rbaidjoe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:53:
[...]
Vandaag ff wat van die 44 x 96 balken gehaald en wat gezaagd. Helaas kan ik hierbij de Quality of Cut zoals Toolboxbuzz die heeft gefotografeerd bevestigen. Ik heb gezaagd met een volle ProCore 8Ah accu, dus daar ligt het niet aan. Waar dan wel aan?
Wel, in het begin was ik wat ongeduldig en enthousiast om te gaan zagen, dus heb in de tuin gauw wat halve opsluitbanden op een rij gelegd en dat als werktafel gebruikt

. Dat was niet erg stabiel wat het resultaat denk ik niet positief heeft beinvloed.
Toen ik toch maar op een multiplexplaat als ondergrond ben gaan zagen werd de zaagsnede een stuk mooier, het was ook te horen dat het soepeler ging en het zaagblad minder aan het 'zoeken' was.
Desondanks was niet helemaal te voorkomen dat het zaagblad af en toe een beetje ging 'zoeken'. Wellicht was het materiaal wat dik voor de dikte van het zaagblad. ik schulpte een balk van 44mm terwijl de maximale zaagdiepte op lineaal 47mm is. Mijn tijd was helaas op, dus ik kon niet testen hoe het was met 18mm multiplex. Als dat strakker zaagt is het voor mij geen probleem. Als dat niet strakker zaagt zou ik het wel jammer vinden, maar gezien ik hem nu toch heb opzich wel te overzien. Zichtwerk een halve mm dikker zagen en vlakschuren.
Echter, met de kennis van nu zou ik wellicht toch hebben overwogen om voor de Festool te gaan (en niet de Mafell, want ik wil dicht langs de muur kunnen zagen). Daar moet ik wel weer bij melden dat ik welliswaar met een Festool (TS55, niet de TSC55) gezaagd heb, maar niet dikke balken geschulpt. Dus ik heb geen persoonlijke ervaring met de schulpkwaliteit ervan. Afgaande op mijn ervaring met de GKT 18V 52, waarmee ik het beeld van Toolboxbuzz bevestig, neem ik aan dat hun beeld van de TSC55 ook een goede weergave van de werkelijkheid is.
Het voordeel van de Festool is, dat als je daar nog niks van hebt, je met de TSC55 wel meteen 2 accu's in huis hebt

. (of 3, als je hem koopt tijdens een accu actie periode).
Alles wel beschouwd zou ik wellicht nog steeds voor de GKT 18V 52 gekozen hebben, gezien ik erg goedkoop kon instappen met een kale zaag. Wellicht doe ik nog wat handigheid op om strakkere zaagsnedes te maken. Wat bovendien een onverwachts gelukje was, dat ik na aankoop erachter kwam dat ik mijn aankoop in de actieperiode had gedaan voor een gratis extra machine. Nu kon ik niet zo gauw iets nuttigs vinden in de lijst, dus wilde ik wachten tot de haakse slijper weer beschikbaar kwam. Maar tijdens het demonteren van een lamp liep ik tegen een vastgeroeste kruiskopbout aan. Afijn, een use case voor de gratis slagtol dus
Als je na deze post kiest voor de GKT 18V 52, laat het dan in ieder geval een bewuste keuze zijn om te kiezen voor mogelijk minder strakke zaagsnedes. Constructief niet storend, en voor zichtwerk zeker overkomelijk mits je er rekening mee houdt, maar beter dat het een keuze is dan dat je er niet op had gerekend.
Waarschijnlijk volgt er hierna nog een laatest opvolging op deze post, en dat is nadat ik ook 18mm multiplex heb gezaagd. Dan hebben we een bevestiging, danwel ontkrachting dat Quality of Cut consistent is ongeacht de dikte van het materiaal.