Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 15:34

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Vanmorgen heb ik de IBood DF332 met 3x 4AH accu gekocht voor 150€. Verder nog een m-force zaagblad voor de invalzaag.

Mijn ecosysteem is makita CXT hier, dus extra accu’s en een body is nooit weg eigenlijk.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Zojuist zag ik dat Bauhaus een eigen Edition heeft van de Fein Multimaster 350. Nu vroeg ik mij af of Fein ook bouwmarkt lijnen heeft, ik kan daar niet veel van terug vinden. Je krijgt daar 5 jaar garantie op de Fein, dus dat lijkt me wel een voordeel.

Dit vroeg ik me trouwens ook van hand gereedschap in het algemeen af. Dus als je ergens een Gedore/Hazet (moment)sleutel vind in een bouwmarkt, heb je dan per definitie een mindere of nep sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 03-07 18:58

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Sppak Ik denk dat je het anders moet afvragen. Het is niet zozeer de plek waar je iets aanschaft maar de vraag of een merk verschillende "lijnen" van hun producten hebben. Zo heeft Gedore de rode en blauwe lijn, waarbij rood het meer budgetvriendelijk is met dus concessies op kwaliteit en de blauwe lijn kwalitatief beter maar fors duurder.
Fein heeft dit zover ik weet niet, maar ik werk niet voor ze, dus ik sluit het niet uit. Wat er waarschijnlijk gedaan is, is dat Bauhaus of een machine, of een pakket heeft besteld op maat, dat in grote hoeveelheden zodat er een mooie prijs afgesproken kan worden en dat Bauhaus zich kan onderscheiden van andere bouwmarkten. Dat gebeurt wel meer. Zo heeft amazon ook bepaalde "amazon editions" in de verkoop van Bosch machines.
Meestal zijn de machines dan gewoon volgens specs en gaat het meer om de extra's erbij. Kost in principe de producent geen of weinig aanpassingen.

[ Voor 8% gewijzigd door rockhopper op 30-11-2019 12:12 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Ik ben intussen nagenoeg klaar met het installeren van nieuw speeltje nr2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IMa9lF1uBkStr5x5eFLnYseg/medium.jpg

Dit is een zelfbouw freesbank. Erg goedkoop gekocht, met een bak vol freesjes (die op zich al waard was wat ik voor het geheel had betaald).
Het ding had 7 jaar stilgestaan omdat de eigenaar steeds kortsluiting had.... bleek dat hij elektra niet begrijpt: hij had de drie draden van een 1 fase (L/N/Gnd) op de drie klemmen van een driefaseaansluiting in de inverter aangesloten. Dus de aarde hing aan een faseklem... Dat was geen probleem zolang hij de machine aan een ongeaard stopcontact gebruikte, maar na een verhuizing veranderde dat dus...
Hij heeft al jaren een vervangende machine.

Nu ga ik er plezier mee hebben. Ding is niet extreem precies, maar goed genoeg voor mij!

Weet iemand trouwens een forum voor metaalbewerking? Ik heb wat specifieke vragen.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
MeMoRy schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:13:

Weet iemand trouwens een forum voor metaalbewerking? Ik heb wat specifieke vragen.
Gaaf!

Ik denk dat je wellicht bij CNCZone (https://www.cnczone.nl/) goed terecht kan, zitten volgens mij veel mensen die ook wel metaal frezen etc.
En anders, the garage journal is een erg groot forum voor allerlei hobbyisten en ook professionals. Daar zal je uiteindelijk ook je vragen wel beantwoord krijgen gok ik zo: https://www.garagejournal.com/forum/

[ Voor 23% gewijzigd door Twijfels op 30-11-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 22:54
Twijfels schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:48:
[...]

Ik heb ze beiden en hoewel ik de invalzaag op zich prettig vind werken in veel gevallen is die mini cirkel wel perfect om inkepingen voor houtverbindingen etc te maken of plaatmateriaal even snel en ruw door midden te zagen. Dat komt nog wel eens van pas als je bijvoorbeeld afvalhout hebt wat van een verdieping naar beneden moet of je een gat in een muurtje (OSB/multiplex/gips) moet maken waarbij de nauwkeurigheid van minder belang is. Ik vind dat ze beide zo hun plek hebben en je ze niet goed kan vergelijken eigenlijk. De invalzaag is soms simpelweg te lomp en groot waar die mini weer perfect is :)

Heb nu wel gemerkt dat ik nooit meer de geleiderail zal pakken met de mini sinds ik een invalzaag heb. De mini gaat dus voornamelijk gebruikt worden vanuit de losse pols.
Je hebt dus de GKS-12V-26 met bijbehorende geleiderail (art. nr 06016A1005)?

Ik zie 'm bij Amazon te koop voor €168,61. De meest uitgebreide versie dus met de geleiderail. Maar Amazon maakt er wel weer een zootje van want wat is deze versie nu weer voor een flink hogere prijs??

Hij is ook hier te koop voor €179,44. In ieder geval, is rond die prijs een goede deal denken jullie?

Ik heb nog helemaal geen cirkelzaag. En ik ben geen heel fanatieke klusser, maar als ik een keer netjes iets recht wilt afzagen dan is zo'n compact cirkelzaagje met rail misschien wel handig. Is zo'n mini een goed idee bij zulk sporadisch gebruik of kan ik toch beter voor een grote invalzaag gaan? Wat doen jullie allemaal met je cirkelzaag? Ik neig nu ik erover nadenk toch naar een grotere want een deur afzagen kan bijvoorbeeld al niet met de GKS 12V, want hij zaagt maar 26mm diep...

@Rubberen @Blomminator @bonzz.netninja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
TimoDimo schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:11:
[...]

Je hebt dus de GKS-12V-26 met bijbehorende geleiderail (art. nr 06016A1005)?

Ik zie 'm bij Amazon te koop voor €168,61. De meest uitgebreide versie dus met de geleiderail. Maar Amazon maakt er wel weer een zootje van want wat is deze versie nu weer voor een flink hogere prijs??

Hij is ook hier te koop voor €179,44. In ieder geval, is rond die prijs een goede deal denken jullie?

Ik heb nog helemaal geen cirkelzaag. En ik ben geen heel fanatieke klusser, maar als ik een keer netjes iets recht wilt afzagen dan is zo'n compact cirkelzaagje met rail misschien wel handig. Is zo'n mini een goed idee bij zulk sporadisch gebruik of kan ik toch beter voor een grote invalzaag gaan? Wat doen jullie allemaal met je cirkelzaag? Ik neig nu ik erover nadenk toch naar een grotere want een deur afzagen kan bijvoorbeeld al niet met de GKS 12V, want hij zaagt maar 26mm diep...

@Rubberen @Blomminator @bonzz.netninja
Die €168 bij Amazon is een goede prijs ;) Zie hem nagenoeg nooit goedkoper. Misschien interessanter om de losse versie in L-Boxx te kopen (nu met coupon voor €86) en dan losse accu's / lader erbij. Zou je even moeten narekenen.
Daarnaast wordt hij in geen enkel geval geleverd met de geleiderail. Alleen met de geleiderailadapter, je kan hem los namelijk niet op een rail zetten.

Je zou dan dit type rail erbij moeten kopen: https://www.amazon.de/dp/...fRID=GQ4FRM3D6N4CBS72QGT0 te koop in 800, 1100, 1600, 2100 en 3100mm. Die zijn ook eventueel te koppelen met deze https://www.amazon.de/dp/...fRID=JCR91HSQGRYS2Q30WDDP dan kan je dus 2x1600mm (of ander formaat) aan elkaar zetten om bijvoorbeeld een plaat van 2440 of 3050mm te zagen.

Als het je enige cirkelzaag is fungeert hij met rail opzich prima om plaatmateriaal op maat te zagen. Hij gaat alleen beperkt diep, met rail erbij maar 20mm zelfs. Een invalzaag is sterker en sneller, maar met geduld krijg je hier ook een prima resultaat mee. Verder handig om bijvoorbeeld snel panlatten etc af te korten, houtverbindingen en inkepingen maken.

Voor sporadisch iets netjes op maat zagen is het prima geschikt, alhoewel een invalzaag natuurlijk de voorkeur heeft met (groter) plaatmateriaal. Is alleen weer een factor 2,5 zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:23
Vandaag begonnen aan het maken van een verlaagd plafond van gipsplaten in de kelder. Waardoor ik eindelijk wat nieuw gereedschap kon uitproberen.

De betonnen liggers van de broodjesvloer zijn totaal niet waterpas, soms wel 2 cm verschil in een van die liggers. De DeWalt DW-088K kruislijnlaser was echt onmisbaar met deze klus en superhandig. Ook de opvulplaatjes van Ecotools zijn zeer handig.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J6jCJ2l.jpg

In de breedte heb ik alles waterpas gemaakt. Hier komen nog panlatten in de lengte overheen en dan dwars daarop de gipsplaten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TBMUDok.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DHxr3fz.jpg

Ook de Metabo KGS-216M afkortzaag kunnen gebruiken die prima werkte.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P2Yicvi.jpg

Alleen de stofafzuiging valt me erg tegen. In het verleden heb ik ook met een bosch blauw afkortzaag gewerkt, aangesloten op dezelfde stofzuiger die deed dat een stuk beter. Maar ja is ook andere prijsklasse.

Nu nog de latten in de lengte en dan kunnen de gipsplaten er tegenaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4A1KAp7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40

Exigence

dnkroz

Mooi werk. De Metabo staat inderdaad bekend om z'n praktisch niet aanwezige stofafzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand tips voor een laser? Ik wil komende weken ergens gaan behangen en mijn vrouw zei "Is zo een laser dan niet handig?" Tja als de vrouw zelf aangeeft dat het wel handig kan zijn, moet ik me dat geen twee keer laten vertellen.
Tevens wil ik meteen maar een lange en goede waterpas hebben. Het dingetje van een meter is toch vaak net te kort. Dat zal wel een stalen Stabilo van 1,5m worden. Maar de laser... Door de hoeveelheid en de prijs snap ik de verschillen niet zo... Ik wil horizontalen en vertikale lijnen kunnen projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 20:47

bonzz.netninja

Niente baffi

Xavier schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:12:
Iemand tips voor een laser? Ik wil komende weken ergens gaan behangen en mijn vrouw zei "Is zo een laser dan niet handig?" Tja als de vrouw zelf aangeeft dat het wel handig kan zijn, moet ik me dat geen twee keer laten vertellen.
Tevens wil ik meteen maar een lange en goede waterpas hebben. Het dingetje van een meter is toch vaak net te kort. Dat zal wel een stalen Stabilo van 1,5m worden. Maar de laser... Door de hoeveelheid en de prijs snap ik de verschillen niet zo... Ik wil horizontalen en vertikale lijnen kunnen projecteren.
Ik heb niet veel ervaring met een echte dure merk laser, maar ik kocht ooit zon ding voor 10 euro ergens in een ramsj bak, en die heeft echt al heel veel plezier opgeleverd. Ik heb nu zon bosch groen laser kubusje en dat is ook prima. Handig als je eens iets wilt recht ophangen :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

DeWalt DW088K heb ik hier ook liggen en erg tevreden over.

De laser zelf heeft 2 sterke magneten zodat je hem overal kan tegen hangen, en heeft ook een muurbeugel.
Skidmarks schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:41:
Vandaag begonnen aan het maken van een verlaagd plafond van gipsplaten in de kelder. Waardoor ik eindelijk wat nieuw gereedschap kon uitproberen.

De betonnen liggers van de broodjesvloer zijn totaal niet waterpas, soms wel 2 cm verschil in een van die liggers. De DeWalt DW-088K kruislijnlaser was echt onmisbaar met deze klus en superhandig. Ook de opvulplaatjes van Ecotools zijn zeer handig.
[Afbeelding]

In de breedte heb ik alles waterpas gemaakt. Hier komen nog panlatten in de lengte overheen en dan dwars daarop de gipsplaten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook de Metabo KGS-216M afkortzaag kunnen gebruiken die prima werkte.
[Afbeelding]

Alleen de stofafzuiging valt me erg tegen. In het verleden heb ik ook met een bosch blauw afkortzaag gewerkt, aangesloten op dezelfde stofzuiger die deed dat een stuk beter. Maar ja is ook andere prijsklasse.

Nu nog de latten in de lengte en dan kunnen de gipsplaten er tegenaan.
[Afbeelding]
Wat hebben Nederlanders eigenlijk toch altijd met hout? :p

Metal studs ftw, randprofiel links en rechts en daar tussen de pc60/27.
In het midden van die profielen nog een PU60/125 voor de stevigheid.

Dat is toch veel gemakkelijker en sneller? :)

[ Voor 48% gewijzigd door Jellabie op 30-11-2019 21:03 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb deze laser en dat werkt goed. Vooral de ontvanger heeft wel meerwaarde mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:23
Jellabie schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:57:
[...]
Wat hebben Nederlanders eigenlijk toch altijd met hout? :p

Metal studs ftw, randprofiel links en rechts en daar tussen de pc60/27.
In het midden van die profielen nog een PU60/125 voor de stevigheid.

Dat is toch veel gemakkelijker en sneller? :)
Heb al aardig wat verlaagde plafonds in mijn huis gemaakt allemaal met metalstud, dat werkt veel sneller inderdaad. Maar ik ben 1.95 en de hoogte in de kelder is beperkt. Met metalstud zou het plafond te laag uitkomen, vandaar van hout. Het is dus helaas wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 08:43
Een vrouw met inzicht in "mannendingen"...…..dat is benijdenswaardig. ;)
(of zag ze een vleugje "help mijn man is klusser" en dacht "dat moet handiger kunnen? >:) )

Groene lasers zijn overdag beter zichtbaar dan rode.
Verder hangt het een beetje van je budget en doeleinde af.
Voor simpel HTK werk voldoet een redelijke al snel. Zelfs de Chinese. (of komen ze meestal daar sowieso vandaan?)
De duurdere hebben een sterkere laser met een (sterker) stabieler magnetisch veld, op afstand blijven ze dus zichtbaar als dunne lijn en trillen ze niet.
Bij goedkopere zal de lijn op afstand wat breder worden en door de lichtverspreiding sneller niet meer zichtbaar zijn. Maar dat is ook relatief natuurlijk, je tekent sowieso af op het hart van de laserlijn.
En een loodlijnfunctie is ook handig als dat er op zit, zo kun je bv iets op de grond uitmeten/verdelen/markeren en dat simpel op het plafond projecteren. Of simpel je lamp ophangen in het hart van bv de eettafel of het trappengat (als je een open trappenhuis hebt).

De vraag is dus meer; wat wil je er mee, hoe ver wil je laseren en welke afwijking vind je acceptabel.

Bv mijn groene laser heeft een max. afwijking van 2 mm per 10 m, haalt ca 35 meter gewoon en ca 60 m met ontvanger (fijn met bv een tuinhek). (al heb ik de oude versie toen de behuizing nog rood was ipv groen en hij een stuk duurder was )

Eenmaal een beetje gewend zal blijken dat je de laser voor veel meer kan gebruiken dan een verticaal lijntje om langs te behangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2019 21:50 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 21:27:
[...]

Een vrouw met inzicht in "mannendingen"...…..dat is benijdenswaardig. ;)
(of zag ze een vleugje "help mijn man is klusser" en dacht "dat moet handiger kunnen? >:) )

Groene lasers zijn overdag beter zichtbaar dan rode.
Verder hangt het een beetje van je budget en doeleinde af.
Voor simpel HTK werk voldoet een redelijke al snel. Zelfs de Chinese. (of komen ze meestal daar sowieso vandaan?)
De duurdere hebben een sterkere laser met een (sterker) stabieler magnetisch veld, op afstand blijven ze dus zichtbaar als dunne lijn en trillen ze niet.
Bij goedkopere zal de lijn op afstand wat breder worden en door de lichtverspreiding sneller niet meer zichtbaar zijn. Maar dat is ook relatief natuurlijk, je tekent sowieso af op het hart van de laserlijn.
En een loodlijnfunctie is ook handig als dat er op zit, zo kun je bv iets op de grond uitmeten/verdelen/markeren en dat simpel op het plafond projecteren. Of simpel je lamp ophangen in het hart van bv de eettafel of het trappengat (als je een open trappenhuis hebt).

De vraag is dus meer; wat wil je er mee, hoe ver wil je laseren en welke afwijking vind je acceptabel.

Bv mijn groene laser heeft een max. afwijking van 2 mm per 10 m, haalt ca 35 meter gewoon en ca 60 m met ontvanger (fijn met bv een tuinhek). (al heb ik de oude versie toen de behuizing nog rood was ipv groen en hij een stuk duurder was )

Eenmaal een beetje gewend zal blijken dat je de laser voor veel meer kan gebruiken dan een verticaal lijntje om langs te behangen.
Bedankt voor de uitleg!
Tja 35meter. Mijn stadstuintje is maar 10meter diep en mijn woonkamer 15meter diep. Veel verder dan dat hoeft het niet. Hij zal echt gebruikt worden om planken op te hangen, behangen dus. Goede lijn op de muur te hebben om een recht muurtje te maken.
Ik zal hem ook niet elke week gebruiken. Misschien 4x per jaar eventjes.
150,- vind ik daarom ook wat teveel van het goede en zat eerder naar 50-80 ofzo te kijken. Maar vraag me dan na deze verhalen wel af of ik gelukkig ga worden met een Bosch groen laser van de Gamma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:35

orf

Als ik eerlijk ben vind ik voor behangen een laser niet bepaald noodzakelijk. Een potloodlijn op de muur werkt misschien nog wel makkelijker. Ook voor een enkel plankje zou ik geen laser gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:15
Iets naar boven heb ik mijn blauwe bosch laser toegelicht: ik zie hem bij Amazon regelmatig voor rond de 80€ voorbijkomen en ik had hem achter 30 jaar eerder moeten kopen (ik ben 32 😉)
Linken naar Amazon lukt ff niet het is deze:
https://www.bol.com/nl/p/...2ZgA94EAQYAiABEgKv5vD_BwE

[ Voor 42% gewijzigd door Sammy_tukker op 30-11-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
orf schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:15:
Als ik eerlijk ben vind ik voor behangen een laser niet bepaald noodzakelijk. Een potloodlijn op de muur werkt misschien nog wel makkelijker. Ook voor een enkel plankje zou ik geen laser gebruiken.
Noodzakelijk is een groot woord.
Ouderwets een schietloodje en lijn trekken (als je iets langs rechts hebt) kan prima, een plankje kan ook prima met een waterpasje.

Maar gemak dient de mens.
Een laser geeft veel gemak, je hebt je handen vrij en hoeft "niets" af te tekenen.

Een statief is handig maar niet noodzakelijk
Je hoeft eigenlijk niet horizontaal exact uit te stellen, dat is nog handiger maar vaak teveel werk bij kleine klusjes.
Een laser zet je gewoon neer, de verticale lijn is altijd te richten, en voor een enkel plankje volstaat de boorpunten af te meten vanaf de horizontale laserlijn. De laser is meestal wel heel gemakkelijk zo neer te zetten dat je binnen 20 cm (hoger of lager) van je montagehoogte af zit.

@Sammy_tukker
Je hebt hem al maar persoonlijk zou ik sowieso voor een groene gaan als je er een aan gaat schaffen, die zijn er ook voor 8-9 tientjes (ex)
Uiteraard is een rode stukken handiger dan geen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2019 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Maar de laser... Door de hoeveelheid en de prijs snap ik de verschillen niet zo... Ik wil horizontalen en vertikale lijnen kunnen projecteren.
Ik heb deze van Conrad.
Persoonlijk koop ik altijd 'de voordelige' als ik niet weet hoe & wat. Ik heb het ding nu een paar keer gebruikt en weet wat ik zoek als ik een duurdere wil. Vaak hebben die goedkopere weer meer functies dan de instapper van een echt merk.
Overdag zie je bijvoorbeeld niks in de tuin, dus 's-avonds dat ding gebruikt en mijn trampoline ligt nu super waterpas. Iets minder handig dat het wat donker moest zijn, maar voor mij was dat eenmalig, ik hoef daarvoor geen groene laser te hebben.

Overigens heb ik nog nooit met een waterpas behang opgehangen. Meestal heb je toch een referentielijn (deur oid) en als ik niet zie dat de deur niet waterpas is, dan zie ik dat ook niet van het behang. Ik zie echter wel als de deur en behang niet gelijk lopen. Het behang 'beter' hangen dan de andere lijnen in de kamer geeft imho niet altijd het gewenste resultaat.
Maar ik ben sowieso geen fan (meer) van behang. Stucwerk & structuurverf is het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Xavier
Zoals gezegd, ook de goedkopere doen gewoon hun werk.
Duurder is alleen vaak wat preciezer maar voor de DHZer maakt die 1 of 2 mm extra afwijking per 10 m echt niet uit.
Een afwijking van max 4mm/10m (0,4mm/m) is nog altijd preciezer dan een Sola waterpas (prima merk) die een standaard max afwijking van 5mm/10m (0,5mm/m) heeft.

Misschien is dit wat?
Groen kruislijn (kies 9011G) voor 36 euro
Groen kruislijn met loodlijn (kies 2lins+dot - 9211G) voor 59 euro.
Beide hebben max 3mm/10m afwijking.
Zoals ik het begrijp heb je grote kans dat ze uit Engeland verstuurd worden.

[ Voor 48% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2019 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
rockhopper schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:10:
@Sppak Ik denk dat je het anders moet afvragen. Het is niet zozeer de plek waar je iets aanschaft maar de vraag of een merk verschillende "lijnen" van hun producten hebben. Zo heeft Gedore de rode en blauwe lijn, waarbij rood het meer budgetvriendelijk is met dus concessies op kwaliteit en de blauwe lijn kwalitatief beter maar fors duurder.
Fein heeft dit zover ik weet niet, maar ik werk niet voor ze, dus ik sluit het niet uit. Wat er waarschijnlijk gedaan is, is dat Bauhaus of een machine, of een pakket heeft besteld op maat, dat in grote hoeveelheden zodat er een mooie prijs afgesproken kan worden en dat Bauhaus zich kan onderscheiden van andere bouwmarkten. Dat gebeurt wel meer. Zo heeft amazon ook bepaalde "amazon editions" in de verkoop van Bosch machines.
Meestal zijn de machines dan gewoon volgens specs en gaat het meer om de extra's erbij. Kost in principe de producent geen of weinig aanpassingen.
Goede invalshoek die je daar benoemt, bedankt. Ik ben geen dagelijkse klusser, dus dan zal het met veel gereedschap ook wel loslopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Sppak schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:44:
[...]
Goede invalshoek die je daar benoemt, bedankt. Ik ben geen dagelijkse klusser, dus dan zal het met veel gereedschap ook wel loslopen denk ik.
Waarschijnlijk wel, in mijn ogen ga je pas voor kwaliteit als je het vaak gebruikt of als het heeeeeel lang mee moet gaan of als je geld teveel hebt.
Op zich heb je wel een punt dat spullen bij de reguliere bouwmarkten meer wisselen in kwaliteit, er worden daar spullen verkocht met een lagere prijs waarbij het binnenwerk bijvoorbeeld van plastic is in plaats van messing. Maar daar staat dus de lagere prijs tegenover.
Zo ook bij Bosch, groen is meer de gelegenheidsklusser lijn waarbij blauw de professional lijn is. Nu is het verschil tussen deze twee lijnen niet heel erg groot, daarom zou ik hierbij juist altijd blauw adviseren.

Ik had nog naar de Fein bij de bauhaus gekeken en het is inderdaad een bauhaus edition, dus gewoon een standaard Fein multitool (hier zijn ook nog verschillende modellen in, dus loop het type/model even na) met een hoop extra's zodat je die niet los hoeft te halen mocht je ze ooit nodig hebben. Alle Fein modellen zijn goed, maar sommige zijn wat sterker/zwaarder uitgevoerd de multimaster is bijvoorbeeld iets minder sterk dan de supercut, maar daar is dan ook de prijs weer naar.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik zie dat ik net te laat ben voor de Parkside invalzaag van de LIDL, die goede reviews heeft.
Is deze zaag onder een ander merk te koop?

Eigenlijk wil ik niet meer dan 200 euro uitgeven voor een eenvoudige invalzaag gezien ik hem niet dagelijks gebruik. Het alternatief dat ik zag(scheppach) voor een vergelijkbare prijs zou het minder goed doen..

Ik moet van een aantal houten planken 2cm diepe sleuven in de lengte maken en de planken in de lengte afkorten. Ik neem aan dat je elke invalzaag op diepte kan afstellen?

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 01-12-2019 13:19 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Is het volgende mogelijk?

Ik heb een oude (kapotte) DD343 gekregen en bij het meten op de motor, meet ik spanning. Maar de motor draait niet.

Op https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/ddf343 kan ik een nieuwe motor bestellen maar ik zat te denken... Is het mogelijk dat hier een andere motor in past. Eentje voor 18V? Want daar heb ik genoeg accu's van en ik heb geen accu's van 14,4V

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:14:
Ik moet van een aantal houten planken 2cm diepe sleuven in de lengte maken en de planken in de lengte afkorten. Ik neem aan dat je elke invalzaag op diepte kan afstellen?
(Iets met LED's? :+ )
Je kunt kijken of je wegkomt met een cirkelzaag?

Overigens zijn dit soort apparaten niet veel meer dan een motor, handvat & zaagblad. Meestal krijg je er een zaagblad bij dat ongeveer de nauwkeurigheid/grofheid van een kettingzaag benaderd.
Meteen een hoogwaardig zaagblad erbij halen en een machine van 3 tientjes zaagt als een machine van €200.
Daar zou ik trouwens ook op selecteren: standaard maat zaagblad. Dat verdien je direct terug door voordeliger een goed zaagblad te kunnen vinden.
streamnl schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:45:
Op https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/ddf343 kan ik een nieuwe motor bestellen maar ik zat te denken... Is het mogelijk dat hier een andere motor in past. Eentje voor 18V? Want daar heb ik genoeg accu's van en ik heb geen accu's van 14,4V
Past een 18V accu in de behuizing?

Naast de motor moet de rest ook omgebouwd worden (controller). Klinkt niet als erg zinvol.

[ Voor 23% gewijzigd door TheGhostInc op 01-12-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
TheGhostInc schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:46:
[...]

(Iets met LED's? :+ )
Je kunt kijken of je wegkomt met een cirkelzaag?

Overigens zijn dit soort apparaten niet veel meer dan een motor, handvat & zaagblad. Meestal krijg je er een zaagblad bij dat ongeveer de nauwkeurigheid/grofheid van een kettingzaag benaderd.
Meteen een hoogwaardig zaagblad erbij halen en een machine van 3 tientjes zaagt als een machine van €200.
Daar zou ik trouwens ook op selecteren: standaard maat zaagblad. Dat verdien je direct terug door voordeliger een goed zaagblad te kunnen vinden.
Nee, de eiken planken staan een beetje getordeerd/krom. Dus twee sleuven in de lengte en ze zo weer recht trekken. Werkt volgens mij niet handig met een cirkelzaag. Door een vandiktebank kan, maar dan worden de planken te dun.

Prijzen van die geleiderails slaan helemaal nergens op trouwens. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 01-12-2019 14:50 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:35
Beste Tweakers, ik heb een Karcher bouwstofzuiger (WD2) en heb onlangs een Makita BO4565K schuurmachine in de verwachting dat ik deze hier wel op kon aanfsluiten (evt. met adapter). Is me helaas tot op heden nog niet gelukt. Is er iemand van jullie die deze combinatie werkend heeft gekregen? De diameter van de schuurmachine uitgang is (uitwendig) 22mm, de Karcher heeft een (inwendig) 35mm toegang nodig. Alvast dank voor ervaringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

JDillinger schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:40:
Beste Tweakers, ik heb een Karcher bouwstofzuiger (WD2) en heb onlangs een Makita BO4565K schuurmachine in de verwachting dat ik deze hier wel op kon aanfsluiten (evt. met adapter). Is me helaas tot op heden nog niet gelukt. Is er iemand van jullie die deze combinatie werkend heeft gekregen? De diameter van de schuurmachine uitgang is (uitwendig) 22mm, de Karcher heeft een (inwendig) 35mm toegang nodig. Alvast dank voor ervaringen!
https://www.amazon.de/dp/...fRID=BJJPE52ZY1ARQN6D99TT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:35
Heel veel dank! dit zou moeten passen. Heb je hem zelf ook? Ik ga het iig proberen; nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:35

MJV

LED-Maniak schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:14:
Ik zie dat ik net te laat ben voor de Parkside invalzaag van de LIDL, die goede reviews heeft.
Is deze zaag onder een ander merk te koop?

Eigenlijk wil ik niet meer dan 200 euro uitgeven voor een eenvoudige invalzaag gezien ik hem niet dagelijks gebruik. Het alternatief dat ik zag(scheppach) voor een vergelijkbare prijs zou het minder goed doen..

Die Parkside spullen komen ook wel weer eens terug op voorraad. Maar dat kan ook zo een paar maanden duren natuurlijk.

Weet niet welke Scheppach je op het hoog hebt, maar naar mijn weten is de PL55 een prima apparaat (zie hier reviews over een soortgelijk model https://www.woodworking.n...d.php?4402-Scheppach-CS55). Voordeel van de Scheppach is dat de rails compatibel is met Makita en andere merken etc. Dat is bij de Lidl volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MJV schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:28:
[...]

Die Parkside spullen komen ook wel weer eens terug op voorraad. Maar dat kan ook zo een paar maanden duren natuurlijk.

Weet niet welke Scheppach je op het hoog hebt, maar naar mijn weten is de PL55 een prima apparaat (zie hier reviews over een soortgelijk model https://www.woodworking.n...d.php?4402-Scheppach-CS55). Voordeel van de Scheppach is dat de rails compatibel is met Makita en andere merken etc. Dat is bij de Lidl volgens mij niet.
Ik kwam een review tegen van de Scheppach PL55(rebranded door de ALDI) vs de LIDL Parkside en de parkside kwam er beter van af. Dat bracht mij aan het twijfelen.

Maar gezien hij wel een tijd mag meegaan, kwam ik weer een makita SP6000J1X en een Bosch GKT 55 GCE tegen.. :+

Oftewel: geen idee wat ik nu wil dus ik hoop wat aan jullie te hebben!

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 01-12-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
LED-Maniak schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:33:
[...]

Ik kwam een review tegen van de Scheppach PL55(rebranded door de ALDI) vs de LIDL Parkside en de parkside kwam er beter van af. Dat bracht mij aan het twijfelen.

Maar gezien hij wel een tijd mag meegaan, kwam ik weer een makita SP6000J1X en een Bosch GKT 55 GCE tegen.. :+

Heb alleen ervaring met de GKT en ik vind dat een geweldige machine :)

Met code SALE20 hier nu voor €420 te krijgen met 2x rails en alles erbij. Is normaal eigenlijk structureel €479: https://www.svh24.de/bosc...l-boxx-4884?fs=2979660824

Keuze zou natuurlijk ook afhankelijk kunnen zijn van andere apparaten die je op de rails wilt gebruiken, denk aan een bovenfrees of decoupeerzaag (lijkt me persoonlijk voor bijvoorbeeld PIR platen zagen nog wel handig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Twijfels schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:41:
[...]

Heb alleen ervaring met de GKT en ik vind dat een geweldige machine :)

Met code SALE20 hier nu voor €420 te krijgen met 2x rails en alles erbij. Is normaal eigenlijk structureel €479: https://www.svh24.de/bosc...l-boxx-4884?fs=2979660824

Keuze zou natuurlijk ook afhankelijk kunnen zijn van andere apparaten die je op de rails wilt gebruiken, denk aan een bovenfrees of decoupeerzaag (lijkt me persoonlijk voor bijvoorbeeld PIR platen zagen nog wel handig)
Der von Ihnen eingegebene Gutschein existiert nicht oder ist auf die im Warenkorb befindlichen Artikel nicht anwendbar. Bitte prüfen Sie, ob Sie den richtigen Gutscheincode verwenden.
;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
Wat stom, er staat bij die code dat het op alle SALE items is, en elk ander afgeprijsde artikel wat ik in het winkelwagentje gooi werkt hij op behalve deze |:( blij gemaakt met een dooie mus, excuses..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
[...]

Welke review? ;)

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij. Geen idee of ik tegen de €500 wil uitgeven voor een invalcirkelzaag. Aan de andere kant is dat nog maar gemiddeld, want je kan nog veel duurder gaan. Mafell bijvoorbeeld: hier is men er laaiend enthousiast over: https://www.gereedschappr...-geleiderail-2-stuks.html. Mafell invalzagen kosten rustig meer dan €600.

Ze hebben het daar trouwens over een of ander 'slim systeem' voor railuitlijnproblemen van Mafell welke opgelost worden met een product van een bedrijfje dat zich "TSO products" noemt: https://tsoproducts.com/t...ng-guide-rail-connectors/

Is het uitlijnen van rails inderdaad zo'n probleem met andere merken dan Mafell?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JDillinger schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:03:
[...]

Heel veel dank! dit zou moeten passen. Heb je hem zelf ook? Ik ga het iig proberen; nogmaals dank!
Ken je niemand met een 3D printer?
Ikzelf heb mijn eigen adapter geprint

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:33
[...]

Ik lees op heel veel plekken dat die SP6000J ongeveer hetzelfde is als de festool. Nadeel van de bosch vind ik dat de rails anders is dan de standaard, maar zal verder weinig mis mee zijn.

Achteraf heb ik best spijt dat ik niet voor de Makita ben gegaan, heb nu een Scheppach maar die heeft toch een aantal dingetjes die het 'net niet helemaal' zijn (je kan hem bijvoorbeeld niet haaks afstellen, veer is te hard, afstellen van de diepte houdt geen rekening met de lineaal, geleiding over de rail is niet helemaal lekker, etc).

Die Makita kost nu 265 euro en die Scheppach heeft mij ooit 150 gekost. Is verder eigenlijk ook een prima ding, maar uit die Makita haal je net wat meer plezier gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Makita kom ik bij coolblue voor 315 tegen. De bosch bij etona.de voor 325. Beide met koffer en geleiderail. Goed punt van de geleiderail van bosch.

Prijzen zijn zonder black friday gedoe dus had verwacht dat daar ook *iets* af kon. Helaas nog niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-07 16:49

Guldan

Thee-Nerd

JDillinger schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:40:
Ik heb helemaal geen adapter maar toen ik laminaat aan het leggen was met de handcirkelzaag was dat toch wel handig. De diameter van de aansluiting was ongeveer even dik als een pvc buis (voor draden). Dus daar paar lagen ducttape op gedaan en aan de andere kant genoeg gedaan voor de diameter van de stofzuiger. Het is een hobby bob oplossing maar het werkte best aardig.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
LED-Maniak schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:25:
Makita kom ik bij coolblue voor 315 tegen. De bosch bij etona.de voor 325. Beide met koffer en geleiderail. Goed punt van de geleiderail van bosch.

Prijzen zijn zonder black friday gedoe dus had verwacht dat daar ook *iets* af kon. Helaas nog niets gevonden.
Ah, ik zat naar de versie zonder rail te kijken, da's niet echt nuttig als je nog geen rails hebt. Ik heb al een Makita geleiderails dus voor mij zou de investering wat lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34

Vliegvlug

Flight Simple

Multifunctionele wandscanner detector in lightning deal bij Amazon voor €11,89.
Nog 10u30min of zolang de voorraad strekt (17% nu)

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41irl3Ly-XL._AC_SY400_.jpg

https://smile.amazon.de/gp/aw/d/B07M78791D/

Geen idee of hij goed is maar wel goedkoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
[knip] Onzin, ik had het verkeerd. Hij gebruikt alleen een magneet om schroeven te vinden

[ Voor 79% gewijzigd door MeMoRy op 02-12-2019 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Magneten om koperleiding te vinden? Uhuuu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik heb een hele eenvoudige black&decker, type weet ik even niet. Ding is al jaren oud.

Tip1
Het is een laser die je tegen de wand moet houden (of schroeven) en deze is niet neer te zetten, dat werkt dus volkomen kut want je moet al met 2 personen zijn als je ff snel wat wilt aftekenen.
Koop dus een laser die je kunt neerzetten of op een statief kan monteren.

Tip2
Kijk goed naar de maximale afwijking (die zijn soms best fors) en overweeg te investeren in echt een goed apparaat.
Zet je laser altijd (indien mogelijk) tussen de punten die je wilt aftekeken, dan halveer je de fout.

Tip3
Koop (zoals je al aangeeft) een kruislijnlaser, dan kun je zowel horizontaal als verticaal uitlijnen.

Tip4
Controleer je uitgezette werk met een waterpas. Measure twice, cut once ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kabeltjekabel schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:21:
Magneten om koperleiding te vinden? Uhuuu
Mike, it's amaaaaaazing :+

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 02-12-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:44
MeMoRy schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:53:
[...]

Een elektra gaat hij uit van de stopcontacten naar het plafond.

Maar ja, ieder z'n ding
Tsja, wel bij bestaande bouw... bij nieuwbouw zie ik regelmatig dat de snelste/kortste weg wordt aangehouden, dus zo diagonaal als maar kan |:( .

Als ik ooit een huis laat bouwen en de elektromonteur zou dat bij mijn huis flikken heeft dan echt een probleem 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 06-07 15:23
barry86 schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:36:
[...]

Tsja, wel bij bestaande bouw... bij nieuwbouw zie ik regelmatig dat de snelste/kortste weg wordt aangehouden, dus zo diagonaal als maar kan |:( .

Als ik ooit een huis laat bouwen en de elektromonteur zou dat bij mijn huis flikken heeft dan echt een probleem 8)7
Bij verbouw gebeurt dat ook regelmatig. Ik heb bij het frezen van nieuwe leidingen alles recht gefreesd en er daarna nog foto's van geschoten, dus ik kan iedere leiding tot op de centimeter herleiden. Maar regelmatig zie je - ook hier in DIY-topics - allerlei vreemd slingerend freeswerk...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Mag geeneens dus bij nieuwbouw ook niet pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:15
even een vraag van een andere orde: ik moet een nieuw blad op mijn afkortzaag, omdat iemand dacht dat er wel laminaat mee gezaagd kon worden...... (dat ging ook wel maar nu is ie bot) Nu lees is soms dat een afkortzaagblad anders is dan een cirkelzaagblad: klopt dit en heeft iemand een goede tip voor een beetje een fijn getand blad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 17:17

thijsco19

KTM 990 SMT

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sammy_tukker schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:38:
even een vraag van een andere orde: ik moet een nieuw blad op mijn afkortzaag, omdat iemand dacht dat er wel laminaat mee gezaagd kon worden...... (dat ging ook wel maar nu is ie bot) Nu lees is soms dat een afkortzaagblad anders is dan een cirkelzaagblad: klopt dit en heeft iemand een goede tip voor een beetje een fijn getand blad?
Huh nee? Alleen vaak wat groter.
Dat zie ik niet in die video hoor.

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-12-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 17:17

thijsco19

KTM 990 SMT

@kabeltjekabel Dat koper gewoon reageert op magnetisme?
(Had misschien een smiley erbij moeten zetten)

Alle metalen zijn magnetisch. Sommigen alleen zo weinig dat we het als niet magnetisch zien.

Het was dus ook als een soort grapje.. :>

[ Voor 13% gewijzigd door thijsco19 op 02-12-2019 13:35 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, zo weinig dat het dus niet werkt om een koperen waterleiding met een magneetje te vinden.

In die video hebben ze gigantische plakken massief koper en krijg je een miniscuul effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
[...]

Ook niet altijd bij bestaande bouw. Zo komen in mijn jaren '30 huis genoeg leidingen van beneden en zo doe ik het op sommige plekken zelf ook bij de verbouwing, omdat dat wijzigen niet te doen is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CurlyMo schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:32:
[...]

Ook niet altijd bij bestaande bouw. Zo komen in mijn jaren '30 huis genoeg leidingen van beneden en zo doe ik het op sommige plekken zelf ook bij de verbouwing, omdat dat wijzigen niet te doen is.
@barry86 Daarbij hebben veel oude huizen plafonds van baksteen. Daar kun je niet in frezen of alleen maar in één richting. Of je moet een verlaagd plafond maken, maar dat is eigenlijk ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 08:54
TimoDimo schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:59:
[...]

@barry86 Daarbij hebben veel oude huizen plafonds van baksteen. Daar kun je niet in frezen of alleen maar in één richting. Of je moet een verlaagd plafond maken, maar dat is eigenlijk ook niet de bedoeling.
Plafonds van baksteen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Perfora, Nehobo, dat soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 14:29
Kun je 'm niet laten slijpen? Ik heb laatst t blad van mijn afkortzaag weggebracht, €10 verder was die weer scherp (40-tands, 260mm). Dat lijkt me voordeliger dan een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 08:54
@kabeltjekabel @CurlyMo Ja het bestaat. Ik reageerde met name op het stukje "In veel oude huizen". Er stond niet "in oude kloosters" o.i.d.

Perfora en nehobo zijn in mijn ogen de vloeren, waar nog een plafond onder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Weet je zeker dat dat geen natuursteen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ja, die bestaan. Ecotools heeft bijvoorbeeld op de website staan: 2. Afkortzaagbladen (bladen met negatieve tandhoek): worden gebruikt in afkortzaagmachines. https://www.ecotools.nl/zaagbladen/

CMT zegt bijvoorbeeld:
APPLICATION: for fine finish crosscuts. The 5° negative hook angle limits splintering and “climbing”.
https://www.cmtorangetool...adial-circular-saw-blades

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Festool CTL SYS Stofzuiger?

Wegens ruimtegebrek ben ik op zoek naar een compacte stofzuiger, voornamelijk voor gebruik met een invalzaag, bovenfrees en schuurmachine. Ik vraag mij af of de capaciteit van 3,5l die deze festool heeft voldoende is voor dat gebruik?

Voordeel van dit apparaat is dat hij goed stapelbaar is doordat het in een systainer zit verwerkt. Ook de inschakelautomaat is een pluspunt. Scheppach heeft een afzuiger in vergelijkbaar formaat, maar die heeft geen stofklasse zover ik kan zien en is door de vormgeving een stuk onhandiger op te bergen. Wel is die véél budgetvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die CTL sys is niet regelbaar en daarmee eigenlijk onbruikbaar voor de schuurmachine. Of je moet ergens een lekschuifje er bij doen.

Met serieus frezen en zagen is die 3,5 L ook helemaal niks.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-12-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
In amerikaanse video's zie ik regelmatig mooie grote lijmklemmen die als een F-klem werken maar dan ook nog een soort palletje hebben voor de ruwe afstelling. Hebben die een speciale naam? Ik denk dat ze "Clutch Lock Bar Clamp" heten.

Als ik F-klemmen zoek dan kom ik alleen klemmen tegen die met frictie werken.

Zijn dit fijnere klemmen dan de standaard f-klem?

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 03-12-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
rockhopper schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:47:
[...]

Waarschijnlijk wel, in mijn ogen ga je pas voor kwaliteit als je het vaak gebruikt of als het heeeeeel lang mee moet gaan of als je geld teveel hebt.
Op zich heb je wel een punt dat spullen bij de reguliere bouwmarkten meer wisselen in kwaliteit, er worden daar spullen verkocht met een lagere prijs waarbij het binnenwerk bijvoorbeeld van plastic is in plaats van messing. Maar daar staat dus de lagere prijs tegenover.
Zo ook bij Bosch, groen is meer de gelegenheidsklusser lijn waarbij blauw de professional lijn is. Nu is het verschil tussen deze twee lijnen niet heel erg groot, daarom zou ik hierbij juist altijd blauw adviseren.

Ik had nog naar de Fein bij de bauhaus gekeken en het is inderdaad een bauhaus edition, dus gewoon een standaard Fein multitool (hier zijn ook nog verschillende modellen in, dus loop het type/model even na) met een hoop extra's zodat je die niet los hoeft te halen mocht je ze ooit nodig hebben. Alle Fein modellen zijn goed, maar sommige zijn wat sterker/zwaarder uitgevoerd de multimaster is bijvoorbeeld iets minder sterk dan de supercut, maar daar is dan ook de prijs weer naar.
Thanks, zal ik zeker even doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Be carefull now... Bessey is de Mercedes onder de lijmklemmen... :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Jelte,89 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:31:
[...]

Be carefull now... Bessey is de Mercedes onder de lijmklemmen... :)
Maar 4 nylon tandwieltjes ziet er wel eng uit hoor, haha.

Er is weer veel teveel keus. Gewone f-klem, snelspanners, parallelklem.. laatste zijn ook wel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

LED-Maniak schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:35:
[...]

Maar 4 nylon tandwieltjes ziet er wel eng uit hoor, haha.

Er is weer veel teveel keus. Gewone f-klem, snelspanners, parallelklem.. laatste zijn ook wel erg leuk.
En je kunt ze ook nog zelf maken, van wat stijgerbuis.. maar moet even mn hersenpan kraken voor de juiste term...

(ninja edit incomming :) )

Edit: Pipe clamp oid

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Jelte,89 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:40:
[...]

En je kunt ze ook nog zelf maken, van wat stijgerbuis.. maar moet even mn hersenpan kraken voor de juiste term...

Waar in Nederland kan je die buizen halen? Ik heb al gekeken bij de Hornbach maar kon niets vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

TheJVH schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:51:
[...]

Waar in Nederland kan je die buizen halen? Ik heb al gekeken bij de Hornbach maar kon niets vinden...
Eerste hit op google?

https://www.steigerbuisst...1rxQ0qEAAYASAAEgKBcvD_BwE

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ik dacht dat er draadeind aan het einde moest zitten, buizen zelf zijn niet zo moeilijk te vinden maar een buis met draadeind wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

jE BeNT ZeLluf FRagIeL!!!!

Die van toolnation zijn niet specifiek voor keihard klemmen maar meer voor een extra handje. Wil je echt gaan klemmen dan neem je zoiets,
https://www.toolnation.nl...0-250-mm.html?sqr=bessey&

Gesmede lijmtangen. Die krijg je op handkracht niet stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 03-12-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TheJVH schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:51:
[...]
Pontmeyer heeft ze ook (wel wat minder uitgebreid dan een speciaalzaak), mocht je liever een fysieke winkel in de buurt bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Hornbach heeft weer een goeie.......
_O- _O- _O-

Jammer dat je tegenwoordig geen grap meer kan maken als hij niet politiek correct is. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als Hornbach nou als tegenreactie op die jessica had gezegd dat ze keukengereedschap idd beter ergens anders kan kopen, was het idd politiek incorrect geweest :+. Nu wordt het weer lekker overtrokken helaas...

Nothing to see there guys, move along.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:36:
Hornbach heeft weer een goeie.......
_O- _O- _O-

Jammer dat je tegenwoordig geen grap meer kan maken als hij niet politiek correct is. >:)
beledigd zijn is een keuze wat mij betreft. Veel mensen moeten eens minder janken en met echte problemen aan de slag gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:46
Ik ben opzoek naar wat elektrisch gereedschap voor in en om het huis. Ik zit zelf te kijken naar een leuke accu schroef/boor machine, decoupeerzaag, klopboormachine, slijptol 125mm en wellicht een multitool. Gewoon voor de alledaagse klusjes in en om het huis waarbij ik mij er steeds meer aan irriteer dat ik nu niets heb dus weer wat moet lenen.

Bij de lidl kom ik met het parkside arsenaal een heel eind. Met de universele 20volt lijn kan ik voor zo rond de 200 euro een heel eind komen. Eventueel iets op stroom ook geen probleem, immers voor de situaties dat je een decoupeerzaag of klopboor nodig hebt is er vaak wel een stroompunt voor handen.

Daarnaast zie ik bij bol.com de powerplus setjes in de aanbieding waarbij ik voor 200 euro helemaal klaar ben. Ik snap dat de kwaliteit allemaal niet zo fantastisch is maar voor die paar schroeven, plankjes etc. per jaar wil ik het gewoon in huis hebben.

Daarnaast voert de Action Ferm, waarbij je al een accu schroefmachine hebt voor 30 euro en een klopboormachinetje voor 19,95.

Iemand nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik zoek wat advies m.b.t. een (accu)boormachine voor primair gaten in beton boren. Ik ben al in het ecosysteem van Bosch Blauw, dus wil daar ook blijven. Ik heb (jammergenoeg) een tijd terug een 'gewone' accuboor gekocht (uit m'n hoofd GSR 18V 50C). En zonder klopfunctie is het echt huilen om in beton een gat te maken. Nu verwacht ik niet zo gauw de 'hamer' functie van de GBH lijn te gebruiken, maar aan de andere kant dacht ik waarom niet? Misschien sla ik mezelf dan niet zoals nu voor de kop in de toekomst. Daarnaast een punt van zorgen is accuduur als ik toch een accu variant zou willen, maar ik hoor graag advies en ervaringen!

Wat vergelijk ik nu:
  • GSB 18V 60C = Omdat ik al 18V accu's heb en hem daarom zonder accu en oplader kan kopen. = ~145e | 13mm Metselwerk (volgens Bosch site)| 1,9 Kg
  • GBH 2-28F = Omdat aan een draadje niet altijd slecht is? = ~175-200e | 4 – 28 mm in beton | 3,2 J | 3.1 Kg.
  • GBH 18V-20 = Want portable en ik heb al 18V accu's? = ~170e | 4 – 20 mm in beton | 1,7 J | 2kg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:04
NL_Scratch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:35:
Ik ben opzoek naar wat elektrisch gereedschap voor in en om het huis. Ik zit zelf te kijken naar een leuke accu schroef/boor machine, decoupeerzaag, klopboormachine, slijptol 125mm en wellicht een multitool. Gewoon voor de alledaagse klusjes in en om het huis waarbij ik mij er steeds meer aan irriteer dat ik nu niets heb dus weer wat moet lenen.

Bij de lidl kom ik met het parkside arsenaal een heel eind. Met de universele 20volt lijn kan ik voor zo rond de 200 euro een heel eind komen. Eventueel iets op stroom ook geen probleem, immers voor de situaties dat je een decoupeerzaag of klopboor nodig hebt is er vaak wel een stroompunt voor handen.

Daarnaast zie ik bij bol.com de powerplus setjes in de aanbieding waarbij ik voor 200 euro helemaal klaar ben. Ik snap dat de kwaliteit allemaal niet zo fantastisch is maar voor die paar schroeven, plankjes etc. per jaar wil ik het gewoon in huis hebben.

Daarnaast voert de Action Ferm, waarbij je al een accu schroefmachine hebt voor 30 euro en een klopboormachinetje voor 19,95.

Mijn huidige ervaring met Parkside is prima, ik zou voor die lijn gaan als je tussen de goedkopere varianten moet kiezen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Nivado schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:37:
@kabeltjekabel @CurlyMo Ja het bestaat. Ik reageerde met name op het stukje "In veel oude huizen". Er stond niet "in oude kloosters" o.i.d.

Perfora en nehobo zijn in mijn ogen de vloeren, waar nog een plafond onder komt.
Veelal jaren '50 bouw. Hoeven helemaal geen kloosters o.i.d. te zijn. Meestal gewoon als plafond onder het dak (het isoleert namelijk een beetje; het zijn holle bakstenen met een wapening erin) en indien het in de tussenverdiepingen zit dan is het ook de vloer van de daarboven gelegen verdieping. Een extra (akoestisch of isolerend) plafond eronder kan altijd natuurlijk, maar dat is niet hoe het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:12
@Anoniem: 93986 dat is geen gesmede lijmklem hoor die je linkt

@sheane Bosch maakt hele goede klopboormachines, nu nog de keuze accu vs snoer. Die moet je zelf maken :p

[ Voor 50% gewijzigd door Jampot007 op 03-12-2019 15:52 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jampot007 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:50:
@Anoniem: 93986 dat is geen gesmede lijmklem hoor die je linkt

@sheane Bosch maakt hele goede klopboormachines, nu nog de keuze accu vs snoer. Die moet je zelf maken :p
Ah, ik zie het. Ik dacht dat ik het zoekresultaat had gelinkt maar dat is dus niet zo.

Goede link toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:46
Martinusz schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:43:
[...]

Mijn huidige ervaring met Parkside is prima, ik zou voor die lijn gaan als je tussen de goedkopere varianten moet kiezen :)
damn, dan ben ik net te laat want afgelopen weekend hadden ze mooie aanbieding.

Bij Bol.com zijn de powerplus setjes nu voor leuk prijsje:

125mm slijptol in koffer met schijven € 39,90
decoupeerzaag 710wat in koffer met zaagjes € 39,90
720 watt klopboormachine in koffer € 39,90
accu schoefmachine in koffer met 2 accu's 18 volt € 49,90

Totaal 169,60... toch niet verkeerd en je hebt het meeste voor de kleine klus in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:07
Jelte,89 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:40:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan. Moest deurplaten verlijmen, dus 2.5m. Heb toen buizen gehaald, in de lengtes 3m, 1,5m en 0.75m. Van allemaal 5. Toen wat draad getapt. Is een mooie aanvulling op mijn collectie lijmklemmen.

BESSEY BPC-H 34
https://www.amazon.de/gp/product/B0012YNJRO

Draadsnijder
https://www.amazon.de/gp/product/B00PAK983K

Pijpklem
https://www.amazon.de/dp/B00BU1H7MM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
TheJVH schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:37:
[...]

Ja, die bestaan. Ecotools heeft bijvoorbeeld op de website staan: 2. Afkortzaagbladen (bladen met negatieve tandhoek): worden gebruikt in afkortzaagmachines. https://www.ecotools.nl/zaagbladen/

CMT zegt bijvoorbeeld:
APPLICATION: for fine finish crosscuts. The 5° negative hook angle limits splintering and “climbing”.
https://www.cmtorangetool...adial-circular-saw-blades
@Sammy_tukker Let op: die Ecotools-zaagbladen die verkocht worden als zaagbladen voor afkortzagen zijn niet degene die je moet hebben voor laminaat. Deze hebben namelijk wisseltanden. Je moet dakvormige tanden hebben. Zie de discussie van enige tijd terug:

TimoDimo in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
TimoDimo in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Op deze berichten heeft niemand verder meer geantwoord, dus ik denk dat die twee versies op Ecotools met daktanden goed zijn voor laminaat.

Verder kun je het beste wel widia-zaagtanden / HM nemen als je geen diamant neemt en inderdaad voor afkortzagen altijd een negatieve hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 21:32
NL_Scratch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:35:

Ik heb erg goede ervaring met de Lidl (parkside) accuboormachine, ik heb een van het vorige type (18v) en een van de huidige lijn, beide prima. De accu decoupeerzaag heb ik ook, daar ben ik wat minder enthousiast over, hij heeft zijn taak volbracht, de prijs was ok, maar verder ben ik niet erg onder de indruk van het ding.
De 20v cirkelzaag was voor mij ook een prima koop, had iets dergelijks nodig voor een eenmalige klus en die heeft hij prima volbracht, verwacht alleen niet teveel power (maar gezien de prijs niet heel slecht, het speciale zaagblad dat ik erbij kocht via amazon was duurder dan de zaag :) )

Nu heb ik ook de multitool en slagschroevendraaier gekocht (black friday deal), met beide nog geen ervaring al vond ik van de slagschroevendraaier wel goede reviews.

Al met al ben ik in het algemeen erg tevreden over de prijs kwaliteit verhouding, al is die bij het ene apparaat beter dan bij het andere. Ook is het maar de vraag hoe goed je over 5 jaars nog accu's en dergelijke kunt aankopen, maar dat geld denk ik voor alle B en C merken. De garantie afhandeling is bij Lidl/parkside in ieder geval prima in mijn N=1 ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
sheane schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:38:
Ik zoek wat advies m.b.t. een (accu)boormachine voor primair gaten in beton boren. Ik ben al in het ecosysteem van Bosch Blauw, dus wil daar ook blijven. Ik heb (jammergenoeg) een tijd terug een 'gewone' accuboor gekocht (uit m'n hoofd GSR 18V 50C). En zonder klopfunctie is het echt huilen om in beton een gat te maken. Nu verwacht ik niet zo gauw de 'hamer' functie van de GBH lijn te gebruiken, maar aan de andere kant dacht ik waarom niet? Misschien sla ik mezelf dan niet zoals nu voor de kop in de toekomst. Daarnaast een punt van zorgen is accuduur als ik toch een accu variant zou willen, maar ik hoor graag advies en ervaringen!

Wat vergelijk ik nu:
  • GSB 18V 60C = Omdat ik al 18V accu's heb en hem daarom zonder accu en oplader kan kopen. = ~145e | 13mm Metselwerk (volgens Bosch site)| 1,9 Kg
  • GBH 2-28F = Omdat aan een draadje niet altijd slecht is? = ~175-200e | 4 – 28 mm in beton | 3,2 J | 3.1 Kg.
  • GBH 18V-20 = Want portable en ik heb al 18V accu's? = ~170e | 4 – 20 mm in beton | 1,7 J | 2kg?
Zonde van het geld om een GSB te halen als het voornaamste doel is om door beton te gaan, zo'n ding is daar simpelweg niet voor gemaakt imo.

Zou dus hoe dan ook kijken naar een GBH. Zelf heb ik, net als velen hier, een 2-28 F en gebruik die altijd met veel plezier. Blijft gewoon een geweldig fijn ding, erg trillingsarm en lekker krachtig, qua gewicht ook meer dan prima te doen. De 18v varianten heb ik geen ervaringen mee, als het gaat om alleen gaten boren kan dat best prettig werken. Anderzijds, bij het boren van gaten pak je toch quasi altijd een stofzuiger erbij, kleine moeite om een snoer dan even in de stofzuiger te prikken (de gemiddelde bouwstofzuiger heeft tenminste een stopcontact erop zitten waarmee hij ook begint te zuigen bij inschakelen apparaat).

Wat betreft hamerstand: tja komt best vaak van pas vind ik, waar ik hem zelf afgelopen jaar voor gebruikt heb: vloer/wandtegels slopen (wellicht niet bij je zelf maar eens bij familie ofzo?), kleine stukken beton in de grond wegbreken om palen te kunnen plaatsen, stukken muur wegbikken na het sleuven frezen. Al met al voor mij al genoeg reden om er één met hamerstand te kiezen als de prijs nagenoeg gelijk is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dank daar heb ik wat aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Wat vergelijk ik nu:
Beton, dus de GSB valt af. Gedoe met accu's... waarom zou je plus die mapt maar half zo hard. Blijft dus de GBH 2-28F over. Was 153 euro afgelopen vrijdag :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:44:
Die CTL sys is niet regelbaar en daarmee eigenlijk onbruikbaar voor de schuurmachine. Of je moet ergens een lekschuifje er bij doen.

Met serieus frezen en zagen is die 3,5 L ook helemaal niks.
Ik had nog niet stilgestaan bij dat niet regelbaar. Toch maar op zoek naar een andere compacte afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Heb eens gekeken wat de Knipex Robust 45 gevulde gereedschapskoffer kost als je alles lost koopt. Op Amazon.de dus 910 los en 1050 kant en klaar gevuld. Ik heb namelijk in de afgelopen paar jaar een groot deel van wat daar inzit of soortgelijk gekocht en was benieuwd of ik zeg naar een gratis koffer ben misgelopen. Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Waaj schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:41:
[...]

Ik had nog niet stilgestaan bij dat niet regelbaar. Toch maar op zoek naar een andere compacte afzuiging.
ik heb een in toeren regelbare CTL26 voor mijn bovenfrees, zaagtafel, afkort- en invalzaag en gebruik hem ook op de vlak- en bandschuurmachine.

Ding staat altijd op vol vermogen, ik zou niet weten waarom je een stofzuiger minder toeren zou laten maken, misschien kan @kabeltjekabel het hoe en waarom daar even van laten weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 06-07 20:47

bonzz.netninja

Niente baffi

Wat vergelijk ik nu:
Op zich zou de (zeer ruimte) TS daar toch wel antwoord op moeten geven geloof ik ([DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4). Een machine die alles kan, bestaat niet. Het is altijd een beetje schipperen tussen wat je wilt en wat je kan gecombineerd met het gewicht en hoe groot het ding is :)

Als je doel gaten boren in beton is....zou ik niet voor een klopboor gaan (klopt) maar voor een boorhamer.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Fraggert schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:47:
[...]

ik heb een in toeren regelbare CTL26 voor mijn bovenfrees, zaagtafel, afkort- en invalzaag en gebruik hem ook op de vlak- en bandschuurmachine.

Ding staat altijd op vol vermogen, ik zou niet weten waarom je een stofzuiger minder toeren zou laten maken, misschien kan @kabeltjekabel het hoe en waarom daar even van laten weten? :)
Zo’n lekschuif wordt meestal een valse lucht opening genoemd. Een stofzuiger met teveel kracht zorgt ervoor dat een schuurmachine als het ware vastplakt op je werkstuk waardoor het niet prettig/optimaal schuurt. Door zo’n schuif dan open te zetten wordt er bij de schuif lucht afgezogen. Beste te vergelijken met je hand op de zuigmond zetten, raakt ie lekker benauwd van omdat er nergens meer vrije lucht langs kan stromen. Met zo’n opening kan de stofzuiger eveneens normaal zijn ding blijven doen.
Pagina: 1 ... 24 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic