Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
FRANQ schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:39:
Ik heb ook een hbm low noise compressor.

Maar waarom zou je hem helemaal leeg laten lopen?
Die van mij staat altijd op druk.
Met een compressor moet je af en toe de druk er af halen en het vat legen, als de compressor draait wordt ie warm -> condens in de ketel > roestvorming in de ketel. Het verbaasd mij altijd weer hoe vies drapje eruit komt zetten als je de compressor leegt.

Officieel moet het volgens mij zelfs wekelijks volgens de fabrikanten, de meeste mensen doen het nooit of eens in de paar jaar :9

Compressor onderhoud :)

[ Voor 6% gewijzigd door Twijfels op 23-11-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ik heb altijd geleerd om hem na gebruik leeg te laten lopen i.v.m. het condenswater wat er in zit zodat de ketel niet gaat roesten. Ik moet zeggen dat ik online wel erg wisselende verhalen daar over de leest, de ene zeg iedere dag, de andere weer eens in de drie maanden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:57

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb de compressor op een soort verhoging staan in mijn kleine berging, ik heb een soort verdiepingsvloertje van 1 meter hoog waar ik mijn aanhangwagen precies onder past.

Als ik de compressor moet pakken dan is dat niet heel erg makkelijk toegankelijk omdat ik hem even over het hoge schutbord vd aanhanger moet tillen.

Ik heb al eens een klats perslucht in mijn bakkes gehad toen het bandenpistool verschoof en de trekker werd ingedrukt.

ergo.........ik zet hem leeg weg :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:58
Naar aanleiding van deze post begin oktober onderstaande set besteld bij Toolnation. De prijs van 313 euro was lag in mijn ogen ergens tussen 'een hele goede deal' en `to good to be true'. Het bleek het eerste :D. Nu dus een mooie set compacte apparaatjes om mee te hobbyen en een mooi platform waar ik eventueel nog kan uitbreiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDAvyUD3a09XR9zUztTEgVyOX1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1WMzQH3LcpI6YJloliG8hTy.jpg?f=fotoalbum_large.

Nog 1 vraagje : Er zat geen recipro zaagblad bij. Kan ik elk no-name recipro zaagblad kopen? Op fotos lijkt dat wel te passen? Of is dit ook zo'n gepatenteerd systeem als de starlock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:24
Graag gedaan ;-)

Kost nu alweer 524 Euro dus het was echt een (onopzettelijke?) mega-korting.

Standaard recipro zaagblaadjes passen er op zonder probleem.

(Edit:) Verbazend dat dit allemaal in 1 L-Boxx past!

[ Voor 14% gewijzigd door florizla op 23-11-2020 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:58
florizla schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:18:
Graag gedaan ;-)

Kost nu alweer 524 Euro dus het was echt een (onopzettelijke?) mega-korting.

Standaard recipro zaagblaadjes passen er op zonder probleem.

(Edit:) Verbazend dat dit allemaal in 1 L-Boxx past!
Het is dan ook geen L-Boxx, maar een XL box. Ik schat 30cm langer dan een normale L-Boxx. Je kan er dan wel weer een normale L-Boxx opklikken als je wilt. Maar goed, mijn gereedschapscollectie is nog niet zo uitgebreid dat ik me moet gaan mengen in de L-Box, M-Box, discussie >:) .

Ik dacht: nog wel even een geleiderail bijbestellen voor de cirkelzaag. HBM: geleiderail 25 euro. Lidl: Invalzaag + geleiderail 60 euro. Ja dan toch maar weer die laatste :D.

Edit: foto van de XLbox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcbg4CBeyecrgJuMVvC7aw9ty4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5I6ygu21bhZXS6otpir1HAIs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door exponential op 23-11-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Oeps, die post had ik niet gezien. Excuus voor de spuit 11 :X

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 22:39
Twijfels schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:42:
[...]

Met een compressor moet je af en toe de druk er af halen en het vat legen, als de compressor draait wordt ie warm -> condens in de ketel > roestvorming in de ketel. Het verbaasd mij altijd weer hoe vies drapje eruit komt zetten als je de compressor leegt.

Officieel moet het volgens mij zelfs wekelijks volgens de fabrikanten, de meeste mensen doen het nooit of eens in de paar jaar :9

Compressor onderhoud :)
Ja, dat moet inderdaad.
Doe dat in de praktijk te weinig denk ik.
Avvd schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:47:
[...]

Ik heb altijd geleerd om hem na gebruik leeg te laten lopen i.v.m. het condenswater wat er in zit zodat de ketel niet gaat roesten. Ik moet zeggen dat ik online wel erg wisselende verhalen daar over de leest, de ene zeg iedere dag, de andere weer eens in de drie maanden :|
Het vocht zit er dan al in, of laat je hem telkens leeglopen via de aftap onderaan?
Elke keer leeg laten lopen is een beetje overkill denk ik.

Wat je wel kan doen is er een slangtule aan zetten (mogelijk heb je dan een ander kogelkraantje nodig) en dan met een stukje luchtslang naar buiten laten afblazen.
Je kan de kogelkraan ook vervangen door een magneetklep die opent als de stroom eraf gaat.
Fraggert schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:47:
[...]

Ik heb de compressor op een soort verhoging staan in mijn kleine berging, ik heb een soort verdiepingsvloertje van 1 meter hoog waar ik mijn aanhangwagen precies onder past.

Als ik de compressor moet pakken dan is dat niet heel erg makkelijk toegankelijk omdat ik hem even over het hoge schutbord vd aanhanger moet tillen.

Ik heb al eens een klats perslucht in mijn bakkes gehad toen het bandenpistool verschoof en de trekker werd ingedrukt.

ergo.........ik zet hem leeg weg :P
Mijne stond tot voor kort ook op een verhoging (op de vliering van mijn schuur), maar ik zou dan gewoon het bandenpistool eerst afkoppelen :+

Gelukkig was he geen spijkerpistool :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:55

ydr

exponential schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:14:
Naar aanleiding van deze post begin oktober onderstaande set besteld bij Toolnation. De prijs van 313 euro was lag in mijn ogen ergens tussen 'een hele goede deal' en `to good to be true'. Het bleek het eerste :D. Nu dus een mooie set compacte apparaatjes om mee te hobbyen en een mooi platform waar ik eventueel nog kan uitbreiden.

[Afbeelding].

Nog 1 vraagje : Er zat geen recipro zaagblad bij. Kan ik elk no-name recipro zaagblad kopen? Op fotos lijkt dat wel te passen? Of is dit ook zo'n gepatenteerd systeem als de starlock?
Starlock helaas :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:11
Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt... Starlock is de aansluiting van de multitool. Recipro zaag heeft een eigen aansluiting, die volgens mij redelijk gestandaardiseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:52
Ik had ergens toch wel de hoop dat er met black friday een mooie bouwstofzuiger aanbieding zou zijn, maar tot nu toe lijkt er nog niet veel in de aanbieding te zijn. Aangezien we nu bezig zijn met de trap op zolder helemaal kaal te schuren en ik onze huidige stofzuiger met tiewraps aan de Bosch groen PSM 200 moet koppelen wil ik toch wel een fatsoenlijke stofzuiger kopen.

De Starmix iPulse 1635 vind ik wat lomp en heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om telkens met 16 kilo zonder inhoud de trap op en af te sjouwen. Dus te denken aan de Starmix 1625. Volgens mij dezelfde zuigkracht en dezelfde filters, alleen niet het automatisch uitkloppen van de filters tijdens het zuigen zonder verlies van zuigkracht? Ik ga hoe dan ook de stofzuiger met zakken gebruiken, dus dat zou geen probleem moeten zijn, toch? Aan de andere kant weet ik dat ik volgend jaar in een aantal slaapkamers toch nog wat leidingen ga verleggen / inbouwdozen erbij wil maken. Zou ik dan toch voor de 1635 moeten gaan? Of werkt de 1625 met stofzak ook goed genoeg om niet zoals de vorige keer op zolder de hele ruimte onder het stof te hebben? Dat was echt heel vervelend :+.

Daarnaast heb ik het forum wat door zitten spitten voor schuurmachines, en onder andere de Rupes ls71 tegen. Er is er een nieuw te koop (ls71tebox (dus regelbaar + systainer) voor €220. Zou dat echt een wereld van verschil maken t.o.v. de bosch groen? Beide machines zijn 200 watt. Het schuren met de Bosch gaat niet mega snel maar het is op zich te doen. De voornaamste klacht is echter dat de machine zelf net zo veel trilt als de schuurpad en je daardoor gewoon een tijd gevoelloos bent in je hand. Is dat echt heel anders bij de duurdere schuurmachines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00
exponential schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:14:
Dat is wel een hele mooie set!
Om je vraag te beantwoorden, ik gebruik hoofdzakelijk Bosch Pro zaagbladen in mijn Makita recipro. Die zijn zeer betaalbaar te vinden op b.v. Amazon (veel goedkoper dan de Makita zaagjes) en doen het erg goed. Ecotools heeft ook zaagjes, die heb ik nog niet geprobeerd, maar aangezien de meeste recipro's uitgerust zijn met een universele aansluiting, moeten die ook passen. De aansluiting lijkt in ieder geval als 2 druppels water op de aansluiting van de zaagjes die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02

dragonhaertt

@_'.'

daboemann schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:33:
Ik had ergens toch wel de hoop dat er met black friday een mooie bouwstofzuiger aanbieding zou zijn, maar tot nu toe lijkt er nog niet veel in de aanbieding te zijn. Aangezien we nu bezig zijn met de trap op zolder helemaal kaal te schuren en ik onze huidige stofzuiger met tiewraps aan de Bosch groen PSM 200 moet koppelen wil ik toch wel een fatsoenlijke stofzuiger kopen.

De Starmix iPulse 1635 vind ik wat lomp en heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om telkens met 16 kilo zonder inhoud de trap op en af te sjouwen. Dus te denken aan de Starmix 1625. Volgens mij dezelfde zuigkracht en dezelfde filters, alleen niet het automatisch uitkloppen van de filters tijdens het zuigen zonder verlies van zuigkracht? Ik ga hoe dan ook de stofzuiger met zakken gebruiken, dus dat zou geen probleem moeten zijn, toch? Aan de andere kant weet ik dat ik volgend jaar in een aantal slaapkamers toch nog wat leidingen ga verleggen / inbouwdozen erbij wil maken. Zou ik dan toch voor de 1635 moeten gaan? Of werkt de 1625 met stofzak ook goed genoeg om niet zoals de vorige keer op zolder de hele ruimte onder het stof te hebben? Dat was echt heel vervelend :+.

Daarnaast heb ik het forum wat door zitten spitten voor schuurmachines, en onder andere de Rupes ls71 tegen. Er is er een nieuw te koop (ls71tebox (dus regelbaar + systainer) voor €220. Zou dat echt een wereld van verschil maken t.o.v. de bosch groen? Beide machines zijn 200 watt. Het schuren met de Bosch gaat niet mega snel maar het is op zich te doen. De voornaamste klacht is echter dat de machine zelf net zo veel trilt als de schuurpad en je daardoor gewoon een tijd gevoelloos bent in je hand. Is dat echt heel anders bij de duurdere schuurmachines?
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar bouwstofzuigers, en ik overweeg zelf de Bosch GAS 35 M AFC. Deze lijkt erg op de 1635, en is voor 500 euro op amazon.nl te krijgen momenteel. Via de Hornbach laagste prijs garantie zou dat zelfs 450euro moeten zijn.

Enige wat me minder aanstaat van de bosch t.o.v. bijvoorbeeld Festool is de hoge prijs van stofzakken. En de herbruikbare stofzak is moeilijk te verkrijgen, en niet heel goed beoordeeld.
Daarnaast heeft de Bosch natuurlijk L-Boxx aansluitingen, en niet de systainer/MBox aansluiting bovenop.

Misschien een optie om te overwegen? Ik zat ook te twijfelen over misschien een kleinere (zoals de Festool Midi) bouwstofzuiger. Maar ik vind de manier hoe Festool de slang wegstopt onder de Mbox aansluiting niet zo handig. Dan zou je de box moeten ontkoppelen als je de slang wil opbergen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnivore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 11:20
Als beginnend thuisklusser heb ik zojuist de schroefmachine, wat 2A accu's en bitjes gekocht. Ik vond de slagschroefmachine er wel mooi compact uitzien voor klein schroefwerk, maar ik heb me laten informeren dat zoiets veel te sterk is voor het eenvoudige werk. Eerst bekeek ik Makita en Bosch Pro etc 18V materiaal omdat je je uiteindelijk in een ecosysteem inkoopt, maar die meerprijs is het me op dit moment niet waard. Parkside heeft bovendien een aardig bereik met zo'n 40 apparaten op 20V als ik Lidl mag geloven.

Om o.a. een TV aan een betonnen muur te bevestigen ben ik nog wel op zoek naar de Performance PKHAP 20-Li boorhamer, in plaats van de klop/slagboormachine die nu ook in de aanbieding is. Die boomhamer lijkt in NL niet te krijgen maar ik vind ze online, hoewel niet op voorraad, wel in andere landen:
https://www.lidl.de/de/pa...et-pkhap-20-li-a1/p317629
https://www.lidl-shop.be/...-20-Li-A1-20-V/p100271685

Vraag voor de kenners:
Kan ik met de Parkside 20V slagboormachine met 5/6mm wel in beton komen, beter wachten tot bovengenoemde boorhamer in zwart beschikbaar is of de groene versie kopen? De groene versie heeft trouwens 1 joule slagkracht, die zwarte 3 joule. Ik kan altijd een bedrade Bosch ofzo lenen, maar heb liever eigen apparaten natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
Omnivore schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:18:
[...]

Als beginnend thuisklusser heb ik zojuist de schroefmachine, wat 2A accu's en bitjes gekocht. Ik vond de slagschroefmachine er wel mooi compact uitzien voor klein schroefwerk, maar ik heb me laten informeren dat zoiets veel te sterk is voor het eenvoudige werk. Eerst bekeek ik Makita en Bosch Pro etc 18V materiaal omdat je je uiteindelijk in een ecosysteem inkoopt, maar die meerprijs is het me op dit moment niet waard. Parkside heeft bovendien een aardig bereik met zo'n 40 apparaten op 20V als ik Lidl mag geloven.

Om o.a. een TV aan een betonnen muur te bevestigen ben ik nog wel op zoek naar de Performance PKHAP 20-Li boorhamer, in plaats van de klop/slagboormachine die nu ook in de aanbieding is. Die boomhamer lijkt in NL niet te krijgen maar ik vind ze online, hoewel niet op voorraad, wel in andere landen:
https://www.lidl.de/de/pa...et-pkhap-20-li-a1/p317629
https://www.lidl-shop.be/...-20-Li-A1-20-V/p100271685

Vraag voor de kenners:
Kan ik met de Parkside 20V slagboormachine met 5/6mm wel in beton komen, beter wachten tot bovengenoemde boorhamer in zwart beschikbaar is of de groene versie kopen? De groene versie heeft trouwens 1 joule slagkracht, die zwarte 3 joule. Ik kan altijd een bedrade Bosch ofzo lenen, maar heb liever eigen apparaten natuurlijk :P
bij klopboormachines gaat het niet om de kleur maar om de joules.

Gaten boren:
zacht steen is 1J genoeg
Beton circa 3J
Bij lichte sloopwerkzaamheden 3,2J tot circa 5J

3J is vaak allround

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnivore
barry86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:28:
[...]

Gaten boren:
zacht steen is 1J genoeg
Beton circa 3J

3J is vaak allround
Die kleur gaat alleen over de Lidl Parkside uiteraard, waar zwart de 'performance' serie is.

Met een slagboormachine beter maar niet 4 diepe gaten in beton proberen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:57

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

herofruit schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:50:
[...]

Oeps, die post had ik niet gezien. Excuus voor de spuit 11 :X
no worries, mate d:)b
FRANQ schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:20:
Mijne stond tot voor kort ook op een verhoging (op de vliering van mijn schuur), maar ik zou dan gewoon het bandenpistool eerst afkoppelen :+

Gelukkig was he geen spijkerpistool :D
ja, das een goeie. Ik gebruik het leeglopen ook als remindertje dat ik even moet afwateren, bij het wegzetten klotst het gezellig in het tankje zo na verloop van tijd.

goeiedag, moet er niet aan denken, ben gelukkig wel zo wijs dat ik dat spul zou afkoppelen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Ik sjouw de 1635 wel iedere keer de trap af, is op zich te doen, maar niet erg handzaam, inderdaad. Op zich lijkt me de 1625 ook niet verkeerd (@Boudewijn kan daar wat persoonlijke ervaring aan toe voegen, denk ik), hooguit af en toe aan denken om de stofzuiger zichzelf te laten reinigen. Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn 1635, en vrouwlief is ook erg blij dat alles lekker stofvrij werkt :)

Ik kan helaas zo gauw geen trillingswaardes van de Rupes vinden, maar ik zou verwachten dat die inderdaad minder last heeft van trillingen dan een Bosch groen schuurmachine. Heb zelf weinig last gehad van trillingen van mijn ER155TES excenterschuurmachine, met vele uren schuren, maar dat is niet helemaal dezelfde machine.

Ik zou ook verwachten dat de stofafzuiging van de Rupes beter is, ik weet niet hoe de gaten in de zool van de Bosch eruit zien, dat kan een boel uitmaken, ongeacht welke stofzuiger je erachter hangt.

Zat zelf ook naar de LE71TE te kijken voor de trap, maakte me alleen wat zorgen over de hoogte van die machine, omdat ik ook een beetje onder de traptredes moet kunnen komen met schuren, en die palmgrip zit dan mogelijk tegen de trede erboven aan.

Gaten boren:
zacht steen is 1J genoeg
Beton circa 3J

3J is vaak allround
Omnivore schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:39:

Die kleur gaat alleen over de Lidl Parkside uiteraard, waar zwart de 'performance' serie is.

Misschien kunnen we het eerst eens worden over de namen?
Klopboormachine: Lichte, maar veel kloppen (in het verlengde van de boor). Geschikt voor steen, niet geschikt voor beton.
Boorhamer: Zware slagen (in het verlengde van de boor). Geschikt voor beton. Slag energie globaal tussen de 1.5 tot 3J. Grote boorhamers > 3J, meestal ook met SDS Max aansluiting.
Slagboormachine: In plaats van continu rond te draaien, wordt de kracht opgezameld en dan in één keer in de draairichting van de boor los gelaten. Geschikt om te schroeven, niet om te boren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
[...]

bij klopboormachines boorhamers gaat het niet om de kleur maar om de joules.
FTFY
Gaten boren:
zacht steen is 1J genoeg
Beton circa 3J

3J is vaak allround
Hier ben ik het absoluut niet mee eens! voor gaten boren in zacht steen hoef je niet eens te kloppen, laat staan hameren. Dan volstaat een steenboor.
Voor harder steen is een goede steenboor aan te raden. Als je veel in hard steen boort, kan je een klopboor overwegen. als je af en toe een gaatje boort kan het gewoon met een goede accutol.
Voor boren in beton (kleine gaatjes) is 1,5J a 2J slagkracht aan te raden.
Voor de grotere gaten (>12mm) een licht sloopwerk (tegels verwijderen) is 2J a 2,5J voldoende.
Voor het wat zwaardere werk zoals slopen van stenen muren en echt grote gaten kom je op ca. 3J.
Daarboven kom je op het echte grove sloopwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daboemann
dragonhaertt schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:18:
[...]

Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar bouwstofzuigers, en ik overweeg zelf de Bosch GAS 35 M AFC. Deze lijkt erg op de 1635, en is voor 500 euro op amazon.nl te krijgen momenteel. Via de Hornbach laagste prijs garantie zou dat zelfs 450euro moeten zijn.

Enige wat me minder aanstaat van de bosch t.o.v. bijvoorbeeld Festool is de hoge prijs van stofzakken. En de herbruikbare stofzak is moeilijk te verkrijgen, en niet heel goed beoordeeld.
Daarnaast heeft de Bosch natuurlijk L-Boxx aansluitingen, en niet de systainer/MBox aansluiting bovenop.

Misschien een optie om te overwegen? Ik zat ook te twijfelen over misschien een kleinere (zoals de Festool Midi) bouwstofzuiger. Maar ik vind de manier hoe Festool de slang wegstopt onder de Mbox aansluiting niet zo handig. Dan zou je de box moeten ontkoppelen als je de slang wil opbergen.
Die Bosch ziet er ook wel mooi uit. Qua prijzen zitten die Bosch 35 AFC M, Festool MIDI (CTL), en Starmix 1625 redelijk bij elkaar in de buurt. Wat ik tot nu toe kon vinden (en relevant is voor mij):
  • Starmix lijkt iets krachtiger (280mbar vs 254mbar van Bosch en 240mbar van Festool.
  • Starmix heeft de meeste filter capaciteit totaal 8600 cm2. Bosch heeft 6150 cm², Festool 3369. Wel alle 3 M klasse filters.
  • Starmix kan de filters automatisch kloppen tijdens pauzes
  • Festool heeft standaard geen stang, dus die moet er nog bij gekocht worden, dus dat maakt hem een stukje duurder.
  • Festool kan de slang mooi opbergen.
  • Festool heeft een blaas functie.
  • Festool heeft de mogelijkheid van een bluetooth afstandsbediening op de slang, die lijkt mij echt heel handig als je even de vloer schoon wilt maken zonder dat je er een apparaat aan hebt zitten.
  • Festool heeft een gladde slang, de andere twee niet.
  • Festool en Bosch hebben een antistatische slang, de starmix volgens mij niet?
  • Bosch heeft automatische filter reiniging, maar volgens mij heb je dan geen zuigkracht op dat moment. Dus vergelijkbaar met het uitkloppen van de Starmix 1625 die dat tijdens pauzes doet? Daarbij is automatisch kloppen volgens mij overbodig i.c.m. goede stofzakken.
  • De Bosch zakt volgens mij qua prestaties behoorlijk in als de stofzak vol zit. In dit test zit ook de Metabo variant van de Starmix, maar dat is wel het model met de oudere motor (1400W ipv 1600W).
  • Bosch is uit dit lijstje de enige volwaardige M klasse, dus met verplicht alarm als de zuigkracht te laag is (bijvoorbeeld door blokkade of een zak die vol zit) en automatisch kloppen tijdens gebruik.
  • Alle drie maken ze volgens mij een behoorlijke bak herrie :/
Volgens mij kun je met alle drie prima uit de voeten. Maar zelf heb ik denk ik een lichte voorkeur voor de Starmix t.o.v. de Bosch en Festool. Als Starmix nou eens zo'n bluetooth remote uitbrengt... :9

[ Voor 6% gewijzigd door daboemann op 24-11-2020 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Helemaal mee eens, zo verwarrend af en toe
Hier ben ik het absoluut niet mee eens! voor gaten boren in zacht steen hoef je niet eens te kloppen, laat staan hameren. Dan volstaat een steenboor.
Voor harder steen is een goede steenboor aan te raden. Als je veel in hard steen boort, kan je een klopboor overwegen. als je af en toe een gaatje boort kan het gewoon met een goede accutol.
Voor boren in beton (kleine gaatjes) is 1,5J a 2J slagkracht aan te raden.
Voor de grotere gaten (>12mm) een licht sloopwerk (tegels verwijderen) is 2J a 2,5J voldoende.
Voor het wat zwaardere werk zoals slopen van stenen muren en echt grote gaten kom je op ca. 3J.
Daarboven kom je op het echte grove sloopwerk.
Voor gewoon steen gebruik ik altijd een gewone schroefboormachine, mede omdat in ons huis alle muren van Porotherm zijn, wat allemaal luchtkanalen in de stenen heeft. En als je ziet wat een boorhamer doet met zo'n steen als die er doorheen boort, dan sla je al die stukje helemaal kapot.

Voor beton heb je een boorhamer wel nodig. Tot 3J voor gaten boren, > 4-5J is meer voor sloop werk. Met 3J boor je ook kleine gaten wel een stuk makkelijker in een betonnen muur of plafond dan met 1.5J.
daboemann schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:07:
[...]

Die Bosch ziet er ook wel mooi uit. Qua prijzen zitten die Bosch 35 AFC M, Festool MIDI, en Starmix 1625 redelijk bij elkaar in de buurt. Wat ik tot nu toe kon vinden (en relevant is voor mij):
  • Starmix lijkt iets krachtiger (280mbar vs 254mbar van Bosch en 240mbar van Festool.
  • Starmix heeft de meeste filter capaciteit totaal 8600 cm2. Bosch heeft 6150 cm², Festool 3369. Wel alle 3 M klasse filters.
  • Festool heeft standaard geen stang, dus die moet er nog bij gekocht worden, dus dat maakt hem een stukje duurder.
  • Festool heeft de mogelijkheid van een bluetooth afstandsbediening op de slang, die lijkt mij echt heel handig als je even de vloer schoon wilt maken zonder dat je er een apparaat aan hebt zitten.
  • Bosch heeft automatische filter reiniging, maar volgens mij heb je dan geen zuigkracht op dat moment. Dus vergelijkbaar met het uitkloppen van de Starmix 1625 die dat tijdens pauzes doet? Daarbij is automatisch kloppen volgens mij overbodig i.c.m. goede stofzakken.
  • De Bosch zakt volgens mij qua prestaties behoorlijk in als de stofzak vol zit. In dit test zit ook de Metabo variant van de Starmix, maar dat is wel het model met de oudere motor (1400W ipv 1600W).
Volgens mij kun je met alle drie prima uit de voeten. Maar zelf heb ik denk ik een lichte voorkeur voor de Starmix t.o.v. de Bosch en Festool. Als Starmix nou eens zo'n bluetooth remote uitbrengt... :9
Gewoon zo een beetje zuigen is een kwestie van de knop om te zetten naar de juiste stand, lijkt me niet zo'n plus of min-punt. Misschien voor werken met draadloze apparaten is het wel handig om bluetooth te hebben. Ik mis het niet echt, maar mijn apparaten hebben ook geen bluetooth, dus maakt geen verschil voor mij.

Qua geluid valt de 1635 mij wel mee. Denk dat de Dyson van m'n moeder meer lawaai maakt, eigenlijk. Meestal heb ik toch oorkleppen op, want als ik met de boorhamer bezig ben suizen m'n oren naderhand toch wel aardig van het lawaai van de boorhamer zelf. De invalzaag en decoupeer idem ditto.

Volgens mij is de slang van de Starmix ook anti-statisch. Kan even goed wel wat statisch worden, zeker bij schuurwerkzaamheden. Bij mij wordt vooral de cycloon statisch, de slang heb ik niet echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben mogelijk in de markt voor een invalzaag. Ik gebruik nu een Bosch GKS 65 die al een paar jaar mee gaat en hoewel het een prima cirkelzaag is zijn er een aantal dingen waar ik me aan stoor. Stofafzuiging is er een van, maar omdat de zaag een pittig leven heeft gehad (lees, er zijn een paar verbouwingen mee gedaan) is hij niet meer zo spatzuiver als ik zou willen.

Bij deze zaag heb ik twee linialen (1600mm en 800m) die gekopppeld sortakinda lang genoeg zijn om een hele plaat mee te zagen. Omdat Bosch om een of andere duistere reden heeft gekozen voor een ander geleidesysteem dan de bekende 16mm strip van Festool (en later Makita en eigenlijk alle andere merken) denk ik dat ik die liniaal niet meer kan gebruiken als ik naar een ander merk zaag overstap, zijn er mensen hier die dat kunnen bevestigen of ontkrachten?
ik heb ooit het filmpje van Peter Milard gezien over welke zaag met welke geleiders werken, maar daar komt de Bosch geleider niet aan bod als ik het me goed herinner

Even los van het aankomende black Friday, waar eventueel financieel voordeel aan te behalen valt, lopen de prijzen nogal uiteen. Om de bekende maar even aan te halen,
Makita SP6000J met twee linialen en wat accesoires, 409 euro
Bosch GKT 55 met ongeveer dezelde set speelgoed erbij voor dik 580 euro hoewel ik die goedkoper zou kunnen kopen omdat ik de rails al heb (deze bijvoorbeeld)
En de Festool TS 55 met accesoireset voor 599..

maar waar wil ik nou echt op letten als ik zo'n ding koop? Budget is één natuurlijk, maar wat maakt de festool anders of beter dan de bosch/makita en hoever lopen die bosch en makita uit elkaar?

Behalve of ik wel of niet mijn oude liniaal kan gebruiken, waarom zou ik niet voor de Bosch zaag gaan?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:07:
Slagboormachine: In plaats van continu rond te draaien, wordt de kracht opgezameld en dan in één keer in de draairichting van de boor los gelaten. Geschikt om te schroeven, niet om te boren.
Dat is waarom we dat meestal slagschroevendraaier noemen ;)
[...]

Die Bosch ziet er ook wel mooi uit. Qua prijzen zitten die Bosch 35 AFC M, Festool MIDI, en Starmix 1625 redelijk bij elkaar in de buurt. Wat ik tot nu toe kon vinden (en relevant is voor mij):
Ik denk dat een belangrijk verschil dat je nu niet benoemt ook de stofklasse is. De bosch is M klasse, waar de standaard 1625 een L klasse stofzuiger is. Tenzij je de M-1625-Safe gaat kopen, maar die is weer een stuk duurder.

Over het geluid (en de AFC functie): Dit filmpje is duidelijk een heeft wat demo-stukjes er in zitten.

Qua afstandsbediening denk ik niet dat ik dat ooit ga missen. En verder zal ik niet al te snel over fabrieksspecs struikelen, zeker statische druk welke al niet een heel belangrijke spec is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m6su23
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-01-2021
Iemand toevallig ervaring met deze HiKOKI decoupeerzaag of dit spijkerapparaat? Ik zit erover na te denken om deze twee producten te kopen, aangezien ze nu wel heel erg scherp geprijsd zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door m6su23 op 23-11-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:27:
Ik ben mogelijk in de markt voor een invalzaag. Ik gebruik nu een Bosch GKS 65 die al een paar jaar mee gaat en hoewel het een prima cirkelzaag is zijn er een aantal dingen waar ik me aan stoor. Stofafzuiging is er een van, maar omdat de zaag een pittig leven heeft gehad (lees, er zijn een paar verbouwingen mee gedaan) is hij niet meer zo spatzuiver als ik zou willen.

Bij deze zaag heb ik twee linialen (1600mm en 800m) die gekopppeld sortakinda lang genoeg zijn om een hele plaat mee te zagen. Omdat Bosch om een of andere duistere reden heeft gekozen voor een ander geleidesysteem dan de bekende 16mm strip van Festool (en later Makita en eigenlijk alle andere merken) denk ik dat ik die liniaal niet meer kan gebruiken als ik naar een ander merk zaag overstap, zijn er mensen hier die dat kunnen bevestigen of ontkrachten?
ik heb ooit het filmpje van Peter Milard gezien over welke zaag met welke geleiders werken, maar daar komt de Bosch geleider niet aan bod als ik het me goed herinner

Even los van het aankomende black Friday, waar eventueel financieel voordeel aan te behalen valt, lopen de prijzen nogal uiteen. Om de bekende maar even aan te halen,
Bosch GKT 55 met ongeveer dezelde set speelgoed erbij voor dik 580 euro hoewel ik die goedkoper zou kunnen kopen omdat ik de rails al heb (deze bijvoorbeeld)

maar waar wil ik nou echt op letten als ik zo'n ding koop? Budget is één natuurlijk, maar wat maakt de festool anders of beter dan de bosch/makita en hoever lopen die bosch en makita uit elkaar?

Behalve of ik wel of niet mijn oude liniaal kan gebruiken, waarom zou ik niet voor de Bosch zaag gaan?
De Mafell MT55cc gebruikt ook de FSN rails van Bosch (even opletten of je een een oude FS(N?) of een nieuwere FSN rail hebt, die zijn niet onderling uitwisselbaar). De GKT is volgens mij mechanisch grotendeels gelijk aan de Mafell, en de Mafell wordt over het algemeen beschouwd als het neusje van de zalm voor invalzagen (iets meer nog dan de Festool, bv.). Alleen wat dingen voor de fijn afstelling die lijkt te missen voor de GKT t.o.v. MT55.

De Festool en Makita gebruiken hetzelfde railsysteem, waarvoor ook meer 3rd party accessoires beschikbaar zijn. Alleen is het koppelen van die Festool rails wat suboptimaal, van wat ik ervan begrijp. Minder fijn dan bij de FSN rail, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:34:
[...]

De Mafell MT55cc gebruikt ook de FSN rails van Bosch (even opletten of je een een oude FS(N?) of een nieuwere FSN rail hebt, die zijn niet onderling uitwisselbaar). De GKT is volgens mij mechanisch grotendeels gelijk aan de Mafell, en de Mafell wordt over het algemeen beschouwd als het neusje van de zalm voor invalzagen (iets meer nog dan de Festool, bv.). Alleen wat dingen voor de fijn afstelling die lijkt te missen voor de GKT t.o.v. MT55.

De Festool en Makita gebruiken hetzelfde railsysteem, waarvoor ook meer 3rd party accessoires beschikbaar zijn. Alleen is het koppelen van die Festool rails wat suboptimaal, van wat ik ervan begrijp. Minder fijn dan bij de FSN rail, in ieder geval.
Thanks. Ik ben niet bekend met meerdere types FSN rails. De 1600 heb ik al vrij lang (kwam met de zaag) en de 800 recent gekocht, die passen op elkaar dus dat zal wel loslopen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
henkie196 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:21:
[...]

Voor gewoon steen gebruik ik altijd een gewone schroefboormachine, mede omdat in ons huis alle muren van Porotherm zijn, wat allemaal luchtkanalen in de stenen heeft. En als je ziet wat een boorhamer doet met zo'n steen als die er doorheen boort, dan sla je al die stukje helemaal kapot.
Helemaal mee eens. Ik boor al het steen (tot ca. 10mm) in mijn jaren 60 huis, gewoon met mijn accu tol en Heller ProStone boortjes.
Voor beton heb je een boorhamer wel nodig. Tot 3J voor gaten boren, > 4-5J is meer voor sloop werk. Met 3J boor je ook kleine gaten wel een stuk makkelijker in een betonnen muur of plafond dan met 1.5J.
Zeker. Al moet ik wel zeggen dat ik met mijn 2.2J Metabo gaten tot ca. 25mm probleemloos in beton kon boren. Met meer kracht gaat het natuurlijk sneller. Meer kracht resulteert daarentegen wel ook in een zwaardere machine. Mijn lijstje ging dan over wat je nodig hebt. Enkele stapjes meer is dan niet zo'n probleem. Maar een 6mm gaatje boren in het plafond met een >7kg zware 5J machine zou ik niet aanraden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
Pixeltje schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:27:

Hier een bezitter van een Festool rebq 55 met zowel een 1400mm als 800mm rails. Ik kan je de zaag in principe alleen maar aanbevelen! Accuraat, makkelijk om mee te werken enz maar als ik zo de verschillende tests op youtube (Edit: YouTube: 🔥 Der große Tauchsägenvergleich | Die Besten der Besten | inkl. Verl... bijvoorbeeld) bekijk dan denk ik dat het inmiddels een beetje een kwestie van smaak is. Zowel de Bosch, Festool en Makita zeer goed uit de verschillende tests komen.
Voordeel van de Makita is dat je de zaag aan de rail kan vastklikken bij het onder verstek zagen (dat is een voordeel). De Festool is daarentegen wel wat dichter tegen een wand te gebruiken. mafell kan alles wat die andere zagen ook kunnen alleen net even wat beter, sneller, handiger maar daar is de prijs ook echt een stukje hoger.

Als ik het nog eens zou moeten doen, geen idee eigenlijk wat ik zou doen (misschien dat ik nu voor de Bosch zou gaan omdat ik wat meer L-boxxen heb dan systainers 8)7 ). Alternatieve rails is in Duitsland relatief goedkoop te krijgen (ook langere lengtes) dus dat zou al niet z'n beslissende factor zijn. Van de andere kant dat groen met paars is toch ook wel een dingetje :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omnivore
dragonhaertt schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:27:
[...]

Dat is waarom we dat meestal slagschroevendraaier noemen ;)
Haha juist, maar wat Lidl dus een slagboorschroefmachine noemt heeft dus niks met een slagschroevendraaier te maken maar is in feite een klopboormachine en die is absoluut ongeschikt om in Vinex-beton te boren? Dan laat ik die aanbieding voor wat het is, zeker omdat een enkel gat in baksteen ook wel met de accuboormachine (= ook accutol, lees ik net...) kan, en dan wacht ik even tot de accuboorhamer die ik linkte er weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:08
m6su23 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:31:
Iemand toevallig ervaring met deze HiKOKI decoupeerzaag of dit spijkerapparaat? Ik zit erover na te denken om deze twee producten te kopen, aangezien ze nu wel heel erg scherp geprijsd zijn.
Heb je die accu's al? Spijkerapparaat is fantastisch. Ik heb deze overwogen, nadat ik een enorm goede deal in de US zag voor de Triple Hammer incl accu's. Uiteindelijk kon ik deze niet in NL krijgen, dus vond ik de spijkermachine ook geen optie --> De investering was te fors, zeker omdat ik al een DTD155 had.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Omnivore schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:59:
[...]

Haha juist, maar wat Lidl dus een slagboorschroefmachine noemt heeft dus niks met een slagschroevendraaier te maken maar is in feite een klopboormachine en die is absoluut ongeschikt om in Vinex-beton te boren? Dan laat ik die aanbieding voor wat het is, zeker omdat een enkel gat in baksteen ook wel met de accuboormachine (= ook accutol, lees ik net...) kan, en dan wacht ik even tot de accuboorhamer die ik linkte er weer is.
Correct. Het probleem ontstaat wanneer retailers, die geen idee hebben van gangbare termen in een productgroep, zelf op basis van het Duitse voorbeeld iets gaan verzinnen, dan wel blind door google translate halen.
Dan krijg je gruwels als "slagboorschroefmachine" in plaats van klopboormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 19:56
[...]

Ik zie de GAS 35 M AFC enkel voor €628 staan om Amazon, zeker dat je het niet over de GAS 35 L hebt (€506) ?

Ben ook al even aan het uitkijken voor een M-klasse, waaronder de GAS 35 ;)

Als je een Duits leveradres of DHL-pickup punt kan fixen heb je hem idd rond €450
https://www.idealo.de/pre...nal-06019c3100-bosch.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

nvermen schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:28:
[...]

Ik zie de GAS 35 M AFC enkel voor €628 staan om Amazon, zeker dat je het niet over de GAS 35 L hebt (€506) ?

Ben ook al even aan het uitkijken voor een M-klasse, waaronder de GAS 35 ;)

Las je een Duits leveradres of DHL-pickup punt kan fixen heb je hem idd rond €450
https://www.idealo.de/pre...nal-06019c3100-bosch.html
Deze had ik gevonden:
Amazon.nl
Volgens het typenummer ook de GAS 35 M AFC

Amazon is een zooitje wat betreft vertalingen en artikelbeschrijvingen, maar deze lijkt toch wel het juiste type te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 23-11-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m6su23
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-01-2021
KillaZ schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:16:
[...]

Heb je die accu's al? Spijkerapparaat is fantastisch. Ik heb deze overwogen, nadat ik een enorm goede deal in de US zag voor de Triple Hammer incl accu's. Uiteindelijk kon ik deze niet in NL krijgen, dus vond ik de spijkermachine ook geen optie --> De investering was te fors, zeker omdat ik al een DTD155 had.
Die accu's heb ik inderdaad al, misschien dat ik er nog wel een paar extra koop aangezien er een 3e accu gratis wordt meegeleverd tot en met 30 november bij de cj36dbwrz maar dat zie ik dan nog wel. Ik denk dat ik nu gelijk dat spijkerapparaat ga kopen, lijkt me een mooi ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
henkie196 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:07:
Ik kan helaas zo gauw geen trillingswaardes van de Rupes vinden, maar ik zou verwachten dat die inderdaad minder last heeft van trillingen dan een Bosch groen schuurmachine. Heb zelf weinig last gehad van trillingen van mijn ER155TES excenterschuurmachine, met vele uren schuren, maar dat is niet helemaal dezelfde machine.

Ik zou ook verwachten dat de stofafzuiging van de Rupes beter is, ik weet niet hoe de gaten in de zool van de Bosch eruit zien, dat kan een boel uitmaken, ongeacht welke stofzuiger je erachter hangt.

Zat zelf ook naar de LE71TE te kijken voor de trap, maakte me alleen wat zorgen over de hoogte van die machine, omdat ik ook een beetje onder de traptredes moet kunnen komen met schuren, en die palmgrip zit dan mogelijk tegen de trede erboven aan.
Van de Rupes kan ik ook geen trillingswaardes vinden, maar die van de Festool DTS 400 is de helft van die van de bosch (3,5 vs 7 m/s2). Goed punt voor wat betreft de hoogte trouwens! Alleen ik kan zo snel ook geen hoogte informatie vinden.

Kan iemand die de LS71 heeft hem toevallig opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Omnivore schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:39:
[...]

Persoonlijk zou ik met circa 3j in beton boren. Anders verbrand de boor snel of het schiet niet op.

Deze van de parkside Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/35e54c3bef30deb0ff3ec01dcae3d25b.jpeg
is maar 1J, erg licht en super praktisch voor hang en sluitwerk ophangen, en boven al goedkoop.
In beton komt hij ook wel met 1J, maar snel gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvermen
  • Laatst online: 25-08 19:56
dragonhaertt schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:46:
[...]

Deze had ik gevonden:
Amazon.nl

Amazon is een zooitje wat betreft vertalingen en artikelbeschrijvingen, maar deze lijkt toch wel het juiste type te zijn.
Diegene waar ik op lande via de zoekfunctie was 06019C31W0, diegene die jij linkt is 06019C3100.

Bosch is voor de GAS ook niet echt helder in aan te duiden wat het verschil tussen beide is....
ik vermoed het socket-type

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
dragonhaertt schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:46:
[...]

Deze had ik gevonden:
Amazon.nl

Wacht anders even het echte BF weekend af. Tijdens hun Prime Day deals was deze volgens mij voor 399,- te koop. Ik heb er zelf al dus de prijs niet exact onthouden, wel dat hij erg in de buurt was van de 385 waarvoor ik hem gekocht heb. Dus het is het wachten tot dit weekend waard wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

nvermen schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:20:
[...]

Diegene waar ik op lande via de zoekfunctie was 06019C31W0, diegene die jij linkt is 06019C3100.

Bosch is voor de GAS ook niet echt helder in aan te duiden wat het verschil tussen beide is....
ik vermoed het socket-type
De W0 heeft penaarde (FR/BE) De 00 heeft randaarde (NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:27:
De W0 heeft penaarde (FR/BE) De 00 heeft randaarde (NL)
Is dat van het stopcontact op de stofzuiger zelf? Ik zou in ieder geval altijd voor 00 kiezen dan, die penaarde van FR/BE is vaak vooral onhandig met de beperking hoe je een stekker erin kan steken. De meeste stekkers (alle?) hebben toch een aarde voor zowel de pen als aan de zijkant, dus daar maakt het niet voor uit.

FYI, CEE 7 standard AC plugs and sockets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:49

Ik heb Starmix iPulse 1635 sinds een jaartje. Hij bevalt heel erg goed, lawaai valt mij mee (vergeleken met een gamma bouwzuiger). Ik gebruik hem voornamelijk met fleece zakken, maar die laten toch nog wel wat stof door. De filter reiniging doet hij automatisch tijdens het schuren of slijpen en qua zuigkracht merk je daar niks van. Ik heb wel de adapterplaat erbij om mn bosch koffer erop te kunnen klikken, hier kan je ook meteen de slang mee goed opbergen.

komend vanaf een Gamma bouwstofzuiger is dit echt een verademing, helaas geen ervaring met de bosch versie. Maar toen ik de keuze aan het maken was is deze toch om een reden afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:50:
[...]

Is dat van het stopcontact op de stofzuiger zelf? Ik zou in ieder geval altijd voor 00 kiezen dan, die penaarde van FR/BE is vaak vooral onhandig met de beperking hoe je een stekker erin kan steken. De meeste stekkers (alle?) hebben toch een aarde voor zowel de pen als aan de zijkant, dus daar maakt het niet voor uit.

FYI, CEE 7 standard AC plugs and sockets.
Volgens de reserve-onderdelen index hebben ze hetzelfde netsnoer, alleen een ander stopcontact. Het gaat hier denk ik dus alleen over het stopcontact op de stofzuiger zelf, en ik zou zelf dus ook eerder de 00 versie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
Sjoerd-b schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:05:
[...]

Ik heb Starmix iPulse 1635 sinds een jaartje. Hij bevalt heel erg goed, lawaai valt mij mee (vergeleken met een gamma bouwzuiger). Ik gebruik hem voornamelijk met fleece zakken, maar die laten toch nog wel wat stof door. De filter reiniging doet hij automatisch tijdens het schuren of slijpen en qua zuigkracht merk je daar niks van. Ik heb wel de adapterplaat erbij om mn bosch koffer erop te kunnen klikken, hier kan je ook meteen de slang mee goed opbergen.

komend vanaf een Gamma bouwstofzuiger is dit echt een verademing, helaas geen ervaring met de bosch versie. Maar toen ik de keuze aan het maken was is deze toch om een reden afgevallen.
Heb je toevallig een indicatie/gevoel van hoe erg het filter vervuilt bij schuren in combinatie met een fleecezak zonder dat je het kloppen aan hebt staan? Heb je dan na bijvoorbeeld 5 minuten merkbaar minder zuigkracht? Of is dat pas na een dag dat de filters vol gaan zitten? Je zou toch zeggen dat het meeste wel in de zak gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door daboemann op 23-11-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:47
Omnivore schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:59:
[...]

D'r is een paar pagina's terug al aan iemand aanbevolen om voor het incidentele betonboorwerk gewoon een 230V machine te kopen. Is dat niet een idee, of heb je al meer spullen van het Parkside accuplatform?
barry86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:16:
[...]

Persoonlijk zou ik met circa 3j in beton boren. Anders verbrand de boor snel of het schiet niet op.

Deze van de parkside [Afbeelding]
is maar 1J, erg licht en super praktisch voor hang en sluitwerk ophangen, en boven al goedkoop.
In beton komt hij ook wel met 1J, maar snel gaat het niet.
Heb een tijdje terug nog met een HR2230 een paar gaten van 18mm door een 20cm betonvloer staan boren. Dat deed 'ie toch aardig rap met 2,2J. Uiteraard de kleine gaatjes om iets mee aan de muur te hangen blaast hij er als een gek doorheen.

Ik denk dat je de meerwaarde van >=3J pas gaat zien bij sloop- en breekwerk.

Ander verhaal. Van het weekend toch maar besloten om in te stappen in het Makita 18V ecosysteem, en wel met deze set, niet overdreven duur of krachtig ofzo. Ik heb de slagschroevendraaier inmiddels al aan het werk gezet in wat tuinhout. Dat had ik echt jaren eerder moeten doen, wat een verschil met een gewoon accuboortje :o
Een slijptol ben ik nog voor aan het kijken, maar ik wacht denk ik even tot een wat leukere actie, met een accu ofzo. Die lamp word ik niet heel warm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

daboemann schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:13:
[...]

Heb je toevallig een indicatie/gevoel van hoe erg het filter vervuilt bij schuren in combinatie met een fleecezak zonder dat je het kloppen aan hebt staan? Heb je dan na bijvoorbeeld 5 minuten merkbaar minder zuigkracht? Of is dat pas na een dag dat de filters vol gaan zitten? Je zou toch zeggen dat het meeste wel in de zak gaat.
Bij gebruik van fleece stofzakken wordt afgeraden om de auto-clean functie aan te hebben staan (tenminste bij Bosch) omdat dit de zak kapot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

jordje schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:59:
[...]

Ander verhaal. Van het weekend toch maar besloten om in te stappen in het Makita 18V ecosysteem, en wel met deze set, niet overdreven duur of krachtig ofzo. Ik heb de slagschroevendraaier inmiddels al aan het werk gezet in wat tuinhout. Dat had ik echt jaren eerder moeten doen, wat een verschil met een gewoon accuboortje :o
Een slijptol ben ik nog voor aan het kijken, maar ik wacht denk ik even tot een wat leukere actie, met een accu ofzo. Die lamp word ik niet heel warm van.
Bookmarked, leuk setje, was zelf ook op zoek. Even kijken of er deze week nog wat aanbiedingen te scoren zijn.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
[...]

Dan ben je toch wel een dag verder denk ik, ligt er ook een beetje aan welke korrel en welk materiaal natuurlijk. Als de zuigkracht echt teveel terugloopt gaat er een rood lampje knipperen, dan moet je even gaan kijken wat er aan de hand is.
dragonhaertt schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:09:
[...]

Bij gebruik van fleece stofzakken wordt afgeraden om de auto-clean functie aan te hebben staan (tenminste bij Bosch) omdat dit de zak kapot maakt.
De auto-clean functie staat bij standaard aan, ook met fleece zakken. Tot nu toe nog niks gesloopt daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:55

ydr

Fuel_80 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt... Starlock is de aansluiting van de multitool. Recipro zaag heeft een eigen aansluiting, die volgens mij redelijk gestandaardiseerd is.
Je hebt helemaal gelijk.. My bad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Nivado schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:19:
[...]

Correct. Het probleem ontstaat wanneer retailers, die geen idee hebben van gangbare termen in een productgroep, zelf op basis van het Duitse voorbeeld iets gaan verzinnen, dan wel blind door google translate halen.
Dan krijg je gruwels als "slagboorschroefmachine" in plaats van klopboormachine.
Ahh dat zou het kunnen verklaren! Ik zag ook in een eerdere post dat ze een invalzaag een insteekzaag noemen.

[ Voor 7% gewijzigd door webber87 op 23-11-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Heeft iemand trouwens een idee waar die machines van Parkside vandaan komen? Ik ken de verhalen van dat ze uit fabrieken komen van de andere merken. Of ontwikkelen ze het toch zelf? Kortom, hoe werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
[...]

Ik heb de Bosch. Prima machine, maakt idd een bak herrie (vooral met kloppen aan). Tijdens kloppen valt de zuigkracht minimaal terug.

Mocht je trouwens een BT remote willen die met alle stofzuigers te gebruiken is, Metabo heeft er binnenkort een te koop. Ergens eind deze maand, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 16:38
Na tips van hier wil een Bosch GSR 12V-35 FC aanschaffen, maar bij de complete set krijg je een L-BOXX. Is dat wel een handig ding?
Zit er groot uit en las een stukje terug in dit topic dat de inlay ruk is, maar mogelijk was dat net een ander type.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Framoes schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:56:
[...]

Mocht je trouwens een BT remote willen die met alle stofzuigers te gebruiken is, Metabo heeft er binnenkort een te koop. Ergens eind deze maand, volgens mij.
He dat is leuk zeg, goed product! @bbbrumbrum voor je DSP600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MWDKing schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:04:
Na tips van hier wil een Bosch GSR 12V-35 FC aanschaffen, maar bij de complete set krijg je een L-BOXX. Is dat wel een handig ding?
Zit er groot uit en las een stukje terug in dit topic dat de inlay ruk is, maar mogelijk was dat net een ander type.
Dat van die inlay heb ik volgens mij geschreven, en dat was inderdaad van de volledige set in L-boxx van de GSR 12v-35 FC.

Maar handiger dan hetzelfde in kartonnen doos hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 12:26
webber87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:56:
Heeft iemand trouwens een idee waar die machines van Parkside vandaan komen? Ik ken de verhalen van dat ze uit fabrieken komen van de andere merken. Of ontwikkelen ze het toch zelf? Kortom, hoe werkt dat?
Ik weet het niet van alle parkside equipment, maar als je bijvoorbeeld kijkt bij de zaagtafel (vanochtend zelf besteld) zie je in de handleiding staan "SCHEPPACH FABRIKATION VON OLZBEARBEITUNGSMASCHINEN GMBH". Daar is dus blijkbaar Scheppach de leverancier. Scheppach heeft zelf ook vrijwel een identieke zaagtafel, maar die is zes tientjes duurder en minder compleet.

[ Voor 8% gewijzigd door Zinloos1 op 23-11-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

De starmix kakt ook in als hij helemaal vol zit... dat doen ze allemaal. Tot dat moment niet noemenswaardig. Hij staat hier eigenlijk bij werkzaamheden altijd volle bak aan.
En het is een 1625. Ik gebruik hem met zak en klop nu en dan filters uit als ik stoffige dingen doe, zoals schuren. Hij zagen is het veel minder een probleem. De automatische filterreiniging werkt prima overigens.

Daarbij heb ik altijd doppen op, omdat ik hem met name met zagen en schuren gebruik. Je wil niet uren met zo'n apparaat werken zonder doppen... buiten is het prima zonder doppen te doen met alleen de stofzuiger. Zet je hem op halve kracht, dan is het prima zonder te doen. De stang was voor mij een overweging, ik wil zelf nog een keer een BT-device erin hacken.

Verder heb je een verloopje (stukje rubber mof) nodig om op de schuurmachine te passen en mis je de bajonet van Festool. Nu is mijn invalzaag ook geen Festool dus had ik er weinig aan gehad. Met de morgen aan te schaffen (eindejaarsgeld!) frees ga ik dat wel missen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik heb net als @kabeltjekabel een issue met de inlay. Neemt niet weg dat een L-Boxx en de inlay waar hij in komt handig is. Kan het efficienter? Jazeker, maar het staat je vrij om bijvoorbeeld alleen de helft te gebruiken of er bijvoorbeeld met Kaizen Foam een efficientere inlay voor te maken. Zou me hier niet op doodstaren. Is inderdaad beter dan een kartonnen doos :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
webber87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:56:
Grote kans dat het gewoon allemaal in China gemaakt wordt. En het lijkt erop dat Kompernaß het spul allemaal importeert en aan Lidl levert.

https://www.kompernass.com/nl/elektrisch-gereedschap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
[...]

Geen Starmix, maar GAS 35 M AFC gebruiker hier. Heb er altijd fleecezakken in zitten. Inmiddels zo'n 10 zakken tot de nok toe gevuld (alarm begint af te gaan als de zak vol zit omdat hij dan te weinig lucht krijgt, geniaal :9 ). Ze vullen echt volledig af die zakken.
Het filter heb ik nog nooit schoongemaakt, ding is nog altijd brandschoon. AFC kan wel weer handig zijn als je zakloos de stofzuiger gaat gebruiken.

Werkzaamheden tijdens die 10 zakken zijn erg verschillend geweest, van gewoon schuren van hout tot frezen maar ook aardig wat sleuven in beton met de haakse slijper getrokken.

Heb het hier vaker benoemd, met fleecezakken heb je helemaal geen (automatische) filter clean nodig. Het alarm daarentegen wat op de GAS 35 M AFC zit vind ik wel prettig, weet direct wanneer de slang verstopt zit of de zak vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
Boudewijn schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:12:
[...]
Verder heb je een verloopje (stukje rubber mof) nodig om op de schuurmachine te passen en mis je de bajonet van Festool. Nu is mijn invalzaag ook geen Festool dus had ik er weinig aan gehad. Met de morgen aan te schaffen (eindejaarsgeld!) frees ga ik dat wel missen.
Bedoel je zo'n verloopje om hem op je (Festool?) frees aan te sluiten? https://www.gereedschappr...-adapter-op-de-markt.html. Hoe sluit jij hem aan op de MT55, met https://www.gereedschappr...-gummi-verloop-traps.html?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met die onderste ja. Gaat prima.

@daboemann

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 23-11-2020 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:24
rbaidjoe schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:51:
GST 12V-70
[...]

Conclusie: Het kan, maar hij voelt wel degelijk underpowered aan. Eens met @Twijfels , als je heel langzaam gaat kan het opzich. Tevens moet je regelmatig van accu wisselen. Ik heb 2 x de 3Ah accu, en hij gaat al slechter zagen ver voordat hij aangeeft dat de accu leeg is. Het is een glijdende schaal, dus pas nadat je al een tijdje wat moeizamer aan het zagen bent realiseer je dat de accu misschien wel leeg aan het raken is. Check je het ff met het controlelampje, lijkt ie nog vol. Voor de zekerheid toch maar ff wisselen, en hopla, hij gaat weer ff een kwartier als een speer!

Persoonlijk zou ik niet opnieuw een 12V zaagmachine aankopen, dus raad ik het ook niet aan, tenzij het compacte formaat en/of geringe gewicht heel zwaar weegt (jaja, woordgrap). Mijn ervaring met diverse moderne 18V machines is dat ze niet echt onderdoen voor gesnoerd gereedschap. Dusja, die 18V decoupeer lijkt mee en stuk fijner.
Ik kwam net dit bericht tegen van deze zomer, en moest hier aan denken:
florizla schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:58:
Deze knaap ontdekt dat zijn Bosch 12V kantenfrees (GKF 12V-8) beter werkt met een 6 Ah accu versus een (nieuwe) 3 Ah.

YouTube: Epic real world Cordless router shot out and Game changer for Bosch

Op zich logisch dat de 6Ah wat meer stroom kan leveren -- intern heeft die 6 cellen dus dat is eigenlijk twee 3Ah accus in parallel.
Grote kans dat de decoupeerzaag met een grote accu van zes cellen (4 of 6 Ah) wél enthousiast blijft werken tot die leeg is.

Het geheel wordt er wel iets minder compact van, en goedkoop zijn die accus ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 16:38
Wellicht interessant voor anderen Grizzly-shop.de is servicepartner voor Lidl's Parkside spul.

Lidl verkoopt in NL een 12V schroefmachine zonder accu, maar de accu wordt niet in de NL webshop verkocht. Toen ik Lidl hierover benaderde zij ze dat ik hem kon bestellen in de webshop van hun servicepartner: https://www.grizzly-shop.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
florizla schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:41:
[...]

Ik kwam net dit bericht tegen van deze zomer, en moest hier aan denken:

[...]

Grote kans dat de decoupeerzaag met een grote accu van zes cellen (4 of 6 Ah) wél enthousiast blijft werken tot die leeg is.

Het geheel wordt er wel iets minder compact van, en goedkoop zijn die accus ook niet echt.
Thanks voor de tip, ik was echter op zoek naar een ruimere usecase voor het 12V platform dan enkel en alleen de D-Tect 120. Aangezien ik nog geen zaag had, heb ik toen de 12V decoupeer maar gekozen.

Inmiddels ben ik ook de 18V invalzaag rijker, en zit ik sowieso vrij ruim in het 18V systeem, dat het volgens mij goedkoper is om een 18V decoupeerzaag body te koen dan de 12V 6Ah accu. Weet ik niet zeker, heb de prijzen niet gecheckt, ik wil hiermee meer aangeven hoe weinig usecase ik heb voor een dikke 12V accu :P Waar ik eerst nog rechte stukken beunde met de decoupeer, doe ik nu het meeste werk met de invalzaag. Slechts nog voor gekke hoekjes pak ik de decoupeer. Ik kan me voorstellen dat een eventuele multitool in de toekomst de decoupeer helemaal werkloos maakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Heb nu de Makita SP6000J invalzaag. Hier zit een rail bij 1500 mm. Nu zag ik dat Makita ook een 1000 mm rail heeft. Nu 42 eur bij Amazon. Een extra 1500mm kost 60 eur.
Wat raden jullie aan? Er een rail van 1000 bijhalen of 1500 en dan zagen op 1000 zodat ik er nog eentje van 500 heb. Klopt mijn redenatie dat je dan de kanten waar je gezaagd hebt niet gebruikt, maar eventueel alleen koppelt aan de niet gezaagde rand? Zodat de aansluiting goed blijft.

Verder wil ik de Makita rail klemmen gaan aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[...]

Mooi lijstje! Ik lees even mee, hoop ook op een mooie BF deal. Volgens mij is het ook wel zinvol om te kijken naar de prijzen en verkrijgbaarheid van zakken, dat zal toch ook de totale prijs (tco) beïnvloeden .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
[...]

Vergeet niet dat de Festool Midi ook een blowfunctie heeft, en dat de slang keurig netjes opgerold zit onder het deksel i.t.t. de andere twee waar je loopt te kloten met de slang bij het opbergen en rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed ik ga deze week toch maar die DF500 bestellen.

Weet iemand waarom hij zo slecht leverbaar is bij Toolnation? Hij is vrij goedkoop (scheelt zo 7 tientjes tov de rest) daar maar pas in december leverbaar.
Ik twijfel heel erg tussen deze:
https://www.toolnation.nl...rantie.html?sqr=df%20500& (machine, 1 freesje) . Doe je daar de dwarsaanslagjes bij en de ronde aanslag, dan is hij 864.... en heb je feitelijk deze bundel:
https://www.toolnation.nl...rantie.html?sqr=df%20500&

De andere bundel is deze:
https://www.toolnation.nl...tainer.html?sqr=df%20500&

Daar zitten dan alle freesjes bij en een systainer vol domino's.

Die doos los is 195E:
https://www.toolnation.nl...1060x-bu.html?sqr=498899&
En dan komen daar de freesjes los nog bij.

Enige waar ik over dub is: In hoeverre ga ik straks al die maten domino's gebruiken... ga ik straks niet gewoon de grootste en kleinste veel gebruiken en de rest niet? Het is leuk om te hebben maar als je het niet gebruikt.
Ik wil een kastenwand maken, en volgend jaar wat tuinmeubels. Daar heb je die domino's voor buiten voor nodig.
Twijfelgeval...

Iemand nog een goede tip voor een betere deal dan Toolnation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zaphara schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:56:
[...]

Vergeet niet dat de Festool Midi ook een blowfunctie heeft, en dat de slang keurig netjes opgerold zit onder het deksel i.t.t. de andere twee waar je loopt te kloten met de slang bij het opbergen en rondrijden.
Die opbergfunctie is wel handig ja ... dat is irritant bij Starmix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@ione Zit hier een beetje met hetzelfde, heb er twee rails van 1500mm. erbij en wil er een 1000mm. erbij, liefst korter. Bij afkorten zeer zeker de zelfkant tegen elkaar aanleggen. 2x 1500 is bij mij soms vreselijk onhandig. Maar ik wil in geen geval er eentje van inkorten.
Wanneer je ervoor kiest een 1500mm. , wat wil je gaan doen met dat stukje van 500mm.? Is wel erg kort, rekening houdende met de zool, neem gewoon de 1000mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:58:
Goed ik ga deze week toch maar die DF500 bestellen.

Weet iemand waarom hij zo slecht leverbaar is bij Toolnation?
Domino DF 500 is dacht ik wereldwijd even 'op'. Kwam eerder van de maand ook al langs op het Festool Owners Group forum.
Hij is vrij goedkoop (scheelt zo 7 tientjes tov de rest) daar maar pas in december leverbaar.
Ik twijfel heel erg tussen deze:
https://www.toolnation.nl...rantie.html?sqr=df%20500& (machine, 1 freesje) . Doe je daar de dwarsaanslagjes bij en de ronde aanslag, dan is hij 864.... en heb je feitelijk deze bundel:
https://www.toolnation.nl...rantie.html?sqr=df%20500&
Nee. Lijstaanslag 493487 is wat anders dan de ronde aanslag 494847. De aanslag voor rond materiaal zit in geen van de twee die je linkt.
De andere bundel is deze:
https://www.toolnation.nl...tainer.html?sqr=df%20500&

Daar zitten dan alle freesjes bij en een systainer vol domino's.

Die doos los is 195E:
https://www.toolnation.nl...1060x-bu.html?sqr=498899&
En dan komen daar de freesjes los nog bij.
Nee, de freesjes zitten ook bij die box van 195 euri. Staat ook gewoon in de omschrijving. De twee tegelijk kopen in die bundel van 1063 euro bespaard je dus twee euro.
Enige waar ik over dub is: In hoeverre ga ik straks al die maten domino's gebruiken... ga ik straks niet gewoon de grootste en kleinste veel gebruiken en de rest niet? Het is leuk om te hebben maar als je het niet gebruikt.
Ik wil een kastenwand maken, en volgend jaar wat tuinmeubels. Daar heb je die domino's voor buiten voor nodig.
Twijfelgeval...

Iemand nog een goede tip voor een betere deal dan Toolnation?
De systainer is handig om ze op te bergen maar let op dat de navulverpakkingen voor de grotere maten er niet in 1x in passen. Systainer gevuld en met freesjes er bij was toen ik mijn Domino kocht veel interessanter dan de boel allemaal los te kopen.

Als ik de Domino ook voor buiten ga gebruiken koop ik nog zo'n assortiment en vul ik die met de SIPO domino's. Vooralsnog mijn Domino nauwelijks gebruikt en alleen voor binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:59:
[...]

Hoe vaak gebruik je de opbergfunctie nu eenmaal? Hier staat de CT onder de zaagtafel, de slang hangt aan een haakje. De tweede CT heb ik bovenin alle mondstukken liggen en de slang zit er gewoon in... of hangt aan een haakje. Alleen als hij in de auto moet wil ik nog wel eens de slang in dat depot doen. Verder gebruik ik dat depot meer om losse machines in te knikkeren, maar dat was bij de CT 22 al veel handiger dan de 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:24:
[...]

Domino DF 500 is dacht ik wereldwijd even 'op'. Kwam eerder van de maand ook al langs op het Festool Owners Group forum.
Hmm daar moet ik ook eens naartoe dan.
Nee. Lijstaanslag 493487 is wat anders dan de ronde aanslag 494847. De aanslag voor rond materiaal zit in geen van de twee die je linkt.

Nee, de freesjes zitten ook bij die box van 195 euri. Staat ook gewoon in de omschrijving. De twee tegelijk kopen in die bundel van 1063 euro bespaard je dus twee euro.
Zo ik ben echt niet wakker geweest. Duidelijk, dank je wel voor je feedback :)
De systainer is handig om ze op te bergen maar let op dat de navulverpakkingen voor de grotere maten er niet in 1x in passen. Systainer gevuld en met freesjes er bij was toen ik mijn Domino kocht veel interessanter dan de boel allemaal los te kopen.
Ja nu dus amper. Jammer.
Als ik de Domino ook voor buiten ga gebruiken koop ik nog zo'n assortiment en vul ik die met de SIPO domino's. Vooralsnog mijn Domino nauwelijks gebruikt en alleen voor binnen.
Ja als ik buiten ga klussen koop ik die SIPOs ook. Denk dat ik nu even ga twijfelen of ik die assortimentsdoos erbij wil hebben of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:26:
[...]

Hoe vaak gebruik je de opbergfunctie nu eenmaal? Hier staat de CT onder de zaagtafel, de slang hangt aan een haakje. De tweede CT heb ik bovenin alle mondstukken liggen en de slang zit er gewoon in... of hangt aan een haakje. Alleen als hij in de auto moet wil ik nog wel eens de slang in dat depot doen. Verder gebruik ik dat depot meer om losse machines in te knikkeren, maar dat was bij de CT 22 al veel handiger dan de 26.
Ik heb hier geen vaste klusplek helaas. Dus alles moet van zolder gehaald worden om in de tuin te klussen, of op zolder. Zeker op een trap is klooien met zo'n slang onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:27:
[...]

Hmm daar moet ik ook eens naartoe dan.
Is voornamelijk gericht op Amerikanen. Veel fobie voor het metrische stelsel daar.
[...]

Zo ik ben echt niet wakker geweest. Duidelijk, dank je wel voor je feedback :)
:>
Bekijk het van de zonnige kant; je krijgt 5 frezen bij een artikel waar je van dacht dat ze er niet bijzaten :P
[...]

Ja als ik buiten ga klussen koop ik die SIPOs ook. Denk dat ik nu even ga twijfelen of ik die assortimentsdoos erbij wil hebben of niet.
Let ook op dat Toolnation nog een oude foto heeft van die assortimentssystainer. Ze hebben geen houten schotjes meer, maar kunststof uitneembare bakjes. Bij het grote pakket van 1063 staat de goede foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:28:
[...]

Ik heb hier geen vaste klusplek helaas. Dus alles moet van zolder gehaald worden om in de tuin te klussen, of op zolder. Zeker op een trap is klooien met zo'n slang onhandig.
Oh ja, dat is balen. Dan is zo'n depot wel handig ja. En als je de trap af moet wil je sowieso niet een GAS 35 oid hebben. Een Midi is dan leuker qua formaat. Vergeet ook het gewicht niet als hij vol zit. Een volle CT 26 is ook niet grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:38:
[...]

Oh ja, dat is balen. Dan is zo'n depot wel handig ja. En als je de trap af moet wil je sowieso niet een GAS 35 oid hebben. Een Midi is dan leuker qua formaat. Vergeet ook het gewicht niet als hij vol zit. Een volle CT 26 is ook niet grappig.
Een volle 1625 met allemaal houtzooi en afgebrande verfbrokken is ook goed zwaar. Dat helpt je wel om de boel regelmatig leeg te mieteren. In de praktijk haal ik de slang los, en doe de afdichter op het slanggat in de stofzuiger. Daarna neem ik alles weer mee naar boven/beneden. Niet ideaal nee, maar helaas geen klushok.

vwb die df500: goede punten. ff opzoeken wanneer hij er waarschijnlijk weer is. Must have, resistance is futile.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 23-11-2020 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik zal een tegen geluid geven en zeggen dat het wel een handig ding is. Er zijn wel ruimtes open, eentje is een perfect fit voor een bitjes assortiment doos van Bosch zelf (grijze/zwarte doos) met normale bitjes, verlengde bitjes enzo, waarschijnlijk zijn er wel meer in het assortiment die passen.
De andere plek heeft ruimte voor wat langer spul, zoals boortjes. Dat gezegd hebbende, het werkt (functioneel) en je kan wat extra's meenemen dat handig is. Maar het kan allemaal wel een stuk kleiner en compacter, dus wat dat betreft .... :S

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sa.Tan schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:11:
@ione Zit hier een beetje met hetzelfde, heb er twee rails van 1500mm. erbij en wil er een 1000mm. erbij, liefst korter. Bij afkorten zeer zeker de zelfkant tegen elkaar aanleggen. 2x 1500 is bij mij soms vreselijk onhandig. Maar ik wil in geen geval er eentje van inkorten.
Wanneer je ervoor kiest een 1500mm. , wat wil je gaan doen met dat stukje van 500mm.? Is wel erg kort, rekening houdende met de zool, neem gewoon de 1000mm.
500mm is handig als mobile afkortzaag. Soort poor man's HKC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hier ook een tegengeluid, ik gebruik die L-boxxen heel veel. Omdat er wat lege ruimte in alle boxxen zit kun je bitjes en ander veelgebruikt spul meenemen in een koffer. Bij mijn accutol zit op die manier een duimstok, rolmaat, diverse potloden wat boortjes en een bitset van Wera. Als ik ergens iets ga klussen of bijvoorbeeld in huis aan de gang ben is die ene koffer vaak 90% van wat ik nodig heb. Heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
@Waypoint en @Zaphara , ik heb het lijstje even uitgebreid met de genoemde punten, wel zo handig als iemand de zoekfunctie gebruikt. Nu nog wachten op een goede aanbieding!

En @Boudewijn ik geloof je volledig dat een volle 1625 zwaar zal zijn, kun je na gaan hoe de 1635 moet voelen als die vol zit :9 . Het niet fatsoenlijk op kunnen bergen van de slang lijkt mij ook wel vervelend ja, maar dat kan ik nu in principe ook niet. Je laat trouwens toch af en toe wat nadelen doorschemeren (slang niet op kunnen bergen, niet ideaal kunnen koppelen met je gereedschap). Zou je dan achteraf liever de MIDI hebben gehad of ben je wel gewoon heel tevreden over de Starmix?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
[...]

Box ontkoppelen om de slang op te ruimen versus...?

Het staat je bij de Festool zuiger natuurlijk vrij om de box niet te ontkoppelen en de slang-opberg-oplossing van alle andere merken te gebruiken: geen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

daboemann schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:40:
@Waypoint en @Zaphara , ik heb het lijstje even uitgebreid met de genoemde punten, wel zo handig als iemand de zoekfunctie gebruikt. Nu nog wachten op een goede aanbieding!

En @Boudewijn ik geloof je volledig dat een volle 1625 zwaar zal zijn, kun je na gaan hoe de 1635 moet voelen als die vol zit :9 . Het niet fatsoenlijk op kunnen bergen van de slang lijkt mij ook wel vervelend ja, maar dat kan ik nu in principe ook niet. Je laat trouwens toch af en toe wat nadelen doorschemeren (slang niet op kunnen bergen, niet ideaal kunnen koppelen met je gereedschap). Zou je dan achteraf liever de MIDI hebben gehad of ben je wel gewoon heel tevreden over de Starmix?
ik twijfel nog steeds. Heb de midi ook in handen gehad en qua zuigkracht is die starmix wel fijner voor mijn gevoel. idem dito voor het hebben van een stang.

Nee ik vind het eigenlijk wel prima zo. Zeker als je bedenkt dat met de LPG van de Hornbach hij relatief goedkoop was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
daboemann schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:40:

Een volle 1635 is best zwaar. Maar eerlijk gezegd, of dat ding nu 20 of 15 kg weegt, zoveel maakt het ook weer niet uit. Heb de 1635 ook wel de ladder op en af gedragen, is allemaal best te doen. Het moeilijkste is nog dat ding rondsjouwen zonder tegen de muren te botsen. Maar de 1625 is niet wezenlijk kleiner in dat opzicht.

En voor grotere (of stoffigere) klussen sjouw ik de cycloon ook nog mee. Wat dat aangaat maakt dat opbergen van de slang me ook niet zoveel uit, die hangt toch meestal aan de cycloon. En anders gaat die om het handvat, is goed genoeg.

En ja, een Festool heeft wat quality of life verbeteringen, als je in dat eco systeem zit. Los koppelbaar snoer is leuk, maar als geen van mijn apparaten dat heeft, maakt het ook niet uit. Bluetooth is ook leuk, maar idem ditto. En qua wat het ding moet doen (stof zuigen), heeft de Starmix naar mijn idee toch een streepje voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat dus, dat was ook mijn argument. Goed verwoord @henkie196 .

BT Is overigens wel een leuke feature, maar c'est ca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnivore
jordje schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:59:
[...]

D'r is een paar pagina's terug al aan iemand aanbevolen om voor het incidentele betonboorwerk gewoon een 230V machine te kopen. Is dat niet een idee, of heb je al meer spullen van het Parkside accuplatform?

[...]

Heb een tijdje terug nog met een HR2230 een paar gaten van 18mm door een 20cm betonvloer staan boren. Dat deed 'ie toch aardig rap met 2,2J. Uiteraard de kleine gaatjes om iets mee aan de muur te hangen blaast hij er als een gek doorheen.

Ik denk dat je de meerwaarde van >=3J pas gaat zien bij sloop- en breekwerk.
Die schroefmachine is mijn eerste Parkside (heb wel een oude Nicd Makita met lawaaiige borstel) en een 230V zou ik inderdaad kunnen aanschaffen, hoewel een prijstechnisch prima accuplatform ook mooi is als eerste eigen set. Vandaar dat ik ook keek naar een schuurmachine, cirkelzaag en Performance boorhamer van 3j Zonder hameren kun je daar ook prima mee in steen of hout boren lijkt me?

Het is natuurlijk wel de vraag hoe vaak Lidl deze apparaten aanbiedt en hoe lang het platform blijft bestaan. Blijkt het na een paar jaar niks te zijn dan zal ik overstappen op iets dat wel duurzaam is. Zo valt het me op dat de Parkside Performance modellen die Lidl nu in de aanbieding heeft een ander/nieuwer modelnummer hebben dan hetzelfde model dat ook nog wordt aangeboden. Bijvoorbeeld de 20V schroefmachine:
De 'oude' PABSP 20-Li B2 voor € 89,95 incl. accu en lader: https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100272168
De aanbieding PABSP 20-Li C2 voor € 49,95 excl. accu en lader: https://www.lidl-shop.nl/...ion&scenario=also_clicked

Het modelnr is alleen uit de foto's op te maken en ze lijken echt identiek, maar formaat en gewicht is bij het C2 model iets kleiner/lager. Google je beide modelnummers dan vind je van B2 veel recensies terwijl over C2 nog niks is te vinden. Hopelijk is het gewoon de verbeterde versie maar daar zal ik over een tijdje wel een mening over posten.

Edit: spelling

[ Voor 3% gewijzigd door Omnivore op 24-11-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 23:11
Fuel_80 schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:50:
[...]

Vanmorgen bleek de zwarte laser inclusief statief in de aanbieding (€49), dus maar meteen besteld. ;) Laat me graag verrassen of het een beetje werkbaar is en of ik termijn niet de behoefte krijg aan een betere laser met meer mogelijkheden. In ieder geval zijn de kosten overzichtelijk.

Het lijkt me ook een stuk gereedschap waar je steeds weer nieuwe mogelijkheden voor ziet als je z'n ding eenmaal hebt. Ik laat graag weten of het apparaat een beetje aan mijn verwachtingen voldoet of dat het oude gezegde van goedkoop is duurkoop toch opgaat :+ .
Helaas nu al weer uitverkocht. In België nog wel in de shop, lijkt daar 'gewoon' 49,95 (dus geen aanbieding) maar helaas niet naar Nederland te versturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
dimi_v schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:31:
[...]

Helaas nu al weer uitverkocht. In België nog wel in de shop, lijkt daar 'gewoon' 49,95 (dus geen aanbieding) maar helaas niet naar Nederland te versturen
Volgens mij is dat een andere.... Ik heb een groene laser gekocht (15m afstand, 04mm / m afwijking) in een zwarte behuizing gekocht. Die zie ik niet terug op de website in belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
daboemann schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:36:
Bedoel je zo'n verloopje om hem op je (Festool?) frees aan te sluiten? https://www.gereedschappr...-adapter-op-de-markt.html. Hoe sluit jij hem aan op de MT55, met https://www.gereedschappr...-gummi-verloop-traps.html?
Ik gebruik die eerste. Werd bij mijn Starmix meegeleverd. Het is gewoon een verloop voor Festool aansluiting, zoals bv. de MT55 heeft. Past ook op m'n Rupes schuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:12:
De starmix kakt ook in als hij helemaal vol zit... dat doen ze allemaal. Tot dat moment niet noemenswaardig. Hij staat hier eigenlijk bij werkzaamheden altijd volle bak aan.
En het is een 1625. Ik gebruik hem met zak en klop nu en dan filters uit als ik stoffige dingen doe, zoals schuren. Hij zagen is het veel minder een probleem. De automatische filterreiniging werkt prima overigens.

Daarbij heb ik altijd doppen op, omdat ik hem met name met zagen en schuren gebruik. Je wil niet uren met zo'n apparaat werken zonder doppen... buiten is het prima zonder doppen te doen met alleen de stofzuiger. Zet je hem op halve kracht, dan is het prima zonder te doen. De stang was voor mij een overweging, ik wil zelf nog een keer een BT-device erin hacken.

Gewoon die Festool mof van Starmix erbij halen, past op zowel die frees als je invalzaag. En een boel andere machines (behalve die vlakschuurmachine van Festool, die om de één of andere reden een andere aansluiting lijkt te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 23:11
Fuel_80 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:49:
[...]

Volgens mij is dat een andere.... Ik heb een groene laser gekocht (15m afstand, 04mm / m afwijking) in een zwarte behuizing gekocht. Die zie ik niet terug op de website in belgie.
Dat is deze: https://www.lidl-shop.be/...0-PKLLP-360-A1/p100312705

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:36:
[...]

Gewoon die Festool mof van Starmix erbij halen, past op zowel die frees als je invalzaag. En een boel andere machines (behalve die vlakschuurmachine van Festool, die om de één of andere reden een andere aansluiting lijkt te hebben).
bij een ronde mof zou de zool veel dikker worden gok ik zo. Ik heb daar dus die rubber mof tussen zitten, om van ovaal naar starmix te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Sa.Tan schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:11:
Ja niet aan gedacht, maar 500 wordt wel erg kort inderdaad. Alhoewel de 1500 nu voor 51 eur in de aanbieding is bij Toolnation.
Maar ga denk ik toch voor de 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@ione Denk dat dit de beste keus is. Anders 1500 en die verzagen naar 700 en 800, ook leuke werkzame maten. Tja. Twijfel zaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
ione schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:01:
[...]

Ja niet aan gedacht, maar 500 wordt wel erg kort inderdaad. Alhoewel de 1500 nu voor 51 eur in de aanbieding is bij Toolnation.
Maar ga denk ik toch voor de 1000
Ik heb deze al vaker gelinkt: https://youtool.de/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:56:
bij een ronde mof zou de zool veel dikker worden gok ik zo. Ik heb daar dus die rubber mof tussen zitten, om van ovaal naar starmix te gaan.
Ik weet niet wat de overweging is geweest om zo'n ovale aansluiting erop te zetten. Als ik kijk, heeft de RTS400 wel een gewone ronde aansluiting, alleen de RSx00 hebben zo'n platte, ovale aansluiting. Misschien dat een verloop naar rond daar te dicht tegen het handvat zou komen, maar dat lijkt te suggereren dat de hoogte van de schuurmachine een belangrijke overweging was in het ontwerp ervan, belangrijker dan compatibiliteit met de standaard afzuiging.

Maar goed, daar kun je die rubber mof inderdaad goed gebruiken. Ik heb die zelf ook liggen, maar nog nergens voor nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
Boudewijn schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:59:
[...]

Met die unifix plaat erop is dat ook opgelost. Kost wel weer wat extra.
Afbeeldingslocatie: https://equibv.nl/wp-content/uploads//2019/10/Unifix_ISP_small.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Sjoerd-b schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:15:
Met die unifix plaat erop is dat ook opgelost. Kost wel weer wat extra.
[Afbeelding]
Huh, was me niet eerder opgevallen dat die unifixplaat extra dingen had voor de slang en het snoer. Ik heb de versie die ook zo'n systainer aansluiting heeft bovenop (vergelijk deze zonder, en deze met), en die unifix adapter leek me dus geen toegevoegde waarde te hebben, maar heeft dat dus wel.

Bedacht me net ook dat ik de slang op een soortgelijke manier rond de stofzuiger zou kunnen wikkelen. Die bovenkant die ik heb (met systainer aansluiting) heeft een beetje overhang, en er zaten ook wat van die klittenband straps bij, die ik zou kunnen gebruiken om de slang vast te maken aan die overhang. Nooit eerder kunnen bedenken waarom die klittenband straps erbij zaten, maar zou zo maar kunnen dat ze juist bedoeld zijn om de slang zo vast te zetten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Ik twijfel al een tijd over het nut van een kruislijnlaser, omdat ik hem nog nooit 'gemist' heb.
Maar aangezien ik zoveel positiefs er over lees, sinterklaas er aan komt ;-) en ik binnenkort veel tussenmuurtjes moet opbouwen, heb ik mij de gok genomen en op Aliexpress de DEKO DKLL12PB aangeschaft voor €60,- inclusief statief.

Ik ben erg benieuwd! 8)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H8701d08b76e146288cac39e4ab331e45r/DEKO-DKLL12PB-12-Linien-3D-Green-Laser-Level-Horizontale-Und-Vertikale-Kreuz-Linien-Mit-Auto-Selbst.jpg_q50.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Omnivore schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:22:
[...]

Het is natuurlijk wel de vraag hoe vaak Lidl deze apparaten aanbiedt en hoe lang het platform blijft bestaan.

Edit: spelling
Ze bieden nieuwe, verbeterde modellen aan, maar de accu platform is tot nu toe hetzelfde.
Pagina: 1 ... 158 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic