Voor een volgende keer zou ik de gele nemen: waterdicht én gemaakt om onder belasting te ontkoppelen. De oude PowerCon zijn daar niet voor gemaakt en zijn ook niet waterdicht.nvermen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:57:
losse connectoren, voelen erg degelijk aan.
ik had die gele waterdichte 'evolutie' van de eerste Neutrik Powercons ook gezien, lekker prijzig....sypie schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:09:
[...]
Voor een volgende keer zou ik de gele nemen: waterdicht én gemaakt om onder belasting te ontkoppelen. De oude PowerCon zijn daar niet voor gemaakt en zijn ook niet waterdicht.
Eigen merk/productie van Thomann is ook een optie blijkbaar, zie de recensie
Mjah. Maar die gele is ook veel groter/dikker.sypie schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:09:
[...]
Voor een volgende keer zou ik de gele nemen: waterdicht én gemaakt om onder belasting te ontkoppelen. De oude PowerCon zijn daar niet voor gemaakt en zijn ook niet waterdicht.
Ik zie de meerwaarde er niet van.
Ik denk niet dat je vaak de neiging hebt om de stekker uit draaiend gereedschap te trekken.
En het gereedschap zelf is waarschijnlijk ook niet waterdicht. De normale powercon kan best een paar druppen hebben, hangt vaak genoeg in de regen op evenementen.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Houd er rekening mee dat bij deze er door de geleiderail geen dikke balken onder kunnen. @Sjoerd-b wil vast wel voor je opmeten wat past, mocht je dat willen weten
@Notna ter info, de website van Werkzeuschade.com is niet meer online, opening faillisement vanaf 02/03/20...
Onder de telescoop stangen past 105mm, maar het zaagblad met moer gaat tot 100mm. De stangen zijn dus niet maatgevend in dit geval.floriz87 schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:57:
[...]
Houd er rekening mee dat bij deze er door de geleiderail geen dikke balken onder kunnen. @Sjoerd-b wil vast wel voor je opmeten wat past, mocht je dat willen weten.
Mijn KGS 254 gaat officieel tot 90mm. Echter heb ik er al 120mm mee gezaagd, door van 2 kanten in te zagen. Dat gaat niet met naar voren uitstekende stangen, die niet scharnieren. En als ze wel scharnieren kan je er weer niet mee op diepte zagen.Sjoerd-b schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:09:
[...]
Onder de telescoop stangen past 105mm, maar het zaagblad met moer gaat tot 100mm. De stangen zijn dus niet maatgevend in dit geval.
Als ik het zo zie dan zit de geleider ter hoogte van de as van het 254mm blad, dus dat lijkt me prima. Hij is onderweg. Besteld bij MaxICT, want daar was hij 50 euro goedkoperfloriz87 schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:57:
[...]
Houd er rekening mee dat bij deze er door de geleiderail geen dikke balken onder kunnen. @Sjoerd-b wil vast wel voor je opmeten wat past, mocht je dat willen weten.
@Sjoerd-b bedankt voor het meten!
[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 16-11-2020 09:42 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik heb jullie feedback nodig. Ik moet een trap bekleden. En daar ben ik geen ervaringsdeskundige in. Wat me makkelijk leek is een lange liniaal te kopen. Ik heb er één gevonden. Namelijk de Swanson 1220 MM No slip grip:
https://www.baptist.nl/ho...-slip-grip&medium=desktop
Is dit wat? Of hebben jullie andere alternatieven of methodes wat jullie me kunnen aanraden?
https://www.baptist.nl/ho...-slip-grip&medium=desktop
Is dit wat? Of hebben jullie andere alternatieven of methodes wat jullie me kunnen aanraden?
Bekleden met wat? vloerbedekking of nieuwe platen? in het laatste geva;l heb je een trapspin nodig.
Met vloerbedekking. Het gaat me meer om het recht snijden ervan.akatar schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:48:
Bekleden met wat? vloerbedekking of nieuwe platen? in het laatste geva;l heb je een trapspin nodig.
Een waterpas gebruiken, of iets anders lang en recht houten lat, en een scherm mesBrutalsranan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:50:
[...]
Met vloerbedekking. Het gaat me meer om het recht snijden ervan.
een liniaal is meer om af te tekenen naar mijn mening, ook omdat je niet echt iets hebt om je mes tegen aan te zetten. Kan wel maar ideeal lijkt het mij niet.
Als het allemaal dezelfde afmetingen zijn kun je ook een simpele mal maken van hout lat/plaat, snijd /knip je altijd hetzelfde.
[ Voor 12% gewijzigd door Phyt_ op 16-11-2020 13:58 ]
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Een waterpas heb ik genoeg liggen gelukkig. Haha. Ik ga erover nadenken. Bedankt voor je input.Phyt_ schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:57:
[...]
Een waterpas gebruiken, of iets anders lang en recht houten lat, en een scherm mes.
een liniaal is meer om af te tekenen naar mijn mening, ook omdat je niet echt iets hebt om je mes tegen aan te zetten. Kan wel maar ideeal lijkt het mij niet.
Als het allemaal dezelfde afmetingen zijn kun je ook een simpele mal maken van hout lat/plaat, snijd /knip je altijd hetzelfde.
Dan zou ik daar mee beginnen, als je vind dat het niet goed werkt, kun je altijd nog een liniaal kopen of wat anders. SuccessBrutalsranan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:12:
[...]
Een waterpas heb ik genoeg liggen gelukkig. Haha. Ik ga erover nadenken. Bedankt voor je input.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Verwijderd
Als dat maar goed gaat zie Suggestie: MaxICT weren van tweakers.net pricewatchBCC schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:41:
[...]
Als ik het zo zie dan zit de geleider ter hoogte van de as van het 254mm blad, dus dat lijkt me prima. Hij is onderweg. Besteld bij MaxICT, want daar was hij 50 euro goedkoper
@Sjoerd-b bedankt voor het meten!
Brutalsranan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:50:
[...]
Met vloerbedekking. Het gaat me meer om het recht snijden ervan.
Wij hebben een met vloerbedekking bekleedde trap en ik zoek juist info om die rommel eraf te krijgen
De internet-kampen vallen grofweg uiteen in chemische of mechanische oplossingen. Ik heb het vermoeden dat successen vooral bepaald worden door de gebruikte kleefmiddelen in combinatie met de oplossingsroute. Sommige lijmen laten snel los als je gaat krabben, maar niet als je ze met afbijt te lijf gaat. Of andersom.Raymond schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:20:
[...]
Wij hebben een met vloerbedekking bekleedde trap en ik zoek juist info om die rommel eraf te krijgen
Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor een lakfrees (youtube filmpje). Dat werkt erg goed om de lijmresten van de trap te krijgen, daarna heb je nog wel een bult werk aan schuren, plamuren en schilderen. Ik ben daar nog niet mee klaar, maar dat ligt vooral aan de rest van de dingen die meer prio kregen.
Heb hem binnenIllusion schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:50:
[...]
Overigens staat de 1200 AE nu voor 68€ in de daily deal op amazon.nl.. Voor dat geld is het natuurlijk wel een no-brainer. Als je de functie mist, kan je hem voor dat geld wel weer kwijt op marktplaats lijkt me.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Afgelopen week stalen dakplaten ingezaagd met de Bosch carbide metaalzaag op de multitool, na afloop zag ik 0 slijtage aan het blad
Fijn ding. Wel van bovenaf zagen want zo een plaat zet je nooit 100% vast gezien het profiel ervan en dan gaat bij zagen vanaf de zijkant alles op en neer inclusief je multitool.... Dus van bovenaf, lijntje voor lijntje. Ging echt dikke prima. Ik had er een paar stenen (met karton eronder ter bescherming van de lak) opgelegd.
On a different note, wat vinden jullie. Ik heb voor de auto een alleraardigste Mannesmann Greenline doppenset liggen, heb ik al flink mishandeld de afgelopen 10 jaar en nooit gedoe gehad. Mijn slagmoeraanzetter heeft 200nm max. Zou ik daar aparte krachtdoppen voor moeten hebben?
On a different note, wat vinden jullie. Ik heb voor de auto een alleraardigste Mannesmann Greenline doppenset liggen, heb ik al flink mishandeld de afgelopen 10 jaar en nooit gedoe gehad. Mijn slagmoeraanzetter heeft 200nm max. Zou ik daar aparte krachtdoppen voor moeten hebben?
[ Voor 5% gewijzigd door JT op 16-11-2020 15:14 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Coca cola.Raymond schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:20:
[...]
Zonder grappen, een jaartje geleden bij een vriend tegen het probleem van de lijmresten aangelopen. Allerhande chemische bende geprobeerd die niet of nauwelijks hielpen. Als last resort cola over de trap gegooid omdat we dat op internet regelmatig tegenkwamen als tip. Beetje indeppen met een doek en behalve dat het wat plakkerig wordt en je daarna nooit meer cola kan drinken was de trap heel vlug schoon.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Soms gaat het lang goed met gewone doppen op een slagmoer. Staat me bij dat @deepbass909 jarenlang gewone doppen van Proxxon op een slagmoersleutel heeft gebruikt zonder problemen.JT schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:02:
Ik zou persoonlijk wel gaan voor een set krachtdoppen, maar als je ze maar incidenteel gebruikt op de slagmoersleutel gaat het waarschijnlijk ook wel goed. En als ze kapot gaan, kan je die doppen altijd nog vervangen
Ik heb een keer tapijt van een trap verwijderd en heb daar heel erg lang mee zitten kloten. Ik heb verf krabbers geprobeerd, plamuurmessen, bandschuurmachine, chemische troep. Uiteindelijk uitgekomen op lijmrestverwijderraar i.c.m. een schraper op de multitool.Raymond schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:20:
[...]
Met de eerste 2 tredes ben ik 2 dagen bezig geweest, tot ik de juiste methode vond en toen de rest van de trap in een paar uurtjes gedaan.
Daar zit het wel gelijk het gevaar in, hoeveel mensen op de SEH hadden niet de gedachte "dat kan wel even". Dus als je gewone doppen op een Slagmoeraanzetter gebruikt, draag dan ajb wel een veiligheidsbril. Ik heb hier wel eens gelezen dat doppen uit elkaar springen als ze het begeven.henkie196 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:47:
[...]
Soms gaat het lang goed met gewone doppen op een slagmoer. Staat me bij dat @deepbass909 jarenlang gewone doppen van Proxxon op een slagmoersleutel heeft gebruikt zonder problemen.
Ik zou persoonlijk wel gaan voor een set krachtdoppen, maar als je ze maar incidenteel gebruikt op de slagmoersleutel gaat het waarschijnlijk ook wel goed. En als ze kapot gaan, kan je die doppen altijd nog vervangen
Tnx @henkie196 en @Nivado . Ik denk dat ik uit veiligheidsoverwegingen dan toch maar even ga kijken voor een setje. Zie al een setje Bosch blauw met 7 maten, 77mm lang voor <50e. Dat is nog wel een keer te doen.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Jaren lang gebruikt is misschien wat overdreven. Mijn BMW heeft in de ophanging veel 16mm bouten en in de DHZ hebben ze geen krachtdoppen in die maat. Dus tot voor kort gebruikte ik noodgedwongen mijn Proxon 6-kant dop ervoor. Dat ging prima, maar dat spul heeft ook nooit echt super vast gezeten. Als je echt gaat rammen, zou ik wel een krachtdop pakken.henkie196 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:47:
[...]
Soms gaat het lang goed met gewone doppen op een slagmoer. Staat me bij dat @deepbass909 jarenlang gewone doppen van Proxxon op een slagmoersleutel heeft gebruikt zonder problemen.
Je gaf aan dat je slagmoersleutel maar 200Nm haalt (wat echt niet zo veel is) en dat gaat wel goed met goede 6-kant doppen (dus niet goedkoop Chinees/Taiwanees spul of 12-kant doppen). Spannend wordt het als je richting 400Nm en hoger gaat. Nadeel van krachtdoppen is dat ze vrijwel altijd een grotere wanddikte hebben en dus niet altijd lekker passen in de beschikbare ruimte.JT schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:44:
Tnx @henkie196 en @Nivado . Ik denk dat ik uit veiligheidsoverwegingen dan toch maar even ga kijken voor een setje. Zie al een setje Bosch blauw met 7 maten, 77mm lang voor <50e. Dat is nog wel een keer te doen.
Een setje krachtdoppen hoeft echt niet veel te kosten overigens. Ik heb afgelopen jaar dit setje aangeschaft, samen met een losse 18mm (nog een afwijkende maat die BMW graag gebruikt). Dat setje kost maar €25 en werkt prima. Je moet alleen wel voor jezelf goed de afweging maken of je normale of diepe doppen wilt. Diep is universeler inzetbaar, zeker bij uitstekende roestige draadeinden is een slagmoersleutel vaak een zegen en dan heb je diep nodig, maar kost ook meer ruimte.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik heb dus een Ecotools tacker gehaald (https://www.ecotools.nl/nieten-90/combitacker-6n2d). Eerste 20 nietjes gingen perfect, daarna alleen nog een plof lucht en geen nietje. Ik dacht dat de nietjes op waren, maar dat is niet het geval. Misschien ziet er 1 klem, volgens de handleiding is het neusstuk snel te verwijderen. Maar hoe? Het lijkt in het filmpje extreem simpel, maar er is geen beweging in te krijgen? En als er geen nietje vast zit, wat kan er dan nog meer mis zijn dat er alleen een plof lucht uit komt en geen nietje schiet?
Ik heb deze nu op het oog omdat het inderdaad diepe doppen zijn en op Amazon krijgen ze met meer dan 150 reviews 5 sterren. https://m.alternate.nl/Bo...utel/html/product/1433226deepbass909 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:57:
[...]
Jaren lang gebruikt is misschien wat overdreven. Mijn BMW heeft in de ophanging veel 16mm bouten en in de DHZ hebben ze geen krachtdoppen in die maat. Dus tot voor kort gebruikte ik noodgedwongen mijn Proxon 6-kant dop ervoor. Dat ging prima, maar dat spul heeft ook nooit echt super vast gezeten. Als je echt gaat rammen, zou ik wel een krachtdop pakken.
[...]
[...]
Je gaf aan dat je slagmoersleutel maar 200Nm haalt (wat echt niet zo veel is) en dat gaat wel goed met goede 6-kant doppen (dus niet goedkoop Chinees/Taiwanees spul of 12-kant doppen). Spannend wordt het als je richting 400Nm en hoger gaat. Nadeel van krachtdoppen is dat ze vrijwel altijd een grotere wanddikte hebben en dus niet altijd lekker passen in de beschikbare ruimte.
Een setje krachtdoppen hoeft echt niet veel te kosten overigens. Ik heb afgelopen jaar dit setje aangeschaft, samen met een losse 18mm (nog een afwijkende maat die BMW graag gebruikt). Dat setje kost maar €25 en werkt prima. Je moet alleen wel voor jezelf goed de afweging maken of je normale of diepe doppen wilt. Diep is universeler inzetbaar, zeker bij uitstekende roestige draadeinden is een slagmoersleutel vaak een zegen en dan heb je diep nodig, maar kost ook meer ruimte.
Ecodan warmtepomp
Ik ben al eventjes op zoek naar een dozenboor/gatenzaag/ietswaarmeejedozenmaakt. Heb het nodig voor wandcontactdozen te maken in de muur, dit is word in bakstenen muren gedaan. Heb gelezen dat ik niet perse daarvoor een dure nodig zou hebben voor in beton.
Heb er enkele gevonden maar die zijn allemaal zonder adapter. Zijn er goede dozenboren die aan te raden zijn die compleet zijn met adapter? Het is nodig voor eigen woning eenmalig tijdens de verbouwing (60 dozen).
Vond de volgende dozenboren (zonder adapter)
https://www.ecotools.nl/d...82-mm-10-mm-segmenthoogte
https://www.ecotools.nl/p...boor-82-mm-met-zijsleuven
Heb er enkele gevonden maar die zijn allemaal zonder adapter. Zijn er goede dozenboren die aan te raden zijn die compleet zijn met adapter? Het is nodig voor eigen woning eenmalig tijdens de verbouwing (60 dozen).
Nooit meer cola drinken? Had iemand je verteld dat je het overgebleven resultaat op kon drinken ofzo?Pixeltje schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:05:
[...]
Coca cola.
Zonder grappen, een jaartje geleden bij een vriend tegen het probleem van de lijmresten aangelopen. Allerhande chemische bende geprobeerd die niet of nauwelijks hielpen. Als last resort cola over de trap gegooid omdat we dat op internet regelmatig tegenkwamen als tip. Beetje indeppen met een doek en behalve dat het wat plakkerig wordt en je daarna nooit meer cola kan drinken was de trap heel vlug schoon.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
60 dozen noem ik niet eenmaligDannyBevers schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:04:
Ik ben al eventjes op zoek naar een dozenboor/gatenzaag/ietswaarmeejedozenmaakt. Heb het nodig voor wandcontactdozen te maken in de muur, dit is word in bakstenen muren gedaan. Heb gelezen dat ik niet perse daarvoor een dure nodig zou hebben voor in beton.
Ecodan warmtepomp
Compleet met adapter = voeg adapter toe aan winkelmandjeDannyBevers schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:04:
Gatzagen hebben een redelijk universeel systeem voor die opname, in dit geval M16. De gatzaag verslijt je, de adapter gaat langer mee. Daarom worden die dingen overal zonder adapter verkocht.
Meh, als je gezien hebt wat cola kan met lijmresten dan hoef ik het spul effe niet meer in mijn maagThe Eagle schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:08:
[...]
Nooit meer cola drinken? Had iemand je verteld dat je het overgebleven resultaat op kon drinken ofzo?![]()
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
offtopic : Ik denk dat het eerder te maken heeft met de zuurtegraad van cola. Ik dacht cola ongeveer even zuur was als citroensap, enkel valt dit niet op door de grote hoeveelheid suiker.Pixeltje schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:58:
[...]
Meh, als je gezien hebt wat cola kan met lijmresten dan hoef ik het spul effe niet meer in mijn maag
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Minder voorzichtig zijn om hem open te maken.abbeyrules schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:58:
Ik heb dus een Ecotools tacker gehaald (https://www.ecotools.nl/nieten-90/combitacker-6n2d). Eerste 20 nietjes gingen perfect, daarna alleen nog een plof lucht en geen nietje. Ik dacht dat de nietjes op waren, maar dat is niet het geval. Misschien ziet er 1 klem, volgens de handleiding is het neusstuk snel te verwijderen. Maar hoe? Het lijkt in het filmpje extreem simpel, maar er is geen beweging in te krijgen? En als er geen nietje vast zit, wat kan er dan nog meer mis zijn dat er alleen een plof lucht uit komt en geen nietje schiet?
Waarschijnlijk krom nietje dat klem zit, dus die moet eruit!
@JT krachtdoppen zijn van taaier metaal. Als die stuk gaan, scheuren ze. Als ze al stuk gaan. Normale doppen zijn brosser. Als die stuk gaan kunnen ze uit elkaar spatten. Zul je net zien dat je toen in je t shirt aan t werk was en ook nog eens zonder veiligheidsbril op...henkie196 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:47:
[...]
Het kan goed gaan, maar als t mis gaat ben je aan de beurt.
Edit: ik ben laat van de partij zie ik.
als toevoeging nog: hoewel 200Nm niet een zo gek veel is voor de meeste doppen (tot dopmaat 22 hoef je er niet vanuit te gaan dat 200Nm als aanhaalmoment nodig is. Om een oude verbinding los te halen, ook bij kleinere maten, kun je sat moment nog wel eens overschrijden. Ligt er maar net aan hoe ver eea vast gerot is. En daar komt de kracht van zo'n slagmoer machine, de opgegeven draaimomenten zijn niet gestandaardiseerd gemeten. Is ook niet te doen, vanwege de impuls waarmee gewerkt wordt. Die impuls is ook meteen wat de grijze doppen kan nekken. Die kunnen sneller bezwijken onder de hoge piekbelasting, die overigens wel degelijk de opgegeven 200Nm kan overschrijden.
[ Voor 29% gewijzigd door rbaidjoe op 16-11-2020 21:02 ]
Hier een beetje een beginnersvraag, is er voor een zaagtafel een goede reden om boven de 48 tanden te gaan naar 80 of 96 tanden? Zit daar nog een groot verschil in de netheid van de zaagsnede of het materiaal dat daar mee gezaagd kan worden?
Dit is ook weer zo'n klustip die goed in een Tweakers-klus-hacks zouden kunnen worden geplaatst! Zie eerdere post.Pixeltje schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:05:
[...]
Coca cola.
@webber87 dat topic lijkt me wel wat
voelt iemand zich geroepen?
Ik ben op zoek naar een nieuwe PZ/sleuf schroevendraaier. Wat denken jullie van deze Hazet 810/6 PZ set? Normaal een A merk en krijgt goede reviews dus lijkt me gewoon prima?
https://www.amazon.nl/Sch.../dp/B07KGH817K?th=1&psc=1
Edit2 deze Stanley set heeft voor een paar euro veel uitgebreider en de nylon tas lijkt me wel handig.
https://www.amazon.nl/Sta...delig-nylon/dp/B00CEWBL32
Ik ben op zoek naar een nieuwe PZ/sleuf schroevendraaier. Wat denken jullie van deze Hazet 810/6 PZ set? Normaal een A merk en krijgt goede reviews dus lijkt me gewoon prima?
Edit2 deze Stanley set heeft voor een paar euro veel uitgebreider en de nylon tas lijkt me wel handig.
[ Voor 89% gewijzigd door sloth op 16-11-2020 22:13 ]
@abbeyrules Zou de inbusboutjes losmaken, voorste plaatje eraf nemen. Zal vast een krom nietje zijn.
Er springt niets om je oren, maar goed kijken wat er allemaal los gaat.
Mooie schroevendraaiers. Bol heeft ze ook iets voordeliger, *knip*https://www.bol.com/nl/l/...aaiers/N/13239+4296001858sloth schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:48:
@webber87 dat topic lijkt me wel watvoelt iemand zich geroepen?
Geen referral links gebruiken aub
[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 17-11-2020 10:02 ]
Poah dikke Massey.
Ik moest je vraag even een paar keer lezen, want ik snapte je eigen suggesties niet. Beide setjes bevatten namelijk geen PZ/sleuf schroevendraaier:sloth schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:48:
Ik ben op zoek naar een nieuwe PZ/sleuf schroevendraaier.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vBkWjDYgsivadnaxothGKwLI.jpg?f=user_large)
Maar die zoek je blijkbaar ook niet...
Ontopic: Geen ervaring met beide setjes, maar ik verwacht dat je met de Hazet wel meer kwaliteit in huis haalt.
Zelf kijk ik voor schroevendraaiers graag naar Wera of Wiha. Vaak goedkoop te vinden in Duitsland.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik zou zelf die stanleys niet nemen, heel veel voor heel weinig. Vaak heeft dat impact op kwaliteit.
Ik zou lekker Wera's/Wiha's/PB Swiss kopen.
Komen die Hazet's bij Hazet vandaan of kopen zij ze weer elders in?
Ik zou lekker Wera's/Wiha's/PB Swiss kopen.
Komen die Hazet's bij Hazet vandaan of kopen zij ze weer elders in?
@sloth Zoiets van Wera is vergelijkbaar met die set van Hazet: https://www.amazon.de/-/n..._arp_mb_bdcrb_top?ie=UTF8
Wel wat duurder.
Aan Hazet zul je ook geen miskoop doen.
Wel wat duurder.
Aan Hazet zul je ook geen miskoop doen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wat voor maat blad? Over het algemeen krijg je met een blad met meer tanden een nettere snede. Maar de bladen zijn duurder en het zagen duurt langer. Dus voor dingen waar het niet boeit... gaat het blad met minder tanden er in. Het maakt ook hoe je zaagt tov de houtnerf. Als je met de houtnerf mee zaagt kun je ook zo'n 12 tands blad gebruiken. Ga je daarom dwars er op...dan krijg je heel makkelijk een heel lelijke zaagsneeZinloos1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:
Hier een beetje een beginnersvraag, is er voor een zaagtafel een goede reden om boven de 48 tanden te gaan naar 80 of 96 tanden? Zit daar nog een groot verschil in de netheid van de zaagsnede of het materiaal dat daar mee gezaagd kan worden?
Toevallig vorige week dit setje van Hazet binnengekregen ter vervanging van een aantal schroevendraaiers uit exact die set van Stanley (na 2 jaar gebruik)..sloth schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:48:
Stanley set is veel voor weinig, maar daar is de kwaliteit ook naar.
De Hazet schroevendraaiers voelen kwalitatief een stuk beter aan.
Ooit jaren geleden wel ruim 35 jaar geleden als advies van een werknemer die de lijm voor de vloerbedekking/trap zelf maakte in de fabriek, de lijm toen was ook veel sterker en hardnekkiger als tegenwoordig en om lijmresten van de trap af te halen is spiritus gebruiken en dan niet de spiritus die je bij de blokker en bouwmarkt tegenwoordig koopt maar de sterkere professionele variant.The Eagle schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:08:
[...]
Nooit meer cola drinken? Had iemand je verteld dat je het overgebleven resultaat op kon drinken ofzo?![]()
De spiritus met een doek inwrijven even laten intrekken en je haalt de lijmresten er zo van af met een verfkrabber tegenwoordig zijn er multitools verkrijgbaar waar je het evt, ook mee kan doen en je trap is brandschoon.
Met cola ook wel eens een keer gebruikt maar geeft geen resultaat die kun je beter opdrinken dan op de trap smeren
Enig nadeel van spiritus is de geur maar doet zijn werk perfeckt,.4 jaar terug nog een trap bij iemand gedaan om lijmresten mee te verwijderen.
Je drinkt dus ook geen alcoholhoudende drank? Of gebruikt geen olijfolie? In vodka kan je echt van alles oplossen en ook prima lijmresten weghalenPixeltje schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:58:
[...]
Meh, als je gezien hebt wat cola kan met lijmresten dan hoef ik het spul effe niet meer in mijn maag
In Cola zit fosfaatzuur en citroenzuur, 2 stoffen die voor ons volkomen onschadelijk zijn (tast hooguit je tandglazuur aan), maar die wel in staat zijn veel stoffen af te breken. En om het nog wat verder in perspectief te zetten, in je maag zit zoutzuur met een pH van 1 tot 3. Als je je huid langdurig daaraan blootstelt (zeg een kwartier), ontstaan er brandwonden op de huid
Met Bosch kan je eigenlijk geen risico lopen, dat spul voldoet wel.JT schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:18:
[...]
Ik heb deze nu op het oog omdat het inderdaad diepe doppen zijn en op Amazon krijgen ze met meer dan 150 reviews 5 sterren. https://m.alternate.nl/Bo...utel/html/product/1433226
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dat is inderdaad een goede. Had er wel over gedacht om inderdaad een veiligheidsbril aan te bevelen, maar was het vergeten bij het typendeepbass909 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:57:
Je gaf aan dat je slagmoersleutel maar 200Nm haalt (wat echt niet zo veel is) en dat gaat wel goed met goede 6-kant doppen (dus niet goedkoop Chinees/Taiwanees spul of 12-kant doppen). Spannend wordt het als je richting 400Nm en hoger gaat. Nadeel van krachtdoppen is dat ze vrijwel altijd een grotere wanddikte hebben en dus niet altijd lekker passen in de beschikbare ruimte.
Die Stanley schroevendraaierset zou ik links laten liggen. Als je echt veel maten voor weinig geld zoekt, probeer dan een bithouder en een goede bitset (van bv. Wera), dan zit je kwalitatief een stuk beter voor ook niet zoveel geld.sloth schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:48:
Die set van Hazet heb ik niet, maar wel een andere set van schroevendraaiers van Hazet, en ik ben niet bijzonder te spreken over de kwaliteit daarvan. Ik zou voor schroevendraaiers geen Hazet aanraden. Misschien dat deze set uit een andere fabriek komt rollen dan de set die ik heb, maar geen van beiden zal uit een Hazet fabriek in DE komen rollen.
Zoals anderen ook al aanraden, zou ik gewoon voor een schroevendraaier set van Wera gaan. Of Felo, Wiha, of Witte. Of PB Swiss, als het budget erg ruim is
Sa.Tan schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:16:
@abbeyrules Zou de inbusboutjes losmaken, voorste plaatje eraf nemen. Zal vast een krom nietje zijn.
Inbusboutjes losgemaakt, maar eigenlijk geen beweging, met schroevendraaier voorzichtig ertussen en toen kwam er wat ruimte. Plaatje moet inderdaad los kunnen, maar die zat vast. Uiteindelijk bleek dat uit het apparaat een staafje komt (de 'hamer' denk ik) en die zat met een verpletterd nietje muurvast in de geleider van het plaatje. Alles losgepeuterd, staaf weer terug het apparaat in en plaatje weer vast.Raymond schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:36:
[...]
Minder voorzichtig zijn om hem open te maken.
Waarschijnlijk krom nietje dat klem zit, dus die moet eruit!
En het werkt weer
254mm blad, blijkbaar is het US/UK based apparaat. Dus wel handig om een blad van 80 of 96 te hebben voor de echt nette sneden. Er zit een significant verschil tussen de netheid van 48 tov 80/96?kabeltjekabel schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:54:
[...]
Wat voor maat blad? Over het algemeen krijg je met een blad met meer tanden een nettere snede. Maar de bladen zijn duurder en het zagen duurt langer. Dus voor dingen waar het niet boeit... gaat het blad met minder tanden er in. Het maakt ook hoe je zaagt tov de houtnerf. Als je met de houtnerf mee zaagt kun je ook zo'n 12 tands blad gebruiken. Ga je daarom dwars er op...dan krijg je heel makkelijk een heel lelijke zaagsnee
De rode variant heb ik ook genomen voor mijn verbouwing. Die heeft zeker een doos of 50 al gedaan. Zolang je de boor het werk laat doen, lees niet drukken! En hem niet op een boormachine zet met de klopstand erop gaat het ding erg lang mee. Die van mij is nog lang niet versleten. Wil je alles in de stand bloedspoed bestel er dan een aantalDannyBevers schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:04:
Ik zit te kijken naar een bouwstofzuiger. Na 2 kamers alle spachtelputz eraf gebikt te hebben en daarna opnieuw gladstucen vond mijn oude huis tuin en keuken stofzuiger het voor gezien. Niet voor gemaakt en nu vind hij het niet echt leuk meer. (was al een oude stofzuiger en was al vervangen).
Nu dus aan het kijken naar een echte bouwstofzuiger voor dit soort klussen. Tevens zou het in de toekomst handig zijn om er een schuurmachine op aan te kunnen sluiten. Mijn metabo past nergens op, maar dan moet die ook maar in de toekomst vervangen worden.
Ik was aan het kijken naar https://www.toolsvoordeli...-stofzuiger-l-klasse.html Maar vroeg met door de klasse wel af of een L klasse voldoende is. Ik mag nog aardig wat muren gaan afbikken en opnieuw stucen en dat is allemaal fijn stof. Maarja het is maar voor 1 huis, niet voor dagelijks gebruik in de bouw bijvoorbeeld. Is dit dan een goede keuze? Of werkt dit net zo goed? https://www.lidl-shop.nl/...zuiger-WD-2200/p100307908
Nu dus aan het kijken naar een echte bouwstofzuiger voor dit soort klussen. Tevens zou het in de toekomst handig zijn om er een schuurmachine op aan te kunnen sluiten. Mijn metabo past nergens op, maar dan moet die ook maar in de toekomst vervangen worden.
Ik was aan het kijken naar https://www.toolsvoordeli...-stofzuiger-l-klasse.html Maar vroeg met door de klasse wel af of een L klasse voldoende is. Ik mag nog aardig wat muren gaan afbikken en opnieuw stucen en dat is allemaal fijn stof. Maarja het is maar voor 1 huis, niet voor dagelijks gebruik in de bouw bijvoorbeeld. Is dit dan een goede keuze? Of werkt dit net zo goed? https://www.lidl-shop.nl/...zuiger-WD-2200/p100307908
Die WD2200 gebruikt volgens mij papieren stofzakken. Dat is echt drama. Ik heb een voorloper ervan en na 50gr stof opzuigen, is de zuigkracht met 75% afgenomen.
Wat je ook doet: zoek een machine met fleece-stofzak.
Voor thuisgebruik vind ik klasse L al prima (is al beter dan wat 95% van de particulieren gebruiken, als ze al stofzuiger gebruiken). Als je helemaal zeker wilt zijn, doe je een mondkapje voor
M zie ik meer voor profi/dagelijks gebruik. Dan kan je gewoon werken, zonder na een aantal jaren stoflongen op te lopen
Wat je ook doet: zoek een machine met fleece-stofzak.
Voor thuisgebruik vind ik klasse L al prima (is al beter dan wat 95% van de particulieren gebruiken, als ze al stofzuiger gebruiken). Als je helemaal zeker wilt zijn, doe je een mondkapje voor
M zie ik meer voor profi/dagelijks gebruik. Dan kan je gewoon werken, zonder na een aantal jaren stoflongen op te lopen
Goedemiddag allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een Bosch GSB 18V 55 gekocht. Nu is mij sinds vandaag opgevallen dat als ik de boorkop volledig open draai (linksom), hij op het einde vastloopt en dan ook niet meer rechtsom kan, je hoort wel een vreemd hoog geluid. Als ik dan nog eens kort linksom draai, komt die wel los en gaat die ook weer rechtsom (vast). Als ik niet tot het einde linksom draai, is er geen probleem.
Weet iemand of hier iets aan de hand is of dat het misschien gewoon een soort beveiliging is dat je niet door blijft draaien?
Mvg Pim Janssen
Een tijdje geleden heb ik een Bosch GSB 18V 55 gekocht. Nu is mij sinds vandaag opgevallen dat als ik de boorkop volledig open draai (linksom), hij op het einde vastloopt en dan ook niet meer rechtsom kan, je hoort wel een vreemd hoog geluid. Als ik dan nog eens kort linksom draai, komt die wel los en gaat die ook weer rechtsom (vast). Als ik niet tot het einde linksom draai, is er geen probleem.
Weet iemand of hier iets aan de hand is of dat het misschien gewoon een soort beveiliging is dat je niet door blijft draaien?
Mvg Pim Janssen
@Xavier Eens dat een L-klasse wel genoeg is voor thuisgebruik. Eventueel een stofkapje of iets dergelijks erbij, het stof dat van een gestucte muur afkomt is echt fijne rotzooi. Maar een echte M-klasse is ook meteen een heel stuk duurder.
Ik heb wel eens mannen bezig gezien met een Kärcher WD3 in combinatie met een schuurmachine. Dat was niet zo'n succes, dat ding was in no-time volgelopen en zoog vrijwel niks meer op en ze hadden net zo goed verder kunnen schuren zonder schuurmachine. Mijn Starmix kost wel zo'n 10x zoveel, en is ook maar L-klasse, maar die blijft gewoon doorgaan en er blijft maar een klein beetje stof achter op de muur.
Je krijgt waarvoor je betaald.
Ik heb wel eens mannen bezig gezien met een Kärcher WD3 in combinatie met een schuurmachine. Dat was niet zo'n succes, dat ding was in no-time volgelopen en zoog vrijwel niks meer op en ze hadden net zo goed verder kunnen schuren zonder schuurmachine. Mijn Starmix kost wel zo'n 10x zoveel, en is ook maar L-klasse, maar die blijft gewoon doorgaan en er blijft maar een klein beetje stof achter op de muur.
Je krijgt waarvoor je betaald.
[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 17-11-2020 13:01 ]
Verschillende hoeveelheid tanden zegt iets over hoe en wat je ermee behoort te zagen. Onder de 40 tanden is voor het zagen met de nerf mee (bijv. een 24T). Boven de 40 is om door de nerf heen te zagen (bijv. een 60T). Wil je een nog strakkere finish daarvoor pak je bijv. een 80T. Een algemeen zaagblad van 40T is eigenlijk precies nergens goed voorZinloos1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:
Zelf heb ik daarom ook een 24T, 60T en 80T in gebruik op m'n zaagbank.
Leesvoer:Zinloos1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:
https://www.makita.nl/ken...-technieken-erachter.html
Even ervan uitgaande dat je zaag een blad heeft rond de 250mm:
24T is voor massief hout (schulpen en afkorten).
48T en hoger is voor plaatmateriaal (tot 25mm dikte).
Tandvorm en aantal tanden is bepalend voor kwaliteit zaagsnede. Maar andere factoren bepalen mede het resultaat.
een 60T zaagblad, met negatieve tandhoek gebruiken voor massief hout zal eerder zorgen voor brand, dan voor een nette zaagsnede.
Een 24T zaagblad met scherpe spaanhoek laat je enorm snel door je MDF plaat vliegen, maar de zaagsnede zal eerder lijken op een broodmes dan een mooie scherpe rand
Het is niet zo heel moeilijk, met een paar vuistregels kom je al heel ver.
Wat ga je zagen en welke machine heb je? Dan kunnen wij wel makkelijk een passend blad aanraden.
Niet alleen aantal tanden is bepalend, ook diameter van het blad en tandhoek, en materiaal waar je in wil zagen. Is wel eens eerder hier voorbij gekomen, CMT heeft vrij uitgebreide informatie hierover op hun website staan.
TheJVH in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
pipo1000 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
Je kan ook een S&R dozenboor nemen:DannyBevers schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:04:
:strip_exif()/f/image/WBr2ky6zUVrgEYr86dVi89gf.jpg?f=fotoalbum_medium)
Lekker goedkoop en inclusief adapter
Heb ik ook zelf gebruikt: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
Is wel met SDS+ aansluiting dus je moet wel een boorhamer hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 17-11-2020 15:24 ]
Ik heb een paar maanden geleden een Makita VC2512L aangeschaft, nog geen moment spijt van gehad. Kan alleen niet aangesloten worden op een (boven)frees i.v.m. het ontbreken van een antistatische slang. Als je dat nodig hebt, kijk dan eens op marktplaats naar een oude Festool Mini/Midi met antistatische (groene) slang.
Werkt prima met de bijgeleverde slang. Sluit hem regelmatig aan op m'n bovenfrees en heb nog geen problemen ondervonden.herofruit schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:44:
[...]
Ik heb een paar maanden geleden een Makita VC2512L aangeschaft, nog geen moment spijt van gehad. Kan alleen niet aangesloten worden op een (boven)frees i.v.m. het ontbreken van een antistatische slang. Als je dat nodig hebt, kijk dan eens op marktplaats naar een oude Festool Mini/Midi met antistatische (groene) slang.
Aansluittechnisch kan het natuurlijk wel, maar kijk niet gek op als je een flinke schok krijgt als gevolg van de opgebouwde statische lading.TheJVH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:05:
[...]
Werkt prima met de bijgeleverde slang. Sluit hem regelmatig aan op m'n bovenfrees en heb nog geen problemen ondervonden.
Dat snap ik, alleen daar heb ik nog nooit last van gehad en heb al vele meters gefreest...herofruit schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:23:
[...]
Aansluittechnisch kan het natuurlijk wel, maar kijk niet gek op als je een flinke schok krijgt als gevolg van de opgebouwde statische lading.
Hoe wil je in vredesnaam een schok krijgen van kunsstof vraag ik mij dan af. Of je moet de metalen buis beetpakken, die gebruik je niet op een freestafel.
[ Voor 33% gewijzigd door Sa.Tan op 17-11-2020 16:27 ]
Nooit als kind van een kunststof glijbaan gegaan met een wollen trui of fleece aan?Sa.Tan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:24:
Hoe wil je in vredesnaam een schok krijgen van kunsstof vraag ik mij dan af.
Met hout frezen ga je er idd minder rap last van hebben, maar start je met een muurfrees heb je snel prijs
[ Voor 18% gewijzigd door nvermen op 17-11-2020 16:28 ]
Doen. En dan een hele lange glijbaan.Sa.Tan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:28:
Nee, nog nooit
En op school het proefje met kunststof staaf wriven langs een doek en dan bij je haar houden?
Dat laatste wel gedaan, maar niet een schok gekregen.
Gebruik mijn vcl2512 ook gewoon voor alles, incl. frezen, nog nooit iets gemerkt van het feit dat die niet antistatisch is...prima ding voor zijn geld
Thanks! Gelijk eentje besteld! Heb idd een boorhamer dus dat komt in orde.Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:23:
[...]
Je kan ook een S&R dozenboor nemen:
[Afbeelding]
Lekker goedkoop en inclusief adapter
Heb ik ook zelf gebruikt: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
Is wel met SDS+ aansluiting dus je moet wel een boorhamer hebben.
Het ding kan zowel met als zonder de boorhamerstand gebruikt worden.
Voor de gibo heb ik dat uiteraard zonder gedaan, kalkzandsteen ging zonder hamerstand ook goed maar met sneller.
Voor bakstenen zou ik beginnen zonder en kijken of dat een beetje vlot gaat, even aanvoelen of hamerstand kan als je het toch sneller wilt. Weet niet hoe hard die bakstenen van jou zijn.
Bij gebruik van de hamerstand moet je volgens mij officieel wel de centreerboor eruit halen als je eenmaal een begin hebt en de dozenboor niet meer kan weglopen.
[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 17-11-2020 17:51 ]
254 is gewoon een standaard maat, ook hier, ook al noemen de Amerikanen het 10 inch.Zinloos1 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:11:
[...]
254mm blad, blijkbaar is het US/UK based apparaat. Dus wel handig om een blad van 80 of 96 te hebben voor de echt nette sneden. Er zit een significant verschil tussen de netheid van 48 tov 80/96?
Ik was net een hele reply aan het typen gericht aan @Zinloos1, dat de invalzaag wel nog te vinden is in de webshop d.m.v. de zoekfunctie, en dat ik op het punt stond om deze te bestellen. Zie ik net jou reply dat hij straks in de aanbieding is voor 59 eurodimi_v schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:30:
[...]
Geen idee van de kwaliteit, maar zag net in de folder van de Lidl dat ze een groene kruislijn laser (op accu) in de aanbieding hebben. Ook de befaamde invalzaag is weer voor 59 euro te krijgen, koopje voor eenvoudige klusjes. Kan de producten niet direct linken, kijk even in deze actiefolder
[EDIT] het is deze in de lidl shop, nog de reguliere prijs
Die Parkside zaag lijkt mechanisch trouwens wel héél veel op die HBM zaag van 99 euro, iets andere vormgeving
[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 17-11-2020 20:59 ]
Vaak bu'j te bang!
Thanks. Ook hier een impuls aankoop. Wel de tegenhanger van hazet, zag her handiger uit op de plaatjes.. Als 't goed is zaterdag binnenteacher schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:17:
[...]
f*ck, weer een impulsaankoop...![]()
[Afbeelding]
me is een sucker voor mini gereedschapssetjes..
Volgens mij is grofweg de diameter van ondergeschikt belang, aangezien een kleinere diameter wordt gecompenseerd met een hoger toerental. Het gaat er om door hoeveel tanden per tijdseenheid het werkstuk wordt bewerkt, en met wat voor snelheid de tand zich door het werkstuk heen beweegt.henkie196 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:32:
Niet alleen aantal tanden is bepalend, ook diameter van het blad en tandhoek, en materiaal waar je in wil zagen. Is wel eens eerder hier voorbij gekomen, CMT heeft vrij uitgebreide informatie hierover op hun website staan.
edit: dit gaat natuurlijk alleen op bij beperkt verschil in diameters, zoals zaagbladen binnen een productgroep, bijv. zaagbladen voor handcirkelzagen, of zaagbladen voor afkortzagen, of zaagbladen voor tafelzagen.
Wanneer je het kleinste blad voor een handcirkelzaag gaat vergelijken met het grootste blad voor een tafelzaag bijvoorbeeld, dan gaat mijn opmerking uiteraard niet op.
edit edit: door henkie reeds terechtgewezen
[ Voor 21% gewijzigd door rbaidjoe op 18-11-2020 11:20 ]
Vooruitdenkend aan Black Friday (-prijzen, hopelijk
) al eens aan het kijken naar een bladblazer.
Heb momenteel reeds 2 batterijen van Makita, dus zou binnen hun gamma willen blijven, maar is de versie met 1 batterij (Makita DUB184Z) voldoende voor wat bladeren te kunnen wegblazen of toch best uitkijken voor de krachtigere versie (Makita DUB362Z)?
Het is niet mijn bedoeling om ermee sneeuw te ruimen, maar als dat toch moest lukken, altijd goed meegenomen uiteraard.
Of iemand een beter voorstel van Makita?
Heb momenteel reeds 2 batterijen van Makita, dus zou binnen hun gamma willen blijven, maar is de versie met 1 batterij (Makita DUB184Z) voldoende voor wat bladeren te kunnen wegblazen of toch best uitkijken voor de krachtigere versie (Makita DUB362Z)?
Het is niet mijn bedoeling om ermee sneeuw te ruimen, maar als dat toch moest lukken, altijd goed meegenomen uiteraard.
Voor de liefhebber van Parkside (ik klus hier wekelijks 3 dagen aan een stuk mee)
alles wat stuk gaat van mijn oude machines wordt vervangen door een 20v family machine waardoor de werkplaats behoorlijk groen gaat kleuren.
Vanaf maandag zijn er een aantal zeer scherpe online gereedschap aanbiedingen bij de lidl. zo ga ik mijn 15 jaar oude topkraft multitool vervangen voor een parkside accu machine voor 25,- maar ook de tafelcirkelzaag voor 99,-.
ervaring leert wel dat bij de apparaten die ik vaak gebruik de boortjes/bitje/zaagjes wel vervang voor merk spul.
alles wat stuk gaat van mijn oude machines wordt vervangen door een 20v family machine waardoor de werkplaats behoorlijk groen gaat kleuren.
Vanaf maandag zijn er een aantal zeer scherpe online gereedschap aanbiedingen bij de lidl. zo ga ik mijn 15 jaar oude topkraft multitool vervangen voor een parkside accu machine voor 25,- maar ook de tafelcirkelzaag voor 99,-.
ervaring leert wel dat bij de apparaten die ik vaak gebruik de boortjes/bitje/zaagjes wel vervang voor merk spul.
Ik noem het vooral omdat er een aantal tanden wordt genoemd als zijnde belangrijk. Maar die aantallen tanden (24T voor met de nerf mee, 60T voor loodrecht op de nerf, dat soort dingen) slaan vooral op het formaat blad dat je in een afkortzaag bv. tegenkomt (bv de 254mm). Voor de meeste invalzagen is de diameter echter over het algemeen 160mm, en dan schalen die getallen ook mee, zoals je één van die posts ook goed kon zien. Daar was een schulp blad 24T voor 254mm, maar 12T voor 160mm.rbaidjoe schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:29:
Volgens mij is grofweg de diameter van ondergeschikt belang, aangezien een kleinere diameter wordt gecompenseerd met een hoger toerental. Het gaat er om door hoeveel tanden per tijdseenheid het werkstuk wordt bewerkt, en met wat voor snelheid de tand zich door het werkstuk heen beweegt.
Alleen ervaring met de DUB362z hier. Die blaast behoorlijk hard, twee 5.0 Ah batterijen zijn in enkele minuten leeg. Is makkelijk het meeste batterij verslindende apparaat wat ik heb.ruudvx schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:42:
Vooruitdenkend aan Black Friday (-prijzen, hopelijk) al eens aan het kijken naar een bladblazer.
Ik gebruik die ook om bladeren van het grasveld te blazen en daarvoor zou ik geen lichter apparaat willen. Zeker als het een beetje nat wordt blijven de bladeren makkelijk plakken aan het gras.
Voor tussen hegjes, op terras e.d. zou een lichter apparaat misschien ook voldoen.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
https://www.makita.nl/artikel/dub362z.htmldecipherer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:33:
[...]
Alleen ervaring met de DUB362z hier. Die blaast behoorlijk hard, twee 5.0 Ah batterijen zijn in enkele minuten leeg. Is makkelijk het meeste batterij verslindende apparaat wat ik heb.
Ik gebruik die ook om bladeren van het grasveld te blazen en daarvoor zou ik geen lichter apparaat willen. Zeker als het een beetje nat wordt blijven de bladeren makkelijk plakken aan het gras.
Voor tussen hegjes, op terras e.d. zou een lichter apparaat misschien ook voldoen.
De site geeft het ook al aan ja.
Werktijd hoog: 11 minuten of 9 minuten.
Daar kun je toch niets mee? Ik ben hier met mijn snoerbladblazer met gemak een half uur bezig.
Snap nu wel waarom al die hoveniers met 4-takt bladblazers rond lopen. Die moeten anders een aanhanger vol accu's meenemen.
Daar kun ik juist perfect mee uit de voeten. Gebruik zelden de hoogste stand. Een stand lager en hij gaat aanzienlijk langer mee, lang genoeg voor een middelgrote tuin. Als het je werk is ga je daar natuurlijk niet mee rondlopen.Impry schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:11:
[...]
https://www.makita.nl/artikel/dub362z.html
![]()
Daar kun je toch niets mee? Ik ben hier met mijn snoerbladblazer met gemak een half uur bezig.
Snap nu wel waarom al die hoveniers met 4-takt bladblazers rond lopen. Die moeten anders een aanhanger vol accu's meenemen.
254 is ook gewoon in de US verkrijgbaar. Enige irritante is de arbor, de as diameter, die nogal eens verschillend is. Diablo heeft daar gelukkig een punch out voor.Zinloos1 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:11:
[...]
254mm blad, blijkbaar is het US/UK based apparaat. Dus wel handig om een blad van 80 of 96 te hebben voor de echt nette sneden. Er zit een significant verschil tussen de netheid van 48 tov 80/96?
K to the KillaZ
Doe je buurt een plezier en koop een harkruudvx schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:42:
Vooruitdenkend aan Black Friday (-prijzen, hopelijk) al eens aan het kijken naar een bladblazer.
@ruudvx Ik weetnatuurlijk niet hoeveel blad je moet blazen. In mijn geval is dat best veel en daarom heb ik een benzinebladblazer. Tot nog toe zijn dat de krachtigste apparaten. Nadeel kan zijn dat benzine blazers doorgaans niet kunnen zuigen.
Ik heb een Makita EB5300TH en dat is een puik apparaat. Probleemloos en erg krachtig.
Makita zelf is niet bijzonder ervaren of goed met machines op benzine. Maar een aantal jaren geleden hebben ze Dolmar overgenomen. En dat is een topper op het gebied van benzine-apparatuur. Kan zich makkelijk meten met Stihl en Husqvarna.
Makita benzineblazer (en kettingzagen) zijn rebranded Dolmar's (en dan in Makita-blauw). En als ik het goed heb voordeliger dan Dolmar.
Ik heb een Makita EB5300TH en dat is een puik apparaat. Probleemloos en erg krachtig.
Makita zelf is niet bijzonder ervaren of goed met machines op benzine. Maar een aantal jaren geleden hebben ze Dolmar overgenomen. En dat is een topper op het gebied van benzine-apparatuur. Kan zich makkelijk meten met Stihl en Husqvarna.
Makita benzineblazer (en kettingzagen) zijn rebranded Dolmar's (en dan in Makita-blauw). En als ik het goed heb voordeliger dan Dolmar.
...
Crosspost uit Klustopic, maar ik denk eerlijk gezegd dat kans van slagen hier groter is 
Ik heb een zaagtafel, echter zonder extra zijtafels of iets dergelijks.
Als ik nu een grote plaat wil zagen, mis ik steun (mis blad in de breedte). Kan ik een soort rails of iets dergelijks in deze gleuven steken zodat ik extra draagvlak heb? Wat voor rails zou dat zijn?
Ik heb een zaagtafel, echter zonder extra zijtafels of iets dergelijks.
Als ik nu een grote plaat wil zagen, mis ik steun (mis blad in de breedte). Kan ik een soort rails of iets dergelijks in deze gleuven steken zodat ik extra draagvlak heb? Wat voor rails zou dat zijn?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Wat bedoel je hiermee? Elke afkortzaag maakt toch een opgaande beweging ? Naar beneden als je start en omhoog als je klaar bent?Fraggert schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:39:
De DeWalts in deze prijscategorie vallen af omdat die door hun ontwerp (schijnbaar!) niet handig werken met de dieptestop, het zaagblad maakt een opgaande beweging waardoor deze niet vlak zaagt op één ingestelde diepte. Dat vind ik net zo'n faal-actie als een max zaagbereik van 50mm
Ecodan warmtepomp
Nee, naast de diepte hebben ze soms/vaak ook een telescoop-arm om een grotere afstand te overbruggen. Je kunt dus op en neer, en naar voor en achter.JT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:20:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Elke afkortzaag maakt toch een opgaande beweging ? Naar beneden als je start en omhoog als je klaar bent?
Bij normale afkortzagen gaat de telescoop horizontaal van voor naar achter, nadeel is dat vak deze aan de achterkant eruit steekt, voordeel is dat deze een perfect horizontale beweging maakt bij een langere zaagsnede.
DeWalt heeft een iets andere telescoop die niet achter uitsteekt. Voordeel: lekker compact, nadeel: het kantelpunt van de zaag zit aan het eind van de telescoop ipv in de buurt van de zaag. Een langere zaagsnede die gebruik maakt van de telescoop gaat dus niet horizontaal (tenzij je de volledige diepte van de zaag gebruikt, maar niet bij een andere zaagdiepte).
TopuitlegphYzar schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:36:
[...]
Nee, naast de diepte hebben ze soms/vaak ook een telescoop-arm om een grotere afstand te overbruggen. Je kunt dus op en neer, en naar voor en achter.
Bij normale afkortzagen gaat de telescoop horizontaal van voor naar achter, nadeel is dat vak deze aan de achterkant eruit steekt, voordeel is dat deze een perfect horizontale beweging maakt bij een langere zaagsnede.
DeWalt heeft een iets andere telescoop die niet achter uitsteekt. Voordeel: lekker compact, nadeel: het kantelpunt van de zaag zit aan het eind van de telescoop ipv in de buurt van de zaag. Een langere zaagsnede die gebruik maakt van de telescoop gaat dus niet horizontaal (tenzij je de volledige diepte van de zaag gebruikt, maar niet bij een andere zaagdiepte).
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Dat hoe verder je gaat op de telescoop naar achter toe, hoe dieper je zaag gaat. Als je iets volledig wil doorzagen is dat geen probleem, maar als je maar een x cm diep wil gaan, gaat dat met een dergelijk systeem niet.JT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:07:
[...]
Topuitleg d:)d Ik probeer mij te bedenken welk nadeel dit heeft maar met mijn oneindige ervaring met afkortzagenkan ik me niet bedenken wat de nadelige gevolgen in de praktijk zijn?
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ah duidelijkArator schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:28:
[...]
Dat hoe verder je gaat op de telescoop naar achter toe, hoe dieper je zaag gaat. Als je iets volledig wil doorzagen is dat geen probleem, maar als je maar een x cm diep wil gaan, gaat dat met een dergelijk systeem niet.
Ecodan warmtepomp
@phYzar legt het al top uitJT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:20:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Elke afkortzaag maakt toch een opgaande beweging ? Naar beneden als je start en omhoog als je klaar bent?
Het ging niet zozeer om het al dan niet maken van de beweging, het ging om het feit dat de dewalts door hun ontwerp niet op 1 constante diepte kunnen blijven zoals je normaal gesproken doet met een dieptestop.
Een simpele halfhouts verbinding kun je dus niet maken met deze zaag.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik gebruik het voornamelijk om blad van het grasveld te blazen en heb daar voldoende batterijen voor. Dat red ik ook altijd wel met 4 batterijen eigenlijk.Impry schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:11:
[...]
![]()
Daarnaast heb ik echt een gruwelijke hekel aan het geluid van zo’n benzine bladblazer en wil ik dat mijn buren ook niet aan doen. Wat dan ook de reden is dat de grasmaaier en heggenschaar ook op accu zijn
Voor hoveniers zijn er trouwens ook hele mooie accu backpacks met meer capaciteit.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
decipherer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:33:
[...]
Alleen ervaring met de DUB362z hier. Die blaast behoorlijk hard, twee 5.0 Ah batterijen zijn in enkele minuten leeg. Is makkelijk het meeste batterij verslindende apparaat wat ik heb.
Thanks voor de info. Had dat op de Belgische site van Makita niet direct teruggevonden.Impry schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:11:
[...]
![]()
Wist niet dat de batterijen zo snel leeg zijn, 9 min is is nu inderdaad wel bitter weinig
Goed om te weten. Enige inschatting hoe lang je er dan mee kan werken en je niet te veel kracht verliest?checkdiz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:56:
[...]
Daar kun ik juist perfect mee uit de voeten. Gebruik zelden de hoogste stand. Een stand lager en hij gaat aanzienlijk langer mee, lang genoeg voor een middelgrote tuin. Als het je werk is ga je daar natuurlijk niet mee rondlopen.
Aangezien het deels ook is om een (betonnen) regengoot bladvrij (door de haag van de buurman) te houden, is een hark niet echt een optie (mede ook doordat ik ermee het afgereden gras van mijn terras wil blazen na het afrijden).Matthis schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:30:
[...]
Doe je buurt een plezier en koop een hark
Benzine heb ik liever niet. Altijd begrepen dat je dan met meer onderhoud zit en uiteraard ook het geluid, niet enkel naar mij toe, maar ook naar de buren toe. En zo veel gras/blad is het niet.inhico schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:33:
@ruudvx Ik weetnatuurlijk niet hoeveel blad je moet blazen. In mijn geval is dat best veel en daarom heb ik een benzinebladblazer. Tot nog toe zijn dat de krachtigste apparaten. Nadeel kan zijn dat benzine blazers doorgaans niet kunnen zuigen.
Precies de meeste dan ervaring met de 362z ipv de 184z. Iemand anders hier wel ervaring mee of kan vergelijken?
Het klopt inderdaad dat je met die constructie niet gedefinieerd x mm van je werkstuk kunt halen.Arator schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:28:
[...]
Dat hoe verder je gaat op de telescoop naar achter toe, hoe dieper je zaag gaat. Als je iets volledig wil doorzagen is dat geen probleem, maar als je maar een x cm diep wil gaan, gaat dat met een dergelijk systeem niet.
Dat was ook mijn angst toen ik de keuze Bosch/Makita/Dewalt 774 had.
Maar uiteindelijk toch voor de mooi compacte Dewalt gegaan en het nooit nodig gehad, tot pas geleden.
Toen heb ik aardig wat Zweeds rabatdelen gezaagd. Tegen overmatige splintervorming (zwart gedompelde planken) heb ik ze steeds even een paar mm diep 'voorgeritst' op de schuine zichtzijde en dat ging prima (24t blad)
(Onderdelen/accesoires bestellen bij Dewalt is geen pretje dus verder niks van hun als het niet hoeft)
[ Voor 9% gewijzigd door Rob Z op 18-11-2020 20:00 ]
Halfhoutverbindingen zaag ik met een Festo invalzaag met een korte geleider, voordeel is dat je het materiaal niet hoeft te verplaatsen om de de cm een zaagsnede en je slaat met de hamer 95 procent van het hout weg. Laatste beetje met een bandschuurmachine met korrel 40 en je bent spekkoper.Fraggert schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:48:
[...]
@phYzar legt het al top uitjij ook bedankt @Arator
![]()
Het ging niet zozeer om het al dan niet maken van de beweging, het ging om het feit dat de dewalts door hun ontwerp niet op 1 constante diepte kunnen blijven zoals je normaal gesproken doet met een dieptestop.
Een simpele halfhouts verbinding kun je dus niet maken met deze zaag.
Zeker als je balken van lange en zware afmetingen gaat halfhouten is dit een uitkomst.
Koop dan een hark en een borstel voor dat laatsteruudvx schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:30:
[...]
Aangezien het deels ook is om een (betonnen) regengoot bladvrij (door de haag van de buurman) te houden, is een hark niet echt een optie (mede ook doordat ik ermee het afgereden gras van mijn terras wil blazen na het afrijden).
[...]
Ik zit te overwegen om volgend jaar ons bedrijfje uit te breiden van 3D printing naar ook CNC en meer, alleen heb ik maar bar weinig goede tools om met hout te werken. Een weekje voor black friday leek me een goed moment om maar vast eens een lijstje te gaan maken. Uiteindelijk wil ik denk ik een Ooznest Workbee van 1,5 x 1,5m in onze garage zetten, maar ja, dan wil je er wel een beetje een stevige tafel voor hebben en als je dan toch bezig bent eigenlijk ook wel een fijne werkbank en we zijn net verhuisd dus af en toe een tool gebruiken voor een klusje thuis is ook wel handig. Het doel is om uiteindelijk naast alle genoemde dingen ook tegen meubels aan te schurken (denk voorlopig aan relatief eenvoudige en kleine objecten zoals kastjes). Het hoeven dus geen naadloze designermeubels te worden, maar het worden ook geen steigerhouten affaires.
Op de een of andere manier spreken de tools van Makita mij erg aan (heb een oude DeWalt accutol, maar die vind ik eigenlijk helemaal niet fijn), dus ik probeer zoveel mogelijk in de LXT 18V lijn te blijven en zoveel mogelijk MBox versies zodat ik alles makkelijk kan opbergen en meenemen mocht dat nodig zijn.
Als complete beginner twijfel ik soms of ik nou gelijk de sprong in het diepe moet doen en gewoon meteen goed spul moet kopen, of dat ik voor sommige dingen beter een instapmodelletje kan halen om het eerst een beetje te leren. Aan de andere kant is er niets wat mij zo frustreert als slecht gereedschap en geld is opzich ook niet zo'n groot issue, dus gaat de voorkeur denk ik uit naar gewoon goede spullen.
Afijn, ik heb tot dusverre de volgende zaken op de radar staan:
Makita LS1019L afkortzaag, ik zou ook voor de veelgenoemde Metabo KGS 216M kunnen gaan, maar die is toch wat beperkter (maar ook behoorlijk goedkoper), nog niet helemaal over uit
Makita VC2512L stofzuiger
Makita DJV182ZJ decoupeerzaag, een zaagtafel is op dit punt misschien een beetje overdreven, mocht ik iets over de lengte willen zagen maak ik wel een lineaal van een balk en een paar lijmklemmen en ga ik daar met de decoupeerzaag langs
Makita DHP481ZJ klopboor
Makita DTD154ZJ slagschroevendraaier
Ik denk dat ik voor de klopboor en de slagschroevendraaier voor een combidoos ga: DLX2176TJ
Makita BO5041J excenter schuurmachine
Ik twijfelde eerst nog over een kolomboor of iets dergelijks, maar als het niet te dikke dingen zijn kan ik dat met de CNC natuurlijk ook doen.
En verder nog wat random spul waarnaar ik wel eens misgrijp:
Mooie winkelhaak: https://www.toolstation.n...versele-winkelhaak/p75468
Meetklok: https://www.toolstation.nl/meetklok/p29213
Fijne waterpas: https://www.toolstation.nl/stabila-70-waterpas/p64125
Hoekklem: https://www.hornbach.nl/s...5-mm/6402229/artikel.html
Kunststof hamer: https://www.hornbach.nl/s...60-g/3820909/artikel.html
Grove zijkniptang: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6341240/artikel.html
Fijne zijkniptang: https://www.hornbach.nl/s...ing/10226479/artikel.html
Kan ik hopelijk weer een tijdje vooruit
Wat ik me nog afvroeg; klopt het dat er momenteel alleen een actie voor accu's is voor tuingereedschap? Ik twijfel over hoeveel accu's ik moet hebben. Je wilt kunnen wisselen als er een leeg is, maar om nu voor elke apparaat een accu te kopen hoeft misschien ook niet per se.
Denk dat ik me aan de meeste dingen op dit lijstje niet een buil zal vallen, maar natuurlijk altijd nieuwsgierig of anderen zien dat ik iets over het hoofd heb gezien of een gekke keuze heb gemaakt.
Op de een of andere manier spreken de tools van Makita mij erg aan (heb een oude DeWalt accutol, maar die vind ik eigenlijk helemaal niet fijn), dus ik probeer zoveel mogelijk in de LXT 18V lijn te blijven en zoveel mogelijk MBox versies zodat ik alles makkelijk kan opbergen en meenemen mocht dat nodig zijn.
Als complete beginner twijfel ik soms of ik nou gelijk de sprong in het diepe moet doen en gewoon meteen goed spul moet kopen, of dat ik voor sommige dingen beter een instapmodelletje kan halen om het eerst een beetje te leren. Aan de andere kant is er niets wat mij zo frustreert als slecht gereedschap en geld is opzich ook niet zo'n groot issue, dus gaat de voorkeur denk ik uit naar gewoon goede spullen.
Afijn, ik heb tot dusverre de volgende zaken op de radar staan:
Makita LS1019L afkortzaag, ik zou ook voor de veelgenoemde Metabo KGS 216M kunnen gaan, maar die is toch wat beperkter (maar ook behoorlijk goedkoper), nog niet helemaal over uit
Makita VC2512L stofzuiger
Makita DJV182ZJ decoupeerzaag, een zaagtafel is op dit punt misschien een beetje overdreven, mocht ik iets over de lengte willen zagen maak ik wel een lineaal van een balk en een paar lijmklemmen en ga ik daar met de decoupeerzaag langs
Makita DHP481ZJ klopboor
Makita DTD154ZJ slagschroevendraaier
Ik denk dat ik voor de klopboor en de slagschroevendraaier voor een combidoos ga: DLX2176TJ
Makita BO5041J excenter schuurmachine
Ik twijfelde eerst nog over een kolomboor of iets dergelijks, maar als het niet te dikke dingen zijn kan ik dat met de CNC natuurlijk ook doen.
En verder nog wat random spul waarnaar ik wel eens misgrijp:
Mooie winkelhaak: https://www.toolstation.n...versele-winkelhaak/p75468
Meetklok: https://www.toolstation.nl/meetklok/p29213
Fijne waterpas: https://www.toolstation.nl/stabila-70-waterpas/p64125
Hoekklem: https://www.hornbach.nl/s...5-mm/6402229/artikel.html
Kunststof hamer: https://www.hornbach.nl/s...60-g/3820909/artikel.html
Grove zijkniptang: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6341240/artikel.html
Fijne zijkniptang: https://www.hornbach.nl/s...ing/10226479/artikel.html
Kan ik hopelijk weer een tijdje vooruit
Denk dat ik me aan de meeste dingen op dit lijstje niet een buil zal vallen, maar natuurlijk altijd nieuwsgierig of anderen zien dat ik iets over het hoofd heb gezien of een gekke keuze heb gemaakt.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Shapeshifer,
Je zou nog naar een 18V cirkelzaag of (bedrade?)invalzaag kunnen kijken, dat lijkt me nog een nuttige toevoeging.
Je zou een RT0700 kunnen toevoegen voor je freesmachine? Of wordt dat ding geleverd met frees? Ik heb de makita hier op een 'MPCNC' staan, en dat werkt prima. Er zit een draaiknop op voor het toerental plus elektronische regeling, dus bij zware belasting probeert hij het toerental constant te houden.
Met een viertal accu's kom je wel toe gok ik. Een dubbele oplader is dan handig. Je zou misschien een of twee kleinere accus kunnen nemen, die zijn wat lichter en dat werkt misschien fijner. Dat weet ik zelf niet, hier liggen alleen van die 5AH bakstenen.
De accu actie in België is anders dan in Nederland, misschien kan je daar wat mee.
Bij een meetklok hoort meestal ook een magneetstatief.
Verder wel een mooie lijst! Sinterklaas gaat het nog zwaar krijgen.
Oh en nog een toevoeging: Als je dat allemaal tesamen gaat aankopen kan je wel wat offertes vragen op verschillende plaatsen, je zal heel zeker korting kunnen bespreken.
Je zou nog naar een 18V cirkelzaag of (bedrade?)invalzaag kunnen kijken, dat lijkt me nog een nuttige toevoeging.
Je zou een RT0700 kunnen toevoegen voor je freesmachine? Of wordt dat ding geleverd met frees? Ik heb de makita hier op een 'MPCNC' staan, en dat werkt prima. Er zit een draaiknop op voor het toerental plus elektronische regeling, dus bij zware belasting probeert hij het toerental constant te houden.
Met een viertal accu's kom je wel toe gok ik. Een dubbele oplader is dan handig. Je zou misschien een of twee kleinere accus kunnen nemen, die zijn wat lichter en dat werkt misschien fijner. Dat weet ik zelf niet, hier liggen alleen van die 5AH bakstenen.
De accu actie in België is anders dan in Nederland, misschien kan je daar wat mee.
Bij een meetklok hoort meestal ook een magneetstatief.
Verder wel een mooie lijst! Sinterklaas gaat het nog zwaar krijgen.
Oh en nog een toevoeging: Als je dat allemaal tesamen gaat aankopen kan je wel wat offertes vragen op verschillende plaatsen, je zal heel zeker korting kunnen bespreken.
[ Voor 8% gewijzigd door Aandekant op 18-11-2020 21:56 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic