euh, Makita8088 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:53:
[...]
Absoluut, en op m'n YouTOOL ook. Zijn er überhaupt rails waarbij dat niet hoeft?
[ Voor 33% gewijzigd door dimi_v op 20-10-2020 17:13 . Reden: quote erbij ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
euh, Makita8088 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:53:
[...]
Absoluut, en op m'n YouTOOL ook. Zijn er überhaupt rails waarbij dat niet hoeft?
[ Voor 33% gewijzigd door dimi_v op 20-10-2020 17:13 . Reden: quote erbij ]
Wat @kabeltjekabel zegt had ik dus op YouTube gezien. Hierdoor ging ik er vanuit dat sommige gereedschappen niet passen.8088 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:44:
[...]
M'n TS 55 R past prima op m'n 1500mm Makita geleiderail, maar ik moet 'm tegenhouden als ik verstek zaag.
Sp6000j op de Makita rail8088 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:53:
[...]
Ik had het over rails in combinatie met de TS 55 R.
Prijzig stukje metaal. Dat kan ik voor mijn gebruik niet rechtvaardigen.FRANQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:29:
Maar je hebt voor festool deze oplossing.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Beide ondertussen binnen.Flix20 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:10:
Nou, morgen komt weer een hele sloot gereedschap binnen.
Waar ik zelf niet helemaal uit kom is wat ik voor schroevendraaier ik handig/fijn vindt om mee te gaan werken.
Uiteindelijk is het de wens om van alles wat te hebben. Meerdere maten vaste schroevendraaiers, en dan een bithouder.
Waar ik nu naar te kijken en graag jullie feedback over krijg zijn:
Wera Kraftform Kompakt 27
Wera Kraftform Kompakt VDE
Waar ik alleen niet helemaal achter ben, is of het Kompakt, op het formaat wijst of dat het ... wat anders is.
PSN: Flix20-NL
De 180 is het oudere model, met als nadeel de motor met koolborstels. Iets minder efficiënt, maar merk je weinig van.deWit schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:37:
Ervaringen hier met 18V Makita decoupeerzagen? Voorkeur voor D-greep, maar hoe groot is het verschil tussen de DJV180 en 182 nu echt?
Uitschakelen en met tweepolige tester spanningsloosheid aantonen. VDE voegt dan helemaal niks toe tenzij je van plan was zelf je hoofdschakelaar te vervangen..Razkin schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 01:25:
Gok dat ik over een maand aan m'n elektra ga beginnen.
[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2020 03:43 ]
Net alsof de website van PB Swiss niet een draak iskabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 03:42:
Verder een mooie set, maar jammer van de vorm van het handvat, hehe. Ook jammer dat PB Swiss geen vergelijkbaar systeem heeft. Website van Wera is trouwens ook een draak.
Ah, ik heb die set net gisteren binnen gekregen, mijn handen hebben wel een Wera vorm gelukkig. Die TX 8 had ik nog niet door, gezien een aankomende verbouwing waarbij er allemaal ABB in gaat toch maar die kling besteld, dank voor de tip!kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 03:42:
[...]
De TX 8 om een wcd los te halen zit geeneens in die set trouwens. Wellicht is het een Nederlands dingetje, maar de blauwe inbouwdozen van ABB hebben TX/SL combischroeven met dus Torx 8.
Je 'moet' dus nog de Wera 05003429001 er bij kopen. Of je moet fan zijn van de Attema dozen; die doen niet aan Torx...
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Voor ik wat doe, meet ik altijd uit voorzorg na met een multimeter. Ik heb een keer gehad dat een stopcontact wel spanningsloos werd, maar plafondlamp aansluiting niet, dat heeft me een schroevendraaier gekost. VDE ansich maakt werken aan elektra niet veiligkabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 03:42:
[...]
Uitschakelen en met tweepolige tester spanningsloosheid aantonen. VDE voegt dan helemaal niks toe tenzij je van plan was zelf je hoofdschakelaar te vervangen..
FuckDe TX 8 om een wcd los te halen zit geeneens in die set trouwens. Wellicht is het een Nederlands dingetje, maar de blauwe inbouwdozen van ABB hebben TX/SL combischroeven met dus Torx 8.
Je 'moet' dus nog de Wera 05003429001 er bij kopen. Of je moet fan zijn van de Attema dozen; die doen niet aan Torx...
Ja, set komt ook goed van pas als ik weer eens een schroevendraaier in een PC of ander elektrisch apparaat stop, daar ga ik meer hebben aan het VDE gedeelteVerder een mooie set, maar jammer van de vorm van het handvat, hehe. Ook jammer dat PB Swiss geen vergelijkbaar systeem heeft. Website van Wera is trouwens ook een draak.
Dankjewel, de 180 it is. Nu nog voor mezelf afvragen of ik hem nu nodig heb of nog kan wachten tot januari en er een accu bij krijg... Op zich werkt de Bosch met snoertje prima, maar snoertje....Raymond schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:40:
@deWit
Wat Framoes zegt klopt. Ik heb ook weleens mijn mening over de djv180 vs djv182 geplaatst, maar kan die post even niet terugvinden.
Ik vind dat autostart gedoe van de 182 niet fijn, ik mis mn 180*. Dan maar geen brushless.
*die had ik laten vallen, dus moest een nieuwe, want zaagmechaniek was stuk.
here ya go:Raymond schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:40:
@deWit
Wat Framoes zegt klopt. Ik heb ook weleens mijn mening over de djv180 vs djv182 geplaatst, maar kan die post even niet terugvinden.
Ik vind dat autostart gedoe van de 182 niet fijn, ik mis mn 180*. Dan maar geen brushless.
*die had ik laten vallen, dus moest een nieuwe, want zaagmechaniek was stuk.
Raymond schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:57:
[...]
Dit zegt natuurlijk niks over een Bosch, maar bij een Makita is de trigger op de D-grip ook alleen maar aan-uit.
* Raymond mist zijn (helaas gesneuvelde) DJV180 nog wel eens.
Die 182 is echt niet fijner in het gebruik, om eerlijk te zijn.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Het is ook nogal lastig / niet te vinden welke maat dat is.Razkin schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
FuckIk wist niet welke maat torx het was en heb het niet nagekeken en ging er blind vanuit dat die in de set zat.
Ik heb toevallig het Excelsheet, met daarin alle modellen die meededen begin dit jaar, nog in mijn downloads staan. Deze bevestigde mijn vermoeden dat de DJV180ZJ niet mee deed met de actie begin dit jaar. Dus daar op wachten heeft waarschijnlijk geen zin.deWit schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:08:
[...]
Dankjewel, de 180 it is. Nu nog voor mezelf afvragen of ik hem nu nodig heb of nog kan wachten tot januari en er een accu bij krijg... Op zich werkt de Bosch met snoertje prima, maar snoertje....
Van PB Swiss heb ik de papieren catalogus.henkie196 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:05:
[...]
Net alsof de website van PB Swiss niet een draak isHeb daar wel eens iets proberen te vinden waarvan ik wist dat het bestond, maar kon het niet gevonden krijgen. Voor PB Swiss is het al heel wat dat ze tegenwoordig zo'n slimfit lijn hebben, die hadden ze 5 jaar geleden ook niet, bv.
Verder inderdaad mooie set van Wera. Heb er zelf ook wel naar gekeken, maar had al wat VDE schroevendraaiers en nooit echt de motivatie gehad om een nog uitgebreidere set te halen.
Raymond schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:57:
ok, voor al mijn spuitspulletjes heb ik dus een schoonmaaksetje nodig.
Origineel wagner:
https://www.verfspuit.net/xvlp-schoonmaakset
(in dld voor vergelijkbaar geld verkrijgbaar)
Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
En even wat gezocht op amazon:
https://www.amazon.de/dp/B07Y4N5XFS
Nou, raad eens welke dinsdag in mijn brievenbus gegooid gaat worden?
In België geldt deze actie nog altijd en staat de lijst nog online :Nivado schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:02:
[...]
Ik heb toevallig het Excelsheet, met daarin alle modellen die meededen begin dit jaar, nog in mijn downloads staan. Deze bevestigde mijn vermoeden dat de DJV180ZJ niet mee deed met de actie begin dit jaar. Dus daar op wachten heeft waarschijnlijk geen zin.
Let daarbij ook op dat de "Z" varianten (dus zonder "J", in kartonnen doos, ipv M-Box) van de decoupeerzagen sowieso nooit mee doen. Als je dan de DJV180Z (ca. € 155,-) vergelijkt met de DJV182ZJ (ca. € 208,- inclusief M-box en gratis accu) dan wordt het financiële verschil een stuk kleiner, afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan M-box en de Accu. (Die kosten los resp. ca. € 30,- en € 65,-)
Ik heb zelf een DJV141 (T-greep), met slow start functie, en ik vind dat niet vervelend. Sterker, ik waardeer het wel. De tip-toetsen ipv de trigger vind ik wel echt een gemis!
De merken die je noemt zou ik onder goede kwaliteit scharen, maar als je het hebt over top kwaliteit zou ik in de richting van Facom, Tohnichi, Kanon gaan kijken, waarbij op te merken is dat Facom niet de duurste is.Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:
Hallo iedereen,
Ik ben bezig mijn gereedschappen wat te vernieuwen en ben opzoek naar een top kwaliteit momentsleutel voor 2,5 - 25nm (mag ook 15nm zijn). Hiervoor heb ik nu een simpele Mighty momentsleutel van €25 die op zich z'n werk wel doet, maar verder vrij gammel gebouwd is. Wel gebruik ik bitjes van Wera die 2x zo duur waren als de sleutel zelf. Gebruik is 1-2x per week een paar boutjes en ik hoop er dan ook vooral (een leven)lang mee te kunnen doen.
Wat ik tot nu toe zelf gevonden heb zijn:
- Wera Click-Torque A5 (€107)
- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Torcoflex ( €111)
- Gedore Red (€90)
Die van Facom is met €230 wel erg grof geprijsd.
Edit: ik lees dat je een TOP-momentsleutel wilt..allicht zijn onderstaande opties niet van voldoende kwaliteitYpuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:
Hallo iedereen,
Ik ben bezig mijn gereedschappen wat te vernieuwen en ben opzoek naar een top kwaliteit momentsleutel voor 2,5 - 25nm (mag ook 15nm zijn). Hiervoor heb ik nu een simpele Mighty momentsleutel van €25 die op zich z'n werk wel doet, maar verder vrij gammel gebouwd is. Wel gebruik ik bitjes van Wera die 2x zo duur waren als de sleutel zelf. Gebruik is 1-2x per week een paar boutjes en ik hoop er dan ook vooral (een leven)lang mee te kunnen doen.
- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Red (€90)
Tja, voor top spul betaal je top geldYpuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:
Hallo iedereen,
- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Red (€90)
[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 22-10-2020 11:20 ]
Ik gebruik al jaren de microclick MC30 van proxxon. Erg goed spul. In jouw geval zou het dan de MC15 zijn eventueelYpuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:
Hallo iedereen,
- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Red (€90)
PSN & XBL: Denkoyugo
Zoals gezegd, ik zou eerder voor de Gedore Torcoflex gaan dan de Wera, qua prijs is het ongeveer gelijk, maar voor Gedore zijn ratels, sleutels en momentsleutels echt de core business, voor Wera zijn schroevendraaiers en bits hun core business. Vandaar dat ik eerder Gedore aan zou bevelen voor een momentsleutel. Voor schroevendraaiers zou ik dan weer Gedore afradenYpuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:54:
Bedankt voor de snelle reacties. Er zit zo te lezen nog een niveau boven Wera en Gedore met merken als Facom en Stahlwille. Die momentsleutel van Datona lijkt op wat ik nu heb en ik zoek dus een niveautje hoger (het draaibare handvat kan o.a. het moment verstellen tijdens het aandraaien).
Het gereedschap wordt vrijwel dagelijks voor het sleutelen aan fietsen of af en toe de moter, maar dat zijn dan enkele boutjes per keer (laten we het op een dagdeel per week houden). Dan zijn de Snap-on's van deze wereld misschien toch wat overkill.
Ik heb onlangs een ratelset met bitjes van Wera gekocht en daar ook mijn inbussleutels en schroevendraaiers van. Daar ben ik wel redelijk tevreden mee dus ik neig ook naar de Wera momentsleutel. Die ziet er in de basis al een stuk degelijker uit dan wat ik nu gebruik:
[Afbeelding]
Ik zweer bij schroevendraaiers van Wiha, liggen heerlijk in de hand en zijn van hoge kwaliteit. Ik moet er elke dag mee werken en heb deze dan ook specifiek bij m'n baas gevraagd.henkie196 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
Zoals gezegd, ik zou eerder voor de Gedore Torcoflex gaan dan de Wera, qua prijs is het ongeveer gelijk, maar voor Gedore zijn ratels, sleutels en momentsleutels echt de core business, voor Wera zijn schroevendraaiers en bits hun core business. Vandaar dat ik eerder Gedore aan zou bevelen voor een momentsleutel. Voor schroevendraaiers zou ik dan weer Gedore afraden
En ik ben blij dat ik niet iedere dag aan m'n fiets hoef te sleutelenOverigens zou ik zelf bij zoveel gebruik wel Stahlwille of Snap-on kunnen verantwoorden, als je het min of meer dagelijks gebruikt. Maar
My middle finger salutes you.
Ik heb zelf ook een aantal Wiha schroevendraaiers en die zijn inderdaad prima. Ik heb echter ook wat slechtere ervaringen met Wiha, dus die neem ik tegenwoordig niet meer mee in de overwegingen. Kan zijn dat het tegenwoordig weer beter is, maar er was een tijd dat Wiha wat matige kwaliteitscontrole had.barktus schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:24:
Ik zweer bij schroevendraaiers van Wiha, liggen heerlijk in de hand en zijn van hoge kwaliteit. Ik moet er elke dag mee werken en heb deze dan ook specifiek bij m'n baas gevraagd.
PB Swiss heb ik wel eens vast gehad maar is niet mijn ding. In mijn geval gaat het overigens altijd om de VDE uitvoering.henkie196 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:11:
[...]
Ik heb zelf ook een aantal Wiha schroevendraaiers en die zijn inderdaad prima. Ik heb echter ook wat slechtere ervaringen met Wiha, dus die neem ik tegenwoordig niet meer mee in de overwegingen. Kan zijn dat het tegenwoordig weer beter is, maar er was een tijd dat Wiha wat matige kwaliteitscontrole had.
Als de grip van Wiha goed bevalt, ligt een Felo of Witte waarschijnlijk ook wel goed in de hand. Ik ben tegenwoordig wel fan van de grip van PB Swiss (Swissgrip / multicraft).
My middle finger salutes you.
Het ligt er ook maar net aan wie en waar je het vraagt. In mijn ervaring kun je weinig mis doen met de genoemde merken. Professioneel gezien heb ik wereldwijd met verschillende gereedschapswagens/sets gewerkt zowel high-end als low-end (snap-on, facom, stahlwille, gedore, hazet, custor, stanley, sonic, beta ...) Maar heb in Korea ook techniekers bezig gezien die 90% van het werk klaarde met een no-name griptang en een verstelbare sleutel aangevuld met een etuitje 'rommel'.Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:54:
Bedankt voor de snelle reacties. Er zit zo te lezen nog een niveau boven Wera en Gedore met merken als Facom en Stahlwille. Die momentsleutel van Datona lijkt op wat ik nu heb en ik zoek dus een niveautje hoger (het draaibare handvat kan o.a. het moment verstellen tijdens het aandraaien).
Het gereedschap wordt in totaal ca. een dagdeel per week gebruikt voor het sleutelen aan fietsen (met name 4nm-12nm) of in de toekomst motor. Dan zijn de Snap-on's van deze wereld misschien toch wat overkill.
Ik heb onlangs een ratelset met bitjes van Wera gekocht en daar ook mijn inbussleutels en schroevendraaiers van. Daar ben ik wel redelijk tevreden mee dus ik neig ook naar de Wera momentsleutel. Die ziet er in de basis al een stuk degelijker uit dan wat ik nu gebruik:
[Afbeelding]
Oja, Smoos, die maakt momentsleutels die alleen klikken als ze er zin in hebben en waar je rustig door kan blijven draaien tot een bout het begeeft (geen bout mee kapot gedraaid, wel met nameten opgemerkt dat hij bij 40% meer gegeven kracht nog steeds niet wou klikken)Fraggert schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:54:
[...]
Edit: ik lees dat je een TOP-momentsleutel wilt..allicht zijn onderstaande opties niet van voldoende kwaliteit
Bij Datona (onder andere) verkopen ze ook het merk Smoos......ik ken hetzelf niet, maar allicht zit het net in het segment wat jij zoekt.
6-30Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-handig-en-klein.html
2-24Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-fiets.html
5-25Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-1-4-opname-5-25-nm.html
rinse and repeat op Datona.nl![]()
Ook heeft Proxxon momentsleutels, dat is allicht een stapje meer in de richting die je zoekt.
4-15 Nm
https://www.ijzerhandel.n...4-voor-4-15-nm-23345.html
[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 22-10-2020 16:17 ]
Is het die Rob uit de buurt van Eindhoven? Die heeft inderdaad een handeltje nieuw Gedore spul. Hij is spotgoedkoop. Heb er ooit ook wat gekocht. Het is origineel spul.Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:06:
Precisie gereedschappen kopen via Marktplaats is altijd discutabel; maar ik zag bijvoorbeeld deze Gedore staan voor €85 en Stahwille voor €125. Is zoiets het overwegen waard? Ik wil een beetje in de prijsklasse €100-150 blijven, dus de absolute topmerken vallen daarmee wel af. Die Gedore via MP (man lijkt een handeltje in nieuwe gereedschappen te hebben) lijkt me dan wel een prima alternatief en stukken beter dan wat ik nu heb.
@MJ-Princeps Zelf ook erg content met de bitjes, sleutels en ratel van Wera. De Click-Torque A 5 lijkt op het eerste oog ook gewoon een degelijk gereedschap (o.a. met een vast handvat en losse draaiknop).
Van Gedore blauw lijken er ook weer 2 versies te zijn? Torcoflex en Torcofix K variant. Beide zijn wel 5-25nm waar Hazet en Wera 2.5nm - 25nm opgeven.
Thanks, altijd goed voor de zoekfunctie dit soort ervaringenTwijfels schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:44:
[...]
Oja, Smoos, die maakt momentsleutels die alleen klikken als ze er zin in hebben en waar je rustig door kan blijven draaien tot een bout het begeeft (geen bout mee kapot gedraaid, wel met nameten opgemerkt dat hij bij 40% meer gegeven kracht nog steeds niet wou klikken)Goedkope troep is het, ver van wegblijven. Leuk feitje daarbij, paar jaar terug m'n vader ooit zo'n geweldige Smoos momentsleutel cadeau gedaan, voor €49 gekocht bij Datona, twee jaar later het ding op marktplaats verkocht omdat ik betere had gekocht. Zag ik dat Datona er opeens €110 voor vroeg met hetzelfde artikelnummer nog.
Ik weet dat bv @mr_petit op marktplaats veel succes heeft gehad met een dikke Gedore momentsleutel, maar het is marktplaats, dus ymmv. Voor tweedehands zou ik wat meer vertrouwen hebben in een Stahlwille momentsleutel, die heeft een mechaniek dat wat meer monkeyproof is, omdat je die niet altijd naar nul hoeft terug te zetten.Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:06:
Precisie gereedschappen kopen via Marktplaats is altijd discutabel; maar ik zag bijvoorbeeld deze Gedore staan voor €85 en Stahwille voor €125. Is zoiets het overwegen waard? Ik wil een beetje in de prijsklasse €100-150 blijven, dus de absolute topmerken vallen daarmee wel af. Die Gedore via MP (man lijkt een handeltje in nieuwe gereedschappen te hebben) lijkt me dan wel een prima alternatief en stukken beter dan wat ik nu heb.
@MJ-Princeps Zelf ook erg content met de bitjes, sleutels en ratel van Wera. De Click-Torque A 5 lijkt op het eerste oog ook gewoon een degelijk gereedschap (o.a. met een vast handvat en losse draaiknop).
Van Gedore blauw lijken er ook weer 2 versies te zijn? Torcoflex en Torcofix K variant. Beide zijn wel 5-25nm waar Hazet en Wera 2.5nm - 25nm opgeven.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2020 18:38 ]
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
[ Voor 28% gewijzigd door Ypuh op 22-10-2020 22:00 ]
Bedankt voor de informatie, het is uiteindelijk toch een iets groter formaat geworden. Ik heb nu de Rubi DU 200 evo aangeschaft. Hiermee kan ik de zaag bewegen ipv de plint naar de zaag.Teijgetje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Een plint is lang, dat beweegt niet lekker op zo`n klein tafeltje en dan nog recht/haaks ook.
Beter huur je voor die dag er een met beweegbare tafel (meestal steenzaag) of beweegbare motor op rail (tegelzaag).
Misschien kun je de verstekken zagen bij een plaatselijke bouwhandel, vaak hebben die er een staan in een hoek die je voor weinig mag/kan gebruiken.
Dan hoef je alleen recht af te korten (of niet als je goed meet) wat met een haakse slijptol kan.
Maar belgisch hardsteen is zacht, dat kun je ook helemaal met een slijptol doen, ook de verstekken als je zelf een beetje handig bent. Afplakken wat moet blijven en voorzichtig "wegschaven" nadat je ruim afgekort hebt. Wel een gesloten diamantschijf nemen.
Even vlakken/kanten breken met een grove kant van een goed natte (dhz keten) wetsteen voor echt strak.
Maar dat moet je ook met een zaagmachine, een erg scherpe hoek is erg fragiel en beschadigd snel.
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik heb vooral interesse in die Maria MagdalenaBoudewijn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:37:
[Afbeelding][Afbeelding]
Nieuw in huize Boudewijn. Bakkie erbij for scale.
Ik had al een starrett winkelhaak van 10E, en een speedsquare. Die laatste is echt handig voor lomp werk en om je invalzaag echt haaks te zetten.
Nu een goodie voor goed meten en aftekenen enzo. Mooi speelgoed
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Die is helaas opArator schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:29:
[...]
Ik heb vooral interesse in die Maria Magdalena
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
En wanneer kan ik de review verwachten?
Die is liefYpuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:46:
@henkie196 Die Stahwille komt met een 1/2"en 3/8" kop. Laat ik nou net nieuwe 1/4" bitjes aangeschaft hebben, dus dan komt de kop er nog bij.
Ik denk dat het deze van Stahwille wordt, mede vanwege het hufterproof mechanisme wat ze bieden (het liefst zoek ik een tool die -met onderhoud- een levenlang mee kan gaan).
[Afbeelding]
Dit model gaat van 1.5 - 12.5 Nm en heeft een vaste 1/4" kop. De max. voor mij is 12 Nm, maar 95% zit tussen 4-8 Nm. De eerstvolgende zitten rond de 40-50 Nm en heb ik dus een andere tool voor. Optie B is denk ik toch de Wera omdat deze er vooral degelijk/gebruiksvriendelijk uitziet en 2.5 - 5 Nm ook aangeeft als bereik (heb regelmatig boutjes van 4 Nm waar de Gedore pas bij 5 Nm begint).
Nogmaals dank voor de hulp!
Nu zag ik wel die opmerking over fietsen, maar dat is nogal algemeen en ik ben toch wel benieuwd. Wat moet je in hemelsnaam op 2,5Nm vastzetten dat ook echt precies op 2,5Nm moet?henkie196 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:39:
[...]
Is de Wera ook maar gecalibreerd van 5-25, niet van 2.5-25 Nm, dus wat je krijgt tussen 2.5 en 5 Nm is maar de vraag.
Fietsonderdelen inderdaad. Zadelpen, stuurpen, dat werk. Niet voor MTBs of cyclocross fietsen waar wat meer lomp gebruik bij zit, maar voor een stadsfiets bijvoorbeeld kan 2,5 best eens voorkomen.Yucon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:41:
[...]
Nu zag ik wel die opmerking over fietsen, maar dat is nogal algemeen en ik ben toch wel benieuwd. Wat moet je in hemelsnaam op 2,5Nm vastzetten dat ook echt precies op 2,5Nm moet?
nieuwsgierigheid, niet om een discussie over de noodzaak te starten
No offence, maar pak een imbus sleutel en draai de stuurpen vastRobNemoo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:47:
[...]
Fietsonderdelen inderdaad. Zadelpen, stuurpen, dat werk. Niet voor MTBs of cyclocross fietsen waar wat meer lomp gebruik bij zit, maar voor een stadsfiets bijvoorbeeld kan 2,5 best eens voorkomen.
[ Voor 30% gewijzigd door Den_S85 op 23-10-2020 09:09 ]
Weet ik wel, ik gebruik daar ook echt geen momentsleutel voor, maar Yucon vroeg waar 2,5Nm voor gebruikt zou kunnen worden dus ik gaf een voorbeeld.Den_S85 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:07:
[...]
No offence, maar pak een imbus sleutel en draai de stuurpen vast. Vast is vast, liever iets te vast dan iets te los. Bij de gemiddelde fiets breekt er echt niets af als je de imbus 100x fors aandraait.
Als je wat harder aan je stuur trekt staat je stuur scheef
Meeste dat ik tegen ben gekomen in die range is inderdaad fiets gerelateerd. Iets van een fietstas dat op 1 Nm aangedraaid zou moeten worden, of dingetjes van kinderzitjes op 4 Nm. Komt in andere velden ook wel voor.Yucon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:41:
Nu zag ik wel die opmerking over fietsen, maar dat is nogal algemeen en ik ben toch wel benieuwd. Wat moet je in hemelsnaam op 2,5Nm vastzetten dat ook echt precies op 2,5Nm moet?
Officiëel wel, ik geloof voor mijn momentsleutels iets van 1 keer per jaar of 1.5 jaar, of elke duizend handelingen, ofzo.sphere schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:02:
Als je zo precies moment wil kunnen instellen dan moet je dat ding neem ik aan ook laten calibreren? Elke zoveel tijd/handelingen.
[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 23-10-2020 09:41 ]
...
Ja dat was eigenlijk de reden van m'n vraag. 2,5Nm kon ik me nog wel voorstellen, maar dat met een momentsleutel doen wat moeilijker.Den_S85 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:07:
[...]
Bij de gemiddelde fiets breekt er echt niets af als je de imbus 100x fors aandraait.
2Nm doe ik vaak gewoon handvast, maar denk aan boutjes van de remblokken/remblokhouders, bidonhouders, houders voor je fietscomputer etc.Yucon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:41:
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 23-10-2020 11:17 ]
Handvast voor 2 Nm is alweer vrij tricky, met een schroevendraaier heb je dat makkelijk een stuk harder aangedraaid.Ypuh schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:02:
2Nm doe ik vaak gewoon handvast, maar denk aan boutjes van de remblokken/remblokhouders, bidonhouders, houders voor je fietscomputer etc.
Veruit de meeste zijn in de range van 4-8 Nm, maar mij is wijs gemaakt dat momentsleutels minder exact zijn aan de rand van hun range. Wat dat betreft is het dus beter om een momentsleutel te hebben die al vanaf 2 of 2,5 Nm telt tot zo'n 15-20 Nm.
Ik heb de laatstgenoemde, en ben érg tevreden met deze. De eerstgenoemde zijn een beetje flimsy en zullen veel eerder omkantelen. Hier kan je ze ook veel goedkoper krijgen (de single bevat er twee):rockerpoet schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:36:
Na een aantal keer een invalzaag geleend te hebben eindelijk een Makita sp6000j1x gescoord. Bewust voor een bedrade zaag gegaan aangezien ik toch van plan ben met stofzuiger te zagen.
De 1,5m rail is handig voor lange zaagsneden, maar voor de kortere wellicht wat onhandig. Iemand tips hiervoor?
Het werkstuk moet natuurlijk ook ergens op rusten en daarvoor overweeg ik een setje schragen te scoren om snel een 'zaagtafel' op te tuigen met twee balken. Dacht zelf aan onderstaande opties, waarbij de tweede variant aanzienlijk duurder is.
https://www.toolstation.n...tstof-vouwschragen/p10359
https://www.toolstation.n...pvouwbare-schragen/p55736
Volgens mij is de hoogte van beide opties wel acceptabel.
Bij de gemiddelde fiets draait de binnenzeskant rond voor dat er iets afbreektDen_S85 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:07:
[...]
No offence, maar pak een imbus sleutel en draai de stuurpen vast. Vast is vast, liever iets te vast dan iets te los. Bij de gemiddelde fiets breekt er echt niets af als je de imbus 100x fors aandraait.
Als je wat harder aan je stuur trekt staat je stuur scheef
[ Voor 26% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-10-2020 18:58 ]
Ik heb zelf dezen https://www.amazon.de/-/e...gen&qid=1603471980&sr=8-1 en ben er zeer tevreden over, hoogte is instelbaar, stevig maar toch licht.rockerpoet schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:36:
Na een aantal keer een invalzaag geleend te hebben eindelijk een Makita sp6000j1x gescoord. Bewust voor een bedrade zaag gegaan aangezien ik toch van plan ben met stofzuiger te zagen.
De 1,5m rail is handig voor lange zaagsneden, maar voor de kortere wellicht wat onhandig. Iemand tips hiervoor?
Het werkstuk moet natuurlijk ook ergens op rusten en daarvoor overweeg ik een setje schragen te scoren om snel een 'zaagtafel' op te tuigen met twee balken. Dacht zelf aan onderstaande opties, waarbij de tweede variant aanzienlijk duurder is.
[ Voor 5% gewijzigd door breagor op 23-10-2020 19:09 ]
Ziet er goed uit en het raamwerk zorgt voor veel vrijheid. Voordeel van deze schragen lijkt mij dat ze goed in hoogte te stellen zijn. Wel aardig aan de prijs.breagor schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:55:
[...]
Ik heb zelf dezen https://www.amazon.de/-/e...gen&qid=1603471980&sr=8-1 en ben er zeer tevreden over, hoogte is instelbaar, stevig maar toch licht.
Ik heb er een raamwerk van balkjes voor gemaakt wat perfect werkt als zaag platform.
Ff oud fotootje ter illustratie
Ik heb zelf deze erbij:rockerpoet schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:36:
-knip-
[ Voor 15% gewijzigd door Melmer op 23-10-2020 19:35 ]
Een van de weinige waarmee je als langere mens geen rugklachten mee krijgt. Voor mij de prijs dubbel en dwars waard.rockerpoet schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:16:
[...]
Ziet er goed uit en het raamwerk zorgt voor veel vrijheid. Voordeel van deze schragen lijkt mij dat ze goed in hoogte te stellen zijn. Wel aardig aan de prijs.
Hiervoor had op op MP een tweedehands rail gekocht van 1400 mm en in 800/600 gezaagd. Nieuwe splinter strip er op en gaan, voor 30€ klaar.Melmer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:32:
[...]
Ik heb zelf deze erbij:
https://www.makita.nl/artikel/199140-0.html
Is een rail van een meter.
Handig voor de kortere stukken. Als je nog korter wil zal je even moeten zagen.(het is natuurlijk aluminium dus met een afkortzaag ben je er zo doorheen)
YouTube: Making Shorter Makita Guide Rails | 2 Rails For the Price of 1 | Too...
Ik heb een set van Triton gekocht voor ongeveer 70 euro. Twee stuks railtjes van 70cm, inclusief verbindingsstukken. Koppelstukken zijn weer handig als je meerdere Makita rails hebt.rockerpoet schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:36:
[ Voor 13% gewijzigd door MJV op 23-10-2020 21:14 ]
Die schragen heb ik sinds kort ook, een van de betere aankopen. Wel aan de prijs, maar dat zijn ze (voor mij) zeker waard.Sa.Tan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:36:
Ik gebruik sinds kort ook de Makita SP6000, maar dan in combinatie met Toughbuild c700 en een mft tafel.
Voordeel is het hoger/lager zetten van de poten en een zeer stabiel geheel.[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Sa.Tan op 23-10-2020 23:24 ]
Je hebt een momentsleutel eigenlijk alleen nodig bij een 3000+ euro carbon racefiets/mountainbike.kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:50:
Bij de gemiddelde fiets draait de binnenzeskant rond voor dat er iets afbreekt
[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 23-10-2020 23:33 ]
Menig racefiets van nog ongeveer 1000 euro heeft misschien geen carbon frame, maar wel degelijk een carbon zadelpen* of een carbon stuurpen. Ook dan is zo'n momentsleutel heel handig.FRANQ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:29:
[...]
Je hebt een momentsleutel eigenlijk alleen nodig bij een 3000+ euro carbon racefiets/mountainbike.
Als je zadelbuis afbreekt bij de klem doe je handvast gezet hebt wordt dat ineens duidelijk![]()
Die dure fietsen zijn zo licht omdat het maar heel dun carbon is.
En je wil ook niet de remklauw ophanging afbreken of je stuur.
Punctuality is the politeness of kings
Er zijn genoeg dingen waar voor goede redenen een bepaald aandraaimoment is voorgeschreven, niet alleen bij Carbon fietsen.FRANQ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:29:
[...]
Je hebt een momentsleutel eigenlijk alleen nodig bij een 3000+ euro carbon racefiets/mountainbike.
Als je zadelbuis afbreekt bij de klem doe je handvast gezet hebt wordt dat ineens duidelijk![]()
Die dure fietsen zijn zo licht omdat het maar heel dun carbon is.
En je wil ook niet de remklauw ophanging afbreken of je stuur.
Uh hoe ga je een deel van je frame afbreken?dreamscape schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:40:
[...]
Menig racefiets van nog ongeveer 1000 euro heeft misschien geen carbon frame, maar wel degelijk een carbon zadelpen* of een carbon stuurpen. Ook dan is zo'n momentsleutel heel handig.
* Een zadelpen is iets anders dan een zadelbuis. Als een zadelbuis afbreekt heb je echt heel serieus probleem.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Die toughbuilds zie ik wel eens langskomen. Mooie dingen, volgens mij zijn ze ook iets breder dan de Stanley. Heb het idee dat ze wat groter uitvallen dan de Stanley's.Sa.Tan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:36:
Ik gebruik sinds kort ook de Makita SP6000, maar dan in combinatie met Toughbuild c700 en een mft tafel.
Voordeel is het hoger/lager zetten van de poten en een zeer stabiel geheel.
Ook een goede optie, van een extra 1,5m rail zou ik dan bijvoorbeeld een 90 en 60cm variant kunnen maken. Hoewel een rail van 1m wellicht ook al prima is.Melmer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:32:
[...]
Is een rail van een meter.
Handig voor de kortere stukken. Als je nog korter wil zal je even moeten zagen.(het is natuurlijk aluminium dus met een afkortzaag ben je er zo doorheen)
YouTube: Making Shorter Makita Guide Rails | 2 Rails For the Price of 1 | Too...
[ Voor 4% gewijzigd door rockerpoet op 24-10-2020 12:55 ]
Niet. Maar @FRANQ had het over een zadelbuis, waar hij zadelpen bedoelde. Je zadelbuis is het deel van je frame tussen zadel en trapas. En nee, daarvoor is geen momentsleutel nodig en nee, die breekt niet zomaar af.bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:31:
[...]
Uh hoe ga je een deel van je frame afbreken?
Nu is het alweer bijna een jaar geleden dat mijn Cannondale scalpel gestolen is.dreamscape schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:12:
[...]
Niet. Maar @FRANQ had het over een zadelbuis, waar hij zadelpen bedoelde. Je zadelbuis is het deel van je frame tussen zadel en trapas. En nee, daarvoor is geen momentsleutel nodig en nee, die breekt niet zomaar af.
Je vraag 'of bedoel je zadelpen' moet je niet echt aan mij richten Die vraag, dat was zeg maar helemaal het punt van mijn post.
En in je antwoord zei je dat het alleen nut had voor dure (+€3000) carbon fietsjes.FRANQ schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:13:
Iemand zei dat het voor fietsen niet nodig was.
En daar gaf ik antwoord op.
Do { Ping } while ( LOL )
Toevallig vorig jaar exact dezelfde bij Alternate besteld. Was gewoon de volgende dag geleverd. En de heggenschaar is ook prima. Ik ben er in ieder geval tevreden mee.Shadow_Agent schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:13:
Ik zag dat Alternate ook tuingereedschap verkoopt inmiddels? ken ze nog van vroeger, toen alleen PC's e.d.Hoe dan ook, toen goede ervaringen mee gehad, maar volgens mij zijn ze ook failliet geweest toch? Hoe zit dat nu? Is dit nog dezelfde "Alternate" of is de merknaam overgenomen door iemand?
Wilde namelijk een heggeschaar kopen, bij Alternate stuk goedkoper dan elders
Gaat trouwens om deze https://www.coolblue.nl/p.../wolf-garten-hs-50-e.html
iemand daarmee ervaringen?
Wat betreft racefietsen en momentsleuteltjes.. best veel dingen moeten op 4/5 nm op je racefiets (stuur bijv.) dus zo'n klein momentsleutelje met een vast aandraaimoment is een prima minimale investering.dreamscape schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:55:
[...]
En in je antwoord zei je dat het alleen nut had voor dure (+€3000) carbon fietsjes.
En dat ben ik niet met je eens. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Ook voor een aluminium fiets met carbon zadelpen, of überhaupt voor het correct vastschroeven van je stuurpen heeft een momentsleutel heel veel nut. Dus ook bij een fiets van 800 euro.
En excuses voor de verwarring over zadelbuis en -pen. Het is je dus daadwerkelijk gelukt om de zadelbuis te slopen. Ja, dan is een momentsleutel echt een goed idee.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:17:
Vandaag mijn Bosch GBH 2-28F binnen gekregen.
Ik heb er nog niet mee geboord maar wel even op het stopcontact aangesloten en daarbij viel me op dat hij in de hamerstand meteen gaat hameren.
Is dat normaal voor de 2-28?
Mijn vorige Metabo 2860-2 boorhamer ging pas hameren wanneer ik er druk op zette en niet bij onbelast ronddraaien.
Ik was er niet eerder aan toegekomen maar vandaag een 4 tal gaten in een betonnen plafond geboord maar de boorhamer gaat nog steeds meteen hameren.Vliegvlug schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:46:
[...]
Ik heb hem net alle kanten op geprobeerd maar hij hamert in elke oriëntatie![]()
Lijkt me trouwens ook niet handig als je een gat in het plafond wilt boren en hij gaat dan al direct hameren.
Mogelijk dat er iets vast zit wat even los moet komen wanneer ik mijn eerste gat boor maar dat ga ik nu niet proberen.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Ook de fisher duopower pluggen hebben ze, zijn erg fijn.Cantillon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:22:
Bij https://www.ibood.com/diy...13/12862/diy-garage-sale/ zijn er wat zaken van Roughneck te koop zoals https://www.ibood.com/diy...7/roughneck-tri-vice.html. Iemand ervaringen met dit merk?
Je hebt de knop wel goed staan toch? Op het hamertje/boortje symbool moet hij staan.Vliegvlug schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
[...]
[...]
Ik was er niet eerder aan toegekomen maar vandaag een 4 tal gaten in een betonnen plafond geboord maar de boorhamer gaat nog steeds meteen hameren.
Dus is blijkbaar niet zo dat er iets vastzat wat moest loskomen ofzo.
Nu vraag ik me af of er iets niet goed is met deze Bosch GBH 2-28 F en dat ik ‘m moet terugsturen of dat dit geen punt is.
Deze boorhamer heeft als productiedatum 09/2020 en is Made in Germany
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ik ben ook van een metabo naar een bosch gegaan, en mij viel toen hetzelfde op. De metabo liep onbelast een stuk rustiger. Het mechanisme werkt gewoon op een andere manier denk ik. Mijn Bosch doet het na vele uren bikken nog prima iig, en het valt me nu ook niet meer op.Vliegvlug schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
[...]
[...]
Ik was er niet eerder aan toegekomen maar vandaag een 4 tal gaten in een betonnen plafond geboord maar de boorhamer gaat nog steeds meteen hameren.
Nu vraag ik me af of er iets niet goed is met deze Bosch GBH 2-28 F en dat ik ‘m moet terugsturen of dat dit geen punt is.
Zeker, ik wil niet meer anderswokkelz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:00:
[...]
Ook de fisher duopower pluggen hebben ze, zijn erg fijn.
Hier medio augustus deze 2-28F gekregen e sinds dien wordt hij bijna dagelijks gebruikt voor beitelen, klopboren en boren (verbouwing :-)...).Vliegvlug schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
[...]
[...]
Uiteraard draaide de boor ook, anders is het lastig een gaatje makenPhyt_ schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:44:
@Vliegvlug geen idee je hebt er mee geboord, ging dit goed?
Ik heb geen 28F maar onbelast hamert hij en draait niet is dat het?
Ik heb een 18v-26f kan van de week we eens kijken wat die doet.
Ik merk dat mijn probleem omschrijving blijkbaar niet duidelijk genoeg was.Den_S85 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:01:
[...]
Je hebt de knop wel goed staan toch? Op het hamertje/boortje symbool moet hij staan.
Dat is goed om te horen, zou inderdaad iets anders in elkaar kunnen zitten.decipherer schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:08:
[...]
Ik ben ook van een metabo naar een bosch gegaan, en mij viel toen hetzelfde op. De metabo liep onbelast een stuk rustiger. Het mechanisme werkt gewoon op een andere manier denk ik. Mijn Bosch doet het na vele uren bikken nog prima iig, en het valt me nu ook niet meer op.
Hier ook net een grote verbouwing achter de rug, daarvoor had ik die Metabo ook aangeschaft maar die heeft het niet ongeschonden doorstaan. Wel netjes het volledige aankoopbedrag teruggestort gekregen van de Hornbach en voor €80 minder nu deze Bosch 2-28 F aangeschaft.significant schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:19:
[...]
Hier medio augustus deze 2-28F gekregen e sinds dien wordt hij bijna dagelijks gebruikt voor beitelen, klopboren en boren (verbouwing :-)...).
Dat gedrag herken ik niet dus even na laten kijken. Service van Bosch Blauw (in Breda) is super. Mijn SDS kop was in deze periode keer kapot gegaan: aanmelden op de site. Mannetje komt het halen en weekje later terug. Omdat die toch daar was hadden ze hem gelijk even helemaal nagekeken, erg netjes.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq