Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:48
Die oude non-BL machine is nog steeds mijn go-to machientje, btw :P Zal wel komen omdat ik er jarenlang mee gewerkt heb en ik helemaal gewend ben. Maar op één of andere manier loopt'ie gewoon fijner.
De -35 heb ik erbij gekocht, omdat die oude machine intussen wat brandluchtjes afgeeft en ik vermoed dat'ie gaat overlijden. Grote kans dat ik dan voor 5 tientjes alsnog een -15 body erbij scoor :+

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:25
Teijgetje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:53:
[...]

Nee hoor, zolang het werkt maakt het merk niet uit.
Dit is ongeveer wat Makita nu heeft, wil je een dikker boortje gebruiken dan moet je schroeven en je bitje vervangen.
Het hele handige is als je per schroef zo`n houder hebt met juist bitje en voorboor/verzink-diameter.
Misschien zie ik het verkeerd maar van het deWalt setje lijkt de verzinkboor van alle drie hetzelfde, bij Makita is die diameter aangepast aan de voorboor/schroefmaat ivm diep verzinken.

Zoals dat setje dat @Fraggert linkte, alleen vind ik haast 46 euro incl verzenden dan weer wat duur.
Dan is dat Luckyway setje van 26 euro incl verzenden leuker, dat is een exacte kloon. Daar zitten alleen geen bitjes bij en geen idee of het in een doosje of blister zit. Maar bitjes genoeg hier.
Volgens mij klopt dit inderdaad wel, ja.

• sphere
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:37

sphere

Debian abuser

Toch maar de Bosch slagschroe... GDX 200 gekocht, omdat amazon er een oranje sticker op heeft geplakt. Als hij kan samenwonen met de GSR in een huis dan verkoop ik de lboxx voor een paar tientjes en dan is 90 eurie niet teveel betaald.

Zou wel fijn zijn als Bosch accuwoorden om ging zetten in daden, maar ik wacht ongeduldig af :/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sphere schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:13:
Toch maar de Bosch slagschroe...
>:)

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toch maar de Bosch slagschroe... GDX 200 gekocht, omdat amazon er een oranje sticker op heeft geplakt. Als hij kan samenwonen met de GSR in een huis dan verkoop ik de lboxx voor een paar tientjes en dan is 90 eurie niet teveel betaald.

Zou wel fijn zijn als Bosch accuwoorden om ging zetten in daden, maar ik wacht ongeduldig af :/
bij Festool krijg je hem (de gratis actieaccu) gewoon meteen mee in de doos. Was ideaal met mijn multitool.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik had er van de week ook eentje gekocht (GDX 200c). Moest een aantal stalen plantenbakken in elkaar zetten met honderden bouten. Maar ik ben niet echt overtuigd nog van het nut ervan. De achterliggende gedachten was ook dat het altijd nog handig zou zijn voor het wisselen van de banden. Maar dat heb ik dus even geprobeerd en viel vies tegen. Bouten met een momentsleutel op 110 Nm gezet en die GDX200 op de hoogste stand had er grote moeite mee ze los te krijgen (10-20s kloppen voordat ze los kwamen, en dan nog het krankzinnige kabaal in een garagebox) Dan krijg ik ze makkelijker handmatig los :p

DUT Racing

• Lexo
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:44
fsfikke schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:38:
[...]

Ik had er van de week ook eentje gekocht (GDX 200c). Moest een aantal stalen plantenbakken in elkaar zetten met honderden bouten. Maar ik ben niet echt overtuigd nog van het nut ervan. De achterliggende gedachten was ook dat het altijd nog handig zou zijn voor het wisselen van de banden. Maar dat heb ik dus even geprobeerd en viel vies tegen. Bouten met een momentsleutel op 110 Nm gezet en die GDX200 op de hoogste stand had er grote moeite mee ze los te krijgen (10-20s kloppen voordat ze los kwamen, en dan nog het krankzinnige kabaal in een garagebox) Dan krijg ik ze makkelijker handmatig los :p
Het is ook een slagschroevendraaier, geen slagwielbouten losdraaier...

• sphere
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:37

sphere

Debian abuser

@fsfikke 110Nm... :F

Het was wel het idee om even te controchecken of ik de bouten eruit krijg ja, want ik koop hem ook deels voor de bandenwissel. Als dat werkelijk zo'n drama is koop ik wel een Einhell

YouTube: Einhell CC-IW 950

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lexo schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:41:
[...]

Het is ook een slagschroevendraaier, geen slagwielbouten losdraaier...
Bosch noemt het een "Accudraaislagmoeraanzetter" en volgens mij is een wielbout daarin niet anders dan elke andere bout :p

Misschien is die van mij ook wel kapot, de bit-houder werkt iig niet meer. Ik krijg binnenkort een nieuwe geleverd, dan gaan we het nog eens testen (met dubbele gehoorsbescherming).

[Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 14-09-2020 13:54]

DUT Racing

• Raymond
sphere schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:44:

Het was wel het idee om even te controchecken of ik de bouten eruit krijg ja, want ik koop hem ook deels voor de bandenwissel. Als dat werkelijk zo'n drama is koop ik wel een Einhell

Die bouten zitten wel vast, 450nm. Beetje overtrokken, imho.

• rbaidjoe
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 00:06
sphere schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:44:

Appels met Appels: https://www.bosch-profess...gds-18-v-li-ht-06019B1300
Elk merk heeft ze in verschillende sterktes. 200Nm is bij Bosch het tussenformaat waar de overgang tussen hex opname en vierkant opname (de 12V modellen even buiten beschouwing gelaten). De 300Nm en 650Nm versie zijn louter met een vierkantopname verkrijgbaar. Dat is met een reden, zoveel kracht moet je niet met een hexopname willen overbrengen. Die Einhell uit het YT filmpje ziet er qua bouw een beetje uit zoals dat 650Nm apparaat van Bosch. Uit de YT titel maak ik op dat die Einhell 950Nm doet. Dat is dan wel weer baas 8)

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:39
hmm, voor licht in de keet te hebben is dit iets? https://www.amazon.de/dp/...83_65&smid=A3JWKAKR8XB7XF

of zijn er betere ledlampen te vinden (goedkoper mag maar moet wel met oplaadbare accu zijn)

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:23
Tarkin schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:06:
hmm, voor licht in de keet te hebben is dit iets? https://www.amazon.de/dp/...83_65&smid=A3JWKAKR8XB7XF

of zijn er betere ledlampen te vinden (goedkoper mag maar moet wel met oplaadbare accu zijn)
Ik heb hem ook, en voor mij meer dan voldoende licht. Ik gebruik hem vaak zelfs op de laagste of middelste stand. Hiervoor gekozen omdat ik al op het Bosch accuplatform zat. Dik tevreden met de lichtsterkte, 10.000lm is imho teveel na deze gebruikt te hebben.

Hij lust op de hoogste stand wel wat Ah's, dus ik zou zeker 2 accu's klaar leggen om steeds te switchen tussen gebruik op de lamp en aan de lader.

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:39
Alsjemenou schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:12:
[...]

Ik heb hem ook, en voor mij meer dan voldoende licht. Ik gebruik hem vaak zelfs op de laagste of middelste stand. Hiervoor gekozen omdat ik al op het Bosch accuplatform zat. Dik tevreden met de lichtsterkte, 10.000lm is imho teveel na deze gebruikt te hebben.

Hij lust op de hoogste stand wel wat Ah's, dus ik zou zeker 2 accu's klaar leggen om steeds te switchen tussen gebruik op de lamp en aan de lader.
Ik denk dat ik de laatste gekocht heb nu :+ hij staat er toch niet meer tussen in de lijst.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:37

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

De plantsoendienst die hier vanochtend rond het appartementengebouw bezig was is overgestapt op een accu-bladblazer *O*

Nu de bosmaaiers nog -O-

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• o1o92o2o
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 03:45
Alsjemenou schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:51:
[...]

Ik heb de Festool ETS 150, en ik kan je gelijk uit je dromen helpen met de Festool stofkap i.c.m. deze machine. Het is uiteraard afhankelijk van wat je schuurt, maar ik ben de naden tussen mijn gipswanden aan het opschuren na de finisher te hebben aangebracht en met enkel de Festool stofkap is het nog steeds een drama. Met stofafzuiging is het heerlijk want dan heb je nagenoeg geen stof. Loop dit moment tegen het probleem aan dat ik een el cheapo stofzuiger heb zonder antistatische slang, dus ik krijg steeds kleine schokjes als ik het metaal van de machine aanraak.

Met de delta/vlak is het misschien anders, maar verwacht geen wonderen van enkel de stofkap.
Welke van de twee (drie?) verschillende versies qua afzuiging heb je? Die nieuwe met 49 (?) gaten?

Wat bedoel je met stofkap? Die zwart rand? Dat is om te voorkomen dat je tegen een ander vlak aanknalt met de zool. Of bedoel je die zakjes die je achterop kunt doen? Dat laatste ben ik ook geen fan van. Altijd aan de stofzuiger hier.

Heb je de stofzuiger wel op stopcontact met randaarde?

Persoonlijk heb ik altijd gezeur dat m'n beenharen meewaaien met de stofzuigerslang van de huis-tuin-keuken Miele. Maar die hebben allemaal een tweepolige stekker; dus dat komt eigenlijk nooit goed.

[Voor 7% gewijzigd door o1o92o2o op 14-09-2020 17:27]

• o1o92o2o

Ja, past. Die van mij van vorige maand kwam met twee halve inlays. Je kunt een GSR en GDX combineren in 1 Lboxx en dan ook nog de lader er tussenin doen.

• o1o92o2o
Raymond schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:43:
[...]

FC versie is 7mm langer. Maar met name de balans, maakt dat ik die machine standaard met alleen het bitjesopzetstuk gebruik.

Even tegenover elkaar:
[Afbeelding]

En hier tegenover de -15 versie (Ik heb de 10,8li, maar de -15 is hetzelfde, met een ander stickertje)

[Afbeelding]
Wauw bedankt!

