Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 22:03
Orion84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:38:
Wellicht komt dat omdat het gros van de machines bij Bosch ook daadwerkelijk een soort hybride zijn tussen slagschroevendraaier en slagmoersleutel, vanwege de hex-bithouder die van buiten vierkant is voor het monteren van doppen.
Heb je daar een voorbeeld van?

Ik zie bij de 12V en 18V GDR toch niks vierkant...

https://www.bosch-profess...ts/gdr-12v-110-06019E0002
https://www.bosch-profess...ts/gdr-18v-160-06019G5100

Ze zijn met > 100 Nm krachtig genoeg om moeren mee te draaien, dat wel ;-)
De GDS-115 is beschreven in dezelfde handleiding als de GDR-110 dus da's misschien zelfs helemaal dezelfde machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Arts schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:20:

Ik ben op zoek naar een boormachine voor het 'simpele' boorwerk om met name gaatjes in een muur te kunnen boren. (en evt plafond) En daarnaast ben ik op zoek naar een schroefmachine.

Kan iemand mij hierin adviseren?
Hoi, je bent al van uitstekende tips voorzien door @Alsjemenou @LED-Maniak @Arator @Twijfels @inhico @J_oram en @rbaidjoe

ik mis nog even een specifieke vraag over je muren en het plafond en dat is het beton-dilemma.

Ik zie namelijk geen hamerboor/boorhamer nog in de adviezen.

Als je kiest voor een klopboor dan moet je wel zeker zijn dat je daarmee in je wanden komt.

In mijn huis is gaten boren in de betonnen muren en plafonds gewoonweg niet te doen met een klopboor.

Met een hamerboor (ik heb de Bosch GBH2-28) gaat dat net zo makkelijk als een gaatje prikken in een plank hout bij wijze van spreken.

Allicht weet je al of je uit kan met een klopboor in jouw geval maar het zou vervelend zijn als je je TV wilt ophangen en je komt van een koude kermis thuis.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

florizla schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:24:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van?

Ik zie bij de 12V en 18V GDR toch niks vierkant...

https://www.bosch-profess...ts/gdr-12v-110-06019E0002
https://www.bosch-profess...ts/gdr-18v-160-06019G5100

Ze zijn met > 100 Nm krachtig genoeg om moeren mee te draaien, dat wel ;-)
De GDS-115 is beschreven in dezelfde handleiding als de GDR-110 dus da's misschien zelfs helemaal dezelfde machine.
Nevermind, ik heb verkeerd gekeken. Alleen de GDX heeft dat, ik dacht dat meer modellen dat hadden, my bad.

Dan snap ik ook niet waarom ze daar zo'n afwijkende naam gebruiken.

[ Voor 77% gewijzigd door Orion84 op 25-09-2020 09:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Alsjemenou schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:37:
[...]

Ik hoorde al de Festool SYSROCK langskomen, maar voor 200 euro zou ik eerder voor de Makita gaan (mits je Makita accu's heb): https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Of, als je al in het systainer systeem zit: https://www.mastertools.n...k-bluetooth-player-205502

Edit: zie geen DAB+ functionaliteit in TOPROCK.
Dankjewel! De Festool is geen optie voor me, de Makita wil ik eventueel overwegen. Zit bij beiden niet op het accu platform. Een DeWalt zou nog kunnen, dat gebruik ik zelf thuis. Hilti op het werk, maar die radio's zijn gelijk nogal prijzig.
Pi0tr schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:32:
[...]

Ik ben heel tevreden over de DAB+Mate. Compact, kan de hele dag spelen op de accu, ingebouwd laadsnoer, BT, DAB+ en prima geluid.
Hier ga ik eens naar kijken, net als de andere perfect pro's. Kan je hier ook een equalizer instellen?

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

barktus schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:36:
Hier ga ik eens naar kijken, net als de andere perfect pro's. Kan je hier ook een equalizer instellen?
volgens de website wel :+

"Equalizer functie"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGAmkIxfxgTH8VAa_KQf9YXYVJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dEGBVO3xkmm3W4MpWpYcOeoI.jpg?f=user_large

https://www.perfectpro.eu/nl/product/dabmate/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Fraggert schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:26:
[...]

Hoi, je bent al van uitstekende tips voorzien door @Alsjemenou @LED-Maniak @Arator @Twijfels @inhico @J_oram en @rbaidjoe

ik mis nog even een specifieke vraag over je muren en het plafond en dat is het beton-dilemma.

Ik zie namelijk geen hamerboor/boorhamer nog in de adviezen.
Hee spuitelf, ik adviseerde de GBH 18V-26 in mijn post mits hij betonnen muren/plafonds heeft :9
Of zijn 18v boorhamers geen boorhamers meer? :'(
Toegegeven, de GBH 2-28 is wel een prachtige machine, maar met 1+1 actie vind ik die 18V-26 wel een mooi alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twijfels schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:43:
[...]

Hee spuitelf, ik adviseerde de GBH 18V-26 in mijn post mits hij betonnen muren/plafonds heeft :9
Of zijn 18v boorhamers geen boorhamers meer? :'(
Toegegeven, de GBH 2-28 is wel een prachtige machine, maar met 1+1 actie vind ik die 18V-26 wel een mooi alternatief.
hey, i stand corrected, ik zie het nu staan in je post: _/-\o_ d:)b
Twijfels schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:37:
In geval van Bosch, mocht je betonnen muren/plafonds hebben: koop een Bosch GBH 18V-26 (voor het zwaardere boorwerk) en neem dan via de 1+1 actie een GSR 18V-21 erbij als cadeau.
ik las even over de nomenclatuur "GBH" heen, ondanks dat ik zelf de 2-28 heb, moet je maar net weten dat dat staat voor de Bosch boorhamers.

Omdat ik er over heen las en voor de rest de "discussie" over de nut en noodzaak (want al bijna net zo controversieel als welles/nietes vwb de slagschroevendraaaiers) van een boorhamer schitterde door afwezigheid benoemde ik het maar even en maakte er een verhaaltje van voor @Arts

Normaliter ontketend de "ik wil in een muur boren vraag" een hele riedel aan tips over wel of niet beitelfuncties en hoeveel Joule dat ding dan wel niet minimaal moet hebben.

Die 18V-26 is wel nog aan de prijs als je daar accu's en een lader bij wilt hebben, ondanks de 1+1 aanbieding.

Als ik G.Arts zijn vraag zo zie (uitgaande van harde betonnen wanden en plafonds) lijkt mij een simpele hamerboor (met snoer) en een accuschroefmachine wel een veel goedkopere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Fraggert schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:00:
[...]

hey, i stand corrected, ik zie het nu staan in je post: _/-\o_ d:)b

[...]

ik las even over de nomenclatuur "GBH" heen, ondanks dat ik zelf de 2-28 heb, moet je maar net weten dat dat staat voor de Bosch boorhamers.

Omdat ik er over heen las en voor de rest de "discussie" over de nut en noodzaak (want al bijna net zo controversieel als welles/nietes vwb de slagschroevendraaaiers) van een boorhamer schitterde door afwezigheid benoemde ik het maar even en maakte er een verhaaltje van voor @Arts

Normaliter ontketend de "ik wil in een muur boren vraag" een hele riedel aan tips over wel of niet beitelfuncties en hoeveel Joule dat ding dan wel niet minimaal moet hebben.

Die 18V-26 is wel nog aan de prijs als je daar accu's en een lader bij wilt hebben, ondanks de 1+1 aanbieding.

Als ik G.Arts zijn vraag zo zie (uitgaande van harde betonnen wanden en plafonds) lijkt mij een simpele hamerboor (met snoer) en een accuschroefmachine wel een veel goedkopere optie.
Had niet naar de prijs gekeken, maar ik zie dat die dingen inderdaad wel fors aan de prijs zijn zeg..

Dan is het inderdaad een betere optie om die 1+1 actie maar lekker over te slaan (of wellicht gebruiken voor een cirkelzaag/boormachine combi ofzo) en eventueel los een bedraade inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twijfels schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:05:
[...]

Had niet naar de prijs gekeken, maar ik zie dat die dingen inderdaad wel fors aan de prijs zijn zeg..

Dan is het inderdaad een betere optie om die 1+1 actie maar lekker over te slaan (of wellicht gebruiken voor een cirkelzaag/boormachine combi ofzo) en eventueel los een bedraade inderdaad :)
Een set met accu's, lader in een L-boxx zit je al op minimaal 450 :o

ik weet wel dat dat een monsterlijk apparaat is, maatje van me zit in de bouw en die heeft zo'n ding (of de voorganger) in zijn service wagen. Heeft bij mij (voor ik de 2-28 had) door de vloer heen geboord.
Natuurlijk hebben die gasten ook profi boortjes (tot ruim een halve meter lang) die niet bij de Gamma liggen maar dat ging er angstaanjagend makkelijk doorheen :P

Voor in en om huis en zeer sporadisch gebruik is een gesnoerde boorhamert een slimme zet. Die zijn meestal goedkoper dan een een losse body van de accu-variant.

De eenvoudige* makita HR2230 kost 125 euro met 2,2 joule, daar kom je in elk huis mee in het beton.

https://www.mastertools.n...rhamer-sds-plus-in-koffer

*Bij de instapmachines mis je meestal de "beitelfunctie" waarmee je de hamerboor ook als breekhamer in kunt zetten. Mijn 2-28 kan apart de hamerfunctie aanzetten zonder te draaien voor tegeltjes bikken en licht sloopwerk

En volgens mij kom je met een eenvoudige hamerboor sowieso makkelijker het beton in dan met een klopboor die beduidend duurder/beter is.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 25-09-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
die GBH 18V 26 is in de aanbieding bij ibood:
https://www.ibood.com/diy...ds-plus-boorhamerset.html

Dan kan ie ineens wel interessant zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rbaidjoe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:51:
die GBH 18V 26 is in de aanbieding bij ibood:
https://www.ibood.com/diy...ds-plus-boorhamerset.html

Dan kan ie ineens wel interessant zijn
Wel even opletten:

"Dit product heeft een UK plug, een verloopstekker wordt meegeleverd."

Daar boort hij waarschijnlijk niet minder van maar allicht is niet iedereen daarvan gecharmeerd.

En ik weet niet (ik ga niet de voorwaarden doorspitten) of de 1+1 actie van Bosch geldig is met deze specifieke machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op accu is dat minder irritant, maar ik zou er poepchagrijnig van worden. het moet namelijk goed in de doos passen, anders ben je dat verloopje telkens kwijt.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
Fraggert schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:55:
[...]

Wel even opletten:

"Dit product heeft een UK plug, een verloopstekker wordt meegeleverd."

Daar boort hij waarschijnlijk niet minder van maar allicht is niet iedereen daarvan gecharmeerd.

En ik weet niet (ik ga niet de voorwaarden doorspitten) of de 1+1 actie van Bosch geldig is met deze specifieke machine.
Die verloopstekker had ik gezien ja. Met gesnoerd gereedschap kan ik me voorstellen dat dat een bezwaar kan zijn, maar met accu gereedschap... Desnoods knip je de stekker eraf en knoop je er zelf een normale stekker aan. Moet er wel af kunnen met die euros die er bespaard worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rbaidjoe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:02:
[...]

Die verloopstekker had ik gezien ja. Met gesnoerd gereedschap kan ik me voorstellen dat dat een bezwaar kan zijn, maar met accu gereedschap... Desnoods knip je de stekker eraf en knoop je er zelf een normale stekker aan. Moet er wel af kunnen met die euros die er bespaard worden.
Niet iedereen wil zo'n import machine, dat bedoel ik meer ;)

Bosch is ook niet de makkelijkste met garanties overigens, als jij binnen een jaar dat ding opstuurt en ze zien een afgeknipte stekker dan vrees ik dat je de machine tegen verzendkosten weer onbruikbaar op de mat krijgt. Maar ieder zijn keuze natuurlijk. :)

die 18V-26 heeft natuurlijk geen stekker he |:(

ik heb bij ibood ook wel zitten twijfelen over de GTS10XC..een zaagtafel die normaliter soms een rug kost en bij ibood 499 euro 8)7

ik vind ibood in elk geval vage shit :P

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 25-09-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 23:17

Asteroid9

General Failure

Fraggert schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:07:

ik heb bij ibood ook wel zitten twijfelen over de GTS10XC..een zaagtafel die normaliter soms een rug kost en bij ibood 499 euro 8)7

ik vind ibood in elk geval vage shit :P
Die GTS10XC was een mooie deal, staat hier naar volle tevredenheid beneden in mijn garage!

Was inderdaad wel een opvallend scherpe deal, maar Amazon stunt net zo goed, Bosch is gewoon agressief bezig met flink grote partijen over de Europese markt uitstorten lijkt het.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:20
florizla schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:39:
Bestaat er in het Duits geen woord voor 'impact wrench'? Bosch noemt zijn 12 Volt slagschroevendraaiers (GDR 12V-105 en 110) 'Drehschlagschrauber', maar ook de GDS 12V-115 impact wrench heet in het Duits zo.

In het Engels en Frans maken ze mooi onderscheid (impact driver / impact wrench; visseuse a choc / boulonneuse).

Heel verwarrend vond ik dat ze in het Nederlands alle drie 'accudraaislagmoeraanzetter' heten, terwijl ik iets zocht om schroeven mee te (slag)draaien. Op de officiele site van Bosch pro vind je dus geen 12 Volt slagschroevendraaier...
Schlagschrauber.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Laatst online: 29-05 22:03
@SkiFan Ik bedoel dus een *ander* woord, wat niet ook "slagschroevendraaier" betekent.
Orion84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:26:
Dan snap ik ook niet waarom ze daar zo'n afwijkende naam gebruiken.
Maar het is dus enkel verwarrend in het Nederlands en in het Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En in het Nederlands is dat dus een bewuste keuze, want wij hebben gewoon verschillende woorden voor slagschroevendraaier en slagmoersleutel (zoals alle andere fabrikanten het volgens mij ook noemen), maar in het Duits hebben ze blijkbaar niets beters dan Schlagschrauber. Althans, ook Metabo en Makita noemen beide soorten machines Slagschrauber.
Metabo: https://www.metabo.com/de...ete/akku-schlagschrauber/

Makita heeft dan in elk geval nog aparte categorieën voor "Innensechskant" en "Ausenvierkant":
https://www.makita.de/products/akku-werkzeuge-lxt-18v.html

Het komt meer en meer over of dit gewoon uit het Duits vertaald is door een partij die geen domeinkennis heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 25-09-2020 12:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 18:20
Een die je als boormachine kunt gebruiken is in het Nederlands een klopboor, een die je gebruikt om moeren los/vast te draaien is een slagmoersleutel.

In het Duits gewoon erbij kijken naar Drehmoment, dan is duidelijk dat het om een slagmoersleutel gaat.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-05 15:44
Fraggert schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:20:
[...]

Een set met accu's, lader in een L-boxx zit je al op minimaal 450 :o

ik weet wel dat dat een monsterlijk apparaat is, maatje van me zit in de bouw en die heeft zo'n ding (of de voorganger) in zijn service wagen. Heeft bij mij (voor ik de 2-28 had) door de vloer heen geboord.
Natuurlijk hebben die gasten ook profi boortjes (tot ruim een halve meter lang) die niet bij de Gamma liggen maar dat ging er angstaanjagend makkelijk doorheen :P

Voor in en om huis en zeer sporadisch gebruik is een gesnoerde boorhamert een slimme zet. Die zijn meestal goedkoper dan een een losse body van de accu-variant.

De eenvoudige* makita HR2230 kost 125 euro met 2,2 joule, daar kom je in elk huis mee in het beton.

https://www.mastertools.n...rhamer-sds-plus-in-koffer

*Bij de instapmachines mis je meestal de "beitelfunctie" waarmee je de hamerboor ook als breekhamer in kunt zetten. Mijn 2-28 kan apart de hamerfunctie aanzetten zonder te draaien voor tegeltjes bikken en licht sloopwerk

En volgens mij kom je met een eenvoudige hamerboor sowieso makkelijker het beton in dan met een klopboor die beduidend duurder/beter is.
Ik heb 2 weken geleden een3 tal uur met de 2470 in beton zitten boren, die ging er vlotjes in. Deze is 2,4 joule maar zelfde prijs en heeft die beitelfunctie. Komt in een box maar niet de MBox.

https://www.klium.be/maki...HmltnAIJhNiQaAtS_EALw_wcB
https://www.fixami.be/mak...-in-koffer-780w-2-4j.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Inderdaad. Een slagtol is een slagmoersleutel.

Een klopboor is een soort 'hamerboor-light'

En dit ken ik dan weer als slagschroevendraaier:

https://www.gyzs.nl/gedor...t-11-delig-k1900-018.html
https://www.weragereedschap.nl/91-wera-slagschroevendraaier

Heel wat anders dan de slagtollen dus. Kan wel voor hetzelfde gebruikt worden, al is de klassieke slagschroevendraaider mogelijk nog weer wat beter om te voorkomen dat je uit de kruiskopbout schiet, aangezien je lateraal erop slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:42
Dergelijke machines waar zoveel verwarring over bestaat moet je ver van wegblijven >:)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
Heeft iemand toevallig ervaring met de Makita LS1018LN afkortzaag en de Parkside werkbank. Qua maten lijkt het allemaal te passen. Ik vraag me alleen af of de boel wel in balans blijft. De afkortzaag is 20 kg.

https://www.lidl-shop.nl/...rsele-werkbank/p100258820

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 13:22
banaliteit schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:43:
Heeft iemand toevallig ervaring met de Makita LS1018LN afkortzaag en de Parkside werkbank. Qua maten lijkt het allemaal te passen. Ik vraag me alleen af of de boel wel in balans blijft. De afkortzaag is 20 kg.

Was er laatst niet iemand hier in het topic met het onderstel en de GCM8 (17kg). Kan deze nog wel terug vinden:

larsbeumer.apd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Volgens de specs van Lidl moet ie 200 kg kunnen dragen. Of het stabiel blijft geen idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Melmer op 25-09-2020 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

SkiFan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:43:
Een die je als boormachine kunt gebruiken is in het Nederlands een klopboor, een die je gebruikt om moeren los/vast te draaien is een slagmoersleutel.

In het Duits gewoon erbij kijken naar Drehmoment, dan is duidelijk dat het om een slagmoersleutel gaat.
klopboor? Die vallen helemaal niet onder wat Bosch draaislagmoeraanzetters noemt. Onderscheid maken tussen slagschroevendraaiers en slagmoersleutels is zo te zien trouwens simpel zat bij Bosch: GDR = slagschroevendraaier, GDS is slagmoersleutel. GDX is hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
barktus schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:36:
[...]

Dankjewel! De Festool is geen optie voor me, de Makita wil ik eventueel overwegen. Zit bij beiden niet op het accu platform. Een DeWalt zou nog kunnen, dat gebruik ik zelf thuis. Hilti op het werk, maar die radio's zijn gelijk nogal prijzig.

[...]

Die Tstak of toughsystem radio's schijnen ook goed te zijn. Weet alleen niet wat de functionaliteiten zijn.
florizla schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:27:
@SkiFan Ik bedoel dus een *ander* woord, wat niet ook "slagschroevendraaier" betekent.

[...]

Maar het is dus enkel verwarrend in het Nederlands en in het Duits.
Of lui/slecht vertalen. Slagschroevendraaier en (slag)moeraanzetter/slagmoersleutel.

Precies die combinatie. Bij mij leunt de zaag achterover, waardoor materiaal niet vlak op de rollers ligt.

Zaag andersom op het framepje vastmaken betekent weer dat de rollers ver naar achteren zitten en je weinig draagvlak hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Als je ff de zoekfunctie loslaat op de term "1018" vind je alle eigenaren wel, schrijf die namen even op een kladje en met de tagfunctie kun je die vraag dan hier gericht neerknallen.

Succes gegarandeert ;)

Fuckit, @Framoes piepte er al weer tussen met zijn zaag en onderstel :P

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 25-09-2020 16:34 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Twijfels
Wat zijn er toch geweldige mensen op het internet die hun ontwerpen delen.
Voor de hier welbekende GKF 12V-8 heeft iemand hele handige stofafzuiging bedacht.

Het duurt lang om te printen, maar het is elk uur ervan waard geweest. Ik dacht even een voor/na foto te maken van het zaagsel wat er af komt, maar dat ding zuigt echt alles op nu, dus heel interessant zou een na-foto niet zijn :o Zou er bij wijze van aan de keukentafel mee kunnen gaan werken nu. Het is toch jammer dat Bosch zelf niet zoiets verkoopt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uTIWjUF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eie5nPW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E3dzQLO.jpg

En hij past ook nog eens perfect in de L-Boxx _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a9WYBDr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:02:
Ik ben in de race voor een afkortzaag. Zag dat dewalt nu een leuke actie heeft die ik jullie wilde delen; op diverse afkortzagen een gratis 18v accuboormachine, 2 accu's en lader bij (DCD708D2T)! Dan heb je voor zo'n 295 dit en de DWS774.
Zie bijv https://www.mastertools.nl/dewalt-dws774-afkortzaag# of andere sites.

Nu heb ik al 3 accu boormachine's :+ , maar ik ben benieuwd of marktplaats straks overspoeld wordt met de DCD708D2T. Los kost die zo'n 180 euro zie ik. Als deze 2e hands nog 100 euro opleverd heb je voor zo'n 200 euro een mooie afkortzaag denk ik :) .
Toch even mijn twijfel delen.

Ik heb reeds een DeWalt DW745 Tafelzaag en een DWE576K cirkelzaag incl. geleiderrail.
Daarbij zoek ik voor balken en planken te zagen nog een afkortzaag. Helaas is mijn klusschuur klein en zoek ik dus een afkortzaag die een beperkte diepte heeft zodat ik hem of heel eenvoudig kan plaatsen, maar liever nog; aangesloten laat staan. Ik vind het lastig om de specs te vertalen naar de praktijk en wanneer die dus relevant zijn in mijn geval.

Ik heb gekeken naar de tips hier tussen de Metabo KGS216m, een dewalt (bijv de DWS774QS of 775), de Bosch Professional GCM 8 SJL of de Makita ls1018ln. Het bekende rijtje wat ook altijd uit de search komt ;)

Vindt het lastig in te schatten waar ik nu het meeste aan heb en waar ik eventueel consessies moet doen. De Makita lijkt het grootste zaagbereik te hebben; maar hoevaak gebruik je dat nu? BIjv platen zagen doe ik met mijn zaagtafel of cirkelzaag. Dan lijkt mij de breedte wat minder relevant. De Bosch lijkt mij een hele mooie machine, maar in mijn geval te lomp (net als de Makita) om kwijt te kunnen en wellicht overkill qua zagen. De zaagdiepte is denk ik vooral van belang als je dikkere balken gaat zagen? ik zal hem bijv gebruiken voor rachelwerk (zolder isoleren), wandje keer plaatsen, plinten etc.

Mijn idee nu; zeker met de aanbieding van de 774 QS is die bijna even goedkoop (na verkoop van de accu boormachine) als de Metabo en lijkt mij de 774 wel een stuk beter. De 774 lijkt op het oog wel een erg kleine machine met een beperkt zaagbereik, maar wellicht genoeg voor de standaard dingen.

Hoe hebben jullie de keus gemaakt?

PS.
Is trouwens de diepte van 55cm de gebruikersdiepte zeg maar? Dus de machine gemeten vanaf de achterkant (zonder afzuigslang) gemeten t/m het verst uitstekende onderdeel? Ik kan daar maar weinig over vinden maar dan kan ik eens kijken of ik het ding wel eens goed kwijt kan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Twijfels schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:59:

Zou er bij wijze van aan de keukentafel mee kunnen gaan werken nu. Het is toch jammer dat Bosch zelf niet zoiets verkoopt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Handig as je aa de keukentafel ineens een stuk uit je blad freest. “Schat, hoe komt ineens hier een rechthoek in het keukenblad?”. “Uhhh geen idee lieverd, ik zie nergens zaagsel liggen..”

})

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-04 12:01
Arts schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:20:
Ik ben een redelijke noob op het gebied van klussen. Altijd mensen in mijn omgeving gevraagd om een gaatje in de muur te boren etc. Maar nu wordt het eens tijd om zelf aan de slag te gaan 8)7

Ik ben op zoek naar een boormachine voor het 'simpele' boorwerk om met name gaatjes in een muur te kunnen boren. (en evt plafond) En daarnaast ben ik op zoek naar een schroefmachine.

Via Consumentenbond kwam ik uit op 2 opties, een combinatie van schroeven en boren leek me wel handig:
- Zware Schroefboormachine: https://www.mastertools.n...E97JhvS2ZHA0aAmmQEALw_wcB
- Lichte Schroefboormachine: https://www.bol.com/nl/p/...ay0OvJNY50p0aAjEwEALw_wcB

Nu las ik ook weer deze om te boren wellicht niet krachtig genoeg zijn. Is het daarom beter om 2 losse machines te kopen: een klopboormachine, en een schroefmachine. Of voldoet een Schroefboormachine?

Ik begreep dat de boormachines van de Lidl (Parkside) ook prima machines waren en een stúk goedkoper.
https://www.lidl-shop.nl/Boormachines-toebehoren/h113492

Ik zie door de bomen het bos niet meer... 8)7

Kan iemand mij hierin adviseren?
Bedankt voor alle reacties _/-\o_ Hoop dat de meelezers er ook wat aan hebben. Veel meningen en discussies die losbarsten, maar zal mijn vraag nog iets verder specificeren:

- Boren zal incidenteel zijn, af en toe een gaatje boren om wat op te hangen. Meer niet.

- Ik ben (nog) niet van plan meerdere apparaten aan te schaffen. Ben al niet zo’n klusser dus dat zie ik niet snel gebeuren. Een eco oplossing is dan niet noodzakelijk.

- Liever een goedkope oplossing, gezien het gebruik. Bosch Professional zal daarom afvallen en valt echt buiten mijn budget. Parkside lijkt mij dan een betere oplossing of een huismerk van en willekeurige bouwmarkt. (liever een van €40,= dan €250,=, ik ga het verschil niet merken)

- De muren die ik wil boren kom ik denk ik wel doorheen. Weet niet wat het dan precies is maar best veel muren hier zijn ook wat poreus, dus heb het echte zware geschut dan niet nodig. Huis is gebouwd mid jaren 60. Mocht ik toch niet door evt beton muren komen, dan kan ik alsnog hulp vragen van vrienden/familie.

- Met accu is neem ik aan wel het fijnste, maar bedraad is niet per sé een probleem mocht dat echt veel in de prijs schelen.
‘’ Als ik G.Arts zijn vraag zo zie (uitgaande van harde betonnen wanden en plafonds) lijkt mij een simpele hamerboor (met snoer) en een accuschroefmachine wel een veel goedkopere optie.
Dat denk ik ook, maar een klopboor zal denk ik wel voldoen :) Ik zoek dus een klopboor + accuschroefmachine, voor een zacht prijsje. Welke van de Parkside series (of ander merk) kan ik dan het beste pakken? Daarnaast heb ik ook 'standaard' bitjes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 21:42
Waypoint schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:11:
[...]
Ik heb gekeken naar de tips hier tussen de Metabo KGS216m, een dewalt (bijv de DWS774QS of 775), de Bosch Professional GCM 8 SJL of de Makita ls1018ln. Het bekende rijtje wat ook altijd uit de search komt ;)

Vindt het lastig in te schatten waar ik nu het meeste aan heb en waar ik eventueel consessies moet doen. De Makita lijkt het grootste zaagbereik te hebben; maar hoevaak gebruik je dat nu? BIjv platen zagen doe ik met mijn zaagtafel of cirkelzaag. Dan lijkt mij de breedte wat minder relevant. De Bosch lijkt mij een hele mooie machine, maar in mijn geval te lomp (net als de Makita) om kwijt te kunnen en wellicht overkill qua zagen. De zaagdiepte is denk ik vooral van belang als je dikkere balken gaat zagen? ik zal hem bijv gebruiken voor rachelwerk (zolder isoleren), wandje keer plaatsen, plinten etc.

Mijn idee nu; zeker met de aanbieding van de 774 QS is die bijna even goedkoop (na verkoop van de accu boormachine) als de Metabo en lijkt mij de 774 wel een stuk beter. De 774 lijkt op het oog wel een erg kleine machine met een beperkt zaagbereik, maar wellicht genoeg voor de standaard dingen.

PS.
Is trouwens de diepte van 55cm de gebruikersdiepte zeg maar? Dus de machine gemeten vanaf de achterkant (zonder afzuigslang) gemeten t/m het verst uitstekende onderdeel? Ik kan daar maar weinig over vinden maar dan kan ik eens kijken of ik het ding wel eens goed kwijt kan :+
Van die Makita LS1018 weet ik zeker dat de zaag op de stangen vastzit en de stangen naar achter schuiven. De LS1019 laat de zaag over stangen langs voor schuiven en is "compacter" (nog altijd een blok van een zaag).
Kwa zaagbereik, ik was vorige week bezig met terrasplanken van 15cm breed, 2,5cm dik waarvan sommigen in verstek moesten worden afgekort. Was ik blij met het bereik van mijn LS1019.
En voor iets of wat constructie heb je toch ook al snel een balkje van 8cm of meer.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Alsjemenou schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:17:
[...]

Handig as je aa de keukentafel ineens een stuk uit je blad freest. “Schat, hoe komt ineens hier een rechthoek in het keukenblad?”. “Uhhh geen idee lieverd, ik zie nergens zaagsel liggen..”

})
Zal het eens proberen en kijken wat de reacties hier in huis zijn :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Laatst online: 23-05 18:01
Ik ben al een poosje aan Het meelezen en uitzoeken wat ik wil gaan aanschaffen.
We krijgen in november de sleutel van ons nieuwe huis en hebben dan een maand om te verbouwen, volgens mij ben ik best handig en ga Ook redelijk wat dingen zelf doen.

In die maand wordt er gestuct (doe ik niet zelf), komt er een nieuwe keuken in (ook niet zelf), maar alle voorbereidingen als elektra verleggen, koof maken in keuken en na het leggen van de vloer de plinten erop maken etc wel.
Daarnaast gaan we de badkamer ook aanpakken en wil ik die zelf gaan slopen. Dan de voorbereidingen voor de leidingen daar ook maken en dan worden de nieuw aangesloten en wordt er ook betegeld (maar de oude tegels verwijderen en verlaagd plafond maken doe ik zelf).

Nu heb ik laatst de Bosch GCM 8 SJL (afkortzaag) gekocht bij de hornbach toen die bij Amazon in de aanbieding was.
Die kan ik goed gebruiken voor de balken van de koof in de keuken, het verlaagde plafond en de plinten als we de (pvc) vloer hebben Liggen beneden en de laminaat boven. (Daar gebruik ik denk ik een knipper voor ipv afkortzaag).

Nu heb ik bedacht dat we goede afzuiging nodig hebben (heb een Kärcher wd2, dus kan beter, vooral voor de afkortzaag en voor de sleuvenfrees, of slijptol voor het sleuven frezen). Dat wordt dan de Bosch GAS 35 L SFC. (Ivm fleece zakken).

Nu heb ik al een 12v GSB, GOP en GWS, (en hele oude 18v DeWalt, maar die moet dus vervangen worden).
En Bosch groen PKS op accu, uneo klopboor en een schuurmachine op accu.

Ik wil de DeWalt vervangen voor een GSB 18v-55 (met accu’s) Voor al het schroefwerk En dan met de 1+1 actie daar een GKS 18v-57 cirkelzaag bij te nemen. (Ter vervanging van de pks groen).
Daarnaast een GBH 18v-26 boorhamer met een 1+1 GWX 18v-8 haakse slijper.
(En ik kijk naar de Bosch omdat ik de 12v al heb in L-Box en ik heb een Bosch GML20 radio, dus dan kan ik de accu’s daar ook voor gebruiken.

Nu zit ik met een paar vragen.
Kan die GKS 18v-57 cirkelzaag wel op een FSN rail? (Bij Bosch zie ik alleen dat het kan op de G types kan, maar de afbeeldingen lijken allemaal hetzelfde).
Daarnaast wilde ik eigenlijk een GWS 13-125 ivm het vermogen voor het slijpen in beton en ik weet niet of die GWX 18v-8 het beton aan kan....
(In het ergste geval verkoop ik de 18v en koop ik alsnog die GWS).

Ik vermoed ook dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Hebben jullie nog goeie ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:09

sphere

Debian abuser

@juanp die gks is er in g en non-g uitvoering vziw

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
sphere schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:43:
@juanp die gks is er in g en non-g uitvoering vziw
Daar lijkt het wel op, de meeste zie je als G en dan net die 1+1 actie lijkt de non G te bieden.. dan heb ik er nog weinig aan. Maar omdat de afbeeldingen hetzelfde lijken (ook al is het niet handig daarop af te gaan), hoop ik stiekem dat het toch kan.... vandaar mijn vraag.
Ik zie bij sommige sites bij de non-G wel staan:
Flexibiliteit en precisie: het gebruik van de geleidingsrail maakt snelle en nauwkeurige resultaten mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 11:31
Waypoint schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:11:
[...]

Toch even mijn twijfel delen.

Ik heb reeds een DeWalt DW745 Tafelzaag en een DWE576K cirkelzaag incl. geleiderrail.
Daarbij zoek ik voor balken en planken te zagen nog een afkortzaag. Helaas is mijn klusschuur klein en zoek ik dus een afkortzaag die een beperkte diepte heeft zodat ik hem of heel eenvoudig kan plaatsen, maar liever nog; aangesloten laat staan. Ik vind het lastig om de specs te vertalen naar de praktijk en wanneer die dus relevant zijn in mijn geval.

PS.
Misschien heb je hier wat aan, in dit youtube filmpje staat de 774 op 67cm van de muur..;
YouTube: Dewalt Mitre Saw DWS774-GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
@juanp die GKS is de non-g versie, zie artikelnummer.. niet te gebruiken op de FSN rail dus.
Verder heb je het al wel aardig goed uitgedacht hoor, waar twijfel je over?

edit: @juanp ik heb nog eens zitten kijken. Aangezien je het ook hebt over elektra verleggen, en waarschijnlijk dus ook nog wel extra stopcontacten boren met een kronenboor en ook nog eens sloopwerk van een badkamer, zou ik de GBH 18V-26 afraden en een bedraadde pakken. Vind de 18V persoonlijk te duur voor wat je krijgt..

Ik zou dus het volgende doen in jouw geval:
GSB 18V-55 met 3x 4Ah ProCORE accu's, heb je tenminste grote batterijen. Bedrag moet boven de €199 excl BTW zijn voor die 1+1 actie. Hier zit alleen geen normale l-boxx bij. Daar dan een 18V GWX bij halen, denk dat die op marktplaats het meeste opleveren namelijk, verkopen weer dus :9
GWS 13-125 erbij zoals je zelf al aangeeft. Heb er prima ervaringen mee met sleuven trekken in beton en kalkzandsteen, en je moet er toch een stofzuiger aan hangen met beton werken :)
Stofkap erbij voor de sleuven
GBH 2-28 F erbij als boorhamer, heb je net wat meer power en ongelimiteerd vermogen door het snoer. Krijg je ook goed 82mm gaten voor stopcontacten mee gemaakt in de muren.

Als het budget het toelaat, zou ik daarnaast kijken naar de GKT 55 GCE i.p.v. de GKS 18V-57 G. Ik heb ze allebei, de GKS gekocht voornamelijk door de accu acties. Ik gebruik de GKS alleen als iets even snel en ruw moet of om hout aan kleine stukken afval te zagen. De GKT vind ik veel fijner werken door het invallen en is veelzijdiger. Ook stofafzuiging is beter :) Als je de geleiderails (en een extra accu) mee gaat rekenen zijn de verschillen in prijs goed te overzien.

De GAS 35 L SFC is een hartstikke prima keuze.

[ Voor 88% gewijzigd door Twijfels op 26-09-2020 08:52 ]

• juanp
@Twijfels
Dat is een hele waardevolle edit, bedankt voor je advies!
(En bevestiging van geen rail bij non G versie).

Ik heb ook naar een bedrade boorhamer zitten kijken, maar wil die voornamelijk voor af en toe een gaatje en nu vooral de tegels afbikken met beitel (badkamer).
Voor de dozen zou ik nog een oude bedrade Hilti kunnen gebruiken (die bij m’n ouders rond slingert).
Dan zou qua prijs de 18v boorhamer misschien nog wel interessant zijn omdat er ook nog een gratis apparaat bij komt die nog verkocht kan worden. Toch?

• Twijfels
juanp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:39:
@Twijfels
Dat is een hele waardevolle edit, bedankt voor je advies!
(En bevestiging van geen rail bij non G versie).

Ik heb ook naar een bedrade boorhamer zitten kijken, maar wil die voornamelijk voor af en toe een gaatje en nu vooral de tegels afbikken met beitel (badkamer).
Voor de dozen zou ik nog een oude bedrade Hilti kunnen gebruiken (die bij m’n ouders rond slingert).
Dan zou qua prijs de 18v boorhamer misschien nog wel interessant zijn omdat er ook nog een gratis apparaat bij komt die nog verkocht kan worden. Toch?
Mja, die GBH 18V-26 kost je met accu's circa €400, extra apparaat kan je voor maximaal €100 verkopen, maar ik denk dat €75 realistischer is.
Dan ben je alsnog €325 kwijt, de GBH 2-28 F is met regelmaat in de aanbieding op Amazon voor €155-€165 (als je even geduld hebt, anders kost ie €200). Dan heb je een sterker apparaat met als nadeel dat er een snoertje aan zit. Heb zelf dat snoer nooit hinderlijk gevonden, ook aangezien het een erg lang (4 of 5 meter) snoer is heb je vrijwel altijd toch een stopcontact binnen handbereik.

Als je nou dagelijks heel wat gaten staat te boren is de 18V een logische keuze door de vrijheid, maar voor relatief incidenteel gebruik zou ik het de meerprijs niet waard vinden.

• juanp
Twijfels schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:25:
[...]

Mja, die GBH 18V-26 kost je met accu's circa €400, extra apparaat kan je voor maximaal €100 verkopen, maar ik denk dat €75 realistischer is.
Dan ben je alsnog €325 kwijt, de GBH 2-28 F is met regelmaat in de aanbieding op Amazon voor €155-€165 (als je even geduld hebt, anders kost ie €200). Dan heb je een sterker apparaat met als nadeel dat er een snoertje aan zit. Heb zelf dat snoer nooit hinderlijk gevonden, ook aangezien het een erg lang (4 of 5 meter) snoer is heb je vrijwel altijd toch een stopcontact binnen handbereik.

Als je nou dagelijks heel wat gaten staat te boren is de 18V een logische keuze door de vrijheid, maar voor relatief incidenteel gebruik zou ik het de meerprijs niet waard vinden.
Ik dacht eigenlijk als ik toch die GSB heb met 3 accu’s. Dan heb ik geen extra accu’s nodig voor de 18v GBH. Zag die voor 270 euro met snelspan kop. Maar dan moet die wel voldoende vermogen hebben voor het beitel werk.

• Twijfels
juanp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:38:
[...]

Ik dacht eigenlijk als ik toch die GSB heb met 3 accu’s. Dan heb ik geen extra accu’s nodig voor de 18v GBH. Zag die voor 270 euro met snelspan kop. Maar dan moet die wel voldoende vermogen hebben voor het beitel werk.
Ja dan is het inderdaad ook wel de overweging waard. 1+1 apparaatje erbij en het is even duur als de 2-28 F.
Qua vermogen zal het wel goed zitten, hij heeft 2,6J tov de 2-28F met 3,2J. Geen mega verschil dus, zal alleen minder zijn als de accu bijna leeg is.

Met sloopwerkzaamheden zal je ook wel aardig door de accu's heen vliegen als dat ding continue aanstaat, kan een probleem worden als iemand anders ook telkens je accu's gebruikt met een ander apparaat, dat is het enige nadeel als je geen 10 accu's hebt liggen bij wijze van :9

• rbaidjoe
https://www.toolnation.nl...antie.html?sqr=Gbh%2018v&

Ik heb zelf deze set. Erg veel plezier van. Sleuven mee gehakt, gaten voor inbouwdozen mee gehakt, een 20mm gat van 80cm lang mee geboord. Allemaal geen probleem. Dit alles in een betonnen woning uit 2013.

T zijn wel wat oudere machines (ook de meegeleverde accus), waarbij de hamerboor onderkant midrange is (of bovenkant lichte machines) maar voor de hierboven beschreven toepassingen prima. T sloopwerk zal wel wat meer tijd in beslag nemen dan bij de machines met 1 tot 1,5J meer slagkracht. Ik heb mijn set gekocht zonder (grote) verbouwing in het verschiet. Dan voldoet die 1,7J prima, en laat zich ook misbruiken voor wat incidenteel hak en breekwerk. Met wat meer concrete sloopwerkzaamheden in de planning zou ik wellicht wel overwegen om iets meer uit te geven voor wat meer slagkracht zodat je sneller kan werken.

Wel goede waar voor je geld verhouding. Toen ik m kocht kreeg ik er gratis een 4Ah en 8Ah procore accu bij. Sindsdien is de accu actie wel wat versoberd, ik heb bij latere accu acties alleen nog maar 4Ah accus gezien.

[ Voor 17% gewijzigd door rbaidjoe op 26-09-2020 13:16 ]

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
juanp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:39:
Dan zie ik meer reden voor een goedkope boorhamer met beitelfunctie dan een accu apparaat. Bij incidenteel gebruik gaat de machine langer mee dan de accu's. Ik heb een goedkope boorhamer ("meister craft" of zoiets) die ik ooit gekocht heb voor een toilet- en badkamer verbouwing. Verder incidenteel een gaatje in beton. Klinkt precies als jouw use case. Ik heb hem al 20 jaar en hij doet het nog steeds. Als het een accu apparaat was geweest, dan had ik waarschijnlijk al minstens twee keer nieuwe accu's moeten kopen. En had ik bij de serieuze klussen geregeld met lege accu's gezeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matthis
  • Laatst online: 29-04 09:59
Cavalera125 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:52:
[...]

Heb hier even getest met een bessey (GTR30B6) geleiderail klem in een stukje 4040 van motedis, met 8mm sleuf. Lijkt prima te werken.
En hiermee kan ik bevestigen dat de Bessey snelspanklem gtr16s6h (en dus normaal ook de Makita & Festool versies) perfect past in het 4040 - 8mm profiel van Aluxprofiel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Twijfels schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:21:
GBH 2-28 F erbij als boorhamer, heb je net wat meer power en ongelimiteerd vermogen door het snoer. Krijg je ook goed 82mm gaten voor stopcontacten mee gemaakt in de muren.
[...]
Toerental van de GBH 2-28 is eigenlijk te laag voor die 82mm dozenboren (diamant / droog).

Trouwens, @Twijfels , welke diepte ladegeleiders had jij nou voor je L-boxx'en? En waar heb je die aluminium profielen gescoord voor dat mooie bergmeubel _/-\o_ ?
Twijfels schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:25:
[...]

Snoer kan een voordeel zijn bij op een bepaalde manier raken van leiding van dezelfde groep. Dan boor je iig niet verder. Vandaag alleen een nulader van isolatie ontdaan met de GBH 2-28 :( . Plan was een gaatje naar de kruipruimte in een trapberging. Dat werd veranderd naar een plankje ophangen. Niet de D-tect meegenomen, want ik wist al wel dat er niks in de vloer zat. Heeft een of andere mafketel ooit vanuit een aanbouw "horizontaal" teruggefreesd naar het bestaande deel van het huis om daar een stopcontact te voeden 8)7. Had toevallig wel trekveer en draad bij me. Bruin was wel aangetikt maar alleen licht geschaafd op de isolatie, geelgroen was volledig intact. Dat kwam mooi uit, want ik had restjes draad bij me en eigenlijk had ik alleen blauw in voldoende lengte :P

Het snoer van de GBH 2-28 is ook van het goede soort; lekker soepel. Soms zijn er ook van die (no-name) apparaten waar zo'n spaghetti aan zit met een eigen wil, maar het snoer van die Bosch gedraagd zich tenminste gewoon.

Helaas geen TX-8 in de Wera bitset..

[ Voor 3% gewijzigd door o1o92o2o op 27-09-2020 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@o1o92o2o Toerental van de GBH 2-28 te laag voor het boren van dozen? Kun je dat toelichten? Ik dacht dat dat geen probleem was voor deze machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 14:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ben ik nou de enige die dozen boort met een normale boormachine? Bij een diamantboor mag je niet hameren, dus kun je net zo goed een normale boormachine gebruiken.

Ik gebruik zelf mijn 18v bosch xxxx-85 ervoor en soms mijn boormachine van 650w met snoer.

Geen betonnen muren hier, maar feit blijft dat je niet mag kloppen...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
prein2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:47:
Ben ik nou de enige die dozen boort met een normale boormachine? Bij een diamantboor mag je niet hameren, dus kun je net zo goed een normale boormachine gebruiken.

Ik gebruik zelf mijn 18v bosch xxxx-85 ervoor en soms mijn boormachine van 650w met snoer.

Met die kronenboor (in ieder geval van S&R) mag je gewoon hameren mits je die centreerboor eruit hebt hoor :)

Heeft ook SDS opname dus dat werkt sowieso niet op een GSR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
@rbaidjoe
Bedankt voor het delen van je ervaring, dat draagt zeker bij!

@Antonius
Daar heb ik zelf ook aan zitten denken, ik grijp vaak terug op de oude Hilti van mn pa, maar dat lijkt meer met degelijk en pro kwaliteit te maken te hebben, heb zelf ook een bosch groene klopboor.... tja...
En wat accu's betreft heb je ook gelijk, maar die heb ik toch nodig voor andere apparatuur, dus dan ga ik toch voor de 18v boorhamer.

Bedankt allemaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Ethiron schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:31:
@o1o92o2o Toerental van de GBH 2-28 te laag voor het boren van dozen? Kun je dat toelichten? Ik dacht dat dat geen probleem was voor deze machine.
Het is geen probleem voor de machine, het is een geduldsprobleem. Meeste dozenboren in combinatie met de niet-extreem harde muren mag je veel harder dan de 900 rpm die de GBH 2-28 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
prein2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:47:

Die diamantdozenboren mag je niet mee hameren nee, maar met die hamerboorkronen mag dat wel. Voor mij gaat het er om dat ik de GDE 16 Plus voor de stofafzuiging heb; die gaat wel op de dikke hals van de GBH, maar niet op de dunnere hals van een normale boormachine. Voor dat laatste moet je de GDE 16 Cyl hebben, of als je de -Plus al hebt een los handvat 'Bosch 1 602 025 07A' bijkopen (EAN 4059952039084).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-04 12:01
Arts schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor alle reacties _/-\o_ Hoop dat de meelezers er ook wat aan hebben. Veel meningen en discussies die losbarsten, maar zal mijn vraag nog iets verder specificeren:

- Boren zal incidenteel zijn, af en toe een gaatje boren om wat op te hangen. Meer niet.

- Ik ben (nog) niet van plan meerdere apparaten aan te schaffen. Ben al niet zo’n klusser dus dat zie ik niet snel gebeuren. Een eco oplossing is dan niet noodzakelijk.

- Liever een goedkope oplossing, gezien het gebruik. Bosch Professional zal daarom afvallen en valt echt buiten mijn budget. Parkside lijkt mij dan een betere oplossing of een huismerk van en willekeurige bouwmarkt. (liever een van €40,= dan €250,=, ik ga het verschil niet merken)

- De muren die ik wil boren kom ik denk ik wel doorheen. Weet niet wat het dan precies is maar best veel muren hier zijn ook wat poreus, dus heb het echte zware geschut dan niet nodig. Huis is gebouwd mid jaren 60. Mocht ik toch niet door evt beton muren komen, dan kan ik alsnog hulp vragen van vrienden/familie.

- Met accu is neem ik aan wel het fijnste, maar bedraad is niet per sé een probleem mocht dat echt veel in de prijs schelen.

[...]

Dat denk ik ook, maar een klopboor zal denk ik wel voldoen :) Ik zoek dus een klopboor + accuschroefmachine, voor een zacht prijsje. Welke van de Parkside series (of ander merk) kan ik dan het beste pakken? Daarnaast heb ik ook 'standaard' bitjes nodig.
Voor diegene die meelezen en benieuwd zijn wat het gaat worden. Klopboor en schroef machine voor incidentele gebruikers. Twijfel nog welke optie ik zal gaan:

Optie 1: 3-in-1 20V schroef/klopboor machine met accu en lader €45,=
- https://www.lidl-shop.nl/...100286364?from=BasketPage
- https://www.lidl-shop.nl/...100288550?from=BasketPage

Optie 2: klopboormachine bedraad + schroefboormachine 20 V met accu en lader €70,=
- https://www.lidl-shop.nl/...100268064?from=BasketPage
- https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100292871

Optie 3: klopboormachine bedraad + schroefboormachine 12 V met accu en lader €56,=
- https://www.lidl-shop.nl/...2V-zonder-accu/p100289305
- https://www.lidl-shop.nl/...u-en-snellader/p100289306

Nog adviezen over bepaalde bitjes en pluggen? Had deze als optie:
- Pluggen: https://www.lidl-shop.nl/...292915002?from=BasketPage
- Alles in 1 Bit boorset: €10,=
https://www.lidl-shop.nl/...304500001?from=BasketPage
- Bitset per materiaal: €10,= per materiaal
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Boor-en-bitset/p100273238

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Arts schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:31:
[...]

Voor diegene die meelezen en benieuwd zijn wat het gaat worden. Klopboor en schroef machine voor incidentele gebruikers. Twijfel nog welke optie ik zal gaan:

- https://www.lidl-shop.nl/...100286364?from=BasketPage

Optie 2: klopboormachine bedraad + schroefboormachine 20 V met accu en lader €70,=

Optie 3: klopboormachine bedraad + schroefboormachine 12 V met accu en lader €56,=

Pluggen: ik vind dat er niks boven de Fischer duopower pluggen gaat. Zo'n klein setje is naar verhouding gigantisch duur.
Bitjes en boren zou ik niet teveel op besparen, zit je straks met kromme boren en bitjes die heel snel slippen omdat de pasvorm net niet alles is. Een slechte boormachine (Parkside is prima overigens hoor) met goede boren/bitjes kom je verder mee dan een geweldige machine met slechte boren/bitjes ;)

Bitjes: Wera, vind ik een prima prijs/kwaliteitkeuze
Boren: Liefst iets van Heller of Alpen, hebben ook keuzes die budgettechnisch nog prima te overzien zijn. Zou het niet in een grote set kopen maar specifiek voor hout / metaal / steen/beton net naar wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Arts schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:31:

- https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100286364
- https://www.lidl-shop.nl/...-20V-2Ah-lader/p100288550

Als je tussen die 3 opties moet kiezen zou ik zeker weten optie 1 nemen. De bedrade boormachine van optie2 heb je niks aan en de 12volt machines van Parkside zou ik van wegblijven.

Als je nog op zoek bent naar een boorhamer om gaten te boren in beton, kan je deze overwegen:
https://www.lidl-shop.nl/...en-beitelhamer/p100288513

Bitjes: https://www.lidl-shop.nl/...ORMANCE-Bitset/p100272188
Boortjes: https://www.lidl-shop.nl/...MANCE-Borenset/p100272171. Beste houtboortjes die ik ooit gehad heb. Misschien soms beetje te goed. Dat setje welke jij linkt, is in principe goed genoeg voor normale standaard klus dingetjes.
Pluggen: zoals Twijfel hierboven al zegt: Duopower van Fisher. Deze zijn nogal duur, maar wel erg goed. Bij de Hornbach zijn deze het goedkoopst. Of koop ze bij Praxis als Praxis 15 of 25% korting heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door silmaril8 op 27-09-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 16:26

inhico

pw

@Arts
Van de drie opties zou voor mij de derde afvallen. Een 18V of 20V machine is toch wel wat krachtiger. En ik denk dat je er met optie 1 al wel bent. Je kunt eventueel later alsnog een machine er bij halen.
Ik gebruik tegenwoordig zelden of nooit meer een bedrade boormachine.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:16
Wel even opletten dat je bij Lidl geen garantie hebt op de accu's, als er binnen de garantietermijn één cel kapot gaat heb je dikke vette pech. Ze scharen dit onder "slijtage", ook al heb je de accu maar een paar keer gebruikt. Dat viel mij heel erg tegen van de Lidl en hun "servicepartner" Kompernass.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:59:
Wel even opletten dat je bij Lidl geen garantie hebt op de accu's, als er binnen de garantietermijn één cel kapot gaat heb je dikke vette pech. Ze scharen dit onder "slijtage", ook al heb je de accu maar een paar keer gebruikt. Dat viel mij heel erg tegen van de Lidl en hun "servicepartner" Kompernass.
Gelukkig kosten de accu's ook helemaal niks: 16 euro (soms 10 euro) voor 2Ah en 20 euro (sinds kort) voor een 4Ah accu.
Ik heb trouwens zo'n 15 accu's van Parkside maar heb nog nooit een slecht of niet-werkende accu gehad. Heb wel al 2 garantieclaims van andere apparaten bij Kompernass gehad. Waaronder een bijna 3 jaar oud simpel scheerapparaatje. Zonder het ding zelf op te sturen, stuurde ze mij een nieuw scheerapparaat. Maar goed, waarschijnlijk zijn de onderzoeks- en reparatiekosten vele malen hoger dan het apparaatje zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:41
Puch-Maxi schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:59:
Gisteren heeft bij mij een 5Ah accu van makita het begeven op de recipro. Kreeg een knipperend rood lampje. Bleek er een beetje water in de accu gelopen te zijn, van het zagem van CV leidingen, het zat in ieder geval in de contacten.
Gelukkig vanmorgen in de oplader kwam die tot leven en laadt hij weer op. Hij was wel verrekt snel vol, maar heb het totaal niet getimed.
Had er toch wel even schrik in dat zo'n dure en nieuwe accu het al had begeven :o .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 13:19
Zijn hier toevalig bezitters van een dremel?
Ik ben me er naar het orienteren en twijfel tussen de dremel 8220 en de bosch gro 12v.
Ik zit zelf in het Makita LTX eco systeem, echter Makita levert een dergelijk apparaat helaas niet.
Ik neig naar de bosch, moet er dan wel accu's bij kopen, maar wellicht wil ik in de toekomst ook nog een flexiclick van bosch. De accu compatibiliteit met het 12v gamma van bosch is eigenlijk de enige reden waarom ik naar de bosch neig.
Maar iemand hier wellicht nog ervaringen/ technische redenen om mijn voorkeur te wijzigen (behalve prijs, bosch is iets duurder) ?

En in hoevere is een dremel van toegevoede waarde als je al een multitool hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
breagor schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:02:

Het zijn twee compleet verschillende machines. Dus er is zeker toegevoegde waarde. Beetje hetzelfde als vragen welke toegevoegde waarde een decoupeerzaag heeft, als je al een bovenfrees hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Raymond schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:15:
[...]

Het zijn twee compleet verschillende machines. Dus er is zeker toegevoegde waarde. Beetje hetzelfde als vragen welke toegevoegde waarde een decoupeerzaag heeft, als je al een bovenfrees hebt :)
Haha ja dat besef ik, nu ik het terug lees besef ik dat ik mijn use case had moeten benoemen, welke voornamelijk voor het uitsnijden van hout/metaal op onhandige plekken is, wat ik nu met de multitool doe....dus de vraag is eigenlijk of het in de praktijk toegevoegde waarde heeft voor dergelijke werkzaamheden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
breagor schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:02:
Zijn hier toevalig bezitters van een dremel?
Ik ben me er naar het orienteren en twijfel tussen de dremel 8220 en de bosch gro 12v.
Ik zit zelf in het Makita LTX eco systeem, echter Makita levert een dergelijk apparaat helaas niet.
Ik neig naar de bosch, moet er dan wel accu's bij kopen, maar wellicht wil ik in de toekomst ook nog een flexiclick van bosch. De accu compatibiliteit met het 12v gamma van bosch is eigenlijk de enige reden waarom ik naar de bosch neig.
Maar iemand hier wellicht nog ervaringen/ technische redenen om mijn voorkeur te wijzigen (behalve prijs, bosch is iets duurder) ?

Al gegoogled naar deze kwestie? Vrijwel iedereen met ervaring met beide zegt voor de Bosch te gaan omdat ie schijnbaar toch beter in elkaar zit. Dremel is een dochtermaatschappij van Bosch, intern zullen ze wel redelijk hetzelfde zijn vermoed ik.

Voordeel van Bosch is dat je gelijk andere 12V Bosch machines met dezelfde accu kan gebruiken mocht je dat ooit willen, Dremel accu's heb je verder niet veel aan. Hoewel de dremel en Bosch accu praktisch hetzelfde zijn, afgezien van wat plastic voor de precieze pasvorm uit mijn hoofd.

Of het de centen waard zijn ligt compleet aan wat je ermee gaat doen. We hebben hier wel een oud Ferm ding liggen, wordt misschien eens in de 3 jaar gebruikt, andere mensen gebruiken hem weer dagelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Twijfels schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:23:
[...]

Al gegoogled naar deze kwestie? Vrijwel iedereen met ervaring met beide zegt voor de Bosch te gaan omdat ie schijnbaar toch beter in elkaar zit. Dremel is een dochtermaatschappij van Bosch, intern zullen ze wel redelijk hetzelfde zijn vermoed ik.

Voordeel van Bosch is dat je gelijk andere 12V Bosch machines met dezelfde accu kan gebruiken mocht je dat ooit willen, Dremel accu's heb je verder niet veel aan. Hoewel de dremel en Bosch accu praktisch hetzelfde zijn, afgezien van wat plastic voor de precieze pasvorm uit mijn hoofd.

Of het de centen waard zijn ligt compleet aan wat je ermee gaat doen. We hebben hier wel een oud Ferm ding liggen, wordt misschien eens in de 3 jaar gebruikt, andere mensen gebruiken hem weer dagelijks
Jazeker al gegoogled, en tot dezelfde conclusie gekomen, maar wilde toch hier nog een laatste check doen of ik nog iets gemist heb voordat ik de treker overhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
breagor schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:20:
[...]

Haha ja dat besef ik, nu ik het terug lees besef ik dat ik mijn use case had moeten benoemen, welke voornamelijk voor het uitsnijden van hout/metaal op onhandige plekken is, wat ik nu met de multitool doe....dus de vraag is eigenlijk of het in de praktijk toegevoegde waarde heeft voor dergelijke werkzaamheden....
Ik zie de dremel meer op het afwerkniveau van modelbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Gek genoeg heb ik vanavond de dremel gepakt om 0,8mm. gaatjes te boren, gelijk met de dremel knap en vervolgens de Bosch GSR gepakt en nu gaat het prima, ik ondersteun deze beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Twijfels schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:42:
[...]

Pluggen: ik vind dat er niks boven de Fischer duopower pluggen gaat. Zo'n klein setje is naar verhouding gigantisch duur.
Hear hear! Die dingen zijn zo fantastisch dat ik geen andere pluggen meer wil. Destijds via een goede iBood aanbieding gekocht. Als je het terugrekent zijn ze per stuk helemaal niet zo duur. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Alsjemenou schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:21:
[...]

Hear hear! Die dingen zijn zo fantastisch dat ik geen andere pluggen meer wil. Destijds via een goede iBood aanbieding gekocht. Als je het terugrekent zijn ze per stuk helemaal niet zo duur. _/-\o_
5 euries (maatje 6x30) voor een doosje inc verzenden met prime. Dus ik vind ze prima betaalbaar :)
Ik zie nu ook dat er meer lengtematen zijn, dus ook een 6x50. Dat is me de vorige keer niet opgevallen. Dat is ook wel interessant :)

Ik ben ooit begonnen met zo'n aanbiedingsset in een koffertje. En die blijf ik keurig aanvullen, wanneer een maatje op raakt.

Ergens vind ik het wel verdacht dat die pluggen op gaan, want ze gaan per 100. Dat zou betekenen dat mijn muren intussen behoorlijke gatenkazen moeten zijn :X

Ik heb er trouwens nog wel andere pluggen naast, want zo'n flensrand is niet altijd handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dank voor het linkje! Tijd om een vriend met printer lief aan te kijken _/-\o_
Twijfels schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:59:
Wat zijn er toch geweldige mensen op het internet die hun ontwerpen delen.
Voor de hier welbekende GKF 12V-8 heeft iemand hele handige stofafzuiging bedacht.
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Raymond schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:52:
[...]

5 euries (maatje 6x30) voor een doosje inc verzenden met prime. Dus ik vind ze prima betaalbaar :)
Ik zie nu ook dat er meer lengtematen zijn, dus ook een 6x50. Dat is me de vorige keer niet opgevallen. Dat is ook wel interessant :)

Ik ben ooit begonnen met zo'n aanbiedingsset in een koffertje. En die blijf ik keurig aanvullen, wanneer een maatje op raakt.

Ergens vind ik het wel verdacht dat die pluggen op gaan, want ze gaan per 100. Dat zou betekenen dat mijn muren intussen behoorlijke gatenkazen moeten zijn :X

Ik heb er trouwens nog wel andere pluggen naast, want zo'n flensrand is niet altijd handig.
Ja ik doe nog steeds met mijn assorti doos. Dan heb ik vanalles wat, en ik ga lang niet zo hard als jij dat ik steeds moet aanvullen :D

Die flensrand is soms irritant maar die knip ik gewoon van de plug af. Daar ga ik geen aparte pluggen voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Weet iemand welke gereedschaptoko aan Black Friday mee gaat doen?

Ik wil de DeWalt DWE7485 zaagtafel, maar heb geen haast en was benieuwd of inmiddels de webshops die gereedschap verkopen ook aan BF meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
We gaan dit jaar de binnendeuren doen. Maar we hebben in de woonkamer deuren die nog volgens mij in de fabriekslak staan, dus die zien er eigenlijk wel heel strak uit. Alleen de kleur klopt niet meer met de rest van het schilderwerk.
Nu kan ik ze gaan overschilderen. Op zich prima, ik vind een kwaststreek in verf op zich wel prima staan in verfwerk van een deur. Een rollertje vind ik wat minder.
Maar aangezien we ook wat meer schilderwerk te doen gaan krijgen, overweeg ik een wagner XVLP set (de 5000). Die zijn redelijk geschikt via marktplaats te krijgen en na gebruik kan hij er ook zo weer op en verlies ik er vast niet al te veel geld op.
Wie heeft er ervaring met een dergelijk spuitsysteem? Is de kwaliteit van het resultaat goed genoeg voor deuren, kozijnen en ander houtwerk in huis? Het zal uiteraard niet goed genoeg zijn om je auto mee te spuiten, of je piano in hoogglans mee af te werken. Maar dat afwerkingsniveau is dan ook niet nodig, imho :). Als ik de filmpjes op youtube enzo bekijk, is een groot voordeel van dit systeem dat er erg weinig overspray is en dat je deuren bijvoorbeeld gewoon in het kozijn kan laten zitten en met wat afplakwerk gewoon in de woonkamer kan spuiten. Of is dat naïef om te denken?

https://www.wagner-group....ogieen/xvlp-spuitmethode/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 21:05
Fraggert schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:34:

Ik wil de DeWalt DWE7485 zaagtafel, maar heb geen haast en was benieuwd of inmiddels de webshops die gereedschap verkopen ook aan BF meedoen.
Zet mastertools.nl op je watchlist. Ik heb 2 jaar geleden de DW745 daar gehaald, toen was er een kerst actie (10% op alles ofzo). Vrij onder de radar webshop die structureel al voordeliger is dan de meeste grote jongens.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dzine schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:54:
[...]

Zet mastertools.nl op je watchlist. Ik heb 2 jaar geleden de DW745 daar gehaald, toen was er een kerst actie (10% op alles ofzo). Vrij onder de radar webshop die structureel al voordeliger is dan de meeste grote jongens.
Thanks, ik zal meteen even aanmelden voor hun nieuwsbrief :)

Mastertools timmert anders flink aan de weg, ik kijk veel "makers"-filmpjes en wordt doodgegooid met hun reclame op youtube :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:34:

Black Friday kwam met de nodige bombarie op Amazon.de. Dus Bosch Blauw was wel goed vertegenwoordigd.

Ik sluit me zelf aan bij de vraag, want ik ben ook al aan het voorsorteren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:13:
[...]

Black Friday kwam met de nodige bombarie op Amazon.de. Dus Bosch Blauw was wel goed vertegenwoordigd.

Ik sluit me zelf aan bij de vraag, want ik ben ook al aan het voorsorteren O-)
Okay, dan zal ik die ook toch in de gaten houden.

De Bosch GTS635-216 staat bij op #2, prima zaag voor mijn doeleinden, maar dat randje in de sleuf waardoor een Incra Miter niet lekker past is gewoon ruk. Ik weet dat die duitser dat randje heeft weggefreest (zou ik prima kunnen doen) maar ik zou domweg niet in mijn nieuwe zaagtafel moeten hoeven frezen voor een aftermarket mitre gauge |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw-xEbf_a-_MXiCKJx4Hnclcabs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TeDJd9llEmQ9m4MLM5YDqou.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB2l0dTEHlv3FRNqUz4debkTJZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BXdbk2M7On8FcgX6infh7I6.jpg?f=fotoalbum_large

De 7485 met z'n rack&pinion-geleider en de reputatie van de 745 maakt dat ik mijn zinnen heb gezet op zo'n gele rakker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Raymond schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:50:
[...]
Wie heeft er ervaring met een dergelijk spuitsysteem?
[...]
Er is precies één week geleden een discussie hierover geweest in het showcase/Q&A topic, vanaf deze post en verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ThinkPadd schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:45:
[...]

Er is precies één week geleden een discussie hierover geweest in het showcase/Q&A topic, vanaf deze post en verder :)
Klopt, daar werd ik ook door getriggerd :)
De unit die ik op het oog heb, is wat hoger gepositioneerd. Ik ben benieuwd naar ervaringen met een dergelijk systeem en hoe goed dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Zou bij mij ook een overweging zijn als je toch ook naar het Incra systeem wil kijken. Zonde om een hagel nieuwe machine aan te pakken imho.

Nog even in de geschiedenis gedoken: Klium, Gereedschapcentrum,Gereedschappelijk deden ook mee, maar weet niet of die acties kwalitatief ook goed waren.
Fraggert schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:33:
[...]

De 7485 met z'n rack&pinion-geleider en de reputatie van de 745 maakt dat ik mijn zinnen heb gezet op zo'n gele rakker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:05:
Zou bij mij ook een overweging zijn als je toch ook naar het Incra systeem wil kijken. Zonde om een hagel nieuwe machine aan te pakken imho.

Nog even in de geschiedenis gedoken: Klium, Gereedschapcentrum,Gereedschappelijk deden ook mee, maar weet niet of die acties kwalitatief ook goed waren.

[...]
Gezien de speling op gauge van de 7485 wil ik daar (uiteindelijk) een Incra (of vergelijkbaar) in hebben idd :)

Eerst klooien met wat zaagsledes voor 90 en 45 graad om eens wat bakjes voor de werkbank te maken. En ja, dat kan ook zonder zaagtafel, maar veel repeterende zaagsnedes zijn daarmee erg gemakkelijk te maken.

en zoals gezegd, er zitten wat meer projecten aan te komen die een heel stuk makkelijker zullen gaan met een zaagtafeltje :P

Thanks voor die andere zaken, ook hier zal ik de nieuwsbrieven voor aanmelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:07
Fraggert schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:16:
[...]

Gezien de speling op gauge van de 7485 wil ik daar (uiteindelijk) een Incra (of vergelijkbaar) in hebben idd :)

Eerst klooien met wat zaagsledes voor 90 en 45 graad om eens wat bakjes voor de werkbank te maken. En ja, dat kan ook zonder zaagtafel, maar veel repeterende zaagsnedes zijn daarmee erg gemakkelijk te maken.

en zoals gezegd, er zitten wat meer projecten aan te komen die een heel stuk makkelijker zullen gaan met een zaagtafeltje :P

Thanks voor die andere zaken, ook hier zal ik de nieuwsbrieven voor aanmelden :)
Waarom de 635-216 op nummer 2? En niet de betere broer 10XC? Als je toch budget hebt zou ik het eerst investeren in een betere tafel dan in een Incra lineaal.

Heb zelf de 635-216 (voor <300€), heel erg blij mee. Maar hier een incra opzetten van 150+€ voelt een beetje gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

exponential schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:25:
[...]

Waarom de 635-216 op nummer 2? En niet de betere broer 10XC? Als je toch budget hebt zou ik het eerst investeren in een betere tafel dan in een Incra lineaal.

Heb zelf de 635-216 (voor <300€), heel erg blij mee. Maar hier een incra opzetten van 150+€ voelt een beetje gek.
Omdat, buiten Ibood om, die GTS10XC fors duurder is en ook zijn minpunten heeft :)

Het formaat en het gewicht zijn daar 2 van ;). ik heb hem eens gehuurd, dat is echt een fors, zwaar ding.

Ik ben de gelukkig eigenaar geweest van een Mafell Erika85, maar dat gesleep* met zo'n grote zware zaagtafel wordt je snel zat :P Die heb ik destijds verkocht omdat hij inmiddels 2 jaar stil in een hoekje op zolder stond te verstoffen.
Ook de exorbitante prijzen voor accessoires deed mij beslissen die zaag weg te doen.

Ik ben inmiddels al een tijdje reviews aan het kijken en de diverse +/- 500 euro modellen aan het bekijken. Het totaalplaatje van de DeWalt maakt die voor mij de beste keuze.

@ mitergauge
Die Incra 1000 kost idd 150 euro, de V120 is krap 100,- en er zijn (niet veel) nog wat alternatieven op de markt. Zal ook zeker niet de eerste aanschaf worden denk ik.

@ gesleep

ik klus op zolder omdat het mij thuis helaas aan een fatsoenlijke klusruimte beneden ontbreekt (berging tot zijn strot vol en koud en vochtig en geen garage ofzo) dus in het geval van een zaagtafel zal ik waarschijnlijk ook aardig wat zaagwerk buiten moeten gaan doen.
Daarbij komt dat ik zeer waarschijnlijk (in het geval van ons camperinterieur want geen ruimte bij huis)) op locatie zal moeten gaan werken. In dat geval moet ik dus al mijn gereedschap meezeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
o1o92o2o schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:29:
Over 12V Bosch gesproken; de complete set GSR 12V-35 FC (dus met 4 opzetstukken, 2 accu's, lader, L-boxx) [06019H3000] is in Duitsland voor het eerst in ruim een half jaar weer onder de 200 euro gedoken.
Oei, zo wordt ie toch wel erg aantrekkelijk (wel €209,52 met Nederlandse BTW). Wie geeft me een goede reden waarom ik dit eigenlijk helemaal niet nodig heb en niet moet bestellen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:42

A13X

Dude

BrtH schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:58:
[...]

Oei, zo wordt ie toch wel erg aantrekkelijk (wel €209,52 met Nederlandse BTW). Wie geeft me een goede reden waarom ik dit eigenlijk helemaal niet nodig heb en niet moet bestellen? :+
Omdat zo'n licht en super fijn machientje te goed is voor je armen en schouders, dan hoef je niet meer naar de fysio en dan kan hij een hagelslagpinnetje minder op brood doen.

:+

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben ook naar de 12V-35 FC aan het kijken.. waar zouden jullie die dan kopen? Amazon.de zou ik denken maar levertijd lijkt daar nogal lang. Zijn er andere winkels voor Bosch blauw spullen die jullie zouden aanraden?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
mddd schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:29:
Ik ben ook naar de 12V-35 FC aan het kijken.. waar zouden jullie die dan kopen? Amazon.de zou ik denken maar levertijd lijkt daar nogal lang. Zijn er andere winkels voor Bosch blauw spullen die jullie zouden aanraden?
Heb je de beschikking over een Duits afleveradres?

Amazon had gisteren twee prijsvermeldingen. Eentje met levertijd van 2 maanden en iets van 20x euro en eentje van 22x euro en wel op voorraad. Staan ze toch weer hoger in de lijst denk ik..

Ik zou hem zo bij die bueromarkt-ag.de bestellen. Vorige bestellingen daar zijn ook allemaal probleemloos verlopen. Maar ik heb de beschikking over een Duits afleveradres, dus YMMV
BrtH schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:58:
[...]

Ze kijken naar afleveradres, niet naar factuuradres :+

[ Voor 32% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 15:58
Een vraag over de Milwaukee M18 FPD2. Slagboormachine. Het viel me op dat er iets speling op de kop zit, minimaal. Ik heb er eigenlijk niet op gelet of hij dit ook had toen hij nieuw was. Nu kan dus heel de kop een kleine beetje naar links en rechts bewegen.

Zou hij inderdaad aan het slijten zijn?

https://nl.milwaukeetool....slagboormachine/m18-fpd2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
mddd schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:29:
Ik heb hem in 1 week binnen gekregen van Amazon.de? Hier nooit echt leveringsproblemen met Bosch Blauw van Amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
vegboy schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:41:
Een vraag over de Milwaukee M18 FPD2. Slagboormachine. Het viel me op dat er iets speling op de kop zit, minimaal. Ik heb er eigenlijk niet op gelet of hij dit ook had toen hij nieuw was. Nu kan dus heel de kop een kleine beetje naar links en rechts bewegen.

Dat is gewoon een klopboormachine? Die hebben vaker speling op de kop, maar links-rechts is wel raar. Is dat de hele kop of alleen de buitenkant?

Mijn GSR 12v-35 lijkt ook te 'slingeren', maar dat is alleen het buitenste deel van de kop. Een boortje of bithouder er in loopt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vegboy schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:41:

Het is hie rbekend dat klopboormachines in de regel speling op de kop kunnen hebben, zowel vers uit de doos als dat het erger wordt.

Schijnbaar enigzins inherent aan het feit dat er een klopfunctie op zit.

Ik heb een instap Bosch GSB13re (220v klopboormachine), zal die eens erbij pakken en vergelijken met mijn gewone (accu)schroevendraaiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

breagor schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:20:
[...]

Je zal bedoelen dat je al een oscillerende multitool hebt. Vervolgens vraag je of een Dremel, ik neem aan dat je daarmee een roterende multitool bedoelt, toegevoegde waarde heeft. :)

Dat ligt er maar net aan waar je hem voor gaat gebruiken, maar het is natuurlijk duidelijk dat er een verschil is tussen oscilleren en roteren. Zagen, snijden, schuren, schrapen en polijsten kan met beide principes, met voor elk specifieke voor- en nadelen. Maar bijv boren of graveren doe je beter niet met een oscillerende multitool en frezen eigenlijk ook niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
Cap schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:41:
[...]

Je zal bedoelen dat je al een oscillerende multitool hebt. Vervolgens vraag je of een Dremel, ik neem aan dat je daarmee een roterende multitool bedoelt, toegevoegde waarde heeft. :)

Dat ligt er maar net aan waar je hem voor gaat gebruiken, maar het is natuurlijk duidelijk dat er een verschil is tussen oscilleren en roteren. Zagen, snijden, schuren, schrapen en polijsten kan met beide principes, met voor elk specifieke voor- en nadelen. Maar bijv boren of graveren doe je beter niet met een oscillerende multitool en frezen eigenlijk ook niet. :)
Ben inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat het wel wat niches voor mij vervult, dus de bosch is inmiddels besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:45
Kunnen jullie een trap voor binnenshuis adviseren?
Zit een beetje online te kijken en de telescoop ladders zien er wat opslag ideaal uit, maar zet bij degelijke constructies vaak wat vraagtegens.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Flix20 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:17:
Zit een beetje online te kijken en de telescoop ladders zien er wat opslag ideaal uit, maar zet bij degelijke constructies vaak wat vraagtegens.
Ik heb zelf de Altrex Smart Up telescoopladder en ben zeer te spreken over de kwaliteit. Ik adviseer nooit om hem horizontaal neer te zetten en erop te staan, maar van een vriend weet ik dat dit mogelijk is met deze ladder (geeft iets aan van de stevigheid). Maar NOOIT doen!

Ik gebruik de ladder vooral als ik hoog moet komen. Bij normale werkzaamheden vebruik ik een normale ladder welke je bijvoorbeeld ook in het midden van een kamer kunt neerzetten. Altijd te spreken over de kwaliteit van Altrex, maar weet niet wat de bekende merken in deze categorie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Heeft iemand enig idee wanneer Bosch Prof weer met nieuwe acties gaat komen? Of komen normaliter nieuwe acties pas weer wanneer de oude verlopen zijn (in dit geval, ná 31 december)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 30-05 12:09
Raymond schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:50:
We gaan dit jaar de binnendeuren doen. Maar we hebben in de woonkamer deuren die nog volgens mij in de fabriekslak staan, dus die zien er eigenlijk wel heel strak uit
....
overspray is en dat je deuren bijvoorbeeld gewoon in het kozijn kan laten zitten en met wat afplakwerk gewoon in de woonkamer kan spuiten. Of is dat naïef om te denken?

https://www.wagner-group....ogieen/xvlp-spuitmethode/
De W950 Flexio is in de aanbieding bij de Praxis, is dat ook een overweging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Krijnemans schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:46:
Heeft iemand enig idee wanneer Bosch Prof weer met nieuwe acties gaat komen? Of komen normaliter nieuwe acties pas weer wanneer de oude verlopen zijn (in dit geval, ná 31 december)?
Merendeel van de tijd loopt er maar 1 actie (dus de oude; https://www.bosch-professional.com/nl/nl/pro360/prodeals/) loopt inderdaad tot 31 december. Er zijn wat uitzonderingen, maar de 'weggeef' acties zijn meestal beperkt tot 1. Soms zie je wel dat er aanvullende accessoires te krijgen zijn bij nieuwe apparaten, maar de 'goede' acties, zoals deze en de accu actie lopen naar mijn weten nooit parallel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:17:
Ik zou voor binnenshuis gewoon een keukentrap achtig iets nemen. Ik heb ook een telescoopladder, maar zie daar binnenshuis weinig nut voor (vooropgesteld dat je een trap in je huis hebt. In ons nieuwbouwhuis heb ik die regelmatig gebruikt toen er nog geen trap in het huis zat, en de ladder kon daarna makkelijk in de kofferbak van de auto mee.

Het werkt op zich prima, buigt wel behoorlijk door als je er op klimt, maar het houdt, en dat is toch de hoofdvereiste. Ik zou, als je genoeg ruimte hebt, en een langere ladder nodig hebt, wel eerder een gewone ladder nemen, voelt toch net wat stabieler.

Maar zoals gezegd, voor binnenshuis is meestal een keukenladder meer dan voldoende, of gewoon een opstapje. Heb hier bv. de plafonds geschuurd met een paar houten balken op een opstapje met twee treden van Ikea. Komt voor mij hoog genoeg binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Megalomania schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:49:
[...]

De W950 Flexio is in de aanbieding bij de Praxis, is dat ook een overweging?
Die ik op het oog heb zou wel wat hoger geplaatst zijn, qua kwaliteit. Iig qua prijs, de finish control 5000 kost €1000.
Naar een 950/990 heb ik ook gekeken. Van de 990 staat nu een ongebruikte op MP voor 150. Maar ik neig wel naar de 5000, ivm de kwaliteit van spuitresultaat die je ermee kan behalen.
Pagina: 1 ... 138 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic