Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Raymond schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Nee, ik koop geen Festool om er dan nepzakken in te stoppen.

Bovendien zijn die neppers bijna net zo duur als origineel. Ik heb 12eur voor 5 zakken inc verzenden betaald. Dat scheelt maar een paar euro ten opzichte van die namaak.

Stofzakken voor die festool midi zijn verrassend betaalbaar.
ik had namaak zakken voor mijn hitachi (starmix) stofzuiger
was prima voor zaagsel/schaafsel maar zodra je er iets echt bouw mee gaat doen zoals afzuigen van een betonslijpschijf vliegen de gaten erin (staat ook bij de vermelding bij de verkoper, niet geschikt voor bouwstof)

ik moet nog steeds een keer een cyclone maken/kopen om het vollume probleem van de zakken op te lossen.. dan is de financiele druk om voor namaak te gaan ook niet zo groot. in mijn geval scheeld het wel echt geld. prijzen van de zakken voor de festool zijn echt niet zo dat die drang er bij mij zou zijn. zeker gewoon voor orgineel gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:22

Impry

Rallymedia.nl

ps4mm schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:03:
Ik gebruik sinds een tijdje een lampstatief voor mn Bosch kruislaser:

https://www.amazon.de/-/n...kage_o0_img?ie=UTF8&psc=1

Werkt echt prima, kan lekker hoog, staat gewoon stabiel. Is wss wat minder stabiel dan een echt zwaar laser- of camerastatief, maar als je dezelfde hoogte wil halen met zo 1 dan betaal je zo 6-10x meer.

Edit: het is lampstatief, geen fotostatief..
Goede tip zeg! Veel statieven zijn idd vaak niet hoger dan 1.30/1.50m.. En de goedkopere varianten hebben vaak een wiebelige plastic statiefkop.
Enige nadeel is dat je hem niet kunt kantelen zoals deze functie: YouTube: Bosch Combi Laser GCL 2-15 Professional
Maar dat gebruik je lang niet zo vaak.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Impry schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

Goede tip zeg! Veel statieven zijn idd vaak niet hoger dan 1.30/1.50m.. En de goedkopere varianten hebben vaak een wiebelige plastic statiefkop.
Enige nadeel is dat je hem niet kunt kantelen zoals deze functie: YouTube: Bosch Combi Laser GCL 2-15 Professional
Maar dat gebruik je lang niet zo vaak.
Klopt, kantelen gaat niet, maar kan mijn lasertje uberhaupt ook niet (AliEx GLL30G).
Moet je even voor jezelf afwegen, ik vond dit een prima oplossing :) als je m met beleid gebruikt gaat het perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Moet je beter shoppen denk ik. Via Rubart.de voor € 112,75 thuisbezorgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Enige nadeel van die FS-WA is dat die al maanden nergens leverbaar is. Het was eerst half september, toen begin oktober, half oktober en volgens Rubart.de nu 1 november.

En in Dld zijn de prijzen inderdaad rond de 100 euro, in Nld rond de 140 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:39
@henkie196 Verbaasde me dat die Stahlwille 730N/2 toch een flink gereedschap is. De helft groter en ruim 2x zo zwaar als mijn vorige momentsleutel. De verstelbaarheid is ook zeer nauwkeurig en er bestaat geen enkele twijfel met de 'klik' die je krijgt als hij het gewenste moment bereikt. Dat je hem niet terug hoeft te draaien en 2 kanten op kunt gebruiken maakt hem ook nog eens gebruiksvriendelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0qxFk7WTCDaCoJbBAfGmRbxQr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJ5URVcOZZuZEUrKCdFGHNlp.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom; positief verrast over de kwaliteit van dit stuk gereedschap. Had een minder groot verschil verwacht t.o.v. het simpele model wat ik eerder had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

JT

VETAK y0

breagor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:01:
Ik ben er helemaal klaar mee om elke keer bij het plaat zagen te klooien met mijn speed square en een liniaal om de platen mooi op 90 graden af te zagen.
Dus denk er serieus over na in zo'n hoekaanslag voor de geleide rails (Makita) te investeren.
Ik schrok echter van de prijzen voor zo'n stukje aluminium.

Het lijstje wat ik kon vinden (goedkoop naar duur):
zaagmaat: 107.50 euro
festool FS-Wa: 140 euro
benchdog: 110 pond
taiga: 170 euro
TSO: 189/229 euro

Heeft iemand ervaring met dergelijke aanslagen (ik zag de review van de benchdog variant op dit forum), en werken ze echt zo goed als ze beweren?
En heeft iemand wellicht specifiek ervaring met die van zaagmaat (kan er nergens reviews over vinden en dat zet me aan het twijfelen)

Ik heb nu namelijk de Makita "aanslag" (https://www.amazon.nl/Mak...id=pla-429030438897&psc=1), maar die werkt dus echt niet, de verre zijde van de rails kan rustig nog een stuk naar links of recht verschuiven.
Ik zou het dus zonde vinden een dergelijk bedrag uit te geven en te merken dat dit ook bij deze aanslagen het geval zou zijn.
Volgens mij heeft @Fraggert ervaring met Benchdogs (oooh fraaaaaagertjuh! Kom eens hier!)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
JT schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Volgens mij heeft @Fraggert ervaring met Benchdogs (oooh fraaaaaagertjuh! Kom eens hier!)
De mijne is alvast weer retour richting Benchdogs met als reden: "ik zaag rechter als ik enkel mijn geleiderail en winkelhaak-die-al-50-keer-op-de-vloer-geknetterd-is gebruik". Ze vermoeden een productiefoutje, ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43
Sinds de gratis accu actie van Dewalt lijken alle accumachines wel uitverkocht/op de bon.
Ik probeer een DCF887 slagschroevendraaier, een DCS356 multitool, een DCH273 combihamer en een DSC334 decoupeerzaag te scoren, maar vrijwel nergens op voorraad voor een redelijke prijs. Een DCD791 heb ik bij Toolnation besteld, maar ook minimaal 8 dagen levertijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:43
Waaj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:24:
Enige nadeel van die FS-WA is dat die al maanden nergens leverbaar is. Het was eerst half september, toen begin oktober, half oktober en volgens Rubart.de nu 1 november.

En in Dld zijn de prijzen inderdaad rond de 100 euro, in Nld rond de 140 euro.
ik zag hem vandaag bij Baptist op voorraad voor de de door mij genoemde 140 euro....maar idd lastig te krijgen.....maar voor dat geld denk ik er even over na of het toch niet die van Zaagmaat wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
breagor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:09:
[...]

ik zag hem vandaag bij Baptist op voorraad voor de de door mij genoemde 140 euro....maar idd lastig te krijgen.....maar voor dat geld denk ik er even over na of het toch niet die van Zaagmaat wordt...
Is die -zoals de Festool en TSO- ook compatible met de TSO Parallel Guides?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:43
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:21:
[...]

Is die -zoals de Festool en TSO- ook compatible met de TSO Parallel Guides?
Denk het niet, zitten zo te zien igg niet de gaten ervoor in. Inderdaad weer iets om mee te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
breagor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:36:
[...]

Denk het niet, zitten zo te zien igg niet de gaten ervoor in. Inderdaad weer iets om mee te nemen
Dan zou ik gewoon die Festool of TSO halen. Gezien in Europa de Festool veel goedkoper is en ze identiek zijn... de Festool dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:45:
@henkie196 Verbaasde me dat die Stahlwille 730N/2 toch een flink gereedschap is. De helft groter en ruim 2x zo zwaar als mijn vorige momentsleutel. De verstelbaarheid is ook zeer nauwkeurig en er bestaat geen enkele twijfel met de 'klik' die je krijgt als hij het gewenste moment bereikt. Dat je hem niet terug hoeft te draaien en 2 kanten op kunt gebruiken maakt hem ook nog eens gebruiksvriendelijker.

[Afbeelding]

Kortom; positief verrast over de kwaliteit van dit stuk gereedschap. Had een minder groot verschil verwacht t.o.v. het simpele model wat ik eerder had.
Inderdaad, de 730N/2 is behoorlijk groot, maar bv. een Proxxon in dezelfde range is net zo groot, laatste keer dat ik die in een winkel zag liggen. In feite heeft die 730N/2 hetzelfde handvat als de 730N/5 en de 730N/20, alleen de lengte is anders. De 730 reeks heeft hetzelfde, overigens. De klik is inderdaad goed, en het ijkrapport dat ik erbij kreeg was ook ruim binnen de 3% die ze opgeven voor deze serie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

:Z u riep? :+

Goed onthouden JT d:)b , dat klopt en ik ben er zeer tevreden mee, even simpel gezegd: dat ding zaagt zo haaks als haaks maar zijn kan.

Volgens mij las ik dat @breagor mijn review van de Benchdogs-variant al heeft gelezen maar mochten er nog vragen zijn dan beantwoordt ik die graag voor hem.

Ik hoop dat BenchDogs in elk geval uiteindelijk voor @Matthis een klantvriendelijke oplossing heeft, altijd weer naar als je voor een hoop geld iets koopt en de verwachtingen niet waar worden gemaakt.

In mijn mailcontact met mijn vraag over een verwachtte levertijd was de communicatie in elk geval erg vriendelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Fraggert op 28-10-2020 07:36 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-08 13:50
Ik ben zoekende naar een nieuwe compressor voor wat simpel huis/tuin doeleinde. Denk hierbij aan het oppompen van autobanden, schoon blazen van gereedschap, in de toekomst misschien een tacker, etc. Kortom een buffer van 6L tot max 25L moet zeker volstaan. Belangrijkste eis is dat het een compacte en stille compressor moet zijn waarbij ik denk aan +-60dB en een prijs van max 120 euro.

Nu zag ik hier onlangs al wat adviezen voorbij komen maar voor iets zwaardere toepassingen. Ik ben dus benieuwd of mensen nog advies/ervaring hebben voor een compressor met bovengenoemde eisen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 10:21
xtern15 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:36:
Ik ben zoekende naar een nieuwe compressor voor wat simpel huis/tuin doeleinde. Denk hierbij aan het oppompen van autobanden, schoon blazen van gereedschap, in de toekomst misschien een tacker, etc. Kortom een buffer van 6L tot max 25L moet zeker volstaan. Belangrijkste eis is dat het een compacte en stille compressor moet zijn waarbij ik denk aan +-60dB en een prijs van max 120 euro.

Nu zag ik hier onlangs al wat adviezen voorbij komen maar voor iets zwaardere toepassingen. Ik ben dus benieuwd of mensen nog advies/ervaring hebben voor een compressor met bovengenoemde eisen?

Alvast bedankt!
Wellicht zoiets als deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
@xtern15
120 euro is erg krap.
Vanaf 150 euro heb je een bruikbare compressor:
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

En om hem te gebruiken heb je ook nog voor een paar tientjes aan materiaal nodig (slang, spuitpistool, eventueel bandenpomp enzo):

Dus reken op 200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Ik vind die van 4 liter ook al prima, zeker voor €99. Werkt goed met tacken. Als je iets schoon blaast ben je snel druk kwijt, maar ook dat vind ik geen probleem.

https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:44:
@xtern15
120 euro is erg krap.
Vanaf 150 euro heb je een bruikbare compressor:

En om hem te gebruiken heb je ook nog voor een paar tientjes aan materiaal nodig (slang, spuitpistool, eventueel bandenpomp enzo):

Dus reken op 200 euro.
Of de variant van Toolmania, zijn toch een stukkie voordeliger:

https://www.toolmania.nl/...e-compressor-075hp-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:35

Denko

|{ing Øf ßlitz

X

[ Voor 100% gewijzigd door Denko op 28-10-2020 11:02 . Reden: Verkeerde topic ]

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:19
@xtern15
Deze is 78 dBA
orf schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:47:
Ik vind die van 4 liter ook al prima, zeker voor €99. Werkt goed met tacken. Als je iets schoon blaast ben je snel druk kwijt, maar ook dat vind ik geen probleem.

En deze 72 dBA

Ik zou persoonlijk voor deze 10L compressor gaan, maar die is wellicht wat over de top voor jouw wensen, alhoewel met schoon blazen mijn 25l tank snel leeg is.

Anders is dit ook een mooie optie:
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Of de variant van Toolmania, zijn toch een stukkie voordeliger:

https://www.toolmania.nl/...e-compressor-075hp-2.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

orf schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:47:

Ik heb een NuAir Boxy met 2l tank, formaat Prinsjesdagkoffer maar dan iets dikker :P Gekocht uit ruimteoverwegingen voor het schoonspuiten van computers/laptops, gereedschap zou ook prima kunnen. Kijk, moet je nu dagelijk 10-15 stuks gereedschap schoonspuiten en ben je elk stuk gereedschap minstens een minuut aan het spuiten dan schiet het niet op. Maar voor incidenteel en als je het niet erg vindt om soms heel even te wachten, dan is het best te doen :) Wel lawaaierig dat ding maar goed :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:15
The Fatal schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:11:
Zojuist een setje toughbuild c700 opgehaald. Had een setje van Stanley, maar die had zijn beste tijd gehad. Dit is echt wel een stuk degelijker opgezet.
Ben tevreden.
Welke Stanley had je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
JT schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Ik heb een NuAir Boxy met 2l tank, formaat Prinsjesdagkoffer maar dan iets dikker :P
Daar zit ook alleen maar opgeblazen lucht in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
rockerpoet schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Welke Stanley had je hiervoor?
Volgens mij de Stanley stst1-70713.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Nivado schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Deze is 78 dBA

[...]

En deze 72 dBA

Ik zou persoonlijk voor deze 10L compressor gaan, maar die is wellicht wat over de top voor jouw wensen, alhoewel met schoon blazen mijn 25l tank snel leeg is.

Anders is dit ook een mooie optie:

[...]
Deze van hbm krijg ik morgen binnen. Heel benieuwd, ik koop hem met de zelfde gedachte als jij.
@xtern15 Mocht je vragen hebben of iets specifiek willen weten moet je het maar laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:38
Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door BrtH op 28-10-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Ik heb eindelijk m'n Bosch 12V-35 FC (deze set, voor iets meer dan €200) binnen! 28 september besteld, maar blijkbaar hadden ze wat problemen met de voorraad? Nu exact een maand later bezorgd, ik had hem gelukkig niet meteen nodig.
Maar wat een fijn apparaatje, ik ben verliefd <3.

Volgende op het lange termijn Bosch verlanglijstje, nu ik toch in het 12 V systeem zit, is de 12 V dremel. Verwarrend genoeg heet die ook 12V-35 (maar dan GRO i.p.v. GSR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-08 13:50
jichem schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:06:
[...]

Deze van hbm krijg ik morgen binnen. Heel benieuwd, ik koop hem met de zelfde gedachte als jij.
@xtern15 Mocht je vragen hebben of iets specifiek willen weten moet je het maar laten weten!
Voor welke van de 2 ben je gegaan? Hoor uiteraard graag je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
BrtH schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:35:
Verwarrend genoeg heet die ook 12V-35 (maar dan GRO i.p.v. GSR).
Hij heet dus inderdaad GRO, ipv GSR of GSB of GKS of GWS of GKF enz enz enz

Die drie letters zijn leidend voor het soort machine, niet de cijfers (die geven alleen de uitvoering aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Raymond schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:12:
Die drie letters zijn leidend voor het soort machine, niet de cijfers (die geven alleen de uitvoering aan)
I know. Maar er zijn zo veel getallen in de wereld. Kies dan gewoon iets unieks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BrtH schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:32:
[...]

I know. Maar er zijn zo veel getallen in de wereld. Kies dan gewoon iets unieks.
12V is de accuspanning (naja... meer 11, maar ok) en het getal er achter is altijd iets van een diameter, koppel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:36
Raymond schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:12:
Hij heet dus inderdaad GRO, ipv GSR of GSB of GKS of GWS of GKF enz enz enz

En als je de letters wil snappen dan kijk je best op de Duitse site van Bosch.

(G)RO = ROtationswerkzeug
(G)SR = SchRauber
(G)SB = SchlagBohrschrauber
enzoverder: KreisSage, WinkelSchleifer, KantenFrase, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 21:16

Illusion

(the art of)

florizla schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

En als je de letters wil snappen dan kijk je best op de Duitse site van Bosch.

(G)RO = ROtationswerkzeug
(G)SR = SchRauber
(G)SB = SchlagBohrschrauber
enzoverder: KreisSage, WinkelSchleifer, KantenFrase, etc.
Je vergeet de eerste lettter:
G voor 'goed' (bosch blauw),
P voor 'prut' (bosch groen).

D voor detectie- en meetapparatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 29-10-2020 01:31 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
xtern15 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:42:
[...]

Voor welke van de 2 ben je gegaan? Hoor uiteraard graag je bevindingen!
Ik ben uiteindelijk voor deze gegaan.
Vooral de afmetingen, het geluid en de toch prima luchtopbrengst hebben me overtuigd. Incl 20m slang, een bandenpomp, lucht pistool, nieten, spijkers en een tacker was ik alleen wel bijna 300 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Weten jullie hier hoe de prijzen van Warmteservice zich verhouden tot de prijzen van Vihamij (voor particulieren)?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:19
@CurlyMo Ik zou geen gereedschap kopen bij warmte service, daarin zijn ze echt niet concurrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nivado schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:59:
@CurlyMo Ik zou geen gereedschap kopen bij warmte service, daarin zijn ze echt niet concurrerend.
Vihamij verkoop zelf ook nauwelijks gereedschap ;)

Gaat mij meer om het aansluitmateriaal zoals we het hier eerder ook over schroeven e.d. hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
Vraag.

Heb een binnendeur verwijderd, alles geverfd en weer terug geplaatst. Echter merk ik dat de schroefgaten wat doordraaien. Zit nu 4x40 in, want dat is ook de kop die in de scharnieren valt. Ik zoek dus eigenlijk het volgende ;
een schroef (leifst torx natuurlijk) die een kop van 4 heeft, maar de schroefdraad van een 5 schroef. Bestaat dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33
Iemand ervaring met Mirka schuurblokken met stofafzuiging? Ik moet een groot aantal m2's muren schuren na aan rampzalige stukadoor. Er komt natuurlijk enorm veel stof vanaf, dus dacht eraan om zoiets te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Vihamij verkoop zelf ook nauwelijks gereedschap ;)

Gaat mij meer om het aansluitmateriaal zoals we het hier eerder ook over schroeven e.d. hebben gehad.
Mijn ervaring is dat ze in koppelingen etc aardig scherp geprijst zijn. In sanitair etc is het heel wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Laatst online: 19:35
peligro2k schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:49:
Iemand ervaring met Mirka schuurblokken met stofafzuiging? Ik moet een groot aantal m2's muren schuren na aan rampzalige stukadoor. Er komt natuurlijk enorm veel stof vanaf, dus dacht eraan om zoiets te bestellen.
Zou een goede wandschuurmachine met stofzuiger doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
maartend schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:47:
Vraag.

Heb een binnendeur verwijderd, alles geverfd en weer terug geplaatst. Echter merk ik dat de schroefgaten wat doordraaien. Zit nu 4x40 in, want dat is ook de kop die in de scharnieren valt. Ik zoek dus eigenlijk het volgende ;
een schroef (leifst torx natuurlijk) die een kop van 4 heeft, maar de schroefdraad van een 5 schroef. Bestaat dit?
Bij de ijzerhandel informeren. Als het bestaat kun je het meteen meenemen. Als het niet bestaat hebben ze 9 van de 10 x een handige workaround voor je beschikbaar. Kun je alsnog meteen aan de slag.

Een oude beproefde methode voor doorgedraaide gaten (ook in beton waar pluggen geen grip meer hebben, maar om wat voor reden een grotere plugmaat geen optie is). een of meer luciferhoutjes / tandenstokers in het gat stoppen waar je vervolgens je schroef in draait. Evt de houtjes voorzien van wat (hout)lijm

[ Voor 18% gewijzigd door rbaidjoe op 29-10-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 19:14
rbaidjoe schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Bij de ijzerhandel informeren. Als het bestaat kun je het meteen meenemen. Als het niet bestaat hebben ze 9 van de 10 x een handige workaround voor je beschikbaar. Kun je alsnog meteen aan de slag.
Had gekunt. Als ik nog een goede ijzerhandel zou hebben. Ik om hier niet verder dan Gamma en karwei.

Maar ik kan wel aan mijn buurman vragen, die heeft eigen klusbedrijf.

edit ; truuk met houtjes deed ik vroeger idd ook. Of ik kan stukje uitboren van de scharniergaten dat een 5x40 past.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 29-10-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jichem schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Mijn ervaring is dat ze in koppelingen etc aardig scherp geprijst zijn. In sanitair etc is het heel wisselend.
Daar gaat het inderdaad om. T-stukken, inlaatcombinatie, aftapkraan, kogelkraan e.d. Heb ik allemaal binnenkort nodig, maar ik vind Warmteservice vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
6killer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Zou een goede wandschuurmachine met stofzuiger doen.
Dat lijkt me weer erg grof, gaat grotendeels om het glad schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Daar gaat het inderdaad om. T-stukken, inlaatcombinatie, aftapkraan, kogelkraan e.d. Heb ik allemaal binnenkort nodig, maar ik vind Warmteservice vrij duur.
Moet je daarvoor niet eigenlijk in het klustopic zijn in plaats van het gereedschapstopic?
Al zitten daar wel ongeveer dezelfde mensen, natuurlijk :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dreamscape schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Moet je daarvoor niet eigenlijk in het klustopic zijn in plaats van het gereedschapstopic?
Al zitten daar wel ongeveer dezelfde mensen, natuurlijk :)
Nee, ik denk het niet, wat ik al eerder zei wordt hier ook regelmatig gesproken over de juiste schroeven, pluggen, zaagbladen, bitjes enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Nee, wat ik al eerder zei wordt hier ook regelmatig gesproken over de juiste schroeven, pluggen, zaagbladen, bitjes enz.
dat zijn verbruiksartikelen van het gereedschap niet het materiaal, dat is echt iets anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rbaidjoe schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:57:

Een oude beproefde methode voor doorgedraaide gaten (ook in beton waar pluggen geen grip meer hebben, maar om wat voor reden een grotere plugmaat geen optie is). een of meer luciferhoutjes / tandenstokers in het gat stoppen waar je vervolgens je schroef in draait. Evt de houtjes voorzien van wat (hout)lijm
Heb dat ook wel eens gehad. 4x40 schroefjes vervangen door 4.5 x 45 of 50, heeft het daarna nog een flink aantal jaar uitgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Laatst online: 19:35
peligro2k schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Je hebt het over een groot aantal m2s, dus ik zou dit machinaal doen met een fijne korrel en een goede hiervoor geschikte bouwstofzuiger. Maar met de hand kan ook, alleen de stofzuiger blijft zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
6killer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:12:
Je hebt het over een groot aantal m2s, dus ik zou dit machinaal doen met een fijne korrel en een goede hiervoor geschikte bouwstofzuiger. Maar met de hand kan ook, alleen de stofzuiger blijft zelfde.
Met de hand kan ook, we hadden een tijdje terug wat schilders in de nieuwbouw, die een paar grote ruimtes hebben geschilderd, die hebben het eerst met een wandschuurmachine gedaan, en daarna alles nog met de hand nagegaan. Met zo'n handgreep op een vlak plaatje en daar dan een stuk van een rol schuurpapier op. Werd het wel echt vlak mee. Maar gaf hoe dan ook een hoop stof, dus die stofzuiger wil je er zeker bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:14

steveman

Comfortabel ten onder

Fraggert schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Ik weet geen namen en rugnummers.....maar frezen die dit hebben daar hangt wel een aardig prijskaartje aan vrees ik.

Kun je die plaat niet als deksel op een doos-constructie bouwen?

Met een heel simpel potkrikje of schaarkrikje kun je simpel de hoogte verstellen.

Er was laatst iemand die een Parkside had gekocht een filmpje postte, ik zal hem even opsnorren, die maakt relatief "eenvouding" een hoogteverstelling met een stuk draadeind.
Moet er wel even iemand een inbusbout kunnen lassen voor je. Maar allicht kun je dat ook maken met een hele lange bout van de ijzerhandel waar dus al een kop op zit.

edit: dat is @barktus d:)b geweest die dat was en dit filmpje postte:

[YouTube: Table router DIY with PARKSIDE / Mesa fresadora con fresadora PARKSIDE 1200]
Hey... da's een mooie oplossing.