Ik vermoedde al zoiets, gezien Bosch het niet vermeld :P

Eigenlijk wilde ik de -35 FC kopen, maar de normale -35 was dus in de aanbieding, dus die (eerst) maar gescoord.

De -35 is zo te zien ook een flink stukje korter dan de -15. :)

• o1o92o2o
Orion84 schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:21:
De plantsoendienst die hier vanochtend rond het appartementengebouw bezig was is overgestapt op een accu-bladblazer *O*

Nu de bosmaaiers nog -O-
Ook daarom ben ik blij met m'n airco. Roosters open, alle ramen en deuren in de rubbers en lekker slapen.

• o1o92o2o
Alsjemenou schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:12:
[...]

Hoe is het als je er een keer in kijkt? Mijn broer heeft zo'n no-name LED bouwlamp met ook zo'n rondje in het midden, maar als je die ooit in je zichtsveld hebt gehad zie je nog lang zo'n rode bol zeg maar... terwijl bij de Halogeen bouwlampen van 240W dat nog niet een tiende zo erg was.

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:47

Pixeltje

Woo-woohoo!

Na de aanschaf van de flexiclick zoek ik een bitset om bij deze tol in de koffer te doen. Voor de grote broer gebruik ik deze:

En die bevalt prima. Het meeste zit erin en de bitjes zijn van prima kwaliteit. Moet ik nog overwegen om iets anders aan te schaffen voor de flexiclick? Ik heb zitten kijken naar iets langere bitjes die dan zonder houder kunnen, dat komt de compactheid wel ten goede natuurlijk, maar waar vind ik daar een mooi setje van?

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Ethiron
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22:59

Ethiron

Advocatus diaboli

@Pixeltje Bij Bosch zelf, ik heb dit doosje bij mijn Flexiclick in de koffer zitten, bevalt uitstekend!

https://www.amazon.nl/Bos...set&qid=1600100451&sr=8-2

• o1o92o2o
Pixeltje schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:15:
Na de aanschaf van de flexiclick zoek ik een bitset om bij deze tol in de koffer te doen. Voor de grote broer gebruik ik deze:
[Afbeelding]

En die bevalt prima. Het meeste zit erin en de bitjes zijn van prima kwaliteit. Moet ik nog overwegen om iets anders aan te schaffen voor de flexiclick? Ik heb zitten kijken naar iets langere bitjes die dan zonder houder kunnen, dat komt de compactheid wel ten goede natuurlijk, maar waar vind ik daar een mooi setje van?
Wera heeft ook wel setjes met langere bits, maar die sets zijn (veel) kleiner.

• wheel
[Afbeelding]

Reguliere lengte bits passen toch gewoon zonder de houder?

• Jfwiet
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-09 16:51
Hmm net niet, heb nu metalen delen A en B, waar B de betere fit is. Maar klein gat tussen rand en blad. Maar het plastic valt wel mooi tegen de rand van de voet van de zaag.

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:57
[Afbeelding]

Ik zelf heb voor mijn haakse schroevenmachine deze gekocht: https://www.hornbach.nl/s...lig/10283873/artikel.html

Wel beperkte set, maar gebruik tegenwoordig toch alleen torx, en vond het wel prijzig, maar kunnen zonder bithouder gebruikt en zijn niet meteen weer heel erg lang, is mooi compact.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23:53
Voor de gereedschapfreaks. (Van DeWalt en Stanley dan)

Isero heeft weer de spaanplaatschroevenactie wat neerkomt op bestel vanaf 119 euro schroeven/boortjes/bitjes/e.d en krijg gratis een DeWalt machine ter waarde van dat bestelde bedrag én zoek voor 20% van dat bedrag Stanley gereedschap uit.
Gaat om dingen uit de folder (pdf), een aantal machines is als body geleverd.

Maar basic: Je koopt voor 200 euro schroeven etc en krijgt een DeWalt machine van 200 kado en mag voor 40 euro Stanley gereedschap uitzoeken. _/-\o_

Kortom, je zit nooit meer zonder schroeven. :+

(of er DeWalt petjes bij zitten had ik nog niet gekeken >:) )

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Raymond
Grappige actie :)

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:15
[Afbeelding]

Compactheid heb je toch niet nodig in de lengte? Daar heb je het 45 graden opzetstuk voor?
Teijgetje schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:54:
Maar basic: Je koopt voor 200 euro schroeven etc en krijgt een DeWalt machine van 200 kado en mag voor 40 euro Stanley gereedschap uitzoeken. _/-\o_
Gelukkig ben ik geen DeWalt verzamelaar, schroeven heb ik al voor de eeuwigheid omdat ik er altijd mijn minimumbedrag mee haal bij ToolStation. Wel goede/fijne schroeven die ForgeFast TX daar bij TS.

[Voor 29% gewijzigd door MJV op 14-09-2020 21:51]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zijn hier mensen die om technische redenen de AGC 18-125 Li EB-Basic afkraken? ik vind er weinig reviews over.

Dat is de slijptol van Festool. ik moet wat voegen opnieuw doen, en dan is uitslijpen denk ik wel het slimste.
Wil een kwalitatief goede slijptol hebben (die electrische stop is wel mooi) maar bovenal een draadloze. In een 2e ecosysteem investeren is a-relaxed, nu heb ik voor 300E een slijptol + accu (die ook door de andere devices gebruikt wordt).

[Voor 41% gewijzigd door Boudewijn op 14-09-2020 22:59]

• Alsjemenou
o1o92o2o schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:39:
[...]

Hoe is het als je er een keer in kijkt? Mijn broer heeft zo'n no-name LED bouwlamp met ook zo'n rondje in het midden, maar als je die ooit in je zichtsveld hebt gehad zie je nog lang zo'n rode bol zeg maar... terwijl bij de Halogeen bouwlampen van 240W dat nog niet een tiende zo erg was.
Hier wil je echt niet rechtstreeks inkijken. Geen rode bol, maar wel gewoon fel.

• rbaidjoe
Zo hier ff een eerste indruk van de Bosch GKT 18V 52 accu invalzaag.
Waarschuwing: LANG
TLDR: de Toolboxbuzz vergelijking rammelt een beetje, en de recentere relativeringen van de GKT18V52 zijn zeker op hun plaats. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeuren of je voor de Makita, Festool, of Bosch gaat. Aan alle drie kun je je volgens mij geen buil vallen.

De zaag was vrijdag al binnen, dus ik heb hem ff in mijn handen gehad, maar nog niet mee gezaagd. Wel heb ik de zaag op een aantal punten van kritiek (van het duitse forum) zelf bekeken en aan gevoeld en gerammeld.

Ik ga er even doorheen met de test van toolboxbuzz als leidraad. https://www.toolboxbuzz.c.../best-cordless-track-saw/ Waarom? Ik vind hun vergelijking relatief compleet t.o.v. wat er tot nu toe op internet beschikbaar is aan vergelijkingen. Tevens is hun vergelijking overzichtelijk opgesteld en goed verwoord. Er rammelt wel het e.e.a. aan hun vergelijking, maar door hun vergelijking als leidraad te gebruiken kan ik wellicht meer info delen dan alleen mijn eerste indruk. Door hun vergelijking als leidraad te nemen probeer ik mijn indruk als waarde oordeel te plaatsen t.o.v. de alternatieven in de markt.

Bij het eerste onderdeel wordt de rechte zaagsnede getest. Daar scoort de bosch als 4e van de 5, tussen Makita en Dewalt. Ik heb zelf nog niet gezaagd, maar andere online tests en video's laten een mooiere snede zien. Waar dat m in zit zou ik niet durven zeggen. Mogelijk heeft dit te maken heeft met het niet op vol vermogen kunnen draaien van de motor doordat ze de zaag slechts met een 6.3 Ah batterij hebben getest. Volgens de Bosch USA website levert de 6.3Ah batterij 1440W en de 8.0 Ah batterij 1600W.
Afijn, een eigen oordeel over de kwaliteit van de zaagsnede zal ik pas kunnen geven nadat ik er zelf mee heb gezaagd.

Ook wordt bij toolboxbuzz de schuine zaagsnede getest. Daar scoort de Bosch de 3e plek, tussen Festool en Makita. Zelfde verhaal als hierboven, eigen oordeel moet ik nog vellen.

De tweede test is de Track saw performance. Die heb ik voor mijn aankoop besluit als irrelevant beschouwd, juist vanwege de test met een 6.3Ah accu ipv 8Ah. De conversie naar Ft Cut / Watt-Hr geeft denk ik wel een aardig beeld van waar de zaag zich zou plaatsen als de zaag met de juiste accu was getest. Het blijft echter een rekenkundige manier om appels met appels te vergelijken, waarbij de input zuiverder had kunnen zijn.

Dan de Features. Ik ga in op de onderwerpen waar ik het niet met toolboxbuzz eens ben.
- Dust bag: Bosch wordt met dust bag geleverd. Moet dus op gelijke rank worden ingedeeld als Mafell en Festool.
- Hard Case: Bosch heeft een erg compacte case waar alles wat je voor je zaag nodig hebt in past. Als er al belang wordt gehecht aan de case, vind ik dat Bosch daar juist een hoge ranking verdient.
- Bevel adjustment. Op basis van mijn ervaring met Festool en de verschillende reviews van de overige merken vind ik dat Bosch een hogere ranking verdient. Makita en Bosch zijn beiden intuitief, waarbij Makita terecht een plek boven Bosch staat met een extra harde stop op 22,5gr. Maar waarom Festool boven Makita en Bosch staat is mij een raadsel. De vergrendeling om verder dan 45 graden te kantelen zit op een onlogische plek, en is een andere knop dan de vergrendeling om -1 graden te kantelen. Bij Makita en Bosch is dat dezelfde knop. Vind ik beter ontworpen.

T.o.v. de Toolboxbuzz test zou ik aan de hand van mijn hierboven uiteengezette onenigheden de Bosch 5 punten beter scoren op Features en Festool 3 punten slechter. Dan krijg je een ander (gekwantificeerd) beeld:
Mafell
Makita
Bosch
Festool
Dewalt

Gevoelsmatig zou ik zeggen:
Mafell
Festool
Makita/Bosch
Dewalt

Ik denk dat Festool een 2e plek verdient, alleen al om het feit dat er veel features voor te koop zijn, al dan niet aftermarket. Uit huis verdient de Mafell denk ik terecht de 1e plek. Features in het voordeel van Bosch vind ik dat die met 1 accu kan werken, en door zijn compacte bouwvorm bij uitstek geschikt is om bijv de expansiespleet van je vloer vlak langs de muur af te zagen. Ook het geringe gewicht vind ik in het voordeel van de Bosch. Wordt helaas niet meegenomen in de vergelijking terwijl de compacte bouwvorm en het geringe gewicht een tegenwicht biedt in de lagere zaagdiepte. Ik zal voornamelijk 18mm plaatmateriaal gaan zagen, misschien een enkele keer tot 36mm dik, of een keer een binnendeur van 40mm dik haaks inkorten. Die paar mm extra die de concurrenten gaan het verschil niet maken bij mij. Een voordeel van de concurrenten is wel weer dat er een breder aanbod aan zaagbladen is in hun maten.

Dan komen we bij ergonomics aan.
Ik kan uit eigen ervaring alleen over Festool en Bosch oordelen. Ik vind de Bosch een fijnere grip hebben dan Festool Bovendien heeft Bosch ook op de haakse handgreep een rubberen grip, Festool niet. Voor het gemak zou ik Bosch en Festool omwisselen in hun score. Dus:

Bosch
Mafell
Makita
Festool
Dewalt

ipv

Festool
Mafell
Makita
Bosch
Dewalt

Dan gebeurt er bij plunge action iets bijzonders. Bij onderwerpen waarbij een aantal merken een gedeelde eerste plek scoren, is de eerstvolgende de tweede plek. Die wordt hier ineens over geslagen, evenals plek 3. Wat dus een onlogisch gat creeert in de score die er wordt gegeven. Bosch zou daar gewoon de 2e plek moeten hebben en Dewalt de 3e. Dus:

Festool / Mafell / Makita
Bosch
Dewalt

ipv

niks
niks
Bosch
Dewalt

De totale ergonomie ranking wordt hiermee:
Mafell
Festool
Bosch
Makita
Dewalt

Tot slot wordt de prijs vergeleken. Die vergelijking was voor mij niet belangrijk omdat ik een voor mij aantrekkelijke deal kon scoren met een kale zaag. Echter is die vergelijking ook incompleet. De vermelde kitprijs kan niet zomaar vergeleken worden. Ofwel moet de prijs van het kale product vergeleken worden, ofwel moet de kit rekenkundig worden geconverteerd naar appels met appels. Zo bevat de Bosch kit 2 accu's, wat qua praktisch nut overeenkomt met 4 accu's voor Festool en Makita. Maarja, de een heeft wel al veel accu's liggen, de ander niet. Daarom denk ik dat een kale zaag eerlijker vergelijkt. Voor een onderwerp met een weegfactor van 50% had Toolboxbuzz daar beter over mogen nadenken.

Kaal zijn de zagen (bron: idealo.de) :
Makita: 300
Bosch: 345
Festool: 390
Dewalt: 480
Mafell 725

Alles bij elkaar denk ik dat Festool, Makita en Bosch om en nabij een gedeelde ranking verdienen. Ze zijn in dezelfde ballpark qua prijs, en ook in hun kwaliteiten en features komen ze bij elkaar in de buurt.

De zaken die mij over de streep hebben getrokken om voor de Bosch te gaan is de compacte bouwvorm, accuplatform waar ik al in zat, prijs, linialencompatibiliteit.

Wat denk ik terechte kritiek is is dat het afstelmechanisme om zijwaartse speling op de liniaal af te stellen niet het beste ontwerp is. Desondanks vind ik dat de zaag goed spelingvrij op de liniaal is af te stellen en dat je echt wel een lompe aap bent als je 'per ongeluk' de afstelling overhoop haalt tijdens het zagen. Voor de rest kan ik me in een hoop kritiek niet vinden, juist des te meer in de recentere relativeringen. Ik vind de zaag prettig en degelijk gebouwd aanvoelen. Hopelijk kan ik hem binnenkort ook echt testen en aan het werk zetten :Y

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grappige review @rbaidjoe :). Ik heb 2 weken geleden met een makita invalzaag gespeeld, en de afgelopen maand met mijn eigen MT55CC. Ik zie daar als ongeoefend lomp persoon direct het verschil in zaagsnede trouwens :)

[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 15-09-2020 00:10]

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:58
Boudewijn schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:58:
Zijn hier mensen die om technische redenen de AGC 18-125 Li EB-Basic afkraken? ik vind er weinig reviews over.

Dat is de slijptol van Festool. ik moet wat voegen opnieuw doen, en dan is uitslijpen denk ik wel het slimste.
Wil een kwalitatief goede slijptol hebben (die electrische stop is wel mooi) maar bovenal een draadloze. In een 2e ecosysteem investeren is a-relaxed, nu heb ik voor 300E een slijptol + accu (die ook door de andere devices gebruikt wordt).
Ik vind de grip wat lomp ogen. Beetje zoals (accu-)slijptollen van 5-10 jaar terug. De ergonomie van slijptollen is tegenwoordig beter.

Technisch zal het wel oke zijn, lijkt me. Zijn natuurlijk niet echt fijnbesnaarde machines, dus veel kan je niet fout. Misschien te veel opties inbouwen.

Voor zoiets kan je trouwens net zo goed een met snoer kopen. Desnoods een tweedehands Protool, als het per se van die firma uit Wendlingen moet zijn ;)
Boudewijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 00:09:
Grappige review @rbaidjoe :). Ik heb 2 weken geleden met een makita invalzaag gespeeld, en de afgelopen maand met mijn eigen MT55CC. Ik zie daar als ongeoefend lomp persoon direct het verschil in zaagsnede trouwens :)
Als de Mafell bij een ongeoefende gebruiker niet netter zou zagen had je hem terug moeten brengen ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 00:31:
[...]

Ik vind de grip wat lomp ogen. Beetje zoals (accu-)slijptollen van 5-10 jaar terug. De ergonomie van slijptollen is tegenwoordig beter.

Technisch zal het wel oke zijn, lijkt me. Zijn natuurlijk niet echt fijnbesnaarde machines, dus veel kan je niet fout. Misschien te veel opties inbouwen.

Voor zoiets kan je trouwens net zo goed een met snoer kopen. Desnoods een tweedehands Protool, als het per se van die firma uit Wendlingen moet zijn ;)
Ik vind het hebben van een accu erg fijn voor een slijptol. Ik raak wel eens fietssleutels kwijt en woon 4 hoog. Voor zoiets is een accu-machine erg handig. Stofafzuiging is toch niet relevant, tenzij je in muren gaat klooien.
Als de Mafell bij een ongeoefende gebruiker niet netter zou zagen had je hem terug moeten brengen ;)
:D

[Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 15-09-2020 00:37]

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01:18

Ik ken een aannemer die vooral voegwerk en opkuis van gevels doet. Die koopt dus de goedkoopste slijpschijven. Blijkbaar is cementstof redelijk nefast voor dergelijke toestellen, en dan is die liever een goedkoop toestel kwijt dan een duur A-merk. Maar die zijn slijpschijven zitten dan wel dag in, dag uit in dat stof.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Alsjemenou
o1o92o2o schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:26:
[...]

Welke van de twee (drie?) verschillende versies qua afzuiging heb je? Die nieuwe met 49 (?) gaten?

Wat bedoel je met stofkap? Die zwart rand? Dat is om te voorkomen dat je tegen een ander vlak aanknalt met de zool. Of bedoel je die zakjes die je achterop kunt doen? Dat laatste ben ik ook geen fan van. Altijd aan de stofzuiger hier.

Heb je de stofzuiger wel op stopcontact met randaarde?

Persoonlijk heb ik altijd gezeur dat m'n beenharen meewaaien met de stofzuigerslang van de huis-tuin-keuken Miele. Maar die hebben allemaal een tweepolige stekker; dus dat komt eigenlijk nooit goed.
Ja de nieuwe met 49 gaten (niet geteld). Met stofzak bedoelde ik inderdaad de papieren zak achterop. Uiteraard de stofzuiger op randaarde.

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een elektrische cirkelzaag, met name voor het bijzagen van een deur, bureau, en later wat koven en verwarmingsombouw. Niets spannends, en ook geen superbudget hiervoor beschikbaar. Een versie met geleiderail is wel een must, en dan kom ik uit op twee opties:

- Parkside insteekzaag met geleiderail van Lidl voor 89 euro
- Bosch (groen) PKS 66 AF voor 125 euro na cashback

Beide zijn voor zover ik kan vinden goed gereviewed (in hun klasse), en ik neig eerlijk gezegd naar de Parkside-variant. Heeft iemand hier nog een goed argument voor een van beiden, of wellicht nog een alternatief? De Bosch is met 125 euro echt aan de top van mijn budget, dus een premium merk is geen optie ;)

• yay
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:31
Arator schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 02:24:
[...]

Ik ken een aannemer die vooral voegwerk en opkuis van gevels doet. Die koopt dus de goedkoopste slijpschijven. Blijkbaar is cementstof redelijk nefast voor dergelijke toestellen, en dan is die liever een goedkoop toestel kwijt dan een duur A-merk. Maar die zijn slijpschijven zitten dan wel dag in, dag uit in dat stof.
Extra punten voor het gebruik van nefast. _/-\o_

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

yay schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:55:
[...]

Extra punten voor het gebruik van nefast. _/-\o_
_O-

wel fijn dat @Arator even duidelijk aangeeft dat het slechter dan slecht is, de synoniemen zijn niet mis te verstaan :P

1) Funest 2) Noodlottig 3) Ongunstig 4) Onheilbrengend 5) Rampzalig 6) Verderfelijk

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• sheane
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:54:

Isero heeft weer de spaanplaatschroevenactie wat neerkomt op bestel vanaf 119 euro schroeven/boortjes/bitjes/e.d en krijg gratis een DeWalt machine ter waarde van dat bestelde bedrag én zoek voor 20% van dat bedrag Stanley gereedschap uit.
Gaat om dingen uit de folder (pdf), een aantal machines is als body geleverd.

(of er DeWalt petjes bij zitten had ik nog niet gekeken >:) )
Het is dat ik geen 308 euro aan schroeven wil uitgeven .... O-) Maar toffe actie, zouden ze bij andere merken moeten doen >:)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mrwolf schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:50:
Ik ben op zoek naar een elektrische cirkelzaag, met name voor het bijzagen van een deur, bureau, en later wat koven en verwarmingsombouw. Niets spannends, en ook geen superbudget hiervoor beschikbaar. Een versie met geleiderail is wel een must, en dan kom ik uit op twee opties:

Beide zijn voor zover ik kan vinden goed gereviewed (in hun klasse), en ik neig eerlijk gezegd naar de Parkside-variant. Heeft iemand hier nog een goed argument voor een van beiden, of wellicht nog een alternatief? De Bosch is met 125 euro echt aan de top van mijn budget, dus een premium merk is geen optie ;)
Goed dat je je budget aangeeft, dat scheelt een hoop tips.

lees even een paar pagina's terug, jouw vraag komt zeer regelmatig terug, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Persoonlijk zou ik uit die 2 opties wegblijven van de groene Bosch maar meteen geld besparen en de Parkside kopen. Meer onderbuik geval, dan onderbouwd hoor.

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 25-09 20:42

Heb de Parkside hier, wat extreem lastig is (of was, wie weet zitten ze er nu wel bij) is dat er geen klemmen bij zitten voor je geleiderail. Heb het uiteindelijk opgelost door bij HBM deze bij te kopen:
https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm

In 1x zowel klemmen als 2800mm aan zaagcapaciteit (ideaal voor het zagen van platen van 2440mm) :9 Ongetwijfeld ga je wel een keer de zaag moeten afstellen (die van mij was niet perfect haaks uit de doos), maar als dat achter de rug is dan is het wat mij betreft een ideaal ding voor de DHZ'er op zoek naar een betaalbare invalzaag.

• rbaidjoe
Ethiron schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:21:
@Pixeltje Bij Bosch zelf, ik heb dit doosje bij mijn Flexiclick in de koffer zitten, bevalt uitstekend!

https://www.amazon.nl/Bos...set&qid=1600100451&sr=8-2
Ik wilde graag een zachte omhulsel zodat het minder rammelt in de koffer. Daarmee ben ik op deze uitgekomen: Metabo boren en bits set 35 delig in etui 62672500

Bevalt mij goed. Ik wil in de toekomst wel zo'n wera RVS set toevoegen, maar pas wanneer ik die nodig heb, want vrij prijzig om maar vast aan te schaffen voor het geval dat :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik ga maar eens op zoek naar die kneiterharde Impaktor-bitjes of weet-ik-veel-hoe-die dingen heten.

Mrs. Fraggert is in de veronderstelling dat de Torx maten 15, 20 en 25 onderling uitwisselbaar zijn :P

• Tjark
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 26-09 13:03

Tjark

DON'T PANIC

@mrwolf @theredone51 voor de parkside / lidl : ik zou dan de 1400mm liniaal dan bij HBM kopen: dan krijg je ook de klemmen en heb je een lange liniaal voor langere stukken. Je kan evt ook nog los een koppelstukje kopen, dan kan je inderdaad voor die enkele keer de 1400+700+700 koppelen voor 280. Maar een 1400mm uit 1 stuk is echt fijner dan gekoppelde 700s.

@mrwolf En dan bij Ecotools 2 zaagbladen kopen 48t en 60t en de 24t die bij de zaag zit niet gebruiken: die is dikker dan de Ecotools bladen, dus dan klopt je splinterstrip niet meer precies.

https://www.ecotools.nl/z...ad-prof-165-x-20-mm-t-60/
https://www.ecotools.nl/z...ad-prof-165-x-20-mm-t-48/

[Voor 27% gewijzigd door Tjark op 15-09-2020 10:01]

*insert signature here

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Arator schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 02:24:
[...]

Ja dat is dus totaal niet mijn inzetscenario. Ik gebruik het nu voor die voegen, en daarna voor kleine klusjes rondom het huis.

Daarom lijkt een gesloten behuizing me wel zo fijn, of is dit marketingbullshit?
Robuust en duurzaam: omhulde motor en gegoten elektronica zijn uitstekend beschermd tegen stof
En
Bijzonder robuust en duurzaam: dankzij de omhulde motor en gegoten elektronica is de accu-haakse slijper AGC 18 100% stofbestendig.
100% stofbestendig vind ik nogal een claim, zeker icm 5 jaar garantie.

Concurrent (willekeurig 200E ex accu's exemplaar): https://www.makita.nl/artikel/dga504z.html:
Beter beschermd tegen stof en vocht door uniek ontwerp aan de binnen- en buitenkant van de behuizing.
Gezien ik er dus weinig in steen mee ga slijpen verwacht ik niet dat ik welk A-merk device dan ook in die periode gesloopt krijg ;)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:22

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
theredone51 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:29:
[...]

Heb de Parkside hier, wat extreem lastig is (of was, wie weet zitten ze er nu wel bij) is dat er geen klemmen bij zitten voor je geleiderail. Heb het uiteindelijk opgelost door bij HBM deze bij te kopen:

[...]
Ik heb zelf een setje klemmen gemaakt voor de rail van de Parkside: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
De zaag bevalt mij overigens prima. Heb er inderdaad een zaagblad van EcoTools voor gekocht met meer tanden dan het standaard meegeleverde 24T blad.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RevellNL
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:48
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:42:
Ik ga maar eens op zoek naar die kneiterharde Impaktor-bitjes of weet-ik-veel-hoe-die dingen heten.

Mrs. Fraggert is in de veronderstelling dat de Torx maten 15, 20 en 25 onderling uitwisselbaar zijn :P
Ik vrees dat zelfs die Impaktor bitjes niet bestand zijn tegen het gebruik van een Torx-15 bitje op een Torx 20 schroef!

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:49
ThinkPad schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb zelf een setje klemmen gemaakt voor de rail van de Parkside: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
De zaag bevalt mij overigens prima. Heb er inderdaad een zaagblad van EcoTools voor gekocht met meer tanden dan het standaard meegeleverde 24T blad.
En ik gebruik dan weer de gelaste versie.
Beetje creatief denken kom je een eind. Ze hoeven ook niet echt hard te klemmen, 1 slag is vaak al voldoende. ;)

• pookoloco
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 17-09 07:10
Vraag aan de handige mieters hier.

Heb tijdje terug een simpele compressor gekocht waar standaard wat gereedschap bij zat.
Nu heb ik vrijdag van mijn opa een doos met wat oud luchtgereedschap gekregen waar hij niets mee deed. Ik wilde hiervan de slagmoersleutel aansluiten op mijn compressor om een wiel te vervangen, echter de aansluiting vd slagmoersleutel is groter dan het bijgevoegde gereedschap vd compressor. Wat ik heb kunnen vinden op Google is dat de slagmoersleutel cp734h een 1/2 aansluiting heeft en mijn ander gereedschap een 1/4. Vraag is of er een koppeling/verlengstuk/adapter/male-female ding bestaat waardoor ik makkelijk van gereedschap kan wisselen zonder vanalles los te draaien of andere slang op de compressor te zetten

Alvast bedankt!

• s138
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:07

Beide zijn niet geschikt voor wat je zoekt. Deze kunnen alleen dingen afzagen. Moet zeggen dat ik ook niet bekend ben met een cirkelzaag die kan bijzagen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RevellNL schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:10:
[...]

Ik vrees dat zelfs die Impaktor bitjes niet bestand zijn tegen het gebruik van een Torx-15 bitje op een Torx 20 schroef!
Dan gaan we het gewoon nog eens uitleggen :+

Alle nieuwe schroeven zitten meestal in een doosje met daarop een plaatje met de tx-maat, het probleem zijn de overgebleven losse schroeven in allerlei bakjes door de jaren heen. Als je een keer een andere maat nodig hebt ofzo.

Gister met een paar van die platkop trespa schroeven (5x60 ofzo) hoorde ik ineens RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en een hoop gemopper uit het kippenhok dat de bitjes niet pasten......20 was te groot en 15 draaide elleen maar rondjes zo te horen ;)

Toch maar eens even laten zien dat 20 pastte......ff tik op de kont van de accuboor, die stomme schroeven hebben namelijk een laklaag (vanwege de kleuren van trespa zodat de koppen niet opvallen) en toen paste het bitje :P .

• sheane
  • Niet online

https://www.amazon.de/-/e...rx&qid=1600158238&sr=8-18 dat dus

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:23:
[...]

Goed dat je je budget aangeeft, dat scheelt een hoop tips.

lees even een paar pagina's terug, jouw vraag komt zeer regelmatig terug, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Persoonlijk zou ik uit die 2 opties wegblijven van de groene Bosch maar meteen geld besparen en de Parkside kopen. Meer onderbuik geval, dan onderbouwd hoor.

[YouTube: Lidl's Parkside Tracksaw [Video #323]]
De Parkside-reviews had ik ook gezien, vandaar mijn lichte voorkeur daarvoor. Zelfde onderbuikgevoel ;)
theredone51 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:29:
[...]

In 1x zowel klemmen als 2800mm aan zaagcapaciteit (ideaal voor het zagen van platen van 2440mm) :9 Ongetwijfeld ga je wel een keer de zaag moeten afstellen (die van mij was niet perfect haaks uit de doos), maar als dat achter de rug is dan is het wat mij betreft een ideaal ding voor de DHZ'er op zoek naar een betaalbare invalzaag.
Die HBM-link had ik ook gevonden ja, dat lijkt me wel meerwaarde, thanks!
Tjark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:57:
@mrwolf @theredone51 voor de parkside / lidl : ik zou dan de 1400mm liniaal dan bij HBM kopen: dan krijg je ook de klemmen en heb je een lange liniaal voor langere stukken. Je kan evt ook nog los een koppelstukje kopen, dan kan je inderdaad voor die enkele keer de 1400+700+700 koppelen voor 280. Maar een 1400mm uit 1 stuk is echt fijner dan gekoppelde 700s.

@mrwolf En dan bij Ecotools 2 zaagbladen kopen 48t en 60t en de 24t die bij de zaag zit niet gebruiken: die is dikker dan de Ecotools bladen, dus dan klopt je splinterstrip niet meer precies.

https://www.ecotools.nl/z...ad-prof-165-x-20-mm-t-60/
https://www.ecotools.nl/z...ad-prof-165-x-20-mm-t-48/
Kijk, meer tips dan waar ik om vroeg (en zelf niet aan had gedacht), dank je!

@ThinkPad : mooie optie, maar ik ga voor de HBM-lineaal
@s138: dezelfde humor als bij de kapper als je vraagt 'even bijknippen'? Echt heel geestig

Conclusie: het wordt de Parkside, met extra lineaal en zaagbladen bij HBM, muchos gracias!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zijn dat van die uber-bitjes die bestand zijn tegen een slagschroevendraaier?

• sheane
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:30:
[...]

zijn dat van die uber-bitjes die bestand zijn tegen een slagschroevendraaier?
Dat niet, maar qua hoeveelheid duurt het even voordat ze er door is O-)

Dat zijn namelijk deze ; https://www.amazon.de/-/e...tor&qid=1600158750&sr=8-1

Of de niet impaktor maar wel sterkere: https://www.amazon.de/-/e...or&qid=1600158779&sr=8-19

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:27
mrwolf schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:30:
[...]

@s138: dezelfde humor als bij de kapper als je vraagt 'even bijknippen'? Echt heel geestig
Ik moest even herkauwen voordat het kwartje viel, ik vond hem leuk :+

Ook van hier dank voor de tips bij de Lidl invalzaag. Ik heb hem al lange tijd in huis maar juist sinds de aankoop geen cirkelzaag/invalzaag nodig gehad dus zit nog steeds nieuw in de doos. Ik ga die zaagbladen er bij bestellen, en misschien ook wel de HBM rails. Nee hoor, ik heb geen issues met gereedschappen aanschaffen O-)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:34:
[...]

Dat niet, maar qua hoeveelheid duurt het even voordat ze er door is O-)

Dat zijn namelijk deze ; https://www.amazon.de/-/e...tor&qid=1600158750&sr=8-1

Of de niet impaktor maar wel sterkere: https://www.amazon.de/-/e...or&qid=1600158779&sr=8-19
Thanks d:)b

ik zet dit soort dingen altijd even op een lijstje ivm verjaardagen, SinteKerst etc. :)

• Alsjemenou
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:36:
[...]

Thanks d:)b

ik zet dit soort dingen altijd even op een lijstje ivm verjaardagen, SinteKerst etc. :)
De Milwaukee Shockwave worden aangeraden: YouTube: Which Impact Driver Bit is Best? Let's find out! Phillips #2 Showdown

Ook niet de duurste. Heb zelf deze: https://www.amazon.de/-/e...-4932464240/dp/B07FKMVH8S

cc @sheane

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Dit weekend de 8 sjl goed kunnen gebruiken. Erg fijn voor herhaaldelijk werk en ook precies werk; moest plankjes van 11x11 maken en kon echt per half millimetertje bijwerken (zaag naar beneden, werkstuk tegenaan, zaag omhoog, aan en zagen = flintertje van werkstuk af)

Meteen ook de parkside machinestandaard in gebruik kunnen nemen die ik al een paar maanden geleden gekocht had: werkt een stuk beter dan op de grond, en makkelijk los te koppelen.

*insert signature here

• Framoes
Boudewijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:01:
[...]

Ja dat is dus totaal niet mijn inzetscenario. Ik gebruik het nu voor die voegen, en daarna voor kleine klusjes rondom het huis.

Daarom lijkt een gesloten behuizing me wel zo fijn, of is dit marketingbullshit?

[...]

En
[...]

100% stofbestendig vind ik nogal een claim, zeker icm 5 jaar garantie.

Concurrent (willekeurig 200E ex accu's exemplaar): https://www.makita.nl/artikel/dga504z.html:

[...]

Gezien ik er dus weinig in steen mee ga slijpen verwacht ik niet dat ik welk A-merk device dan ook in die periode gesloopt krijg ;)
Bescherming tegen stof is vrij normaal bij accu-slijpers. En als ik AvE mag geloven is Makita altijd vrij scheutig met epoxy om het binnenwerk van machines te beschermen. Denk dat Festool daar op doelt met 'gegoten elektronica'.

Die DGA504 is nog een oud model ook. De nieuwere hebben kickback-bescherming, motorrem en meer van dat soort handigheidjes.

De behuizing zelf is wel altijd 'open' ivm afvoeren warmte.
Tjark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:19:
[Afbeelding]

Dit weekend de 8 sjl goed kunnen gebruiken. Erg fijn voor herhaaldelijk werk en ook precies werk; moest plankjes van 11x11 maken en kon echt per half millimetertje bijwerken (zaag naar beneden, werkstuk tegenaan, zaag omhoog, aan en zagen = flintertje van werkstuk af)

Meteen ook de parkside machinestandaard in gebruik kunnen nemen die ik al een paar maanden geleden gekocht had: werkt een stuk beter dan op de grond, en makkelijk los te koppelen.
Hangt de zaag bij jou ook achterover op dat Lidl onderstel? Mijn Makita lijkt te zwaar voor de klemmen en zit daardoor niet recht.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou verrek zeg, die Shockwave-bitjes zag ik net op Toolstation en was verbaas over de prijs ook (net als de sets van Wiha overigens).

ik heb een paar van die kleine Wera setjes met 5 bitjes per houdertje en ben erg tevreden en weet dat Wera gewoon echt goed spul heeft maar goedkoop (buiten Amazon om) zijn ze zeker niet.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:40:
[...]

Nou verrek zeg, die zag ik net op Toolstation en was verbaas over de prijs ook (net als de sets van Wiha overigens).

ik heb een paar van die kleine Wera setjes met 5 bitjes per houdertje en ben erg tevreden en weet dat Wera gewoon echt goed spul heeft maar goedkoop (buiten Amazon om) zijn ze zeker niet.
Let wel dat je de 2e gen shockwave gebruikt. Deze hebben een zilveren tip. De 1e generatie was ruk (en maar 2 euro bij de bouwmaat). 2e generatie is een stuk beter.

K to the KillaZ

• daboemann
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 26-09 10:18
Mocht je voor de Shockwave gaan, zorg wel dat je voor de laatste generatie gaat (gen 3), die kun je herkennen aan de zilveren kop (wear guard volgens de fancy marketing). Heb zelf ook een setje (https://www.toolstation.nl/milwaukee-shockwave-bitset/p13542) voor mijn slagschroevendraaier en ze werken prima. De pasvorm is heel goed op de schroeven die ik gebruik (ecotools en hornbach), alleen zijn niet alle bitjes perfect recht (gaan een heel klein beetje op en neer als je ze rond draait). Het is echt minimaal maar het viel me wel op. In de praktijk heb ik daar in ieder geval geen last van, en na een stuk of 3000 schroeven inmiddels vind ik voor het geld de kwaliteit goed genoeg. Een slagschroevendraaier is een behoorlijk geweld en alle bitjes zullen slijten, maar deze houden het best lang vol en zijn niet te duur mocht je ze willen vervangen.

• KillaZ
Lol @daboemann is het alweer de 3e gen?

K to the KillaZ

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:44:
[...]

Let wel dat je de 2e gen shockwave gebruikt. Deze hebben een zilveren tip. De 1e generatie was ruk (en maar 2 euro bij de bouwmaat). 2e generatie is een stuk beter.
_/-\o_ d:)b

• KillaZ
Maar @Fraggert Waarom zou jij voor Shockwave moeten gaan? :+

K to the KillaZ

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

• daboemann
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 26-09 10:18
De wear guard is gen 3 ja :) . Wel fijn dat ze tegenwoordig bij de toolstation te koop zijn. Toen ik ze wilde hebben na het kopen van de slagschroevendraaier kon ik maar op 1 website de gen 3 vinden, de rest was nog gen 2. En volgens diverse reviews is de gen 3 echt een stuk beter dan de gen 2 (zwarte tip).

Zelf wil ik nog steeds een keer de Impact XPS bitjes testen van Makita, maar die zijn nog steeds niet uit in Europa en Amazon verstuurt ze niet naar Nederland. En vier maanden geleden waren er volgens Makita ook nog geen plannen om ze hier uit te brengen helaas.

• Alsjemenou
daboemann schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:44:
[...]

Mocht je voor de Shockwave gaan, zorg wel dat je voor de laatste generatie gaat (gen 3), die kun je herkennen aan de zilveren kop (wear guard volgens de fancy marketing). Heb zelf ook een setje (https://www.toolstation.nl/milwaukee-shockwave-bitset/p13542) voor mijn slagschroevendraaier en ze werken prima. De pasvorm is heel goed op de schroeven die ik gebruik (ecotools en hornbach), alleen zijn niet alle bitjes perfect recht (gaan een heel klein beetje op en neer als je ze rond draait). Het is echt minimaal maar het viel me wel op. In de praktijk heb ik daar in ieder geval geen last van, en na een stuk of 3000 schroeven inmiddels vind ik voor het geld de kwaliteit goed genoeg. Een slagschroevendraaier is een behoorlijk geweld en alle bitjes zullen slijten, maar deze houden het best lang vol en zijn niet te duur mocht je ze willen vervangen.
Goeie. Ik heb de zwarte tip dus helaas oudere generatie. Aanrader dus voor mij om te halen als deze versleten zijn. Doen het overigens nog prima

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Framoes schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:31:

Hangt de zaag bij jou ook achterover op dat Lidl onderstel? Mijn Makita lijkt te zwaar voor de klemmen en zit daardoor niet recht.
Goed punt, niet echt op gelet, zal eens kijken.

*insert signature here

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:21
Tjark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:19:
[Afbeelding]

Pff ik ben toch jaloers op iedereen die de gouden slag heeft kunnen slaan.. toen ik keek was de prijs op amazon helaas alweer gestegen..

Heel veel plezier gegund aan iedereen die de kans wel heeft kunnen pakken! :+

• theredone51
DoeEensGek schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:17:
[...]

En ik gebruik dan weer de gelaste versie.
Beetje creatief denken kom je een eind. Ze hoeven ook niet echt hard te klemmen, 1 slag is vaak al voldoende. ;)
Inderdaad, heeft niet veel nodig met de anti-slip op de onderkant. Maar zonder klemmen die in de rail schuiven blijft het toch behelpen, deed het eerst gewoon met een lijmklem maar dat is altijd kloten op het begin/einde van de snede.
pookoloco schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:19:
Vraag aan de handige mieters hier.

Heb tijdje terug een simpele compressor gekocht waar standaard wat gereedschap bij zat.
Nu heb ik vrijdag van mijn opa een doos met wat oud luchtgereedschap gekregen waar hij niets mee deed. Ik wilde hiervan de slagmoersleutel aansluiten op mijn compressor om een wiel te vervangen, echter de aansluiting vd slagmoersleutel is groter dan het bijgevoegde gereedschap vd compressor. Wat ik heb kunnen vinden op Google is dat de slagmoersleutel cp734h een 1/2 aansluiting heeft en mijn ander gereedschap een 1/4. Vraag is of er een koppeling/verlengstuk/adapter/male-female ding bestaat waardoor ik makkelijk van gereedschap kan wisselen zonder vanalles los te draaien of andere slang op de compressor te zetten

Alvast bedankt!
Over het algemeen heb je voor persluchtaansluitingen in NL / EU de Orion en Euro koppelingen:
https://magneetventielshop.nl/luchtkoppelingen.html

Ik prefereer overal Euro koppelingen, die zijn groter van doorlaat waardoor je minder verlies hebt / meer lucht tot bij je tool kunt brengen. Op dikke luchtslangen zit daarom ook meestal een Euro koppeling. Aangezien je aangeeft maar een lichte compressor te hebben met waarschijnlijk een bouwmarkt setje met slangen en tools: die hebben dus vaak Orion koppelingen. De draad zou eventueel nog anders kunnen zijn in de tool zelf (G1/4 of G1/2), maar de afmetingen van het koppelstuk zelf zijn altijd even groot.

Je cp734h is trouwens geen G1/2 (dat is wel de maat voor de vierkante aandrijving waar je je slagdop op moet steken), maar een G1/4 lucht aansluiting.

Oplossing is een adapter er tussen zetten, of de nippels vervangen zodat het allemaal dezelfde zijn. Verder wens ik je veel sterkte, een slagmoersleutel zoals zo'n CP374H trekt je beperkte ketel zo leeg en je compressor kan het waarschijnlijk niet bijbenen als dat zo ver is. De dunne slangen die je hebt gaan daar ook niet aan meewerken, maar wie weet heb je geluk en zitten de wielbouten niet te vast ;)

[Voor 7% gewijzigd door theredone51 op 15-09-2020 13:20]

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01:18
Offtopic :
@yay
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:02:
[...]
_O-

wel fijn dat @Arator even duidelijk aangeeft dat het slechter dan slecht is, de synoniemen zijn niet mis te verstaan :P

1) Funest 2) Noodlottig 3) Ongunstig 4) Onheilbrengend 5) Rampzalig 6) Verderfelijk
Ik wist zelfs niet dat het Vlaams Nederlands was. Ik zal niet zeggen dat dat woord hier veel in de dagelijkse omgang gebruikt wordt, maar het is zeker geen "ambtenaarees". Nu ben ik ook nog van een generatie die weet wat een boek, krant of bibliotheek is O-)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Raymond
over compressoren gesproken. Ik heb deze:
https://www.hornbach.nl/s...eset/8479185/artikel.html
Ik kan me er mee redden, ook al is het een cheapass ding.

Ik heb er intussen wel twee probleempjes mee (en natuurlijk geen bon meer, dus garantie claimen wordt wat lastig).
De slang die erbij zit, daarvan zitten de nippels niet meer goed vast, dus daar lekt lucht langs.
Het overdrukventiel sluit niet goed af, waardoor daar ook lucht langs lekt.

Hebben jullie een tip voor een vervangende slang? Zo'n klein dun krulslangetje bevalt me prima (ik heb ook een gewone luchtslang erbij, maar dat vind ik toch wel onhandig).

Enig idee hoe ik dat overdrukventiel weer goed krijg? Hij drukt niet goed genoeg dicht, dus sluit niet meer 100% af.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:44:

Enig idee hoe ik dat overdrukventiel weer goed krijg? Hij drukt niet goed genoeg dicht, dus sluit niet meer 100% af.
ik lees even mee, mijn cheapass FERM compressortje heeft ook zo'n afslag. Laatst zette ik hem aan en toen ik terug kwam stond hij nog volle bak te rammelen terwijl hij allang vol zat. |:(

• wheel
Raymond schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:44:
over compressoren gesproken. Ik heb deze:
https://www.hornbach.nl/s...eset/8479185/artikel.html
Ik kan me er mee redden, ook al is het een cheapass ding.

Ik heb er intussen wel twee probleempjes mee (en natuurlijk geen bon meer, dus garantie claimen wordt wat lastig).
De slang die erbij zit, daarvan zitten de nippels niet meer goed vast, dus daar lekt lucht langs.
Het overdrukventiel sluit niet goed af, waardoor daar ook lucht langs lekt.

Hebben jullie een tip voor een vervangende slang? Zo'n klein dun krulslangetje bevalt me prima (ik heb ook een gewone luchtslang erbij, maar dat vind ik toch wel onhandig).

Vervangen door een nieuwe? Lijkt erop dat je 'm er met een sleutel zo uit in in kunt draaien. Ook voor @Fraggert.

[Voor 8% gewijzigd door wheel op 15-09-2020 13:53]

• Raymond
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:48:
[...]

ik lees even mee, mijn cheapass FERM compressortje heeft ook zo'n afslag. Laatst zette ik hem aan en toen ik terug kwam stond hij nog volle bak te rammelen terwijl hij allang vol zat. |:(
Ik kon mijn pintransactie terugvinden (met behulp van dit topic, want uiteraard heb ik de aankoop hier gepost :D ) en klantenservice van de hornbach kon me verder helpen met het opvragen van de bon.

Dus met beetje geluk kan ik garantie claimen :+

Dat wordt ook een nieuwe ervaring voor me, aangezien ik dat eigenlijk nooit doe. Vraag me af hoe ze dit oppakken :+ Ik hoop geld terug, dan kan ik dit geld steken in een betere, nieuwe :P

• Raymond
wheel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:51:
[...]

Vervangen door een nieuwe? Lijkt erop dat je 'm er met een sleutel zo uit in in kunt draaien. Ook voor @Fraggert.
Dat is de aftapkraan. Ik heb het over het overdrukventiel, bovenop het apparaat.

https://handleidingkwijt.com/stanley-dn-20086-compressor/

onderdeel 2 in die handleiding

[Voor 10% gewijzigd door Raymond op 15-09-2020 13:56]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:51:
[...]

ik moet even mijn typenummer opsnorren, FErm heeft een onderdelen website :)

het is niet dat kraantje bij mij hoor, het is de automatische afslag als hij vol is.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:16

timovd

Voorsprong door techniek

Tjark schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:03:
[...]

Goed punt, niet echt op gelet, zal eens kijken.
(CC: @Framoes) Wat op jouw foto te zien is, is dat de zaag ver naar achteren staat op het frame. Eventueel kun je die nog verder naar voren vastzetten.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• rbaidjoe
rbaidjoe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 00:06:
Zo hier ff een eerste indruk van de Bosch GKT 18V 52 accu invalzaag.
Waarschuwing: LANG
TLDR: de Toolboxbuzz vergelijking rammelt een beetje, en de recentere relativeringen van de GKT18V52 zijn zeker op hun plaats. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeuren of je voor de Makita, Festool, of Bosch gaat. Aan alle drie kun je je volgens mij geen buil vallen.

De zaag was vrijdag al binnen, dus ik heb hem ff in mijn handen gehad, maar nog niet mee gezaagd. Wel heb ik de zaag op een aantal punten van kritiek (van het duitse forum) zelf bekeken en aan gevoeld en gerammeld.

Ik ga er even doorheen met de test van toolboxbuzz als leidraad. https://www.toolboxbuzz.c.../best-cordless-track-saw/ Waarom? Ik vind hun vergelijking relatief compleet t.o.v. wat er tot nu toe op internet beschikbaar is aan vergelijkingen. Tevens is hun vergelijking overzichtelijk opgesteld en goed verwoord. Er rammelt wel het e.e.a. aan hun vergelijking, maar door hun vergelijking als leidraad te gebruiken kan ik wellicht meer info delen dan alleen mijn eerste indruk. Door hun vergelijking als leidraad te nemen probeer ik mijn indruk als waarde oordeel te plaatsen t.o.v. de alternatieven in de markt.

Bij het eerste onderdeel wordt de rechte zaagsnede getest. Daar scoort de bosch als 4e van de 5, tussen Makita en Dewalt. Ik heb zelf nog niet gezaagd, maar andere online tests en video's laten een mooiere snede zien. Waar dat m in zit zou ik niet durven zeggen. Mogelijk heeft dit te maken heeft met het niet op vol vermogen kunnen draaien van de motor doordat ze de zaag slechts met een 6.3 Ah batterij hebben getest. Volgens de Bosch USA website levert de 6.3Ah batterij 1440W en de 8.0 Ah batterij 1600W.
Afijn, een eigen oordeel over de kwaliteit van de zaagsnede zal ik pas kunnen geven nadat ik er zelf mee heb gezaagd.

Ook wordt bij toolboxbuzz de schuine zaagsnede getest. Daar scoort de Bosch de 3e plek, tussen Festool en Makita. Zelfde verhaal als hierboven, eigen oordeel moet ik nog vellen.

De tweede test is de Track saw performance. Die heb ik voor mijn aankoop besluit als irrelevant beschouwd, juist vanwege de test met een 6.3Ah accu ipv 8Ah. De conversie naar Ft Cut / Watt-Hr geeft denk ik wel een aardig beeld van waar de zaag zich zou plaatsen als de zaag met de juiste accu was getest. Het blijft echter een rekenkundige manier om appels met appels te vergelijken, waarbij de input zuiverder had kunnen zijn.

Dan de Features. Ik ga in op de onderwerpen waar ik het niet met toolboxbuzz eens ben.
- Dust bag: Bosch wordt met dust bag geleverd. Moet dus op gelijke rank worden ingedeeld als Mafell en Festool.
- Hard Case: Bosch heeft een erg compacte case waar alles wat je voor je zaag nodig hebt in past. Als er al belang wordt gehecht aan de case, vind ik dat Bosch daar juist een hoge ranking verdient.
- Bevel adjustment. Op basis van mijn ervaring met Festool en de verschillende reviews van de overige merken vind ik dat Bosch een hogere ranking verdient. Makita en Bosch zijn beiden intuitief, waarbij Makita terecht een plek boven Bosch staat met een extra harde stop op 22,5gr. Maar waarom Festool boven Makita en Bosch staat is mij een raadsel. De vergrendeling om verder dan 45 graden te kantelen zit op een onlogische plek, en is een andere knop dan de vergrendeling om -1 graden te kantelen. Bij Makita en Bosch is dat dezelfde knop. Vind ik beter ontworpen.

T.o.v. de Toolboxbuzz test zou ik aan de hand van mijn hierboven uiteengezette onenigheden de Bosch 5 punten beter scoren op Features en Festool 3 punten slechter. Dan krijg je een ander (gekwantificeerd) beeld:
Mafell
Makita
Bosch
Festool
Dewalt

Gevoelsmatig zou ik zeggen:
Mafell
Festool
Makita/Bosch
Dewalt

Ik denk dat Festool een 2e plek verdient, alleen al om het feit dat er veel features voor te koop zijn, al dan niet aftermarket. Uit huis verdient de Mafell denk ik terecht de 1e plek. Features in het voordeel van Bosch vind ik dat die met 1 accu kan werken, en door zijn compacte bouwvorm bij uitstek geschikt is om bijv de expansiespleet van je vloer vlak langs de muur af te zagen. Ook het geringe gewicht vind ik in het voordeel van de Bosch. Wordt helaas niet meegenomen in de vergelijking terwijl de compacte bouwvorm en het geringe gewicht een tegenwicht biedt in de lagere zaagdiepte. Ik zal voornamelijk 18mm plaatmateriaal gaan zagen, misschien een enkele keer tot 36mm dik, of een keer een binnendeur van 40mm dik haaks inkorten. Die paar mm extra die de concurrenten gaan het verschil niet maken bij mij. Een voordeel van de concurrenten is wel weer dat er een breder aanbod aan zaagbladen is in hun maten.

Dan komen we bij ergonomics aan.
Ik kan uit eigen ervaring alleen over Festool en Bosch oordelen. Ik vind de Bosch een fijnere grip hebben dan Festool Bovendien heeft Bosch ook op de haakse handgreep een rubberen grip, Festool niet. Voor het gemak zou ik Bosch en Festool omwisselen in hun score. Dus:

Bosch
Mafell
Makita
Festool
Dewalt

ipv

Festool
Mafell
Makita
Bosch
Dewalt

Dan gebeurt er bij plunge action iets bijzonders. Bij onderwerpen waarbij een aantal merken een gedeelde eerste plek scoren, is de eerstvolgende de tweede plek. Die wordt hier ineens over geslagen, evenals plek 3. Wat dus een onlogisch gat creeert in de score die er wordt gegeven. Bosch zou daar gewoon de 2e plek moeten hebben en Dewalt de 3e. Dus:

Bosch
Dewalt

ipv

niks
niks
Bosch
Dewalt

De totale ergonomie ranking wordt hiermee:
Mafell
Festool
Bosch
Makita
Dewalt

Tot slot wordt de prijs vergeleken. Die vergelijking was voor mij niet belangrijk omdat ik een voor mij aantrekkelijke deal kon scoren met een kale zaag. Echter is die vergelijking ook incompleet. De vermelde kitprijs kan niet zomaar vergeleken worden. Ofwel moet de prijs van het kale product vergeleken worden, ofwel moet de kit rekenkundig worden geconverteerd naar appels met appels. Zo bevat de Bosch kit 2 accu's, wat qua praktisch nut overeenkomt met 4 accu's voor Festool en Makita. Maarja, de een heeft wel al veel accu's liggen, de ander niet. Daarom denk ik dat een kale zaag eerlijker vergelijkt. Voor een onderwerp met een weegfactor van 50% had Toolboxbuzz daar beter over mogen nadenken.

Kaal zijn de zagen (bron: idealo.de) :
Makita: 300
Bosch: 345
Festool: 390
Dewalt: 480
Mafell 725

Alles bij elkaar denk ik dat Festool, Makita en Bosch om en nabij een gedeelde ranking verdienen. Ze zijn in dezelfde ballpark qua prijs, en ook in hun kwaliteiten en features komen ze bij elkaar in de buurt.

De zaken die mij over de streep hebben getrokken om voor de Bosch te gaan is de compacte bouwvorm, accuplatform waar ik al in zat, prijs, linialencompatibiliteit.

Wat denk ik terechte kritiek is is dat het afstelmechanisme om zijwaartse speling op de liniaal af te stellen niet het beste ontwerp is. Desondanks vind ik dat de zaag goed spelingvrij op de liniaal is af te stellen en dat je echt wel een lompe aap bent als je 'per ongeluk' de afstelling overhoop haalt tijdens het zagen. Voor de rest kan ik me in een hoop kritiek niet vinden, juist des te meer in de recentere relativeringen. Ik vind de zaag prettig en degelijk gebouwd aanvoelen. Hopelijk kan ik hem binnenkort ook echt testen en aan het werk zetten :Y
Zo, ik heb even mijn verhaal over mijn eerste indruk in tabellen verwerkt om de leesbaarheid te vergroten.

Features
tussen haakjes is mijn aanpassing t.o.v. de toolboxbuzz score (lage score is beter (ranking))
MafellFestoolMakitaBoschDewalt
Track on/off indicator2 1 3(+1) 3 (+1) 3 (+1)
Dust Bag 1 1 2 1 (-1) 2
Hard Case2 (+1)3 (+1) 5 1 (-3) 4 (+1)
Bevel Adjustment1 4 (+2) 2 (-1) 3 (-1) 5
Distance to wall4 (+4)2 (+2) 3 (+3) 1 (+1) 4 (+4)
Total score toolboxbuzz30 40 41 47 49
Toolboxbuzz Rank1 1 2 3 4
Mijn score 35 45 44 44 54
Mijn Rank1 2 2 2 3

Gezien mijn herwaardering van een aantal zaken komen de scores van Festool, Makita en Bosch op gebied van features erg dicht bij elkaar. Een gedeelde 2e plek voor die drie lijkt me dus op zijn plaats.
Te meer ook omdat alle features nu even zwaar gewogen zijn, terwijl je je kan afvragen hoe belangrijk de feature 'LED Battery gauge' is. Bovendien heb ik de feature 'distance to wall' toegevoegd, terwijl die feature voor een ander wellicht totaal irrelevant is.

Ergonomics

tussen haakjes is de aanpassing t.o.v. de toolboxbuzz score (lage score is beter (ranking))
Grip2 3 (+2) 4 1 (-2) 5
Plunge Action1 1 1 2 (-2) 3 (-2)
Weight1 (+1)2 (+2) 1 (+1)1 (+1) 3 (+3)
Total score toolboxbuzz4 4 8 11 15
Toolboxbuzz Rank1 2 3 4 5
Mijn score 5 8 9 8 16
Mijn Rank1 2 2 2 3

Bij ergonomie kun je vinden dat gewicht ook een rol speelt. Als je gewicht meeneemt komen wederom Festool Makita en Bosch op een gedeelde 2e plek aangezien de totaalscore van die drie weer erg dicht bij elkaar liggen. Gewicht gebaseerd op de accu's die in de kit meegeleverd worden.

Kale Prijzen (lager is beter)
prijs/score725 390 300 345 480
Toolboxbuzz Rank5 3 2 4 1
Mijn Rank5 3 1 2 4

Eindscore (later is beter)
features (15%) 1 2 2 2 3
ergonomics (10%) 1 2 2 2 3
performance (10%) 2 3 1 2 4
quality of cut (50%)1 2 3 3 4
cost (15%) 5 3 1 2 4
TOTALS 1,7 2,25 2,25 2,5 3,75
Toolboxbuzz Rank 13 2 4 5
Mijn Rank1 2 2 2 3

Wat je eigenlijk wel echt ziet is dat de Festool, Makita en Bosch nauwelijks voor elkaar onder doen. Je kan een beetje met de weegfactoren spelen, of features toevoegen of weglaten die je zelf meer of minder belangrijk vindt uiteraard, maar de overall score blijft om en nabij gelijk: Mafell op de ereplek, Dewalt als duidelijke hekkensluiter, en in de middenmoot is het stuivertje wisselen. Ook niet onbelangrijk om op te merken, dit hele verhaal is een mix van mijn mening en dat van Toolboxbuzz. De statements van hun over Mafell, Dewalt en Makita neem ik voor waarheid aan, daar ik die niet kan staven met mijn eigen ervaringen.

Even zien of het van het weekend lukt de zaagsnedes voor mezelf te testen. Ik heb wat 18mm berken multiplex liggen en ik denk dat ik wat vuren 44 x 96mm balken haal om af te korten en te schulpen. Het liefst zou ik ook met 40mm en 50mm eiken aan de slag, maar dat heb ik helaas niet, en ik vind het zonde om dat nu te gaan kopen voor een paar test zaagsnedes. Uiteraard ga ik er vanuit dat de kwaliteit van de zaagsnedes meer bij Festool in de buurt komen dan bij de Makita :+
We gaan t zien.

• wheel
Raymond schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:52:
[...]

Dat is de aftapkraan. Ik heb het over het overdrukventiel, bovenop het apparaat.
Fair enough, ik was te snel, https://www.rsinternation...rukventiel-8-bar-9414010/ dan ;)

Ook schroefbaar, maar mogelijk wel eerst demontage-werk, als je er door de kap niet bij kunt.

[Voor 12% gewijzigd door wheel op 15-09-2020 14:01]

• Framoes
Arator schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:35:
Offtopic :
@yay

[...]

Ik wist zelfs niet dat het Vlaams Nederlands was. Ik zal niet zeggen dat dat woord hier veel in de dagelijkse omgang gebruikt wordt, maar het is zeker geen "ambtenaarees". Nu ben ik ook nog van een generatie die weet wat een boek, krant of bibliotheek is O-)
Ik dacht al dat het een Vlaams woord was. Volgens mij wel eens een Vlaming dat woord hier zien gebruiken.
timovd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:54:
[...]

(CC: @Framoes) Wat op jouw foto te zien is, is dat de zaag ver naar achteren staat op het frame. Eventueel kun je die nog verder naar voren vastzetten.
Dan moet de zaag andersom op het frame, want hij staat nu zo ver naar voren als mogelijk. Maar dan zitten de handgrepen van de klemmen achter en dat lijkt me onpraktisch.

• KillaZ
Framoes schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:08:
[...]

Ik dacht al dat het een Vlaams woord was. Volgens mij wel eens een Vlaming dat woord hier zien gebruiken.

[...]

Dan moet de zaag andersom op het frame, want hij staat nu zo ver naar voren als mogelijk. Maar dan zitten de handgrepen van de klemmen achter en dat lijkt me onpraktisch.
Heb ik ook met de Dewalt, omdat hij in mijn ogen stabieler stond. Bloedirritant als je hem 8 keer in 4 dagen moet op en afbouwen, dat wel.

K to the KillaZ

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:55:
[...]

Fair enough, ik was te snel, https://www.rsinternation...rukventiel-8-bar-9414010/ dan ;)

[Afbeelding]

Ook schroefbaar, maar mogelijk wel eerst demontage-werk, als je er door de kap niet bij kunt.
mijn overdrukventiel werkt prima, het gaat er juist om dat hij afslaat maar slaat dus niet af bij 8 bar.

of zorgt dat ventiel daar voor?

als ik hem uitzet dan lekt er geen lucht uit het ventiel.

• wheel
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:19:
[...]

mijn overdrukventiel werkt prima, het gaat er juist om dat hij afslaat maar slaat dus niet af bij 8 bar.

Dat weet ik niet. Ik reageerde in eerste instantie op @Raymond die zei dat hij niet goed genoeg dicht gedrukt wordt en niet 100% afsluit.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:26:
[...]

Dat weet ik niet. Ik reageerde in eerste instantie op @Raymond die zei dat hij niet goed genoeg dicht gedrukt wordt en niet 100% afsluit.
ok, helder :)

• theredone51
Fraggert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:19:
[...]

Afslaan / opspringen bij een bepaalde druk, daar is de pressostaat voor. Dat kan zowel een 'echte' zijn waarbij alles in 1 zit (aan/uit knop, drukregeling, relais), of een relais met losse drukschakelaar. Zo te zien is het laatste het geval bij die van jou, want ik kom onder andere deze drukschakelaar tegen die speciaal voor jouw model zou moeten zijn:
https://www.rsinternation...hakelaar-6-8-bar-9063252/

Bovenstaande schakelaar gaat inschakelen bij alles onder de 6 bar en weer uitschakelen boven de 8 bar.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

theredone51 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:58:
[...]

Afslaan / opspringen bij een bepaalde druk, daar is de pressostaat voor. Dat kan zowel een 'echte' zijn waarbij alles in 1 zit (aan/uit knop, drukregeling, relais), of een relais met losse drukschakelaar. Zo te zien is het laatste het geval bij die van jou, want ik kom onder andere deze drukschakelaar tegen die speciaal voor jouw model zou moeten zijn:
https://www.rsinternation...hakelaar-6-8-bar-9063252/

Bovenstaande schakelaar gaat inschakelen bij alles onder de 6 bar en weer uitschakelen boven de 8 bar.
Yup, dat onderdeel is stuk denk ik. Ik zal het typenummer opzoeken en eens verder snorren, Het is een oud ding dus misschien moeten we maar eens afscheid gaan nemen.

Dan kan ik de tank gaan piggy-backen :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey, ik weet dat jij sinds je mafell een stuk topgereedschap echt wel waardeert en ik heb niks tegen die slijptol(ik ken hem niet) maar als ik die prijs zie.......

Ik ben net als jij een enthousiaste DIYer en zou je willen adviseren te overwegen om voor die dikke 300 euro het volgende te doen:

1 of 2 stuks 125mm slijpers;
1 stuk 230mm slijper.

Ik ga even voorbij aan al je "eisen" hierboven want ik heb 1 hitachi 125 en 1 bosch pro 125 slijptol. Beide op snoer. In 1 steekt een doorslijpschijf en in de ander een lamellenschijf en soms een diamantschijf voor steen.

Met stenen slijpen mis ik echt het bereik van een 230mm schijf, toen we de tuin deden hadden we die erbij en dat is echt heerlijk*

*ik blijf sljptollen walgelijk gevaarlijke dingen vinden maar een 230 tol is prettiger dan lopen klooien met een kleine schijf

Je weet dat ik ook graag goed spul heb, maar als ik de keuze kon maken met 300 florijnen dan pakte ik echt 2 of 3 "midrange" slijpers.

Iets om te overdenken maybe ;)

• o1o92o2o
Alsjemenou schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 06:18:
[...]

Ja de nieuwe met 49 gaten (niet geteld). Met stofzak bedoelde ik inderdaad de papieren zak achterop. Uiteraard de stofzuiger op randaarde.
Die papieren zakjes gingen bij mij altijd lek in de systainer. Is misschien bij jou ook gebeurd :P

• o1o92o2o

|:(

Vaak kun je bij Torx inderdaad wel wegkomen met een maat kleiner bit, maar niet levensduur bevorderend voor bit en schroef.

Maar de verwarring is alom; heb ook wel mensen gesproken van een klussenbedrijf die niet wisten van Phillips vs Pozidrive ("Oh, dat verklaard een hoop!").
Of van die mensen die een overpriced bitset met Phillips bits hebben gehaald en dan zeggen dat "de kruiskop bits van de Action" 'beter zijn'

Als niemand je het ooit uitgelegd heeft en je hebt er geen aanleg of diepe interesse voor dat zelf te zien / uit te vinden dan is dat ook gewoon lastig.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:49

Ik stond voor dezelfde keuze. Als alles bij jou Festool is, zou ik het daarbij houden en gewoon voor de AGC 18-125 gaan. Sowieso geen slecht ding.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de DGA513RTJ. Keuze omdat mijn vijsmachines van Makita waren (al de rest is Fein of Festool atm) en ik daardoor nog extra batterijen voor dat merk had, en er niet voor zorg dat ik volledig into Festool zit. Ik was €305 kwijt inclusief 2 batterijen.

• Framoes
KillaZ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:16:
[...]

Heb ik ook met de Dewalt, omdat hij in mijn ogen stabieler stond. Bloedirritant als je hem 8 keer in 4 dagen moet op en afbouwen, dat wel.
Hmm, dan ga ik hem morgen maar eens omdraaien. Gelukkig tot deze conclusie gekomen nadat ik al drie weken bezig ben met een klus _O-
o1o92o2o schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:11:
[...]

Vaak kun je bij Torx inderdaad wel wegkomen met een maat kleiner bit, maar niet levensduur bevorderend voor bit en schroef.

Maar de verwarring is alom; heb ook wel mensen gesproken van een klussenbedrijf die niet wisten van Phillips vs Pozidrive ("Oh, dat verklaard een hoop!").
Of van die mensen die een overpriced bitset met Phillips bits hebben gehaald en dan zeggen dat "de kruiskop bits van de Action" 'beter zijn'

Als niemand je het ooit uitgelegd heeft en je hebt er geen aanleg of diepe interesse voor dat zelf te zien / uit te vinden dan is dat ook gewoon lastig.
Ik werk in de renovatie/bouw en ik kom af en toe iemand tegen die stug met PH bitjes blijft werken. Verklaart wel waarom je bij renovaties vaak PZ schroeven tegenkomt die helemaal verrot zijn gedraaid :+

Las laatst ergens de opmerking van een Amerikaan dat hij het liefst gleuf of PZ gebruikte omdat dat minder lelijk was. Dat simpele past blijkbaar goed bij Amerikaanse interieurs die vaak nog sierlijsten op de sierlijsten hebben. Een soort ouderwets Europees.

[Voor 8% gewijzigd door Framoes op 15-09-2020 18:52]

• Alsjemenou
o1o92o2o schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:07:
[...]

Die papieren zakjes gingen bij mij altijd lek in de systainer. Is misschien bij jou ook gebeurd :P
Hij was nog intact, maar werkt desalniettemin slecht. Je hebt gewoon goede stofafzuiging nodig. Nadeel is dat een weekje een goede stofzuiger huren al bijna een nieuwe stofzuiger is. Vooral als je verbruik van filters e.d. mee gaat nemen dat je moet betalen aan de huurboer.

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:40

barktus

Moehhhh!

o1o92o2o schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:11:
[...]

Ik dacht altijd dat goede bitjes een leven mee gingen. Toen ik in de bouw ging werken ben ik daar redelijk snel van terug gekomen. Als mijn torx-20 het een maand volhoud, dan was het een hele goede _O-

My middle finger salutes you.

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-09 17:17
Ook zojuist de kruislijn laser van 50 euro van Ali binnen.
Dat statiefje had ik er niet bij moeten bestellen, heb je niet echt veel aan. Behalve soepel om zijn as draaien.
Maar een groot statief kost ook weer wat, voor bijvoorbeeld plafonds.
Denk dat ik een wandbeugeltje ga maken en vervolgens met een bout en draadeind maar een hoogte verstelling maak :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Pagina: 1 ... 134 ... 138 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True