Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:53
sheane schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:06:
[...]

Het is dat ik geen 308 euro aan schroeven wil uitgeven .... O-) Maar toffe actie, zouden ze bij andere merken moeten doen >:)
Nee, je kan inderdaad beter gewoon 360 euro uitgeven aan gereedschap ( ipv dat te krijgen bij 308 euro schroeven, boortjes en bitjes) ;)
Wat moet je immers met al die schroeven, boortjes en bitjes. >:)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Alsjemenou schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:26:
[...]

Hij was nog intact, maar werkt desalniettemin slecht. Je hebt gewoon goede stofafzuiging nodig. Nadeel is dat een weekje een goede stofzuiger huren al bijna een nieuwe stofzuiger is. Vooral als je verbruik van filters e.d. mee gaat nemen dat je moet betalen aan de huurboer.
Dat is toch een voordeel? Dan is het makkelijker te verkopen dat je er wel eentje moet kopen (in het geval dat er een significante andere over zulke dingen meebeslist). En zodra je er eentje hebt is die tweede kleinere ook wel handig, want die grote gaat zo moeilijk in het trappenhuis :P

Schuurstof inademen is gewoon heel goor en ongezond. Of je dat nu betaald met je gezondheid, na elke schuurklus een dag ziek thuis zitten snotteren of gewoon die stofzuiger koopt; wat mij betreft is dat laatste het beste en op de lange termijn niet duurder. Kijk maar eens bij die klusbusjes; er zijn nog heel wat Festool CT-22's in dagelijks gebruik terwijl ze al 10+ jaar oud zijn. Dat is een euro per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
o1o92o2o schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:50:
[...]

Dat is toch een voordeel? Dan is het makkelijker te verkopen dat je er wel eentje moet kopen (in het geval dat er een significante andere over zulke dingen meebeslist). En zodra je er eentje hebt is die tweede kleinere ook wel handig, want die grote gaat zo moeilijk in het trappenhuis :P

Schuurstof inademen is gewoon heel goor en ongezond. Of je dat nu betaald met je gezondheid, na elke schuurklus een dag ziek thuis zitten snotteren of gewoon die stofzuiger koopt; wat mij betreft is dat laatste het beste en op de lange termijn niet duurder. Kijk maar eens bij die klusbusjes; er zijn nog heel wat Festool CT-22's in dagelijks gebruik terwijl ze al 10+ jaar oud zijn. Dat is een euro per week.
Oh heb net de CTL MIDI besteld :+

Ik zit anders nog een paar dagen in de fijnstof, en de vrouw was niet zo blij dat de hele overloop onder het stof lag. Alles wel goed afgedekt, maar dat fijne spul blijft lang in de lucht hangen. Ik zie het als een investering, want nu kan ik volledig stofvrij werken O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:53

Tjark

DON'T PANIC

@mrwolf Je zou ook helemaal HBM kunnen gaan met deze https://www.hbm-machines....mm-met-2-x-700-mm-liniaal die daar nu 80 euro kost, kun je meteen de 1400mm erbij nemen.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Alsjemenou schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:00:
[...]

Ik zit anders nog een paar dagen in de fijnstof, en de vrouw was niet zo blij dat de hele overloop onder het stof lag. Alles wel goed afgedekt, maar dat fijne spul blijft lang in de lucht hangen. Ik zie het als een investering, want nu kan ik volledig stofvrij werken O+
Was mijn argumentatie daarbij nog hulpzaam :D ?

Dat volledig stofvrij kun je trouwens wel vergeten. Er ontsnapt altijd wel wat. Maar de 99% is wel haalbaar.

Mooi ding die MIDI. Telkens als ik met een bijna volle afzuiger van een maatje groter op de trap loop denk ik; die moet ik ook erbij halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
o1o92o2o schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:42:
[...]

Dat volledig stofvrij kun je trouwens wel vergeten. Er ontsnapt altijd wel wat. Maar de 99% is wel haalbaar.

Mooi ding die MIDI. Telkens als ik met een bijna volle afzuiger van een maatje groter op de trap loop denk ik; die moet ik ook erbij halen :P
Uiteraard, dank daarvoor. 2 CTL's zou helemaal luxe zijn, al volstaat voor mij deze prima. Ik zat nog even te twijfelen tussen de MINI en MIDI, maar voor 5cm extra hoogte krijg je 33% meer capaciteit. Prima keuze lijkt me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bottom line schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:29:
[...]

Ik stond voor dezelfde keuze. Als alles bij jou Festool is, zou ik het daarbij houden en gewoon voor de AGC 18-125 gaan. Sowieso geen slecht ding.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de DGA513RTJ. Keuze omdat mijn vijsmachines van Makita waren (al de rest is Fein of Festool atm) en ik daardoor nog extra batterijen voor dat merk had, en er niet voor zorg dat ik volledig into Festool zit. Ik was €305 kwijt inclusief 2 batterijen.
Ja dat was inderdaad de truc. Vendor lock in dus stiekem. Als ik een makita koop ben ik inclusief lader en accu's ook ±300E kwijt en heb ik een ding wat niet te stapelen is met de rest.
Ik weet ook wel dat dit wellicht niet de beste prijs-kwaliteitsverhouding is, maar als het een goed apparaat is soit.

Heb alleen geen zin om een miskoop te doen a la die Carvex op accu. Daar schijnt toch wel eea aan te schorten.

@Fraggert ik ben het wel met je eens, dank voor je mening. Wat voor mij meespeelt is dat ik deze op accu wil, en dan ben je bij makita ook 300ish kwijt als je een accu+lader erbij wil. Ik heb niet naar bosch of dewalt gekeken maar verwacht dat je dan in dezelfde range zit.

Die accu en lader hoef ik bij Festool niet meer te kopen (had ik al vendor lock-in gezegd? ;) ), alhoewel ik er wel een gratis accu bijkrijg.

Een 230mm slijper kan ik lenen. Heb ik alleen nog nooit nodig gehad.

offtopic:
Ik kan bij de ouders van mijn vriendin alles boormachines, slagsleutels, slijptollen etc allemaal lenen, maar ik heb er een broertje dood aan dingen te moeten lenen waarbij je een allegaartje aan 'goed gebruikte' hardware krijgt. Die mensen hebben een boerderij en dat zie je aan de hardware.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Alsjemenou schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:48:
[...]

Uiteraard, dank daarvoor. 2 CTL's zou helemaal luxe zijn, al volstaat voor mij deze prima. Ik zat nog even te twijfelen tussen de MINI en MIDI, maar voor 5cm extra hoogte krijg je 33% meer capaciteit. Prima keuze lijkt me
En de stofzakken zijn direct een stuk goedkoper per Liter. Ze zijn dacht ik ook om te bouwen; je kunt een losse bak van een mini kopen en dan van je midi een mini maken. Maar met het prijskaartje van die losse bak verre van interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

alaintje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:27:
Ook zojuist de kruislijn laser van 50 euro van Ali binnen.
Dat statiefje had ik er niet bij moeten bestellen, heb je niet echt veel aan. Behalve soepel om zijn as draaien.
Maar een groot statief kost ook weer wat, voor bijvoorbeeld plafonds.
Denk dat ik een wandbeugeltje ga maken en vervolgens met een bout en draadeind maar een hoogte verstelling maak :+ .
Pics or it didn't happen :+

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
Alsjemenou schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:00:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nEn9DQVC951qOiPe1-pwBSMVgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcmsMHUV5jSSPiRFNpmj2e8u.jpg?f=fotoalbum_large

Die wil je er ook bij. De knop op de stofzuiger zelf werkt niet fijn, imho. Beetje onhandig bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Van de beugel die gaat komen, of de laser? :p .

Ik neem amper nog foto's want mijn camera's op de telefoon zijn echt hun einde nabij.
Hier binnen wat foto's met de groothoek, kamertje van 3x2 verlicht met 10x35watt gloeilampjes, behoorlijk wat licht.
Het balletje in de voet staat zowat altijd waterpas, maar als die maar in de rode cirkel staat zal het wel genoeg zijn voor de laser geloof ik.
Hij nivelleert prima en is echt behoorlijk fel. Om 19:00 op het zuiden kon ik hem buiten nog wel op de steensmuur/voeg zien (niet heel goed, maar goed genoeg).

Spoiler voor deze useless pics :p .
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEkdzRRLbMx55uIjO9LfuxxHd40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeRTIkahhpRf0nWs9k1Q3RU8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yPP1gwpuTu-1jjDYb2fhVJDz_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz42TIB1PphjANW41ZJonZK6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHqEVvVNEYrz8rGmaxM8k-19oL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5akO4cVRdrXyGSJNmwumC9k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mA93E2s9D6Oo399hb1F5HExeOhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uChIeRHdfLgdUniXE7nBtfAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q35HhLRhity9ZH5HX5YhK9txhbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8agLRNvUIdWx19P95ddxryI.jpg?f=fotoalbum_large

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:50:

@Fraggert ik ben het wel met je eens, dank voor je mening. Wat voor mij meespeelt is dat ik deze op accu wil, en dan ben je bij makita ook 300ish kwijt als je een accu+lader erbij wil. Ik heb niet naar bosch of dewalt gekeken maar verwacht dat je dan in dezelfde range zit.

Die accu en lader hoef ik bij Festool niet meer te kopen (had ik al vendor lock-in gezegd? ;) ), alhoewel ik er wel een gratis accu bijkrijg.

Een 230mm slijper kan ik lenen. Heb ik alleen nog nooit nodig gehad.

offtopic:
Ik kan bij de ouders van mijn vriendin alles boormachines, slagsleutels, slijptollen etc allemaal lenen, maar ik heb er een broertje dood aan dingen te moeten lenen waarbij je een allegaartje aan 'goed gebruikte' hardware krijgt. Die mensen hebben een boerderij en dat zie je aan de hardware.
i got you, bruh :+

Je hebt er in elk geval serieus goed over nagedacht d:)b

@ 230..nodig is een groot woord, het bied in elk geval gebruiksgemak, je kunt in 1 x door het meeste bestatingspul. Vorige week moest ik een dikke betonband doorslijpen die al gezet was, dus daar kon ik maar aan 1 kant bij en dan krijg je hem niet door. Uiteindelijk half doorgeslepen en met de voorhamer erop, brak alleen niet echt netjes af helaas. Gevalletje n=1, maar intussen meerdere van dat soort gevallen gehad.

mijn setje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_pXSeJBeQuEJPirb3FkkDd2qvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlrjxWe208Xp1jr10kalThup.jpg?f=user_large

Ik klooi ook nog wel eens met metaal, vandaar dat ik nogal eens moet wisselen, tussen doorslijpen, afbramen en het steenblad.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:45:
@ 230..nodig is een groot woord, het bied in elk geval gebruiksgemak, je kunt in 1 x door het meeste bestatingspul. Vorige week moest ik een dikke betonband doorslijpen die al gezet was, dus daar kon ik maar aan 1 kant bij en dan krijg je hem niet door. Uiteindelijk half doorgeslepen en met de voorhamer erop, brak alleen niet echt netjes af helaas. Gevalletje n=1, maar intussen meerdere van dat soort gevallen gehad.

mijn setje :)

[Afbeelding]

Ik klooi ook nog wel eens met metaal, vandaar dat ik nogal eens moet wisselen, tussen doorslijpen, afbramen en het steenblad.
Heb zelf wel maar een 230mm erbij gehaald. Misschien niet echt nodig, maar moet straks genoeg bestraten dat ik niet iedere rij wil kloten met een steen vanaf twee kanten door te moeten slijpen. Had die eerlijk gezegd liever geleend, maar m'n ouders hadden alleen een 115 en een 125 slijper.

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 16:20
alaintje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:19:
[...]

Spoiler voor deze useless pics :p .
Nice! Heb 'm zelf een aantal pagina's terug ook besteld, op aanraden van hier het mini-statiefje niet meebesteld, goede keuze geweest zo te zien :) inmiddels 3 weken onderweg.

Echt hoge statieven (~2m) zijn best duur idd, zit zelf te overwegen om zo'n lampstatief ervoor te gebruiken.. Beetje lastig inschatten of dit gaat werken zonder de laser in je handen te hebben, het zou zomaar een topzwaar/instabiel ding kunnen worden wat zo omvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Fotostatief op Marktplaats/bij de kringloopwinkel zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
ThinkPadd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:33:
Fotostatief op Marktplaats/bij de kringloopwinkel zoeken?
Hou ik al een tijdje in de gaten idd, maar ben er nog geen tegengekomen die boven de 1.20~1.50m komt (in de buurt voor een redelijke prijs).

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:03:
[...]

Heb zelf wel maar een 230mm erbij gehaald. Misschien niet echt nodig, maar moet straks genoeg bestraten dat ik niet iedere rij wil kloten met een steen vanaf twee kanten door te moeten slijpen. Had die eerlijk gezegd liever geleend, maar m'n ouders hadden alleen een 115 en een 125 slijper.
Daar ga je ook echt geen spijt van krijgen.

Ik snap ook niet echt het bestaansrecht van een 115 slijper trouwens 8)7 :?

115
125
180
230

tussen de kleinsten zit naar 10mm in diameter. Bij 125<>180 en 180<>230 resp. 55 en 50 mm.

Oftewel 25 en 27,5 mm extra snijbereik als stap. Bij 115 naar 125 slechts 5mm :?

of ben ik nou gek. :X

• Raymond
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:48:
[...]

Ik snap ook niet echt het bestaansrecht van een 115 slijper trouwens 8)7
Je kan er ook een borsteld oid op zetten en dan is het kleinere formaat misschien juist wel handig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
ps4mm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:36:
[...]

Hou ik al een tijdje in de gaten idd, maar ben er nog geen tegengekomen die boven de 1.20~1.50m komt (in de buurt voor een redelijke prijs).
Dat was mijn probleem ook, En liefst wil ik hem dan op 3 meter + hebben voor mijn plafonds...
Ik heb nog een oud statief van een bouwlamp, daar kan ik wel een telescopische stok in steken. Moet je wel geen beweging in de ruimte maken want dan wiebelt de laser wel ben ik bang.
Ik zou eens kijken of ik mijn beugeltje kan 3D tekenen vandaag.
dit idee: https://www.mastertools.n...0?sqr=HOUDER%20BM1%2030M&
Ik geloof dat bij de GL 3-80 groene laser welke ik laatst heb gebruikt een ander soort beugeltje zat. Gewoon een nagel in de muur en that's it.

Ik heb trouwens 1 september besteld, gisteren geleverd. Volgens de tracking ligt hij nog in amsterdam (daar is die sinds 11 september).

[ Voor 7% gewijzigd door alaintje op 16-09-2020 08:59 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:17
alaintje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:58:
[...]

Dat was mijn probleem ook, En liefst wil ik hem dan op 3 meter + hebben voor mijn plafonds...
Ik heb nog een oud statief van een bouwlamp, daar kan ik wel een telescopische stok in steken. Moet je wel geen beweging in de ruimte maken want dan wiebelt de laser wel ben ik bang.
Ik geloof dat bij de GL 3-80 groene laser welke ik laatst heb gebruikt een ander soort beugeltje zat. Gewoon een nagel in de muur en that's it.
Deze toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/7/6/76c3f330f4283fe982a7493eab13ea30.jpg

Die is ideaal (mits je inderdaad kan schroeven/spijkeren).

• henkie196
  • Niet online
ps4mm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:22:
Nice! Heb 'm zelf een aantal pagina's terug ook besteld, op aanraden van hier het mini-statiefje niet meebesteld, goede keuze geweest zo te zien :) inmiddels 3 weken onderweg.

Echt hoge statieven (~2m) zijn best duur idd, zit zelf te overwegen om zo'n lampstatief ervoor te gebruiken.. Beetje lastig inschatten of dit gaat werken zonder de laser in je handen te hebben, het zou zomaar een topzwaar/instabiel ding kunnen worden wat zo omvalt.
Ik heb ook een lampstatief (wat zwaardere uitvoering dan degene die je linkt), kan tot 3m, dat ga je op een fotostatief niet vinden. De minimale hoogte kan wel een puntje zijn om in de gaten te houden.

Ook iets om op te letten is dat het statief de juiste schroefdraad heeft. Heb zelf een kruislijnlaser die 1/4" en 5/8" aansluiting heeft (denk ik), maar mijn fotostatief had weer alleen een 3/8" schroefdraad. :F
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:48:

Ik snap ook niet echt het bestaansrecht van een 115 slijper trouwens 8)7 :?

115
125
180
230

tussen de kleinsten zit naar 10mm in diameter. Bij 125<>180 en 180<>230 resp. 55 en 50 mm.

Oftewel 25 en 27,5 mm extra snijbereik als stap. Bij 115 naar 125 slechts 5mm :?

of ben ik nou gek. :X
Misschien iets dat uit het verleden overgebleven is? Spul is ook veel makkelijker te vinden voor 125mm, vrij weinig te vinden voor 115mm over het algemeen.

• henkie196
  • Niet online
alaintje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:58:

Ik heb trouwens 1 september besteld, gisteren geleverd. Volgens de tracking ligt hij nog in amsterdam (daar is die sinds 11 september).
Heb zelf deze. Geen problemen met stabiliteit op plafondhoogte (2.5-2.6m). Weegt ook wel behoorlijk wat, maar heb nog niet geprobeerd m'n kruislijnlaser erop te zetten, bij gebrek aan de juiste schroefdraad.

• Teijgetje
Het probleem met losse hoge statieven is toch vaak die minieme trilling, zelfs op betonvloeren. Helemaal als er meer mensen lopen wordt het al snel een stoelendans om af te kunnen tekenen.
Een statief dat je tegen het plafond aan klemt verhelpt dat.

Let ook op dat je makkelijk kan stellen.
Natuurlijk kan je meten vanaf de laserlijn maar handiger is als je de lijn simpel op de juiste hoogte zet en het kruis kan draaien.
Dan kan je gelijk aftekenen en dat scheelt extra handelingen en markeren.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:57:
[...]

Je kan er ook een borsteld oid op zetten en dan is het kleinere formaat misschien juist wel handig?
maar dat is het hem juist, het verschil is minimaal, ook met komborstels of wat dan ook. :)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:01:
Misschien iets dat uit het verleden overgebleven is? Spul is ook veel makkelijker te vinden voor 125mm, vrij weinig te vinden voor 115mm over het algemeen.
ja, dat zou best kunnen, ik kom het ook niet vaak tegen.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

Die wil je er ook bij. De knop op de stofzuiger zelf werkt niet fijn, imho. Beetje onhandig bereikbaar.
@Alsjemenou

+1 als je de keuze hebt dan is dit een aardige upgrade, ik heb een oudere CTL26 en daar zit de knop op de stofzuiger zelf. Zo'n bediening op de slang lijkt mij erg handig _/-\o_

• ps4mm
wheel schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:00:
[...]

Deze toevallig?

[Afbeelding]

Die is ideaal (mits je inderdaad kan schroeven/spijkeren).
Ze zijn er ook met een sterke magneet op de achterkant, klik je 'm zo op een verwarmingsbuis en kun je alle kanten op schuiven en draaien. Werkt ook perfect, mits je uiteraard een verticaal magnetisch object in de ruimte hebt.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:22:
@Alsjemenou

+1 als je de keuze hebt dan is dit een aardige upgrade, ik heb een oudere CTL26 en daar zit de knop op de stofzuiger zelf. Zo'n bediening op de slang lijkt mij erg handig _/-\o_
Hmm, ik doe het meeste met de inschakelautomaat. Gebruik de knop om de stofzuiger aan/uit te zetten niet zo vaak. Tenzij die knop op de CTL wat anders doet dan ik verwacht?

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:38:
[...]

Hmm, ik doe het meeste met de inschakelautomaat. Gebruik de knop om de stofzuiger aan/uit te zetten niet zo vaak. Tenzij die knop op de CTL wat anders doet dan ik verwacht?
Nee hoor, de CTL schakelt gewoon automatisch in door het aanzetten van het aangesloten stuk geredschap (bovenfrees, invalzaag, etc.) maar ik maak tussendoor vaak even mijn werkstuk en -bank en bijvoorbeeld mijn zaagliniaal schoon.

Dan ontkoppel ik even snel de slang van het gereedschap en dan zou zo'n knop handiger zijn.

#firstworldproblems ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
ps4mm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:23:
[...]

Ze zijn er ook met een sterke magneet op de achterkant, klik je 'm zo op een verwarmingsbuis en kun je alle kanten op schuiven en draaien. Werkt ook perfect, mits je uiteraard een verticaal magnetisch object in de ruimte hebt.
Fair enough. Volgens mij heeft deze zelfs een magneet, ja :+

• ps4mm
Ow.. ik kon de achterkant net niet zien op dit plaatje :P

[ Voor 24% gewijzigd door ps4mm op 16-09-2020 09:48 ]

• Raymond
henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:38:
[...]

Inschakelautomaat is idd handig.
Maar ik gebruik de stofzuiger ook om de werkplek daarna even schoon te zuigen. En dan is het wel verrekte handig dat je hem vanaf de slang kan bedienen, want het apparaat staat vaak wat buiten bereik.

Het is geen noodzakelijke optie, maar wel een handige :)

edit: Wat Fraggert zegt dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:41:
Nee hoor, de CTL schakelt gewoon automatisch in door het aanzetten van het aangesloten stuk geredschap (bovenfrees, invalzaag, etc.) maar ik maak tussendoor vaak even mijn werkstuk en -bank en bijvoorbeeld mijn zaagliniaal schoon.

Dan ontkoppel ik even snel de slang van het gereedschap en dan zou zo'n knop handiger zijn.

#firstworldproblems ;)
Ah ok. Op mijn Starmix gaat bij het schakelen naar de mode voor inschakelautomaat ook altijd de iPulse z'n ding doen en dat is best luid, dus dat doe ik niet zo heel vaak ;)
o1o92o2o schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:42:

Laatst was een groep mannen bezig in ons huis om te schilderen, en die schuurden de muren met zo'n wandschuurmachine gekoppeld aan een Kärcher WD3. Dat arme ding kon het alleen totaal niet aan met een grote stofzooi als gevolg. Wat ik zelf schuurde was meer 99.9% stofvrij. Meeste stof kwam over het algemeen als ik de excenter niet helemaal recht op de muur of plafond hield. En een beetje stof op de muur naderhand. Dat is in vergelijking behoorlijk stofvrij ;)

M'n vrouw kijkt me ook altijd een beetje aan als ik met de Starmix de trap op en af loop, maar zelf heb ik meer last van de cycloon die ik er normaal aan gekoppeld heb. Dát is pas lastig de trap op en af sjouwen :P

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:06

Illusion

(the art of)

Teijgetje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:15:
Het probleem met losse hoge statieven is toch vaak die minieme trilling, zelfs op betonvloeren. Helemaal als er meer mensen lopen wordt het al snel een stoelendans om af te kunnen tekenen.
Een statief dat je tegen het plafond aan klemt verhelpt dat.
Dat ligt vooral aan de kwaliteit van de demping in je laser. Mijn ervaring is vooral met puntlasers, maar als je bijvoorbeeld PLS3 (tegenwoordig van Fluke) en een bosch blauw GPL3 naast elkaar op een houten podium zet, dan staat de stip van de PLS3 stil, en die bosch zwabbert wat rond bij elke stap die je zet.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:54:
[...]

Ah ok. Op mijn Starmix gaat bij het schakelen naar de mode voor inschakelautomaat ook altijd de iPulse z'n ding doen en dat is best luid, dus dat doe ik niet zo heel vaak ;)
als dat een filterklop/reiniging is dan snap ik dat ja :) ook niet handig als dat elke keer gebeurt.

ik heb naast de CTL altijd (in elk geval op zolder) er een reguliere stofzuiger naast staan, zo voorkom ik ook onnodig veel vulling in de dure stofzakken. Maar soms is het gewoon even handig de CTL te pakken bij het wisselen tussen gereedschappen en meteen even de werkplek tussendoor te reinigen.

ik doe dat regelmatig ook als rustpuntje om nog even na te denken over de vervolgstappen in mijn project of te zoeken naar een oplossing voor iets waar ik tegen aan ben gelopen.

soort zen-momentje :P ...levert me vaak genoeg een aha-erlebnis op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zet mijn Starmix op A mode en dan klopt hij alleen op verzoek. Doe ik 2x per dag ofzo.

Als ik wil schoonzuigen haal ik de slang van de schuurmachine en zet ik die gewoon ff aan :+

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:01:
als dat een filterklop/reiniging is dan snap ik dat ja :) ook niet handig als dat elke keer gebeurt.

ik heb naast de CTL altijd (in elk geval op zolder) er een reguliere stofzuiger naast staan, zo voorkom ik ook onnodig veel vulling in de dure stofzakken. Maar soms is het gewoon even handig de CTL te pakken bij het wisselen tussen gereedschappen en meteen even de werkplek tussendoor te reinigen.

ik doe dat regelmatig ook als rustpuntje om nog even na te denken over de vervolgstappen in mijn project of te zoeken naar een oplossing voor iets waar ik tegen aan ben gelopen.

soort zen-momentje :P ...levert me vaak genoeg een aha-erlebnis op :+
Dat is inderdaad een soort filterklop reiniging, ja. Laten we zeggen dat de buren het ook kunnen horen wanneer hij dat doet :)

Zijn dat dure stofzakken voor de CTL, dan? Of begrijp ik je nu verkeerd? In mijn Starmix gaat het equivalent van een vuilniszak. Alhoewel de cycloon het grofste wel af weet te vangen, maar voor fijnstof gaat toch behoorlijk wat nog in de stofzuiger zak.
Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:28:
Ik zet mijn Starmix op A mode en dan klopt hij alleen op verzoek. Doe ik 2x per dag ofzo.

Als ik wil schoonzuigen haal ik de slang van de schuurmachine en zet ik die gewoon ff aan :+
In de A mode doet hij inderdaad niet automatisch reinigen, maar ik gebruik meestal de AR mode, dan hoef ik er verder niet bij na te denken. Maar bij het inschakelen van die mode krijg je automatisch een filterreiniging. IR om even te stofzuigen, die doet automatisch reinigen, maar dan alleen wanneer nodig.

Heb gisteren ook wat geboord met stofzuiger en zo'n opzetstuk voor boren (deze). Werkt goed, vangt het meeste stof wel af, en zuigt zichzelf aan de muur vast zodat je je handen vrij hebt. Maar man, wat maakt dat ding een herrie. Goed merkbaar dat er veel lucht door een kleine opening wordt gezogen met wat rechte hoeken voor optimale luchtstroming :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:41:

Zijn dat dure stofzakken voor de CTL, dan? Of begrijp ik je nu verkeerd? In mijn Starmix gaat het equivalent van een vuilniszak. Alhoewel de cycloon het grofste wel af weet te vangen, maar voor fijnstof gaat toch behoorlijk wat nog in de stofzuiger zak.
ja, er staat FESTOOL op :+

ik zie nu net overigens dat er aftermarket zakken
bestaan

€20 voor 5

of nog goedkoper voor 15 https://www.destofzuigerz...estool/cleantec-ctl-26-e/

(dankzij de tip van @JanRispens _/-\o_ )

origineel kost zo rond de 35-40

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 16-09-2020 11:09 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Om in het stofzuiger thema te blijven...
Heb ooit ergens gelezen dat er nilfisk zakken in de makita VC 2512 L gaan.
Weet iemand welk nummer dat is?

Passen andere zakken ook?

Mijn laatste zak heb ik nu voor de 3e keer leeg geklopt, en die heeft zijn beste tijd wel gehad.

[ Voor 34% gewijzigd door FRANQ op 16-09-2020 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja joh dat zal die patsers met hun dure Festool spullen leren ;)

Slijptol is net binnen. Ziet er prima uit, hij draait en ziet eruit als een slijptol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
FRANQ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:55:
Om in het stofzuiger thema te blijven...
Heb ooit ergens gelezen dat er nilfisk zakken in de makita VC 2512 L gaan.
Weet iemand welk nummer dat is?

Passen andere zakken ook?

Mijn laatste zak heb ik nu voor de 3e keer leeg geklopt, en die heeft zijn beste tijd wel gehad.
Ik heb deze laatst besteld. Nog niet gebruikt, de eerste meegeleverde zak zit nog niet vol.

https://www.gereedschapce...-vc2512l-vc3011l-5st.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-04 13:16
Deze zijn nog een slagje goedkoper (verzendkosten), werken goed:

https://www.destofzuigerz...akken/nilfisk/aero-25-21/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:57:
[...]

Ja joh dat zal die patsers met hun dure Festool spullen leren ;)
maar goed dat er nog geen Mafell zuiger is :P
Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:57:
[...]

Ziet er prima uit, hij draait en ziet eruit als een slijptol.
Nou, en dat allemaal voor nog geen 300 _O- doen ze toch netjes daar in Wendlingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:48:
[...]

ja, er staat FESTOOL op :+

ik zie nu net overigens dat er aftermarket zakken
bestaan

€20 voor 5

origineel kost zo rond de 35-40
De zakken voor mn CTL midi kosten minder dan de zakken voor mn Kärcher WD6. Beetje gek idee dat ik goedkoper kan stofzuigen met een Festool dan met een Kärcher (inhoud is ruwweg hetzelfde).

CTL midi:
https://www.idealo.de/pre...ck-sc-fis-ct-festool.html

CTL-26:
https://www.idealo.de/pre...-fis-ct-26-5-festool.html

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:07:
maar goed dat er nog geen Mafell zuiger is :P
Zo'n apparaat van Mafell kost ongeveer netzoveel zoiets van Festool, dus als je liever grijs-rood hebt ipv grijs-groen, mag dat geen belemmering zijn :P

Zwart-rood krijg je alleen wat meer accessoires bij dan bij grijs-rood voor dezelfde prijs, dus daar ben ik voor gegaan, want is verder toch dezelfde machine ;)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:40:
[...]

Zo'n apparaat van Mafell kost ongeveer netzoveel zoiets van Festool, dus als je liever grijs-rood hebt ipv grijs-groen, mag dat geen belemmering zijn :P

Zwart-rood krijg je alleen wat meer accessoires bij dan bij grijs-rood voor dezelfde prijs, dus daar ben ik voor gegaan, want is verder toch dezelfde machine ;)
ik wist heel niet dat ze er al wel waren van mafell _O- _O- _O-

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
@ps4mm en @JanRispens bedankt!

Scheelt toch weer even een paar euro bij wat ik had gevonden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
@Fraggert @Raymond @JanRispens beter nog, je kunt zelfs de huidige Festool zakken hergebruiken: YouTube: Reuse That Bag! [video #219]

Trouwens, ik heb de CTL MIDI via Toolnation.de besteld, en was positief verrast over de 60 euro die ik daarmee bespaarde. Ze lijken gewoon vanuit NL te shippen net als de .nl website, dus volgens mij alleen maar voordeel.

• Raymond
Alsjemenou schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:11:
@Fraggert @Raymond @JanRispens beter nog, je kunt zelfs de huidige Festool zakken hergebruiken: YouTube: Reuse That Bag! [video #219]

Trouwens, ik heb de CTL MIDI via Toolnation.de besteld, en was positief verrast over de 60 euro die ik daarmee bespaarde. Ze lijken gewoon vanuit NL te shippen net als de .nl website, dus volgens mij alleen maar voordeel.
Met mijn verbruik en 2 euro per zakje, wissel ik gewoon :)

Mijn stofzuiger komt bij contorion.de vandaan, ik heb 360 euro betaald eind april (eindelijk weer betaalbaar, na een half jaar in prijs gestegen te zijn geweest).

Achteraf gezien had ik hem vorig jaar moeten kopen. Toen was'ie 350 en kreeg je er die stofzuigset basic erbij, die ook 4-5 tientjes kost.
Magoed, toen zat mn spaarpotje nog niet vol :P

• Alsjemenou
Raymond schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:17:
[...]

Met mijn verbruik en 2 euro per zakje, wissel ik gewoon :)
Werken ze net zo fijn als het Festool merk?

Edit: ik zie dat het genuine Festool is. Mooie prijs!
Toen was'ie 350 en kreeg je er die stofzuigset basic erbij, die ook 4-5 tientjes kost.
Magoed, toen zat mn spaarpotje nog niet vol :P
Dat is wel echt een goede prijs. Ik heb de set erbij gehaald, lijkt me wel echt een must have om de werkplaats op te kunnen ruimen. Ook kan ik de SYS1 weer gebruiken om werkstukken t :9 e ondersteunen voor de Kapex (hoogtes zijn perfect op elkaar afgestemd), dus ook weer meegenomen

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 16-09-2020 13:22 ]

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:40:
[...]

Wat een koning filmpjes hebben die Starmix lui voor hun producten! Das wel echt leuk gedaan met die miniatuur versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:41:
[...]

ik wist heel niet dat ze er al wel waren van mafell _O- _O- _O-
Baal je nu ook vanwege je MT55? >:) :9

• Raymond
Alsjemenou schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:11:
[...]

Mafell is in NL nog niet zo lang goed verkrijgbaar ivm Festool. Dus er valt niet zoveel te balen, als je je spullen al een paar jaar hebt.

Misschien dat ik nu ook wel voor de mt55 zou gaan. Maar toen ik mijn ts55 kocht, kende ik de mt55 niet eens, laat staan dat'ie goed verkrijgbaar was.

Tegenwoordig laat ik toch driekwart uit dld komen en maak ik andere keuzes. Maar dat is echt iets van de laatste 3-4jr voor mij.

Als ik met de kennis van nu opnieuw alles moest kopen, kocht ik zeker niet alles hetzelfde als wat ik nu heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
Omdat een van m'n eerste Mboxen nu toch echt niet meer met tape te fixen is, moest er iets nieuws komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHtl4MQKBc0Z1yx7rv6cE9ObVIQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXpYOR5pkWU18l9FGxIqCvRk.jpg?f=fotoalbum_medium

En de grote verassing was de inhoud. Dat stond namelijk niet op de productpagina. Sterker nog, er stond dat hij leeg zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im49MXrsDcc5Cryv0-I2dJOTYks=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuJ1kUpeAX6rlIgnBJLXP3z9.jpg?f=fotoalbum_medium

• o1o92o2o
Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:28:

Ik zou de volgorde omdraaien. Soms zit er rond de mof nog wat los stof, dan is het beter die van een draaiende machine te halen :>

• o1o92o2o
Heb je een stofzuiger van 400 euro, ga je een paar tientjes op de zak besparen. Die namaak zakken slippen over het algemeen ook nog eens veel eerder dicht, waardoor je weer zuigkracht verliest. :X
henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:41:
[...]

Dat is inderdaad een soort filterklop reiniging, ja. Laten we zeggen dat de buren het ook kunnen horen wanneer hij dat doet :)

Die dingen met vuilniszak en filterklop verslijten gewoon de filters 10x sneller en geven meer troep bij het leeghalen.

• o1o92o2o
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:22:
[...]

@Alsjemenou

Dan koop je toch die BT module erbij? Gewone kale CT(L/M..)-26's, dus zonder 2e stopcontact of schakeling op perslucht kun je die BT module inzetten.

• Alsjemenou
Raymond schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:19:
[...]

Mafell is in NL nog niet zo lang goed verkrijgbaar ivm Festool. Dus er valt niet zoveel te balen, als je je spullen al een paar jaar hebt.

Misschien dat ik nu ook wel voor de mt55 zou gaan. Maar toen ik mijn ts55 kocht, kende ik de mt55 niet eens, laat staan dat'ie goed verkrijgbaar was.

Tegenwoordig laat ik toch driekwart uit dld komen en maak ik andere keuzes. Maar dat is echt iets van de laatste 3-4jr voor mij.

Als ik met de kennis van nu opnieuw alles moest kopen, kocht ik zeker niet alles hetzelfde als wat ik nu heb :)
Same here. Maar aan de andere kant, bij de buren is het gras zijn de spullen altijd groener. Uiteindelijk erg blij met de TS55 omdat ik de rails kan hergebruiken voor eventueel toekomstige bovenfrees en de bajonet aansluiting perfect past op de afzuiging.

• henkie196
  • Niet online
o1o92o2o schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:10:
Die dingen met vuilniszak en filterklop verslijten gewoon de filters 10x sneller en geven meer troep bij het leeghalen.
Valt wel mee? Heb laatst na m'n hele huis geschuurd te hebben de filters eens gewassen in wat water, werkt nu weer perfect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the12be
  • Laatst online: 08:37
Voor de lijnlaser gebruikers: Wat goed werkt is een uitschuifbare stempel die je tussen vloer/plafond klemt, en dat daar de magnetische houder op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nSyTicRa5R56k_kXuXGCb-AmLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gzeD8MKViiNPaQLOzy7uJC2G.png?f=user_large

(Let niet op de bouwlamp constructie, was bezig om het plafond te preppen voor afwerking).

Ik heb ook zo'n officieel Bosch statief, maar sinds ik bovenstaande ontdekt hebt gebruik ik die niet meer. Dit beweegt veel minder namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:43
Of Deze:https://www.gereedschappr...van-20-cm-tot-365-cm.html

Ga hem voor mijn verjaardag vragen, nu loop ik steeds te klootviolen met de laser op een keukentrapje enz.

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappro.nl/resize/AEAD0024-9624-46F2-B648-3824B9E99B50-lasertelescoopsteun-lt30.jpg/0/1100/True/stabila-statief-lasertelescoopsteun-lt30-van-20-cm-tot-365-cm.jpg

• o1o92o2o
MaxDamage schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:59:
Of Deze:https://www.gereedschappr...van-20-cm-tot-365-cm.html

Ga hem voor mijn verjaardag vragen, nu loop ik steeds te klootviolen met de laser op een keukentrapje enz.

[Afbeelding]
Zit daar ook nog iets veerkrachtigs in of lazert de boel om als je toevallig met twee man op dezelfde balk van de houten vloer stapt?

• o1o92o2o
henkie196 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:37:
[...]

Valt wel mee? Heb laatst na m'n hele huis geschuurd te hebben de filters eens gewassen in wat water, werkt nu weer perfect.
Had je wel zo'n vlies zak gebruikt had je dat kunnen skippen met het zelfde resultaat

• Teijgetje
@the12be

Dat dus.
Ik heb er ook een die je klemt en daarmee ben je vrijwel altijd je trillingen kwijt.
Ik heb dan wel een combi zodat je buiten hem gewoon neer kan zetten. (mooi samen in een hoes)
En dan met deze houder, die is in hoogte en breedte te verstellen, en bovendien klem, magneet en ophang.
@Illusion De stabilisatie van de laser ligt aan de magneet, maar ook met een goedkope wil je geen trilling, wat dus beter mogelijk is met een statief dat je tussen vloer en plafond klemt.

Nu het toch over Festool stofzuigers gaat.......
Weet iemand van welk automerk de luchtfilters passen in de CTL`s?
Dacht het ooit ergens gelezen te hebben ipv die dure van Festool zelf.
Heb een 22 en 33, even voor dik 100 euro nieuwe filters halen vind ik altijd zo zondegeld.

Trouwens weer koolborstels besteld voor de Hilti DEG 125 D haakse slijper.
Ditmaal niet die achterlijk dure van Hilti zelf á ca. 50 euro een set. :X
Nu van koolborstels-online.nl de borstels van 9,95 per set. Meteen maar 2 setjes laten komen. _/-\o_
En met autostop, ze zullen hooguit iets eerder op slijten dan originele, maar dan wel voor 1/5 van de prijs. _/-\o_

Voortaan dus geen originele meer als er autostops te krijgen zijn voor een machine voor weinig. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 16-09-2020 20:24 ]

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:43
Voor zover ik de Stabila LT30 heb bekeken zit daar geen verend element in helaas.
Kan ook dienst doen als steun tot 30 kilo, waarschijnlijk daarom.

[ Voor 31% gewijzigd door MaxDamage op 16-09-2020 20:35 ]

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
o1o92o2o schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:11:
[...]

Zit daar ook nog iets veerkrachtigs in of lazert de boel om als je toevallig met twee man op dezelfde balk van de houten vloer stapt?
Hoe dan? door de breedte van de stempels gaat dat niet omlazeren, tenzij de vloerbalk een cm of 10 doorbuigt.

• o1o92o2o
rbaidjoe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:13:
[...]

Hoe dan? door de breedte van de stempels gaat dat niet omlazeren, tenzij de vloerbalk een cm of 10 doorbuigt.
Ik had niet de indruk dat die plaatjes aan het eind heel stijf aan de steel zitten. Maar verschuiven is netzogoed een issue. Aan de bovenkant zou hij ook tegen een balk zitten (6-7 cm breed), dus ook kleiner dan dat plaatje.

• rbaidjoe
rbaidjoe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:55:
[...]

Zo, ik heb even mijn verhaal over mijn eerste indruk in tabellen verwerkt om de leesbaarheid te vergroten.

Features
tussen haakjes is mijn aanpassing t.o.v. de toolboxbuzz score (lage score is beter (ranking))
MafellFestoolMakitaBoschDewalt
Track on/off indicator2 1 3(+1) 3 (+1) 3 (+1)
Dust Bag 1 1 2 1 (-1) 2
Hard Case2 (+1)3 (+1) 5 1 (-3) 4 (+1)
Bevel Adjustment1 4 (+2) 2 (-1) 3 (-1) 5
Distance to wall4 (+4)2 (+2) 3 (+3) 1 (+1) 4 (+4)
Total score toolboxbuzz30 40 41 47 49
Toolboxbuzz Rank1 1 2 3 4
Mijn score 35 45 44 44 54
Mijn Rank1 2 2 2 3

Gezien mijn herwaardering van een aantal zaken komen de scores van Festool, Makita en Bosch op gebied van features erg dicht bij elkaar. Een gedeelde 2e plek voor die drie lijkt me dus op zijn plaats.
Te meer ook omdat alle features nu even zwaar gewogen zijn, terwijl je je kan afvragen hoe belangrijk de feature 'LED Battery gauge' is. Bovendien heb ik de feature 'distance to wall' toegevoegd, terwijl die feature voor een ander wellicht totaal irrelevant is.

Ergonomics

tussen haakjes is de aanpassing t.o.v. de toolboxbuzz score (lage score is beter (ranking))
Grip2 3 (+2) 4 1 (-2) 5
Plunge Action1 1 1 2 (-2) 3 (-2)
Weight1 (+1)2 (+2) 1 (+1)1 (+1) 3 (+3)
Total score toolboxbuzz4 4 8 11 15
Toolboxbuzz Rank1 2 3 4 5
Mijn score 5 8 9 8 16
Mijn Rank1 2 2 2 3

Bij ergonomie kun je vinden dat gewicht ook een rol speelt. Als je gewicht meeneemt komen wederom Festool Makita en Bosch op een gedeelde 2e plek aangezien de totaalscore van die drie weer erg dicht bij elkaar liggen. Gewicht gebaseerd op de accu's die in de kit meegeleverd worden.

Kale Prijzen (lager is beter)
prijs/score725 390 300 345 480
Toolboxbuzz Rank5 3 2 4 1
Mijn Rank5 3 1 2 4

Eindscore (later is beter)
features (15%) 1 2 2 2 3
ergonomics (10%) 1 2 2 2 3
performance (10%) 2 3 1 2 4
quality of cut (50%)1 2 3 3 4
cost (15%) 5 3 1 2 4
TOTALS 1,7 2,25 2,25 2,5 3,75
Toolboxbuzz Rank 13 2 4 5
Mijn Rank1 2 2 2 3

Wat je eigenlijk wel echt ziet is dat de Festool, Makita en Bosch nauwelijks voor elkaar onder doen. Je kan een beetje met de weegfactoren spelen, of features toevoegen of weglaten die je zelf meer of minder belangrijk vindt uiteraard, maar de overall score blijft om en nabij gelijk: Mafell op de ereplek, Dewalt als duidelijke hekkensluiter, en in de middenmoot is het stuivertje wisselen. Ook niet onbelangrijk om op te merken, dit hele verhaal is een mix van mijn mening en dat van Toolboxbuzz. De statements van hun over Mafell, Dewalt en Makita neem ik voor waarheid aan, daar ik die niet kan staven met mijn eigen ervaringen.

Even zien of het van het weekend lukt de zaagsnedes voor mezelf te testen. Ik heb wat 18mm berken multiplex liggen en ik denk dat ik wat vuren 44 x 96mm balken haal om af te korten en te schulpen. Het liefst zou ik ook met 40mm en 50mm eiken aan de slag, maar dat heb ik helaas niet, en ik vind het zonde om dat nu te gaan kopen voor een paar test zaagsnedes. Uiteraard ga ik er vanuit dat de kwaliteit van de zaagsnedes meer bij Festool in de buurt komen dan bij de Makita :+
We gaan t zien.
Vandaag ff wat van die 44 x 96 balken gehaald en wat gezaagd. Helaas kan ik hierbij de Quality of Cut zoals Toolboxbuzz die heeft gefotografeerd bevestigen. Ik heb gezaagd met een volle ProCore 8Ah accu, dus daar ligt het niet aan. Waar dan wel aan?

Wel, in het begin was ik wat ongeduldig en enthousiast om te gaan zagen, dus heb in de tuin gauw wat halve opsluitbanden op een rij gelegd en dat als werktafel gebruikt :+ . Dat was niet erg stabiel wat het resultaat denk ik niet positief heeft beinvloed.

Toen ik toch maar op een multiplexplaat als ondergrond ben gaan zagen werd de zaagsnede een stuk mooier, het was ook te horen dat het soepeler ging en het zaagblad minder aan het 'zoeken' was.

Desondanks was niet helemaal te voorkomen dat het zaagblad af en toe een beetje ging 'zoeken'. Wellicht was het materiaal wat dik voor de dikte van het zaagblad. ik schulpte een balk van 44mm terwijl de maximale zaagdiepte op lineaal 47mm is. Mijn tijd was helaas op, dus ik kon niet testen hoe het was met 18mm multiplex. Als dat strakker zaagt is het voor mij geen probleem. Als dat niet strakker zaagt zou ik het wel jammer vinden, maar gezien ik hem nu toch heb opzich wel te overzien. Zichtwerk een halve mm dikker zagen en vlakschuren.

Echter, met de kennis van nu zou ik wellicht toch hebben overwogen om voor de Festool te gaan (en niet de Mafell, want ik wil dicht langs de muur kunnen zagen). Daar moet ik wel weer bij melden dat ik welliswaar met een Festool (TS55, niet de TSC55) gezaagd heb, maar niet dikke balken geschulpt. Dus ik heb geen persoonlijke ervaring met de schulpkwaliteit ervan. Afgaande op mijn ervaring met de GKT 18V 52, waarmee ik het beeld van Toolboxbuzz bevestig, neem ik aan dat hun beeld van de TSC55 ook een goede weergave van de werkelijkheid is.

Het voordeel van de Festool is, dat als je daar nog niks van hebt, je met de TSC55 wel meteen 2 accu's in huis hebt :+ . (of 3, als je hem koopt tijdens een accu actie periode).

Alles wel beschouwd zou ik wellicht nog steeds voor de GKT 18V 52 gekozen hebben, gezien ik erg goedkoop kon instappen met een kale zaag. Wellicht doe ik nog wat handigheid op om strakkere zaagsnedes te maken. Wat bovendien een onverwachts gelukje was, dat ik na aankoop erachter kwam dat ik mijn aankoop in de actieperiode had gedaan voor een gratis extra machine. Nu kon ik niet zo gauw iets nuttigs vinden in de lijst, dus wilde ik wachten tot de haakse slijper weer beschikbaar kwam. Maar tijdens het demonteren van een lamp liep ik tegen een vastgeroeste kruiskopbout aan. Afijn, een use case voor de gratis slagtol dus :)

Als je na deze post kiest voor de GKT 18V 52, laat het dan in ieder geval een bewuste keuze zijn om te kiezen voor mogelijk minder strakke zaagsnedes. Constructief niet storend, en voor zichtwerk zeker overkomelijk mits je er rekening mee houdt, maar beter dat het een keuze is dan dat je er niet op had gerekend.

Waarschijnlijk volgt er hierna nog een laatest opvolging op deze post, en dat is nadat ik ook 18mm multiplex heb gezaagd. Dan hebben we een bevestiging, danwel ontkrachting dat Quality of Cut consistent is ongeacht de dikte van het materiaal.

[ Voor 4% gewijzigd door rbaidjoe op 16-09-2020 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-06 00:38
Over die laser statieven: Ik heb deze (combi van zo'n klemmend statief wat ook in een driepoot kan), lijkt vrijwel dezelfde als eerder genoemd in dit topic. Ben enorm onder de indruk van de kwaliteit. Maar dat mag dan ook wel voor die prijs.

Heb daarnaast ook deze laser, veel functies maar heb de waterpasheid nog niet getest...

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Alsjemenou
rbaidjoe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:53:
[...]

Vandaag ff wat van die 44 x 96 balken gehaald en wat gezaagd. Helaas kan ik hierbij de Quality of Cut zoals Toolboxbuzz die heeft gefotografeerd bevestigen. Ik heb gezaagd met een volle ProCore 8Ah accu, dus daar ligt het niet aan. Waar dan wel aan?

Wel, in het begin was ik wat ongeduldig en enthousiast om te gaan zagen, dus heb in de tuin gauw wat halve opsluitbanden op een rij gelegd en dat als werktafel gebruikt :+ . Dat was niet erg stabiel wat het resultaat denk ik niet positief heeft beinvloed.

Toen ik toch maar op een multiplexplaat als ondergrond ben gaan zagen werd de zaagsnede een stuk mooier, het was ook te horen dat het soepeler ging en het zaagblad minder aan het 'zoeken' was.

Desondanks was niet helemaal te voorkomen dat het zaagblad af en toe een beetje ging 'zoeken'. Wellicht was het materiaal wat dik voor de dikte van het zaagblad. ik schulpte een balk van 44mm terwijl de maximale zaagdiepte op lineaal 47mm is. Mijn tijd was helaas op, dus ik kon niet testen hoe het was met 18mm multiplex. Als dat strakker zaagt is het voor mij geen probleem. Als dat niet strakker zaagt zou ik het wel jammer vinden, maar gezien ik hem nu toch heb opzich wel te overzien. Zichtwerk een halve mm dikker zagen en vlakschuren.

Echter, met de kennis van nu zou ik wellicht toch hebben overwogen om voor de Festool te gaan (en niet de Mafell, want ik wil dicht langs de muur kunnen zagen). Daar moet ik wel weer bij melden dat ik welliswaar met een Festool (TS55, niet de TSC55) gezaagd heb, maar niet dikke balken geschulpt. Dus ik heb geen persoonlijke ervaring met de schulpkwaliteit ervan. Afgaande op mijn ervaring met de GKT 18V 52, waarmee ik het beeld van Toolboxbuzz bevestig, neem ik aan dat hun beeld van de TSC55 ook een goede weergave van de werkelijkheid is.

Het voordeel van de Festool is, dat als je daar nog niks van hebt, je met de TSC55 wel meteen 2 accu's in huis hebt :+ . (of 3, als je hem koopt tijdens een accu actie periode).

Alles wel beschouwd zou ik wellicht nog steeds voor de GKT 18V 52 gekozen hebben, gezien ik erg goedkoop kon instappen met een kale zaag. Wellicht doe ik nog wat handigheid op om strakkere zaagsnedes te maken. Wat bovendien een onverwachts gelukje was, dat ik na aankoop erachter kwam dat ik mijn aankoop in de actieperiode had gedaan voor een gratis extra machine. Nu kon ik niet zo gauw iets nuttigs vinden in de lijst, dus wilde ik wachten tot de haakse slijper weer beschikbaar kwam. Maar tijdens het demonteren van een lamp liep ik tegen een vastgeroeste kruiskopbout aan. Afijn, een use case voor de gratis slagtol dus :)

Als je na deze post kiest voor de GKT 18V 52, laat het dan in ieder geval een bewuste keuze zijn om te kiezen voor mogelijk minder strakke zaagsnedes. Constructief niet storend, en voor zichtwerk zeker overkomelijk mits je er rekening mee houdt, maar beter dat het een keuze is dan dat je er niet op had gerekend.
Dus je zat al op het accuplatform en je hebt verdraaid onverwachts nog een gratis machine ook. Volgens mij heb je gewoon een prima keuze gemaakt d:)b Als je zoals jij ooit een Festool (of Mafell) hebt gebruikt ben je verpest want dan moet je het altijd daarmee vergelijken. Dus misschien niet doen en genieten van je machine. :9B

• Alsjemenou
the12be schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:46:
Voor de lijnlaser gebruikers: Wat goed werkt is een uitschuifbare stempel die je tussen vloer/plafond klemt, en dat daar de magnetische houder op:

[Afbeelding]

(Let niet op de bouwlamp constructie, was bezig om het plafond te preppen voor afwerking).

Ik heb ook zo'n officieel Bosch statief, maar sinds ik bovenstaande ontdekt hebt gebruik ik die niet meer. Dit beweegt veel minder namelijk.
Geweldig dit, heb nog nooit gedacht dat je stempels hier ook voor kunt gebruiken. En nog veel makkelijker in te stellen dan een tripod imho.

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:10
Wellicht was het materiaal wat dik voor de dikte van het zaagblad. ik schulpte een balk van 44mm terwijl de maximale zaagdiepte op lineaal 47mm is.
Voordat je de zaag de schuld geeft, kijk ook even of je wel het juiste zaagblad gebruikt. Het standaard meegeleverde 42 tands zaagblad is namelijk verre van ideaal om balken mee te schulpen.

• rbaidjoe
microcuts schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:00:
[...]

Voordat je de zaag de schuld geeft, kijk ook even of je wel het juiste zaagblad gebruikt. Het standaard meegeleverde 42 tands zaagblad is namelijk verre van ideaal om balken mee te schulpen.
Bedacht ik me vannacht ook. De zaagrand wasdaarentegen wel superstrak en splintervrij. Ik ben benieuwd naar het resultaat van plaatmateriaal (18mm berken multiplex) zagen. We gaan t zien.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:18
Framoes schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:07:
[...]

Overigens vind ik persoonlijk een cirkelzaag op accu ook bij gebruik van stofafzuiging beter dan met snoer, maar daar verschillen de meningen over.
Waarom precies? Ik twijfel nu nog namelijk. Als je altijd een afzuiger erbij gebruikt is een bedrade variant niet veel lastiger lijkt me.

• Alsjemenou
banaliteit schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:47:
[...]

Waarom precies? Ik twijfel nu nog namelijk. Als je altijd een afzuiger erbij gebruikt is een bedrade variant niet veel lastiger lijkt me.
Vooral niet als je een stukje tape gebruikt om je snoer en slang bij elkaar te houden. Of met de veel te dure optie: https://www.toolnation.nl...-d27-22x3-5-as-gq-ct.html

• the12be
  • Laatst online: 08:37
o1o92o2o schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:28:
[...]

Ik had niet de indruk dat die plaatjes aan het eind heel stijf aan de steel zitten. Maar verschuiven is netzogoed een issue. Aan de bovenkant zou hij ook tegen een balk zitten (6-7 cm breed), dus ook kleiner dan dat plaatje.
Ik heb altijd betonnen vloeren gehad, dus ik durf niet te zeggen of dit goed gaat, maar voor m'n gevoel zou het wel moeten lukken. De stempel die ik gebruik stel je na met schroefdraad, dus je kan de constructie op spanning zetten. Afhankelijk van de hoeveelheid beweging die in de vloer zit gaat dit dus wel of niet goed.

Als je dit niet in het midden van de kamer doet, maar in een hoekje zal het ook wel loslopen denk ik.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Raymond

ik was er met de MT ook vrij vlot bij, destijds via gereeschapppro "in the early days" toen Sander nog vrij actief was op woodworking en niet zo'n grote zaak had.
Met de MAX-versie had hij destijds een knappe actie met een extra liniaal of zaagblad (weet niet meer precies) en toen was het prijsverschil met de TS een paar tientjes.

Beide zagen hebben hun eigen voordeeltjes in de bediening en handigheidjes en een klein stukje verschil in ergonomie. Wat een voordeel van festool is dat er veel meer accesoires vaak zijn en dat Festool-prijzen nog steeds een stuk vriendelijker zijn dan Mafell :X

Ook is er veel meer aftermarket te verkrijgen en ook nog eens in de DIY/3D-print-hoek voor het grijsgroene kamp d:)b

Dat is ook de reden dat ik destijds heb besloten mijn Erika85 de deur uit te doen na de klus die ik er mee heb gedaan. Wil je daar wat uitbreidingen voor hebben zoals een liniaal, verlengtafel of roltafel et cetera dan ben je aan de beurt |:( dat gaat echt helemaal nergens meer over 8)7
Alsjemenou schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:11:
[...]

als de sodemieter die CTL op MP :P

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@the12be goeie tip met die klem _/-\o_ d:)b

Vandaag ff wat van die 44 x 96 balken gehaald en wat gezaagd.
thanks voor je genomen moeite _/-\o_ d:)b :)

Wat dat schulpen betreft, het standaardblad zal een multi-purpose blad zijn waar je zowel mee kunt afkorten als schulpen maar geen van deze zaken zal zo goed gaan als met een dedicated blad, dat gaat al helemaal op voor het schulpen van hout.
Er bestaan niet voor niets "echte" afkortbladen en schulpbladen.

Voor de gemiddelde klusser en de bouwer (incl ikzelf) is een standaardblad veelal voldoende omdat je te weinig zaagt voor het investeren in 2 of zelfs 3 of meer bladen (afkort en schulp en grof en fijn).

Ik zaag vnl MDF plaat (+OSB, multiplex, meubelplaat) en sporadisch gebruik ik mijn MT55 voor douglas balken afkorten als ik geen zin heb de afkort op te zetten.
Schulpen van 2 meter douglas gaat op zich prima met de Mafell en het standaardblad maar dat kost zeker meer moeite dan eenzelfde afstand afkorten.

Aaaaanyway, veel plezier met de Bosch, prima zaag met een uitstekende prijs/kwaliteit waar je nog met veel plezier mee aan de klus gaat.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:47:
Omdat een van m'n eerste Mboxen nu toch echt niet meer met tape te fixen is, moest er iets nieuws komen.

[Afbeelding]

En de grote verassing was de inhoud. Dat stond namelijk niet op de productpagina. Sterker nog, er stond dat hij leeg zou zijn.

[Afbeelding]
ik kan hem ondanks een knap hoge Google-Fu hier niet terugvinden maar over het wel of niet aan boord hebben van dit soort bakjes in zo'n T-Stak is al eens een uitvoerige discussie geweest inderdaad.

het zijn mooie degelijke kisten, bij de Hornbach of Bauhaus eens bepoteld en ik heb mijn Praxis bakken al eens op de nominatie gehad om te wisselen voor dit spul.
Maar weer eens in gedachten houden, ben inmiddels alweer een handvat kwijt van 1 van mijn kisten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
@Framoes Het is de DWST08165 toch? Op https://www.dewalt.com/pr...020/07/29/17/11/dwst08165 staat "2 large organizer cups with removable dividers".
Fraggert schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:10:
[...]

ik kan hem ondanks een knap hoge Google-Fu hier niet terugvinden maar over het wel of niet aan boord hebben van dit soort bakjes in zo'n T-Stak ToughSystem is al eens een uitvoerige discussie geweest inderdaad.
Fixed ;) Misschien dat dat ook tot andere zoekresultaten leidt :+ Wel compatible met ToughSystem 1.0, niet met TSTAK.

[ Voor 22% gewijzigd door wheel op 17-09-2020 11:55 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:54:
@Framoes Het is de DWST08165 toch? Op https://www.dewalt.com/pr...020/07/29/17/11/dwst08165 staat "2 large organizer cups with removable dividers".

[...]

Fixed ;) Misschien dat dat ook tot andere zoekresultaten leidt :+ Wel compatible met ToughSystem 1.0, niet met TSTAK.
damnnnnn, jij bent goed d:)b

het ging volgens mij toen om zo'n toughkist maar ik kan het echt niet meer terugvinden
maar...ik ben uitgezoekt :P maarruh..have at it zou ik zeggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
banaliteit schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:47:
[...]

Mijn ervaring is dat elk snoer meer voor extra last zorgt. Bij de invalzaag blijft het snoer hangen in de geleiderail en als je ergens omheen loopt, blijft het hangen of is het een struikelrisico. Een stofzuigerslang geeft makkelijker mee dan een neopreen(?) snoer. Die zijn gewoon wat stugger.

Maar als je het vooral thuis gebruikt en rustig te werk gaat kan je daar prima op letten.
Fraggert schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:10:
[...]

ik kan hem ondanks een knap hoge Google-Fu hier niet terugvinden maar over het wel of niet aan boord hebben van dit soort bakjes in zo'n T-Stak is al eens een uitvoerige discussie geweest inderdaad.

het zijn mooie degelijke kisten, bij de Hornbach of Bauhaus eens bepoteld en ik heb mijn Praxis bakken al eens op de nominatie gehad om te wisselen voor dit spul.
Maar weer eens in gedachten houden, ben inmiddels alweer een handvat kwijt van 1 van mijn kisten :P
Dit zijn de nieuwe Toughsystem 2. Moet zeggen dat ze solide aanvoelen. Klemmen zijn aangepast en voelen beter aan dan van die metalen klemmen. Durf hier ook nog wel op te staan, in tegenstelling tot gewone systainers.
wheel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:54:

[...]

Het is idd die. De Toughsystem 2.0 DS166. Bij Toolmax staat dat de leveringsomvang 1x DWST83293-1 is. Maar misschien is dat de code voor die kist + bakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:41:

Dit zijn de nieuwe Toughsystem 2. Moet zeggen dat ze solide aanvoelen. Klemmen zijn aangepast en voelen beter aan dan van die metalen klemmen. Durf hier ook nog wel op te staan, in tegenstelling tot gewone systainers.
mooi spul, die DS300 en DS400 kisten vind ik wel wat, zien er in elk geval dik uit d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Fraggert schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:47:
[...]

mooi spul, die DS300 en DS400 kisten vind ik wel wat, zien er in elk geval dik uit d:)b
Ik heb bij het kiezen van m'n huidige kist de DS400 snel omgeruild voor de DS300. De DS400 is (naar mijn mening) véél te zwaar (hij is een stuk groter, dus logischerwijs ga je er meer in doen). Hier kun je zeker op staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:49:
[...]

Ik heb bij het kiezen van m'n huidige kist de DS400 snel omgeruild voor de DS300. De DS400 is (naar mijn mening) véél te zwaar (hij is een stuk groter, dus logischerwijs ga je er meer in doen). Hier kun je zeker op staan :)
fijne tip :)

Ik zou ook zeker beginnen met de 300. Ik heb nu 2 Praxis kisten, 1 voor het normale spul (schroevendraaiers, tangen, steek- en ringsleutels etc) en 1 grote met spul dat ik minder snel pak (vuistje, steenbeitels, en wat incourant en oud spul dat inmiddels is vervangen door nieuw/beter).

Die grote kist is inmiddels dan ook amper meer te beuren en is immobiele opslag :P

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 17-09-2020 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
wheel schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:49:
[...]

Dat idee had ik al. Leek me alleen handig samen met zo'n steekwagen, maar die wil ik sowieso niet.

Twijfelde daarom wel om ook een DS300 erbij te bestellen, maar wilde eerst eentje in het echt zien en testen. Als ze praktisch genoeg zijn, haal ik er meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:41:

Mijn ervaring is dat elk snoer meer voor extra last zorgt. Bij de invalzaag blijft het snoer hangen in de geleiderail en als je ergens omheen loopt, blijft het hangen of is het een struikelrisico. Een stofzuigerslang geeft makkelijker mee dan een neopreen(?) snoer. Die zijn gewoon wat stugger.

Maar als je het vooral thuis gebruikt en rustig te werk gaat kan je daar prima op letten.
@banaliteit

ik als zolderklushobby-ist onderschrijf hier Framoes zijn mening.

ik frees met festool en zaag met Mafell, met mijn huidige project wissel ik regelmatig deze bewerkingen en moet dus ook op de stofzuiger stekkers wisselen.

met accu's scheelt dit wisselen en ook het snoer dat ik niet gebruik hangt niet in de weg.

Ik heb mijn stofzuigerslang met een karabiner aan de waslijn hangen en gooi mijn snoeren daar ook overheen.

Op de foto is het nu redelijnk netjes, ik zal nog wel even een fot maken met stapels MDF, snoeren, machines en andere rommel dat zich inmiddels om de schragenwerkbank heeft verzameld.

Heb je het budget voor accu's dan kan ik niks verzinnen waarom je dat zou moeten laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpYjdBuUdlfT4MCZzXJebghIsJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ww6QWAbYWmlQfYjAfD6o8dY.jpg?f=user_large

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
Solomon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:05:
Over die laser statieven: Ik heb deze (combi van zo'n klemmend statief wat ook in een driepoot kan), lijkt vrijwel dezelfde als eerder genoemd in dit topic. Ben enorm onder de indruk van de kwaliteit. Maar dat mag dan ook wel voor die prijs.

Heb daarnaast ook deze laser, veel functies maar heb de waterpasheid nog niet getest...
Hoe bevalt die laser? Qua goed zichtbare lijn en hoe is de bouwkwaliteit? Ik heb nog een 12 lijnen laser op het verlanglijstje en de prijs is niet gek :P

Lees al een tijdje mee in dit topic, maar het is niet goed voor mijn beurs :+

[ Voor 9% gewijzigd door TheCrius op 17-09-2020 13:46 ]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

sphere

Debian abuser

Strat808 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:26:
Zijn die geel/zwarte Wiha schroevendraaiers van de Hornbach nu hetzelfde als de rood/zwarte die je elders ziet? Zijn scherp geprijst viel me op.
Ik zag ze ook bij Hornbach en er is voor incidenteel gebruik vast weinig mee mis, maar de EANs kan ik alleen bij Hornbach terugvinden dus het lijkt me een serie speciaal voor hen gemaakt. Of dat dan echt het stempel Wiha mag dragen, geen idee, heb ze zelf niet gebruikt.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Alsjemenou
sphere schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:18:
[...]

Ik zag ze ook bij Hornbach en er is voor incidenteel gebruik vast weinig mee mis, maar de EANs kan ik alleen bij Hornbach terugvinden dus het lijkt me een serie speciaal voor hen gemaakt. Of dat dan echt het stempel Wiha mag dragen, geen idee, heb ze zelf niet gebruikt.
Volgens mij komen EANs alleen echt helemaal overeen als ze ook hetzelfde eruit zien. In dat geval ga je nooit echt bevestigen of dit onderhuids hetzelfde product is zonder zelf onderzoek te doen door ze te kopen en fysiek te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
Alsjemenou schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:10:
[...]

Volgens mij komen EANs alleen echt helemaal overeen als ze ook hetzelfde eruit zien. In dat geval ga je nooit echt bevestigen of dit onderhuids hetzelfde product is zonder zelf onderzoek te doen door ze te kopen en fysiek te vergelijken.
Er zijn meer bedrijven die verschillende producten onder dezelfde EAN verkopen.

• o1o92o2o
the12be schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:25:
[...]

Ik heb altijd betonnen vloeren gehad, dus ik durf niet te zeggen of dit goed gaat, maar voor m'n gevoel zou het wel moeten lukken. De stempel die ik gebruik stel je na met schroefdraad, dus je kan de constructie op spanning zetten. Afhankelijk van de hoeveelheid beweging die in de vloer zit gaat dit dus wel of niet goed.

Als je dit niet in het midden van de kamer doet, maar in een hoekje zal het ook wel loslopen denk ik.
Ik denk dat ik het maar gewoon moet gaan proberen.

Gemiddelde betonnen vloer is over het algemeen wel een stuk steviger als in minder doorbuiging bij dezelfde belasting.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 22:21
o1o92o2o schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:24:
[...]

Er zijn meer bedrijven die verschillende producten onder dezelfde EAN verkopen.
Dat lijkt mij niet, want een fabrikanten moet zijn eigen EAN prefix aanvragen voordat deze een artikel code kan toekennen. Dat betekent dat meerdere fabrikanten elk een unieke prefix (zouden moeten) hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
tagican schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:55:
[...]

Dat lijkt mij niet, want een fabrikanten moet zijn eigen EAN prefix aanvragen voordat deze een artikel code kan toekennen. Dat betekent dat meerdere fabrikanten elk een unieke prefix (zouden moeten) hebben...
Laat ik het wat duidelijker verwoorden; Er zijn bedrijven die [verschillende versies van hetzelfde product] met dezelfde EAN verkopen.

Voorbeeld;
https://nl.hardware.info/...ren-merkbaar-verschillend
Voor de vernieuwde producten worden namelijk exact dezelfde fabrikantscodes en streepjescodes (EAN's) gebruikt als voor de eerste versie.
verminderen van het aantal fases van de CPU-stroomvoorziening
Dat is dus een voorbeeld van twee verschillende producten van dezelfde leverancier die verkocht worden onder dezelfde EAN.

Voor zover ik weet te herrinneren deed Festool dit ook met de stofzuigers midi en mini; toen die een sterkere motor kregen werden ze gewoon nog onder dezelfde EAN geleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door o1o92o2o op 17-09-2020 16:05 ]

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Hornbach heeft toch bijna altijd een andere EAN zodat het minder makkelijk is om product matches te vinden voor de laagste prijs garantie?

• o1o92o2o
mark-k schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:34:
Hornbach heeft toch bijna altijd een andere EAN zodat het minder makkelijk is om product matches te vinden voor de laagste prijs garantie?
Huh, nee? Maar van veel machines zijn er 101 verschillende uitvoeringen. Bouwmarkten hebben vaak de machines in "koffer" terwijl hier de L-boxx'en en Systainers populair zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000

Tjark

DON'T PANIC

mark-k schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:34:
ze zijn geen mediamarkt of BCC ;)

*insert signature here

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alsjemenou
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wC7m4vE.jpg

Ik wil nooit meer terug. Wat een verschil met mijn oude bouwstofzuiger zeg. Hij houdt met fijnstof veel langer zijn zuigkracht vol. Die handmatige filterreinigingsfunctie is ook ideaal. Nooit eerder meegemaakt dat je zonder stofmasker zou kunnen werken, al hou ik hem op vanwege de stof die overal op de grond ligt van de dagen dat ik zonder deze stofzuiger zoog.

Nu snap ik direct waarom bedrijven 700 euro voor een stofzuiger aftikken. Het bespaard je veel schoonmaak dus tijd dus centjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 17-09-2020 20:44 ]

• Solomon
  • Laatst online: 02-06 00:38
TheCrius schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:43:
[...]

Hoe bevalt die laser? Qua goed zichtbare lijn en hoe is de bouwkwaliteit? Ik heb nog een 12 lijnen laser op het verlanglijstje en de prijs is niet gek :P

Lees al een tijdje mee in dit topic, maar het is niet goed voor mijn beurs :+
Bouwkwaliteit is stevig, goede zichtbaarheid en erg uitgebreid qua aantal lijnen. Het belangrijkste (de hrpizontaalheid) moet ik echter nog steeds testen :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:28
Alsjemenou schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:41:
[Afbeelding]

Ik wil nooit meer terug. Wat een verschil met mijn oude bouwstofzuiger zeg. Hij houdt met fijnstof veel langer zijn zuigkracht vol. Die handmatige filterreinigingsfunctie is ook ideaal. Nooit eerder meegemaakt dat je zonder stofmasker zou kunnen werken, al hou ik hem op vanwege de stof die overal op de grond ligt van de dagen dat ik zonder deze stofzuiger zoog.

Nu snap ik direct waarom bedrijven 700 euro voor een stofzuiger aftikken. Het bespaard je veel schoonmaak dus tijd dus centjes.
Ik moet mijn vriendin nog even overtuigen zodat ik ook een goede stofzuiger mag kopen. De Taski die we nu hebben doet het op zich ook wel, maar het is meer een schoonmakers stofzuiger dan een bouwstofzuiger en ik heb het idee dat die laatste zo veel fijner en beter zijn om mee te werken. Zit zelf te twijfelen tussen de starmix (1635) of die festool die jij hebt (CTL MIDI I toch?).

Hoe werkt die handmatige reiniging eigenlijk bij de festool? Ik zag in een filmpje dat je aan de zijkant een pedaaltje in moet drukken, maar waar blijft het stof uit het filter? Wordt dat de stofzuigerzak ingezogen of blijft dat op de zak liggen en gaat gelijk weer het filter in? Volgens mij was dat een opmerking van iemand over de Starmix iPulse dat met automatisch kloppen + stofzuigerzak de stof niet in de zak gaat maar gewoon gelijk weer in het filter gaat.

Heb in ieder geval al wel groen licht gekregen voor een invalzaag, want anders kan ik natuurlijk nooit de kasten op onze zolder maken :*)
Pagina: 1 ... 135 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic