Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
daboemann schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:49:
[...]

Ik moet mijn vriendin nog even overtuigen zodat ik ook een goede stofzuiger mag kopen. De Taski die we nu hebben doet het op zich ook wel, maar het is meer een schoonmakers stofzuiger dan een bouwstofzuiger en ik heb het idee dat die laatste zo veel fijner en beter zijn om mee te werken. Zit zelf te twijfelen tussen de starmix (1635) of die festool die jij hebt (CTL MIDI I toch?).

Hoe werkt die handmatige reiniging eigenlijk bij de festool? Ik zag in een filmpje dat je aan de zijkant een pedaaltje in moet drukken, maar waar blijft het stof uit het filter? Wordt dat de stofzuigerzak ingezogen of blijft dat op de zak liggen en gaat gelijk weer het filter in? Volgens mij was dat een opmerking van iemand over de Starmix iPulse dat met automatisch kloppen + stofzuigerzak de stof niet in de zak gaat maar gewoon gelijk weer in het filter gaat.

Heb in ieder geval al wel groen licht gekregen voor een invalzaag, want anders kan ik natuurlijk nooit de kasten op onze zolder maken :*)
Invalzagen zijn top! Beide stofzuigers zijn erg goed. Ben voor Festool gemaakt omdat ik al wag spul ervan heb, maar met beide maak je een goede keuze. Geen idee hoe de handmatige reiniging werkt. Ik weet alleen als ik het doe dat de stofzuiger weer wat beter werkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 12:03
Hallo allemaal.
na lang wikken en wegen heb ik bedacht een nieuwe tafelzaag te kopen. Ik wil hem gaan gebruiken voor wat hobbywerk, zoals het maken van een tafel, een bureautje enzovoorts. Nu heb ik een tijdje zitten kijken naar Einhell en de goedkope Scheppach (bijv de 105). Na veel slechte reviews over deze zagen gelezen te hebben heb ik nu deze zaag gevonden:
https://www.hikoki-powert...cten/tafelzagen-c10rjwaz/
de Hikoki C10 RJ. Hij lijkt wat aanslag betreft erg op een Dewalt, maar hij kost de helft (of nog minder) van de prijs. Enkele reviewers in de VS zijn er erg enthousiast over, ik vroeg me af of dit een aanrader zou zijn. Een DeWalt van 800 euro voor de hobby vind ik ook weer wat overdreven, en de zaagtafels die ik op Marktplaats tegenkom zou ik zelf allang naar de stort hebben gebracht.Maar ik sta ook open voor andere suggesties.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
-edit-

[ Voor 150% gewijzigd door elhopo op 18-09-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

elhopo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:15:
Hallo allemaal.
na lang wikken en wegen heb ik bedacht een nieuwe tafelzaag te kopen. Ik wil hem gaan gebruiken voor wat hobbywerk, zoals het maken van een tafel, een bureautje enzovoorts. Nu heb ik een tijdje zitten kijken naar Einhell en de goedkope Scheppach (bijv de 105). Na veel slechte reviews over deze zagen gelezen te hebben heb ik nu deze zaag gevonden:
de Hikoki C10 RJ. Hij lijkt wat aanslag betreft erg op een Dewalt, maar hij kost de helft (of nog minder) van de prijs. Enkele reviewers in de VS zijn er erg enthousiast over, ik vroeg me af of dit een aanrader zou zijn. Een DeWalt van 800 euro voor de hobby vind ik ook weer wat overdreven, en de zaagtafels die ik op Marktplaats tegenkom zou ik zelf allang naar de stort hebben gebracht.Maar ik sta ook open voor andere suggesties.
Die ziet er voor de prijs heel aantrekkelijk uit! Wellicht heeft de DeWalt wat meer metalen onderdelen intern, maar misschien ook wel niet. Mooi apparaat!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

elhopo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:15:
Hallo allemaal.
Verrek, die kende ik ook nog niet d:)b

edit: die zaagtafel is al langer bekend als "HITACHI C10RJ" voordat hitachi is "rebranded" naar het moederbedrijf hikoki (allicht handig te weten als je wilt zoeken op youtube of reviews etc).

in het wat lagere budget zijn de DeWalt 7485 en de Bosch GTS635-216 prima zaagtafels.

Met de kanttekening dat elke zaagtafel afstelling behoeft.

Bovengenoemde zijn de kandidaten die ik op mijn shortlist heb staan. Het nadeel van de Bosch is dat 1 van de gleuven in het blad een paar nokjes heeft waardoor je geen aftermarket mitergauge zoals een Incra kunt plaatsen. Ook zal het wat lastiger zijn om een DIY-zaagslede daarin lekker te laten glijden.

7485..............>......€515
635-216.........>......€360 @ mastertools

Die Hikoki vind ik zelfs voor 291 350 incl onderstel (foutje 291 ex btw |:( )
https://www.gereedschaphu...-zaagtafel-met-onderstel/

Dan zit je in de prijsklasse van de Ryobi GTS1800 zo'n beetje.
https://www.toolnation.nl...-onderstel-1800-watt.html

my 2 cents:
Iets zegt mij dat je met een 7485 een stuk beter uit bent, maar dan moet je wel wat meer uitgeven, de 800 euro ga je zeker niet halen. Ik zie die in elk geval als een van de betere instapzagen/budgetzagen waarbij je een behoorlijke stap maakt in bouwkwaliteit en precisie (heft befaamde rack and pipnion systeem van de geleider bijv.)
De ouder versie van de gele zaag is de befaamde "745".

edit::
Metabo lijkt eenzelfde type te voeren
https://www.metabo-hpt.co...old-roll-stand-metabo-hpt

sidenote:
Ik weet het dat niet heel veel zegt, maar @RobB_W heef taatst een Hikoki afkortzaag gekocht en die is vrijwel meteen retour gegaan wegens brakheid @Rob, is hier nog wat over te vermelden trouwens?

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 18-09-2020 10:55 . Reden: prijs was ex BTW>hersteld ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Heb in ieder geval al wel groen licht gekregen voor een invalzaag, want anders kan ik natuurlijk nooit de kasten op onze zolder maken :*)
Had je al een keuze gemaakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Fraggert schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:46:
[...]

edit: die zaagtafel is al langer bekend als "HITACHI C10RJ" voordat hitachi is "rebranded" naar het moederbedrijf hikoki (allicht handig te weten als je wilt zoeken op youtube of reviews etc).

in het wat lagere budget zijn de DeWalt 7485 en de Bosch GTS635-216 prima zaagtafels.

Bovengenoemde zijn de kandidaten die ik op mijn shortlist heb staan. Het nadeel van de Bosch is dat 1 van de gleuven in het blad een paar nokjes heeft waardoor je geen aftermarket mitergauge zoals een Incra kunt plaatsen. Ook zal het wat lastiger zijn om een DIY-zaagslede daarin lekker te laten glijden.

Die Hikoki vind ik zelfs voor 291 incl onderstel
Die 291 is ex. BTW. dus 352 in BTW. Ik had die Bosch ook gezien, maar die heeft net als de deWalt een kleiner zaagblad, max 210mm. Dat kan genoeg zijn, maar ik dacht dat 254 mm handiger zou kunnen zijn. Ook heeft die deWalt geen onderstel, en het leek me juist handig om hem op te kunnen klappen en in een hoek te zetten wanneer hij niet in gebruik is. Bij deWalt zou ik dan uitkomen op de 7492 met onderstel voor 831 euro..

Ik heb gelezen dat er in het begin wat problemen waren met het softstart systeem van de Hitachi / Hikoki, maar dat was in 2018, ondertussen zou dat verholpen moeten zijn. Oh, deze heeft dus ook zo'n rack en pinion systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

elhopo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:00:
[...]

Die 291 is ex. BTW. dus 352 in BTW. Ik had die Bosch ook gezien, maar die heeft net als de deWalt een kleiner zaagblad, max 210mm. Dat kan genoeg zijn, maar ik dacht dat 254 mm handiger zou kunnen zijn. Ook heeft die deWalt geen onderstel, en het leek me juist handig om hem op te kunnen klappen en in een hoek te zetten wanneer hij niet in gebruik is. Bij deWalt zou ik dan uitkomen op de 7492 met onderstel voor 831 euro..

Ik heb gelezen dat er in het begin wat problemen waren met het softstart systeem van de Hitachi / Hikoki, maar dat was in 2018, ondertussen zou dat verholpen moeten zijn. Oh, deze heeft dus ook zo'n rack en pinion systeem.
Allllaaaaaaaang verbeterd ;)

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je eisen zijn, wil jij een bepaalde zaaghoogte (wat ik niet in je post las) dan zit je vast aan een bepaald formaat zaag met bijbehorend prijskaartje.

Wat onderstellen betreft zijn er voor en tegenstanders, de een gaat hem inbouwen en de ander vind het handig.

had je de Metabo TS254 al gezien?

GotoolsTV heeft een paar aardige vergelijkingsfilmpjes staan met modellen die je allicht aanspreken

YouTube: GOTOOLS TV - YouTube

Dewalt 745 (oude versie 7485), makita 2704, metabo TS254, Bosch GTS10xc

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 18-09-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:05
Fraggert schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:54:
[...]
Had je al een keuze gemaakt? :)
Als ik weet dat ik iets vaak ga gebruiken of bepaalde eisen (zoals nauwkeurigheid of gemak) heb koop ik liever gelijk iets goeds dan dat ik wat minder geld uitgeef en elke keer bij gebruik spijt heb ik dat ik niet toch dat andere apparaat had gekocht.

Na meerdere reviews en de berichten hier gelezen te hebben vind ik de Mafell MT55 voor 500 euro toch wel heel aantrekkelijk. Om alles af te werken (denk aan kasten op maat te maken, vensterbanken e.d.) wil ik gewoon een nauwkeurige zaag zonder gedoe. Weet alleen nog niet of ik het daarna aan mijzelf kan verantwoorden om de zaag te houden, of dat ie toch op marktplaats gaat. Kwestie van nieuwe projecten verzinnen natuurlijk :). Alleen als ik er dan ook nog een goede bouwzuiger bij wil kopen dan wordt het wel een forse uitgave om te verantwoorden. En die bouwstofzuiger wil ik gewoon omdat ik mijn huidige stofzuiger niet zo fijn werkt met bijvoorbeeld de afkortzaag, maar ook omdat hij de sloopwerkzaamheden eigenlijk niet bij kan benen. En al dat stof is gewoon echt heel slecht voor jezelf en het schoonmaken van het gereedschap na het frezen van de leidingen was ook geen pretje.

Ik ben al redelijk los gegaan met nieuw gereedschap te kopen dit jaar met alle verbouwingen die we hebben gedaan / aan het doen zijn (DDF484, DTD171, PBD 40, Scangrip bouwlamp, mixer, allerlei klein gereedschap dat bij elkaar opgeteld toch ook een flink bedrag is geworden). En dan wil ik eigenlijk nog een goede nauwkeurige combinatiehaak, goede tangen, goede schroevendraaiers etc. Gelukkig heeft mijn vader ook een klein wapenarsenaal aan gereedschap, anders zou ik echt failliet gaan :+.

Ach ja, ik heb nog even de tijd om te beslissen. Moet eerst nog wat uren spenderen om de voorzolder af te werken zodat er gestuukt kan worden. Daarna verder dromen over de kasten bouwen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
elhopo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:00:
[...]

Ik heb zelf de GTS-635 en ik ben daar erg blij mee. Qua werkzaamheden ben ik erg vergelijkbaar met wat jij er mee wilt.
Met de Hikoki win je slechts 7 tot 9 mm aan capaciteit (afhankelijk van de verstek), de Bosch heeft een gunstigere bouw waardoor je het maximale uit een kleiner zaagblad haalt.
De Bosch heeft iets meer power, bij de Hikoki heb je wel weer een onderstel erbij voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:47
daboemann schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:40:
Na meerdere reviews en de berichten hier gelezen te hebben vind ik de Mafell MT55 voor 500 euro toch wel heel aantrekkelijk.
Waar vind je deze voor 500 euro? Onder de 600 heb ik hem nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:05
microcuts schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:22:
[...]

Waar vind je deze voor 500 euro? Onder de 600 heb ik hem nog niet gezien.
https://www.mafell-shop.n...c-midimax-met-linaal-1600, volgens mij had @Boudewijn die link laatst gepost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zeker. Prima levering bij die tent.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-06 23:16
[...]
sidenote:
Ik weet het dat niet heel veel zegt, maar @RobB_W heef taatst een Hikoki afkortzaag gekocht en die is vrijwel meteen retour gegaan wegens brakheid @Rob, is hier nog wat over te vermelden trouwens?
Tsja, waar staan we? Zaag geretourneerd en is geïnspecteerd. Daarbij door de winkel OK bevonden. Was ik al bang voor. Een zaag in deze prijsklasse betekent ook dat je ergens moet bezuinigen, dat snap ik wel. Maar: ik had er een Metabo KGS 216 naast staan, ter vergelijk. Die ging wél soepel over de as. Dus het is niet de zaag voor mij.

Nu zijn we nog even aan het steggelen over het retourbedrag, want hij is gebruikt, etc. Energielekken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Volgens mij standaard Mafell actie. Heb hem zelf hier gekocht => https://www.gereedschappr...mafell-t-max-4-actie.html

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
mark-k schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:34:
Hornbach heeft toch bijna altijd een andere EAN zodat het minder makkelijk is om product matches te vinden voor de laagste prijs garantie?
Het komt wel voor, maar niet heel vaak.
Alsjemenou schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:41:
[Afbeelding]

Ik wil nooit meer terug. Wat een verschil met mijn oude bouwstofzuiger zeg. Hij houdt met fijnstof veel langer zijn zuigkracht vol. Die handmatige filterreinigingsfunctie is ook ideaal. Nooit eerder meegemaakt dat je zonder stofmasker zou kunnen werken, al hou ik hem op vanwege de stof die overal op de grond ligt van de dagen dat ik zonder deze stofzuiger zoog.

Nu snap ik direct waarom bedrijven 700 euro voor een stofzuiger aftikken. Het bespaard je veel schoonmaak dus tijd dus centjes.
En dan heb je nu een L-klasse filter. Met M-klasse filter hou je zelfs de meest fijne silicadeeltjes tegen. Bij een L-klasse icm filterzak zit je volgens mij ook wel goed.

Voor €700+ heb je een Starmix, maar voor €500-600 heb je al M-klasse stofzuigers van andere merken.
[...]

Ik moet mijn vriendin nog even overtuigen zodat ik ook een goede stofzuiger mag kopen. De Taski die we nu hebben doet het op zich ook wel, maar het is meer een schoonmakers stofzuiger dan een bouwstofzuiger en ik heb het idee dat die laatste zo veel fijner en beter zijn om mee te werken. Zit zelf te twijfelen tussen de starmix (1635) of die festool die jij hebt (CTL MIDI I toch?).

Hoe werkt die handmatige reiniging eigenlijk bij de festool? Ik zag in een filmpje dat je aan de zijkant een pedaaltje in moet drukken, maar waar blijft het stof uit het filter? Wordt dat de stofzuigerzak ingezogen of blijft dat op de zak liggen en gaat gelijk weer het filter in? Volgens mij was dat een opmerking van iemand over de Starmix iPulse dat met automatisch kloppen + stofzuigerzak de stof niet in de zak gaat maar gewoon gelijk weer in het filter gaat.

Wil je een compacte stofzuiger of liever meer inhoud? Er zijn namelijk nog veel meer opties dan de twee die je noemt.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een Bosch GAS35M. Qua prijs tussen de Festool en Starmix in, maar M-klasse en automatische filterreiniging.
[...]

Die Hikoki vind ik zelfs voor 291 350 incl onderstel (foutje 291 ex btw |:( )

Dan zit je in de prijsklasse van de Ryobi GTS1800 zo'n beetje.
https://www.toolnation.nl...-onderstel-1800-watt.html

my 2 cents:
Iets zegt mij dat je met een 7485 een stuk beter uit bent, maar dan moet je wel wat meer uitgeven, de 800 euro ga je zeker niet halen. Ik zie die in elk geval als een van de betere instapzagen/budgetzagen waarbij je een behoorlijke stap maakt in bouwkwaliteit en precisie (heft befaamde rack and pipnion systeem van de geleider bijv.)
De ouder versie van de gele zaag is de befaamde "745".

edit::
Metabo lijkt eenzelfde type te voeren
https://www.metabo-hpt.co...old-roll-stand-metabo-hpt

sidenote:
Die Metabo die je linkt is een MetaboHPT (Hikoki Power Tools). Dat is de Amerikaanse naam van Hikoki. Volgens mij is dat puur vanuit marketing zo bedacht. Metabo is Duits, dus dat heeft een goeie naam in de VS. Hikoki klinkt Aziatisch en dat willen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
Daar staat heel groot 500, maar inclusief BTW is hij gewoon 600 hoor :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• microcuts
Framoes schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:40:
En dan heb je nu een L-klasse filter. Met M-klasse filter hou je zelfs de meest fijne silicadeeltjes tegen. Bij een L-klasse icm filterzak zit je volgens mij ook wel goed.

Voor €700+ heb je een Starmix, maar voor €500-600 heb je al M-klasse stofzuigers van andere merken.
Bij alle Festool stofzuigers (en bij sommige maar zeker niet alle modellen van andere fabrikanten) gebruiken de L- en M-klasse exact dezelfde zakken en filters. Ze houden dus net zoveel deeltjes tegen. Voor een M-klasse stempel moet er ook elektronica in zitten die de zuigkracht in de gaten houdt en waarschuwt als deze te laag wordt. Dit zit wel alleen in de CTM stofzuigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Ik had zelfs een H klasse stofzuiger voor net iets meer dan 300 euro, Makita die in de aanbieding was bij Amazon en met wat krassen geleverd werd waardoor ik nog 20 procent terug kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
[...]

Als je "bagless" (of zo'n open plastic zak) gaat, "moet" je automatische filterreiniging hebben. Gebruik je wel een zak, dan voegt het heel erg weinig toe. Hooguit dat er in de zak wat naar beneden valt. Maar whatever er in het filter zit, valt op de zak en daarna er direct weer in. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou

Klopt hoor, het is echter maar sporadisch dat ik bijvoorbeeld gips schuur, de rest van de tijd zal het zaagsel zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou

Die Metabo die je linkt is een MetaboHPT (Hikoki Power Tools). Dat is de Amerikaanse naam van Hikoki. Volgens mij is dat puur vanuit marketing zo bedacht. Metabo is Duits, dus dat heeft een goeie naam in de VS. Hikoki klinkt Aziatisch en dat willen ze niet.
Hmm, Makita is daar toch best populair? en Ryobi klinkt ook niet echt Amerikaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:21

Nhz

DVNTR

Pff nou, hier een behoorlijk matige ervaring met de service van Bosch. Via de letter van de 'wet' klopt het wel hoe ze handelen, maar ik kan er niets aan doen dat ik hier toch een nare bijsmaak van krijg.

Mijn 18v multi-cutter hield er 3 weken na de garantietermijn mee op. Heb het ding opgestuurd naar de leverancier, die melde (na contact met Bosch) dat die er niets mee konden, want garantie verlopen. Ik kon alleen extra garantie claimen als ik het stuk gereedschap geregistreerd had. Ik vind dat registreren voor extra garantie altijd maar een beetje vreemd, maar goed, ik wilde alsnog wel even registreren. Dat kon helaas niet.

Goed, ook geen zin om daar weken over te debatteren, heb maar gewoon een nieuwe besteld. Er zat toch een gratis accu bij, dus deed het minder zeer. Het leveren duurde enkele weken. In die weken heeft corona hier in de omgeving aardig huis gehouden, gelukkig niemand overleden, maar wel mensen ziek, partner opzoek naar een nieuwe baan, goede vrienden hun kindje flink ziek (nog steeds overigens), Anyway, de multi-cutter heeft na ontvangst nog een tijdje ongebruikt in de doos gezeten, andere prioriteiten. Tot ik vorige week woensdag dat ding uit pak en me besef dat ik nog moet registreren voor een nieuwe accu. Ik naar de site...helaas registratieperiode verlopen (op 7 september).

Ik direct Bosch gemaild, reactie van hun: "Sorry meneer, we kunnen niks voor u doen. Voor ons is de registratieperiode ook verlopen."

Ik snap best dat ze volgens de letter van de wet in principe niets verkeerd doen. Al is dat met die garantie wat mij betreft discutabel. Los van die registratie, een apparaat hoort toch niet vlak na de garantietermijn van een jaar ermee te stoppen? Daarnaast lijkt het me toch niet zo veel gevraagd om even mijn gegevens te registreren voor die gratis accu, alsof die paar dagen een wereld van verschil maken. Verder voldoe ik gewoon aan de actie.

Misschien niet terecht, maar het laat hier in ieder geval een nare smaak achter...

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
Dat is met al die acties zo; strikte voorwaarden. Een deel van de mensen vult e.e.a. niet goed of niet op tijd in en dat is een besparing voor ze.

1 jaar garantie slaat echter eigenlijk nergens op

Ik heb mn Bosch apparaten ook niet geregistreerd. Mn Festools wel, maar daar werd dat ook wel duidelijk gemaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door o1o92o2o op 18-09-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
o1o92o2o schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:51:
Dat is met al die acties zo; strikte voorwaarden. Een deel van de mensen vult e.e.a. niet goed of niet op tijd in en dat is een besparing voor ze.

1 jaar garantie slijt echter eigenlijk nergens op

Ik heb mn Bosch apparaten ook niet geregistreerd. Mn Festools wel, maar daar werd dat ook wel duidelijk gemaakt.
Same here met zowel Bosch als Festool. Laatsgenoemde werd bij zowel Mastertools als bij Toolnation automatisch geregistreerd. Bij Toolnation helemaal mooi, want die verlengen hem zelfs na 5 jaar garantie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
Alsjemenou schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:57:
[...]

Same here met zowel Bosch als Festool. Laatsgenoemde werd bij zowel Mastertools als bij Toolnation automatisch geregistreerd. Bij Toolnation helemaal mooi, want die verlengen hem zelfs na 5 jaar garantie _/-\o_
Dat mag niet zomaar meer vanwege de nieuwe regels rond persoonsgegevens. Ze moeten echt toestemming hebben om jouw gegevens door te sluizen naar Festool of Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
o1o92o2o schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:04:
[...]

Dat mag niet zomaar meer vanwege de nieuwe regels rond persoonsgegevens. Ze moeten echt toestemming hebben om jouw gegevens door te sluizen naar Festool of Bosch
Ik kan me niet herinneren ergens een vinkje te hebben gezet. Ik vond het verder wel handig, ik vind het niet erg dat Festool mijn persoonsgegevens heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
microcuts schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:06:
[...]

Bij alle Festool stofzuigers (en bij sommige maar zeker niet alle modellen van andere fabrikanten) gebruiken de L- en M-klasse exact dezelfde zakken en filters. Ze houden dus net zoveel deeltjes tegen. Voor een M-klasse stempel moet er ook elektronica in zitten die de zuigkracht in de gaten houdt en waarschuwt als deze te laag wordt. Dit zit wel alleen in de CTM stofzuigers.
Van de zakken wist ik, maar van de filters niet. Die waarschuwing lijkt me een belangrijk punt om dan niet met vol filter door te gaan.

Volgens mij hebben L-klasse vaak geen automatische filterreiniging en M-klasse juist (vrijwel) altijd.
mark-k schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:25:
Ik had zelfs een H klasse stofzuiger voor net iets meer dan 300 euro, Makita die in de aanbieding was bij Amazon en met wat krassen geleverd werd waardoor ik nog 20 procent terug kreeg.
Welk model? Ik zie ze voor €600+.
Alsjemenou schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:29:
[...]

Hmm, Makita is daar toch best populair? en Ryobi klinkt ook niet echt Amerikaans.
Makita heeft al decennialang voet aan de grond en ook een goeie naam. Ryobi is goedkoop en gericht op particulieren. Ryobi is trouwens net zo Amerikaans als Milwaukee. Beide van een Chinese investeringsmaatschappij.

Hitachi kocht Metabo en liet het als eigen merk bestaan. Vervolgens verkocht Hitachi de gereedschapstak inclusief Metabo aan een investeringsmaatschappij, met daarbij een licentie van 1 of 2 jaar voor gebruik van de naam Hitachi. Toen die verliep werd het in Europa Hikoki en in Noord-Amerika MetaboHPT. Misschien was het iets meer om de goeie naam van het Duitse Metabo te gebruiken dan om een Aziatisch klinkende naam niet te gebruiken, maar wel beide en een keuze van de marketingafdeling.

Het echte Metabo heeft in Noord-Amerika trouwens geen groot marktaandeel, maar wel een goeie naam, want Duits. Maar doordat beide Metabo's nu daar naast elkaar bestaan moest er wel constant worden gecommuniceerd dat de accu's niet uitwisselbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Net eens de Seneca Woodworking parallelgeleider voor mijn Makita rail gemonteerd. Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben, en al helemaal niet voor die prijs.

Er zit zowat overal speling op (zowel op het aanslagblokje rond de T Track als op de verbinding T Track
- "greep voor de rail"). Dit laatste kon ik wat oplossen door de T Track wat te verdikken met behulp van een paar lagen afplaktape, maar zou niet mogen.

Zet je de geleiders verder te goed vast (zonder te overdrijven) op de rail, knikt de verbinding en til je die kant van de rail een halve centimeter omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Matthis schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:24:
Net eens de Seneca Woodworking parallelgeleider voor mijn Makita rail gemonteerd. Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben, en al helemaal niet voor die prijs.

Er zit zowat overal speling op (zowel op het aanslagblokje rond de T Track als op de verbinding T Track
- "greep voor de rail"). Dit laatste kon ik wat oplossen door de T Track wat te verdikken met behulp van een paar lagen afplaktape, maar zou niet mogen.

Zet je de geleiders verder te goed vast (zonder te overdrijven) op de rail, knikt de verbinding en til je die kant van de rail een halve centimeter omhoog.
Voor die prijs zou ik hem terug sturen. Is de Festool parallelgeleider niet compatible met Makita rails? Volgens mij zelfde pricerange als de Seneca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:18
Nhz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:31:
Pff nou, hier een behoorlijk matige ervaring met de service van Bosch. Via de letter van de 'wet' klopt het wel hoe ze handelen, maar ik kan er niets aan doen dat ik hier toch een nare bijsmaak van krijg.

Mijn 18v multi-cutter hield er 3 weken na de garantietermijn mee op. Heb het ding opgestuurd naar de leverancier, die melde (na contact met Bosch) dat die er niets mee konden, want garantie verlopen. Ik kon alleen extra garantie claimen als ik het stuk gereedschap geregistreerd had. Ik vind dat registreren voor extra garantie altijd maar een beetje vreemd, maar goed, ik wilde alsnog wel even registreren. Dat kon helaas niet.

Goed, ook geen zin om daar weken over te debatteren, heb maar gewoon een nieuwe besteld. Er zat toch een gratis accu bij, dus deed het minder zeer. Het leveren duurde enkele weken. In die weken heeft corona hier in de omgeving aardig huis gehouden, gelukkig niemand overleden, maar wel mensen ziek, partner opzoek naar een nieuwe baan, goede vrienden hun kindje flink ziek (nog steeds overigens), Anyway, de multi-cutter heeft na ontvangst nog een tijdje ongebruikt in de doos gezeten, andere prioriteiten. Tot ik vorige week woensdag dat ding uit pak en me besef dat ik nog moet registreren voor een nieuwe accu. Ik naar de site...helaas registratieperiode verlopen (op 7 september).

Ik direct Bosch gemaild, reactie van hun: "Sorry meneer, we kunnen niks voor u doen. Voor ons is de registratieperiode ook verlopen."

Ik snap best dat ze volgens de letter van de wet in principe niets verkeerd doen. Al is dat met die garantie wat mij betreft discutabel. Los van die registratie, een apparaat hoort toch niet vlak na de garantietermijn van een jaar ermee te stoppen? Daarnaast lijkt het me toch niet zo veel gevraagd om even mijn gegevens te registreren voor die gratis accu, alsof die paar dagen een wereld van verschil maken. Verder voldoe ik gewoon aan de actie.

Misschien niet terecht, maar het laat hier in ieder geval een nare smaak achter...
Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland en fabrieksgarantie is een aanvulling op de wettelijke consumenten garantie (dit geldt niet bij zakelijke aankopen). Bosch maar ook andere fabrikanten geven drie jaar fabrieksgarantie na registratie op de producten. Dat is al een heel duidelijk bewijs dat een product bij normaal gebruik minimaal drie jaar mee moet gaan. Als je kunt bewijzen dat je de machine normaal hebt gebruikt, dus niet hebt misbruik. Dan heb je recht op kosteloze reparatie of een ander overeengekomen alternatief.

Oftewel je laat je te makkelijk afschepen door de leverancier die niet handelt volgens de wet. Bosch mag je niks verwijten aangezien je een overeenkomst hebt met jouw leverancier en niet met Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:23:
[...]

Van de zakken wist ik, maar van de filters niet. Die waarschuwing lijkt me een belangrijk punt om dan niet met vol filter door te gaan.

Volgens mij hebben L-klasse vaak geen automatische filterreiniging en M-klasse juist (vrijwel) altijd.

[...]

Welk model? Ik zie ze voor €600+.

[...]

Makita heeft al decennialang voet aan de grond en ook een goeie naam. Ryobi is goedkoop en gericht op particulieren. Ryobi is trouwens net zo Amerikaans als Milwaukee. Beide van een Chinese investeringsmaatschappij.

Hitachi kocht Metabo en liet het als eigen merk bestaan. Vervolgens verkocht Hitachi de gereedschapstak inclusief Metabo aan een investeringsmaatschappij, met daarbij een licentie van 1 of 2 jaar voor gebruik van de naam Hitachi. Toen die verliep werd het in Europa Hikoki en in Noord-Amerika MetaboHPT. Misschien was het iets meer om de goeie naam van het Duitse Metabo te gebruiken dan om een Aziatisch klinkende naam niet te gebruiken, maar wel beide en een keuze van de marketingafdeling.

Het echte Metabo heeft in Noord-Amerika trouwens geen groot marktaandeel, maar wel een goeie naam, want Duits. Maar doordat beide Metabo's nu daar naast elkaar bestaan moest er wel constant worden gecommuniceerd dat de accu's niet uitwisselbaar zijn.
Oh dat was alweer n tijdje terug. Was meer bedoeld als check even de aanbiedingen enzo dan kun je nog wel eens geluk hebben.

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 19:52
Alsjemenou schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:34:
[...]

Dat is geen parallelgeleider.
Maar wel er mee uit te bereiden.

https://tsoproducts.com/tso-parallel-guide-system/

Ik heb toevallig deze video gisteren gezien:

YouTube: FESTOOL TRACK SAW TSO GRS 16 PE AND PARALLEL GUIDE DAVE STANTON

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:30

sphere

Debian abuser

@Nhz je hebt in Nederland toch garantie afhankelijk van wat de redelijk te verwachten levensduur is? Denk niet dat je zonder bijbetalen een nieuwe had gekregen, dus 200 met accus en lader is wel beter uiteindelijk denk ik.

Wacht zelf nog op 2 accu's, moet ook nog maar afwachten dat die echt komen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:04
Ooit bij de Lidl een digitale zwaaihaak gekocht, gewoon omdat hij zo goedkoop was, ik heb drie gewone.
Deze week moest ik heel veel verstekken zagen, waarvan veel 2x de helft.
Deze maar eens geprobeerd.
Dan is gelijk de hoek delen en overzetten, op de afkortzaag, op planken en op profielhout, toch wel stukken makkelijker dan het ouderwetse papiertje wat je vouwt om simpel de hoek te delen.
Werkt simpel twee kanten op, ivm het aanlegbeen, en heeft een simpele 0 stelling. Bovendien onthoudt hij de hoek en gaat zelf aan en uit .

Aanrader voor dat tientje. _/-\o_

Als je toch kijkt, deze sets zijn afgeprijsd en staan er ook elders voor 9 euro ipv 4.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 19-09-2020 09:31 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Matthis
  • Laatst online: 13-06 13:45
Alsjemenou schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:32:
[...]

Voor die prijs zou ik hem terug sturen. Is de Festool parallelgeleider niet compatible met Makita rails? Volgens mij zelfde pricerange als de Seneca.
het ligt hier al een poosje (andere dingen te doen), maar wel minder dan 100 dagen. Ik mail Gereeedschappro eens en hoor daar eens.

Het is echt balen. Je koopt iets duur geadverteerd als "precision woodworking" omdat je niet zelf wil lopen te klooien met 3D prints en dan wiebelt het nog alle kanten uit :X

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Teijgetje schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:25:
Ooit bij de Lidl een digitale zwaaihaak gekocht, gewoon omdat hij zo goedkoop was, ik heb drie gewone.
Dan is gelijk de hoek delen en overzetten, op de afkortzaag, op planken en op profielhout, toch wel stukken makkelijker dan het ouderwetse papiertje wat je vouwt om simpel de hoek te delen.
Werkt simpel twee kanten op, ivm het aanlegbeen, en heeft een simpele 0 stelling. Bovendien onthoudt hij de hoek en gaat zelf aan en uit .

Als je toch kijkt, deze sets zijn afgeprijsd en staan er ook elders voor 9 euro ipv 4.
Ik ben altijd in voor handige gadgets die het klussen makkelijker, sneller, efficiënter maken maar het is me niet helemaal duidelijk over welke van de twee je het hebt en hoe het dan werkt met 2x de helft?

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:57
Wie hebben hier een tig lasapparaat? En dan eigenlijk specifiek een ac/dc apparaat?

Heb nu een zelf een vrij simpele 180A dc apparaat maar wil ook aluminium lassen en ik mis de 4takt optie heel erg.
Zat zelf eens te kijken naar de welbach entrix 200 maar kom die verders weinig tegen. Ziet er wel goed uit, beter als bijv deze bij hbm. Dan ziet deze in vergelijking met de hbm beter in prijs uit.

• Alsjemenou

Hoe accuraat is de zweihaak? Moet je hem vaak zero'en?

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57

Helaas allemaal uitverkocht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 19:04
Antonius schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:57:
[...]

Ik ben altijd in voor handige gadgets die het klussen makkelijker, sneller, efficiënter maken maar het is me niet helemaal duidelijk over welke van de twee je het hebt en hoe het dan werkt met 2x de helft?
Een zwaaihaak is wat anders dan een schuifmaat. De een meet hoeken, de ander lengte.

Dit is een zwaaihaak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtCHdg94LKi4X9wAGdACXqyl5nQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dxh2TFbWcXm0QygcRqisrB3g.jpg?f=user_large

Als je bv profielhout of plinten netjes in verstek wil zetten heb je de helft van de hoek nodig, dan loopt het profiel mooi door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0x7Bnt393jbM_tMQQNFZeQ-biQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MOmvBUegltX7zFPDJR5XHYqN.png?f=user_large
Meestal zijn verstekken "vals", dwz. geen 90 graden, en dan is de hoekverdeling lastiger om een net verstek te maken.

Ik gebruik/heb/had altijd soortgelijke zwaaihaken als in het skilplaatje.
Om dan de exacte helft te bepalen schreef ik de hoek over op een stukje papier, bv een A4-tje dan heb je al een lijn recht, vouwde dit dan om op de getekende lijn zo dat het stukje papier die hoek had, en vouwde dat dan dubbel zodat je exact de helft van de gemeten hoek hebt.
Komt verder geen rekenarij bij te pas en altijd exact de helft, die je dan in kon stellen op bv. afkortzaag of overnemen op zwaaihaak om hem af te kunnen tekenen.
Nu meet je gewoon de hoek, bv 137,8 graden (140-2,2 rekent makkelijker), dan is de helft 68,9 graden (70-1,1). Daar vouw je de zwaaihaak gewoon naar toe.
En stel je in op je afkortzaag, of teken je af.
En heb je het onderste been nodig om ergens tegenaan te leggen (andere kant verstek) dan vouw je hem samen naar 0 en vervolgens geeft hij de andere kant op ook weer simpel 68,9 graden aan. (Als je doordraait kan je die 68,9 ook van 360 graden aftrekken, de complementaire/gespiegelde hoek van 68,9 is 291,1 graden, maar dat is weer rekenen.)
Zo lang je de 0 niet reset met de twee benen op elkaar dan onthoudt hij de eerdere 0-instelling/hoek zodra je hem open vouwt. Je hoeft hem niet eerst aan te doen. Uit gaat ook vanzelf maar kan ook manueel (net als aan)

En natuurlijk is gewoon een recht houtje in verstek zagen al snel netjes.
Pas bij profiellatten komt het echt aan op de helft van de hoek om het profiel netjes door te laten lopen in de hoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKQQhTOmyAv4EJOicLgllvXMBCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x6mLDxxnIAFACBMywVncWn4A.jpg?f=user_large

@Asjemenou
Nee, hij komt gewoon terug op 0 als je hem invouwt. Je hoeft hem niet vaak te zero`en.
En voor mij is hij accuraat genoeg, hij meet op tienden van graden. Een eventuele meetfout zit hooguit als je blindelings gaat instellen op andere apparatuur. Of vergelijken met iets van duur.
Maar met de afkortzaag leg je hem er naast en deel je de hoek dan deel je ook de eventuele afwijking die er in zit.
Beetje hetzelfde verhaal als met rolmaten, als iedereen dezelfde rolmaat heeft is de afwijking 0 als je een maat doorgeeft om af te zagen, heeft hij een andere dan kan dat wel eens een millimeter of wat verschillen.

Toolstation heeft vergelijkbare, de 300 mm (gaat tot 28 cm?) kost 34,10 euro.
Maar ook in 200 mm (€24,52) en 500 mm (€42,90) uitvoering.

Voordeel van de Lidl zwaaihaak (200 mm) is wel dat als je hem 180 graden strekt de maatlat doorloopt en je een liniaal van 40 cm hebt die begint bij 0 en eindigt op 400.
Niet eerst een stukje loos en aan het eind ook.

@Cann0nball
Alleen de markeerwaterpas is nog te krijgen voor 4 euro, de 3-delige blokhaakset of zaaggeleider zijn inderdaad alleen nog te krijgen voor 9 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 19-09-2020 20:29 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:22:
Een zwaaihaak is wat anders dan een schuifmaat. De een meet hoeken, de ander lengte.

Dit is een zwaaihaak
[Afbeelding]

Als je bv profielhout of plinten netjes in verstek wil zetten heb je de helft van de hoek nodig, dan loopt het profiel mooi door.
Ik heb dezelfde zwaaihaak van de LIDL en het is een perfect ding. Ik heb hem o.a. gebruikt voor het aftekenen van (normaal en visgraat) laminaat en het werkte echt zeer goed. Aanrader voor iedereen die bv vaak laminaat legt.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Solomon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:31:
[...]

Bouwkwaliteit is stevig, goede zichtbaarheid en erg uitgebreid qua aantal lijnen. Het belangrijkste (de hrpizontaalheid) moet ik echter nog steeds testen :)
Could ya? Ik moet er ook nog eentje fixen dus een beetje zekerheid zou chill zijn :)

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Teijgetje schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:22:
[...]

Dat snap ik, ik werk in de techniek en heb altijd een schuifmaat in mijn bureau :o
Ik bedoelde eigenlijk welke van deze twee je bedoelde:
https://www.lidl-shop.nl/...t-of-hoekmeter/p100302063
https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Meetgereedschap/p100262692

Die laatste daar stond ook een soort ding bij dat lijkt te kunnen draaien, hoewel heel anders dan de zwaaihaak.

Ik dacht begrepen te hebben uit je eerdere post dat het ding een soort ingebouwd handigheidje had om "met een druk op de knop" de halve hoek te nemen, maar dat is gewoon de gemeten hoek in tweeen delen. Ook niet al te moeilijk >:)

Hoe dan ook wel bedankt voor alle uitleg, heel nuttig _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Antonius op 19-09-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 13:07

Impry

Rallymedia.nl

In het ‘bouw-gereedschap’ ben ik inmiddels aardig thuis qua merken. Bij tuinspul nog niet echt.

En nu ben ik op zoek naar een telescopische heggenschaar.
Op termijn zou een trimmer en grasmaaier op accu ook wel fijn zijn, maar die doen het nu nog prima.
Heb nog geen accusets, dus mooie nieuwe start.

Bij Makita vind ik weinig aanbod op telescopisch gebied.
Een merk als Gardena heeft wel meer aanbod, maar daar heb ik mn twijfels bij. Is dat terecht?
Waar zouden jullie beginnen?
Budget voor de heggenschaar, plus minus €150,- ex accu.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:07
Impry schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:57:
In het ‘bouw-gereedschap’ ben ik inmiddels aardig thuis qua merken. Bij tuinspul nog niet echt.

Op termijn zou een trimmer en grasmaaier op accu ook wel fijn zijn, maar die doen het nu nog prima.

Een merk als Gardena heeft wel meer aanbod, maar daar heb ik mn twijfels bij. Is dat terecht?
Zoek er eentje met de motor "onderin".
Ik heb er eentje met de motor aan het uiteinde van de stok en dat is na 10minuutjes werken alweer onhandig zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:48

A13X

Dude

Ik heb er een van parkside, accu en motor onderin. Werkt prima maar ergonomie is echt ruk.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou

Ik heb geen ervaring met accugereedschap van Gardena, maar ik moet zeggen dat ik echt tevreden ben met mijn grasmaaier van ze. Het is duur en in het begin had ik ook mijn twijfels, maar het viel me echt mee.

Verder hoorde ik dat Stihl tegenwoordig ook accugereedschap maakt voor de tuin. Is dat misschien wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Makita heeft dat soort spullen wel, maar niet voor een budget van 150 euro:

https://www.makita.nl/artikel/dun500wz.html

https://www.makita.nl/artikel/dun600lz.html

https://www.makita.nl/artikel/dux60z.html

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:21

Kijk eens bij Stihl, heel mooi, kwalitatief goed spul. Goed over ergonomie nagedacht. Niet voor niet dat veel gemeente buitendiensten Stihl gebruiken.

Ik heb zelf een grasmaaier en daar komt zeker een heggenschaar bij volgend jaar en wellicht een bosmaaier. Met 1 accu prima te doen qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Raym09 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:11:
Ik heb er een van parkside, accu en motor onderin. Werkt prima maar ergonomie is echt ruk.
Die zag ik ook al langs komen, zoals gebruikelijk erg scherp geprijsd het gereedschap van de Lidl.
Je zou bijna een mooie Makita accuschaar kopen voor de grote stukken en zo'n Parkside voor de bovenkanten van de heggen.
Alsjemenou schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:58:
Ik heb geen ervaring met accugereedschap van Gardena, maar ik moet zeggen dat ik echt tevreden ben met mijn grasmaaier van ze. Het is duur en in het begin had ik ook mijn twijfels, maar het viel me echt mee.

Verder hoorde ik dat Stihl tegenwoordig ook accugereedschap maakt voor de tuin. Is dat misschien wat?
Stihl werd eerder ook al genoemd in dit topic ja. Die zit qua budget wel een stap hoger, € 240 voor de goedkoopste telescopische heggenschaar.
Raymond schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:46:
Zoek er eentje met de motor "onderin".
Ik heb er eentje met de motor aan het uiteinde van de stok en dat is na 10minuutjes werken alweer onhandig zwaar.
Goede tip! Thanks!
Nee precies, net even een prijsklasse hoger ja. Jammer, maar het extra stukje techniek moet ergens van betaald worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Impry op 21-09-2020 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Even nog over stofzuigers en voor degene die twijfelen:

Ik heb nu een Bosch GAS 18V-10L. Perfect voor mijn werkzaamheden door het gehele huis/tuin door, lekker draagbaar en werkt 'voldoende'. Voor die prijs echt een grote verbetering van geen stofzuiger ;-) en een no-brainer qua prijs (wel die met accessoires en wielen!)

Als ik nu echter geld over had voor een stofzuiger zou ik instantaan een GAS35M AFC kopen. Waarom? Automatische filterreiniging. Het is met die kleine echt nadenken, oh ja, 4 zaagsnedes van anderhalve meter in MDF verder, dus waarschijnlijk ff filter kloppen. Of hmm waarom doet ie het nu slechter, oh ja, filter uitkloppen, want je schuurt al een tijdje. Het gaat echt wel goed qua afzuiging e.d., maar je merkt gewoon echt dat het vollopen van het filter de enige drawback is. Zeker met simpel plaatmateriaal (MDF/multiplex).

Dus als je in 1x klaar wilt zijn: M klasse stofzuiger met automatische filterreiniging: starmix, festool, bosch, mafell, je kan er bijna geen miskoop mee doen en je hebt er jaren plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:07
Ik herken dat helemaal niet van mijn Kärcher en Festool. Gebruik je wel zakken in je stofzuiger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 09-06 15:04
Raymond schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:37:
Ik herken dat helemaal niet van mijn Kärcher en Festool. Gebruik je wel zakken in je stofzuiger?
Die GAS 18V kunnen geen stofzakken in. Hij is imo ook niet geschikt om te gebruiken bij zagen etc, maar wel ideaal om wat klein spul op te zuigen en er snel bij te pakken als je wat gaten in je muur moet boren bijvoorbeeld :) Het is dan ook absoluut geen vervanger voor een degelijke bedraade stofzuiger.

@sheane ik heb zelf de 35M AFC ook, fijne machine. Maar als het me niet om de antistatische slang ging, zou een 35 L SFC net zo goed volstaan mits je de fleecezakken gebruikt, met die fleecezakken blijft je machine brandschoon en heb je (en je buren) geen last van die verschrikkelijke herrie van de AFC :9

Het mooie aan die M klasse is ook het alarm zodat je weet wanneer je slang verstopt zit bijvoorbeeld, maar anderzijds is dat ding ook hinderlijk omdat hij regelmatig piept als je een schuurmachine hebt aangesloten bijvoorbeeld (ook met valse lucht opening volledig open en op kleinste slangdiameter ingesteld)..

En @sheane je link is hartstikke duur, ik heb bij Amazon in de aanbieding maar €422 voor de mijne betaald, en er zaten onverhoopt ook nog eens 3 fleecezakken extra bij in, foutje bedankt :o

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 21-09-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Twijfels schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:44:
[...]

Die GAS 18V kunnen geen stofzakken in. Hij is imo ook niet geschikt om te gebruiken bij zagen etc, maar wel ideaal om wat klein spul op te zuigen en er snel bij te pakken als je wat gaten in je muur moet boren bijvoorbeeld :) Het is dan ook absoluut geen vervanger voor een degelijke bedraade stofzuiger.

@sheane ik heb zelf de 35M AFC ook, fijne machine. Maar als het me niet om de antistatische slang ging, zou een 35 L SFC net zo goed volstaan mits je de fleecezakken gebruikt, met die fleecezakken blijft je machine brandschoon en heb je (en je buren) geen last van die verschrikkelijke herrie van de AFC :9

Het mooie aan die M klasse is ook het alarm zodat je weet wanneer je slang verstopt zit bijvoorbeeld, maar anderzijds is dat ding ook hinderlijk omdat hij regelmatig piept als je een schuurmachine hebt aangesloten bijvoorbeeld (ook met valse lucht opening volledig open en op kleinste slangdiameter ingesteld)..

En @sheane je link is hartstikke duur, ik heb bij Amazon in de aanbieding maar €422 voor de mijne betaald, en er zaten onverhoopt ook nog eens 3 fleecezakken extra bij in, foutje bedankt :o
Precies met die gedachte heb ik hem destijds ook aangeschaft, maar je merkt wel dat ik verder ga dan het limiet van de stofzuiger. Ach alles is beter dan de zooi die de tuin eerst was na een dagje bezig hahaha. En mijn vrouw vindt hem ideaal voor onder de overkapping stof en konijnenharen weghalen :D

Vooral het herrie aspect dat je benoemt is iets dat mij terughoudt in het ooit aanschaffen van een andere (linkjes zijn overigens puur ter voorbeeld, had de toolnation site open hah).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobB_W schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:16:
[...]

Tsja, waar staan we? Zaag geretourneerd en is geïnspecteerd. Daarbij door de winkel OK bevonden. Was ik al bang voor. Een zaag in deze prijsklasse betekent ook dat je ergens moet bezuinigen, dat snap ik wel. Maar: ik had er een Metabo KGS 216 naast staan, ter vergelijk. Die ging wél soepel over de as. Dus het is niet de zaag voor mij.

Nu zijn we nog even aan het steggelen over het retourbedrag, want hij is gebruikt, etc. Energielekken. :-)
toch altijd weer een waardeloos iets als een apparaat niet doet wat het moet doen |:(

zo'n zaag hoort gewoon soepel te bewegen over die stangen.

ah okay, zulk diepgravend onderzoek had ik niet gedaan, ik kwam in elk geval tegen dat dit type zaag al langer op de markt is en nu dus ook als een Hikoki wordt verkocht.

Op die manier kun je in elk geval nog wat van reviews kijken als je zo'n zaag op de korrel hebt, het duurt altijd even voordat er reviews beschikbaar zijn :)

inmiddels zie ik ook wat neer reviews van de DWE7485 langskomen. Die staat toch wel heel erg hoog op mijn lijstje :P

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 21-09-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Impry schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:18:
[...]

Die zag ik ook al langs komen, zoals gebruikelijk erg scherp geprijsd het gereedschap van de Lidl.
Je zou bijna een mooie Makita accuschaar kopen voor de grote stukken en zo'n Parkside voor de bovenkanten van de heggen.
Ik heb de parkside gekregen van mijn ouders aangezien hun gingen verhuizen naar een huis zonder heggen. Na die een paar keer gebruikt te hebben heb ik toch maar een 18v heggeschaar gekocht (ging toch al een 2x18v grasmaaier kopen). Laatst bij het snoeien van de conifeer dacht ik precies die constructie te gebruiken. Echter was een Atrex A stijl trap + de Makita handiger voor de bovenkant dan de parkside 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 21-09-2020 10:58 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Haha ok, dat wordt hem ook niet dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Impry schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:18:
[...]
Stihl werd eerder ook al genoemd in dit topic ja. Die zit qua budget wel een stap hoger, € 240 voor de goedkoopste telescopische heggenschaar.
Ook ik kan Stihl aanbevelen. Mijn bosmaaier (zo'n 500 gulden aanschaf) is inmiddels 29 jaar oud, kosten inmiddels gedaald tot €10,- afschrijving per jaar, 1x nieuwe bougie.... Gebruik slootkanten, onder heggen en een stukje wegberm maaien.

Qua heggenschaar: Welk merk je ook neemt, neem een lang zaagblad en een lange steel, je heg wordt alleen maar hoger en breder.... Ik ben een voorstander van benzine omdat ik niet durf te voorspellen hoelang een accu meegaat en verkrijgbaar zal zijn en wat een nieuwe in de toekomst zou kosten. De mijne is een Zenoah (Komatsu) met 80cm blad. Lang blad is makkelijker "recht" scheren zonder happen en sneller klaar. Noot: Ik heb een kleine 100m1 aan heggen, hoogste zo'n 230cm hoog en 80cm breed.

Wordt je heg breed dan moet je er voor zorgen dat de lengte van je snoeiblad minimaal (!) de helft van je hegbreedte is anders moet je nog steeds een trap op.

Voor beiden: het zijn 2-takts, alkydbenzine (Aspen of Stihl), onderhoudskosten vrijwel 0.

Ook voor tuingereedschap: Goed gereedschap is het halve werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:18
Light het aan mij of is deze set van Makita SP6000J1X voor de invalzaag best wel goed geprijsd ten opzichte van andere webwinkels?
Zie ik iets over het hoofd?

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5553804/artikel.html
  • Koffer (Mbox nr.4)
  • Zaagblad HM 165 x 2.2 mm 48-tands
  • Geleiderail 1500 mm
  • Tas voor geleiderail
Bij Hornbach 320 en bij tool nation 344?

Edit: nvm. Ik zie dat 320 de normale prijs was voordat Corona langskwam.

[ Voor 9% gewijzigd door banaliteit op 21-09-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50
Ik zit naar een Makita accugrasmaaier te kijken; nogal wat oude modellen ook nog te koop maar klopt het nou dat b.v. bij de 380 het handvat niet kan pivotten op de machine om in te klappen? Dat is wel een major no-go voor mij.

Ik kom van een electrische Wolf van 34cm breed dus zelfs een 38cm blad is al een upgrade, twijfel wel of ik niet meteen een 43cm model neem. Heeft die een veel kortere accuduur dan de 38cm modellen? Vreemd genoeg geeft Makita die waardes wel op voor de oude modellen maar niet voor de nieuwere op hun website.

De DLM432Z is wel mijn frontrunner denk ik. Of toch 20 euro besparen en de 431 nemen en mulchingfunctie (die ik toch nooit gebruik) dumpen... helaas ook anderhalve kg zwaarder maar ja in hoeverre is dat een issue... of nog 25 euro besparen en een 382 nemen...

Decisions decisions :P

[ Voor 32% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-09-2020 14:39 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dr. Strangelove schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:27:
Ik zit naar een Makita accugrasmaaier te kijken; nogal wat oude modellen ook nog te koop maar klopt het nou dat b.v. bij de 380 het handvat niet kan pivotten om in te klappen? Dat is wel een major no-go voor mij.
Bedoel je dit (dat plaatje komt van de productpagina van de 380):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eji8yqQJ0fsz22atoVJ6bWJzKVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6pNIpBty95E7r6Kmgu0Fx7C.png?f=fotoalbum_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb zelf de 380 en die kan ik opvouwen zoals op de foto hierboven. Voor het opbergen kan het ook de andere kant opgevouwen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
banaliteit schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:55:
Light het aan mij of is deze set van Makita SP6000J1X voor de invalzaag best wel goed geprijsd ten opzichte van andere webwinkels?
Zie ik iets over het hoofd?

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5553804/artikel.html
  • Koffer (Mbox nr.4)
  • Zaagblad HM 165 x 2.2 mm 48-tands
  • Geleiderail 1500 mm
  • Tas voor geleiderail
Bij Hornbach 320 en bij tool nation 344?

Edit: nvm. Ik zie dat 320 de normale prijs was voordat Corona langskwam.
Volgens mij zie je niets over het hoofd. Het is inderdaad marktwerking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Gaat me dus om het scharnier op de machine zelf. Zoals in dit filmpje. Op de 380 schijnt dat scharnier dus alleen losgemaakt te kunnen worden maar dan moet je de hele beugel loshalen. Op de 432 kan je hem naar binnen vouwen, dat is makkelijker.

Mijn Wolf kan dit ook en die staat bij mij onder de wasbak tussen twee dozen in, dus dit is wel een behoorlijke key feature.

[ Voor 53% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-09-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Dr. Strangelove schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:27:
Ik zit naar een Makita accugrasmaaier te kijken; nogal wat oude modellen ook nog te koop maar klopt het nou dat b.v. bij de 380 het handvat niet kan pivotten op de machine om in te klappen? Dat is wel een major no-go voor mij.

Ik kom van een electrische Wolf van 34cm breed dus zelfs een 38cm blad is al een upgrade, twijfel wel of ik niet meteen een 43cm model neem. Heeft die een veel kortere accuduur dan de 38cm modellen? Vreemd genoeg geeft Makita die waardes wel op voor de oude modellen maar niet voor de nieuwere op hun website.

De DLM432Z is wel mijn frontrunner denk ik. Of toch 20 euro besparen en de 431 nemen en mulchingfunctie (die ik toch nooit gebruik) dumpen... helaas ook anderhalve kg zwaarder maar ja in hoeverre is dat een issue... of nog 25 euro besparen en een 382 nemen...

Decisions decisions :P
Ik ben 3-4 maand geleden voor de 382 gegaan, het iets kleinere dek scheel met de hoeveelheid gras die wij hebben maar een beetje tijd en die is net wat beter te manoeuvreren en hanteren. Geen idee overigens of je hem kan inklappen op die manier, ik schuif hem gewoon zo terug het tuinhuis in. :+

Grasmaaien is wel een stuk leuker geworden zo zonder een kabel eraan vast. :P

O ja mulchen gaat maar er bleef ondanks de plug toch echt plukjes gras liggen. Misschien moet het gras nog korter blijven (ging 1,5-2cm vanaf) maar vond het niet echt je van het.

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 21-09-2020 15:36 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:41
Dr. Strangelove schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:07:
Gaat me dus om het scharnier op de machine zelf. Zoals in dit filmpje. Op de 380 schijnt dat scharnier dus alleen losgemaakt te kunnen worden maar dan moet je de hele beugel loshalen. Op de 432 kan je hem naar binnen vouwen, dat is makkelijker.

Mijn Wolf kan dit ook en die staat bij mij onder de wasbak tussen twee dozen in, dus dit is wel een behoorlijke key feature.
Volgens mij hebben ze allemaal het zelfde systeem. Aan de hand van jouw post dacht ik "hé dat is verbeterd bij de 432 t.o.v. mijn 431". Maar na het filmpje bekeken te hebben kwam ik tot de conclusie dat ze allemaal hetzelfde systeem hebben, waarbij de moeren best een eind los moeten. Ik vind het opvouwen van de dingen echt teveel werk/moeite, dus ik doe het nooit. Maar als je de ruimte niet hebt kan het wel, bij allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mja misschien is mijn vlaams niet zo goed maar deze Zuiderbuur lijkt aan te geven dat het op de 431 niet kan.

YouTube: Review Accu grasmaaier DLM431

Maar het mechaniek op de 431 ziet er exact hetzelfde uit als op de 432 dus ik denk inderdaad dat het wel kan daar.

Fantastisch moment trouwens op 6:00, hoe hij de veiligheidsknop blokkeert. 'Als ik mijn teen eraf maai ligt dat aan mij'. Ya think, genius? |:(

Edit: Ook op de 380 kan je hem dus inderdaad gewoon naar binnen vouwen op het onderste scharnier:

https://www.manualslib.co...lm380.html?page=10#manual

[ Voor 21% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-09-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Raym09 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:33:
[...]

O ja mulchen gaat maar er bleef ondanks de plug toch echt plukjes gras liggen. Misschien moet het gras nog korter blijven (ging 1,5-2cm vanaf) maar vond het niet echt je van het.
Ik heb de mulchfunctie altijd uit staan omdat ik bang ben dat mijn blad veel sneller slijt. Is dit een ongegrond (no pun intended) of slijt het inderdaad veel sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Dr. Strangelove Inderdaad op de 380 kan dat prima :) Doe het hier elke keer, want heb geen ruimte om op te slaan.

Wel heb ik wat grind-stenen in mijn gras liggen her en der. Ik zie helaas al schade (deuken) op het blad. Is dat te slijpen ofzo, of moet ik een nieuw blad aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Alsjemenou schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:13:
[...]

Ik heb de mulchfunctie altijd uit staan omdat ik bang ben dat mijn blad veel sneller slijt. Is dit een ongegrond (no pun intended) of slijt het inderdaad veel sneller?
Hoe wil je die aan/uitzetten dan? Is in mijn geval alleen maar een plug in de uitblaas zetten zodat het niet in de opvangbak word geblazen. In theorie moet je met mulchen vaker maaien dus zou je mes iets sneller slijten, maar het is staal vs gras, zolang er geen takken of stenen tussen zitten gaat die vrij lang mee. Jaarlijks een keertje slijpen is al meer als zat en geeft meer "slijtage".

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 17:24
Jelte schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:16:
Wel heb ik wat grind-stenen in mijn gras liggen her en der. Ik zie helaas al schade (deuken) op het blad. Is dat te slijpen ofzo, of moet ik een nieuw blad aanschaffen?
Bij deuken denk ik aan een kreukelzone na een ongeval. :+ Ik vermoed dat je eerder putjes bedoelt, of kapjes op het snijvlak zelf. Normaal is dit er uit te slijpen. Ik heb mijn blad eens binnen gebracht bij een kleine zelfstandige die niets anders deed dan het slijpen van grasmaaiers, kettingzagen etc. 's Morgens binnen, 's namiddags terug ophalen. Ik denk dat ik langer onderweg was dan dat het slijpen zelf duurde. :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-06 11:30
ah okay, zulk diepgravend onderzoek had ik niet gedaan, ik kwam in elk geval tegen dat dit type zaag al langer op de markt is en nu dus ook als een Hikoki wordt verkocht.

Op die manier kun je in elk geval nog wat van reviews kijken als je zo'n zaag op de korrel hebt, het duurt altijd even voordat er reviews beschikbaar zijn :)

inmiddels zie ik ook wat neer reviews van de DWE7485 langskomen. Die staat toch wel heel erg hoog op mijn lijstje :P
Deze is de zelfde prijsklasse en lijkt me niet van MetaboHPT te zijn?
https://www.artencraft.be...x1Hl92hRHROBoC5ZYQAvD_BwE

Ik ben zelf al een tijdje aan het kijken naar de Bosch 635-216 (en 10XC) , Dewalt DWE7485 en de Metabo TS 254 M. Van de Ryobi die je aanhaalt heb ik enkel slechte zaken over gehoord. Ik hoop de DWE7485 binnenkort ergens te vinden voor rond de 450€ en bouw er zelf wel een meubel rond. Anders wordt het de TS254M. Indien ik toch eens meer dan 6,5cm moet zagen draai ik de balk wel om of verzin ik wel wat anders. Voor mij hoeft die dus geen 7cm of meer aan te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Raym09 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:20:
[...]

Hoe wil je die aan/uitzetten dan? Is in mijn geval alleen maar een plug in de uitblaas zetten zodat het niet in de opvangbak word geblazen. In theorie moet je met mulchen vaker maaien dus zou je mes iets sneller slijten, maar het is staal vs gras, zolang er geen takken of stenen tussen zitten gaat die vrij lang mee. Jaarlijks een keertje slijpen is al meer als zat en geeft meer "slijtage".
Zelfde manier hier ook, verkeerde woordkeuze :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:45
Ik ben aan het uitkijken naar een haakse slijper, al dan niet op accu.

Ik zie dat de niet-topmodellen vaak geen regelbaar toerental hebben. Bvb DeWalt DCG405NT 18V, Makita DGA505 18V.

Wanneer is een lager toerental handig? Is dat bvb nodig om er een staalborstel op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Arator schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:23:
[...]

Bij deuken denk ik aan een kreukelzone na een ongeval. :+ Ik vermoed dat je eerder putjes bedoelt, of kapjes op het snijvlak zelf. Normaal is dit er uit te slijpen. Ik heb mijn blad eens binnen gebracht bij een kleine zelfstandige die niets anders deed dan het slijpen van grasmaaiers, kettingzagen etc. 's Morgens binnen, 's namiddags terug ophalen. Ik denk dat ik langer onderweg was dan dat het slijpen zelf duurde. :P
Ik heb vroeger een 1,5 jaar onderhoud gedaan aan tuin en park machines, het slijpen van een grasmaaier mes ging gewoon met een slijptol met flappenschijf en een balanceer apparaatje. Met een beetje handigheid nog geen 2 minuten werk.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

florizla schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:12:
Ik ben aan het uitkijken naar een haakse slijper, al dan niet op accu.

Ik zie dat de niet-topmodellen vaak geen regelbaar toerental hebben. Bvb DeWalt DCG405NT 18V, Makita DGA505 18V.

Wanneer is een lager toerental handig? Is dat bvb nodig om er een staalborstel op te zetten?
volgens mij is een regelbaar toerental belangrijk als je weinig warmte in je materiaal wilt krijgen, net als dat je korte stukken last en niet constant op 1 plek tegen vervormen als het materiaal daar om vraagt.

ik kan in mijn eigen huis, tuin en keukengebruik van een slijptol nou niet echt een cruciaal gebruik aanduiden waar ik per sé een regelbaar toerental voor zou willen.

Allicht dat een slijptolgoeroe hierover nog een duit in het zakje komt doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@florizla Zoals @Fraggert ook al meldt, heb ik ook geen toepassing voor aanpasbaar toerental bij een haakse slijper in huis. Ik kijk ook af en toe met een scheef oog naar een accu haakse slijper, en zou dan juist liever geen regelbaar toerental hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:10
letanie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:28:
[...]

Ik ben zelf al een tijdje aan het kijken naar de Bosch 635-216 (en 10XC) , Dewalt DWE7485 en de Metabo TS 254 M. Van de Ryobi die je aanhaalt heb ik enkel slechte zaken over gehoord. Ik hoop de DWE7485 binnenkort ergens te vinden voor rond de 450€ en bouw er zelf wel een meubel rond. Anders wordt het de TS254M. Indien ik toch eens meer dan 6,5cm moet zagen draai ik de balk wel om of verzin ik wel wat anders. Voor mij hoeft die dus geen 7cm of meer aan te kunnen.
Ik heb de DWE7485 een maand of twee geleden kunnen krijgen voor 414EUR incl. BTW. Ik hield toen iedere dag Google shopping in de gaten en heb direct mijn slag geslagen toen deze prijs voorbij kwam (ik denk een foutje van de winkel, heb hem daarna niet meer voor deze prijs gezien).

Ik hield ook iBood in de gaten voor de 10XC en Amazon (en andere) voor de 635-216 maar mijn voorkeur was altijd de DeWalt vs de Bosch i.v.m. het rack-and-pinion systeem (wat inderdaad erg goed werkt) en het beperktere bereik t.o.v. de 10XC was geen groot probleem voor mij. De zaag kwam overigens volledig haaks uit de doos, heb ik vrijwel niets aan hoeven doen.

De MetaboHPT was destijds te nieuw en kon ik geen reviews over vinden helaas, want dat was op papier eigenlijk de beste keuze (ben sowieso een Metabo fanboy).

Anyway, genoeg historie. Succes met de zoektocht, kan de DWE7485 zeker aanraden!

Ik lees deze thread veel en zie vaak afkortzagen voorbij komen, mijn beperkte bijdrage daaraan:

Rond diezelfde periode ook een Bosch GCM 8 SJL opgepikt in de aanbieding, die heb ik een klein beetje moeten fine-tunen maar dat stelde niet veel voor. Was in de running voor een DeWalt, Makita of deze Bosch waarbij de Bosch en DeWalt mijn voorkeur hadden, doorslag was prijs plus dat ik al een GTA2600 onderstel had die ik gebruikte bij mij vorige Metabo afkortzaag (die is naar mijn vader gegaan). De Makita kwam er dacht ik niet zo goed uit, maar die details weet ik helaas niet meer. Ik dacht dat er op woodworking.nl destijds wat mensen niet zo over te spreken waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:42:
[...]

volgens mij is een regelbaar toerental belangrijk als je weinig warmte in je materiaal wilt krijgen, net als dat je korte stukken last en niet constant op 1 plek tegen vervormen als het materiaal daar om vraagt.

ik kan in mijn eigen huis, tuin en keukengebruik van een slijptol nou niet echt een cruciaal gebruik aanduiden waar ik per sé een regelbaar toerental voor zou willen.

Allicht dat een slijptolgoeroe hierover nog een duit in het zakje komt doen :)
Lager toerental is fijn als je 'm ook wilt gebruiken voor polijsten. En zo zijn er vast nog een paar toepassingen waar het handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

letanie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:28:
[...]

sorrie voor de late reactie, ik kreeg geen melding omdat je niet helemaal juist de quote-functie hebt gehanteerd :)

wat ik begreep van @Framoes in deze post:

Framoes in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

is dat MetaboHPT niet in de EU bestaat maar Amerikaans is. We kwamen (ik kwam) op het HPT verhaal omdat ik de"nieuwe" Hikoki zaag meende te herkennen uit het typenummer dat al langer dus bestaat en volgens mij gewoon exact dezelfde zaag is.

De Metabo die je links is gewoon de TS254 van het reguliere Metabo zoals we hier in NL kennen inderdaad.

Over die > 6,5 cm balken, als die ook nog eens lang zijn, bijvoorbeeld palen voor een schutting, dan kun je die beter op een afkortzaag te grazen nemen (er van uitgaande dat die wel voldoende zaagdiepte heeft), dat werkt een stuk handiger dan zo'n lange balk op een kleine zaagtafel tegen je geleider aan haaks door je blad heen te willen drukken. Kortere balken kun je gewoon idd omkeren en in 2 x doorzagen.

Let trouwens even op bij ArtenCraft, ik meen uit de TV/Electronica-topics te herinneren dat dat nou niet bepaald een topzaak is/kan zijn (er is.be en .nl overigens) ;)

https://tweakers.net/shop...craft-belgie/shopreviews/

#FWIW
stiena schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:06:
[...]

Ik heb de DWE7485 een maand of twee geleden kunnen krijgen voor 414EUR incl. BTW. Ik hield toen iedere dag Google shopping in de gaten en heb direct mijn slag geslagen toen deze prijs voorbij kwam (ik denk een foutje van de winkel, heb hem daarna niet meer voor deze prijs gezien).

Ik hield ook iBood in de gaten voor de 10XC en Amazon (en andere) voor de 635-216 maar mijn voorkeur was altijd de DeWalt vs de Bosch i.v.m. het rack-and-pinion systeem (wat inderdaad erg goed werkt) en het beperktere bereik t.o.v. de 10XC was geen groot probleem voor mij. De zaag kwam overigens volledig haaks uit de doos, heb ik vrijwel niets aan hoeven doen.

De MetaboHPT was destijds te nieuw en kon ik geen reviews over vinden helaas, want dat was op papier eigenlijk de beste keuze (ben sowieso een Metabo fanboy).

Anyway, genoeg historie. Succes met de zoektocht, kan de DWE7485 zeker aanraden!

Ik lees deze thread veel en zie vaak afkortzagen voorbij komen, mijn beperkte bijdrage daaraan:

Rond diezelfde periode ook een Bosch GCM 8 SJL opgepikt in de aanbieding, die heb ik een klein beetje moeten fine-tunen maar dat stelde niet veel voor. Was in de running voor een DeWalt, Makita of deze Bosch waarbij de Bosch en DeWalt mijn voorkeur hadden, doorslag was prijs plus dat ik al een GTA2600 onderstel had die ik gebruikte bij mij vorige Metabo afkortzaag (die is naar mijn vader gegaan). De Makita kwam er dacht ik niet zo goed uit, maar die details weet ik helaas niet meer. Ik dacht dat er op woodworking.nl destijds wat mensen niet zo over te spreken waren.
thanks voor je bijdrage d:)b _/-\o_ waar heb je je 7485 uiteindelijk gekocht? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 22-09-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:29:
[...]

Lager toerental is fijn als je 'm ook wilt gebruiken voor polijsten. En zo zijn er vast nog een paar toepassingen waar het handig is.
kijk, hier is de slijptolgoeroe _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:57:
[...]

kijk, hier is de slijptolgoeroe _/-\o_ d:)b
Valt wel mee, ik heb met mijn DGA513 nog geen klusjes gedaan waar ie niet gewoon vol gas ging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-06 11:30
Fraggert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:45:
[...]

sorrie voor de late reactie, ik kreeg geen melding omdat je niet helemaal juist de quote-functie hebt gehanteerd :)

wat ik begreep van @Framoes in deze post:

Framoes in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

is dat MetaboHPT niet in de EU bestaat maar Amerikaans is. We kwamen (ik kwam) op het HPT verhaal omdat ik de"nieuwe" Hikoki zaag meende te herkennen uit het typenummer dat al langer dus bestaat en volgens mij gewoon exact dezelfde zaag is.

De Metabo die je links is gewoon de TS254 van het reguliere Metabo zoals we hier in NL kennen inderdaad.

Over die > 6,5 cm balken, als die ook nog eens lang zijn, bijvoorbeeld palen voor een schutting, dan kun je die beter op een afkortzaag te grazen nemen (er van uitgaande dat die wel voldoende zaagdiepte heeft), dat werkt een stuk handiger dan zo'n lange balk op een kleine zaagtafel tegen je geleider aan haaks door je blad heen te willen drukken. Kortere balken kun je gewoon idd omkeren en in 2 x doorzagen.

Let trouwens even op bij ArtenCraft, ik meen uit de TV/Electronica-topics te herinneren dat dat nou niet bepaald een topzaak is/kan zijn (er is.be en .nl overigens) ;)

https://tweakers.net/shop...craft-belgie/shopreviews/

#FWIW

thanks voor je bijdrage d:)b _/-\o_ waar heb je je 7485 uiteindelijk gekocht? :)
Ik heb inderdaad wat veel gewist uit de quote. De ArtenCraft (.be gezien ik uit Belgie kom) was eigenlijk de eerste beste link die ik vond, ik heb de Metabo op verschillende sites gevonden. Ik zal zeker de shopreviews bekijken voor ik er 1 koop, bedankt voor de tip!

Een afkort zaag heb ik (nog) niet, mijn idee was om een tafelzaag te kopen omdat ik daarmee zowat alles kan waarvoor een cirkelzaag en afkortzaag dient al is het wat lastiger. Enkel de prijs en het gevaar houden me momenteel wat tegen. Ik heb vorige week bij het koken het chefsmes een kleine cm in mijn duim geduwd, bij een tafelzaag had ik geen duim meer gehad...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Toch maar de DLM432 besteld, bij Toolmax, wordt vanavond al geleverd. Lekker grasmaaien straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:10
Fraggert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:45:
Bij bouw-stunter.com via bol.com. Kende ze verder niet en de vage kluizen site waar die nu nog steeds naar linkt was toen ook al het geval. Ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad en de excl. BTW prijs incl. BTW heb gekregen als foutje. Levering was netjes en bracht een gesealde nieuwe DWE7485 welke ik direct bij DeWalt heb geregistreerd voor extra garantie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nivado schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:42:
[...]

Volgens mij hebben ze allemaal het zelfde systeem. Aan de hand van jouw post dacht ik "hé dat is verbeterd bij de 432 t.o.v. mijn 431". Maar na het filmpje bekeken te hebben kwam ik tot de conclusie dat ze allemaal hetzelfde systeem hebben, waarbij de moeren best een eind los moeten. Ik vind het opvouwen van de dingen echt teveel werk/moeite, dus ik doe het nooit. Maar als je de ruimte niet hebt kan het wel, bij allemaal.
Waarom zou je dat niet willen? Omdat het alleen maar kapot kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:40
Nivado schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:59:
@florizla Zoals @Fraggert ook al meldt, heb ik ook geen toepassing voor aanpasbaar toerental bij een haakse slijper in huis. Ik kijk ook af en toe met een scheef oog naar een accu haakse slijper, en zou dan juist liever geen regelbaar toerental hebben.
@Fraggert @florizla

Ik heb het zelf ook niet, maar ik zou het wel handig vinden.

Bij het met een staalborstel op de slijptol schoonboenen van de rekken die over mijn vijver liggen zaten de vorige keer de draadjes van de staalborstel, een cm diep in mijn buik. :X

Dat was geen leuk karweitje 1 voor 1 stalen buikhaartjes uittrekken. :'(

Een lager toerental had denk ik misschien iets langer geduurd, maar de borstel was dan ook minder gaan verharen.
En als je zo'n komborstel hebt word hij niet plat als het toerental lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het gebruik van accessoires die een beperkt max. toerental ondersteunen is inderdaad ook zo'n geval waar een regelbaar toerental handig is ja. Al kan dat in dit geval wellicht ook een kwestie zijn van een kwalitatief betere staalborstel kopen, want wat ik me zo herinner van de borstel die ik heb vliegen daar niet de haartjes om je oren als je 'm op max snelheid gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Boudewijn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:55:
[...]
Waarom zou je dat niet willen? Omdat het alleen maar kapot kan?
Omdat het kapot kan, omdat je betaald voor iets wat je niet gebruikt, omdat ik niet wil dat ik met mijn OCD elke 3 seconde ga controleren of hij nog op max staat, omdat ik het niet nodig heb, omdat hij misschien toch een keer niet op max staat, omdat het gewicht toevoegt, omdat hij er groter van wordt.

Net als de bijvoorbeeld klopboor functie op een accutol, is niet elke extra functie (altijd) een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Naast een bovenfrees (voor inbouw in de werkbank) wil ik graag nog een kantenfrees. Lijkt me handig, als iemand daar anders over denkt. Ik verneem het graag :p

Nu heb ik een tijdje een Makita RT0700C te leen gehad, werkte prima. Maar ik heb verder vrijwel alles van DeWalt of Triton, dus jullie snappen het probleem al. :+ Nu zijn de kantenfrezen van DeWalt aardig aan de prijs en ik twijfel of ik dat er voor over heb. Ik kwam op internet de Katsu tegen die erg aantrekkelijk geprijsd is en me voor sporadisch (1x per week vermoed ik) gebruik ook voldoende lijkt.

Iemand hier ervaring met deze kantenfrees?

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:45
Orion84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:02:
[...]

Valt wel mee, ik heb met mijn DGA513 nog geen klusjes gedaan waar ie niet gewoon vol gas ging :P
Die heeft een schuifschakelaar. De versie met dodemansschakelaar is de DGA517. Dat lijkt me veiliger voor mijn (onervaren) gebruik. Of is er een andere reden om voor een schuifschakelaar te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat leek mij gewoon makkelijker, geeft wat meer flexibiliteit in hoe je ‘m vast houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Oeps....in oktober echt niks kopen....

Helaas de andere kant van de lboxx van de 12-35FC eruit moet halen zodat deze schoonheid er naast kan liggen :-). En wat een verschil in geluid in vergelijking met mijn lompe oude bovenfrees!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjnbXiZjzzpbkdPWBgh1SN72aNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVPsjO4Pg4PdH0q3rxm0b8TS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:40:
Dat leek mij gewoon makkelijker, geeft wat meer flexibiliteit in hoe je ‘m vast houdt.
Ik ben juist bewust voor de DGA517 met “veiligheidsschakelaar” gegaan. Al vaak op de steiger of boven mn macht gestaan dat ik met mn ene hand de machine aanzet en de andere m vastheb, of over moet pakken. Met de DGA517 kan ik echt enkelhandig werken.
En vooral dat je de machine niet in een oogwenk uit kunt zetten is een nadeel van de schuifschakelaar. In deze is de 517 ook een verademing tov de 504 die ik voorheen had (is gestolen), de 517 heeft motorrem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
barktus schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:57:
Naast een bovenfrees (voor inbouw in de werkbank) wil ik graag nog een kantenfrees. Lijkt me handig, als iemand daar anders over denkt. Ik verneem het graag :p

Nu heb ik een tijdje een Makita RT0700C te leen gehad, werkte prima. Maar ik heb verder vrijwel alles van DeWalt of Triton, dus jullie snappen het probleem al. :+ Nu zijn de kantenfrezen van DeWalt aardig aan de prijs en ik twijfel of ik dat er voor over heb. Ik kwam op internet de Katsu tegen die erg aantrekkelijk geprijsd is en me voor sporadisch (1x per week vermoed ik) gebruik ook voldoende lijkt.

Iemand hier ervaring met deze kantenfrees?
Ik heb zelf een heuse Vonhaus bovenfrees a.k.a. Makita rip off:
- https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07DP3M9J2/
- https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07DP4RSZV/

Voor de prijs voelt hij lekker aan en werkt ook prima. Het instellen van de diepte met het tandwieltje met het kanten opzetstuk voelt een beetje zo-zo aan, maar voor de rest tevreden met deze aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe maken jullie je elektrisch gereedschap schoon?

Ik heb net een week kozijnen gerenoveerd en gelakt. Inclusief waterslagen.

Dus ik heb cement, houtzaagsel, lakplamuur, houtrotvuller en lak overal en nergens gehad. Ben redelijk zuinig op mijn spullen maar had her en der wel wat zooi zitten.

Voor rvs handgereedschap ben ik niet zo bang maar voor rubber handgrepen van elektrisch spul wel.

Heb daarstraks alles met een paar tissues met terpentine afgenomen voor de verf/kit zooi, en om mij. Zaagblad even in de olie te zetten. De plastic delen heb ik daarna met een vochtige doek afgenomen zodat er geen terpentine op plastic over blijft. Prima toch?

Wat is slim met handgereedschap. Ik overweeg om alles te ontvetten, maar wat is dan handig? Ik vind ballistol meestal fijn spul voor metalen oppervlakten maar is wellicht wat te glad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
Ik ben ook (heel) zuinig op mijn gereedschap. Maar uiteindelijk vind ik ook dat je een stuk gereedschap hebt om te gebruiken. En daarbij ontkom je er niet aan dat het beschadigd/vies wordt e.d. En zeg nou zelf, als al je gereedschap er gloednieuw uit ziet, dan gebruik je het toch gewoon niet genoeg? ;)

Wat je doet qua schoonmaken is wel prima denk ik, maar terpentine zou ik niet direct gebruiken omdat het wat vettig is en daarom weer vuil aantrekt. Meeste doe ik gewoon met een droge doek, remmenreiniger als het kan, of anders een soort van bio zeep die ik ooit ergens bij kreeg en verrassend goed schoonmaakt zonder iets aan te tasten. Oh, en de compressor gebruik ik vaak voor het uitblazen van stof of zaagsel :)

Alleen echt gevoelig handgereedschap dat ik weinig gebruik bescherm ik met vet oid. Dan gaat het in mijn geval dus om bv schaaf en evt houtbeitels.

[ Voor 49% gewijzigd door decipherer op 22-09-2020 22:48 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Pagina: 1 ... 136 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic