ze geven zelf aan een bereik van 15 meter, dat zal vast niet bij daglicht zijndimi_v schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:50:
[...]
Ik vind die @bbbrumbrum laat zien nog best prijzig voor Ali begrippen. Ik kan helaas nog geen video review vinden van de groen kruislijnlaser van de Lidl maar 49 euro incl statief klinkt niet verkeerd.
Ik heb nu zo'n rapidaptor van Wera, en die zijn me veel te magnetisch. Allerlei klein grut blijft nu aan het bit hangen. Ik zit er juist aan te denken om er eentje zonder magneet te kopen.barry86 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:32:
Wat zijn goede bithouders voor de boormachine die sterk magnetisch zijn?
Die ik tot nu toe heb gehad viel me altijd erg tegen
Ik heb een tijdje geleden deze gekocht en meteen nog 4 nabesteld. Voor deze heb ik diverse andere geprobeerd van lidl pro tot wera. De saxton pakt je bit echt goed vast, en ook je schroeven zonder meteen bulten rotzooi mee te pakken.barry86 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:32:
Wat zijn goede bithouders voor de boormachine die sterk magnetisch zijn?
Die ik tot nu toe heb gehad viel me altijd erg tegen
YepJT schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:30:
[...]
Gezien de knop kan je die denk ik alleen uittrekken als die van slot is waarbij die dus ook direct weer naar binnen schiet als je het lint los laat?
In het kader van direct doorpakken, ik heb er meteen 3 besteld. Bedankt! Ik ben benieuwd:)jichem schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:42:
[...]
Ik heb een tijdje geleden deze gekocht en meteen nog 4 nabesteld. Voor deze heb ik diverse andere geprobeerd van lidl pro tot wera. De saxton pakt je bit echt goed vast, en ook je schroeven zonder meteen bulten rotzooi mee te pakken.
Als het je er om gaat dat je bit in de bithouder blijft zitten moet je naar bithouders kijken met mechanische vergrendeling, dat heeft het gelinkte exemplaar niet. Nadeel van de bithouders die het wel hebben is de extra dikte.barry86 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:59:
[...]
In het kader van direct doorpakken, ik heb er meteen 3 besteld. Bedankt! Ik ben benieuwd:)
Dit had die van wera die ik had wel, daar blijven de schroeven heel slecht aan hangen.kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:17:
[...]
Als het je er om gaat dat je bit in de bithouder blijft zitten moet je naar bithouders kijken met mechanische vergrendeling, dat heeft het gelinkte exemplaar niet. Nadeel van de bithouders die het wel hebben is de extra dikte.
Die was inderdaad ook erg dik en kan heel slecht tegen een beetje zand.
Heb er zelf ook een bij lidl shop gekocht om een gang plafond uit te lijnen.pickboy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 01:07:
[...]
ze geven zelf aan een bereik van 15 meter, dat zal vast niet bij daglicht zijn
Ik vond hem prima werken. Goed zichtbare rode lijn.
Voor het geld zeker de moeite waard.
Ik heb de variant zonder statief maar met klem.
[ Voor 8% gewijzigd door Audi-Arjan op 21-11-2020 09:43 ]
Jammer. Dan toch maar de Hema vragen
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
De action heeft/had een geheel oranje variant van 3 meter met autolock.JT schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:47:
[...]
Jammer. Dan toch maar de Hema vragenOf heb jij nog andere suggesties met een drukknop?
Nee het gaat mij echt om de magnetisme voor de schroef!kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:17:
[...]
Als het je er om gaat dat je bit in de bithouder blijft zitten moet je naar bithouders kijken met mechanische vergrendeling, dat heeft het gelinkte exemplaar niet. Nadeel van de bithouders die het wel hebben is de extra dikte.
Ze hebben nu ook een duurdere 360gr variant. Ik kan mij alleen nog niet een extra voordeel hiervan bedenken dan dat hij nauwkeuriger is en een groter bereik heeft....Audi-Arjan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:42:
[...]
Heb er zelf ook een bij lidl shop gekocht om een gang plafond uit te lijnen.
Ik vond hem prima werken. Goed zichtbare rode lijn.
Voor het geld zeker de moeite waard.
Ik heb de variant zonder statief maar met klem.
Hoeveel hoop je te besparen om het aan te kopen zonder schuurpapier?barry86 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:28:
[Afbeelding]
Ik zoek de schuurhouders van Fein, ik kan hem alleen vinden inclusief schuurpapier, wat ik niet nodig ben en dan onnodig betaal.
Ik vind wel alternatieven maar dat is zonder fatsoenlijke afzuiging.
Iemand tips waar ik dit kan vinden?
https://www.klium.be/fein...timaster-slp-o-115-438832
Hier +- €25 en dan nog verzendkosten (of je moest nog wat extra spullen nodig hebben en dan mee bestellen
In mijn 'vaste shop' vind ik dit al te koop voor €30 (en dan inclusief €13,5 verzending). Vraag me ook af of dit wel goed zal schuren zo'n multitool. Gebruik het enkel voor het zagen en heb dus zelf geen ervaring met het schuren met fein. Daarvoor gebruik ik de Rotex / RTSC / ETSC wel
Werkt niet verkeerd! Ik kan niet zeggen dat ik ervaring heb met een pro schuurmachine maar ik kan ook zeker niet zeggen dat een multitool niet schuurtbottom line schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:30:
[...]
Hoeveel hoop je te besparen om het aan te kopen zonder schuurpapier?
Hier +- €25 en dan nog verzendkosten (of je moest nog wat extra spullen nodig hebben en dan mee bestellen
In mijn 'vaste shop' vind ik dit al te koop voor €30 (en dan inclusief €13,5 verzending). Vraag me ook af of dit wel goed zal schuren zo'n multitool. Gebruik het enkel voor het zagen en heb dus zelf geen ervaring met het schuren met fein. Daarvoor gebruik ik de Rotex / RTSC / ETSC wel
Ben op zoek naar 5 meterjichem schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:54:
[...]
De action heeft/had een geheel oranje variant van 3 meter met autolock.
[ Voor 15% gewijzigd door JT op 21-11-2020 11:11 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik weet niet wat ik kan besparen omdat ik nog nooit de schuurschijfhouder apart heb gezien. Maar als het verschil minimaal is....maar bij jou link zie ik ook alleen inclusief schuurpapier.bottom line schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:30:
[...]
Hoeveel hoop je te besparen om het aan te kopen zonder schuurpapier?
En dat schuurpapier werk ik niet mee.
Het standaard schuurpapier loopt snel vol. Linnengaas niet, dat gaat echt “oneindig” lang mee zonder vollopen
Ik heb met de Fein, ronde houder, linnenschuurgaas, afzuiger zowat mijn gehele huis het stucwerk geschuurd. Ik vond het erg prettig en goed/snel werken.
Het is een kwestie van de juiste combinatie
[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 21-11-2020 11:43 ]
Inderdaad, altijd Granat schuurpapier gebruiken, eventueel Granat Net variant (in geval van veel stuc schuurwerk).barry86 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:40:
[...]
Ik weet niet wat ik kan besparen omdat ik nog nooit de schuurschijfhouder apart heb gezien. Maar als het verschil minimaal is....maar bij jou link zie ik ook alleen inclusief schuurpapier.
En dat schuurpapier werk ik niet mee.
Het standaard schuurpapier loopt snel vol. Linnengaas niet, dat gaat echt “oneindig” lang mee zonder vollopen
Ik heb met de Fein, ronde houder, linnenschuurgaas, afzuiger zowat mijn gehele huis het stucwerk geschuurd. Ik vond het erg prettig en goed/snel werken.
Het is een kwestie van de juiste combinatie
Omdat Fein dat niet apart verkooptbarry86 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:40:
[...]
Ik weet niet wat ik kan besparen omdat ik nog nooit de schuurschijfhouder apart heb gezien. Maar als het verschil minimaal is....maar bij jou link zie ik ook alleen inclusief schuurpapier.
Ik vermoed dat je niet meer als €5 erop bespaart
[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 21-11-2020 12:03 ]
Ik wil mijn zolder gaan verbouwen, paar kamers in maken bijv. De nokhoogte is erg hoog. Zelf had ik de BOSCH Professional Lijnlaser GCL 2-50 C met statief in gedachte die mij kan helpen. Iemand ervaring ermee? Misschien met BF voor een goed prijsje te halen binnenkort.
Zie mijn eerdere posts: stanley tylon duolock, milwaukee autolock, of de sencys bij de praxis.JT schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:47:
[...]
Jammer. Dan toch maar de Hema vragenOf heb jij nog andere suggesties met een drukknop?
Of idd de Hema
Heel eerlijk gezegd ben ik nog niet helemaal zo ver die vragen te beantwoorden. Ik ga proberen de parkside zaagtafel te halen met 254mm blad. Ik wil wel op den duur de wat mooiere houtsoorten gaan zagen om meubels te bouwen. Hardhout bijvoorbeeld, als dat überhaupt al te doen is met die zaag. Walnoot bijvoorbeeld ook nog wel een interessant materiaal.Raymond schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:17:
[...]
Leesvoer:
https://www.makita.nl/ken...-technieken-erachter.html
Even ervan uitgaande dat je zaag een blad heeft rond de 250mm:
24T is voor massief hout (schulpen en afkorten).
48T en hoger is voor plaatmateriaal (tot 25mm dikte).
Tandvorm en aantal tanden is bepalend voor kwaliteit zaagsnede. Maar andere factoren bepalen mede het resultaat.
een 60T zaagblad, met negatieve tandhoek gebruiken voor massief hout zal eerder zorgen voor brand, dan voor een nette zaagsnede.
Een 24T zaagblad met scherpe spaanhoek laat je enorm snel door je MDF plaat vliegen, maar de zaagsnede zal eerder lijken op een broodmes dan een mooie scherpe rand![]()
Het is niet zo heel moeilijk, met een paar vuistregels kom je al heel ver.
Wat ga je zagen en welke machine heb je? Dan kunnen wij wel makkelijk een passend blad aanraden.
Vandaag mijn GKS 12V-26 binnen gehad uit een warehouse deal "acceptable" (70 euro). Zoals verwacht een mini cirkelzaagje (85mm), maar ik denk dat ik hier nog veel plezier van ga hebben, bijvoorbeeld bij leggen van vloeren. 18mm multiplex zaagt ie zonder problemen. Ook het verstek lijkt aardig zuiver, alleen is het zaagblad te klein voor 18mm onder een hoek van 45 graden.
:strip_exif()/f/image/WUifygGtX4qE7m8NNmeyo2Ml.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor 50 euro heb ik ook nog een andere Chinese 12-lijns laser gevonden van Deko. Met statief kost deze 60 euro. Word geleverd uit Spanje, dus volgens mij komt daar dan geen import kosten meer bij.dimi_v schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:50:
[...]
Ik vind die @bbbrumbrum laat zien nog best prijzig voor Ali begrippen. Ik kan helaas nog geen video review vinden van de groen kruislijnlaser van de Lidl maar 49 euro incl statief klinkt niet verkeerd.
De reviews zijn behoorlijk positief. Ik overweeg zelf deze te bestellen voor een aankomende verbouwing.
Dank voor je reactie. Van allen zie ik geen meerwaarde ten opzichte van de Hema rolmaat of zie ik wat over het hoofdRaymond schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:37:
[...]
Zie mijn eerdere posts: stanley tylon duolock, milwaukee autolock, of de sencys bij de praxis.
Of idd de Hema
Ecodan warmtepomp
Ik heb deze, wel met een ander statief (had een erg hoog statief nodig). Aardig tevreden over! Groene laser is buiten in zonlicht wel nog steeds erg lastig af te lezen, op een meter of 4/5 bijna niet meer te doen. Zoals hierboven geschreven door iemand is de kleur van de laser belangrijk (je ogen zijn gevoeliger voor groen licht dan voor rood licht), maar het vermogen van de laser is natuurlijk ook belangrijk, alsook ongetwijfeld de kwaliteit van de gebruikte optica.Erwin94 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:23:
[...]
Voor 50 euro heb ik ook nog een andere Chinese 12-lijns laser gevonden van Deko. Met statief kost deze 60 euro. Word geleverd uit Spanje, dus volgens mij komt daar dan geen import kosten meer bij.
De reviews zijn behoorlijk positief. Ik overweeg zelf deze te bestellen voor een aankomende verbouwing.
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Die hema is goedkoop genoeg om er eentje extra te halen.JT schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:34:
[...]
Dank voor je reactie. Van allen zie ik geen meerwaarde ten opzichte van de Hema rolmaat of zie ik wat over het hoofd
Die stanley vind ik verrassend prettig om mee te werken. Die is samen met de hema het fijnst.
Hey dat is opzich best wel interessant! Is het nu een aanrader tov de bekende merken in NL?Solomon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:57:
[...]
Ik heb deze, wel met een ander statief (had een erg hoog statief nodig). Aardig tevreden over! Groene laser is buiten in zonlicht wel nog steeds erg lastig af te lezen, op een meter of 4/5 bijna niet meer te doen. Zoals hierboven geschreven door iemand is de kleur van de laser belangrijk (je ogen zijn gevoeliger voor groen licht dan voor rood licht), maar het vermogen van de laser is natuurlijk ook belangrijk, alsook ongetwijfeld de kwaliteit van de gebruikte optica.
Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal! Qua functionaliteit volgens mij wel, maar qua kwaliteit kan ik dat niet beoordelen omdat ik nooit met een andere laser heb gewerkt.barry86 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:34:
[...]
Hey dat is opzich best wel interessant! Is het nu een aanrader tov de bekende merken in NL?
Ik heb trouwens dit statief er bij gekocht. Daarvan was ik erg onder de indruk van de prijs / kwaliteit. Het is erg hoog, je kunt het klemmen tegen het plafond maar het kan ook op z'n driepoot staan.
https://a.aliexpress.com/_B19fLD
[ Voor 23% gewijzigd door Solomon op 21-11-2020 16:50 ]
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Een tip van onlangs in dit topic, een lampstatief, vond ik erg goed!
https://www.amazon.de/-/n...kage_o0_img?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.de/-/n...kage_o0_img?ie=UTF8&psc=1
Voor mij is de deko 360 graden laser alvast onmisbaar geworden. Je pakt hem er heel snel bij voor klusjes waar het haaks moet zijn. Stelt veel sneller en gemakkelijker af dan elke keer opnieuw je waterpas te nemen.
Iemand een tip voor een kleine lichte schroefmachine die sterk genoeg is om latjes e.d. vast te schroeven. Mijn schouder vind mijn Parkside slagschroevendraaier niet zo fijn na dag
.
Ik zag een 12V Parkside op de lidl shop, maar de 12V accus worden niet meer verkocht...
Ik zag een 12V Parkside op de lidl shop, maar de 12V accus worden niet meer verkocht...
Ik heb de 20V recipozaag van Parkside. Gebruikt om vloerbalken mee door te zaken, maar halverwege ging mijn 220V makita circelzaak een stuk makkelijker doorheen. Sindsdien niet veel toepassingen voor de recipozaag gehad eigenlijk.... Voor lomp zagen handig, maar verder eigenlijk nooit nodig.Mickz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:31:
[...]
Zelfde twijfels hier, Ik ben aan het kijken voor een accu cirkelzaag. Liefst met het blad links (Makita DHS 680), maar die Parkside actie voor 49 € klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk.
Tot dat ik onderstaande film met de Parkside performance recipro zaagprestaties zag op 10:35. Heb ook nog zo'n filmpje gezien van parkside vs Makita en toen was ik om..
Qua schroefmachine had ik parkside zeker wel gekozen, maar ik wil wel lekker door kunnen zagen.
YouTube: Parkside Performance vs Milwaukee M18 ONESX sabre saw / chvostova p...
@ Hanssen: qua invalzaag begreep ik dat deze minder geschikt zijn om balken door te zagen (volgens sommige zelfs gevaarlijk). Hierom heb ik voor een cirkelzaag gekozen als allrounder. Bij de DHS 680 kun je ook een geleider aansluiten (via adapter) en zaagdiepte / hoek instellen (handmatig laten invallen?). Maar mogelijk hebben meer ervaren tweakers hier beter feedback op.
Hartelijk dank allen voor de tips ten aanzien van de lasers! Er zitten een aantal interessante opties bij. Ik ga me er nog eens verder in verdiepen 😁
Heb er 1 van Gamma ergens liggen, werkt goed voor wat ligt schroeven enzo. De kop kun je ook draaien zodat het handvat recht in het verlengde van de kop zit. Laadt ook redelijk snel weer op.MWDKing schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:45:
Iemand een tip voor een kleine lichte schroefmachine die sterk genoeg is om latjes e.d. vast te schroeven. Mijn schouder vind mijn Parkside slagschroevendraaier niet zo fijn na dag.
https://www.gamma.nl/asso...AmfUEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
[ Voor 21% gewijzigd door Martinusz op 21-11-2020 20:59 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
iemand nog een tip voor een leuke bovenfrees? ik houd zelf wel van gewoon de betere merken (makita, bosch blauw etc), maar een festool gaat mij wat ver voor mijn gebruik. heb nog nooit een bovenfrees gebruikt dus dat maakt het wat lastig inschatten wat ik wil en ga doen ermee. maar zal incidenteel zijn, ga hem niet inbouwen in een tafel oid.
wil vooral de wat simpelere klussen doen, profielen freesen, kantjes afronden en ook wellicht scharnieren infreesen ed op den duur. zag de bosch pof 1200 ae, maar wellicht is die wat te simpel. zag ook tritons voor rond de 150/160 en makita ‘s voor 140. Da’s wel een beetje de max wat mij betreft.
wil vooral de wat simpelere klussen doen, profielen freesen, kantjes afronden en ook wellicht scharnieren infreesen ed op den duur. zag de bosch pof 1200 ae, maar wellicht is die wat te simpel. zag ook tritons voor rond de 150/160 en makita ‘s voor 140. Da’s wel een beetje de max wat mij betreft.
[ Voor 15% gewijzigd door Waypoint op 21-11-2020 21:12 ]
Met de Makita rt0700cx2j kun je alle kanten uit, wel net iets boven budget.Waypoint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:10:
iemand nog een tip voor een leuke bovenfrees? ik houd zelf wel van gewoon de betere merken (makita, bosch blauw etc), maar een festool gaat mij wat ver voor mijn gebruik. heb nog nooit een bovenfrees gebruikt dus dat maakt het wat lastig inschatten wat ik wil en ga doen ermee. maar zal incidenteel zijn, ga hem niet inbouwen in een tafel oid.
Voor op werk laatst een setje Bosch gekocht, klein schroeftolletje en slagschroevedraaier.MWDKing schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:45:
Iemand een tip voor een kleine lichte schroefmachine die sterk genoeg is om latjes e.d. vast te schroeven. Mijn schouder vind mijn Parkside slagschroevendraaier niet zo fijn na dag.
Allemaal niet heel indrukwekkend maar nog redelijk power en in ieder geval lekker licht.

[ Voor 5% gewijzigd door FSSF op 21-11-2020 21:30 ]
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Dank voor de tip! Deze is wel iets te zwak voor mijn toepassing denk ik. Kan je hiermee een schroef in een grenen balk draaien bijv?Martinusz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:57:
[...]
Heb er 1 van Gamma ergens liggen, werkt goed voor wat ligt schroeven enzo. De kop kun je ook draaien zodat het handvat recht in het verlengde van de kop zit. Laadt ook redelijk snel weer op.
https://www.gamma.nl/asso...AmfUEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Mooi spul! Na wat googlen kwam ik er ook op uit. Kost me wel weer 130eur voor een setje, maar wel fraai spul. Die Parkside was ong. 20 eur... maarja een bosch is natuurlijk is ook wel mooiFSSF schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:30:
[...]
Voor op werk laatst een setje Bosch gekocht, klein schroeftolletje en slagschroevedraaier.
Allemaal niet heel indrukwekkend maar nog redelijk power en in ieder geval lekker licht.
[Afbeelding]
Ik heb nu precies 12 jaar geleden een blauwe Bosch professional gekocht, te weten deze: Bosch Li-ion accuboormachine GSR10,8 V-LI-2 14 Wh 1,3 Ah en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n fijn machientje gehad heb. Ligt lekker in de hand, erg licht maar toch heel sterk, en met 2 accu's kun je altijd naar een volle wisselen. Hij is ook een keer 's nacht buiten blijven liggen (het regende ook) maar hij doet het nog prima.FSSF schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:30:
[...]
Voor op werk laatst een setje Bosch gekocht, klein schroeftolletje en slagschroevedraaier.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Mwa wordt al lastig denk ik, heb hem tijd niet gebruikt, gebruik een ‘normale’ accuboor van ParksideMWDKing schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:07:
[...]
Dank voor de tip! Deze is wel iets te zwak voor mijn toepassing denk ik. Kan je hiermee een schroef in een grenen balk draaien bijv?
[...]
Mooi spul! Na wat googlen kwam ik er ook op uit. Kost me wel weer 130eur voor een setje, maar wel fraai spul. Die Parkside was ong. 20 eur... maarja een bosch is natuurlijk is ook wel mooi
Float like a butterfly, sting like a bee.
Zeker voor de meeste thuisklussers een volwaardig machientje. Voelde voor mij in eerste instantie wat licht/iel aan maar dat is omdat ik de 18V Festool en Bosch gewend ben van 85Nm, met bijbehorend gewicht.johan_solar schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:15:
[...]
Ik heb nu precies 12 jaar geleden een blauwe Bosch professional gekocht, te weten deze: Bosch Li-ion accuboormachine GSR10,8 V-LI-2 14 Wh 1,3 Ah en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n fijn machientje gehad heb. Ligt lekker in de hand, erg licht maar toch heel sterk, en met 2 accu's kun je altijd naar een volle wisselen. Hij is ook een keer 's nacht buiten blijven liggen (het regende ook) maar hij doet het nog prima.
Nadeel van zo een klein machientje is wel dat de boorkop maar tot 10mm gaat.
Deze is hernoemd naar GSR 12V-15, is misschien handig om op te zoeken.johan_solar schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:15:
[...]
te weten deze: Bosch Li-ion accuboormachine GSR10,8 V-LI-2 14 Wh 1,3 Ah
Als het enkel om te schroeven is, niet om mee te boren, is de slagschroever variant misschien ook een optie. De GDR12V-105 heeft rondom verlichting en goeie controle van traag naar ram-het-er-in.
@johan_solar Heb je in die 12 jaar de accu's vervangen? Of gaan ze echt zo lang mee?
Goed om te weten. Ik hoef er niet mee te boren en zoek een licht apparaatje die toch met een flink koppel kan schroeven. Ik ga eens kijken waar die voor een goede prijs te koop is.florizla schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:30:
[...]
Deze is hernoemd naar GSR 12V-15, is misschien handig om op te zoeken.
Als het enkel om te schroeven is, niet om mee te boren, is de slagschroever variant misschien ook een optie. De GDR12V-105 heeft rondom verlichting en goeie controle van traag naar ram-het-er-in.
Overigens is voor de Parkside, die n NL alleen zonder accu wordt verkocht, in België gewoon een accu en lader te koop voor een prikkie: klik.
In NL laten leveren lukt helaas niet...
[ Voor 20% gewijzigd door MWDKing op 21-11-2020 23:22 ]
Check even gotools.tv op youtube. Die heeft net in 2 filmpjes 6 bovenfrezen getest. Inc mijn metabo, een 20jr oud model dat nog steeds erg goed meekanWaypoint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:10:
Dat zij ik eerst ook, maar nu staat die tafel er tochWaypoint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:10:
Mijn Festool OF-1010 deed en doet dat allemaal al anderhalf decennium dikke prima. Vorige week nog een gatenrijtje bijgemaakt. Week ervoor een balk ingekamerd. Volgende week een hap tbv kastdeurscharnieren. Uiteindelijk zitten de kosten toch in alle toebehoren en niet zozeer in de machine zelf
Maar ik heb met Festool wel het idee dat de concurrentie de laatste jaren ook wat beter is geworden en de relatieve voorsprong van Festool wat kleiner is geworden. En nu hebben ze ook nog zo'n maffe 3e generatie Systainer die in alles onhandiger is...

EDIT: Voor het kantenfrezen aan kleine werkstukken vind ik het nog steeds een te lomp apparaat trouwens. Maar de OFK-500 is me wat te gortig met die vendor lock-in qua frezen en de MFK-700... dat wordt allemaal iets te prijzig...
[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-11-2020 03:20 ]
Ja het zijn nog de originele en ze gaan echt zo lang mee. Ze zijn wel eerder leeg, maar het vermogen lijkt onveranderd. De zelfontlading is ook minimaal trouwens.florizla schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:30:
@johan_solar Heb je in die 12 jaar de accu's vervangen? Of gaan ze echt zo lang mee?
In de winkel destijds hadden ze een demo opstelling met een blok hardhout en een flinke schroef en deze draaide er zonder voor te boren in. Toen heb ik hem zonder verder na te denken gekocht.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Ik heb een probleempje met m'n metabo kgs254: de beschermkap wil niet meer naar achter, hij is zegmaar tever doorgeschoten.
Een blokje zat niet goed vast en de zaag hapte erin.
Weet iemand hoe ik die kap eraf kan halen / terug krijg op z'n plek? Hij zit opgesloten in het gietstuk..
Weet iemand hoe ik die kap eraf kan halen / terug krijg op z'n plek? Hij zit opgesloten in het gietstuk..
Zoals hierboven ook al genoemd: bosch gsr 12v-15MWDKing schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:45:
Die heb ik zelf en voor huis en tuin meer dan kracht genoeg! Je hebt ook nog de gsr 12v-35, iets krachtiger en iets duurder.
Ik heb voor in onze snelbouwsteenmuren ook nog de gsb 12v-15 klopboor. Met de klopstand mogelijk iets meer speling op de kop maar daar heb ik geen last van.
Met beide machientjes samen nog nooit kracht te kort gehad! (Voor de betonnen plafonds heb ik de hamerboor gbh 2-28f)
Mocht je veel met hout doen is de gdr12v-105 ook interessant. Zelf hoop ik op een black friday deal hiervan aangezien ik een werkbank voor de garage wil klussen. (Lukt ook met de gsr hoor, maar ik moet toch een excuus hebben...)
De flexiclick varianten heb ik nog niet gemist, voor moeilijk bereikbare schroeven heb ik de Wera Tool Check met Zyclop mini. (Die Tool check is een tip als eindejaarscadeau!)
En dan een dooddoener: zorg voor goede boren, bitjes, schroeven en pluggen! (In volgorde gebruik ik hoofdzakelijk: Heller/Alpen, Wera, Spax/Woodies en Fisher Duopower.)
Kijk vooral ook even naar de nieuwe 12 volt accu boormachines van Metabo als je nog niet in een accu systeem zit. Ik heb de vorige 12 volt serie en gebruik deze alweer 4 jaar tot volle tevredenheid en ze worden hier wekelijks gebruikt. Sinds dit jaar zijn er nieuwe en sterkere 12 volts machines
Ik heb destijds besloten zowel de accu boormachine in quick uitvoering (haaks opzetstuk en zonder boorkop te gebruiken) als de slagschroevendraaier te kopen en ben eigenlijk nog geen werkzaamheden tegen gekomen die niet gelukt zijn omdat de machines het werk niet aan konden. Bij grote maten houtschroeven loop je natuurlijk wel tegen de max aan. Grootste nadeel vind ik eigenlijk vooral het relatief lage toerental (schroeven duurt soms gewoon wat langer)🙂
Wat volgens mij wel voor de Bosch serie spreekt is dat ze wat meer machines leveren op 12 volt.
Ik heb destijds besloten zowel de accu boormachine in quick uitvoering (haaks opzetstuk en zonder boorkop te gebruiken) als de slagschroevendraaier te kopen en ben eigenlijk nog geen werkzaamheden tegen gekomen die niet gelukt zijn omdat de machines het werk niet aan konden. Bij grote maten houtschroeven loop je natuurlijk wel tegen de max aan. Grootste nadeel vind ik eigenlijk vooral het relatief lage toerental (schroeven duurt soms gewoon wat langer)🙂
Wat volgens mij wel voor de Bosch serie spreekt is dat ze wat meer machines leveren op 12 volt.
kijk even op kruis naar de onderdeeltekeningen.Megalomania schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:27:
Ik heb een probleempje met m'n metabo kgs254: de beschermkap wil niet meer naar achter, hij is zegmaar tever doorgeschoten.
Wss kan het linker gietstuk eraf, deel van de spindel en afzuigslang moesten er bij mijn 254plus eraf. Stelt verder niet zoveel voor.
Ik gebruik normaal accumachines uit de DeWalt 18v (20v) reeks, maar heb onlangs een Combiset van Hikoki (voormalig Hitachi) gewonnen uit de 12v "Peak" serie. Een accuboormachine en slagschroefmachine. Ook twee heerlijk lichte en degelijke machientjes. Helaas lijkt de serie nog wat nieuw dus naast wat boormachines en multitools lijkt er nog niet een uitgebreid ecosysteem te zijn. Dus kan ik ze aanraden tussen alle vaak genoemde Bosch/Makita machines in dit topic? Op zichzelf wel, al basis voor een collectie (nog) niet. Maar laat het toch genoemd zijn
Dat laatste is voor mij de overweging om voor het Bosch 12v ecosysteem te gaan. Multitool, kleine cirkelzaag en kleine haakse slijper zijn ideaal voor het klussen aan de auto en goed betaalbaar. Voor 18v is de prijsstelling per apparaat toch een gevoelige stap hoger. Metabo heeft dat nog niet allemaal.Fuel_80 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:57:
Kijk vooral ook even naar de nieuwe 12 volt accu boormachines van Metabo als je nog niet in een accu systeem zit. Ik heb de vorige 12 volt serie en gebruik deze alweer 4 jaar tot volle tevredenheid en ze worden hier wekelijks gebruikt. Sinds dit jaar zijn er nieuwe en sterkere 12 volts machines
Heb je een houten auto?RobNemoo schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:02:
[...]
Dat laatste is voor mij de overweging om voor het Bosch 12v ecosysteem te gaan. Multitool, kleine cirkelzaag en kleine haakse slijper zijn ideaal voor het klussen aan de auto en goed betaalbaar. Voor 18v is de prijsstelling per apparaat toch een gevoelige stap hoger. Metabo heeft dat nog niet allemaal.
Nee een Mexico Kever, van peperkoekstaal.bbbrumbrum schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:01:
[...]
Heb je een houten auto?Slijptol en cirkelzaag zijn toch wel notoire batterijvreters, op 12V lijkt de kracht me om te huilen eigenlijk. Vorig weekend met 18V DHS680 oid gewerkt, en dat was qua kracht al niet echt je-van-het. Maargoed ben dan ook mijn eigen 2x18V DSP600 gewend....
En ik werk geen hele dagen aan de auto, dus lange duur van de accu is minder belangrijk, wel handzaamheid en werken in kleine ruimte.
Ik zeg ook kracht, dat een 15Wh accu minder capaciteit heeft dan een 90Wh moge duidelijk zijn. Maar de slijptol kan ik een 5Ah accu letterlijk in een paar minuten leegtrekken. Jammer dat er geen 2x18V 160mm slijpersRobNemoo schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:13:
[...]
Nee een Mexico Kever, van peperkoekstaal.![]()
En ik werk geen hele dagen aan de auto, dus lange duur van de accu is minder belangrijk, wel handzaamheid en werken in kleine ruimte.
Zoals @bbbrumbrumMegalomania schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:27:
https://www.kruis.nl/onderdelen/zoeken?q=Kgs
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Vanaf morgen ook bij de Lidl allerlei Parkside spul in de aanbieding. Waaronder de invalzaag die ik ga halen. Zitten hier nog meer aanraders tussen? De discussie of Parkside t.o.v. een Makita/Bosch-Blauw/etc. daargelaten.
[ Voor 29% gewijzigd door webber87 op 22-11-2020 13:45 ]
Ik heb de niet performance versie van de reciprozaag. Die baggert al 3 jaar door zand, blubber en stof zonder het op te geven. Ideaal voor het betere ragwerk ook in de tuin, bijv om wortels door te zagen. (dit doe ik zonder te graven)webber87 schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:42:
Vanaf morgen ook bij de Lidl allerlei Parkside spul in de aanbieding. Waaronder de invalzaag die ik ga halen. Zitten hier nog meer aanraders tussen? De discussie of Parkside t.o.v. een Makita/Bosch-Blauw/etc. daargelaten.
[Afbeelding]
Bosch biturbo levert 1800W uit een 18V accu tot 12Ah. Dubbele accu’s zijn zo 2020.bbbrumbrum schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:33:
[...]
Ik zeg ook kracht, dat een 15Wh accu minder capaciteit heeft dan een 90Wh moge duidelijk zijn. Maar de slijptol kan ik een 5Ah accu letterlijk in een paar minuten leegtrekken. Jammer dat er geen 2x18V 160mm slijpers![]()
![]()
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik heb zelf best veel parkside 18v spul. De kwaliteit wisselt:webber87 schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:42:
[Afbeelding]
- Accuboormachine, heel redelijk mist eventueel wat power, maar prima apparaat voor het meeste werk
- Slagschroefmachine 18v, prima apparaat, iets minder compact dan vergelijkbare machines van A-merken maar power genoeg
- Cirkelzaag 18v, handig machine, mist wel wat power. Helaas niet erg duurzaam ben met mijn derde apparaat bezig. Garantie en service is verder prima
- SDS boor18v, ideaal apparaat, slaat misschien iets minder hard dan grotere machines, maar is licht en erg universeel inzetbaar, mijn inziens beste apparaat uit de serie.
- decoupeerzaag 18v(vorige generatie), het minste apparaat uit de reeks. Zool was meteen krom, deels eigen schuld, maar het apparaat is niet erg degelijk. Heeft zijn nut verder bewezen, maar zou ik niet opnieuw kopen.
- multitool 18v, doet wat het moet doen, verder geen opmerkingen. Wordt door mij niet heel intensief gebruikt, maar is handig om te hebben.
- Excentrische schuurmachine 18v, handig ding, niet heel intensief gebruikt maar voldoet voor lichte klusjes prima. Voor zwaarder werk is een 230v apparaat waarschijnlijk beter.
-Accuslijptol 18v, veel te weinig power, met de 2ah accu haalt het al helemaal weinig uit, met de 4ah accu is het nog steeds ondermaats. Handig voor als het echt niet met draad kan, maar absoluut geen vervanger voor een merk accumachine of een 230v apparaat.
[ Voor 7% gewijzigd door lithoijen op 22-11-2020 16:04 ]
Ben op zoek naar een compressor. Doel is lucht blazen
Voornamelijk auto / fietsbanden, stof wegblazen en op korte termijn een afwerk tacker. Verder geen plannen voor groter lucht gereedschap. Low noise is een must. Zit te kijken naar deze 2:
HBM, 10 liter
https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor
Hyundai 24 liter
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
De laatste lijkt qua specs beter. Groter vat, mobieler. Zitten er nadelen aan de Hyundai t.o.v. de HBM die ik mis?
HBM, 10 liter
Hyundai 24 liter
De laatste lijkt qua specs beter. Groter vat, mobieler. Zitten er nadelen aan de Hyundai t.o.v. de HBM die ik mis?
Voor allen die de Bosch POF1200AE hebben gekocht met de amazon deal; Het is vrij eenvoudig om deze te tweaken naar dezelfde instellingen als de Bosch POF1400ACE wat betreft de fijninstelling. Alle onderdelen zitten er eigenlijk gewoon in. Je moet er een beetje Duits voor kunnen, maar een leuk project voor de zondagmiddag. Werkt nu als een trein! Nog even een mooi schroefje 3D printen of zelfs de officiële Bosch knop bestellen en je zit gebakken.
[ Voor 4% gewijzigd door Zinloos1 op 22-11-2020 16:38 ]
Ik heb de non-performance 20V slagschroevendraaier en dat is echt een topding! Zie ook tal van reviews online.webber87 schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:42:
[Afbeelding]
Dus in het kort allemaal te weinig power.lithoijen schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:00:
[...]
Ik heb zelf best veel parkside 18v spul. De kwaliteit wisselt:
- Accuboormachine, heel redelijk mist eventueel wat power, maar prima apparaat voor het meeste werk
- Slagschroefmachine 18v, prima apparaat, iets minder compact dan vergelijkbare machines van A-merken maar power genoeg
- Cirkelzaag 18v, handig machine, mist wel wat power. Helaas niet erg duurzaam ben met mijn derde apparaat bezig. Garantie en service is verder prima
- SDS boor18v, ideaal apparaat, slaat misschien iets minder hard dan grotere machines, maar is licht en erg universeel inzetbaar, mijn inziens beste apparaat uit de serie.
- decoupeerzaag 18v(vorige generatie), het minste apparaat uit de reeks. Zool was meteen krom, deels eigen schuld, maar het apparaat is niet erg degelijk. Heeft zijn nut verder bewezen, maar zou ik niet opnieuw kopen.
- multitool 18v, doet wat het moet doen, verder geen opmerkingen. Wordt door mij niet heel intensief gebruikt, maar is handig om te hebben.
- Excentrische schuurmachine 18v, handig ding, niet heel intensief gebruikt maar voldoet voor lichte klusjes prima. Voor zwaarder werk is een 230v apparaat waarschijnlijk beter.
-Accuslijptol 18v, veel te weinig power, met de 2ah accu haalt het al helemaal weinig uit, met de 4ah accu is het nog steeds ondermaats. Handig voor als het echt niet met draad kan, maar absoluut geen vervanger voor een merk accumachine of een 230v apparaat.
De nieuwe modellen zijn 20V. Die ik uit die serie heb zijn echt krachtig genoeg.maartend schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:42:
[...]
Dus in het kort allemaal te weinig power.
Dat is puur marketing. Hoger getal is beter blijkbaar? Het lijkt in ieder geval te hebben gewerkt op jou...
Maar dat is het noemen van de nominale spanning (18 V) versus maximale spanning (20 V), het is dezelfde accuconfiguratie. Idem voor 10,8 V en 12 V.
[ Voor 5% gewijzigd door BrtH op 22-11-2020 16:52 ]
Nee hoor, de boorhamer, schuurmachine, slagschroevendraaier, multitool en decoupeerzaag hebben daar mijn inziens geen last van. De boormachine is ook prima voor 95% van de klussenmaartend schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:42:
[...]
Dus in het kort allemaal te weinig power.
De circelzaag is een fijn ding, iets meer power zou fijn zijn maar dat de een goede motor beveiliging ontbreekt is een groter probleem, daar moet je mee oppassen of je stookt hem op, zeker met een bot zaagblad.
De slijptol is echt underpowered ja.
@bbbrumbrum met specifieke reden voor de accu invalzaag gekozen? Hoe werkt ie en zou je hem nu weer kopen?
[ Voor 186% gewijzigd door checkdiz op 22-11-2020 17:07 ]
Kan best, maar de spanning zegt ook niet meteen iets hoeveel vermogen de accu kan leveren. Wellicht is de accu techniek wel beter dan in de oudere serie.BrtH schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:51:
[...]
Dat is puur marketing. Hoger getal is beter blijkbaar? Het lijkt in ieder geval te hebben gewerkt op jou...
Maar dat is het noemen van de nominale spanning (18 V) versus maximale spanning (20 V), het is dezelfde accuconfiguratie. Idem voor 10,8 V en 12 V.
Ik zie dat ze bij de Lidl een Accu-slagboorschroefmachine hebben en een accu-schroefboormachine. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze twee machines?
deze;webber87 schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:39:
Ik zie dat ze bij de Lidl een Accu-slagboorschroefmachine hebben en een accu-schroefboormachine. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze twee machines?
https://www.lidl-shop.nl/...YPMMIOBOdoZRoCaIoQAvD_BwE
vs
deze;
ben er ook wel benieuwd naar
De eerste heeft een klop functie, de tweede niet. Naamgeving is niet helemaal juist volgens mij. Zou klopboormachine moeten zijn ipv slag...wokkelz schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:01:
[...]
deze;
vs
deze;
ben er ook wel benieuwd naar
Dus daar zou je door steen mee moeten kunnen boren dan? En de anders is een traditioneel schroefmachine.
Die hbm is perfect voor de door jou opgenoemde taken en echt heel stil. Bij het afblazen van spullen de kracht een beetje terug draaien, dan wil dat prima.Cavalera125 schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:33:
Ben op zoek naar een compressor. Doel is lucht blazenVoornamelijk auto / fietsbanden, stof wegblazen en op korte termijn een afwerk tacker. Verder geen plannen voor groter lucht gereedschap. Low noise is een must. Zit te kijken naar deze 2:
HBM, 10 liter
Hyundai 24 liter
Maar die Hyundai idem dito, mocht je iets meer gereedschap dan een luchtpistooltje willen gebruiken dan is een wat grotere buffertank wel leuk.
Ahh zo! En een klopboormachine is dan weer niet hetzelfde als een boorhamer. Boomhamer is meer voor nog zwaardere toepassingen toch? Die kan beton aan, waar een klopboormachine weer meer voor steen bedoeld is.wokkelz schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:12:
Dus daar zou je door steen mee moeten kunnen boren dan? En de anders is een traditioneel schroefmachine.
En dan hebben we ook nog een draaislagboormachine.
[ Voor 5% gewijzigd door webber87 op 22-11-2020 21:06 ]
Dat geloof ik direct , maar das wel een prijzige optie voor nu jakabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 03:10:
[...]
Dat zij ik eerst ook, maar nu staat die tafel er toch![]()
Mijn Festool OF-1010 deed en doet dat allemaal al anderhalf decennium dikke prima. Vorige week nog een gatenrijtje bijgemaakt. Week ervoor een balk ingekamerd. Volgende week een hap tbv kastdeurscharnieren. Uiteindelijk zitten de kosten toch in alle toebehoren en niet zozeer in de machine zelf. En daar is Festool wel heel goed in; veel toebehoren. En het werkt allemaal zo mooi
![]()
Maar ik heb met Festool wel het idee dat de concurrentie de laatste jaren ook wat beter is geworden en de relatieve voorsprong van Festool wat kleiner is geworden. En nu hebben ze ook nog zo'n maffe 3e generatie Systainer die in alles onhandiger is...![]()
EDIT: Voor het kantenfrezen aan kleine werkstukken vind ik het nog steeds een te lomp apparaat trouwens. Maar de OFK-500 is me wat te gortig met die vendor lock-in qua frezen en de MFK-700... dat wordt allemaal iets te prijzig...
ik heb trouwens al een dewalt cirkelzaag met een zaaglineaal. wellichtis het dan slimmer om voor een dewalt te kijken?
[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 22-11-2020 21:56 ]
Het zal je niet verbazen maar ook hier de parkside kruislijnlaser. Langs een duurdere gelegd en vertoond geen verschil in waterpaslijnFuel_80 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:37:
[...]
Misschien iemand nog tips? Groene of rode laser, merk, functies?
Ik heb even gekeken maar zag dat het Duits gesproken was . Mijn Duits is echt ruk. Maar wel thnx voor het meedenken.Raymond schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:06:
[...]
Check even gotools.tv op youtube. Die heeft net in 2 filmpjes 6 bovenfrezen getest. Inc mijn metabo, een 20jr oud model dat nog steeds erg goed meekan
*knip*
Ik wil hem, als dat mag, graag even delen hier
mag weg tegen elk aannemelijk bod. Ligt nu stof te verzamelen.
Dat mag dus niet
Ik wil hem, als dat mag, graag even delen hier
Dat mag dus niet
[ Voor 40% gewijzigd door tweakduke op 22-11-2020 20:52 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Staat een 24L langer te ratelen dan een 10L? In principe zal ik die tankinhoud weinig nodig hebben, zou jammer zijn als hij dan iedereen keer lang staat te draaien.FSSF schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:59:
Maar die Hyundai idem dito, mocht je iets meer gereedschap dan een luchtpistooltje willen gebruiken dan is een wat grotere buffertank wel leuk.
Bedoel je dan deze https://www.lidl-shop.nl/...kruislijnlaser/p100312705?BlueSS50 schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:25:
[...]
Het zal je niet verbazen maar ook hier de parkside kruislijnlaser. Langs een duurdere gelegd en vertoond geen verschil in waterpaslijn
Ziet er voor de prijs best goed uit.
Zelfde motor dus zal inderdaad langer moeten pompen voordat het vat vol zit. Dan toch maar voor de iets duurdere 10L versie gaan.Cavalera125 schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:59:
[...]
Staat een 24L langer te ratelen dan een 10L? In principe zal ik die tankinhoud weinig nodig hebben, zou jammer zijn als hij dan iedereen keer lang staat te draaien.
Gewoon uit het Duits vertaald door iemand die verder ook niet weet wat het artikel is.Cavalera125 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:03:
[...]
De eerste heeft een klop functie, de tweede niet. Naamgeving is niet helemaal juist volgens mij. Zou klopboormachine moeten zijn ipv slag...
Mwah, met 2,5x de capaciteit mag dat ook wel. Maar als de slijptol m in 5min leegtrekt is dat ook 1000W.Illusion schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:47:
[...]
Bosch biturbo levert 1800W uit een 18V accu tot 12Ah. Dubbele accu’s zijn zo 2020.
Technisch gezien kan de BL1850B dat trouwens ook.
De VTC cellen mogen 20C ontladen, 2,5Ah, 5s2p dus 2,5x20x2=100A ontlaadstroom = 1800W. Maar ze hebben daar geen machines voor en de levensduur gaat ook niet echt super zijn. Dan worden de 3p of 4p 21700 cellen in de Bosch accu relatief een heel stuk lichter belast.
En ik sta in 2021 open voor sponsoring om volledig op de XTG lijn over te gaan hoor
Ja, zelf HSB huis bouwen. Bouwstroom maakt dat je helemaal simpel word van verlengkabel.checkdiz schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:03:
@bbbrumbrum met specifieke reden voor de accu invalzaag gekozen? Hoe werkt ie en zou je hem nu weer kopen?
Het hiervoor de Scheppach gehad en de Makita is zeker beter. Ook de bedrade Festool overwogen, mooi spul maar de hele kleine details did iets beter zijn wogen in mijn geval niet op tegen draadloze vrijheid. Sinds kort heb ik ook een 400mm railtje met zaagmaat rail square, dat maakt snel (maar toch precies) afkorten heerlijk. Met afzagen van gevelhout hing hij ook 45gr “op de kop”, dan is het lipje dat zorgt dat ie niet van de rail kan vallen ook een verademing.
Enige irritante is als je wel stationair met afzuiging aan t zagen bent dat die niet automatisch inschakelt, daar moet ik nog een keer iets voor maken/kopen. De 601 heeft geloof ik de remote Bluetooth bediening daarvoor.
[ Voor 47% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-11-2020 23:07 ]
Nee, deze: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Kruislijnlaser/p100307728Fuel_80 schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:27:
[...]
Bedoel je dan deze https://www.lidl-shop.nl/...kruislijnlaser/p100312705?
Ziet er voor de prijs best goed uit.
Maar als de zwarte er toen was dan had ik die zeker gedaan. ik heb 1 keer gemist dat hij niet helemaal rond kon.
groene of rode laser maakt mij niet uit.
Vanmorgen bleek de zwarte laser inclusief statief in de aanbieding (€49), dus maar meteen besteld.BlueSS50 schreef op maandag 23 november 2020 @ 06:58:
[...]
Nee, deze: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Kruislijnlaser/p100307728
Maar als de zwarte er toen was dan had ik die zeker gedaan. ik heb 1 keer gemist dat hij niet helemaal rond kon.
groene of rode laser maakt mij niet uit.
Het lijkt me ook een stuk gereedschap waar je steeds weer nieuwe mogelijkheden voor ziet als je z'n ding eenmaal hebt. Ik laat graag weten of het apparaat een beetje aan mijn verwachtingen voldoet of dat het oude gezegde van goedkoop is duurkoop toch opgaat
Dat klopt, dat is ook wat ik hier zeg:herofruit schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:57:
[...]
In het geval van halfpipe aan de achterkant van je werkstuk, kan je een blok tegen het fence aanklemmen om in feite je fence verder naar voren te brengen. Mits je dat natuurlijk red aan de voorkant van je werkstuk.
Fraggert in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
In het artikel dat ik daar link wordt dat ook als een oplossing gegeven.
Maar zoals je opmerkt, dat neemt een stuk zaagbereik in beslag waardoor je met een breder werkstuk misschien moeilijk uitkomt.
Wel handig om hier nou even te achterhalen wat het omhooglopen van die zaagsnede nou veroorzaakt, is dat nou idd zoals we hier stellen het effect van de ronding van het zaagblad dat op een bepaalde hoogte niet voldoende naar achteren geschoven kan worden of komt dat blad echt omhoog doo rhet ontwerp van de zaag.
ik neig inmiddels meer naar het eerste
De eerste keer dat ik zo'n DeWalt ergens zie staan*, dan pak ik dat ding eens bij zijn kladden
*de dichtsbijzijnde die diverse gele afkortzagen heeft staan is Pieper Bouwmaterialen in Ermelo, daar kom ik echter niet dagelijks.
Ik had een keer een dure laser geleend die dus wel helemaal rond ging met een ontvanger met die piepjes om een vloer te smeren.Fuel_80 schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:50:
[...]
Vanmorgen bleek de zwarte laser inclusief statief in de aanbieding (€49), dus maar meteen besteld.Laat me graag verrassen of het een beetje werkbaar is en of ik termijn niet de behoefte krijg aan een betere laser met meer mogelijkheden. In ieder geval zijn de kosten overzichtelijk.
Het lijkt me ook een stuk gereedschap waar je steeds weer nieuwe mogelijkheden voor ziet als je z'n ding eenmaal hebt. Ik laat graag weten of het apparaat een beetje aan mijn verwachtingen voldoet of dat het oude gezegde van goedkoop is duurkoop toch opgaat.
Ik heb hier toen de parkside laser naast gehouden en er zat geen verschil in de lijn over ca 5 meter.
Ik gebruik hem nu ook om kozijnen e.d. recht te zetten en het is hoe dan ook beter dan een handwaterpas.
oewh...is dat nieuw? ik ken de rode laser en de groene.....maar is die zwarte goed zichtbaar?Fuel_80 schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:50:
[...]
Vanmorgen bleek de zwarte laser inclusief statief in de aanbieding (€49), dus maar meteen besteld.Laat me graag verrassen of het een beetje werkbaar is en of ik termijn niet de behoefte krijg aan een betere laser met meer mogelijkheden. In ieder geval zijn de kosten overzichtelijk.
Speciaal voor zwart werk.....Fraggert schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:35:
[...]
oewh...is dat nieuw? ik ken de rode laser en de groene.....maar is die zwarte goed zichtbaar?![]()

Ik bedoelde natuurlijk te zeggen een groene laser in een zwarte verpakking :
Jammer, een blacklight laser lijkt me wel stoerFuel_80 schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:37:
Speciaal voor zwart werk.....![]()
Ik bedoelde natuurlijk te zeggen een groene laser in een zwarte verpakking :
Qua groen vs rood, is vooral een kwestie van zichtbaarheid als de zon in de kamer schijnt. Ik heb zelf een groene laser, 360 graden ook, is wel handig voor van alles en nog wat. Aftekenen van ophang-kastjes, of een lamp netjes paralel met de muren ophangen. Voor vloeren had ik eigenlijk achteraf nog wel onderaan een laser gewilt, dat was erg handig geweest.
Voor rechtzetten van kastjes gebruik ik nog steeds een waterpas, dat werkt wat makkelijker met afstellen.
Mochten er nu mensen zijn die nog ergens een Black Friday aanbieding vinden voor Bessey klemmen laat het mij even weten. Tot nu toe zie ik allemaal spul wat niet goedkoper is, of simpelweg niet voor mij is op alle gereedschap sites
Ikzelf heb deze:Fuel_80 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:51:
Hier ook zoiets... Nieuwe Bosch 4 GBH 32 via marktplaats gekocht inclusief een paar beitels en boren voor €150.... Ik heb er gelukkig regelmatig werk voor en ben er blij mee al zou een accu machines soms ook wel handig zijn🙂
Edit: iemand nog goeie tips voor een laser voor het leggen van tegels, plafond maken, afrastering zetten (tot circa 50 meter). Ik zit nog niet in een accu systeem dus daar zit geen beperking.... Behalve dat ik geen Makita wil 😁
https://www.toolprofessio...sKb19n1eUkahoCeukQAvD_BwE
Je hebt ze in het rood en groen, waar groen een stukje duurder is.
Ik zelf heb de rode, maar als ik ooit een nieuwe moest kopen zal het een groene zijn. Is beter zichtbaar als er veel zon op staat.
De Nederbelg !
Ik heb toevallig vanmorgen een groene kruislijnlaser van de lidl besteld (inclusief statief). Op dit moment in de aanbieding voor 49 euro.Jellabie schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:55:
[...]
Ikzelf heb deze:
https://www.toolprofessio...sKb19n1eUkahoCeukQAvD_BwE
Je hebt ze in het rood en groen, waar groen een stukje duurder is.
Ik zelf heb de rode, maar als ik ooit een nieuwe moest kopen zal het een groene zijn. Is beter zichtbaar als er veel zon op staat.
Ik heb een tijd geleden een mooi 'low noise' compressor van hbm gekocht, een huismerk compressor van 30 liter. De compressor is inderdaad 'low noise' tot je hem leeg laat met het aflaat ventiel, dat maakt een enorme herrie. Weet iemand wellicht of er andere aflaatventielen op de markt zijn welke stiller de lucht aflaten?
en als je gewoon hem laat leeglopen met het aangesloten stuk persluchtgereedschap?Avvd schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:04:
Ik heb een tijd geleden een mooi 'low noise' compressor van hbm gekocht, een huismerk compressor van 30 liter. De compressor is inderdaad 'low noise' tot je hem leeg laat met het aflaat ventiel, dat maakt een enorme herrie. Weet iemand wellicht of er andere aflaatventielen op de markt zijn welke stiller de lucht aflaten?
ik heb een zeilklem liggen om mijn trekker van het bandenpistool ingeknepen te houden.
Dat maakt een heel stuk minder lawaai.
Het nadeel van dat aflaatventiel is ook dat (bij mij Ferm in elk geval) je hem tegen de veer in moet vasthouden én dat ik dan voorovergebogen met mijn oor zowat tegen dat ventiel aan hang

Ik heb ook een hbm low noise compressor.
Maar waarom zou je hem helemaal leeg laten lopen?
Die van mij staat altijd op druk.
Maar waarom zou je hem helemaal leeg laten lopen?
Die van mij staat altijd op druk.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic