lovi, non licet bovi

• Twijfels
NL_Scratch schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:46:
[...]

Vrijwel al mijn Bosch spul, en ook veel ander gereedschap wel, koop ik via Amazon. Klantenservice van hun is echt perfect en altijd binnen 3 uur antwoord bij vragen of problemen. Zelf gelukkig (nog) geen garantie nodig gehad met al die aankopen. Maar ik registreer wel alles na aankoop voor de (extra) garantie bij Bosch zelf.

Mocht ik garantieaanspraak moeten doen dan gaat dat eerst via Amazon, zo doe je dat in NL ook, eerst via de verkoper. Heb het een tijd terug wel gehad met een Gedore torx doppensetje van een klein jaar oud, daar brak me één dop van kapot met sleutelen (geen oneigenlijk gebruik) en daar had ik binnen twee dagen een vervangende set voor binnen van Amazon waarna ik binnen 30 dagen mijn oude setje terug moest sturen :)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52

orf

MrDry schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:54:
Makita verkoopt rode en witte schuurschijven. Naar zeggen is de witte beter geschikt voor gelakt hout. Heeft iemand ervaring of de witte daadwerkelijk minder snel vollopen of is dit meer een verkoopargument om meer verschillende schuurschijven te verkopen?
Bij Makita geen ervaring, maar ik vind bij Metabo de witte schuurschijven helemaal niets. De rode lopen bij lakwerk veel minder snel vol. Als je gelukt hebt passen de schuurschijven van Ecotools. Dat zijn prima (in ieder geval net zo goed als Metabo) schijven en veel goedkoper. Bij mij komen de gaten alleen helaas niet overeen.

• Orion84
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik haal de schijven voor mijn Makita (excenter) meestal bij de Hornbach. Zijn geloof ik van bosch wat ze daar verkopen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Verslavend wel, alles in bakjes doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E0zw3c8pwwtgUCDqCI8o4aV4/thumb.jpg

Zodat die bakken weer in de bijpassende tas passen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P2HsHplArumCWjZSEQoOernO/thumb.jpg

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:11
MJV schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke bakjes en welke tas is dat? Ziet er handig uit! En hoeveel gereedschap past er nog in die zijvakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 22:46

D85

rocket23 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:45:
[...]

Welke bakjes en welke tas is dat? Ziet er handig uit! En hoeveel gereedschap past er nog in die zijvakken?
Bazentas is dat, de Stanley FatMax Quick Access. De bakken zijn de Stanley FatMax. De ruimte in de zijvakken is meer dan prima, om je een idee te geven:
Afbeeldingslocatie: https://www.stanleysites.com/uploads/eu/LW2-2016/large/FMST1-80147_2.jpg
Genoeg review filmpjes van te vinden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furi00us
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 13:32
Hoe houden jullie de accu's in conditie tijdens een periode van weinig tot geen gebruik?

Op de makita site zag ik het volgende artikel: DCL281FZ - Krachtige steelstofzuiger

Dit lijkt mij een interessant artikel om de accu wekelijks in beweging te houden. Mar zou het geschikt zijn voor huishoudelijk gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

rocket23 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:45:
[...]

Het gaat om de Stanley Profi 25 bakken. Maar zoals op de foto hierboven te zien is passen de Stanley bakken met grotere bakjes ook in die tas.

Maar ik ben blij met de kleine bakjes omdat je er veel verschillende dingen in kwijt kunt. En hoeveel pluggen/schroeven/revetten gebruik je nu helemaal per klus...

Tas is inderdaad zeer ruim. Even uit mijn hoofd: schroevendraaierset, steenbijtel, houtbijtel, twee lijmklemmen, twee hamers, waterpas 30cm, set boren in bakje, set schroefbits in bakje, stuk of zes tangen, rollen tape, stanleymes, en nog een hoop kleiner spul.

Als je die bakken er niet in zet past er in dat vak ook een schroefboormachine + slagschroevendraaier bijvoorbeeld.Of in een van de zijvakken i.c.m. één zo'n assortimentsbak.

@furi00us Ik heb de goedkopere variant (de 180Z o.i.d.), ook aangeschaft met deels die reden, en die komt hier in de keuken vaak van pas om even te stofzuigen. Het hele huis pak ik (nouja...) toch vaker de 'echte' stofzuiger, maar om accu's in leven te houden prima.

En ik heb in China zo'n USB opzet-stuk besteld. Af en toe handig als powerbank.
Afbeeldingslocatie: https://www.regts.nl/media/catalog/product/cache/1366e688ed42c99cd6439df4031862c6/8/3/836105.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door MJV op 13-12-2019 07:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@MJV @rocket23 @D85

Ik heb hem zelf ook en ben er héél blij mee. Heb wat foto's gemaakt voor jullie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ou5TcAJGEfRML7wwC5OmAY9F/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FEOXh2dEex9V89ekbBUZNC52/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d3BKQtzNvf0rgmGlX5R709D5/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KxgXb76we6l2PInUvsVt2IXq/full.jpg

Zoals je ziet past er flink wat in. Het was voor mij de investering van zo'n 120 euro meer dan waard (plus minus 100 voor de tas en 20 voor de koffer). Het grote voordeel is dat hij nog redelijk compact is en door het materiaal makkelijk binnenshuis te gebruiken zonder dat je krassen op vloer of muur maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Ethiron op 13-12-2019 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dit is zo'n ondiepe FatMax toch? De diepe variant zou er ook in moeten passen.

Ik was iets minder kwijt voor de tas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Dat is een mooie prijs.. Ik was destijds ongeduldig en heb 'm bij Toolstation gekocht. Hij is daar nu € 85,-, volgens mij heb ik dat ook betaald.

Het is inderdaad de ondiepe Fatmax, de diepe heb ik ook (niet op de foto) maar die zit er naar mijn voorkeur toch iets te 'strak' in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:08

dragonhaertt

@_'.'

MJV schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helemaal mee eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KW1azfO3dPbyXNKXzFeWeheQ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vFwdEqkus3qp40PMOcxaCfqZ/full.jpg
(nog even de houtdraadbouten 8mm bestellen)

Volgende stap: kastje aan de muur bouwen waar ik deze bakken netjes in kan hangen. Met een uitschuifplankje om een bak op te zetten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 20:01
Met betrekking tot de pneumatische tacker: Omdat ik toch wel redelijk wat dragende ruwbouw zaken ga maken heb ik een Hitachi NR90ADS1 gekocht op Ebay. Met een beetje geluk komt deze op 180 euro, wat een kleine 80 euro duurder is dan de Silverline die @Teijgetje @twain4me hebben.

Reden dat ik toch "moeilijk" doe en voor de hitachi ga is omdat deze een klap lichter is (7 lbs.) en bijna onverwoestbaar blijkt te zijn. Dat is voor mij het risico van een US verzending wel waard. Als hij binnen komt zal ik wel even een klein verslagje schrijven, aangezien er maar weinig pneumatische tackers beschikbaar zijn :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 16:48
Aangezien ik recent een houten huis (niet in NL) heb gekocht waar e.e.a. aan moet gebeuren zat ik er aan te denken om een Makita DLX6038T set te halen (heeft nu korting waardoor de set omgerekend zo'n 750 euro kost). Iemand ervaring met deze set?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

dragonhaertt schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:05:
[...]

Helemaal mee eens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(nog even de houtdraadbouten 8mm bestellen)

Volgende stap: kastje aan de muur bouwen waar ik deze bakken netjes in kan hangen. Met een uitschuifplankje om een bak op te zetten.
Ik ben ook langzaamaan sorteerbakken aan het vullen, maar dan de Stanley Sortmaster Junior. Maar waarop baseren jullie de keuze van wat er wel en niet in gaat? Bijv. welke diameter en lengte boutjes wel en welke niet?
Bij mij is het nu nog een mix van van alles wat ik over heb gehouden van klusjes, en naast verzinkt ook nog een deel RVS.

Overigens staan op Instructables een aantal goede ideeën hoe je dit soort bakken makkelijk kan opslaan in huis/garage/schuur.
FrankBlom schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:09:
Nu ben ik zelf nogal in het Makita ecosysteem verzeild geraakt.
Vriend van me is helemaal op de DeWalt tour, dus dat gebruik ik ook wel eens.

Voorheen veel parkside einheill Gamma en andere budget troep gehad. (ik was 16 en kocht vanalles bij de aldi en lidl)Kwaliteit voelt meestal wel oké, maar zeker budget. Power is nauwelijks aanwezig, je hoort het vaak ook aan het motortje. Precisie is veel minder. In de prijs zijn ze wel weer erg sterk.

Zodra je een Makita Metabo DeWalt of Bosch hebt gebruikt weet je dat die lidl aldi action en bouwmarkt merken echt budget zijn.
Langzamerhand heb ik alle budget gereedschappen verruild voor Makita.
Zelf zie ik het meer in een investering voor het leven, die machines gebruik ik niet dagelijks dus ze moeten tientallen jaren mee gaan,

Pas ook op voor de Merk budgetlijnen, want die heb je ook veel.
Daar betaal je veel teveel voor, en je zit dan met een duur betaald budget apparaat.

Ja het is een stuk duurder, maar het voelt beter werkt fijner en als iets kapot gaat is het te repareren.
Merk accu's kun je over 10 jaar nog kopen, bij budget moet je gewoon een nieuwe machine.
Het gaat gewoon langer mee.

Ik heb nog een FERM afkortzaag, die vriend van me heeft een DeWalt op zo'n uitklapstandaard.
Dat ding van hem zaagt veel mooier. Bij mij is 90 graden 91,5 of iets dergelijks en niet af te stellen.
Die van hem is gewoon haaks.

Zelfde voor goedkope schroevendraaiers vs merk
En dat gaat gewoon op voor al het gereedschap.
Tot iets simpels als een hamer aan toe, de duurdere merk hamers zijn gewoon beter in balans dus het kost minder energie om ermee te werken.

"Goedkoop is duurkoop" en "Goed gereedschap is het halve werk" zijn gewoon van toepassing hierop.

Maarja voor 200 euro begin je amper aan je lijstje :'(

Haakse slijptol 133 euro
https://www.gereedschapce...25mm-koolborstelloos.html

Decoupeerzaag 157 euro
https://www.gereedschapce...ody-d-greep-variabel.html

Schroef/klopboormachine 112 euro
https://www.gereedschapce...body-koolborstelloos.html

2x 5AH accu set 130 euro (2x 3AH is 87 euro)
https://www.gereedschapce...i-ion-accu-5-0ah-2st.html

Acculader 53 euro
https://www.gereedschapce...eve-koeling-195584-2.html

TOTAAL 585 euro
Niet vergelijkbaar met lidl natuurlijk.
(alles zonder opbergdoos overigens!!)

Als je alles nog moet kopen en een verbouwing gaat doen waardoor je de kosten kunt verantwoorden dan is het het geld wel waard.

Ook leuk setje
https://www.gereedschapce...3x-3-0ah-accu-in-tas.html
Zodra je aan a-merk spul begint, merk je inderdaad dat goedkoop B-merk echt tegenvalt. En helemaal als je richting prosumer spul gaat (Makita, Bosch blauw, Metabo). En met een beetje slim shoppen is dat spul vaak ook nog wel voor een aantrekkelijke prijs te koop. Komende winter zal ik waarschijnlijk wel weer een Makita accu-machine aanschaffen als zij weer de actie met accu's hebben.
Jellabie schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:30:
[...]

Een tijdje geleden deed dewalt ook gratis accu's bij body's bij geautomatiseerde dealers. Maar bij alle dealers waren de body's ongeveer de prijs van een body met batterij bij andere verkooppunten :')
Het enige waar je wel mee uit moet kijken is dat soms garantie bij die goedkopere shops niet goed geregeld is en het parallelimport betreft.
Er wordt door die shop ook echt wel gerommeld... Mijn Makita-sets die ik vorig jaar heb gekocht, waren niet de sets zoals die door Makita geleverd worden. Ze zaten niet in dozen e.d. En niet heel verrassend bestaat die shop inmiddels niet meer (was wel een geautoriseerde dealer, dus garantie via Makita is gelukkig wel veilig).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
MewBie schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:16:
Aangezien ik recent een houten huis (niet in NL) heb gekocht waar e.e.a. aan moet gebeuren zat ik er aan te denken om een Makita DLX6038T set te halen (heeft nu korting waardoor de set omgerekend zo'n 750 euro kost). Iemand ervaring met deze set?
Geen ervaring met Makita zelf, zal wel prima in orde zijn.
Alleen als ik de set los samenstel t.o.v. de hele set bij Gereedschapcentrum (lijkt zo snel de goedkoopste) dan kost alles los maar €939 ipv €1027. Ook met 3x 5A accu's + snellader dus. Het enige wat je dan mist is de tas, maar of dat nou €90 waard is.. Zo'n grote tas voor alles lijkt mijzelf vooral erg onhandig.

Daarnaast, heb je alles echt nodig, of zou je liever een andere versie van één van de apparaten willen? Zou dus eerder alles los kopen dan zo'n hele set, prijstechnisch is dat niet eens interessant namelijk :)
deepbass909 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:33:
[...]

Ik ben ook langzaamaan sorteerbakken aan het vullen, maar dan de Stanley Sortmaster Junior. Maar waarop baseren jullie de keuze van wat er wel en niet in gaat? Bijv. welke diameter en lengte boutjes wel en welke niet?
Bij mij is het nu nog een mix van van alles wat ik over heb gehouden van klusjes, en naast verzinkt ook nog een deel RVS.
Gewoon alles erin? :) Waar je veel van één maat hebt bij elkaar in een vakje, waar je maar enkele stuks van hebt en niet voldoende ruimte om helemaal te scheiden zou ik ze zelf op diameter selecteren en bij elkaar gooien. RVS en verzinkt wel gescheiden houden ondanks zelfde maatvoering.

[ Voor 28% gewijzigd door Twijfels op 13-12-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

deepbass909 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:33:
Maar waarop baseren jullie de keuze van wat er wel en niet in gaat? Bijv. welke diameter en lengte boutjes wel en welke niet?
Mijn toetsingsbeginsel is eigenlijk allereerst gebaseerd op alles wat je "op locatie" nodig mocht hebben. Dus met name bij ophangen van lampen, kasten. Schroeven, pluggen, wat m3 boutjes voor in electradozen, kroonsteentjes, en waar nog ruimte over was nog andere boutjes en moeren wie weet komt het van pas.Wat dat betreft zouden wat houtdraadbouten niet misstaan voor trapleuningen en grote dingen die met een grote plug vast moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:08

dragonhaertt

@_'.'

MewBie schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:16:
Je kan inderdaad beter zelf samenstellen. Deze set bevat de oudere 4-polige modellen. Dus níet brushless modellen uit de 18V serie.
Als je in Januari losse body's bestelt, krijg je er gratis accu's bij. Je kan beter even op Makita de laatste versies (liefst brushless, als je toch zo veel geld gaat uitgeven) uitzoeken, en dan zelf een lijstje samenstellen van wat je precies wilt. En dan in het nieuwe jaar bestellen (bij een officiele dealer)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Twijfels schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:34:
[...]

Geen ervaring met Makita zelf, zal wel prima in orde zijn.
Alleen als ik de set los samenstel t.o.v. de hele set bij Gereedschapcentrum (lijkt zo snel de goedkoopste) dan kost alles los maar €939 ipv €1027. Ook met 3x 5A accu's + snellader dus. Het enige wat je dan mist is de tas, maar of dat nou €90 waard is.. Zo'n grote tas voor alles lijkt mijzelf vooral erg onhandig.

Daarnaast, heb je alles echt nodig, of zou je liever een andere versie van één van de apparaten willen? Zou dus eerder alles los kopen dan zo'n hele set, prijstechnisch is dat niet eens interessant namelijk :)
De prijs voor de set is nu dus 750 euro bij een lokale winkel. ;)
Als ik dingen los zou willen kopen dan hebben ze alleen maar de betere/duurdere borstelloze varianten, als ik dan de cirkelzaag en boormachine koop zit ik al tegen de 500 euro.
En bij het renoveren van een houten huis komt die hele set van pas volgens collega's van me.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
MewBie schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:20:
[...]

Als ik dingen los zou willen kopen dan hebben ze alleen maar de betere/duurdere borstelloze varianten, als ik dan de cirkelzaag en boormachine koop zit ik al tegen de 500 euro.
En bij het renoveren van een houten huis komt die hele set van pas volgens collega's van me.
Ik denk dat je er prima mee uit de voeten kan.
Het is niet zo dat de timmermannen 5 jaar geleden steen en been klaagde over de slechte machines van makita ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 20:01
MewBie schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:20:
[...]

Mooi setje hoor, daar kun goed gebruik van maken in je verbouwing. Die DDF482 is een fijne combo met die DTD152.
Vergis je niet in het gewicht van die multitool trouwens, die is serieus zwaar als je alleen 230v multitools gewend bent :o

Daarbij, zoals MTBreak al aangeeft zit er echt geen houdbaarheidsdatum op die koolborstels. Ik gebruik nog steeds een antieke DHP458 met de 3Ah accu's die daarbij zaten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 13-12-2019 13:41 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
KillaZ schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:40:
[...]

Mooi setje hoor, daar kun goed gebruik van maken in je verbouwing. Die DDF482 is een fijne combo met die DTD152.
Vergis je niet in het gewicht van die multitool trouwens, die is serieus zwaar als je alleen 230v multitools gewend bent :o

Daarbij, zoals MTBreak al aangeeft zit er echt geen houdbaarheidsdatum op die koolborstels. Ik gebruik nog steeds een antieke DHP458 met de 3Ah accu's die daarbij zaten. :)
Het enige elektrische gereedschap dat ik nu heb is een Bosch groen accu boor machientje. :+

*beeeeep*

Pagina: 1 ... 25 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic