Zo hier ff een eerste indruk van de Bosch GKT 18V 52 accu invalzaag.
Waarschuwing:
LANG
TLDR: de Toolboxbuzz vergelijking rammelt een beetje, en de recentere relativeringen van de GKT18V52 zijn zeker op hun plaats. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeuren of je voor de Makita, Festool, of Bosch gaat. Aan alle drie kun je je volgens mij geen buil vallen.
De zaag was vrijdag al binnen, dus ik heb hem ff in mijn handen gehad, maar nog niet mee gezaagd. Wel heb ik de zaag op een aantal punten van kritiek (van het duitse forum) zelf bekeken en aan gevoeld en gerammeld.
Ik ga er even doorheen met de test van toolboxbuzz als leidraad.
https://www.toolboxbuzz.c.../best-cordless-track-saw/ Waarom? Ik vind hun vergelijking relatief compleet t.o.v. wat er tot nu toe op internet beschikbaar is aan vergelijkingen. Tevens is hun vergelijking overzichtelijk opgesteld en goed verwoord. Er rammelt wel het e.e.a. aan hun vergelijking, maar door hun vergelijking als leidraad te gebruiken kan ik wellicht meer info delen dan alleen mijn eerste indruk. Door hun vergelijking als leidraad te nemen probeer ik mijn indruk als waarde oordeel te plaatsen t.o.v. de alternatieven in de markt.
Bij het eerste onderdeel wordt de rechte zaagsnede getest. Daar scoort de bosch als 4e van de 5, tussen Makita en Dewalt. Ik heb zelf nog niet gezaagd, maar andere online tests en video's laten een mooiere snede zien. Waar dat m in zit zou ik niet durven zeggen. Mogelijk heeft dit te maken heeft met het niet op vol vermogen kunnen draaien van de motor doordat ze de zaag slechts met een 6.3 Ah batterij hebben getest. Volgens de Bosch USA website levert de 6.3Ah batterij 1440W en de 8.0 Ah batterij 1600W.
Afijn, een eigen oordeel over de kwaliteit van de zaagsnede zal ik pas kunnen geven nadat ik er zelf mee heb gezaagd.
Ook wordt bij toolboxbuzz de schuine zaagsnede getest. Daar scoort de Bosch de 3e plek, tussen Festool en Makita. Zelfde verhaal als hierboven, eigen oordeel moet ik nog vellen.
De tweede test is de Track saw performance. Die heb ik voor mijn aankoop besluit als irrelevant beschouwd, juist vanwege de test met een 6.3Ah accu ipv 8Ah. De conversie naar Ft Cut / Watt-Hr geeft denk ik wel een aardig beeld van waar de zaag zich zou plaatsen als de zaag met de juiste accu was getest. Het blijft echter een rekenkundige manier om appels met appels te vergelijken, waarbij de input zuiverder had kunnen zijn.
Dan de Features. Ik ga in op de onderwerpen waar ik het niet met toolboxbuzz eens ben.
- Dust bag: Bosch wordt met dust bag geleverd. Moet dus op gelijke rank worden ingedeeld als Mafell en Festool.
- Hard Case: Bosch heeft een erg compacte case waar alles wat je voor je zaag nodig hebt in past. Als er al belang wordt gehecht aan de case, vind ik dat Bosch daar juist een hoge ranking verdient.
- Bevel adjustment. Op basis van mijn ervaring met Festool en de verschillende reviews van de overige merken vind ik dat Bosch een hogere ranking verdient. Makita en Bosch zijn beiden intuitief, waarbij Makita terecht een plek boven Bosch staat met een extra harde stop op 22,5gr. Maar waarom Festool boven Makita en Bosch staat is mij een raadsel. De vergrendeling om verder dan 45 graden te kantelen zit op een onlogische plek, en is een andere knop dan de vergrendeling om -1 graden te kantelen. Bij Makita en Bosch is dat dezelfde knop. Vind ik beter ontworpen.
T.o.v. de Toolboxbuzz test zou ik aan de hand van mijn hierboven uiteengezette onenigheden de Bosch 5 punten beter scoren op Features en Festool 3 punten slechter. Dan krijg je een ander (gekwantificeerd) beeld:
Mafell
Makita
Bosch
Festool
Dewalt
Gevoelsmatig zou ik zeggen:
Mafell
Festool
Makita/Bosch
Dewalt
Ik denk dat Festool een 2e plek verdient, alleen al om het feit dat er veel features voor te koop zijn, al dan niet aftermarket. Uit huis verdient de Mafell denk ik terecht de 1e plek. Features in het voordeel van Bosch vind ik dat die met 1 accu kan werken, en door zijn compacte bouwvorm bij uitstek geschikt is om bijv de expansiespleet van je vloer vlak langs de muur af te zagen. Ook het geringe gewicht vind ik in het voordeel van de Bosch. Wordt helaas niet meegenomen in de vergelijking terwijl de compacte bouwvorm en het geringe gewicht een tegenwicht biedt in de lagere zaagdiepte. Ik zal voornamelijk 18mm plaatmateriaal gaan zagen, misschien een enkele keer tot 36mm dik, of een keer een binnendeur van 40mm dik haaks inkorten. Die paar mm extra die de concurrenten gaan het verschil niet maken bij mij. Een voordeel van de concurrenten is wel weer dat er een breder aanbod aan zaagbladen is in hun maten.
Dan komen we bij ergonomics aan.
Ik kan uit eigen ervaring alleen over Festool en Bosch oordelen. Ik vind de Bosch een fijnere grip hebben dan Festool Bovendien heeft Bosch ook op de haakse handgreep een rubberen grip, Festool niet. Voor het gemak zou ik Bosch en Festool omwisselen in hun score. Dus:
Bosch
Mafell
Makita
Festool
Dewalt
ipv
Festool
Mafell
Makita
Bosch
Dewalt
Dan gebeurt er bij plunge action iets bijzonders. Bij onderwerpen waarbij een aantal merken een gedeelde eerste plek scoren, is de eerstvolgende de tweede plek. Die wordt hier ineens over geslagen, evenals plek 3. Wat dus een onlogisch gat creeert in de score die er wordt gegeven. Bosch zou daar gewoon de 2e plek moeten hebben en Dewalt de 3e. Dus:
Festool / Mafell / Makita
Bosch
Dewalt
ipv
Festool / Mafell / Makita
niks
niks
Bosch
Dewalt
De totale ergonomie ranking wordt hiermee:
Mafell
Festool
Bosch
Makita
Dewalt
Tot slot wordt de prijs vergeleken. Die vergelijking was voor mij niet belangrijk omdat ik een voor mij aantrekkelijke deal kon scoren met een kale zaag. Echter is die vergelijking ook incompleet. De vermelde kitprijs kan niet zomaar vergeleken worden. Ofwel moet de prijs van het kale product vergeleken worden, ofwel moet de kit rekenkundig worden geconverteerd naar appels met appels. Zo bevat de Bosch kit 2 accu's, wat qua praktisch nut overeenkomt met 4 accu's voor Festool en Makita. Maarja, de een heeft wel al veel accu's liggen, de ander niet. Daarom denk ik dat een kale zaag eerlijker vergelijkt. Voor een onderwerp met een weegfactor van 50% had Toolboxbuzz daar beter over mogen nadenken.
Kaal zijn de zagen (bron: idealo.de) :
Makita: 300
Bosch: 345
Festool: 390
Dewalt: 480
Mafell 725
Alles bij elkaar denk ik dat Festool, Makita en Bosch om en nabij een gedeelde ranking verdienen. Ze zijn in dezelfde ballpark qua prijs, en ook in hun kwaliteiten en features komen ze bij elkaar in de buurt.
De zaken die mij over de streep hebben getrokken om voor de Bosch te gaan is de compacte bouwvorm, accuplatform waar ik al in zat, prijs, linialencompatibiliteit.
Wat denk ik terechte kritiek is is dat het afstelmechanisme om zijwaartse speling op de liniaal af te stellen niet het beste ontwerp is. Desondanks vind ik dat de zaag goed spelingvrij op de liniaal is af te stellen en dat je echt wel een lompe aap bent als je 'per ongeluk' de afstelling overhoop haalt tijdens het zagen. Voor de rest kan ik me in een hoop kritiek niet vinden, juist des te meer in de recentere relativeringen. Ik vind de zaag prettig en degelijk gebouwd aanvoelen. Hopelijk kan ik hem binnenkort ook echt testen en aan het werk zetten