Waar gebruik je al dat metaalbewerkersgereedschap voor als ik vragen mag? Ben wel benieuwd eigenlijk, aangezien het meeste gehobby houtbewerking isMeMoRy schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:32:
[...]
Top advies. Ik heb altijd laskap of veiligheidsmasker op.
Het is wel om te oefenen... Ik ben niet van plan hiermee iets van waarde te maken. Nu al zeker niet meer.
Maar ja. Mijn aliexpress ervaring. Ik heb al zo'n 228 bestelling op m'n naam staan pfff. maar ja, kost ook zo weinig. Maar een gedeelte daarvan was gereedschap. De rest elektronica.
Eerst de dompers:Dan de toppers:
- Heteluchtsoldeerbout 8032 [Afbeelding] Deed het eerst best goed! Totdat m'n aardlek eruit vloog en het ding totalloss was. Bleek dat de aardedraad los in de behuizing hing en kortsluiting had gemaakt. Erg gevaarlijk. Geen reserveonderdelen voor te krijgen.
- Bijna alle kleine boortjes: (meerdere links, bijv Deze [Afbeelding]) zijn bijna altijd bot en wie heeft de tools om een 1mm boortje te slijpen???
- 100mm machineklem [Afbeelding] OK, maar 15 euro incl verzending... Maar zo krom als een banaan! Niet te gebruiken zoals ik hem ontving. Ik ben vele uren bezig geweest met frezen, vijlen, schrapen voordat hij een beetje recht was...
- kruistafel [Afbeelding] Betaalbaar kruistafeltje voor 27 euro... Maar totaal niet geschikt voor precisiewerk of freeswerk. Zelfs als je hem afstelt zit er veel speling op beide assen.
- blindklinkmoertang [Afbeelding] de draad op de inzetstukken is niet eens gehard: M3 en M4 waren direct gebogen, de maat van M3 klopte niet: stripte de blindklinkmoeren. troep
- Draadontbraamtool [Afbeelding] van RVS, dus erg zwak. Was ook direct bot. Verder is het niet te gebruiken voor draad onder M6... M8 eigenlijk.
- Centreerborenset (ofwel voorsnijderset) [Afbeelding] Zijn wel van HSS, maar zijn zo ongelooflijk slecht geslepen, dat het ook niet meer te corrigeren is met herslijpen.
- 105 graden hex-koppeling[Afbeelding]
- Loopt aan, is niet vast te houden, waardeloos.
- Demagnetiseer magnetiseer magneet[Afbeelding] klein. De action heeft een grotere die ook bijna niets kost.
edit: Ik lees de lijst nog even terug.... en het lijkt wel alsof bijna alles nog wat werk nodig heeft gehad... misschien is dat ook wel zo.
- Meetklok met magneetstandaard [Afbeelding] voor 14 euro destijds veel waar voor je geld!
- Tapborenset [Afbeelding] 1 woord: geniaal! Boor en tap in één. Ik heb ze al gebruikt voor meerdere projecten: metaal, plastic en hout. Scherp, sterk en goede maat. En 1 euro per boor, amazing.
- Metalen schuifmaat met klok [Afbeelding] ik moest hem iets bijwerken, maar voor 14 euro veel waar voor je geld.
- 0-14mm conische ruimer [Afbeelding] super om gaten in plaatstaal e.d. te ruimen. En dat voor een paar euro. (Jammer dat het RVS is en geen HSS)
- metaalstift/kraspen met carbide punt[Afbeelding] 1euro30. Bij de Hornbach betaal je 4 euro voor slechts een hardmetalen punt..
- Slijpsteenvlaktool met diamant [Afbeelding] Simpel, goedkoop en effectief
- Meetklok [Afbeelding] Een meetklok voor 7 euro! Ik moest de mijne wel open schroeven, omdat er wat metaalgruis in zat, maar zeer goede prijs kwaliteitsverhouding.
- Carbide freesjes. Heb er al een paar gekocht en ze zijn allemaal hard, scherp en goed. En dat voor een paar euro's... probeer ze hier eens te kopen voor die prijs.
- Ontbraamtool [Afbeelding] Iets wat ik lang geleden had moeten kopen. De HSS mesjes zijn niet alleen geschikt om te ontbramen, maar snijden sowieso metaal weg. Ik heb ze dus ook al gebruikt om ovale gaten te maken (omdat dat voor een projectje nodig was). weer geen geld.
Alles wat van aliexpress komt is nog niet helemaal af. China is goed voor halffabricaten
Bedoel je met inbusset gewone stiftsleutels of inbus doppen?Berendhoo schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:06:
Ik ben op zoek naar een goede doppenset. Ik wil minimaal het volgende:
Ratel 1/4
Ratel 1/2
Verlengstuk
Kniestuk
Inbusset
Sleutels
Prettig als er ook schroevendraaier set bij zit omdat dan alles in 1 koffer zit.
Bedoel je met sleutels: steeksleutels, ringsleutels, ringratels? Setje steekringsleutels zijn praktischer, maar ook weer stuk duurder dan dezelfde maten als steeksteeksleutel
Schroevendraaier set = bitschroevendraaier met bitjes?
Ik ben zelf heel erg tevreden over mijn Stahlwille gereedschap, dit zou dan wellicht een mooie zijn:
https://www.amazon.de/Sta...9059031&s=gateway&sr=8-29
Daar zitten inbus doppen ook bij. Mocht je stiftsleutels bedoelen: https://www.amazon.de/Wer...65515760&s=gateway&sr=8-3
Schroevendraaier: https://www.amazon.de/HAZ...bit+sc%2Caps%2C142&sr=8-3 met een willekeurig setje bitjes (heb je die niet al zelf? Anders is Wera een aanrader voor degelijke bitjes met een goede prijs)
Of Gedore: https://www.amazon.de/Ste...69059031&s=gateway&sr=8-5
dan moet je alleen nog een set sleutels er bij hebben, komt wel in de buurt van je €400.
Sleutels kan ik nu niks voor zeggen, is nogal afhankelijk van wat je wilt zoals hierboven gevraagd. Een setje Gedore Red o.i.d. is goedkoop, maar imo niet gemaakt voor het leven zoals je vraagt. Daarnaast specifiek wat je noemt in één koffer, en dat van een goed merk gaat ook niet zomaar lukken denk ik.
Makita is mooi spul voor elektrisch gereedschap etc, maar voor handgereedschap (ook gezien de prijs) zou ik er niet mega veel vertrouwen in hebben.
Ja, dat dus. Ik ben groot fan van abom79, this old tony, nycnc, oxtools, mrpete22, etc. Toen had ik een kleine financiële meevaller en dacht: ik ga zelf eens proberen.titan1901 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:04:
Waar gebruik je al dat metaalbewerkersgereedschap voor als ik vragen mag? Ben wel benieuwd eigenlijk, aangezien het meeste gehobby houtbewerking is. Zou bijvoorbeeld niet weten wat ik met een meetklok moet zonder draaibank.
Ik heb de tafel van mijn tafelboor gevlakt, heb een iets stevigere kruistafel geplaatst en gebruik het geheel voor metaalfreeswerk. Ik gebruik de meetklok om snijdiepte te bepalen. De andere voelermeter gebruik ik om parallellisme te bepalen.
Fotootje van opstelling (is geposeerd, doesnt make sense haha)

Ik had mijn werkplek ook al geshared in het mancave topic
Een echte freesbank en draaibank staan nog op mijn verlanglijstje. Maar geen krachtstroom en geen ruimte. Plus dat ik wellicht voor grote financiële uitgaven sta.
Holymoly... Ik zie nu dat Gedore een heel stuk duurder is geworden dan ik me kan herinneren. Ik heb in 2008 grote sleutel- en doppensets van Gedore (blauw) gekocht, maar was minder dan de helft kwijt. Bizar. Met deze prijzen is het niet meer interessant voor de hobbyist.Twijfels schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:34:
dan moet je alleen nog een set sleutels er bij hebben, komt wel in de buurt van je €400.
Wel een tip: koningsdag. Ik heb daar al veel extra Gedore, Bahco,etc sleutels en doppen gekocht voor een fractie van de prijs.
[ Voor 31% gewijzigd door MeMoRy op 11-08-2019 11:59 ]
U vraagt, wij antwoorden.
Het verschilt sowieso al gigantisch per set, waarbij het niet altijd duidelijk is waar dat aan ligt.MeMoRy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:45:
[...]
Holymoly... Ik zie nu dat Gedore een heel stuk duurder is geworden dan ik me kan herinneren. Ik heb in 2008 grote sleutel- en doppensets van Gedore (blauw) gekocht, maar was minder dan de helft kwijt. Bizar. Met deze prijzen is het niet meer interessant voor de hobbyist.
Wel een tip: koningsdag. Ik heb daar al veel extra Gedore, Bahco,etc sleutels en doppen gekocht voor een fractie van de prijs.
https://www.amazon.de/gp/...rd_r=42P43Q4CBKQ75K59DVQP dit setje bijvoorbeeld is (als je bij de rest van de prijzen kijkt) voor €99 al leverbaar, doe er nog eens een kleine €100 bij voor een 1/4 setje en je hebt ook een redelijk setje bij elkaar (maar dan weer niet alles in één koffer zoals werd gevraagd).
Maar het is wel jammer tegenwoordig, alles is of voor een habbekrats verkrijgbaar van een slechter merk, met dito pasvorm, of je betaald gelijk de jackpot (als ik ringsleutels van Carolus en Stahlwille vergelijk dan is het verschil tussen kwaliteit net zo groot als het prijsverschil, je krijgt dus wel een beetje waar je voor betaald). Goede merken die er tussen zitten lijken weinig aanwezig helaas, enige wat zo in mij op komt wat er echt mooi tussen zit qua prijs en van horen zeggen ook kwaliteit is Sonic.
ssst, niet tegen iedereen zeggen!MeMoRy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:45:
[...]
Of... beetje afhankelijk van wat voor baan je hebt... werken tijdens koningdag... 300% betaald krijgen en het gewoon nieuw kopen ipv over zo'n loeidrukke markt te sjokken.MeMoRy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:45:
[...]
Allemaal mooi spul dat je linkt, en als je het in euro per jaar uit drukt is het ook allemaal zo duur niet meer, maar waarschijnlijk nog wat aan de dure kant voor iemand die kennelijk nog niet precies weet wat hij wil (welke maten mogen er zeker niet missen in zo'n set, bv.)? Ik heb zelf ook Stahlwille en Gedore spul, en vind het wel de investering waard, en zeker in vergelijking met het elektrische spul heeft het een stuk langere levensduur (en kost het relatief ook niet zo veel).Twijfels schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:34:
Bedoel je met inbusset gewone stiftsleutels of inbus doppen?
Bedoel je met sleutels: steeksleutels, ringsleutels, ringratels? Setje steekringsleutels zijn praktischer, maar ook weer stuk duurder dan dezelfde maten als steeksteeksleutel
Schroevendraaier set = bitschroevendraaier met bitjes?
Ik ben zelf heel erg tevreden over mijn Stahlwille gereedschap, dit zou dan wellicht een mooie zijn:
https://www.amazon.de/Sta...9059031&s=gateway&sr=8-29
Daar zitten inbus doppen ook bij. Mocht je stiftsleutels bedoelen: https://www.amazon.de/Wer...65515760&s=gateway&sr=8-3
Schroevendraaier: https://www.amazon.de/HAZ...bit+sc%2Caps%2C142&sr=8-3 met een willekeurig setje bitjes (heb je die niet al zelf? Anders is Wera een aanrader voor degelijke bitjes met een goede prijs)
Sleutels kan ik nu niks voor zeggen, is nogal afhankelijk van wat je wilt zoals hierboven gevraagd. Een setje Gedore Red o.i.d. is goedkoop, maar imo niet gemaakt voor het leven zoals je vraagt. Daarnaast specifiek wat je noemt in één koffer, en dat van een goed merk gaat ook niet zomaar lukken denk ik.
Makita is mooi spul voor elektrisch gereedschap etc, maar voor handgereedschap (ook gezien de prijs) zou ik er niet mega veel vertrouwen in hebben.
Maar om eens een wat goedkoper alternatief als optie aan te dragen, deze Proxxon set is een stuk betaalbaarder en ook redelijk volledig. Inbus gaat wel maar tot 6, zou ik niet genoeg vinden, maar hangt helemaal af van wat hij nu precies zoekt. En Proxxon is gewoon goed middenklasse spul. Vergelijkbaar met Sonic of TengTools in kwaliteit, maar heb nu even geen zin om van die merken vergelijkbare sets op te zoeken
Volledig mee eens. Echter, iemand die een set voor het leven koopt en aan fietsen + auto's wat wil sleutelen doet er dan beter aan een grotere set te halen, zeker als je het handig in één koffer wilt houden. Anders koop je dadelijk een andere fiets en mis je de doppen die je in eerste instantie niet nodig had -> andere koffer kopen?henkie196 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:38:
[...]
Allemaal mooi spul dat je linkt, en als je het in euro per jaar uit drukt is het ook allemaal zo duur niet meer, maar waarschijnlijk nog wat aan de dure kant voor iemand die kennelijk nog niet precies weet wat hij wil (welke maten mogen er zeker niet missen in zo'n set, bv.)? Ik heb zelf ook Stahlwille en Gedore spul, en vind het wel de investering waard, en zeker in vergelijking met het elektrische spul heeft het een stuk langere levensduur (en kost het relatief ook niet zo veel).
Maar om eens een wat goedkoper alternatief als optie aan te dragen, deze Proxxon set is een stuk betaalbaarder en ook redelijk volledig. Inbus gaat wel maar tot 6, zou ik niet genoeg vinden, maar hangt helemaal af van wat hij nu precies zoekt. En Proxxon is gewoon goed middenklasse spul. Vergelijkbaar met Sonic of TengTools in kwaliteit, maar heb nu even geen zin om van die merken vergelijkbare sets op te zoeken
Mijn voorkeur is ook een basisset kopen van een goed merk, en mocht je iets bijzonders missen dit los bij te kopen, maar dat werkt niet goed met één koffertje. Als hij duidelijker kan specificeren wat ie precies wilt hebben kunnen we hier ook beter adviseren
Voor iemand die beperkt sleutelt zou ik ook eerder aanraden naar Proxxon/Sonic/TengTools te kijken ja, maar daarbij zou ik niet direct zeggen dat het een set voor het leven is (hoewel goed mogelijk dat het lang genoeg overleefd).
Precies. Daarom heb ik om te beginnen jaren geleden zo'n Mannesmann 2055 set gekocht en later nog een 2045 set. Dus compleet 1/4, 3/8, 1/2" met ruime overlap en ook lange doppen (!).
En voor binnen nog een extra 1/4" doosje met Torx-buiten doppen en fijngetande ratel.
Beide 1/4" ratels zijn wel onder garantie al eens omgeruild.
En voor binnen nog een extra 1/4" doosje met Torx-buiten doppen en fijngetande ratel.
Beide 1/4" ratels zijn wel onder garantie al eens omgeruild.
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-08-2019 16:02 ]
Je kan het beter in één goed doen, ben ik zeker met je eens. Maar daarom ook wel belangrijk dat je zeker weet wat je wilt hebben. Maten als 12, 15, 16, en 18 zitten niet in alle sets, maar kunnen voor sommige auto's en voor fietsen onmisbaar zijn. Inbus 7 zul je als bit of L-sleutel bijna niet tegenkomen, maar wil je wel hebben als je aan de remmen wilt klussen (deze maat zie je dan wel weer vaker in doppensets).Twijfels schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:48:
Volledig mee eens. Echter, iemand die een set voor het leven koopt en aan fietsen + auto's wat wil sleutelen doet er dan beter aan een grotere set te halen, zeker als je het handig in één koffer wilt houden. Anders koop je dadelijk een andere fiets en mis je de doppen die je in eerste instantie niet nodig had -> andere koffer kopen?![]()
Mijn voorkeur is ook een basisset kopen van een goed merk, en mocht je iets bijzonders missen dit los bij te kopen, maar dat werkt niet goed met één koffertje. Als hij duidelijker kan specificeren wat ie precies wilt hebben kunnen we hier ook beter adviseren
Voor iemand die beperkt sleutelt zou ik ook eerder aanraden naar Proxxon/Sonic/TengTools te kijken ja, maar daarbij zou ik niet direct zeggen dat het een set voor het leven is (hoewel goed mogelijk dat het lang genoeg overleefd).
Nou, dat gebruik ik dus nooit meer. Dit is wat een mannesmann dop bij mij deed:kabeltjekabel schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:01:
Precies. Daarom heb ik om te beginnen jaren geleden zo'n Mannesmann [...] set gekocht[...]

Zie de scheur... En dan ook echt met een bout /midden/ in de motorruimte... die daarna dol was.
Die heb ik met veel moeite afgeslepen zodat er een kleinere dop op kon.

Sinds die tijd klus ik alleen maar een de auto met de gedore set.
Ik weet niet hoe gedore rood is lijkt een complete set te zijn... edit: oh, geen ring(ratel)/steeksleutels

[ Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 11-08-2019 21:03 ]
Mijn ervaring is er niet erg geweldig mee. Ratels gaan wat aan de zware kant, pasvorm van de doppen is nog redelijk. Ringsleutels etc. zou ik niet eens meer naar kijken, heb nu een setje te koop gezet, op een 'lage' moer ligt je ringsleutel er met een klein beetje zijdelingse beweging af, wat met m'n Stahlwille onmogelijk is. Fijn als je een beetje kracht moet zetten, je sleutel er half af vliegt en je moer gelijk verneukt is waardoor je de zelfde taferelen krijgt als je net postMeMoRy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:49:
[...]
Ik weet niet hoe gedore rood is lijkt een complete set te zijn... edit: oh, geen ring(ratel)/steeksleutels
You get what you pay for gaat vaak op met gereedschap.
Enige waar ik wel tevreden mee ben van Carolus/Gedore Red zijn m'n ringratelsleutels, echter had ik wel liever een setje omschakelbare gehad. De momentsleutels vertrouw ik ook wel, komen netjes met een ijkrapport en worden niet mishandeld.
[ Voor 12% gewijzigd door Twijfels op 11-08-2019 20:57 ]
Beetje jammer dat je voor dezelfde kwaliteit nu 2x zoveel "paid" dan 10 jaar geleden. Ik was echt niet 400 euro samen kwijt voor m'n doppen en steek/ringsleutelsets. Kon ik toen helemaal niet betalen.Twijfels schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:55:
You get what you pay for gaat vaak op met gereedschap.
edit: Haha, ik zie dat de 25-120 Nm momentsleutel voor bijna 500 euro gaat tegenwoordig. Die heb ik toen zo goed als nieuw voor 100 euro gekocht... Bizarre prijsverhoging...
Gaan ze voor een soort nep-exclusiviteit ofzo?
[ Voor 23% gewijzigd door MeMoRy op 11-08-2019 21:03 ]
https://www.amazon.de/GED...447&s=gateway&sr=8-3&th=1MeMoRy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:01:
[...]
Beetje jammer dat je voor dezelfde kwaliteit nu 2x zoveel "paid" dan 10 jaar geleden. Ik was echt niet 400 euro samen kwijt voor m'n doppen en steek/ringsleutelsets. Kon ik toen helemaal niet betalen.
edit: Haha, ik zie dat de 25-120 Nm momentsleutel voor bijna 500 euro gaat tegenwoordig. Die heb ik toen zo goed als nieuw voor 100 euro gekocht... Bizarre prijsverhoging...
Gaan ze voor een soort nep-exclusiviteit ofzo?
Het is weliswaar de 20-100 Nm versie, maar €500 heb ik nog niet gezien. Achteraf gezien had ik voor die paar tientjes verschil toch wel liever de Gedore zelf ipv Red versie willen hebben, maar met de momentsleutels heb ik eigenlijk heb idee dat ze wel nagenoeg identiek zijn. Of het allemaal echt 2x zo duur is weet ik niet, ben pas sinds een paar jaar echt gereedschap gaan afschaffen.
edit: https://www.amazon.de/GED...5550572&s=gateway&sr=8-26 hier al zo snel gevonden voor €282, nog steeds bijna x3 als het destijds echt €100 was
[ Voor 11% gewijzigd door Twijfels op 11-08-2019 21:10 ]
Ja, ik bedoelde de drehmometer versie (8561 B - 8566 BL). Ik had denk ik een dure link gevonden. Jij een wel erg goedkope! Bij de meeste winkels zie ik hem vanaf 350 incl btw.Twijfels schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:08:
edit: https://www.amazon.de/GED...5550572&s=gateway&sr=8-26 hier al zo snel gevonden voor €282, nog steeds bijna x3 als het destijds echt €100 was
Dat is zo te zien de goedkope serie van Mannesmann; meer chroom, minder sterk.MeMoRy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:49:
[...]
Nou, dat gebruik ik dus nooit meer. Dit is wat een mannesmann dop bij mij deed:
[Afbeelding]
Zie de scheur... En dan ook echt met een bout /midden/ in de motorruimte... die daarna dol was.
Die heb ik met veel moeite afgeslepen zodat er een kleinere dop op kon.
[Afbeelding]
Gedore Red set gebruikt om de klem tussen de eind/midden demper los te maken, dit ging wel goed (zat wel aardig vast). Doppen zien er nog uitstekend uit.MeMoRy schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:49:
[...]
Verder hier en daar een fietszadeltje hoger gezet / vastgedraaid.
Gereedschap is echt zo handig.
Mijn vriendin was eerst niet overtuigd van mijn aankopen maar nu inmiddels steeds vaker wel
Die Makita dhp484 is ook echt top.
Bij de Hornbach gelijk ook maar een setje beton, hout en ijzer boortjes gehaald.
Nooit gedacht dat ik zoveel gaatjes in dingen zou gaan boren.
[ Voor 12% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-08-2019 21:50 ]
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Het voordeel van een uitgebreide set gereedschap is dat ik niet gauw mis grijp als ik iets nodig heb. Mijn vrouw kan dat ook waarderenAyeAyeCaptain! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:42:
Gedore Red set gebruikt om de klem tussen de eind/midden demper los te maken, dit ging wel goed (zat wel aardig vast). Doppen zien er nog uitstekend uit.
Verder hier en daar een fietszadeltje hoger gezet / vastgedraaid.
Gereedschap is echt zo handig.
Mijn vriendin was eerst niet overtuigd van mijn aankopen maar nu inmiddels steeds vaker wel![]()
Mijn vrouw kan het ook niet waarderen als ik "mis grijp"henkie196 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:49:
Het voordeel van een uitgebreide set gereedschap is dat ik niet gauw mis grijp als ik iets nodig heb. Mijn vrouw kan dat ook waarderen

Heeft Beta niet iets voor je in het assortiment?Berendhoo schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:06:
Ratel 1/4
Ratel 1/2
Verlengstuk
Kniestuk
Inbusset
Sleutels
Prettig als er ook schroevendraaier set bij zit omdat dan alles in 1 koffer zit.
Ik heb sinds kort een Beta-doppenset, zie hieronder. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit, spul werkt echt erg prettig.
Allicht hebben die wat je zoekt, die hebben onwijs veel sets waardoor je zelf beter even kunt kijken wat je zou passen.
Fraggert schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:32:
Wij zijn hier een oude brandweertruck aan het ombouwen tot expeditietruck en vrouwlief werd het zat dat we maar één 1/2" ratel hadden en ook misten we wat grote maten doppen.
Dus ze kwam van de week thuis met deze mooie Beta-set![]()
[Afbeelding]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Qua doppenset heb ik enige tijd geleden deze aangeschaft;Berendhoo schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:06:
Ratel 1/4
Ratel 1/2
Verlengstuk
Kniestuk
Inbusset
Sleutels
Ik zoek eigenlijk een kwalitatieve set waar je een leven lang gebruik van kan maken. Ik was dus eerst op zoek naar Ironside maar daar kon ik geen goed gevulde koffer van vinden. Ik ben toen uitgekomen op het volgende makita p-90532 set.
Ik twijfel echter over de kwaliteit voor deze prijs. Ik begrijp dat er van Makita ook mindere kwaliteit in omloop is.
Ik woon twee hoog dus is prettig als ik alles in 1 koffer direct bij de hand heb. Ik bewaar mijn gereedschap liever niet in de schuur die ik beneden heb omdat deze nogal vochtig is. Ik gebruik gereedschap voor bijvoorbeeld voor klussen aan auto en fiets.
Heeft iemand een suggestie voor een goed merk met goed gevulde koffer? Ik iets van 400 euro een mooie prijs voor een inhoud zoals de makita die ik vond.
https://www.amazon.de/Haz...65600920&s=gateway&sr=8-1
Zit qua prijs een beetje 'in het midden' van een Stahwille vs Proxxon set. Wel alleen maar doppen en verlengstukken (en een paar bitjes)
Voor inbusset (als je inbusdoppen bedoelt?) evt deze erbij; https://www.amazon.de/dp/...sc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Voor 'sleutels' werk ik vnml met ringratels, de volgende set bevalt mij persoonlijk goed (en wordt qua kwaliteit ook goed bevonden in m.n. Amerika); https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
EDIT: zie nu dat je iets zoekt in een koffer, daar kan ik je helaas niet mee helpen. Misschien een losse rolkoffer overwegen?
[ Voor 3% gewijzigd door Broabander op 12-08-2019 12:02 ]
Probleempje.
Heb hier een dubbele slijpschijf van ferm.
Maar mijn stofzuiger is van festool.
Bestaan hier verlopen voor zodat de festool darm past?
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
Zat, loop een toolstation binnen of een handyman en je kunt van Y stuk tot adapter vaak wel vinden.Nock372 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:32:
Probleempje.
K to the KillaZ
Hoi Thinkpad,ThinkPadd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:44:
[...]
Afgelopen weekend ook de cycloon binnengekregen, komende week komt de opvangton binnen en dan kunnen we weer knutselen. Via de kringloopwinkel een extra stofzuigerslang (€2,50) gekocht, moet alleen nog wat knutselen met PVC stukjes om e.e.a. op elkaar aan te kunnen sluiten.
eerder schreef jij mbt de cycloon het volgende:
Ik heb 2 jaar geleden zo'n cycloon via Ali express gekocht en op een (te groot*) kunststof vat gemonteerd. Ik gebruik het in de garage als ik met hout werk, en dan werkt het goed; dat vat raakt vol en de stofzuiger blijft vrijwel leeg.Over stofzuigers gesproken, Banggood heeft op dit moment een dust cyclone in de aanbieding voor €9,77 (free shipping).
Binnenkort maar eens knutselen. Gaan over een tijdje de badkamer verbouwen, de cycloon scheelt hopelijk een lading fijnstof in de stofzuiger.
Maar zoals jij zelf in een volgende reactie al opmerkt, voor het tegenhouden van echt fijnstof zal de cycloon niet zoveel doen; dat is zo licht dat het niet naar beneden zal vallen en zo klein dat het ook niet in een normaal filter blijft zitten. Ik ben dus benieuwd hoe het bij jou gaat werken in de badkamer. Probleem met fijnstof is helaas dat je het ook niet goed ziet (als je het kunt zien is het geen fijnstof meer).
Gebruik jij straks zo'n M-klasse stofzuiger?
* ik heb bij een boer 2ehands een groot 60 liter vat gekocht; dan kun je heel lang vooruit voordat het vol zit, maar het is niet handig in het gebruik; ik trek telkens dat vat om en het is ook lastig om een karretje te maken voor stofzuiger+vat omdat het vat zo groot is. Ik ga dus dat dus binnenkort vervangen voor een kleiner vaatje.
Fijnstof zou je bijna met een natwasser moeten neerslaan (als het om grote hoeveelheden lucht / stof gaat)
Het resultaat:L.N. schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:07:
[...]
De diameter is niet zo kritiek, maar de asmaat wel. Ik weet niet of je de juiste asmaat in mm in de VS kunt vinden. Toolstation en Amazon.de verkopen ook Freud, net als wel meer aanbieders. Misschien is in NL/Europa kopen handiger.

De verkoper bij Mississauga HW store heeft de vraag vaker gehad: Sommige modellen van Diablo zijn er nu met een 5/8" gat en een twist out zodat je een 13/16" diamant krijgt. Dat laatste rekent zich om naar 20mm.
Ben benieuwd, dit blad is omgerekend 15 euro, iets duurder dan een Ecotools (die verder ook prima zagen, daar niet van). Aangezien mijn EcoTools blad bijna op was, was dit een mooi probeerseltje. En het staat leuk, dat rode bij dat blauwe
De DTD155 is inmiddels ook uitgepakt:

Blijft een koopje voor 87 Euro.
K to the KillaZ
Ik heb een L-klasse stofzuiger (Makita VC2512L). Ik ben geen bouwvakker die alle dagen aan het slijpen en aan het doen is. De cycloon is dus puur als leuk knutselproject en ondertussen toch nog flink wat stof afvangen voordat het het filter van m'n stofzuiger helemaal verstopt.Hkuit schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:40:
[...]
Maar zoals jij zelf in een volgende reactie al opmerkt, voor het tegenhouden van echt fijnstof zal de cycloon niet zoveel doen; dat is zo licht dat het niet naar beneden zal vallen en zo klein dat het ook niet in een normaal filter blijft zitten. Ik ben dus benieuwd hoe het bij jou gaat werken in de badkamer. Probleem met fijnstof is helaas dat je het ook niet goed ziet (als je het kunt zien is het geen fijnstof meer).
Gebruik jij straks zo'n M-klasse stofzuiger?
[...]
Als ik ga slijpen e.d. dan zal het cycloonfilter een deel tegenhouden, de stofzak wederom een deel en uiteindelijk het filter in de stofzuiger ook nog wat. Tevens doe ik zelf een mondkapje op.
Helemaal stofvrij werken gaat niet lukken, maar met deze setup hoop ik het wel zoveel mogelijk te beperken voor zover binnen mijn macht.
Ik vond dat diamant asgat net niet lekker passen. Het blad zat dan niet helemaal centraal omdat het diamant asgat net wat ruim valt. Is dat bij jou wel oke?KillaZ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:50:
[...]
Het resultaat:
[Afbeelding: Diablo_Blad]
De verkoper bij Mississauga HW store heeft de vraag vaker gehad: Sommige modellen van Diablo zijn er nu met een 5/8" gat en een twist out zodat je een 13/16" diamant krijgt. Dat laatste rekent zich om naar 20mm.
Ben benieuwd, dit blad is omgerekend 15 euro, iets duurder dan een Ecotools (die verder ook prima zagen, daar niet van). Aangezien mijn EcoTools blad bijna op was, was dit een mooi probeerseltje. En het staat leuk, dat rode bij dat blauwe![]()
De DTD155 is inmiddels ook uitgepakt:
[Afbeelding: DTD155]
Blijft een koopje voor 87 Euro.
Als je die binnenste ring omdraait, kan je het blad trouwens ook zonder die cut-out los te maken op de zaag zetten. Wel rekening mee houden dat je zaaglijn dan anders is en dus niet meer overeenkomt met de markering op de zaag zelf. Je blad zit dan namelijk een paar mm verder naar buiten.
Geen last van, heb je hem eruit getikt of gedraaid? Er uit tikken was aboluut niet de bedoeling begreep ik.Framoes schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:05:
[...]
Ik vond dat diamant asgat net niet lekker passen. Het blad zat dan niet helemaal centraal omdat het diamant asgat net wat ruim valt. Is dat bij jou wel oke?
Als je die binnenste ring omdraait, kan je het blad trouwens ook zonder die cut-out los te maken op de zaag zetten. Wel rekening mee houden dat je zaaglijn dan anders is en dus niet meer overeenkomt met de markering op de zaag zelf. Je blad zit dan namelijk een paar mm verder naar buiten.
K to the KillaZ
Gedraaid. Even online gezocht en uiteindelijk een schroevendraaier (als hefboom) gebruikt om hem een beetje te draaien en toen met de hand verder.KillaZ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:05:
[...]
Geen last van, heb je hem eruit getikt of gedraaid? Er uit tikken was aboluut niet de bedoeling begreep ik.
Zal het andere blad ook eens proberen. Misschien past dat beter.
Mooi spul, die Gearwrench ringratels, zou ik ook nog wel overwegen als ik meer / iets nieuws nodig zou hebben. Voor moeilijk bereikbare plekken in een motorruimte is wellicht die set met scharnierende ratel nog iets handiger, alhoewel ik me daarbij wel altijd wat ongemakkelijk zou voelen als ik er meer krach op zou moeten zetten.Broabander schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:59:
Qua doppenset heb ik enige tijd geleden deze aangeschaft;
https://www.amazon.de/Haz...65600920&s=gateway&sr=8-1
Zit qua prijs een beetje 'in het midden' van een Stahwille vs Proxxon set. Wel alleen maar doppen en verlengstukken (en een paar bitjes)
Voor inbusset (als je inbusdoppen bedoelt?) evt deze erbij; https://www.amazon.de/dp/...sc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Voor 'sleutels' werk ik vnml met ringratels, de volgende set bevalt mij persoonlijk goed (en wordt qua kwaliteit ook goed bevonden in m.n. Amerika); https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
EDIT: zie nu dat je iets zoekt in een koffer, daar kan ik je helaas niet mee helpen. Misschien een losse rolkoffer overwegen?
Ik heb ook min of meer iets soortgelijks van Hazet als dat jij hebt, maar dan in een losse set voor 1/4" en 1/2". Goeie bits, en doppen en ratels. Eén van de verlengstukken daarvan was bij mij wel DoA.
Zo'n inbusset als die jij linkt heb ik ook, maar dan met torx er bij. Is mij tot nog toe altijd goed bevallen, en lekker compleet. Heb me wel altijd afgevraagd waarom een tx40 nog op 1/4" is, maar inbus >6 is alleen maar op 1/2" beschikbaar. Heb wel regelmatig wens gehad voor een inbus 8 op 1/4" (maar daar heb ik dan maar wat bits voor).
Heeft er iemand een suggestie voor een fatsoenlijke 'uitboor-set'? Moest van het weekend de kopjes van wat boutjes uitboren (kruiskopje was dol) uit een auto-onderdeel en het onderdeel waar ik ze uit moest boren is niet meer verkrijgbaar (leuk die klassieke rommel). Dus moet het restant van het boutje eruit gaan boren, maar wil een kwalitatieve set en niet van die tell-sell meuk.
Vind het niet erg als ik een nieuw schroefdraadje moet tappen maar als het zonder gemartel kan...
Vind het niet erg als ik een nieuw schroefdraadje moet tappen maar als het zonder gemartel kan...
Sinds gisteren eigenaar geworden van een Festool CS70 EBG met langsgeleider:-)
Had vorig jaar mijn metabo afkort zaag verkocht en na lang twijfelen tussen een andere afkort zaag en de trek/tafel zaag, toch voor de festool cs gekozen. Mede doordat ik hier ook lange zaag snedes voor bv kastjes etc kan maken en toch nog kan afkorten tot 300+Mm*70mm.
Zijn er hier ervaringen met het verbreden van het blad zodat er nog steeds de langsgeleider op kan?
Had vorig jaar mijn metabo afkort zaag verkocht en na lang twijfelen tussen een andere afkort zaag en de trek/tafel zaag, toch voor de festool cs gekozen. Mede doordat ik hier ook lange zaag snedes voor bv kastjes etc kan maken en toch nog kan afkorten tot 300+Mm*70mm.
Zijn er hier ervaringen met het verbreden van het blad zodat er nog steeds de langsgeleider op kan?
Van die uitdraaisetjes kan ik eigenlijk alleen van "tell-sell" vinden, wellicht met reden dat de bekende merken ze niet verkopen? Of ik zoek niet goedBroabander schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:11:
Heeft er iemand een suggestie voor een fatsoenlijke 'uitboor-set'? Moest van het weekend de kopjes van wat boutjes uitboren (kruiskopje was dol) uit een auto-onderdeel en het onderdeel waar ik ze uit moest boren is niet meer verkrijgbaar (leuk die klassieke rommel). Dus moet het restant van het boutje eruit gaan boren, maar wil een kwalitatieve set en niet van die tell-sell meuk.
Dus moet het perse een uitboor set zijn? (eigenlijk komt het redelijk op hetzelfde neer) Ik zelf gebruik hier altijd een metaal boortje + linkse tap voor, nog nooit het probleem gehad iets opnieuw te moeten tappen.
Boren: https://www.amazon.de/Hel...65695542&s=gateway&sr=8-5
Linkse tappen: https://www.amazon.de/GED...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==
of nog duurdere (en wellicht, maar misschien ook niet, betere): https://www.amazon.de/Haz...hraube%2Caps%2C148&sr=8-2
Staar je niet blind op de reviews, bij verkeerd gebruik gaat al dat spul uiteindelijk wel kapot en zit je met problemen. Met de gedore tappen heb ik nooit problemen gehad, het is echter ook niet dat ik ze dagelijks (gelukkig) nodig heb
[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 13-08-2019 13:30 ]
a) linkse boor. Ik zie metaalwerkers online in ieder geval vaak linkse boren gebruiken. Carbide boren als het gehard staal betreft (al is er een kans dat je je dure carbide boor sloopt zodra de schroef losschiet). Linkse boren kan je waarschijnlijk bij de fabory halen (sowieso goed bij fabory te vragen naar schroefverwijdersets).Broabander schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:11:
b) ik heb al veel succes gehad met de werckmann schroefuitdraaiset bij de action. poepkwaliteit, maar voor die prijs is het het proberen waard.
c) gebruik een klein slijpschijfje (of andere dremel tool) om een sleuf of kruis in de kop te frezen. Zo kan je hem weer losdraaien met een schroevendraaier
d) zet een puntbeitel op de rand van de schroef en geef wat klappen met de draad mee, zodat je hem wat lost. de rest kan je met een tang losdraaien.
vergeet niet kruipolie te gebruiken... doet ook altijd wonderen.
Kun je lassen?Broabander schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:11:
Puntje d) deed me denken aan dat ze daar echt slagschroevendraaiers voor hebben. Zoiets, niet de wat vaker voorkomende elektrische of pneumatisch versies. Sommige mensen zweren ook bij een slagsteek- of slagringsleutel, voorbeeldje.MeMoRy schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:13:
a) linkse boor. Ik zie metaalwerkers online in ieder geval vaak linkse boren gebruiken. Carbide boren als het gehard staal betreft (al is er een kans dat je je dure carbide boor sloopt zodra de schroef losschiet). Linkse boren kan je waarschijnlijk bij de fabory halen (sowieso goed bij fabory te vragen naar schroefverwijdersets).
b) ik heb al veel succes gehad met de werckmann schroefuitdraaiset bij de action. poepkwaliteit, maar voor die prijs is het het proberen waard.
c) gebruik een klein slijpschijfje (of andere dremel tool) om een sleuf of kruis in de kop te frezen. Zo kan je hem weer losdraaien met een schroevendraaier
d) zet een puntbeitel op de rand van de schroef en geef wat klappen met de draad mee, zodat je hem wat lost. de rest kan je met een tang losdraaien.
vergeet niet kruipolie te gebruiken... doet ook altijd wonderen.
Thanks voor de adviezen!
@Twijfels precies wat ik bedoelde, misschien dat ik daarom alleen maar op tell-sell meuk uit kwam, verkeerde zoekterm
Heb de set van 5 van Gedore besteld, heb waarschijnlijk toch alleen maar kleine maatjes nodig en scheelt weer een paar euro.
@MeMoRy Slijpschijftrucje heeft inderdaad al eerder wel gewerkt voor me bij bolle kopjes, maar dit was een verzonken boutje dus het restant zit dieper in het onderdeel vast, daardoor kon ik er geen sleuf in slijpen.
@Fraggert Zelfde als hierboven, restant van boutje zat diep in het onderdeel vast. Ook geen lasapparaat of ervaring overigens hoor! Moet nog een keer komen...
@henkie196 misschien nog wel de beste tip (normaal gesproken). Heb zelfs 2 slagschroevendraaiers! Krijg ik normaal alles mee los ondanks dat sommige mensen er geen fan van zijn. Helaas allebei niet bij me op het moment zelf dus bij de eerste poging met schroevendraaier draaide ik de kop rond. Denk dat ze vorige keer elektrisch gereedschap hebben gebruikt bij de garage voor een reparatie want ik zet het zelf nooit zó vast.
@Twijfels precies wat ik bedoelde, misschien dat ik daarom alleen maar op tell-sell meuk uit kwam, verkeerde zoekterm
@MeMoRy Slijpschijftrucje heeft inderdaad al eerder wel gewerkt voor me bij bolle kopjes, maar dit was een verzonken boutje dus het restant zit dieper in het onderdeel vast, daardoor kon ik er geen sleuf in slijpen.
@Fraggert Zelfde als hierboven, restant van boutje zat diep in het onderdeel vast. Ook geen lasapparaat of ervaring overigens hoor! Moet nog een keer komen...
@henkie196 misschien nog wel de beste tip (normaal gesproken). Heb zelfs 2 slagschroevendraaiers! Krijg ik normaal alles mee los ondanks dat sommige mensen er geen fan van zijn. Helaas allebei niet bij me op het moment zelf dus bij de eerste poging met schroevendraaier draaide ik de kop rond. Denk dat ze vorige keer elektrisch gereedschap hebben gebruikt bij de garage voor een reparatie want ik zet het zelf nooit zó vast.
okay, ik zag dit laatst een of andere fabricator doen op youtube, ik volg er een paar, erg vermakelijk en leerzaamBroabander schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:30:
Er zijn ook filmpjes waarbij ze diep verzonken bouten weten te lossen met behulp van een lasapparaat, die moet ik nog even checken zelf, geen idee hoe ze dat flikken, daar ben ik wel nieuwsgierig naar
Je hoeft vaak ook niet eens zelf te kunnen lassen, een handig maatje kan je al uit de brand helpen.

Goeie adviezen @MeMoRy en @henkie196. Nu we het over bouten verwijderen hebben...zijn er ook goede manieren om verzonken (spaanplaat) schroeven uit hout te halen?
Hierbij zit de kruiskop natuurlijk mooi onder allerlei oude verf en plamuurlagen...
Ik ben bang dat je met zo'n uidraaierset een heel dun uitdraaijertje moet gebruiken omdat een 40x4 spaanplaatschroef niet zoveel vlees heeft.
Hierbij zit de kruiskop natuurlijk mooi onder allerlei oude verf en plamuurlagen...
Ik ben bang dat je met zo'n uidraaierset een heel dun uitdraaijertje moet gebruiken omdat een 40x4 spaanplaatschroef niet zoveel vlees heeft.
Schroef van dezelfde maat in de kop zetten en langzaam "indraaien". Daarmee krijg je meestal het vuil er wel uit. Het werkt iig wel bij zaagsel, steengruis en modder.Baytep schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:00:
Goeie adviezen @MeMoRy en @henkie196. Nu we het over bouten verwijderen hebben...zijn er ook goede manieren om verzonken (spaanplaat) schroeven uit hout te halen?
Linkse boor, zoals bij zo'n uitdraaiset zit. Zou moeten werken.Baytep schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:00:
zijn er ook goede manieren om verzonken (spaanplaat) schroeven uit hout te halen?
Als je de schroef wil behouden, verfoplosser en met een priem het restant uitbikken.
[ Voor 36% gewijzigd door MeMoRy op 14-08-2019 14:46 ]
Vandaag in de weekend aanbieding bij de Lidl gekocht:https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu-nat-droogzuiger/p100252378.
Voor 60 euro,met een 4 A accu,eerste indruk zuigt prima,licht en netjes gemaakt.
Ideaal voor de auto en kleine klusjes.
Voor 60 euro,met een 4 A accu,eerste indruk zuigt prima,licht en netjes gemaakt.
Oef dank voor de tip, dat is wel erg verleidelijk. Lijkt me inderdaad superhandig voor werkplaats en auto. Enkel die accu is al drie tientjes en ook te gebruiken met rest van draadloze Parkside spul en dan zit er ook gelijk een lader bij. Dus voor bijvoorbeeld € 25 extra heb je gelijk ook een 2e boormachine erbij.Viru schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:57:
Vandaag in de weekend aanbieding bij de Lidl gekocht:https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu-nat-droogzuiger/p100252378.
Werkt die blaasfunctie een beetje?
Zou goed van pas komen bij afkortzaag die altijd helemaal onder zit, maar heb geen zin daar nu apart een compressor voor aan te schaffen, dit zou dan een mooie oplossing kunnen zijn.
Blaast behoorlijk is geen compressor ,maar voor zaagsel meer dan genoegCujo74 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:45:
[...]
Oef dank voor de tip, dat is wel erg verleidelijk. Lijkt me inderdaad superhandig voor werkplaats en auto. Enkel die accu is al drie tientjes en ook te gebruiken met rest van draadloze Parkside spul en dan zit er ook gelijk een lader bij. Dus voor bijvoorbeeld € 25 extra heb je gelijk ook een 2e boormachine erbij.
Zou goed van pas komen bij afkortzaag die altijd helemaal onder zit, maar heb geen zin daar nu apart een compressor voor aan te schaffen, dit zou dan een mooie oplossing kunnen zijn.
Doe die €60 in een spaarpotje en spaar door voor een Makita VC2512L. Ik heb mijn goedkope €50 stofzuiger vervangen voor de Makita en dat is een wereld van verschil.Cujo74 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:45:
[...]
Oef dank voor de tip, dat is wel erg verleidelijk. Lijkt me inderdaad superhandig voor werkplaats en auto. Enkel die accu is al drie tientjes en ook te gebruiken met rest van draadloze Parkside spul en dan zit er ook gelijk een lader bij. Dus voor bijvoorbeeld € 25 extra heb je gelijk ook een 2e boormachine erbij.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Zo ik ben nu ook certified pruts0r:

Gekocht door de baasvrouw (zij heeft koophuis, ik huur... en zij wilde graag de schutting doen, en de kozijnen, en toen kwam er ook nog wat meubelverfwerk bij) die me vroeg wat te kopen
.
Hilarisch ook dat we vandaag hem binnenkregen en het dus best lastig is om hier schuurpapier voor te krijgen (toolnation: Nope, Gerritsen: Uhh ja normaal wel, maar nu niet. andere vestiging? Vestiging geritsen 2: eindelijk). Ik wist het al na het lezen van reviews maar was niet zo slim om bij toolnation spul mee te bestellen.
Gebruikt iemand hier zo'n gatenmaakplankje om ander schuurpapier erop te gebruiken, of is het gewoon allemaal lekker festool? (prima spul, ik heb net een vierkante meter of 8-10 aan schutting met 1 papiertje met grit 120 gedaan).

Gekocht door de baasvrouw (zij heeft koophuis, ik huur... en zij wilde graag de schutting doen, en de kozijnen, en toen kwam er ook nog wat meubelverfwerk bij) die me vroeg wat te kopen
Hilarisch ook dat we vandaag hem binnenkregen en het dus best lastig is om hier schuurpapier voor te krijgen (toolnation: Nope, Gerritsen: Uhh ja normaal wel, maar nu niet. andere vestiging? Vestiging geritsen 2: eindelijk). Ik wist het al na het lezen van reviews maar was niet zo slim om bij toolnation spul mee te bestellen.
Gebruikt iemand hier zo'n gatenmaakplankje om ander schuurpapier erop te gebruiken, of is het gewoon allemaal lekker festool? (prima spul, ik heb net een vierkante meter of 8-10 aan schutting met 1 papiertje met grit 120 gedaan).
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 16-08-2019 20:46 ]
Hier gewoon Festool en ook wat ecotools voor erbij.
Beetje onzin om hier geen goed schuurpapier op te doen. Beetje hetzelfde idee als een bbq van 1500 euro kopen om er kiloknaller hamburgers van 50ct op te verkolen
Beetje onzin om hier geen goed schuurpapier op te doen. Beetje hetzelfde idee als een bbq van 1500 euro kopen om er kiloknaller hamburgers van 50ct op te verkolen
Anoniem: 93986
Je zou ze de kost moeten geven.Raymond schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:34:
Waarschijnlijk het verwarmen en daarna weer af laten koelen? Die methode wordt in de scheepsbouw ook wel gebruikt om grote onderdelen die vastgeroest zitten te laten “schrikken”. Vaak wordt hier een cutting torch voor gebruikt maar lassen is ook gewoon een manier om (veel) warmte toe te voegen.Fraggert schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:05:
[...]
Er zijn ook filmpjes waarbij ze diep verzonken bouten weten te lossen met behulp van een lasapparaat, die moet ik nog even checken zelf, geen idee hoe ze dat flikken, daar ben ik wel nieuwsgierig naar
Voor de geïnteresseerden: Bouwmaat heeft opruiming met daadwerkelijk prima prijzen. Kon online iig nergens betere deals vinden.
O.a. Milwaukee 12V set en 12V Fein multitool.
O.a. Milwaukee 12V set en 12V Fein multitool.
Ecotools heeft prima schuurpapier. Heb met meerdere schilders gewerkt die het gebruiken en er heel tevreden over zijn.Raymond schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:34:
Hier gewoon Festool en ook wat ecotools voor erbij.
Vandaag is deze leuke Dewalt set in aanbieding bij iBood.
Kan iemand me vertellen of dit ook een goede koop is?
Ik heb momenteel een bedrade boorhamer (Bosch PBH 2100 SRE) en een Powerplus schroefboormachine ( POWXQ5235
Op zich wel goed materiaal, enkel die boorhamer voelt wat 'net niet' aan.
Ik zou de set in eerste instantie gebruiken voor de werken thuis (schrijnwerk/gyproc, plat dak constructie, CV & elektriciteit...)
Lijkt mij wel een leuke set, in de toekomst kan dan ik uitbreiden met een haakse slijper op accu.
Kan iemand me vertellen of dit ook een goede koop is?
Ik heb momenteel een bedrade boorhamer (Bosch PBH 2100 SRE) en een Powerplus schroefboormachine ( POWXQ5235
Op zich wel goed materiaal, enkel die boorhamer voelt wat 'net niet' aan.
Ik zou de set in eerste instantie gebruiken voor de werken thuis (schrijnwerk/gyproc, plat dak constructie, CV & elektriciteit...)
Lijkt mij wel een leuke set, in de toekomst kan dan ik uitbreiden met een haakse slijper op accu.
De boorhamer die je hebt voldoet. Een slagschroevendraaier heb je niet nodig en een schroefboormachine van een goed merk op 18v heb je voor een stuk minder dan 200 Euro. Verder vind ik dit geen bijzondere prijs.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Mwah, met een platdakconstructie kan een slagschroevendraaier wel handig zijn hoor.
Maar dit is niet echt een aanbieding, maar een redelijke prijs voor een combiset. Toolstation vraagt 70 euro meer voor de zelfde. Maar dan heb je wel een betere verkoper te pakken en geen twijfel of het toevallig B kwaliteit is. Bovendien heb je al een prima boorhamer, dus dan is die accuboorhamer best een dure nice to have. Heb de specs van die Bosch even bekeken en dat doet niet onder voor mijn Metabo qua kracht. Zal wat meer plastic aanvoelen, dat snap ik. Maar als het doet wat het moet doen, prima toch?
Zou je nou je je accutol willen vervangen door een combiset, dan had je misschien nog een punt. Maar dan zou ik eerder voor een combi met alleen accutol en slagschroever gaan.
Maar dit is niet echt een aanbieding, maar een redelijke prijs voor een combiset. Toolstation vraagt 70 euro meer voor de zelfde. Maar dan heb je wel een betere verkoper te pakken en geen twijfel of het toevallig B kwaliteit is. Bovendien heb je al een prima boorhamer, dus dan is die accuboorhamer best een dure nice to have. Heb de specs van die Bosch even bekeken en dat doet niet onder voor mijn Metabo qua kracht. Zal wat meer plastic aanvoelen, dat snap ik. Maar als het doet wat het moet doen, prima toch?
Zou je nou je je accutol willen vervangen door een combiset, dan had je misschien nog een punt. Maar dan zou ik eerder voor een combi met alleen accutol en slagschroever gaan.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Niet echt handgereedschap in de traditionele zin maar ik gebruik het wel om mijn beitels te slijpen. Een hele mooie bijna volledig witte Ohira shiro renge suita. Kost wel wat maar deze steen gaat een leven lang mee.

[ Voor 5% gewijzigd door DervishD op 17-08-2019 22:13 ]
@DervishD Hoe hou je zo'n steen nou vlak, van tijd tot tijd vlakken op een glasplaat oid?
My favorite programming language is solder.
Daar heb ik deze diamantplaat voor, die is tot op 0,04mm vlak. Ik gebruik deze plaat om al mijn stenen te vlakken.

Deze steen vanochtend opgehaald van het postkantoor. Verder nog niets mee gedaan want ik moet eerst de onderkant van de steen vlak maken met epoxy en dan op een houten base lijmen.

Ik gebruik mijn diamantplaat niet alleen om stenen vlak te houden maar ook om een zogeheten slurry te maken en het oppervlak van de steen licht op te ruwen. Dit versnelt het slijpen en geeft een fijner resultaat.ThinkPadd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:12:
@Puch-Maxi Ik doe het bij mijn goedkope AliExpress steen op een glasplaat waar ik schuurpapier op leg inderdaad.
Ik heb een vraag. Heb nou een wat oudere bosch psr 14.4 accuboor machine met een toen nog gebruikte nicd accu erin. Wil hem gaan vervangen omdat deze technisch afgeschreven is om te maken.
Problemen die misschien bekend zijn met deze machine. Een gesloopte accu die geen vermogen meer vasthoud. Ik heb deze destijds ook nog eens vervangen voor een imitatie Nimh accu.
Deed het eerst best oke. Totdat er reeds vuur uit het ding komt. Misschien motor verbrand? Hij doet het denk ik nog wel. Alleen niet erg veilig meer om te gebruiken, wat ik dus ook niet meer van plan ben.
Ik wil daarom een nieuwe kopen, en dit keer ook een stukje duurder.. Zodat als je de tool nodig hebt er ook geen problemen mee zijn.
Ik had zelf wel dingen gevonden, een van black and decker (niet echt mijn merk) een van hitachi)
Nou zag ik op de vorige pagina of daar voor iemand een makita DHP484 heeft gekocht..
Deze leek mij ook wel een goede optie..
Waar ik aan de vorige machine hekel aan had:
- Goedkope koffer die snel kapot gaat
- Slechte accus (vanwege het geheugen effect) (ben niet een iemand die steeds direct weer oplaad)
- De manier waarop de motor liep vond ik niet fijn (deze was erg te direct)
- Er zat geen optie op om toerental te regelen
- Dat er koolborstel in zat (extra kosten)
- Slechte lader
Wat ik in de nieuwe machine zoek:
- Wil zoiezo een 18volt machine, waaruit het verleden gebleken een 14,4 volt soms op bepaalde punten niet genoeg vermogen kan leveren.
- Klop functie (zodat ik niet continu de bedraade versie eruit hoeft te halen
- Verlichting
- Uitwisselbaarheid van accus
- Toeren regelbaar
- Ik zag ook dat je bij bijvoorbeeld makita een koffer los kan aanschaffen (dit leek mij beter dan een goedkopere prutkoffer erbij krijgen.
- Accu li-ion (ben geen held met opladen (dus een accu zonder geheugen effect is wel een must)
Om dan niet gelijk met makita te beginnen:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het merk Worx? Is het aan te raden spul? (uiteindelijk komt alles zowat uit China)
Problemen die misschien bekend zijn met deze machine. Een gesloopte accu die geen vermogen meer vasthoud. Ik heb deze destijds ook nog eens vervangen voor een imitatie Nimh accu.
Deed het eerst best oke. Totdat er reeds vuur uit het ding komt. Misschien motor verbrand? Hij doet het denk ik nog wel. Alleen niet erg veilig meer om te gebruiken, wat ik dus ook niet meer van plan ben.
Ik wil daarom een nieuwe kopen, en dit keer ook een stukje duurder.. Zodat als je de tool nodig hebt er ook geen problemen mee zijn.
Ik had zelf wel dingen gevonden, een van black and decker (niet echt mijn merk) een van hitachi)
Nou zag ik op de vorige pagina of daar voor iemand een makita DHP484 heeft gekocht..
- Slechte accus (vanwege het geheugen effect) (ben niet een iemand die steeds direct weer oplaad)
- Slechte lader
- Wil zoiezo een 18volt machine, waaruit het verleden gebleken een 14,4 volt soms op bepaalde punten niet genoeg vermogen kan leveren.
- Verlichting
- Toeren regelbaar
- Ik zag ook dat je bij bijvoorbeeld makita een koffer los kan aanschaffen (dit leek mij beter dan een goedkopere prutkoffer erbij krijgen.
- Accu li-ion (ben geen held met opladen (dus een accu zonder geheugen effect is wel een must)
Zijn er mensen die ervaring hebben met het merk Worx? Is het aan te raden spul? (uiteindelijk komt alles zowat uit China)
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Het enige wat ik mis is je gebruik.
Hoe vaak en waarvoor?
Voor een paar keer per jaar is die worx wel geschikt. Imo ongeacht de type werkzaamheden. (Oké een compleet huis verbouwen is een uitzondering, maar zelfs dan kom je een heel eind)
Voor vaker gebruik en ook wat zwaarder gebruik zou ik toch verder kijken dan een worx.
Tenzij je hem dagelijks professioneel gebruikt zou ik mij niet blind staren op brushless of brushed. Die extra kosten vallen wel mee, de brushes gaan makkelijk jaren mee.
Al ben ik wel van mening dat brushless sowieso een plus puntje voor heeft op brushed machines.
Hoe vaak en waarvoor?
Voor een paar keer per jaar is die worx wel geschikt. Imo ongeacht de type werkzaamheden. (Oké een compleet huis verbouwen is een uitzondering, maar zelfs dan kom je een heel eind)
Voor vaker gebruik en ook wat zwaarder gebruik zou ik toch verder kijken dan een worx.
Tenzij je hem dagelijks professioneel gebruikt zou ik mij niet blind staren op brushless of brushed. Die extra kosten vallen wel mee, de brushes gaan makkelijk jaren mee.
Al ben ik wel van mening dat brushless sowieso een plus puntje voor heeft op brushed machines.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
-DarkShadow- schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:25:
De boorhamer die je hebt voldoet. Een slagschroevendraaier heb je niet nodig en een schroefboormachine van een goed merk op 18v heb je voor een stuk minder dan 200 Euro. Verder vind ik dit geen bijzondere prijs.
Ok, dank je wel voor jullie reactie :-)The Eagle schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:54:
Mwah, met een platdakconstructie kan een slagschroevendraaier wel handig zijn hoor.
Die boorhamer heeft wel 2.6J t.o.v. de 1.7J van m'n Bosch, maar voor het echte breekwerk gebruik ik toch een breekhamer. Ik investeer dan misschien beter in een goed setje SDS plus boren zodat ik geen gebruik meer moet maken van die SDS adapter.
Als ik dan rondkijk voor een combi (klop)boormachine & slagschroevendraaier op accu, kom ik ook wel snel aan €400+ ... (bvb https://www.toolstation.b...1-dcf887-combopack/p82644)
Weten jullie leuker geprijsde setjes staan?
@Brecht.A Waar zou je de slagschroevendraaier voor willen gebruiken? Als je een paar keer per jaar iets schroeft kan je naar mijn mening net zo goed je klopboormachine daarvoor gebruiken, aangezien de prijs van zo'n set toch een stuk hoger is.
Dan zou ik eerder nu voor een (klop)boormachine gaan met batterijen en oplader. Als je dan voor een merk kiest op basis van je eigen voorkeuren of machines die je later graag aan je verzameling toe zou willen voegen zit je voor de komende tijd wel goed. Je kunt altijd nog die slagschroevendraaier kopen als je hem nodig hebt. Heb je hem niet nodig kun je het geld in je zak houden of een haakse slijper/slagmoersleutel/zaag/iets anders halen.
Dan zou ik eerder nu voor een (klop)boormachine gaan met batterijen en oplader. Als je dan voor een merk kiest op basis van je eigen voorkeuren of machines die je later graag aan je verzameling toe zou willen voegen zit je voor de komende tijd wel goed. Je kunt altijd nog die slagschroevendraaier kopen als je hem nodig hebt. Heb je hem niet nodig kun je het geld in je zak houden of een haakse slijper/slagmoersleutel/zaag/iets anders halen.
Ik heb de betreffende Makita en ben er zeer tevreden over. Als je nieuw koopt is het handiger/goedkoper te zoeken naar een uitvoering in MBOX, ik meen dat die de letter J achter het typenummer hebben staan.Robin4 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 03:42:
Ik heb een vraag. Heb nou een wat oudere bosch psr 14.4 accuboor machine met een toen nog gebruikte nicd accu erin. Wil hem gaan vervangen omdat deze technisch afgeschreven is om te maken.
- Slechte lader
- Verlichting
- Toeren regelbaar
Geen professioneel gebruik dus, maar hou er wel van dat de accus overal op passen.. En dat je losse koffers kan kopen, i.p.v je een eenmalig koffer krijgt van bosch die niet echt sterk is en na verloop van jaren kapot kan gaan.. Ben wel iemand die ze gereedschap netjes kan opbergen in kisten zodat het een hele leven mee kan gaan. Nadeel van brushed blijft voor mij de extra vonken. En daarnaast is het bij een Bosch altijd maar de vraag waar je die koolborstels kan kopen mits ze tegen die tijd nog wel leverbaar zijn.thijsco19 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:15:
Het enige wat ik mis is je gebruik.
Hoe vaak en waarvoor?
En tegen welke prijzen? Voor 50 euro kan ik ook net zo goed een extra makita accu erbij kopen waar ik dan technisch meer aan heb.
En voor hoe lang ga je nog dingen / accessoires vinden van het merk worx, terwijl Makita echt overal wel te vinden zal zijn. Bij de Makita gaat de boormachine in een nette koffer.. Bij de Worx krijg je volgens mij een tas bij.. (prefereer liever een sterke koffer dan een slappe tas.)
Kan ik dat ook ergens vinden wat die letters betekenen die achter het getal staan? Zou dan ook wel eens willen weten wat Z betekend.MJV schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:46:
[...]
Ik heb de betreffende Makita en ben er zeer tevreden over. Als je nieuw koopt is het handiger/goedkoper te zoeken naar een uitvoering in MBOX, ik meen dat die de letter J achter het typenummer hebben staan.
Hier ooit eens gekopieerd en opgeslagen:Robin4 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 15:23:
[...]
Kan ik dat ook ergens vinden wat die letters betekenen die achter het getal staan? Zou dan ook wel eens willen weten wat Z betekend.
Model: 122333456
1 D = 4Ah accu compatibel
1 B = Max 3Ah accu compatibel
1 niets =10,8V OF met snoer)
4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader
5 Y = met 2x 1.5ah accu's
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot
2: Machines:
LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HR Combihamer (hamerboor)
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
TL Haakse slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp
Dus DHP kan dan maximaal een accu van 4ah gebruiken? Dacht namelijk dat ze allemaal zo op elke machine van die serie zouden passen.. Weet niet of dat er nog haken of ogen zijn die ik wellicht niet hebt opgemerkt.
Je leest het verkeerd. Of het staat er onduidelijk. Het is backwards compatible.Robin4 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:14:
Dus DHP kan dan maximaal een accu van 4ah gebruiken? Dacht namelijk dat ze allemaal zo op elke machine van die serie zouden passen.. Weet niet of dat er nog haken of ogen zijn die ik wellicht niet hebt opgemerkt.
Alles wat de 4ah accu aankan kan ook de accu's met een hogere ah aan.
De lijst zal wat ouder zijn. Toen waren er waarschijnlijk nog geen 5ah accu's en hoger. De enige beperking is de 1B. die zal niet hoger als 3ah aankunnen. Maar die worden op het ogenblik ook niet meer gemaakt.
Zolang je wegblijft van de bouwmarkt Makita's kan je iedere accu op ieder apparaat gebruiken.
@Fontainemelon
Volgens mij zijn deze nummers veranderd laatst. Staat ergens op de makita site iets over bij de FAQ meen ik.
Volgens mij zijn deze nummers veranderd laatst. Staat ergens op de makita site iets over bij de FAQ meen ik.
De nieuwe modellen zijn allemaal "D" en gegarandeerd geschikt voor 4ah en hoger. De oudere "B" modellen zijn messteekRobin4 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:14:
Meestal wel geschikt voor 4ah en hoger maar gegarandeerd tot 3ah. Dat moet je dus per model controleren.
Vrijwel alle fabrikanten hebben tegenwoordig productielijnen in China. Zelfs een merk als Hilti dat bekend staat om z'n kwaliteit.Robin4 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 03:42:
- Slechte lader
- Verlichting
- Toeren regelbaar
Het verschil is wel dat grote merken vaak eigen fabrieken hebben met een eigen (strenge) kwaliteitscontrole, waar een merk als Worx het waarschijnlijk door een Chinese OEM fabrikant laat maken in de door hun gekozen kleuren met een Worx sticker.
Tussen die twee zit een kwaliteitsverschil. En Worx is niet per se heel goedkoop. Je hebt betere merken voor een vergelijkbare prijs. Metabo heeft bijvoorbeeld prima instapsets met twee accu's.
Ik zeg het nog maar een keer. Maar ik heb nog niks gehad wat mijn Bosch FlexiClick niet aan kan:
https://www.bosch-profess...page_presse_item_455.html
Belangrijkste les was wel dat je de juiste aanvullende middelen moet gebruiken, met name bits en boren.
Belangrijkste les was wel dat je de juiste aanvullende middelen moet gebruiken, met name bits en boren.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Er is nu een nieuwe versie met koolborstelloze motor. 06019H3000 - GSR 12V-35 FC
Deze is net een beetje sterker. 35Nm vs, 30Nm
Deze is net een beetje sterker. 35Nm vs, 30Nm
CurlyMo schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:26:
Ik zeg het nog maar een keer. Maar ik heb nog niks gehad wat mijn Bosch FlexiClick niet aan kan:
Ik heb alleen nog een vraag betreft die makita 18 volt accus..
Je hebt verschillende van 4 daarvan hebben een letter er achter.
BL1815N
En BL1820B, BL1840B, BL1850B
Wat geeft die N aan?
En geeft die B aan dat er een indicator op de accu zit, of betekend dat wat anders?
En de schroeftool / klopboor is aangekocht.
* Makita DHP484ZJ Accu Klop-/Schroefboormachine 18V Losse Body in Mbox
* Makita DC18RC Snellader 7,2-18V
* Makita BL1830B Accu 18V 3.0Ah Li-ion
Een extra accu koop ik wel erbij als ik er financieel er weer wat beter voor sta.
Maar met 1 accu red ik het verlopig nog wel. Opladen duurt toch dan nog maar 45 minuten
Waar het eerder zeker 5 uur duurde..
Je hebt verschillende van 4 daarvan hebben een letter er achter.
BL1815N
En BL1820B, BL1840B, BL1850B
Wat geeft die N aan?
En geeft die B aan dat er een indicator op de accu zit, of betekend dat wat anders?
En de schroeftool / klopboor is aangekocht.
* Makita DHP484ZJ Accu Klop-/Schroefboormachine 18V Losse Body in Mbox
* Makita DC18RC Snellader 7,2-18V
* Makita BL1830B Accu 18V 3.0Ah Li-ion
Een extra accu koop ik wel erbij als ik er financieel er weer wat beter voor sta.
Maar met 1 accu red ik het verlopig nog wel. Opladen duurt toch dan nog maar 45 minuten
Waar het eerder zeker 5 uur duurde..

[ Voor 43% gewijzigd door Robin4 op 19-08-2019 00:56 ]
God man, je kan het zo uitmelken als je wil maar het zijn gewoon accu's Maakt het wat uit?
Enige verschil is de indicator.
Enige verschil is de indicator.
Ja die wil ik wel erop hebben, gemak dient de mens. Zeker als de prijs gelijk is.
[ Voor 22% gewijzigd door Robin4 op 19-08-2019 02:58 ]
Ik wil graag een vochtmeting doen op de wanden en vloeren van mijn nieuwbouw woning. Is de Peaktech 5201 hier geschikt voor?
https://www.peaktech.de/p...rodukt/peaktech-5201.html
https://www.peaktech.de/p...rodukt/peaktech-5201.html
Fontainemelon schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:01:
[...]
Hier ooit eens gekopieerd en opgeslagen:
1 D = 4Ah accu compatibel
1 niets =10,8V OF met snoer)
4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot
2: Machines:
LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp
@Notna iets voor de OP?
Ik had een soortgelijke post al gepinned, maar zal het ook in de TS verwerken

@CurlyMo Het is een mooie machine, maar die heeft ook gewoon z'n beperkingen. Als je een hele dag houtdraadbouten in hardhout moet draaien dan is een zwaardere en sterkere machine gewoon veel fijner.
En als je de hele dag gipsplaten moet schroeven, koop je een machine waar je strips met schroeven in kan doen en die op 4000rpm draait.Oilman schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:14:
Het is een mooie machine, maar die heeft ook gewoon z'n beperkingen. Als je een hele dag houtdraadbouten in hardhout moet draaien dan is een zwaardere en sterkere machine gewoon veel fijner.
Wat is je punt? Dat er voor elke klus wel een machine bestaat die het meest geschikt is voor die klus?
Ik trachtte te reageren op CurlyMo die met de melding kwam dat de 12V Bosch zo'n beetje alles kan. Dat leek bij mij het laatste bericht in het topic, maar was dat blijkbaar niet meer.Raymond schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:09:
[...]
En als je de hele dag gipsplaten moet schroeven, koop je een machine waar je strips met schroeven in kan doen en die op 4000rpm draait.
Wat is je punt? Dat er voor elke klus wel een machine bestaat die het meest geschikt is voor die klus?
Dat was in het vorige deel, daar had ik em ooit eens gepostNotna schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 07:57:
[...]
Ik had een soortgelijke post al gepinned, maar zal het ook in de TS verwerken
Edit:
Je hebt Deel 3 nog niet in de TS staan als link.
[ Voor 9% gewijzigd door Annuk op 19-08-2019 11:13 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Notna in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"Annuk schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:12:
[...]
Dat was in het vorige deel, daar had ik em ooit eens gepost
Edit:
Je hebt Deel 3 nog niet in de TS staan als link.
Heb ik een disclaimer toegevoegd, gaat het nog niet goed

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 19-08-2019 11:17 ]
Haha oké! Mogelijk dat ik deel 3 iig zo niet zie op telefoon, daar kan het probleem ook liggen.Notna schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:17:
[...]
Notna in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
Heb ik een disclaimer toegevoegd, gaat het nog niet goed![]()
Heb hier nog iets aangepast, misschien kan het beter zo in de TS
1 D = 4Ah en groter accu compatibel
1 niets =10,8V/12V OF met snoer
4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
5 = niets in geval van 4=Z
6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot
22: Machines:
LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp
Verschillende series machines:
• CXT lijn: 10,8V/12V-max series, in sommige gevallen compatibel met apparaten uit LXT serie (meestal radio's en lampen)
• LXT lijn: De 'prof' lijn machines die onderling compatibel zijn (in hetzelfde voltage, 14,4V en 18V zijn nog verschillende lxt lijnen).
• G lijn: duidelijk te herkennen aan de wit/grijze rand boven aan de accu's.
Dit is de bouwmarkt serie van Makita, en is niet zo uitgebreid, tevens nergens mee compatibel uit de CXT of LXT lijn.
• MT lijn: geen hele actieve lijn meer, maar nog te herkennen aan de oranje kleur.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Tegenwoordig zelfs bij de LidlAnnuk schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:39:
[...]
• G lijn: duidelijk te herkennen aan de wit/grijze rand boven aan de accu's.
Dit is de bouwmarkt serie van Makita, en is niet zo uitgebreid, tevens nergens mee compatibel uit de CXT of LXT lijn.
[...]
https://www.lidl-shop.nl/...F347DWE-14-4-V/p100261827
Goed gevonden zegThinkPadd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:45:
[...]
Tegenwoordig zelfs bij de Lidl![]()
https://www.lidl-shop.nl/...F347DWE-14-4-V/p100261827
wel maar 3 euro goedkoper dan Toolnation, dus niet echt spectaculair. En TN geeft nog extra dealergarantie
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
Ik heb nu een DHP481 voor zwaarder boorwerk (en om tegelijkertijd voor te boren) en de DHP484 meer als ‘daily’ voor het schroeven / boren, omdat deze een stuk lichter is.
Voor het schroeven had ik wellicht beter een DDF484 kunnen halen, omdat de klopstand van de DHP de machine minder nauwkeurig maakt?
Anyhow overweeg ik nu alsnog een slagschroevendraaier voor het schroefwerk en ben uitgekomen bij de DTD154 en DTD171. Weinig verschil, bijna gelijke prijs. Welke raden jullie aan?
Voor het schroeven had ik wellicht beter een DDF484 kunnen halen, omdat de klopstand van de DHP de machine minder nauwkeurig maakt?
Anyhow overweeg ik nu alsnog een slagschroevendraaier voor het schroefwerk en ben uitgekomen bij de DTD154 en DTD171. Weinig verschil, bijna gelijke prijs. Welke raden jullie aan?
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Dus je hebt 2 lompe machines voor wat schroefjes? I like your way of thinking_Brake_ schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:37:
Ik heb nu een DHP481 voor zwaarder boorwerk (en om tegelijkertijd voor te boren) en de DHP484 meer als ‘daily’ voor het schroeven / boren, omdat deze een stuk lichter is.
Zonder grappen: Als het budget er is, haal voor 121 euro de DTD171, daar zit alles op wat je als hobbybob de komende jaren nodig hebt. De 154 is wat compacter, maar het verschil tussen de 171 en 154 is in vergelijking met je 481 en 484 te verwaarlozen.
K to the KillaZ
ik vind zo'n slagschroevendraaier ook wel kek, maar een normale accuschroevendraaier is wel flexibeler zonder dat je met die verloopjes moet werken, want ff simpel een boortje steken gaat niet,_Brake_ schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:37:
of heb ik het mis?
Ben begonnen met een bouwmarkt Makita, waarvan de kop krom was nadat ik er beton mee gemixt had. Later open gemaakt en opnieuw in elkaar gezet, weg spelingKillaZ schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:48:
[...]
Dus je hebt 2 lompe machines voor wat schroefjes? I like your way of thinking![]()
Zonder grappen: Als het budget er is, haal voor 121 euro de DTD171, daar zit alles op wat je als hobbybob de komende jaren nodig hebt. De 154 is wat compacter, maar het verschil tussen de 171 en 154 is in vergelijking met je 481 en 484 te verwaarlozen.
Maar goed, toen ik die ben gaan vervangen heb ik alles van Makita op accu gekocht, waar mogelijk met BL motoren. Ik zag destijds het voordeel van een slagschroevendraaier + boor/schroefmachine niet in. Daarom heb ik 2 boor/schroefmachines gekocht. Mn pa heeft de DHP481 ook, die wilde ik dus NIET. Veel te zwaar, veel te sterk. Dus als ‘daily’ de DHP484 voor het schroef- en boorwerk. De DHP481 meer als ‘kleine’ klopboorboor ernaast (heb ook een boorhamer), en om ermee voor te boren. Dus 481 met een boor, 484 met een schroefbit.
Ik zie de voordelen van een slagschroevendraaier nu wel in, budget is geen probleem. Dus de meest uitgebreide DTD171 halen voor schroefwerk?
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Klopt, dat was ook mijn redenatie. Daarom 2 schroef/(klop)boormachines gekocht.Fraggert schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:54:
[...]
ik vind zo'n slagschroevendraaier ook wel kek, maar een normale accuschroevendraaier is wel flexibeler zonder dat je met die verloopjes moet werken, want ff simpel een boortje steken gaat niet,
of heb ik het mis?
Er zijn trouwens wel boortjes met een dergelijke aansluiting, maar ik gebruik hem dan alleen om te schroeven. Voorboren zal ik dan met de DHP484 doen.
Er zijn heel wat boortjes met zeskant hoorFraggert schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:54:
[...]
ik vind zo'n slagschroevendraaier ook wel kek, maar een normale accuschroevendraaier is wel flexibeler zonder dat je met die verloopjes moet werken, want ff simpel een boortje steken gaat niet,
of heb ik het mis?
De DTD171 is het topmodel, met alle functies die ze tegenwoordig op een slagschroevendraaier zetten. Ik wilde zelf voor een aanbieding 170 gaan, maar omdat die niet meer op voorraad was._Brake_ schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:55:
[...]
Ben begonnen met een bouwmarkt Makita, waarvan de kop krom was nadat ik er beton mee gemixt had. Later open gemaakt en opnieuw in elkaar gezet, weg speling
Maar goed, toen ik die ben gaan vervangen heb ik alles van Makita op accu gekocht, waar mogelijk met BL motoren. Ik zag destijds het voordeel van een slagschroevendraaier + boor/schroefmachine niet in. Daarom heb ik 2 boor/schroefmachines gekocht. Mn pa heeft de DHP481 ook, die wilde ik dus NIET. Veel te zwaar, veel te sterk. Dus als ‘daily’ de DHP484 voor het schroef- en boorwerk. De DHP481 meer als ‘kleine’ klopboorboor ernaast (heb ook een boorhamer), en om ermee voor te boren. Dus 481 met een boor, 484 met een schroefbit.
Ik zie de voordelen van een slagschroevendraaier nu wel in, budget is geen probleem. Dus de meest uitgebreide DTD171 halen voor schroefwerk?
Nu zelf een DTD155, welke het meest compacte model is binnen de 18v reeks en ben daar wel content mee
[ Voor 62% gewijzigd door KillaZ op 20-08-2019 09:00 ]
K to the KillaZ
@KillaZ @_Brake_
ik weet dat die boortjes er zijn hoor, maar die zijn ook meteen een stuk duurder. Ik heb er een paar voor de hex-opname in mijn haakse boorkop.
Ik moest laatst door een dikke balk een kabeltje voor LED trekken, dat ging prima met een 6mm boortje van 24 cm, zoek die maar eens met een zeskant
beetje flauw voorbeeld misschien maar ik zou zo'n slagtol pas echt kopen als je die veel zou gaan gebruiken, zoals al die Amerikanen met hun frame-bouw in hout, die boren helemaal niks voor, of ze raggen een huis in elkaar met een persluchttacker.
Als je slechts soms dikke houtschoeven of houtdraadbouten moet indraaien, zou ik eerder kijken naar een accutol met een hoog koppel.
ik weet dat die boortjes er zijn hoor, maar die zijn ook meteen een stuk duurder. Ik heb er een paar voor de hex-opname in mijn haakse boorkop.
Ik moest laatst door een dikke balk een kabeltje voor LED trekken, dat ging prima met een 6mm boortje van 24 cm, zoek die maar eens met een zeskant
beetje flauw voorbeeld misschien maar ik zou zo'n slagtol pas echt kopen als je die veel zou gaan gebruiken, zoals al die Amerikanen met hun frame-bouw in hout, die boren helemaal niks voor, of ze raggen een huis in elkaar met een persluchttacker.
Als je slechts soms dikke houtschoeven of houtdraadbouten moet indraaien, zou ik eerder kijken naar een accutol met een hoog koppel.
[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 20-08-2019 09:03 ]
Ben ik het niet mee eens, vooral de hoge toeren van de DTD155 (3900 RPM) maakt dat je bij veel herhaal werk (schuttingen, vlonders etc.) een klap sneller werkt.
Daarnaast vind ik zelfs mijn 482 te zwaar om langdurig te schroeven en pak ik liever de 155 of een 12v bosch.
Daarnaast vind ik zelfs mijn 482 te zwaar om langdurig te schroeven en pak ik liever de 155 of een 12v bosch.
[ Voor 26% gewijzigd door KillaZ op 20-08-2019 09:13 ]
K to the KillaZ
Ik zal dan wel te weinig klussen, denk ik. Ik heb een slagschroevedraaier liggen en die heb ik de afgelopen jaren gewoon niet gebruikt. Ik vind het maar een onhandig lawaaiding.
Het is inderdaad maar net wat je klussen zijn: Een vlonder of houtskeletbouw is ook echt het enige dat ik kan bedenken waarvoor zo'n ding nuttig is.
Het is inderdaad maar net wat je klussen zijn: Een vlonder of houtskeletbouw is ook echt het enige dat ik kan bedenken waarvoor zo'n ding nuttig is.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic