MJ-Princeps schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:58:
Afgaande op de foto's bij de facom sets zijn het ook verschillende ratels die erbij zitten. Als ik het goed heb is de ene (185€ set) een dun model. Die in de andere is met gladde bovenkant, deze is handiger als je op de ratel moet duwen tijdens het draaien zonder de draairichting te veranderen.
Bij de 140 set zit dan wel weer geen wringstaaf. Die gebruik ik zelf regelmatig om (wiel)bouten die net te vast zitten los te krijgen, daar is een ratel minder geschikt voor. Ik heb zelf de uitgebreidere set in mijn gereedschapskar en ben er tevreden van maar denk dat je voor jezelf even moet afwegen welke ratel voor jou het nuttigste is.
Zo'n T-stuk geeft weinig extra t.o.v. een ratel om bouten los te krijgen, qua arm dan. Een wringijzer (
voorbeeld) met een langere arm is dan wat je wilt hebben. Zo'n T-stuk gebruik ik zelf meestal als ik een bout/moer tegen moet houden, dan hoef ik niet na te denken over de draai richting die ik op de ratel moet zetten om de draaiing tegen te houden. Voor het lostrekken van de wielbouten gebruik ik een wringijzer van een 0.5m, dat kost een stuk minder kracht om de boel los te trekken.
@
Ypuh, die Facom sets lijken me ook prima. T-stuk gebruik ik niet zo vaak op de 1/2" set, wel regelmatiger op de 1/4" set, weet dus niet of je dat echt gaat missen. De ratels in de Facom sets zijn inderdaad verschillend, zoals @
MJ-Princeps al aangeeft. Je zou kunnen kijken of één van beide misschien een fijnere vertanding heeft dan de andere, dat kan fijner werken. Ik zou persoonlijk wel de voorkeur geven aan zo'n hendeltje om de richting te veranderen, zoals op de set van 140 euro (en de Stahlwille sets), al was het alleen maar omdat dat andere type niet altijd even makkelijk is om van richting te veranderen (als het stroef gaat, of als je olie op je handen hebt).
Qua uitgebreidheid van de sets, ik zou eerder kijken naar torx of inbus doppen erbij. Alhoewel je die ook prima los kunt kopen (
zoiets, bv.). Ik zou persoonlijk in ieder geval niet gauw een 8 dopje met een lompe 1/2" ratel aan willen gaan draaien, te veel kans dat ik de boel kapot draai. Grotere maten dan 22 kunnen handig zijn, zeker bij water aan/afvoer, maar omdat dan vaak de moer op een leiding zit, kun je er toch alleen met een steeksleutel (of openringsleutel) erbij, niet met een dop. Of je moet nog van plan zijn de ophanging van je auto los te willen draaien.
De doppensets van Stahlwille zijn ook allebei 12 kants, wat makkelijker kan zijn bij het erop zetten (maakt niet zoveel uit), of in de zeldzame gevallen dat je een 12 kant bout/moer tegenkomt. Maar als je een keer echt kracht moet zetten, kan je beter een zeskant dop hebben, iets minder kans op doldraaien van een bout/moer daarmee.