Chimerax schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:49:
Het is hier al 1001 keer gepasseerd, maar toch wil ik hier de vraag stellen omdat ik maar blijf twijfelen.
Ik heb net een huis gekocht (gerenoveerde woning uit 1930) en ben dus op zoek naar een goede boormachine om wat zaken in/aan elkaar te vijzen, maar ook om wat gaten te boren. Dat boren zal 90% van de tijd ofwel in hout ofwel in baksteen zijn en zal zich op dit moment beperkten tot het 'gewone' kluswerk.
Zelf had ik volgende opties opgelijst:
- GSB 18V-60 C (of DHP484): Accuklopboormachine met denkelijk meer dan voldoende kracht om wat gaten te boren in bakstenen muren. Wat ik niet goed kan inschatten of deze ook gebruikt kan worden als schroefmachine. De grootte en zwaarte van het toestel zal dit wat moeilijker maken (dan bijvoorbeeld de 12V-35), maar zal deze niet 'te krachtig' zijn voor eenvoudig schroefwerk? Bijkomend voordeel is de huidige 1+1 actie voor bv de haakse slijper.
- GSR 18V-60: Accuschroefboormachine. Maar dit lijkt mij iets minder geschikt voor het boorwerk in steen. Hier ook het 1+1 voordeel.
- GSR 12V-35 FC: 12V Accuschroefboormachine. Uitermate schikt voor schroefwerk en heel populair hier (ik lees hier ook dat die wel in baksteen kan, maar of dat ideaal is?)
De betere optie lijkt mij de GSB 18V-60 C in combinatie met de GSR 12V-35 FC. Maar die is dan gelijk ook de duurste. En is dat nodig voor mijn gebruikt?
Ik heb nog geen 18 of 12V machine, dus op dat vlak kan ik nog alle kanten uit. Zonder echte argumenten ben ik wat meer aangetrokken tot Bosch, maar ik had gelezen dat Makita 18V soms wel een voorkeur heeft boven Bosch dankzij hun uitgebreid tuinassortiment. Of ik daar effectief gebruik van zal maken is dan nog maar de vraag natuurlijk (ik heb wel een tuin).
Het gezegde "beter een oké machine met goede boren dan omgekeerd" ben ik hier ook al een paar keer tegengekomen. Daarvoor heb ik een paar Heller setjes op mijn lijstje staan.
Wat denken jullie?
Ik vond het leuk om alle reacties op je post te lezen

Zo zie je maar dat iedereen anders werkt. En alle bekende argumenten komen ook weer langs (klopboormachines hebben wiebelkoppen enzo). En brutalsranan gebruikt nooit zn lichte machine.
Dus ik doe mijn duit ook in het zakje
Ik heb een aantal 18V machines en zo'n beetje de hele collectie 12V bosch machines (non-klopboor): 12V-15 FC en non-FC en de 12V-35 FC en non FC.
Mijn meest gebruikte machine? De 12V-15 non FC

(die van mij is wat ouder, dus heet anders. Maar is wel dezelfde machine).
Waarom? Klein, licht en loopt het lekkerst.
FC maakt de machine zwaarder en uit balans. En zo handig zijn al die hoekstukken nu ook weer niet. De enige keer dat ik echt niet wegkwam met de gewone machine, kon ik gewoon een
korte schroevendraaier pakken en die schroef op die manier indraaien.
De 18V machines gebruik ik alleen bij in muren boren (ik heb en klop-uitvoering) of het gebruik van gatenzagen.
De FC machine heb ik standaard met het bitopzetstuk klaarliggen en die gebruik ik dan specifiek voor het indraaien van schroefjes.
Dus mijn advies: Begin lekker met een 12V machientje (in de niet-klop uitvoering, want het klopmechanisme maakt hem nodeloos zwaarder). En koop er indien nodig een keer 18V machine bij.
En als je die alleen maar wilt gaan gebruiken om gaten in muren te boren, overweeg dan een machine met snoer. Ben je voor een derde van het geld klaar