Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MLLL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:43:
[...]

Halfhoutverbindingen zaag ik met een Festo invalzaag met een korte geleider, voordeel is dat je het materiaal niet hoeft te verplaatsen om de de cm een zaagsnede en je slaat met de hamer 95 procent van het hout weg. Laatste beetje met een bandschuurmachine met korrel 40 en je bent spekkoper.

Zeker als je balken van lange en zware afmetingen gaat halfhouten is dit een uitkomst.
Precies zo doe ik het overigens ook ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qNFSWhTwVFphwwlkOn9Q7HmC8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0RDXEDAY3rrLwnbGYaxtb8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEf0gTArtOFoK3HSQh92tlYoEf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtYW6YjnzDOpaAEZQan4QIeE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb7f6k_-d4cOLwvNIBedLO59Lrs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c08SFZmpndChkzrbbZoyUVdd.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Fraggert op 18-11-2020 22:01 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:48:
[...]

@phYzar legt het al top uit d:)b jij ook bedankt @Arator _/-\o_

Het ging niet zozeer om het al dan niet maken van de beweging, het ging om het feit dat de dewalts door hun ontwerp niet op 1 constante diepte kunnen blijven zoals je normaal gesproken doet met een dieptestop.

Een simpele halfhouts verbinding kun je dus niet maken met deze zaag. -O-
Geldt dat voor alle modellen? Kwam de DWS715 tegen, dan heb je echt een beest voor weinig geld.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Gezien de feestdagen er weer aan staan te komen, wat zijn mooie dingen om een klusser cadeau te geven en/of om cadeau te vragen?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Shapeshifter schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:57:
Afijn, ik heb tot dusverre de volgende zaken op de radar staan:

Makita LS1019L afkortzaag, ik zou ook voor de veelgenoemde Metabo KGS 216M kunnen gaan, maar die is toch wat beperkter (maar ook behoorlijk goedkoper), nog niet helemaal over uit
Makita VC2512L stofzuiger
Makita DJV182ZJ decoupeerzaag, een zaagtafel is op dit punt misschien een beetje overdreven, mocht ik iets over de lengte willen zagen maak ik wel een lineaal van een balk en een paar lijmklemmen en ga ik daar met de decoupeerzaag langs
Makita DHP481ZJ klopboor
Makita DTD154ZJ slagschroevendraaier
Ik denk dat ik voor de klopboor en de slagschroevendraaier voor een combidoos ga: DLX2176TJ
Makita BO5041J excenter schuurmachine
Ik kreeg in het voorjaar een gratis accu bij m’n DTD154. Die actie zal volgend jaar ongetwijfeld terugkomen. Nieuwe boormachine komt binnenkort, ook Makita.

Verder, ik was (helaas) niet zo onder de indruk van de zaag en schuur apparaten van Makita. Ik houd het dus bij boren en schroeven (en heggen scheren).

- Voor zagen heb ik een Festool TS55 (met 2x een FS1400 rails en Bessey snelspanklemmen). Als je veel plaatmateriaal gaat zagen is die onmisbaar.
- Decoupeerzaag een Festool PSB, met draad. (Via MP)
- Schuurmachine een Festool Rotex 125, ook bedraad. (Via MP) Komt misschien nog een DTS bij of zelfs vervanging. Indrukwekkende machine voor zn formaat!

Alles aangesloten op de Makita VC2512L, die werkt prima met de geleverde verloopstukken!

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:41
BlueSS50 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:56:
Voor de liefhebber van Parkside (ik klus hier wekelijks 3 dagen aan een stuk mee)
alles wat stuk gaat van mijn oude machines wordt vervangen door een 20v family machine waardoor de werkplaats behoorlijk groen gaat kleuren.

Vanaf maandag zijn er een aantal zeer scherpe online gereedschap aanbiedingen bij de lidl. zo ga ik mijn 15 jaar oude topkraft multitool vervangen voor een parkside accu machine voor 25,- maar ook de tafelcirkelzaag voor 99,-.

ervaring leert wel dat bij de apparaten die ik vaak gebruik de boortjes/bitje/zaagjes wel vervang voor merk spul.
Moet zeggen dat ik er sterk aan zit te denken om voor €100,- de slagschroevendraaier en haakse slijper te bestellen (met natuurlijk nog een lader + accu's). Ik probeer altijd wel (binnen het redelijke) fatsoenlijk spul te kopen, maar deze tools heb ik beide amper nodig, dus ik zou de gok wel aandurven.

Aan de andere kant, een zelfde combo van de goedkoopste 18v makita's is zo'n 2 - 2,5 keer duurder, maar is het ook echt zoveel beter als je het maar weinig gebruikt?

Twijfels 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
RevellNL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:32:
Gezien de feestdagen er weer aan staan te komen, wat zijn mooie dingen om een klusser cadeau te geven en/of om cadeau te vragen?
Laser waterpas.
WERA Adventskalender.
WERA Bitjes set.
Digitale schuifmaat.

Of natuurlijk een Swanson Speedsquare!! (Wel de Metric variant nemen!)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
herofruit schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:44:
[...]

Of natuurlijk een Swanson Speedsquare!! (Wel de Metric variant nemen!)
Je vergeet de variant van Europese makelij: De Rafter Square van Hultafors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

rbaidjoe schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:02:
[...]

Je vergeet de variant van Europese makelij: De Rafter Square van Hultafors.
Ik heb die van Hutsafors inderdaad en ik denk dat het een van de handigste aankopen van het jaar is geweest. Heel veel plezier van tijdens het werken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:24
jordje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:40:
[...]

Moet zeggen dat ik er sterk aan zit te denken om voor €100,- de slagschroevendraaier en haakse slijper te bestellen (met natuurlijk nog een lader + accu's). Ik probeer altijd wel (binnen het redelijke) fatsoenlijk spul te kopen, maar deze tools heb ik beide amper nodig, dus ik zou de gok wel aandurven.

Aan de andere kant, een zelfde combo van de goedkoopste 18v makita's is zo'n 2 - 2,5 keer duurder, maar is het ook echt zoveel beter als je het maar weinig gebruikt?

Twijfels 8)7
Ik moet eerlijk zeggen dat de groene slagschroevedraaier (25,- zonder accu) heerlijk werkt en ik zou niet weten waarom hij onder zou moeten doen voor een makita. de makita (die heeft mijn zwager) is iets lichter en korter maar verder geen verschil. accu's gaan ook heel lang mee.
Ik heb vier accu's en ik laad er gemiddeld 1 per dag op. Ook die van de accu circelzaag gaat heel lang mee.

Met de slijptol heb ik geen ervaring maar deze koop ik ook blind als mijn 220v slijptol de geest heeft gegeven.

Misschien gaan ze minder lang mee omdat ze koolborstel motoren hebben. de zwarte parkside spullen hebben koolborstel loze motoren.

Ik ben best een veeleisende klusser maar ik weiger te veel te betalen voor spullen. goed is goed...

Ik heb alleen een electrische schaaf van Metabo hierbij merk je wel dat dit toch beter resultaat geeft. verder alles parkside

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:24:
[...]

Geldt dat voor alle modellen? Kwam de DWS715 tegen, dan heb je echt een beest voor weinig geld.
ik heb geen idee helaas. In mijn orienteringsronde voor een afkortzaag (mocht de reparatie van mijn groene BSCH PCM8S niet lukken, wat me laatst wél gelukt is) viel DeWalt eigenlijk al af door het prijsniveau en bleef de makita 1018 en de een na goedkoopste Bosch blauw (die 800?) over.

in die zoektocht werdt ik door anderen geattendeerd op het feit dat die dewalt met die ruimtebesparende armen dus niet een vlakke snede konden maken voor bijv zo'n halfhoutverbinding.

ik weet helaas niet meer wie dat nou liet weten. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:48
ruudvx schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:30:
Thanks voor de info. Had dat op de Belgische site van Makita niet direct teruggevonden.
Wist niet dat de batterijen zo snel leeg zijn, 9 min is is nu inderdaad wel bitter weinig :P

[...]

Goed om te weten. Enige inschatting hoe lang je er dan mee kan werken en je niet te veel kracht verliest?
Ik heb de 362 en als ik hem gebruik, gaat hij niet hoger dan stand 2, en dan gaat hij veel langer mee en maakt hij veel minder herrie. Hoogste stand is echt een orkaan!
Aangezien het deels ook is om een (betonnen) regengoot bladvrij (door de haag van de buurman) te houden, is een hark niet echt een optie (mede ook doordat ik ermee het afgereden gras van mijn terras wil blazen na het afrijden).
Voor de goot zou ik een gootschep o.i.d. gebruiken, gaat veel sneller! Voor het afvoeren van gemaaid gras gebruikte ik altijd een gras/blad hark (voor ik een opvangbak op mijn grasmaaiers had), dat gaat zoveel fijner en sneller dan een bladblazer!
Die bladhark gebruik ik ook voor de bladeren op mijn voor terras, ben ik in 10 minuten klaar. Met de bladblazer ben ik bijna een uur bezig, en moet je nog steeds de hoopjes in de kliko scheppen. Ik heb mijn bladblazer nu ruim 1,5 jaar en ik gebruik hem nooit. Voor mij de grootste miskoop sinds de minidisc.

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Shapeshifter schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:57:
Ik zit te overwegen om volgend jaar ons bedrijfje uit te breiden van 3D printing naar ook CNC en meer, alleen heb ik maar bar weinig goede tools om met hout te werken. Een weekje voor black friday leek me een goed moment om maar vast eens een lijstje te gaan maken. Uiteindelijk wil ik denk ik een Ooznest Workbee van 1,5 x 1,5m in onze garage zetten, maar ja, dan wil je er wel een beetje een stevige tafel voor hebben en als je dan toch bezig bent eigenlijk ook wel een fijne werkbank en we zijn net verhuisd dus af en toe een tool gebruiken voor een klusje thuis is ook wel handig. Het doel is om uiteindelijk naast alle genoemde dingen ook tegen meubels aan te schurken (denk voorlopig aan relatief eenvoudige en kleine objecten zoals kastjes). Het hoeven dus geen naadloze designermeubels te worden, maar het worden ook geen steigerhouten affaires.

Op de een of andere manier spreken de tools van Makita mij erg aan (heb een oude DeWalt accutol, maar die vind ik eigenlijk helemaal niet fijn), dus ik probeer zoveel mogelijk in de LXT 18V lijn te blijven en zoveel mogelijk MBox versies zodat ik alles makkelijk kan opbergen en meenemen mocht dat nodig zijn.

Als complete beginner twijfel ik soms of ik nou gelijk de sprong in het diepe moet doen en gewoon meteen goed spul moet kopen, of dat ik voor sommige dingen beter een instapmodelletje kan halen om het eerst een beetje te leren. Aan de andere kant is er niets wat mij zo frustreert als slecht gereedschap en geld is opzich ook niet zo'n groot issue, dus gaat de voorkeur denk ik uit naar gewoon goede spullen.

Afijn, ik heb tot dusverre de volgende zaken op de radar staan:

Makita LS1019L afkortzaag, ik zou ook voor de veelgenoemde Metabo KGS 216M kunnen gaan, maar die is toch wat beperkter (maar ook behoorlijk goedkoper), nog niet helemaal over uit
Makita VC2512L stofzuiger
Makita DJV182ZJ decoupeerzaag, een zaagtafel is op dit punt misschien een beetje overdreven, mocht ik iets over de lengte willen zagen maak ik wel een lineaal van een balk en een paar lijmklemmen en ga ik daar met de decoupeerzaag langs
Makita DHP481ZJ klopboor
Makita DTD154ZJ slagschroevendraaier
Ik denk dat ik voor de klopboor en de slagschroevendraaier voor een combidoos ga: DLX2176TJ
Makita BO5041J excenter schuurmachine

Ik twijfelde eerst nog over een kolomboor of iets dergelijks, maar als het niet te dikke dingen zijn kan ik dat met de CNC natuurlijk ook doen.

En verder nog wat random spul waarnaar ik wel eens misgrijp:
Mooie winkelhaak: https://www.toolstation.n...versele-winkelhaak/p75468
Meetklok: https://www.toolstation.nl/meetklok/p29213
Fijne waterpas: https://www.toolstation.nl/stabila-70-waterpas/p64125
Hoekklem: https://www.hornbach.nl/s...5-mm/6402229/artikel.html
Kunststof hamer: https://www.hornbach.nl/s...60-g/3820909/artikel.html
Grove zijkniptang: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6341240/artikel.html
Fijne zijkniptang: https://www.hornbach.nl/s...ing/10226479/artikel.html

Kan ik hopelijk weer een tijdje vooruit :) Wat ik me nog afvroeg; klopt het dat er momenteel alleen een actie voor accu's is voor tuingereedschap? Ik twijfel over hoeveel accu's ik moet hebben. Je wilt kunnen wisselen als er een leeg is, maar om nu voor elke apparaat een accu te kopen hoeft misschien ook niet per se.

Denk dat ik me aan de meeste dingen op dit lijstje niet een buil zal vallen, maar natuurlijk altijd nieuwsgierig of anderen zien dat ik iets over het hoofd heb gezien of een gekke keuze heb gemaakt.
Als je CNC'en gaat zou de RT0700 zeker niet mogen missen in je lijstje. Kies voor een CNC de bedrade versie, voor mobiel werken de accu versie. Wil je goedkoper een CNC gaan runnen? Denk dan na om iets zelf te bouwen zoals de MPCNC of de LowRider CNC: https://www.v1engineering.com/lowrider-cnc/. Aangezien je al een 3D printing bedrijf hebt, is het hiermee relatief goedkoop te doen.

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:49:
[...]

ik heb geen idee helaas. In mijn orienteringsronde voor een afkortzaag (mocht de reparatie van mijn groene BSCH PCM8S niet lukken, wat me laatst wél gelukt is) viel DeWalt eigenlijk al af door het prijsniveau en bleef de makita 1018 en de een na goedkoopste Bosch blauw (die 800?) over.

in die zoektocht werdt ik door anderen geattendeerd op het feit dat die dewalt met die ruimtebesparende armen dus niet een vlakke snede konden maken voor bijv zo'n halfhoutverbinding.

ik weet helaas niet meer wie dat nou liet weten. -O-
Mijn overbuurman heeft zo een 12" monster van DeWalt. Misschien eens vragen of ik het mag testen. Wat zou een goed test zijn, 69xmm44 balkje dwars op dat ding en dan over 20cm trekken, instellen op 1cm inzagen en kijken hoe diep die zit aan het einde?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:11:
[...]

Mijn overbuurman heeft zo een 12" monster van DeWalt. Misschien eens vragen of ik het mag testen. Wat zou een goed test zijn, 69xmm44 balkje dwars op dat ding en dan over 20cm trekken, instellen op 1cm inzagen en kijken hoe diep die zit aan het einde?
ik denk dat je ook gewoon dit "droog" kunt simuleren.

Gewoon even de dieptestop op een aantal settings proberen en zien of hij aan het einde van de zaagsnede omhoog komt. Kun je daarna even een balkje zagen om te zien wat het effect is.

Als het zaagblad namelijk pas omhoog komt als het zaagblad voorbij de fence is, dan krijg je IMHO een vlakke snede, komt het zaagblad eerder al omhoog dan moet je een soort halfpipe-effect zien als zaagresultaat.

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:26:
[...]

ik denk dat je ook gewoon dit "droog" kunt simuleren.

Gewoon even de dieptestop op een aantal settings proberen en zien of hij aan het einde van de zaagsnede omhoog komt. Kun je daarna even een balkje zagen om te zien wat het effect is.

Als het zaagblad namelijk pas omhoog komt als het zaagblad voorbij de fence is, dan krijg je IMHO een vlakke snede, komt het zaagblad eerder al omhoog dan moet je een soort halfpipe-effect zien als zaagresultaat.
Ik zal eens kijken. Want als ik voor een klein beetje meer een mooie 12" machine kan kopen dan is dat altijd beter :P Ook al moet ik het importeren :D

Ecodan warmtepomp

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:49:
[...]

Ik zal eens kijken. Want als ik voor een klein beetje meer een mooie 12" machine kan kopen dan is dat altijd beter :P Ook al moet ik het importeren :D
ik denk dat je de beweging omhoog gauw genoeg opmerkt.

@ importeren....ah, nou snap ik hem, ik kreeg al geen hits naar webshops op google :P

• hanssen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 11:41
Na een hele lange tijd een stille lezers te zijn van dit mooie topic, Heb ik toch eens een vraagje voor jullie.

Omdat ik meer en meer taakjes in/rond het huis heb waar ik met hout werk en graag me ook wil verdiepen in houtbewerking/meubels maken als hobby. Ben ik op zoek naar een goede cirkelzaag (invalzaag)
Men oog is gevallen op de Makita SP6000J1X2. Desondanks dat ik wegens professionele redenen reeds heel diep in het Makita LXT zit, kies ik toch voor een snoer (Langere levensduur apparaten?).

Ik lees vaak op het internet dat een goede invalzaag een goede allrounder is, klopt dit?
Aangezien ik niet de luxe heb om meerdere apparaten(cirkel-,inval-, tafelzaag.) te kopen wegens financiële/plaats gebrek om alles op te slaan. Zijn er nog belangrijke functies waar ik rekening met moet houden bij het aankopen van een goede all rounder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
jordje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:40:
[...]

Twijfels 8)7
Zelfde twijfels hier, Ik ben aan het kijken voor een accu cirkelzaag. Liefst met het blad links (Makita DHS 680), maar die Parkside actie voor 49 € klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk.
Tot dat ik onderstaande film met de Parkside performance recipro zaagprestaties zag op 10:35. Heb ook nog zo'n filmpje gezien van parkside vs Makita en toen was ik om..
Qua schroefmachine had ik parkside zeker wel gekozen, maar ik wil wel lekker door kunnen zagen.
YouTube: Parkside Performance vs Milwaukee M18 ONESX sabre saw / chvostova p...

@ Hanssen: qua invalzaag begreep ik dat deze minder geschikt zijn om balken door te zagen (volgens sommige zelfs gevaarlijk). Hierom heb ik voor een cirkelzaag gekozen als allrounder. Bij de DHS 680 kun je ook een geleider aansluiten (via adapter) en zaagdiepte / hoek instellen (handmatig laten invallen?). Maar mogelijk hebben meer ervaren tweakers hier beter feedback op.

[ Voor 16% gewijzigd door Mickz op 19-11-2020 11:42 ]

• BlueSS50
Ik heb de parkside 220v reciprozaag maar die gaat als een malle. is natuurlijk niet te vergelijken met 20v

verdere 20v machines geen problemen met snel lege batterijen of performance. ik heb de 20v schroefmachine, slagschroefmachine, handcircelzaag, kantenmaaier en powerbank,

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

@Aandekant @Alsjemenou De frees voor de CNC bestel ik mee met de CNC zelf en ik was inderdaad van plan om voor de RT0700 te gaan.
Aandekant schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:33:
Je zou nog naar een 18V cirkelzaag of (bedrade?)invalzaag kunnen kijken, dat lijkt me nog een nuttige toevoeging.
Ik heb geprobeerd na te denken over welke use case voor mij een cirkelzaag of invalzaag nuttig zou zijn, maar mijn redenatie was: als ik iets afkort pak ik de afkortzaag, als ik iets recht wil inzagen heb ik iets van een decoupeerzaag nodig, als ik lange dingen wil zagen maak ik gewoon een geleider en pak ik de decoupeerzaag die ik al had. Voor mijn gevoel is een decoupeerzaag redelijk multifunctioneel waardoor een cirkelzaag niet per se nodig is. Wat voor use case zou jij hem voor gebruiken? Plaatmateriaal?
Met een viertal accu's kom je wel toe gok ik. Een dubbele oplader is dan handig. Je zou misschien een of twee kleinere accus kunnen nemen, die zijn wat lichter en dat werkt misschien fijner. Dat weet ik zelf niet, hier liggen alleen van die 5AH bakstenen.
Zoiets klinkt inderdaad wel redelijk, moet nog eens nadenken of ik dan ook kleine accu's wil
Bij een meetklok hoort meestal ook een magneetstatief.
Uh, oh ja, dat is inderdaad wel handig |:(
Verder wel een mooie lijst! Sinterklaas gaat het nog zwaar krijgen.
O-)
Oh en nog een toevoeging: Als je dat allemaal tesamen gaat aankopen kan je wel wat offertes vragen op verschillende plaatsen, je zal heel zeker korting kunnen bespreken.
Nou, daar zeg je wat. Heb het even bij amazon, gereedschappelijk en toolnation ingevuld en daar is het lijstje al €1830, €1900 en €1700 respectievelijk, dat zijn nogal significante verschillen.
herofruit schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:33:
[...]
Ik kreeg in het voorjaar een gratis accu bij m’n DTD154. Die actie zal volgend jaar ongetwijfeld terugkomen. Nieuwe boormachine komt binnenkort, ook Makita.
Ik speel met het idee om voor de klussen in de kerstvakantie de afkortzaag alvast te halen en met de rest te wachten tot een mooie actie, aan de andere kant wil ik in de kerstvakantie ook niet misgrijpen...
Verder, ik was (helaas) niet zo onder de indruk van de zaag en schuur apparaten van Makita. Ik houd het dus bij boren en schroeven (en heggen scheren).
Ok, nog een specifieke reden, of gewoon een algeheel beeld? Ben voor mijn selectie uitgegaan van de dingen die er in dit topic over werden gezegd en ben maar weinig negatieve reacties tegengekomen.
- Voor zagen heb ik een Festool TS55 (met 2x een FS1400 rails en Bessey snelspanklemmen). Als je veel plaatmateriaal gaat zagen is die onmisbaar.
Ik ga nu toch twijfelen over een invalzaag haha. De Makita SP6000J lijkt populair of de DHS680 als je geen snoer wilt. Vind het lastig om te oordelen over het verschil tussen de Festool en de Makita...
- Decoupeerzaag een Festool PSB, met draad. (Via MP)
Het verschil met de Makita die ik had geselecteerd is 100 euro ofzo, is deze dan ook 100 euro beter? En kan ik de Festo kisten op die van Makita stapelen, of wordt dat een apart stapeltje. Ik krijg de indruk dat Festo iets hoger staat dan Makita in de rangorde, maar ik twijfel of ik dat op dit moment al nodig heb. Ik kom van een handzaagje af he, dus alles is meteen al beter dan dat.
- Schuurmachine een Festool Rotex 125, ook bedraad. (Via MP) Komt misschien nog een DTS bij of zelfs vervanging. Indrukwekkende machine voor zn formaat!
Deze is bijna 300 euro meer dan de Makita, zelfde vraag. Marktplaats is niet per se handig voor mij omdat ik zakelijk kan kopen en de BTW kan aftrekken.
Alles aangesloten op de Makita VC2512L, die werkt prima met de geleverde verloopstukken!
Top!
Alsjemenou schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:55:
[...]
Als je CNC'en gaat zou de RT0700 zeker niet mogen missen in je lijstje. Kies voor een CNC de bedrade versie, voor mobiel werken de accu versie. Wil je goedkoper een CNC gaan runnen? Denk dan na om iets zelf te bouwen zoals de MPCNC of de LowRider CNC: https://www.v1engineering.com/lowrider-cnc/. Aangezien je al een 3D printing bedrijf hebt, is het hiermee relatief goedkoop te doen.
Het wordt sowieso bedraad denk ik, een CNC van 1,5x1,5m ga ik niet meer verplaatsen (tenzij de tafel op wieltjes staat). Een deel van de overweging om de CNC gewoon in onderdelen te kopen in plaats van zelf samen te stellen is ook gemak. Het kost mij dan minder tijd om uit te zoeken wat ik allemaal nodig heb en ik weet dat het ontwerp getest is. Bovendien vind ik pak hem beet 2500 euro voor die WorkBee niet eens heel veel geld, een Shapeoko XXL kost zo ongeveer hetzelfde maar is de helft kleiner.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:52:
[...]

ik denk dat je de beweging omhoog gauw genoeg opmerkt.

@ importeren....ah, nou snap ik hem, ik kreeg al geen hits naar webshops op google :P
:D DWS715, lijkt mij een mooi ding!

Ecodan warmtepomp

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:05:
[...]

:D DWS715, lijkt mij een mooi ding!
ja, die googllgglggllggllglde ik dus, zonder NL shopping resultaat :)

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Shapeshifter schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:49:
Ik heb geprobeerd na te denken over welke use case voor mij een cirkelzaag of invalzaag nuttig zou zijn, maar mijn redenatie was: als ik iets afkort pak ik de afkortzaag, als ik iets recht wil inzagen heb ik iets van een decoupeerzaag nodig, als ik lange dingen wil zagen maak ik gewoon een geleider en pak ik de decoupeerzaag die ik al had. Voor mijn gevoel is een decoupeerzaag redelijk multifunctioneel waardoor een cirkelzaag niet per se nodig is. Wat voor use case zou jij hem voor gebruiken? Plaatmateriaal?
Plaatmateriaal, inderdaad. Een lange snede is ook makkelijker netjes recht te maken. Zagen met een decoupeer langs een geleider werkt nog altijd niet ideaal, het zaagje kan makkelijk wegbuigen, waardoor je zaagsnede niet meer precies langs de lijn loopt, of je zaagsnede zelf scheef gaat lopen.
Het verschil met de Makita die ik had geselecteerd is 100 euro ofzo, is deze dan ook 100 euro beter? En kan ik de Festo kisten op die van Makita stapelen, of wordt dat een apart stapeltje. Ik krijg de indruk dat Festo iets hoger staat dan Makita in de rangorde, maar ik twijfel of ik dat op dit moment al nodig heb. Ik kom van een handzaagje af he, dus alles is meteen al beter dan dat.
Festool decoupeerzaag zou ik niet direct kiezen. Voor die prijs zit je al weer dicht in de buurt van de Mafell decoupeerzaag, en die is mechanisch echt een stapje beter dan de rest. Ik zou voor dat geld geen Festool halen, dan liever wat goedkoper. De Makita decoupeerzaag heb ik af laten vallen uit mijn lijstje toen ik een paar maanden geleden aan het kijken was, want die lijkt afzuiging gewoon niet erg serieus te nemen. Dan kan je beter naar een Bosch kijken, naar mijn idee. Alhoewel die weer erg heet blijken te worden, als je de reviews mag geloven.
Deze is bijna 300 euro meer dan de Makita, zelfde vraag. Marktplaats is niet per se handig voor mij omdat ik zakelijk kan kopen en de BTW kan aftrekken.
De Rotex heeft de optie voor een geforceerde excenter beweging, dat is wel iets anders dan een gewone schuurmachine. Met een Rotex principe kan je veel sneller materiaal mee afnemen dan met een gewone excenterschuurmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:10:
[...]

Klopt. Maar hij is zo goedkoop dat import misschien wel interessant is.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Shapeshifter schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:49:
@Aandekant @Alsjemenou De frees voor de CNC bestel ik mee met de CNC zelf en ik was inderdaad van plan om voor de RT0700 te gaan.

[...]

[...]

Zoiets klinkt inderdaad wel redelijk, moet nog eens nadenken of ik dan ook kleine accu's wil

[...]

Uh, oh ja, dat is inderdaad wel handig |:(

[...]

O-)

[...]

Nou, daar zeg je wat. Heb het even bij amazon, gereedschappelijk en toolnation ingevuld en daar is het lijstje al €1830, €1900 en €1700 respectievelijk, dat zijn nogal significante verschillen.

[...]

Ik speel met het idee om voor de klussen in de kerstvakantie de afkortzaag alvast te halen en met de rest te wachten tot een mooie actie, aan de andere kant wil ik in de kerstvakantie ook niet misgrijpen...

[...]

Ok, nog een specifieke reden, of gewoon een algeheel beeld? Ben voor mijn selectie uitgegaan van de dingen die er in dit topic over werden gezegd en ben maar weinig negatieve reacties tegengekomen.

[...]

Ik ga nu toch twijfelen over een invalzaag haha. De Makita SP6000J lijkt populair of de DHS680 als je geen snoer wilt. Vind het lastig om te oordelen over het verschil tussen de Festool en de Makita...

[...]

[...]

[...]

Top!

[...]

Het wordt sowieso bedraad denk ik, een CNC van 1,5x1,5m ga ik niet meer verplaatsen (tenzij de tafel op wieltjes staat). Een deel van de overweging om de CNC gewoon in onderdelen te kopen in plaats van zelf samen te stellen is ook gemak. Het kost mij dan minder tijd om uit te zoeken wat ik allemaal nodig heb en ik weet dat het ontwerp getest is. Bovendien vind ik pak hem beet 2500 euro voor die WorkBee niet eens heel veel geld, een Shapeoko XXL kost zo ongeveer hetzelfde maar is de helft kleiner.
Een decoupeerzaag is voor alles behalve recht zagen! Maar als je zelf nog nooit hebt gedacht, waarom ben ik in godesnaam zoveel rechtdoor aan het zagen met de dikkepeerzaag? Dan heb je mss idd geen cirkelzaag nodig...

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:25

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:14:
[...]

Plaatmateriaal, inderdaad. Een lange snede is ook makkelijker netjes recht te maken. Zagen met een decoupeer langs een geleider werkt nog altijd niet ideaal, het zaagje kan makkelijk wegbuigen, waardoor je zaagsnede niet meer precies langs de lijn loopt, of je zaagsnede zelf scheef gaat lopen.

[...]

Festool decoupeerzaag zou ik niet direct kiezen. Voor die prijs zit je al weer dicht in de buurt van de Mafell decoupeerzaag, en die is mechanisch echt een stapje beter dan de rest. Ik zou voor dat geld geen Festool halen, dan liever wat goedkoper. De Makita decoupeerzaag heb ik af laten vallen uit mijn lijstje toen ik een paar maanden geleden aan het kijken was, want die lijkt afzuiging gewoon niet erg serieus te nemen. Dan kan je beter naar een Bosch kijken, naar mijn idee. Alhoewel die weer erg heet blijken te worden, als je de reviews mag geloven.

[...]

De Rotex heeft de optie voor een geforceerde excenter beweging, dat is wel iets anders dan een gewone schuurmachine. Met een Rotex principe kan je veel sneller materiaal mee afnemen dan met een gewone excenterschuurmachine.
Afgezien van dat een cirkelzaag een veel mooiere afwerking achterlaat, is het ook nog eens heeel veel sneller dan een dikkepeerzaag.
Voor op locatie zagen (vloertjes leggen, staanders afkorten) is een cirkelzaag ideaal. Relatief recht uit de losse pols, een stuk handzamer dan de invalzaag en nog steeds te gebruiken met een rails als je plaatmateriaal moet zagen of een rip-cut moet doen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

Om mooi recht te zagen is een invalzaag echt erg handig. Onlangs nog deuren ingekort met een Festool en met mn eigen Parkside invalzaag: 't blijft handig: 2 steepjes, liniaal erlangs, en in 10 seconden kaarsrecht de deur ingekort. Typisch een tool die ik eerder had moeten kopen (net als verstekzaag)

*insert signature here

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:54

Festool decoupeerzaag zou ik niet direct kiezen. Voor die prijs zit je al weer dicht in de buurt van de Mafell decoupeerzaag, en die is mechanisch echt een stapje beter dan de rest.
Die is zeker beter dan de rest, maar Festool zit je rond de 300 euro en Mafell hard richting de 500 euro. Terwijl de iets goedkopere concurrentie in de 200 zit. Dan is die Mafell praktisch niet te verantwoorden.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueSS50
Tjark schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:44:
Om mooi recht te zagen is een invalzaag echt erg handig. Onlangs nog deuren ingekort met een Festool en met mn eigen Parkside invalzaag: 't blijft handig: 2 steepjes, liniaal erlangs, en in 10 seconden kaarsrecht de deur ingekort. Typisch een tool die ik eerder had moeten kopen (net als verstekzaag)
En? was het de 59,- vs 800,- waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:15
als ik maar 3 tools mocht bezitten dan waren het de afkortzaag, een boormachine en de invalzaag.....dus ik zou zeker een invalzaag op mijn lijstje zetten....decoupeerzaag langs een geleider is geen vervanger (dacht er eerder ook mee weg te komen, maar nee, het is lastig om over grotere stukken daarmee recht te zagen en met de inval zaag een fluitje van een cent.)

• BlueSS50
breagor schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:51:
als ik maar 3 tools mocht bezitten dan waren het de afkortzaag, een boormachine en de invalzaag.....dus ik zou zeker een invalzaag op mijn lijstje zetten....decoupeerzaag langs een geleider is geen vervanger (dacht er eerder ook mee weg te komen, maar nee, het is lastig om over grotere stukken daarmee recht te zagen en met de inval zaag een fluitje van een cent.)
Decoupeerzaag heb ik ook maar gebruik hem zelden tot nooit. Welke machine ik niet kan missen is de multitool/fein. Vooral bij renovatie is dit ideaal omdat je strak langs bestaand werk kunt zagen zonder het bestaande te beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@BlueSS50 De Festool is van m'n schoonvader die in de bouw zit. Die gebruikt(e) dat ding dagelijks. Maar de snede van mijn parkside met 48t blad van ecotools was net zo netjes.
Dus zou ik 800 euro meer neerleggen voor een Festool: nee.

*insert signature here

• henkie196
  • Niet online
BlueSS50 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:47:
Eerder €600, als je kaal de machine neemt. Voor 800 heb je er wel een aantal extra's bij.

Maar goed, beide machines zagen natuurlijk. De ene alleen wat nauwkeuriger dan de andere. Minder speling, eco systeem met (dure) linealen en andere hulpmiddelen. Hoeveel nabewerkingen moet je erna nog doen om die plank echt netjes op de juiste lengte en haaks te hebben? Voor een werktafel in de schuur of garage maakt het niet zoveel uit, maar als je er een garderobe mee wilt maken die jij en iedereen ziet die bij jou binnen stapt, wil je misschien wel dat alles netjes haaks is en goed op elkaar aansluit.

En dan is een parkside misschien niet meer het beste bang for buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik heb onderstaande geleider besteld voor mijn parkside invalzaag met klemmen erbij om hem vast te zetten aan het werkstuk
https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm

is exact hetzelfde als de meegeleverde maar dan 140cm. als ik die 2 van de lidl erbij zet (zonder speling) kan ik met gemak een deur van 231,5 pas zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Voor die parkside invalzaag. Mijn vrouw komt met het grandioze idee om op zolder bij de wasmachines van mulitplex een soort kastenwand te maken. Prima natuurlijk, maar ik ga geen Berken multiplex a 80,- de plaat zagen met een handzaag. Dus aankomende maandag die Parkside invalzaag bestellen.

Dit blad meteen een goede voor de afwerking? https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Xavier schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:11:
Voor die parkside invalzaag. Mijn vrouw komt met het grandioze idee om op zolder bij de wasmachines van mulitplex een soort kastenwand te maken.
Grappig, dat was het eerste wat ik ermee gemaakt heb! :-)

Ik heb meubelpanelen bij Hornbach gehaald. Mijn vrouw wilde boven machines een werkblad hebben en daar heb ik bij Ikea een keukenblad gehaald. Kost €50 voor 1.80m of €60 voor 2.40m ofzo. Ideaal.

• BlueSS50
Dennis van der Stelt schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:13:
[...]

Grappig, dat was het eerste wat ik ermee gemaakt heb! :-)

Ik heb meubelpanelen bij Hornbach gehaald. Mijn vrouw wilde boven machines een werkblad hebben en daar heb ik bij Ikea een keukenblad gehaald. Kost €50 voor 1.80m of €60 voor 2.40m ofzo. Ideaal.
Ik heb hiervoor een gebruikte Pax kast gebruikt aangevuld met meubelplaat. kun je gelijk de accessoires van Ikea er in kwijt. je weet wel van die mandjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@Xavier ja, dat blad heb ik ook. En ook een 48T voor evt dikker hout (deur).

Let wel: gooi het blad wat bij de parkside zit meteen 'weg' : dat is dikker dan de ecotools zagen, dus als je die 1x gebruikt, klopt je rubber strip niet meer.

En verder zou ik ook meteen de geleider zoals @BlueSS50 die heeft bestellen. 1x 140cm is echt fijner dan die 2 70cm die er standaard is aan elkaar maken.
Ik gebruik die 70cm's voor kleiner werk, hoef ik niet te draaien met de 140

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Tjark schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:15:
@Xavier ja, dat blad heb ik ook. En ook een 48T voor evt dikker hout (deur).

Let wel: gooi het blad wat bij de parkside zit meteen 'weg' : dat is dikker dan de ecotools zagen, dus als je die 1x gebruikt, klopt je rubber strip niet meer.

En verder zou ik ook meteen de geleider zoals @BlueSS50 die heeft bestellen. 1x 140cm is echt fijner dan die 2 70cm die er standaard is aan elkaar maken.
Ik gebruik die 70cm's voor kleiner werk, hoef ik niet te draaien met de 140
mocht je deze willen bestellen dan moet je er wel de verlengstrip bij bestellen om tot 280cm te kunnen verlengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
Nu we het toch over de Parkside invalzaag hebben... Ben nog steeds erg blij met mijne. Ik heb er ook een 48T blad van EcoTools bij gekocht. Maar de splinterstrip op de liniaal is ingezaagd met het standaard zaagblad wat erbij zat. Die is wat breder, hierdoor kan ik niet meer eenvoudig de liniaal precies óp de lijn leggen. Is die strip ergens te koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
zit volgens mij vast geplakt op het aluminium.
Ik kan mij ook voorstellen dat ze voor een liniaal van 29,- geen onderdelen leveren

kun je m niet losföhnen en dan opnieuw plakken?

[ Voor 16% gewijzigd door BlueSS50 op 19-11-2020 14:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 22:15
Deze strips zijn los te koop, zie bijvoorbeeld:

https://www.hbm-machines....strip-tbv-1400-mm-liniaal

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:33:
Nu we het toch over de Parkside invalzaag hebben... Ben nog steeds erg blij met mijne. Maar ik heb er ook een 48T blad van EcoTools bij gekocht. Maar de splinterstrip op de liniaal is ingezaagd met het standaard zaagblad wat erbij zat. Die is wat breder, hierdoor kan ik niet meer eenvoudigde liniaal precies óp de lijn leggen. Is die strip ergens te koop?
Ik koop 'altijd' de strip van Festool op bijv Amazon. Tevens ook het enige van Festool in machinepark -O-
Fraggert schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:10:
[...]

Voor 210 euro bij de HomeDepot issie van jou -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 23:09
Kwaliteit van de HBM splinterstrips ken ik niet, zag dat soms de Makita strip gebruikt wordt ipv de Festool, omdat zwart beter aftekent op het werkstuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 18:30
checkdiz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:34:
[...]

Ik koop 'altijd' de strip van Festool op bijv Amazon. Tevens ook het enige van Festool in machinepark -O-
Ook aan @ThinkPad

Ik lees overal dat festool gebruikers de transparante festool strip vervangen voor de zwarte makita strip.
Deze zou goedkoper zijn, maar omdat hij zwart is ook beter te positioneren tegen je potloodstreepje.

• Sparco
  • Laatst online: 06:40
Ik ben bezig met het plaatsen van plinten en ik heb gemerkt dat de laminaat wat is uitgezet en op bepaalde plaatsen tegen elkaar komt. Om schade te voorkomen wil ik enkele millimeters laminaat eraf halen, ook langs de deurlijsten etc. Ook moet ik nog wat plinten bewerken waar kabels uitkomen en wat dik gezet stucwerk afschuren waar de plint komt, moeilijke kantjes van de deuren afschuren, overgangsprofielen op maat zagen,..

En dus ben ik op zoek naar een multitool :) Ik heb gekeken om er één te huren maar dat zou me zo'n 22 euro per dag kosten, exclusief opzetstukjes. Aangezien ik deze dan voor minstens 2 dagen moet huren kom ik op een 45 euro exclusief.
Ik verwacht in de toekomst wel vaker een multitool nodig te hebben dus aankopen lijkt me wel interessanter. Ik zal vast wel meerdere zaken kunnen bedenken waarvoor ik een multitool kan gebruiken als ik er eenmaal een heb, al dan niet bij een eventuele kleine renovatie van een volgende woning.

Momenteel heb ik enkel een 12V schroefmachine van Bosch blauw en ben ik dus niet gebonden aan een bepaald ecosysteem, maar op termijn ga ik nog wel een slijptol en boorhamer/klopboor kopen. (Hoogstwaarschijnlijk Bosch of Makita indien het er op accu worden)

Ik twijfel nog tussen enkele multitools:

Bosch GOP 40 - 30 €217 https://www.amazon.de/-/e...entKeywords=gop+40&sr=8-3
+ verlichting
+ veel accessoires
+ snelspansysteem
+ L boxx (al is een standaard koffer voor mij ook voldoende)

Bosch 12V-28 +- €90 eur (+- 110 met koffer) https://www.amazon.de/-/e...12v&qid=1605797696&sr=8-2
+ draadloos, maar mogelijk niet voldoende vermogen omdat het een 12V uitvoering is. (Ik heb 2x 2 Ah accu's)
-geen snelspansysteem
-geen verlichting
-geen anti vibratie
- geen starlock plus
-Op amazon zijn er wel mindere recensies te lezen over het plots uitvallen en snel wisselen van de batterijen.

Fein FFM 350 QSL Top +-€223 https://www.amazon.de/-/e...EIN&qid=1605532783&sr=8-3
+ Fein
+ Anti vibratie
+ de nodige tools
+ koffer
+ snelspansysteem
-geen verlichting

Fein MM 500 +- € 250 https://www.amazon.de/-/e...IN+500%2Caps%2C161&sr=8-1
+ laatste nieuw model?
+Zelfde eigenschappen als hierboven (koffer, anti vibratie, fein,..)
-geen verlichting
-25euro meer dan de 350 QSL top editie voor enkel een nieuw model en iets andere accessoires? Dan wordt het prijsverschil met een accu model wel heel klein. (maar een accumodel sowieso boven budget)

Vooral de Fein spreekt me wel aan. Het blijft een berg geld voor iets wat ik nu moeilijk kan verantwoorden voor de beperkte taken die ik er mee wil doen maar langs de andere kant is dit een toestel dat normaal wel enorm lang meegaat. En goedkoop is vaak duurkoop… Ook de verminderde trillingen zijn een groot pluspunt. Maar misschien ga ik na verloop van tijd wel spijt hebben dat ik geen accu model heb gekozen?

Maar de Bosch GOP 40-30 is ook wel compleet en toch iets goedkoper, maar nog steeds wel aan de prijs voor een multitool.

Of koop ik gewoon een parkside multitool voor 40 euro? (maar dan kan ik voor 50 euro meer misschien beter voor de Bosch 12v kiezen…)

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
Sparco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:58:
Ik ben bezig met het plaatsen van plinten en ik heb gemerkt dat de laminaat wat is uitgezet en op bepaalde plaatsen tegen elkaar komt. Om schade te voorkomen wil ik enkele millimeters laminaat eraf halen, ook langs de deurlijsten etc. Ook moet ik nog wat plinten bewerken waar kabels uitkomen en wat dik gezet stucwerk afschuren waar de plint komt, moeilijke kantjes van de deuren afschuren, overgangsprofielen op maat zagen,..

En dus ben ik op zoek naar een multitool :) Ik heb gekeken om er één te huren maar dat zou me zo'n 22 euro per dag kosten, exclusief opzetstukjes. Aangezien ik deze dan voor minstens 2 dagen moet huren kom ik op een 45 euro exclusief.
Ik verwacht in de toekomst wel vaker een multitool nodig te hebben dus aankopen lijkt me wel interessanter. Ik zal vast wel meerdere zaken kunnen bedenken waarvoor ik een multitool kan gebruiken als ik er eenmaal een heb, al dan niet bij een eventuele kleine renovatie van een volgende woning.

Momenteel heb ik enkel een 12V schroefmachine van Bosch blauw en ben ik dus niet gebonden aan een bepaald ecosysteem, maar op termijn ga ik nog wel een slijptol en boorhamer/klopboor kopen. (Hoogstwaarschijnlijk Bosch of Makita indien het er op accu worden)

Ik twijfel nog tussen enkele multitools:

Bosch GOP 40 - 30 €217 https://www.amazon.de/-/e...entKeywords=gop+40&sr=8-3
+ verlichting
+ veel accessoires
+ snelspansysteem
+ L boxx (al is een standaard koffer voor mij ook voldoende)

Bosch 12V-28 +- €90 eur (+- 110 met koffer) https://www.amazon.de/-/e...12v&qid=1605797696&sr=8-2
+ draadloos, maar mogelijk niet voldoende vermogen omdat het een 12V uitvoering is. (Ik heb 2x 2 Ah accu's)
-geen snelspansysteem
-geen verlichting
-geen anti vibratie
- geen starlock plus
-Op amazon zijn er wel mindere recensies te lezen over het plots uitvallen en snel wisselen van de batterijen.

Fein FFM 350 QSL Top +-€223 https://www.amazon.de/-/e...EIN&qid=1605532783&sr=8-3
+ Fein
+ Anti vibratie
+ de nodige tools
+ koffer
+ snelspansysteem
-geen verlichting

Fein MM 500 +- € 250 https://www.amazon.de/-/e...IN+500%2Caps%2C161&sr=8-1
+ laatste nieuw model?
+Zelfde eigenschappen als hierboven (koffer, anti vibratie, fein,..)
-geen verlichting
-25euro meer dan de 350 QSL top editie voor enkel een nieuw model en iets andere accessoires? Dan wordt het prijsverschil met een accu model wel heel klein. (maar een accumodel sowieso boven budget)

Vooral de Fein spreekt me wel aan. Het blijft een berg geld voor iets wat ik nu moeilijk kan verantwoorden voor de beperkte taken die ik er mee wil doen maar langs de andere kant is dit een toestel dat normaal wel enorm lang meegaat. En goedkoop is vaak duurkoop… Ook de verminderde trillingen zijn een groot pluspunt. Maar misschien ga ik na verloop van tijd wel spijt hebben dat ik geen accu model heb gekozen?

Maar de Bosch GOP 40-30 is ook wel compleet en toch iets goedkoper, maar nog steeds wel aan de prijs voor een multitool.

Of koop ik gewoon een parkside multitool voor 40 euro? (maar dan kan ik voor 50 euro meer misschien beter voor de Bosch 12v kiezen…)
Geen ervaring met de rest maar ik ben erg tevreden met de Bosch GOP 40-30. Heb ook getwijfeld tussen accu en 230v, maar geen spijt van de bedrade variant. Het scheelt toch wat gewicht en is daarmee bij bepaalde klussen net wat makkelijker te hanteren. Als je zo'n multitool eenmaal hebt ga je m voor veel meer klussen gebruiken dan je zou denken. Ik zou de black friday deals sowieso even afwachten, de mijne heb ik voor ˜160 op de kop kunnen tikken vorig jaar.

Oh nog een tip voor welke machine je dan ook kiest, als je gelijmt hout bewerkt (laminaat of mdf plinten bijv), gebruik dan echt een houtzaagje en geen fijnere hout/metaalcombi en zet m vooral niet te snel, anders begint t binnen een paar tellen te roken en branden.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 19-11-2020 16:10 ]

All-electric.

• BlueSS50
Sparco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:58:
Ik b

Ik heb reeds 15 jaar een topkraft van de aldi welke ik veel gebruik. nu begint de aan/uit schakelaar te haperen waardoor ik toch alvast een nieuwe Parkside voor 25,- ga kopen (accu's heb ik al)

Dus goedkoop niet altijd per definitie slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

BlueSS50 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:47:
Met zulke slechte ogen zijn beide machines even levensgevaarlijk.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ik wil na jaren lenen nu eens wat eigen (elektrisch) gereedschap gaan aanschaffen. Door de enorme keuze heb ik echter geen idee waar ik moet beginnen. Allereerst zoek ik een boor-/schroefmachine op accu en een boor (snoer) voor het wat zwaardere werk. Geen idee waarom maar ik zit nu vooral bij Makita te kijken.

Ik weet echter nog niet waarom ik bij een boor-/schroefmachine voor een Makita DHP484ZJ i.p.v. een DHP482Z zou moeten kiezen bijvoorbeeld? Ik heb geen ambitie om naast mijn huidige werk nog een klusbedrijf te beginnen dus hoef niet het beste van het beste. Maar ik ben ook niet vies van iets extra uitgeven om kwalitatief goed spul aan te schaffen. Ben alleen even zoekende waar ik op moet letten qua specs / modellen.

Qua gebruik zal het voornamelijk wat kluswerk zijn gerelateerd aan toekomstige verhuizing (lees dingen bevestigen aan de muur etc) en de ambitie om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van terraria.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Ebayzo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:17:
. Allereerst zoek ik een boor-/schroefmachine op accu en een boor (snoer) voor het wat zwaardere werk. Geen idee waarom maar ik zit nu vooral bij Makita te kijken.
Ga dan wel voor een boorhamer met sds kop ipv een klopboormachine. hier kun je net iets meer mee. ook in beton of een keer iets weghakken

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

BlueSS50 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:31:
[...]

Ga dan wel voor een boorhamer met sds kop ipv een klopboormachine. hier kun je net iets meer mee. ook in beton of een keer iets weghakken
Genoteerd! Er gaat echt een wereld voor mij open. Wist ook niet van het bestaan van slagschroevendraaiers af :z

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:09
Ebayzo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:34:
[...]
Genoteerd! Er gaat echt een wereld voor mij open. Wist ook niet van het bestaan van slagschroevendraaiers af :z
Voor een boorhamer zou ik lekker voor de wat goedkopere gaan, hoe vaak ga je in betonplafond of muur boren? Meeste binnenmuren zijn zacht en red je prima met een boormachine.
Ik heb er 1 van Gamma merk, ding gaat als boter door beton plafond en harde muren, echter gebruik je dat ding echt maar zelden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Martinusz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:38:
[...]
Ik heb er 1 van Gamma merk, ding gaat als boter door beton plafond en harde muren, echter gebruik je dat ding echt maar zelden.
Ik had een groene Bosch boorhamer. In mijn nieuwbouwwoning maakt hij enorm herrie, maar schuift geen millimeter naar binnen. Een blauwe boorhamer gekocht, de Bosch Professional GBH 2-23 REA met stofafzuiging en die glijdt naar binnen alsof het boter is.

Het is nieuwbouw, dus ik moest redelijk wat gaten boren voor lampen, dingen ophangen en veel meer. In keihard beton. Daarnaast baalde ik voorheen van feit dat ik stofzuiger erbij moest houden en dan zag je zo'n streep van stof over je behang gaan richting de stofzuiger, hoe dicht je hem er ook bij hield. :-) Dus heb ik die met stofafzuiging gehaald. Werkt top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Festool decoupeerzaag zou ik niet direct kiezen. Voor die prijs zit je al weer dicht in de buurt van de Mafell decoupeerzaag, en die is mechanisch echt een stapje beter dan de rest. Ik zou voor dat geld geen Festool halen, dan liever wat goedkoper.
Om eerlijk te zijn: Ik zie niet waarvoor je een decoupeerzaag met de kwaliteit/prijs van die Mafell zou willen hebben.

Een decoupeerzaag is net als een reciprozaag een apparaat om mee uit de losse hand te werken, om klusjes te klaren die je niet met een andere machine kan doen.

En dan zie ik tests met die Mafell dat je er makkelijk balken van 12cm recht mee kan afzagen. Ja, nou en? Als dat een issue voor je is, dan is een decoupeerzaag sowieso niet de machine die je moet gebruiken, ook al is het de Mafell. Daarvoor zijn afkortzagen, handzagen of dikke cirkelzagen bedacht.

Ik ben echt wel van het goede gereedschap, maar ik heb niet voor niets mijn festool triton weggedaan toen ik eenmaal een accu-makita kreeg: Zo is een decoupeerzaag imho bedoelt. Even makkelijk zagen, waar je met een andere machine niet weg komt. Zodra het netjes, nauwkeurig, herhaalbaar of recht moet: Dan op zoek naar een andere manier om te zagen.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:09
Dennis van der Stelt schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:46:
[...]

Ik had een groene Bosch boorhamer. In mijn nieuwbouwwoning maakt hij enorm herrie, maar schuift geen millimeter naar binnen. Een blauwe boorhamer gekocht, de Bosch Professional GBH 2-23 REA met stofafzuiging en die glijdt naar binnen alsof het boter is.

Het is nieuwbouw, dus ik moest redelijk wat gaten boren voor lampen, dingen ophangen en veel meer. In keihard beton. Daarnaast baalde ik voorheen van feit dat ik stofzuiger erbij moest houden en dan zag je zo'n streep van stof over je behang gaan richting de stofzuiger, hoe dicht je hem er ook bij hield. :-) Dus heb ik die met stofafzuiging gehaald. Werkt top.
Ik heb een voorganger van deze van Gamma.
Het is wel wat je zegt, vaak rondom een verhuizing gebruik je dat ding vaak, daarna nauwelijks meer.

Wanneer gebruikt:
eigen (oude) huis:
- gat(en) plafong i.v.m. ophangen verlichting
- gat(en) buitenmuur i.v.m. dingen ophangen

Huis broer:
Rondom verhuizing wat gaten boren en met beitel wat dingen bikken

Eigen huis (verhuizing):
Gat(en) muren voor dingen op te hangen (stenen muren)
tegels afbikken met beitel in wc.

En dat was het, heb dat ding ik denk al ruim 8 jaar ofzo en doet het perfect, maar zoals je ziet vaak gebruik je het in nieuw huis of voor die paar gaten met ophangen. Mits je niet elke week dingen verplaatst gebruik je hem misschoen 1x per jaar.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

BlueSS50 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:06:
[...]

Ik heb reeds 15 jaar een topkraft van de aldi welke ik veel gebruik. nu begint de aan/uit schakelaar te haperen waardoor ik toch alvast een nieuwe Parkside voor 25,- ga kopen (accu's heb ik al)

Dus goedkoop niet altijd per definitie slecht.
Ik ga die multitool ook bestellen (net zoals de invalzaag). Ik zie dat er ook een driehoekschuurkop op kan, ik heb nu een el cheapo driehoekschuurmachientje (bedraad) en ik loop altijd te kloten met het snoer 8)7 Ik heb al het e.e.a. aan gereedschap op het 18V Makita systeem, die ik eigenlijk wel zou willen uitbreiden met het e.e.a., maar dat is dan meteen zo duur. Ik zou b.v. best een brushless slagmoersleutel willen hebben (voor de winterwielen wissel en voor m'n motor), die zijn van Parkside toch wel echt een stuk goedkoper :o Eigenlijk zocht ik vooral een excuus om iets van het Parkside accu systeem te kopen :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Ebayzo
Wel een tip wat betreft Makita boor, zou er voor kiezen bv een DDF484. Geen klop, maar net als hier boven een snoer boorhamer erbij (merk om het even). Ik heb beiden gehad en de DHP482 weer retour ivm meer speling op de kop en blij dat ik hiervoor in de plaats de DDF484 genomen heb.

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
ruudvx schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:42:
Vooruitdenkend aan Black Friday (-prijzen, hopelijk :)) al eens aan het kijken naar een bladblazer.

Heb momenteel reeds 2 batterijen van Makita, dus zou binnen hun gamma willen blijven, maar is de versie met 1 batterij (Makita DUB184Z) voldoende voor wat bladeren te kunnen wegblazen of toch best uitkijken voor de krachtigere versie (Makita DUB362Z)?
Het is niet mijn bedoeling om ermee sneeuw te ruimen, maar als dat toch moest lukken, altijd goed meegenomen uiteraard.

Of iemand een beter voorstel van Makita?
Ik heb net de DUB184Z gehaald (ga de goten ermee schoonblazen ), heb getest op natte bladeren in 15 cm hoog gras; geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 18:03
BlueSS50 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:31:
[...]

En bij de boorhamer: kies er een waarvan je het roteren (draaien van de kop) uit kunt zetten. Dan kun je beitelen. Dat is ideaal voor sloopwerk. Instapmodellen van de grote merken missen deze functie vaak en kunnen alleen het hameren aan/uit zetten.

Ik heb al jaren een no name geval (craftmeister, meistercraft of zoiets). Voor zo nu en dan voldoet die prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
https://www.lidl-shop.nl/...r-met-SDS-plus/p100301712

Deze een 4 jaar geleden gekocht voor onze nieuwe woning. Gaten in beton is zo gedaan. Ook beton in de grond wel eens mee gesloopt nadat het de buurman niet lukte.

Prima ding voor het sporadisch gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:19
Laatst via marktplaats een bijna nieuw Bosch GBH 5-40 DCE gehaald voor €200,- met bon en nog binnen de garantie.

Daarna gebruikt om 60m2 vloer plavuizen eruit te slopen en een betonnen vloer voor een douche drain. Wat een machine is dat!

Verder geen doel voor, wel mooi om te hebben 😜

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:41
Hier ook zoiets... Nieuwe Bosch 4 GBH 32 via marktplaats gekocht inclusief een paar beitels en boren voor €150.... Ik heb er gelukkig regelmatig werk voor en ben er blij mee al zou een accu machines soms ook wel handig zijn🙂

Edit: iemand nog goeie tips voor een laser voor het leggen van tegels, plafond maken, afrastering zetten (tot circa 50 meter). Ik zit nog niet in een accu systeem dus daar zit geen beperking.... Behalve dat ik geen Makita wil 😁

[ Voor 33% gewijzigd door Fuel_80 op 19-11-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

@henkie196 @bbbrumbrum @dragonhaertt @Tjark @breagor @BlueSS50 Na jullie pleidooien ga ik de decoupeerzaag vervangen voor een Makita SP6000J invalzaag. Morgen nog eens even door het lijstje lopen en nadenken over wat voor accessoires ik erbij wil (zaagbladen, dat soort dingen).

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Shapeshifter schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:16:
@henkie196 @bbbrumbrum @dragonhaertt @Tjark @breagor @BlueSS50 Na jullie pleidooien ga ik de decoupeerzaag vervangen voor een Makita SP6000J invalzaag. Morgen nog eens even door het lijstje lopen en nadenken over wat voor accessoires ik erbij wil (zaagbladen, dat soort dingen).
Dit is geen vervanger van een decoupeerzaag. Hem erbij hebben is wel weer fijn maar de inval zaag heeft echt een ander doel. Daar waar de decoupeerzaag voor kortere en eventueel ronde stukken is gebruik je de invalzaag voor lange rechte stukken. Het is ookbest wel een gedoe met die rail.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 18:30
stevens20 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 06:37:
Het is ookbest wel een gedoe met die rail.
Dit is de eerste keer dat ik een rail als nadeel geschreven zie :P

Vind jij de (altijd iets kromme) houten lat met lijmklemmen praktischer?

Of zaag je uit de losse pols langs het lijntje zonder zwabberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Dit is geen vervanger van een decoupeerzaag. Hem erbij hebben is wel weer fijn maar de inval zaag heeft echt een ander doel. Daar waar de decoupeerzaag voor kortere en eventueel ronde stukken is gebruik je de invalzaag voor lange rechte stukken. Het is ookbest wel een gedoe met die rail.
Maar korten kan ik toch ook met de afkortzaag en eigenlijk denk ik dat ik ronde stukken gewoon met de CNC doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 06:53:

Precies werken is toch ook zo'n gedoe :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:40:
[...]

Precies werken is toch ook zo'n gedoe :+
zekers!....ik heb laatst al mijn gereedschap verkocht en er een botte bijl voor in de plaats terug genomen. :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:32:
[...]

zekers!....ik heb laatst al mijn gereedschap verkocht en er een botte bijl voor in de plaats terug genomen. :P :+
Slim! nog een tip: Als je met die bijl eerst nog even een paar keer goed op een steen slaat wordt de voorkant van de bijl wat breder en kun je sneller werken :9

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
[...]

dan koop je er gewoon een bedrade budget decoupeerzaag bij. voor 25,- heb je er al wel een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Fraggert schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:32:
[...]
Had het idee dat je die al veel langer had en daar af en toe verbaal mee aan het hakken was! :+ O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dennis van der Stelt schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:55:
[...]

Had het idee dat je die al veel langer had en daar af en toe verbaal mee aan het hakken was! :+ O-)
Het hanteren van bovengenoemd gereedschap is mij op geen enkel vlak vreemd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
Zit stiekem naar de Bosch GCM 8 SJL te kijken. De Scheppach afkorter valt me toch erg tegen. Het is al vaker voorbij gekomen maar qua prijs en specs komt de Dewalt 774 nog het dichtst in de buurt? Volgens mij is het voordeel van de Dewalt de schaduwlijn en de betere telescooparm maar het nadeel dat je de zaag niet kunt afstellen op een bepaalde zaaghoogte? Staan er anderen voor dezelfde keuze of hebben gestaan? En kan men nog spectaculaire acties van Bosch of Dewalt verwachten de komende periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:13

Asteroid9

General Failure

Bij die DeWalt 774 krijg je momenteel een gratis schroeftol inclusief accu's en lader. Die set doet zo al 140 op marktplaats, dus meer bang voor je buck ga je niet krijgen denk ik....

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

checkdiz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:40:
Zit stiekem naar de Bosch GCM 8 SJL te kijken. De Scheppach afkorter valt me toch erg tegen. Het is al vaker voorbij gekomen maar qua prijs en specs komt de Dewalt 774 nog het dichtst in de buurt? Volgens mij is het voordeel van de Dewalt de schaduwlijn en de betere telescooparm maar het nadeel dat je de zaag niet kunt afstellen op een bepaalde zaaghoogte? Staan er anderen voor dezelfde keuze of hebben gestaan? En kan men nog spectaculaire acties van Bosch of Dewalt verwachten de komende periode?
@JT

Móchten de DeWalts inderdaad door een opgaande beweging het maken van halfhoutsverbindingen lastig zijn, dan heb ik hier allicht de oplossing:

https://www.woodmagazine....joinery?mode=step_by_step

Kort gezegd: in deze tutorial meten ze het punt waarbij de zaag de opgaande beweging inzet en gebruiken ze een spacer om het werkstuk op een bepaalde afstand van de fence te houden.

Bij mijn Bosch is dit totaal niet nodig, maar hier zie ik een gele zaag die allicht dus de eigenschap heeft van het omhooglopende blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 19:55
Heeft iemand nog een tip voor waar een Knipex tangenset aan te schaffen?

Via Marktplaats zag ik o.a. deze. De basis set (zijsnij, combinatie, platspitse tangen) is met €55 ook nog wel te doen, maar misschien is het beter om ook gelijk een waterpomptang en striptang erbij te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 19:25
Fraggert schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:51:
[...]

@JT

Móchten de DeWalts inderdaad door een opgaande beweging het maken van halfhoutsverbindingen lastig zijn, dan heb ik hier allicht de oplossing:

Kort gezegd: in deze tutorial meten ze het punt waarbij de zaag de opgaande beweging inzet en gebruiken ze een spacer om het werkstuk op een bepaalde afstand van de fence te houden.

Bij mijn Bosch is dit totaal niet nodig, maar hier zie ik een gele zaag die allicht dus de eigenschap heeft van het omhooglopende blad.
Bij mijn KGS 254 heb ik bij het inkepen ook telkens een dun balkje tussen het werkstuk en de fence liggen. Als je dat niet doet zie je dat de zaagsnede aan het einde (bij de kant van de fence) wat omhoog gaat omdat de zaag in combinatie met de dieptestop net niet ver genoeg richting de fence kan bewegen. Daardoor stopt de zaagsnede helaas niet op het diepste punt van je zaagblad, maar net daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

daboemann schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:01:
[...]

Bij mijn KGS 254 heb ik bij het inkepen ook telkens een dun balkje tussen het werkstuk en de fence liggen. Als je dat niet doet zie je dat de zaagsnede aan het einde (bij de kant van de fence) wat omhoog gaat omdat de zaag in combinatie met de dieptestop net niet ver genoeg richting de fence kan bewegen. Daardoor stopt de zaagsnede helaas niet op het diepste punt van je zaagblad, maar net daarvoor.

ik krijg nu het vermoeden dat het niet zozeer komt doordat de DeWalts het zaagblad omhoog laten bewegen.
Ik zie namelijk niet hoe dat kan als je een horizontale beweging maakt, zo'n zaag het zaagblad omhoog kan laten bewegen, ik zal het wel niet snappen 8)7 :?

ik denk namelijk eerder dat gewoon bij sommige zagen de dieptestop en de constructie van de zaag het zaagblad domweg niet ver genoeg naar achter kan laten bewegen.

Het ronde zaagblad geeft dan een soort "halfpipe"zaagsnede.

klink ik logisch?

Boeman, komt het zaagblad van jouw Metabo omhoog bij deze beweging?

@JT @checkdiz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 19:25
Fraggert schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:13:
[...]
Ik denk namelijk eerder dat gewoon bij sommige zagen de dieptestop en de constructie van de zaag het zaagblad domweg niet ver genoeg naar achter kan laten bewegen.

klink ik logisch?

@JT @checkdiz
Dat is precies wat ik probeerde te zeggen. De zaag i.c.m. dieptestop gaat niet ver genoeg naar achteren waardoor je inderdaad aan de achterkant een kleine half pipe krijgt. De zaag blijft uiteraard gewoon keurig horizontaal.

Overigens met een klein recht balkje is dat prima op te lossen, zo heb ik echt vele inkepingen gemaakt voor de zolder, gewoon omdat het kon :+ .

[ Voor 9% gewijzigd door daboemann op 20-11-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

[...]

ik krijg nu het vermoeden dat het niet zozeer komt doordat de DeWalts het zaagblad omhoog laten bewegen.
Ik zie namelijk niet hoe dat kan als je een horizontale beweging maakt, zo'n zaag het zaagblad omhoog kan laten bewegen, ik zal het wel niet snappen 8)7 :?

ik denk namelijk eerder dat gewoon bij sommige zagen de dieptestop en de constructie van de zaag het zaagblad domweg niet ver genoeg naar achter kan laten bewegen.

klink ik logisch?

@JT @checkdiz
Die half-pipe klopt, heb ik op mijn Festool KS60 ook, moet er een stukje tussenleggen bij de fence.
Deze zaag kan echt niet omhoog vanwege de twee stangen waar de zaag over glijdt, dat is dus het probleem echt niet, alleen maar de diepte stop die vergenoeg doorgaan naar achteren niet mogelijk maakt.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Shapeshifter Las net dat je misschien zaagbladen erbij wilt kopen? Als dit voor de SP6000 is, hou wel rekening mee dat je de breedte van het originele blad aanhoud (2,2mm). Anders moet je de zaagstrip van de geleider ook vervangen. btw; ik vind het origineel al heel goed. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Sa.Tan op 20-11-2020 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:51:
[...]

@JT

[...]

klink ik logisch?

@JT @checkdiz
Ik heb die tutorial gelezen. Die voorkomt op geen enkele manier het niet waterpas lopen van de zaag bij de trekbeweging. Dus als dat het probleem zou zijn dan is deze tutorial niet de oplossing. Dan is mijn volgende vraag: als deze tutorial wél de oplossing is, heeft het dan niet gewoon te maken met hoe ver het zaagblad komt met de trekkende/duwende beweging? ;)

Dus je klinkt logisch ;)

BTW, die 715, zag ik gister ineens, is geen trekzaag...Dan kom je uit op de 779 die prijstechnisch nog steeds heel interessant is met 349 dollar (vind hier maar eens een DeWalt/Bosch/Makita/whatever 12" afkorttrekzaag voor <400 euro :X ) maar daar komt dan, blijkt na onderzoek, 180 dollar verzenden bij. Alles bij elkaar opgeteld, btw enzo, Komt je in totaal op 553 euro. Nog steeds geen heel gek bedrag! Alleen ik had 200-250 euro in mijn hoofd voor een afkortzaag, dan is 553 wel een heel groot verschil...Misschien dat ik nog een andere verzendmethode kon regelen dat het een keer 120 scheelt, zit je nog steeds op veel doekoe.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Sa.Tan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:23:
@Shapeshifter Las net dat je misschien zaagbladen erbij wilt kopen? Als dit voor de SP6000 is, hou wel rekening mee dat je de breedte van het originele blad aanhoud (2,2mm). Anders moet je de zaagstrip van de geleider ook vervangen. btw; ik vind het origineel al heel goed. :+
Dank voor de tip! Wilde vooral even kijken of het zin had om bladen met meer tanden te hebben voor minder grof werk (weet bijvoorbeeld niet of dat nuttig kan zijn voor plexiglas, of dat dat sowieso een slecht idee is)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 12:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
BlueSS50 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:56:
zo ga ik mijn 15 jaar oude topkraft multitool vervangen voor een parkside accu machine voor 25,- maar ook de tafelcirkelzaag voor 99,-.
Heb jij het dan over: https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100302286? Ik zit er over te denken om die ook te kopen, voor 25 euro kan ik het wel proberen. Wilde in januari voor een Makita model gaan, maar dan zit je zo op 200 euro+.

Maar heb verder nog geen accu gereedschap van Parkside. Welke accu en lader kan je mij aanraden? Deze bijvoorbeeld of liever een sterkte accu? Bijvoorbeeld die van 4Ah.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 20-11-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:55:
Heeft iemand nog een tip voor waar een Knipex tangenset aan te schaffen?

Via Marktplaats zag ik o.a. deze. De basis set (zijsnij, combinatie, platspitse tangen) is met €55 ook nog wel te doen, maar misschien is het beter om ook gelijk een waterpomptang en striptang erbij te hebben.
Waar durf ik zo niet te zeggen. Ze zijn in DE over het algemeen goedkoper te krijgen dan hier.

Qua tangen wil je opletten dat je in ieder geval het type cobra waterpomptang neemt van Knipex, die zijn wat fijner te verstellen en leveren wat netter de kracht.

Buiten dat, die sets zijn een aardig begin punt. Maar ik merk bv. dat ik de combinatietang niet zo vaak meer gebruik. Meestal pak ik een langbektang (een grotere en een kleinere, afhankelijk van hoe fijn hetgene is dat ik wil vasthouden, en of ik liever de punt onder een hoek heb of niet) ipv een combinatietang.

En de gewone snijkniptang is prima, maar de X-cut of Twinforce type snijkniptangen komen een stuk makkelijker door de wat hardere / dikkere draden.

De waterpomptang gebruik ik zelden, alhoewel dat ook persoonlijk is. Ik ken loodgieters die alles aandraaien met de waterpomptang, zelfs al hebben ze passende sleutels onder handbereik liggen. Ik gebruik ze eigenlijk alleen om pijpen te fixeren, of om spijkers te trekken.

Een striptang is sowieso fijn om te hebben. Vraag is alleen hoe fancy je het wil hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 12:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heeft er verder iemand ervaring met deze Verstekzaag van Parkside. Hij lijkt me nogal goedkoop met 75 euro inclusief accu en lader. Zeker gezien het feit een losse accu en lader al zo'n ~40 euro kost.

Edit: Zelf een beetje rond gekeken en een zaagbreedte van zo'n 12 centimeter is wel heel erg weinig. Handig voor wat plintjes, maar dan houdt het ook wel heel erg op. Niet zo'n goede deal dus.

En zit er gezien de aanbieding van maandag nog wel over deken om de invalzaag met geleiderail te kopen. Reviews en ervaringen in dit topic zijn goed. Het is alleen jammer dat ik net klaar ben met alle klussen waar ik zoiets voor nodig zou hebben. Laminaat leggen, plafondplaten zagen etc.

[ Voor 51% gewijzigd door rens-br op 20-11-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Fraggert schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:26:
[...]

In het geval van halfpipe aan de achterkant van je werkstuk, kan je een blok tegen het fence aanklemmen om in feite je fence verder naar voren te brengen. Mits je dat natuurlijk red aan de voorkant van je werkstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
FRANQ schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 06:53:
[...]

Wat ik met gedoe bedoel is meer dat voor en klein stuk de decoupeerzaag sneller is. Met de rail krijg je beter resultaat en het is een mooi systeem maar het is niet de snelste weg. Daar is het ook niet voor gemaakt.

De rail is zeker geen nadeel! Het is een prima instrument om een goed resultaat te krijgen maar wel een die tijd kost om netjes in te stellen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Niet online
stevens20 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:58:
[...]

Wat ik met gedoe bedoel is meer dat voor en klein stuk de decoupeerzaag sneller is. Met de rail krijg je beter resultaat en het is een mooi systeem maar het is niet de snelste weg. Daar is het ook niet voor gemaakt.

De rail is zeker geen nadeel! Het is een prima instrument om een goed resultaat te krijgen maar wel een die tijd kost om netjes in te stellen.
Ik denk dat de meesten met een invalzaag je wel begrepen hoor. Maar met het weekend voor de deur kunnen er een paar hier wat flauw worden ;)
herofruit schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:57:
[...]

In het geval van halfpipe aan de achterkant van je werkstuk, kan je een blok tegen het fence aanklemmen om in feite je fence verder naar voren te brengen. Mits je dat natuurlijk red aan de voorkant van je werkstuk.
Hier had ik met name last van met plinten in verstek zagen. Bij het opelkaar aansluiten van de 2 delen van een buitenhoek liep het geheel een beetje half rond af..

[ Voor 28% gewijzigd door checkdiz op 20-11-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
stevens20 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:58:
[...]

Korte rail + railsquare (zaagmaat) = turboooooooooo 8) 8) _/-\o_ _/-\o_
No way dat je met de slingerzaag ook maar enigsinds in de buurt komt qua zaagtijd.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-11-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
https://www.taigatools.co...-square-mafell-bosch.html

Ik drop deze ff hier

Railsquare voor de Bosch / Mafell FSN rails, in tegenstelling tot die van Benchdogs is deze EU made 8) . Nog niet eerder tegen gekomen, toevallig al mensen ervaring mee?

[ Voor 54% gewijzigd door rbaidjoe op 20-11-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
rbaidjoe schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:37:
Railsquare voor de Bosch / Mafell FSN rails, in tegenstelling tot die van Benchdogs is deze EU made 8) . Nog niet eerder tegen gekomen, toevallig al mensen ervaring mee?
Out of stock en de Mafell heeft dat veerslot helaas niet. De benchdogs is net zo duur, zonder korting. Alleen kun je daar ook benchdogs op zetten en die erbij bestellen. Maar dan wordt 't wel erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
rens-br schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:56:
[...]

Heb jij het dan over: https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100302286? Ik zit er over te denken om die ook te kopen, voor 25 euro kan ik het wel proberen. Wilde in januari voor een Makita model gaan, maar dan zit je zo op 200 euro+.

Maar heb verder nog geen accu gereedschap van Parkside. Welke accu en lader kan je mij aanraden? Deze bijvoorbeeld of liever een sterkte accu? Bijvoorbeeld die van 4Ah.
Die inderdaad. Ik gebruik alleen de 2ah accu's. Genoeg capaciteit. Voor een boorhamer oid dam zou ik de 4ah aanraden maar voor dit kleine spul is de 2ah meer als genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:41
Fuel_80 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:51:
.....

Edit: iemand nog goeie tips voor een laser voor het leggen van tegels, plafond maken, afrastering zetten (tot circa 50 meter). Ik zit nog niet in een accu systeem dus daar zit geen beperking.... Behalve dat ik geen Makita wil 😁
Misschien iemand nog tips? Groene of rode laser, merk, functies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je de tegel functie ook wil dan heb je een 16lijns laser nodig. Je ziet ze ook als '4d laser'. Die ben ik nog niet betaalbaar tegen gekomen. Huepar waar ik naar kijk heeft ze ook (nog?) niet. Zoek anders even op mijn naam in dit topic of trefwoorden als Huepar.

Groen zou ik sowiewo voor gaan ivm zichtbaarheid bij daglicht en al helemaal voor buitenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
sloth schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:41:
Als je de tegel functie ook wil dan heb je een 16lijns laser nodig. Je ziet ze ook als '4d laser'. Die ben ik nog niet betaalbaar tegen gekomen. Huepar waar ik naar kijk heeft ze ook (nog?) niet. Zoek anders even op mijn naam in dit topic of trefwoorden als Huepar.

Groen zou ik sowiewo voor gaan ivm zichtbaarheid bij daglicht en al helemaal voor buitenwerk.
Deze ?
€ 146,45 | Huepar remote control 904DG For Tile,Green self-leveling 360 degree horizontalandvertical 16 multi lines 4D flooring laser level
https://a.aliexpress.com/_B1TzPt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gezien de knop kan je die denk ik alleen uittrekken als die van slot is waarbij die dus ook direct weer naar binnen schiet als je het lint los laat?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 23:09
Fuel_80 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:37:
[...]

Ik vind die @bbbrumbrum laat zien nog best prijzig voor Ali begrippen. Ik kan helaas nog geen video review vinden van de groen kruislijnlaser van de Lidl maar 49 euro incl statief klinkt niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fuel_80 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:37:
[...]

Groen of rood is niet heilig. Sommigen zijn veel feller dan anderen.
Pagina: 1 ... 156 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic