daboemann schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:33:
Ik had ergens toch wel de hoop dat er met black friday een mooie bouwstofzuiger aanbieding zou zijn, maar tot nu toe lijkt er nog niet veel in de aanbieding te zijn. Aangezien we nu bezig zijn met de trap op zolder helemaal kaal te schuren en ik onze huidige stofzuiger met tiewraps aan de Bosch groen PSM 200 moet koppelen wil ik toch wel een fatsoenlijke stofzuiger kopen.
De Starmix iPulse 1635 vind ik wat lomp en heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om telkens met 16 kilo zonder inhoud de trap op en af te sjouwen. Dus te denken aan de Starmix 1625. Volgens mij dezelfde zuigkracht en dezelfde filters, alleen niet het automatisch uitkloppen van de filters tijdens het zuigen zonder verlies van zuigkracht? Ik ga hoe dan ook de stofzuiger met zakken gebruiken, dus dat zou geen probleem moeten zijn, toch? Aan de andere kant weet ik dat ik volgend jaar in een aantal slaapkamers toch nog wat leidingen ga verleggen / inbouwdozen erbij wil maken. Zou ik dan toch voor de 1635 moeten gaan? Of werkt de 1625 met stofzak ook goed genoeg om niet zoals de vorige keer op zolder de hele ruimte onder het stof te hebben? Dat was echt heel vervelend

.
Daarnaast heb ik het forum wat door zitten spitten voor schuurmachines, en onder andere de Rupes ls71 tegen. Er is er een nieuw te koop (ls71tebox (dus regelbaar + systainer) voor €220. Zou dat echt een wereld van verschil maken t.o.v. de bosch groen? Beide machines zijn 200 watt. Het schuren met de Bosch gaat niet mega snel maar het is op zich te doen. De voornaamste klacht is echter dat de machine zelf net zo veel trilt als de schuurpad en je daardoor gewoon een tijd gevoelloos bent in je hand. Is dat echt heel anders bij de duurdere schuurmachines?
Ik sjouw de 1635 wel iedere keer de trap af, is op zich te doen, maar niet erg handzaam, inderdaad. Op zich lijkt me de 1625 ook niet verkeerd (@
Boudewijn kan daar wat persoonlijke ervaring aan toe voegen, denk ik), hooguit af en toe aan denken om de stofzuiger zichzelf te laten reinigen. Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn 1635, en vrouwlief is ook erg blij dat alles lekker stofvrij werkt
Ik kan helaas zo gauw geen trillingswaardes van de Rupes vinden, maar ik zou verwachten dat die inderdaad minder last heeft van trillingen dan een Bosch groen schuurmachine. Heb zelf weinig last gehad van trillingen van mijn ER155TES excenterschuurmachine, met vele uren schuren, maar dat is niet helemaal dezelfde machine.
Ik zou ook verwachten dat de stofafzuiging van de Rupes beter is, ik weet niet hoe de gaten in de zool van de Bosch eruit zien, dat kan een boel uitmaken, ongeacht welke stofzuiger je erachter hangt.
Zat zelf ook naar de LE71TE te kijken voor de trap, maakte me alleen wat zorgen over de hoogte van die machine, omdat ik ook een beetje onder de traptredes moet kunnen komen met schuren, en die palmgrip zit dan mogelijk tegen de trede erboven aan.
Misschien kunnen we het eerst eens worden over de namen?
Klopboormachine: Lichte, maar veel kloppen (in het verlengde van de boor). Geschikt voor steen, niet geschikt voor beton.
Boorhamer: Zware slagen (in het verlengde van de boor). Geschikt voor beton. Slag energie globaal tussen de 1.5 tot 3J. Grote boorhamers > 3J, meestal ook met SDS Max aansluiting.
Slagboormachine: In plaats van continu rond te draaien, wordt de kracht opgezameld en dan in één keer in de draairichting van de boor los gelaten. Geschikt om te schroeven, niet om te boren.