Ik wilde deze gaan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aYbNRS2pBTWQj4UC8Ts560XzSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VR4rg6VhdJRxgb66K3DiQxtb.png?f=user_large

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRfY6SO45tWYDY0h9MfrdPRidmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gUDKppyWrXe3OqIqxAAAB9jq.png?f=user_large

Toch eens kijken of ik ook zoiets kan maken :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

steveman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Hey... da's een mooie oplossing.

Ik wilde deze gaan gebruiken:
[Afbeelding]

Voor:
[Afbeelding]

Toch eens kijken of ik ook zoiets kan maken :)
wat een handig schaarkrikje, waar heb je die zo gauw vandaan? Heb je die zelf gemaakt? :)

als je een rondje doet op google en/of youtube dan zie je door de DIY-freestafels het bos niet meer :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
[...]

Ik heb daar in 2017 het nodige gekocht (via de installand website). Was toen het goedkoopst.
Is ook prima verlopen, kon gewoon op locatie ophalen en betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vraag.

Dat heten beslagschroeven. Woodies heeft ze ook. Zijn 4,5x40 met inderdaad een kleinere kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:14

steveman

Comfortabel ten onder

Fraggert schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

wat een handig schaarkrikje, waar heb je die zo gauw vandaan? Heb je die zelf gemaakt? :)

als je een rondje doet op google en/of youtube dan zie je door de DIY-freestafels het bos niet meer :+
Deze heb ik van ali: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dMiSO9s

Hij is op zich best stevig tot zo'n 80% van z'n max hoogte.

Ik wilde eerst zelf wat maken met een stuk draadeind en een rampamoer, maar toen kwam ik zoiets tegen. Kun je niet tegen klussen.

[ Voor 11% gewijzigd door steveman op 29-10-2020 12:05 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
maartend schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Had gekunt. Als ik nog een goede ijzerhandel zou hebben. Ik om hier niet verder dan Gamma en karwei.

Maar ik kan wel aan mijn buurman vragen, die heeft eigen klusbedrijf.

edit ; truuk met houtjes deed ik vroeger idd ook. Of ik kan stukje uitboren van de scharniergaten dat een 5x40 past.
Je kan natuurlijk ook altijd online kijken of dergelijke schroeven bestaan :P
https://www.schroeven-onl...oort+schroefkop=Torx+(TX)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 22:17
Vraag.

Heb je een houten deur waar het probleem in zit of in een houten kozijn ?
Je zou hem kunnen uitboren als het hout is, en opvullen met een stuk rondhout / deuvelstok van de juiste diameter en wat bruislijm en dan opnieuw het juiste (kleiner) gat weer boren.
Zo heb ik hier ook opnieuw de paumelles goed gekregen in een houten kozijn waarvan het gat "uitgelubberd" was. Mogelijk kan dit ook met ander materiaal maar dit is wat ik had liggen.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:39
dimi_v schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Voorrits functie: nog nooit nodig gehad maar wat is er mis met de diepteinstelling even van bv 26mm naar 6 te zetten voor die keer dat je wel nodig zou hebben? En wat is nut/functie voor 45 graden geleiderstops?? Ik zag meestal (MDF) plaatwerk voor kasten en plinten en das is toch meestal redelijk recht toe-recht aan dus wellicht is mijn kennis te beperkt.

Ik ben ook vaak redelijk merkgeil maar heb toch al wat low budget spul aangeschaft wat voor niet pro gebruik prima voldoet. Ik kan altijd een Festool invalzaag lenen en heb nog geen ervaring met andere merken. Toch wil ik ook zo'n apparaat in de schuur hebben liggen om zelf gewoon af en toe zelf een keer een plank door- of onder verstek te zagen zonder meteen verplicht bij iemand langs te moeten om weer gereeedschap te halen.

Dus ik dacht: laat ik de Parkside bestellen, is ie opeens van de webshop verdwenen 8)7

Kijk ik wat verder kom ik ook de Güde TS 57 tegen. Deze lijkt exact dezelfde body (en internals waarschijnlijk ook) te hebben als de Parkside. Maar...... er zijn 2 uitvoeringen.

TS 57 1200 lijkt verdacht veel op de Parkside (1200 watt, geen snelheidsregeling bv)
TS 57 1400 KE heeft 1400 watt en electronisch geregeld.

Ik kan hier alleen eigenlijk geen info verder over vinden. Misschien wel een leuk ding voor af en toe werk.
Krent zoals ik ben kan ik soms geen geld uitgeven aan zaken die ik niet ècht nodig heb. Ik kan nl bij een maat van me in zijn werkplaats met zijn Festool TS55 klussen, of lenen als thuis wat moet doen. Maar dat is soms toch lastig (hij is niet thuis, oet terug want zelf nodig, etc.). Helaas de Parkside dus niet verkrijgbaar (al helemaal niet voor 6 tientjes), en de Güde is 140-150 euro (wel met 1400 Watt motor dan).

Toch maar de gok gewaagd en bij HBM hun eigen merk invalzaag besteld. Het lijkt allemaal verdacht veel op elkaar dat Parkside, Güde en noem maar op.

Voor 8 tientjes verwacht ik niet bijzonder veel, om af en toe een strook van een plank af te zagen, ergens een rand vanaf, is het gewoon makkelijk als je niet altijd op een ander aangewezen bent. Als ik weer een kast wil bouwen ga ik wel weer naar mijn makker toe.

Wat in ieder geval meteen opvalt: heeft toerentalregeling (heeft de Parkside niet zover ik weet, de Güde 1400 iig wel) met softstart. De zaag past prima op een Festool geleider, net geprobeerd. Zaagblad is denk ik niet veel soeps, 24 tands is niet echt mijn ding dus binnenkort wat bij Ecotools scoren.

De nul graden aanslag is ook nastelbaar. Speling lijkt mee te vallen (zag soms op youtube echt dramatische afwijkingen met kromme grondplaat of erg ruim scharnierpunt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
[...]

Er zullen online vast goedkopere zijn, maar dat is altijd wel. Ik vind de voorraden en de service icm de prijs de warmteservice top. Zitten vaak stuk lager dan de b2b groothandels. Met fysieke winkels de webwinkels er uit concureren is vriijwel onmogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jichem schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Er zullen online vast goedkopere zijn, maar dat is altijd wel. Ik vind de voorraden en de service icm de prijs de warmteservice top. Zitten vaak stuk lager dan de b2b groothandels. Met fysieke winkels de webwinkels er uit concureren is vriijwel onmogelijk.
Naar de Warmteservice fietsen, daar vertellen wat je nodig hebt en je hebt het eerder in handen dan je het op de Gamma website kunt vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Naar de Warmteservice fietsen, daar vertellen wat je nodig hebt en je hebt het eerder in handen dan je het op de Gamma website kunt vinden :D
Precies, en bij de ws hier in de buurt denken ze ook altijd met je mee. Daarbij verkopen ze bijna alle spullen per stuk, ideaal als je niet na elke klus spullen over wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jichem schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Precies, en bij de ws hier in de buurt denken ze ook altijd met je mee. Daarbij verkopen ze bijna alle spullen per stuk, ideaal als je niet na elke klus spullen over wil houden.
En je kunt het niet zelf uit de vakken pakken, wat als voordeel heeft dat het type mensen dat het verkeerd teruglegt dat ook niet kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:37:
[...]

En je kunt het niet zelf uit de vakken pakken, wat als voordeel heeft dat het type mensen dat het verkeerd teruglegt dat ook niet kan :D
En... In deze tijden is er niets vervelender dan die mensen die 45 minuten een pad bezet houden waar jij moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jichem schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

En... In deze tijden is er niets vervelender dan die mensen die 45 minuten een pad bezet houden waar jij moet zijn.
Gewoon even hoesten en bijna iedereen loopt door :D

Maargoed; die mensen die zo lang staan te zoeken bij het installatiemateriaal kunnen het dus ook niet vinden daar ;)

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-10-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Pixeltje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:45:
In voorbereiding op het zelf maken van een bureau ben ik aan het kijken naar wat het totale kostenplaatje wordt. Dat houdt in dat ik ook 5 tot 6 lijmklemmen nodig heb die 800mm kunnen klemmen. Bij HBM zijn ze te koop voor 16 euro per stuk en dat is geen geld als je t mij vraagt. Ze ogen wat lomp maar een tafelblad klemmen doe ik niet zo vaak, dus dat mag best.

Iemand anders suggesties hiervoor? Kun je lijmklemmen huren bijvoorbeeld?
Ben je hier uiteindelijk voor gegaan? Echt goedkoop inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:34
peligro2k schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb die van de lidl besteld, komt vandaag binnen voor 85 euro incl verzenden. Zal wel even melden hoe het werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk013 op 30-10-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Luuk013 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Ik heb die van de lidl besteld, komt vandaag binnen voor 85 euro incl verzenden. Zal wel even melden hoe het werkt.
En daar ga je ook de muren mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Megalomania schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

Ben je hier uiteindelijk voor gegaan? Echt goedkoop inderdaad!
Nog niet. Ik ben nog even in beraad. Ik wil heel graag zelf een keer zo'n blad maken maar twijfel nog. Het hout is niet goedkoop (ik zoek iets wat 30-ish mm dik is na schaven/schuren) en in alle eerlijkheid een blad van 2,5m klemmen heb ik aan vier klemmen niet genoeg. Ik gebruik in basis nooit zulke grote klemmen dus ben me nog even aan het beraden op een alternatief.

Het blad laten maken is mijn eer te na eigenlijk, en dat kost meer dan die klemmen die ik nodig denk te hebben.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:34
peligro2k schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

En daar ga je ook de muren mee doen?
Jep, mijn stucadoor heeft hetzelfde apparaat gebruikt, maar dan van een ander merk. Heb toen tot mijn grote spijt de zolder niet mee laten doen, dus nu wilde ik het zelf proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 11:23
Het is hier al 1001 keer gepasseerd, maar toch wil ik hier de vraag stellen omdat ik maar blijf twijfelen.
Ik heb net een huis gekocht (gerenoveerde woning uit 1930) en ben dus op zoek naar een goede boormachine om wat zaken in/aan elkaar te vijzen, maar ook om wat gaten te boren. Dat boren zal 90% van de tijd ofwel in hout ofwel in baksteen zijn en zal zich op dit moment beperkten tot het 'gewone' kluswerk.

Zelf had ik volgende opties opgelijst:
  • GSB 18V-60 C (of DHP484): Accuklopboormachine met denkelijk meer dan voldoende kracht om wat gaten te boren in bakstenen muren. Wat ik niet goed kan inschatten of deze ook gebruikt kan worden als schroefmachine. De grootte en zwaarte van het toestel zal dit wat moeilijker maken (dan bijvoorbeeld de 12V-35), maar zal deze niet 'te krachtig' zijn voor eenvoudig schroefwerk? Bijkomend voordeel is de huidige 1+1 actie voor bv de haakse slijper.
  • GSR 18V-60: Accuschroefboormachine. Maar dit lijkt mij iets minder geschikt voor het boorwerk in steen. Hier ook het 1+1 voordeel.
  • GSR 12V-35 FC: 12V Accuschroefboormachine. Uitermate schikt voor schroefwerk en heel populair hier (ik lees hier ook dat die wel in baksteen kan, maar of dat ideaal is?)
De betere optie lijkt mij de GSB 18V-60 C in combinatie met de GSR 12V-35 FC. Maar die is dan gelijk ook de duurste. En is dat nodig voor mijn gebruikt?

Ik heb nog geen 18 of 12V machine, dus op dat vlak kan ik nog alle kanten uit. Zonder echte argumenten ben ik wat meer aangetrokken tot Bosch, maar ik had gelezen dat Makita 18V soms wel een voorkeur heeft boven Bosch dankzij hun uitgebreid tuinassortiment. Of ik daar effectief gebruik van zal maken is dan nog maar de vraag natuurlijk (ik heb wel een tuin).
Het gezegde "beter een oké machine met goede boren dan omgekeerd" ben ik hier ook al een paar keer tegengekomen. Daarvoor heb ik een paar Heller setjes op mijn lijstje staan.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Chimerax schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:49:
Het is hier al 1001 keer gepasseerd, maar toch wil ik hier de vraag stellen omdat ik maar blijf twijfelen.
Ik heb net een huis gekocht (gerenoveerde woning uit 1930) en ben dus op zoek naar een goede boormachine om wat zaken in/aan elkaar te vijzen, maar ook om wat gaten te boren. Dat boren zal 90% van de tijd ofwel in hout ofwel in baksteen zijn en zal zich op dit moment beperkten tot het 'gewone' kluswerk.

• GSB 18V-60 C (of DHP484): Accuklopboormachine met denkelijk meer dan voldoende kracht om wat gaten te boren in bakstenen muren. Wat ik niet goed kan inschatten of deze ook gebruikt kan worden als schroefmachine. De grootte en zwaarte van het toestel zal dit wat moeilijker maken (dan bijvoorbeeld de 12V-35), maar zal deze niet 'te krachtig' zijn voor eenvoudig schroefwerk? Bijkomend voordeel is de huidige 1+1 actie voor bv de haakse slijper.
  • GSR 18V-60: Accuschroefboormachine. Maar dit lijkt mij iets minder geschikt voor het boorwerk in steen. Hier ook het 1+1 voordeel.
  • GSR 12V-35 FC: 12V Accuschroefboormachine. Uitermate schikt voor schroefwerk en heel populair hier (ik lees hier ook dat die wel in baksteen kan, maar of dat ideaal is?)
De betere optie lijkt mij de GSB 18V-60 C in combinatie met de GSR 12V-35 FC. Maar die is dan gelijk ook de duurste. En is dat nodig voor mijn gebruikt?

Ik heb nog geen 18 of 12V machine, dus op dat vlak kan ik nog alle kanten uit. Zonder echte argumenten ben ik wat meer aangetrokken tot Bosch, maar ik had gelezen dat Makita 18V soms wel een voorkeur heeft boven Bosch dankzij hun uitgebreid tuinassortiment. Of ik daar effectief gebruik van zal maken is dan nog maar de vraag natuurlijk (ik heb wel een tuin).
Het gezegde "beter een oké machine met goede boren dan omgekeerd" ben ik hier ook al een paar keer tegengekomen. Daarvoor heb ik een paar Heller setjes op mijn lijstje staan.

Wat denken jullie?
Mooie combinatie inderdaad. GSB is wel handig voor boren in muren t.o.v. GSR. Wat betreft de GSR 12V. De FC variant is erg prettig met de koppen, maar dat maakt hem ook een stuk duurder.
Daarnaast zou je ook de GSR 12V-15 kunnen kiezen i.p.v. -35. Heeft een iets lager toerental, 30nm ipv 35nm en geen brushless motor (en uit mijn hoofd is de -35 ietsjes lichter), maar effectief zullen ze redelijk gelijk presteren. Als je het teveel geld vindt is dat dus nog de overweging waard :)

Zou zelf persoonlijk met de GSR 12V niet in baksteen gaan boren als je een 18V ter beschikking hebt, met scherpe boren kom je er waarschijnlijk nog wel, maar dan is een 18V machine (of GSB 12V) fijner voor.

Als je niet veel meer doet dan een paar x boren en wat dingen ophangen, is alleen een 18V machine wellicht ook al voldoende? Meerdere machines is fijn, maar als het sporadisch nodig is, is het natuurlijk wel zonde van het geld. Heb je meer projecten in de planning, dan is het zeker de overweging waard!

En inderdaad, een pracht machine met botte of kromme boren resulteert in niet de muur doorkomen of een te groot gat maken. Dan liever een mindere machine met goede boren. Heb zelf de Heller ProStone boren en ben daar erg tevreden over, zit geen krom exemplaar tussen en gaan erg makkelijk de muren in hier, beter dan mijn Bosch Pro boren die deels ook krom waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Laatst online: 15-09 12:39

Wat denken jullie?
Als ik zo kijk naar je wensen, denk ik dat 2 boormachines overbodig zij. De GSR 18V zou ik nooit doen in combinatie met de GSR 12 V.

Ga je veel in muren (baksteen) boren, raad ik je de GSB aan. Hij is wel wat zwaarder en de GSB versies neigen een wiebelende koppen te krijgen naderhand.

Je hebt geen boorhamer nodig in een jaren 30 huis, maar wilt wel door steen. Om het goedkoop te houden zou ik dan de GSB 18V doen. Een lichter machine is fijn. Maar ik zou het eerst even aankijken. Ik pak de lichter machine bijvoorbeeld nooit. Behalve als ik te weinig ruimte heb. Het ligt toch echt waar jouw voorkeuren bij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Luuk013 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Ik heb hem zelf en vind hem die keren dat ik hem nodig heb prima werken voor 1/10 van de prijs van een Planex.......
En een slang erbij vond ik belangrijker dan een foedraal.
Die 160 gram meer gewicht weegt ook niet op tegen de meerprijs van Festool (4,16 kg vs 4 kg)

Wel s ochtends een bord pap eten..... ;)
Voor de kantoorklerk kan het gewicht best tegenvallen na 15 minuten.
De stofzuiger doet wel een hoop, hoe sterker (huren?), hoe meer hij aan het oppervlak vast zuigt, en hoe minder je hoeft te tillen.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 30-10-2020 10:57 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:35
......
Wat denken jullie?
Waarom niet het beste uit twee werelden combineren met de GSR 18v-60 FC?
https://www.amazon.nl/Bos...id=pla-437211039981&psc=1

Je hebt de flexibiliteit van de flexiclick opzetstukken die de GSR 12v-35 FC ook heeft maar toch de kracht van een 18v boormachine. Tevens zit er een SDS opzetstuk bij (wat de 12v niet heeft) wat het boren in baksteen en beton geen probleem maakt. Ik heb deze zelf ook en het zwaardere boorwerk is geen enkel probleem met het SDS opzetstuk, gaat er doorheen als boter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

jichem schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Oh jawel hoor. 6 mensen die het bezet houden in dat gangpad en ook echt niet even wat ruimte maken ofzo.
Vraag.

Geen idee of het bestaat. Maar wellicht een alternatief: "vloeibare plug" (soort 2-componentenvuller) erin spuiten, laten drogen en alle schroeven pakken weer top.

Wat denken jullie?
Ik heb sinds enkele maanden een kleine verzameling Bosch blauw 18v (accutol, accuslagschroevenmoeraanzetterdraaier :+, multitool en cirkelzaag). Ik heb de GSR 18V-60. Echt prima apparaat. Ik had van de GSB toen gelezen dat de boorkoppen van die combimachine door het klopgebruik nog wel eens een beetje krom worden. Dus toen had ik besloten dat niet te doen, ook vanwege het handzaamheidsargument. Ik denk dat je prima weg komt met de GSR en goede boren. Ik heb in het vorige huis gaten geboord in baksteen met redelijke boren en een Hitachi 30nm machine. Misschien dat het soms iets sneller mocht maar ging prima. De Bosch heeft 2 keer zoveel kracht en als je er dan ook nog goede boren bij hebt... :) Maar goed, ik ben geen pro-klusser, laat ik dat erbij zeggen :P Binnenkort ga ik weer een rolluik ophangen (had ik toen ook gedaan) en dan ga ik weer lekker met de GSR boren in baksteen. Maar goed dan ben je ook met 10 8mm gaatjes klaar.

Andere insteek: heb je nog een afkortzaag nodig? DeWalt heeft nu een superdeal, koop een afkortzaag die 300e kost, krijg een boormachine met koffer, laders en volgens mij 2x2.0ah accu's erbij, die is normaal 180+ euro. Let wel, mocht je ook op termijn een accucirkelzaag willen ofzo dan kom je met 2.0ah accu's niet heel makkelijk weg.

Ik heb toen voor Bosch gekozen puur omdat er een mega-actie was met gratis 2 4.0ah accu's en lader bij elk apparaat. Niet omdat ik denk dat Bosch persé de beste keuze is. Er valt voor veel merken wat te zeggen afhankelijk van je gebruik en ecoysteem dat je wil gebruiken.
dimi_v schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Toch maar de gok gewaagd en bij HBM hun eigen merk invalzaag besteld. Het lijkt allemaal verdacht veel op elkaar dat Parkside, Güde en noem maar op.
Op de doos van mijn Parkside machineonderstel kun je als je goed zoekt gewoon de naam Scheppach terugvinden :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Pixeltje schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Nog niet. Ik ben nog even in beraad. Ik wil heel graag zelf een keer zo'n blad maken maar twijfel nog. Het hout is niet goedkoop (ik zoek iets wat 30-ish mm dik is na schaven/schuren) en in alle eerlijkheid een blad van 2,5m klemmen heb ik aan vier klemmen niet genoeg. Ik gebruik in basis nooit zulke grote klemmen dus ben me nog even aan het beraden op een alternatief.

Het blad laten maken is mijn eer te na eigenlijk, en dat kost meer dan die klemmen die ik nodig denk te hebben.
Bij toolstation pijpnippels bestellen in de juiste maat en de maat die je later wel wilt houden. Dan buisklemmen bestellen van Bessey of een ander merk. Dan heb je mooie klemmen die je zo lang kan maken als je zelf wilt. Naderhand kan je de lange pijpnippels verkopen en vervangen door de kortere die je wel wel wilt houden. Zo blijf je achter met een mooie set lijmklemmen die je wel kan gebruiken en kan je toch zelf het blad maken. :)

Edit: Je kan natuurlijk ook maar één maat bestellen en die na gebruik op de gewenste maat slijpen. :P

Ik heb er zelf 4 van 1 meter lang. Hier was ik toen 140 euro voor kwijt, waarvan 40 euro voor de pijpnippels. Klemmen voor het leven. :+

[ Voor 4% gewijzigd door barktus op 30-10-2020 11:07 ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Laatst online: 10-09 08:38
Twijfels schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Mooie combinatie inderdaad. GSB is wel handig voor boren in muren t.o.v. GSR. Wat betreft de GSR 12V. De FC variant is erg prettig met de koppen, maar dat maakt hem ook een stuk duurder.
Daarnaast zou je ook de GSR 12V-15 kunnen kiezen i.p.v. -35. Heeft een iets lager toerental, 30nm ipv 35nm en geen brushless motor (en uit mijn hoofd is de -35 ietsjes lichter), maar effectief zullen ze redelijk gelijk presteren. Als je het teveel geld vindt is dat dus nog de overweging waard :)

Zou zelf persoonlijk met de GSR 12V niet in baksteen gaan boren als je een 18V ter beschikking hebt, met scherpe boren kom je er waarschijnlijk nog wel, maar dan is een 18V machine (of GSB 12V) fijner voor.

Als je niet veel meer doet dan een paar x boren en wat dingen ophangen, is alleen een 18V machine wellicht ook al voldoende? Meerdere machines is fijn, maar als het sporadisch nodig is, is het natuurlijk wel zonde van het geld. Heb je meer projecten in de planning, dan is het zeker de overweging waard!

En inderdaad, een pracht machine met botte of kromme boren resulteert in niet de muur doorkomen of een te groot gat maken. Dan liever een mindere machine met goede boren. Heb zelf de Heller ProStone boren en ben daar erg tevreden over, zit geen krom exemplaar tussen en gaan erg makkelijk de muren in hier, beter dan mijn Bosch Pro boren die deels ook krom waren.
Ik zou die GSB nemen, en met de 1+1 actie een instapper 18V GSR er bij krijgen.
Of ipv de 18V GSR evt de 18V slagtol erbij krijgen, ik weet even de productcode er niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

Wat denken jullie?
Ik vond het leuk om alle reacties op je post te lezen :D Zo zie je maar dat iedereen anders werkt. En alle bekende argumenten komen ook weer langs (klopboormachines hebben wiebelkoppen enzo). En brutalsranan gebruikt nooit zn lichte machine.

Dus ik doe mijn duit ook in het zakje :P

Ik heb een aantal 18V machines en zo'n beetje de hele collectie 12V bosch machines (non-klopboor): 12V-15 FC en non-FC en de 12V-35 FC en non FC.

Mijn meest gebruikte machine? De 12V-15 non FC :D (die van mij is wat ouder, dus heet anders. Maar is wel dezelfde machine).

Waarom? Klein, licht en loopt het lekkerst.
FC maakt de machine zwaarder en uit balans. En zo handig zijn al die hoekstukken nu ook weer niet. De enige keer dat ik echt niet wegkwam met de gewone machine, kon ik gewoon een korte schroevendraaier pakken en die schroef op die manier indraaien.

De 18V machines gebruik ik alleen bij in muren boren (ik heb en klop-uitvoering) of het gebruik van gatenzagen.
De FC machine heb ik standaard met het bitopzetstuk klaarliggen en die gebruik ik dan specifiek voor het indraaien van schroefjes.

Dus mijn advies: Begin lekker met een 12V machientje (in de niet-klop uitvoering, want het klopmechanisme maakt hem nodeloos zwaarder). En koop er indien nodig een keer 18V machine bij.
En als je die alleen maar wilt gaan gebruiken om gaten in muren te boren, overweeg dan een machine met snoer. Ben je voor een derde van het geld klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Ik zou die GSB nemen, en met de 1+1 actie een instapper 18V GSR er bij krijgen.
Of ipv de 18V GSR evt de 18V slagtol erbij krijgen, ik weet even de productcode er niet van.
Dat is ook een idee, zo een slagtol, mooi spul. Overal voor te gebruiken!

@Fraggert
:+

Maar een GSB 18v en GSR 18v naast elkaar is imho een beetje als naast je 40cm handzaag ook een 43cm model nemen, nogal overlappend :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Chimerax Ik ben onlangs in het 12V gebeuren gestapt met de 12V-15 FC en ik ben er erg blij mee. Handzaamheid is fijn, machine voelt heel degelijk aan en prima krachtig voor schroeven en het lichtere boorwerk. Ik heb wel voor de FC gekozen (maar om de kosten wat lager te houden dus de -15 niet de -35) en dat bevalt me goed omdat ik nu heel makkelijk in rare hoekjes kan schroeven, vooral door het excenter opzetstuk dan kun je dicht langs een randje toch nog mooi recht schroeven.

Ik kom van een 18V Bosch groen apparaat en het lager gewicht en de kleinere maat vind ik echt lekker werken. De maximale kracht is wel minder dan die 18V (logisch). De machine is nog maar kort in bezit, ik heb nog geen situaties gehad waar hij te licht was.

Ik heb hiernaast nog een boorhamer (snoer), die kan het zwaardere werk dus opvangen. Maar dat is in verhouding maar weinig.

Om samen te vatten, het kan volgens mij best een optie zijn om de combi te doen van een fijne 12V machine en een goedkopere bedrade machine voor het zwaardere werk. Dan hoef je niet te beknibbelen op die 12V, en is het in totaal toch nog betaalbaar. Om in 1x het 12 én 18V systeem in te stappen is natuurlijk altijd prijzig.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

barktus schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Bij toolstation pijpnippels bestellen in de juiste maat en de maat die je later wel wilt houden. Dan buisklemmen bestellen van Bessey of een ander merk. Dan heb je mooie klemmen die je zo lang kan maken als je zelf wilt. Naderhand kan je de lange pijpnippels verkopen en vervangen door de kortere die je wel wel wilt houden. Zo blijf je achter met een mooie set lijmklemmen die je wel kan gebruiken en kan je toch zelf het blad maken. :)

Edit: Je kan natuurlijk ook maar één maat bestellen en die na gebruik op de gewenste maat slijpen. :P

Ik heb er zelf 4 van 1 meter lang. Hier was ik toen 140 euro voor kwijt, waarvan 40 euro voor de pijpnippels. Klemmen voor het leven. :+
damn, dat is een plan!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Let wel even op met de houtsoort. Eiken zal reageren met het metaal door het zuur in het hout. Maar wat schilderstape kan je dat voorkomen. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
Wanneer er een discussie plaatst vindt over een boormachine, en dan met name welke keuze iemand zou moeten maken zie ik best vaak het gewicht van een machine genoemd worden.
Met name wanneer het over accu machines gaat.

We hebben het over apparaten welke veelal >10kg blijven. Dan vraag ik mij af, in hoeverre merk je daar nou echt die ene kg meer of minder op?
Natuurlijk als je de hele dag met zo'n ding in de weer bent gaat het schelen, maar ik heb nog op geen enkel moment gehad dat ik een GSB als 'zwaar' zou omschrijven. Ook niet na een dag van 10u klussen en dan nog met dat ding boven de macht staat te werken.

Nou weet ik van mezelf dat ik fysiek en kracht niet als gemiddeld doorga maar toch ben ik wel benieuwd waarom dit steeds aangehaald wordt.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

Wat denken jullie?
Als je maar één machine gaat kopen zou ik zeker niet voor de 12V machines gaan. Ze zijn super fijn, maar zodra je wat zwaarder werk wilt uitvoeren mis je de 18V echt wel. Als je er dus maar eentje gaat kopen zou ik voor de GSB 18V-60 C gaan. Wellicht iets zwaarder, maar een stuk flexibeler in de gebruik dan de andere.

Dat gezegd hebbende, is er een goede motivatie om naast de GSB 18V-60 C een GSR 12V-35 FC te kopen. Ik heb zelf de GSB 18V-110C en de GSR 12V-15 (non FC!), wat voor mij een gouden combinatie is. Ik gebruik de 12V voor het gros van het schroefwerk, en de 18V voor het zwaardere werk. Ik mis de FC versie trouwens totaal niet. Slechts heel enkel dat ik in een hoek moet schroeven, en er zijn ook externe adapters voor dat uiteindelijk veel goedkoper is. Ik heb de GSR 12V-15 incl. lader en 2 accu's voor 70 euro kunnen scoren bij een Gamma clearout, dus een prima deal.

Daarnaast heb ik nog wel een GDX 200C, maar door de geluidsproductie merk ik dat ik toch vaak naar de andere twee machines grijp omdat ik mijn slapende kinderen niet wakker wil maken. Voor het werken in de tuin (aan bijvoorbeeld de schuur) is de keuze uiteraard snel gemaakt voor de GDX bij het indraaien van dikke tellerkopschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 11:23
Raymond schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:24:
[...]Ik vond het leuk om alle reacties op je post te lezen :D Zo zie je maar dat iedereen anders werkt. En alle bekende argumenten komen ook weer langs (klopboormachines hebben wiebelkoppen enzo). En brutalsranan gebruikt nooit zn lichte machine.
Dit. En dat maakt het wat moeilijk voor mij omdat ik er totaal geen ervaring mee heb. De geruststelling is dan wel weer dat er verschillende opties zijn en dat je met alles wel zal kunnen boren of schroeven, alleen met de ene wat beter/sneller dan met de andere.
Brutalsranan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:47:
[...]
Als ik zo kijk naar je wensen, denk ik dat 2 boormachines overbodig zij. De GSR 18V zou ik nooit doen in combinatie met de GSR 12 V.
Qua eventuele combinaties zou het volgens mijn oorspronkelijke plan enkel om de GSB 18V en de GSR 12V
gaan. GSR18V en GSR 12V lijkt me inderdaad weinig zinvol. En GSB18V en GSR18V zou ik ook eerder niet nemen
JT schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:25:
[...]
Maar een GSB 18v en GSR 18v naast elkaar is imho een beetje als naast je 40cm handzaag ook een 43cm model nemen, nogal overlappend :P
Dat lijkt mij ook niet de meest optimale keuze. Dan zou ik de GSB nemen, eventueel in combinatie met.

En dan heb je inderdaad de slagtol of de bedraade klopboormachines. Ik ga alle reacties hier nog eens goed doornemen. Hopelijk komen er ook nog een paar leuke promo's aan met black friday, dat maakt het kiezen wat gemakkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Flix20 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:43:
Wanneer er een discussie plaatst vindt over een boormachine, en dan met name welke keuze iemand zou moeten maken zie ik best vaak het gewicht van een machine genoemd worden.
Met name wanneer het over accu machines gaat.

We hebben het over apparaten welke veelal >10kg blijven. Dan vraag ik mij af, in hoeverre merk je daar nou echt die ene kg meer of minder op?
Natuurlijk als je de hele dag met zo'n ding in de weer bent gaat het schelen, maar ik heb nog op geen enkel moment gehad dat ik een GSB als 'zwaar' zou omschrijven. Ook niet na een dag van 10u klussen en dan nog met dat ding boven de macht staat te werken.

Nou weet ik van mezelf dat ik fysiek en kracht niet als gemiddeld doorga maar toch ben ik wel benieuwd waarom dit steeds aangehaald wordt.
Als je niet anders gewend bent roei je met de riemen die je hebt en merk je er relatief weinig van. Je kan ook prima de hele dag met een 18V machine werken, zelfs de zwaardere machines. Je eigen definitie van 'zwaar' veranderd zodra je een 12V in bezit hebt en met elkaar kan vergelijken. Ik merk aan mezelf dat ik altijd met de 12V de ladder op ga wanneer mogelijk. Voordat ik de 12V machine had ging ik zonder problemen met 18V de ladder op en voelde het niet zwaar, je wordt gewoon een beetje lui d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Chimerax schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Dit. En dat maakt het wat moeilijk voor mij omdat ik er totaal geen ervaring mee heb. De geruststelling is dan wel weer dat er verschillende opties zijn en dat je met alles wel zal kunnen boren of schroeven, alleen met de ene wat beter/sneller dan met de andere.

[...]

Qua eventuele combinaties zou het volgens mijn oorspronkelijke plan enkel om de GSB 18V en de GSR 12V
gaan. GSR18V en GSR 12V lijkt me inderdaad weinig zinvol. En GSB18V en GSR18V zou ik ook eerder niet nemen

[...]

Dat lijkt mij ook niet de meest optimale keuze. Dan zou ik de GSB nemen, eventueel in combinatie met.

En dan heb je inderdaad de slagtol of de bedraade klopboormachines. Ik ga alle reacties hier nog eens goed doornemen. Hopelijk komen er ook nog een paar leuke promo's aan met black friday, dat maakt het kiezen wat gemakkelijker.
Er is eigenlijk maar 1 oplossing: loop een zaak als Kruis of Hornbach binnen en neem ze allebei even in je hand. Let wel op dat die 12V verraderlijk slap lijkt maar in feite 90% van het werk aankan. Hou ze ook vast met de beoogde accu's.

Wat betreft Black Friday: Bosch doet met elke aanbiedingsmoment mee. Black Friday of Cyber Mondag zijn beide goede momenten om te bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Zo, er mag ook wel eens een positief bericht komen over de gratis accu's. Maandag 4 en dinsdag 2 Makita machines aangemeld, vandaag 6 accu's ontvangen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Brutalsranan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Ga je veel in muren (baksteen) boren, raad ik je de GSB aan. Hij is wel wat zwaarder en de GSB versies neigen een wiebelende koppen te krijgen naderhand.

Je hebt geen boorhamer nodig in een jaren 30 huis, maar wilt wel door steen. Om het goedkoop te houden zou ik dan de GSB 18V doen. Een lichter machine is fijn. Maar ik zou het eerst even aankijken. Ik pak de lichter machine bijvoorbeeld nooit. Behalve als ik te weinig ruimte heb. Het ligt toch echt waar jouw voorkeuren bij liggen.
In de jaren '30 hadden ze ook al gewoon beton hoor, met name bij de kelder. En die huizen zitten vol met overbodige schoorstenen, dus daar komt de rotatiestop van de boorhamer prima van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
kabeltjekabel schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

In de jaren '30 hadden ze ook al gewoon beton hoor, met name bij de kelder. En die huizen zitten vol met overbodige schoorstenen, dus daar komt de rotatiestop van de boorhamer prima van pas.
Is het beton van de jaren 30 ook zo hard als de huidige beton? Ik dacht van niet. Dan is bedraad een boorhamer nemen (afhankelijk van zijn kluswaarzaamheden) en een goede boormachine op accu erbij wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45
Ik zit ook met smart op Black Friday te wachten. Ik moet weer een heel huis verbouwen en tijdens de vorige verbouwing twee jaar geleden is er af en toe wat goedkoop gereedschap overleden (gelukkig ook Marktplaats dingen)... dus dit keer gewoon goed gereedschap kopen in het begin.

Ben in de race voor:
  • Accu slijptol
  • Accu slagschroevendraaier
  • Invalzaag
  • Kap-, trek- en verstekzaag
  • Bouwstofzuiger
En dan is alles van hetzelfde merk natuurlijk wel mooi, maarja wel merk dan... keuzes :o.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:04
@Tranze Als je als uitgangspunt hanteert dat alles van hetzelfde merk moet zijn, dan wordt de keuze al wat kleiner natuurlijk.

Makita heeft zo uit mijn hoofd alle gewenste gereedschappen in het assortiment, maar toch is niet ieder merk overal even sterk in. Accu gereedschap van hetzelfde merk is een goede keuze, maar als je voor een bedrade variant van een invalzaag, afkortzaag of stofzuiger gaat dan maakt het natuurlijk minder uit welk merk je kiest. Dan kun je beter kijken naar waar ieder merk goed in is.

Voor een invalzaag kun je kijken naar een Makita of Festool, terwijl je voor een afkortzaag misschien beter een DeWalt kunt kiezen.

Eén ding is zeker, de keuze is reuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:53
Tranze schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:24:
Ik zit ook met smart op Black Friday te wachten. Ik moet weer een heel huis verbouwen en tijdens de vorige verbouwing twee jaar geleden is er af en toe wat goedkoop gereedschap overleden (gelukkig ook Marktplaats dingen)... dus dit keer gewoon goed gereedschap kopen in het begin.

Ben in de race voor:
  • Accu slijptol
  • Invalzaag
  • Bouwstofzuiger
En dan is alles van hetzelfde merk natuurlijk wel mooi, maarja wel merk dan... keuzes :o.
Heb al deze spullen van Bosch professional. Bevalt me uitstekend >:) . Alleen geen slijptol op accu (wat wel heel relaxt werkt denk ik, maar slijptol heb ik persoonlijk amper nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Alsjemenou schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Als je maar één machine gaat kopen zou ik zeker niet voor de 12V machines gaan. Ze zijn super fijn, maar zodra je wat zwaarder werk wilt uitvoeren mis je de 18V echt wel. Als je er dus maar eentje gaat kopen zou ik voor de GSB 18V-60 C gaan. Wellicht iets zwaarder, maar een stuk flexibeler in de gebruik dan de andere.

Dat gezegd hebbende, is er een goede motivatie om naast de GSB 18V-60 C een GSR 12V-35 FC te kopen. Ik heb zelf de GSB 18V-110C en de GSR 12V-15 (non FC!), wat voor mij een gouden combinatie is. Ik gebruik de 12V voor het gros van het schroefwerk, en de 18V voor het zwaardere werk. Ik mis de FC versie trouwens totaal niet. Slechts heel enkel dat ik in een hoek moet schroeven, en er zijn ook externe adapters voor dat uiteindelijk veel goedkoper is. Ik heb de GSR 12V-15 incl. lader en 2 accu's voor 70 euro kunnen scoren bij een Gamma clearout, dus een prima deal.

Daarnaast heb ik nog wel een GDX 200C, maar door de geluidsproductie merk ik dat ik toch vaak naar de andere twee machines grijp omdat ik mijn slapende kinderen niet wakker wil maken. Voor het werken in de tuin (aan bijvoorbeeld de schuur) is de keuze uiteraard snel gemaakt voor de GDX bij het indraaien van dikke tellerkopschroeven.
Is de bithouder van jouw GDX magnetisch?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Tranze schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:24:

Ben in de race voor:
  • Accu slijptol
  • Invalzaag
  • Bouwstofzuiger
Afgaand op je wens van invalzaag, afkortzaag en bouwstofzuiger is er voor mij maar één merk en dat is Festool. Met de accu tol en slagschroevendraaier kan je prima bij Bosch Professional of Makita terecht. Zeg alvast maar gedag tegen je geld.

(maar Festool is het dubbel en dwars waard. Werkt zeer fijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:39
Alsjemenou schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:29:
[...]

Afgaand op je wens van invalzaag, afkortzaag en bouwstofzuiger is er voor mij maar één merk en dat is Festool. Met de accu tol en slagschroevendraaier kan je prima bij Bosch Professional of Makita terecht. Zeg alvast maar gedag tegen je geld.

(maar Festool is het dubbel en dwars waard. Werkt zeer fijn)
Volgens mij kan je met die wensen ook prima bij Bosch en Makita terecht, afhankelijk van je eisen en budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45
Festool krijg ik bij de vrouw des huizes niet rechtgepraat ;), budget is dus wel belangrijk. Ik neig dan idd ook meer naar Makita of Bosch Blauw.
Pagina: 1 ... 150 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic