Wise enough to play the fool
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
De elektrische niet/nagelmachines die ik heb gehad zijn allemaal stuk gegaan na een tijdje. (Losse draadjes, kapotte schakelaar, afgebroken meenemer. ) En niet dat ik ze elke dag gebruikte of zo. Als ik wat reviews lees over de Stanley zie ik hetzelfde.
Nu perslucht, nooit meer gedoe. Af en toe een beetje olie erin, en gaan.
Maar, wil je ze op de vloer of op de muur vastzetten?
Ik heb ook wel van die sets (lange en korte L-sleutels), maar moet zeggen dat ik ze weinig gebruik. Had ze laatst eens gepakt omdat ze makkelijker bereikbaar lagen, maar toch daarna maar weer de bitratel gepakt, is toch een stuk makkelijker, zeker omdat toen de hoek die ik kon maken niet zo heel groot was.
Ik gok dat je die op laminaat wilt vastmaken. De toplaag van laminaat is over het algemeen knetter hard. Ik voorspel dan ook veel kromme nietjes, beschadigde plinten, en bovenal heel veel frustratie!CurlyMo schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:50:
Platte plinten, dus vloer. Ik ga het ook niet dagelijks doen.
Ik zou ze lijmen (b.v. High-Tack van den Braven) of plakken (dubbelzijdig tape).
[Voor 0% gewijzigd door Nivado op 18-07-2019 09:59. Reden: Ik ben onderwezen.]
Ligt inderdaad geheel aan de toepassing.henkie196 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:07:
[...]
Ik heb ook wel van die sets (lange en korte L-sleutels), maar moet zeggen dat ik ze weinig gebruik. Had ze laatst eens gepakt omdat ze makkelijker bereikbaar lagen, maar toch daarna maar weer de bitratel gepakt, is toch een stuk makkelijker, zeker omdat toen de hoek die ik kon maken niet zo heel groot was.
Als ik aan motoren sleutel dan pak ik vooral ratelset met inbus of t-sleutels.
Deze hangen dan op het gereedschapsbord in de buurt.
Als ik weer rondom het huis aan het klussen ben, echt bouw gerelateerd, pak ik weer liever de inbusset.
Het slanke design en compact meenemen in de koffer maakt dit weer handig voor mij.
Prima, ik heb namelijk voor hetzelfde punt gestaan omdat ik het ge-etter met een hand tackertje zat was.
Compressor heb ik gekregen, 1 of ander NL merk wat als een blok staat, maar die kun je voor een paar tientjes op MP halen. Vervolgens heb ik bij Amazon een Dewalt DPSB2IN1-XJ (80 euro ipv 225 hier) en een haspeltje gehaald.
Ideaal, ik had nooit verwacht dat ik hem veel zou gebruiken, maar inmiddels genoeg verschoten bij het maken van een lougebank, het vastzetten van mijn boeidelen, het vastzetten van plintjes en het nieten van folie. 18g brads erin en gaan (zijn bij Ecotools ook in RVS te krijgen).
Mijn investering was 100 euro (tacker + haspel), maar voor mij een betere investering dan zo'n net niet (

[Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 18-07-2019 09:46]
K to the KillaZ
Platte plinten moet je niet tacken, maar met een wat flexibele lijm vastzetten. Laminaat moet wat uit kunnen zetten door temperatuurs- en luchvochtiheidsschommelingen. Als je de plinten tackt, dan kan dat niet. De flexibele lijm kan deze beweging wel wat opvangen.CurlyMo schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:50:
Platte plinten, dus vloer. Ik ga het ook niet dagelijks doen.
Ook op een eiken vloer. Dus eiken plinten op eiken.Nivado schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:27:
[...]
Ik gok dat je die op laminaat wilt vastmaken. De toplaag van laminaat is over het algemeen knetter hard. Ik voorspel dan ook veel kromme nietjes, beschadigde plinten, en bovenal heel veel frustratie!
Ik zou ze lijmen (b.v. High-Tack van den Braven) of plakken (dubbelzijdig tape).

Geen dubbelzijdig tape, dat laat los na een paar jaar.

Ik pomp om de 2 weken de banden van onze auto's op thuis, scheelt gezeur bij de pomp met die korte slangen of brakke koppelingen. Ik tank en ben weer pleite.CurlyMo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:09:
Compressor heb ik helemaal niet nodig voor andere doelen. Dat nu net het punt.
Na het uitvegen van de kar (haardhout halen of een rondje naar de gemeentestort) blaas ik hem schoon met de compressor.
Gereedschap zoals de motorzaag en inval- en afkortzaag of bovenfrees blaas ik er ook mee schoon.
Ik verzin straks vast nog wel wat

Ik heb trouwens de allergoedkoopste Ferm met een 25 liter tankje en de bandenpomp van Metabo want die is beter dan die zooi van Airprulpress.
[Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 18-07-2019 10:32]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb het tot nu toe met een klein hamertje gedaan en mini spijkers. Dat wilde we dus gaan vervangen door een tacker. Ik ga High-Tack ook eens in de groep gooien.teacher schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:58:
High-Tack, of tec7
Geen dubbelzijdig tape, dat laat los na een paar jaar.
K to the KillaZ
Nee, helaas geen ervaringen met Freud. Veel Amerikaanse woodworkers zijn er fan van, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt.KillaZ schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:37:
@L.N. Heb jij ooit Freud zaagbladen gebruikt? Ik weet dat je fan van CMT bent, maar ik zoek naar wat ervaringen van Freud/Diablo.
Nutteloos feitje: Freud is al meer dan 10 jaar van Bosch.
Ik zou dan de staat van de banden eens controleren. Banden hoeven op profiel niet versleten te zijn, maar kunnen wel te oud zijn, uitdrogend rubber, droogte scheurtjes.Fraggert schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:03:
*jeuj* deeltje 4........daarom was het zo rustig in #3
![]()
[...]
Ik pomp om de 2 weken de banden van onze auto's op thuis, scheelt gezeur bij de pomp met die korte slangen of brakke koppelingen. Ik tank en ben weer pleite.
Lopen banden van leeg.
Ah oke, mooi moment om een blad mee te nemen dus :-)L.N. schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:00:
[...]
Nee, helaas geen ervaringen met Freud. Veel Amerikaanse woodworkers zijn er fan van, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Nutteloos feitje: Freud is al meer dan 10 jaar van Bosch.
Beetje jammer dat die amerikanen zo weinig 165mm en 216mm zagen hebben

K to the KillaZ

Alleen is het asgat vaak dan weer ook in inches ipv 20/30mm en moet je daar maar net een verloopje voor zien te vinden.
De diameter is niet zo kritiek, maar de asmaat wel. Ik weet niet of je de juiste asmaat in mm in de VS kunt vinden. Toolstation en Amazon.de verkopen ook Freud, net als wel meer aanbieders. Misschien is in NL/Europa kopen handiger.KillaZ schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:57:
[...]
Ah oke, mooi moment om een blad mee te nemen dus :-)
Niks aan de hand hoor, ik had moeten zeggen dat ik ze om de 2 weken controleer. Het lijkt alsof er in elke band minimaal één bar moet worden bijgeblazen maar ik puf er soms maar een paar 10den in hoor.barry86 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:52:
Ik zou dan de staat van de banden eens controleren. Banden hoeven op profiel niet versleten te zijn, maar kunnen wel te oud zijn, uitdrogend rubber, droogte scheurtjes.
Lopen banden van leeg.
Ik hou ze gewoon netjes op druk.

barry86 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:52:
[...]
Ik zou dan de staat van de banden eens controleren. Banden hoeven op profiel niet versleten te zijn, maar kunnen wel te oud zijn, uitdrogend rubber, droogte scheurtjes.
Lopen banden van leeg.
2 mooie voorbeelden van het volledig uit het verband trekken van een voorbeeld van wat je zou kunnen doen met een compressor.henkie196 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:31:
Een paar tienden per twee weken? Dan zou ik nog eens kijken of je niet ergens een schroef in je banden begraven hebt zitten. Ik verlies misschien een paar tiende bar per half jaar in mijn banden.
Het is verstandig om regelmatig je banden spanning te controleren. eens per maand, eens per 2 weken maakt niet zoveel uit. Soms moet er dan eens wat lucht bij ja.
Ah goede, thanks voor de tip.L.N. schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:07:
[...]
De diameter is niet zo kritiek, maar de asmaat wel. Ik weet niet of je de juiste asmaat in mm in de VS kunt vinden. Toolstation en Amazon.de verkopen ook Freud, net als wel meer aanbieders. Misschien is in NL/Europa kopen handiger.
Overigens zie ik Freud inderdaad bij de Toolstation, maar Freud Diablo, waar alle contractors zo ongeveer in de US mee lopen, niet. Het is puur omdat in een bezoekje waag aan 1 van de grotere hardware stores in Toronto dat ik het vraag. 18 euro voor 2 diablo bladen is zelfs voor een silverline blad een goede deal

K to the KillaZ
De draaislaschroevendraaier meegenomen. Nog niet voluit getest.
De ratelschroevendraaier heb ik laten liggen. Deze variant gaat maar tot 40nm en normale doppen had ik ook niet echt behoefte aan.
Er lag nog meer gereedschap, een schep op lucht en schuurmachine, ook die overgeslagen.
[Voor 8% gewijzigd door DoeEensGek op 18-07-2019 19:14]
Het is voor sporadisch gebruik, dus ik wil er niet teveel aan uitgeven. Maar de keuze in 16g lijkt overal erg beperkt...
https://www.ecotools.nl/bradtacker-16ga-t64/Slonzo schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:19:
Nu het toch over tackers gaat... heeft iemand tips voor een goede prijs/kwaliteit 16g tacker?
Het is voor sporadisch gebruik, dus ik wil er niet teveel aan uitgeven. Maar de keuze in 16g lijkt overal erg beperkt...
8 tientjes, ik weet niet of je dat duur vindt?
Ik heb de pin-nailer van Ecotools. En die werkt hardstikke prima.
Ik had ook een combi-tacker van de aldi en dat was 1 nageltje schieten en 2 vastgelopen nageltjes lospeuteren. Die heb ik na 20minuten weggegooid. De Ecotools heeft volgens mij nog niet 1x misgeslagen

Zag 'm ook al, goed om te weten dat het (wsl) toch degelijk materiaal is.Raymond schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:05:
https://www.ecotools.nl/bradtacker-16ga-t64/
8 tientjes, ik weet niet of je dat duur vindt?
Ik heb de pin-nailer van Ecotools. En die werkt hardstikke prima.
Is inderdaad 1 van de betaalbaardere... maar dat deed me weer twijfelen aan de kwaliteit

En een pin nailer heb ik ook nog niet...

Nou in dit geval werdt er specifiek over zijn eigen situatie gesproken waarbij er zorgen met goed bedoelde adviezen werden uitgesproken.Nivado schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:37:
[...]
[...]
2 mooie voorbeelden van het volledig uit het verband trekken van een voorbeeld van wat je zou kunnen doen met een compressor.
Het is verstandig om regelmatig je banden spanning te controleren. eens per maand, eens per 2 weken maakt niet zoveel uit. Soms moet er dan eens wat lucht bij ja.
Dat heeft niets met 'uit verband trekken' te maken.
[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 04:40]
Het asgat is vooral een probleem. Ik heb een keer twee diablo bladen door m'n pa mee laten nemen uit Canada. Waren daar geloof ik €25 voor een met 24T en een met 48T. Het asgast was helaas 5/8" (1,58cm in normale maat). Je kan wel een stuk verwijderen om het asgat groter te maken, maar dat is dan zo'n ruitvormig asgat (voor skilsaw ofzo).KillaZ schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:57:
[...]
Ah oke, mooi moment om een blad mee te nemen dus :-)
Je zou kunnen kijken of je een zo'n ring/dop met ruitvorm voor het blad kan kopen.

Dat is precies waar ik heen gaFramoes schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 08:55:
[...]
Het asgat is vooral een probleem. Ik heb een keer twee diablo bladen door m'n pa mee laten nemen uit Canada. Waren daar geloof ik €25 voor een met 24T en een met 48T. Het asgast was helaas 5/8" (1,58cm in normale maat). Je kan wel een stuk verwijderen om het asgat groter te maken, maar dat is dan zo'n ruitvormig asgat (voor skilsaw ofzo).
Je zou kunnen kijken of je een zo'n ring/dop met ruitvorm voor het blad kan kopen.

K to the KillaZ
Mensen ervaring met Pattfield gereedschap en specifiek deze boorhamer? Ik vind de afweging altijd zo moeilijk. Kies je voor goedkoop of duur van een goed merk zoals Festool? Voor de professional snap ik het. Voor mezelf die dit 3x per jaar gaat gebruiken, iets minder.
Ik heb ook een goedkope van premion, is van de Hubo, bij mij ziet die af, draait tegenwoordig heel de dag maar hij doet wat het moet doen.Alsjemenou schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:47:
Om wat tegels te kunnen verwijderen en eens een normaal gaatje te kunnen boren in betonplaten, is mijn oog gevallen op Hornbach's huismerk boorhamer. Ziet er prima uit voor 85 euro: https://www.hornbach.nl/s...00BH/6569725/artikel.html
Mensen ervaring met Pattfield gereedschap en specifiek deze boorhamer? Ik vind de afweging altijd zo moeilijk. Kies je voor goedkoop of duur van een goed merk zoals Festool? Voor de professional snap ik het. Voor mezelf die dit 3x per jaar gaat gebruiken, iets minder.
Bij grof gereedschap maakt het mij weinig uit dat het goedkoop is, het is tenslotte geen gereedschap voor fijn werk en er zit nog altijd 2j garantie op.
Het enige wat ik merk is dat de overmolding her en der wat los komt, maar fuck it.
De Nederbelg !
https://www.hornbach.nl/s...boor/6094349/artikel.html
1,7j of 5j is nogal een groot verschil.Raymond schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:54:
Als je in die spagaat zit: een makita of bosch blauw is maar weinig duurder:
https://www.hornbach.nl/s...boor/6094349/artikel.html
En weinig duurder? Het verschil is 50%, dat is imo toch al redelijk wat.
[Voor 10% gewijzigd door Jellabie op 20-07-2019 13:56]
De Nederbelg !
5J tegenover 1,7J. Lijkt mij niet echt een vergelijking.
Voor een gaatje boren is dat ding van de Hornbach ruim overkill. Vraag je dus af wat je nu echt wilt gaat doen. Die Bosch is met 1,7J leuk om een paar tegels van de muur te krijgen maar dat is het dan ook. Perfect verder voor gaten boren in beton.
[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 20-07-2019 13:57]
Slijpschijven hebben een houdbaarheidsdatum... Ik denk tenminste dat veel mensen dat niet weten.
Ik had namelijk een partij slijpschijven goedkoop opgekocht, denkend dat ik genoeg voor het leven zou hebben. Maar zag ineens een datum (v04/2010) erop staan. Dat blijkt de houdbaarheidsdatum te zijn.... ze mogen dus allemaal de prullenbak in... 25 euro weg. niet heel veel, maar toch zonde
Slijpschijven trekken blijkbaar vocht aan, waardoor de schijf broos wordt en uit elkaar kan spatten. Er gebeuren blijkbaar vele ongelukken per jaar mee. Na het zien van wat foto's heb ik ook maar wat extra beschermende kleding en een volledige gezichtsbeschermer gekocht.
Niet voor de zwakke maag
Kortom: als je tweedehands slijpschijven koopt: check de houdbaarheidsdatum!!!!
[Voor 12% gewijzigd door MeMoRy op 25-07-2019 17:52]
U vraagt, wij antwoorden.
Is idd een groot verschil. En meer uitgezocht op het gaten boren dan het slopen. Het slopen kan je idd beter met zo'n cheapie van de lidl oid doen.Jellabie schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:55:
[...]
1,7j of 5j is nogal een groot verschil.
En weinig duurder? Het verschil is 50%, dat is imo toch al redelijk wat.
Ikzelf zou niet graag met een 5j machine een 6mm gat in beton willen boren.
Dus volgens mij heeft @Alsjemenou dan meer aan 2 machines

Tot nu toe kan ik alleen tot maat 13 vinden, zoals deze set: https://www.hbm-machines....gixX48wHd6DxoCC24QAvD_BwE
Momenteel zet ik er een adapter tussen (tussen de slagschroevendraaier en de dop), maar ik zou graag zonder adapter werken.
Denk niet dat die er veel zijn, de grotere bouten kunnen nl veel meer Koppel aan dat dat 1/4 hex schachtje....vegboy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:48:
Weet er iemand waar ik een set (grote) doppen met 1/4 hex aansluiting kan kopen? Voor de slagschroevendraaier.
Tot nu toe kan ik alleen tot maat 13 vinden, zoals deze set: https://www.hbm-machines....gixX48wHd6DxoCC24QAvD_BwE
Momenteel zet ik er een adapter tussen (tussen de slagschroevendraaier en de dop), maar ik zou graag zonder adapter werken.
Even voor de duidelijkheid en om je eventueel te behoeden van een grote uitgave: waarom wil je zonder adapter werken?vegboy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:48:
En welk aandraai- of slagmoment hebben we het over?
Weet jij of er ook een stofkap voor Metabo haakse slijpers bestaat? Bij Toolnation kan ik het niet vinden iig.thijsco19 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:56:
[...]
Sowieso zit je bij een slijptol van Metabo gegarandeerd goed. Ben zelf Makita fan maar een slijptol zal ik altijd van Metabo kopen. Zijn in mijn mening en van vele andere in de metaaltechniek, de beste slijptollen.
[...]
Ik bedoel zoiets maar dan voor Metabo.
Ga begin volgend jaar de badkamer verbouwen en dan zal ik ook een haakse slijper nodig hebben om tegels te slijpen (of ik moet een tegelslijpmachine huren), omdat ik een bouwstofzuiger heb wil ik ook graag een stofkap voor de haakse slijper hebben. Makita en Bosch hebben dat wel, voor Metabo kan ik de stofkap niet vinden.
Afgelopen weekend ook de cycloon binnengekregen, komende week komt de opvangton binnen en dan kunnen we weer knutselen. Via de kringloopwinkel een extra stofzuigerslang (€2,50) gekocht, moet alleen nog wat knutselen met PVC stukjes om e.e.a. op elkaar aan te kunnen sluiten.
[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2019 11:46]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Een snelle kijk op de website zegt van wel:
https://www.metabo.com/nl...se-slijpers/afzuigkappen/
[Voor 4% gewijzigd door thijsco19 op 21-07-2019 11:50]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Is dat ding van Makita niet gewoon universeel?ThinkPadd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:44:
[...]
Weet jij of er ook een stofkap voor Metabo haakse slijpers bestaat? Bij Toolnation kan ik het niet vinden iig.
Ik bedoel zoiets maar dan voor Metabo.
Ga begin volgend jaar de badkamer verbouwen en dan zal ik ook een haakse slijper nodig hebben om tegels te slijpen (of ik moet een tegelslijpmachine huren), omdat ik een bouwstofzuiger heb wil ik ook graag een stofkap voor de haakse slijper hebben. Makita en Bosch hebben dat wel, voor Metabo kan ik de stofkap niet vinden.
Afgelopen weekend ook de cycloon binnengekregen, komende week komt de opvangton binnen en dan kunnen we weer knutselen. Via de kringloopwinkel een extra stofzuigerslang (€2,50) gekocht, moet alleen nog wat knutselen met PVC stukjes om e.e.a. op elkaar aan te kunnen sluiten.
Thanks, ik had natuurlijk ook zelf even op de site kunnen kijkenthijsco19 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:49:
@ThinkPad Ik zou het eigenlijk niet weten.
Een snelle kijk op de website zegt van wel:
https://www.metabo.com/nl...se-slijpers/afzuigkappen/

De CED125 stofkap is wel pittig geprijsd t.o.v. Bosch en Makita (daar betaal je ~€80-90 voor zo'n kap).
Ziet er wel degelijk uit overigens, je maakt eigenlijk een invalzaag van je haakse slijper: YouTube: Test osłony CED 125 do małych szlifierek kątowych Metabo
Edit: Oh dat gebeurt met de kap van Makita ook.
Dat zou maar zo kunnen. Je hebt voor minder geld (€65,13 vs €77,13) een Metabo met meer vermogen (1100W) dan de Makita (720W), dus wel het uitzoeken waard. Zal het Toolnation eens vragen t.z.tAnoniem: 93986 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:57:
[...]
Is dat ding van Makita niet gewoon universeel?
Wil echt niet meer zonder stofkap in tegels/muren slijpen. Met de keukenverbouwing in de gasbeton muur geslepen om elektrabuizen te leggen. Zodra de slijpschijf de muur raakte was het één witte wolk, heb er nog trauma's van

[Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2019 12:05]
Maar het is wel een enorm handig apparaatje, dus ben ik op zoek naar iets nieuws.
Eisen:
- Grote straalhoek horizontaal (verticaal maakt niet veel uit)
- Zichtbare laser buiten op 5 meter afstand
- Nauwkeurig
- Naast lijnen ook een punt
- Liever geen ingebouwde batterij
- Liefst leveling uitschakelbaar
Het lijkt me dat ik een groene laser nodig heb voor buiten. Iemand ervaring met een laser van Ali? Deze bijvoorbeeld? https://www.aliexpress.com/item/32949140519.html
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ik ben een beetje gestopt met elektrische apparaten kopen via Aliexpress, omdat ze ondanks hoge beoordeling toch snel kapot gingen. Vergeet ook invoerrechten en 13 euro douanekosten niet.-DarkShadow- schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:34:
Iemand ervaring met een laser van Ali? Deze bijvoorbeeld? https://www.aliexpress.com/item/32949140519.html
Het lijkt wel een sterke laser te zijn. Ik zie echter geen specificaties. Pas alsjeblief op met je ogen. Die laserbrillen die je bij aliexpress krijgt zijn vaak niet veilig. O.a. YouTube: Destructive Testing of Laser Goggles!
Ik zoek een nieuwe haakse slijper, maar
1. degelijk merk
2. met stofkap
3. groter dan 125mm kleiner dan 230mm
Ik heb momenteel een dewalt 125mm maar dit gaat niet diep genoeg voor gleuven te slijpen.
De bosch blauw 230mm is veel te groot en eerlijkgezegd voor mij persoonlijk niet goed controleerbaar.
nu zag ik dat er ook 150mm haakse slijpers bestaan. bvb van bosch blauw, maar hier vind ik geen stofkap voor..
ieman een idee?
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
Heb ik gedaan hoor, daar kwam ik dan ook te weten dat stofkappen bestaan. en dat er 150mm slijpschijven zijn.Anoniem: 93986 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:28:
@Nock372 Ehr, kijk eens een paar posts boven je?
Maar nog niet in die combinatie tegengekomen.
Maximaal 223nm koppel als ik me niet vergis. Ik zou graag zonder adapter werken omdat er volgens mij kracht verloren gaat. En het maakt het geheel langer, wat niet handig is in krappe ruimtes.MeMoRy schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:17:
[...]
Even voor de duidelijkheid en om je eventueel te behoeden van een grote uitgave: waarom wil je zonder adapter werken?
En welk aandraai- of slagmoment hebben we het over?
150mm is een bijzonder niet gangbare maat. 125 en 230 zie je het meeste met 180mm er nog tussenin. Accessoires word het meest gemaakt voor 125 en 230mm. In de 230 of 180mm kan je prima kleinere schijven in doen.Nock372 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:33:
[...]
Heb ik gedaan hoor, daar kwam ik dan ook te weten dat stofkappen bestaan. en dat er 150mm slijpschijven zijn.
Maar nog niet in die combinatie tegengekomen.
Neem dan dus een 125 of 230mm met stofkap.
Ik zou een tegelzaagmachine huren. Weinig stof (waterkoeling) en werkt veel fijner/preciezer dan gedoe met een haakse slijper.ThinkPadd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:44:
[...]
Hmm, zo'n 6.35 mm hex zou dat niet aan moeten kunnen. Tenminste ik heb al eens een 1/4" ratel gebroken toen ik 50Nm kracht zette.vegboy schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:36:
Maximaal 223nm koppel als ik me niet vergis. Ik zou graag zonder adapter werken omdat er volgens mij kracht verloren gaat. En het maakt het geheel langer, wat niet handig is in krappe ruimtes.
Misschien dat 3/8" net werkt, maar voor de veiligheid kan je beter naar de standaard 1/2" gaan. Dan kan je met standaard doppen wel tot 350Nm. Want dat is ook nog een ding: krachtdoppen voor slagmoergereedschap is zoals je vast weet gehard, zodat het de extra Nm slagkracht aankan. Stel namelijk dat je bij het losdraaien van een wielbout je je standaard 19mm dop scheurd, die vervolgens de wielmoer stript... dan heb je -aamgezien ook dat gehard staal is- een groot probleem.
Zoals je kan zien bij de set die je zelf al gevonden had, zijn die nauwelijks korter als een adapter met een standaard korte dop erop.
Ik denk dat je beter kan kijken naar een elektrische slagmoersleutel. Die heb je al vanaf 50 euro (e.g. gude ess350). Maar het is jouw keuze natuurlijk
Voor de badkamer is het toch vooral snijwerk?hansvk schreef op maandag 22 juli 2019 @ 07:41:
[...]
Ik zou een tegelzaagmachine huren. Weinig stof (waterkoeling) en werkt veel fijner/preciezer dan gedoe met een haakse slijper.
En het beetje slijpen dan buiten buiten doen...
Oké, duidelijk,Anoniem: 93986 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:44:
[...]
150mm is een bijzonder niet gangbare maat. 125 en 230 zie je het meeste met 180mm er nog tussenin. Accessoires word het meest gemaakt voor 125 en 230mm. In de 230 of 180mm kan je prima kleinere schijven in doen.
Neem dan dus een 125 of 230mm met stofkap.
Stofkap besteld, hopelijk snel binnen.
https://www.amazon.de/Bos...1600A003DL-Trennscheiben-Ø-Schnitttiefe/dp/B00XP038LA/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=GDE+230+FC&qid=1563815736&s=gateway&sr=8-2
Kunnen we terug verder
Ik heb onlangs een nieuwe woning gekocht waaraan wat geklust mag worden. Om de verschillende klussen op te pakken ga ik mijn arsenaal uitbreiden met een haakse slijptol (125 mm) en een Festo invalcirkelzaag.
De zoektocht naar een bouwstofzuiger valt niet helemaal mee. Ik zoek er één geschikt is om te gebruiken in combinatie met een haakse slijptol of freesmachine. Als ik het goed heb, dienen machine en slang dan antistatisch te zijn. Ik kom dan gelijk bij erg dure machines uit. Dat geld geef ik toch liever uit aan die Festool invalcirkelzaag dan aan de stofzuiger, zo ik eerlijk ben ik dan wel weer.
Het lijkt te kunne met met de Karcher WD 6P, die is betaalbaar, maar nogal zwaar en groot. Dat is voor mijn gebruik niet persé nodig. Hebben jullie nog tips voor een mooie machine, max € 250,-?
Maar hoeveel ga je werken met die haakse slijper? En wat ga je ermee doen? In muren frezen oid? Plan daar gewoon ff 2 dagen voor in en huur dan de juiste spullen. Werkt fijner en je vernielt je eigen stofzuiger niet

Bij deze kan ik melden dat zowel de pin-nailer als de 16g van bij EcoTools hun ding doen, beide voor een schappelijke prijsjeAnoniem: 639074 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:05:
De laatste is een zeer compact, spotgoedkoop en leuk apparaatje dat het prima doet.
Het enige waar over te miepen valt is het ontbreken van een snelsluiting van het neusstuk.
Maar zoals @Raymond al meldde, hoeft hij ook maar zelden te worden geopend vanwege een vastzittende pin, dus dit leed is te overzien.

Huren is ook een optie. Het zijn niet veel klussen. Een paar voegen van loszittende vloertegels uitslijpen, een kalkzandsteenwand inkorten en een paar korte sleuven in de muurfrezen voor stopcontacten bij een nieuw aanrecht. Dat is wat ik nu overzie, ongetwijfeld komen er meer klusjes bij.Raymond schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:24:
Die WD6 heb ik ook, werkt prima. Mijn volgende stofzuiger wordt wel een CTL midi. Werkt toch net iets fijner.
Maar hoeveel ga je werken met die haakse slijper? En wat ga je ermee doen? In muren frezen oid? Plan daar gewoon ff 2 dagen voor in en huur dan de juiste spullen. Werkt fijner en je vernielt je eigen stofzuiger niet

Allemaal kortstondige klussen dus. Primair gebruik voor stofzuiger is afzuigen van zaagstof van zaagmachines en multitool.
De cycloon is goedkoop uit China te bestellen.
Zie: YouTube: Makita Concrete Grinder
[Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2019 21:20]
Ga voor een goede stofzuiger, heb je veel plezier van.RobB_W schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:13:
Hi all,
Ik heb onlangs een nieuwe woning gekocht waaraan wat geklust mag worden. Om de verschillende klussen op te pakken ga ik mijn arsenaal uitbreiden met een haakse slijptol (125 mm) en een Festo invalcirkelzaag.
De zoektocht naar een bouwstofzuiger valt niet helemaal mee. Ik zoek er één geschikt is om te gebruiken in combinatie met een haakse slijptol of freesmachine. Als ik het goed heb, dienen machine en slang dan antistatisch te zijn. Ik kom dan gelijk bij erg dure machines uit. Dat geld geef ik toch liever uit aan die Festool invalcirkelzaag dan aan de stofzuiger, zo ik eerlijk ben ik dan wel weer.
Het lijkt te kunne met met de Karcher WD 6P, die is betaalbaar, maar nogal zwaar en groot. Dat is voor mijn gebruik niet persé nodig. Hebben jullie nog tips voor een mooie machine, max € 250,-?
Zelf 2 jaar geleden een festool Medi gekozen, nog steeds erg blij mee. Er fijn omdat je ook systainers er op kan zetten, zuigkracht regeling en automatisch in en uit schakelen.
Samen met een laminaatblad van CMT maakt de zaag prima zaagsneden (in laminaat), die ook in het zicht kunnen liggen. Het bijgeleverde blad door gewoon hout vind ik een erg grof resultaat neerzetten. Prima voor wat underlayment, maar zodra ik iets van zichtwerk platen of een deur zou inkorten zou ik daar toch ook een nieuw blad voor kopen.
Het is wel zeer aan te raden om de veer in te korten. Ik heb er zo'n 2CM vanaf gehaald. Ook vind ik de stofafzuiging erbarmelijk. Ik dacht eerst dat mijn stofzuigerslang verstopt zat, maar het werkt gewoon erg slecht. Het doet wel wat, dat merk je zodra de stofzuigerslang eigenlijk elke zaagsnede losschiet. Ducttape is zeker een vereiste.
Heeft iemand nog andere tips voor een duurzame stofzuigerbevestiging? Ik heb de flexibele mond van mijn Makita bouwzuiger in het gat gewurmd, en daar dan ducttape overheen gewikkeld. Er overheen is geen optie met de stofzuiger hulpstukken die ik heb.
Bij het zagen van laminaat is ondanks de afzuiging een mondkapje aan te raden. Wellicht dat het nog een optie is om het venster dicht te maken met een stukje plexiglas.
Nog wat andere puntjes:
- De diepteinstelling houdt geen rekening met de rails (zon 7mm geloof ik), dus die moet je elke keer niet vergeten er bij op te tellen.
- Het blad blijft in mijn beleving nog erg lang doorlopen nadat je stopt, dus niet per ongeluk je vingers in de buurt houden. Bij de Festool is me dit niet opgevallen, maar ik heb hem nu niet hier om dat te testen.
Momenteel is er een parkside invalzaag in de aanbieding bij de LIDL voor 60 euro. Als dat een gerelabelde Scheppach is dan is dat wel een no brainer. De ALDI verkoopt 'm geloof ik ook van tijd tot tijd.
[Voor 17% gewijzigd door Caviatjuh op 23-07-2019 12:28]
Yes, sowieso een nieuw blad kopen als je nette zaagsnedes wilt. Ik heb een blad van Ecotools met 48 tanden en dat werkt perfect.Caviatjuh schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:16:
Na een tijdje de Festool van een vriend geleend te hebben heb ik ook een Scheppach PL55 gekocht na erg twijfelen tussen deze en de Makita SP6000J.
Samen met een laminaatblad van CMT maakt de zaag prima zaagsneden (in laminaat), die ook in het zicht kunnen liggen. Het bijgeleverde blad door gewoon hout vind ik een erg grof resultaat neerzetten. Prima voor wat underlayment, maar zodra ik iets van zichtwerk platen of een deur zou inkorten zou ik daar toch ook een nieuw blad voor kopen.
Heb ik ook gedaan en werkt inderdaad een stuk beter. Let er wel op dat je er niet teveel afhaalt, want ik heb nu dat hij eigenlijk net iets te kort is waardoor hij op de stop leunt als hij helemaal bovenaan zit.Het is wel zeer aan te raden om de veer in te korten. Ik heb er zo'n 2CM vanaf gehaald.
Ik duw de geknikte mond erin (die je gebruikt om gewoon te stofzuigen), die past perfect maar heeft wel ducttape nodig om er niet uit te vallen. Is verder wel erg onhandig en ik zoek nog naar een minder logge oplossing.Ook vind ik de stofafzuiging erbarmelijk. Ik dacht eerst dat mijn stofzuigerslang verstopt zat, maar het werkt gewoon erg slecht. Het doet wel wat, dat merk je zodra de stofzuigerslang eigenlijk elke zaagsnede losschiet. Ducttape is zeker een vereiste.
Heeft iemand nog andere tips voor een duurzame stofzuigerbevestiging? Ik heb de flexibele mond van mijn Makita bouwzuiger in het gat gewurmd, en daar dan ducttape overheen gewikkeld. Er overheen is geen optie met de stofzuiger hulpstukken die ik heb.
Ik heb gewoon een stukje ducttape over het gat aan de zijkant geplakt, en dat werkt prima. Echter zit er aan de binnenkant ook nog een enorme opening, daar moet je een soort harmonicasluiting voor maken om dat af te sluiten, stuk lastiger.Bij het zagen van laminaat is ondanks de afzuiging een mondkapje aan te raden. Wellicht dat het nog een optie is om het venster dicht te maken met een stukje plexiglas.
Tja, je krijgt waarvoor je betaalt, maar ik zie het zo: Ik merk dat ik hem superveel gebruik en het concept erg fijn vind. Als de Scheppach een keer stuk gaat oid, dan haal ik wel de MakitaNog wat andere puntjes:
De diepteinstelling houdt geen rekening met de rails (zon 7mm geloof ik), dus die moet je elke keer niet vergeten er bij op te tellen.
Het blad blijft in mijn beleving nog erg lang doorlopen nadat je stopt, dus niet per ongeluk je vingers in de buurt houden. Bij de Festool is me dit niet opgevallen, maar ik heb hem nu niet hier om dat te testen.
Met mijn beperkte kluservaring zeker een prima invalzaag met een hoog tweakers gehalte, maar mocht ik wat ruimer in mijn budget hebben gezeten (en niet iemand ken met een Festool) dan had ik denk ik de Makita gekocht.

Overigens zijn geleiderail klemmen wel echt een aanrader. Ik heb van het weekend een aantal knetterharde planken (Zebrawood / Zebrano) van 5cm dik op maat gezaagd. Dat heb ik in 4 passen gedaan, en met die klemmen blijft die rail op exact dezelfde plek en krijg je prachtige zaagsnedes

Ik heb deze: https://www.amazon.de/Bes...&qid=1563878409&s=gateway
Zie ook: YouTube: Why You Should Buy These Clamps
Volgens deze gast is het zeker de moeite waard (en al helemaal voor deze prijs):Caviatjuh schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:16:
Momenteel is er een parkside invalzaag in de aanbieding bij de LIDL voor 60 euro. Als dat een gerelabelde Scheppach is dan is dat wel een no brainer. De ALDI verkoopt 'm geloof ik ook van tijd tot tijd.
YouTube: Lidl's Parkside Tracksaw [Video #323]
YouTube: Screwfix Titan or Lidl's Parkside Plunge Saw? [video #326]
Dat standaard blad werkt overigens prima voor gipsvezelplaten. Daarna alleen niet meer gebruiken voor houtTheJVH schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:41:
[...]
Yes, sowieso een nieuw blad kopen als je nette zaagsnedes wilt. Ik heb een blad van Ecotools met 48 tanden en dat werkt perfect.

Als deze dezelfde constructie heeft als de Parkside kun je verloopjes frutten wat je wil, maar de afzuiging blijft kut met peren.Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:40:
Er zijn legio verloopstukjes te koop voor stofzuigerslangen en gereedschappen.

K to the KillaZ

[Voor 20% gewijzigd door Bobmeister op 23-07-2019 14:21]
@Caviatjuh Ik heb hem ook, ben er erg tevreden over. Ik ben geen meubelmaker dus over de haaksheid e.d. kan ik je niet zo veel vertellen. Maar heb hem met de liniaal gebruikt om wat binnendeuren in te korten, paar stukken MDF gezaagd en dat ging prima!Julesk schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:52:
[...]
Volgens deze gast is het zeker de moeite waard (en al helemaal voor deze prijs):
YouTube: Lidl's Parkside Tracksaw [Video #323]
YouTube: Screwfix Titan or Lidl's Parkside Plunge Saw? [video #326]
Klemmen om de liniaal/rail vast te zetten mis ik idd wel. Heb ook wel eens gelezen dat dit zou moeten werken om hem vast te zetten: https://www.karwei.nl/ass...m-50-mm-2-stuks/p/B539125
Via de website kun je hem ook bestellen: https://www.lidl-shop.nl/...et-geleiderail/p100256636Bobmeister schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:19:
Volgens de Lidl website is die invalzaag pas vanaf 29/07 (volgende week maandag) in de aanbieding, maar hij staat wel in de folder van deze week.
[Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2019 14:42]
rechts boven in het hoekje (pagina 39) even de datum lezenBobmeister schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:19:
Volgens de Lidl website is die invalzaag pas vanaf 29/07 (volgende week maandag) in de aanbieding, maar hij staat wel in de folder van deze week.

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 23-07-2019 16:12]
Ik ben zeer tevreden met mijn makita's op 18V.Erasmo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:34:
Over accu's gesproken, mijn huidige accuboormachine ebgint een beetje de geest geven en ik zit te kijken naar een vervanger. Nu zou het wel fijn zijn als het hele accupakket ook voor toekomstige gereedschappen in te zetten is. Ik heb nu het systeem van Makita op het oog, maar hebben jullie eventueel nog aanraders?

Private Twitter naar de helpdesk verstuurd en maandag ochtend gelijk gebeld naar de helpdesk.
Ja, sorry we kunnen je niet helpen want het product is al verder in het process... we kunnen je wel 5.- korting geven op de volgende aankoop...

Hele dag dacht ik van ik stuur het terug bekijk het lekker.
Ik zit niet zoveel op Twitter dus ik dacht in de avond, laat ik eens kijken. Heb ik gewoon antwoord gekregen van Conrad dat ze me die 10% korting gaan geven uit coulance! In de ochtend al! Was natuurlijk helemaal vergeten dat ik ze ook had “gemaild” via twitter! Heb notificaties ook uitstaan dus zag het totaal niet!
Ik blij want ik ga dit setje gewoon lekker houden en mee showen hier

Tadaaa
[Voor 5% gewijzigd door Zakkenwasser op 23-07-2019 21:20]
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Ik ook, helemaal als je ook tuingereedschap op accu wil gaan doen, dan zit je bij Makita LXT helemaal goed.mark-k schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:08:
[...]
Ik ben zeer tevreden met mijn makita's op 18V.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Buxushaag, taxushaag, klimop en ik ga m ook zeker eens proberen op de laurierhaag.
Ik zal later ooit eens de praktijkervaring posten. Gaat nog wel even duren dus.
[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 04:41]
Dus ze kwam van de week thuis met deze mooie Beta-set

Nope! en de reden daartoe is dat de eerste 2 delen in TL stonden, waardoor ik deze topicreeks niet kan linken daarna. Echter is Deel 3 wel in de goede plek en kan ik daarom er wél naar linken.Ossi schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:01:
Deeltje drie van deze topic reeks moet nog opgenomen worden in de topic start. @Notna
Ergo; het is prima zo

Ok heb hier op werk ook een doppendoos van beta, wel een minder luxe zo te zien. Ik mis die grote verlengstang en de wringstang.Fraggert schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:32:
Wij zijn hier een oude brandweertruck aan het ombouwen tot expeditietruck en vrouwlief werd het zat dat we maar één 1/2" ratel hadden en ook misten we wat grote maten doppen.
Dus ze kwam van de week thuis met deze mooie Beta-set![]()
[Afbeelding]
Overigens foto's van het project? Wat voor oude brandweertruck is het?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
We hebben een Mercedes 1120AF uit 1990. Gekocht in Duitsland, hierheen gereden en inmiddels zijn we die aan het strippen. Het is de bedoeling om de chauffeurscabine een deel in te laten korten zodat we meer ruimte hebben voor de woonunit achterop.thijsco19 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:49:
Overigens foto's van het project? Wat voor oude brandweertruck is het?
Voor wie het leuk vind om een kijkje te nemen, we zijn wat aan het prutsen op youtube, facebook en instagram. We willen de bouw, en later onze reisavonturen, gaan vastleggen

YouTube channel
We hebben inmiddels de chauffeurscabine compleet leeggehaald en de achteropbouw ligt ook inmiddels bij de schroothandelaar

Om een idee te krijgen van het eindresultaat, deze configuratie moet het ongeveer worden:
Maar het zal nog wel even duren voor we zover zijn

De binnenruimte gaan we zelf helemaal bouwen.

Heb al jarenlang een trouwe DeWalt DW 922 accuschroever met 2 accublokken. En zelfs na al die jaren, laden de accublokken nog steeds goed op.
En de DeWalt zelf doet ook nog prima z'n ding. Nu gebruik ik 'm alleen voor klussen in/rond het huis. Maar iedere week is 'ie wel ff in gebruik.
Nu lag 'ie al een paar weken stil (heb ook nog een wat zwaardere Metabo) en wilde beiden tegelijk gebruiken (doe ik wel vaker). De ene om te boren, de andere om te schroeven. Zeker handig als je net bezig bent met een tuinschutting.
Pak het 2de accublok van de DeWalt; WTF, er lekt vloeistof uit. He?
Ah nee hè, shit. De Lithium accu's lekken ineens heldere vloeistof. Ai.
En het blok zelf klotst zelfs een beetje; alsof je een flesje water heen en weer schudt.
Is niet goed....

Gelijk alle druppels opgeveegd. Het accublok in een stevige plastic zak gedaan en m'n handen goed gewassen.
Iemand al eens zoiets meegemaakt? En nee, het accublok is niet fysiek beschadigd aan de buitenzijde; niet gevallen of zo, geen barsten in de behuizing. Gewoon nog intact.
zo, das wel heel vreemd zeg

Mijn li-ion accu van pana ging laatst deaud, maar geen spoortje van vloeistof of wat dan ook.
Ook bij andere li-ion devices nog nooit meegemaakt.

Gewoon standaard in huis klussen, en aan de auto. Ben geen zware gebruiker, maar na 10 jaar is de oude Makita die ik ooit in zo'n koffer met allerlei extra meuk heb aangeschaft toch echt versleten. Zoals het er nu uit ziet verhuis ik met een jaar of 2-3 naar een woning met een wat grotere tuin, en het zou erg fijn zijn als bv de heggenschaar etc op dezelfde accu kunnen. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het 10 apparaten met 10 verschillende accu's en 10 verschillende laders. Maar zoals het er nu uitziet heeft Makita wel een solide aanbod, en belangrijk ze houden ook lang dezelfde formfactor aan.Anoniem: 639074 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 03:50:
[...]
Bedoel je "aanraders" van Makita, of vraag je naar de eventuele alternatieven??
Je vraag is mij niet helemaal duidelijk.![]()
Als je nooit wilt misgrijpen, dan zou ik het complete assortiment van Makita aanschaffen, maar ik denk dat je dat niet bedoelt.![]()
Het is daarnaast niet per se nodig ieder apparaat van accu's te voorzien, zo mag een hamerboor, zaagmachine, bovenfrees, of een schuurmachine van mij best een 230V aansluiting hebben.
In die gevallen hoef je je niet te beperken tot 1 favoriet merk, maar kun je comfortabel shoppen voor de best geprijsde machine voor de klus.
Dat kan dan zonder elkaar te bijten ieder A-merk zijn, zoals Metabo, Bosch, Makita, HItachi/Hikoki, DeWalt, MIlwaukee, Festool, etc.
Wat accu-machines betreft is het wél handig het bij 1 merk met hetzelfde eco-systeem te houden.
Van 18V gebruik ik hoofdzakelijk Makita, maar van 10.8V/12V heb ik ook het eea van Metabo en Bosch in gebruik.
Deze 10.8V/12V accu's kosten je niet direct de kop en kun je naast 18V nog wel rechtvaardigen.
Maar wil je alles van hetzelfde voltage, dan moet je je afvragen wat je ermee van plan bent om de juiste keuzes te maken, zonder met een batterij aan overbodige machines te blijven zitten.
Dat laatste blijkt in dit forum niet echt een obstakel, of het altijd even rationeel is, dat misschien niet.![]()
De hamvraag is dus: Kun je ook aangeven wat je nu en later van plan bent??
Dan lijkt mij Makita wel the-way-to-go ja. Ik ben er nu ook langzaamaan in het instappen. Alleen in tegenstelling tot de meesten hier, ben ik begonnen met de tuinapparatuur ipv eerst de normale klusapparatuur.Erasmo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:03:
[...]
Gewoon standaard in huis klussen, en aan de auto. Ben geen zware gebruiker, maar na 10 jaar is de oude Makita die ik ooit in zo'n koffer met allerlei extra meuk heb aangeschaft toch echt versleten. Zoals het er nu uit ziet verhuis ik met een jaar of 2-3 naar een woning met een wat grotere tuin, en het zou erg fijn zijn als bv de heggenschaar etc op dezelfde accu kunnen. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het 10 apparaten met 10 verschillende accu's en 10 verschillende laders. Maar zoals het er nu uitziet heeft Makita wel een solide aanbod, en belangrijk ze houden ook lang dezelfde formfactor aan.
Wij hebben op het werk alles van Bosch blauw, zij hebben nu een nieuwe reeks batterijen van 8Ah, geen 18650 cellen meer. Maar de nieuwe case past nog steeds in de toestellen.Erasmo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:03:
[...]
Gewoon standaard in huis klussen, en aan de auto. Ben geen zware gebruiker, maar na 10 jaar is de oude Makita die ik ooit in zo'n koffer met allerlei extra meuk heb aangeschaft toch echt versleten. Zoals het er nu uit ziet verhuis ik met een jaar of 2-3 naar een woning met een wat grotere tuin, en het zou erg fijn zijn als bv de heggenschaar etc op dezelfde accu kunnen. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het 10 apparaten met 10 verschillende accu's en 10 verschillende laders. Maar zoals het er nu uitziet heeft Makita wel een solide aanbod, en belangrijk ze houden ook lang dezelfde formfactor aan.
Edit; 12Ah hebben ze nu blijkbaar ook al
[Voor 7% gewijzigd door Jellabie op 24-07-2019 14:50]
De Nederbelg !
Makita en Bosch Blauw zitten in dezelfde prijsklasse hoor, voor het geld hoef je de keuze niet te veranderen. Is meer een persoonlijke voorkeur of een exclusiviteit van bepaalde dingen (1kNm slagmoersleutel voor Makita, haakse schroefkop voor Bosch, om maar even wat te noemen).Erasmo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:08:
Bosch blauw is zeker mooi spul maar valt iets buiten het budget
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Punt is meer dat Bosch wel denkt aan de oudere machines zodat de batterijen uitwisselbaar zijn met de oude en nieuwe generatieErasmo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:08:
Bosch blauw is zeker mooi spul maar valt iets buiten het budget

De Nederbelg !
Tja, je slaat een spijker er ook niet in met een voorhamerThe Eagle schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:44:
Net blij de conclusie getrokken dat ik die Metabo set van laatst niet voor niks heb gekocht. Schuttingdelen zitten allemaal los, zal de droogte / warmte wel zijn. En ze zitten allemaal maar met 1 schroef op de dwarslatten vast...daar maar eens 3 van maken dan. En voorboren, want anders trek ik mijn hele schutting aan gort met die slagschroevendraaier.

Beetje overkill om een slagschroevendraaier te gebruiken.
In vergelijking met wie? Makita LXT gaat ook zeker alweer 10jr mee.Jellabie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:50:
[...]
Punt is meer dat Bosch wel denkt aan de oudere machines zodat de batterijen uitwisselbaar zijn met de oude en nieuwe generatie
Dit topic is gesloten.
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic