Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:27
8088 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Absoluut, en op m'n YouTOOL ook. Zijn er überhaupt rails waarbij dat niet hoeft?
euh, Makita :? En soms wat budget merken. Maar dan nog, de zaag is te zwaar om helemaal los te laten als de rails niet geklemd zitten. Ik zie het niet echt als zo'n enorm voordeel maar dat kan voor iemand anders wel zo zijn natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door dimi_v op 20-10-2020 17:13 . Reden: quote erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
8088 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

M'n TS 55 R past prima op m'n 1500mm Makita geleiderail, maar ik moet 'm tegenhouden als ik verstek zaag.
Wat @kabeltjekabel zegt had ik dus op YouTube gezien. Hierdoor ging ik er vanuit dat sommige gereedschappen niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
8088 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Absoluut, en op m'n YouTOOL ook. Zijn er überhaupt rails waarbij dat niet hoeft?
Sp6000j op de Makita rail :+

Maar je hebt voor festool deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ik had het over rails in combinatie met de TS 55 R.
FRANQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:29:
Maar je hebt voor festool deze oplossing.
Prijzig stukje metaal. Dat kan ik voor mijn gebruik niet rechtvaardigen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:56
Flix20 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:10:
Nou, morgen komt weer een hele sloot gereedschap binnen.
Waar ik zelf niet helemaal uit kom is wat ik voor schroevendraaier ik handig/fijn vindt om mee te gaan werken.

Uiteindelijk is het de wens om van alles wat te hebben. Meerdere maten vaste schroevendraaiers, en dan een bithouder.
Waar ik nu naar te kijken en graag jullie feedback over krijg zijn:
Wera Kraftform Kompakt 27
Wera Kraftform Kompakt VDE

Waar ik alleen niet helemaal achter ben, is of het Kompakt, op het formaat wijst of dat het ... wat anders is.
Beide ondertussen binnen.
Idee vooraf was om ze beide te bestellen, te kijken wat ik het fijnst ga vinden en de ander terugsturen.
Uiteraard hou ik beide O-) (niet tot de verbazing van m'n vriendin :+ )

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 23:24
Argh: https://www.amazon.de/Wag...dspray-XVLP/dp/B00LSRFRJ8

Voor degenen zonder Keepa: Gisteren was'ie nog 7 tientjes 8)7
Voor dat geld had ik er wel eentje bij willen kopen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
deWit schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:37:
Ervaringen hier met 18V Makita decoupeerzagen? Voorkeur voor D-greep, maar hoe groot is het verschil tussen de DJV180 en 182 nu echt?
De 180 is het oudere model, met als nadeel de motor met koolborstels. Iets minder efficiënt, maar merk je weinig van.

De nadelen van de 182 zijn het niet kunnen regelen van snelheid dmv de 'trekker', de slow start en de veiligheidsknop. Die moet je eerst indrukken voor hij werkt.

Die slow start kan je sindskort uitzetten (geproduceerd na een bepaalde datum, weet iemand hier vast wel) en die veiligheidsknop went.

Maar als het voor thuis klussen is en de DJV180 is goedkoper, zou ik daar voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:08
@Flix20 Ik heb voor die €37 ook de Kompakt VDE gekocht een week terug, leek me een nette prijs gezien ik nergens een prijs lager dan €50 ben tegen gekomen. Vnl gekocht omdat ik geen VDE spullen had en de set vrij compleet is voor de ruimte die het inneemt. Ben geen fan van het zachte materiaal in het handvat, maar voor de rest voelt het prima aan, minime speling tussen inzet stukken en handvat.

Gok dat ik over een maand aan m'n elektra ga beginnen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Razkin schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 01:25:

Gok dat ik over een maand aan m'n elektra ga beginnen.
Uitschakelen en met tweepolige tester spanningsloosheid aantonen. VDE voegt dan helemaal niks toe tenzij je van plan was zelf je hoofdschakelaar te vervangen..

De TX 8 om een wcd los te halen zit geeneens in die set trouwens. Wellicht is het een Nederlands dingetje, maar de blauwe inbouwdozen van ABB hebben TX/SL combischroeven met dus Torx 8.

Je 'moet' dus nog de Wera 05003429001 er bij kopen :P . Of je moet fan zijn van de Attema dozen; die doen niet aan Torx...

Verder een mooie set, maar jammer van de vorm van het handvat, hehe. Ook jammer dat PB Swiss geen vergelijkbaar systeem heeft ;(. Website van Wera is trouwens ook een draak.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2020 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 03:42:
Verder een mooie set, maar jammer van de vorm van het handvat, hehe. Ook jammer dat PB Swiss geen vergelijkbaar systeem heeft ;(. Website van Wera is trouwens ook een draak.
Net alsof de website van PB Swiss niet een draak is ;) Heb daar wel eens iets proberen te vinden waarvan ik wist dat het bestond, maar kon het niet gevonden krijgen. Voor PB Swiss is het al heel wat dat ze tegenwoordig zo'n slimfit lijn hebben, die hadden ze 5 jaar geleden ook niet, bv.

Verder inderdaad mooie set van Wera. Heb er zelf ook wel naar gekeken, maar had al wat VDE schroevendraaiers en nooit echt de motivatie gehad om een nog uitgebreidere set te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@deWit
Wat Framoes zegt klopt. Ik heb ook weleens mijn mening over de djv180 vs djv182 geplaatst, maar kan die post even niet terugvinden.
Ik vind dat autostart gedoe van de 182 niet fijn, ik mis mn 180*. Dan maar geen brushless.

*die had ik laten vallen, dus moest een nieuwe, want zaagmechaniek was stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13

Asteroid9

General Failure

[...]

De TX 8 om een wcd los te halen zit geeneens in die set trouwens. Wellicht is het een Nederlands dingetje, maar de blauwe inbouwdozen van ABB hebben TX/SL combischroeven met dus Torx 8.

Je 'moet' dus nog de Wera 05003429001 er bij kopen :P . Of je moet fan zijn van de Attema dozen; die doen niet aan Torx...
Ah, ik heb die set net gisteren binnen gekregen, mijn handen hebben wel een Wera vorm gelukkig. Die TX 8 had ik nog niet door, gezien een aankomende verbouwing waarbij er allemaal ABB in gaat toch maar die kling besteld, dank voor de tip! :)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:08
[...]

Uitschakelen en met tweepolige tester spanningsloosheid aantonen. VDE voegt dan helemaal niks toe tenzij je van plan was zelf je hoofdschakelaar te vervangen..
Voor ik wat doe, meet ik altijd uit voorzorg na met een multimeter. Ik heb een keer gehad dat een stopcontact wel spanningsloos werd, maar plafondlamp aansluiting niet, dat heeft me een schroevendraaier gekost. VDE ansich maakt werken aan elektra niet veilig

Fuck :( Ik wist niet welke maat torx het was en heb het niet nagekeken en ging er blind vanuit dat die in de set zat.
Ja, set komt ook goed van pas als ik weer eens een schroevendraaier in een PC of ander elektrisch apparaat stop, daar ga ik meer hebben aan het VDE gedeelte O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Raymond schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:40:
@deWit
Wat Framoes zegt klopt. Ik heb ook weleens mijn mening over de djv180 vs djv182 geplaatst, maar kan die post even niet terugvinden.
Ik vind dat autostart gedoe van de 182 niet fijn, ik mis mn 180*. Dan maar geen brushless.

Dankjewel, de 180 it is. Nu nog voor mezelf afvragen of ik hem nu nodig heb of nog kan wachten tot januari en er een accu bij krijg... Op zich werkt de Bosch met snoertje prima, maar snoertje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:40:
@deWit

here ya go:
Raymond schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:57:
[...]

Dit zegt natuurlijk niks over een Bosch, maar bij een Makita is de trigger op de D-grip ook alleen maar aan-uit.

* Raymond mist zijn (helaas gesneuvelde) DJV180 nog wel eens.
Die 182 is echt niet fijner in het gebruik, om eerlijk te zijn.
;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Razkin schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Fuck :( Ik wist niet welke maat torx het was en heb het niet nagekeken en ging er blind vanuit dat die in de set zat.
Het is ook nogal lastig / niet te vinden welke maat dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 20:19
deWit schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Dankjewel, de 180 it is. Nu nog voor mezelf afvragen of ik hem nu nodig heb of nog kan wachten tot januari en er een accu bij krijg... Op zich werkt de Bosch met snoertje prima, maar snoertje....
Ik heb toevallig het Excelsheet, met daarin alle modellen die meededen begin dit jaar, nog in mijn downloads staan. Deze bevestigde mijn vermoeden dat de DJV180ZJ niet mee deed met de actie begin dit jaar. Dus daar op wachten heeft waarschijnlijk geen zin.

Let daarbij ook op dat de "Z" varianten (dus zonder "J", in kartonnen doos, ipv M-Box) van de decoupeerzagen sowieso nooit mee doen. Als je dan de DJV180Z (ca. € 155,-) vergelijkt met de DJV182ZJ (ca. € 208,- inclusief M-box en gratis accu) dan wordt het financiële verschil een stuk kleiner, afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan M-box en de Accu. (Die kosten los resp. ca. € 30,- en € 65,-)

Ik heb zelf een DJV141 (T-greep), met slow start functie, en ik vind dat niet vervelend. Sterker, ik waardeer het wel. De tip-toetsen ipv de trigger vind ik wel echt een gemis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
henkie196 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:05:
[...]

Net alsof de website van PB Swiss niet een draak is ;) Heb daar wel eens iets proberen te vinden waarvan ik wist dat het bestond, maar kon het niet gevonden krijgen. Voor PB Swiss is het al heel wat dat ze tegenwoordig zo'n slimfit lijn hebben, die hadden ze 5 jaar geleden ook niet, bv.

Verder inderdaad mooie set van Wera. Heb er zelf ook wel naar gekeken, maar had al wat VDE schroevendraaiers en nooit echt de motivatie gehad om een nog uitgebreidere set te halen.
Van PB Swiss heb ik de papieren catalogus. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:57:
ok, voor al mijn spuitspulletjes heb ik dus een schoonmaaksetje nodig.

Origineel wagner:
https://www.verfspuit.net/xvlp-schoonmaakset
(in dld voor vergelijkbaar geld verkrijgbaar)

Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

En even wat gezocht op amazon:
https://www.amazon.de/dp/B07Y4N5XFS

Nou, raad eens welke dinsdag in mijn brievenbus gegooid gaat worden? :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aD5uVK8DH9TgtPUaWzk01eAYXDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwaTjrmmp73s4KN0ksZROr9B.jpg?f=fotoalbum_large

Links amazon, rechts ali.
grappig, er zit toch nog verschil in :D
Kwalitatief hetzelfde. Maar iets andere keuze qua ronde borsteltjes. Diameters verschillen iets en de kleur ook (wit is iets stugger).
Vult elkaar mooi aan. Nu twee setjes voor een tientje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 22:58
Ik wil een verlengstuk kopen voor mijn Wagner 350. Zou dit erg onder doen voor een origineel verlengstuk? Uiteindelijk is de nozzle die ik erop zet wel echt van Wagner.

https://a.aliexpress.com/_BTTNag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:06
Ik denk het niet, het is tenslotte ook van wagner gewoon een pijp met het juiste schroefdraad.
De nozzle gaat het uit eindelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-05 15:44
Nivado schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:02:
[...]

Ik heb toevallig het Excelsheet, met daarin alle modellen die meededen begin dit jaar, nog in mijn downloads staan. Deze bevestigde mijn vermoeden dat de DJV180ZJ niet mee deed met de actie begin dit jaar. Dus daar op wachten heeft waarschijnlijk geen zin.

Let daarbij ook op dat de "Z" varianten (dus zonder "J", in kartonnen doos, ipv M-Box) van de decoupeerzagen sowieso nooit mee doen. Als je dan de DJV180Z (ca. € 155,-) vergelijkt met de DJV182ZJ (ca. € 208,- inclusief M-box en gratis accu) dan wordt het financiële verschil een stuk kleiner, afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan M-box en de Accu. (Die kosten los resp. ca. € 30,- en € 65,-)

Ik heb zelf een DJV141 (T-greep), met slow start functie, en ik vind dat niet vervelend. Sterker, ik waardeer het wel. De tip-toetsen ipv de trigger vind ik wel echt een gemis!
In België geldt deze actie nog altijd en staat de lijst nog online :

https://www.makita.be/gratis-batterij.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ook geen 180 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:26
Hallo iedereen,

Ik ben bezig mijn gereedschappen wat te vernieuwen en ben opzoek naar een top kwaliteit momentsleutel voor 2,5 - 25nm (mag ook 15nm zijn). Hiervoor heb ik nu een simpele Mighty momentsleutel van €25 die op zich z'n werk wel doet, maar verder vrij gammel gebouwd is. Wel gebruik ik bitjes van Wera die 2x zo duur waren als de sleutel zelf. Gebruik is 1-2x per week een paar boutjes en ik hoop er dan ook vooral (een leven)lang mee te kunnen doen.

Wat ik tot nu toe zelf gevonden heb zijn:
- Wera Click-Torque A5 (€107)
- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Torcoflex ( €111)
- Gedore Red (€90)

Die van Facom is met €230 wel erg grof geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:
Hallo iedereen,

Ik ben bezig mijn gereedschappen wat te vernieuwen en ben opzoek naar een top kwaliteit momentsleutel voor 2,5 - 25nm (mag ook 15nm zijn). Hiervoor heb ik nu een simpele Mighty momentsleutel van €25 die op zich z'n werk wel doet, maar verder vrij gammel gebouwd is. Wel gebruik ik bitjes van Wera die 2x zo duur waren als de sleutel zelf. Gebruik is 1-2x per week een paar boutjes en ik hoop er dan ook vooral (een leven)lang mee te kunnen doen.

- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Red (€90)

De merken die je noemt zou ik onder goede kwaliteit scharen, maar als je het hebt over top kwaliteit zou ik in de richting van Facom, Tohnichi, Kanon gaan kijken, waarbij op te merken is dat Facom niet de duurste is.

Bij een fabriek voor industriele voertuigen waar ik heb gewerkt waren slechts die drie merken toegestaan voor zover ik me herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hallo iedereen,

- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Red (€90)

Edit: ik lees dat je een TOP-momentsleutel wilt..allicht zijn onderstaande opties niet van voldoende kwaliteit

Bij Datona (onder andere) verkopen ze ook het merk Smoos......ik ken hetzelf niet, maar allicht zit het net in het segment wat jij zoekt.

6-30Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-handig-en-klein.html

2-24Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-fiets.html

5-25Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-1-4-opname-5-25-nm.html

rinse and repeat op Datona.nl :+

Ook heeft Proxxon momentsleutels, dat is allicht een stapje meer in de richting die je zoekt.

4-15 Nm
https://www.ijzerhandel.n...4-voor-4-15-nm-23345.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hallo iedereen,

- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Red (€90)

Tja, voor top spul betaal je top geld ;) Stahlwille kost ook een aardige duit, en daar moet je nog een insteekkop bij kopen ;) Dat is wel wat ze hier op het werk gebruiken, gaat zonder meer lang mee. Beetje overkill voor een paar boutjes per jaar, dat wel. De betere series van momentsleutels van Gedore gaan overigens ook deze kant op qua prijs.

Gedore red is niet wat ik top spul zou noemen, en van wat ik ervan begrepen heb, is de Wera ook maar gecalibreerd van 5-25, niet van 2.5-25 Nm, dus wat je krijgt tussen 2.5 en 5 Nm is maar de vraag. Als je Gedore red wel overweegt, zou je ook naar de Proxxon kunnen kijken die @Fraggert voorstelt, is ongeveer zelfde kwaliteitsniveau.

Als je goed spul wilt (maar zonder top spul te willen :P ), dan zijn waarschijnlijk de door jou voorgestelde Gedore (blauw) en Hazet sleutels meer dan prima.

Voor kleiner dan 5 Nm zou ik zelf liever een moment schroevendraaier gebruiken, ik heb daar echt nul gevoel als ik met zo'n momentsleutel iets aandraai (bij 8 Nm ook niet echt, maar goed). Daar moet je echt met fingerspitzengefühl de boel aandraaien, voorzichtig, want je gaat er zo overheen. Met een moment schroevendraaier gaat dat wat makkelijker. Maar goed is nog weer een extra ding, en duur ding, dus zou ik echt alleen overwegen als je vaak tussen die 2.5 en 5 Nm iets moet aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Bedankt voor de snelle reacties. Er zit zo te lezen nog een niveau boven Wera en Gedore met merken als Facom en Stahlwille. Die momentsleutel van Datona lijkt op wat ik nu heb en ik zoek dus een niveautje hoger (het draaibare handvat kan o.a. het moment verstellen tijdens het aandraaien).

Het gereedschap wordt in totaal ca. een dagdeel per week gebruikt voor het sleutelen aan fietsen (met name 4nm-12nm) of in de toekomst motor. Dan zijn de Snap-on's van deze wereld misschien toch wat overkill.

Ik heb onlangs een ratelset met bitjes van Wera gekocht en daar ook mijn inbussleutels en schroevendraaiers van. Daar ben ik wel redelijk tevreden mee dus ik neig ook naar de Wera momentsleutel. Die ziet er in de basis al een stuk degelijker uit dan wat ik nu gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/ZlZmoY2NzQ2/550x341.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 22-10-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:29

Denko

|{ing Øf ßlitz

Hallo iedereen,

- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Red (€90)

Ik gebruik al jaren de microclick MC30 van proxxon. Erg goed spul. In jouw geval zou het dan de MC15 zijn eventueel

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:54:
Bedankt voor de snelle reacties. Er zit zo te lezen nog een niveau boven Wera en Gedore met merken als Facom en Stahlwille. Die momentsleutel van Datona lijkt op wat ik nu heb en ik zoek dus een niveautje hoger (het draaibare handvat kan o.a. het moment verstellen tijdens het aandraaien).

Het gereedschap wordt vrijwel dagelijks voor het sleutelen aan fietsen of af en toe de moter, maar dat zijn dan enkele boutjes per keer (laten we het op een dagdeel per week houden). Dan zijn de Snap-on's van deze wereld misschien toch wat overkill.

Ik heb onlangs een ratelset met bitjes van Wera gekocht en daar ook mijn inbussleutels en schroevendraaiers van. Daar ben ik wel redelijk tevreden mee dus ik neig ook naar de Wera momentsleutel. Die ziet er in de basis al een stuk degelijker uit dan wat ik nu gebruik:

[Afbeelding]
Zoals gezegd, ik zou eerder voor de Gedore Torcoflex gaan dan de Wera, qua prijs is het ongeveer gelijk, maar voor Gedore zijn ratels, sleutels en momentsleutels echt de core business, voor Wera zijn schroevendraaiers en bits hun core business. Vandaar dat ik eerder Gedore aan zou bevelen voor een momentsleutel. Voor schroevendraaiers zou ik dan weer Gedore afraden ;)

En ik ben blij dat ik niet iedere dag aan m'n fiets hoef te sleutelen :+ Overigens zou ik zelf bij zoveel gebruik wel Stahlwille of Snap-on kunnen verantwoorden, als je het min of meer dagelijks gebruikt. Maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

henkie196 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Zoals gezegd, ik zou eerder voor de Gedore Torcoflex gaan dan de Wera, qua prijs is het ongeveer gelijk, maar voor Gedore zijn ratels, sleutels en momentsleutels echt de core business, voor Wera zijn schroevendraaiers en bits hun core business. Vandaar dat ik eerder Gedore aan zou bevelen voor een momentsleutel. Voor schroevendraaiers zou ik dan weer Gedore afraden ;)

En ik ben blij dat ik niet iedere dag aan m'n fiets hoef te sleutelen :+ Overigens zou ik zelf bij zoveel gebruik wel Stahlwille of Snap-on kunnen verantwoorden, als je het min of meer dagelijks gebruikt. Maar
Ik zweer bij schroevendraaiers van Wiha, liggen heerlijk in de hand en zijn van hoge kwaliteit. Ik moet er elke dag mee werken en heb deze dan ook specifiek bij m'n baas gevraagd. :P

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barktus schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:24:
Ik zweer bij schroevendraaiers van Wiha, liggen heerlijk in de hand en zijn van hoge kwaliteit. Ik moet er elke dag mee werken en heb deze dan ook specifiek bij m'n baas gevraagd. :P
Ik heb zelf ook een aantal Wiha schroevendraaiers en die zijn inderdaad prima. Ik heb echter ook wat slechtere ervaringen met Wiha, dus die neem ik tegenwoordig niet meer mee in de overwegingen. Kan zijn dat het tegenwoordig weer beter is, maar er was een tijd dat Wiha wat matige kwaliteitscontrole had.

Als de grip van Wiha goed bevalt, ligt een Felo of Witte waarschijnlijk ook wel goed in de hand. Ik ben tegenwoordig wel fan van de grip van PB Swiss (Swissgrip / multicraft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

henkie196 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Ik heb zelf ook een aantal Wiha schroevendraaiers en die zijn inderdaad prima. Ik heb echter ook wat slechtere ervaringen met Wiha, dus die neem ik tegenwoordig niet meer mee in de overwegingen. Kan zijn dat het tegenwoordig weer beter is, maar er was een tijd dat Wiha wat matige kwaliteitscontrole had.

Als de grip van Wiha goed bevalt, ligt een Felo of Witte waarschijnlijk ook wel goed in de hand. Ik ben tegenwoordig wel fan van de grip van PB Swiss (Swissgrip / multicraft).
PB Swiss heb ik wel eens vast gehad maar is niet mijn ding. In mijn geval gaat het overigens altijd om de VDE uitvoering.

Heb in 2002 voor school een set Wiha aan moeten schaffen. Toen waren ze erg goed, na 2005 iets anders gaan doen en vorig jaar weer terug de elecktro in. Kwaliteit is nu ook gewoon goed, mijn ziens. Over de tussenliggende jaren kan ik niets over de kwaliteit zeggen. :P

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:49
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:54:

Het gereedschap wordt in totaal ca. een dagdeel per week gebruikt voor het sleutelen aan fietsen (met name 4nm-12nm) of in de toekomst motor. Dan zijn de Snap-on's van deze wereld misschien toch wat overkill.

[Afbeelding]
Het ligt er ook maar net aan wie en waar je het vraagt. In mijn ervaring kun je weinig mis doen met de genoemde merken. Professioneel gezien heb ik wereldwijd met verschillende gereedschapswagens/sets gewerkt zowel high-end als low-end (snap-on, facom, stahlwille, gedore, hazet, custor, stanley, sonic, beta ...) Maar heb in Korea ook techniekers bezig gezien die 90% van het werk klaarde met een no-name griptang en een verstelbare sleutel aangevuld met een etuitje 'rommel'.
Zelf vind ik de Wera VDE klingensets en zyklop 1/4 ratelsets heel fijn, ook voor bitjes verkies ik Wera, Griptangen heb ik van Irwin, engelse sleutel van bahco, tangen van knipex ondanks dat ik deze ook allemaal in mijn gereedschapswagen van Facom heb.
Sonic vind ik trouwens prijs/kwaliteit gezien heel mooie en goed uitgeruste gereedschapswagens leveren.

Hetzelfde geldt voor elektrische machines, bij bedrijven in de US heel veel DeWalt en Milwaukee. Zelf heb ik Makita. Maar uiteindelijk is het maar net wat je leuk vindt.

Maar over de momentsleutel, als je neigt naar die Wera, gewoon doen! Er zal wellicht wel een betere zijn maar ga je dat merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Fraggert schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Edit: ik lees dat je een TOP-momentsleutel wilt..allicht zijn onderstaande opties niet van voldoende kwaliteit

Bij Datona (onder andere) verkopen ze ook het merk Smoos......ik ken hetzelf niet, maar allicht zit het net in het segment wat jij zoekt.

6-30Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-handig-en-klein.html

2-24Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-fiets.html

5-25Nm
https://www.datona.nl/momentsleutel-1-4-opname-5-25-nm.html

rinse and repeat op Datona.nl :+

Ook heeft Proxxon momentsleutels, dat is allicht een stapje meer in de richting die je zoekt.

4-15 Nm
https://www.ijzerhandel.n...4-voor-4-15-nm-23345.html
Oja, Smoos, die maakt momentsleutels die alleen klikken als ze er zin in hebben en waar je rustig door kan blijven draaien tot een bout het begeeft (geen bout mee kapot gedraaid, wel met nameten opgemerkt dat hij bij 40% meer gegeven kracht nog steeds niet wou klikken) :+ Goedkope troep is het, ver van wegblijven. Leuk feitje daarbij, paar jaar terug m'n vader ooit zo'n geweldige Smoos momentsleutel cadeau gedaan, voor €49 gekocht bij Datona, twee jaar later het ding op marktplaats verkocht omdat ik betere had gekocht. Zag ik dat Datona er opeens €110 voor vroeg met hetzelfde artikelnummer nog.

@Ypuh ik heb zelf Gedore Red momentsleutels, lijken identiek te zijn aan de normale Gedore, kwaliteitscontrole is mogelijk iets minder, maar verwacht weinig verschillen. Komt ook met ijkrapport. De 1/4" voelt wel een beetje gammel aan. Mocht ik perse top-kwaliteit willen zou ik persoonlijk een Stahlwille pakken, ben echt mega tevreden over alles wat ik tot nu toe van Stahlwille heb en met goed zoeken is het vaak even duur of goedkoper nog dan Gedore / Facom.
Wel in Duitsland kopen, in Nederland betaal je véél te veel voor Stahlwille..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Precisie gereedschappen kopen via Marktplaats is altijd discutabel; maar ik zag bijvoorbeeld deze Gedore staan voor €85 en Stahwille voor €125. Is zoiets het overwegen waard? Ik wil een beetje in de prijsklasse €100-150 blijven, dus de absolute topmerken vallen daarmee wel af. Die Gedore via MP (man lijkt een handeltje in nieuwe gereedschappen te hebben) lijkt me dan wel een prima alternatief en stukken beter dan wat ik nu heb.

@MJ-Princeps Zelf ook erg content met de bitjes, sleutels en ratel van Wera. De Click-Torque A 5 lijkt op het eerste oog ook gewoon een degelijk gereedschap (o.a. met een vast handvat en losse draaiknop).

Van Gedore blauw lijken er ook weer 2 versies te zijn? Torcoflex en Torcofix K variant. Beide zijn wel 5-25nm waar Hazet en Wera 2.5nm - 25nm opgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 22-10-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:36
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:06:
Precisie gereedschappen kopen via Marktplaats is altijd discutabel; maar ik zag bijvoorbeeld deze Gedore staan voor €85 en Stahwille voor €125. Is zoiets het overwegen waard? Ik wil een beetje in de prijsklasse €100-150 blijven, dus de absolute topmerken vallen daarmee wel af. Die Gedore via MP (man lijkt een handeltje in nieuwe gereedschappen te hebben) lijkt me dan wel een prima alternatief en stukken beter dan wat ik nu heb.

@MJ-Princeps Zelf ook erg content met de bitjes, sleutels en ratel van Wera. De Click-Torque A 5 lijkt op het eerste oog ook gewoon een degelijk gereedschap (o.a. met een vast handvat en losse draaiknop).

Van Gedore blauw lijken er ook weer 2 versies te zijn? Torcoflex en Torcofix K variant. Beide zijn wel 5-25nm waar Hazet en Wera 2.5nm - 25nm opgeven.
Is het die Rob uit de buurt van Eindhoven? Die heeft inderdaad een handeltje nieuw Gedore spul. Hij is spotgoedkoop. Heb er ooit ook wat gekocht. Het is origineel spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twijfels schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Oja, Smoos, die maakt momentsleutels die alleen klikken als ze er zin in hebben en waar je rustig door kan blijven draaien tot een bout het begeeft (geen bout mee kapot gedraaid, wel met nameten opgemerkt dat hij bij 40% meer gegeven kracht nog steeds niet wou klikken) :+ Goedkope troep is het, ver van wegblijven. Leuk feitje daarbij, paar jaar terug m'n vader ooit zo'n geweldige Smoos momentsleutel cadeau gedaan, voor €49 gekocht bij Datona, twee jaar later het ding op marktplaats verkocht omdat ik betere had gekocht. Zag ik dat Datona er opeens €110 voor vroeg met hetzelfde artikelnummer nog.
Thanks, altijd goed voor de zoekfunctie dit soort ervaringen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:06:

Ik weet dat bv @mr_petit op marktplaats veel succes heeft gehad met een dikke Gedore momentsleutel, maar het is marktplaats, dus ymmv. Voor tweedehands zou ik wat meer vertrouwen hebben in een Stahlwille momentsleutel, die heeft een mechaniek dat wat meer monkeyproof is, omdat je die niet altijd naar nul hoeft terug te zetten.

Zoals ik al probeerde aan te geven, Gedore heeft inderdaad meerdere lijnen van momentsleutels. Reikend van redelijk goedkoop (die Torcoflex, bv.) tot duurder dan Stahlwille. Ik meen dat ze iets van 3 of 4 verschillende series hebben. Mechanische, dan, electronisch zijn er vast nog minimaal twee extra series. En dan nog meer dingen met hoekverdraaingsmeting, en andere opties.

/edit
Die Stahlwille advertentie van een 730N/2 heeft de verkoper niet zo goed opgelet, denk ik, want die is niet 4-20, maar 2-20 Nm, normaalgesproken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8p1vxLSxA4koACGTqvmzKQXdU4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KpIvjipHthltvncZrSLljLu.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5j9mpaie_ftUgZNEWhEjrB9V94=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVfd0n5eY1TTCH7WFzXk6mak.jpg?f=fotoalbum_medium

Nieuw in huize Boudewijn. Bakkie erbij for scale.
Ik had al een starrett winkelhaak van 10E, en een speedsquare. Die laatste is echt handig voor lomp werk en om je invalzaag echt haaks te zetten.

Nu een goodie voor goed meten en aftekenen enzo. Mooi speelgoed <3

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2020 18:38 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@henkie196 Die Stahwille komt met een 1/2"en 3/8" kop. Laat ik nou net nieuwe 1/4" bitjes aangeschaft hebben, dus dan komt de kop er nog bij.

Ik denk dat het deze van Stahwille wordt, mede vanwege het hufterproof mechanisme wat ze bieden (het liefst zoek ik een tool die -met onderhoud- een levenlang mee kan gaan).

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41cRc%2BHQbHL._AC_SL1000_.jpg

Dit model gaat van 1.5 - 12.5 Nm en heeft een vaste 1/4" kop. De max. voor mij is 12 Nm, maar 95% zit tussen 4-8 Nm. De eerstvolgende zitten rond de 40-50 Nm en heb ik dus een andere tool voor. Optie B is denk ik toch de Wera omdat deze er vooral degelijk/gebruiksvriendelijk uitziet en 2.5 - 5 Nm ook aangeeft als bereik (heb regelmatig boutjes van 4 Nm waar de Gedore pas bij 5 Nm begint).

Nogmaals dank voor de hulp!

[ Voor 28% gewijzigd door Ypuh op 22-10-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:51
Teijgetje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Een plint is lang, dat beweegt niet lekker op zo`n klein tafeltje en dan nog recht/haaks ook.
Beter huur je voor die dag er een met beweegbare tafel (meestal steenzaag) of beweegbare motor op rail (tegelzaag).

Misschien kun je de verstekken zagen bij een plaatselijke bouwhandel, vaak hebben die er een staan in een hoek die je voor weinig mag/kan gebruiken.
Dan hoef je alleen recht af te korten (of niet als je goed meet) wat met een haakse slijptol kan.

Maar belgisch hardsteen is zacht, dat kun je ook helemaal met een slijptol doen, ook de verstekken als je zelf een beetje handig bent. Afplakken wat moet blijven en voorzichtig "wegschaven" nadat je ruim afgekort hebt. Wel een gesloten diamantschijf nemen.
Even vlakken/kanten breken met een grove kant van een goed natte (dhz keten) wetsteen voor echt strak.
Maar dat moet je ook met een zaagmachine, een erg scherpe hoek is erg fragiel en beschadigd snel.
Bedankt voor de informatie, het is uiteindelijk toch een iets groter formaat geworden. Ik heb nu de Rubi DU 200 evo aangeschaft. Hiermee kan ik de zaag bewegen ipv de plint naar de zaag.
Volgende week komen de plinten binnen dus dan weet ik hoe goed hij bevalt :)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:42
@TankiEEE
Ziet er goed uit, en in de promofilm ziet het er lekker licht uit.
Daar moet het prima mee lukken.
Ik heb zoiets soortgelijks alleen kan ik de motor/blad ook verticaal verplaatsen zodat ik in kan vallen, bv om een luik in een tegel te zagen. En een stukje zwaarder. Tillen in mijn eentje gaat nog net.

Succes!

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:20
Boudewijn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:37:
[Afbeelding][Afbeelding]

Nieuw in huize Boudewijn. Bakkie erbij for scale.
Ik had al een starrett winkelhaak van 10E, en een speedsquare. Die laatste is echt handig voor lomp werk en om je invalzaag echt haaks te zetten.

Nu een goodie voor goed meten en aftekenen enzo. Mooi speelgoed <3
Ik heb vooral interesse in die Maria Magdalena :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Arator schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:29:
[...]

Ik heb vooral interesse in die Maria Magdalena :P
Die is helaas op ;). Van de combinatiehaak hoop ik langer te genieten. Mag ook wel voor dat geld :+

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
En wanneer kan ik de review verwachten?
Iets met "werkt niet samen met sterkstroom-, 230V- en accugereedschap" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:46:
@henkie196 Die Stahwille komt met een 1/2"en 3/8" kop. Laat ik nou net nieuwe 1/4" bitjes aangeschaft hebben, dus dan komt de kop er nog bij.

Ik denk dat het deze van Stahwille wordt, mede vanwege het hufterproof mechanisme wat ze bieden (het liefst zoek ik een tool die -met onderhoud- een levenlang mee kan gaan).

[Afbeelding]

Dit model gaat van 1.5 - 12.5 Nm en heeft een vaste 1/4" kop. De max. voor mij is 12 Nm, maar 95% zit tussen 4-8 Nm. De eerstvolgende zitten rond de 40-50 Nm en heb ik dus een andere tool voor. Optie B is denk ik toch de Wera omdat deze er vooral degelijk/gebruiksvriendelijk uitziet en 2.5 - 5 Nm ook aangeeft als bereik (heb regelmatig boutjes van 4 Nm waar de Gedore pas bij 5 Nm begint).

Nogmaals dank voor de hulp!
Die is lief O+ Het lijkt er op dat de line up van de momentsleutels van Stahlwille wat veranderd is sinds een paar jaar terug. Deze was voor mij ook een toepasselijker geweest dan een 2-20 range, want ik heb ook al een 10-50 momentsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 19:40

Yucon

*broem*

henkie196 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:39:
[...]
Is de Wera ook maar gecalibreerd van 5-25, niet van 2.5-25 Nm, dus wat je krijgt tussen 2.5 en 5 Nm is maar de vraag.
Nu zag ik wel die opmerking over fietsen, maar dat is nogal algemeen en ik ben toch wel benieuwd. Wat moet je in hemelsnaam op 2,5Nm vastzetten dat ook echt precies op 2,5Nm moet?

nieuwsgierigheid, niet om een discussie over de noodzaak te starten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 15:02
Yucon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:41:
[...]

Nu zag ik wel die opmerking over fietsen, maar dat is nogal algemeen en ik ben toch wel benieuwd. Wat moet je in hemelsnaam op 2,5Nm vastzetten dat ook echt precies op 2,5Nm moet?

Fietsonderdelen inderdaad. Zadelpen, stuurpen, dat werk. Niet voor MTBs of cyclocross fietsen waar wat meer lomp gebruik bij zit, maar voor een stadsfiets bijvoorbeeld kan 2,5 best eens voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
ik heb deze gewoon voor het fietswerk: https://www.bike-discount...incl.-bits-632047?lang=en

voldoet meer als voldoende voor wat fietsgerelateerde stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05:24

sphere

Debian abuser

Als je zo precies moment wil kunnen instellen dan moet je dat ding neem ik aan ook laten calibreren? Elke zoveel tijd/handelingen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 20:00
RobNemoo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Fietsonderdelen inderdaad. Zadelpen, stuurpen, dat werk. Niet voor MTBs of cyclocross fietsen waar wat meer lomp gebruik bij zit, maar voor een stadsfiets bijvoorbeeld kan 2,5 best eens voorkomen.
No offence, maar pak een imbus sleutel en draai de stuurpen vast 8)7 . Vast is vast, liever iets te vast dan iets te los. Bij de gemiddelde fiets breekt er echt niets af als je de imbus 100x fors aandraait.

Als je wat harder aan je stuur trekt staat je stuur scheef :X

[ Voor 30% gewijzigd door Den_S85 op 23-10-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 15:02
Den_S85 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

No offence, maar pak een imbus sleutel en draai de stuurpen vast 8)7 . Vast is vast, liever iets te vast dan iets te los. Bij de gemiddelde fiets breekt er echt niets af als je de imbus 100x fors aandraait.

Weet ik wel, ik gebruik daar ook echt geen momentsleutel voor, maar Yucon vroeg waar 2,5Nm voor gebruikt zou kunnen worden dus ik gaf een voorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Meeste dat ik tegen ben gekomen in die range is inderdaad fiets gerelateerd. Iets van een fietstas dat op 1 Nm aangedraaid zou moeten worden, of dingetjes van kinderzitjes op 4 Nm. Komt in andere velden ook wel voor.

Zoals hierboven opgemerkt, over het algemeen is op het gevoel vast draaien ook prima, het gaat er over het algemeen om dat iets niet te los zit (want kan los komen), maar ook niet te vast zit om de boel te beschadigen. Heb ook wel eens een zadelpen wat te hard aangedraaid waardoor de bout opgerekt raakte, en ik de volgende keer dat ik die los draaide, gewoon de kop eraf draaide. Oeps. Dat heb ik liever niet met kinderzitjes, dus daarom heb ik toch een momentsleutel.

Voor dingen als carbon racefietsen wil je ook niet de boel kapot draaien, daarom zou ik daarvoor ook een momentsleutel gebruiken.
sphere schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:02:
Als je zo precies moment wil kunnen instellen dan moet je dat ding neem ik aan ook laten calibreren? Elke zoveel tijd/handelingen.
Officiëel wel, ik geloof voor mijn momentsleutels iets van 1 keer per jaar of 1.5 jaar, of elke duizend handelingen, ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 23-10-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01

inhico

pw

Voor mijn fietsen heb ik deze: https://www.rosebikes.nl/...rd&article_size=standaard.

Geen idee hoe nauwkeurig hij is. Vind ik ook niet zo heel belangrijk. Het is vooral ter bescherming van mijn spullen; ik heb sterk de neiging zaken te vast te draaien.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 19:40

Yucon

*broem*

[...]
Bij de gemiddelde fiets breekt er echt niets af als je de imbus 100x fors aandraait.
Ja dat was eigenlijk de reden van m'n vraag. 2,5Nm kon ik me nog wel voorstellen, maar dat met een momentsleutel doen wat moeilijker.

Het globale idee is me iig nu duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

2Nm doe ik vaak gewoon handvast, maar denk aan boutjes van de remblokken/remblokhouders, bidonhouders, houders voor je fietscomputer etc.

Veruit de meeste zijn in de range van 4-8 Nm, maar mij is wijs gemaakt dat momentsleutels minder exact zijn aan de rand van hun range. Wat dat betreft is het dus beter om een momentsleutel te hebben die al vanaf 2 of 2,5 Nm telt tot zo'n 15-20 Nm.

Verder valt er over te discussieren of het nodig is, maar mijn carbon stuur kost al een veelvoud van een Stahwille momentsleutel, om over de rest nog maar te zwijgen. Als het één kapot onderdeel kan besparen heeft die momentsleutel zich al terugverdient.

Toevallig onlangs een zadelpen a €159,- kapot gedraaid, al kwam dit door verkeerd gebruik van montagepasta (stond niet duidelijk aangegeven in de montage instructies, daarom ook uit garantie een nieuwe gekregen).

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 23-10-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Hierover gesproken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:02:
2Nm doe ik vaak gewoon handvast, maar denk aan boutjes van de remblokken/remblokhouders, bidonhouders, houders voor je fietscomputer etc.

Veruit de meeste zijn in de range van 4-8 Nm, maar mij is wijs gemaakt dat momentsleutels minder exact zijn aan de rand van hun range. Wat dat betreft is het dus beter om een momentsleutel te hebben die al vanaf 2 of 2,5 Nm telt tot zo'n 15-20 Nm.
Handvast voor 2 Nm is alweer vrij tricky, met een schroevendraaier heb je dat makkelijk een stuk harder aangedraaid.

Ik weet niet hoe het algemeen is, maar mijn momentsleutels zijn allemaal behoorlijk gelijk over de hele range, volgens de ijkrapporten, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cantillon
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-11-2024
Bij https://www.ibood.com/diy...13/12862/diy-garage-sale/ zijn er wat zaken van Roughneck te koop zoals https://www.ibood.com/diy...7/roughneck-tri-vice.html. Iemand ervaringen met dit merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:27
Na een aantal keer een invalzaag geleend te hebben eindelijk een Makita sp6000j1x gescoord. Bewust voor een bedrade zaag gegaan aangezien ik toch van plan ben met stofzuiger te zagen.

De 1,5m rail is handig voor lange zaagsneden, maar voor de kortere wellicht wat onhandig. Iemand tips hiervoor?

Het werkstuk moet natuurlijk ook ergens op rusten en daarvoor overweeg ik een setje schragen te scoren om snel een 'zaagtafel' op te tuigen met twee balken. Dacht zelf aan onderstaande opties, waarbij de tweede variant aanzienlijk duurder is.

https://www.toolstation.n...tstof-vouwschragen/p10359
https://www.toolstation.n...pvouwbare-schragen/p55736

Volgens mij is de hoogte van beide opties wel acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
rockerpoet schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:36:
Na een aantal keer een invalzaag geleend te hebben eindelijk een Makita sp6000j1x gescoord. Bewust voor een bedrade zaag gegaan aangezien ik toch van plan ben met stofzuiger te zagen.

De 1,5m rail is handig voor lange zaagsneden, maar voor de kortere wellicht wat onhandig. Iemand tips hiervoor?

Het werkstuk moet natuurlijk ook ergens op rusten en daarvoor overweeg ik een setje schragen te scoren om snel een 'zaagtafel' op te tuigen met twee balken. Dacht zelf aan onderstaande opties, waarbij de tweede variant aanzienlijk duurder is.

Ik heb de laatstgenoemde, en ben érg tevreden met deze. De eerstgenoemde zijn een beetje flimsy en zullen veel eerder omkantelen. Hier kan je ze ook veel goedkoper krijgen (de single bevat er twee):

https://www.amazon.de/Sta...FMST1-75763/dp/B01D35I0XC

Ik gebruik deze eigenlijk nooit met balken, maar ik gooi er gewoon stuk multiplex op als tafel. Verschuift niet heel erg, maar je kan deze combineren met de twee balken om vast te zetten.

Toch merk ik dat ik de invalzaag eigenlijk bijna altijd op de grond gebruik. Net zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Voor <5 Nm zou ik zo'n schroevendraaierhandvat uitvoering qua momentsleutel doen. Aanbod daarvan neemt ook toe nu in bepaalde landen gebruik van momentsleutel voor aandraaien van elektrische verbindingen verplicht gesteld wordt.

Vraag me af hoe dat zit bij die momentsleutels met bereik van 1000%. De grote merken houden het allemaal bij ~550%.
[...]

Bij de gemiddelde fiets draait de binnenzeskant rond voor dat er iets afbreekt ;)

[ Voor 26% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-10-2020 18:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:46

Ik heb zelf dezen https://www.amazon.de/-/e...gen&qid=1603471980&sr=8-1 en ben er zeer tevreden over, hoogte is instelbaar, stevig maar toch licht.
Ik heb er een raamwerk van balkjes voor gemaakt wat perfect werkt als zaag platform.

Ff oud fotootje ter illustratie

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/X7Vd7nSH/20200719-095730.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door breagor op 23-10-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
breagor schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:55:
[...]

Ik heb zelf dezen https://www.amazon.de/-/e...gen&qid=1603471980&sr=8-1 en ben er zeer tevreden over, hoogte is instelbaar, stevig maar toch licht.
Ik heb er een raamwerk van balkjes voor gemaakt wat perfect werkt als zaag platform.

Ff oud fotootje ter illustratie
Ziet er goed uit en het raamwerk zorgt voor veel vrijheid. Voordeel van deze schragen lijkt mij dat ze goed in hoogte te stellen zijn. Wel aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-04 07:35

-knip-
Ik heb zelf deze erbij:

https://www.makita.nl/artikel/199140-0.html

Is een rail van een meter.

Handig voor de kortere stukken. Als je nog korter wil zal je even moeten zagen. >:) (het is natuurlijk aluminium dus met een afkortzaag ben je er zo doorheen)

YouTube: Making Shorter Makita Guide Rails | 2 Rails For the Price of 1 | Too...

[ Voor 15% gewijzigd door Melmer op 23-10-2020 19:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik gebruik sinds kort ook de Makita SP6000, maar dan in combinatie met Toughbuild c700 en een mft tafel.
Voordeel is het hoger/lager zetten van de poten en een zeer stabiel geheel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMgwdaEJ-EppCa3YVbtc2NwjWhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRa8HIV6DnpW2fV7CizN0Pul.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die toughbuilt zien er echt goed uit.

/voegt toe aan verlanglijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15
rockerpoet schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

Ziet er goed uit en het raamwerk zorgt voor veel vrijheid. Voordeel van deze schragen lijkt mij dat ze goed in hoogte te stellen zijn. Wel aardig aan de prijs.
Een van de weinige waarmee je als langere mens geen rugklachten mee krijgt. Voor mij de prijs dubbel en dwars waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:01
Melmer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

Ik heb zelf deze erbij:

https://www.makita.nl/artikel/199140-0.html

Handig voor de kortere stukken. Als je nog korter wil zal je even moeten zagen. >:) (het is natuurlijk aluminium dus met een afkortzaag ben je er zo doorheen)

YouTube: Making Shorter Makita Guide Rails | 2 Rails For the Price of 1 | Too...
Hiervoor had op op MP een tweedehands rail gekocht van 1400 mm en in 800/600 gezaagd. Nieuwe splinter strip er op en gaan, voor 30€ klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Wij hebben zo pas een nieuwe keukentafel gekocht, dus de oude keukentafel staat nu in het werkhok. Of het nu een losse MDF-plaat is of een keukentafelblad dat aan gort gezaagd wordt, maakt die invalzaag geen bal uit. ;)
Voordeel van die oude keukentafel, poten stonden in het midden, dus kabels en (stofzuiger-)slangen kunnen redelijk vrij rond de tafel bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 14:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb gewoon twee metalen metselschragen van een 1.50 en 1.00m en twee balkjes. Niet te duur maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:32

MJV

Ik heb een set van Triton gekocht voor ongeveer 70 euro. Twee stuks railtjes van 70cm, inclusief verbindingsstukken. Koppelstukken zijn weer handig als je meerdere Makita rails hebt.
Nu niet leverbaar bij Amazon, maar deze zijn het: https://smile.amazon.de/d...3044161_185740101_TE_item

Qua schragen heb ik deze set gekocht. Mooie is dat ze zeer compact opvouwen (en als een geheel). Ze zijn alleen wel wat laag, en om er met de invalzaag mee te werken moet je er een plaat of iets opleggen waar je een stukje in kunt zagen.

[ Voor 13% gewijzigd door MJV op 23-10-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-05 20:19
Sa.Tan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:36:
Ik gebruik sinds kort ook de Makita SP6000, maar dan in combinatie met Toughbuild c700 en een mft tafel.
Voordeel is het hoger/lager zetten van de poten en een zeer stabiel geheel.[Afbeelding]
Die schragen heb ik sinds kort ook, een van de betere aankopen. Wel aan de prijs, maar dat zijn ze (voor mij) zeker waard.

Heb je dat blad zelf gemaakt? zoja, hoe?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sa.Tan
Ja, zelf bestudeerd wat de beste methode was, kwam tot de conclusie dat dit het UJK Parf system MK2 was.
Dit geeft, naar mijn mening (meerdere trouwens) CNC kwaliteit.
https://www.axminstertool...-guide-system-mkii-104779
Maar die prijs? pffff. Had hierover ook een topic op woodworking.nl en laat daar nu iemand bij mij in de buurt dit systeem net had gekocht en bood mij hulp aan om het hier samen ter plaatse uit te zetten en te boren.
Ik blij en daarna de tafel een paar keer in de lijnolie gezet.
De Makita SP6000, schragen en het MFT blad deze week continu gebruikt en ik wil alle drie voor geen goud meer missen. :)
Ik heb wel gekozen voor MDF V313 , harder en vochtbestendiger dan Gamma, Praxis enz. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sa.Tan op 23-10-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:50:

Bij de gemiddelde fiets draait de binnenzeskant rond voor dat er iets afbreekt ;)
Je hebt een momentsleutel eigenlijk alleen nodig bij een 3000+ euro carbon racefiets/mountainbike.

Als je zadelbuis afbreekt bij de klem doe je handvast gezet hebt wordt dat ineens duidelijk :X

Die dure fietsen zijn zo licht omdat het maar heel dun carbon is.

En je wil ook niet de remklauw ophanging afbreken of je stuur.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 23-10-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:38
FRANQ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:29:
[...]
Je hebt een momentsleutel eigenlijk alleen nodig bij een 3000+ euro carbon racefiets/mountainbike.

Als je zadelbuis afbreekt bij de klem doe je handvast gezet hebt wordt dat ineens duidelijk :X

Menig racefiets van nog ongeveer 1000 euro heeft misschien geen carbon frame, maar wel degelijk een carbon zadelpen* of een carbon stuurpen. Ook dan is zo'n momentsleutel heel handig.

* Een zadelpen is iets anders dan een zadelbuis. Als een zadelbuis afbreekt heb je echt heel serieus probleem.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:29:
[...]

Er zijn genoeg dingen waar voor goede redenen een bepaald aandraaimoment is voorgeschreven, niet alleen bij Carbon fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Menig racefiets van nog ongeveer 1000 euro heeft misschien geen carbon frame, maar wel degelijk een carbon zadelpen* of een carbon stuurpen. Ook dan is zo'n momentsleutel heel handig.

* Een zadelpen is iets anders dan een zadelbuis. Als een zadelbuis afbreekt heb je echt heel serieus probleem.
Uh hoe ga je een deel van je frame afbreken?
Of bedoel je zadelpen?
Momentsleutel kan geen kwaad, maar is voor mensen met geen tot weinig gevoel, want buiten echt ultralight spullen kan carbon echt wel veel hhebben...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
Ondanks dat hier lasapparatuur niet echt besproken wordt, c.q. lassen minder populair is hier.

De Welbach Entrix 200 is binnengekomen. *O*

Hij was in de aanbieding voor 585,- en dat heeft me het laatste zetje gegeven.
Met een actiecode nog 15% korting gekregen. Mocht je via de Duitse shop bestellen komt er verzendkosten bij en komt de prijs gelijk met Nederlandse shop. ;)

Waarom dit lasapparaat?
Nou ik had al een Tig apparaat maar deze was niet geschikt voor Aluminium en dat stond toch echt op mijn verlanglijstje. Een las apparaat voor Aluminium is toch al snel duur en zeldzaam onder de 500,-.
Mijn oude had ook geen lang snoer en de functies qua pulse waren schraal. Miste ook nog een schermpje om ampère af te lezen. Om ooit mee te starten echt een super apparaat geweest en veel plezier van gehad!
Oh ik vergeet de 4takt functie die ik op gewend was, deze bezit de Entrix 200 ook. :)

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrvDYIBw1zGiQGvEoImtpAhCi5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UzZRK3sPTuOqFk8ojTx6BbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMMe8FjOBnUZ82RWNM8kMsgKduM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRBFWzPj4sE1sSb4ony1863i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAqd1ZxgJ-Qo905rd7385w27R7I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzu2nAjXXJrw5ZffKgZdsk7t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUjePAD80-vlyX8FyV57pZ0Lk5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JveswCneelzCpvDKRElbyH17.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sArx2o_2elmOK80wYowfaS66fkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGzk8VBA79klrUmfKX8MuruS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYYKpZ_6KxHZGmM3oQTzZKOV4ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DL1ttYFZ2aoRUbwXv3Fg1oPx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPrDHxpwTaVeSLiU4SizxdX2hMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i67Vtgkw6PEE30MoLRjjX4Rz.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik moet er nog mee gaan lassen maar mijn gevoel zegt al dat dit helemaal goed zit. Er zit een lekker lang snoer aan de toorts (4meter) wat meer bewegings-vrijheid geeft zonder elke keer het apparaat de verplaatsen. Hij is wel merkbaar een stukje zwaarder (15kg) maar die til je alleen de auto in en uit als het nodig is. Verplaatsen doe ik toch op een las karretje. Toorts is WP-26 model, een grote toorst maar ook dat was ik gewend, moet wel als je wat zwaarder last, maar een andere toorts is eventueel altijd aan te sluiten.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Sa.Tan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:36:
Voordeel is het hoger/lager zetten van de poten en een zeer stabiel geheel.
Die toughbuilds zie ik wel eens langskomen. Mooie dingen, volgens mij zijn ze ook iets breder dan de Stanley. Heb het idee dat ze wat groter uitvallen dan de Stanley's.

Mooi zo'n mft tafel, is dat speciaal voor houtbewerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
@rockerpoet
Klopt, ik kan met zekerheid zeggen dat de stevigheid er vanaf straalt en dat zijn ze ook. Ik ben nu een zaagtafeltje en freestafel aan het maken, even de poten laten zakken en op die manier werk je dan ook weer op een goede hoogte, wel weer op een plaat van underlayment, die ik ook weer gebruik als steigertje bij buitenom verven van kozijnen enz.
Ja, dat blad is er voor gemaakt, vooral haaks dingen klemmen met dogs en geleiderails haaks leggen.
Ik ontdek steeds meer leuke dingen die de bewerkingen veraangenamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Melmer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

Ook een goede optie, van een extra 1,5m rail zou ik dan bijvoorbeeld een 90 en 60cm variant kunnen maken. Hoewel een rail van 1m wellicht ook al prima is.

[ Voor 4% gewijzigd door rockerpoet op 24-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Uh hoe ga je een deel van je frame afbreken?
Niet. Maar @FRANQ had het over een zadelbuis, waar hij zadelpen bedoelde. Je zadelbuis is het deel van je frame tussen zadel en trapas. En nee, daarvoor is geen momentsleutel nodig en nee, die breekt niet zomaar af.

Je vraag 'of bedoel je zadelpen' moet je niet echt aan mij richten Die vraag, dat was zeg maar helemaal het punt van mijn post. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
dreamscape schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:12:
[...]

Niet. Maar @FRANQ had het over een zadelbuis, waar hij zadelpen bedoelde. Je zadelbuis is het deel van je frame tussen zadel en trapas. En nee, daarvoor is geen momentsleutel nodig en nee, die breekt niet zomaar af.

Je vraag 'of bedoel je zadelpen' moet je niet echt aan mij richten Die vraag, dat was zeg maar helemaal het punt van mijn post. :)
Nu is het alweer bijna een jaar geleden dat mijn Cannondale scalpel gestolen is.
Dus ik sleutel er al een tijdje niet meer aan en kan me de aantal nm niet meer overal van herinneren.

Maar had wel degelijk (de bovenste cm van) mijn zadelbuis gebroken in de eerste week dat ik hem had, volgens mij puur door het lomp hard aandraaien van de klem omdat het zadel bleef zakken.
Heb daarna de bovenkant 1cm afgeslepen en een momentsleutel en montagepasta gekocht.

Voorwiel moest er vaak uit omdat ik hem met de lefty as in mijn dakdragers klikte. Die enkele bout was meen ik 7nm en dat is veel minder dan mijn "handvast". Remklauwen moesten volgens mij met nog minder, maar weet dat niet helemaal zeker.
Gebruikte hem daar meestal voor.

Maar vraag was oorspronkelijk volgens mij waarvoor je zo'n momentsleutel nodig hebt.
Iemand zei dat het voor fietsen niet nodig was.
En daar gaf ik antwoord op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
FRANQ schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:13:
Iemand zei dat het voor fietsen niet nodig was.
En daar gaf ik antwoord op.
En in je antwoord zei je dat het alleen nut had voor dure (+€3000) carbon fietsjes.

En dat ben ik niet met je eens. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Ook voor een aluminium fiets met carbon zadelpen, of überhaupt voor het correct vastschroeven van je stuurpen heeft een momentsleutel heel veel nut. Dus ook bij een fiets van 800 euro.

En excuses voor de verwarring over zadelbuis en -pen. Het is je dus daadwerkelijk gelukt om de zadelbuis te slopen. Ja, dan is een momentsleutel echt een goed idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ik zag dat Alternate ook tuingereedschap verkoopt inmiddels? ken ze nog van vroeger, toen alleen PC's e.d. :D Hoe dan ook, toen goede ervaringen mee gehad, maar volgens mij zijn ze ook failliet geweest toch? Hoe zit dat nu? Is dit nog dezelfde "Alternate" of is de merknaam overgenomen door iemand?

Wilde namelijk een heggeschaar kopen, bij Alternate stuk goedkoper dan elders

Gaat trouwens om deze https://www.coolblue.nl/p.../wolf-garten-hs-50-e.html
iemand daarmee ervaringen?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trebium
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 19:02
Shadow_Agent schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:13:
Ik zag dat Alternate ook tuingereedschap verkoopt inmiddels? ken ze nog van vroeger, toen alleen PC's e.d. :D Hoe dan ook, toen goede ervaringen mee gehad, maar volgens mij zijn ze ook failliet geweest toch? Hoe zit dat nu? Is dit nog dezelfde "Alternate" of is de merknaam overgenomen door iemand?

Wilde namelijk een heggeschaar kopen, bij Alternate stuk goedkoper dan elders

Gaat trouwens om deze https://www.coolblue.nl/p.../wolf-garten-hs-50-e.html
iemand daarmee ervaringen?
Toevallig vorig jaar exact dezelfde bij Alternate besteld. Was gewoon de volgende dag geleverd. En de heggenschaar is ook prima. Ik ben er in ieder geval tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:04
Dat Alternate alleen PC's e.d. verkocht is al een tijdje geleden. Tegenwoordig verkopen ze vrijwel van alles en inderdaad ook flink wat gereedschap.
Of ze failliet zijn geweest weet ik niet maar de organisatie is wel veranderd. Vroeger werd alles vanuit de winkel in Barendrecht/Ridderkerk verkocht, is nu alleen nog een afhaalbalie die vanwege Corona al een aantal maanden is gesloten en er wordt nu alleen nog verzonden.
Onlangs tijdens de eerste Corana golf nog huishoudelijk apparaat besteld en werd snel geleverd, niet de volgende dag maar paar dagen later. Of dat aan Alternate lag of aan de vervoerder weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 19:41

bonzz.netninja

Niente baffi

dreamscape schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:55:
[...]

En in je antwoord zei je dat het alleen nut had voor dure (+€3000) carbon fietsjes.

En dat ben ik niet met je eens. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Ook voor een aluminium fiets met carbon zadelpen, of überhaupt voor het correct vastschroeven van je stuurpen heeft een momentsleutel heel veel nut. Dus ook bij een fiets van 800 euro.

En excuses voor de verwarring over zadelbuis en -pen. Het is je dus daadwerkelijk gelukt om de zadelbuis te slopen. Ja, dan is een momentsleutel echt een goed idee. :)
Wat betreft racefietsen en momentsleuteltjes.. best veel dingen moeten op 4/5 nm op je racefiets (stuur bijv.) dus zo'n klein momentsleutelje met een vast aandraaimoment is een prima minimale investering.
https://www.12gobiking.nl/bontrager-momentsleutel-5nm
Ik heb er 1 van ridley op 4nm maar die kan ik niet meer vinden.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:17:
Vandaag mijn Bosch GBH 2-28F binnen gekregen.
Ik heb er nog niet mee geboord maar wel even op het stopcontact aangesloten en daarbij viel me op dat hij in de hamerstand meteen gaat hameren.

Is dat normaal voor de 2-28?

Mijn vorige Metabo 2860-2 boorhamer ging pas hameren wanneer ik er druk op zette en niet bij onbelast ronddraaien.
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Ik heb hem net alle kanten op geprobeerd maar hij hamert in elke oriëntatie :|

Lijkt me trouwens ook niet handig als je een gat in het plafond wilt boren en hij gaat dan al direct hameren.

Mogelijk dat er iets vast zit wat even los moet komen wanneer ik mijn eerste gat boor maar dat ga ik nu niet proberen. ;)
Ik was er niet eerder aan toegekomen maar vandaag een 4 tal gaten in een betonnen plafond geboord maar de boorhamer gaat nog steeds meteen hameren.

Dus is blijkbaar niet zo dat er iets vastzat wat moest loskomen ofzo.

Nu vraag ik me af of er iets niet goed is met deze Bosch GBH 2-28 F en dat ik ‘m moet terugsturen of dat dit geen punt is.

Deze boorhamer heeft als productiedatum 09/2020 en is Made in Germany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:40
@Vliegvlug geen idee je hebt er mee geboord, ging dit goed?
Ik heb geen 28F maar onbelast hamert hij en draait niet is dat het?
Ik heb een 18v-26f kan van de week we eens kijken wat die doet.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 20:00
Vliegvlug schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

[...]

Ik was er niet eerder aan toegekomen maar vandaag een 4 tal gaten in een betonnen plafond geboord maar de boorhamer gaat nog steeds meteen hameren.

Nu vraag ik me af of er iets niet goed is met deze Bosch GBH 2-28 F en dat ik ‘m moet terugsturen of dat dit geen punt is.

Je hebt de knop wel goed staan toch? Op het hamertje/boortje symbool moet hij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Alternate is niet meer wat het ooit was. Bekijk de shopreviews hier en op Google maar eens. De reviews zijn of zeer positief (reviewer denkt kans te maken op een prijsje), of zeer negatief. Zodra je hulp nodig hebt van de klantenservice ben je het haasje. Die is zwaar onderbemand.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 20:19
[...]

[...]

Ik ben ook van een metabo naar een bosch gegaan, en mij viel toen hetzelfde op. De metabo liep onbelast een stuk rustiger. Het mechanisme werkt gewoon op een andere manier denk ik. Mijn Bosch doet het na vele uren bikken nog prima iig, en het valt me nu ook niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
wokkelz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:00:
[...]

Ook de fisher duopower pluggen hebben ze, zijn erg fijn.
Zeker, ik wil niet meer anders :) Volgens mij wel een fraaie aanbieding, hoewel ik zelf vrijwel alleen de 5mm en (kortere) 6mm gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:00
[...]

[...]

Hier medio augustus deze 2-28F gekregen e sinds dien wordt hij bijna dagelijks gebruikt voor beitelen, klopboren en boren (verbouwing :-)...).
Dat gedrag herken ik niet dus even na laten kijken. Service van Bosch Blauw (in Breda) is super. Mijn SDS kop was in deze periode keer kapot gegaan: aanmelden op de site. Mannetje komt het halen en weekje later terug. Omdat die toch daar was hadden ze hem gelijk even helemaal nagekeken, erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:30
Heeft iemand ervaring met Evolution? In het bijzonder hun R255SMS+ afkortzaag.

Ik ben op zoek naar een afkortzaag en de reviews op Amazon zijn behoorlijk positief. De mogelijkheid om staal te zagen ga ik niet snel gebruiken denk ik.

Alternatieven zijn de Bosch GCM 8 SJL of Makita LS1018L, maar die zijn meer dan 1,5x zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Phyt_ schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:44:
@Vliegvlug geen idee je hebt er mee geboord, ging dit goed?
Ik heb geen 28F maar onbelast hamert hij en draait niet is dat het?
Ik heb een 18v-26f kan van de week we eens kijken wat die doet.
Uiteraard draaide de boor ook, anders is het lastig een gaatje maken ;)
En boren ging op zich goed maar de boor liep wel wat weg.

Wat ik bedoel is dat mijn vorige boorhamers, een Metabo 2860-2 (die ik nog geen half jaar had overigens) en een Bosch PHB 160R (die ik de 22 jaar daarvoor gebruikte :)) pas gingen hameren nadat er een bepaalde tegendruk op de boor komt en in het begin dus nog niet.

Ben benieuwd of jouw 18v-26f dat ook heeft of niet dus laat maar weten.
Den_S85 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:01:
[...]

Je hebt de knop wel goed staan toch? Op het hamertje/boortje symbool moet hij staan.
Ik merk dat mijn probleem omschrijving blijkbaar niet duidelijk genoeg was. :P
decipherer schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:08:
[...]

Ik ben ook van een metabo naar een bosch gegaan, en mij viel toen hetzelfde op. De metabo liep onbelast een stuk rustiger. Het mechanisme werkt gewoon op een andere manier denk ik. Mijn Bosch doet het na vele uren bikken nog prima iig, en het valt me nu ook niet meer op.
Dat is goed om te horen, zou inderdaad iets anders in elkaar kunnen zitten.
En die oude Bosch van mij had natuurlijk nog niet de helft van het vermogen van de nieuwe Bosch dus dat kan ook anders aanvoelen, of dat is ook een ander mechaniek.
significant schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:19:
[...]

Hier medio augustus deze 2-28F gekregen e sinds dien wordt hij bijna dagelijks gebruikt voor beitelen, klopboren en boren (verbouwing :-)...).
Dat gedrag herken ik niet dus even na laten kijken. Service van Bosch Blauw (in Breda) is super. Mijn SDS kop was in deze periode keer kapot gegaan: aanmelden op de site. Mannetje komt het halen en weekje later terug. Omdat die toch daar was hadden ze hem gelijk even helemaal nagekeken, erg netjes.
Hier ook net een grote verbouwing achter de rug, daarvoor had ik die Metabo ook aangeschaft maar die heeft het niet ongeschonden doorstaan. Wel netjes het volledige aankoopbedrag teruggestort gekregen van de Hornbach en voor €80 minder nu deze Bosch 2-28 F aangeschaft. :9

Voor de Bosch gekozen omdat ik tijdens de verbouwing ook wat gaten door de betonnen vloer heb geboord met de 2-28 van de aannemer en dat ging prettiger dan met mijn eigen Metabo.
Kan natuurlijk ook te wijten zijn geweest aan het feit dat die Metabo achteraf defect bleek.

Ik zal inderdaad eens met Bosch zelf contact opnemen om navraag te doen aangezien je aangeeft dat het bij jou niet zo is.
Pagina: 1 ... 148 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic