Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben op zoek naar een mooie (start)set eenhandklemmen voor de feestdagen. Iemand hier de gouden tip?

Ik kom zojuist deze set tegen, ik denk dat dit 'm wordt!

https://www.toolnation.nl...enhandsklem-actieset.html

[ Voor 41% gewijzigd door RevellNL op 24-11-2020 11:13 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:31
barry86 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:47:
Ik twijfel al een tijd over het nut van een kruislijnlaser, omdat ik hem nog nooit 'gemist' heb.
Maar aangezien ik zoveel positiefs er over lees, sinterklaas er aan komt ;-) en ik binnenkort veel tussenmuurtjes moet opbouwen, heb ik mij de gok genomen en op Aliexpress de DEKO DKLL12PB aangeschaft voor €60,- inclusief statief.

Ik ben erg benieuwd! 8)

[Afbeelding]
Dat klinkt toch wel heel erg goed (bijna te goed?). De reviews zijn in ieder geval wel heel positief! Heb hier met de zolder de GLL 3-80 (rode variant) van mijn pa liggen. Maar dat ding is 280 euro en behandel ik (zeker omdat ie niet van mij is) erg netjes, tot het irritante aan toe. Misschien is mijn eigen laser kopen voor die prijs geen slecht idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
Op ebay en aliexpress staat hij in de massa aangeboden.
Opties met kopen vanuit een EU land, heb je ook geen gezeik met eventuele douane.

Prijs afhankelijk van accesoiris set 50-100 euro.
Bijkomstig voordeel is de dollarkoers

[ Voor 25% gewijzigd door barry86 op 24-11-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RevellNL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:05:
Ik ben op zoek naar een mooie (start)set eenhandklemmen voor de feestdagen. Iemand hier de gouden tip?

Ligt eraan hoevaak je het gebruikt. Maar Lidl heeft er ook een paar: https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Lijmklemmen/p100279617
Ik heb er ooit 1 kapot geknepen. Maar ze werken best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik twijfel al een tijd over het nut van een kruislijnlaser, omdat ik hem nog nooit 'gemist' heb.
Maar aangezien ik zoveel positiefs er over lees, sinterklaas er aan komt ;-) en ik binnenkort veel tussenmuurtjes moet opbouwen, heb ik mij de gok genomen en op Aliexpress de DEKO DKLL12PB aangeschaft voor €60,- inclusief statief.

Ik ben erg benieuwd! 8)

[Afbeelding]
Deze heb ik een tijd terug ook gekocht en heb hem al vaker gebruikt dan ik dacht. Lijnen zijn waterpas, soms iets te 'dik', maar ruim voldoende. Moet alleen nog een statief / plafondsteun hebben voor hoge horizontale lijnen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:24:
[...]

Domino DF 500 is dacht ik wereldwijd even 'op'. Kwam eerder van de maand ook al langs op het Festool Owners Group forum.
Net een belrondje gedaan en inderdaad. Begin januari is geen pessimistische termijn, blijkt. Hmm dan maar ff een lenen. Wil wel klussen rond de kerst.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
henkie196 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:34:
[...]

Alleen is het koppelen van die Festool rails wat suboptimaal, van wat ik ervan begrijp.
Klopt, maar is niet onoverkomelijk. Je verbindt de 2 rails met elkaar door metalen 'verleng-pennen' in de gleuven aan de onderzijde te schuiven. Speling is er eigenlijk niet/amper dus het doet z'n werk prima. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Ik heb deze en die zijn prima
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/3824124/artikel.html

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:38
Xavier schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:31:
[...]

Ligt eraan hoevaak je het gebruikt. Maar Lidl heeft er ook een paar: https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Lijmklemmen/p100279617
Ik heb er ooit 1 kapot geknepen. Maar ze werken best aardig.
Ik heb deze ook (de set van 2 kleine en 2 medium) en zou ze juist zeker niet aanraden. Ze hebben sowieso al superweinig kracht, maar ze blijven ook niet goed aangespannen zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door BrtH op 24-11-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:32

Ik heb die, nog niet heel intensief gebruikt maar ze voelen degelijk aan. Het is niet heel erg voordelig tov losse klemmen dus als je specifieke zaken ermee wilt doen en daarmee 1 formaat het handigste is zou ik ze los kopen, anders is het prima. Het is de een na kleinste en middelste uit de serie dacht maar het verschil in klemkop grootte en kracht is behoorlijk. Wil zelf nog de kleinste erbij om die reden (en klemmen heb je nooit genoeg zeggen ze ;p).

Overigens zijn dit en die van andere merken allemaal met verwijderbare kop om om te draaien op de stang, maar die stang is nooit los te koop. Weet iemand of dit een specifieke reden heeft? Ik wil nl wat langers klemmen maar dan is de enige optie een hele klem kopen met langere stang. Er zijn wel koppelstukken maar dan heb je alsnog weer 2 klemmen voor 1 klemactie nodig. Als ik het zo bekeek zou een (goedkope) losse verlengstang namelijk ideaal zijn maar die bestaan volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:50

Tjark

DON'T PANIC

6killer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:18:
[...]
Overigens zijn dit en die van andere merken allemaal met verwijderbare kop om om te draaien op de stang, maar die stang is nooit los te koop. Weet iemand of dit een specifieke reden heeft?
Is soms handig om een spreider te maken van je klem:

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

rbaidjoe schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:43:
[...]

Box ontkoppelen om de slang op te ruimen versus...?

Het staat je bij de Festool zuiger natuurlijk vrij om de box niet te ontkoppelen en de slang-opberg-oplossing van alle andere merken te gebruiken: geen. 8)7
Bij de andere merken (zoals de bosch) kan je de slang oprollen rond het apparaat, met de daarvoor bedoelde haken aan de buitenkant van de machine. Zo is het netjes opgerold en ligt het niet los op de grond, zonder dat je daarvoor moeilijk hoeft te doen met een klepje en het loskoppelen van de slang.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:58
Ik heb zowel die van Wolfcraft (iets grotere versie met uitval (bek lengte) van 10cm) als die van Bessey.

Die van Bessey zijn naar mijn idee wat meer solide, maar ik vind die van Wolfcraft iets handiger in gebruik.

Als je bij de Bessey de release knop gebruikt is de onderste bek meteen helemaal los en valt soms omlaag.
Terwijl bij de Wolfcraft je bij het klikken van de release knop de bekkens gewoon weer ietsjes uit elkaar gaan.
Dit vind ik wat makkelijker bij ontklemmen en weer opnieuw klemmen (bijv. omdat je de klem 10 cm verderop wil zetten op je werkstuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Ja dat is de functie van het loskoppelen en omdraaien, maar ik kan de klem er niet afhalen (misschien ivm mechanisme). Maar ik kan ook niet een langere stang kopen met koppelstuk en de kop daar op zetten om goedkoop een langere klem te hebben zodat je niet voor die enkele keer een lange (dure) klem hoeft te kopen. Ik zie niet in waarom dat niet kan, maar ben het voor een enkele klem nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:50

Tjark

DON'T PANIC

@6killer inderdaad, dan moet je kijken naar pijpklemmen: kan je zelf buizen op maat kiezen/fixen.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

6killer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:10:
[...]

Ja dat is de functie van het loskoppelen en omdraaien, maar ik kan de klem er niet afhalen (misschien ivm mechanisme). Maar ik kan ook niet een langere stang kopen met koppelstuk en de kop daar op zetten om goedkoop een langere klem te hebben zodat je niet voor die enkele keer een lange (dure) klem hoeft te kopen. Ik zie niet in waarom dat niet kan, maar ben het voor een enkele klem nog nooit tegengekomen.
Bij Bessey en Irwin klemmen kan je het deel waar normaal de kop aan zit aan elkaar "Koppelen" en zodoende dus een langere klem maken. Werkt niet heel goed, maar voor die ene keer kan het handig zijn.

(Ik zie dat Irwin daar ook koppelstukken voor verkoopt, voor de nieuwere serie quick clamps. Ik weet niet of die anders werken dan de oudere serie met draaiknopje)

Wat betreft de klemmen zelf. Ik vind de Irwin Heavy Duty quick clamps (oude type) erg prettig. De bessey klemmen zijn erg degelijk gebouwd, maar de plaatsing van de release vind ik minder prettig werken. Ik heb nog geen ervaring met de Irwin medium quick clamps, en ik zit nog te twijfelen met welke van de twee ik de verzameling zal uitbreiden.

[ Voor 26% gewijzigd door dragonhaertt op 24-11-2020 13:37 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:58
bij wolfcraft hebje deze dingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CL8kx7M7/41a-AEYPf-Vx-L-AC.jpg

kun je van 2 klemmen een lange maken...werkt best goed, laatst nog gebruikt voor een kast en een 60cm en 90cm klem mee aan elkaar gezet om zo een klem van circa 150cm te krijgen.

edit: ooh nee, ik had juist een van 90cm te weinig, dus om van 2 korteren naar iets van 90cm te komen (zie middelste klem, helaas slechte foto):

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fW2dwL4w/20201102-132340.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door breagor op 24-11-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Ja ik ken die koppelstukken van Wolfcraft maar dan heb je alsnog 2 klemmen nodig hebt om 1 lange te maken (en je 2 kopklemmen over houdt). En ik weet niet of Bessey/Irwin/etc daar weer in past.

In principe is het alleen een trekkracht dus met een stuk platstaal en 2 gaatjes is het misschien heel eenvoudig zelf te maken, ik ga eens meten en prutsen, mocht het heel makkelijk zijn en werken zal ik het hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:02

Ik ben erg benieuwd! 8)

[Afbeelding]
Thanks voor de impulsaankoop ;)

Zie alleen dat ik de versie zonder statief heb gekocht. Past ie op een standaard gorilla tripod statief? Die heb ik nog wel ergens liggen..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb een projectje bedacht om de kerstvakantie mee te beginnen. De laser die bij de Makita afkortzaag zit is waardeloos. Ik krijg het ding niet goed afgesteld (user error i guess) maar richting het einde van de zaagcapaciteit is de lijn ook zinloos zwak. DeWalt heeft het XPS systeem waar twee leds tegen weerszijden van het zaagblad schijnen en daarmee een 'perfecte' schaduwlijn maken die exact het blad vertegenwoordigd.

dus.. kruis.nl naar dit onderdeel en eens zien of ik dat in de makita gemcguiverd krijg... will keep you posted here, maar levertijd vooralsnog onbekend dus kan even duren.

[ Voor 28% gewijzigd door Pixeltje op 24-11-2020 14:00 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48
In de ene omschrijving staat dat het voor bosch past, maar als je dan doorklikt zie je dat niet meer staan. Wat is nu wijsheid?

Is dit een vervanger van de FSN rails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tarkin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:23:
In de ene omschrijving staat dat het voor bosch past, maar als je dan doorklikt zie je dat niet meer staan. Wat is nu wijsheid?

Dit lijkt meer gebaseerd op de Festool rail, maar dan zonder de aanslag. In principe passen apparaten die op de FSN rail passen (Bosch en Mafell) meestal ook op de Festool rail, als er bv. het rubber dat normaalgesproken over het kleine opstaande randje op de FSN rail valt ook verwijderd kan worden.

Ik zie zo gauw even niet wat het voordeel is van deze rails, buiten dan natuurlijk de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 10:10
Tarkin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:23:
[...]

Had je deze link bekeken? Daar staan de types benoemd waar de rail voor gebruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:44
Fraggert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Leuk, zou je wat fotos in het grote klustopic vd bouw willen zetten?

Ik ben vooral benieuwd hoe je dat hpl gaat bewerken, zoals het gat voor het freesje en de sleuven voor de t-tracks.

Ik wil ook een freestafel maken maar kijk wat op tegen aan de slag gaan met HPL :o
Hij is zo goed als af. ik heb hem hier gepost:
Sjoerd-b in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
barry86 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:49:
[...]

Ze bieden nieuwe, verbeterde modellen aan, maar de accu platform is tot nu toe hetzelfde.
Ik heb zelfs nog een 16v batterij van Parkside en die past ook gewoon op de 20v apparaten. Ook de 20V batterijen kan ik gewoon opladen met die 16v lader. Ik weet niet zeker of dit wel de bedoeling is maar het werkt prima.

[ Voor 1% gewijzigd door webber87 op 24-11-2020 17:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:11

MLLL

Palm Treo 650

henkie196 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:40:
[...]

Huh, was me niet eerder opgevallen dat die unifixplaat extra dingen had voor de slang en het snoer. Ik heb de versie die ook zo'n systainer aansluiting heeft bovenop (vergelijk deze zonder, en deze met), en die unifix adapter leek me dus geen toegevoegde waarde te hebben, maar heeft dat dus wel.

Bedacht me net ook dat ik de slang op een soortgelijke manier rond de stofzuiger zou kunnen wikkelen. Die bovenkant die ik heb (met systainer aansluiting) heeft een beetje overhang, en er zaten ook wat van die klittenband straps bij, die ik zou kunnen gebruiken om de slang vast te maken aan die overhang. Nooit eerder kunnen bedenken waarom die klittenband straps erbij zaten, maar zou zo maar kunnen dat ze juist bedoeld zijn om de slang zo vast te zetten. :+
Motorgedeelte van de het opvangbak/reservoir af en je rolt de slang zo in het reservoir. Zo doe ik het altijd.
Ik heb wel 2 slangen een hele lange en de normale, de lange slang past niet in de opvangbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Heel mooi Sjoerd, waar koop je de items zoals de t-tracks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
checkdiz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:32:
[...]

Heel mooi Sjoerd, waar koop je de items zoals de t-tracks?
T-tracks en inlegplaat van Baptist
Electronica en featherboards van Aliexpres.
Trespa van Hornbach
De rest had ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Laatst online: 13:55

anc

Hi! Ik ga me dan toch maar wagen aan een hulp oproep aan jullie, want ik kom er niet uit.

Ik ben een klusser thuis die z'n hand niet omdraait voor een klusje, of dat nu iets is als het ophangen van een tv of het monteren van kasten naar het repareren van apparatuur of zelf een meubel restaureren.

Al jaren ( 20? :-) ) heb ik een bij elkaar geraapt zooitje gereedschap en probeer daar nu eens goed orde in te krijgen. Wel bewust machines van bosch blauw elektrisch zodat dezelfde accu gebruikt kan worden. En ooit een bit/boor set van bosch groen erbij gehaald. Echter begint die bitboor set echt op te raken.

En naast dit mis ik een aantal dingen:

Ratel schroevendraaier
  • Bitset kort en lang (je hebt af en toe van die schroeven die diep verzonken zitten en als je dan net niet erbij kan met je bitje pak je de schroevendraaier erbij en ook zo handig, daar heb je dan net niet de juiste kop op zitten)
  • Inbus set (ik heb zo'n in elkaar vouwbare ding, elke keer bij gebruik is het onhandig/doet het zeer/valt uit te losjes uit elkaar gewoon grrr)
  • Torx set
Om dit op te lossen dacht ik aan deze set:
Wera Kraftform Kompakt 60 RA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDQCEA5MW_4QB9D4SosajsxZfvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfSrExPJeIepre7o1iV3uUDx.jpg?f=fotoalbum_large
De VDE set
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guWGMiEOaKKfFDGOW7iITr2UEa0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4n37jKEqiiQ5Ape2bxaAnwOD.jpg?f=user_large
Inbussleutelset 950 spkt/9 sm nsb multicolor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRV9nDLZQQvbaffJNOL3LU4pt6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcHdw4xPrykrMmegecFfdWnn.jpg?f=fotoalbum_large
Torx sleutelset BO spktl/9 multicolor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bGh15qxa9BASY11MkYLfsYJWfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EQQCNtMxbbgmsCBY3KDdiXjs.jpg?f=user_large

Waarbij ik alleen de kleine bitjes mis en wellicht die VDE wat overkill is.

Dus een alternatief is die 816RA Wera los te kopen en dan een bitset erbij zoals die bij Wera te krijgen zijn of een eerder hier in dit topic aanbevolen de Milwauk shockwave echter die hebben weer niet die echt lange bitjes zoals in de Wera KraftForm Kompakt 60 RA set zit. En die die lange kan ik weer niet los bij Wera vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYKJA7_GFj5k8lOctVa7jMMXc78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oh51kwTxVTUQaLWVT9IuAfjJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cAnUYjB3xux9APzkeyx3UmA3mw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gAzDsikJnSdldxTy4dY2YrE2.jpg?f=user_large

En dan denk ik ook weer, als ik die 816RA los koop, wellicht zijn er dan nog andere ratelschroevendraaiers die los een goed alternatief zijn?

Mooiste zou eigenlijk zijn een set die de bit en ratel bij elkaar dekken.
Ik denk dat ik vast niet de eerste ben die hier tegenaan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

anc schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:54:
Hi! Ik ga me dan toch maar wagen aan een hulp oproep aan jullie, want ik kom er niet uit.

Ik ben een klusser thuis die z'n hand niet omdraait voor een klusje, of dat nu iets is als het ophangen van een tv of het monteren van kasten naar het repareren van apparatuur of zelf een meubel restaureren.

Al jaren ( 20? :-) ) heb ik een bij elkaar geraapt zooitje gereedschap en probeer daar nu eens goed orde in te krijgen. Wel bewust machines van bosch blauw elektrisch zodat dezelfde accu gebruikt kan worden. En ooit een bit/boor set van bosch groen erbij gehaald. Echter begint die bitboor set echt op te raken.

Ratel schroevendraaier
  • Bitset kort en lang (je hebt af en toe van die schroeven die diep verzonken zitten en als je dan net niet erbij kan met je bitje pak je de schroevendraaier erbij en ook zo handig, daar heb je dan net niet de juiste kop op zitten)
  • Inbus set (ik heb zo'n in elkaar vouwbare ding, elke keer bij gebruik is het onhandig/doet het zeer/valt uit te losjes uit elkaar gewoon grrr)
  • Torx set
[Afbeelding]
De VDE set
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dus een alternatief is die 816RA Wera los te kopen en dan een bitset erbij zoals die bij Wera te krijgen zijn of een eerder hier in dit topic aanbevolen de Milwauk shockwave echter die hebben weer niet die echt lange bitjes zoals in de Wera KraftForm Kompakt 60 RA set zit. En die die lange kan ik weer niet los bij Wera vinden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan denk ik ook weer, als ik die 816RA los koop, wellicht zijn er dan nog andere ratelschroevendraaiers die los een goed alternatief zijn?

Ik vind het nogal een overkill set zo eerlijk gezecht.
Ik gebruik mijn spul professioneel en heb een losse set VDE schroevendraaiers en een klein 1/4 ratel setje. Daar dek je ongeveer alles al mee met wat losse bitjes.
Die eerste set staat wel op mijn short-list als ik eerlijk ben, maar das vooral vanwege dat Kraftform.
Die twee sets inbus is sowieso best overkill, die tweede set zou ik zelf laten voor wat het is en liever het bitje kopen wat een keer nodig is.

Maar goed, toolporn is leuk, geld moet rollen etc.
Mooi ophangsysteem voor maken boven je werkbank, of in een nette gereedschapstas opbergen en je bent heel blij!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
RZor schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:07:
[...]

Ik vind het nogal een overkill set zo eerlijk gezecht.
Ik gebruik mijn spul professioneel en heb een losse set VDE schroevendraaiers en een klein 1/4 ratel setje. Daar dek je ongeveer alles al mee met wat losse bitjes.
Die eerste set staat wel op mijn short-list als ik eerlijk ben, maar das vooral vanwege dat Kraftform.
Die twee sets inbus is sowieso best overkill, die tweede set zou ik zelf laten voor wat het is en liever het bitje kopen wat een keer nodig is.

Maar goed, toolporn is leuk, geld moet rollen etc.
Mooi ophangsysteem voor maken boven je werkbank, of in een nette gereedschapstas opbergen en je bent heel blij!
Hij showt inbus + torx set, niet 2x inbus. Geen overbodige luxe ;)

Wat betreft VDE kan je ook af met een paar losse gebruikelijke maat schroevendraaiers af i.p.v. dit duurdere setje.

Als je geen gewone schroevendraaiers hebt, zijn de lange schacht bits haast een must have zou ik zeggen, dan is dat setje met ratelschroevendraaier wel mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Ratel schroevendraaier
  • Torx set
[Afbeelding]
De VDE set
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou zelf die L-sleutels laten voor wat ze zijn, en een bitratel erbij halen. Kun je dezelfde bits daarin gebruiken als in de schroevendraaier, lekker makkelijk. Werkt ook een stuk makkelijker dan zo'n L-sleutel iedere keer steken, draaien, steken, draaien. Gebruik zelf vrijwel altijd de bitratel, heb eigenlijk alleen de L-sleutels laatst een keer nodig gehad, voor wat spul dat heel dicht op de muur met een inbus schroefje (parallel aan de muur) vast moest komen. Zou ook wel hebben gekund met een lange bit met zo'n ronde kop voor inbus, maar die heb ik niet.

Zelf heb ik een voorkeur voor deze ratelschroevendraaier. Als ik zo kijk heeft die als voordeel dat de adapter smaller is, zodat die minder gauw in de weg zal zitten. Of eentje met een lange bithouder, heb je die lange bits minder vaak nodig. Maar goed, deze zijn natuurlijk wel schreeuwend duur, en als je liever de Wera grip hebt, moet je daar vooral voor gaan.

Verder een complete bitset, zou ik eerder voor Wera dan Milwaukee gaan, dan weet je tenminste zeker dat je kwalitatief goed spul hebt.

VDE kan wel handig zijn, alhoewel het altijd beter is om gewoon eerst te zorgen dat je geen stroom op het circuit hebt staan. Als je het de afgelopen 20 jaar niet nodig hebt gehad, heb je het nu waarschijnlijk ook niet nodig, maar het kan soms fijn zijn als je iets VDE hebt.

Je zou overigens ook kunnen kijken naar een wisselklingenset ipv een bitset, als je niet een berg aan losse schroevendraaiers wilt hebben rond slingeren, maar wel regelmatig tegen de noodzaak voor lange bits aan loopt (waar de bithouder in de weg zou zitten, anders). Ik vind het persoonlijk wel handig om mee te nemen, gewoon voor het geval dat.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 25-11-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Ik weet eigenlijk niet zoveel over bouwstofzuigers, maar ik merk met wat zaagwerk dat het toch wel fijn is om een krachtigere stofzuiger te hebben dan de Hetty.

Maar waar moet ik op letten?
Ik zie overal nat en droogzuigers, nou nat heb ik al niet nodig, dus ik hoef al niet naar tankinhoud te kijken?
Werken deze stofzuigers gewoon met stofzuigerzakken?
Is dan het enige waar ik op moet letten het vermogen? (hoe meer hoe krachtiger)

Ik merk vooral bij de zaagtafel dat de Hetty stofzuiger duidelijk tekort komt, ik probeer via onderen af te zuigen, maar dan vliegt er nog genoeg weg van de zaagtafel. Is het voldoende om een dubbele krachtigere bouwstofzuiger langs onderen te laten afzuigen? (Hetty is 600W)
Of moet je eigenlijk ook langs boven nog afzuigen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Wat een snelle reacties!
Wera of PS Swiss, ik heb geen idee qua comfort omdat ik beide niet heb. Op de looks lijkt mij die PS Swiss fijner werken, maar dan heb ik geen complete bit set erbij.
Geld moet rollen, maar het moet ook leuk blijven. Echter ben ik wel van mening dat 20 of 40 euro eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt als je er 20 jaar gebruik van maakt.

Een bitratel! Ja goed idee, weg met die lsleutels en de set compleet maken met een schroevendraai ratel en bitratel. Nu nog in 1 set. praktisch bij elkaar / compact etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26
Martinusz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:37:
Ik weet eigenlijk niet zoveel over bouwstofzuigers, maar ik merk met wat zaagwerk dat het toch wel fijn is om een krachtigere stofzuiger te hebben dan de Hetty.

Ik zie overal nat en droogzuigers, nou nat heb ik al niet nodig, dus ik hoef al niet naar tankinhoud te kijken?

Ik merk vooral bij de zaagtafel dat de Hetty stofzuiger duidelijk tekort komt, ik probeer via onderen af te zuigen, maar dan vliegt er nog genoeg weg van de zaagtafel. Is het voldoende om een dubbele krachtigere bouwstofzuiger langs onderen te laten afzuigen? (Hetty is 600W)
Vermogen zegt niet alles bij stofzuigers, maar Hetty zal niet fantastisch geschikte filters hebben.

Sommige stofzuigers, zoals de mijne (Festool CTL 26) heeft zakken, maar bijvoorbeeld de welbekende gele Kärcher heeft 't niet, waardoor de filters sneller verstopt raken.

Je budget is btw nog wel relevante factor, hoeveel wil je er aan kwijt?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Martinusz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:37:

Afhankelijk van je werkzaamheden en hoeveel je geeft om je gezondheid kan je kijken naar de stofklasse (L is gangbaar, M is stukje beter met vaak automatische filterreiniging etc, H is voor de industrie).

Tankinhoud is wel degelijk belangrijk, als je 5 liter inhoud hebt, gaat er dus ook een stofzak van maar max 5 liter in, die zit direct vol :9 Als je nat zou zuigen, moet je de stofzak (en soms het filter) uit de stofzuiger halen. Ik gebruik het ook nooit, maar mocht er ooit eens een lekkage zijn bijvoorbeeld, kan ik me voorstellen dat het erg handig is om de optie te hebben. Bij de meeste bouwstofzuigers krijg je de optie er gewoon gratis bij omdat het kan met het design van de stofzuigers.

Vermogen zegt niet alles, hoe meer onderdruk, hoe beter de zuigkracht. Met vervuilde filters et cetera neemt de zuigkracht weer af. Een super goedkope, slechte stofzuiger met slechte / geen stofzakken en hoge onderdruk, heeft het filter na 2 seconden dicht zitten en zuigt alsnog niet. Gebruik van goede zakken of (semi / auto / handmatige) filter reiniging kan daarbij dus enorm helpen, uiteraard afhankelijk van je werkzaamheden.

Een zaagtafel is trouwens per definitie ellende met stof, dat voorkom je eigenlijk niet echt tenzij je naar de dure industriëlere zaagtafels gaat. Van onder + boven afzuigen helpt wel, maar stofvrij gaat het nooit worden waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
anc schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:51:
Wat een snelle reacties!
Wera of PS Swiss, ik heb geen idee qua comfort omdat ik beide niet heb. Op de looks lijkt mij die PS Swiss fijner werken, maar dan heb ik geen complete bit set erbij.
Geld moet rollen, maar het moet ook leuk blijven. Echter ben ik wel van mening dat 20 of 40 euro eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt als je er 20 jaar gebruik van maakt.

Een bitratel! Ja goed idee, weg met die lsleutels en de set compleet maken met een schroevendraai ratel en bitratel. Nu nog in 1 set. praktisch bij elkaar / compact etc.
PB Swiss O+
Stiekem baal ik er van dat ik geen PB Swiss schroevendraaiers heb gekocht i.p.v. Wera. Niet dat Wera slecht is, maar de swissgrip is gewoon zo fijn!

Die hebben overigens wel complete bit sets hoor, je kijkt wellicht op de verkeerde plek? https://www.pb.swisstools...roevendraaiers/rol-etuis/
https://www.pb.swisstools...-klingen/bits-en-bitsets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
anc schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:51:
Wat een snelle reacties!

Ik zou het niet in één set bij elkaar zoeken, eerlijk gezegd. Wera heeft wel sets als deze, dat in principe korte bits, bitratel, en gewone bithouder heeft, maar die bithouder is te klein om echt nuttig te zijn behalve voor formaat PH0 schroeven, zeg maar. Het rateltje is ok, maar ook wat aan de kleine kant als je een grotere maat flink moet aandraaien.

Ik zou kijken voor een losse ratelschroevendraaier, een losse bitratel, en dan een bitset. Misschien kun je lange en korte bits in een set samen vinden, altijd even controleren of daar je meest gebruikte maten ook inzitten. Anders gewoon losse sets voor lange en korte bits.
Twijfels schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:52:
Afhankelijk van je werkzaamheden en hoeveel je geeft om je gezondheid kan je kijken naar de stofklasse (L is gangbaar, M is stukje beter met vaak automatische filterreiniging etc, H is voor de industrie).

Tankinhoud is wel degelijk belangrijk, als je 5 liter inhoud hebt, gaat er dus ook een stofzak van maar max 5 liter in, die zit direct vol :9 Als je nat zou zuigen, moet je de stofzak (en soms het filter) uit de stofzuiger halen. Ik gebruik het ook nooit, maar mocht er ooit eens een lekkage zijn bijvoorbeeld, kan ik me voorstellen dat het erg handig is om de optie te hebben. Bij de meeste bouwstofzuigers krijg je de optie er gewoon gratis bij omdat het kan met het design van de stofzuigers.

Vermogen zegt niet alles, hoe meer onderdruk, hoe beter de zuigkracht. Met vervuilde filters et cetera neemt de zuigkracht weer af. Een super goedkope, slechte stofzuiger met slechte / geen stofzakken en hoge onderdruk, heeft het filter na 2 seconden dicht zitten en zuigt alsnog niet. Gebruik van goede zakken of (semi / auto / handmatige) filter reiniging kan daarbij dus enorm helpen, uiteraard afhankelijk van je werkzaamheden.

Een zaagtafel is trouwens per definitie ellende met stof, dat voorkom je eigenlijk niet echt tenzij je naar de dure industriëlere zaagtafels gaat. Van onder + boven afzuigen helpt wel, maar stofvrij gaat het nooit worden waarschijnlijk.
Helemaal eens met wat je hier zegt. Vermogen zegt alleen iets over hoeveel vermogen de stofzuiger aftapt, onderdruk zegt iets over hoe efficient de stofzuiger met dat vermogen om gaat.

Qua M en L klasse is het soms niet veel meer dan dat de stofzuiger een geluidje maakt als het filter vol zit, volgens mij hebben bv. de Bosch GAS 35 L en M of de Starmix 1635 L en M voor de rest dezelfde hardware. Maar dan heb je wel de betere L-klasse stofzuigers te pakken.

Een goede bouwstofzuiger is duur, maar ik gebruik het bij boren, zagen, schuren, en slijpen. Is waarschijnlijk m'n meest gebruikte elektrische tool, na de accu schroefmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
simon schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:52:
[...]

Vermogen zegt niet alles bij stofzuigers, maar Hetty zal niet fantastisch geschikte filters hebben.

Sommige stofzuigers, zoals de mijne (Festool CTL 26) heeft zakken, maar bijvoorbeeld de welbekende gele Kärcher heeft 't niet, waardoor de filters sneller verstopt raken.

Je budget is btw nog wel relevante factor, hoeveel wil je er aan kwijt?
Er zit in de Hetty wel een filter, al begrijp ik nooit zo goed hoe dat werkt, de stofzuigerzak zit direct op de slang, de filter zit daarboven tussen zak en motor, filter beschermd de motor tegen kleine stofdeeltjes die door de zak komen? Is dat hetzelfde bij de bouwstofzuiger?

Budget, tja eigenlijk niet te veel :X het is hobbymatig en toevallig nu dat ik wat meer zaag en met de bovenfrees aan de gang ben. voornamelijk met mdf en wat vuren hout.
Twijfels schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:52:
[...]

Ja oke tankinhoud bepaald natuurlijk ook je stofzak, maar ik hoef niet te kijken naar 20+ liter denk ik dan :)
Het is voornamelijk bovenfrees op mdf/vurenhout en of zagen met de zaagtafel van mdf/vurenhout tot nu toe.

Zaagtafel doe ik nu buiten, maarja dan nog moet ik de omgeving nog wat schoonmaken met of een stofzuiger of met bezem en blik. Ik kan mij voorstellen dat de bouwstofzuiger sowieso beter is voor al het zaagsel, ik wil natuurlijk niet de gewone stofzuiger slopen :P

Ik dacht misschien is deze al beter dan de gewone stofzuiger. Maar als de wat goedkopere weinig nut hebben? Is het dan zonde van het geld?
Ik kan hier ook geen klasse bij vinden qua filtering, zie alleen HEPA filter...

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 25-11-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

80000

mrox

Ratel schroevendraaier
  • Torx set
[Afbeelding]
De VDE set
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat betreft milwaukee lange bits, (ik ben ook voor lange bits) ze zijn er maar los te koop. Ik heb een aantal 9cm los gekocht (zie mastertools.nl, bv hier ), aangezien mijn wera 9cm staal na 12 jaar niet meer pakten, maar ik vind ze minder grijpen dan wera gold of impaktor bits maar niet ten opzichte van wera staal.

Ik heb deze Wera kraftform 100
  • L set inbus
  • verschillende 5 cm bits
Handvat is te klein, maar je kan een grote losse bithouder erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Nu er toch weer over bouwstofzuigers wordt gesproken, ik mis op mijn Makita vc2512l steeds meer de mogelijkheid om er een mbox op te zetten.
Heb al flink lopen zoeken maar ik kan geen adapters vinden en ben bang dat die niet bestaan..
Heeft iemand een oplossing of moet ik zelf iets gaan knutselen? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Martinusz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:19:
[...]

Er zit in de Hetty wel een filter, al begrijp ik nooit zo goed hoe dat werkt, de stofzuigerzak zit direct op de slang, de filter zit daarboven tussen zak en motor, filter beschermd de motor tegen kleine stofdeeltjes die door de zak komen? Is dat hetzelfde bij de bouwstofzuiger?

Budget, tja eigenlijk niet te veel :X het is hobbymatig en toevallig nu dat ik wat meer zaag en met de bovenfrees aan de gang ben. voornamelijk met mdf en wat vuren hout.

[...]

Ja oke tankinhoud bepaald natuurlijk ook je stofzak, maar ik hoef niet te kijken naar 20+ liter denk ik dan :)
Het is voornamelijk bovenfrees op mdf/vurenhout en of zagen met de zaagtafel van mdf/vurenhout tot nu toe.

Zaagtafel doe ik nu buiten, maarja dan nog moet ik de omgeving nog wat schoonmaken met of een stofzuiger of met bezem en blik. Ik kan mij voorstellen dat de bouwstofzuiger sowieso beter is voor al het zaagsel, ik wil natuurlijk niet de gewone stofzuiger slopen :P

Ik dacht misschien is deze al beter dan de gewone stofzuiger. Maar als de wat goedkopere weinig nut hebben? Is het dan zonde van het geld?
Ik kan hier ook geen klasse bij vinden qua filtering, zie alleen HEPA filter...
Juist met gebruik van een bovenfrees zit een stofzak erg snel vol, een mini stofzak is dan vervelend hoor. Zou toch kijken naar de 25 of 35 liter stofzuigers, zijn ook de veel verkochte modellen over het algemeen.

Tja, voor €70, ik zou er niks van verwachten, je hebt ook niet de optie om er degelijke fleece stofzakken in te doen waarschijnlijk (mocht je eens met betonstof moeten werken is dat echt een verademing). De Makita VC2512L is een veel gebruikte stofzuiger, voor het geld denk ik snel de beste koop. Persoonlijk geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
michielh3 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:44:
Nu er toch weer over bouwstofzuigers wordt gesproken, ik mis op mijn Makita vc2512l steeds meer de mogelijkheid om er een mbox op te zetten.
Heb al flink lopen zoeken maar ik kan geen adapters vinden en ben bang dat die niet bestaan..
Heeft iemand een oplossing of moet ik zelf iets gaan knutselen? 7(8)7
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Y4gL2899yJ2/550x370.jpg
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Twijfels schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:46:
[...]

Juist met gebruik van een bovenfrees zit een stofzak erg snel vol, een mini stofzak is dan vervelend hoor. Zou toch kijken naar de 25 of 35 liter stofzuigers, zijn ook de veel verkochte modellen over het algemeen.
ja 20 of 30 liter lijkt mij meer dan prima.
Tja, voor €70, ik zou er niks van verwachten, je hebt ook niet de optie om er degelijke fleece stofzakken in te doen waarschijnlijk (mocht je eens met betonstof moeten werken is dat echt een verademing). De Makita VC2512L is een veel gebruikte stofzuiger, voor het geld denk ik snel de beste koop. Persoonlijk geen ervaring mee.
Waarom zou een fleecezak er niet in passen? Neem aan dat een stofzak van x liter of dat nu plastic,papier of fleece is gewoon past?

Die Makita is op zich nog redelijk geprijsd, echter lees ik daar dan weer:
Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf en bovenfrees.
Daar zullen de goedkopere natuurlijk ook last van hebben verwacht ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
De slang is inderdaad niet antistatisch, in de praktijk merk je daar echter weinig van. Ja na veeeel/langdurig zaagsel opzuigen kan je een schokje voelen als je de slang aanraakt, maar erger heb ik nog niet meegemaakt om eerlijk te zijn.

Het is een prima machine!

Ik merk bij de mijne dat de bovenkap naast de aan/uit schakelaar wat warm wordt als ik hem aangesloten laat staan met de volgstand aan en een apparaat in het stopcontact. (beide dus niet ingeschakeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Lees her en der over (fleece) stofzakken met rits, en ik zou deze ook graag in m'n vc2512l willen gaan gebruiken. Is het een kwestie van een goeie zak kopen en daar zelf een rits in zetten?
Lijkt me dat het wel een stevige zak moet zijn wil deze in goede conditie blijven na veelvuldig uithalen/legen/schoonblazen/terugstoppen. De meeste zakken die ik nu gebruik scheuren erg snel bij de aansluitig, of de rubberen randjes in de opening sluiten uberhaupt niet netjes aan op de pijp.
Iemand een goeie tip? Bijv. deze zakken aanpassen:
https://www.toolnation.nl...-inhoud-5-stuks-nbsp.html
https://www.burghouwt.nl/...v-vc2510l-vc2512-vc3011l/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

even neergeplempt vanuit het gereedschapkortingentopic vanwege offtopic
CurlyMo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:11:
[...]

Wat is dan weer het verschil tussen een paneelzaag en een zaagtafel?
mja, die definities liggen eigenlijk niet vast maar...........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n8jABFxvzK4oD-71d_PMwNeub4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yfPOaxnw7M40nbCdvP2vxIPk.jpg?f=user_large

@timpy007 een zaagtafel is een kleine uitvoering, maar er zijn ook zat "bouwplaat"s-tafelzagen die niet echt precies en nauwkeurig werken waardoor ze niet nauwkeurig genoeg zijn voor het "fijne werk" zoals je stelde. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Fraggert op 25-11-2020 11:42 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:10
Ik moet een cadeautje uitzoeken voor de kerst en wil graag een goede set schroevendraaiers.

Wat kunnen jullie aanraden m.b.t. de volgende opties:
- Wera 6 losse schroevendraaierset €24,41
- Wera Kompact schroevendraaierset met 6 opzetstukken €27,90

Of in 1x goed doen met één van de uitgebreidere set.

- Wera Kompakt €45,79
- Wera Kompakt RVS €54,55
- Wera Kompakt met ratelfunctie €55,15

Ik heb al losse stiftsleutels en t-handles voor de (meestgebruikte) inbus- en torx sleutels, dus eigenlijk voegen die laatste niet zoveel toe. Mijn veelgebruikte handgereedschap past allemaal in één gereedschapskist en het is niet erg handig als daar 12 losse schroevendraaiers in komen te liggen. Een etui is wat dat betreft iets handiger.

Het Kerst-budget is ongeveer €50-60, dus als ik het bij de bovenste 2 hou mag ik nog een leuk cadeautje daarnaast uitzoeken. Wiha is bijna 2x zo duur. Iemand tips over van die verwisselbare schroevendraaiers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Sjoerd-b schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:40:
[...]

T-tracks en inlegplaat van Baptist
Electronica en featherboards van Aliexpres.
Trespa van Hornbach
De rest had ik nog liggen.
Hoe beviel de verwerking van de Trespa? Was dit een beetje te doen? Is je bitje nu op? Heb zelf merendeel van de materialen al liggen en wil in feite hetzelfde maken, maar nog geen tijd voor gehad en nog geen blad gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:15:
Ik moet een cadeautje uitzoeken voor de kerst en wil graag een goede set schroevendraaiers.

Wat kunnen jullie aanraden m.b.t. de volgende opties:
- Wera 6 losse schroevendraaierset €24,41
- Wera Kompact schroevendraaierset met 6 opzetstukken €27,90

Of in 1x goed doen met één van de uitgebreidere set.

- Wera Kompakt €45,79
- Wera Kompakt RVS €54,55
- Wera Kompakt met ratelfunctie €55,15

Ik heb al losse stiftsleutels en t-handles voor de (meestgebruikte) inbus- en torx sleutels, dus eigenlijk voegen die laatste niet zoveel toe. Mijn veelgebruikte handgereedschap past allemaal in één gereedschapskist en het is niet erg handig als daar 12 losse schroevendraaiers in komen te liggen. Een etui is wat dat betreft iets handiger.

Het Kerst-budget is ongeveer €50-60, dus als ik het bij de bovenste 2 hou mag ik nog een leuk cadeautje daarnaast uitzoeken. Wiha is bijna 2x zo duur. Iemand tips over van die verwisselbare schroevendraaiers?
Op zich is een (ratel)bithouder met een set bits het makkelijkst om mee te nemen, en het meest veelzijdig. Hooguit kan het handig zijn om een tweede handvat erbij te nemen, maar is ook makkelijk later bij te kopen. Losse schroevendraaiers is handig als je een vaste klusplek hebt waar je de boel aan de muur kan hangen (of in gereedschapskar kwijt kan).

RVS zou ik alleen nemen als je er specifiek een doel voor hebt, om RVS schroeven mee vast te draaien, bv. Want over het algemeen is RVS zachter dan veel andere staalsoorten, en de bits zullen dus ook sneller slijten.

Net zoals eerdere adviezen voor @anc vandaag, kun je ook naar verschillende bithouders met losse bitsets kijken, maar je hebt hier al een mooie keuze zelf gevonden als je het in een etui wilt hebben.

Qua alternatieven, dit vind ik persoonlijk wel een mooie en compacte oplossing. Qua inhoud kan je alleen dan beter een los etui, handvat, en dan de gewenste klingen (PB215) kopen, want ik ben zelf niet kapot van de combinaties die ze aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
sheane schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:23:
[...]

Hoe beviel de verwerking van de Trespa? Was dit een beetje te doen? Is je bitje nu op? Heb zelf merendeel van de materialen al liggen en wil in feite hetzelfde maken, maar nog geen tijd voor gehad en nog geen blad gehaald.
Viel me alleszins mee, zolang je nieuwe/scherpe freesjes of zaagbladen gebruikt gaat het goed.
Heb de laatste bewerking met een oud kopieer freesje gedaan, dat ging wat moeilijk. Maar zelfs dat lukte nog aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ps4mm schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:14:
Lees her en der over (fleece) stofzakken met rits, en ik zou deze ook graag in m'n vc2512l willen gaan gebruiken. Is het een kwestie van een goeie zak kopen en daar zelf een rits in zetten?
Lijkt me dat het wel een stevige zak moet zijn wil deze in goede conditie blijven na veelvuldig uithalen/legen/schoonblazen/terugstoppen. De meeste zakken die ik nu gebruik scheuren erg snel bij de aansluitig, of de rubberen randjes in de opening sluiten uberhaupt niet netjes aan op de pijp.
Iemand een goeie tip? Bijv. deze zakken aanpassen:
https://www.toolnation.nl...-inhoud-5-stuks-nbsp.html
https://www.burghouwt.nl/...v-vc2510l-vc2512-vc3011l/
Er zullen mensen bij zweren, voor mij is het een gevalletje penny wise pound foolish.. Kan me niet voorstellen dat je dan niet meer stof gaat uitstoten dan bij een nieuwe zak. Meer stof uitstoten is slecht voor je gezondheid en je had juist een stofzuiger omdat 't goed is voor je gezondheid. Zo duur zijn die zakken nu ook weer niet.

Ik heb op mijn badkamerverbouwing denk ik 5 zakken gebruikt. Die 15€ zie ik niet terug in de kostprijs van de badkamer 🤣

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:02
Ben op zoek naar n compressor. Klein, redelijk krachtig en stil, dat zijn de eisen.

Mijn oog is gevallen op deze 2 stuks, volgens mij allebei eens getipt in dit topic:

https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor
€149,99

https://www.gereedschapce...bar-5l-33l-m-afn0028.html
€228,95

Welke raden jullie aan? De goedkopere is 6kg zwaarder (voor mij niet echt een super nadeel) en heeft meer luchtopbrengst. Geluidsniveau is gelijk volgens mij. Waarom zou ik toch de duurdere moeten nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
DCNY schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:45:
Ben op zoek naar n compressor. Klein, redelijk krachtig en stil, dat zijn de eisen.

Mijn oog is gevallen op deze 2 stuks, volgens mij allebei eens getipt in dit topic:

€149,99

€228,95

Welke raden jullie aan? De goedkopere is 6kg zwaarder (voor mij niet echt een super nadeel) en heeft meer luchtopbrengst. Geluidsniveau is gelijk volgens mij. Waarom zou ik toch de duurdere moeten nemen?
Voor de prijs van die duurdere zou ik eerder (zonder alle specs uitgeplozen te hebben) deze nemen.
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Heb deze zelf, en bevalt super goed.
5 liter tank inhoud lijkt me veel te weinig.

EDIT: Je goedkopere heeft dezelfde motor als die ik link.
Dus zou lekker die goedkopere nemen, tenzij je meer tankinhoud wil.
Maar zou zeker die duurdere uit jouw post niet nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 25-11-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@anc Zie toevallig dat je net dezelfde vraag als ik gesteld hebt m.b.t. de aanschaf van een aantal schroevendraaiers/ratel. Zelf heb ik onlangs deze bitset doppenset met een 1/4" aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/714y3ocEp7L._AC_SL1000_.jpg

Vrij volledig, maar er zijn nog wel een aantal situaties waarin een ratel net niet lekker werkt en je beter L-sleutels gebruiken kunt, of waar L-sleutels niet lekker werken en je beter een rechte schroevendraaier gebruiken kunt (bijv. bij het monteren van een stuurpen op een fiets waar kabels voorlangs steken). Vaak kun je dat al wel oplossen door een verlengstuk te gebruiken, tenzij het een krappe ruimte is en de bithouder te dik is.

Die stiftsleutels van Wera gebruik ik inmiddels al zo'n 5 jaar naar alle tevredenheid. Voor €20,59 ben je een dief van je eigen portemonnee als je ze niet koopt. Zodra je naar de uitgebreidere setjes gaat kijken zit er wel de nodige overlap in schroevendraaiers/stiftsleutels/T-handles en ratels. De 1/4" bitjes passen weer niet op de Kraftform Kompakt, als je al goede korte bitjes hebt ben je weer beter af met een lange bithouder etc. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren en zo blijf je bezig ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:04:
@anc Zie toevallig dat je net dezelfde vraag als ik gesteld hebt m.b.t. de aanschaf van een aantal schroevendraaiers/ratel. Zelf heb ik onlangs deze bitset met een 1/4" aangeschaft:

[Afbeelding]

Vrij volledig, maar er zijn nog wel een aantal situaties waarin een ratel net niet lekker werkt en je beter L-sleutels gebruiken kunt, of waar L-sleutels niet lekker werken en je beter een rechte schroevendraaier gebruiken kunt (bijv. bij het monteren van een stuurpen op een fiets waar kabels voorlangs steken). Vaak kun je dat al wel oplossen door een verlengstuk te gebruiken, tenzij het een krappe ruimte is en de bithouder te dik is.

Die stiftsleutels van Wera gebruik ik inmiddels al zo'n 5 jaar naar alle tevredenheid. Voor €20,59 ben je een dief van je eigen portemonnee als je ze niet koopt. Zodra je naar de uitgebreidere setjes gaat kijken zit er wel de nodige overlap in schroevendraaiers/stiftsleutels/T-handles en ratels. De 1/4" bitjes passen weer niet op de Kraftform Kompakt, als je al goede korte bitjes hebt ben je weer beter af met een lange bithouder etc. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren en zo blijf je bezig ;).
Dat is doppenset, niet een bitset ;)

Heeft zeker ook een plaats, maar is ook niet zo goed in wat moeilijker bereikbare plekken te komen dan een bitratel of ratelschroevendraaier een selectie aan bits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anc

anc

@Ypuh Dat setje heb ik inderdaad direct aangeschaft. Toch voor die momenten dat het even handig is. Voor 20 euro kan je daar geen buil aan vallen.

Ik heb mijn oog nu laten vallen op de ratel van pb swiss. En ben nog steeds aan het zoeken naar deze set maar dan onder de 100 euro :-)
Dus van een ander merk.
Of een combi van een bitset lang en een reeks korte. Mits wel in een case of mapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
anc schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:20:
@Ypuh Dat setje heb ik inderdaad direct aangeschaft. Toch voor die momenten dat het even handig is. Voor 20 euro kan je daar geen buil aan vallen.

Ik heb mijn oog nu laten vallen op de ratel van pb swiss. En ben nog steeds aan het zoeken naar deze set maar dan onder de 100 euro :-)
Dus van een ander merk.
Of een combi van een bitset lang en een reeks korte. Mits wel in een case of mapje.
Dat bitsetje van PB zitten erg veel dubbelingen in, als je ze los koopt kom je wel onder de €100 uit, blijft overigens veel geld hoor. Ik gebruik zelf ook bitjes van PB en ze tonen eigenlijk nog steeds geen echte slijtage na duizenden schroeven. Ben er, afgezien van de prijs, zéér tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@anc Die L-sleutels zijn nog steeds mijn go-to gereedschap. Moet wel toegeven dat je een beetje op moet passen met de ronde kop bij de 2/2.5/3/4mm sleutels. Die is echt bedoelt om iets op weg te helpen, niet voor de eerste/laatste paar slagen bij het los/vast draaien. De tool kan het wel aan, maar de meeste (alle?) schroefkoppen niet.

Verder ben ik benieuwd wat je gaat doen. PBSwiss en Wiha zijn voor mijn gebruik echt te duur, maar zo'n ratelfunctie trekt mij wel. Gezien mijn L-sleutels en T-handles allemaal een ronde kop hebben op het lange uiteinde, is het misschien toch wel handig om deze dubbel te hebben. In dat geval is de Kraftform Kompakt 60 RA wel een mooie complete set met de (voor mij) meest gebruikte PZ/PH, inbus en Torx bits. Vanzelfsprekend ook weer de duurste (en mijn volledige cadeaubudget :+).

@henkie196 Bedankt voor de tips weer. Ik dacht dat RVS altijd gewoon on-par was met de normale variant, maar dan beter beschermd tegen (vlieg)roest.

Neig dus naar een handvat + bits i.p.v. losse schroevendraaiers. Rest de vraag of er nog betaalbare alternatieven zijn voor de Wera set (niet veel duurder dan €55, met ratelfunctie en (lange) PH/PZ/Hex bits). De Kompakt 40 aangevuld met een losse 3/4/5mm hex en T25 is ook nog het overwegen waard. Een accuboormachine gebruik ik nooit, dus korte bits hebben voor mij weinig meerwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23
DCNY schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:45:

€149,99

€228,95

Volgens mij geef je het antwoord zelf al. De enige reden om een duurdere compressor te kopen met lagere luchtopbrengst is dat je geld te veel hebt en daar graag van af wilt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
anc schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:20:

Dus van een ander merk.
Qua ratelschroevendraaier zou ik eerder voor deze gaan. Heb je voor weinig er nog 10 PB Swiss bits bij ;) Die bits in het handvat is ook wel handig om gewoon altijd een paar veelgebruikte bits er bij te hebben, hoef je ook niet je etui erbij te pakken.

Qua opbergmogelijkheden, ik gebruik dit soort bakjes, de bakjes en de rode bithouders erin zijn ook los verkrijgbaar (zie nu dat het bakje een doorzichtig deksel heeft tegenwoordig, zou me een boel misgrijpen schelen als die oudere van mij dat ook hadden ;) ), en daar kan je dan 5x 10 bits in kwijt, van 25mm tot 50mm. Kun je zelf vullen met de gangbare bits die je graag wilt hebben. Ook van wat anders dan PB Swiss, natuurlijk :+ Die rode strips voor de bits kan je er gewoon uithalen, is makkelijk om mee te werken, vind ik.
Ypuh schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:39:
@anc Die L-sleutels zijn nog steeds mijn go-to gereedschap. Moet wel toegeven dat je een beetje op moet passen met de ronde kop bij de 2/2.5/3/4mm sleutels. Die is echt bedoelt om iets op weg te helpen, niet voor de eerste/laatste paar slagen bij het los/vast draaien. De tool kan het wel aan, maar de meeste (alle?) schroefkoppen niet.

Verder ben ik benieuwd wat je gaat doen. PBSwiss en Wiha zijn voor mijn gebruik echt te duur, maar zo'n ratelfunctie trekt mij wel. Gezien mijn L-sleutels en T-handles allemaal een ronde kop hebben op het lange uiteinde, is het misschien toch wel handig om deze dubbel te hebben. In dat geval is de Kraftform Kompakt 60 RA wel een mooie complete set met de (voor mij) meest gebruikte PZ/PH, inbus en Torx bits. Vanzelfsprekend ook weer de duurste (en mijn volledige cadeaubudget :+).

@henkie196 Bedankt voor de tips weer. Ik dacht dat RVS altijd gewoon on-par was met de normale variant, maar dan beter beschermd tegen (vlieg)roest.

Neig dus naar een handvat + (lange) bits i.p.v. losse schroevendraaiers. Rest de vraag of er nog betaalbare alternatieven zijn voor de Wera set (niet veel duurder dan €55, met ratelfunctie en lange PH/PZ/Hex bits). De Kompakt 40 aangevuld met een losse 4mm/5mm hex en T25 is ook nog het overwegen waard. Een accuboormachine gebruik ik nooit, dus korte bits hebben voor mij weinig meerwaarde.
Over het algemeen denk ik niet dat je een soortgelijke kwaliteit kunt krijgen voor veel minder, Wera heeft daar gewoon een prettig prijspunt. Enige puntje dat ik zelf bij de meeste Wera sets heb, is dat er relatief veel dubbeling zit in, waar ik over het algemeen liever meer verschillende maten / types zou hebben gezien in zo'n set.

Als je veel L-sleutels gebruikt, zou ik zeker een bitratel overwegen, werkt echt zoveel fijner. Korte bits kun je overigens net zo goed gebruiken voor handwerk. Soms heb je de beperkte hoogte gewoon nodig, en kom je met een lange bit net tegen wat anders aan, terwijl je met een korte bit er net tussen past. Ik geef zelf vaak de voorkeur aan de wat langere bits (ook op de schroefmachine), maar korte bits heb je soms gewoon nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Super mooi. De nieuwe Lidl invalzaag is binnen en gelijk het ecotools blad erop gezet en de rails van HBM uitgepakt.
De rails van HBM is exact dezelfde als die je bij de Lidl invalzaag krijgt. Dus een nobrainer als je op zoek bent naar een rails van 1400 aan één stuk.

HBM rails: https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm
Ecotools zaagblad 48 tands: https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-60
Lidl invalzaag: https://www.lidl-shop.nl/...et-geleiderail/p100291591

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

@Ypuh Ja klopt, die ronde koppen zijn meer op weg helpen dan dat je er echt wat goed mee vast kan zetten.

PB Swiss is duur en ik wil niet uit het oog verliezen dat bitjes een verbruiksproduct is. Maar de handle gaat gewoon lang mee. De Kraftform Kompakt 60 Ra die je noemt is inderdaad de set die redelijk compleet is echter ik ben overtuigd genoeg door wat reviews dat ik dat handvat met die rand in het midden minder fijn ga vinden.

@henkie196
Ja ik zag die PBSwissratel met 10 bitjes in het handvat. Is ook het overwegen waard! Maar als er toch al een bitsetje bij komt dan is dit niet echt nodig en ga ik voor compleet comfort en dus geen randje of bakje dat eruit kan.
Die set die je daarna linkt, een bakje met bits is wel heel compleet. Qua lengte middellang, wellicht dat ik voor de uitzonderingen waar ik nog een langere nodig heb, heel specifiek die later bijkoop.

Ik denk dat als ik die bitset voor de helft kan vinden bij Wera die iets vriendelijker geprijsd is dan denk ik dat ik er bijna ben.

Wat alleen voor mij niet zo duidelijk is wat al het verschil is.
Impaktor, Stainless, Bit-Safes BiTorsion, Diamond, Bit-Safes Universal, Wood, Metal.
Ja sommige spreken voor zich maar de rest I dunno.
Daarna valt mij op dat je dan weer setjes koopt waar meerdere dezelfde in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

anc schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:37:
...
Impaktor, Stainless, Bit-Safes BiTorsion, Diamond, Bit-Safes Universal, Wood, Metal.
Daarna valt mij op dat je dan weer setjes koopt waar meerdere dezelfde in zitten.
Ja dat valt mij ook op. 7 torx bitjes, en 7 torx bitjes met een gat erin. 3 dezelfde pozi in elke maat. Daardoor word die houder veel groter en duurder dan nodig. 0 platte bits (dat is voor je accuboor geen gemis, maar wel als je ze ook in een schroevendraaier wilt stoppen.)

Ik heb een heel klein doosje van bosch, daar zitten 30 unieke bits in, dat is veel handiger. Maar de kwaliteit is prut. Zo'n klein doosje zonder al te veel dubbelen, maar met de kwaliteit van Wera, en liefst een paar iets langere bits, dat zou ideaal zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Illusion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:57:
[...]
Ik heb een heel klein doosje van bosch, daar zitten 30 unieke bits in, dat is veel handiger. Maar de kwaliteit is prut. Zo'n klein doosje zonder al te veel dubbelen, maar met de kwaliteit van Wera, en liefst een paar iets langere bits, dat zou ideaal zijn.
Volgens mij zoeken we hetzelfde :P
Vanavond even goed uitzoeken wat het verschil is tussen die varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De Kraftform Kompakt 60 Ra die je noemt is inderdaad de set die redelijk compleet is echter ik ben overtuigd genoeg door wat reviews dat ik dat handvat met die rand in het midden minder fijn ga vinden.
Moet je echt ervaren. Veel mensen vinden het heerlijk, ik persoonlijk vind het waardeloos. Helaas, want Wera heeft veel mooi spul.
Impaktor,
Voor slagschroevendraaiers. Spatten niet kapot zoals normale bitjes.
Om vliegroest op RVS schroeven te voorkomen.
Met diamant coating waardoor ze extreem slijtvast zouden zijn.
Bit-Safes BiTorsion, [...], Bit-Safes Universal, Wood, Metal.
Ja, Wera gaat inderdaad een beetje over de top met de verschillende series en ze maken het zogenaamde verschil ook niet echt duidelijk.

Bitjes blijven slijtageartikelen, dus daarom dubbelen in een set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@Ypuh Ja klopt, die ronde koppen zijn meer op weg helpen dan dat je er echt wat goed mee vast kan zetten.

PB Swiss is duur en ik wil niet uit het oog verliezen dat bitjes een verbruiksproduct is. Maar de handle gaat gewoon lang mee. De Kraftform Kompakt 60 Ra die je noemt is inderdaad de set die redelijk compleet is echter ik ben overtuigd genoeg door wat reviews dat ik dat handvat met die rand in het midden minder fijn ga vinden.

@henkie196
Ja ik zag die PBSwissratel met 10 bitjes in het handvat. Is ook het overwegen waard! Maar als er toch al een bitsetje bij komt dan is dit niet echt nodig en ga ik voor compleet comfort en dus geen randje of bakje dat eruit kan.
Die set die je daarna linkt, een bakje met bits is wel heel compleet. Qua lengte middellang, wellicht dat ik voor de uitzonderingen waar ik nog een langere nodig heb, heel specifiek die later bijkoop.

Ik denk dat als ik die bitset voor de helft kan vinden bij Wera die iets vriendelijker geprijsd is dan denk ik dat ik er bijna ben.

Bits zijn gebruiksartikelen, maar je moet wel behoorlijk je best doen om ze te verslijten met handgebruik. Dat slijten is meer iets bij gebruik van een schroefmachine, denk ik. Als je een vlonder met 1000 schroeven in elkaar zet, en zeker als je dat soort werk dagelijks doet, dan zul je behoorlijk wat bitjes verslijten per jaar. Daarom hebben ze ook groot verpakkingen met een 100 zelfde bits.

Aan de andere kant, ik ken ook iemand die een PH schorevendraaier heeft die eruit ziet als een priem. Hij heeft ook nog een andere PH schroevendraaier waar de ribben ongeveer half zo dik zijn als ze zouden moeten zijn. Een sleuf schroevendraaier van m'n vader is overigens ook bijna ovaal aan de punt. Het kan wel, maar je moet ze veel gebruiken. En waarschijnlijk vrij zacht staal.

Maar het is mij bij gebruik in en om het huis nog niet gelukt om ook bitjes echt te verslijten. Meestal resulteert dat eerder in dol gedraaide schroeven.

Over het algemeen vind ik dat Wiha betere sets heeft, minder dubbelingen dan bij vergelijkbare sets van Wera. Dat is ook de reden dat ik een aantal Wiha sets heb, ondanks dat ze over het algemeen wel duurder zijn dan Wera.

Voor die bitratel met bits in het handvat, die heb ik ook en je voelt niks van die bithouder, dat is echt wel goed weggewerkt. En 5 euro voor die bits, dat krijg je anders niet zo goedkoop ;) (van PB Swiss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-09 19:56
Jelte schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:51:
Super mooi. De nieuwe Lidl invalzaag is binnen en gelijk het ecotools blad erop gezet en de rails van HBM uitgepakt.
De rails van HBM is exact dezelfde als die je bij de Lidl invalzaag krijgt. Dus een nobrainer als je op zoek bent naar een rails van 1400 aan één stuk.

HBM rails: https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm
Ecotools zaagblad 48 tands: https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-60
Lidl invalzaag: https://www.lidl-shop.nl/...et-geleiderail/p100291591
Zat zelf ook te kijken voor een invalzaag, zit zelf alleen nog te twijfelen om voor de parkside te gaan. Heb je de invalzaag al kunnen testen met het zaagblad van Ecotools?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:11
Voor 59 euro plus tientje voor beter zaagblad, en de ervaringen die over algemeen positief zijn nu toeslaan. Ik heb “helaas” voor 89 de HBM versie moeten kopen omdat de Parkside er toen even niet was. Is ‘ie wel blauw ipv groen :p en met toerental regeling die je denk ik niet mist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
dimi_v schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:51:
Voor 59 euro plus tientje voor beter zaagblad, en de ervaringen die over algemeen positief zijn nu toeslaan. Ik heb “helaas” voor 89 de HBM versie moeten kopen omdat de Parkside er toen even niet was. Is ‘ie wel blauw ipv groen :p en met toerental regeling die je denk ik niet mist...
Hangt er vanaf wat je zaagt.

• Jelte
  • Niet online
RubenWwijk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:12:
[...]

Zat zelf ook te kijken voor een invalzaag, zit zelf alleen nog te twijfelen om voor de parkside te gaan. Heb je de invalzaag al kunnen testen met het zaagblad van Ecotools?

Thanks!
Nee, geen tijd voor gehad. Van het weekend pas hopelijk.

Ik zat te twijfelen tussen deze en de Makita. Maar voor dit bedrag vond ik dat ik het gewoon moest proberen. Risico van €70 is te overzien (machine plus zaagblad, rail kan ook met de Makita worden gebruikt).

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 19:33
Ik ben op zoek naar een comboset van een accuklopboor en een slagschroevendraaier.
Het liefst van Makita, daar heb ik het meeste keus om uiteindelijk al mijn elektrisch gereedschap te vervangen, inclusief mijn tuingereedschap.

Nu heeft Makita wel heel veel keus qua schroefmachines en slagschroevedraaiers nu kwam ik deze tegen:
https://www.gereedschappe...1850b-dc18rc-in-mbox.html

De vraag is of dit de recente modellen zijn of kan ik beter een andere set kopen?

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:49
MWDKing schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:54:
Wellicht interessant voor anderen Grizzly-shop.de is servicepartner voor Lidl's Parkside spul.

Lidl verkoopt in NL een 12V schroefmachine zonder accu, maar de accu wordt niet in de NL webshop verkocht. Toen ik Lidl hierover benaderde zij ze dat ik hem kon bestellen in de webshop van hun servicepartner: https://www.grizzly-shop.de/
De 12V 2Ah staat terug in de webshop.

In België is die nog wat goedkoper en gaat er ook nog Black Friday korting af.

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu-12V-2-Ah/p100289299
https://www.lidl-shop.be/...thium-ion-2-Ah/p100311407

• MWDKing
  • Laatst online: 16:38
florizla schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:57:
[...]

De 12V 2Ah staat terug in de webshop.

In België is die nog wat goedkoper en gaat er ook nog Black Friday korting af.

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu-12V-2-Ah/p100289299
https://www.lidl-shop.be/...thium-ion-2-Ah/p100311407
Top, bedankt! Ik kan alleen geen 12v lader in de NL shop vinden... |:(

• Omnivore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:20
MWDKing schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:13:
[...]

Top, bedankt! Ik kan alleen geen 12v lader in de NL shop vinden... |:(
Da's vrij opmerkelijk ja :D

Nu ik nog eens kijk zie ik ineens de 20V combihamer te koop voor 79,95 excl accu, levering vanaf 2-12. Helaas niet binnen de BF aanbiedingen en met 4A accu en SDS boren zit je dus ruim boven de € 100 hiermee.
https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100315805

Met de 20V schroefmachine erbij heb ik met die twee wel zowat alles qua schroeven en boren afgedekt en ik wil nog de WC en badkamer renoveren dus kan ik er ook mooi mee beitelen.

• MWDKing
  • Laatst online: 16:38
Omnivore schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:32:
[...]

Da's vrij opmerkelijk ja :D

Nu ik nog eens kijk zie ik ineens de 20V combihamer te koop voor 79,95 excl accu, levering vanaf 2-12. Helaas niet binnen de BF aanbiedingen en met 4A accu en SDS boren zit je dus ruim boven de € 100 hiermee.
https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100315805

Met de 20V schroefmachine erbij heb ik met die twee wel zowat alles qua schroeven en boren afgedekt en ik wil nog de WC en badkamer renoveren dus kan ik er ook mooi mee beitelen.
Persoonlijk was ik bij mijn badkamer slopen blij met een boorhamer op 230v, maar dat ligt er ook een beetje aan hoe vast je tegels en leidingen zitten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:11
Jelte schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:25:
[...]

Ik zat te twijfelen tussen deze en de Makita. Maar voor dit bedrag vond ik dat ik het gewoon moest proberen. Risico van €70 is te overzien (machine plus zaagblad, rail kan ook met de Makita worden gebruikt).
Toeval of niet, maar juist net Makita gebruikt (als één van de weinige, zo niet enige) als (semi) pro merk ook 165mm zaagblad. Dus zelfs die kun je nog mee verhuizen als je toch wilt overstappen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:19
Zinloos1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:38:
Is er een duidelijke reden om voor de Bosch POF1400ACE te gaan ten opzichte van de Bosch POF1200AE? Buiten natuurlijk de krachtigere aandrijving en een lichtbron zie ik ook dat er een knop is om eenvoudiger op de tiende mm te kunnen instellen. Zijn dit zaken die je voor 40 euro verschil echt niet moet willen missen? Of mis ik verder nog iets?
Heb je er al een gekocht? bij Amazon is de POF1400ACE nu €88,99.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:59

Pelle

🚴‍♂️

Jelte schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:25:
[...]

Ik heb de voorganger van deze zaag nu bijna 3 jaar in gebruik. Korte review hier: Pelle in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Nadat ik deze zomer het bijgeleverde zaagblad had gesloopt doordat ik bij het zagen net van de rail afschoot en in een tuintegel verder zaagde heb heb ik er ook een Ecotools zaagblad op gezet.
Dat had ik eerder moeten doen :) Die bladen zijn echt een stuk beter dan die bij de zaag meekwam.

2 lagen 18mm multiplex op elkaar gaat moeiteloos.

Het grootste minput van de zaag vind ik de diepteaanslag (het verstellen daarvan is lastig: het mechanisme blijft "hangen"). Verder een perfect ding voor de prijs.

• 6killer
Heeft iemand hier een Bosch Go accuschroevendraaier?

Ik vind de 12v-35 een fijn machientje maar erg (te) krachtig in sommige gevallen (kleine boutjes uit en indraaien). Ik zou voor dit soort klusjes nog wel een klein machientje willen die minder power heeft en daardoor minder snel slipt en/of de boel sloopt. Vraag me alleen af of de Go hierin beter is, 360 vs 460 omwentelingen is niet een heel groot verschil maar Nm zal wel minder zijn en vind het te veel om ongebruikt en er is ook nog de groene IXO die een beetje zelfde prijsrange is.

Iemand die dit ding hiervoor gebruikt (in/uitdraaien van boutjes of kleine/korte schroeven voor Ikea kasten enzo)?

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
6killer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:30:

Ik vind de 12v-35 een fijn machientje maar erg (te) krachtig in sommige gevallen (kleine boutjes uit en indraaien). Ik zou voor dit soort klusjes nog wel een klein machientje willen die minder power heeft en daardoor minder snel slipt en/of de boel sloopt. Vraag me alleen af of de Go hierin beter is, 360 vs 460 omwentelingen is niet een heel groot verschil maar Nm zal wel minder zijn en vind het te veel om ongebruikt en er is ook nog de groene IXO die een beetje zelfde prijsrange is.

Iemand die dit ding hiervoor gebruikt (in/uitdraaien van boutjes of kleine/korte schroeven voor Ikea kasten enzo)?
Ik doe juist de Ikea kasten met een 12V-35. En anders met de altijd werkende handschroevendraaiers. Zou zelf eerder naast die 12V-35 en m'n Wera schroevendraaiers zo'n Stubby versie van een goed merk erbij halen voor de moeilijkere plekken.

Om minder te slippen/slopen is terugdraaien van de power en een juist bitje eigenlijk het belangrijkste.

[ Voor 4% gewijzigd door sheane op 26-11-2020 10:36 ]

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:23
De Bosch PBD 40 kolomboor is flink in de aanbieding op Amazon.nl. Geldt de Hornbach laagste prijsgarantie voor Amazon.nl (dus niet .de)?

https://www.amazon.nl/Bos...&rnid=21640682031&sr=8-25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
NCSmits schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:40:
De Bosch PBD 40 kolomboor is flink in de aanbieding op Amazon.nl. Geldt de Hornbach laagste prijsgarantie voor Amazon.nl (dus niet .de)?

https://www.amazon.nl/Bos...&rnid=21640682031&sr=8-25
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

• Jelte
  • Niet online
Pelle schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:29:
[...]

Ik heb de voorganger van deze zaag nu bijna 3 jaar in gebruik. Korte review hier: Pelle in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Nadat ik deze zomer het bijgeleverde zaagblad had gesloopt doordat ik bij het zagen net van de rail afschoot en in een tuintegel verder zaagde heb heb ik er ook een Ecotools zaagblad op gezet.
Dat had ik eerder moeten doen :) Die bladen zijn echt een stuk beter dan die bij de zaag meekwam.

Het grootste van de zaag vind ik de diepteaanslag (het verstellen daarvan is lastig: het mechanisme blijft "hangen"). Verder een perfect ding voor de prijs.
Stofafzuiging zou je kunnen verbeteren door het gat af te plakken met tape ofzo.

En volgens mij heeft die van jouw geen spowmes achter het zaagblad. Dat is wel een mooie veiligheidsfeature.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:23

• anc

anc

6killer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:30:

Lijkt zo'n mooi apparaatje. Misschien inderdaad voor echt klein werk erg praktisch vanwege het lichtgewicht, want na het zien van dit filmpje is hij echt niet voor zwaarder werk geschikt.
Ik gebruik zelf voor de Ikea kasten gewoon mijn 18v GSR maar eerlijk is eerlijk... dat is soms best onhandig omdat ie even te zwaar is.

• Sa.Tan
  • Laatst online: 07-07-2024
@6killer Ik ben nog in het bezit van de voorloper van de Bosch IXO, jaaaren oud, met instelbare kracht en voldoet nog heel goed. Pak het bejaarde draaiertje nog geregeld voor kleine klusjes.

• 6killer
sheane schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:32:
[...]

Ik doe juist de Ikea kasten met een 12V-35. En anders met de altijd werkende handschroevendraaiers. Zou zelf eerder naast die 12V-35 en m'n Wera schroevendraaiers zo'n Stubby versie van een goed merk erbij halen voor de moeilijkere plekken.

Om minder te slippen/slopen is terugdraaien van de power en een juist bitje eigenlijk het belangrijkste.
Ja dat laatste is dus mn twijfel punt. Dit ding is aan of uit en geen toeren regeling. Maar misschien dat t in de praktijk meevalt dus die ervaring zoek ik. Handschroevendraaiers heb ik, het is juist om dat in sommige gevallen met zoiets in/uit te draaien.
anc schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:12:
[...]

Lijkt zo'n mooi apparaatje. Misschien inderdaad voor echt klein werk erg praktisch vanwege het lichtgewicht, want na het zien van dit filmpje is hij echt niet voor zwaarder werk geschikt.
Ik gebruik zelf voor de Ikea kasten gewoon mijn 18v GSR maar eerlijk is eerlijk... dat is soms best onhandig omdat ie even te zwaar is.
Ik hoef m niet voor zwaarder werk, juist het lichte. Hij probeert in dat filmpje een schroef zonder voorboren in iets van beuken te draaien, dat is ook niet waar ik m voor wil gebruiken daar is de 12v GSR prima voor.
Sa.Tan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:25:
@6killer Ik ben nog in het bezit van de voorloper van de Bosch IXO, jaaaren oud, met instelbare kracht en voldoet nog heel goed. Pak het bejaarde draaiertje nog geregeld voor kleine klusjes.
Maar die hebben ook geen toerenregeling toch? Die heeft 2 standen, deze ook volgens de specs + 5 torque setting.

[ Voor 12% gewijzigd door 6killer op 26-11-2020 11:37 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sa.Tan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:25:
Ik heb ook een Ixo en voor Ikea spul is ie eigenlijk net te licht om het echt goed vast te kunnen zetten. Maar mijn 12v Metabo tolletje heeft meer dan genoeg power, dus dan die maar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 20:36
anc schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:12:
[...]

Als ik de zwaarste makita dwars ga gebruiken in mijn hand krijg ik hetzelfde effect omdat ik zijwaarts geen kracht kan zetten.
Alle schroefmachines zijn ontworpen om in het verlengde van je arm te gebruiken zodat je kan duwen en de bit in de schroef vast kan zetten.

Bovendien krijg je met dezelfde handelingen in het filmpje met torx-schroeven een heel ander beeld, dan blijft je bitje zitten.

Ofwel, geloof niet alles direct wat je ziet. Hij houdt hem af en toe niet eens genoeg vast en dan tolt de machine.
Verwacht je echt dat een schroefmachine zonder aanduwen een schroef er vanzelf in kan schroeven. 8)7
Dit is imo opgezet to fail, gebruik je hem in het verlengde van je arm dan ben ik er van overtuigd dat je dat 4 mm schroefje er gewoon in schroeft. Zelfs eenvoudig 5x40 als je hem normaal vasthoudt. ;) (weliswaar pools maar tenminste duidelijk waar je hem allemaal voor gebruiken kan)

Dat het niet voor groot schroefwerk is lijkt overigens overduidelijk gezien de afmetingen van het apparaat, maar er zit kracht genoeg in als je hem goed instelt en goed vasthoudt.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 26-11-2020 23:38 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Sa.Tan
@The Eagle Ik draai met dat lullige dingetje rustig een houtschroef in gipsplaat door in een panlat, desnoods twee latten en ook kleine schroefjes in de computerkast oid, geen probleem, vind hem perfect!

• 6killer
The Eagle schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:35:
[...]

Ik heb ook een Ixo en voor Ikea spul is ie eigenlijk net te licht om het echt goed vast te kunnen zetten. Maar mijn 12v Metabo tolletje heeft meer dan genoeg power, dus dan die maar :)
Dat is goede info. Die IXO heeft wel iets minder Nm, maar ik vermoed dat het niet het verschil gaat maken.
Sa.Tan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:39:
@The Eagle Ik draai met dat lullige dingetje rustig een houtschroef in gipsplaat door in een panlat, desnoods twee latten en ook kleine schroefjes in de computerkast oid, geen probleem, vind hem perfect!
Ok, nou er zijn verschillende series IXO weet ik. Misschien is dat het. Ik concludeer maar dat het niet eenduidig antwoord op is. Ga nog wel even wat videos bekijken, het is ook weer niet zon super deal en die komt vast nog wel eens langs.

[ Voor 40% gewijzigd door 6killer op 26-11-2020 11:47 ]

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 23:21

Kraz

Saving the world

Ik zie net deze aanbieding voorbij komen op Amazon.nl , maar ben er niet helemaal zeker van of je bij deze Bosch Multitool nou ook de L-Box + accessoires meegeleverd krijgt voor de genoemde prijs?

De plaatjes maken het verwarrend...

168 euro voor de GOP 40-30 is niet veel, maar als hij zonder de L-Boxx + acc. komt heeft het weer weinig zin.

• 6killer
Kraz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:42:
Ik zie net deze aanbieding voorbij komen op Amazon.nl , maar ben er niet helemaal zeker van of je bij deze Bosch Multitool nou ook de L-Box + accessoires meegeleverd krijgt voor de genoemde prijs?

De plaatjes maken het verwarrend...

168 euro voor de GOP 40-30 is niet veel, maar als hij zonder de L-Boxx + acc. komt heeft het weer weinig zin.
Je kan het nummer hier vinden met leveromvang: https://www.bosch-profess...ucts/gop-40-30-0601231001. Dus incl box en accessoires.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 23:21

Kraz

Saving the world

6killer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:45:
[...]

Je kan het nummer hier vinden met leveromvang: https://www.bosch-profess...ucts/gop-40-30-0601231001. Dus incl box en accessoires.
Dat is een goede en had ik nog niet gedaan!
De opties die je kunt kiezen op de Amazon website geven weer de indicatie dat je alleen de machine krijgt (+ eventueel de L-Boxx) Als je dan de optie mEt acc. selecteert, schiet de prijs ook naar 300+ euro.

Ik zit al lang te twijfelen over een multitool en dit vind ik toch wel een leuke aanbieding mits de accessoires erbij zitten uiteraard :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kraz op 26-11-2020 11:49 ]

• Sa.Tan
Deze bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCMuHiJzXlTPqOpR2xX6JMkNyYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KRMmcVnNq7W3zgDeOXomSEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eba7WK91YqO7WRU12qSKnZyJKY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/822LE0mmB9hYv2o0WZnUSaSN.jpg?f=fotoalbum_large

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Pelle schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:29:
[...]

Het grootste van de zaag vind ik de diepteaanslag (het verstellen daarvan is lastig: het mechanisme blijft "hangen"). Verder een perfect ding voor de prijs.
Goed om te horen, voor dat geld kon ik hem eigenlijk ook niet laten liggen met de eventuele gedachte om er een beter blad en liniaal laterna voor te kopen.
Had ook nog geen cirkelzaag dus no brainer.
Ga hem dit weekend gebruiken om een stuk in de keuken te vullen waar normaal koel en vries tafelmodel langs elkaar staan onder het blad. Dus moeten wat lange en diepe platen gezaagd worden.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• 6killer
Dat is inderdaad een andere dan ik had gevonden, 7,2 volt ipv 3,6 van de huidige IXo (En Go ook).

Edit: Max. draaimoment (zacht/hard) 6/10 Nm. Dat is een fijn tussenmachientje, maar die is niet meer in her assortiment zo te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door 6killer op 26-11-2020 11:58 ]

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
6killer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:55:
[...]

Dat is inderdaad een andere dan ik had gevonden, 7,2 volt ipv 3,6 van de huidige IXo (En Go ook).

Edit: Max. draaimoment (zacht/hard) 6/10 Nm. Dat is een fijn tussenmachientje, maar die is niet meer in her assortiment zo te zien.
volgens mij is dat apparaatje van @Sa.Tan een psr en geen ixo
Pagina: 1 ... 159 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic