what the...

Waarom!? Waarom extra formaat en gewicht toevoegen.
Wat ik er jammer aan vindt is dat hij niet in een lager toerental kan dan 500. Voor staal(rvs) is het toch vaak te hoog. Ook linksom/rechtsom zou handig zijn geweest.
Dat is ook mijn probleem met de meeste tafel- en kolomboormachines. In het beste geval gaan ze tot 240tpm omlaag. En linksdraaiend is geen optie. Daarom zou ik graag een freesbank willen... maar ja, geen ruimte en geen krachtstroom...
Ik struin wel eens BVA auctions en Troostwijk auctions af voor goedkope tweedehands tools. Dan vind je wel bijv een Makita 18V met twee accus voor ~100 euro...
Nieuw kan ook, maar ik weet niet of er in de 100 euro range een acceptabele accuboor te vinden is. Ik in een aanbieding heb de Ferm 12V gekocht bij de hoogvliet voor 20 euro. Ding doet alles best. Ik boor er zelfs staal mee. Bij de Action heb (of
had zie ik nu) je de Ferm 16V Accuboormachine voor 30 euro,
25 euro in de aanbieding. Voor DIY gebruik voldoende.
Blijft wel dat moderne Ferm troep is in mijn ervaring. Ik had de tafelslijper, maar de stenen waren zo uit balans dat m'n hele werkhok schudde: uit veiligheidsoverwegingen maar weggegaan... slijpstenen kunnen exploderen! En de 12V accuboor doet het goed, maar soepel lopen is anders. Geen precisiewerktuig... Maar wat wil je voor die prijs.
(En Werckmann van de Action is helemaal troep! Zijkniptangen die niet knippen omdat de messen niet tegenover elkaar staan, ringsleutels die moeren doldraaien omdat ze te groot zijn, scroefbits die na 1x gebruiken kapot zijn...)
Precies:
oude Ferm dus... toen ze nog redelijk goede spullen maken.
Wel bijzonder dat de boor out-of-the-box haaks en nauwkeurig werkte. Ik heb vele uren gestoken in het haaks krijgen van mijn tafelboor: veilen, schuren, schrapen...
[
Voor 4% gewijzigd door
MeMoRy op 06-08-2019 10:51
]
U vraagt, wij antwoorden.