En mijn vrouw loopt bij me weg als ik haar mishandel

maar ik ben me bewust van risico's van liion. Daarom de bms.
Ik vind het oprecht rot voor je dat jouw project tegenviel. Maar ik ben hier gewoon m'n hobby aan het delen. Ik repareer wel vaker oude apparaten (o.a. voor een repair cafe). Soms lukt het, soms niet. Ben gewoon lekker m'n ding al het doen.
LiPo is veel riskanter dan Li-ion. De cellen en BMS die ik nu heb zouden 20A aan moeten kunnen.
Ik mis ook de krimpkous om de draden naar je batterijhouder. Als daar een draad losschiet dan kan hij de andere contactjes raken en krijg je fik.
Heb ik over na zitten denken. Maar hoe de draden nu zitten en gezien hun stugheid kon ik niets realistisch verzinnen waarbij kortsluiting kon optreden. Ik heb nog bedacht een 20A autozekering toe te voegen, maar denk dat die toevoeging het geheel juist wetsbaarder zou maken.
Sowieso is het beter om de cellen aan elkaar te puntlassen, maarja dat is wel vrij lastig en duur om zo'n apparaat aan te schaffen. De batterijhouder die je nu hebt levert ook nog wat contactweerstand op via die strippen waar de cellen in klemmen. Gepuntlast is lagere weerstand = hogere stroom mogelijk zonder dat het warm wordt.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Als ik ze zou puntlassen krijg ik ze er niet meer uit om op te laden. (zie lader op foto). Verder is die contactweerstand waar je naar verwijst (tenzij heftig gecorrodeerd) te verwaarlozen. Je hebt het echt over milliohms of zo.
Ik heb trouwens al een paar puntlassen meegemaakt die net zo goed zijn losgekomen. Het kan zwakker zijn dan een soldeerverbinding.
[Voor 57% gewijzigd door MeMoRy op 28-07-2019 09:40]
U vraagt, wij antwoorden.