Nobody ?Waypoint schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:26:
Ik heb zo’n airpress h215 compressor met een klein tankje. Bevalt erg goed voor mijn gebruik. Deze staat altijd in de schuur (vriest er nooit ). Nu heb ik het ventiel al lang niet eruit gedraaid (telkens niet aan gedacht ) en nu ik dat gisteren deed druppelde er roest uit. Moet / kan ik daar nog iets aan doen ?
Halen jullie altijd de druk van je compressor als je hem niet gebruikt ? Denk niet dat er veel mensen zijn die altijd het ventiel eruit halen na ieder gebruik 😅
Nee, dat is een beetje inherent aan compressors. Ik tap die van mij 1 keer in de zoveel tijd af.
Ik laat hem ook meestal op druk staan btw.
Wise enough to play the fool
Ik kan hem zelf ook niet meer gelijk terugvinden.Alphacell schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:12:
[...]
Weet je welke dat is van Wera? kan hem niet direct vinden...
https://www.youtube.com/watch?v=NNyrQzkenMQ
Het product wat ik bedoelde kan ik helaas niet meer exact terugvinden (vermoedelijk een ander merk).
Linkje naar een ander Wera alternatief (in dit geval vind ik met mijn haakse hoek beter qua kracht zetten en gemak vs met de duim aandraaien):
https://www.weragereedsch...dapter-4013288144638.html
[ Voor 21% gewijzigd door Mickz op 07-12-2020 08:25 ]
@Alphacell Henkie is erg scherphenkie196 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:44:
[...]
Ik dacht dat @Fraggert wel zo'n ding had en dat goed beviel. Voor nauwe plekken pak ik zelf ook vaak een bitratel, soms is ook voor zo'n haakse kop niet genoeg ruimte. Ik heb er één op m'n boormachine, maar gebruik die eigenlijk niet zo vaak.
ik heb de Milwaukee versie en dat ding doet wat hij moet doen. Destijds zo rond 3 tientjes gekocht maar schijnbaar is die nu fiks duurder.
Bevalt mij in elk geval prima, ik gebruik hem niet vaak maar hij zit in de koffer van mijn Panasonic accutol als ik hem nodig heb. Destijds gekocht om de bevestigingsplaten onder de kolommen/staanders van mijn veranda vast te schroeven, tussen de betonpoer en de staander paste geen boormachine meer helaas. Zo nu en dan ben ik maar wat blij dat ik hem heb in elk geval.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
10K NZD is 5800 euro, dan is die in NL een heel stukje goedkoper ja, wat een verschil (3964,-)MJV schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:41:
[...]
Hier ook een trouwe kijker, mooi dat Gereedschappro dat ding ook nog gewoon verkoopt, en qua prijs valt het me nog mee, ze hadden het over 11000 dollar (Nieuw Zeeland).
Even de 13de maand afwachten

Mooie set zo johTranze schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:36:
Na de vorige volledige verbouwing (slechts 2 jaar geleden) vooral met tweedehands gereedschap via Marktplaats te hebben gedaan, was er nu ruimte om te investeren in mooie tools voor de verbouwing van onze nieuwe jaren 60 tweekapper met garage.
das vrij normaal, die tanks zijn niet gecoat (in de regel) van binnen, die dingen roesten als een malle door het condenswater.
Uit mijn Ferm komt ook van dat smerige bruine water.
Goed regelmatig leeg laten lopen, dan gaat je tankje het langste mee.
Toevallig van t weekend die van mij voor het eerst afgetapt. Daar kwam na 1,5 jaar ongeveer 100ml bruine roest drap/water uit.
Heb er nu een beetje olie voor luchtgereedschap ingegooid, kijken of dat wat doet (ik gebruik de compressor toch allen met luchtgereedschap of banden op druk brengen).
met welk doel?Tomson7 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:09:
Heb er nu een beetje olie voor luchtgereedschap ingegooid, kijken of dat wat doet (ik gebruik de compressor toch allen met luchtgereedschap of banden op druk brengen).
want dat water blijft gewoon ontstaan, dat komt door het comprimeren van de buitenlucht in je tankje, dat water slaat letterlijk neer als regen.
En de olie blijft op het water drijven, voorkomt niet dat het water met het metaal in contact komt. Kan wel een voedingsbodem voor algen of iets dergelijks zijn, die houden wel van zo'n grenslaag tussen water en olie.Fraggert schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:18:
met welk doel?![]()
want dat water blijft gewoon ontstaan, dat komt door het comprimeren van de buitenlucht in je tankje, dat water slaat letterlijk neer als regen.
/edit
@Tomson7
Hoe het enigszins ontopic.
[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 07-12-2020 13:54 ]
Hoe het enigszins ontopic.
[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 07-12-2020 13:54 ]
Heb je weleens zo'n tank al van binnen gezien, dat daar standaard geen coating op zit?Fraggert schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:45:
[...]
das vrij normaal, die tanks zijn niet gecoat (in de regel) van binnen, die dingen roesten als een malle door het condenswater.
Uit mijn Ferm komt ook van dat smerige bruine water.
Goed regelmatig leeg laten lopen, dan gaat je tankje het langste mee.
Ik vraag me waarom dit niet standaard is, zodra zo'n tank doorroest, heb je toch een groot probleem (explosie)?
Ik heb ooit een oude compressor gekocht, daar zit ook roest op aan de buitenkant. Zit me toch nooit helemaal lekker, als er 8-9 bar in zit..
Explosie zal wel niet....checkdiz schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:42:
[...]
Heb je weleens zo'n tank al van binnen gezien, dat daar standaard geen coating op zit?
Ik vraag me waarom dit niet standaard is, zodra zo'n tank doorroest, heb je toch een groot probleem (explosie)?
Ik heb ooit een oude compressor gekocht, daar zit ook roest op aan de buitenkant. Zit me toch nooit helemaal lekker, als er 8-9 bar in zit..
Zal we eerst een klein gaatje zijn waardoor je de druk niet kan vasthouden.
Auto's roesten ook, is niet meteen een probleem maar alles heeft zijn grens natuurlijk.
ja, de warme dieselretour speelt hier een grote rol, die ga ik verleggen naar een tankje voor de standkachel, die gaat regelmatiger echt leeg dan de rijtank.henkie196 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:41:
[...]
En in een tank van een auto of vrachtwagen kan je condens krijgen door wisselingen van temperatuur (dag - nacht, bv.), dus zeker niet onverstandig om dat af en toe af te tappen als je auto / vrachtwagen een water afscheider heeft. Of door af en toe een rondje te rijden.
De truck staat stil voor de ombouw, rijden was er een jaar niet echt bij ;-)
ja, en kwestie van kostprijs.checkdiz schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:42:
[...]
Heb je weleens zo'n tank al van binnen gezien, dat daar standaard geen coating op zit?
exploderen zal het niet, zo'n gaatje moet je meer zien als een spijker in een band, loopt gewoon leegals dat gat eindelijk echt doorgeroest is.
En voor die tijd heb je je compressor al lang een keer vervangen. Geen zorgen dus.
dit ook, al heb ik een oud Ferm ding overgenomen, dus als het zover is dan kom ik het hier wel ff meldenteacher schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:56:
En voor die tijd heb je je compressor al lang een keer vervangen. Geen zorgen dus.
Hier kan je nog steeds wat tegen doen he. Roest verwijderen en opnieuw schilderen. Laat je wel even informeren over de risico's, want de helft van de wanden van je compressor wegslijpen is nooit een goed idee. Bij nader inzien, gewoon een nieuwe kopen. Als je er zelf al geen gevoel aan overhoudt..checkdiz schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:42:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Alsjemenou op 07-12-2020 11:45 ]
Dank voor de geruststelling
Ik heb de 'beter het zekere voor het onzekere' joker al ingezet nbij de vrouw en een nieuwe gekocht bij HBM. Ding maakte een teringherrie ook + olie stank, weg dat ding
Ik heb de 'beter het zekere voor het onzekere' joker al ingezet nbij de vrouw en een nieuwe gekocht bij HBM. Ding maakte een teringherrie ook + olie stank, weg dat ding
Congrats! Ik hoop zo'n silent variant gekocht? Die dingen zijn geweldig.checkdiz schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:46:
Dank voor de geruststelling![]()
Ik heb de 'beter het zekere voor het onzekere' joker al ingezet nbij de vrouw en een nieuwe gekocht bij HBM. Ding maakte een teringherrie ook + olie stank, weg dat ding![]()
Dat klopt maar meer met de gedachte dat blank staal met een laagje olie (ff schudden nadat ik de olie er in heb gedaan) een ietsje pietsje minder snel roest als blank staal zonder laagje olie.Fraggert schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:18:
[...]
met welk doel?![]()
Daar zeg je wat.. Had ik nog niet aan gedacht.henkie196 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:24:
[...]
En de olie blijft op het water drijven, voorkomt niet dat het water met het metaal in contact komt. Kan wel een voedingsbodem voor algen of iets dergelijks zijn, die houden wel van zo'n grenslaag tussen water en olie.
/edit
@Tomson7
offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 07-12-2020 13:59 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ah zo, onder het motto, baat 't niet dan schaad het vast ook niet, op zich wel logisch gedacht ja.Tomson7 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:21:
[...]
Dat klopt maar meer met de gedachte dat blank staal met een laagje olie (ff schudden nadat ik de olie er in heb gedaan) een ietsje pietsje minder snel roest als blank staal zonder laagje olie.
dit!Alsjemenou schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:46:
[...]
Congrats! Ik hoop zo'n silent variant gekocht? Die dingen zijn geweldig.
je ruilt minder output/druk in tegen teringherrie. Ik kan mn banden van mn snelle fiets net niet op 8 bar krijgen, maar je kan gewoon een gesprek voeren als ie draait. Misschien toch eens de afslag een klein beetje opschroeven

Overigens: ik heb nog steeds oordoppen op als ik iets schoonblaas, je staat er van te kijken hoeveel dB dat nog maakt.
Mensen, probeer dit niet teveel offtopic te laten gaan.
[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 07-12-2020 13:58 ]
@teacher @Alsjemenou Inderdaad zo'n silent variant & olievrij. Toch maar een 10L tankje gekozen om net dat beetje meer adem te hebben, die 6L vind ik dan weer persoonlijk net te weinig.
Zit al heel lang te dubben of ik een accu tacker koop of gewoon op perslucht blijf. Omdat de accu varianten net wat lomper zijn en omdat ik nog wat meer met de compressor kan dan alleen tacken (bijv dingen opblazen, schoonblazen), blijf ik bij de perslucht aandrijving.
Zit al heel lang te dubben of ik een accu tacker koop of gewoon op perslucht blijf. Omdat de accu varianten net wat lomper zijn en omdat ik nog wat meer met de compressor kan dan alleen tacken (bijv dingen opblazen, schoonblazen), blijf ik bij de perslucht aandrijving.
Als je perslucht hebt, zou ik voor de goedkoopste optie gaan, wat dan waarschijnlijk de tacker is op perslucht. Ook is het inderdaad super handig voor andere dingen, al is het oppompen van je banden of het schoonspuiten van de desktop-case. (of is dat een no-no met condens in perslucht?checkdiz schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:40:
@teacher @Alsjemenou Inderdaad zo'n silent variant & olievrij. Toch maar een 10L tankje gekozen om net dat beetje meer adem te hebben, die 6L vind ik dan weer persoonlijk net te weinig.
De situaties waarin een accu variant een groot voordeel voor mij zou zijn is de momenten waarop je hoog van de grond gaat werken, zoals bij HSB wanneer je delen in elkaar wilt schieten met bijvoorbeeld een 8-gauge spijkerpistool. Die dingen zijn op perslucht (bijna) net zo duur als de accu variant. Nu heb je gewoon een goede aankoop gedaan
Tsja, ik had zo'n Stanley compressor, braaf telkens leeg laten lopen en afgetapt. Als grote dankjewel bleef ie maar doorpompen tot het noodventiel afging. Ding was maar een paar jaar oud, altijd in een verwarmde garage gestaan. Alles zat muurvast, dus kon ook die druksensor niet vervangen.teacher schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:56:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Inmiddels de Makita DTD155ZJ besteld, incl. laagste prijs garantie en ze vonden het okay! ;-)Fraggert schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:05:
[...]
Ja, dat is etischmaar dat is mijn mening.
Ik vind het ook van de zotte dat er tussen verschillende filialen nog verschil zit hoeveel moeite het kost aanspraak te maken op hun regeling.
Het leest hier soms alsof het bij sommige HB-medewerkers uit hun eigen loonzakje moet komen
Dus ipv €122,95 heb ik nu €122,90 betaald en dan nog 10%. Dat is €110,61
Dan de DC18RC oplader nog. Die is bij Amazon belachelijk laag voor €25,39
Maar als ze die niet goedkeuren vanwege land van het bedrijf ofzo, heeft Toolmax deze voor €42,35. Met 10% korting is dat €38,12.
Dus €110,61 + €38,12 = 148,73. Gratis accu van Makita erbij
Goedkoopste volledig set is €300 bij Combitools. Dat is meer dan 50% korting! Niet verkeerd! :-)
Iemand anders meld inmiddels dat hij hier voor €120 is. Nog 3 euro extra korting! ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door Dennis van der Stelt op 07-12-2020 14:47 ]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Maar een defect noodventiel dat je niet kan vervangen heeft natuurlijk niets te maken met aftappen en roest in de ketel.Señor Sjon schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:57:
[...]
Tsja, ik had zo'n Stanley compressor, braaf telkens leeg laten lopen en afgetapt. Als grote dankjewel bleef ie maar doorpompen tot het noodventiel afging. Ding was maar een paar jaar oud, altijd in een verwarmde garage gestaan. Alles zat muurvast, dus kon ook die druksensor niet vervangen.
Maar als ik het zo hoor kan je maar beter blij zijn dat hij het niet meer doet, wat een pokkeherrie maakt zo`n ding voor amper wat lucht.
DC18RC voor €25? Toevallig geen originele dan? Ik moet er zelf ook nog een..Dennis van der Stelt schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:43:
[...]
Inmiddels de Makita DTD155ZJ besteld, incl. laagste prijs garantie en ze vonden het okay! ;-)
Dus ipv €122,95 heb ik nu €122,90 betaald en dan nog 10%. Dat is €110,61
Dan de DC18RC oplader nog. Die is bij Amazon belachelijk laag voor €25,39
Maar als ze die niet goedkeuren vanwege land van het bedrijf ofzo, heeft Toolmax deze voor €42,35. Met 10% korting is dat €38,12.
Dus €110,61 + €38,12 = 148,73. Gratis accu van Makita erbij
Goedkoopste volledig set is €300 bij Combitools. Dat is meer dan 50% korting! Niet verkeerd! :-)
Iemand anders meld inmiddels dat hij hier voor €120 is. Nog 3 euro extra korting! ;-)
Waarschijnlijk imitatie of wat dan ook. Al een tweede aanvraag geregeld, omdat eerste waarschijnlijk niet goedgekeurd wordt.hammy87 schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:40:
[...]
DC18RC voor €25? Toevallig geen originele dan? Ik moet er zelf ook nog een..
Op de Nederlandse markt gaat de DC18RC van €42,00 tot €++ . Aangezien dit, samen met een accu toch om het" kloppend hart " van een Makita machine gaat niet op willen bezuinigen, ook qua veiligheid.
Ik wilde dus een poging wagen met deze connectoren een paar machines met kabel die ik minder gebruik om te bouwen.

Dacht aan invalzaag met snoer (gebruik meestal die op accu) en m'n excenter. Eerst de excenter gedaan, omdat die wel een langer snoer kon gebruiken. Gelijk ook maar opengemaakt om er eens in te kijken. Net als de invalzaag. Vooral die invalzaag heeft redelijk wat lopen binnenin.
Moest laatst het snoer van m'n Fein vervangen en dat was echt zo gedaan. Blij dat het niet de invalzaag was.
:strip_exif()/f/image/jG9lkbh4tQRcZCsdWD0r3zrC.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ucJ3Rw7TvcEcq06THD9HBm4w.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Gb22aZgyawXA59XY1RqDwpqq.jpg?f=fotoalbum_medium)

Dacht aan invalzaag met snoer (gebruik meestal die op accu) en m'n excenter. Eerst de excenter gedaan, omdat die wel een langer snoer kon gebruiken. Gelijk ook maar opengemaakt om er eens in te kijken. Net als de invalzaag. Vooral die invalzaag heeft redelijk wat lopen binnenin.
Moest laatst het snoer van m'n Fein vervangen en dat was echt zo gedaan. Blij dat het niet de invalzaag was.
:strip_exif()/f/image/jG9lkbh4tQRcZCsdWD0r3zrC.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ucJ3Rw7TvcEcq06THD9HBm4w.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Gb22aZgyawXA59XY1RqDwpqq.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/VVPYT2YDHAB5p1YN6bSUdYNc.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ouhmpf.. je invalzaag ziet er best wat lastiger uit dan mijn Bosch GTK 55 die ik soortgelijks onder handen heb genomen.Framoes schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:56:
Ik wilde dus een poging wagen met deze connectoren een paar machines met kabel die ik minder gebruik om te bouwen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is je keuze om de plugs na een ruimer eindje kabel te hangen?
(gewoon benieuwd naar je usecase, setup)
Ik heb zelf de connectors rechtstreeks op de uitgang van het toestel geplaatst, om soort festool-style plug-it met de stofafzuiging te verwezenlijken.
Na bedenking zie ik het op jouw manier ook wel lukken met de connector een beetje hoger op de afzuigslang gemonteerd
Was oa vanwege de rubberen bescherm'hoes' aan het einde van de kabel, bij de machine. De connector had ook direct tegen de machine gekund, maar dan had ik die hoes moeten weghalen. Toen besloot ik gelijk iets meer kabel over te laten, maar weet even niet meer of ik dat specifiek had bedacht of dat het er voor m'n gevoel logisch uit zag.nvermen schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:27:
[...]
Ouhmpf.. je invalzaag ziet er best wat lastiger uit dan mijn Bosch GTK 55 die ik soortgelijks onder handen heb genomen.
Wat is je keuze om de plugs na een ruimer eindje kabel te hangen?
(gewoon benieuwd naar je usecase, setup)
Ik heb zelf de connectors rechtstreeks op de uitgang van het toestel geplaatst, om soort festool-style plug-it met de stofafzuiging te verwezenlijken.
Na bedenking zie ik het op jouw manier ook wel lukken met de connector een beetje hoger op de afzuigslang gemonteerd
Het is nog wel de vraag of dit in de praktijk betekent dat het overal achter blijft hangen. Misschien dat ik bij m'n invalzaag kies voor de connector strak tegen de machine.
Weer eens wat anders dan gereedschap onder de boom.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ht9Jkf5NjCeDstoPNQtYzEBO.jpg?f=user_large)
jammergenoeg niet in het rood. Nu is de WAF een stuk lager hierDasNieNix schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:09:
[Afbeelding]
*insert signature here
Daarnet op amazon.de twee CMT zaagbladen besteld van mobiltecnica (je kan ook rechtstreeks op hun site in italie bestellen).
Het blijkt dat het tientje verzendkosten dan vervalt. Dat wist ik niet, anders had ik het wel eerder gedaan
Kleine tip, voor wie nog zaagbladen nodig heeft. Prijsverschil met ecotools en consorten wordt dan wel erg klein en ik schaal CMT qua kwaliteit echt wel hoger in
Het blijkt dat het tientje verzendkosten dan vervalt. Dat wist ik niet, anders had ik het wel eerder gedaan
Kleine tip, voor wie nog zaagbladen nodig heeft. Prijsverschil met ecotools en consorten wordt dan wel erg klein en ik schaal CMT qua kwaliteit echt wel hoger in
Ik ga binnenkort laminaat zagen omdat ik dat ga leggen. Wat kan ik het beste bij ecotools kopen?
Ik heb wat nodig voor mijn decoupeerzaag, en voor mijn invalzaag (ik ontkom er niet aan eea in de lengte te zagen). Hierbij snap ik dat mijn invalzaagblad daarna de kliko in kan, dus ik koop een goedkope. Ik heb alleen even wat vragen over het cirkelzaagblad... heb ik de goede? Dan bestel ik er 2.
Dit is dan mijn selectie bij ecotools:
https://www.ecotools.nl/z...gat=20+mm&diameter=160+mm
Maakt het dan nog uit of ik voor 48 danwel 60 tanden ga? In principe komt er een plint overheen, maar netjes is wel fijn.
Voor de decoupeerzaag wil ik deze bestellen:
https://www.ecotools.nl/5...inaat-type-elp-profi-line
Iemand nog tips in de geest van: Neem wat anders?
Ik heb wat nodig voor mijn decoupeerzaag, en voor mijn invalzaag (ik ontkom er niet aan eea in de lengte te zagen). Hierbij snap ik dat mijn invalzaagblad daarna de kliko in kan, dus ik koop een goedkope. Ik heb alleen even wat vragen over het cirkelzaagblad... heb ik de goede? Dan bestel ik er 2.
Maakt het dan nog uit of ik voor 48 danwel 60 tanden ga? In principe komt er een plint overheen, maar netjes is wel fijn.
Moet je ook bochtjes/rondingen maken? Dan is een decoupeerblad wat minder breed is wel fijn. Verder heb ik ook de lange delen gewoon met de decoupeerzaag gedaan, eigenlijk alles haha. Dat werkte prima, wel wat bladen ervan versleten..Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:45:
Ik ga binnenkort laminaat zagen omdat ik dat ga leggen. Wat kan ik het beste bij ecotools kopen?
Ja het worden meerdere pakjes van 5. Nee geen rondingen, dus dat scheelthammy87 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:50:
[...]
Moet je ook bochtjes/rondingen maken? Dan is een decoupeerblad wat minder breed is wel fijn. Verder heb ik ook de lange delen gewoon met de decoupeerzaag gedaan, eigenlijk alles haha. Dat werkte prima, wel wat bladen ervan versleten..
De korte kanten decouperen is prima, lange kanten geen zin in.
Een goed laminaatblad kopen voor je invalzaag in plaats van een wegwerpblad en deze achteraf laten slijpen als dat nodig blijkt te zijn?Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:45:
Ik hoor hier meestal dat je na laminaat je blad gewoon weg kunt gooien. Wat zou jij suggereren qua blad?microcuts schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:57:
[...]
Een goed laminaatblad kopen voor je invalzaag in plaats van een wegwerpblad en deze achteraf laten slijpen als dat nodig blijkt te zijn?
Mega goed idee!Framoes schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:56:
Kan m'n haakse slijper, boormachine en decoupeerzaag zo ook makkelijk van eenduidige, langere, kabels voorzien!
De stekkers zijn echter wel vrij prijzig vind ik, hoe heten dit soort stekkers? De beschrijving op Wildkamp helpt niet echt met m'n zoektocht.
Ik heb gewoon een lompe laminaatsnijder gebruikt. De snedes waren daarmee altijd recht en netjes genoeg om niet te zien. Toevallig nu ergens eentje in de aanbieding. Heb je meteen een trekijzer.
En een oscillating multitool voor het 'oh, toch een paar mm te lang en dus te kort op de muur maar het ligt al en ik wil geen 12 banen loshalen' probleem. Daarmee kan je ook de hoekjes voor rondom de verwarmingsbuizen enzo fixen, hoewel dat met een decoupeer ook prima gaat.
En een oscillating multitool voor het 'oh, toch een paar mm te lang en dus te kort op de muur maar het ligt al en ik wil geen 12 banen loshalen' probleem. Daarmee kan je ook de hoekjes voor rondom de verwarmingsbuizen enzo fixen, hoewel dat met een decoupeer ook prima gaat.
[ Voor 20% gewijzigd door Bundin op 08-12-2020 14:06 ]
Je kan ook eens kijken naar power-twist connectors, deze zijn pak goedkoper.Dr Pro schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:01:
[...]
Mega goed idee!
Kan m'n haakse slijper, boormachine en decoupeerzaag zo ook makkelijk van eenduidige, langere, kabels voorzien!
De stekkers zijn echter wel vrij prijzig vind ik, hoe heten dit soort stekkers? De beschrijving op Wildkamp helpt niet echt met m'n zoektocht.
en werken perfect bij mij
[ Voor 3% gewijzigd door nvermen op 08-12-2020 14:08 ]
Wegblijven van die "laminaatbladen", dure zooi die evenzeer snel bot wordt.Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:58:
Ik hoor hier meestal dat je na laminaat je blad gewoon weg kunt gooien. Wat zou jij suggereren qua blad?
Goedkope bladen kopen en daarna gewoon weggooien ja.
Om laminaat te zagen zou ik zeker geen 60T bladen kopen, is weggesmeten geld.
Hoeveel m2 moet je leggen?
Hmm ja dat kan ook nog. Heb ik wel weer een one trick pony in huis. En die werkt niet op lange snedes.Bundin schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:01:
Ik heb gewoon een lompe laminaatsnijder gebruikt. De snedes waren daarmee altijd recht en netjes genoeg om niet te zien. Toevallig nu ergens eentje in de aanbieding. Heb je meteen een trekijzer.
Multitool is er al, kan idd van pas komen. Maar decouperen rond buizen is inderdaad prima.En een oscillating multitool voor het 'oh, toch een paar mm te lang en dus te kort op de muur maar het ligt al en ik wil geen 12 banen loshalen' probleem. Daarmee kan je ook de hoekjes voor rondom de verwarmingsbuizen enzo fixen, hoewel dat met een decoupeer ook prima gaat.
Volgens mij heb je met een laminaatblad gewoon een duur blad dat na de klus weg kan ipv een goedkoop blad dat na de klus weg kan.Slonzo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:09:
[...]
Wegblijven van die "laminaatbladen", dure zooi die evenzeer snel bot wordt.
Goedkope bladen kopen en daarna gewoon weggooien ja.
Om laminaat te zagen zou ik zeker geen 60T bladen kopen, is weggesmeten geld.
Hoeveel m2 moet je leggen?
Het is een meter of 25-30... maar met een inham, waardoor je wat meer lange snedes maakt dan ideaal. Dus vandaar dat ik een invalzaagblad zoek.
Het aantal tanden maakt bij ecotools niet zoveel uit. Ik neig onbewust naar 36 of 48 omdat dat het midden van het spectrum is en ik vermoed dat laminaat meer op afkorten dan op schulpen lijkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 08-12-2020 14:16 ]
Vraag eens rond in je kennissenkring. Ik ken er zelf 2 met zo'n geval.Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:12:
[...]
Hmm ja dat kan ook nog. Heb ik wel weer een one trick pony in huis.
@Boudewijn @Bundin
Laatst m'n nieuwe verdieping nog gelegd met:
- M'n laminaatsnijder ( https://www.hornbach.nl/s...-600/6072381/artikel.html )
- Invalzaag met 'pro' vlakdaktand van ecotools voor lengtes. ( https://www.ecotools.nl/h...x-20-mm-t-60-vlak-daktand )
- Ecotools laminaatbladen voor decoupeer ( https://www.ecotools.nl/d...inaat-type-elp-profi-line )
Laminaatsnijder is echt handig voor het standaard afkortwerk: snel, makkelijk, geen stof. Die van Hornbach is ok, die Bindin noemt is misschien beter. Enige waar je op moet letten is of, als je dat hebt, extra breed laminaat wel past.
Verder Invalzaag voor lengtestukken. Ik heb echt niet het idee dat ie nu bot is, en dan nog, 't blad kost een tientje.
Decoupeer: voor sommige kleine uitsparingen etc. Zitten er 5 in het pakje, heb er 1 gebruikt, ook niet echt bot.
- Invalzaag met 'pro' vlakdaktand van ecotools voor lengtes. ( https://www.ecotools.nl/h...x-20-mm-t-60-vlak-daktand )
- Ecotools laminaatbladen voor decoupeer ( https://www.ecotools.nl/d...inaat-type-elp-profi-line )
Laminaatsnijder is echt handig voor het standaard afkortwerk: snel, makkelijk, geen stof. Die van Hornbach is ok, die Bindin noemt is misschien beter. Enige waar je op moet letten is of, als je dat hebt, extra breed laminaat wel past.
Verder Invalzaag voor lengtestukken. Ik heb echt niet het idee dat ie nu bot is, en dan nog, 't blad kost een tientje.
Decoupeer: voor sommige kleine uitsparingen etc. Zitten er 5 in het pakje, heb er 1 gebruikt, ook niet echt bot.
*insert signature here
Of huren bij de Praxis. Heb ik 2 keer gedaan en is prima te doen. Scheelt ook in geluid en zaagsel overal. Als je boven laminaat legt en naar beneden moet om te zagen hoef je ook minder trap te lopen.Bundin schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:16:
[...]
Vraag eens rond in je kennissenkring. Ik ken er zelf 2 met zo'n geval.
Ik heb alles (multitool, invalzaag, decoupeerzaag) aan een stofzuiger hangen en die kamer gaat leeg. Kan prima boven dus zagen. Dat scheelt enorm veelloeberce schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:22:
[...]
Of huren bij de Praxis. Heb ik 2 keer gedaan en is prima te doen. Scheelt ook in geluid en zaagsel overal. Als je boven laminaat legt en naar beneden moet om te zagen hoef je ook minder trap te lopen.
Check dan ga ik dat blad gewoon even proberen. Dank voor de tips!Tjark schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:22:
@Boudewijn @Bundin
Laminaatsnijder is echt handig voor het standaard afkortwerk: snel, makkelijk, geen stof. Die van Hornbach is ok, die Bindin noemt is misschien beter. Enige waar je op moet letten is of, als je dat hebt, extra breed laminaat wel pas.
Zal ik even doen, wellicht heeft iemand er een.Bundin schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:16:
[...]
Vraag eens rond in je kennissenkring. Ik ken er zelf 2 met zo'n geval.
Deze zijn volgens mij ook waterdicht (IP68), maar er idd vrij prijzig. Ik krijg nog korting omdat ik met m'n bedrijf geregistreerd ben bij Wildkamp.Dr Pro schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:01:
[...]
Mega goed idee!
Maar dan nog zijn die @nvermen linkt goedkoper. Zelfs de IP65 variant. En ik denk ook makkelijker vast en los te maken dmv klikken ipv schroefdraad.
Die had ik ook gezien, maar dat lijkt me minder stevig 'midden in de kabel' te bevestigen.nvermen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:08:
[...]
Je kan ook eens kijken naar power-twist connectors, deze zijn pak goedkoper.
en werken perfect bij mij
Ook in het rood.Tjark schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:12:
[...]
jammergenoeg niet in het rood. Nu is de WAF een stuk lager hier
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 08-12-2020 14:44 ]
De prijs/kwaliteit verhouding van ecotools bladen is top hoor, daar niet van. Dat is dus zeker ook een optie. Maar die zal je inderdaad achteraf weggooien. Een speciaal groen of rood blad (bijvoorbeeld) zal zeker langer mee gaan en weer goed te slijpen zijn. Kan je de rest van je leven mee doen voor die paar keer dat je plastics zaagt.Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:58:
[...]
Ik hoor hier meestal dat je na laminaat je blad gewoon weg kunt gooien. Wat zou jij suggereren qua blad?
Er is ook een goed hard decoupeerzaagblad, die is alleen wat breed voor korte bochtjes. Voor afkorten zou ik zeker een laminaatsnijder proberen te vinden. Maar ook hiervan zijn er veel bot.
Het zou toch eens mooi zijn als fabrikanten van gereedschap en zaag/slijp/frees materialen de hardheid en hittebestendigheid van het staal zouden specificeren. Dan is het een stuk beter te kwantificeren hoe lang een zaagblad of frees meegaat.
[ Voor 4% gewijzigd door microcuts op 08-12-2020 14:53 ]
Waar gaan mensen hun zaagblad slijpen dan? Ik woon net onder Rotterdam en op internet kan ik Mastermate in Sliedrecht vinden, maar heb het idee dat die niet zo van de particuliere klanten zijn. Nu zou ik mijn KvK nummer van mijn eigen IT bedrijf in kunnen vullen, geen idee of dat ook werkt :-)
Even een tegengeluid.Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:58:
[...]
Van de zomer heb ik nog 50m2 laminaat gelegd en behoorlijk wat planken in de lengte doorgehaald met het standaard blad van m'n GKS 18V-57 G (weet uit mn hoofd niet wat er exact op zit) en die doet het nog prima. Ik heb er daarna nog een hele veranda en 2 tafels mee gebouwd/gezaagd en nog merk ik niet dat hij slechter zaagt.
Ik heb soortgelijke bladen voor de decoupeer en invalzaag gekocht voor het leggen van laminaat hier. Zo'n 60 m2. Ook van Ecotools, misschien niet precies hetzelfde, close enough. 48 tanden voor de invalzaag.Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:45:
Uiteindelijk heb ik de invalzaag bladen niet gebruikt. Gewoon alles met de decoupeer of laminaatsnijder gedaan. Laminaat snijder is echt fijn voor gewoon afkorten. Heb die ook wel gebruikt om in de lengte af te korten, gaat op zich best wel. Blad van zo'n laminaatsnijder is wel vrij dik, dus wel een kwestie van opletten welke kant je nodig hebt. En smalle stukje zijn makkelijker met de decoupeerzaag te doen dan met de snijder.
Veruit de meeste stukken in de lengte uiteindelijk wel met de decoupeerzaag gedaan. Iets van 4 van die zaagjes versleten, maar boeit verder toch niet. Die omgekeerde vertanding is makkelijk voor het aftekenen, maar zorgt er wel voor dat de decoupeerzaag wat meer stuitert als je die niet goed vast houdt. De kanten zijn wellicht niet perfect recht met een decoupeerzaag, maar daar heb je plinten voor, dus daar zie je uiteindelijk niks van.
Ik kwam er ook achter dat niet alle muren even recht stonden, sommige muren hadden een aanzienlijk dikkere stuclaag in de hoeken en stonden als het ware hol. Dat ga je met een invalzaag niet netjes kunnen volgen.
Wel iets om op te letten als je toch de invalzaag wil gaan gebruiken is dat de snede van die ecotools bladen 2.2mm is (in ieder geval op de bladen die ik had gekocht, misschien hebben ze die wel ook dunner, maar heb het zo gauw niet kunnen vinden). Dat is dunner dan de 1.8mm die standaard op de Mafell zit, en ook de CMT bladen die ik heb zijn 1.8mm. Als je die ecotools bladen op je rail wilt gebruiken, moet je daarna dus de splinterstrip vervangen.
De tip voor de multitool is inderdaad een goede, en is precies de reden dat ik nu nog een multitool overweeg.
Op die Ecotools decoupeerzaag bladen was na een tijdje duidelijk te zien dat de tandjes helemaal afgestompt raakten. Dus kijk eens van de zijkant op je zaagblad en als de tanden net onder je zool er nog net zo netjes uit zien als je tanden helemaal onderaan, zal het inderdaad wel goed zitten.Tomson7 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:05:
Even een tegengeluid.
Van de zomer heb ik nog 50m2 laminaat gelegd en behoorlijk wat planken in de lengte doorgehaald met het standaard blad van m'n GKS 18V-57 G (weet uit mn hoofd niet wat er exact op zit) en die doet het nog prima. Ik heb er daarna nog een hele veranda en 2 tafels mee gebouwd/gezaagd en nog merk ik niet dat hij slechter zaagt.
Ze richten zich allemaal niet echt op particulieren, omdat die markt zo klein is. Maar meestal is het geen probleem als je maar ter plekke betaalt. Hagedo kan ik aanraden, maar die zitten minder in de buurt.Dennis van der Stelt schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:58:
Waar gaan mensen hun zaagblad slijpen dan? Ik woon net onder Rotterdam en op internet kan ik Mastermate in Sliedrecht vinden, maar heb het idee dat die niet zo van de particuliere klanten zijn. Nu zou ik mijn KvK nummer van mijn eigen IT bedrijf in kunnen vullen, geen idee of dat ook werkt :-)
@Boudewijn De planken afkorten heb ik met een knipper gedaan, dat ging prima. De uiteindes zijn wel vrij grof dan t.o.v. zagen, maar dat maakt niet uit want verdwijnt toch onder een plint. Ik vond het véél sneller werken dan zagen. En minder lawaai/stof.
De stukken in de lengte waar geen plint kwam heb ik met de invalzaag gedaan. Voor mijn Lidl (Parkside) invalzaag heb ik de 431652060 gebruikt, dit is de 'PROF'-lijn van EcoTools. Had hem al poosje in gebruik en multiplex e.d. mee gezaagd, het zagen van laminaat was wel de genadeklap, ik merkte dat het zagen steeds lastiger ging. Gelukkig kost zo'n blad maar €11, dus dat is niet zo'n punt. Als je er vanuit gaat dat je hem na je laminaatklus kunt weggooien dan valt het altijd mee als hij nog wel bruikbaar blijkt
De decoupeerzaagbladjes zijn ook prima, nauwelijks splinteren. Ik heb op 80m2 twee van die bladjes gebruikt.
De stukken in de lengte waar geen plint kwam heb ik met de invalzaag gedaan. Voor mijn Lidl (Parkside) invalzaag heb ik de 431652060 gebruikt, dit is de 'PROF'-lijn van EcoTools. Had hem al poosje in gebruik en multiplex e.d. mee gezaagd, het zagen van laminaat was wel de genadeklap, ik merkte dat het zagen steeds lastiger ging. Gelukkig kost zo'n blad maar €11, dus dat is niet zo'n punt. Als je er vanuit gaat dat je hem na je laminaatklus kunt weggooien dan valt het altijd mee als hij nog wel bruikbaar blijkt
De decoupeerzaagbladjes zijn ook prima, nauwelijks splinteren. Ik heb op 80m2 twee van die bladjes gebruikt.
[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2020 15:28 ]
hoog twakergehalte om 't dan voor elkaar te krijgen
*insert signature here
Die "Neutrik NAC3 FCA" zijn ook compleet voor weinig te krijgen als je ze niet gelijk morgen nodig hebt.
De vierkante bevestiging van de plug die je aan de machine zet kan er af volgens mij zodat je maar weinig rond te slijpen hebt om een nette aansluiting te maken, zoals ik eerder voorbij zag komen.
@Boudewijn
Voor laminaat gebruik je beter gewone vertanding en zaag je vanaf de onderkant, dan trekt de zaag zich tegen het deel aan en krijg je geen splinters en ook geen beschadigingen of krassen van een stuiterende zool.
Gewoon de goedkoopste gewone fijne zaagjes gebruiken, en smalle voor wat rond zaagwerk.
Of je onderop aftekent of de zaag op zijn kop houdt ligt aan wat je handig vindt. Ik zaag doorgaans met de aftekening boven en de machine er onder houdend zodat ik alleen het zaagblad uit zie steken en langs de lijn laat lopen.
En een cirkelzaagblad heb je eigenlijk niet nodig, zoals gezegd zijn niet alle muren recht en heb je een plint om mee af te dekken.
Zolang je niet dronken gaat leggen zullen die afwijkingen die je nooit meer ziet best wel meevallen.
De vierkante bevestiging van de plug die je aan de machine zet kan er af volgens mij zodat je maar weinig rond te slijpen hebt om een nette aansluiting te maken, zoals ik eerder voorbij zag komen.
@Boudewijn
Voor laminaat gebruik je beter gewone vertanding en zaag je vanaf de onderkant, dan trekt de zaag zich tegen het deel aan en krijg je geen splinters en ook geen beschadigingen of krassen van een stuiterende zool.
Gewoon de goedkoopste gewone fijne zaagjes gebruiken, en smalle voor wat rond zaagwerk.
Of je onderop aftekent of de zaag op zijn kop houdt ligt aan wat je handig vindt. Ik zaag doorgaans met de aftekening boven en de machine er onder houdend zodat ik alleen het zaagblad uit zie steken en langs de lijn laat lopen.
En een cirkelzaagblad heb je eigenlijk niet nodig, zoals gezegd zijn niet alle muren recht en heb je een plint om mee af te dekken.
Zolang je niet dronken gaat leggen zullen die afwijkingen die je nooit meer ziet best wel meevallen.
Ok duidelijk. Dat stuiteren is wel een goed argument, daar had ik nog niet over nagedacht.
Ik heb sowieso een T-greep decoupeerzaag dus kan die prima onderaan de plank houden.
Ik heb sowieso een T-greep decoupeerzaag dus kan die prima onderaan de plank houden.
De zool kan ook nog krassen als je over de zichtzijde zaagt, zandkorrel, braam whatever. Dat heb je allemaal niet als je vanaf de onderkant zaagt.Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:28:
Ok duidelijk. Dat stuiteren is wel een goed argument, daar had ik nog niet over nagedacht.
Lange lengtes teken je natuurlijk wel onderop af om ze makkelijker af te zagen maar kopse kanten teken je gewoon bovenop af en zaag je onderhands.
Wat belangrijk is is dat je ca 6-7 mm speling houdt en dat je genoeg ruimte houdt om de plakstrip van de plint op te plakken (aangenomen dat je mdf plakplintjes plaatst), of de hele speling echt netjes dooloopt en geen mm afwijkt tov muur/andere delen boeit niet echt, dat zie je nooit mee. Niet te moeilijk denken.
En bij verstekken van die plakplint lijm je ze met waterbestendige pva aan elkaar (gelijk schoonmaken met vochtig lapje), dat zie je niet en voorkomt dat ze gaan zwellen als je lekker dweilt jaren lang.
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 08-12-2020 15:42 ]
Check. Laminaat leggen is bekend proces, maar tot nu altijd bij anderen gedaan met random decoupeerzagen (of idd laminaathakkers) met random bouwmarktzaagjes. Van semi-okay tot echt heel k*t. Daarom dat ik het voor mezelf goed wil doen.
Mijn vraag ging vooral over materiaal, het daadwerkelijke leggen is niet zo spannend.
Mijn vraag ging vooral over materiaal, het daadwerkelijke leggen is niet zo spannend.
Daar heb je de True1 variant voor. Die heeft wel een mannetje/vrouwtje kabeldeel.Dr Pro schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:38:
[...]
Die had ik ook gezien, maar dat lijkt me minder stevig 'midden in de kabel' te bevestigen.
[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 08-12-2020 19:04 ]
Vos in H.I. Ambacht: https://www.vos.nu/Dennis van der Stelt schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:58:
Of https://www.mzsgereedschap.nl/ voor EUR8,50ex/blad.
Zit hier al wat voortgang in?Pixeltje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:58:
Ik heb een projectje bedacht om de kerstvakantie mee te beginnen. De laser die bij de Makita afkortzaag zit is waardeloos. Ik krijg het ding niet goed afgesteld (user error i guess) maar richting het einde van de zaagcapaciteit is de lijn ook zinloos zwak. DeWalt heeft het XPS systeem waar twee leds tegen weerszijden van het zaagblad schijnen en daarmee een 'perfecte' schaduwlijn maken die exact het blad vertegenwoordigd.
dus.. kruis.nl naar dit onderdeel en eens zien of ik dat in de makita gemcguiverd krijg... will keep you posted here, maar levertijd vooralsnog onbekend dus kan even duren.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Die wolcraft laminaatsnijder (vlc 800) van de Hornbach circuleert hier al een aantal jaren in de familie tot volle tevredenheid van iedereen. Ook goed met heel breed laminaat.Boudewijn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:00:
Check. Laminaat leggen is bekend proces, maar tot nu altijd bij anderen gedaan met random decoupeerzagen (of idd laminaathakkers) met random bouwmarktzaagjes. Van semi-okay tot echt heel k*t. Daarom dat ik het voor mezelf goed wil doen.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Nope.. of nouja, wel voortgang maar de verkeerde kant op. De kit die ik bij Kruis besteld heb is niet of nauwelijks te integreren in de Makita zaag, dus ik heb een ander plan opgevat. Ik heb SMD leds besteld die op 3v werken, die kan ik veel makkelijker in de kap van de zaag verstoppen en dan voeden vanaf de batterijbox die bij de originele laser hoort (twee keer AA).
de led van DeWalt zit in een metalen behuizing en werkt op 5V, daar zit een omvormer voor bij waar 230v in gaat en 5v uit komt, maar ik ben geestelijk nog niet zo ver dat ik mijn redelijk nieuwe afkortzaag helemaal uit elkaar sloop om ergens 230 af te tappen op een veilige manier.
Work in progress dus maar zeker niet vergeten..
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dit is toch verschrikkelijk duur? Je bent toch gek als dit er voor betaald.DasNieNix schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:09:
[Afbeelding]
De missus hier heeft laatst weer een paar glazen ballen gehaald die ook rond de prijs waren.DoeEensGek schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:09:
[...]
Dit is toch verschrikkelijk duur? Je bent toch gek als dit er voor betaald.
Kunststof 13 in een dozijn ballen kosten idd niks, glazen wel.
*insert signature here
Je gaat mij niet vertellen dat die gamma "ballen" van glas zijnTjark schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:58:
[...]
De missus hier heeft laatst weer een paar glazen ballen gehaald die ook rond de prijs waren.
Kunststof 13 in een dozijn ballen kosten idd niks, glazen wel.

Zero clearance tape gebruiken en je ziet perfect waar je zaagsnede zal komen. Geen gekloot met lasers, schaduwlijnen, ...: https://www.gereedschappro.nl/artikel/1813/fastcap-zero-clearance-tape-yellow-2-x16-5-pack.htmlPixeltje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:59:
[...]
Nope.. of nouja, wel voortgang maar de verkeerde kant op. De kit die ik bij Kruis besteld heb is niet of nauwelijks te integreren in de Makita zaag, dus ik heb een ander plan opgevat. Ik heb SMD leds besteld die op 3v werken, die kan ik veel makkelijker in de kap van de zaag verstoppen en dan voeden vanaf de batterijbox die bij de originele laser hoort (twee keer AA).
de led van DeWalt zit in een metalen behuizing en werkt op 5V, daar zit een omvormer voor bij waar 230v in gaat en 5v uit komt, maar ik ben geestelijk nog niet zo ver dat ik mijn redelijk nieuwe afkortzaag helemaal uit elkaar sloop om ergens 230 af te tappen op een veilige manier.
Work in progress dus maar zeker niet vergeten..
Nergens te verkrijgen blijkbaar momenteel.Matthis schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:15:
[...]
Zero clearance tape gebruiken en je ziet perfect waar je zaagsnede zal komen. Geen gekloot met lasers, schaduwlijnen, ...: https://www.gereedschappro.nl/artikel/1813/fastcap-zero-clearance-tape-yellow-2-x16-5-pack.html
Desnoods maak je zelf zoiets van plaat dun hout dat je bevestigd op de zaagsnede
Ik heb al een zero clearance insert. Dit is meer voor shits ‘n’ giggles.Matthis schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:15:
[...]
Zero clearance tape gebruiken en je ziet perfect waar je zaagsnede zal komen. Geen gekloot met lasers, schaduwlijnen, ...: https://www.gereedschappro.nl/artikel/1813/fastcap-zero-clearance-tape-yellow-2-x16-5-pack.html
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
@Pixeltje Ik snap het probleem niet precies? Ik heb jaren gewerkt met afkort- en radiaalzagen waar helemaal geen laser op zit. Je laat toch gewoon het zaagblad zakken zodat je ziet waar je uit komt en dan begin je met zagen?
Vond deze video op youtube (1:44 tot 2:08)
Vond deze video op youtube (1:44 tot 2:08)
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Er is ook geen probleem
De zero clearance insert doet zijn werk in principe maar ik vroeg me gewoon af of dit kan. Wat ik zeg, voor de lol en niet omdat ik iets nu niet kan met de zaag
Festool heeft iets nieuws
https://www.festool.nl/ca...es/power#SYS-PowerStation
Een mobiel 230V stopcontact

Is toch niet nieuw? Kwam volgens mij vorige week ook al langs, maar zo'n systainer / stekkerdoos hebben ze volgens mij al zeker een paar jaar.bottom line schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:55:
Festool heeft iets nieuws![]()
[Afbeelding]
/edit
Oh wacht, is met batterij / accu. Dat is dacht ik wel nieuw, ja.
[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 09-12-2020 15:24 ]
Inderdaad een huge ass batterij met stopcontacthenkie196 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:23:
[...]
Is toch niet nieuw? Kwam volgens mij vorige week ook al langs, maar zo'n systainer / stekkerdoos hebben ze volgens mij al zeker een paar jaar.
/edit
Oh wacht, is met batterij / accu. Dat is dacht ik wel nieuw, ja.
Ziet er mooi uit. Zal serieus geld gaan kosten, schat ik in.bottom line schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:55:
[Afbeelding]
Toevallig eerder deze week eens gespeeld met het idee om een TSTAK II te voorzien van wat outlets voor 230V en USB (maar dan met een kabel erin/eraan). Als portable/koppelbare haspel.
Yep, ik heb die.barry86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:41:
Mensen ervaring met een gipskanten snijder?
[Afbeelding]
https://www.amazon.de/-/n...fRID=8BC11DB2EZGR3PZ0KWWK
Doet wat'ie moet doen.
Festool kennende zal je wel €1000 af moeten tikken. Gevonden via Google in een Hongaarse webshop voor Ft1.093.851. Dat is ruim €3000. Als dit de uiteindelijke prijs wordt...Daar koop je 40-50 accu's van 5Ah voor. En accumachines zijn tegenwoordig even krachtig als met snoer.bottom line schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:55:
[Afbeelding]
Ze zeggen dat je met de geboden 1500Wh voor de meeste machines een hele dag stroom hebt. Maar dan moet je er dus twee hebben als je zowel een zaag als een stofzuiger gebruikt (setup zoals hun eigen afbeeldingen).
Het lijkt me ook een signaal dat ze niet vol voor alles op accu gaan. Scheelt natuurlijk ontwikkelkosten, omdat je niet meerdere accumachines hoeft te ontwikkelen.
Framoes schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:27:
[...]
Festool kennende zal je wel €1000 af moeten tikken. Gevonden via Google in een Hongaarse webshop voor Ft1.093.851. Dat is ruim €3000. Als dit de uiteindelijke prijs wordt...Daar koop je 40-50 accu's van 5Ah voor. En accumachines zijn tegenwoordig even krachtig als met snoer.
Ze zeggen dat je met de geboden 1500Wh voor de meeste machines een hele dag stroom hebt. Maar dan moet je er dus twee hebben als je zowel een zaag als een stofzuiger gebruikt (setup zoals hun eigen afbeeldingen).
Het lijkt me ook een signaal dat ze niet vol voor alles op accu gaan. Scheelt natuurlijk ontwikkelkosten, omdat je niet meerdere accumachines hoeft te ontwikkelen.

Hoop dat de prijs uiteindelijk nog meevalt, en die hongaarse webshop enkel zo'n hoge prijs vraagt voor 'de early festool adopters'
Is het dan niet veel makkelijker om een systainer te kopen en er een UPS in te zetten?
Doet het zelfde lijkt me.
Doet het zelfde lijkt me.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb imitaties van andere modellen Neutrik pluggen gehad. Allemaal op zijn best matige kwaliteit die het niet haalt bij het origineel. Ronduit bagger is er ook. Zo vreselijk duur is het goeie spul niet. En 230VAC gereedschapsnoeren met chinese prut stekkers vind ik geen fijn idee. Het heeft toch altijd wat meer te verduren dan de stekker van de tv of koelkast.Teijgetje schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:27:
Die "Neutrik NAC3 FCA" zijn ook compleet voor weinig te krijgen als je ze niet gelijk morgen nodig hebt.
Van accu naar netsnoer.bottom line schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:55:
[Afbeelding]
Hitachi / Koki / Hikoki / Metabo HPT doet het omgekeerd: accu-machines waar je een netsnoer kan aanhangen.
https://www.hikoki-powert...p/ac-dc-adapter/et36aw0z/
Een accu die nooit leeg geraakt, iemand moest het ooit eens uitvinden :-)
Edit(2): je betaalt er dan ook voor... Da's een kabel van 200 Euro.
https://www.powertools.be/hikoki-adapter-36v-acdc-et36aw0z
[ Voor 25% gewijzigd door florizla op 10-12-2020 09:58 . Reden: Europese links ]
https://www.powertools.nl...nerator&utm_content=Bosch
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p8HPD0Pd8XtFsrnnfKQUCZlk.jpg?f=user_large)
Iets minder draagbaar, wel veel meer vermogen en €2300.
Handig concept wel idd.
Wel briljant dat ze in het filmpje er hoofdzakelijk andere accu's mee opladen.
Koop dan gewoon extra accu's
Ben je een stuk goedkoper uit
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p8HPD0Pd8XtFsrnnfKQUCZlk.jpg?f=user_large)
Handig concept wel idd.
Koop dan gewoon extra accu's
[ Voor 20% gewijzigd door Raymond op 09-12-2020 21:05 ]
Ik lees reviews over dat het te zwaar gaat en/of snel bot wordende mesjes. Wat is jou ervaring?
Is het een praktische toevoeging om te hebben?
Ik vond het handig om randen af te schuinen, om zo de naden goed dicht te kunnen smeren.barry86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:19:
[...]
Ik lees reviews over dat het te zwaar gaat en/of snel bot wordende mesjes. Wat is jou ervaring?
Is het een praktische toevoeging om te hebben?
Tuurlijk worden de messen bot, je raust ermee door gips. Volgens mij zijn het gewone stanley mesjes.
Ding was niet zo duur, 2 tientjes oid. Voor het geld prima.
Edit: 15 euro maar, zie ik.
Ik snap je helemaal, maar dus niet van deze.Antonius schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:44:
[...]
Ik heb imitaties van andere modellen Neutrik pluggen gehad. Allemaal op zijn best matige kwaliteit die het niet haalt bij het origineel. Ronduit bagger is er ook. Zo vreselijk duur is het goeie spul niet. En 230VAC gereedschapsnoeren met chinese prut stekkers vind ik geen fijn idee.
Uiteraard moet het goed zijn, maar wat verwacht je eigenlijk van zo`n stekker?
Dat ze doorsmelten? Of brand veroorzaken? Je staat er bij als je het gebruikt, het is niet iets dat ingebouwd zit in een muur of zo en `s nachts gaat smeulen.
En niet zo gek duur is natuurlijk subjectief als je bv 20 machines hebt maal €5,90 + €3,40 of 2x €7,40.
Dan heb je het over € 190 (NAC3) of €300 (true1) stekkertjes waar je wellicht ook met €22 euro stekkertjes wegkomt als je € 2,32 investeert door er 1 op te laten sturen.
Dat is nog een euro minder dan alleen een NAC3 contrastekker hier kost.
Dus als het niet voldoet qua kwaliteit heb je dat ook voor weinig door.
En voor die €22 bouw je alle snoeren om, hoef je niet selectief snoeren te maken om toch wat geld te besparen. Ik sluit toch het liefst alle machines aan die ik gebruik (en berg ze met snoer op) ipv te denken hoeveel snoeren zal ik meenemen en steeds snoeren te wisselen.
Ik zie hier meer de meerwaarde van door te kunnen kiezen voor een ultralang snoer mocht dat nodig zijn én makkelijker opbergen, maar alle Festool machines hier hebben gewoon hun eigen snoer nu dat eigenlijk gewoon vast blijft in de systainer.
Een grasveld als in het filmpje maaien met een duwmaaier op accu, en niet eens de accuversie hebben met wielen en beugel???Raymond schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:00:
Handig concept wel idd.
[YouTube: Bosch #3 GEN 230 V 1500 Professional Power Unit]
Koop dan gewoon extra accu'sBen je een stuk goedkoper uit

Dus je al een breuk getild hebben daar aan voordat je begint (incl twee extra accu`s en opladers)
Waarschijnlijk alleen als je Bosch-adept bent, óf niet goed bij je hoofd, óf niets te doen hebt, óf op urenbasis werkt voor Caransa.
In alle andere gevallen pak je een zitmaaier en een jerrycannetje.
Grappig dat hij later wel er mee rondrijdt......? Dat karretje kocht hij apart?
En wat the F is hij hier aan het doen? Een net gat door de muur heen hakken, waar hij ook nog bij uitschiet?
Bosch.... voor de professional.
Niet dat ik er niet het nut van inzie, alleen voor €2300 koop je ook haast een complete set van alles wat ze maken op accu, met accu`s (en gratis actie-accu) er bij, en heb je power genoeg tot volgend jaar.
[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 09-12-2020 22:29 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic