die stond er al tussen: samen met de stahlwille zou ik die 2 als interessantste benoemen, maar of ze hun geld waard zijn...
De Wera's zijn twee verschillende sets hoor, maar er zit wel een beetje overlap tussen.manzonderdas schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:56:
die stond er al tussen
Zijn inderdaad verschillende sets, en op zich wel interessant. De losse ratel kost 32.50 bij de allergoedkoopste aanbieder, dan is 52.50 voor die complete set niet gek.
Stubby is wel een vrij specifiek toepassingsgebied, maar handig om te hebben!
* Asteroid9 probeert zijn koopimpuls te bedwingen....
Stubby is wel een vrij specifiek toepassingsgebied, maar handig om te hebben!
* Asteroid9 probeert zijn koopimpuls te bedwingen....
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Die van Wera van €52,50 lijkt me inderdaad een uitstekende set voor deze prijs, maar vraag me af wie zoiets echt nodig heeft? Als complete set missen er teveel items, en de fanatieke sleutelaars zullen meeste al wel in hun gereedschapskit hebben.
Op zich zitten de meest gebruikte artikelen er wel gewoon in (voor mij een 4 en 5mm hex, T25 en PZ/PH). Als cadeautje is het wel leuk in ieder geval.
Op zich zitten de meest gebruikte artikelen er wel gewoon in (voor mij een 4 en 5mm hex, T25 en PZ/PH). Als cadeautje is het wel leuk in ieder geval.
Kijk even hoeveel lucht je slagmoersleutel vraagt. Daar zit ook veel verschil in, helaas hebben de goedkopere model vaak veel lucht nodig voor een beetje slagkracht. Als je dan nog eens een lullig krulslangetje gebruikt ben je helemaal in de aap gelogeerd. Als je te weinig capaciteit en een klein vat zal je merken dat je tussendoor moet wachten telkens. Dat werkt niet fijn. Kijk dus eerst even naar je verbruik van de slagmoersleutel.Mee_ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:06:
[...]
Interessant! Ik was ook aan het rondkijken naar een compacte compressor om in het tuinhuis te zetten, en was aan het kijken naar dit model. Een compressor zoals de HBM die minder lawaai maakt zou veel leuker zijn natuurlijk, maar de netto luchtopbrengst is wel een stuk minder (85 vs 220 l/min).
Ik ga hem vooral gebruiken om dingen af te spuiten, op te blazen (banden en plastieken speelgoed), om met een pneumatische slagmoersleutel mijn banden te wisselen en dat is het voorlopig. Zou die 85 l/min daarvoor volstaan of toch ineens voor de 220 gaan?
Ach geen een goedkope/kleine compressor gaat een slagmoersleutel bij kunnen benen. Belangrijke is dat je een beetje buffer hebt, 25L tank minimaal. Druk nog iets omhoog schroeven naar 9 of 10 bar en i.c.m. een goede slang krijg je dan het meeste wel los.
Maar een compressor kopen om de bouten van de autowielen los te krijgen is een beetje kansloos. In de tijd dat jij je compressor hebt opgestart en de spullen bij elkaar heb gezocht, heb je de bouten met de hand al lang los en eruit.
Maar een compressor kopen om de bouten van de autowielen los te krijgen is een beetje kansloos. In de tijd dat jij je compressor hebt opgestart en de spullen bij elkaar heb gezocht, heb je de bouten met de hand al lang los en eruit.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
@Zinloos1 Vorige week stond de invalzaag zelfs helemaal niet op de Lidl webshop, ik ben daarom 'noodgedwongen' uitgeweken naar de versie die HBM verkoopt. Ondanks dat onder catagorie Scheppach staat is die toch echt anders (zoek maar wat video's op YT op, zo past Scheppach bv niet op de FS rail en is formfactor echt anders).Johnny schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:15:
[...]
Die Parkside invalzaag is regelmatig voor 69 euro te koop. Ik heb hem ook voor die prijs gekocht. Hij is wel OK maar het is wel een groot en lomp ding (net zoals andere invalzagen). Als je er goed mee wil werken heb je ook ruimte nodig om alles goed neer te leggen. Want je zit ook met de liniaal wat ook een groot ding is. De lineaal verschuift ook makkelijk dus eigenlijk wil je hem vastklemmen maar dan moet je weer een grote tafel hebben om alles op te leggen en te klemmen. Achteraf had ik de klussen die ik tot nu toe gedaan heb misschien makkelijker kunnen doen met een handcirkelzaag zoals deze: https://www.toolstation.n...kit-handcirkelzaag/p11791
Lijkt exact op de Parkside, met verschil dat de snelheid instelbaar is en softstart heeft. Past prima op de Festool geleiderail. Eigen rails nog niet gebruikt, zitten wel 2 klemmen bij
[ Voor 5% gewijzigd door dimi_v op 05-11-2020 21:33 ]
@dimi_v, laatst mijn Parkside invalzaag met bijhorende rail uitgeleend. Zit er een flinke hap in de rail
Zo'n Festool rail is behoorlijk aan de prijs. Is dat de enige rail die past? Ik wil er iets vergelijkbaars voor terug.
Zo'n Festool rail is behoorlijk aan de prijs. Is dat de enige rail die past? Ik wil er iets vergelijkbaars voor terug.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd nee joh er zijn heel veel aftermarket geleiderails. Deze ligt hier omdat ik die kan lenen van en maat van me, net als de Festool TS55 maar ik heb op diverse filmpjes gezien dat er allerlei universele te koop zijn. Accessoires van Festool passen dan misschien niet, omdat er rails met openingen naar beneden op zitten, de FS rail aan beide kanten. Bij HBM hebben ze een 140 uit één geheel voor maar 3 tientjes.
@Zinloos1 zie net dat de invalzaag nu 99 euro is, vorige week 89 betaalt. Komen verzondkosten bij maar dat heeft Lidl shop ook.
Plaatje toegevoegd
@Zinloos1 zie net dat de invalzaag nu 99 euro is, vorige week 89 betaalt. Komen verzondkosten bij maar dat heeft Lidl shop ook.
Plaatje toegevoegd
[ Voor 23% gewijzigd door dimi_v op 05-11-2020 21:54 ]
Ik realiseer me dat ik niet de eerste ben die deze vraag stelt, maar wil toch graag even maatwerk advies
Ik woon in een recente woning waarvan alle binnenmuren rondom prefab uit de fabriek kwamen, de rest is opgetrokken uit gipsblokken. Die betonnen wanden zijn echt knoepertje hard.
Ik heb voor boorwerk een DHP484, maar die heeft echt wel serieus moeite met deze wandjes. Kan misschien nog aan de boortjes liggen maar ik heb inmiddels alles wat in de schappen van de bouwmarkten ligt wel gehad, draai alles bot.
Mijn vader heeft een (oude) Ferm boorhamer, SDS met snoer. Vind het heel bijzonder maar die machine lijkt echt nul moeite te hebben, ondanks dat het nou niet echt een geweldig apparaat is en de boortjes uit die koffer inmiddels al voor heel wat gaten zijn gebruikt. Maar zet die er tegen en flop, boortjes verdwijnen zo de muur in alsof het ook gips is.
Nou mooi zou je denken, gebruik die machine dan. Maar het irriteert me dus mateloos dat ik voor ieder stom klote gaatje dat ding moet gaan halen. Kortom: dat wil ik ook.
Ik heb verder alles van Makita dus dat was de logische eerste keuze om te gaan kijken. Ik zit niet vast aan 18V ondanks dat het grootste gedeelte van mijn gereedschap dat wel is. Voor sommige apparaten vind ik het wel prima om bedraad te nemen en dit valt wel in die categorie. Dan nog blijft er best veel keuze over en zou ik niet helemaal weten wat nu slim is. De stofafzuiging op sommige modellen lijkt me best praktisch omdat we nu altijd staan te klooien met een stofzuiger erbij.
Ik zit ook niet per se vast aan Makita. Dus een Ferm, Parkside of iets in die richting wil ik ook nog wel overwegen als dat prijs / kwaliteit technisch gezien echt een goede keuze is. De voorliefde gaat wel uit naar het azuur blauwe merk. Heb ook al eens op marktplaats rondgekeken, daar komen natuurlijk ook de oudere modellen voorbij dus dan weet ik helemaal niet meer wat wijsheid is. Vind 2e hands prima en lekker kosten efficient, maar moet wel een machine zijn die nog even mee gaat. Afijn, wie raad wat aan?
Ik heb voor boorwerk een DHP484, maar die heeft echt wel serieus moeite met deze wandjes. Kan misschien nog aan de boortjes liggen maar ik heb inmiddels alles wat in de schappen van de bouwmarkten ligt wel gehad, draai alles bot.
Mijn vader heeft een (oude) Ferm boorhamer, SDS met snoer. Vind het heel bijzonder maar die machine lijkt echt nul moeite te hebben, ondanks dat het nou niet echt een geweldig apparaat is en de boortjes uit die koffer inmiddels al voor heel wat gaten zijn gebruikt. Maar zet die er tegen en flop, boortjes verdwijnen zo de muur in alsof het ook gips is.
Nou mooi zou je denken, gebruik die machine dan. Maar het irriteert me dus mateloos dat ik voor ieder stom klote gaatje dat ding moet gaan halen. Kortom: dat wil ik ook.
Ik heb verder alles van Makita dus dat was de logische eerste keuze om te gaan kijken. Ik zit niet vast aan 18V ondanks dat het grootste gedeelte van mijn gereedschap dat wel is. Voor sommige apparaten vind ik het wel prima om bedraad te nemen en dit valt wel in die categorie. Dan nog blijft er best veel keuze over en zou ik niet helemaal weten wat nu slim is. De stofafzuiging op sommige modellen lijkt me best praktisch omdat we nu altijd staan te klooien met een stofzuiger erbij.
Ik zit ook niet per se vast aan Makita. Dus een Ferm, Parkside of iets in die richting wil ik ook nog wel overwegen als dat prijs / kwaliteit technisch gezien echt een goede keuze is. De voorliefde gaat wel uit naar het azuur blauwe merk. Heb ook al eens op marktplaats rondgekeken, daar komen natuurlijk ook de oudere modellen voorbij dus dan weet ik helemaal niet meer wat wijsheid is. Vind 2e hands prima en lekker kosten efficient, maar moet wel een machine zijn die nog even mee gaat. Afijn, wie raad wat aan?
De moeder der boorhamers: de Bosch GBH 2-28. Echt een krachtpatser. Op Black Friday is die op te halen voor rond de 150 euro schat ik zo.jsiegmund schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:05:
Ik realiseer me dat ik niet de eerste ben die deze vraag stelt, maar wil toch graag even maatwerk adviesIk woon in een recente woning waarvan alle binnenmuren rondom prefab uit de fabriek kwamen, de rest is opgetrokken uit gipsblokken. Die betonnen wanden zijn echt knoepertje hard.
Ik had, voor dat die gestolen werd, een Makita boorhamer met snoer. Deed perfect wat die moest doen. Ik heb die vervangen door een 2x18V accu versie, met verwisselbare boorkop (had de vorige niet). Waar ik vroeger 2 verlengkabels nodig had om achter in de tuin te werken, steek ik nu 2 accu's en gààn.jsiegmund schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:05:
IIk heb verder alles van Makita dus dat was de logische eerste keuze om te gaan kijken. Ik zit niet vast aan 18V ondanks dat het grootste gedeelte van mijn gereedschap dat wel is. Voor sommige apparaten vind ik het wel prima om bedraad te nemen en dit valt wel in die categorie. Dan nog blijft er best veel keuze over en zou ik niet helemaal weten wat nu slim is. De stofafzuiging op sommige modellen lijkt me best praktisch omdat we nu altijd staan te klooien met een stofzuiger erbij.
Ik heb nog een machine zonder stofafzuiging, aangezien ik toen nog geen stofzuiger had, die is er pas later bijgekomen met alle zaagmachines. Blijkt dat hout toch net iets meer troep geeft dan beton
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Verschilt per staat (en per stad) en als je uit een andere staat koopt ben je vaak zelf verplicht aangifte te doen... wat niemand dus doet. Met 10% heb je de hoogste wel gehad zo'n beetje. Ook staten met 0%.
Garantie ook vaak korter in de VS.
Voor relatief lichte werkzaamheden ben ik zóóó blij met mijn Parkside accu boorhamer. Ik boor 90% van de tijd 6mm gaatjes en gaat primajsiegmund schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:05:
Ik realiseer me dat ik niet de eerste ben die deze vraag stelt, maar wil toch graag even maatwerk adviesIk woon in een recente woning waarvan alle binnenmuren rondom prefab uit de fabriek kwamen, de rest is opgetrokken uit gipsblokken. Die betonnen wanden zijn echt knoepertje hard.
Zolang je gaat proberen met een klopboor in beton te boren maakt het niet uit welk merk je koopt. Geen verrassing dat het met een boorhamer wel lukt. Dat zijn twee verschillende zaken. Zonder budget is het lastig advies geven maar ik denk dat je met een 18V Makita sds boorhamer op accu wel blij zal zijn. Een body zonder accu is goedkoop op bijvoorbeeld Amazon te vinden als je al 18v lxt hebt (niet die bouwmarkt 18v zwart witte accu's). Bijvoorbeeld dhr171 of hr140. Goedkoop stofafzuiging kan met een Starmix Bohrfixx. Houd er rekening mee dat je consumenten stofzuiger dat niet leuk vindt en de meeste fijnstof weer vrolijk de lucht in blaast.jsiegmund schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:05:
Ik realiseer me dat ik niet de eerste ben die deze vraag stelt, maar wil toch graag even maatwerk advies... Die betonnen wanden zijn echt knoepertje hard.
Ik heb voor boorwerk een DHP484 ...
boorhamer, SDS met snoer. Vind het heel bijzonder maar die machine lijkt echt nul moeite te hebben, ... Kortom: dat wil ik ook.
...
Ik heb verder alles van Makita dus dat was de logische eerste keuze om te gaan kijken.
...
Als het nog goedkoper moet een parkside met draad boorhamer.
Ik heb de versie daarvoor in mijn bezit gehad... En die was naar mijn mening om te janken zo slecht. Als ik ooit weer balkjes moet zagen in de lengte zou ik wat fabriceren voor de invalzaag.Martinusz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:24:
[...]
Die handcirkelzaag hebben/hadden ze ook van parksideHeb hem zelf, op zich prima ding voor af en toe gebruik. Ik loop zelf altijd te kloten met hoe iets te geleiden, want de geleider die erbij zit is hooguit 30cm ofzo. Ook de zaagdiepte moet je op letten, als je iets te hard duwt, duw je hem dieper
Edit: ze hebben iets nieuwere versie zo te zien, wat groter/lomper ziet het eruit.
Ik was laatst aan het kijken naar de parkside zaagtafel, die was er altijd rond de 129,- soms zelfs net iets boven de 100,-. Maar hij was al een tijdje niet meer te vinden op de site, blijkbaar nu weer wel een nieuwe versie, maar ook gelijk stuk duurder (149,-).
Weet nog niet of ik dat wat vind, het is maar voor zo af en toe gebruik, er zijn ook andere goedkoper zaagtafels verkrijgbaar. (ja ik weet goedkoper is waarschijnlijk minder kwaliteit en goed opletten dat je recht zaagt)
@timovd even mezelf quoten:
Tjark schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:28:
[...]
Puch-Maxi bedankt voor de tip de HBM liniaal is inderdaad gelijk aan die voor de Lidl Parkside invalzaag https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm .
Voor 4 tientjes incl verzenden en extra koppelstuk nu een lange liniaal uit 1 stuk, altijd handig!
*insert signature here
Haha ja ik moet toegeven heb hem alleen gebruikt in gevallen waar iets 'grof' door midden moest en niet zo nauwkeurig hoefde te zijnjichem schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 05:42:
[...]
Ik heb de versie daarvoor in mijn bezit gehad... En die was naar mijn mening om te janken zo slecht. Als ik ooit weer balkjes moet zagen in de lengte zou ik wat fabriceren voor de invalzaag.
Daarom ook aan het kijken naar een zaagtafel, omdat ik nog wat klusjes heb die wel precies moeten zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 06-11-2020 08:35 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Hoi, had je de zoekfunctie al gebruikt?jsiegmund schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:05:
scroll even door deze zoekresultaten en je vind eigenlijk wel het antwoord op je vraag.
Het instapmerk van Makita, MAKTEC, heeft een mooie rode voor nog geen 100 euro
https://www.mtools.nl/makita-m8700-230-v-boorhamer
Voor de rest worden de goedkoopste makita's hier aanbevolen, bijvoorbeeld de HR2230, met de laagste prijsgarantie bij de Hornbach meen ik de meeste interessante.
124 bij HB
https://www.hornbach.nl/s...2230/7753725/artikel.html
119 online
https://www.toolsvoordeli...medium=surfaces&utm_term=
Dus je zou even moeten checken of je die 119 + 10% bij de laagste prijs garantie kunt claimen.
Dan is die HR2230 slechts 107 euro en wat centen.
De 2-28 die @Brutalsranan tipt is een hele fijne machine, die heb ik ook, is ook meteen een combihamer.
Dat is namelijk de tip die ik nog wil meegeven, een combihamer kan meer dan een boorhamer.
Een combihamer kan de beitelfunctie gebruiken zonder te draaien. Bij veel boorhamers kun slechts kiezen uit "boren" of "boren+hameren". Tegels van een wand afslopen wordt dan lastig
Let op dat zelfs bij sommige echt goedkope boorhamers (of oudere modellen mocht je 2dehands gaan) je soms zelfs niet eens de boorfunctie kunt kiezen, die hameren dus altijd, maar dat wordt steeds zeldzamer. Mijn schoonpa had zo'n oudere Metabo. Die kun je dus niet gebruiken als je een keer met een forse boor in hout wilt (speed of forstnerboor o.id.) en je hebt niet zoals jij een accuboor met voldoende vermogen.
succes met de keuze, laat nog even weten wat je uiteindelijk beslist hebt of als je nog twijfelt tussen enkele modellen/prijzen. Feedback is altijd handig voor de volgende "patient" hier
edit: owja stof.......ik boor meestal een klein gaatje voor en pak dan met 1 hand de stofzuiger en houd die eronder of ik regel even dat mijn vrouw naast me staat.
Met een normale Miele is dat gewoon helemaal stofvrij.
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 06-11-2020 09:58 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Beitelen met de 2 kg klasse boorhamers wil je alleen kortstondig doen omdat vibratie reductie zo'n beetje compleet ontbreekt. Hele dag beitelen met de GBH 5-40 DCE en je voelt niks. Van ontbijt tot koffiepauze met de 2-28 beitelen en je handen tintelen voor twee dagen.Fraggert schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:46:
[...]
Hoi, had je de zoekfunctie al gebruikt?
scroll even door deze zoekresultaten en je vind eigenlijk wel het antwoord op je vraag.
Voor de rest worden de goedkoopste makita's hier aanbevolen, bijvoorbeeld de HR2230, met de laagste prijsgarantie bij de Hornbach meen ik de meeste interessante.
De 2-28 die @Brutalsranan tipt is een hele fijne machine, die heb ik ook, is ook meteen een combihamer.
Dat is namelijk de tip die ik nog wil meegeven, een combihamer kan meer dan een boorhamer.
Een combihamer kan de beitelfunctie gebruiken zonder te draaien. Bij de meeste boorhamers kun slechts kiezen uit "boren" of "boren+hameren". Tegels van een wand afslopen wordt dan lastig![]()
Let op dat zelfs bij sommige echt goedkope boorhamers (of oudere modellen mocht je 2dehands gaan) je soms zelfs niet eens de boorfunctie kunt kiezen, die hameren dus altijd, maar dat wordt steeds zeldzamer. Mijn schoonpa had zo'n oudere Metabo. Die kun je dus niet gebruiken als je een keer met een forse boor in hout wilt (speed of forstnerboor o.id.) en je hebt niet zoals jij een accuboor met voldoende vermogen.
succes met de keuze, laat nog even weten wat je uiteindelijk beslist hebt of als je nog twijfelt tussen enkele modellen/prijzen. Feedback is altijd handig voor de volgende "patient" hier
edit: owja stof.......ik boor meestal een klein gaatje voor en pak dan met 1 hand de stofzuiger en houd die eronder of ik regel even dat mijn vrouw naast me staat.
Met een normale Miele is dat gewoon helemaal stofvrij.
De vraag is alleen of @jsiegmund een krappe 500 pegels heeft voor dat ding*.kabeltjekabel schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:01:
[...]
Beitelen met de 2 kg klasse boorhamers wil je alleen kortstondig doen omdat vibratie reductie zo'n beetje compleet ontbreekt. Hele dag beitelen met de GBH 5-40 DCE en je voelt niks. Van ontbijt tot koffiepauze met de 2-28 beitelen en je handen tintelen voor twee dagen.
De tegels in mijn plee lagen er met de 2-28 zo naast zonder dat ik me afvroeg wat ik in hemelsnaam aan het prutsen was.
Gezien de vraagstelling in zijn post betreft het hier de vraag naar een beetje een redelijke huistuinen-keukenmachine vandaar wel even mijn heads-up over het bestaan van de combihamer.
Ik kreeg niet de indruk dat er een enorm Frans chateau gestript moest gaan worden.
*Huren is een optie voor zwaar werk, maar dan nog is het handig als je weet dat er zoiets als een combihamer bestaat als je voor de aanschaf staat. Zoals gezegd, werkt dat prima voor licht sloopwerk in en om huis.
[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 06-11-2020 09:13 ]
Ik ook niet hoor, maar ik dacht; ik meld het even. Als ik dit geweten had, had ik de 5-40 DCE (of iets soortgelijks) eerder gekocht zeg maar. De bovenste 85% van de schoorsteen met de 5-40 was minder oncomfortabel dan de onderste 15% die met 2-kg exemplaar gedaan is.Fraggert schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:12:
[...]
De vraag is alleen of @jsiegmund een krappe 500 pegels heeft voor dat ding.
De tegels in mijn plee lagen er met de 2-28 zo naast zonder dat ik me afvroeg wat ik in hemelsnaam aan het prutsen was.
Gezien de vraagstelling in zijn post betreft het hier de vraag naar een beetje een redelijke huistuinen-keukenmachine vandaar wel even mijn heads-up over het bestaan van de combihamer.
Ik kreeg niet de indruk dat er een enorm Frans chateau gestript moest gaan worden.
(En ja; onderaan begonnen; de rest stond op stalen balk, dank u.)
Zijn er in de goedkopere klassen nog bepaalde merken die toch wel onder/boven de rest uitsteekt?
Die bijvoorbeeld minder plastic gebruikt voor het onderstel/tafel etc.
Ik wil een zaagtafel voor af en toe gebruik, paar kleine projecten, maar ik heb er simpelweg geen honderden euro's voor over
(tenzij buitenkansje op marktplaats, maar dat valt al tijdje tegen in mijn regio).
Ik heb het dan bijvoorbeeld over:
- HBM
- Scheppach
- Güde
- Parkside
- Einhell
- Mannesmann
- Atika
- Ferm
- Powerplus
Prijsrange: 0 - 200,-
Als ik somige lijstjes tegenkom, dan komt Einhell of Scheppach toch wel in de top 10 (wel alsnog de wat duurdere modellen daarvan).
Heb zelf een Einhell afkortzaag die prima zijn werk doet, Scheppach ken ik alleen van naam. Van Parkside wat ander gereedschap met wisselend succes.
Ik wil een zaagtafel voor af en toe gebruik, paar kleine projecten, maar ik heb er simpelweg geen honderden euro's voor over
- HBM
- Scheppach
- Güde
- Parkside
- Einhell
- Mannesmann
- Atika
- Ferm
- Powerplus
Als ik somige lijstjes tegenkom, dan komt Einhell of Scheppach toch wel in de top 10 (wel alsnog de wat duurdere modellen daarvan).
Heb zelf een Einhell afkortzaag die prima zijn werk doet, Scheppach ken ik alleen van naam. Van Parkside wat ander gereedschap met wisselend succes.
Ook helemaal niks mis met je toevoeging, waardevolle ervaring vanuit de praktijkkabeltjekabel schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:16:
[...]
Ik ook niet hoor, maar ik dacht; ik meld het even. Als ik dit geweten had, had ik de 5-40 DCE (of iets soortgelijks) eerder gekocht zeg maar. De bovenste 85% van de schoorsteen met de 5-40 was minder oncomfortabel dan de onderste 15% die met 2-kg exemplaar gedaan is.
Weten we ook meteen waar je een beetje de grens wilt hebben tussen een combihamer en een echt profi oplossing met een zwaarder vermogen, dus de echt zware jongens.
graag gedaankabeltjekabel schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:16:
Bij Amazon.nl is die zelfs nog goedkoperAsteroid9 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:50:
Deze is nog wel interessant toch?
https://www.weragereedsch...r-2019-4013288211866.html
https://www.amazon.nl/Wer...gid=pla-933756814956&th=1
Nou, precies is die van de lidl zeker niet. De geleiding is helemaal slecht.Martinusz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:34:
[...]
Haha ja ik moet toegeven heb hem alleen gebruikt in gevallen waar iets 'grof' door midden moest en niet zo nauwkeurig hoefde te zijn
Daarom ook aan het kijken naar een zaagtafel, omdat ik nog wat klusjes heb die wel precies moeten zijn.
Ik zou zelf met zoiets toch echt het budget oprekken of iets knutselen met een goede cirkel dan wel invalzaag.
Een goede cirkelzaag en een recht stuk hout of lange waterpas, werkt goed.jichem schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:32:
[...]
Nou, precies is die van de lidl zeker niet. De geleiding is helemaal slecht.
Ik zou zelf met zoiets toch echt het budget oprekken of iets knutselen met een goede cirkel dan wel invalzaag.
My middle finger salutes you.
Vaak zijn de merken in dit lijstje gewoon rebrands van Chinese oems, en vaak zijn het zelfs exact dezelfde. Maar dat wisselt per gereedschaps- en prijscategorie. En ook wat je ervan verwacht. Ik heb mijn meeste gereedschap van DeWalt, Makita en Bosch, maar soms ben ik minder eisend, en sommige dingen kocht ik op een lager budget. Zo heb ik een HBM bandschuurmachine (tafelmodel) die absoluut lage kwaliteit is, maar uiteindelijk is het puur een draaiende motor dus hij doet zijn ding probleemloos. Ik heb een Einhell kolomboor die onverwoestbaar is, maar wel weinig kracht heeft en wiebelt en bromt als een malle. Een Ferm muursleuvenfrees die ik heb gekocht omdat het goedkoper was dan huren, en elke keer extra gebruiken is bonus. Een Mannesmann doppenset die al 15 jaar wordt afgebeuld en zonder problemen blijft gaan. Een aantal Parkside accuboren voor de onderdelen (vechtrobot mee gebouwd) maar heb ze ook af en toe gebruikt en ze hebben me zeer positief verrast.Martinusz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:22:
Zijn er in de goedkopere klassen nog bepaalde merken die toch wel onder/boven de rest uitsteekt?
Ik wil een zaagtafel voor af en toe gebruik, paar kleine projecten, maar ik heb er simpelweg geen honderden euro's voor over(tenzij buitenkansje op marktplaats, maar dat valt al tijdje tegen in mijn regio).
- HBM
- Scheppach
- Güde
- Parkside
- Einhell
- Mannesmann
- Atika
- Ferm
- Powerplus
Dus het korte, niet zo nuttige antwoord, is: het hangt er maar net vanaf
Specifiek voor zaagtafels, een spelletje zoek de verschillen:

Ik heb toevallig de Scheppach IRL gezien bij iemand. Die 2 sleuven in het tafelblad kun je misschien gebruiken om zo'n soort slider te maken waar je je werkstuk in plaatst. Op YT veel filmpjes van met namen Amerikaanse gebruikers die dat vaak zo doen. Veilig en stabiel, wel alleen voor kleinere werkstukken
Toch is de vergelijking van de gts vs de 7485 een beetje appels met peren, als je naar de prijsstelling kijkt. De GTS zit op 60% van de prijs voor een 7485 en dat prijsverschil zit heus niet alleen in winstmarge.Fraggert schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:07:
[...]
Geen idee wat de Tax daar doet...maar hier net even over de 500 incl...515 zo'n beetje. Bij toolnation heb je nog eens 5 jaar garantie ook, dat is een welbesteed tientje want ik hem niet veel goedkoper dan 500 aangeboden worden.
op zich vind ik dat voor wat de 7485 je brengt, in verhouding met de concurentie, echt wel netjes.
Mijn vakantie volgende week gaat niet door (#2degolf) dus ik heb wat meer tijd voor wat klussen in huis waaronder de zaagslede voor de JET.
Nu heb ik die GTS dus ik wil hem niet 'goedpraten'. En jij wil die 7485 (koop dat ding nou gewoon
edit: Voor het leuke zou er een vergelijkings filmpje op YT moeten komen waarbij ze side by side getest worden
[ Voor 5% gewijzigd door checkdiz op 06-11-2020 12:07 ]
Ik spaar liever even door dan nu voor een budget tafelzaag te kiezen, is voor mij wel een rib uit mijn lijf, maar ik weet ook dat hij niet gaat irriteren, atijd op het randje gelopen, maar sinds dit voorjaar overgestapt naar het betere spul.
Stap nu fluitend de werkplek binnen zonder gemor. Dan liever sparen voor bv Dewalt 7485 oid. Blijf ik fluiten.
Stap nu fluitend de werkplek binnen zonder gemor. Dan liever sparen voor bv Dewalt 7485 oid. Blijf ik fluiten.
Dat is ook nog wel interessant. Wat zijn je eerste ervaringen met de invalzaag? Ik had hem inderdaad ook voorbij zien komen, Scheppach ook wel dingen over gelezen, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook niet precies weet waar nou op te letten bij deze tool.dimi_v schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:28:
[...]
@Zinloos1 Vorige week stond de invalzaag zelfs helemaal niet op de Lidl webshop, ik ben daarom 'noodgedwongen' uitgeweken naar de versie die HBM verkoopt. Ondanks dat onder catagorie Scheppach staat is die toch echt anders (zoek maar wat video's op YT op, zo past Scheppach bv niet op de FS rail en is formfactor echt anders).
Lijkt exact op de Parkside, met verschil dat de snelheid instelbaar is en softstart heeft. Past prima op de Festool geleiderail. Eigen rails nog niet gebruikt, zitten wel 2 klemmen bijZaagblad is met 24 tanden wat grof, voor meubelbouw moet je wel 48 pakken. Maar die kost je bij Ecotools ook de kop niet. Voelt allemaal wel wat lomper en minder stabiel/verfijnd dan een Festool TS55 maar daar is de prijs ook naar. Ik denk wel dat Parkside en HBM, maar bv ook Gude (bijna) dezelfde machines zijn, ik had geen keus anders was ik blind voor de Parkside gegaan. Helaas heeft HBM geen reviews van producten, maar kan me niet voorstellen dat er problemen mee zouden zijn.
Het nadeel volgens mij van de parkside is het zaagblad. Dat is een 165x20mm blad. Die lijken overal een stuk duurder in de aanschaf op 48T dan bijvoorbeeld 160x20mm 48T. Dan verdient dat zichzelf weer terug.
[ Voor 6% gewijzigd door Zinloos1 op 06-11-2020 14:33 ]
Ik heb persoonlijk ervaring met de DHR202 en de DHR241 (schoonbroer) beide technisch gezien hetzelfde apparaat en perfect voor klein betonwerk.jsiegmund schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:05:
Ik heb verder alles van Makita dus dat was de logische eerste keuze om te gaan kijken.
Ik heb in de afgelopen 5 jaar niets anders nodig gehad, ook niet in nieuwbouwhuizen.
Stadia was beter....
Hmm, het (achter) in de tuin kunnen werken argument is op zich wel een goeie ja.Arator schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:59:
[...]
Ik had, voor dat die gestolen werd, een Makita boorhamer met snoer. Deed perfect wat die moest doen. Ik heb die vervangen door een 2x18V accu versie, met verwisselbare boorkop (had de vorige niet). Waar ik vroeger 2 verlengkabels nodig had om achter in de tuin te werken, steek ik nu 2 accu's en gààn.Dus accu's hebben hun voordeel. Het nadeel is natuurlijk het gewicht en de grootte van het toestel, dus heb ik me nog een kleine klopboormachine (op accu) bijgekocht.
Ik heb nog een machine zonder stofafzuiging, aangezien ik toen nog geen stofzuiger had, die is er pas later bijgekomen met alle zaagmachines. Blijkt dat hout toch net iets meer troep geeft dan beton
Tja als je niets anders hebt is het makkelijk kiezen heSqnLdr schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:55:
[...]
Zolang je gaat proberen met een klopboor in beton te boren maakt het niet uit welk merk je koopt. Geen verrassing dat het met een boorhamer wel lukt. Dat zijn twee verschillende zaken. Zonder budget is het lastig advies geven maar ik denk dat je met een 18V Makita sds boorhamer op accu wel blij zal zijn. Een body zonder accu is goedkoop op bijvoorbeeld Amazon te vinden als je al 18v lxt hebt (niet die bouwmarkt 18v zwart witte accu's). Bijvoorbeeld dhr171 of hr140. Goedkoop stofafzuiging kan met een Starmix Bohrfixx. Houd er rekening mee dat je consumenten stofzuiger dat niet leuk vindt en de meeste fijnstof weer vrolijk de lucht in blaast.
Als het nog goedkoper moet een parkside met draad boorhamer.
Dank voor de tip, nuttig.Fraggert schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:46:
[...]
Een combihamer kan de beitelfunctie gebruiken zonder te draaien. Bij veel boorhamers kun slechts kiezen uit "boren" of "boren+hameren". Tegels van een wand afslopen wordt dan lastig![]()
Nee, heb ik niet. Dat is me te gortig voor een incidenteel gaatje. Zat budget technisch te denken aan een euro of 200 en zoals gezegd mag dat dan op zich ook een 2e hands machine zijn als ik dan meer machine heb voor 't zelfde geld.Fraggert schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:12:
De vraag is alleen of @jsiegmund een krappe 500 pegels heeft voor dat ding*.
En inderdaad, wanneer het echt zwaar werk wordt huur ik wel een machine die dat dan weer aan kan, voorlopig zeker niet nodig.
Dank. Beide machines even opgezocht maar daar lijkt inderdaad vrij weinig verschil in te zitten. Soms vraag ik me dan wel af wat nu het bestaansrecht is van twee vrijwel dezelfde machines?artificial_sun schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:35:
[...]
Ik heb persoonlijk ervaring met de DHR202 en de DHR241 (schoonbroer) beide technisch gezien hetzelfde apparaat en perfect voor klein betonwerk.
Ik heb in de afgelopen 5 jaar niets anders nodig gehad, ook niet in nieuwbouwhuizen.
[ Voor 7% gewijzigd door jsiegmund op 06-11-2020 15:28 ]
Is wat rumoeriger dan een Festool, misschien dat stofafzuiging ook wat minder goed is (tip die ik ergens zag en heb toegepast is stuk ductape over de opening waar je zaagblad kunt losdraaien).Zinloos1 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:24:
[...]
Dat is ook nog wel interessant. Wat zijn je eerste ervaringen met de invalzaag? Ik had hem inderdaad ook voorbij zien komen, Scheppach ook wel dingen over gelezen, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook niet precies weet waar nou op te letten bij deze tool.
Het nadeel volgens mij van de parkside is het zaagblad. Dat is een 165x20mm blad. Die lijken overal een stuk duurder in de aanschaf op 48T dan bijvoorbeeld 160x20mm 48T. Dan verdient dat zichzelf weer terug.
Zag later dat de HBM geen spouwmes heeft, zijn wel meer machines zonder (ook de 'duurdere') en daar zijn ook verschillende meningen en theorieën over. Parkside zit er wel 1 op zag ik op de foto. Zaagblad is met al deze klasse machines (HBM/Güde/Parkside/Einhell/Parkside etc.) 165 met gat 20, en vreemd genoeg doet Makita ook mee met 165
Die 241 is iets van 10cm langer, dat kan arbo-technisch beter zijn voor werkhouding of trillingen.jsiegmund schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:22:
Dank. Beide machines even opgezocht maar daar lijkt inderdaad vrij weinig verschil in te zitten. Soms vraag ik me dan wel af wat nu het bestaansrecht is van twee vrijwel dezelfde machines?
Op de 242/243 kun je een stofafzuiging aanbrengen, dat kan op de 202 niet. Maar ik heb hier de 202 en vind het een fijne machine. Niet te lomp (wel zo fijn als je aan het boren bent) maar ruim voldoende power voor echte harde plafonds bijv.jsiegmund schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:22:
Dank. Beide machines even opgezocht maar daar lijkt inderdaad vrij weinig verschil in te zitten. Soms vraag ik me dan wel af wat nu het bestaansrecht is van twee vrijwel dezelfde machines?
Ik heb de vraag nog even bij bosch nederland neergelegd, het antwoord is duidelijk. We gaan voor de Makita.kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:24:
[...]
Ja, dat kan er ook wel in, maar je hebt wel de veel grotere lengte. Apparaat wordt dan ook 'front heavy'. En je ziet de koker niet, dus als het ding begint te "lekken" omdat het apparaat te hard drukt zie je dat niet, met open kooi voor 310 mL wel. Als je die kooi hebt en dito kortere stang is het apparaat veel korter en ligt het zwaartepunt gunstiger.
Zie;
[Afbeelding]
https://www.bosch-profess...riationen/13350445-t#main
Om om te bouwen heb je voor de Bosch nodig;
1x 2F1204 M8 Lock Nut
1x 2M2069 Black Washer
1x 3P1006 40mm Tin Hat Plunger
1x 2XS022 Support Strap
1x 3F2439 Formed Washer
1x 3R8384 Rack (11.0 x 9.50)
1x 4BE1011 Frame Assembly
Of vergelijk;
[Afbeelding]
Met;
[Afbeelding]
Is exact hetzelfde apparaat, maar dan met de kooi voor 310 mL kokers ipv de tube voor 600 mL worsten en kortere stang.
In reactie op uw vraag over de BOSCH GCG 18V-600 of er een korte kit koker leverbaar is,
Ik heb gezocht in ons bestand maar hiervoor geen ombouw kit of kortere kit koker kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,
(naam verwijderd)
Customer Contact Center
Robert Bosch B.V. - Power Tools
Postbus 3267
4800 DG Breda
NEDERLAND
Ik heb ervaring met een goedkope Makita MLT100 en zou zeggen koop geen goedkope. Dan kan je beter kijken naar een goede tweedehands.Martinusz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:22:
Ik wil een zaagtafel voor af en toe gebruik, paar kleine projecten, maar ik heb er simpelweg geen honderden euro's voor over(tenzij buitenkansje op marktplaats, maar dat valt al tijdje tegen in mijn regio).
- HBM
- Scheppach
- Güde
- Parkside
- Einhell
- Mannesmann
- Atika
- Ferm
- Powerplus
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117
Die zijn 500 euro?Wooldoor schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:04:
[...]
Ik heb ervaring met een goedkope Makita MLT100 en zou zeggen koop geen goedkope. Dan kan je beter kijken naar een goede tweedehands.
Voor een tafelzaag is dat zeker wel goedkoop. De wat betere dewalt en bosch tafels zijn rond de 800-900. De echt goede van volledig metaal die loodzwaar zijn over de 1500,_Martinusz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:18:
[...]
Die zijn 500 euro?Noem ik niet goedkoop...
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117
Ja, door mij genoemde delen zijn dan ook niet van Bosch, maar van Cox. Die maken dat hele apparaat tenslotte. Dat Bosch zelf niks geregeld heeft voor 310 mL kokers is gewoon dom van ze. Maarja, ze zullen wel weer een of ander bureauonderzoek gedaan hebben waaruit blijkt dat er geen vraag naar is. Praktijk is natuurlijk dat nagenoeg iedereen die dat wil een Makita / Milwaukee / Metabo / ... exemplaar koopt. Grote bedrijven zijn soms een beetje dom.akatar schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:46:
[...]
Ik heb de vraag nog even bij bosch nederland neergelegd, het antwoord is duidelijk. We gaan voor de Makita.
In reactie op uw vraag over de BOSCH GCG 18V-600 of er een korte kit koker leverbaar is,
Ik heb gezocht in ons bestand maar hiervoor geen ombouw kit of kortere kit koker kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,
(naam verwijderd)
Customer Contact Center
Robert Bosch B.V. - Power Tools
Postbus 3267
4800 DG Breda
NEDERLAND
[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-11-2020 21:57 ]
Voor die prijs heb je een nieuwe DeWalt 7485. Ik heb de voorloper (745) en dat is echt een topding.Martinusz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:18:
[...]
Die zijn 500 euro?Noem ik niet goedkoop...
Of de Makita HR2470, is een combihamer met iets meer power voor 119 euro bij Amazon.Fraggert schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:46:
[...]
Hoi, had je de zoekfunctie al gebruikt?
124 bij HB
https://www.hornbach.nl/s...2230/7753725/artikel.html
119 online
https://www.toolsvoordeli...medium=surfaces&utm_term=
Dus je zou even moeten checken of je die 119 + 10% bij de laagste prijs garantie kunt claimen.
Dan is die HR2230 slechts 107 euro en wat centen.
Een combihamer kan de beitelfunctie gebruiken zonder te draaien. Bij veel boorhamers kun slechts kiezen uit "boren" of "boren+hameren". Tegels van een wand afslopen wordt dan lastig
https://www.amazon.nl/Mak...quoiseblauw/dp/B001349SOQ
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Of een accu slagmoersleutel. Sinds ik de Makita DTW 285 heb staat de compressor aardig werkeloos te zijn op dat gebied.FSSF schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:40:
Ach geen een goedkope/kleine compressor gaat een slagmoersleutel bij kunnen benen. Belangrijke is dat je een beetje buffer hebt, 25L tank minimaal. Druk nog iets omhoog schroeven naar 9 of 10 bar en i.c.m. een goede slang krijg je dan het meeste wel los.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik heb een Elu op marktplaats gehaald voor 250 euro. Onverwoestbaar en kaarsrecht. Ik had liever een hele goede oude dan een matige nieuwe.Framoes schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:42:
[...]
Voor die prijs heb je een nieuwe DeWalt 7485. Ik heb de voorloper (745) en dat is echt een topding.
Wat gebruiken jullie als ondergrond/tafel voor het zagen van (plaat)materiaal met een invalzaag met geleider? Ik wil platen zagen van 2.5 meter, maar ik weet even niet hoe ik dat vlak en veilig moet doen.
Ik gebruik een oude keukentafel. Is wel een stuk kleiner dan die 2,5 meter, maar eventueel zou ik er wel een andere plaat op kunnen monteren. Is ook een tafel waar de poten in het midden staan, en dus zo ook geen randje tussen de poten onder het tafelblad zit, dus ik perfect klemmen plaatsen.floriz87 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:14:
Wat gebruiken jullie als ondergrond/tafel voor het zagen van (plaat)materiaal met een invalzaag met geleider? Ik wil platen zagen van 2.5 meter, maar ik weet even niet hoe ik dat vlak en veilig moet doen.
Niet helemaal hetzelfde als deze tafel, maar ongeveer hetzelfde idee.
[ Voor 19% gewijzigd door Arator op 07-11-2020 10:28 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Wat ik wel eens op YouTube heb gezien was iemand die gewoon op de grond deed zagen, met een plaat piepschuim er onder.floriz87 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:14:
Gewoon op de grond met een paar latjes/tengels (dwars) er onder.floriz87 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:14:
Stof hou je, ook met een goede stofzuiger, en dan is houtstof makkelijker op te ruimen dan statisch piepschuim.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Johnny schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:12:
[...]
Of de Makita HR2470, is een combihamer met iets meer power voor 119 euro bij Amazon.
https://www.amazon.nl/Mak...quoiseblauw/dp/B001349SOQ
@jsiegmund hou ook even rekening met de aanschaf van SDS boren in je budget
[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 07-11-2020 11:49 ]
Dat.Teijgetje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:17:
[...]
Gewoon op de grond met een paar latjes/tengels (dwars) er onder.
Stof hou je, ook met een goede stofzuiger, en dan is houtstof makkelijker op te ruimen dan statisch piepschuim.
Ik heb voor kleine werkstukjes gewoon 2 schragen en een 12 (of 15... )mm spaanplaat van 1000x1800mm genomen.
Ik zaag sowieso paar mm dieper dan mijn object, zodat ik de spaanplaat ook meepak. Werkt prima.
Met veel meten en eromheen bewegen vind ik op de grond werken niet fijn. Voor heel grote objecten leg ik wel wat op de grond denk ik, maar dat nog niet tegengekomen. Wel jammer, heb ik dat liniaalkoppelstuk voor niks gekocht
Nu alleen nog goed nauwkeurig leren zagen
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 07-11-2020 12:08 ]
ik leg een paar XPS panelen van 4cm eronder, werkt perfect en kost geen drolRobertMe schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
[...]
Wat ik wel eens op YouTube heb gezien was iemand die gewoon op de grond deed zagen, met een plaat piepschuim er onder.
Schragen met een paar latten er op of op de grond op een paar latten.floriz87 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:14:
2 schragen waar ik 2 vuren balken(6*4 230cm lang) dwars overheen leg. Daarop ligt dan de plaat en zaag dan haaks op de balken. Je zaagt dus een paar mm door die balk heen. Maar beide platen vallen dus nooit op de grond. Je kan de schragen ook weglaten en de balken op de grond neerleggen.floriz87 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:14:
Voor spotjes moet ik 82mm gaten boren in gips. Ik zie veel setjes met allerhande maten, welke je eigenlijk nooit gaat gebruiken.
Wat is nou een beetje behoorlijke enkelvoudig boor (83mm mag ook)? Andere maten koop ik later indien nodig bij. Ik zie een s&r voor 29eur maar dat zou goedkoper moeten kunnen denk ik?
Wat is nou een beetje behoorlijke enkelvoudig boor (83mm mag ook)? Andere maten koop ik later indien nodig bij. Ik zie een s&r voor 29eur maar dat zou goedkoper moeten kunnen denk ik?
Neem er eentje waarbij je de centreerboor er in klikt in plaats van schroeft zoals die van ProFit. Anders moet je bij elk gat die boor uit elkaar schroeven om het rondje stukje gips er uit te ploppen.significant schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:13:
Voor spotjes moet ik 82mm gaten boren in gips. Ik zie veel setjes met allerhande maten, welke je eigenlijk nooit gaat gebruiken.
Heb je niet al een bepaald systeem?significant schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:13:
Bijvoorbeeld; ik heb Bosch Power Change Plus spullen voor gatzagen. Degene die ik mis koop ik met die aansluiting.
Deze bevalt mij goed: https://www.ecotools.nl/gatenzagen/bi-metaal-gatenzaag-83-mmsignificant schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:13:
Als je gaatjes in de wand boort kun je met schilderstape een koffiefilter onder het te boren gat plakken dan heb je 95% van het stof te pakkenjsiegmund schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:05:
De stofafzuiging op sommige modellen lijkt me best praktisch omdat we nu altijd staan te klooien met een stofzuiger erbij.
Werkt ook zeer goed bij porisostenen dat rode stof krijg je niet van je sauswerk af.
Piepschuim is echt verschrikkelijk. Heb dat gebruikt als ondergrond / steun toen ik twee gaten in de wastafel moest boren voor de kranen. Schiet de boor op het laatst er doorheen, in het piepschuim, stinkt de kamer voor de rest van de dag.RobertMe schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
Wat ik wel eens op YouTube heb gezien was iemand die gewoon op de grond deed zagen, met een plaat piepschuim er onder.
Zoals de anderen ook doen, ik heb zelf een spaanplaat op een paar schragen staan, en zet de invalzaag dan een paar mm dieper dan het werkstuk. Werkt prima, behoorljik stofvrij, goede ondersteuning van het werkstuk, en nette zaagsnede.
Met een nat schoonmaakdoekje krijg ik het meestal wel behoorlijk schoon.MLLL schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:41:
Als je gaatjes in de wand boort kun je met schilderstape een koffiefilter onder het te boren gat plakken dan heb je 95% van het stof te pakken
Werkt ook zeer goed bij porisostenen dat rode stof krijg je niet van je sauswerk af.
Heb zelf een Bohrfix adapter voor het boren van gaatjes. Werkt best goed, soms een beetje rood van de porotherm om het gat heen dat neerslaat op de muur. Maakt wel een takke herrie als al die lucht door zo'n relatief klein gat wordt gezogen. Past gewoon op de gewone stofzuigslang, maar past beter op zo'n Festool aansluiting.
Koffiefilter op de muur werkt alleen niet zo goed als je in het plafond moet boren
Ooit ergens gelezen dat dat frezen zijn... dit werkt erg fijn tevens https://www.ecotools.nl/tct-gatenzaag-76-mmSjoerd-b schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:06:
[...]
Deze bevalt mij goed: https://www.ecotools.nl/gatenzagen/bi-metaal-gatenzaag-83-mm
Er is al uitgebreid gesproken over de kwaliteit van de verschillende merken ratels en dopsleutels.
Maar wat zijn nou concreet sets van beiden die aan te raden zijn? Naast binnenhuis werk zal het daarnaast voor regelmatig gebruik op fietsen en sporadisch gebruik op m'n motor gebruikt worden. Hobby-niveau is dus voldoende voor mij. Hebben jullie toevallig mooie (metrische) sets die je kunt aanbevelen? Het budget is flexibel, maar ik wil gewoon niet te veel uitgeven voor hobbymatig gebruik..
De sleutels hoeven overigens niet persé compleet te zijn (voor zelden gebruikte maten) , aangezien ik al een compleet El cheapo setje heb.
Ringratelmoeren zouden leuk zijn maar geen vereiste..
Ik kwam deze set al tegen, wel echt bovenkant budget, maar misschien ook overcompleet?
https://www.amazon.nl/dp/...5TY5?_encoding=UTF8&psc=1
Maar wat zijn nou concreet sets van beiden die aan te raden zijn? Naast binnenhuis werk zal het daarnaast voor regelmatig gebruik op fietsen en sporadisch gebruik op m'n motor gebruikt worden. Hobby-niveau is dus voldoende voor mij. Hebben jullie toevallig mooie (metrische) sets die je kunt aanbevelen? Het budget is flexibel, maar ik wil gewoon niet te veel uitgeven voor hobbymatig gebruik..
De sleutels hoeven overigens niet persé compleet te zijn (voor zelden gebruikte maten) , aangezien ik al een compleet El cheapo setje heb.
Ik kwam deze set al tegen, wel echt bovenkant budget, maar misschien ook overcompleet?
[ Voor 28% gewijzigd door Solomon op 07-11-2020 23:24 ]
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Ben op zoek naar een multitool om een stukje bestaande plint van een muur af te halen. Aangezien ik hem eigenlijk alleen koop voor dat klusje is het budget niet heel erg hoog.
Ik ben dus gaan kijken naar een tool van Parkside. Nu heb ik deze gevonden: https://www.lidl-shop.nl/...100289709?from=BasketPage maar vroeg me af of iemand er ervaring mee had. Vooral de kop ziet er heel anders uit dan ik bij andere multitools zie.
Of kan ik beter gaan voor de accu versie: https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100302286 (al heb ik nog geen accu / lader van lidl)
Ik ben dus gaan kijken naar een tool van Parkside. Nu heb ik deze gevonden: https://www.lidl-shop.nl/...100289709?from=BasketPage maar vroeg me af of iemand er ervaring mee had. Vooral de kop ziet er heel anders uit dan ik bij andere multitools zie.
Of kan ik beter gaan voor de accu versie: https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100302286 (al heb ik nog geen accu / lader van lidl)
[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 08-11-2020 13:28 ]
Nou, dat is precies de reden dat ik hier met m'n vraag kombbbrumbrum schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:32:
Wat is de toevoeging van 3/8" in een set?
3/8" is dus overbodig? Omdat het een onzinnige tussenmaat is?
@rens-br Ik heb twee Parkside accu multitools. Zijn ooit 20 euro incl accu in de aanbieding geweest, die 40 zonder batterij zijn ze niet waard. Al na weinig gebruik gaan ze 10x zoveel herrie maken en als je stopt met werken tril je nog na.
Ze missen ook kracht met de 2Ah lidl batterij, met de 4Ah is er fijner mee te werken(idem voor de decoupeer en cirkelzaag).
Ze missen ook kracht met de 2Ah lidl batterij, met de 4Ah is er fijner mee te werken(idem voor de decoupeer en cirkelzaag).
Nee 3/8" is niet overbodig. Vind ik. 1/4 is leuk voor het kleine werk. Rond de 10mm sleutelwijdte is ideaal. 1/2 is voor het lompe werk. Zware autoonderdelen zoals wielophanging, remmen, motorsteunen. En 3/8 zit er tussen in en voor b.v. een motorfiets voor mij het meest gebruikte. De ratel kun je nog prima met 1 hand bedienen. Niet te groot zodat je overal nog redelijk goed tussen kunt komen. Voor een motorfiets gebruik ik 1/2 denk ik alleen voor balhoofdmoeren, wielassen en dat soort dingen. Motorblok ophanging, remklauwen, olie aftap bouten doe ik allemaal met 3/8.Solomon schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:46:
3/8" is dus overbodig? Omdat het een onzinnige tussenmaat is?
Ik denk dat je een heel leuk setje hebt gevonden!
Alles. Meer overlap, extra ratel, extra handvatbbbrumbrum schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:32:
Wat is de toevoeging van 3/8" in een set?
Alhoewel ik mijn 3/8" in een aparte set heb, dus nog meer overlap
4-14 in 1/4"
6-22 in 3/8"
10-32 in 1/2"
Dit is geen oscillerende multitool zoals een Fein, maar een roterende (rechte) mini slijper zoals een Dremel.rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:36:
Niet echt geschikt om recht langs vloer of muur hout te zagen.
Bij Action vind je ook wel goedkope multitools, maar lenen (evt via Peerby) lijkt me handiger.
Ik heb de 20v variant, en wacht tot de accu actie van makita om deze te vervangen. Als je hem heel af en toe gebruikt voor kleine klusjes werkt hij prima. Al moet ik wel zeggen dat de zaagjes die meegeleverd worden naar mijn mening matig zijn. Met de zaagjes van ecotools gaat het prima, laatst nog een rot kozijn mee uitgezaagd.rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:36:
Ben op zoek naar een multitool om een stukje bestaande plint van een muur af te halen. Aangezien ik hem eigenlijk alleen koop voor dat klusje is het budget niet heel erg hoog.
Uiteraard zijn de duurdere merkversies wel beter.
Eenmalig? Huren!rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:36:
Of andere tool zoeken (beitel, (japanse) handzaag)
Mijn interesse is gewekt is een zelf instellende krimptang en automatische striptang. Heb alles van knipex, dus deze ook graag.
Maar nu zie ik van beiden meerdere verschillende versies. En zelfs gecombineerde tangen. Iemand een aanrader?
Maar nu zie ik van beiden meerdere verschillende versies. En zelfs gecombineerde tangen. Iemand een aanrader?
Klus je verder nog wel eens in huis? Zo niet dan zou ik even rondvragen of je er een mag lenen bij iemand. Mocht je wel vaker klussen en hem vaker nodig hebben dan kan je beter voor een instap model van een goed merk gaan.rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:36:
Zelf heb ik een bosch met een wisselsysteem zonder gereedschap, dat is wel heel erg fijn hoor! Ik heb mijn multitool even uitgeleend gehad en dan kom je er pas achter hoe vaak je hem eigenlijk gebruikt. Dus mijn advies is, wanneer je vaker klusjes doet in huis, koop een degelijke en gebruik hem.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
@Solomon Zo'n Gedore Red set lijkt me wel mooi en volledig. Veel goedkoper dan dat gaat het ook niet worden.
Ik heb onlangs ook wat posts (zoekfunctie) geplaatst in dit topic voor een 1/4" set van Wera en 1/2" van Facom. Die zaten beide wel een prijsklasse hoger, maar ik heb ze amper een maand in huis en al meerdere keren gebruikt, vaker dan verwacht dus.
Het is denk ik ook een afweging die je moet maken, aantal keren dat je iets gebruikt vs. levensduur en de waarde van waar je aan sleutelt vs. de besparing die je doet. Met Gedore Red denk ik dat je al wel een bepaald basisniveau haalt, maar ik geef liever nu €100,- meer uit dan dat ik over 2 jaar een hele middag zoet ben met een dolgedraaide bout.
Ik heb onlangs ook wat posts (zoekfunctie) geplaatst in dit topic voor een 1/4" set van Wera en 1/2" van Facom. Die zaten beide wel een prijsklasse hoger, maar ik heb ze amper een maand in huis en al meerdere keren gebruikt, vaker dan verwacht dus.
Het is denk ik ook een afweging die je moet maken, aantal keren dat je iets gebruikt vs. levensduur en de waarde van waar je aan sleutelt vs. de besparing die je doet. Met Gedore Red denk ik dat je al wel een bepaald basisniveau haalt, maar ik geef liever nu €100,- meer uit dan dat ik over 2 jaar een hele middag zoet ben met een dolgedraaide bout.
Bij Gamma/Karwei/Praxis hebben ze vaak ook budgetmerk. Ik heb er volgens mij 1 van de praxis (Worxs of iets dergelijks), niet duur en de benodigde accessoires zaten erbij, en bedraad ipv accu.rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:36:
Tussen 30-50 euro moet haalbaar zijn.
Ander voorbeeld:
https://www.toolstation.n...g-200-ce-multitool/p11740
[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 08-11-2020 09:52 ]
Dit, inderdaad. Het hangt af van waar je het voor wilt gaan gebruiken, maar 1/2" is regelmatig weer te groot om erbij te kunnen op sommige plekken, dan heb je een 3/8" nodig. 1/4" is handig voor kleiner spul, gebruik dit het meest in en om het huis.Det schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:09:
Nee 3/8" is niet overbodig. Vind ik. 1/4 is leuk voor het kleine werk. Rond de 10mm sleutelwijdte is ideaal. 1/2 is voor het lompe werk. Zware autoonderdelen zoals wielophanging, remmen, motorsteunen. En 3/8 zit er tussen in en voor b.v. een motorfiets voor mij het meest gebruikte. De ratel kun je nog prima met 1 hand bedienen. Niet te groot zodat je overal nog redelijk goed tussen kunt komen. Voor een motorfiets gebruik ik 1/2 denk ik alleen voor balhoofdmoeren, wielassen en dat soort dingen. Motorblok ophanging, remklauwen, olie aftap bouten doe ik allemaal met 3/8.
Ik denk dat je een heel leuk setje hebt gevonden!
Die eerste is meer een Dremel, die is verwacht ik te licht voor een stukje plint (hout / mdf). Ik heb met zo'n ding eens ooit wat laminaat proberen bij te werken, dat ging roken en kostte me mijn slijpschijfjesrens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:36:
Dat zal met mfd of echt hout niet anders zijn verwacht ik.
Die tweede is wat je nodig hebt. Maar waarom niet gewoon huren?
Sowieso, stukje plint er af kan afhankelijk van het materiaal wellicht ook anders. Dat laminaat bijwerken heb ik uiteindelijk gewoon met hamer en beitel gedaan.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je hebt wel een heel mooi setje gevonden voor een leuk prijsje!Solomon schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:19:
Er is al uitgebreid gesproken over de kwaliteit van de verschillende merken ratels en dopsleutels.
3/8ste moet je zelf even bedenken of je die echt nodig hebt. Hij zal niet snel overbodig zijn maar voor huis tuin keuken gebruik kan je hem ook missen. Als je aan machines of auto of dergelijke sleuteld danis het wel een must zoals hiervoor beschreven.
* DoeEensGek twijfelt om hem voor sinterklaas te vragen
Die set ging tijdens de prime days in DE voor iets boven de 50 euro, ik denk dat ze er op Black Friday opnieuw mee gaan stunten.Solomon schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:19:
Prima set voor dat geld in elk geval, meer dan compleet.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Thanks voor alle adviezen!
Ik kwam ook nog deze 1/4" en 1/2" set tegen.. https://www.amazon.nl/dp/..._fabc_Bn8PFbN23HG0C?psc=1
Of deze, daar zit ook een setje steeksleutels in (en geen pz/pH bits, dat lijkt me toch ook een beetje overbodig?) https://www.amazon.nl/dp/...Q0A0?_encoding=UTF8&psc=1
Twijfels, twijfels
Ik wacht denk ik sowieso even tot Black Friday!
Ik kwam ook nog deze 1/4" en 1/2" set tegen.. https://www.amazon.nl/dp/..._fabc_Bn8PFbN23HG0C?psc=1
Of deze, daar zit ook een setje steeksleutels in (en geen pz/pH bits, dat lijkt me toch ook een beetje overbodig?) https://www.amazon.nl/dp/...Q0A0?_encoding=UTF8&psc=1
Twijfels, twijfels
[ Voor 31% gewijzigd door Solomon op 08-11-2020 11:11 ]
Ik heb Rotec gatenzagen.significant schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:13:
Die werken met een adapter stuk voor in je boor waar je vrrschillende maten gatzagen op kunt zetten.
https://www.rotec.tools/n...atzagen/groups/g+c+m+view
Ze hebben ook sets maar ik koop liever de maten los die ik nodig heb om te vermijden dat ik betaal voor maten die je nooit gebruikt.
Check even voor wat betere prijzen bij diverse aanbieders
Wat voor krimptang wil je? Voor adereind hulzen?MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:55:
Mijn interesse is gewekt is een zelf instellende krimptang en automatische striptang. Heb alles van knipex, dus deze ook graag.
Heb zelf deze krimptang: https://www.knipex.com/in...9&groupID=1307&artID=3946
En daarbij (daardoor) had ik het chineze broertje van deze:
https://www.knipex.com/in...9&groupID=1307&artID=3962
Als automatische striptang heb ik zoiets, maar dan van gedore.
https://www.knipex.com/in...63&groupID=1380&artID=922
Ehh deze heb ik dus met alle bijbehorende inzetstukken
https://www.klium.nl/gedo...module-inzetstuk-1-145404
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ja vooral voor adereindhulzen. Heb zo'n AliExpress ding met verschillende bekken. Ook voor stekkerverbinders. Maar het is een crime om die bek te wisselen. Dus komt er op neer dat ik de waterpomp tang er maar op zet. Echt one-size-fits-all is er geloof ik niet.Annuk schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:36:
[...]
Wat voor krimptang wil je? Voor adereind hulzen?
Heb zelf deze krimptang: https://www.knipex.com/in...9&groupID=1307&artID=3946
En daarbij (daardoor) had ik het chineze broertje van deze:
https://www.knipex.com/in...9&groupID=1307&artID=3962
Als automatische striptang heb ik zoiets, maar dan van gedore.
https://www.knipex.com/in...63&groupID=1380&artID=922
Ehh deze heb ik dus met alle bijbehorende inzetstukken
https://www.klium.nl/gedo...module-inzetstuk-1-145404
Wat vind je hier van? Proxxon 23040...Solomon schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:09:
Thanks voor alle adviezen!
Twijfels, twijfelsIk wacht denk ik sowieso even tot Black Friday!
Of spul van Proxxon in het algemeen, in duitsland zeer geliefd,
Naar mijn mening hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ze hebben ook aparte 1/4 3/8 1/2 sets, of diepe doppen e.d.
https://www.amazon.nl/230...on&qid=1604832898&sr=8-34
Heb hem zelf ook, tot nu toe nog geen dop ofzo gemist.heb er ook een steek-ringsleutel set van.
Amazon.nl geen reviews maar op Amazon.de redelijk bekend en daar een paar euro goedkoper ?
https://www.amazon.de/-/e...xon&qid=1604833096&sr=8-4
Edit: zie dat hij tijdelijk niet leverbaar is op Amazon
Bij HBM (Beperkt) op voorraad.
https://www.hbm-machines....delige-14-en-12-doppenset
Groeten.
[ Voor 33% gewijzigd door Alphacell op 08-11-2020 12:13 ]
Ik heb een werktafel midden in de werkruimte staan. Met de Makita Sp6000 (220 bedraad en Stof afzuiging, ook bedraad) lijkt het mij heel handig deze beiden vanaf boven via een zwingarm/telescoop of soort van hengel boven de tafel van stroom en stofafzuiging te laten hangen. Ik leg beiden nu meestal op mijn schouder of via de grond, verre van ideaal. maar hoe ik ook bedenk om dat te betitelen in google krijg ik niet voor elkaar daar iets te vinden, iemand?
Hoop in elk geval dat het duidelijk is wat ik bedoel.
[ Voor 6% gewijzigd door Sa.Tan op 08-11-2020 13:01 ]
De term die je zoekt is "overarm".Sa.Tan schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:59:
Ik heb een werktafel midden in de werkruimte staan. Met de Makita Sp6000 (220 bedraad en Stof afzuiging, ook bedraad) lijkt het mij heel handig deze beiden vanaf boven via een zwingarm/telescoop of soort van hengel boven de tafel van stroom en stofafzuiging te laten hangen. Ik leg beiden nu meestal op mijn schouder of via de grond, verre van ideaal. maar hoe ik ook bedenk om dat te betitelen in google krijg ik niet voor elkaar daar iets te vinden, iemand?
Een "overarm" is zo'n swingarm waar je op doelt.
"Overarm overhead dust collection" moet je een eind op weg helpen denk ik.
Of “zwenkarm”, eventueel met de toevoeging “telescopisch”.Fraggert schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:28:
[...]
De term die je zoekt is "overarm".![]()
Een "overarm" is zo'n swingarm waar je op doelt.
"Overarm overhead dust collection" moet je een eind op weg helpen denk ik.
Ha, deze laatste bied wat ik bedoel! Nu maar eens uitdokteren om zelf te maken. Het gaat maar om 2mtr. overbrugging tot het punt waar ik het nodig ben en bij geen gebruik tegen de wand.
Bedankt voor alle reacties @Raymond en @The Eagle huren heeft niet persee de voorkeur. Dat kost zo'n 15 euro, exclusief accessoires. Als ik dan voor een paar tientjes extra er zelf eentje heb heeft dat de voorkeur.
Ik zie er zelf alleen nog niet enorm veel use cases voor, maar dat zal waarschijnlijk vanzelf wel komen als ik zo'n ding eenmaal heb.
Welke Bosch heb je precies?
Duidelijk, zoiets vermoede ik al aangezien de kop heel anders was. Dan valt die van Parkside dus af.florizla schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:14:
[...]
Dit is geen oscillerende multitool zoals een Fein, maar een roterende (rechte) mini slijper zoals een Dremel.
Niet echt geschikt om recht langs vloer of muur hout te zagen.
jichem schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:05:
Ik heb de 20v variant, en wacht tot de accu actie van makita om deze te vervangen. Als je hem heel af en toe gebruikt voor kleine klusjes werkt hij prima. Al moet ik wel zeggen dat de zaagjes die meegeleverd worden naar mijn mening matig zijn. Met de zaagjes van ecotools gaat het prima, laatst nog een rot kozijn mee uitgezaagd.
Aangezien me deze optie minimaal 60 euro gaat kosten en het dus blijkbaar geen geweldig ding is, valt dat dus ook af.Razkin schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:55:
Al na weinig gebruik gaan ze 10x zoveel herrie maken en als je stopt met werken tril je nog na.
Beide prima opties denk ik. Moet straks toch nog naar de Praxis, eens kijken wat ze daar hebben liggen.Martinusz schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:50:
Bij Gamma/Karwei/Praxis hebben ze vaak ook budgetmerk. Ik heb er volgens mij 1 van de praxis (Worxs of iets dergelijks), niet duur en de benodigde accessoires zaten erbij, en bedraad ipv accu.
Tussen 30-50 euro moet haalbaar zijn.
Ander voorbeeld:
https://www.toolstation.n...g-200-ce-multitool/p11740
De plint zit al op de muur, ik moet deze inkorten omdat de deur momenteel niet dicht kan, zie ook: rens-br in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"The Eagle schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:11:
Sowieso, stukje plint er af kan afhankelijk van het materiaal wellicht ook anders. Dat laminaat bijwerken heb ik uiteindelijk gewoon met hamer en beitel gedaan.
Ik heb in januari een huis gekocht en heb bijna alles van onder tot boven verbouwd en ben nog niet klaar. Dus ik klus zeker vaker in huis. Ik lees op verschillende plekken dat een Multitool wel enorm handig is, dus daarom zit ik te denken aan aanschaf.stevens20 schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:22:
Klus je verder nog wel eens in huis? Zo niet dan zou ik even rondvragen of je er een mag lenen bij iemand. Mocht je wel vaker klussen en hem vaker nodig hebben dan kan je beter voor een instap model van een goed merk gaan.
Zelf heb ik een bosch met een wisselsysteem zonder gereedschap, dat is wel heel erg fijn hoor! Ik heb mijn multitool even uitgeleend gehad en dan kom je er pas achter hoe vaak je hem eigenlijk gebruikt. Dus mijn advies is, wanneer je vaker klusjes doet in huis, koop een degelijke en gebruik hem.
Ik zie er zelf alleen nog niet enorm veel use cases voor, maar dat zal waarschijnlijk vanzelf wel komen als ik zo'n ding eenmaal heb.
[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 08-11-2020 13:40 ]
Persoonlijk is een accu voor mij wel een must. Heb je niet al een ecosysteem met accus dat je voor alleen een body kan gaan?rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:37:
Bedankt voor alle reacties @Raymond en @The Eagle huren heeft niet persee de voorkeur. Dat kost zo'n 15 euro, exclusief accessoires. Als ik dan voor een paar tientjes extra er zelf eentje heb heeft dat de voorkeur.
[...]
Duidelijk, zoiets vermoede ik al aangezien de kop heel anders was. Dan valt die van Parkside dus af.
[...]
[...]
Aangezien me deze optie minimaal 60 euro gaat kosten en het dus blijkbaar geen geweldig ding is, valt dat dus ook af.
[...]
Beide prima opties denk ik. Moet straks toch nog naar de Praxis, eens kijken wat ze daar hebben liggen.
[...]
De plint zit al op de muur, ik moet deze inkorten omdat de deur momenteel niet dicht kan, zie ook: rens-br in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
[...]
Ik heb in januari een huis gekocht en heb bijna alles van onder tot boven verbouwd en ben nog niet klaar. Dus ik klus zeker vaker in huis. Ik lees op verschillende plekken dat een Multitool wel enorm handig is, dus daarom zit ik te denken aan aanschaf.
@rens-br ik heb deze https://www.lidl-shop.nl/...310E7E2E173FC6568FB5E6022
Die is niet fantastisch als de fein maar echt wel prima voor veel klussen. Heeft me erg vaak geholpen. Laatst via een dealtje de 12v van Bosch pro op de kop getikt. Die is wel iets feiner maar qua bang voor Buck is die parkside errug goed.
Die is niet fantastisch als de fein maar echt wel prima voor veel klussen. Heeft me erg vaak geholpen. Laatst via een dealtje de 12v van Bosch pro op de kop getikt. Die is wel iets feiner maar qua bang voor Buck is die parkside errug goed.
Ja zeker. Ik heb al veel van Makita en was ook al aan het kijken naar de https://www.makita.nl/artikel/dtm51zjx3.html. Maar dan zit je weer meteen aan de dik 200 euro. Of je moet alleen de body kopen, voor zo'n 120 euro. Maar dan moet ik alle accessoires en los kopen en ben dan niet heel veel goedkoper uit verwacht ik.jichem schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:19:
Persoonlijk is een accu voor mij wel een must. Heb je niet al een ecosysteem met accus dat je voor alleen een body kan gaan?
Daarnaast zou ik dan vanwege de accu actie willen wachten tot januari (nog niet zo'n ramp)
[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 08-11-2020 14:36 ]
Ik heb nog geen accu's van Parkside. Dus daarmee is dit niet echt meer een hele goede optie.Knappel schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:24:
@rens-br ik heb deze https://www.lidl-shop.nl/...310E7E2E173FC6568FB5E6022
Kijk voor de zaagbladen eens bij ecotools, of voor een enkele klus kan je prima die van de action gebruiken. (van de ecotools zijn wel echt een klasse beter!)rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:33:
[...]
Ja zeker. Ik heb al veel van Makita en was ook al aan het kijken naar de https://www.makita.nl/artikel/dtm51zjx3.html. Maar dan zit je weer meteen aan de dik 200 euro. Of je moet alleen de body kopen, voor zo'n 120 euro. Maar dan moet ik alle accessoires en los kopen en ben dan niet heel veel goedkoper uit verwacht ik.
Daarnaast zou ik dan vanwege de accu actie willen wachten tot januari (nog niet zo'n ramp)
Ik heb drie sets van proxxon, de 1/4, 3/8 en 1/2.Alphacell schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:56:
[...]
Wat vind je hier van? Proxxon 23040...
Of spul van Proxxon in het algemeen, in duitsland zeer geliefd,
Naar mijn mening hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ze hebben ook aparte 1/4 3/8 1/2 sets, of diepe doppen e.d.
https://www.amazon.nl/230...on&qid=1604832898&sr=8-34
Heb hem zelf ook, tot nu toe nog geen dop ofzo gemist.heb er ook een steek-ringsleutel set van.
Amazon.nl geen reviews maar op Amazon.de redelijk bekend en daar een paar euro goedkoper ?Ratels en zo verkopen ze ook los.
https://www.amazon.de/-/e...xon&qid=1604833096&sr=8-4
Edit: zie dat hij tijdelijk niet leverbaar is op Amazon
Bij HBM (Beperkt) op voorraad.
https://www.hbm-machines....delige-14-en-12-doppenset
Groeten.
Ik heb de 3/8e set al tien jaar, en die voldeed eigenlijk altijd. Maar de laatste tijd veel aan de ophanging van mn bus gewerkt, dan is de 1/2 wel echt nodig. De 1/4e gebruik ik nu ook best veel, voor allerlei klusjes.
Eigenlijk sinds ik de 1/4e en 1/2 heb gebruik ik de 3/8e set vrij weinig.
Hmm, daar heb ik gewoon een korte 1/2" ratel voor. En als het lomp moet met klein spul dan een 1/2->1/4" adapter, maar dit is een keus die ieder voor sich moet maken denk ik.henkie196 schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:52:
[...]
Dit, inderdaad. Het hangt af van waar je het voor wilt gaan gebruiken, maar 1/2" is regelmatig weer te groot om erbij te kunnen op sommige plekken, dan heb je een 3/8" nodig. 1/4" is handig voor kleiner spul, gebruik dit het meest in en om het huis.
Hier een Fein multitool. En echt veel vaker gebruikt dan gedacht. Begon met een klus aan mijn camper, waar ik dolgedraaide schroeven had die ik niet van boven kon bereiken om door te boren. Slijpen... Dan heb je vonken... Zagen, daar was geen ruimte voor. Multitool... 2 tellen werk.rens-br schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:37:
Ik heb in januari een huis gekocht en heb bijna alles van onder tot boven verbouwd en ben nog niet klaar. Dus ik klus zeker vaker in huis. Ik lees op verschillende plekken dat een Multitool wel enorm handig is, dus daarom zit ik te denken aan aanschaf.
Verder veel zaken waar je een decoupeerzaag voor pakt, maar dan zonder krassen van de voet, en het is makkelijker rechte lijnen te maken. Of bijvoorbeeld een gat maken in een houten plaat, zonder dat je eerst moet boren om daarna met de decoupeerzaag verder te kunnen. Denk daarbij aan leidingen die je door de achterwand van een keukenkastje moet voeren.
En schuren, tja, daar heb ik een fantastische schuurmachine voor, maar doordat hij vrij plat is en een smalle kop heeft kwam ik in de meest kleine hoekjes. Waar de schuurmachine net niet kwam. En de schuurzool gebruik ik ook los, als schuurblokje
Zelfde hier, goed te spreken over multitools voor allerlei klusjes in huis of op de boot. Stukje van de houten vloer af, uitsparing in nachtkastje voor kabels, oude troep (verf/gips) van de vloer schrapen, noem maar op. Mijn Parkside mag dan geen Fein zijn, toch tot nu toe dik tevreden mee._ferry_ schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:04:
[...]
Hier een Fein multitool. En echt veel vaker gebruikt dan gedacht. Begon met een klus aan mijn camper, waar ik dolgedraaide schroeven had die ik niet van boven kon bereiken om door te boren. Slijpen... Dan heb je vonken... Zagen, daar was geen ruimte voor. Multitool... 2 tellen werk.
Verder veel zaken waar je een decoupeerzaag voor pakt, maar dan zonder krassen van de voet, en het is makkelijker rechte lijnen te maken. Of bijvoorbeeld een gat maken in een houten plaat, zonder dat je eerst moet boren om daarna met de decoupeerzaag verder te kunnen. Denk daarbij aan leidingen die je door de achterwand van een keukenkastje moet voeren.
En schuren, tja, daar heb ik een fantastische schuurmachine voor, maar doordat hij vrij plat is en een smalle kop heeft kwam ik in de meest kleine hoekjes. Waar de schuurmachine net niet kwam. En de schuurzool gebruik ik ook los, als schuurblokje
Alleen is het me een raadsel welke opzetstukken nou op de Parkside kunnen. De handleiding vermeldt dat "de gangbare opzetstukken" ondersteund zijn, maar ik vraag me toch af of zo'n Starlock zaagje er bijvoorbeeld op past. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de gene die willen: iBood.com heeft wel mooie aanbiedingen momenteel.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic